Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkrmr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14:39

mkrmr

Tesla Model 3, BMW K1600

jefjef schreef op maandag 6 januari 2025 @ 17:11:
[...]

Het is een som van verschillende zaken. Wanneer je te lang op het scherm staart terwijl je autopilot aannhebt staan, wanneer je langer harder rijd dan je de snelheid die je zelf hebt ingesteld bij autopilot, wanneer tijdens het rijden op auto pilot te lang scrolt door je muziek bibliotheek
Klopt niet, je krijgt alleen een "strike" als je boven de 150 kmh komt wanneer je met autopilot rijdt. AP op 140 (waar dat mag O-)) , even gas bijgeven en kassa, zelf ook een paar keer meegemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rover12345
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 29-08 16:41

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:10
Ik zal er niet te hard vanuit gaan dat die ook naar Europa komt. Er zijn al van zoveel merken al vele jaren dit soort online catalogussen waar je onderdelen kan bestellen als je in de VS of misschien Canada woont. Verschepen naar de EU is vrijwel zonder uitzondering onmogelijk.
Wij hebben namelijk geen "right to repair". Door lobby werk hebben we alleen een afgezwakte variant waar een fabrikant het mogelijk moet maken voor externe reparatiebedrijven om concurrerend reparaties te kunnen verrichten. Ze hoeven die onderdelen dus niet aan consumenten te leveren of instructies van de hand te doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 29-08 15:14
mkrmr schreef op maandag 6 januari 2025 @ 23:43:
[...]

Klopt niet, je krijgt alleen een "strike" als je boven de 150 kmh komt wanneer je met autopilot rijdt. AP op 140 (waar dat mag O-)) , even gas bijgeven en kassa, zelf ook een paar keer meegemaakt.
Wat dat betreft (ook) blij met de commander die dan AP eraf gooit als hij merkt dat je bij de 150 in de buurt komt. Dat scheelt weer een onbedoelde strike. Ik rijd niet vaak structureel 150, maar tik het weleens aan. Zo'n strike is dan sneller gekregen dan bedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:55
Caelorum schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 21:14:
Ik zal er niet te hard vanuit gaan dat die ook naar Europa komt. Er zijn al van zoveel merken al vele jaren dit soort online catalogussen waar je onderdelen kan bestellen als je in de VS of misschien Canada woont. Verschepen naar de EU is vrijwel zonder uitzondering onmogelijk.
Wij hebben namelijk geen "right to repair". Door lobby werk hebben we alleen een afgezwakte variant waar een fabrikant het mogelijk moet maken voor externe reparatiebedrijven om concurrerend reparaties te kunnen verrichten. Ze hoeven die onderdelen dus niet aan consumenten te leveren of instructies van de hand te doen.
Beetje onzin dit. De click-to-order functionaliteit is hier (nog) niet beschikbaar voor gebruikers zonder kvk (anders wel), maar je kan als particulier gewoon elk denkbaar onderdeel uit de EPC kopen als je naar het SeC rijdt. Noem mij één ander automerk dat een voor particulieren toegankelijke onderdelenshop heeft?

Ook de service manuals (gratis) en officiele diagnosesoftware (tegen betaling) zijn voor iedereen beschikbaar. Dat is ook niet bepaald gebruikelijk helaas. Ik kan de ontwikkeling iig alleen maar aanmoedigen, zou voor mij erg fijn zijn als de EPC ook zonder kvk werkt.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Je mag het onzin noemen, maar ik heb letterlijk nog nooit een Amerikaans merk gezien dat de onderdelen online aanbied aan klanten buiten de VS. Nooit.
En geloof me, ik heb vaak genoeg onderdelen nodig gehad waarbij de enige optie dus of apparaat opsturen naar reparatieservice van fabrikant in de EU of via een tussenpersoon uit de VS laten komen tegen een 40E+ markup.

Eerst zien dan geloven, want de track record van Amerikaanse bedrijven is ongelooflijk bedroevend wat dat betreft. Overigens van fabrikanten uit de EU nog erger. Die bieden überhaupt vaak de onderdelen niet eens rechtstreeks aan, waar je ook woont.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
Caelorum schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 10:55:
Je mag het onzin noemen, maar ik heb letterlijk nog nooit een Amerikaans merk gezien dat de onderdelen online aanbied aan klanten buiten de VS. Nooit.
En geloof me, ik heb vaak genoeg onderdelen nodig gehad waarbij de enige optie dus of apparaat opsturen naar reparatieservice van fabrikant in de EU of via een tussenpersoon uit de VS laten komen tegen een 40E+ markup.

Eerst zien dan geloven, want de track record van Amerikaanse bedrijven is ongelooflijk bedroevend wat dat betreft. Overigens van fabrikanten uit de EU nog erger. Die bieden überhaupt vaak de onderdelen niet eens rechtstreeks aan, waar je ook woont.
Dat is precies wat ik bedoel, vrijwel niemand biedt het aan. Of het nou een Amerikaans, Europees of Aziatisch bedrijf is. En zeker niet zo makkelijk en tegen redelijke prijzen als Tesla (straks ook online) doet. Voor de meeste dingen betaal ik bij VAG veel meer voor een OEM-onderdeel en moet ik ook via een dealer die me aan alles laat merken dat ie me eigenlijk liever niet aan onderdelen helpt.

Ik denk dat we het eens zijn hoor, het kan en moet echt veel beter, maar er zijn wel degelijk fabrikanten die het goed doen en gewoon onderdelen online aan de particulier leveren. Die partijen geef ik dan ook graag mijn geld en ik maak er regelmatig gebruik van. Zoals Miele, Bosch Professional, AEG/Electrolux, zelfs apple begint iets te doen, etc.

[ Voor 4% gewijzigd door RonJ op 08-01-2025 13:22 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-08 09:26
RichieB schreef op zondag 5 januari 2025 @ 16:31:
[...]

De Gen3 heeft oa Wifi en een ander RS485 protocol dat nog niet is gekraakt. Dus er is nog geen besturing mogelijk door open source software.

[...]

Als je goedkope (geen kosten per maand) load balancing wil kan je beter een TWC Gen2 op Marktplaats kopen. Die komen vaak genoeg voorbij.
prima. Net een Gen 2 lader gekocht. Nu nog de andere onderdelen.

Kan ik de pi zero 2 w gebruiken ipv de oudere versie? Geeft ook wat ruimte naar de toekomst toe. Is er overigens een plek waar je alle onderdelen kunt krijgen? want de handleiding gaat veelal uit van Amerika. Nu is het voor een raspberry en wat kabbeltjes wel makkelijk te vinden. Maar de juiste FTDI kabel (die niet na een maand kapot gaat) of de DC/DC convertor, dat is wat lastiger te vinden.

Overigens, heeft iemand een idee welke DC/DC beter zou zijn? in de manual wordt er al aangegeven dat de dc/dc convertor die ze aanraden aar 75% efficient is, ik zou het niet erg vinden om wat meer vermogen te hebben met die pi zero w2 (om te zorgen dat hij stabiel is). maar weet niet welke precies beter zou zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door justice strike op 08-01-2025 15:37 ]

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:44
@justice strike Een pi zero 2w zou moeten werken met een RS485 USB dongel en 2 draadjes naar de TWC. Zelf gebruik ik liever ethernet voor dit soort belangrijke zaken, dus ik heb een gewone RPi 3. Mbt de P1 meter heb je best wel veel keus. Ik gebruik zelf DSMR-Reader op dezelfde RPi (met eem FTDI kabel van SOS-Solutions) maar er zijn ook andere oplossingen. Ik heb goede ervaringen met deze Wifi P1 lezer.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
RichieB schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 20:44:
@justice strike Een pi zero 2w zou moeten werken met een RS485 USB dongel en 2 draadjes naar de TWC. Zelf gebruik ik liever ethernet voor dit soort belangrijke zaken, dus ik heb een gewone RPi 3.
ik zat hier ook aan te denken. aangezien ik mijn home assistant (RPi 3) best een upgrade zou kunnen geven. maar dan zit ik wel met een kastje dat ergens los in de schuur bungelt. Ik ga het toch wel weer overwegen want een nieuwe RPi zou wel handig zijn (zeker met threads en matter ondersteuning)

Tevens moet ik dan ook een ethernet kabel trekken. Ansich geen probleem, aangezien ik ook electra moet trekken... maargoed, weer een extra kabeltje

Misschien wel de belangrijkste vraag. Waar haal ik een fatsoenlijke rs485 usb dongel vandaan? want als ik d ehandleiding zo lees, zijn de meeste zaken van Aliexpress (of amazon wat dat betreft) niet echt van hoge kwaliteit)
Mbt de P1 meter heb je best wel veel keus. Ik gebruik zelf DSMR-Reader op dezelfde RPi (met eem FTDI kabel van SOS-Solutions)
op dit moment ook wat ik gebruik... maar het is te onbetrouwbaar. soms valt gewoon de connectie weg. Ik weet niet of dat de usb kabel is, de rpi3 of iets anders.
maar er zijn ook andere oplossingen. Ik heb goede ervaringen met deze Wifi P1 lezer.
ik had een gezien die gewoon alle waardes op mqtt gooit (volgens mij wifi, maar ook een als ethernet te vinden) dat zou het mooiste zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door justice strike op 08-01-2025 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
justice strike schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 21:40:
[...]
Misschien wel de belangrijkste vraag. Waar haal ik een fatsoenlijke rs485 usb dongel vandaan? want als ik d ehandleiding zo lees, zijn de meeste zaken van Aliexpress (of amazon wat dat betreft) niet echt van hoge kwaliteit)
[...]
Dat is gewoon een enkele chip met aan de ene kant een USB connector en aan de andere kant 2 schroefcontacten. Daar kan echt niet veel stuk aan gaan. En voor het geld dat het kost neem je er gewoon een paar op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
RichieB schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 22:04:
[...]

