With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Ik denk dat het probleem dan eerder de vele andere programma's zijn. Bedenk dat dit een zeldzaam voorbeeld was van een journalist die zijn werk wel deed. Daar was toen veel lof voor, maar alleen kan je niet zoveel doen.Dido schreef op zondag 20 februari 2022 @ 16:09:
[...]
En het verandert niemands perceptie
Zo werd er in aanloop naar de Brexit in een radioprogramma gevraagd om een voorbeeld van iets wat Britse vissers niet mochten van de EU. Daar kwam uiteraard ook geen antwoord op. Leuk om te kijken, maar dat soort dingen bereikt niet het juiste publiek.
"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel
Ja, waarschijnlijk, ja en nee.Cyberpope schreef op zondag 20 februari 2022 @ 16:35:
[...]
Omdat hij gewoon om een boodschap gestuurd wordt. Doel is destabilisatie van EU. Na VK is NL de logische volgende stap, gezien hoe wij al jaren in de VVD/CDA fuik zitten.
Nederland kent wel wat meer verschillen met de Britten dan alleen de politieke situatie. Zo heeft de UK een negatief handelsbalans (meer import dan export). En hoewel de Nederlandse politiek hard op weg is naar "PoliTainment" zijn we nog niet zo ver als de Britten.
Het is wel stap X om mensen negatief over de EU te laten denken en de richting van protectionisme in te slaan.
"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel
Handelsbalans is inhoud.. Oligarchie heeft primair baat bij chaos.DevWouter schreef op zondag 20 februari 2022 @ 16:47:
[...]
Ja, waarschijnlijk, ja en nee.
Nederland kent wel wat meer verschillen met de Britten dan alleen de politieke situatie. Zo heeft de UK een negatief handelsbalans (meer import dan export). En hoewel de Nederlandse politiek hard op weg is naar "PoliTainment" zijn we nog niet zo ver als de Britten.
Dus de inhoud is minder relevant. Kijk naar Jacob Rees-Mogg, die spint garen bij brexit, hoe negatief het ook uitvalt, want kapitaal kent toch geen grenzen.
Zie hoe de rijken zelfs in de pandemie vet rijker zijn geworden. Crisis raken die mensen iet meer omdat ze genoeg geld kunnen generen om er altijd baat bij te hebben.
De enige tegenspelers die ze hebben is krachtige overheden. Ergo uitschakelen van zaken als EU is dan erg handig, want lokale overheden kunnen nooit krachtig genoeg zijn om deze mondiale geldstromen aan te pakken.
Volledig in verlengende van Reagan (en ook hier VVD) overheid is evil!
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Daar zit ook het verschil ik keek naar de inhoud. En om die reden denk ik dat voor het zaaien van chaos er een ander script nodig is. De EU en Euro waren nooit geliefd in de UK terwijl Nederland juist dat wel het geval is (relatief gezien). Het zaaien zal dan ook op andere plekken gedaan moeten worden.Cyberpope schreef op zondag 20 februari 2022 @ 17:38:
[...]
Handelsbalans is inhoud.. Oligarchie heeft primair baat bij chaos. Dus de inhoud is minder relevant.
Mijn vraag is dan ook eerder waarom *dat* script.
Doelstelling is niet Nexit, maar het houden van het Europese Experiment aan grenzen van louter economische functies. Geen sterke overheid, nergens sterke overheid.DevWouter schreef op zondag 20 februari 2022 @ 18:46:
[...]
Daar zit ook het verschil ik keek naar de inhoud. En om die reden denk ik dat voor het zaaien van chaos er een ander script nodig is. De EU en Euro waren nooit geliefd in de UK terwijl Nederland juist dat wel het geval is (relatief gezien). Het zaaien zal dan ook op andere plekken gedaan moeten worden.
Mijn vraag is dan ook eerder waarom *dat* script.
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.
Als in terug/voorwaarts naar EEG of een ander zwak aftreksel? Het woordje "Experiment" roept bij mij nogal een breed spectrum aan mogelijkheden opVirtuozzo schreef op zondag 20 februari 2022 @ 18:59:
[...]
Doelstelling is niet Nexit, maar het houden van het Europese Experiment aan grenzen van louter economische functies. Geen sterke overheid, nergens sterke overheid.
<trollmode>(inclusief een variant waar we allemaal Espresso gaan praten.)</trollmode>
Ik zie een referendum aankomen: Bent U voor of tegen een experimentDevWouter schreef op zondag 20 februari 2022 @ 21:38:
[...]
Als in terug/voorwaarts naar EEG of een ander zwak aftreksel? Het woordje "Experiment" roept bij mij nogal een breed spectrum aan mogelijkheden op
<trollmode>(inclusief een variant waar we allemaal Espresso gaan praten.)</trollmode>
Meer terug naar het gedachtegoed van economisch reservoir en gesegregeerde economie.DevWouter schreef op zondag 20 februari 2022 @ 21:38:
[...]
Als in terug/voorwaarts naar EEG of een ander zwak aftreksel? Het woordje "Experiment" roept bij mij nogal een breed spectrum aan mogelijkheden op
Het Europese Experiment is gewoon de oude naam voor “beste mensen, dit bloedvergieten kan niet meer, tijd om ons aan elkaar te vinden om dat te voorkomen”. Grondvesten humanisme, van EGKS naar EEG en verder. Behalve dan men terug wil naar een tijd van wingewesten met een “Europa” om met de vinger naar te kunnen wijzen ter afleiding en een invoeren van Amerikaans corporatisme als sturingsmechanisme.
[ Voor 3% gewijzigd door Virtuozzo op 20-02-2022 22:09 ]
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.
Ugh... Die ramp... Vooral de laatste zin zorgde ervoor dat een paar puzzelstukje in mijn hoofd klikte.Virtuozzo schreef op zondag 20 februari 2022 @ 22:09:
[...]
Meer terug naar het gedachtegoed van economisch reservoir en gesegregeerde economie.
Het Europese Experiment is gewoon de oude naam voor “beste mensen, dit bloedvergieten kan niet meer, tijd om ons aan elkaar te vinden om dat te voorkomen”. Grondvesten humanisme, van EGKS naar EEG en verder. Behalve dan men terug wil naar een tijd van wingewesten met een “Europa” om met de vinger naar te kunnen wijzen ter afleiding en een invoeren van Amerikaans corporatisme als sturingsmechanisme.
Ik snap nu waar mijn opmerking de mist in ging en ik moet @Cyberpope inderdaad gelijk geven: De voedingsbodem is inderdaad al aanwezig. Kwestie van zaaien en oogsten.
Fluff... In dat opzicht is het gekozen script niet eens zo'n slechte keuze.
[ Voor 4% gewijzigd door DevWouter op 20-02-2022 23:36 ]
Het draaiboek is actief. Posities zijn genomen. Nieuwe Beleidsfundamenten was de vereiste om tot herordening te komen. De rest is narratief toepassingen.DevWouter schreef op zondag 20 februari 2022 @ 23:35:
[...]
Ugh... Die ramp... Vooral de laatste zin zorgde ervoor dat een paar puzzelstukje in mijn hoofd klikte.
Ik snap nu waar mijn opmerking de mist in ging en ik moet @Cyberpope inderdaad gelijk geven: De voedingsbodem is inderdaad al aanwezig. Kwestie van zaaien en oogsten.
Fluff... In dat opzicht is het gekozen script niet eens zo'n slechte keuze.
Of toch niet. Het lijkt er steeds meer op dat dochterlief, die in de PR zit, er een slaatje uit wilde slaan. Na het overlijden zijn er allerlei riekende betalingen aan haar bedrijfje gedaan, en heeft ze recent geprobeerd zichzelf te laten benoemen tot CEO van het goede doel, met een slarais van £150,000 per jaar, zonder open competitie/sollicitaties en zo. Madam heeft zich eerst laten benoemen als trustee, en toen ze het andere baantje wilde, zich snel uit laten schrijven en die plek laten overnemen door haar echtgenoot. Het is teruggefloten door de Charity Commission, en toen besloot dochterlief dat het nooit haar ambitie was geweet CEO te worden en dat het salaris maar een voorstel was. Dat haar website zei dat ze CEO was, foutje bedankt.
Je kunt ook niemand meer vertrouwen. Er zijn nu al suggesties dat dochterlief hem aan het lopen heeft gezet, en dat de vakantie naar Barbados het zetje was wat opa niet meer aankon, hadden ze mooi de naam zonder dat de lastpak er nog was. Maar dat zal wel te cynisch zijn, toch?

[ Voor 9% gewijzigd door gambieter op 21-02-2022 01:47 ]
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
- John Duncan Spaeth (al is er enige discussie of hij het van Lincoln had overgenomen)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/b217rqWMr8lnTt25EVS3FNF8.jpg?f=user_large)
Die tweet is snel weer verwijderd, maar ja, het internet vergeet niet.
Vanochtend echt de perfecte spotprent in de Times:
Monday’s @thetimes cartoon https://t.co/VfZ43gB9mj pic.twitter.com/dixKqpaMWr
— Morten Morland (@mortenmorland) 28 februari 2022
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KgidVD7sSPBKYperPQ09F2dP.jpg?f=user_large)
Er is geen hel vreselijk genoeg voor de huidige Tories en Brexiteers. Ik zou het ook niet erg vinden als ze er snel naar toe worden gestuurd.
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Ik ken dochter1 van CaptTom niet, maar ik ken zijn andere dochter toevallig wel (vage kennis die bij mij in de buurt woont).. ik blijf het raar vinden als je dat soort verhalen leest en dan deel van de familie kent..gambieter schreef op maandag 21 februari 2022 @ 01:46:
Kunnen jullie je Captain Tom nog herinneren, die bijna 100-jarige man die meer dan £30m ophaalde door rondjes te lopen, geridderd werd en met veel eer later overleed? Dat was zo'n goed nieuws story.
