Het grote "thuis laden van je EV" topic. Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2
Acties:
  • 851.127 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

Matched: 1, 4
Cloclo100 schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 12:41:
Ondertussen de Zappi 2 een week in gebruik, bij het Eco+ laden heb ik een paar keer gehad dat hij stopt met laden en dan krijg ik de melding "Laden uitgesteld". In de handleiding staat dan dat de auto de laadpaal overrulet.. wat kan ik hieraan doen? Ik rij met een Skoda Enyaq, in de auto-app zelf zeer gelimiteerde opties qua laden.
Is op die momenten je zonnepanelen overschot soms minder dan ongeveer 1,4kW? Je auto kan namelijk niet laden onder 1,4kW (per fase), dat is een EV standaard.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

DJ-B schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 15:01:
[...]

Wat bedoel je hiermee? Volgens mij kan de Zappi niet actief schakelen van 1 fase naar 3 fase.
De auto zal dit ook niet zomaar accepteren?

De SMA EV Charger lost dit op door voor 2 minuten (dacht ik) het laden te onderbreken en een nieuw laadproces op te starten wanneer er meer overschot is dan dat er met 1 fase geladen kan worden.
Wel degelijk kan de Zappi dat. Ik kan 1-fase laden op zonnestroom in ECO+ mode zodat het laden start vanaf het EV standaard minimum van 1,4kW. Met de verschillende zgn. Boost mogelijkheden wordt er dan automatisch geschakeld naar 3-fase 11kW.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-B
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:27
DonJuape schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 15:05:
[...]

Wel degelijk kan de Zappi dat. Ik kan 1-fase laden op zonnestroom in ECO+ mode zodat het laden start vanaf het EV standaard minimum van 1,4kW. Met de verschillende zgn. Boost mogelijkheden wordt er dan automatisch geschakeld naar 3-fase 11kW.
Je schrijft via een 'Boost', maar doet de Zappi dat ook met het zonnestroom overschot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

DJ-B schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 15:29:
[...]

Niet, maar jij stelt dat de Zappi kan schakelen naar 3 fasen. Dus als je 10 kW overschot hebt dan zal de Zappi automatisch omschakelen van 1 naar 3 fasen in de ECO(+) mode. Ik betwijfel dat.
Ik denk niet dat de Zappi dat kan (en dat heb ik ook niet gezegd). Als je regelmatig 10kW overschot hebt dan kun je twee dingen doen. Gewoon Fast 11kW 3-fase laden (en dan gebruik je dus ook het volledige overschot) of de ECO+ mode op 3-fase zetten. Nadeel van dat laatste is dat in ECO+ mode het minimum voor het laden start dan 3x1,4kW is. Echter als je zo veel overschot hebt dan loop je daar natuurlijk ook veel minder vaak tegenaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

ArnoudN schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 18:21:
[...]

Maar zit een kleinere installatie niet standaard op 1 fase?

Mijn hele installatie is 3 fasen, zowel omvormer, kast en laadpaal. Is het dan niet logisch dat hij altijd op 3 fasen laadt op zonnestroom? Of het nu minimaal x kW op 1 fase is of 3, maakt in mijn situatie niet uit.
De Zappi kan ook bij een 3-fase omvormer, het zonnestroom overschot laden op 1 fase. Dan is het minimale zonnestroom vermogen om op te laden dus 1,4kW totaal i.p.v. 3x 1,4kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Bart-k schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 10:27:
Hoeveel mensen hier hebben eigenlijk een ratio solarbox/smartbox hangen?
Lees al lange tijd dagelijks mee, zeer interessant topic! De zappi zoals veel mensen hier hebben lijkt mij over de streep te trekken ivm laden op zonnepanelen met 1fase in de winter en in de zomer kunnen schakelen naar 3fases.
Met 24 panelen kan ik zeer beperkt op zonnestroom laden in de winter. Zelfs op 1-fase heb je minimaal 1,4kW overschot nodig om op zonnestroom te kunnen laden (EV standaard). Op een zeer zonnige winterdag komt het vermogen een paar uur boven de 1,4kW. Met een bewolking zakt het helemaal in. Verder is de laadefficiency bij dat lage vermogen laag, ongeveer 70% (je gooit dus 30% weg).
Juist is de lente/zomer is het interessant om op 1-fase zonnestroom te kunnen laden vanwege het minimum van 1,4kW bij 1-fase vs. 3x1,4kW bij 3-fase. Minder last van incidentele bewolking of als je huisinstallatie even meer vermogen vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-k
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 04-02 22:21
DonJuape schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 12:16:
[...]

Met 24 panelen kan ik zeer beperkt op zonnestroom laden in de winter. Zelfs op 1-fase heb je minimaal 1,4kW overschot nodig om op zonnestroom te kunnen laden (EV standaard). Op een zeer zonnige winterdag komt het vermogen een paar uur boven de 1,4kW. Met een bewolking zakt het helemaal in. Verder is de laadefficiency bij dat lage vermogen laag, ongeveer 70% (je gooit dus 30% weg).
Juist is de lente/zomer is het interessant om op 1-fase zonnestroom te kunnen laden vanwege het minimum van 1,4kW bij 1-fase vs. 3x1,4kW bij 3-fase. Minder last van incidentele bewolking of als je huisinstallatie even meer vermogen vraagt.
Daarom spreekt inderdaad mij de zappi aan. Ik heb alleen wel wat meer panelen liggen ( 44 stuks). In de zomer dus wel redelijk capaciteit over. Dus ik schat in dat ik dan wel op 3 fases kan laden.
Hoe komt het dat je 30% verlies hebt dan? Door het steeds schakelen bij bewolking?

Ben alleen nog aan het kijken naar de mogelijkheden/verschillen tussen ratio en zappi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Bart-k schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 19:11:
[...]

Daarom spreekt inderdaad mij de zappi aan. Ik heb alleen wel wat meer panelen liggen ( 44 stuks). In de zomer dus wel redelijk capaciteit over. Dus ik schat in dat ik dan wel op 3 fases kan laden.
Hoe komt het dat je 30% verlies hebt dan? Door het steeds schakelen bij bewolking?

Ben alleen nog aan het kijken naar de mogelijkheden/verschillen tussen ratio en zappi.
Dat zijn best veel panelen dus dan kun je wellicht in de winter nog wel aardig laden op 1-fase. Overigens kun met de Zappi dan in de zomer nog steeds op 1 fase laden. De Zappi kijkt gewoon naar het overschot onafhankelijk van op welke fase dat is en laadt dat overschot dan op 1-fase naar de auto. Of dat handig is voor jou hangt af van de zekering waarmee de laadpaal is afgezekerd. Met 32A kun je dan tot 7,4kW op 1-fase laden. Maar ik denk eigenlijk dat je met 44 panelen zeker in de zomer vaak langduring over de 7,4kW gaat. Dus dan is 3-fase laden handiger. Moet je de instelling van je Zappi (1-fase / 3-fase laden in ECO+ mode) tweemaal per jaar wijzigen.
Die 30% verlies heeft alleen te maken met de auto. Voornamelijk verliezen in de AC-DC converter. Deze verliezen zijn groter als je met een lager vermogen laadt. Bij mijn eNiro 90% efficientie bij 11kW en 70% efficientie bij 1,4kW ongeveer. Is ook afhankelijk van de temperatuur en hoe vol je hem laadt etc.

[ Voor 8% gewijzigd door DonJuape op 31-10-2021 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

GoldenSample schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 15:40:
[...]

Ach wat ik dan wel weer humor vind is dat juist de inverter van veel autos bij lage laadvermogens inzakt qua efficiëntie. Ben je je auto aan het druppelladen want PV, stook je alsnog 15% extra op in warmte ivm lagere efficiency.
Inderdaad, nog veel meer verliezen zelfs. Ik ben nog aan het meten maar bij 1,4kW zit ik op 70% efficientie terwijl ik op 90% zit bij 11kW. Ik ga daarom ook wat tweaken aan de instellingen van de ECO mode (dus niet de pure PV ECO+ mode) zodat ik altijd met minimaal 1 fase 3kW laadt o.i.d. (combo net en PV).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Inspired schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 15:22:
Ik weet niet hoeveel jullie rijden maar er zijn genoeg weken dat ik nog geen 40kWh hoef te laden tegenwoordig. Als je de hele dag kunt laden rij je zelf ook niet veel denk ik dan. Het lijkt mij allemaal wat gerommel in de marge. Maar moet wel zeggen dat ik geen PV heb dus wellicht praat ik onzin. :)
De ene dag is de andere niet natuurlijk.