Dat is gewoon een enkele chip met aan de ene kant een USB connector en aan de andere kant 2 schroefcontacten. Daar kan echt niet veel stuk aan gaan. En voor het geld dat het kost neem je er gewoon een paar op voorraad.
Ik begin nu een beetje te beseffen dat de implementation van twcmanager volgens de handleiding misschien wel een nette manier is maar ook onnodig moeilijk.

Als ik het goed begrijp heb ik eigenlijk een rpi en een ftdi kabel nodig dienjebdan aan de seriele Hoort aansluitnvan de twc. De rest is allemaal overbodig als ik me niet vergis? Als dat zo is dan ga ik gewoon mijn rpi 3 gebruiken want al die losse onderdelen kosten zo ongeveer evenveel als een rpi5.

Hoe lang mag die rs485 draad eigenlijk zijn? Ik verwacht dat die eigenlijk wel 10 meter of meer mag worden. Is toch origineel bedoeld om meerdere twcs aan elkaar te koppelen?

[ Voor 11% gewijzigd door justice strike op 09-01-2025 00:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 13:55
justice strike schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 23:55:
[...]

Ik begin nu een beetje te beseffen dat de implementation van twcmanager volgens de handleiding misschien wel een nette manier is maar ook onnodig moeilijk.

Als ik het goed begrijp heb ik eigenlijk een rpi en een ftdi kabel nodig dienjebdan aan de seriele Hoort aansluitnvan de twc. De rest is allemaal overbodig als ik me niet vergis? Als dat zo is dan ga ik gewoon mijn rpi 3 gebruiken want al die losse onderdelen kosten zo ongeveer evenveel als een rpi5.

Hoe lang mag die rs485 draad eigenlijk zijn? Ik verwacht dat die eigenlijk wel 10 meter of meer mag worden. Is toch origineel bedoeld om meerdere twcs aan elkaar te koppelen?
RS485 kan 1200 meter lang zijn. Voor thuis kan je gewoon een standaard utp kabel gebruiken en de twee data aders over een twisted pair sturen en de ground over een ander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
justice strike schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 23:55:
[...]
Als ik het goed begrijp heb ik eigenlijk een rpi en een ftdi kabel nodig dienjebdan aan de seriele Hoort aansluitnvan de twc.
Een FTDI kabel gebruik je voor de P1 poort van je slimme meter, aan die kant zit een RJ11 stekker en de andere kant is meestal USB (die gaat in je RPi). De FTDI chip direct aansluiten op de seriele pins van een RPi kan ook maar is lastiger.
De rest is allemaal overbodig als ik me niet vergis?
Welke rest bedoel je? De RS485 naar USB converter is voor je TWC.
[...]
Hoe lang mag die rs485 draad eigenlijk zijn? Ik verwacht dat die eigenlijk wel 10 meter of meer mag worden.
RS485 werkt over honderden meters dus dat is geen probleem.
Is toch origineel bedoeld om meerdere twcs aan elkaar te koppelen?
Inderdaad. De TWCManager software doet een TWC na in Master mode. Je eigen, echte TWC zet je op Slave mode. Je TWC zal daarom luisteren naar TWCManager die hem vertelt hoeveel stroom er gebruikt mag worden. De TWC geeft dit door via de laadkabel aan de auto die daarop langzamer/sneller gaat laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
[quote]RichieB schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 08:26:
[...]

Een FTDI kabel gebruik je voor de P1 poort van je slimme meter, aan die kant zit een RJ11 stekker en de andere kant is meestal USB (die gaat in je RPi). De FTDI chip direct aansluiten op de seriele pins van een RPi kan ook maar is lastiger.

[...]

Welke rest bedoel je? De RS485 naar USB converter is voor je TWC.
[quote]

dat is een andere FTDI kabel, de rs485 is (kan) ook een FTDI kabel zijn (zie ook hier:https://ftdichip.com/products/usb-rs485-we-1800-bt/) Ik moet wat preciezer zijn/
[...]

RS485 werkt over honderden meters dus dat is geen probleem.

[...]

Inderdaad. De TWCManager software doet een TWC na in Master mode. Je eigen, echte TWC zet je op Slave mode. Je TWC zal daarom luisteren naar TWCManager die hem vertelt hoeveel stroom er gebruikt mag worden. De TWC geeft dit door via de laadkabel aan de auto die daarop langzamer/sneller gaat laden.
Dan ga ik mij de kosten besparen. Ik trek gewoon een utp naar de schuur en laat de raspberry pi in de meterkast staan. Koop dan meteen een raspberry pi 5 voor home assistant. Die upgrade moest er toch al komen. Enige kosten zijn dan de utp en de rs458 kabel (utp heb ik al, dat is mooi). Ook geen zorgen dat de raspberry pi het begeeft in de schuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
justice strike schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 08:44:
[...]
Dan ga ik mij de kosten besparen. Ik trek gewoon een utp naar de schuur en laat de raspberry pi in de meterkast staan.
[...]
Dat is ook hoe ik het heb gedaan. RPi in de TWC zelf kan, maar het enige voordeel dat ik zie is dat hij dan dicht bij de auto zit en je wellicht ooit kan overschakelen op aansturing via Bluetooth ipv de Tesla Fleet API. Die API wordt straks betaald, maar ik zit zelf met 2 Tesla's nog onder de limieten zodat het gratis blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
RichieB schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 08:50:
[...]

Dat is ook hoe ik het heb gedaan. RPi in de TWC zelf kan, maar het enige voordeel dat ik zie is dat hij dan dicht bij de auto zit en je wellicht ooit kan overschakelen op aansturing via Bluetooth ipv de Tesla Fleet API. Die API wordt straks betaald, maar ik zit zelf met 2 Tesla's nog onder de limieten zodat het gratis blijft.
ik heb voor die aansturing nog een andere oplossing. Gewoon een IOT device die dicht bij de auto staat en aangestuurd wordt door home assistant. Dat is hoe ik op dit moment laad met een mobile charger.

de optie is alleen niet zo elegant en begint nu behoorlijk vervelend te worden omdat de kabel altijd in de weg zit als we de fiets uit de schuur willen halen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robin.r
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 20-08 10:20
De nieuwe Tesla Model Y (facelift) staat nu op de Hongkongse website.

https://www.tesla.com/en_hk/modely

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:53
robin.r schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 10:11:
De nieuwe Tesla Model Y (facelift) staat nu op de Hongkongse website.

https://www.tesla.com/en_hk/modely
Gaaf, stuk beter dan het huidige model. Zou mooi zijn als het huidige model dan iets in prijs zakt. Ga die prijzen wel in de gaten houden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Who Am I?
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-08 12:42
Even een paar fototjes:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a46ucfta5oBBcsFmIy2MdYlnXN0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bSCLeqHk1qDIFE1PczW7rekr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rwnpJ6ts9MowxW2NSbu7_SCW0Ag=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IAyUuAOJMMM8sLeUv71d5Kxy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MReOL17kuy5k3QTmV6Si4diPEKA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ja6Kel4h8M9NuZzEU6rWhMZW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v1HMlnMpXaFexX_oznCChbdTweA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x0cdBQQqnV6XvAu9JBkXcVSO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1jjyFM2Qj79sidejUl_dZsnxhzk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K1cykyFwFjroKchHeHR7V6l4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yvrBG1cxOp_H0gNVMy4SEwC_8jg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P4WGZCBQu5xrvAJD3GDFvVp3.jpg?f=fotoalbum_large

Ik vind het echt heel erg tof geworden! Met daarbij een prijs van net geen €36k en je hebt een echte winnaar denk ik. Ben verder wel benieuwd naar meer details. Bijvoorbeeld of er net als bij de Cybertruck gebruik wordt gemaakt van steer by wire en het 48V systeem. Dat zou echt een gamechanger zijn voor een massa geproduceerde auto. De Cybertruck is helaas een minder groot succes gebleken dan ze bij Tesla (lees Elon Musk) hadden verwacht. Ik denk niet eens zo zeer vanwege het bijzondere ontwerp, maar vooral omdat de prijs echt een stuk hoger is uitgevallen dan verwacht.

Sony A7R4+A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sony G II 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:55

CyBeRSPiN

sinds 2001

@Who Am I? de cybertruck heeft ook beetje het “fat bike” imago gekregen volgens mij, niemand wil er meer mee gezien worden en wordt belachelijk gemaakt. Nu Musk compleet van het padje is staat dat ook weer symbool voor hem.

