Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online
Martinussss schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 14:32:
Hoe zit het met anderen, heeft iemand al een (goed) aanbod gekregen ter overnamen tegen het eind van het contract?
I-King in "Het grote Volkswagen e-Golf topic"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinussss
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 23-04 11:06
Thanks, dat lijkt me op het eerste gezicht nog geen onredelijk aanbod. Nu hopen dat de prijzen de komende maanden nog verder zakken en dat ze mogelijk nog een scherper aanbod doen t.z.t.

Hoe dan ook kunnen we achteraf stellen dat de private lease aanbieding destijds (vanaf 299/mnd bij 10k) een topdeal was. Als ik een vergelijkbaar overnamebod krijg heb ik met de private lease t.o.v. koop 5 jaar gratis onderhoud, verzekering, financiering, pechhulp en nog eens 2500,- korting gehad. Zo voordelig ga je niet snel meer rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDDikkiedik
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 12:54
Martinussss schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 14:32:
Ongeveer 5 jaar geleden (toen dit topic geopend werd) waren er hier veel Tweakers die een e-Golf bij VW als private lease besteld hadden (mezelf inclusief). Op basis van 60 maanden beginnen die contracten nu allemaal af te lopen. De mijne loopt ook in Juni af, maar hij bevalt nog prima (als 2e auto).

Eind vorig jaar kreeg ik al een mail van VW met de vraag of ik interesse had in een andere VAG private lease (nee bedankt), en heb gevraagd of ze een aanbieding konden doen voor vervroegde overname (toen de subsidie nog gold), maar daar heb ik nooit antwoord op gekregen.

Hoe zit het met anderen, heeft iemand al een (goed) aanbod gekregen ter overnamen tegen het eind van het contract?
Geen goed aanbod. 15900. Maar even oude auto's staan voor 15000 op gaspedaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDDikkiedik
Los daarvan denk ik dat als je voor vakantiereizen één dag langer uittrekt, het best mogelijk is om met de e-golf 1500 km af te leggen.

Dat ga ik in de meivakantie in ieder geval proberen. Vooral omdat ik nog ruim 20.000 km 'over' heb.

Afgezien van de vakanties vind ik het een ideale auto voor normaal gebruik, als je niet veel kilometers reist.

Weet iemand of het mogelijk is de snelheid van DC-laden te beperken tot bijvoorbeeld 20, zodat de batterij niet te warm wordt bij meer keren laden? En of dat inderdaad helpt? De laadtijden zijn mijns inziens sowieso te lang om op willekeurig plekken te laden, dus dat wordt altijd bij een restaurant, attractie of (winkel)centrum. En dan is het fijn om te weten dat je met anderhalf uur laden weer vol bent, zonder dat je die dag geen derde keer meer kunt snelladen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bor7
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14:32
DDDikkiedik schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 22:06:
[...]

Geen goed aanbod. 15900. Maar even oude auto's staan voor 15000 op gaspedaal.
Ter info: ik ga regelmatig naar zweden, 950 km. Heen doen we het in twee dagen, dan gaat laden redelijk goed.

Terug doen we het wel in 1 dag, het eerste jaar vond ik het laden nog meevallen;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Isv3GtM6yrrGJ3l3Ffkp5HFBsmk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zCXPQkouMcpzQNO7G83oX1Cy.jpg?f=fotoalbum_large

afgelopen jaar nog eens vergeleken, is het toch wel minder.
Mei:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KGwe7K8TzvRGLK_ffaljN8yf4kQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/4mWGKKvc9zMHu0bOYNQ1UCJ4.png?f=user_large

oktober:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NO2Yj3mDep4tzFDD4H9pAzE7DD8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/aCLBLvoWOzNak9bFSCuPeW8P.png?f=user_large
Vooral de laatste laadbeurten wel erg langzaam.
Kostte ons in totaal dan wel zo'n 18 uur reistijd ( zit ook nog uur boot in).

In mei gaan we met de EV3, ik verwacht er veel van ;-) kan ik ook proberen hoeveel hij verbruikt bij 160 km/h

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDDikkiedik
Dank! Ik zou graag zo weinig mogelijk willen laden, maar wel tot vol. Dus als je hem op 15-20 Kw zou kunnen instellen, dan zou dat daarvoor mogelijk gunstig zijn. Het gaat mij er niet om dat ik zo snel mogelijk op de bestemming ben, maar dat ik zo kort mogelijk in de auto of op een ongezellige laadplaats ben.

Een oplader in een stadscentrum is dan weer prima. En anderhalf uur pauze na twee uur rijden, ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:02
Tomba schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 17:54:
[...]

Chevy Bolt bedoel je?
Ik heb er zelf nooit in gereden dus over weggedrag en stoel kan ik weinig zeggen maar als de infotainment nog slechter is dan die van VAG... man man man :P
Ik vind hem vooral minder mooi (MG ZS ook overigens) en vind de e-Golf ook echt een prima auto. met plezier bijna 5 jaar in gereden. Maar ik ga de range anxiety niet missen ;)
De Bolt idd, die heet hier in Europa de Ampera-E.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
bor7 schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 19:29:
ik heb mijn golf twee weken geleden ook ingeleverd (private lease, 5 jaar 150 K gereden)
Geen beschadigingen bij inleveren. Wel bijbetalen voor 25K meer gereden dan contract na 5 jaar ;-(.

Golf was top auto met inderdaad alleen laag bereik, en vooral traag laden!
Rij nu dus 2 weken EV3 (plus uitvoering, met grote batterij).

Rijbereik en laden: helemaal goed dus..
Rijgedrag; heel anders dan Golf, maar ook heel fijn. Hogere zit, hou ik wel van.
Ook iets stiller dan de Golf.

Rest: ja, dan merk je dat de golf helemaal uitgebalanceerd was.

Airco merk je bij de EV3 veel meer onrust, soms gewoon koude lucht.

En vond ik bij de Golf de stoelverwarming soms wat heet, bij de EV3 is de laagste stand al hoger dan hoog bij de Golf..

Infotainment is natuurlijk moderner , maar zitten ook nog wel wat missers in, kan met update nog verbeteren.
Zo zie je bij radio vol in beeld, de tijd heel donker, niet leesbaar.
Ook zie je nergens je gemiddelde snelheid ofzo.
En na elke stop, hoe kort ook, gaat de rit teller opnieuw op 0. Bij de golf ging hij bij een korte stop daarna doortellen.

Maar al met al erg tevreden, ik vindt hem ook erg mooi..(heb hem in wit).

Golf was een heel mooie start in EV rijden, en toen ook een heel goede aanbieding! ( ben nu wel meer kwijt...)
Zag er v/d week 1 staan op mn werk, leuke bak hoor die EV3. Maar zo te horen is de software nog niet helemaal af, dat lijkt tegenwoordig wel de standaard. Maar ik lees geen zaken die niet met een OTA-update te fixen zijn, dus dat zal vanzelf wel goedkomen. Veel plezier ermee! :)

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
DDDikkiedik schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 22:33:
Weet iemand of het mogelijk is de snelheid van DC-laden te beperken tot bijvoorbeeld 20, zodat de batterij niet te warm wordt bij meer keren laden? En of dat inderdaad helpt? De laadtijden zijn mijns inziens sowieso te lang om op willekeurig plekken te laden, dus dat wordt altijd bij een restaurant, attractie of (winkel)centrum. En dan is het fijn om te weten dat je met anderhalf uur laden weer vol bent, zonder dat je die dag geen derde keer meer kunt snelladen.
Volgens mij kan je de DC-laadsnelheid niet instellen (maar ik laat me graag verbeteren, ik gebruik het zelden), maar dat doet ie sowieso vanzelf als ie te heet wordt. Rapidgating gaat op basis van de temperatuur, dus als je m na het laden even laat staan (bij voorkeur in de schaduw) koelt ie vanzelf wel weer af en kan je de volgende stop weer wat sneller DC-laden.

[ Voor 7% gewijzigd door RonJ op 06-02-2025 08:59 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDDikkiedik
Het nadeel daarvan is weer dat je geen idee hebt hoe laat hij klaar is en dat je dus al snel weer een boetetarief betaalt. Terwijl als je weet dat hij anderhalf uur nodig heeft, je prima een rondje door de stad kunt maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy.van.geel
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-04 17:38
Hi, ik kreeg vandaag gedurende het rijden een melding in het dashboard omtrent sensoren. Bij wagenstatus staat er 'Uitparkeerhulp/Blind Spot nu niet beschikbaar'. In het dashboard wordt nu ook dat oranje blind spot icoontje weergeven. Iemand hier bekend mee? Egolf 2020

[ Voor 15% gewijzigd door roy.van.geel op 12-02-2025 21:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rdestructo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 25-04 07:15
roy.van.geel schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 21:31:
Hi, ik kreeg vandaag gedurende het rijden een melding in het dashboard omtrent sensoren. Bij wagenstatus staat er 'Uitparkeerhulp/Blind Spot nu niet beschikbaar'. In het dashboard wordt nu ook dat oranje blind spot icoontje weergeven. Iemand hier bekend mee? Egolf 2020
Ja gebeurt wel eens tijdens het rijden (2x nu in ruim 3 jaar).
Auto parkeren, uitzetten en weer aan en alles werkt weer :?

Geen aanleiding om er mee naar de dealer te gaan.
Elke onderhoudsbeurt gaat ie prima doorheen zonder gebreken d:)b

VW egolf 2020

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• I-Lynx
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13-04 12:14
Een tijdje terug melde ik hier dat mijn navigatie / media systeem is gestolen uit de Golf.
De auto was volgens de leasemaatschappij total loss dus de auto heb ik moeten inleveren.

Nu een maand later dacht ik, ik kijk eens of de app nog werkt. En verrekt.... ik zie dat de auto sinds 14-02 weer online is geweest. Locatie kan ik ook zien.

Nu vraag ik mij af: Maakt de app verbinding met de auto, als in: iemand heeft de auto van de leasemaatschappij gekocht

of

de app maakt verbinding met het media systeem en heeft iemand nu mijn gestolen systeem ingebouwd.

In dat laatste geval kan ik die info delen met de politie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:02
DDDikkiedik schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 21:10:
Het nadeel daarvan is weer dat je geen idee hebt hoe laat hij klaar is en dat je dus al snel weer een boetetarief betaalt. Terwijl als je weet dat hij anderhalf uur nodig heeft, je prima een rondje door de stad kunt maken.
DC laden kan je inderdaad niet beperken helaas. Bij geen enkel auto overigens die er momenteel rond rijden.

Bij DC laden doet namelijk de laadpaal het vermogen regelen aan de hand van de BMS/accu gegevens.
I-Lynx schreef op maandag 17 februari 2025 @ 10:31:
Een tijdje terug melde ik hier dat mijn navigatie / media systeem is gestolen uit de Golf.
De auto was volgens de leasemaatschappij total loss dus de auto heb ik moeten inleveren.

Nu een maand later dacht ik, ik kijk eens of de app nog werkt. En verrekt.... ik zie dat de auto sinds 14-02 weer online is geweest. Locatie kan ik ook zien.

Nu vraag ik mij af: Maakt de app verbinding met de auto, als in: iemand heeft de auto van de leasemaatschappij gekocht

of

de app maakt verbinding met het media systeem en heeft iemand nu mijn gestolen systeem ingebouwd.

In dat laatste geval kan ik die info delen met de politie.
Zover ik weet maakt de app verbinding met het Discovery Media systeem die dus gestolen is. Als je locatie weet, check op Google streets waar dit is, is het en woonwijk dan weet je genoeg ;).

Aangezien je de locatie en status via de app kan zien is de Discovery Media systeem -nog- niet gereset.
De gegevens zitten in je Discovery Media, tenminste lijkt mij meest logisch. Heb een keer mijn Discovery Media geupdate en werd toen ook gerest, moest deze opnieuw aanmelden om het weer zichtbaar te krijgen in de app.

Ik zou het doorgeven.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joery__
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 03-03 09:28
Jazsie schreef op maandag 17 februari 2025 @ 11:11:
[...]

DC laden kan je inderdaad niet beperken helaas. Bij geen enkel auto overigens die er momenteel rond rijden.

Bij DC laden doet namelijk de laadpaal het vermogen regelen aan de hand van de BMS/accu gegevens.

[...]

Zover ik weet maakt de app verbinding met het Discovery Media systeem die dus gestolen is. Als je locatie weet, check op Google streets waar dit is, is het en woonwijk dan weet je genoeg ;).

Aangezien je de locatie en status via de app kan zien is de Discovery Media systeem -nog- niet gereset.
De gegevens zitten in je Discovery Media, tenminste lijkt mij meest logisch. Heb een keer mijn Discovery Media geupdate en werd toen ook gerest, moest deze opnieuw aanmelden om het weer zichtbaar te krijgen in de app.

Ik zou het doorgeven.
De Discover Pro uit mijn Golf is vorig jaar gestolen, direct nadat er een nieuw systeem door het schadeherstelbedrijf was geïnstalleerd, was mijn auto weer zichtbaar in de app op de locatie waar het herstel werd uitgevoerd. Uit mijn ervaring zit de koppeling met de app dus niet in de navigatie maar in een ander gedeelte van de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soppyscroll
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 25-04 13:17
Even een vraag hier,
op dit moment rij ik Golf 8 plug in hybride (1e model). ik weet dit laad met 1 fase.
ik heb zojuist een 3 fase laadpaal gekocht en wordt gemonteerd op de 3 fasen (heb 3 fase aansluiting) alleen de afstand waar de laadpaal staat tot de auto is waarschijnlijk te lang. Nu wou ik alvast toekomstgericht nadenken en een Fase 3 laadkabel kopen die wat langer is. Kan ik die wel gebruiken? of komen werkt dit niet?

Heb voor gemak de GTE aangeklikt.
https://voldt.nl/collections/volkswagen-golf-gte

[ Voor 10% gewijzigd door Soppyscroll op 25-02-2025 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Joery__ schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 15:30:
[...]

De Discover Pro uit mijn Golf is vorig jaar gestolen, direct nadat er een nieuw systeem door het schadeherstelbedrijf was geïnstalleerd, was mijn auto weer zichtbaar in de app op de locatie waar het herstel werd uitgevoerd. Uit mijn ervaring zit de koppeling met de app dus niet in de navigatie maar in een ander gedeelte van de auto.
Dat zou zeker ook kunnen.
Soppyscroll schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 21:10:
Even een vraag hier,
op dit moment rij ik Golf 8 plug in hybride (1e model). ik weet dit laad met 1 fase.
ik heb zojuist een 3 fase laadpaal gekocht en wordt gemonteerd op de 3 fasen (heb 3 fase aansluiting) alleen de afstand waar de laadpaal staat tot de auto is waarschijnlijk te lang. Nu wou ik alvast toekomstgericht nadenken en een Fase 3 laadkabel kopen die wat langer is. Kan ik die wel gebruiken? of komen werkt dit niet?

Heb voor gemak de GTE aangeklikt.
https://voldt.nl/collections/volkswagen-golf-gte
Kan prima, ik heb zelf deze en werkt perfect: https://www.amazon.nl/-/en/dp/B0CX48D7K3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smiba
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 17:40
Iemand anders hier waar sinds een dag de connected functionaliteit totaal niet meer werkt?

Lijkt gewoon alsof Volkswagen de stekker er uit heeft getrokken hier

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CgS-R2CzN3qoUYtoFct7YEmocW8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/e4a7tOHMAMa4g8X8HdUEE9MG.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VPfKodFup0YgYmAikHeJMKsMpWw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/lt1FPsjyDkPs2CgNtG2FDnin.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 66% gewijzigd door smiba op 03-03-2025 07:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soppyscroll
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 25-04 13:17
@smiba hier ook het geval… net op moment dat er natuurlijk dikke lading ijs op zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destynx
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23-04 20:58
smiba schreef op maandag 3 maart 2025 @ 07:11:
Iemand anders hier waar sinds een dag de connected functionaliteit totaal niet meer werkt?

Lijkt gewoon alsof Volkswagen de stekker er uit heeft getrokken hier

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hier ook niks meer sinds zaterdag. Hoop niet dat ze de stekker er echt uitgetrokken hebben.

EV: Tesla M3 LR + E-Golf 36 kWh, PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsd078
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 05-04 11:17
Destynx schreef op maandag 3 maart 2025 @ 08:01:
[...]

Hier ook niks meer sinds zaterdag. Hoop niet dat ze de stekker er echt uitgetrokken hebben.
Hier ook niks... vorige week net opnieuw afgesloten voor een heel jaar, hopelijk blijft het wel bestaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronniedokkie
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 14:25
Het betreft een storing volgens support.volkswagen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
Inmiddels doet ie het bij mij weer...

All-electric.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Destynx
RonJ schreef op maandag 3 maart 2025 @ 12:03:
Inmiddels doet ie het bij mij weer...
Ik zie wel informatie staan maar opdrachten sturen gaat nog niet.

EV: Tesla M3 LR + E-Golf 36 kWh, PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jazsie
Hier ook ligt ie er nog uit, laatste sync was 1 dag en 19u geleden.

Normaal doe ik reset uitvoeren in de auto maar ook dat mocht niks baten.

En opeens merk je hoe vaak je zo iets gebruikt :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
Dat zou kunnen hoor, ik ben nu met de andere auto weg. Ik zag alleen vanochtend helemaal niks in de app en nu wel weer de knopjes en waardes verschijnen.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smiba
Inmiddels zie ik weer dingen, lijkt terug te zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 00:45
Hallo. Ik rijd een eGolf 2020.
Drie weken geleden wilde de auto 's ochtends de laadstekker niet loslaten en gaf allerlei rare foutmedlingen. Even later deed helemaal niets het meer.
ANWB erbij en die kwam al snel tot de conclusie dat de 12V accu leeg was. De accu is even bijgeladen en de volgende dag kon ik zonder problemen naar de garage waar een nieuwe (12V) accu is geplaatst. Sindsdien zonder problemen 1000 km of zo gereden.

Vanavond gaf de auto weer aan dat de spanning op de 12V te laag was (dit gebeurde 1 of 2 jaar geleden ook wel eens). Dat is ongeveer 36 uur nadat er voor het laast mee is gereden. Dat was een rit van 150 km, waarbij ik onderweg nog bij een snellader ben gestopt om bij te laden (ik vertrok met ongeveer 70%). Ik kwam aan met ~25 km rijbereik over.

Het was zaterdagavond wel koud, maar ik had geen echte grootverbruikers aan, alleen de warmtepomp. Verder gebruik ik de app niet (meer), dus daarmee kan ik de accu niet leegtrekken.
Laden doe ik thuis aan een Alfen Eve Single Pro laadpunt via Eneco.

Is dit gebruikelijk?
Heeft iemand een idee wat er aan de hand is?
Wordt de accu nog bijgeladen na de waarschuwing over 'nog 50 km rijbereik' ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
Ik heb de 12V accu gemeten. De spanning was 11.9 V.
Vervolgens maar in de auto gaan zitten met contact aan (licht en verwarming uit) en netflix gekeken. Daarna was de spanning tot 12.6 opgelopen.
Dus ik heb goede hoop dat ik morgen zonder problemen kan vertrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
Klinkt alsof de accu niet meer (goed) geladen wordt door de dc-dc converter, dat komt vaker voor. Je zou eerder 13.6V ofzo verwachten als ie aan t bijladen is.

Maar je zegt netflix kijken, dat klinkt als een aftermarket radio en misschien ook wel een versterker oid? T zou ook kunnen dat er een dergelijke accessoire niet goed afschakelt.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
smiba schreef op maandag 3 maart 2025 @ 15:40:
Inmiddels zie ik weer dingen, lijkt terug te zijn!
Hier werkt het nu weer volledig... 2 dagen zonder gezeten, wat een gemis :o.
WackoH schreef op maandag 3 maart 2025 @ 22:13:
Ik heb de 12V accu gemeten. De spanning was 11.9 V.
Vervolgens maar in de auto gaan zitten met contact aan (licht en verwarming uit) en netflix gekeken. Daarna was de spanning tot 12.6 opgelopen.
Dus ik heb goede hoop dat ik morgen zonder problemen kan vertrekken.
12.6v met laden lijkt me zoals @RonJ al zei wat laag. Het is een tijd geleden dat ik gemeten heb, volgens mij zat ik op 13,5-14V met sleutel op contact.

Zou ik nog eens moeten meten mocht je dit precies willen weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 201WD
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 16:10
Hier nu ook weer problemen met. De app.
Laadstatus wordt niet geüpdatet.
Hij geeft aan dat ik een servicepartner moet selecteren.
Dit stond altijd al ingevuld.

Ik zal nog eens een bericht naar Vw sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smiba
Yep zelfde hier, volgens home assistant ongeveer rond 12:05 laatste update ontvangen en nu komt er weer niets meer binnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 201WD
Via de vw app kun je een berichtje sturen naar Vw Duitsland.
Als jullie dat ook doen dan krijg je ook een mail met een casenummer erbij.
Ik heb ook een paar foto's meegestuurd van de foutmeldingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
Ik was niet helemaal duidelijk:
  • Met contact uit en voor 'laadsessie' was de spanning 11.9 V
  • Tijdens 30~40 min laden (contact aan) van de 12 V accu:
  • Netflix op de telefoon ;)
  • Aan de 230V lader
  • Alle verbruikers zoveel mogelijk uit: Geen radio, verwarming of licht (behalve dagverlichting)
  • Spanning tijdens laden was 13.1 V
  • Na het laden (contact weer uit) was de spanning 12.6 V
@Jazsie Het zou wel fijn zijn als je nog ene keer kunt kijken. Dan heb ik extra info om met de garage te spreken

[ Voor 14% gewijzigd door WackoH op 04-03-2025 20:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 201WD
WackoH schreef op maandag 3 maart 2025 @ 20:04:
Hallo. Ik rijd een eGolf 2020.
Drie weken geleden wilde de auto 's ochtends de laadstekker niet loslaten en gaf allerlei rare foutmedlingen. Even later deed helemaal niets het meer.
ANWB erbij en die kwam al snel tot de conclusie dat de 12V accu leeg was. De accu is even bijgeladen en de volgende dag kon ik zonder problemen naar de garage waar een nieuwe (12V) accu is geplaatst. Sindsdien zonder problemen 1000 km of zo gereden.

Vanavond gaf de auto weer aan dat de spanning op de 12V te laag was (dit gebeurde 1 of 2 jaar geleden ook wel eens). Dat is ongeveer 36 uur nadat er voor het laast mee is gereden. Dat was een rit van 150 km, waarbij ik onderweg nog bij een snellader ben gestopt om bij te laden (ik vertrok met ongeveer 70%). Ik kwam aan met ~25 km rijbereik over.

Het was zaterdagavond wel koud, maar ik had geen echte grootverbruikers aan, alleen de warmtepomp. Verder gebruik ik de app niet (meer), dus daarmee kan ik de accu niet leegtrekken.
Laden doe ik thuis aan een Alfen Eve Single Pro laadpunt via Eneco.

Is dit gebruikelijk?
Heeft iemand een idee wat er aan de hand is?
Wordt de accu nog bijgeladen na de waarschuwing over 'nog 50 km rijbereik' ?
Is het de,1e accu nog ?
Dan zou het wel eens kunnen zijn dat die op is na, 5jr.
Als het dan wat kouder weer wordt laat zo'n accu het afweten.
Ze kunnen een accu testen.
Anders gauw vervangen ..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denbach
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 18:04
Net ook mijn 12volt accu vervangen. De dealer zegt dat er alleen een originele VW accu in kan, a 350 euro inclusief montage.

Als je carscanner of iets dergelijks hebt, kan je het zelf doen. Anders niet aan beginnen, je krijgt alleen maar storingen. Blijkbaar moet je de boordcomputer vertellen dat er een nieuwe accu in zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
WackoH schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 20:38:
  • Aan de 230V lader
  • Alle verbruikers zoveel mogelijk uit: Geen radio, verwarming of licht (behalve dagverlichting)
@Jazsie Het zou wel fijn zijn als je nog ene keer kunt kijken. Dan heb ik extra info om met de garage te spreken
Zal vanavond meten voor je.
201WD schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 21:35:
[...]

Is het de,1e accu nog ?
Dan zou het wel eens kunnen zijn dat die op is na, 5jr.
Als het dan wat kouder weer wordt laat zo'n accu het afweten.
Ze kunnen een accu testen.
Anders gauw vervangen ..
Het antwoord op je eerste vraag/zin staat letterlijk in de tekst die jij qoute :+.
Denbach schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 05:46:
Net ook mijn 12volt accu vervangen. De dealer zegt dat er alleen een originele VW accu in kan, a 350 euro inclusief montage.

Als je carscanner of iets dergelijks hebt, kan je het zelf doen. Anders niet aan beginnen, je krijgt alleen maar storingen. Blijkbaar moet je de boordcomputer vertellen dat er een nieuwe accu in zit.
Inderdaad met OBDeleven even "resetten", maar ook zonder kan het prima hoor.
Wel zorgen dat je 12V lader aansluit zodat de auto gedurende de wissel op spanning blijft.

Geen advies overigens, "resetten" is volgens VW de juiste methode.

Zelf doen ben je voor nog geen 200,-- EUR klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
Denbach schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 05:46:

Als je zelf geen ODB-apparatuur hebt is dit nou typisch iets dat je ook prima bij de "garage op de hoek" kan laten doen. Een accu'tje van Bosch ofzo en een reset laten geven via de computer. Ben je voor 200-250 klaar denk ik.

[ Voor 8% gewijzigd door RonJ op 05-03-2025 13:13 ]

All-electric.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WackoH
Gisteren heb ik gereden:
  • In de ochtend 150 km (hierna tot 100% langzaam opgeladen),
  • Einde middag 100 (hierna tot ~80% langzaam opgeladen)
  • In de avond 200 km gereden. Na de eerste 150 km 12 min aan de snellader. Bij thuiskomst (met ~20 km over) aan de langzaamlader gehangen.
Geen verbruikers naast verlichting aangehad. Alleen tijdens snelladen heb ik de verwarming aangehad (probeerde het in een te halen...).

Zojuist had de accu slechts 11.58V. Na aanzetten contact liep dit op tot 12.6V. Na uitzetten liep de spanning weer terug tot onder de 12 V
De accu is slechts 4 weken oud en is door VW garage geplaatst (en lijkt indentiek aan vorige).
De VW app gebruik ik niet.
Verder niets veranderd of toegevoegd

Mijn vermoeden is dat (soms?) op de achtergrond een verbruiker (module) actief blijft die de accu leeg trekt. Helaas heb ik geen DC stroomklem om dat te controleren.
Gebeurt dat wel vaker met deze auto. Wat denken jullie?

Zojuist afspraak met de VW garage gemaakt. Kan 'al' over 2 weken terecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
WackoH schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 09:57:
Gisteren heb ik gereden:
  • In de avond 200 km gereden. Na de eerste 150 km 12 min aan de snellader. Bij thuiskomst (met ~20 km over) aan de langzaamlader gehangen.
Geen verbruikers naast verlichting aangehad. Alleen tijdens snelladen heb ik de verwarming aangehad (probeerde het in een te halen...).

Zojuist had de accu slechts 11.58V. Na aanzetten contact liep dit op tot 12.6V. Na uitzetten liep de spanning weer terug tot onder de 12 V
De accu is slechts 4 weken oud en is door VW garage geplaatst (en lijkt indentiek aan vorige).

Mijn vermoeden is dat (soms?) op de achtergrond een verbruiker (module) actief blijft die de accu leeg trekt. Helaas heb ik geen DC stroomklem om dat te controleren.

Dat zou goed kunnen. Heb je nou aftermarket spul erin zitten of is alles origineel (ook dan kan een kapotte module stroom blijven trekken, maar less likely)?

Ik denk zelf nog steeds meer aan de DC-DC lader.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
Auto is 100% origineel.
Enige reparatie is vervangen van een ABS sensor ongeveer 1 jaar geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
Dan is er idd een module defect. Kan een electronica module zijn, maar dus ook de DC-lader. Dat moet de dealer snel kunnen bepalen en fixen iig, hoop voor je dat het nog een beetje meevalt.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
Waar zit die DC-DC ergens? En wat is het artikelnummer?

Net weer gekeken (werk vandaag thuis).
Spanning was tot 10.94 gedaald en auto begon te klagen over laag voltage 12 V accu.

Weer aangezet om op te laden. Het viel me op dat de initele spaning >14 V was, maar binnen een paar seconden terugviel tot een constante 13.07 V. Dus ik vermoed dat de DC-DC converter op die spanning regelt.

Over de shunt (?) die op de accu zit, mat ik 3 a 4 mV. De weerstand van de shunt kon ik helaas niet meten (want te laag voor mijn meter), dus weet niet welke stroom daarbij hoort.

Na ruim 20 min was de spaning op de accu (nadat alles weer uitstond) 12.2 V. Daarna heb ik nu de laadstekker uitgetrokken. Een uur later was de spanning tot 11.95 V gedaald. Ik zal vanavond nog eens meten.

Verder zal ik een DC stroomtang aanschaffen om een idee te hebben wat er gebeurt zowel bij DC-DC laden als bij contact uit, voordat ik de auto naar de garage breng.

Klopt het (info ChatGPT) dat de interne 12 V DC-DC lader ongeveer 1500 W (wat bij 12V dus al 125 A is!) kan leveren?
Wellicht begint de DC-DC omzetter met die 1500W (en bijbehorende hoge spanning), maar regelt dan terug naar een spanning die 13.07 V. Is wel een beetje gek (omgekeerd lijkt me logischer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.Thermaltaker
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23-04 14:25
WackoH schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 13:32:

Spanning was tot 10.94 gedaald en auto begon te klagen over laag voltage 12 V accu.

Weer aangezet om op te laden. Het viel me op dat de initele spaning >14 V was, maar binnen een paar seconden terugviel tot een constante 13.07 V. Dus ik vermoed dat de DC-DC converter op die spanning regelt.

Over de shunt (?) die op de accu zit, mat ik 3 a 4 mV. De weerstand van de shunt kon ik helaas niet meten (want te laag voor mijn meter), dus weet niet welke stroom daarbij hoort.

Na ruim 20 min was de spaning op de accu (nadat alles weer uitstond) 12.2 V. Daarna heb ik nu de laadstekker uitgetrokken. Een uur later was de spanning tot 11.95 V gedaald. Ik zal vanavond nog eens meten.

Verder zal ik een DC stroomtang aanschaffen om een idee te hebben wat er gebeurt zowel bij DC-DC laden als bij contact uit, voordat ik de auto naar de garage breng.

Klopt het (info ChatGPT) dat de interne 12 V DC-DC lader ongeveer 1500 W (wat bij 12V dus al 125 A is!) kan leveren?
Wellicht begint de DC-DC omzetter met die 1500W (en bijbehorende hoge spanning), maar regelt dan terug naar een spanning die 13.07 V. Is wel een beetje gek (omgekeerd lijkt me logischer).
Hoe oud is je accu? Kan best zijn dat die niet goed meer is.. haal je accusensor is los en meet dan is wat hij laad, als dat dan goed gaat weet je het zeker, toe aan een nieuwe accu :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
WackoH schreef op maandag 3 maart 2025 @ 20:04:
[...] naar de garage waar een nieuwe (12V) accu is geplaatst. [...]
Accu is vrijwel nieuw ;)

Ik heb geen meter die de laadstroom aankan.

[ Voor 38% gewijzigd door WackoH op 06-03-2025 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
WackoH schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 13:32:

Dat is A19, maar die zit vrees ik geintegreerd in de module "Electric Drive Power and Control Electronics - JX1". Zie pagina 28 en 40. En deze.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wm8R1yVi4HYkpAfY4tcClr0Kf_s=/x800/filters:strip_exif()/f/image/QyKZ1sq2Zo6iGvRA1m3ZDo41.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AXZOv8zveHqMceKwOldeomPswOA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/LiqjSHAjlTdZxGQWXX5dFND1.png?f=user_large

Heb je nog aandrijflijn garantie (<8 jaar en dealeronderhouden)?

[ Voor 14% gewijzigd door RonJ op 06-03-2025 16:06 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
Als dat het probleem is, kan het erg duur worden.

Geldt die 8 jaar garantie niet alleen voor de accu?
Volgens deze pagina zou de garantie op de rest slechts 2 jaar zijn

Mooi document overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
WackoH schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 16:21:
Als dat het probleme is, kan het erg duur worden.

Geldt die 8 jaar garantie niet alleen voor de accu?
Volgens deze pagina zou de garantie op de rest slechts 2 jaar zijn

Mooi document overigens.
Ik vrees dat je gelijk hebt. Hopen dan maar dat ze die A19 module apart kunnen vervangen als dat het probleem is. Ik zou iig vooraf even goede afspraken met de dealer maken.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haaibaa2
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08:06
Even nog wat anders, heb je misschien een wireless Android auto dongle? Bij mij blijft die iedere keer de auto activeren. Of misschien een OBD apparaatje links onder je stuur misschien voor abrp? Die willen ook nog wel eens je accu leegtrekken, omdat de e-golf die poorten bij mij altijd van stroom voorziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
Goede punten, en ik heb inderdaad een OBD dongle, maar die is al maanden niet ingeplugd geweest.
Android auto dongle gebruik ik niet.
Auto staat te ver weg voor continue verbining met Bluetooth.
En door wisseling van internet is er ook geen Wifi (want ik moest de wifi versterkers terugsturen en heb nog geen nieuwe).
Het fenomeen is ook niet helemaal nieuw, maar het lijkt het erger te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 201WD
Gisteren heb ik gereden:

Juist terug gaan naar je dealer .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Met wat pech is de nieuwe accu gewoon niet goed.. Terug naar de dealer inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
Net nog eens gemeten. Spanning blijft nu 11.70V.
Dus ik vermoed dat er een verband is met al dan niet verbonden zijn met het laadpunt (Alfen Eve Single Pro met Eneco back office).
Houdt een verbonden laadkabel de auto gedeeltelijk wakker waardoor de 12V accu leegloopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkieboi
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 07-03 12:12
Hi allemaal,
Ik heb een E-Golf model 2019 gekocht en geprobeerd de navigatie te updaten met de bestanden vanaf de Volkswagen website, maar het werkt helaas niet.

Ik heb een SD-kaart geformateerd zoals in de handleiding staat. De .zip van Volkswagen is gedownload en uitgepakt op de SD-kaart. De SD-kaart veilig verwijderd en op Lock gezet.

Hierna beide SD-kaart sloten in mijn Golf geprobeerd met én zonder Lock. Bij beide krijg ik direct de melding dat software updates beschikbaar zijn.

Maar zowel bij de Setup vanuit het Home scherm als bij de Setup vanuit het navigatiescherm krijg ik een foutmelding dat er geen medium beschikbaar is met software updates...

Ik heb een Discover Pro en alles lijkt goed te gaan, maar de software-update bestanden kan hij blijkbaar niet uitlezen.

Ik moet toch niet per sé een SD-kaart hebben specifiek van Volkswagen zelf? Ik heb er nu gewoon één van Sandisk.

[ Voor 0% gewijzigd door Makkieboi op 07-03-2025 09:48 . Reden: Spelfout. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wouter15
  • Registratie: Juni 2010
  • Nu online
Makkieboi schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 09:47:
Hi allemaal,
Ik heb een E-Golf model 2019 gekocht en geprobeerd de navigatie te updaten met de bestanden vanaf de Volkswagen website, maar het werkt helaas niet.

Ik heb een SD-kaart geformateerd zoals in de handleiding staat. De .zip van Volkswagen is gedownload en uitgepakt op de SD-kaart. De SD-kaart veilig verwijderd en op Lock gezet.

Hierna beide SD-kaart sloten in mijn Golf geprobeerd met én zonder Lock. Bij beide krijg ik direct de melding dat software updates beschikbaar zijn.

Maar zowel bij de Setup vanuit het Home scherm als bij de Setup vanuit het navigatiescherm krijg ik een foutmelding dat er geen medium beschikbaar is met software updates...

Ik heb een Discover Pro en alles lijkt goed te gaan, maar de software-update bestanden kan hij blijkbaar niet uitlezen.

Ik moet toch niet per sé een SD-kaart hebben specifiek van Volkswagen zelf? Ik heb er nu gewoon één van Sandisk.
BIj mij werkte het met een usb-stick in de usb poort ook. Misschien kan je dat eens proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter15
  • Nu online
WackoH schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 21:45:
Net nog eens gemeten. Spanning blijft nu 11.70V.
Dus ik vermoed dat er een verband is met al dan niet verbonden zijn met het laadpunt (Alfen Eve Single Pro met Eneco back office).
Houdt een verbonden laadkabel de auto gedeeltelijk wakker waardoor de 12V accu leegloopt?
Ja, als het goed zou je auto na een aantal uur in slaap moeten gaan (6 uur). om te voorkomen dat de 12 volt batterij leeg loopt. Tenminste dit was de uitleg bij mijn auto waarom de Zonneplan lader hem niet altijd kan laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkieboi
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 07-03 12:12
Wouter15 schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 10:31:
[...]

BIj mij werkte het met een usb-stick in de usb poort ook. Misschien kan je dat eens proberen?
Ga ik proberen!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WackoH
Wouter15 schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 10:33:
[...]Ja, als het goed zou je auto na een aantal uur in slaap moeten gaan (6 uur). om te voorkomen dat de 12 volt batterij leeg loopt. Tenminste dit was de uitleg bij mijn auto waarom de Zonneplan lader hem niet altijd kan laden.
OK. Goed om te weten.

Vanochtend was de spanning over ongeveer 12 uur gedaald van 11.7 naar 11.5 V. Kan ook komen doordat na van slot af halen even extra stroom wordt verbruikt (zoals spiegels uitklappen).
Na een klein uur rijden was de accuspanning direct na uitzetten 13V.
Dus laden lijkt wel goed, accu is vermoedelijk ook wel goed, maar verbruiker die verband houdt met laden blijft te lang actief. Hiermee kom ik de periode tot aan het garagebezoek voer 2 weken weldoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
WackoH schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 20:38:
  • Aan de 230V lader
Mijn meetwaardes:

- 12.56V bij auto van slot af en niet op contact. Auto heeft enkele uren stil gestaan (niet aan de laadpaal).
- 13.18V met auto op contact.

Even kijken of ik zaterdag op zondag de auto niet aan de lader heb hangen, dan zou ik zondag ochtend na een nacht stil staan nog eens kunnen meten voor je. Vandaag heb ik de auto gewoon gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IMWhizzle
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 07:28
Trotse eigenaar van een eGolf sinds gisteren. Vrijdag wordt hij geleverd. Mijn eerste elektrische auto, spannend! Laadpas heb ik inmiddels al aangevraagd (ANWB), zijn er meer tips waar ik rekening mee moet houden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Laden tot 80% bij dagelijks gebruik en 100% bij grotere afstand, dagen lang volle of lege accu is niet gezond.
Maar dat geld voor iedere EV.

Indien je Discovery Media Pro hebt, navi-rem aanbevolen ivm dievengilde. Gebeurt helaas nog steeds.

Voor laadpas, neem ook een zoals Elec2go. Zie ook het laadpassen topic waar je erg veel info over kan vinden.

eGolf kan maximaal 2 fasen laden, mocht je 3 fasen lader hebben dan niet raar opkijken dat er enkel 2 fasen gebruikt wordt.

Veel rijplezier met je eGolf, dat gaat goed komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IMWhizzle
Jazsie schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 12:59:
Laden tot 80% bij dagelijks gebruik en 100% bij grotere afstand, dagen lang volle of lege accu is niet gezond.
Maar dat geld voor iedere EV.

Indien je Discovery Media Pro hebt, navi-rem aanbevolen ivm dievengilde. Gebeurt helaas nog steeds.

Voor laadpas, neem ook een zoals Elec2go. Zie ook het laadpassen topic waar je erg veel info over kan vinden.

eGolf kan maximaal 2 fasen laden, mocht je 3 fasen lader hebben dan niet raar opkijken dat er enkel 2 fasen gebruikt wordt.

Veel rijplezier met je eGolf, dat gaat goed komen.
Waardevol, ik zal inderdaad dagelijks gaan rijden. Bedankt voor de tip. Als ik hem aan de lader hang in de nacht, kan ik hem dan dusdanig instellen dat hij niet verder laadt dan 80%?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 201WD
IMWhizzle schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 19:37:
[...]

Waardevol, ik zal inderdaad dagelijks gaan rijden. Bedankt voor de tip. Als ik hem aan de lader hang in de nacht, kan ik hem dan dusdanig instellen dat hij niet verder laadt dan 80%?
Ja dat is mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
IMWhizzle schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 19:37:
[...]

Ja, je moet wel gebruik maken van de "vertrek planner". Is de enige plek waar je kan instellen dat de auto tot bv 80% moet laden.

En niet vergeten bij het insteken van de laadkabel dat je de onderste knop (klokje teken) indrukt, bovenste knop is namelijk altijd direct laden zonder gebruik van de vertrek planner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 201WD
Bij direkt laden kun je 80 % laden ook instellen, via de app of in de auto

[ Voor 11% gewijzigd door 201WD op 08-03-2025 22:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 201WD
Maar 100 % laden is ook geen probleem.
Golf rijdt in elk geval lekker en nu met dit weer gaat ie richt 240-250 km met een volle lading

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FrankVolt
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 08:46
Gewoon tot 100% laden, heeft ingebouwd al een marge die niet geladen wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 201WD
Ja juist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 201WD
Tankklep e-golf 2020 gaat niet meer open. Het stelmotortje werkt kennelijk niet meer.
Ik heb al even gezocht op internet maar heb het nog niet gevonden hoe je hem dan alsnog open kunt krijgen.
Kloppen op het deksel helpt tot nu toe ook niet.
Van binnenuit ontgrendelen is zo te lezen ook niet mogelijk.
Iemand een idee hoe de dealer dit zou doen ?
Stelmotortje moet kennelijk vervangen worden maar dan moet de klep eerst open ..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• haaibaa2
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08:06
Gewoon een laaddruppel erachter steken en open duwen. Doe het heel vaak zo, maar op een gegeven moment wil het dan niet meer dicht, dus niet aan te raden om het te vaak te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 201WD
haaibaa2 schreef op zondag 9 maart 2025 @ 16:55:
Gewoon een laaddruppel erachter steken en open duwen. Doe het heel vaak zo, maar op een gegeven moment wil het dan niet meer dicht, dus niet aan te raden om het te vaak te doen.
Waar steek je de laaddruppel er dan achter , kun je dat nog aangeven ? Kan ik dat zo nog even proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IMWhizzle
FrankVolt schreef op zondag 9 maart 2025 @ 08:38:
Interessant, sommigen zeggen tot 80% laden en anderen tot 100%. Bedoel je langzaam laden T/m 100%? Of maakt het niet uit als ik zou snelladen bij tesla bijvoorbeeld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Untouchablezz20
IMWhizzle schreef op zondag 9 maart 2025 @ 19:52:
[...]

Interessant, sommigen zeggen tot 80% laden en anderen tot 100%. Bedoel je langzaam laden T/m 100%? Of maakt het niet uit als ik zou snelladen bij tesla bijvoorbeeld?
Als je voor dagelijks gebruik met 80% uit de voeten kunt, dan zou ik vooral tot 80% laden. Wordt ook geadviseerd door VW.

Snelladen is sowieso na 80% tergend langzaam, dus niet echt een meerwaarde om tot 100% te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IMWhizzle
Bedankt. Iets anders, ik heb zojuist een all risk verzekering afgesloten, maar WA beperkt casco zou ook kunnen volstaan. Wat adviseren jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 201WD
Snelladen onderweg kan ook, je rijdt dan toch weer aan en trekt hem dus weer leeg.
Er zijn voorbeelden bij van mensen die hem dagelijks 2x 100% laden, en er al meer dan 200dkm mee gereden en hebben en dan nog een soc van in de 90.
Zelf doe ik het de ene keer 80, andere keer 90 en dan weer 100% afhankelijk wat ik ga rijden. Maar meestal is het 100%. Mijn zoon laad ook altijd 100% thuis doen we dat met een 3 fase lader van VW Elli. Dan laadt hij iets meer 7kwh (2 fase). We laden bijna nooit met de standaard 230V lader. En onderweg met snellader als het nodig is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 201WD
ik heb nog all risk, auto wordt in Juni 5jr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
201WD schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 22:39:
Bij direkt laden kun je 80 % laden ook instellen, via de app of in de auto
Neen hoor, dit gaat niet werken. Direct laden is altijd tot 100% en wordt je "vertrek planner" negeert.

Enige manier dat de auto stop bij 80% (of ieder ander ingestelde waarde) laden is door gebruik te maken van de vertrek planner... tenzij je het laden manueel doet stoppen (logisch dohh).
FrankVolt schreef op zondag 9 maart 2025 @ 08:38:
Toch is tot 80% laden beter voor de accu levensduur.

Klopt verder wel dat de accu's die in de eGolf zitten boven verwachting presteren dan men voorheen dacht.
IMWhizzle schreef op zondag 9 maart 2025 @ 19:52:
[...]
Langzaam laden (= AC laden) is altijd beter voor je accu, snelladen (=DC laden) heeft absoluut impact als je dit dagelijks doet.

Als ik verder weg ga doe ik onderweg ook gewoon DC laden wanneer nodig is, voor dagelijks gebruik is AC laden prima zat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Destynx
Jazsie schreef op zondag 9 maart 2025 @ 20:27:
[...]

Neen hoor, dit gaat niet werken. Direct laden is altijd tot 100% en wordt je "vertrek planner" negeert.

Enige manier dat de auto stop bij 80% (of ieder ander ingestelde waarde) laden is door gebruik te maken van de vertrek planner... tenzij je het laden manueel doet stoppen (logisch dohh).

[...]

Toch is tot 80% laden beter voor de accu levensduur.

Klopt verder wel dat de accu's die in de eGolf zitten boven verwachting presteren dan men voorheen dacht.

[...]

Langzaam laden (= AC laden) is altijd beter voor je accu, snelladen (=DC laden) heeft absoluut impact als je dit dagelijks doet.

Als ik verder weg ga doe ik onderweg ook gewoon DC laden wanneer nodig is, voor dagelijks gebruik is AC laden prima zat.
Via de app kan ik zonder laadschema (allemaal uit gevinkt) gewoon tot 80% laden. Via de app naar vertrektijden en dan rechts boven op het tandwieltje. Daar staat zelfs bij “direct opladen tot (0 - 100%) met een slider erbij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Ol8Cv6Ktu9UK7Bhict7sO_BiDw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oJd7KjVGfwInECBdNnx5O47s.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door Destynx op 09-03-2025 21:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Zoals er staat is dat direct laten tot minimaal 60% en dan verder volgens de planner.
Dus niet laden tot 60% en dan stoppen @Destynx wanneer je gebruikt maakt van direct laden (bovenste knop) en niet je vertrekplanner (onderste knop).

Deze instelling staat ook bij je vertrekplanner :+.

Wat dit gewoon doet is als jij je auto insteekt om 18:00 terwijl je vertrek tijd om 6:00 is, dan gaat hij direct laden tot 60% en stopt dan, gaat vervolgens weer verder om X uur zodat je om 6:00 op de gekozen laad % zit die je ingesteld hebt.

Staat dit op 0%, dan gaat de auto pas om middennacht starten met laden zodat je in de ochtend om 6:00 vertrekt met de gekozen % volgens je vertrekplanner.

Dit is vooral handige optie als je thuis komt met 10% maar minimaal 30% erin wilt hebben voor welk reden dan ook.
Je stelt dan 30% in en gaat dan direct laden tot dat je accu 30% is, vervolgens stopt ie dan en gaat verder volgens je vertrekplan.

Kan je overigens makelijk testen dat dit niet werkt bij direct laden zonder vertrekplanner.

Stel het in op 10%, sluit je auto aan de laadpaal en doe dan direct laden starten (bovenste knop) en dus niet via vertrekplanner.
Zorg dat je auto op >10% SOC zit en je zal zien dat de auto gewoon gaat laden ipv dat ie stopt terwijl auto >10% SOC is.

[ Voor 4% gewijzigd door Jazsie op 09-03-2025 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 201WD
Je kunt gewoon direkt laden tot 80 .
Zoals hier boven gemeld.
Idd tandwieltje rechtsboven.
Slider op 80 procent en stekker erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 201WD
Jazsie schreef op zondag 9 maart 2025 @ 21:39:
Zoals er staat is dat direct laten tot minimaal 60% en dan verder volgens de planner.
Dus niet laden tot 60% en dan stoppen @Destynx wanneer je gebruikt maakt van direct laden (bovenste knop) en niet je vertrekplanner (onderste knop).

Wat dit gewoon doet is als jij je auto insteekt om 18:00 terwijl je vertrek tijd om 6:00 is, dan gaat hij direct laden tot 60% en stopt dan, gaat vervolgens weer verder om X uur zodat je om 6:00 op de gekozen laad % zit die je ingesteld hebt.

Staat dit op 0%, dan gaat de auto pas om middennacht starten met laden zodat je in de ochtend om 6:00 vertrekt met de gekozen % volgens je vertrekplanner.

Dit is vooral handige optie als je thuis komt met 10% maar minimaal 30% erin wilt hebben voor welk reden dan ook.
Je stelt dan 30% in en gaat dan direct laden tot dat je accu 30% is, vervolgens stopt ie dan en gaat verder volgens je vertrekplan.

Kan je overigens makelijk testen dat dit niet werkt bij direct laden zonder vertrekplanner.

Stel het in op 10%, sluit je auto aan de laadpaal en doe dan direct laden starten (bovenste knop) en dus niet via vertrekplanner.
Zorg dat je auto op >10% SOC zit en je zal zien dat de auto gewoon gaat laden ipv dat ie stopt terwijl auto >10% SOC is.
Ik gebruik die knoppen naast laadpoort nog niet eens..
Stel het in in de auto, via de app of via Tibber app. Vervolgens gaat de stekker van mijn wallbox erin . Dan hoef ik niet op die knopjes te drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 201WD
En mijn tanddeksel heb ik ondertussen open weten te wrikken.
Eerst buitenste , het gespoten, deel er af weten te trekken/schuiven.
Vervolgens de zwarte binnendeksel los gewrikt van het kopje van de stelmotor.
Nu kan ik weer laden.
Deze week even nieuwe stelmotor bestellen en dan de oude defecte eruit en nieuwe er terug in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IMWhizzle

Kan dit ook gedaan worden bij een publieke laadpaal (zoals bij mij in de garage)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destynx

Ah, dan begrijp ik deze instelling inderdaad verkeerd. Dat verklaart ook het issue wat ik had dat de auto direct begint te laden in plaats van uitgesteld laden als ik hem om 20 uur in prik en het schema pas om 00 uur moet gaan laden. Weer wat geleerd 8)7

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RonJ
201WD schreef op maandag 10 maart 2025 @ 00:02:
En mijn tanddeksel heb ik ondertussen open weten te wrikken.
Eerst buitenste , het gespoten, deel er af weten te trekken/schuiven.
Vervolgens de zwarte binnendeksel los gewrikt van het kopje van de stelmotor.
Nu kan ik weer laden.
Deze week even nieuwe stelmotor bestellen en dan de oude defecte eruit en nieuwe er terug in.
De defecte actuator voor de tankklep is een bekend probleem. Je kan het voortaan voorkomen door deze jaarlijks even te (laten) smeren.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
201WD schreef op zondag 9 maart 2025 @ 23:52:
Je kunt gewoon direkt laden tot 80 .
Zoals hier boven gemeld.
Idd tandwieltje rechtsboven.
Slider op 80 procent en stekker erin.
Effe goed terug lezen, hij doet dan inderdaat direct laden tot 80% maar stopt vervolgens ook niet, gaat gewoon door tenzij je gebruik maakt van vertrekplanner en ook daar lager dan 100% hebt ingesteld.
201WD schreef op zondag 9 maart 2025 @ 23:57:
[...]
Ik gebruik die knoppen naast laadpoort nog niet eens..
Stel het in in de auto, via de app of via Tibber app. Vervolgens gaat de stekker van mijn wallbox erin . Dan hoef ik niet op die knopjes te drukken.
In dit geval pakt hij automatisch de vertrekplanner als je dit in de auto of via de app instelt.

Als de Tibber app the % kan uitlezen van je auto dan gaat dit ook via de VW cloud/app en doet dan het laden starten/stoppen op basis daar van en dan maak je inderdaad mogelijk geen gebruik van vertrekplanner, maar dan heeft die optie ook geen enkele functie/doel aangzien het enkel werkt icm vertrekplanner :).

Zoals vermeld kan je dit makkelijk zelf testen :+.
IMWhizzle schreef op maandag 10 maart 2025 @ 04:59:
[...]
Kan dit ook gedaan worden bij een publieke laadpaal (zoals bij mij in de garage)?
Ja, tot heden ben ik geen -publieke- laadpaal tegen gekomen waar dit niet kan.
Destynx schreef op maandag 10 maart 2025 @ 07:06:
[...]
Ah, dan begrijp ik deze instelling inderdaad verkeerd. Dat verklaart ook het issue wat ik had dat de auto direct begint te laden in plaats van uitgesteld laden als ik hem om 20 uur in prik en het schema pas om 00 uur moet gaan laden. Weer wat geleerd 8)7
Precies, dat is exact wat het doet. Direct laden tot de ingestelde % en dan pas volgens de vertrekplanner.

Bij mij staat ie gewoon op 0%, steek de kabel bij thuiskomt direct in (rond 18u) en als ik niet weg ga in de avond dan begint de auto pas in de nacht met opladen en zorgt dat in de ochtend bij vertrek (7u) accu 80% is + voorverwarmd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
RonJ schreef op maandag 10 maart 2025 @ 08:39:
[...]
De defecte actuator voor de tankklep is een bekend probleem. Je kan het voortaan voorkomen door deze jaarlijks even te (laten) smeren.
Enige idee/tip hoe/waar je moet insmeren.

[ Voor 4% gewijzigd door Jazsie op 10-03-2025 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
Jazsie schreef op maandag 10 maart 2025 @ 11:30:
[...]

Enige idee/tip hoe/waar je moet insmeren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6sx38bG2M3nG82iQTl6_D6iWwzk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/86mdwGnyYIy6biZYX1oCMjp1.jpg?f=user_large

Het gaat om dat "staafje" dat naar buiten komt en het klepje pakt. Ze hebben hiervoor hetzelfde mechanisme gebruikt als bij een benzineauto, maar die is natuurlijk ontworpen voor wekelijks gebruik bij een tankstation en niet dagelijks bij een laadpaal, waarbij de klep open blijft staan en vuil en regenwater verzamelt. 1x per jaar een beetje WD-40 of vet erop voorkomt dat ie vast gaat zitten.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 201WD
RonJ schreef op maandag 10 maart 2025 @ 12:05:
[...]

[Afbeelding]

Het gaat om dat "staafje" dat naar buiten komt en het klepje pakt. Ze hebben hiervoor hetzelfde mechanisme gebruikt als bij een benzineauto, maar die is natuurlijk ontworpen voor wekelijks gebruik bij een tankstation en niet dagelijks bij een laadpaal, waarbij de klep open blijft staan en vuil en regenwater verzamelt. 1x per jaar een beetje WD-40 of vet erop voorkomt dat ie vast gaat zitten.
Andere vag autos hebben er ook veel last van niet alleen de E auto's.
Raadpleeg internet maar eens.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 201WD
Zojuist een nieuw stelelement ('motortje') gehaald bij de VW dealer, lag op voorraad. kosten 39,40 incl btw.
Vervolgens binnenbekleding rechtsachter verwijderd om vandaaruit het stekkertje het element los te klikken.
Vervolgens plastic/rubber kom rondom de laadstekker naar voren getrokken. Dan zie je het element links zitten. Dat kun je van het chassis schuiven. Vervolgens element er uit genomen, er zit nog een rond afdichtrubber om de kabel en dat duw/trekt je zo uit het plaatwerk Vervolgens nieuw element geplaatst en het werkt weer prima. , artikelnummer ; V 5C6810773K
Het is goed zelf te doen. Op internet staan ook filmpjes. Daar schroeven ze het bedienpaneeltje met drukknopjes, ook nog los van de plastic kom (2x torx). Ik heb dat laten zitten . zo lukte het dus ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
Is er verder niets afgebroken? Ook niet bij het initieel openen van het 'tankdeksel'?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 25-04 19:42
201WD schreef op zondag 9 maart 2025 @ 12:00:
Tankklep e-golf 2020 gaat niet meer open. Het stelmotortje werkt kennelijk niet meer.
Ik heb al even gezocht op internet maar heb het nog niet gevonden hoe je hem dan alsnog open kunt krijgen.
Kloppen op het deksel helpt tot nu toe ook niet.
Van binnenuit ontgrendelen is zo te lezen ook niet mogelijk.
Iemand een idee hoe de dealer dit zou doen ?
Stelmotortje moet kennelijk vervangen worden maar dan moet de klep eerst open ..
Die breken ze open. Hebben ze bij ons ook gedaan. Ik zou overigens het niet door een dealer laten doen. Die gaven ons een offerte van ergens tussen de 5-600 eu voor het vervangen. Onze eigen garage deed het voor minder dan de helft.

Edit: ik zie dat je het zelf al hebt gedaan. Nice!

[ Voor 3% gewijzigd door Djvdb op 11-03-2025 17:48 ]

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I Techneco Elga Carrier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 201WD
WackoH schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 17:35:
Is er verder niets afgebroken? Ook niet bij het initieel openen van het 'tankdeksel'?
Nee was niks afgebroken.
Mogelijk dat het warme weer afgelopen zondag wat geholpen heeft.
Met een beetje beleid en rondom aftapen en het gebruik van kunststof tooltje kun je het deksel verwijderen openen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDDikkiedik
Afgelopen weekeinde ben ik vanuit Zuid Holland met de e-golf naar Nancy gegaan. Ik zou graag nagaan wat de kilometeraantallen en de ladingen waren. Kan dat ook zonder de app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Km's zelf noteren en dat icm je laad sessies combineren?

In de auto kan je zien hoeveel km je gereden hebt sinds de laatste laad sessie, kan mogelijk handige info zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDDikkiedik
Ja precies. Dat had ik dan moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11:14
Vraagje, heeft de discover Media van de E-golf uit 2020 een internetverbinding? Bijvoorbeeld 4G?

En iemand tips om draadloze Apple CarPlay te kunnen gebruiken? ;-)

[ Voor 26% gewijzigd door turkeyhakan op 13-03-2025 16:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smiba
Heeft ie niet helaas, enkel een 2G/3G modem die gebruikt kan worden voor het infotainment systeem en draadloze besturing.

Hoe lang dit nog blijft werken weet niemand, we dachten misschien dit jaar dat het al ophield maar zolang providers 2G of 3G nog in leven houden werkt het nog :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
De discover pro heeft ook wifi. Of de media dat ook heeft weet ik niet.

Vooralsnog blijft 2G tot december 2027 in de lucht. En ook dat zie ik nog wel een keer uitgesteld worden, er moeten nog miljoenen slimme meters vervangen worden die nog op 2G werken voordat het uit kan.

Voor wireless carplay, gebruik ik een carlinkit dongle, werkt uitstekend en ook goed met meerdere telefoons. Maar gebruik deze wel alleen voor de wat kortere ritten, je telefoon wordt namelijk echt gloeiend heet als je wireless carplay en de wireless charger langdurig tegelijk gebruikt.

[ Voor 34% gewijzigd door RonJ op 14-03-2025 08:25 ]

All-electric.

Pagina: 1 ... 59 ... 61 Laatste