Het ging mij even om het theoretische principe.

Momenteel leg ik hem gewoon aan de stroom en gaat ie in de nacht laden. Wanneer ik daar zin in heb. Omdat het kan. Maar ik kan me voorstellen dat ik er in de toekomst wat meer rekening mee zou kunnen houden.
GoldenSample schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 15:40:
[...]

Ach wat ik dan wel weer humor vind is dat juist de inverter van veel autos bij lage laadvermogens inzakt qua efficiëntie. Ben je je auto aan het druppelladen want PV, stook je alsnog 15% extra op in warmte ivm lagere efficiency.
Wat is een laag laadvermogen? 6 ampère, dus 1,4kW ? Of bedoel je lager?

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

JanHenk schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 15:52:
[...]

De ene dag is de andere niet natuurlijk.

Het ging mij even om het theoretische principe.

Momenteel leg ik hem gewoon aan de stroom en gaat ie in de nacht laden. Wanneer ik daar zin in heb. Omdat het kan. Maar ik kan me voorstellen dat ik er in de toekomst wat meer rekening mee zou kunnen houden.

[...]

Wat is een laag laadvermogen? 6 ampère, dus 1,4kW ? Of bedoel je lager?
Doelde op 6 of 10 ampère inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArnoudN
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 11:36
DonJuape schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 15:52:
[...]

Inderdaad, nog veel meer verliezen zelfs. Ik ben nog aan het meten maar bij 1,4kW zit ik op 70% efficientie terwijl ik op 90% zit bij 11kW. Ik ga daarom ook wat tweaken aan de instellingen van de ECO mode (dus niet de pure PV ECO+ mode) zodat ik altijd met minimaal 1 fase 3kW laadt o.i.d. (combo net en PV).
Zou dat ook de reden zijn dat er een Eco mode opzit (deels zon PV en deels van het net)? Zodat je altijd efficiënt laadt? Dan gooi ik de lader voortaan daar op.

XC40 P8 - Wallbox Copper SB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 20:26
ArnoudN schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 16:03:
[...]

Zou dat ook de reden zijn dat er een Eco mode opzit (deels zon PV en deels van het net)? Zodat je altijd efficiënt laadt? Dan gooi ik de lader voortaan daar op.
ECO gaat ook maar met max 1.4kW. Als je op dit moment over een jaar nog geen over productie hebt zou ik lekker fast gebruiken. Met 1.4kW laden kost je uiteindelijk gewoon geld door lagere efficiency van de componenten in je auto.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

ArnoudN schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 16:03:
[...]

Nee. De ECO mode is er om te voorkomen dat het laden stopt als de PV opbrengst (in de ECO+ mode) onder de 1,4kW (per fase) zakt. In ECO mode zal er altijd met minimaal 1,4kW geladen worden (en dus (deels) van het net als er onvoldoende PV opbrengst is).
Daarom ben ik dus ook aan het kijken of ik dat minimum niveau kan verhogen. Schijnt te kunnen in de compatibiliteits settings van de Zappi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoudN
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 11:36
DonJuape schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 16:10:
[...]

Nee. De ECO mode is er om te voorkomen dat het laden stopt als de PV opbrengst (in de ECO+ mode) onder de 1,4kW (per fase) zakt. In ECO mode zal er altijd met minimaal 1,4kW geladen worden (en dus (deels) van het net als er onvoldoende PV opbrengst is).
Daarom ben ik dus ook aan het kijken of ik dat minimum niveau kan verhogen. Schijnt te kunnen in de compatibiliteits settings van de Zappi.
Ok, maar de Wallbox kan alleen maar op 3 fases laden, dus dat zal dat 4,2 kW zijn. Dan zal de efficiency alweer wat beter worden. (Ik heb ook een 3 fase omvormer).

XC40 P8 - Wallbox Copper SB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 18:00
Begrijp ik nu goed dat een 3-fasen Zappi v2 3x1,4kW=4,2kW overschot moet meten om in Eco+ mode te gaan laden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Franciesco schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 16:54:
Begrijp ik nu goed dat een 3-fasen Zappi v2 3x1,4kW=4,2kW overschot moet meten om in Eco+ mode te gaan laden?
Nee. Het mooie van de (3-fase) Zappi is dus dat hij onafhankelijk van op welke fasen er overschot is, dat overschot op 1-fase kan laden. Daarbij is het mimimum in ECO+ dus maar 1,4kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

eltron schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 23:31:
[...]

Ik laad veel met granny, maar merk niks van lage efficiency. Al heb ik dat hier ook wel eens gelezen.
Laadverlies heb je altijd, maar ik zie geen groot verschil tussen granny en reguliere laadpaal. Zal vast wel een paar procent schelen, maar geen tientallen procenten.
Meet het eens zou ik zeggen. We hebben dezelfde auto en dezelfde laadpaal. Met 11kW (in de praktijk 10kW) haal ik 90%. Met 1kW (de EV standaard zegt 1,4kW maar de Niro zakt tot 1 kW) haal ik maar 70%. Komt overeen met wat de andere eNiro eigenaren halen. @Suicyder heeft het in een overzicht gezet.
De 12A Granny is 2,7kW dus het zal er ergens tussenin zitten.
Ik heb de metingen gedaan met de SoC percentages van het BMS via een OBD2 dongle maar als je (alleen) het verschil wil aantonen kan het ook met de SoC percentages op het display (of in de app). Voor een "eerlijke" meting niet helemaal opladen tot 100% (maar tot 80% ofzo) want het laatste stuk zakt het laadvermogen.

[ Voor 18% gewijzigd door DonJuape op 07-11-2021 09:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
Met name leuk voor de mensen die nu al op ECO+ gaan laden met een Zappi. Zit je met 70% efficiency te druppelen op 1.4kW terwijl je op volle snelheid 90% pakt. Gooi je toch snel 200 EUR per jaar weg bij 20k km.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

DonJuape schreef op zondag 7 november 2021 @ 11:10:
[...]

Bovendien heb je als je alleen op PV laadt een lager laadvermogen en dus veel laadverliezen. Om dit te voorkomen zou dus overdag met 11kW kunnen laden als je PV ook overschot heeft maar dan neem je dus weer een deel van het net af tegen piektarieven.
Ik laadt daarom met 11kW op zonnige dagen overdag in het weekend en anders tussen 0.00 en 6.00 's nachts (daltarief en minste energievraag/meeste aanbod).
Ik heb even zitten kijken in de tabellen, maar het verschil tussen op lage snelheid (1,4kW op 74%) en hoge snelheid (11kW op 86%) laden is m.i. niet bijster groot? Bovendien stijgt het al rap naar 80% (bij 2,3kW, 10A dus).

Als je dan ook nog aanneemt dat het merendeel van de energie bij hogere capaciteit wordt geladen (om de simpele reden dat laden op een hogere snelheid sneller gaat), dan valt het verschil in de praktijk heel erg mee. Mocht je het toch eng vinden, dan pas je de instellingen van de lader dusdanig aan dat hij later gaat laden (en meteen op hogere snelheid), of je verhoogt de minimale snelheid waarmee hij laadt. :)

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Laatst online: 25-10 19:57
Krisp schreef op zondag 7 november 2021 @ 12:14:
[...]

Ik heb even zitten kijken in de tabellen, maar het verschil tussen op lage snelheid (1,4kW op 74%) en hoge snelheid (11kW op 86%) laden is m.i. niet bijster groot? Bovendien stijgt het al rap naar 80% (bij 2,3kW, 10A dus).

Als je dan ook nog aanneemt dat het merendeel van de energie bij hogere capaciteit wordt geladen (om de simpele reden dat laden op een hogere snelheid sneller gaat), dan valt het verschil in de praktijk heel erg mee. Mocht je het toch eng vinden, dan pas je de instellingen van de lader dusdanig aan dat hij later gaat laden (en meteen op hogere snelheid), of je verhoogt de minimale snelheid waarmee hij laadt. :)
Mijn ervaring ook. Verschil is marginaal zeker als je met granny op wat hogere snelheden laadt. Ik gebruik meestal 16A , 3,5kW waar dat kan. (wel met CEE aansluiting dan).

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Krisp schreef op zondag 7 november 2021 @ 12:14:
[...]