Is steer by wire wel echt veilig? Wat als het systeem uitvalt? Ziet er wel strak uit die facelift, en de prijs is zeker scherp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Who Am I?
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 12:29:
@Who Am I? de cybertruck heeft ook beetje het “fat bike” imago gekregen volgens mij, niemand wil er meer mee gezien worden en wordt belachelijk gemaakt. Nu Musk compleet van het padje is staat dat ook weer symbool voor hem.

Is steer by wire wel echt veilig? Wat als het systeem uitvalt? Ziet er wel strak uit die facelift, en de prijs is zeker scherp.
In de luchtvaart gebruiken ze al een flinke tijd fly by wire. Daar is dus al veel ervaring mee. Er zullen ongetwijfeld onafhankelijke redundante systemen zijn om eventuele problemen op te vangen. Maar, het ontbreken van een traditionele stuurkolom zorgt natuurlijk wel weer voor een mooie gewichtsreductie en minder complexiteit.

Sony A7R4+A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sony G II 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• recca
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10:43
Who Am I? schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 12:15:
Even een paar fototjes:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik vind het echt heel erg tof geworden! Met daarbij een prijs van net geen €36k en je hebt een echte winnaar denk ik. Ben verder wel benieuwd naar meer details. Bijvoorbeeld of er net als bij de Cybertruck gebruik wordt gemaakt van steer by wire en het 48V systeem. Dat zou echt een gamechanger zijn voor een massa geproduceerde auto. De Cybertruck is helaas een minder groot succes gebleken dan ze bij Tesla (lees Elon Musk) hadden verwacht. Ik denk niet eens zo zeer vanwege het bijzondere ontwerp, maar vooral omdat de prijs echt een stuk hoger is uitgevallen dan verwacht.
Prijzen die nu circuleren kun je niks mee voor ons. Enige dat je kunt gebruiken is dat de prijzen overal zo'n 5% hoger liggen dan het vorige model in het betreffende land. Dus hij zal zeker richting de €50k gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
Ik heb net een tesla gen2 lader ontvangen.

Ben even benieuwd naar 1 dingetje. Het gat in de achterkant van de unit. Waar Hhet draad door de muur heen komt ( grote gat niet het kleine gat erboven) Hoort hier een Rubber oid bij te zitten om de kabel goed af te sluiten? Lijkt me zo dat water er in zou kunnen komen (ondanks dat ditngat pal tegen de muur zit.

Weet iemand waar ik die rubbers/cartels kan halen die hier op passen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
justice strike schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 22:27:
Ik heb net een tesla gen2 lader ontvangen.

Ben even benieuwd naar 1 dingetje. Het gat in de achterkant van de unit. Waar Hhet draad door de muur heen komt ( grote gat niet het kleine gat erboven) Hoort hier een Rubber oid bij te zitten om de kabel goed af te sluiten? Lijkt me zo dat water er in zou kunnen komen (ondanks dat ditngat pal tegen de muur zit.

Weet iemand waar ik die rubbers/cartels kan halen die hier op passen?
Zit geen rubber (bij mij iig niet). Heeft zo meer dan 6 jaar gewerkt. Hang ‘m binnenkort elders op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
STIMPPYYY schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 22:33:
[...]

Zit geen rubber (bij mij iig niet). Heeft zo meer dan 6 jaar gewerkt. Hang ‘m binnenkort elders op.
Ik ga er in iedergeval wat kit bijnzetteb. Maar zoek wel een leuke wortel of rubber bij om het waterdicht te houden. Wel vreemd want er kan zo water in komen als het water langs de muur naar beneden gaat

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Redondo1982
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:42
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 12:29:

De Cybertruck is mi gewoon een auto die heel veel mensen niet past. Dit is gewoon een nice-product, niks mis mee. Zou er graag één willen hebben, puur voor de 'heb'. Ik wil er graag mee gezien worden hoor, maar moet ook zeggen dat het mij helemaal niet interesseert wat een ander ervan vindt. Dat belachelijk maken heb ik nog niet om me heen gehoord, de meesten vinden het wel gaaf omdat het iets aparts is. Zouden ze het kopen als daily car? Nee, maar wel voor erbij denk ik.

Waarom is Musk van het padje? Omdat ie anders denkt dan jou? Waar baseer je dat op? En ja, ik kijk ook nieuws en ik zie iemand die heel goed weet wat ie doet. Ben ik het met alles eens? Vast niet, maar Elon kennende is er wel een idee.

I don't have dreams, I have goals!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
justice strike schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 23:52:
[...]

Ik ga er in iedergeval wat kit bijnzetteb. Maar zoek wel een leuke wortel of rubber bij om het waterdicht te houden. Wel vreemd want er kan zo water in komen als het water langs de muur naar beneden gaat
Ik ken het ontwerp niets, maar bij mijn laadpaal zit er een drainage gat onderin. Mocht er onverhoopt vocht inkomen (bijv. condens), dan kan het alsnog weg. De meeste electronica in de paal zitten daar ook hoger en wat er onderin zit kan wel tegen een stootje. De rubbers van de klep kunnen bijv. ook minder flexibel worden en een opening maken voor water. Aangezien de paal die ik heb ook bedoeld is voor de (semi-)publieke ruimte ga ik er vanuit dat deze methode prima werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Caelorum schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 07:54:
[...]

Ik ken het ontwerp niets, maar bij mijn laadpaal zit er een drainage gat onderin. Mocht er onverhoopt vocht inkomen (bijv. condens), dan kan het alsnog weg. De meeste electronica in de paal zitten daar ook hoger en wat er onderin zit kan wel tegen een stootje. De rubbers van de klep kunnen bijv. ook minder flexibel worden en een opening maken voor water. Aangezien de paal die ik heb ook bedoeld is voor de (semi-)publieke ruimte ga ik er vanuit dat deze methode prima werkt.
Stelt iig niks voor. Paar draden en thats it. Zat bij mij tegen een houtenbalk. Maar kan mij voorstellen dat wanneer je dit monteert op een ruwer oppervlak er water achter kan komen en naar binnen kan sijpelen. Dat gaat dan zeker ook langs de elektronica. Je kunt ook de kabel van onder laten komen en het dichtstoppen met het rubber wat aan de onderzijde zit. Wellicht is het daar trouwens dus wel voor bedoeld bedenk ik me net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McLoe
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 31-07 13:16
Trump wil Groenland en Canada confiskeren. Elon Musk bemoeit zich met de Britse en Duitse politiek en roeptoetert dat Hitler een communist was.. En aankomend Vice President mr Vance dreigt de Nato te verlaten als de EU Twitter/X wil reguleren. Leuke vooruitzichten voor de wereld in 2025!

Ik begin spijt te krijgen dat ik in nov. '23 Elon Musk heb gesponsord met de aankoop van een Tesla M3 ... En gaat hij onze Tesla's in de EU straks ook op afstand uit (kunnen) zetten als de gek het in z'n bol krijgt?

De SIM-kaart kan verwisseld worden (bv. bij een Y: https://service.tesla.com...12-A800-9089AF2C45B6.html). Wat me niet duidelijk wordt: blijft werkt de auto wel werken zonder SIM? OK, geen Tesla-updates, geen navigatie, geen app op de iPhone meer kunnen gebruiken, maar zou verder alles blijven werken cq: blijven we rijden zonder SIM?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Ik zie niet waarom niet.
De auto rijdt toch ook als je de spiegels eraf rijdt en er dus geen antenne meer is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:06
Ik begin spijt te krijgen dat ik in nov. '23 Elon Musk heb gesponsord met de aankoop van een Tesla M3 ... En gaat hij onze Tesla's in de EU straks ook op afstand uit (kunnen) zetten als de gek het in z'n bol krijgt?
Ik heb niet echt spijt, 5 jaar geleden was Musk nog niet zo'n mafklapper. Het is wel mijn laatste Tesla als hij niet ernstig bijdraait. Als je het 'bemoeien met de landelijke politiek van bevriende naties', het promoten van rechts-extremisten en al z'n klets over eugenetica geen reden tot zorg vindt dan is een discussie daarover verder niet zo zinvol denk ik, dan ben je er zelf al aan toe om eens met een professional te gaan praten. Niet tegen jou bedoeld overigens.

Over het gebruik van een killswitch maak ik me ook niet echt zorgen. Als Musk daar mee begint te dreigen stort de Tesla beurswaarde in en dan valt z'n droom om biljonair te worden in duigen.

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RichieB
@EvaluationCopy Als je de aanschaf van een gebruiksproduct laat afhangen van de uitingen van de CEO van de producent op social media dan is een discussie daarover verder niet zo zinvol denk ik. Ik wens je veel sterkte met deze hobby en hoop dat je genoeg schermtijd hebt om het allemaal bij te houden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• World Citizen
  • Laatst online: 10:16

World Citizen

FreeReef.nl

EvaluationCopy schreef op zondag 12 januari 2025 @ 18:48:
[...]

Het is wel mijn laatste Tesla als hij niet ernstig bijdraait..
Je weet waarschijnlijk niet eens de naam van een CEO van een ander merk. Dus dan heb je nog wat onderzoek te gaan voor je een ander merk kiest. Omdat er mediadruk is tegen Elon laat jij je wijsmaken dat andere autos beter zijn.