Of toch niet. Het lijkt er steeds meer op dat dochterlief, die in de PR zit, er een slaatje uit wilde slaan. Na het overlijden zijn er allerlei riekende betalingen aan haar bedrijfje gedaan, en heeft ze recent geprobeerd zichzelf te laten benoemen tot CEO van het goede doel, met een slarais van £150,000 per jaar, zonder open competitie/sollicitaties en zo. Madam heeft zich eerst laten benoemen als trustee, en toen ze het andere baantje wilde, zich snel uit laten schrijven en die plek laten overnemen door haar echtgenoot. Het is teruggefloten door de Charity Commission, en toen besloot dochterlief dat het nooit haar ambitie was geweet CEO te worden en dat het salaris maar een voorstel was. Dat haar website zei dat ze CEO was, foutje bedankt.
Je kunt ook niemand meer vertrouwen. Er zijn nu al suggesties dat dochterlief hem aan het lopen heeft gezet, en dat de vakantie naar Barbados het zetje was wat opa niet meer aankon, hadden ze mooi de naam zonder dat de lastpak er nog was. Maar dat zal wel te cynisch zijn, toch?
#smallworld
Maar die dochter1 is duidelijk dodgy.. en heeft het geld echt niet nodig, die familie heeft zijn schaapjes al behoorlijk op het droge...
Mag je een gegeten paard in de bek kijken?
Meer achtergrond hierover..gambieter schreef op maandag 28 februari 2022 @ 12:32:
Terwijl Europese landen vluchtelingen uit Oekraine opvangen, gooide het VK de grenzen dicht en bevroor al lopende visumaanvragen van Oekrainers. Daarna ruzie tussen de oppositie en de regering, en denkt een onderminister slim te zijn, door te zeggen "ze kunnen echt wel komen, bijvoorbeeld als fruitplukkers":
[Afbeelding]
[Twitter]
[Afbeelding]
Er is geen hel vreselijk genoeg voor de huidige Tories en Brexiteers. Ik zou het ook niet erg vinden als ze er snel naar toe worden gestuurd.
https://www.bbc.co.uk/news/uk-60550238
"The PM said the UK would not "turn our backs in Ukraine's hour of need".
But, Labour said it was "shameful" the rules only covered certain relatives and excluded parents and siblings."
https://www.theguardian.c...or-people-fleeing-ukraine
Oftewel een heel select groepje word toegelaten.. de uitspraken van BoJo zijn zoals gebruikelijk vol met halve waarheiden..
Mag je een gegeten paard in de bek kijken?
Ik wilde net iets van die strekking plaatsen, naar aanleiding van dit nieuwsbericht:gambieter schreef op maandag 28 februari 2022 @ 12:32:
Terwijl Europese landen vluchtelingen uit Oekraine opvangen, gooide het VK de grenzen dicht en bevroor al lopende visumaanvragen van Oekrainers. Daarna ruzie tussen de oppositie en de regering, en denkt een onderminister slim te zijn, door te zeggen "ze kunnen echt wel komen, bijvoorbeeld als fruitplukkers":
[Afbeelding]
[Twitter]
[Afbeelding]
De Britse boeren zullen blij zijn, plukkers en truckers komen eraan...Johnson: wij kunnen meer dan 200.000 Oekraïense vluchtelingen toelaten
Het Verenigd Koninkrijk kan ruim 200.000 Oekraïense vluchtelingen opvangen. Dat heeft premier Boris Johnson dinsdag gezegd tijdens een persconferentie in Polen, schrijft persbureau Reuters. Ook wordt het Oekraïners die al in het VK wonen makkelijker gemaakt familie uit Oekraïne te laten overkomen.
Verder heeft Johnson 220 miljoen pond (264 miljoen euro) vrijgemaakt voor humanitaire noodhulp aan Oekraïne, zei hij dinsdag. Volgens schattingen hebben sinds het uitbreken van de oorlog in Oekraïne afgelopen donderdag, meer dan 350.000 Oekraïners de grens met Polen overgestoken. Europese landen houden rekening met een toestroom van mogelijk miljoenen ontheemden.

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
Dit is nog steeds Labour:But asked on the same programme whether Labour also wanted an "open door" policy, Labour frontbencher Preet Kaur Gill said:
"Well, look, we need a very simplified process.
"What was really clear from the House of Commons today earlier, it was a question that Yvette Cooper put to the Home Secretary was given the current scheme does it actually expand to elderly parents, for example, and she indicated that it did.

Ze zijn zo bang dat ze de xenofoobjes in de "Red Wall" niet terug kunnen winnen zonder extreem-rechts te gaan.
Dat komt het standaard patroon van leugens:
1) liegen: hij heeft het niet gedaan (https://www.bbc.co.uk/news/uk-politics-60650515)
2) zeggen dat het in context moet worden gezien
3) Ja, maar het was toch anders
etc
Uit de fantastische wekelijkse cartoons over voetbal van David Squires in de Guardian, een van de panelen:
:fill(white):strip_exif()/f/image/ogLSPz7AxTRUUcW3lhAI4ybv.png?f=user_large)
gebaseerd op dit echt gebeurde moment dit weekend:
Het zou de 'beschaafde westerse wereld' veel goed doen, als de leiders in dit soort democratieën eens zou ophouden met glashard liegen.gambieter schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 13:23:
Boris Johnson negeerde het advies om Russische oligarch Lebedev een lord te maken (vriendje en donateur, zoon van KGB-spion), ging over de hoofden van MI5 en MI6 advies, en maakte hem Lord of Siberia (echt waar).
Dat komt het standaard patroon van leugens:
1) liegen: hij heeft het niet gedaan (https://www.bbc.co.uk/news/uk-politics-60650515)
2) zeggen dat het in context moet worden gezien
3) Ja, maar het was toch anders
etc
Uit de fantastische wekelijkse cartoons over voetbal van David Squires in de Guardian, een van de panelen:
[Afbeelding]
gebaseerd op dit echt gebeurde moment dit weekend:
[YouTube: Brandon Williams hugs Christian Eriksen after tussle between players ❤️]
Dat ondermijnt de eigen democratie veel harder dan enige buitenlandse of binnenlandse subversieve propaganda.
Iets met vertrouwen, paarden en voeten.
"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
Moeten wij eens ophouden met op dat soort mensen te stemmen. Die van ons nog dementer over actuele dossiers en wij (de stemmers) maken hem de grootste.Ramzzz schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 13:29:
Het zou de 'beschaafde westerse wereld' veel goed doen, als de leiders in dit soort democratieën eens zou ophouden met glashard liegen.
Dat ondermijnt de eigen democratie veel harder dan enige buitenlandse of binnenlandse subversieve propaganda.
Iets met vertrouwen, paarden en voeten.
Spreek voor jezelf.Cyberpope schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 20:16:
[...]
Moeten wij eens ophouden met op dat soort mensen te stemmen. Die van ons nog dementer over actuele dossiers en wij (de stemmers) maken hem de grootste.
Ik heb nog nooit op zo iemand gestemd, en zal dat ook nooit doen.
Jij niet, ik ook niet. En dat kunnen we dan heel hard roepen, maar feit is dat hij wel de meeste stemmen heeft gekregen en JA21 op dit moment stijgt in de peilingen.Ramzzz schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 21:06:
[...]
Spreek voor jezelf.
Ik heb nog nooit op zo iemand gestemd, en zal dat ook nooit doen.
Idem in GB. De uitslagen liggen er.
Je kunt hoog of laag springen, maar 15-20% van het electoraat bestaat uit politiek incompetente nitwits, complotdenkers en overig extreem denkend en -stemmend volk.Cyberpope schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 21:47:
[...]
Jij niet, ik ook niet. En dat kunnen we dan heel hard roepen, maar feit is dat hij wel de meeste stemmen heeft gekregen en JA21 op dit moment stijgt in de peilingen.
Idem in GB. De uitslagen liggen er.
Dat is van alle alle tijden…
Ja. Maar daar hadden wij de waarborgen voor in stand moeten laten. Maar van het weldenkende deel zijn (waren) er te veel die dachten wel leuk te kunnen verdienen door die groep te bespelen.Ramzzz schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 21:51:
[...]
Je kunt hoog of laag springen, maar 15-20% van het electoraat bestaat uit politiek incompetente nitwits, complotdenkers en overig extreem denkend en -stemmend volk.
Dat is van alle alle tijden…
Voor korte termijn gewin, zijn er te veel geweest van de andere 80% die het wel een goed idee leek om het onderwijs te slopen, marktwaardes te introduceren waar die niets te zoeken hebben, media te slopen, etc, etc.
Ik nee, ik ben ook niet zonder zonde. Ook ik heb geen krant, ben geen lid meer van een vakbond, koop bij aliexpres & amazon, etc, etc, etc.
https://nos.nl/artikel/24...ele-bedrijf-gaat-failliet
Mooi filmpje waarin de topman aan wat politici mag uitleggen hoe dit besluit tot stand is gekomen.rik86 schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 13:56:
Dit is toch precies wat ze willen met Brexit, concurreren op arbeidsvoorwaarden, mooi van al die vervelende europese regels af zodat die race naar de bodem doorgezet kan worden?
Een van de mooiste wisselingen daariut:
"U weet dat u volgens de wet verplicht bent om dergelijke plannen aan de vakbond voor te leggen?"
"Ja, maar we wisten dat geen enkele vakbond ermee akkoord zou gaan. Daarom hebben we besloten het niet voor te leggen.."

Knowledge reigns supreme over nearly anything
Vlagland is volgens mij Cyprus welke geïnformeerd is maar thuisland waren ze vergeten in de wet te verankeren.
Het leuke is dat de Nederlandse wetten iets strenger zijn waardoor het zelfde geintje bij ons niet geflikt kon worden.
Inderdaad. Het verhaal is verder heel duidelijk: zodra P&O met goedkoper personeel gaat werken, moeten anderen daar weer onder gaan zitten. En zo verder.rik86 schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 13:56:
Dit is toch precies wat ze willen met Brexit, concurreren op arbeidsvoorwaarden, mooi van al die vervelende europese regels af zodat die race naar de bodem doorgezet kan worden?
Dat zal er vast lekker ingaan bij het volk.
Speciaal voor @vanaalten
Akshata Murty, zo kwam The Independent vorig week te weten, staat bij de Britse belastingdienst HMRC geregistreerd als een ‘non-dom’. Door deze speciale status – voor mensen die in het VK wonen, maar aangeven op termijn terug te willen keren naar hun moederland – hoefde de dochter van een Indiase softwaretycoon in het VK niets van haar buitenlandse inkomsten af te dragen.
Sinds 2015 bezit Murty 0,93 procent van de aandelen van Infosys, gevestigd in Bangalore. De waarde van haar pakket fluctueert tussen de 600 en 900 miljoen euro. Vorig jaar kreeg ze hierover ongeveer 14 miljoen euro dividend uitgekeerd. De Britse staat liep door de afspraak met HMRC in totaal ongeveer 19 miljoen euro mis. Murty, in bezit van een Indiaas paspoort, deed wettelijk niets verkeerd, maar de openbaring bracht haar man in verlegenheid.
Na druk van buitenaf beloofde Murty al haar belasting te zullen betalen in het VK, maar weigerde haar privileges als ‘non-domiciled’ op te geven. Als haar vader overlijdt, hoeft ze in VK geen erfbelasting te betalen over zijn fortuin. Het gezucht en gesteun van Sunak wekte intern verbazing. “Het is doodeenvoudig,” vertelde een hooggeplaatste partijgenoot aan The Sunday Times. “De minister voert belastingen in. Zijn vrouw betaalt geen belasting.”
[ Voor 69% gewijzigd door Malfunctions op 11-04-2022 13:55 ]
Nou is dat artikel niet direct leesbaar vanwege een paywall, maar ben wel benieuwd: wat is de link met Brexit?Malfunctions schreef op maandag 11 april 2022 @ 09:23:
Interessant artikel in het Parool vandaag over Rishi Sunak. De belastingminister wiens vrouw geen belasting betaalt..
Dat zal er vast lekker ingaan bij het volk.
* DevWouter kijkt naar de titelvanaalten schreef op maandag 11 april 2022 @ 10:42:
[...]
Nou is dat artikel niet direct leesbaar vanwege een paywall, maar ben wel benieuwd: wat is de link met Brexit?
Brexit en de Britse politiek
Mja, OK, dus dit topic gaat over twee min of meer losse onderdelen (Brexit; Britse politiek). Had gedacht dat het meer ging over de combinatie van de Britse politiek gerelateerd tot Brexit.DevWouter schreef op maandag 11 april 2022 @ 11:43:
[...]
* DevWouter kijkt naar de titel
Brexit en de Britse politiek
Als het puur gaat over Britse politiek... mja, dan is het toch niet heel spannend. Elk land heeft zo op z'n tijd wel een schandaal over een hooggeplaatste politicus, dat is toch nauwelijks nieuwswaardig buiten de landsgrenzen.
Inderdaad, van mij mag een moderator de titel ook aanpassen. Mochten we perse een link zoeken naar de brexit dan kunnen we altijd verwijzen naar hoe iemand in de politiek aan zijn post is gekomen, maar... dat is natuurlijk wel een zwakte bod om die twee te verbinden.vanaalten schreef op maandag 11 april 2022 @ 12:26:
[...]
Mja, OK, dus dit topic gaat over twee min of meer losse onderdelen (Brexit; Britse politiek). Had gedacht dat het meer ging over de combinatie van de Britse politiek gerelateerd tot Brexit.
Als het puur gaat over Britse politiek... mja, dan is het toch niet heel spannend. Elk land heeft zo op z'n tijd wel een schandaal over een hooggeplaatste politicus, dat is toch nauwelijks nieuwswaardig buiten de landsgrenzen.
Dit is in zoverre wel interessant omdat de link naar zijn ambities om Johnson op te volgen wordt gelegd. Na dit verhaal zou die kans effectief wel zijn verkeken. Die hadden sowieso natuurlijk al een knauw gekregen toen hij wat voorbarig was met zichzelf positioneren. Maar wie wil er nou een premier wiens eigen vrouw kennelijk niet van plan is om zichzelf permanent in het VK te vestigen..vanaalten schreef op maandag 11 april 2022 @ 12:26:
[...]
Mja, OK, dus dit topic gaat over twee min of meer losse onderdelen (Brexit; Britse politiek). Had gedacht dat het meer ging over de combinatie van de Britse politiek gerelateerd tot Brexit.
Ah, maar dit is de animal farm.Malfunctions schreef op maandag 11 april 2022 @ 13:58:
[...]
Dit is in zoverre wel interessant omdat de link naar zijn ambities om Johnson op te volgen wordt gelegd. Na dit verhaal zou die kans effectief wel zijn verkeken. Die hadden sowieso natuurlijk al een knauw gekregen toen hij wat voorbarig was met zichzelf positioneren. Maar wie wil er nou een premier wiens eigen vrouw kennelijk niet van plan is om zichzelf permanent in het VK te vestigen..
Technisch gezien heeft ze niets gedaan wat niet volgens de wet is. Moralistisch gezien een andere situatie.
Dit is een iets andere variant van de gouden visa regeling.
- Gouden Visa. Als je maar genoeg geld hebt kan je de Engelse Nationaliteit krijgen. En ja, dat hebben een paar oligarchen gedaan.
- Dan de non domicilie regeling waar dit over gaat. Ze heeft de Indiase nationaliteit en woont toevallig al meerdere jaren in het VK. Vanuit belasting perspectief gerekend mag je dan een deel van je inkomen (uit het buitenland) (mits hoog) genoeg niet belastbaar verklaren voor meerdere jaren. Idee is dat je genoeg in het VK uitgeeft en daarmee de lokale economie spekt.
En het wordt nog mooier, want allebei hebben ze ook een Groene Kaart voor de VS.
We hebben zat brievenbusfirma's die in NL gezeteld zijn wegens de lage belastingen hierzo (voor bedrijven), maar waar al het werk in het buitenland gebeurt, dus ik gok dat als je maar rijk genoeg bent er vast wel een constructie bij de heer Rutte af te dwingen is die goed uitkomt wat betreft je belastingen...alienfruit schreef op maandag 11 april 2022 @ 19:34:
Het is mij niet duidelijk maar heb het verder ook niet uitgezocht. Maar ze werkt niet of heeft geen inkomen in VK neem ik aan? Vraag mij af of dit ook werkt in NL; werken in VK maar soms wonen in NL. Maar als Nederlander zal je wel niet zo’n non-domicilie regeling kunnen krijgen. Misschien toch een betere belasting man of vrouw zoeken lol
Maar er zijn meer aspecten: als je een klein appartement hebt in België en een prachtig huis hebt in NL en je kinderen naar een school in NL gaan en je ook werkt of onderneemt in Nederland heb je ook iets uit te leggen als je beweert in België te wonen.
Guus Hiddink had hier bijvoorbeeld een akkefietje over met de NL fiscus. Zie https://www.parool.nl/spo...af-voor-hiddink~bc3e4888/
In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof
Ik begrijp dat het technisch juridisch gezien allemaal ongetwijfeld helemaal in orde zal zijn. Maar moreel gezien is het natuurlijk een ander verhaal. Al kan je je natuurlijk afvragen of je een land na er 8 jaar woonachtig te zijn niet 'gewoon' als je permanente vestigingsplek dient te zien. Zeker als je echtgenoot ter plaatse volksvertegenwoordiger is. Ik dnek dat het best lastig beargumenteren is dat het niet het geval is..D-dark schreef op maandag 11 april 2022 @ 17:57:
[...]
Ah, maar dit is de animal farm.
Technisch gezien heeft ze niets gedaan wat niet volgens de wet is. Moralistisch gezien een andere situatie.
Dit is een iets andere variant van de gouden visa regeling.
- Gouden Visa. Als je maar genoeg geld hebt kan je de Engelse Nationaliteit krijgen. En ja, dat hebben een paar oligarchen gedaan.
- Dan de non domicilie regeling waar dit over gaat. Ze heeft de Indiase nationaliteit en woont toevallig al meerdere jaren in het VK. Vanuit belasting perspectief gerekend mag je dan een deel van je inkomen (uit het buitenland) (mits hoog) genoeg niet belastbaar verklaren voor meerdere jaren. Idee is dat je genoeg in het VK uitgeeft en daarmee de lokale economie spekt.
En het wordt nog mooier, want allebei hebben ze ook een Groene Kaart voor de VS.
Maargoed, paying tax is for suckers natuurlijk.
Dit betekent dat ze de wet gebroken hebben. In een functionerende democratie zouden ze direct opstappen, maar in een bananenrepubliek als het VK verwacht ik dat ze gewoon blijkven zitten.Prime Minister Boris Johnson and Chancellor Rishi Sunak will be fined by the police for attending parties during lockdown. No 10 confirmed the pair had received notification from the Metropolitan Police that they would be given fixed penalty notices.
Edit: en Mevrouw Johnson heeft ook een boete gehad.
[ Voor 10% gewijzigd door gambieter op 12-04-2022 15:22 ]
Mwah, dat is wel wat simpel gesteld. Als Rutte door rood licht fietst en een boete krijgt, hoeft 'ie echt niet op te stappen. Hangt allemaal af van de zwaarte van de overtreding en context.gambieter schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 14:59:
Partygate blijft doorgaan, en PM Johnson die eerst vertelde dat er geen feestjes waren, daarna dat de regels gevolgd waren etc, heeft nu een boete gehad: Johnson and Sunak to be fined over lockdown parties
[...]
Dit betekent dat ze de wet gebroken hebben. In een functionerende democratie zouden ze direct opstappen, maar in een bananenrepubliek als het VK verwacht ik dat ze gewoon blijkven zitten.
En was er in Nederland niet iets van een Grapperhaus die een trouwfeestje deed? Daar was sorry zeggen ook genoeg.
Is het een misdrijf of een overtreding? Want de meeste politici hebben ook aardig wat verkeersovertredingen op hun naam staan. En Grapperhaus bleef ook aan na zijn trouwerij. Volgens mij stapt men vooral op omdat hun positie niet houdbaar is en niet omdat men het goeie voorbeeld wil geven.gambieter schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 14:59:
Dit betekent dat ze de wet gebroken hebben. In een functionerende democratie zouden ze direct opstappen, maar in een bananenrepubliek als het VK verwacht ik dat ze gewoon blijven ze zitten.
@vanaalten Humor, we dachten en schreven nagenoeg hetzelfde op hetzelfde moment. Gefeliciteerd met de eerste plaats
[ Voor 9% gewijzigd door DevWouter op 12-04-2022 15:34 ]
Het ging hier om een feestje bouwen tjdens een volle lockdown. Mensen moesten hun geliefden in kleine kring begraven terwijl de Tories een feestje bouwden.vanaalten schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 15:33:
[...]
Mwah, dat is wel wat simpel gesteld. Als Rutte door rood licht fietst en een boete krijgt, hoeft 'ie echt niet op te stappen. Hangt allemaal af van de zwaarte van de overtreding en context.
En was er in Nederland niet iets van een Grapperhaus die een trouwfeestje deed? Daar was sorry zeggen ook genoeg.
Daarnaast betreft het hier, net als in Nederland trouwens, een steeds verder toenemende mate van liegen. Eerst was er niets: "there was NO party!", vervolgens een werklunch en als laatste was meneer de Pfeffel niet uitgenodigd en waren ze zijn kantoor binnengedrongen.
Dus iets meer dan door rood rijden. Mind you het resultaat zal nog steeds zijn dat de heren de Pfeffel en Sunak gewoon verder gaan. De bekende Tory slogan die vandaag nog zal volgen is:"we need to move on, and govern this country"
"Better ask questions before you shoot"
Maar Grapperhaus etc hebben er niet over gelogen, zeker niet meerdere keren in parlement. Daar gaat het echt om, het voorliegen van het parlement. Meerdere malen.
Vergeet niet: dit waren wetten die Johnson en co zelf ontworpen hebben, waar ze continu aan het roepen waren "iedereen moet zich er aan houden", en intussen waren ze zelf als een stelletje debiele corpsballen continu aan het feesten.
[ Voor 22% gewijzigd door gambieter op 12-04-2022 16:25 ]
<spin-dokter>Is het voorliegen of niet vertellen? Is het niet vertellen of het onderzoek afwachten?</spin-dokter>gambieter schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 16:10:
Maar Grapperhaus etc hebben er niet over gelogen, zeker niet meerdere keren in parlement. Daar gaat het echt om, het voorliegen van het parlement. Meerdere malen.
Overigens laten we eerlijk zijn: Dit Britse parlement kenmerkt zich door de waarheid te vermijden als de pest. En running down the clock is duidelijk een favoriete strategie.
De regels zijn er voor anderen, niet voor hun.Vergeet niet: dit waren wetten die Johnson en co zelf ontworpen hebben, waar ze continu aan het roepen waren "iedereen moet zich er aan houden", en intussen waren ze zelf als een stelletje debiele corpsballen continu aan het feesten.
Persoonlijk verbaas ik me meer dat ophef zo beperkt blijft, maar dat is natuurlijk het Overton-venster.
Nee, het was het actief voorliegen van het parlement. Het was geen kwestie van achterhouden, maar actief ontkennen dat er feestjes waren geweest, en dat alle regels gevolgd waren.DevWouter schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 16:36:
<spin-dokter>Is het voorliegen of niet vertellen? Is het niet vertellen of het onderzoek afwachten?</spin-dokter>
Nee, het antwoord was "those people were at work talking about work" en dat is strikt genomen de waarheid. Daarom vragen de amerikanen van iemand die voor de rechter komt ook om de "The truth, the whole truth and nothing but the truth".gambieter schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 16:41:
[...]
Nee, het was het actief voorliegen van het parlement. Het was geen kwestie van achterhouden, maar actief ontkennen dat er feestjes waren geweest, en dat alle regels gevolgd waren.
Van Sunak is er een quote te zien waarin de letterlijke tekst is: “No I did not attend any parties”DevWouter schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 16:50:
[...]
Nee, het antwoord was "those people were at work talking about work" en dat is strikt genomen de waarheid. Daarom vragen de amerikanen van iemand die voor de rechter komt ook om de "The truth, the whole truth and nothing but the truth".
Uitspraak op 7-12-2021 in de House of Commons.
Tactiek lijkt nu te zijn dat men hun eigen gemaakte wetten niet helemaal “begreep.”
Foutje. Kan gebeuren. Let’s move on. Ben in het politieke rouwproces ondertussen de boosheid al voorbij en doorgeschoven naar de schamperende acceptatie. Deze heren kunnen maken wat ze willen, ze worden toch wel herkozen, en gedragen zich daar ook naar.
"Better ask questions before you shoot"
https://www.theguardian.c...id-fine-says-grant-shappsDevWouter schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 16:36:
[...]
<spin-dokter>Is het voorliegen of niet vertellen? Is het niet vertellen of het onderzoek afwachten?</spin-dokter>
gezien dit verweer weet men heel goed wat er is gezegd en gedaan. (en ze vinden het vreselijk, boete is wel een beetje wrang, hij besefte zich niet dat dit een feestje was en blablablablabla).
political value of time, want er is weer een crisis, waardoor het toch echt niet kan dat de premier moet aftreden. Hij is druk bezig nu met 'the greater good'. En zodra de crisis in Oekraïne getemd is, zullen we zien dat Johnson en zijn regering weer totaal onmisbaar zijn op een ander ding en dan ga je ze toch echt niet afzetten vanwege een feestje en een boete van een paar pond, toch?Overigens laten we eerlijk zijn: Dit Britse parlement kenmerkt zich door de waarheid te vermijden als de pest. En running down the clock is duidelijk een favoriete strategie.
Maar goed, zolang de Britse kiezer dit weigert in te zien aan de stembus, blijf je dit houden. In the bigger picture laat dit vooral zien dat we toch heel hard moeten afstappen van persoonlijkheidscults, zoals ook Johnson is. Het gaat gewoon altijd fout, keer op keer op keer.
Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien
Inderdaad..polthemol schreef op woensdag 13 april 2022 @ 15:27:
[...]
https://www.theguardian.c...id-fine-says-grant-shapps
gezien dit verweer weet men heel goed wat er is gezegd en gedaan. (en ze vinden het vreselijk, boete is wel een beetje wrang, hij besefte zich niet dat dit een feestje was en blablablablabla).
🕷👨⚕️: Natuurlijk is het fout, maar op dat moment wist hij het niet. Ik ben soms ook mijn autosleutels kwijt, dat kan iedereen overkomen.
Bewijslast omdraaien (bewijs maar dat hij het wel wist)
Willekeurige correlatie (soms sleutels vergeten != soms regels vergeten)
Whataboutisme (2x ik != Boris en iedereen!=Boris)
[...]
political value of time, want er is weer een crisis, waardoor het toch echt niet kan dat de premier moet aftreden. Hij is druk bezig nu met 'the greater good'. En zodra de crisis in Oekraïne getemd is, zullen we zien dat Johnson en zijn regering weer totaal onmisbaar zijn op een ander ding en dan ga je ze toch echt niet afzetten vanwege een feestje en een boete van een paar pond, toch?

Voor degene die het niet snappen raad ik de film "Hot Fuzz" aan.
De regering verloor een rechtszaak aangaande het verplaatsen van ouderen in 2020 uit ziekenhuizen naar verzorgingstehuizen wetende dat ze Covid zouden verspreiden, wat vele extra doden tot gevolg had. Nu proberen Hancock en Johnson de schuld naar de NHS te schuiven die hen niet juist zou hebben voorgelicht. Verder wonnen ze een rechtszaak dat het gebruik van prive-email adressen en burnerphones helemaal niet problematisch zijn, een nogal aparte interpretatie van het Hooggerechtshof. Wat goed genoeg is voor drugssmokkelaars en spionnen is ook goed genoeg oor ministers, blijkbaar. Dat helpt de corruptie. Alhoewel, men heeft net bij een Tory hogerhuis lid invallen gedaan ivm fraude met mondkapjes, zeg maar een Sywert.
Een van de eigenlijk ironische gebeurtenissen van deze week in de hogedrukpan in Westminster heeft met grensoverschrijdend gedrag te maken, ja ja! Dat is niet alleen in Nederland
Eerst beschuldigde een anonieme Tory MP de adjunctleider van Labour (Angela Rayner) dat ze een Sharon Stone/Basic Instict methode gebruikte om Boris Johnson af te leiden bij debatten, door haar benen over elkaar heen te doen en andersom met die rokjes van haar. Kijk maar op 2m30 als je de scene niet kent NSFW

Daarna werd er geklaagd dat een senior Tory porno zat te kijken op zijn mobieltje in het Lagerhuis, terwijl hij naast vrouwelijke MPs zat (alsof dat laatste uitmaakt). De vrouwen hadden bij de senior whip geklaagd, naam en toenaam genoemd, en toen probeerde men het naar een vage klachten procedure te schuive, waar al >50 MPs en ministers inzitten, maar anoniem kunnen blijven. Waarom zou dat toch zijn?
Maar het is niet gelukt, de Daily Telegraph had uitgevonden wie de porno-MP was, en toen konden ze het niet meer geheim houden. Diezelfde MP (Neil Parish) was eerder deze week geinterviewd op GB News (de Fox News poging) over de anonieme MP, en zei dat het een schandaal was. Isn't it ironic, don't you think? Maar ontslag neemt hij niet.
Op zijn eigen website zegt hij:
de woorden "porno kijken" zijn weggevallen voor "mobieltje"Following recent allegations regarding an MP’s use of their mobile phone in Parliament

[ Voor 16% gewijzigd door gambieter op 29-04-2022 19:40 ]
Ach, voor de EU moet ik dat toch als een win zien, maar competent is anders.
Noord-Ierse verkiezingen maken brexitknoop nog lastiger te ontwarren
Verkiezingsposters op de Falls Road, een katholieke wijk in het westen van Belfast. De muurschildering verwijst naar de Paasopstand tegen het Britse gezag in Dublin, in 1916. Foto: Andrew Testa/The New York Times
In het kort:Noord-Ierland stevent donderdag bij de verkiezingen af op een unicum in de geschiedenis van de sektarisch gespleten regio: voor het eerst lijkt niet een pro-Britse partij, maar de Iers-nationalistische Sinn Féin de grootste te worden. Zo'n uitslag zou zomaar kunnen leiden tot de instorting van de precaire politieke machtsdeling in Belfast, wat voor de Britse regering in Londen aanleiding kan zijn om een bom onder de brexitdeal te leggen.
- Als Sinn Féin donderdag de Noord-Ierse verkiezingen wint, is dat de eerste keer dat een pro-Ierse partij de grootste wordt.
- De Britse nationalisten van de DUP dreigen de vorming van een regering in dat geval te blokkeren.
- Volgens de Britse regering in Londen is zo'n politieke impasse in Belfast reden om de Ierse grensafspraken overboord te zetten.
Tegelijkertijd vormt de stembusgang van donderdag een test voor de populariteit van de Britse premier Boris Johnson. Terwijl de Noord-Ieren een nieuw parlement kiezen, zijn er in Wales, Schotland en delen van Engeland lokale verkiezingen. Johnsons Conservatieve Partij is na een reeks schandalen weggezakt in de peilingen.
Toch gaat de aandacht vooral uit naar Noord-Ierland, waar de politiek altijd werd gedomineerd door de Britse unionisten. Maar in die gemeenschap is het electoraat versplinterd. Regeringspartij DUP staat in de peilingen op 20%, een verlies van 8 punten.
De partij heeft zich met haar brexitbeleid in een hoek geschilderd. Het had als gedoogpartner van oud-premier Theresa May aanvankelijk veel invloed in Westminster, maar kwam na een serie politieke blunders met de versie van de brexit te zitten die zij het minst wenselijk acht: een waarin Noord-Ierland door een douanegrens in de Ierse Zee wordt afgescheiden van de rest van het Verenigd Koninkrijk. Kiezers lopen weg naar de meer geharde TUV, die een bikkelharde brexitkoers voorstaat, of naar de meer gematigde UUP en middenpartij Alliance. Die schoppen minder stennis over de Ierse zeegrens en voeren een progressiever sociaal beleid.Hereniging
Hierdoor ligt de weg vrij voor Sinn Féin om de grootste te worden. Die partij was ooit de politieke tak van de IRA en is nog altijd voorstander van een hereniging met Ierland, maar is salonfähig geworden door vooral te praten over de onmiddellijke prioriteiten van de Noord-Ieren, zoals de zorg en de kosten van het levensonderhoud. Ook steunt het de huidige brexitdeal. In de peilingen staat de partij op 26%.
Met een eventuele zege zou ook een referendum over hereniging met Ierland dichterbij komen. Sinn Féin is ook in de Ierse Republiek populair en kan daar in 2025 ook de grootste worden. De vredesdeal van 1998, die een einde maakte aan de gewelddadigheden van de troubles, voorziet in de mogelijkheid van zo’n referendum. Al is er voorlopig in het noorden nog geen meerderheid voor hereniging.
Maar dat is een zaak van de lange adem. Op de korte termijn is een overwinning van Sinn Féin vooral een symbolisch keerpunt. Bij de vrede van 1998 werd afgesproken dat Noord-Ierland wordt bestuurd via een systeem van machtsdeling. Daarbij vormen de Britse unionisten en de Ierse nationalisten samen de regering. De grootste partij benoemt de eerste minister, het andere kamp stelt een vice-eerste minister aan. Anders dan de functietitels suggereren, hebben die twee posities exact dezelfde bevoegdheden.Boycot
Toch dreigt de DUP de regeringsvorming te boycotten als er voor het eerst in de geschiedenis een eerste minister van Sinn Féin wordt benoemd. De partij eist bovendien dat het Noord-Ierlandprotocol, de door de partij verafschuwde brexitafspraken voor de Ierse grens, van tafel gaat. 'Ik zal geen deel uitmaken van een regering die een protocol moet invoeren dat Noord-Ierland iedere dag schade berokkent', zei partijleider Jeffrey Donaldson.
Voor veel kiezers is de uitwerking van de brexit van ondergeschikt belang, vergeleken met de zorg en de economie. Maar de gemeenschap van Britse unionisten voelt zich door de Ierse zeegrens wel degelijk tot tweederangs burger gemaakt. De DUP hoopt dat een harde lijn over het protocol er alsnog toe zal leiden dat deze unionistische stem zich achter de partij verenigt. 'Vergis je niet, als Sinn Féin deze verkiezingen wint, dan concluderen Dublin en Brussel dat ze, wat betreft het protocol, kunnen overgaan tot de orde van de dag', hield Donaldson zijn kiezers voor.Chaos
Zo stevent het Stormont-parlement in Belfast af op bestuurlijke chaos. Dat is ook in Westminster opgemerkt, waar de regering van Boris Johnson al maanden probeert om de Europese Commissie ervan te overtuigen de brexitafspraken over Noord-Ierland rigoureus aan te passen. Brussel weigert opnieuw te onderhandelen over het grensprotocol en heeft alleen technische aanpassingen voorgesteld die de handel moeten versoepelen. Daardoor is een impasse ontstaan, waarbij de Britse regering herhaaldelijk heeft gedreigd om de noodclausule uit het vertrekakkoord – bekend als 'artikel 16' – te activeren. Daarmee kan het VK tijdelijk eenzijdige noodmaatregelen nemen die afwijken van het protocol.
Maar de Financial Times meldde recent dat de Britse regering aan een alternatief plan werkt dat veel ingrijpender is dan artikel 16. De verwachte politieke chaos in Belfast zou aanleiding zijn voor een zogeheten Northern Ireland bill, die de Britse regering het recht zou geven om eenzijdig de essentiële delen van het protocol buiten werking te stellen. Zo kan het de grenscontroles staken die de Britten momenteel moeten uitvoeren als er spullen worden verscheept van Groot-Brittannië naar Noord-Ierland.
'Het protocol veroorzaakt duidelijk economische schade', zo sorteerde premier Johnson al voor op zo'n nieuwe wet. 'Dat begint nu ook een politiek probleem te worden.'
Die nieuwe wet is hoogstwaarschijnlijk in strijd met de verplichtingen van de Britten onder het brexitakkoord, en zal kwaad bloed zetten in Brussel. Dat kan uiteindelijk leiden tot een streep door delen van het handelsakkoord met de Britten, of zelfs tot een handelsoorlog
Maar Johnson denkt dat de EU alleen concessies doet als hij het spel keihard speelt. Zo geeft hij ook de DUP een prikkel om het bestuur in Belfast te ondermijnen, en Johnson daarmee een excuus te geven voor zijn nieuwe wet.Een nederlaag voor de Tory's?
In delen van Engeland en in Schotland en Wales worden donderdag gemeenteraadsverkiezingen gehouden. De populariteit van Johnsons Conservatieve Partij is ver teruggevallen na een reeks schandalen, zoals over de lockdownfeestjes in Downing Street. Een jaar geleden stonden de Tory's in de peilingen nog op ruim 40% en Labour op 34%, inmiddels is dat precies andersom.
Toch is het niet waarschijnlijk dat de Conservatieven donderdag een grote nederlaag zullen lijden. De gemeenteraadszetels waar ditmaal om gestreden wordt, liggen overwegend in stedelijke gebieden waar Labour toch al sterker is. De vorige keer dat er verkiezingen voor deze set zetels waren was in 2018, op het hoogtepunt van de populariteit van de vorige Labour-leider Jeremy Corbyn.
Wel zijn er in Londen enkele spannende stadsdelen die de Tory's kunnen verliezen, zoals Barnet, Wandsworth en Westminster.

Ander kleurtje en ze noemen zich "Local Conservatives". Leugenaar, lafaards en nog steeds Tories....
En dat liegen gaat ze goed af, met de EU sterren op het labour logo:

[ Voor 20% gewijzigd door gambieter op 04-05-2022 13:37 ]
@gambieter Moet je nu lachen of huilen?gambieter schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 13:36:
Intussen doen de lokale Tories alle moeite om zichzelf te distantieren van de landelijke partij met Partygate e.d.:
[Afbeelding]
Ander kleurtje en ze noemen zich "Local Conservatives". Leugenaar, lafaards en nog steeds Tories....
En dat liegen gaat ze goed af, met de EU sterren op het labour logo:
[Afbeelding]
Dit is toch zo triest dat het dan weer grappig is voor mij als buitenstaander.
Kleine tip die ik van een komiek meekreeg: In een grap heb je altijd een dader en een slachtoffer (soms is dat het publiek), zolang het slachtoffer machtiger is de dader of komiek, dan kan het grappig zijn. Maar als de verhouding omgekeerd is dan is het vooral een foute opmerking.Arjantje72 schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 17:06:
[...]
@gambieter Moet je nu lachen of huilen?
Tja, het is krampachtig, laf en ranzig, maar dat is wat de Tories zijn. Laten we het maar op grimlachen houden.Arjantje72 schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 17:06:
@gambieter Moet je nu lachen of huilen?
Dit is wel een goede manier om naar de campagne van de Local Conservatives te kijken:
Zeg maar de lokale PVV en FvD suffertjes die zeggen "Wij hebben niets met Wilders/Baudet te maken, stem op ons".Tories in Westminster are charlatans, and lie constantly. Don't for them. Vote for your local liars and charlatans instead.
[ Voor 33% gewijzigd door gambieter op 04-05-2022 17:39 ]
Ergens te verwachten, dat wel. Het zal vermoedelijk ook een impact gaan hebben op de relatie tussen VK en Ierland. Moet ik Noor Ierland nog separaat noemen? Misschien nu nog wel maar voor hoe lang nog?
Jep, en de regel is de grootste pro ierse en pro uninion partij als premier en vice premier.Indoubt schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 21:57:
Ik schaar het maar even onder Brexit want het heeft er wel stevig mee te maken: Het lijkt erop alsof de DUP niet meer de grootste partij gaat worden na de verkiezingen van vandaag.
Ergens te verwachten, dat wel. Het zal vermoedelijk ook een impact gaan hebben op de relatie tussen VK en Ierland. Moet ik Noor Ierland nog separaat noemen? Misschien nu nog wel maar voor hoe lang nog?
De vraag is gaan ze meedoen of kont tegen de kribben gooien en weigeren te regeren.
Toch zijn het gros van al die zogenaamde lokale partijen (in NL) gelieerd aan een landelijke partij (via Provinciale Staten bijv.) en doen dus precies hetzelfde, zo het uitkomt. Nul keer raden aan welke kant van het spectrum die partijen bijna altijd zitten.gambieter schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 17:38:
[...]
Zeg maar de lokale PVV en FvD suffertjes die zeggen "Wij hebben niets met Wilders/Baudet te maken, stem op ons".
Het riekt naar een draaiboek uit de VS, maar anderen zullen dat beter in de gaten hebben dan ik.
[ Voor 4% gewijzigd door Brent op 09-05-2022 09:58 ]
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Voor hun die 2019 niet meer herinneren: Het eenzijdig opzeggen/aanpassen van het verdrag gaat tegen de internationale rechtsorde in waarmee de UK het schade zal oplopen bij meerdere internationale partijen omdat niemand weet of hun verdragen te vertrouwen zijn.Britse regering wil speciale EU-status Noord-Ierland opheffen
De Britse minister van Buitenlandse Zaken Truss wil de bijzondere EU-status van Noord-Ierland afschaffen, schrijft de Britse krant The Times. Truss zou geen vertrouwen hebben dat een overeenkomst met de EU rondom de brexitdeal voor handen is.
Volgens de krant is een wetsontwerp opgesteld dat eenzijdig de verplichte douanecontroles opheft voor goederen die vanuit het Verenigd Koninkrijk naar Noord-Ierland worden gestuurd.
[ Voor 5% gewijzigd door DevWouter op 10-05-2022 03:16 ]
De oorlog in Oekraïne heeft de positie van het VK internationaal versterkt: Johnson en Truss hebben in dit conflict hun nek uitgestoken en de relatie met de VS is verbeterd, partygate lijkt vergeten. De EU lijkt vooral onderling te bakkeleien (uitblijven serieuze olie/gas-boycot, Duitsland weifelend en op de rem met wapenleveranties, etc.) en de verleiding is groot om Oekraïne overhaast toe te laten treden.DevWouter schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 03:15:
Voor hun die 2019 niet meer herinneren: Het eenzijdig opzeggen/aanpassen van het verdrag gaat tegen de internationale rechtsorde in waarmee de UK het schade zal oplopen bij meerdere internationale partijen omdat niemand weet of hun verdragen te vertrouwen zijn.
Een half jaar geleden had ik het ook genegeerd, denk dat deze keer de Britten een sterkere hand hebben. De EU kan verdeeldheid in het westerse kamp niet gebruiken, dat speelt Poetin in de kaart.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Toch lijkt het mij dat het het VK is dat met een actie als deze de internationale rechtsorde loopt te ondermijnen. Ik zie niet wat de EU daar mee te maken heeft. Het VK doet eigenlijk gewoon wat Poetin doet, maar i.p.v. kernwapens dreigen zij met Noord-Ierland.hoevenpe schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 07:22:
[...]
De oorlog in Oekraïne heeft de positie van het VK internationaal versterkt: Johnson en Truss hebben in dit conflict hun nek uitgestoken en de relatie met de VS is verstrekt, partygate lijkt vergeten. De EU lijkt vooral onderling te bakkeleien (uitblijven serieuze olie/gas-boycot, Duitsland weifelend en op de rem met wapenleveranties, etc.) en de verleiding is groot om Oekraïne overhaast toe te laten treden.
Een half jaar geleden had ik het ook genegeerd, denk dat deze keer de Britten een sterkere hand hebben. De EU kan verdeeldheid in het westerse kamp niet gebruiken, dat speelt Poetin in de kaart.
Dat gaat ze alleen maar harder richting onafhankelijkheid drijven. Als er een grens moet komen tussen Noord-Ierland en Ierland dan is dat een goede kans voor Sinn Fein om de onafhankelijkheid af te dwingen. Want dat wil niemand, zelfs de unionisten niet. Want dan is het meteen terug naar de 'troubles'. Niet eens politiek gedreven maar het brengt de hele smokkelmachine weer op gang die destijds een flinke inkomstenbron was voor de IRA. En niemand wil meer 'grenscontroles' zien op het eiland, dat gaat veel kwaad bloed zetten.Malfunctions schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 09:47:
Dat meen ik idd wel gelezen te hebben. Een soort straf voor het feit dat de unionisten niet gewonnen hebben.
Sowieso is de minderheid van de unionisten gewoon een gegeven vanwege het demografische verloop. Als Sinn Fein dit jaar niet had gewonnen dan was het volgende keer wel gebeurd. Ik vind dat idee van die 'straf' wel een klap in het gezicht voor de unionisten. Als het VK echt om ze had gegeven, hadden ze ze juist extra gesteund nu.
PS: Ik heb jarenlang in (de republiek) Ierland gewoond dus ik ben pro-samenvoeging IE + NI, misschien kleurt dat mijn blik op dit punt.
Het schijnt nu trouwens weer van tafel te zijn, ze willen nu gaan 'onderhandelen' met de EU. Wel een beetje vreemde manier van zaken. Onderhandelen, afspraken maken, handtekening.. En dan weer gaan onderhandelen
En daarom heeft die natuurlijk Brexit ook flink gestimuleerd met zijn belangen en trolfabrieken.Een half jaar geleden had ik het ook genegeerd, denk dat deze keer de Britten een sterkere hand hebben. De EU kan verdeeldheid in het westerse kamp niet gebruiken, dat speelt Poetin in de kaart.
[ Voor 43% gewijzigd door GekkePrutser op 10-05-2022 10:38 ]
De EU is druk met Oekraïne en verdeeld over een olie-embargo, dit is imo een logisch moment voor de Britten om de boel op te blazen:GekkePrutser schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 10:28:
Het schijnt nu trouwens weer van tafel te zijn, ze willen nu gaan 'onderhandelen' met de EU. Wel een beetje vreemde manier van zaken. Onderhandelen, afspraken maken, handtekening.. En dan weer gaan onderhandelen
According to a report in the Times this morning, the government is poised to announce that it will take unilateral action over the protocol, with legislation that would abolish large parts of it. The Times says:
The foreign secretary has concluded that there is little point trying to reach a Brexit deal with the European Union and will move as soon as next week to scrap large parts of the Northern Ireland protocol in British law.
Officials working for Liz Truss have drawn up draft legislation that would unilaterally remove the need for all checks on goods being sent from Britain for use in Northern Ireland. It would also allow businesses in the province to disregard EU rules and regulations and take away the power of the European court of justice to rule on issues relating to Northern Ireland.
The paper said an announcement could come next Tuesday.
Mja, 'Logisch' als je een regering van onbetrouwbare opportunistische lullen bent...hoevenpe schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 11:38:
[...]
De EU is druk met Oekraïne en verdeeld over een olie-embargo, dit is imo een logisch moment voor de Britten om de boel op te blazen:
[...]

Ik kan me ook voorstellen dat de EU niet meer staat te trappelen om nog een verdrag te onderhandelen aangezien het bij het minste of geringste toch unilateraal de prullenbak in gaat. Maarja als ze het niet doen wordt er in de Britse media naar hen gewezen dus ze zullen wel met de ogen rollen en weer aanschuiven.
Maargoed what else is new. Wat me nog het meest verbaast is dat het zo schaamteloos gebeurt.
Edit, uit je quote:
Die deal die al helemaal uitonderhandeld was dus. Ja er is geen point nee als je die zelf toch de prullenbak in gooit als je daar zin in hebt.The foreign secretary has concluded that there is little point trying to reach a Brexit deal
[ Voor 24% gewijzigd door GekkePrutser op 10-05-2022 12:45 ]
London probeert al 6 jaar iets uit te onderhandelen wat helemaal niet kan en zal ook ditmaal weer weggelachen worden. Als ze een harde grens willen dan is dat hun keuze, maar dan zullen ze wel weer terugkrabbelen.GekkePrutser schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 12:28:
Die deal die al helemaal uitonderhandeld was dus. Ja er is geen point nee als je die zelf toch de prullenbak in gooit als je daar zin in hebt.
toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"
En daarna zullen ze de DUP de schuld geven.
Eerst maar eens zien of ze echt zo ver gaan. Biden zit er nog even en zit echt niet te wachten op het effectief opblazen van de Good Friday Agreement. Het beetje krediet dat de UK heeft opgebouwd met de pro-Oekraine houding is snel weer weg.gambieter schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 13:02:
Het is aandacht afleiden van partygate, andere schandalen en van de aankomende recessie.
Aan de andere kant: als het protocol (en daarmee indirect de GFA) wordt opgeblazen, zal de EU moeten reageren. Wellicht worden dat economische sancties (tariffs) en dan is de recessie ineens de schuld van Brussel. Das wel verdomd handig natuurlijk. Niet reageren is geen optie voor de EU (hoop ik toch...), dus ja.
Met de 'even minder aandacht voor Partygate' bonus past het wel prima binnen de "alles mag wijken voor onszelf" lijn die de boventoon voert bij deze regering.
Uiteindelijk zal het denk ik vallen of staan met wat op het moment achter de schermen aan het gebeuren is in de US/UK diplomatieke kanalen.
https://www.theguardian.c...s-centrica-energy-profitsgambieter schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 13:02:
Het is aandacht afleiden van partygate, andere schandalen en van de aankomende recessie.
gezien oa. deze issues, lijkt de realiteit toch echt bezig te zijn met een inhaalslag tov. brexit.
Het probleem ook met het steeds dodgen van zaken om in macht te blijven is dat het geen enkel probleem oplost, die blijven zich maar steeds verder opstapelen.
Zie hoe Noord-Ierland nog altijd het probleemdossier is, waarbij Sinn Fein de stemmen wel kan krijgen door de focus op oa. sociaal beleid. De EU gaf dit al bij het begin van Brexit aan als een probleem: die grens bij Noord-Ierland en nog altijd heeft men geen enkele oplossing of antwoord kunnen geven op dat probleem. Johnson doet identiek hetzelfde als May destijds deed: het blikje verder weg schoppen in de hoop op een miraculeuze oplossing.
Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien
De EU zal gewoon de protocollen volgen, rechtszaken, sancties, etc, alles volgens de regels.Bundin schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 13:20:
Aan de andere kant: als het protocol (en daarmee indirect de GFA) wordt opgeblazen, zal de EU moeten reageren. Wellicht worden dat economische sancties (tariffs) en dan is de recessie ineens de schuld van Brussel. Das wel verdomd handig natuurlijk. Niet reageren is geen optie voor de EU (hoop ik toch...), dus ja.
Goed twitter draadje dat voorspelt wat er gaat volgen, en waarom het een slecht idee is:
While you wait for #QueensSpeech let's run through all the ways that up-ending the Northern Ireland Protocol is a bad idea
— Simon Usherwood (@Usherwood) 10 mei 2022
1/
Verder moet men uitkijken aangaande overinterpretatie van de Noord-Ierse verkiezingen: het heeft een heel vaag systeem met voorkeuren (1e voorkeur, alternatieve voorkeur etc), en Sinn Fein kreeg niet meer stemmen, het was vergelijkbaar met eerder. Wat je ziet is a) versplintering van de unionist stemmen, waardoor de DUP verloor en b) de opkomst van de Alliance, die weigert aan een van de beide kanten te staan. Daardoor zijn nu 54/90 zetels voor pro-Protocol partijen.
Het is de film Groundhog Day, maar dan met Bill Murray die niets leert van voorgaande keren.
[ Voor 29% gewijzigd door gambieter op 10-05-2022 14:34 ]
Het zal zeker een factor zijn. En eigenlijk hadden ze het ook aangekondigd dat ze er een probleem van zouden maken.ErikT738 schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 08:45:
@DevWouter Voor de mensen die de Britse politiek niet zo goed volgen zoals ik; Is dit een directe reactie op de winst van Sinn Féin? Dat was het eerste waar ik aan dacht toen ik het nieuwsbericht las, maar wellicht zit ik er naast.
Maar er is bij de Britten ook een duidelijk patroon aanwezig van het continue verhogen van de inzet. De vraag die ik vooral heb is in welke mate het gecoördineerd wordt.
Ook liep de overgangsperiode af begin dit jaar, maar werd het feitelijk nog niet toegepast omdat de er voor bepaalde zaken nog steeds geen overeenkomst was. De EU heeft ze recentelijk hier ook op gewezen en aangegeven dat de UK een serieus naar de onderhandelingstafel moet komen. De overwinning van Sinn Féin zou dan een afleiding kunnen zijn.
Echter ik denk dat we beter terug kunnen grijpen naar het feit dat elke crisis een kans is. Het hoeft ook niet relevant te zijn.
Einde overgangsperiode, partygate, energiecrisis, Sinn Féin (of beter de versplintering van DUP), de afgelopen lokale verkiezingen en ook de komende verkiezingen zijn waarschijnlijk ook niet echt relevant voor het gedrag.
De internationale positie van de UK lijkt me niet dusdanig versterkt dat ze wegkomen met overtreden van internationale afspraken. En we moeten ook niet vergeten dat Biden voor 5/8ste een Ier. Dat laatste kunnen ze ontlopen met "running out the clock", maar de gevolgen van het overtreden van internationale rechtsorde is niet iets wat je zomaar mee weg komt.hoevenpe schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 07:22:
[...]
De oorlog in Oekraïne heeft de positie van het VK internationaal versterkt: Johnson en Truss hebben in dit conflict hun nek uitgestoken en de relatie met de VS is verbeterd, partygate lijkt vergeten. De EU lijkt vooral onderling te bakkeleien (uitblijven serieuze olie/gas-boycot, Duitsland weifelend en op de rem met wapenleveranties, etc.) en de verleiding is groot om Oekraïne overhaast toe te laten treden.
Ik deel jouw mening dat hun hand wel sterker is dan 6 maanden geleden, maar eigenlijk is er niks veranderd.
Mijn grootste vraag op dat punt is dan ook vooral zal de UK weer "huff and puff" doen voordat ze inbinden? Wat tot nu toe is de houding niet effectief gebleken.
Het is de vraag of de VS en EU met de huidige geopolitieke spanningen en economisch instabiele situatie (stoppen met Russisch olie en gas, hoge inflatie, mogelijke recessie, etc.) om NI een handelsoorlog met het VK beginnen.DevWouter schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 14:55:
Mijn grootste vraag op dat punt is dan ook vooral zal de UK weer "huff and puff" doen voordat ze inbinden? Wat tot nu toe is de houding niet effectief gebleken.
Onderlinge verdeeldheid speelt Poetin in de kaart, het formeel opzeggen van het protocol veranderd in de praktijk weinig.
Het probleem is dat men geen keuze heeft. Je kan het namelijk niet toelaten zonder dat het een rimpel effect heeft. Zie ook de eenzijdige aanpassing van de handelsovereenkomst met Rusland waar de meeste EU landen niet aan mee willen werken daar heeft Rusland een truc voor bedacht zodat ze toch in roebels betaald konden worden. Het echt breken van verdragen is ook voor hun ding.hoevenpe schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 15:00:
[...]
Het is de vraag of de VS en EU met de huidige geopolitieke spanningen en economisch instabiele situatie (stoppen met Russisch olie en gas, hoge inflatie, mogelijke recessie, etc.) om NI een handelsoorlog met het VK beginnen.
Bij verdeel en heers is de oorzaak van schisma zelden relevant.Onderlinge verdeeldheid speelt Poetin in de kaart, het formeel opzeggen van het protocol veranderd in de praktijk weinig.
Tevens willen de Britten het niet opzeggen, maar eenzijdig aanpassen. Opzeggen kan altijd, eenzijdig aanpassen echter weer niet.
Je vervalt weer in je oude propaganda gedrag als je het hebt over de EU die "een handelsoorlog met het VK begint".hoevenpe schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 15:00:
Het is de vraag of de VS en EU met de huidige geopolitieke spanningen en economisch instabiele situatie (stoppen met Russisch olie en gas, hoge inflatie, mogelijke recessie, etc.) om NI een handelsoorlog met het VK beginnen.
Je hebt weer moeite met het benoemen van oorzaak (VK) en reactie (EU). De EU heeft genoeg capaciteit om Oekraine en het VK te doen.
Alleen om die te implementeren moet het VK toegeven dat Brexit reële consequenties heeft.
Zolang die politieke werkelijkheid niet geaccepteerd wordt blijft de enige optie over voor hun eigen Bühne om het protocol botweg gezegd maar overboord te gooien.
De tactiek van genoeg dreinen als een klein kind in de hoop dat je wat beters krijgt.
Wat men vergeet is dat de rest van de wereld niet om de politiek in Londen draait en de betrouwbaarheid van een land gemeten wordt aan de hand van hoe men hun afspraken nakomt.
De EU moet met reële oplossingen komen?D-dark schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 16:14:
Het vervelende is dat de EU met reële oplossingen is gekomen om het protocol beter te laten werken.
Alleen om die te implementeren moet het VK toegeven dat Brexit reële consequenties heeft.
Zolang die politieke werkelijkheid niet geaccepteerd wordt blijft de enige optie over voor hun eigen Bühne om het protocol botweg gezegd maar overboord te gooien.
De tactiek van genoeg dreinen als een klein kind in de hoop dat je wat beters krijgt.
Wat men vergeet is dat de rest van de wereld niet om de politiek in Londen draait en de betrouwbaarheid van een land gemeten wordt aan de hand van hoe men hun afspraken nakomt.
Hoezo?
Die zijn er toch al, gewoon aan de afspraak houden.
Als het VK iets anders wil als hetgeen ze hebben afgesproken moet het VK zelf maar eens met een oplossing komen.
Geen bezwaar van mijn kant. Dat zou je verwachten van beschaafde landen en verantwoordelijke regeringen. Want was het geen perfecte oplossing waar iedereen voor kon stemmen?Indoubt schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 20:41:
[...]
De EU moet met reële oplossingen komen?
Hoezo?
Die zijn er toch al, gewoon aan de afspraak houden.
Als het VK iets anders wil als hetgeen ze hebben afgesproken moet het VK zelf maar eens met een oplossing komen.
Wat de EU voorstelt is meer finetuning en bekijken wat er kan worden aangepast zonder de overeenkomst geweld aan te doen. Dat is luisteren naar de lokale bedrijven en kijken waar die tegenaan lopen in de praktijk.
Maar dat gaat uiteraard niet ver genoeg voor de Brexiteers.
Want erkennen dat iets een verbetering is betekend accepteren dat Brexit consequenties heeft.
Voor hun blijft het een zero sum game. Daar valt niet mee te onderhandelen.
Ik weet dat het niet zo simpel is maar kunnen Ierland en noord Ierland niet gewoon één land worden dat binnen de EU en vrije handelszone ligt. Geen grenzen meer.
De Ieren vinden het best. De Noord Ieren moeten dan maar kiezen. Zo niet, dan gewoon grenscontroles tussen Ierland en noord Ierland.
In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof
Dat kan wel, in het goede-vrijdag-akkoord is een passage opgenomen waarmee via referendum Noord-Ierland zich bij Ierland kan voegen.Lordy79 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 21:15:
Popcorn kan uit de kast... Brexit is weer helemaal terug...
Ik weet dat het niet zo simpel is maar kunnen Ierland en noord Ierland niet gewoon één land worden dat binnen de EU en vrije handelszone ligt. Geen grenzen meer.
April 2021 stond de teller op 42% voor hereniging met Ierland, maar de Nationalists hadden (hebben) nog geen goede propositie.
Met de winst van Sinn Fein en een meerderheid van Republikeins-gezinde partijen zou je kunnen denken dat de hereniging dichter bij is, maar polls laten zien dat de steun hiervoor sinds vorig jaar wat gedaald is (@6:08).
De werkelijke winnaar is de Alliance-partij, van 9 naar 13.5% van de stemmen, en verdubbeld in zetels (8->17).
Maar voordat iemand doorheeft wat het precies betekent, en wat er nu anders kan, zijn er al drie keer nieuwe verkiezingen geweest.
De regering van Johnson gaat er nu weer tegenaan: Liz Truss will de afspraken eenzijdig aanpassen.
Winnen is winnen.Plasma_Wolf schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 16:30:
Sinn Fein heeft de verkiezingen ook niet echt gewonnen.
En winnen doe je door meer punten te hebben dan de tegenpartij of dat nou 2-0 is of 99-97
Dat verschillende mensen/groeperingen/partijen dit als "niet winnen" beschrijven is dan ook vooral een handig trucje om het recht van de winnaar in twijfel te trekken.
Tja, hoe dat ging, kun je je wel voorstellen

https://www.irishtimes.co...nsive-on-brexit-1.4878015
Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.
Leesvoer, ben erin begonnen en vind het een intrigerend boek (en als je nog niet cynisch was wordt je het wel)
Afleiding met NI mislukt, vermoed ik.
Het zullen grimmige tijden worden. Het is bij de unionisten namelijk een noodzaak dat SF slecht presteert. Niet alleen voor het plaatje, maar ook omdat SF (in hun ogen) dan ook voor kan sorteren op de hereniging.Plasma_Wolf schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 18:44:
Daar heb je gelijk in. En SF heeft zeker het recht van de winnaar. Maar wat er nu gaat gebeuren is geen bestuurlijke vooruitgang (heeft SF geen schuld aan). Hoop dat ze na de verkiezingen van de volgende patstelling tenminste hetzelfde resultaat behalen (en Alliance ook), misschien dat dan duidelijk wordt voor de Unionisten dat hun opstelling tot nergens leidt.
Het stomme is echter dat SF vooral goed gedaan heeft omdat ze hun campagne voerde op de gewone thema's (huis, portemonnee, werk, et cetera) en juist de dogmatisch issues (zoals brexit en 1 Ierland) hebben laten liggen.
Londen komt met wet om brexitakkoord eenzijdig aan te passen
In het kortEr werd al dagen over gespeculeerd, en dinsdag kwam de aankondiging: de Britse regering zal eenzijdig de brexitafspraken over Noord-Ierland aanpassen, omdat die volgens Londen de goederenstroom vanuit andere delen van het Verenigd Koninkrijk te veel belemmeren.
- De Britse regering kondigt wetsvoorstel aan om brexitdeal voor Noord-Ierland unilateraal open te breken.
- Die stap valt slecht in Brussel, dat 'met alle mogelijke middelen' zal reageren.
- Ierse minister van buitenlandse zaken zegt dat Britten het onderlinge vertrouwen schaden.
- Uiteindelijk kan dit leiden tot handelsoorlog, al staat de deur voor onderhandelingen nog open.
Minister Liz Truss van buitenlandse zaken zei dinsdag in het Britse Lagerhuis dat de situatie in Noord-Ierland inmiddels zo 'serieus en ernstig' is, dat ze wel moet ingrijpen. Volgens haar ondermijnt de brexitdeal in zijn huidige vorm de Noord-Ierse vredesdeal uit 1998. In dit akkoord, dat een einde maakte aan decennia van sektarisch geweld, is hechte samenwerking tussen Groot-Brittannië en Noord-Ierland afgesproken.
Daarmee speelt de Britse regering hoog spel, want eenzijdig ingrijpen in de met de Europese Unie gesloten brexitdeal staat op gespannen voet met het internationaal recht. De stap valt slecht in Brussel en kan leiden tot juridische procedures en uiteindelijk een handelsoorlog.Ernstige zorgen in EU
Eurocommissaris Maros Sefcovic zei dinsdag zich 'ernstig zorgen te maken over de Britse aankondiging. 'Als het VK inderdaad doorzet met een wetsvoorstel dat fundamentele elementen van het protocol (de Noord-Ierse grensregeling, red.) buiten werking stelt, zal de EU moeten reageren met alle mogelijke middelen.'
Truss beloofde haar wetsvoorstel, waarvan ze claimt dat het niet strijdig is met het internationaal recht, 'binnen enkele weken' aan het Britse parlement voor te leggen. Dat geeft beide kampen nog enige tijd om nader tot elkaar te komen. Ook zal er nog heel wat tijd overheen gaan voordat het voorstel in het Britse wetboek zal zijn opgenomen, aangezien het controversiële plan waarschijnlijk op weerstand zal stuiten in het Hogerhuis.
De Britse minister zei te hopen dat de onderhandelingen met de EU nog resultaat opleveren.
Die onderhandelingen duren al anderhalf jaar en hebben nog geen succes opgeleverd. Steen des aanstoots is het zogeheten Noord-Ierlandprotocol, dat onderdeel is van het vertrekakkoord uit 2019. Dat voorziet ook na de brexit in een open landgrens met EU-lidstaat Ierland, om te voorkomen dat de sektarische gevoeligheden van vroeger weer opspelen.Vertrouwen
Daarmee kwam de Europese buitengrens in feite in de Ierse Zee te liggen, waar Britse functionarissen toezien op de regels. Voor de EU was dat een grote concessie: voor het eerst is de controle over een deel van de buitengrens overgedragen aan een externe partij. Dit is acceptabel voor Brussel omdat in het vertrekakkoord is afgesproken dat alle goederen die vanuit Groot-Brittannië in Noord-Ierland binnenkomen, aan de EU-regels voldoen. Zo is het risico van de onbewaakte landgrens met Ierland te overzien.
Maar de Britse regering wil van dat principe af. In het Britse voorstel komt er een duaal systeem met twee regelboeken. Goederen met eindbestemming Ierland volgen EU-regels en moeten grenscontroles ondergaan in de Noord-Ierse havens. Maar goederen die zijn bestemd voor Noord-Ierland, kunnen Britse regels volgen en nagenoeg zonder grensformaliteiten naar die Britse regio worden verscheept.
Daarmee wordt een potentieel lek in de Europese interne markt geïntroduceerd. Om dat risico te beperken, willen de Britten gebruikmaken van zogeheten 'trusted trader'-regelingen, en de EU toegang geven tot realtime data over welke goederen waarheen onderweg zijn. Toch blijft het een oplossing die uitgaat van onderling vertrouwen, en dat vertrouwen is na de jarenlange brexitanimositeit ver te zoeken.
Simon Coveney, de Ierse minister van buitenlandse zaken, zei dat de Britse stap van dinsdag het onderlinge vertrouwen schaadt en het alleen maar moeilijker maakt om tot een gezamenlijke oplossing te komen.Openbreken
Terwijl de Britten het bestaande protocol willen openbreken en verbouwen, is de Europese Commissie alleen bereid om binnen de bestaande kaders praktische oplossingen te zoeken. In Brussel klinkt onvrede over het feit dat premier Boris Johnson in eigen land nooit eerlijk is geweest over de gevolgen van zijn brexitdeal en dat het VK de afspraken nooit volledig heeft ingevoerd.
Intussen heeft Londen nog allerlei andere bezwaren, zoals op het gebied van staatssteun, de behandeling van huisdieren en de rol van het Europees Hof van Justitie. Ingrijpen is onvermijdelijk, zei minister Truss, nu in Noord-Ierland een politieke impasse is ontstaan rond het Noord-Ierlandprotocol. De DUP, de op een na grootste politieke partij in Belfast, blokkeert regeringsdeelname uit onvrede over de grensafspraken.
Dat laatste is heel slim. Ze hoeven hun achterban niet te overtuigen van de brexitonzin, en een unified Ireland komt vanzelf als ze het goed blijven doen (en daarvan hoeven ze hun achterban ook niet te overtuigen).DevWouter schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 02:26:
[...]
Het stomme is echter dat SF vooral goed gedaan heeft omdat ze hun campagne voerde op de gewone thema's (huis, portemonnee, werk, et cetera) en juist de dogmatisch issues (zoals brexit en 1 Ierland) hebben laten liggen.
[ Voor 5% gewijzigd door Frame164 op 20-05-2022 11:48 ]
Volgens die redenatie is niet Ajax kampioen geworden, maar Feyenoord. Ajax had vorig jaar 88 punten en dit jaar 83, maar Feyenoord had 59 en nu 71..... Oftewel: zo kan je alles wal recht praten wat krom is. Degene met de meeste stemmen of punten op een bepaald moment is de winnaar.Plasma_Wolf schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 16:30:
Sinn Fein heeft de verkiezingen ook niet echt gewonnen. 1.1% meer stemmen, geen extra zetels. Daarmee verander je het politieke landschap niet. De DUP heeft verloren, maar het zijn 3 zetels, ze zijn niet gehalveerd. Wel belangrijk dat ze niet meer de grootste zijn, maar de DUP kan het nog wel even uithouden met deze obstructiepolitiek.
De werkelijke winnaar is de Alliance-partij, van 9 naar 13.5% van de stemmen, en verdubbeld in zetels (8->17).
Wel een kans voor de oppositie om goed van leer te trekken en voor de tories om te zeggen dat het niet zo erg was als zij erbij waren, maar dat in hun afwezigheid toch wel dingen zijn gebeurd die niet door de beugel konden.
Kortom, een glas, een plas..

Het is behoorlijk simpel.Malfunctions schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 14:46:
Had verwacht dat hier wel enige aandacht voor het partygate rapport zou zijn. Hoewel er uiteraard weer geen gevolgen aan zullen zitten, dus zo belangrijk is het nou ook weer niet..![]()
Wel een kans voor de oppositie om goed van leer te trekken en voor de tories om te zeggen dat het niet zo erg was als zij erbij waren, maar dat in hun afwezigheid toch wel dingen zijn gebeurd die niet door de beugel konden.
Kortom, een glas, een plas..
Als je Johnson vervangt krijg je dan iemand terug die wel een succes van Brexit kan maken of nog meer naar de pijpen van de ERG danst. Of wacht je af hoe groot de evt publieke verontwaardiging is.
Plus de verkiezingen zijn al geweest dus dat is ook geen factor meer.
[ Voor 3% gewijzigd door D-dark op 25-05-2022 17:08 ]