Zijn valide punten en ik zie dat ik me ook vergist had: mijn meting bij 1kW gaf 77% efficientie, geen 70%. Het gaat me ook om de technische discussie want daar is dit forum (ook) voor. In de zomer ga ik meer metingen doen bij vermogens tussen de 1kW en 11kW, nu niet meer want de temperatuur heeft te veel invloed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Crawl NL schreef op maandag 22 november 2021 @ 10:07:
Als alles volgens plan verloopt staat er volgend jaar mei bij ons een Ford Kuga PHEV voor de deur. Ook worden er voor die tijd zonnepanelen geïnstalleerd. Nu volg ik dit topic de laatste paar dagen en zie dat er ook mensen zijn die graag hun zonnepanelen willen gebruiken om direct hun EV/PHEV op te laden. Toch lees ik hier en daar dat er een soort van ondergrens is waarmee een auto geladen kan worden.

De Ford Kuga PHEV heeft een laadmaximum van 3.7 kWh. Helaas kan ik nergens terugvinden wat het laadminimum van de auto is.

Bij mij komen 8 zonnepanelen op het dak en mijn huis heeft een 1 fase aansluiting. Gezien het laadvermogen van de Ford lijkt het mij op dit moment niet nodig om over te stappen naar 3 fase.

Ik ben nu wel nieuwsgierig of ik straks direct mijn auto kan laden vanuit mijn zonnepanelen (ervan uit gaande dat ik een compatible wall box laat installeren). Is er een site waar je kan checken wat een auto minimaal nodig heeft om te laden?
Dat is een EV standaard en het vermogen waaronder de EV niet zal laden is 1,4kW (zelf trouwens gemerkt dat het bij de eNiro pas onder de 1kW stopt).
Met 8 panelen zul je heel vaak onder die 1,4kW komen. Mijn advies zou zijn met maximaal vermogen te laden. Als op die momenten de zon schijnt laadt je automatisch ook het zonnepanelen overschot weg. Bij laag laadvermogen zijn de laadverliezen overigens ook groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crawl NL
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:20
DonJuape schreef op maandag 22 november 2021 @ 10:12:
[...]

Dat is een EV standaard en het vermogen waaronder de EV niet zal laden is 1,4kW (zelf trouwens gemerkt dat het bij de eNiro pas onder de 1kW stopt).
Met 8 panelen zul je heel vaak onder die 1,4kW komen. Mijn advies zou zijn met maximaal vermogen te laden. Als op die momenten de zon schijnt laadt je automatisch ook het zonnepanelen overschot weg. Bij laag laadvermogen zijn de laadverliezen overigens ook groter.
Dus terug redenerend naar mijn situatie is een wall box waarbij deze een keuze heeft om stroom vanuit de zonnepanelen direct te laden in de auto dus overbodig luxe aangezien de technische limitatie?
borft schreef op maandag 22 november 2021 @ 10:15:
[...]
Dat klopt niet, volgens mij heeft de accu een capaciteit van 14.4 kWh. Blijkbaar kan ie in 3 uur opladen, dan is het maximale laadvermogen dus hoger dan 3.6kW. Vermoedelijk kan ie dus met 32A / 7.2kW laden.
Absoluut beginner hier in het EV/PHEV icm zonnepanelen verhaal. Elektro technisch dusdanig onderlegd dat je mij alles wijs kunt maken :)
Inspired schreef op maandag 22 november 2021 @ 10:23:
[...]
Klopt wel dat de maximale laadstroom 1x16A is. Die 14,4kWh is bruto en geen netto capaciteit.
Dus wat ik maximaal kan laden is minder dan 14,4 kWh? Weet je ook wat ik dan 'netto' kan laden in de auto?

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Phusebox schreef op donderdag 25 november 2021 @ 22:56:
Ik kom er niet helemaal uit of het de meerprijs, en grote formaat, van de Zappi waard is dat deze wel kan schakelen naar 1 fase en de Pulsar Plus niet.

Met 5kw aan zonnepanelen en een minimum van 4,3 kW overschot op 3 fasen kan ik vrijwel nooit volledig op zonne-energie laden. Maar salderen zal hoogstens langzaam worden afgebouwd, als dat doorgaat. Hoeveel is volledig op je eigen pv installatie dan waard tot 2031...? Dan is je laadpaal ook wel aan vervanging toe waarschijnlijk.

Vooropgesteld dat ik met een EV erbij jaarlijks meer stroom ga verbruiken dan ik opwek.
Met de Zappi kun je op 1 fase laden of je nu een 3 fasen of 1 fase omvormer hebt. Je minimum is dan dus 1,4kW.
Hoe dan ook, ik ben meer van het 11kW laden in de daluren 's nachts of in het weekend overdag. In het weekend overdag laad ik dan zo efficiënt mogelijk mijn overschot weg.

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-10 12:28
DonJuape schreef op donderdag 25 november 2021 @ 23:06:
[...]

Met de Zappi kun je op 1 fase laden of je nu een 3 fasen of 1 fase omvormer hebt. Je minimum is dan dus 1,4kW.
Hoe dan ook, ik ben meer van het 11kW laden in de daluren 's nachts of in het weekend overdag. In het weekend overdag laad ik dan zo efficiënt mogelijk mijn overschot weg.
Dat eerste was me duidelijk inderdaad. Dat heeft de Zappi dus voor op de Pulsar Plus.

Maar gebruik je het ook is de vraag en is het de 300 euro meer waard...

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

maarten_NL schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 10:11:
[...]

Ik heb een Kona, maar geen Zappi maar heb de SmartEVSE weleens op Solar mode gezet.

Als de zonnestroom op is maar de Kona wil nog meer, dan krijg je wel een melding in de app dat het laden onderbroken is.

Is dat vergelijkbaar met Zappi eco+?
Is vergelijkbaar. Verder heeft de Zappi nog een ECO mode zodat het laden altijd door gaat met het minimale vermogen van 1,4kW (per fase) ook als er onvoldoende zon is. Het verschil met andere palen is dat je deze ECO en ECO+ mode op 1 fase kunt zetten zodat het minimum vermogen om te laden geen 3x1,4kW is maar 1x1,4kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09:02
DonJuape schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 10:16:
[...]

Is vergelijkbaar. Verder heeft de Zappi nog een ECO mode zodat het laden altijd door gaat met het minimale vermogen van 1,4kW (per fase) ook als er onvoldoende zon is. Het verschil met andere palen is dat je deze ECO en ECO+ mode op 1 fase kunt zetten zodat het minimum vermogen om te laden geen 3x1,4kW is maar 1x1,4kW.
De SmartEVSE kan je ook door laten laden mocht de zon wegvallen, na X tijd stoppen, of een deel import toestaan.

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soeppie
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01-06 21:25
DonJuape schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 10:16:
[...]

Dus kan de zappi 3 fase omschakelen naar 1 fase om minder snel te hoeven laden? In eco en eco+ mode? Dus fast 3 fase en de eco en eco+ 1 fase? En saldeert die dan ook over de fases?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

soeppie schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 11:36:
[...]

Ah top dat is handig. Ik heb namelijk een 3 fase zonnepaneel omvormer en 4.3 kw piek. De auto is trouwens maar 2 fases. Maar voor de toekomst zeker handig.
Afhankelijk van je situatie heeft het zin fase L1 van de Zappi slim te kiezen/aan te sluiten. Dit is de aansluiting waarmee de Zappi dan in ECO en ECO+ gaat laden. Als er op deze fase veel grote verbruikers zitten zal het laden in ECO mode door de LB alsnog worden gestopt, als er EN niet minimaal 1,4 kW PV overschot beschikbaar is EN het huisverbruik op die fase richting de 25A gaat (uitgaande van een 3x25A aansluiting). Ik heb de Zappi L1 op dezelfde fase zitten als de WP en dat is dus niet zo handig. LB grijpt zelden in maar als je toch nog moet aansluiten en van optimaliseren houdt. 8)

[ Voor 3% gewijzigd door DonJuape op 26-11-2021 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

water_escape schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 17:18:
Hoe maak je nu de keuze tussen de zappi v2 en de Wallbox ? alfen valt af want die doet geen zonnestroom.

- beide hebben ze loadbalancing
- beide hebben ze laden op zonnestroom
- 3fase 11/22 kw

meer heb je niet nodig toch? Maar wat is dan de beste keuze? (ik trek zelf de 6mm2 kabel van meterkast naar paal locatie.)
Het verschil is dat de Zappi op 1 fase zonnestroom kan laden en dan is het minimum 1,4kW. De Wallbox kan dat niet en dan is het minimum 3x1,4kW. Daaronder stopt het laden. Hoe vaak dat gebeurt hangt dus af van hoeveel panelen je hebt en hoeveel zon er is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Crawl NL schreef op zondag 28 november 2021 @ 08:51:
Heb ook al een aantal post hier gedaan om te kijken wat voor mij de meest ideale en gunstigste aanschaf is voor een laadpaal/wallbox. Mei volgend jaar hoop ik dat mijn nieuwe auto wordt geleverd (Ford Kuga PHEV met een 14,4 kWh batterijpakket).