Rijd je auto fijn. Koop hem.
Rijd hij niet fijn. Koop hem niet.

Auch

Model S 100 D 2018
100 % volgeladen met 455km aangegeven bereik.

Ritje Tilburg - Zandvoort - Tilburg a 200km totaal

Bij terugkomst nog 69km bereik over.

Auch. De kou doet veel.
(4 mensen met heen 100kmh en terugweg 120kmh. Verwarming op 20.5)

Ik ben ergens 186km kwijt geraakt ;(

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
World Citizen schreef op zondag 12 januari 2025 @ 20:28:
[...]

Auch

Model S 100 D 2018
100 % volgeladen met 455km aangegeven bereik.

Ritje Tilburg - Zandvoort - Tilburg a 200km totaal

Bij terugkomt nog 69km bereik over.

Auch. De kou doet veel.
(4 mensen met heen 100kmh en terugweg 120kmh. Verwarming op 20.5)

Ik ben ergens 186km kwijt geraakt ;(
Heb je de auto voorverwarmd/ontdooid? Kost je sowieso een paar %. Doe je dit niet, doet de auto het tijdens het rijden.

Gisteren vanaf regio Alkmaar naar Kleve gereden. Auto ontdooit en voorverwarmd koste me al 4%, 3 kwartier van te voren. Daarna naar Breukelen gereden met een verbruik van ca 23kWh/100km, terug, met een warme accu, was dit ca 17,5kWh/100km. Dit alles met een 75D uit 2016. Een koude accu is funest.

Maar het comfort wat je ervoor terug krijgt.... O+

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

pjot1 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 21:16:
[...]

Heb je de auto voorverwarmd/ontdooid? Kost je sowieso een paar %. Doe je dit niet, doet de auto het tijdens het rijden.
Nee juist niet. Ik had de verwarming thuis helemaal uitgezet en ben toen 5 km gaan rijden om de andere 3 mensen op te halen. Toen daar de verwarming aangezet op 20.5. Grappig dat je het zegt, want ik durfde al niet voor te verwarmen. Ik wilde perse niet laden onderweg.
Gisteren vanaf regio Alkmaar naar Kleve gereden. Auto ontdooit en voorverwarmd koste me al 4%, 3 kwartier van te voren. Daarna naar Breukelen gereden met een verbruik van ca 23kWh/100km, terug, met een warme accu, was dit ca 17,5kWh/100km. Dit alles met een 75D uit 2016. Een koude accu is funest.

Maar het comfort wat je ervoor terug krijgt.... O+
De terugweg was ook met weer koude accu. Hij had 5 uur stil gestaan dus dan denk ik dat er met dit weer niet veel warmte meer in zat.

Comfort was perfect. Ik klaag ook niet echt buiten dat ik een beetje schrik van hoeveel je verliest... maar we hebben dan ook heerlijk gereden. De bijrijders waren content.

De terugweg met 120 en heel soms 125 heeft natuurlijk veel gedaan. Met koude auto moet je Zandvoort uit wat ongeveer 15 min is. Daarna zit je op de snelweg met 120kmh.

Maar toch... Kennelijk hou je van je 450km bereik maar 270 km over. Best pittig. (4 mensen)

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:00
World Citizen schreef op zondag 12 januari 2025 @ 21:49:
Grappig dat je het zegt, want ik durfde al niet voor te verwarmen. Ik wilde perse niet laden onderweg.
Als je voorverwarmd aan de laadpaal dan scheelt het een boel, zelfs op een 1 fase 3kW lader.

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
World Citizen schreef op zondag 12 januari 2025 @ 21:49:
[...]

Nee juist niet. Ik had de verwarming thuis helemaal uitgezet en ben toen 5 km gaan rijden om de andere 3 mensen op te halen. Toen daar de verwarming aangezet op 20.5. Grappig dat je het zegt, want ik durfde al niet voor te verwarmen. Ik wilde perse niet laden onderweg.

[...]

De terugweg was ook met weer koude accu. Hij had 5 uur stil gestaan dus dan denk ik dat er met dit weer niet veel warmte meer in zat.

Comfort was perfect. Ik klaag ook niet echt buiten dat ik een beetje schrik van hoeveel je verliest... maar we hebben dan ook heerlijk gereden. De bijrijders waren content.

De terugweg met 120 en heel soms 125 heeft natuurlijk veel gedaan. Met koude auto moet je Zandvoort uit wat ongeveer 15 min is. Daarna zit je op de snelweg met 120kmh.

Maar toch... Kennelijk hou je van je 450km bereik maar 270 km over. Best pittig. (4 mensen)
Zeker op langere stukken kan je beter wel voorverwarmen. Toevallig heb ik laatst de handleiding erop nageslagen en daar wordt het ook geadviseerd.

Zoals ik al zei wordt de accu ook verwarmd tijdens het rijden, als de accu voldoende is opgewarmd vóór het rijden zal je ook zuiniger rijden. Mocht je op een laadpaal aangesloten zijn, wordt de energie uit de paal gehaald en niet uit je accu als de paal voldoende vermogen kan leveren. Met andere woorden, de energie ben je toch al kwijt.

Als je lange stukken rijdt zal het verschil in verbruik niet veel schelen met voorverwarmen/niet voorverwarmen. Zelf verwarm ik altijd voor terwijl ik geen paal heb. Dit omdat het beter is voor de accu en het is natuurlijk comfortabel. Ook de regeneratie is beter wat ikzelf prettiger vind rijden. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

pjot1 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 21:59:
[...]

Zeker op langere stukken kan je beter wel voorverwarmen. Toevallig heb ik laatst de handleiding erop nageslagen en daar wordt het ook geadviseerd.
Hmm... Ik moet dat inderdaad eens testen. Thanks.

Zelfde rit maar dan met volle accu en wel voorverwarmen.

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
justice strike schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 08:55:
[...]

ik heb voor die aansturing nog een andere oplossing. Gewoon een IOT device die dicht bij de auto staat en aangestuurd wordt door home assistant. Dat is hoe ik op dit moment laad met een mobile charger.

de optie is alleen niet zo elegant en begint nu behoorlijk vervelend te worden omdat de kabel altijd in de weg zit als we de fiets uit de schuur willen halen
Lees ik nu goed in de handleiding van twcmanager dat je het started en stoppen van het laden met fleet api moet doen? Dat wul ik nu juiste voorkomen. Is echt een cri.e om dat weekend te krijgen. Kan ik dat via de bluetooth connection doen? Ik heb namelijk al een iot device die ik hiervoor gebruik in home assistant. Wat rotting zeg. Ik probeer nu juist een oplossing te hebben die vanuit de laadpaal werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

Weet iemand of dat stuurtje van autopilot altijd al meedraaide? Links op de foto.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ucOfeGi7lBR6qvZKrfin_uthptw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EFy6uWeDnepelOWQ3Fo03qkU.jpg?f=fotoalbum_large

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davidas
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 14:24
World Citizen schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 18:29:
Weet iemand of dat stuurtje van autopilot altijd al meedraaide? Links op de foto.

[Afbeelding]
Nee, dat was voorheen niet. Welke software versie draait je auto op?

[ Voor 4% gewijzigd door Davidas op 15-01-2025 18:47 ]

Tesla Model 3 (Highland) LR AWD Ultra Red

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

Davidas schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 18:47:
[...]

Nee, dat was voorheen niet. Welke software versie draait je auto op?
Thanks!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H0q7I8gwvAex3oT-dJTLx2yTdSw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cKO8BydMJU8OqsLYOq5FIslv.jpg?f=fotoalbum_large

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Who Am I?

[Afbeelding]
Ja, dat doet het in elk geval al zeker een jaar. Toen viel het mij voor het eerst op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
justice strike schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 22:57:
[...]

Lees ik nu goed in de handleiding van twcmanager dat je het started en stoppen van het laden met fleet api moet doen? Dat wul ik nu juiste voorkomen. Is echt een cri.e om dat weekend te krijgen.
Dat valt best mee. Kom je er niet uit kijk of post dan hier.
Kan ik dat via de bluetooth connection doen?
Bluetooth support voor TWCManager komt er aan.
Ik heb namelijk al een iot device die ik hiervoor gebruik in home assistant.
Die kan je altijd gebruiken en aansturen vanuit TWCManager via MQTT.
Wat rotting zeg. Ik probeer nu juist een oplossing te hebben die vanuit de laadpaal werkt.
Dat kan helemaal niet. Als je de laadpaal het laden laat stoppen (TWCManager heeft daar een instelling voor) slikt een Tesla dat maar 1 keer. Bij de 2e keer in dezelfde sessie denkt de auto dat de paal stuk is en weigert dan verder te laden totdat je de kabel eruit haalt en weer terug stopt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Domih
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13:47

Domih

Domih.

[Afbeelding]
En ik altijd maar denken dat het een slipje was :+

Apple Carplay/Android Auto voor BMW/MINI/Audi/Mercedes: Nextgearmedia.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
Knip

[ Voor 87% gewijzigd door Notna op 15-01-2025 23:10 . Reden: Het is hier niet de HK ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fromz
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 14:03
Beginnersvraag hier: kan je een debit kaart toevoegen als betaalwijze in de tesla app (voor supercharge)? De gegevens komen overeen met credit nml. Of zie ik iets over het hoofd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:00
Fromz schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 06:59:
Beginnersvraag hier: kan je een debit kaart toevoegen als betaalwijze in de tesla app (voor supercharge)? De gegevens komen overeen met credit nml. Of zie ik iets over het hoofd
Ik heb m’n visa debit card van Trade Republic er aan hangen, dat gaat prima.

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemySoeters
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 08:38
Fromz schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 06:59:
Ik zit zelf bij de rabobank, waarbij de nieuwe betaalpassen voor mijn rekeningen debitcards zijn. Heb deze debitcards zonder problemen kunnen toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fromz
Invoerveld “pasnummer” is ongeldig als ik mijn ING of Rabobank gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ingo92
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 17:36
Debitcard heb ik nooit geprobeerd, maar een 'normale' Nederlandse rekening kan je ook via SEPA koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Who Am I?
ingo92 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 08:52:
Debitcard heb ik nooit geprobeerd, maar een 'normale' Nederlandse rekening kan je ook via SEPA koppelen.
Ik heb dit ook gedaan. Met gewone ING betaalrekening. Kosten worden direct na het laden afgeschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fromz
Bedankt, dat is inderdaad helder en gelukt!

Vanmiddag de auto ophalen, stap over in de EV wereld en ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
RichieB schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 20:29:
[...]

Dat valt best mee. Kom je er niet uit kijk of post dan hier.
pricing voor de api is nu bekend:
https://developer.tesla.c...et-api/billing-and-limits

maar moet gratis zijn met normaal gebruik (10 euro discount op de factuur. Dus gewoon onder de 10 euro blijven)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweaklie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16-08 19:44
Ik zie dat hier ook flink wordt rond gezocht naar Tesla's voor occasion, top dan kan ik meer informatie verzamelen :d

Vraagje, ik zie soms FSD e.d. langskomen. Was dat ooit niet n probleem bij verkoop auto dat die producten niet meegingen (en bij de originele eigenaar bleven?)

Een ander vraagje (hulpverzoek): wie helpt mij afraden een Model X aan te schaffen... Die deuren, formaat en (beoogd) comfort blijven me interesseren. Alternatieven momenteel zijn een Ioniq 5 of een Model Y. Maar ik heb nog steeds de MX niet van mijn lijstje geschrapt... :o

Edit: oeps ik zag vooral de berichten in de M3 occasion topic. Maar goed, zoveel Tesla topics...

[ Voor 8% gewijzigd door Tweaklie op 16-01-2025 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemySoeters
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 08:38
Tweaklie schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 10:24:
Ik zie dat hier ook flink wordt rond gezocht naar Tesla's voor occasion, top dan kan ik meer informatie verzamelen :d

Vraagje, ik zie soms FSD e.d. langskomen. Was dat ooit niet n probleem bij verkoop auto dat die producten niet meegingen (en bij de originele eigenaar bleven?)

Een ander vraagje (hulpverzoek): wie helpt mij afraden een Model X aan te schaffen... Die deuren, formaat en (beoogd) comfort blijven me interesseren. Alternatieven momenteel zijn een Ioniq 5 of een Model Y. Maar ik heb nog steeds de MX niet van mijn lijstje geschrapt... :o
Tja, herkenbaar probleem. Jaren gespaard voor een model S. Vervolgens toch maar een model 3 Lr gekocht uit 2019, want “verstandige keus(verzekering, onderhoud, laadsnelheid etc). Hoewel een het een fantastische auto is, kwijl ik nog steeds als ik een zie (terwijl ik in de 3 zit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 29-08 11:53
Ik heb eind 2024 mijn Tesla Model Y opgehaald en heb daarbij dan ook een jaar gratis Superchargen ontvangen. Als ik oplaad werkt het gewoon en de kosten die ik maak zijn ook €0,00 volgens de auto. Dus het werkt lijkt me.

Bij het tabje "Opladen" in de tesla app staat dan ook geen betalingsmethode (had daar eigenlijk iets van Tesla verwacht en bij het ophalen van de auto vond het personeel het ook raar dat daar niks stond?!).

Alleen nu moet ik mijn Premium Connectivity gaan verlengen en daarvoor moet ik dus een betalingsmethode gaan toevoegen. Nu ben ik bang dat hij deze methode ook gaat herkennen voor het Opladen.

Kan iemand mij gerust stellen dat dit goed gaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RailHenk87
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 15:14
Krijnemans schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 10:31:
Ik heb eind 2024 mijn Tesla Model Y opgehaald en heb daarbij dan ook een jaar gratis Superchargen ontvangen. Als ik oplaad werkt het gewoon en de kosten die ik maak zijn ook €0,00 volgens de auto. Dus het werkt lijkt me.

Bij het tabje "Opladen" in de tesla app staat dan ook geen betalingsmethode (had daar eigenlijk iets van Tesla verwacht en bij het ophalen van de auto vond het personeel het ook raar dat daar niks stond?!).

Alleen nu moet ik mijn Premium Connectivity gaan verlengen en daarvoor moet ik dus een betalingsmethode gaan toevoegen. Nu ben ik bang dat hij deze methode ook gaat herkennen voor het Opladen.

Kan iemand mij gerust stellen dat dit goed gaat?
Ik heb 10.000km gratis superchargen gekregen bij mijn wagen, en daarnaast een lopen abonnement op Premium Connectivity. Opladen gaat netjes van het saldo af, connectivity gaat maandelijks via Paypal. Werkt dus prima!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonJ

Edit: oeps ik zag vooral de berichten in de M3 occasion topic. Maar goed, zoveel Tesla topics...
Heb een S, toen een 3 en nu weer een S gereden, dus ik kan er wel wat over zeggen. Allereerst, een S/X vs 3/Y zijn echt hele andere auto's qua gedrag/beleving. Een 3/Y stuurt heel snel en direct en is vrij straf geveerd, wat een beetje een sportieve BMW/instap-porsche feel geeft qua rijgedrag. Een S/X heeft juist een veel grotere stuur-ratio en is, zeker met de luchtvering, echt compleet disconnected van de weg. Die rijden dus veel meer als een grote Mercedes, afstandelijk maar heel comfortabel. Die afweging moet je echt zelf maken.

Verder is het voordeel van de veel grotere binnenruimte ook meteen het nadeel, de S/X zijn bijna 10cm breder en dat is echt een drama in NL'se parkeergarages, want je past gewoon niet in de meeste vakken. Ik was vanochtend een uur later op het werk door een flink ongeluk op de A4 en heb uiteindelijk in een andere parkeergarage verderop moeten parkeren omdat ik hier gewoon letterlijk nergens meer in het vak paste met de S. Als je veel in de steden bij klanten oid moet zijn zou ik er eigenlijk niet aan beginnen.

Specifiek voor de X heb je nog met de vleugeldeuren te maken. Die zijn op zich heel betrouwbaar en bieden een enorm fijne instap. Zeker bij de wat later gebouwde exemplaren gaan ze niet vaak stuk, maar áls je daar wat mee hebt wordt het meteen een heel duur geintje, want die dingen zijn technisch echt enorm complex. De meeste autobedrijven raken die dingen ook met geen tang aan. Voor mij was dat toch de reden om van de X af te zien.

Het kostenplaatje past verder simpelweg bij het segment auto. Dus verzekering en onderhoud kan je rustig maal 2-3 doen tov een 3/Y en het energieverbruik ligt ook een heel stuk hoger. Maar dat is niet anders dan bij een X1 of een X5 of bijv. een Q4 of een Q8 e-tron. Toch vind ik het dat verschil helemaal waard en geniet ik enorm van het comfort van de S op lange afstanden. Rij ik daarentegen een keer 's-avonds op een bochtig dijkweggetje, dan mis ik het directe stuurgedrag van de 3 nog wel.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geldersscheepje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12:29

Een ander vraagje (hulpverzoek): wie helpt mij afraden een Model X aan te schaffen... Die deuren, formaat en (beoogd) comfort blijven me interesseren. Alternatieven momenteel zijn een Ioniq 5 of een Model Y.
Hier een blije X bezitter. Ja groot, luxe, comfortabel, enz. Maar ook groot in parkeergarages en parkeervakken zijn standaard te kort. Maar vind het de meest fantastische auto die ik in jaren heb gehad.

En nee, het is niet de goedkoopste. Maar je rijdt wel in het topklasse segment en dat is nu eenmaal niet goedkoop. Voor de verzekering kun je eigenlijk alleen goedkoop terecht bij Allianz, andere verzekeringen doen snel moeilijk.

Verstandige keuze: nee. Rij dan een picanto ofzo. Maar het leven is te kort om er niet van te genieten en doe dat nooit met mate. :)

[ Voor 18% gewijzigd door geldersscheepje op 16-01-2025 13:46 ]

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

Al die camera's helpen wel met parkeren maar dat is wel echt een ding ja. Op straat gaat het altijd wel al is een S wel enorm lang.
Als je vakken naast elkaar hebt dan steekt je neus vaak een stukje op de straat.

In parkeergarages sla ik ook regelmatig een vakje over. Als de auto's ernaast met hun wielen tegen de lijn aan staan, dan kan ik de auto niet meer uit.

Erin krijgen is 1, zelf uit kunnen stappen is 2.

Wel een goede reden om een S te zoeken met open dak ;)

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geldersscheepje
World Citizen schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 14:37:
Al die camera's helpen wel met parkeren maar dat is wel echt een ding ja. Op straat gaat het altijd wel al is een S wel enorm lang.
Als je vakken naast elkaar hebt dan steekt je neus vaak een stukje op de straat.

In parkeergarages sla ik ook regelmatig een vakje over. Als de auto's ernaast met hun wielen tegen de lijn aan staan, dan kan ik de auto niet meer uit.

Erin krijg is 1, zelf uit kunnen stappen is 2.

Wel een goede reden om een S te zoeken met open dak ;)
Daar hebben ze Summon voor uitgevonden. Nog nooit gebruikt, vind het doodeng maar er komt een moment ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

geldersscheepje schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 14:40:
[...]

Daar hebben ze Summon voor uitgevonden. Nog nooit gebruikt, vind het doodeng maar er komt een moment ..
Ja ik heb het maar ook nog nooit gebruikt. Op dag 1 mee gespeeld en ik vond het wat traag. Ik zal wel gehaast zijn maar tegen de tijd dat de auto in beweging kwam sta je al een tijdje voor je auto op je GSM te drukken.

Ik weet ook niet of dit gaat als je geen bereik hebt. Lijkt me niet dat de GSM direct met de auto praat?
(in parkeergarages)

Vind ik ook wel van het automatisch inparkeren. Met al die camera's en een half jaar wennen steek je hem achteruit redelijk snel in een vak. Als je die auto functie gebruikt is hij 7x aan het steken en zegt dan "Weet het niet meer"

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
Het insturen van het vak (al dan niet met summon) en in/uit de auto klauteren is niet het grootste issue.

Het grotere probleem is dat diegene naast je eerder weggaat en er dan daarna vanzelf weer iemand met een "het-is-maar-blik" mentaliteit en dito auto aan komt rijden, 'm er naast zet en bij het uitstappen niet heel subtiel zijn deur in je auto ramt. En de buitenkant van je deuren zijn van aluminium en dus -niet- uit te deuken. Hier is het binnen 2 maanden alweer raak.

Heb de nieuwe summon nog niet geprobeerd, de eerste variant werkte iig via bluetooth en ook via de sleutel. Maar ik geloof dat dat nu anders werkt.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

Hmm.. Ik moet het eens op mijn gemak testen. Zojuist geprobeerd met summon een stukje naar voren te rijden en de interactie was niet heel fijn.

De eerste 2 keer gebeurde er niets.
Toen kreeg ik een melding dat de keyfob niet dichtbij genoeg was.
Toen zijn wel 5x de remmen losgelaten, maar zonder rijden na een paar seconden weer erop gezet.
En toen deed hij het.

Als hij het doet werkte het goed. Rijd langsaam vooruit met alarmlichten aan.

Mogelijk zijn die eerste mislukte acties meer een fout van mij. Ik zal het wat zuiverder proberen te testen.

Mijn voorlopgie mening blijft... het werkt te traag. Althans, ik heb niet zo veel geduld.

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
justice strike schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 10:15:
[...]
pricing voor de api is nu bekend:
https://developer.tesla.c...et-api/billing-and-limits

maar moet gratis zijn met normaal gebruik (10 euro discount op de factuur. Dus gewoon onder de 10 euro blijven)
Klopt. Ik heb een analyse gedaan van mijn Fleet API gebruik en zelfs met 2 Tesla's zit ik onder de 10 euro per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulldog
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
RichieB schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 18:51:
[...]

Klopt. Ik heb een analyse gedaan van mijn Fleet API gebruik en zelfs met 2 Tesla's zit ik onder de 10 euro per maand.
Hoe zit dat met het gebruik van Teslamate? Gebruikt die ook deze API?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
Bulldog schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 19:09:
[...]
Hoe zit dat met het gebruik van Teslamate? Gebruikt die ook deze API?
Ik gebruik Teslamate niet, maar ook daar maken ze zich druk over de Fleet API pricing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Nouja druk.. Ze zijn aan het kijken hoe ze van de owner api om kunnen schakelen. De pricing is echter niet zo boeiend aldus ook een comment daar:
[...]
Considering the usage based pricing outlined here: https://developer.tesla.com/ and the rate limits

* Streaming API currently pushes 7 fields (latitude, longitude, speed, power, odometer, battery_level, elevation) every 250ms.
* additional attributes are fetched every 15 (streaming enabled) / 2.5 (streaming disabled) seconds via owners API (~24 fields).

Looking at 2024-10 data in my instance (streaming api enabled) - when truncating data to second I got these number of signal changes:

grafik

that is well within limits (2200km / 40h driving) of 900.000 signals per month so I guess most of us would fit within free tier.
[...]
Het totaal van deze persoon komt op 484k signals.

En dat is dus nog zonder aanpassingen in de hoeveelheid data. Maar je zou prima voor de meeste doeleinden elke seconde een signal kunnen nemen of misschien zelfs elke halve seconden en daarmee het totaal door 2 of 4 delen.

[ Voor 10% gewijzigd door Caelorum op 16-01-2025 22:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Anvil_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 29-08 15:25
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wpAqSTSZ0frhTonC23Uvr1E4nKw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/38SHcXAZkv80OnK7CughTLqX.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn verbruik over de laatste 50km vorige week, extremer dan ik had verwacht. Wel bijna alleen maar korte ritjes, afstanden die we normaal meestal op de fiets doen. Ik probeer nu de auto voor te laten verwarmen, lijkt nogal te schelen.

Betreft een 2018 Model S 75D met 70d km op de teller

Edit: bandenspanning was ook laag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rover12345
_Anvil_ schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 09:08: hi
[Afbeelding]

Mijn verbruik over de laatste 50km vorige week, extremer dan ik had verwacht. Wel bijna alleen maar korte ritjes, afstanden die we normaal meestal op de fiets doen. Ik probeer nu de auto voor te laten verwarmen, lijkt nogal te schelen.

Idem met 2028 MX 100d. Gisteren op snelweg echter weer vrij normaal (rond 200wh). Winterbanden geven wel +15% in verbruik.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• geldersscheepje
_Anvil_ schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 09:08:
[Afbeelding]

Tja, het hoort erbij. Koude auto, koude batterij, koude bestuurder ... Als de auto is opgewarmd zie ik het verbruik dalen naar meer normale waarden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
[Afbeelding]

Je auto is op de foto ook bezig met verwarmen. Te zien aan het oranje balkje wat niet op 0 staat. Je accu is in ieder geval goed koud aangezien er ook oranje balkjes te zien zijn aan de bovenkant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Anvil_
pjot1 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 10:02:
[...]

Je auto is op de foto ook bezig met verwarmen. Te zien aan het oranje balkje wat niet op 0 staat. Je accu is in ieder geval goed koud aangezien er ook oranje balkjes te zien zijn aan de bovenkant.
Vanmorgen ook eerst een paar korte ritjes gemaakt( kids naar station brengen), maar het voorverwarmen scheelt inderdaad ontzettend merk ik.

Dat oranje balkje is volgens mij van de regeneratie? Koud is deze non existent, irritant, want ik was net zo gewend aan het one pedal driving :)

Ik heb geen winterbanden trouwens, ik woon in NL ;)

Zag in mn maintenance scherm dat na 10d km Tire rotation wordt aanbevolen. geen overbodige luxe wellicht met een vrachtwagen van 2,2 ton?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rover12345
_Anvil_ schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 10:16:
[...]

Vanmorgen ook eerst een paar korte ritjes gemaakt( kids naar station brengen), maar het voorverwarmen scheelt inderdaad ontzettend merk ik.

Dat oranje balkje is volgens mij van de regeneratie? Koud is deze non existent, irritant, want ik was net zo gewend aan het one pedal driving :)
Oranje stippel balkje betekent dat je batterij koud is en je daarom niet al je acceleratie vermogen/ regenetie kracht hebt.

Range mode aanzetten voor korte ritjes zorgt ervoor dat batterij verwarmer niet aangaat. Op korte ritjes scheelt dat veel, op lange nauwelijks tot niet (volgens Tesla Bjorn Nyland)
Met bijna 3000kg vind ik winterbanden geen overbodige luxe.
Zag in mn maintenance scherm dat na 10d km Tire rotation wordt aanbevolen. geen overbodige luxe wellicht met een vrachtwagen van 2,2 ton?
Weet niet voor Model S, maar bij X niet mogelijk doordat voor en achterbanden ongelijk zijn in breedte en vaak banden maar 1 richting op kunnen rollen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
rover12345 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 10:27:
[...]

Range mode aanzetten voor korte ritjes zorgt ervoor dat batterij verwarmer niet aangaat. Op korte ritjes scheelt dat veel, op lange nauwelijks tot niet (volgens Tesla Bjorn Nyland)
Range mode?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Ik probeer nu de auto voor te laten verwarmen, lijkt nogal te schelen.
Dat is dan puur om die statistiek lager te krijgen, maar onder de streep verbruik en betaal je natuurlijk alsnog die stroom die gebruikt wordt voor het voorverwarmen, het wordt dan alleen niet meer toegerekend aan het verbruik van die rit?
Eigenlijk zou je een optie willen dat je het verwarmen van het accupakket compleet kan uitschakelen in het geval je weet dat je enkel een kort ritje gaat maken, het is dan een complete verspilling van stroom. Blijkbaar doet die range mode dat.
(maar beter is natuurlijk gewoon weer die fiets te pakken voor korte afstanden ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 11:31:
[...]

Dat is dan puur om die statistiek lager te krijgen, maar onder de streep verbruik en betaal je natuurlijk alsnog die stroom die gebruikt wordt voor het voorverwarmen, het wordt dan alleen niet meer toegerekend aan het verbruik van die rit?
Eigenlijk zou je een optie willen dat je het verwarmen van het accupakket compleet kan uitschakelen in het geval je weet dat je enkel een kort ritje gaat maken, het is dan een complete verspilling van stroom. Blijkbaar doet die range mode dat.
(maar beter is natuurlijk gewoon weer die fiets te pakken voor korte afstanden ;))
Ik dacht dat het verbruik bij voorverwarmen netto lager was? Klinkt ook logisch, bij een "koude start" moet de batterij zowel de motoren als verwarming in 1 klap vol bedienen. In een rustig tempo zichzelf eerst verwarmen klinkt efficiënter?

Mijn verbruik is nu al gezakt tot 260, met voorverwarmen en tot 3.1 bar opgepompte banden. Ow en heb de verwarming lager gezet.

Dank voor de tip over range mode. Vanmorgen vroeg 1 kort taxi ritje voor mn zoon gedaan en 30 min later naar mn werk gereden, dus an sich is het voorverwarmen dan wel de moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

_Anvil_ schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 11:36:
[...]
Dank voor de tip over range mode. Vanmorgen vroeg 1 kort taxi ritje voor mn zoon gedaan en 30 min later naar mn werk gereden, dus an sich is het voorverwarmen dan wel de moeite.
De vraag is wat je aan dat voorverwarmen hebt. Het is om de accu op optimale temp te brengen, maar wat levert dat voor voordeel op voor een ritje naar je werk? Het is niet dat je tussentijds naar de SuC hoeft lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 11:54:
[...]

De vraag is wat je aan dat voorverwarmen hebt. Het is om de accu op optimale temp te brengen, maar wat levert dat voor voordeel op voor een ritje naar je werk? Het is niet dat je tussentijds naar de SuC hoeft lijkt me?
Nee, das waar. Ik kom overigens elke dag langs de Suc op weg naar mn werk, vandaar dat ik ook nog een S met gratis superchargen wilde, woon er 2 km vanaf :7

Edit: beste vorm van pre heatingen is schijnbaar chargen vlak voor vertrek..
https://www.tesla.com/support/winter-driving-tips

https://teslamotorsclub.c...shallow-discharge.170744/

[ Voor 17% gewijzigd door _Anvil_ op 17-01-2025 12:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14:56
Hier nog mensen die naar de LightShow recordpoging in België gaan?

https://www.teslaclub.be/en/light-show/light-show-2025

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
_Anvil_ schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 10:16:
[...]

Ik doelde eigenlijk op je verbruiksmeter en niet de oranje streepjes van de regeneratie. Als je accu warm is zie je deze niet. Nu heb je ongeveer 4kW verbruik, tenminste, als je stil staat. 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
Dank, ik heb me aangemeld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

Whoa, er ging even iets mis met de dimpfunctie van mijn buitenspiegels. Ik wist helemaal niet dat ze dit hadden. Mijn spiegels waren ineens heel donker met een lichte rand erond. Het leek alsof er folie op zat.
Na 3 minuten was het weer goed. Ik zag wel even echt niks door die buitenspiegels. Ze waren dus helemaal donker terwijl het nacht is.

Maar kennelijk dimmen je buitenspiegels.

Model S 2e generatie.

"To reduce glare when driving at night, the rear view mirror and exterior side mirrors dim automatically. To enable or disable this feature, touch Controls > Mirrors > Mirror Auto Dim."

(handleiding Y)
https://www.tesla.com/own...%3E%20Mirror%20Auto%20Dim.

[ Voor 34% gewijzigd door World Citizen op 18-01-2025 00:17 ]

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
World Citizen schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 00:16:
Whoa, er ging even iets mis met de dimpfunctie van mijn buitenspiegels. Ik wist helemaal niet dat ze dit hadden. Mijn spiegels waren ineens heel donker met een lichte rand erond. Het leek alsof er folie op zat.
Na 3 minuten was het weer goed. Ik zag wel even echt niks door die buitenspiegels. Ze waren dus helemaal donker terwijl het nacht is.

Model S 2e generatie.

"To reduce glare when driving at night, the rear view mirror and exterior side mirrors dim automatically. To enable or disable this feature, touch Controls > Mirrors > Mirror Auto Dim."

(handleiding Y)
Je binnenspiegel niet? Die hoort namelijk ook te dimmen.

Je dimfunctie gaat uit op het moment dat je de auto in zn achteruit zet. Wat overigens ook geen overbodige luxe is met maar 1 achteruit lampje. In het donker zet ik dan ook vaak mistachterlicht aan om wat meer te kunnen zien.

Ik ben in mijn menu nog niet iets tegengekomen om het uit te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rover12345
pjot1 schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 07:59:
[...]

Je binnenspiegel niet? Die hoort namelijk ook te dimmen.

Je dimfunctie gaat uit op het moment dat je de auto in zn achteruit zet. Wat overigens ook geen overbodige luxe is met maar 1 achteruit lampje. In het donker zet ik dan ook vaak mistachterlicht aan om wat meer te kunnen zien.

Ik ben in mijn menu nog niet iets tegengekomen om het uit te zetten.
Maar je hebt toch achteruit rij/kijk camera op je scherm dan? Ben altijd verbaasd dat je alles daar in het donker prima op ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
rover12345 schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 10:42:
[...]

Maar je hebt toch achteruit rij/kijk camera op je scherm dan? Ben altijd verbaasd dat je alles daar in het donker prima op ziet.
Voordat je hem in zn achteruit zet, zet je de mistlamp achter aan. Zowel zicht op de spiegels als op de camera is dan beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
pjot1 schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 10:57:
[...]

Voordat je hem in zn achteruit zet, zet je de mistlamp achter aan. Zowel zicht op de spiegels als op de camera is dan beter.
Dat zou een mooie feature zijn voor de Enhauto S3XY Commander!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-08 11:05
RichieB schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 12:00:
[...]

Dat zou een mooie feature zijn voor de Enhauto S3XY Commander!
Je kan het wel handmatig toevoegen aan een button, maar automatiseren zou top zijn idd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Zo! Mijn Model S heeft ook een 'upgrade' gehad. In ieder geval 4 nieuwe banden. Hankook Ion Evo, voor deze gekozen vanwege geluid. En inderdaad, wat een stilte in vergelijking met de Michelin Primacy 3. Echt een wereld van verschil!

Wilde eerst eigenlijk voor 21 inch gaan maar zoveel verhalen gelezen dat je inboet aan comfort en actieradius dus toch maar gekozen voor 4 nieuwe banden!

Verder had ik 'uitgezakte' type 1 wielmoeren en chromen moeren op zwarte velgen vond ik eigenlijk geen gezicht. Met zeer veel dank aan @Domih heb ik deze voor het oog springende upgrade kunnen verwezenlijken! Ook erg leuk om te zien hoe een Model S in elkaar zit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1J178jiQ66GSLX-PX9uchQOidu4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/z13LWvpIj1tO27yxW0ZLY39D.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/to6wMFAUvSrUzHqoTcNHA7DryIw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/OFZwLzHl8kVL8IgZoHRxi9d8.jpg?f=user_large

Veel beter zo! (Ja, auto moet gewassen worden)

Ook heb ik een puntje van kritiek op iets heel anders. Met deze mist van afgelopen dagen zet ik de verlichting handmatig aan. Wel zo veilig. Helaas zet de auto dit na 10/15 minuten zelf weer uit. Ben er niet achter waar dit aan ligt. Als ik licht zelf aanzet wil ik ook zelf bepalen wanneer ze weer uitgaan. Iemand een oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
World Citizen schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 00:16:

Model S 2e generatie.

(handleiding Y)
Volgens mij gebruikt ie bij de 2e generatie de camera's als lichtsensor (en specifiek het dimmen obv de achteruitrijcamera). Hoe dan ook, met dit vorstweer wordt er weer zoveel gestrooid dat je camera's en sensoren heel snel vervuilen, dan krijg je wel eens dit soort rare dingen.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
pjot1 schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 14:30:
Zo! Mijn Model S heeft ook een 'upgrade' gehad. In ieder geval 4 nieuwe banden. Hankook Ion Evo, voor deze gekozen vanwege geluid. En inderdaad, wat een stilte in vergelijking met de Michelin Primacy 3. Echt een wereld van verschil!

Ook heb ik een puntje van kritiek op iets heel anders. Met deze mist van afgelopen dagen zet ik de verlichting handmatig aan. Wel zo veilig. Helaas zet de auto dit na 10/15 minuten zelf weer uit. Ben er niet achter waar dit aan ligt. Als ik licht zelf aanzet wil ik ook zelf bepalen wanneer ze weer uitgaan. Iemand een oplossing?
Hele fijne bandjes denk ik! Ben sinds de Ventus S1 Evo 3 op de model 3 ook Hankook fan geworden, voorheen altijd Michelin als ik maar enigszins keus had. Als het weer wat beter weer wordt en je kan een keer de grens opzoeken ben ik benieuwd naar je ervaring qua grip bij droog weer met deze banden.

Ik twijfel zelf nog tussen deze Ion Evo, de Ventus S1 Evo of toch de Michelin equivalenten e-primacy of Pilot Sport 5 als zomerbanden. Ofwel vooral tussen tourbanden met meer range of toch sportbanden met meer grip ten kostte van het verbruik. Bij onze eGolf ben ik voor het eerste gegaan (GoodYear EfficientGrip Performance 2) en daar merk ik toch al dat ik ze grip tekort vind komen, dan vrees ik dat ik dat met het vermogen van de Tesla helemaal ga merken en spijt ga krijgen van dat type band. Helpt ook dat de Tesla toch genoeg range heeft, bij de eGolf is elke km extra range dikke winst, bij deze boeit me dat niet zo.

Mbt je verlichting, neem aan dat je bedoeld dat de mistlichten weer uitgeschakeld worden? Dat doet ie als ik het me goed herinner alleen als je de hoofdverlichting op auto laat staan (en je weer een stukje met beter zicht tegenkomt). Zet je de dimlichten handmatig op aan ipv auto dan schakelt ie de mistlichten ook niet meer uit.

Beetje ongelukkige designkeuze, bij "legacy" auto's zit die combi vaak in de hardware draaischakelaar verwerkt, zoals bij VW, daar moet je naar de stand voor altijd-aan schakelen voordat de draaiknop naar je toe kan om de mistlichten aan te zetten. Dan begint ie bij het uitstappen te piepen dat je m weer terug moet draaien.

Waarschijnlijk is dit gedaan met dank aan de vele bestuurders die anders nog 3 dagen met hun mistlichten iedereen lopen te verblinden :X, maar het is wel een beetje onlogisch qua UX, dat moet toch beter kunnen in de software.

[ Voor 11% gewijzigd door RonJ op 18-01-2025 15:06 ]

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
RonJ schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 14:55:
[...]

Hele fijne bandjes denk ik! Ben sinds de Ventus S1 Evo 3 op de model 3 ook Hankook fan geworden, voorheen altijd Michelin als ik maar enigszins keus had. Als het weer wat beter weer wordt en je kan een keer de grens opzoeken ben ik benieuwd naar je ervaring qua grip bij droog weer met deze banden. Ik twijfel nog tussen deze Ion Evo, de Ventus S1 Evo of toch voor wat meer centen de Michelin equivalenten e-primacy of Pilot Sport 5 als zomerbanden.

Mbt je verlichting, neem aan dat je bedoeld dat de mistlichten weer uitgeschakeld worden? Dat doet ie als ik het me goed herinner alleen als je de hoofdverlichting op auto laat staan (en je weer een stukje met beter zicht tegenkomt). Zet je de dimlichten handmatig op aan ipv auto dan schakelt ie de mistlichten ook niet meer uit.

Beetje ongelukkige designkeuze, bij "legacy" auto's zit die combi vaak in de hardware draaischakelaar verwerkt, zoals bij VW, daar moet je naar de stand voor altijd-aan schakelen voordat de draaiknop naar je toe kan om de mistlichten aan te zetten. Dan begint ie bij het uitstappen te piepen dat je m weer terug moet draaien.

Waarschijnlijk is dit gedaan met dank aan de vele bestuurders die anders nog 3 dagen met hun mistlichten iedereen lopen te verblinden :X, maar het is wel een beetje onlogisch qua UX, dat moet toch beter kunnen in de software.
Qua banden kan ik nog niet veel zeggen aangezien ik net 100km heb gereden. Maar de stilte! O+

Nee, qua verlichting bedoel ik puur dimlicht. Elk kwartier zit je dan weer op scherm. Echt super vervelend.

Mistlicht gaat uit op het moment dat de auto ook uit is geweest. Evenals dimlicht wat dan weer op auto gaat. Maar bij mij gebeurt dat tijdens rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
pjot1 schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 15:03:
[...]

Qua banden kan ik nog niet veel zeggen aangezien ik net 100km heb gereden. Maar de stilte! O+
Het verschil kan idd enorm zijn (en nieuwe banden zijn sowieso altijd zachter en dus stiller dan je oude banden), het verschil komt denk ik vooral door het schuim binnenin de banden, dat hadden de Ventus S1 Evo's ook en dat scheelt 2-3dB tov de uitvoering zonder (-EV codering).

Hou me aanbevolen voor je ervaringen als je wat meer km's ermee gereden hebt iig!
Nee, qua verlichting bedoel ik puur dimlicht. Elk kwartier zit je dan weer op scherm. Echt super vervelend.

Mistlicht gaat uit op het moment dat de auto ook uit is geweest. Evenals dimlicht wat dan weer op auto gaat. Maar bij mij gebeurt dat tijdens rijden.
Als in, je dimlicht gaat dan weer helemaal uit? Of van high-beam af? Dat eerste is dan wel heel raar idd, heb ik zelf nog niet meegemaakt, maar zal het eens uitproberen als het weer mistig is om ze handmatig op aan te zetten. Je zou even kunnen proberen of het zo blijft nadat je de camerazone op de voorruit even schoongemaakt heb, je ruitenwissers raken net niet alles daar.

[ Voor 6% gewijzigd door RonJ op 18-01-2025 15:11 ]

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
RonJ schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 15:10:
[...]

Het verschil kan idd enorm zijn (en nieuwe banden zijn sowieso altijd zachter en dus stiller dan je oude banden), komt denk ik vooral door het schuim binnenin de banden, dat hadden de Ventus S1 Evo's ook.

[...]

Als in, je dimlicht gaat dan weer helemaal uit? Of van high-beam af? Dat eerste is dan wel heel raar idd, heb ik zelf nog niet meegemaakt, maar zal het eens uitproberen als het weer mistig is om ze handmatig op aan te zetten. Je zou even kunnen proberen of het zo blijft nadat je de camerazone op de voorruit even schoongemaakt heb, je ruitenwissers raken net niet alles daar.
Ik kan je wel zeggen dat de banden comfortabeler aanvoelen dan de Michelins, ook qua sturen. Maar goed, dit is na 100 km. ;)

Inderdaad, dimlicht helemaal uit, alleen dagrijverlichting. Dus achter ook geen verlichting. In principe is het overdag licht genoeg om geen verlichting te voeren, misschien dat de sensor het onzin vindt om licht aan te hebben.

Schoonmaken kan ik wel eens proberen aangezien dat sowieso nodig is :P

Ik bedenk me nu wel dat ik de verlichting had aangezet, tunnel was doorgereden en 5 minuten later was de verlichting uit. Dus ik denk dat de lichtsensor evengoed ingeschakeld wordt.

[ Voor 7% gewijzigd door pjot1 op 18-01-2025 15:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GekkeRipper
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:12
pjot1 schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 14:30:

Wilde eerst eigenlijk voor 21 inch gaan maar zoveel verhalen gelezen dat je inboet aan comfort en actieradius dus toch maar gekozen voor 4 nieuwe banden!

Verder had ik 'uitgezakte' type 1 wielmoeren en chromen moeren op zwarte velgen vond ik eigenlijk geen gezicht. Met zeer veel dank aan @Domih heb ik deze voor het oog springende upgrade kunnen verwezenlijken! Ook erg leuk om te zien hoe een Model S in elkaar zit.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Veel beter zo! (Ja, auto moet gewassen worden)

Ziet er beter uit idd.

Betreft de verlichting. Heb je dan autopilot ingeschakeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
GekkeRipper schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 17:57:
[...]

Ziet er beter uit idd.

Betreft de verlichting. Heb je dan autopilot ingeschakeld?
Oei, zeer moeilijke vraag! Dat zou best nog wel eens kunnen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GekkeRipper
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:12
pjot1 schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 18:00:
[...]

Oei, zeer moeilijke vraag! Dat zou best nog wel eens kunnen!
Autopilot zet de lampen op automatisch en grootlicht ook op mijn Model 3. Wellicht zet ie ze van ingeschakeld terug naar automatisch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
GekkeRipper schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 18:25:
[...]

Autopilot zet de lampen op automatisch en grootlicht ook op mijn Model 3. Wellicht zet ie ze van ingeschakeld terug naar automatisch?
Dat zou heel goed kunnen! Ik ga erop letten! Dankjewel!

Pagina: 1 ... 60 ... 65 Laatste

Let op:
Of je wel of geen update hebt ontvangen hoeft niet meer hier in het topic. Dit verschijnsel zie je ook bij elke nieuwe iOS/Android/PS4/Xbox update.

Probleem hier is dat Tesla elke week wel een update uitbrengt, waardoor de vervuiling nog erger is. Als er een nieuwe update is, kan hij natuurlijk wel inhoudelijk besproken worden.

Voor vragen en opmerkingen over de Model 3 en Y kan je terecht in dit topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic