Met een OBDII scanner vond ik oner 'Data BusOBD interface' een kopje 'Battery Cell Analysis' met (vermoedelijk) de resterende capaciteit in de accu waar de auto van uit gaat, en de state of charge.
Die waren resp. 13.5 kWh en 49.5% (na een paar minuten laden om te zien dat aantal kWh inderdaad toenam).
Bij 100% zou dat dan 27.6 kWh moeten zijn.
T.o.v. de initele 32 kWh die initieel beschikbaar is, betekent dat een afname tot
86%.
Een andere mogelijk om een indicatie hebben lijkt me het volgende (bruikbaar voor @
DDDikkiedik ?):
- Gemiddelde verbruik en afstand van de laatste rit of dag opzoeken op het display van de auto
- Met elkaar vermenigvuldigen --> Verbruikte kWh
- Ladingstoestand van accu in % opzoeken (heb ik gedaan via ODB scanner, maar staat in app, meen ik)
- Verbruikte kWh delen door (1 - %) geeft dan de accu capaciteit
In mijn geval:
- 15.3 kWh/100 km over 94 km --> 14.4 kWh gebruikt
- Ladingstoestand was 48.5%
- Vol: 14.4/(1-48.5%) = 27.9 kWh
- Initiele (bruikbare) capaciteit is 32 kWh --> Nog over 27.9/32.0 =
87%
Er zit slechts 1% verschil tussen beide methoden (State of Charge wordt al op 0.5% afgerond dus dat geeft al een onnauwkeurigheid)
De temperatuur heeft invloed op de beschikbare capaciteit. Maar die was tussen de 20~25oC wat me ideaal lijkt.
Het resultaat lijkt me plausibel:
Auto is uit 2020 en ik heb er 130000km mee gereden.
Ik 'mishandel' de accu (anders kom ik niet thuis...): Opladen doe ik altijd tot 100%, en bij aankomst resteert vaak <20%.