Heb al een advies gekregen om een 'domme' laadpaal aan te schaffen of de standaard granny charger te gebruiken die bij de auto geleverd gaat worden. Kostentechnisch gezien helemaal de meest gunstigste keuze.

Toch heb ik nog een technisch vraag over de mogelijkheden van een slimme laadpaal.

Ik heb thuis een fase 1 aansluiting wat mijn inziens voldoende is. Laden mag ook wel wat langer duren. Nu heb ik ook een 8-tal zonnepanelen op het dak liggen waarmee ik straks graag mijn auto wil opladen. Nu heb ik al begrepen dat, wil je de auto rechtstreeks kunnen laden uit de zonnepanelen, deze een minimaal vermogen moeten geven. Deze dagen waarbij we veel bewolking hebben (houd er wel van, de donkere dagen voor kerst....ik vind het gezellig ;) ) zijn dus niet de dagen waarop je de auto 'rechtstreeks' kan laden vanuit de zonnepanelen, tenminste niet met het vermogen wat geleverd wordt uit mijn zonnepanelen.

Nu is mijn vraag of een laadpaal (bv. de Zappi V2) het mogelijk kan maken om dat deel wat dan toch nog opgewekt wordt bij bewolkte dagen te gebruiken om de auto te laden en het deel wat te kort komt te halen uit het net, ondanks het verlies bij laden op laag vermogen? Ik weet dat load balancing kijk naar belasting in je netwerk maar kan het ook op deze manier toegepast worden?
Dat kan de Zappi (en sommige andere laadpalen denk ik ook) in de ECO mode (i.t.t. de ECO+ mode waarbij uitsluitend op PV overschot wordt geladen). In deze mode blijft de Zappi doorladen met een combinatie van het net en PV overschot tot het minimum van 1,4kW (= de 6A die @Inspired noemt). Van de 3-fase Zappi weet ik zeker dat deze dat ook op 1 fase kan. Als je een andere 3 fase laadpaal koopt weet ik niet zeker of deze mode ook op een fase werkt. Als je een 1-fase versie van een dergelijk paal koopt dan waarschijnlijk wel. Ik zou echter een 3-fase paal kopen, dan ben je klaar voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crawl NL
  • Laatst online: 20:20
Inspired schreef op zondag 28 november 2021 @ 09:03:
@Crawl NL elke laadpaal zal opgewekte energie gebruiken. Het probleem is volgens mij dat de Zappi in ECO+ pas zal gaan laden bij 6A opwek. Dat zul je met 8 panelen vaak niet halen. Ik zou lekker met een voordelige domme paal beginnen of zelfs de granny als je die wat mooi weg kunt werken.

Ik weet niet hoe het met een Ford werkt, maar je zou ook de auto dagelijks kunnen laten laden van 10 uur op 6A. Dat kun je ook met een domme laadpaal doen. Rendement is echter wel lager als je dat doet. Ik zou dit dan ook sowieso pas gaan doen wanneer de saldering er af is.
DonJuape schreef op zondag 28 november 2021 @ 09:03:
[...]

Dat kan de Zappi (en sommige andere laadpalen denk ik ook) in de ECO mode (i.t.t. de ECO+ mode waarbij uitsluitend op PV overschot wordt geladen). In deze mode blijft de Zappi doorladen met een combinatie van het net en PV overschot tot het minimum van 1,4kW (= de 6A die @Inspired noemt). Van de 3-fase Zappi weet ik zeker dat deze dat ook op 1 fase kan. Als je een andere 3 fase laadpaal koopt weet ik niet zeker of deze mode ook op een fase werkt. Als je een 1-fase versie van een dergelijk paal koopt dan waarschijnlijk wel. Ik zou echter een 3-fase paal kopen, dan ben je klaar voor de toekomst.
Dank jullie wel mannen. Dit was een vraag om het proces te begrijpen. Het komt er straks wellicht op neer wat vrouwlief esthetisch verantwoord gaat vinden of we een domme of een slimme laadpaal gaan aanschaffen. Ik ga voor de goedkope uitvoering maar ja, vrouwen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:11
DonJuape schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 17:36:
[...]

Het verschil is dat de Zappi op 1 fase zonnestroom kan laden en dan is het minimum 1,4kW. De Wallbox kan dat niet en dan is het minimum 3x1,4kW. Daaronder stopt het laden. Hoe vaak dat gebeurt hangt dus af van hoeveel panelen je hebt en hoeveel zon er is.
Er ligt ongeveer 10.000kw op het dak straks. op zuid

Water-Escape

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

ray_alcalde schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 16:58:
hoi allemaal,

ik ben in blijde verwachting van een ioniq5, en momenteel een keuze aan het maken voor een laadpaal.

Heb al best wat ingelezen en de Easee Home spreekt me heel hard aan (3 fase laden tot 22kw - rfid identificatie - load balancing mogelijk (of toch in de nabije toekomst) via equalizer.

Enige 2 vragen die ik me wel stel:

1) ik moet mijn leasemaatschappij mijn verbruik kunnen doorgeven per nummerplaat (hence de RFID) maar hoe werkt dit in de praktijk? Er is wifi verbinding of 4g, dus wordt dit dan rechtstreeks naar hen gestuurd? Iemand ervaring met dit soort rapportering? Ik veronderstel dat ik dit zelf nog moet doorgeven aangezien er geen rechtstreekse link is met mijn LM & laadpaal?
Mijn leasemaatschappij is arval. Zij bieden ook een laadpunt aan binnen de leasing waardoor het rechtstreeks wordt verrrekend, maar dit is in mijn situatie minder interessant (in België is een laadpaal tot 200% fiscaal in te brengen als zelfstandige).

2) de easee home heeft blijkbaar niet de functie om zo veel mogelijk op zonne-energie op te laden, maar vanaf wanneer is dit interessant? Ik heb zonnepanelen besteld voor een totaal van 6700 wp en dacht hieraan ook een thuisbatterij van 12 KW (of KWH?) te koppelen.
Iemand advies hierin? want dit is allemaal vrij nieuw voor mij.

Bedankt alvast
1. Ik geef het verbruik met een foto van de stand van mijn kWh meter voor de laadpaal in de meterkast door in de Arval app. Als je de laadpaal niet door hun laat regelen kun je ook niet automatisch declareren.
2. M.i. moet je je hier niet blind op staren. Ik heb een Zappi en die kan dat heel goed en als enige vanaf 1,4kW. Echter, met het laden puur op zonnestroom zijn de laadvermogens veel lager. Daardoor duurt het niet alleen veel langer maar de laadverliezen zijn hoger en je gooit daardoor 10% tot 20% van je duurzaam opgewekte energie weg.
Mijn advies is lekker op 11kW laden (of 22kW als je auto dat kan) op de momenten dat de zon schijnt. Dan laad je alsnog op dat moment je zonoverschot weg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Greggy schreef op zondag 5 december 2021 @ 17:30:
[...]

Wat bedoelen jullie naar 1F?
Gaat die een specifieke fase gebruiken die minder belast is? of?
Specifiek voor het op zonnestroom laden. Voor normale 3 fase palen die op zonnestroom kunnen laden geldt een minimum zonnestroom vermogen van 3x1,4kW. Daaronder stopt een EV met laden (tot het vermogen weer hoog genoeg is).
De Zappi kan zonnestroom laden op 1 fase en dan is het minimum maar 1x1,4kW.

Echter mijn advies is om op zonnige weekend dagen met de max. van 11kW een combinatie van zonnestroom en dalstroom te laden. De laadverliezen zijn het kleinst bij een hoog vermogen. Je gooit dan dus geen 10% tot 20% duurzaam opgewekte energie weg.

[ Voor 19% gewijzigd door DonJuape op 05-12-2021 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greggy
  • Laatst online: 21-10 11:44
DonJuape schreef op zondag 5 december 2021 @ 18:02:
[...]

Specifiek voor het op zonnestroom laden. Voor normale 3 fase palen die op zonnestroom kunnen laden geldt een minimum zonnestroom vermogen van 3x1,4kW. Daaronder stopt een EV met laden (tot het vermogen weer hoog genoeg is).
De Zappi kan zonnestroom laden op 1 fase en dan is het minimum maar 1x1,4kW.

Echter mijn advies is om op zonnige weekend dagen met de max. van 11kW een combinatie van zonnestroom en dalstroom te laden. De laadverliezen zijn het kleinst bij een hoog vermogen. Je gooit dan dus geen 10% tot 20% duurzaam opgewekte energie weg.
Dus eigenlijk op dit moment is de Zappi gewoon de beste voor de zonnepanelen mensen? Mijn zonnepanelen installatie is namelijk 6kw - 3F.

Ik weet niet hoe het zit met de wallbox of deze zo een functionaliteit heeft want als 1.4kw per fase het minimum is dan heb je hier alleen profijt van als er echt goeie zonneige dagen zijn... 8)

Gevonden: Eco-smart laden

Eco-Smart controleert het totale actieve vermogen in L1+L2 en begint te laden met het volgende vermogen: in Eco-modus op 460 W per fase en in Full Green op 1380 W per fase.

euhm !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Laatst online: 20:44
@Greggy Maar in eco-smart haal je ook van het net af en bij Full Green niet.

Bij de Zappi is eco-laden gewoon 1,4kW minimaal. Alles onder de 1,4kW haalt hij van het net af. (in 1F modus, in 3F modus is het 4,2kW minimaal)

Bij eco+ pauzeert hij als er te weinig opbrengst is.

[ Voor 9% gewijzigd door Ophidian op 05-12-2021 20:59 ]

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greggy
  • Laatst online: 21-10 11:44
Ophidian schreef op zondag 5 december 2021 @ 20:57:
@Greggy Maar in eco-smart haal je ook van het net af en bij Full Green niet.

Bij de Zappi is eco-laden gewoon 1,4kW minimaal. Alles onder de 1,4kW haalt hij van het net af. (in 1F modus, in 3F modus is het 4,2kW minimaal)

Bij eco+ pauzeert hij als er te weinig opbrengst is.
Yes, duidelijk!

In mijn geval beschik ik dus over een 3F omvormer voor mijn zonnepanelen, de Zappi kan dus in 1F laden, gaat hij dan de opbrengsten van de verschillende fases onderbrengen naar 1 fase? of gaat hij een bepaalde fase uitkiezen?

Want 1400+ halen op 1 fase is dus lastig bij een 3F 6KW omvormer :), alleen bij zeer zonnige dagen dus...

euhm !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Greggy schreef op maandag 6 december 2021 @ 11:41:
[...]

Yes, duidelijk!

In mijn geval beschik ik dus over een 3F omvormer voor mijn zonnepanelen, de Zappi kan dus in 1F laden, gaat hij dan de opbrengsten van de verschillende fases onderbrengen naar 1 fase? of gaat hij een bepaalde fase uitkiezen?

Want 1400+ halen op 1 fase is dus lastig bij een 3F 6KW omvormer :), alleen bij zeer zonnige dagen dus...
Ik moet dat ook nog maar zien inderdaad. Helaas wel al een Zappi, maar nog geen auto :)
Ik heb ook een 3F omvormer en als ik nu kijk naar de informatie die eruit komt, lijkt het erop dat de omvormer alles verdeeld over de 3 fasen heen. Dus je gaat nooit een 1F met 1.4 kW krijgen.

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Sircuri schreef op maandag 6 december 2021 @ 11:47:
[...]

Ik moet dat ook nog maar zien inderdaad. Helaas wel al een Zappi, maar nog geen auto :)
Ik heb ook een 3F omvormer en als ik nu kijk naar de informatie die eruit komt, lijkt het erop dat de omvormer alles verdeeld over de 3 fasen heen. Dus je gaat nooit een 1F met 1.4 kW krijgen.
De Zappi kan dat dus wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
  • Laatst online: 20:44
@Greggy welke fase jij op de L1 aansluit in de zappi pakt hij. Als je in totaal 1,4 overschot hebt, dan zal je dus zien dat je op die ene fase van het net haalt en op de andere twee teruglevert. Alleen je slimme meter zal 0 verbruik aangeven.

@Sircuri het gaat om de totale opbrengst.

Zo dus
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lMus66icyWx6VXkBrdX7Gi6jXms=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xjPHh5WHpTdADhMA81iXkY2G.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gtlayS8uAj8hg74QgRtTmQNvCCs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qjj9MpFjPDgOpqmq3wp7lo8X.png?f=user_large

[ Voor 41% gewijzigd door Ophidian op 06-12-2021 11:58 ]

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

KingQ schreef op donderdag 9 december 2021 @ 16:13:
[...]

Dank! Maar een Zappi is duurder en volgens mij beter geschikt als je ook zonnepanelen e.d. hebt. En die heb ik niet...
Nou dat is een beetje kort door de bocht. De Zappi heeft een setting om alleen op zonnestroom te laden (en dat hebben meer palen). Als enige heeft de Zappi de mogelijkheid om al vanaf 1,4kW zonnestroom, zonnestroom te laden. De andere palen starten het laden pas vanaf 3x1,4kW zonnestroom.
Maar ook zonder zonnepanelen is de Zappi een prima paal vanwege bijvoorbeeld de LB en ik vind het makkelijk om plug and play te kunnen laden (zonder pasje o.i.d.) maar dat kunnen er ook meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

RMES schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 07:23:
Goedemorgen!

Aankomend jaar ga ik elektrisch rijden (peugeot e-208) en probeer met mijn basic kennis van laadpalen een keuze te maken, dit valt echter vies tegen.

Laadvermogen van de e-208 is 11KW, de laadpaal hoeft van mij ook niet meer te kunnen leveren. Mijn auto staat geparkeerd op een publieke parkeerplaats waar door ik een langere kabel nodig ga hebben, 8/10 meter. (hiervoor laat ik kabelgoot tegels leggen). Daarnaast ga ik zonnepanelen laten leggen.
Mijn meterkast heeft op dit moment 1x40, is het aan te raden om deze naar een 3 fase te laten verzwaren?

Op basis van bovenstaande informatie, wat raden jullie mij dan aan?
Mocht er nodige informatie missen dan hoor ik het graag.
Dank voor het meedenken! :)
Als je kunt leven met max. 7,4kW dan hoef je je aansluiting niet te verzwaren. Je moet de paal dan afzekeren met 32A.
Wil je 11kW kunnen laden moet je aansluiting verzwaren naar 3x25A en dan afzekeren met 3x16A (of meer als je klaar wilt zijn voor meer dan 11kW).
Er zijn volgens mij geen laadpalen met zo'n lange vaste kabel. Dus of een paal met een socket en een lange losse kabel bijkopen of er zelf een langere kabel aan (laten) klussen.
Verder is het van belang of je load balancing nodig hebt. Ben je van plan om te gaan laden als je veel verbruikers aan hebt staan? Of misschien wil je er niet over na hoeven denken, ook dan is LB aan te raden zodat je zekeringen er niet uit vliegen.
Tenslotte zijn er veel mensen die puur op zonnestroom willen kunnen laden. Ik adviseer dat niet want bij dergelijke lage laadvermogens zijn de laadverliezen groter. Als je dit toch wilt EN je gaat je aansluiting verzwaren naar 3x25A dan is een Zappi aan te raden. Die kan namelijk naar 1 fase schakelen en dan is het minimum zonnevermogen dat nodig is 1,4kW ipv 3x1,4kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Markprinsen schreef op woensdag 15 december 2021 @ 15:46:
Ik zie even door de bomen het bos niet meer qua laadpalen. Volgend voorjaar komt er een Ioniq 5 voor de deur te staan. Ik wil daar graag zelf een laadpaal voor laten installeren (ik ben ZZP'er).

De huisaansluiting is 3x25A en ik laat gelijk een update doen van mijn meterkast. Op 11KW laden vind ik voldoende. Op termijn overweeg ik nog een 3 fase warmtepomp dus dan denk ik dat loadbalancing handig is (tevens heb ik 5000wp zonnepanelen liggen).

Wat is momenteel de 'beste' laadpaal? Ik zie veel Zappi's voorbij komen. Is dat 'the way to go'?
Ook zonder de WP en met 11kW (=3x16A) lijkt me LB aan te bevelen (wel zo makkelijk dat je nergens rekening mee hoeft te houden).
Een Zappi zou aan je wensen voldoen maar er zijn ook andere palen met LB en de mogelijkheid om puur op zonnestroom te laden. De Zappi is wel de enige die pas onder de 1,4kW overschot stopt met laden omdat hij voor op overschot laden kan schakelen naar 1-fase. De andere palen stoppen al onder de 3x1,4kW overschot met laden.Echter bij lagere laadvermogens zijn de verliezen in de autolader wel hoger.
Zappi heeft geen pasjessysteem, wel een pincode als je dat wilt maar bij mij is het plug and play.
Voor het verbruik van de Zappi zou ik een kWh meter in je meterkast laten installeren.

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

water_escape schreef op donderdag 16 december 2021 @ 14:58:
[...]

Dat klopt, zolang we kunnen salderen. Als de paal dat dan nu al allemaal aan kan, hoef je tzt niet weer te veranderen.
M.i. kun je ook beter op 11kW laden in het weekend als het salderen (ooit) wordt afgeschaft.
Jouw situatie kan anders zijn maar over het algemeen geldt denk ik het volgende. Je kunt alleen in het weekend overdag laden. Je kunt dan maximaal 6 maanden in het jaar je auto volladen in 1 weekend op alleen zonnestroomoverschot. Het laden stopt onder de 3x1,4kW zonnestroomoverschot (en onder de 1,4kW voor de Zappi) en dat is best vaak.
Op zonnestroomoverschot moet je dan in ieder geval zaterdag en zondag laden. Op 11kW overdag laden kost 1 weekenddag (en daarbij laad je dus ook je zonnestroomoverschot weg die dag). Bij 11kW laden mis je dus 6 maanden lang, het verschil tussen daltarief en teruglevertarief voor je zonneoverschot van 1 dag in de week. En daarbij moet je bedenken dat op zonnestroom laden een lager laadvermogen geeft en dus 10% meer verliezen. Alles bij elkaar gaat dit niet in de honderden euro's per jaar lopen.
Nu ik er over nadenk, ik kan natuurlijk gewoon kijken wat ik per jaar op zondag of zaterdag teruglever en wat ik dus had kunnen laden. Kom ik op terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:11
Klopt. in mijn geval iets anders omdat ik na corona ook vooral thuis blijf werken. Max 2 dagen kantoor. hierdoor kan ik vaker de auto overdag laten laden met de zon. Er ligt 12k kw op het dak. (
DonJuape schreef op donderdag 16 december 2021 @ 15:37:
[...]

M.i. kun je ook beter op 11kW laden in het weekend als het salderen (ooit) wordt afgeschaft.
Jouw situatie kan anders zijn maar over het algemeen geldt denk ik het volgende. Je kunt alleen in het weekend overdag laden. Je kunt dan maximaal 6 maanden in het jaar je auto volladen in 1 weekend op alleen zonnestroomoverschot. Het laden stopt onder de 3x1,4kW zonnestroomoverschot (en onder de 1,4kW voor de Zappi) en dat is best vaak.
Op zonnestroomoverschot moet je dan in ieder geval zaterdag en zondag laden. Op 11kW overdag laden kost 1 weekenddag (en daarbij laad je dus ook je zonnestroomoverschot weg die dag). Bij 11kW laden mis je dus 6 maanden lang, het verschil tussen daltarief en teruglevertarief voor je zonneoverschot van 1 dag in de week. En daarbij moet je bedenken dat op zonnestroom laden een lager laadvermogen geeft en dus 10% meer verliezen. Alles bij elkaar gaat dit niet in de honderden euro's per jaar lopen.
Nu ik er over nadenk, ik kan natuurlijk gewoon kijken wat ik per jaar op zondag of zaterdag teruglever en wat ik dus had kunnen laden. Kom ik op terug.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

jolandacb schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 18:10:
Dank je wel voor je snelle reactie.
Ik denk dat jij met een hub werkt? Die heb ik niet, dus ik moet het echt op de Zappi zelf instellen, maar dat zou niet uit mogen maken.
Ik heb even foto’s gemaakt van mijn instellingen.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat zou inderdaad niet uit mogen maken. Zonder hub kun je overigens ook geen firmware updates krijgen (in ieder geval bij de V2 niet).
Ik zie dat je Zappi op ECO mode staat, niet op ECO+ mode. In ECO mode zal de Zappi altijd laden met minimaal 1,4kW (beetje afhankelijk van de auto), ook als er geen zon is. In ECO+ (de modus met twee "blaadjes") wordt alleen geladen als er overschot is (zonnepanelen overschot in jouw geval) tot dat de boost actief wordt (in jouw geval de boost timer).
Kun je hem op ECO+ zetten, de auto aansluiten en weer een foto van het scherm posten? Ik neem aan dat het nu echt donker is en dat je geen opbrengst hebt.

[ Voor 8% gewijzigd door DonJuape op 26-01-2022 18:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jolandacb
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
DonJuape schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 18:51:
[...]

Dat zou inderdaad niet uit mogen maken.
Ik zie dat je Zappi op ECO mode staat, niet op ECO+ mode. In ECO mode zal de Zappi altijd laden met minimaal 1,4kW (beetje afhankelijk van de auto), ook als er geen zon is. In ECO+ (de modus met twee "blaadjes") wordt alleen geladen als er overschot is (zonnepanelen overschot in jouw geval) tot dat de boost actief wordt (in jouw geval de boost timer).
Ah, oke, ik dacht dat dit eco+ was. :)
Ik heb hem nu naar eco+ gezet, met 2 blaadjes dus. Hij is nu gestopt met laden.
Ben nu dus erg benieuwd of hij dan vanavond om 21.00u start met laden.
Ik laat het straks weten.
Bedankt voor jullie hulp tot zover. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

jolandacb schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 12:31:
[...]

Ik heb nu het volgende veranderd.
Kunnen jullie aangeven of het nu goed zit?
Ik heb ook nog een foto van de zappi CT instellingen gemaakt.
Ik zie nu alleen wel dat de zappi nu aangeeft wachten op Surplus.
Zowel vanaf de zonnepanele als vanaf het net komt nu geen stroom binnen, maar hij staat natuuelijk ingesteld op de boost timer, vanavond om 21.00 u.
Of zouden de zonnepanelen nu ook stroom naar de zappi moeten geven?
Het is wel erg bewolkt hier nu.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Volgens mij klopt het zo. Waarschijnlijk is het te bewolkt om de drempel van 1,4kW te bereiken.
Kun je de laadpaal even op FAST zetten en een foto maken van het scherm. Daarna kun je hem weer terugzetten naar ECO+ zodat hij vanavond gaat laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jolandacb
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
DonJuape schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 12:37:
[...]

Volgens mij klopt het zo. Waarschijnlijk is het te bewolkt om de drempel van 1,4kW te bereiken.
Kun je de laadpaal even op FAST zetten en een foto maken van het scherm. Daarna kun je hem weer terugzetten naar ECO+ zodat hij vanavond gaat laden.
Hierbij de foto.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XaqvQ0jC8jmIW2bqTuFPdc2svIo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gd61qecVRwdLLGUG0LprNJqM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Ekfad schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 15:59:
[...]

Interessant.

Ik ben op zoek naar een laadpaal met load balancing, mogelijkheid tot uitsluitend gebruik van zonnepanelen en een nominaal vermogen van 11kW (en uit te breiden tot 22kW) en dan liefst nog iets dat niet te veel bijkomende automaten en hub's vraagt in de meterkast want die zit ondertussen goed vol.

Gezien ik met solar edge zit is dit misschien wel de oplossing.
Het enige "nadeel" is dat ik aanneem dat hij niet kan schakelen naar 1-fase laden zoals de Zappi dat kan. Dan zit je met een minimum van 3x1,4kW overschot voor laden op zonnestroom ipv 1x1,4kW bij de Zappi. Mogelijk is het niet een heel groot nadeel want bij dat soort lage vermogens zijn de laadverliezen ook hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ekfad
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 24-10 11:28
DonJuape schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 16:09:
[...]

Het enige "nadeel" is dat ik aanneem dat hij niet kan schakelen naar 1-fase laden zoals de Zappi dat kan. Dan zit je met een minimum van 3x1,4kW overschot voor laden op zonnestroom ipv 1x1,4kW bij de Zappi. Mogelijk is het niet een heel groot nadeel want bij dat soort lage vermogens zijn de laadverliezen ook hoger.
Zover was ik nog niet ;) , ben mij nog volop aan het inlezen.

Momenteel overweeg ik wel nog naar de Zappi, vooral omdat er een installateur in de buurt woont.
Wat mij echter wel niet duidelijk is is welke zekering er in de kast moet komen (ik heb een 3 fasen netwerk) en hoeveel datakabels ik bij mijn 5x6 moet bijtrekken tot aan de plaats waar mijn Zappi komt? Kan je die 3 ct klemmen in geval van 3fase allen aansluiten op 1 datakabel richting de Zappi?

Ook de meerwaarde van de Harvi en de hub is niet meteen duidelijk, buiten dan het wegvallen van de benodigde datakabel in het geval van de Harvi en de mogelijkheid van het gebruik van een app om te monitoren in het geval van de hub. Hoe zit het trouwens met het bereik van beide? (Hier een 13 meter naar de Zappi en een 5 tal muren waaronder 1 buitenmuur er tussen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
crimby schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 09:49:
Ik ben in het proces voor een nieuwe lease auto en mik momenteel op een Skoda Enyaq iV80. Hiervoor wil ik zelf een laadpaal voor thuis aanschaffen. Ik moet aan mijn werkgever kunnen doorgeven hoeveel ik "tank" omdat ik dit dan vergoed krijg.

Momenteel heb ik een 1-fase groepenkast met onlangs nieuwe zonnepanelen (geen idee of dit relevant is).
Idealiter wil ik over een paar jaar de auto pas op laten laden wanneer de zonnepanelen terug gaan leveren aan het net (wanneer saldering niet meer van toepassing is). Dit zou ik dan met Home Assistant kunnen regelen.
Zijn er al laadpalen die dit kunnen en wat zijn verder een beetje de zaken waar ik op moet letten voor een laadpaal?
De vraag over laden met zonnepanelen is in dit draadje al meerdere keren uitgebreid besproken.
Vooralsnog is Zappi de enige die optimaal met Zonnepanelen kan samenwerken door al vanaf 1,4kW overschot te ondersteunen.
Nadeel is dat je verrekening met werkgever handmatig moet doen en daar evt een aparte MID meter voor moet instellen (maar je hebt dan ook geen abonnementskosten voor een backoffice die de verrekening regelt).

[ Voor 3% gewijzigd door eltron op 03-02-2022 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
eltron schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 12:22:
[...]

De vraag over laden met zonnepanelen is in dit draadje al meerdere keren uitgebreid besproken.
Vooralsnog is Zappi de enige die optimaal met Zonnepanelen kan samenwerken door al vanaf 1,4kW overschot te ondersteunen.
Nadeel is dat je verrekening met werkgever handmatig moet doen en daar evt een aparte MID meter voor moet instellen (maar je hebt dan ook geen abonnementskosten voor een backoffice die de verrekening regelt).
Volgens mij is het met een Alfen ook prima te doen met HA en modbus. Dan heb je ook nog eens de optie tot backend. Via Duitsland amper duurder dan een Zappi en geen gedoe (vind ik dan) met CT klemmen. Als ik nu een paal zou moeten kiezen zou de Alfen toch wel hoog op de lijst staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Inspired schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 12:52:
[...]

Volgens mij is het met een Alfen ook prima te doen met HA en modbus. Dan heb je ook nog eens de optie tot backend. Via Duitsland amper duurder dan een Zappi en geen gedoe (vind ik dan) met CT klemmen. Als ik nu een paal zou moeten kiezen zou de Alfen toch wel hoog op de lijst staan.
Kan je dan ook al met 1,4kW overschot zonnestroom laden?
Volgens mij zit daar het belangrijkste verschil dat je bij andere palen 3x1,4kW nodig hebt.
en er maar weinig huizen zijn met zoveel overschot op een gemiddelde hollandse dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
eltron schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 12:58:
[...]

Volgens mij zit daar het belangrijkste verschil dat je bij andere palen 3x1,4kW nodig hebt.
en er maar weinig huizen zijn met zoveel overschot op een gemiddelde hollandse dag.
Laat maar, ging niet over de Zappi.

[ Voor 6% gewijzigd door daemonix op 03-02-2022 14:07 ]

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
eltron schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 12:58:
[...]

@eltron Ja, de Alfen kan je ook laten wisselen tussen 1 en 3 fase tijdens het laden via modbus.

Het nadeel vind ik alleen dat als je dit wilt doen je dus ook zelf de active loadbalancing moet gaan regelen via Home Assistant, je moet namelijk kiezen tussen ofwel automatisch loadbalancing op basis van informatie uit de P1 poort ofwel het helemaal zelf aansturen via modbus.

[ Voor 24% gewijzigd door ik222 op 03-02-2022 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
daemonix schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 14:04:
[...]

Ja, want de Zappi gaat dan op 1 fase laden!
Dat zeg ik, maar hij geeft aan dat een Alfen dat ook kan en dat lijkt mij onwaarschijnlijk. Maar ik zie al dat @ik222 bevestigt dat Alfen dit wel kan en dus op die manier net als Zappi op 1F kan omschakelen als er 1,4kW overschot is op de zonnestroom.

[ Voor 23% gewijzigd door eltron op 03-02-2022 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

maarten_NL schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 18:14:
[...]

Het effect is een beetje wisselend.

Als de Kona klaar is, dan stopt de laadpaal inderdaad. Als de auto wil preconditionen of toch naar een hogere SoC laden, dan start de auto gewoon weer een nieuwe sessie.

Als ik de SmartEVSE op Solar heb staan en er is geen zonnestroom te gebruiken, dan blijft de auto wakker tot de laadpaal weer vermogen vrij geeft.

Preconditioning werkt dan dus ook niet want de EVSE geeft geen vermogen vrij.

Al met al is die Solar functie dus niet handig.
De Zappi kun je ook op ECO zetten en dan blijft hij met minimaal 1,4kW doorladen. Dan heb je dat probleem niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09:02
DonJuape schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 19:11:
[...]

De Zappi kun je ook op ECO zetten en dan blijft hij met minimaal 1,4kW doorladen. Dan heb je dat probleem niet?
Dat kan met de SmartEVSE ook, maar op 1.4kWh doorladen is ook niet echt iets. Bij preconditionen zie ik een verbruik van 3-4kW, ik heb het vermoeden (nooit getest) dat de Kona moeilijk gaat doen dat niet beschikbaar is.

Ik heb een Node-RED flow waarbij ik door het sturen van de target SoC van de auto het laadproces op basis van de beschikbaarheid van zonnestroom of gewenste range, start en stop.

Bijkomend voordeel is dat de auto ook gewoon op de geplande vertrektijd op paalstroom kan preconditionen, wat de totale efficiëntie ook weer ten goede komt.

[ Voor 9% gewijzigd door maarten_NL op 03-02-2022 19:42 ]

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
eltron schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 19:06:
[...]

Voor veel gebruikers is salderen er nu al af op zonnige dagen, de zonnepanelen worden uitgeschakeld omdat het net overbelast raakt. De netbeheerders dringen daarom nu aan op versnelde afschaffing van saldering, maar als je panelen uitstaan op een zonnige dag, dan is dat nu al realiteit:
https://nos.nl/artikel/24...ige-regeling-zonnepanelen
Nu zit ik niet zo in de zonnepanelen dus vast een domme vraag; gaat die 1,4kW laden op dat moment wat oplossen dan? Dan gaan je eigen panelen weer aan? Als de hele straat PV heeft en daarmee het net overbelast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Inspired schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 20:48:
[...]

Nu zit ik niet zo in de zonnepanelen dus vast een domme vraag; gaat die 1,4kW laden op dat moment wat oplossen dan? Dan gaan je eigen panelen weer aan? Als de hele straat PV heeft en daarmee het net overbelast?
Vind dat juist een heel goede vraag. Maar waarom 1,4kW? Ik neem aan dat deze overbelasting op zonnige dagen is. Dus als mijn omvormer is uitgeschakeld wegens overbelasting kan ik dan wel al mijn opwekoverschot in de auto stoppen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
DonJuape schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 21:00:
[...]

Vind dat juist een heel goede vraag. Maar waarom 1,4kW? Ik neem aan dat deze overbelasting op zonnige dagen is. Dus als mijn omvormer is uitgeschakeld wegens overbelasting kan ik dan wel al mijn opwekoverschot in de auto stoppen?
Als je omvormer uit gaat heb je geen opwek meer. Het is even de vraag of eigen verbruik daar dan wat aan veranderd. Zelfs als je met 11kW gaat laden kan er nog steeds teveel opwek op het stuk net zitten waar je aan hangt en zal dat niks veranderen. Tenminste, als het zo werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Inspired schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 20:48:
[...]

1,4kW is natuurlijk niet veel maar als veel mensen op zonnige dagen overdag de auto zouden opladen kan dat inderdaad zeker helpen om de overbelasting in het net op te heffen. Net zoals het helpt om de auto in de winter juist niet in de late middag / avond op te laden om zo een overbelasting aan de vraag kant te voorkomen.

Maar echt opladen puur op zonnestroom overschot is best lastig, eigenlijk moet je dan gewoon standaard je auto aansluiten als je thuis bent wat in mijn geval ook niet handig is omdat ik in de garage niet kan laden, enkel op de oprit. En zelfs dan lukt het in de wintermaanden gewoon alsnog niet omdat de zonnenpanelen dan simpelweg te weinig opleveren.

Wij hebben hier thuis bijvoorbeeld bijna 12.000 Wp aan panelen liggen (levert ruim 12.500 kWh op jaarbasis op) maar dan nog is het aantal dagen in het jaar dat ik genoeg overschot heb om de auto in één dag van bijvoorbeeld 20% naar 90% op te laden heel beperkt, dat kost namelijk bijna 55kWh of bij langzamer laden nog wat meer vanwege afnemende efficiëntie. In de wintermaanden is een totaal opwek van 15kWh zelfs al een hele goede dag en met de warmtepomp heb ik daar dan niet eens genoeg aan om het huis te verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

ik222 schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 09:10:
[...]

Klopt, ik denk zelf dat een leuke subsidie op thuisaccu's van laten we zeggen 20 kWh heel erg effectief kunnen zijn. Ik heb op basis van mijn eigen productie in 2021 eens gesimuleerd wat dit voor verschil zou maken (laadverliezen heb ik hierin nog niet meegenomen):

Zonder Thuisaccu (huidige situatie)
Teruglevering: 5970.437 kWh
Van Leverancier: 8252.779 kWh

Thuisaccu van 10kWh
Teruglevering: 3750.461 kWh
Van Leverancier: 6032.803 kWh

Thuisaccu van 20kWh
Teruglevering: 3098.942 kWh
Van Leverancier: 5381.284 kWh

Thuisaccu van 30kWh
Teruglevering: 2814.996 kWh
Van Leverancier: 5097.338 kWh

Thuisaccu van 40kWh
Teruglevering: 2640.381 kWh
Van Leverancier: 4922.723 kWh

Thuisaccu van 50kWh
Teruglevering: 2525.644 kWh
Van Leverancier: 4807.986 kWh

Nu moet ik opmerken in 2021 ik pas vanaf halverwege het jaar een EV + uitbreiding van de zonnepanelen (van 7500Wp naar 11.700Wp) had, dus over een heel jaar zullen de cijfers nog wat anders uitpakken.

Maar wat dus interessant is om te zien is dat vooral het verschil tussen geen thuisaccu en een kleine thuisaccu van 10kWh heel groot is, grotere accu's maken het plaatje nog wel iets beter maar in verhouding niet zo veel meer. Ik denk dus dat een vaste thuisaccu van laten we zeggen 20 of 25kWh (om wat marge te hebben bij degradatie) veel praktischer is en meer impact heeft dan met V2G thuis je EV altijd aangekoppeld hebben staan. Vooral ook omdat het effect van thuisaccu's consistent is maar het aan en afkoppelen van EV's typisch tijdsgebonden en afhankelijk is van gedrag.
Interessante simulatie. Ik ben zelf ook met zoiets bezig maar dan 11kW laden overdag een dag in het weekend versus puur op zonne-energie laden twee dagen in het weekend (plus nog in dal-uren wat er eventueel nog bijgeladen moet worden).
Ik ga daarbij uit van mijn situatie dat ik per week 40kWh moet laden.
Als ik dat even projecteer op jouw simulatie moet ik dan dus 2x per week een 20kWh accu vol laden op zonnestroom-overschot en ook twee keer per week met de accu de EV laden. Lukt dat ook in de winter? Wat was jouw EV laad-aanname?
En als je deze 20kWh thuisaccu vergelijkt met in het weekend op zonnestroom laden, is het voordeel van de thuisaccu dan niet veel kleiner dan de verschuiving van 2000kWh van terugleveren naar niet afnemen?

Mijn simulatie blijkt overigens nog helemaal niet zo eenvoudig omdat je naar het overschot moet kijken, niet naar de PV opbrengst, maar vooral omdat het laden onder 1,4kW (in geval van Zappi, 3x1,4kW voor andere palen) stopt, dus moet ik een jaar aan kwartiersdata van Greenchoice inladen en alleen het overschot groter dan 1,4kW meenemen. Daarbij helpt het niet dat Greenchoice hun API heeft gewijzigd |:(

[ Voor 8% gewijzigd door DonJuape op 04-02-2022 21:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
DonJuape schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 21:22:
[...]

Interessante simulatie. Ik ben zelf ook met zoiets bezig maar dan 11kW laden overdag een dag in het weekend versus puur op zonne-energie laden twee dagen in het weekend (plus nog in dal-uren wat er eventueel nog bijgeladen moet worden).
Ik ga daarbij uit van mijn situatie dat ik per week 40kWh moet laden.
Als ik dat even projecteer op jouw simulatie moet ik dan dus 2x per week een 20kWh accu vol laden op zonnestroom-overschot en ook twee keer per week met de accu de EV laden. Lukt dat ook in de winter? Wat was jouw EV laad-aanname?
En als je deze 20kWh thuisaccu vergelijkt met in het weekend op zonnestroom laden, is het voordeel van de thuisaccu dan niet veel kleiner dan de verschuiving van 2000kWh van terugleveren naar niet afnemen?

Mijn simulatie blijkt overigens nog helemaal niet zo eenvoudig omdat je naar het overschot moet kijken, niet naar de PV opbrengst, maar vooral omdat het laden onder 1,4kW (in geval van Zappi, 3x1,4kW voor andere palen) stopt, dus moet ik een jaar aan kwartiersdata van Greenchoice inladen en alleen het overschot groter dan 1,4kW meenemen. Daarbij helpt het niet dat Greenchoice hun API heeft gewijzigd |:(
Ik gebruik sowieso eigen minuut nauwkeurige data gemeten uit de P1 poort. Maar even voor de duidelijkheid, in deze simulatie kijk ik puur naar teruglevering van PV stroom of juist afname uit het net op elk moment en neem ik aan dat dit 1:1 een opslag in gaat tot het moment dat de opslag vol zou zitten. En andersom bij afname uit het net dat dit voor 100% uit de opslag komt totdat de opslag leeg is.

In de praktijk spelen natuurlijk veel meer factoren mee zoals laad en ontlaadt verliezen maar ook het feit dat nu nog onduidelijk is wat de maximale laad en afname capaciteit van de opslag is en hoe snel deze zich kan aanpassen aan schommelingen op bijvoorbeeld een dag met een snelle afwisseling van zon en wolken. Al die factoren gaan uiteindelijk natuurlijk nog voor een vermindering van het effect zorgen.

Maar mijn doel voor nu was ook vooral om te kijken hoeveel opslag zinvol zou kunnen zijn. Immers zoals ook te zien ligt ergens het punt dat de opslag een te groot deel van het jaar nooit meer vol komt. In een later stadium zou ik zo bijvoorbeeld ook nog kunnen gaan kijken hoeveel verschil een permanente thuisaccu maakt t.o.v. een EV met V2G die dus overdag doordeweeks vaak niet aangesloten is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

henkna schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 20:19:
[...]

Pfff, lang verhaal. Kort samengevat: led verlichting geeft niet de juiste status aan, connectie met app is bagger.
Zelf heb ik een Zappi en daar ben ik tevreden mee maar nu zou ik een Easee met Equalizer overwegen. Makkelijk aan te sluiten.
Nadeel van Easee t.o.v. Zappi is dat de Easee op zonne overschot kan laden vanaf 3x1,4kW en de Zappi vanaf 1x1,4kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkna
  • Laatst online: 16:32
DonJuape schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 20:47:
[...]

Zelf heb ik een Zappi en daar ben ik tevreden mee maar nu zou ik een Easee met Equalizer overwegen. Makkelijk aan te sluiten.
Nadeel van Easee t.o.v. Zappi is dat de Easee op zonne overschot kan laden vanaf 3x1,4kW en de Zappi vanaf 1x1,4kW.
Waarom zou je voor de Easee kiezen?
Pagina: 1 2

Dit topic is gesloten.

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2 . Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen