• Who Am I?
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:15
Ik kwam vanochtend een witte Model Y tegen met een andere achterkant dan ik gewend ben. Omdat ik de voorkant niet had gezien heb ik de dashcam beelden even opgeslagen om er later naar te kijken.
Toevallig reed er een zwarte Model Y met een gewone achterkant vlak voor, dus kon mooi vergelijken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X1-uml2KznbDha1t5iCu4cRANog=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aqC6VugX4tNE2cFtvuTMNPwi.jpg?f=fotoalbum_large
Het grootste verschil zit in de achterlichten en dat er geen Tesla logo zit, maar dat Tesla is uitgeschreven, net als bij de nieuwe Model 3. Wat mij ook opviel, was dat de camera boven het rechter voorwiel een wat grotere omkasting had.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1sXhis5lk8UcBd_ZW0GDmz38y6g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/leeUw9M9cVvaT667oNDLB6J8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9io1J4tsU1G6VtQVmusJP2fQXb0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N4qv4ir62np657AG22P3AVpi.jpg?f=fotoalbum_large
Aan de voorkant zag ik geen duidelijke verschillen. Misschien de koplampen, maar het is lastig te zien. In elk geval geen vergelijkbare bumper zoals bij de nieuwe Model 3.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eEqKmmulNplBs57YdjxhWxVnWmI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0owyFiRgmaZtqwTljjMgjuaK.jpg?f=fotoalbum_large

Misschien valt jullie nog ander dingen op, maar het zou wel gek zijn als Tesla voor de nieuwe Model Y andere achterlichten zou gebruiken dan voor de nieuwe Model 3. Dat betekent een extra onderdeel dat verschillend is en het was juist zo fijn dat de Model Y en 3 veel onderdelen delen.

Ik kwam hem tegen, vlak bij de Tesla garage in Den Haag.

Sony A7R4+A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sony G II 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:49
Who Am I? schreef op donderdag 28 november 2024 @ 09:47:
Ik kwam vanochtend een witte Model Y tegen met een andere achterkant dan ik gewend ben. Omdat ik de voorkant niet had gezien heb ik de dashcam beelden even opgeslagen om er later naar te kijken.
Toevallig reed er een zwarte Model Y met een gewone achterkant vlak voor, dus kon mooi vergelijken.

[Afbeelding]
Het grootste verschil zit in de achterlichten en dat er geen Tesla logo zit, maar dat Tesla is uitgeschreven, net als bij de nieuwe Model 3. Wat mij ook opviel, was dat de camera boven het rechter voorwiel een wat grotere omkasting had.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Aan de voorkant zag ik geen duidelijke verschillen. Misschien de koplampen, maar het is lastig te zien. In elk geval geen vergelijkbare bumper zoals bij de nieuwe Model 3.
[Afbeelding]

Misschien valt jullie nog ander dingen op, maar het zou wel gek zijn als Tesla voor de nieuwe Model Y andere achterlichten zou gebruiken dan voor de nieuwe Model 3. Dat betekent een extra onderdeel dat verschillend is en het was juist zo fijn dat de Model Y en 3 veel onderdelen delen.

Ik kwam hem tegen, vlak bij de Tesla garage in Den Haag.
Aliexpress

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wi76aMcTv9D8Gd-BYNtPDDIZUBs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6AjdwB3iDXQyg3CGBsEAh4oP.jpg?f=fotoalbum_large

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:00
Een stuk goedkoper dan de originele. Zou leuk zijn als die van ali niet lek zijn ;)

All-electric.

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:16
RonJ schreef op donderdag 28 november 2024 @ 10:00:
[...]

Een stuk goedkoper dan de originele. Zou leuk zijn als die van ali niet lek zijn ;)
Bedoel je echt lek lek, of gewoon wat condens. Condens is namelijk niet erg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Who Am I?
Hè, jammer. Ik had gehoopt de nieuwe Model Y in het wild te hebben gespot😕

Sony A7R4+A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sony G II 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

• RonJ
InZane schreef op donderdag 28 november 2024 @ 10:10:
[...]

Ik weet het, meestal is het alleen condens en gaan ze er niet stuk van. En anders moet je alleen de pakking vervangen. Maar lelijk is het wel. Maar dat zijn die van ali ook. :X

[ Voor 4% gewijzigd door RonJ op 28-11-2024 10:34 ]

All-electric.

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:13
InZane schreef op donderdag 28 november 2024 @ 10:10:
[...]
Een beetje condens niet nee. (Er zijn overigens al pagina's hierover geschreven in dit topic).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:42
Sorry, even om om te klagen: dat updaten van de kaart in een Tesla gaat wel erg langzaam. Ik rij nu nog steeds over het voormalige Julianaplein te Groningen en ook navigeren over de nieuwe ring om het drukke centrum te vermijden is niet fatsoenlijk mogelijk |:(

Bijkomend voordeel is wel dat ik zelf leer hoe de nieuwe ring en de uitvalswegen in elkaar zitten hier O-)

Hebben mensen ervaring met andere grote wegwerkzaamheden en hoe lang het duurt dat je Tesla kaart wordt geüpdatet?

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Ja voor een auto die 100% van de tijd contact heeft met het internet is het best traag ja. Eens per paar maanden ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
World Citizen schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 17:21:
Review na 20.000 km

Tesla Model S 2018 100d full options

1: Koop deze auto niet als je zelf stroom moet betalen.
2. Lease hem met gratis laden (occasion)
Haha, ja stroom lust die graag. Ik had na 4 jaar een gemiddelde van 225 Wh/km. Overigens veel korte ritten, en op snelweg flink doorrijden (Vmax + 30). Maar lekker veel ruimte en komt goed van z'n plek.

Heb overigens nog zo'n wireless charging lay-in cup holder ding over, nu de Tesla al een tijd weg is.

Divide and conquer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peerke 1960
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 27-08 21:40

peerke 1960

Blauw Eitje met trekhaak ( SR)

Radiodurans schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 10:50:
Sorry, even om om te klagen: dat updaten van de kaart in een Tesla gaat wel erg langzaam. Ik rij nu nog steeds over het voormalige Julianaplein te Groningen en ook navigeren over de nieuwe ring om het drukke centrum te vermijden is niet fatsoenlijk mogelijk |:(

Bijkomend voordeel is wel dat ik zelf leer hoe de nieuwe ring en de uitvalswegen in elkaar zitten hier O-)

Hebben mensen ervaring met andere grote wegwerkzaamheden en hoe lang het duurt dat je Tesla kaart wordt geüpdatet?
Ach, jaren rondgereden met mn skoda met oude kaarten op mijn nav. updaten kostte me te veel. Kwam overal. ( naar Frankrijk met een verzameling michelin kaarten, was de koning te rijk met dat boekwerk)………
Peter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
  • Nu online

World Citizen

FreeReef.nl

JohanB schreef op zondag 17 november 2024 @ 21:17:
[...]

Ik denk dat je alleen naar het rijverbruik nu kijkt. Waar hij juist veel verbruik in de week ziet.

Maar zelfs dan is hij “bijna de helft minder zuinig dan een Kona” lastige zin maar redelijk waar:
Kona doet 160 Wh/km. De helft minder zuinig maakt 240 Wh/km
En @Navi

Je check.. ik zit in korte stukjes in mijn stad nu snel op 300Wh/km en als ik er een stukje 100km/h tussen rij dan is het iets van 260. (verwarming lekker luxe aan)

Een Kona... is echt een stuk goedkoper in stroom. Ik voelde dit al in de zomer, maar nu in de winter is het echt opvallend.

Een Model S 2e generatie is duur aan stroom verbruik. Erg duur.

(stilstaand dus ook... Mijn Kona verloor vast een zeker energie in de nacht, maar ik heb het nooit gemerkt. Bij mijn Tesla met Sentry... denk aan 5% verbruik uit een 100D)

[ Voor 11% gewijzigd door World Citizen op 11-12-2024 20:23 ]

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
  • Nu online

World Citizen

FreeReef.nl

pdidi schreef op maandag 18 november 2024 @ 22:39:
[...]

Sterker nog: als er mistvoorlampen gemonteerd zijn, moeten ze het voor de APK ook doen
hmmm.. was het niet zo dat er een schakelaar moet zitten om het APK verplicht te maken?

Als je mistlampen hebt maar geen schakelaar in je dashboard dan kom je door de APK...
Als je mistlampen het niet doen en je hebt wel een schakelaar dan kom je niet door de APK.

Althans, dat staat me bij.

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
  • Nu online

World Citizen

FreeReef.nl

@Yero
Is het wellicht interessant eens te kijken wat een electrische auto nou aan stroom per week verbruikt?
Mijn 2018 Models S met fancy features drinkt stilstaand een heel stuk meer dan mijn 2021 Kona.
Ook onder het rijden is de auto veeeel duurder.

Tot nu toe zie je vaak dat er geadverteerd word met "bereik van de accu/WLTP".
Als je de Model S vergelijkt met die Kona is WLTP niet heel belangrijk. Zeker voor het modale gezin wat auto's moet vergelijken.

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rover12345
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 07:22
Sentry gewoon uitzetten, verbruik is indd ridicuul en je hebt er niks aan om te zien wie je auto beschadigde voor verzekering oid

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RonJ
rover12345 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 04:07:
Sentry gewoon uitzetten, verbruik is indd ridicuul en je hebt er niks aan om te zien wie je auto beschadigde voor verzekering oid
Ik was er anders al 2x maar wat blij dat ik de dader van zo'n geintje op beeld had staan. Want de financiele gevolgen van iemand die je bumper aan puin rijdt en gewoon vertrekt zijn best groot. Dat was het energieverbruik dan ook meer dan waard en voor de politie/verzekering een inkoppertje om de schade te verhalen op zo'n aso. Maargoed, ik gebruik het dan ook alleen sporadisch bij parkeren op straat en niet op mijn thuis- en werkadressen, daar hangen al vaste camera's. Dan valt het allemaal best mee.

Ik meen dat er ook best veel verschil zit in AP HW generaties in hoeveel Sentry Mode verbruikt, bij de nieuwere auto's is het verbruik daarvan veel lager omdat de AP-computer niet volledig aan hoeft te blijven.

Morgen mag ik eindelijk mijn new-to-me 100D gaan ophalen, de SSD voor Sentry (en een hele berg andere accessoires, o.a. een set rubbermatten voor de hele auto) ligt al klaar. :)

[ Voor 27% gewijzigd door RonJ op 12-12-2024 09:35 ]

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maurice-
rover12345 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 04:07:
Hier het verbruik ook ruim terugverdiend door een deurtje tik op beeld. Plus hopelijk een dure les voor mensen die het normaal vinden andermans eigendommen te beschadigen.

[ Voor 13% gewijzigd door Maurice- op 12-12-2024 09:49 ]

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 28-08 15:40
Sentry is top op risico-plekken waar je het niet vertrouwt, voor dagelijks gebruik vind ik het veel te veel gebruiken. Ik heb het eens uitgerekend en op jaarbasis is dat meer dan 2000 kWh, haha. Tenzij je in een gebied woont/werkt waarbij je 2x per jaar krassen putten moet repareren (en boven €250 is er nog het waarborgfonds).

En als je op een parkeerterrein/garage zoals het hoort achteruit inparkeert staan de camera's (de repeaters) de verkeerde kant op waarbij het kenteken van de tegenpartij niet in beeld komt.

• RonJ
Divak schreef op donderdag 12 december 2024 @ 10:04:
En als je op een parkeerterrein/garage zoals het hoort achteruit inparkeert staan de camera's (de repeaters) de verkeerde kant op waarbij het kenteken van de tegenpartij niet in beeld komt.
Dat is wel een gemis bij de oudere S/X modellen idd, dan mis je toch de camera's op de spatborden. Bij een 3/Y en de nieuwe generatie heb je wel zijcamera's beide kanten op (spatbord + b-stijl).

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 29-08 15:25
Goed, ik reed dus gisteren na een rondje Nederland met de auto van mn vriendin terug naar haar huis, waar mijn '2018 Model S het hele weekend al stond. Ritje van 100km..

Kwam er dus na een half uurtje achter dat ik mn key fob was vergeten... heb dus gisteren rechtsomkeer gemaakt om dat ding te halen.

Nu lees ik in dit topic dat ik mn telefoon had kunnen gebruiken? *slik* 45 min extra reistijd voor niets. Nu ja, ik heb het nog nooit geprobeerd dus dan nog had ik het risico genomen dat er een bug in zit bij mij. Genoeg verhalen gehoord hierover van oude S eigenaars. (o.a. buitengesloten met de fob in een afgesloten auto)

Ik dacht echt dat alleen de 3 en Y rit konden, omdat ze hier de fob wegbezuinigd hadden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
Als je je sleutel vergeet kan je de auto handmatig unlocken en starten (ik meen met je wachtwoord) via de app. Wat echter niet kan is je telefoon als keyless sleutel gebruiken zoals bij de 3/Y, daar heb je al die bluetooth antennes rondom niet voor.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QHBp1CpMGlzHzudN9hmolufcFhY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3C29bRqMnwQswHdWw7CjIRqr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wowbVsgsO72RE7CFe6HsLXAvVSs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vEMxZkWg9T5VFna0FIchYJuS.jpg?f=fotoalbum_large

Vrijdag de mijne opgehaald, een 2018 100D. Dit weekend al een paar mooie lange ritten gemaakt en man, wat is dit toch een fijn kanon van een auto. Ontzettend comfortabel dankzij de luchtvering en goede stoelen maar ook bizar snel en een wegligging als op rails.

Gelijk ook even de nodige accessoires erin gezet, een QI-lader van ali (ben ik niet kapot van, erg goedkoop koffiebekertjesplastic-bakje, maar het werkt verder wel goed), een USB-SSD voor Sentry, een paraplu houder voor onder de hoedenplank en rubberen matten voor de kofferbakken en voor in de cabine, erg fijn in deze periode aangezien het beige interieur ook met beige matten komt en we graag een boswandeling oid maken.

Net ook even eea aan onderhoud en upgrades ingeschoten bij Tesla service, helaas hebben ze pas over een dag of 40 plek, dat is wel jammer, maar ook wel begrijpelijk met de feestdagen. Kosten voor het achterstallig onderhoud zijn allemaal voor rekening van de verkoper, dat scheelt iig, want het zal wel een beste rekening worden.
- Airco vereist service
- Aandrijfas rechtsvoor is krom + uitlijnen
- Kleine ruitje bij de rechterspiegel staat scheef/naar buiten, dus veel windgeruis uit die hoek
- Zonnedak even laten onderhouden
- Remmen schoonmaken
- CCS en MCU2 upgrade
- Aluminium randje rond het touchscreen (moet er toch al af voor de MCU upgrade) en het zwarte kapje bij de spiegel/camera's even laten vervangen, want die zijn wat beschadigd.

Ga nog even bedenken of ik de koplampunits ook nog ga vervangen a raison de 1390 euro, want ik heb de bekende DRL-problemen. Wist ik toen ik hem kocht, ze doen het nog wel onderin en zijn qua lichtbeeld symetrisch, dus verder geen APK-issue oid.

[ Voor 52% gewijzigd door RonJ op 16-12-2024 15:16 ]

All-electric.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
@_Anvil_ en @RonJ

Als je premium connection hebt, heb je geen Bluetooth nodig. Heb het op mijn telefoon in ieder geval altijd uit staan. Gebruik het regelmatig. Wat wel jammer is, is dat het even duurt voordat de app geladen is. Komt ook omdat ik 'altijd online' uit heb staan in de auto.

Gefeliciteerd met je nieuwe auto! @RonJ Hier een mede S-rijder! Welliswaar een 75D maar wel heel herkenbaar wat je allemaal zegt. Ik heb ook het bekende drl probleem maar eerlijk gezegd vind ik hem zo veel stoerder/mooier zonder de bovenste strip en zolang het lichtbeeld goed is laat ik het ook zo.

CCS is heel fijn. Kan je zonder zorgen overal laden! MCU2 staat hier ook nog op het verlanglijstje. Na een maand ofzo kreeg ik last van het lekkende scherm. Zolang ik me er niet (teveel) aan erger laat ik dat ook. Maw het heeft geen haast. :P

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Who Am I?
_Anvil_ schreef op maandag 16 december 2024 @ 13:42:
Goed, ik reed dus gisteren na een rondje Nederland met de auto van mn vriendin terug naar haar huis, waar mijn '2018 Model S het hele weekend al stond. Ritje van 100km..

Kwam er dus na een half uurtje achter dat ik mn key fob was vergeten... heb dus gisteren rechtsomkeer gemaakt om dat ding te halen.

Nu lees ik in dit topic dat ik mn telefoon had kunnen gebruiken? *slik* 45 min extra reistijd voor niets. Nu ja, ik heb het nog nooit geprobeerd dus dan nog had ik het risico genomen dat er een bug in zit bij mij. Genoeg verhalen gehoord hierover van oude S eigenaars. (o.a. buitengesloten met de fob in een afgesloten auto)

Ik dacht echt dat alleen de 3 en Y rit konden, omdat ze hier de fob wegbezuinigd hadden...
Je kan inderdaad gewoon met je telefoon starten en rijden. Heb ik meerdere keren gedaan. Al moet ik toegeven dat ik die gok ook een keer niet heb genomen. We hadden in Luxemburg een wandeling gemaakt en ik had gepland om terug naar de auto hard te lopen. En dan weer terug te rijden om vrouw en kinderen op te halen. We hebben toen toch maar de keyfob aan mijn enkel vastgetaped met sporttape zodat mijn 7,5km heuvels op en neer rennen geen 22,5km zou worden😅

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Anvil_
Who Am I? schreef op maandag 16 december 2024 @ 22:42:
[...]

Je kan inderdaad gewoon met je telefoon starten en rijden. Heb ik meerdere keren gedaan. Al moet ik toegeven dat ik die gok ook een keer niet heb genomen. We hadden in Luxemburg een wandeling gemaakt en ik had gepland om terug naar de auto hard te lopen. En dan weer terug te rijden om vrouw en kinderen op te halen. We hebben toen toch maar de keyfob aan mijn enkel vastgetaped met sporttape zodat mijn 7,5km heuvels op en neer rennen geen 22,5km zou worden😅
Haha, herkenbaar, sinds ik regelmatig hardloop komt dat inderdaad soms van pas in de vakanties in dat soort situaties. Bijvoorbeeld de auto bij de pub laten staan en naar huis lopen. Volgende ochtend dan hardlopend ophalen, terwijl de kids nog liggen te slapen ;)

@RonJ en @pjot1 Dank voor de uitleg, ik had in de app het start knopje al gevonden. Ik heb ook premium connectivity op mn auto. En net nieuwe lampen voor en achter trouwens, gelukkig zonder dat ik ze zelf moest betalen ;)

Ik ga binnenkort het openen zonder key fob in de buurt eerst uittesten in een minder spannende situatie dan 100km verderop ;)

[ Voor 17% gewijzigd door _Anvil_ op 16-12-2024 23:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
_Anvil_ schreef op maandag 16 december 2024 @ 23:12:
[...]

Haha, herkenbaar, sinds ik regelmatig hardloop komt dat inderdaad soms van pas in de vakanties in dat soort situaties. Bijvoorbeeld de auto bij de pub laten staan en naar huis lopen. Volgende ochtend dan hardlopend ophalen, terwijl de kids nog liggen te slapen ;)

@RonJ en @pjot1 Dank voor de uitleg, ik had in de app het start knopje al gevonden. Ik heb ook premium connectivity op mn auto. En net nieuwe lampen voor en achter trouwens, gelukkig zonder dat ik ze zelf moest betalen ;)

Ik ga binnenkort het openen zonder key fob in de buurt eerst uittesten in een minder spannende situatie dan 100km verderop ;)
Voordat je dat probeert, loop dan eerst de instellingen van je auto na. 'sleutelloos rijden toestaan' of iets dergelijks moet wel aan staan.

Knopjes in de app kan je ook nog aanpassen op main screen. Je kan er maximaal 5 kiezen. Bij mij ziet het er zo uit. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G9_Wf1mR4afxA58QqsxklkG97BA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Zs1M92s7B4VVTqQrffgTA2VV.png?f=user_large

Ik heb daarom ook gekozen voor de meest gebruikte opties. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-08 16:58
Zijn er meer mensen die bij bepaalde SuC locaties gratis kunnen laden? Bij sommige kost het wel geld en bij sommige niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Anvil_
fisherman schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 08:32:
Zijn er meer mensen die bij bepaalde SuC locaties gratis kunnen laden? Bij sommige kost het wel geld en bij sommige niet.
Nog nooit van gehoord, ik heb op mn "oude" S met SC01 gewoon overal gratis laden? Volgens mij is het altijd of nooit, tenzij je een tegoed hebt.

Wat is de SC code van de auto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
_Anvil_ schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 08:51:
[...]

Nog nooit van gehoord, ik heb op mn "oude" S met SC01 gewoon overal gratis laden? Volgens mij is het altijd of nooit, tenzij je een tegoed hebt.

Wat is de SC code van de auto?
Ik heb het alleen bij een bepaalde SuC. Die laadsessies komen helemaal niet terug in de app en zie ik ook niet op de creditcard af worden geschreven. Maar goed, dat maakt verder niet veel uit. Zal wel een glitch zijn in het systeem ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
@fisherman Als je ons vertelt welke SuC dat is kunnen we even gaan testen..

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
RichieB schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 10:09:
@fisherman Als je ons vertelt welke SuC dat is kunnen we even gaan testen..
Dat ga ik natuurlijk niet bekend maken. Het kan trouwens zijn dat er nog een bepaalde handeling bij hoort, daar ben ik nog niet helemaal over uit. Niet iets wat niet mag overigens. Gaat meer om de volgorde van bepaalde handelingen om op te laden.
Ik dacht eerst dat het gewoon een storing was. Pas toen het voor de 5e keer gewoon gratis bleek te zijn, leek het me gewoon een fout in het systeem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Nu online
fisherman schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 10:20:
[...]
Dat ga ik natuurlijk niet bekend maken.
[...]
Waarom niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
fisherman schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 10:20:
[...]

Dat ga ik natuurlijk niet bekend maken. Het kan trouwens zijn dat er nog een bepaalde handeling bij hoort, daar ben ik nog niet helemaal over uit. Niet iets wat niet mag overigens. Gaat meer om de volgorde van bepaalde handelingen om op te laden.
Ik dacht eerst dat het gewoon een storing was. Pas toen het voor de 5e keer gewoon gratis bleek te zijn, leek het me gewoon een fout in het systeem.
Volgorde van handelingen? Ik steek altijd de stekker er in, einde handelingen :9

Zou oprecht niet eens weten hoe je er voor betaalt. Ook grappig als ik die "dreigberichtjes" krijg over extra charge als ik te lang aan de paal sta, hoe dan, ze hebben geen betaalgegevens, ingelogde account, wat dan ook van me :9

On topic: ik vrees dat die betalingen alleen maar vertraagd zijn. Ik zou zeggen noem de regio en DM de exacte locatie naar iemand in die buurt. Of vraag het aan anderen die daar laden. De kans dat je door een glitch in the system gratis kunt laden lijken me nihil..

[ Voor 13% gewijzigd door _Anvil_ op 17-12-2024 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
_Anvil_ schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 11:44:
[...]

Volgorde van handelingen? Ik steek altijd de stekker er in, einde handelingen :9
Ik ook hoor. Ik heb wel vaker op die locatie geladen. Nooit problemen gehad dat die niet in de app stonden en afgerekend moesten worden. Altijd direct ook van de credit card afgeschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
pjot1 schreef op maandag 16 december 2024 @ 16:47:
@_Anvil_ en @RonJ

Ik heb ook het bekende drl probleem maar eerlijk gezegd vind ik hem zo veel stoerder/mooier zonder de bovenste strip en zolang het lichtbeeld goed is laat ik het ook zo.
Voorlopig laat ik het ook maar even voor wat het is. Ik ga wel even vragen binnenkort wat dat nou moet kosten, want ik lees er nogal uiteenlopende bedragen over.

Binnenkort eerst maar eens een setje mooie (originele) zomervelgen op de kop tikken.
CCS is heel fijn. Kan je zonder zorgen overal laden! MCU2 staat hier ook nog op het verlanglijstje. Na een maand ofzo kreeg ik last van het lekkende scherm. Zolang ik me er niet (teveel) aan erger laat ik dat ook. Maw het heeft geen haast. :P
Bedoel je het geel worden langs de randen? Dat is ook te fixen met een UV-lamp (Tesla doet het ook eenmalig voor je onder coulance las ik) of door 'm v/d zomer een paar middagen in de zon te parkeren. Het display los kost 508 euro, dus ik zou idd voor de MCU2 upgrade gaan ipv vervangen als je het écht wilt oplossen.

[ Voor 24% gewijzigd door RonJ op 17-12-2024 12:59 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
_Anvil_ schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 11:44:
[...]

Zou oprecht niet eens weten hoe je er voor betaalt. Ook grappig als ik die "dreigberichtjes" krijg over extra charge als ik te lang aan de paal sta, hoe dan, ze hebben geen betaalgegevens, ingelogde account, wat dan ook van me :9

On topic: ik vrees dat die betalingen alleen maar vertraagd zijn. Ik zou zeggen noem de regio en DM de exacte locatie naar iemand in die buurt. Of vraag het aan anderen die daar laden. De kans dat je door een glitch in the system gratis kunt laden lijken me nihil..
Lijkt me ook, dat gaat alsnog een keer afgeschreven worden.

En ik zou dan vermijden dat je m laat staan als het laden klaar is, dan gaan ze congestion fees rekenen als het druk is. Zodra dat boven een bepaald bedrag komt wordt je toegang geblokkeerd totdat je betaald hebt.

---
Er zijn blijkbaar problemen met nieuwe auto's met de nieuwe AP4 hardware, dat verklaart wel waarom de wachttijd bij de SeC zo lang is nu. :/

[ Voor 11% gewijzigd door RonJ op 17-12-2024 13:28 ]

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
RonJ schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 12:52:
[...]

Voorlopig laat ik het ook maar even voor wat het is. Ik ga wel even vragen binnenkort wat dat nou moet kosten, want ik lees er nogal uiteenlopende bedragen over.

Binnenkort eerst maar eens een setje mooie (originele) zomervelgen op de kop tikken.

[...]

Bedoel je het geel worden langs de randen? Dat is ook te fixen met een UV-lamp (Tesla doet het ook eenmalig voor je onder coulance las ik) of door 'm v/d zomer een paar middagen in de zon te parkeren. Het display los kost 508 euro, dus ik zou idd voor de MCU2 upgrade gaan ipv vervangen als je het écht wilt oplossen.
Ik ben ook in de race voor een zomerset. Heb nu de 19 inch slipstream velgen maar wil graag de 21 inch Arachnid breedset.

Nee, dit bedoelde ik,

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xsM_LzQtyESoyJTHzT44E1cWYF8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/4WX7nFb6EISR0KDThEChNoRo.jpg?f=user_large

Ze hebben 'verkeerde' lijm gebruikt waardoor het kan gaan smelten. De MCU2 heeft daar geen last van. Het scherm achter het stuur kan hetzelfde euvel hebben. Bovenstaande gaat steeds verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Nu online
@pjot1 Mijn originele MCU2 uit eind 2018 had daar ook last van en het scherm achter het stuur ook. Beiden zijn gratis opgelost met een UV-lamp door Tesla Rotterdam.
Edit: je bedoelt het smelten van de lijm.. dat heb ik niet eerder gezien en zelf ook geen last van gehad.

[ Voor 25% gewijzigd door RichieB op 17-12-2024 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
RichieB schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 14:01:
@pjot1 Mijn originele MCU2 uit eind 2018 had daar ook last van en het scherm achter het stuur ook. Beiden zijn gratis opgelost met een UV-lamp door Tesla Rotterdam.
Edit: je bedoelt het smelten van de lijm.. dat heb ik niet eerder gezien en zelf ook geen last van gehad.
Volgens de garage waar ik de auto heb gekocht krijgen alle auto's met mcu1 hier last van. Via via heb ik gehoord dat iemand 3 schermen in het jaar nodig had... :X En als je erop gaat letten dan zie je het ook vrij vaak. Veel bedrijven waar ik ben geweest om te kijken voor een Model S gaven aan dat het een screenprotector is. Bij die bedrijven ben ik dus ook hard weggelopen.

Bij mij kwam het tevoorschijn nadat er een ccs upgrade is gedaan. Hierbij is het vakje onder het scherm losgehaald en sindsdien begint het scherm te 'lekken'. Volgens Tesla had dit niks te maken met het vakje dus ook geen coulance.

Bij de MCU2 wordt er andere lijm gebruikt en daar heeft men er dus geen last van.

[ Voor 3% gewijzigd door pjot1 op 17-12-2024 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
RonJ schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 12:55:
[...]
En ik zou dan vermijden dat je m laat staan als het laden klaar is, dan gaan ze congestion fees rekenen als het druk is. Zodra dat boven een bepaald bedrag komt wordt je toegang geblokkeerd totdat je betaald hebt.
Ik haal hem netjes weg, maar ben soms wat later terug i.v.m. hardlopen.

Maar hoe gaan ze dat bedrag dan rekenen? Aan wie? Niet iedereen heeft een account he, mijn auto doet het gewoon vanwege de Sc01 code, los van de berijder of een app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
_Anvil_ schreef op woensdag 18 december 2024 @ 07:34:
[...]

Ik haal hem netjes weg, maar ben soms wat later terug i.v.m. hardlopen.

Maar hoe gaan ze dat bedrag dan rekenen? Aan wie? Niet iedereen heeft een account he, mijn auto doet het gewoon vanwege de Sc01 code, los van de berijder of een app.
Als je een app hebt, heb je ook een account (die weer gelinkt is aan je VIN in de rol als eigenaar en/of berijder). Daar gaan ze gewoon het openstaande bedrag voor bijhouden, als ware je wel moest betalen per kWh voor het laden, dan gaan ze je steeds vragen om een betaalmiddel toe te voegen in de app en als dit uiteindelijk te ver oploopt blokkeren ze denk ik je SC01 toegang op VIN nr totdat je betaald. Ze zouden je ook gewoon een factuur per post kunnen sturen want laden = akkoord met de fair-use-policy en voorwaarden (ligt juridisch misschien anders, maar zo denken en handelen Amerikanen), maar daar zijn ze toch weer te techy voor ;)

Maar ik heb dit laatste ook maar weer ergens van een andere NL'se rijder gelezen, ik heb sinds 2019 geen auto met SC01 meer (en toen bestonden er nog geen idle fees) en heb daarna voor de M3 altijd gewoon betaald door een CC toe te voegen aan m'n account.

[ Voor 5% gewijzigd door RonJ op 18-12-2024 08:45 ]

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Anvil_
RonJ schreef op woensdag 18 december 2024 @ 08:40:
[...]

Als je een app hebt, heb je ook een account (die weer gelinkt is aan je VIN in de rol als eigenaar en/of berijder). Daar gaan ze gewoon het openstaande bedrag voor bijhouden, als ware je wel moest betalen per kWh voor het laden, dan gaan ze je steeds vragen om een betaalmiddel toe te voegen in de app en als dit uiteindelijk te ver oploopt blokkeren ze denk ik je SC01 toegang op VIN nr totdat je betaald. Ze zouden je ook gewoon een factuur per post kunnen sturen want laden = akkoord met de fair-use-policy en voorwaarden (ligt juridisch misschien anders, maar zo denken en handelen Amerikanen), maar daar zijn ze toch weer te techy voor ;)
Mja, mij is het anders uitgelegd: die fee werkt gewoon door het bedrag van je laadsessie op te hogen. Aangezien er geen bedrag is om op te hogen, niet een een transactie in het (volledig automatische) systeem, werkt dit dus niet bij mij ;)

Ze kunnen inderdaad mij handmatig gaan opsporen en eventueel blokkeren via de VIN, maar je moet het wel heel bont maken voordat een Tesla Medewerker zich hier over gaat buigen, al geloof ik best dat het uiteindelijk daar toe kan komen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• World Citizen
  • Nu online

World Citizen

FreeReef.nl

pjot1 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 13:15:
[...]

Ik ben ook in de race voor een zomerset. Heb nu de 19 inch slipstream velgen maar wil graag de 21 inch Arachnid breedset.
Ik weet niet of je veel op de weg zit of er mee op vakantie gaat, maar ik zou dat heroverwegen.

Ja... ik vind 21" ook mooier. Maar, ik heb er mee gereden en het is niet fijner. Of je dat belangrijk vind is een ander verhaal, maar ik vind de originele 19" veel comfortabeler rijden.

Ik heb zwarte en zou graag zilveren willen. Maar ik ga dan toch voor originele 19".

Naast een Model S heb ik deze ervaring ook in een A4 en A5 cabrio.
Het ziet er mooier uit, maar na 4 weken "oehh ahhh moooiiii niceee", wil ik gewoon weer comfort.

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
World Citizen schreef op donderdag 19 december 2024 @ 20:05:
[...]

Ik weet niet of je veel op de weg zit of er mee op vakantie gaat, maar ik zou dat heroverwegen.

Ja... ik vind 21" ook mooier. Maar, ik heb er mee gereden en het is niet fijner. Of je dat belangrijk vind is een ander verhaal, maar ik vind de originele 19" veel comfortabeler rijden.

Ik heb zwarte en zou graag zilveren willen. Maar ik ga dan toch voor originele 19".

Naast een Model S heb ik deze ervaring ook in een A4 en A5 cabrio.
Het ziet er mooier uit, maar na 4 weken "oehh ahhh moooiiii niceee", wil ik gewoon weer comfort.
Een paar grotere velgen kan je idd goed merken. Heb zelf jarenlang een e46 bmw met m onderstel gereden met 19 inch velgen. (Het grootste wat eronder paste) Ik hou juist van een beetje strakker/straffer geveerd. Zeker het sturen is dan een stukje preciezer. De slipstream velgen die ik nu heb kunnen dan mooi voor winterbanden gebruikt worden.

Hier moeten ze zwart omdat alle details, raamlijsten, deurgrepen enzovoorts ook zwart zijn. Dan zou zilveren velgen niet echt staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
World Citizen schreef op donderdag 19 december 2024 @ 20:05:
[...]

Hier ook altijd grotere wielen onder mn auto's gehad, maar in dit geval er toch maar vanaf gezien.

Ook overwogen om de (wat plastiekerig ogende) zilvergrijze 19inch slipstreams gun metal grey te laten spuiten, maar ja ogen klein onder zo'n grote auto en als je ze donker wordt dat nog erger..

Er vanaf gezien omdat er al genoeg geld in zit en ook omdat de range nu al slecht genoeg is.

Gisteravond geladen tot 85% voor een schamele 280 km range :/ (2018 75D met 65d km op de teller)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Domih
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 30-08 13:47

Domih

Domih.

vraag en aanbod

[ Voor 98% gewijzigd door We Are Borg op 20-12-2024 10:44 ]

Apple Carplay/Android Auto voor BMW/MINI/Audi/Mercedes: Nextgearmedia.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
  • Nu online

World Citizen

FreeReef.nl

@Domih Dat is zeker handig om te weten.

Mag ik je dan iets vragen?

Kops op het dashboard heb je die luikjes waar je deur tegenaanvalt. Ik heb het idee dat er achter die klepjes kabeltjes zitten die gaan trillen van de muziek.
Ik heb ook het idee dat dit achter het deurpaneel is. Het lijkt net alsof er stroom/speaker kabels los hangen die gaan trillen tegen de deur en dashboard delen.

Klopt dat? Is het een idee dat ik die eens losmaak en alles vasttape zodat het niet meer kan trillen? Of komt het door iets anders.

Model S 2018

FreeReef.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonJ
World Citizen schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 09:38:
@Domih Dat is zeker handig om te weten.

Mag ik je dan iets vragen?

Kops op het dashboard heb je die luikjes waar je deur tegenaanvalt. Ik heb het idee dat er achter die klepjes kabeltjes zitten die gaan trillen van de muziek.
Ik heb ook het idee dat dit achter het deurpaneel is. Het lijkt net alsof er stroom/speaker kabels los hangen die gaan trillen tegen de deur en dashboard delen.

Klopt dat? Is het een idee dat ik die eens losmaak en alles vasttape zodat het niet meer kan trillen? Of komt het door iets anders.

Model S 2018
Dat zou goed kunnen hoor. Aan de kant van het dashboardkastje wordt die ruimte ook nog wel eens gebruikt voor alarm- of volgsystemen, die kunnen ook losliggen. Met een plastic panel-tool wip je die zijkanten er zo af, dan zie je het gelijk.

Bij de deuren zit er waarschijnlijk "gewoon" wat speling op de plastic clips die de deurkaart (binnenpaneel deur) vasthouden. Waarschijnlijk zijn die er al een keer (of meer) afgeweest om de deurhendels te fixen, raam te stellen, etc. en zijn ze daarbij niet zoals het hoort meteen vervangen. Het zou ook zomaar kunnen dat ze daarbij de kabels niet meer netjes vastgezet hebben. Bij mij zit er ook wat speling op de clipjes heb ik gemerkt (dus de deuren gaan trillen bij hele harde muziek), als ik binnenkort bij het SeC ben ga ik even een setje nieuwe clips meenemen en ze allemaal vervangen. Uurtje werk denk ik. In m'n model 3 had ik precies hetzelfde nadat de bekleding op de deurpanelen was vervangen door leer en heb ik ze toen ook nog een keer allemaal vervangen.

De deurkaart loshalen doe je zoals hier aangegeven. Dat is niet heel moeilijk. Daar staat ook expliciet "Use a trim tool to remove the heart flex clips that attach the trim. Discard the clips." en "Replace plastic heart flex clips after each use."

Dit weekend weer even aan de klus met de auto:
- De ruitenwisser arm aan de passagierskant staat scheef, waardoor je elke keer een soort tik/plop hoort als de ruitenwissers omhoog gaan. Bladen zijn al vervangen, maar het geluidje blijft. Eens kijken of ik dat zelf kan bijstellen zonder het speciale tooltje dat Tesla hiervoor verkoopt, anders ga ik die ook even aanschaffen.
- Kentekenplaat aan de voorkant is een paar keer aangetikt en dat oogt ontzettend lelijk. Heb 'm met een hamer en houten blokjes wel weer re-de-lijk gekregen maar het blijft me toch storen, dus daar ga ik zo even een nieuwe plaat voor ophalen bij de lokale automaterialenzaak en die even vervangen.
- De flitsmeister dash "staat" nu op het wireless charging bakje, maar heeft daar net te weinig GPS bereik. Ik ga nu het houdertje daarvoor links op het dashboard plakken (op de houten trim) met een 3M plakker en heb een platte "folie" USB-C kabel besteld die tussen het dashboard en het onderste paneel moet passen zonder die te beschadigen. Daarvoor ga ik dan gelijk even een 12V>USB convertertje inbouwen op het hiervoor door Tesla aangebrachte geschakelde accessoire circuit.

Verder stond ;) er een mooie set 21" hierboven, maar dat is mij echt te groot. Rijdt me veel te stuiterig en je hebt er heel snel schade aan. Ik twijfel nog een beetje tussen een nieuwe 19- en 20" turbineset voor de zomerbanden straks. De huidige zwarte 19" vind ik ook niet zo mooi, maar die hou ik nog maar even als winterset totdat de meegeleverde winterbanden op zijn. Dan ga ik deze denk ik ook nog een keer zilver laten coaten als de banden er toch af moeten.

[ Voor 4% gewijzigd door RonJ op 20-12-2024 11:46 ]

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
@Domih
Ik had je bericht gezien voordat ie gemodereerd was maar had geen tijd te reageren. Goed om te weten en bedankt voor je aanbod maar heb denk ik liever de Arachnid. De turbines zie je (te) vaak. ;)

@_Anvil_
Heb je je auto wel eens helemaal leeg gereden? Dat wil zeggen zo dicht mogelijk bij de 0%? En daarna tot 100?

Dat ik de auto kocht in augustus had ik hem een keer volgeladen en gaf hij 350km aan. Laatst zo goed als leeg gereden, 4%, had hem eigenlijk nóg leger willen hebben maar goed, daarna naar 100 geladen en nu geeft hij 352km aan.

Heb wel eens gelezen dat wanneer je hem goed leeg rijdt de cellen in de accu als het ware weer 'gereset' worden. Of dit verhaal klopt weet ik niet maar ik vind het bij mezelf wel frappant dat het 2km meer is dan dat ik hem kocht. Nu net de teller op 177k gezet.

[ Voor 60% gewijzigd door pjot1 op 21-12-2024 09:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Who Am I?
pjot1 schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 08:43:
@Domih
Ik had je bericht gezien voordat ie gemodereerd was maar had geen tijd te reageren. Goed om te weten en bedankt voor je aanbod maar heb denk ik liever de Arachnid. De turbines zie je (te) vaak. ;)

@_Anvil_
Heb je je auto wel eens helemaal leeg gereden? Dat wil zeggen zo dicht mogelijk bij de 0%? En daarna tot 100?

Dat ik de auto kocht in augustus had ik hem een keer volgeladen en gaf hij 350km aan. Laatst zo goed als leeg gereden, 4%, had hem eigenlijk nóg leger willen hebben maar goed, daarna naar 100 geladen en nu geeft hij 352km aan.

Heb wel eens gelezen dat wanneer je hem goed leeg rijdt de cellen in de accu als het ware weer 'gereset' worden. Of dit verhaal klopt weet ik niet maar ik vind het bij mezelf wel frappant dat het 2km meer is dan dat ik hem kocht. Nu net de teller op 177k gezet.
Dat verhaal klopt voor ouderwetse nikkel metaalhydride batterijen, maar niet voor lithium. Sterker nog, voor lithium batterijen is het bijzonder slecht om ze helemaal leeg te rijden. Net als dat het slecht is om ze langere tijd volledig opgeladen te laten. Daarom is het advies om zo veel mogelijk tussen de 20-80% opgeladen te blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Who Am I? schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 10:34:
[...]

Dat verhaal klopt voor ouderwetse nikkel metaalhydride batterijen, maar niet voor lithium. Sterker nog, voor lithium batterijen is het bijzonder slecht om ze helemaal leeg te rijden. Net als dat het slecht is om ze langere tijd volledig opgeladen te laten. Daarom is het advies om zo veel mogelijk tussen de 20-80% opgeladen te blijven.
Dat heb ik ook gelezen. Daarom zou je bovenstaande misschien 1 a 2 keer per jaar moeten doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
[...]

Moet je zeker niet te vaak doen nee. Maar zo veel kwaad kan het ook weer niet, sterker nog het is juist goed. Als je dan maar zoals de auto ook heel duidelijk aangeeft, de accu meteen daarna weer oplaadt. De cru zit 'm dus in het woordje blijven. Om de laadstatus (wat bij Li accu's sowieso altijd een guestimate is, bij LFP al helemaal) te calibreren zal ie toch een keer richting de cut-off spanning van het BMS moeten af en toe (lees: 1-2x per jaar).

Hetzelfde geldt voor vol. Af en toe naar 100% zorgt ervoor dat het BMS de capaciteit aan de bovenkant van de spanningsrange kan calibreren én de cellen onderling kan balanceren (wat minimaal een paar uur duurt en ook belangrijk is voor de uiteindelijke capaciteit en levensduur). Ook wordt de boel dan even "chemisch wakker" geschud. Je moet 'm zeker niet dagenlang op 100% lading laten staan, dat is op termijn slecht, maar het is juist goed om 'm af en toe (wederom: 1-2x per jaar) even helemaal vol te laden voor een lange rit en dan minimaal een paar uur zo te laten staan voordat je gaat rijden. Dus savonds naar 100% sliden als je sochtends gaat rijden is prima. Dan krijgt het BMS af en toe ook de kans zijn onderhouds-taken te doen.

[ Voor 7% gewijzigd door RonJ op 21-12-2024 17:08 ]

All-electric.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonJ
RonJ schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 11:35:
[...]
Dit weekend weer even aan de klus met de auto:
- De ruitenwisser arm aan de passagierskant staat scheef, waardoor je elke keer een soort tik/plop hoort als de ruitenwissers omhoog gaan. Bladen zijn al vervangen, maar het geluidje blijft. Eens kijken of ik dat zelf kan bijstellen zonder het speciale tooltje dat Tesla hiervoor verkoopt, anders ga ik die ook even aanschaffen.
- Kentekenplaat aan de voorkant is een paar keer aangetikt en dat oogt ontzettend lelijk. Heb 'm met een hamer en houten blokjes wel weer re-de-lijk gekregen maar het blijft me toch storen, dus daar ga ik zo even een nieuwe plaat voor ophalen bij de lokale automaterialenzaak en die even vervangen.
- De flitsmeister dash "staat" nu op het wireless charging bakje, maar heeft daar net te weinig GPS bereik. Ik ga nu het houdertje daarvoor links op het dashboard plakken (op de houten trim) met een 3M plakker en heb een platte "folie" USB-C kabel besteld die tussen het dashboard en het onderste paneel moet passen zonder die te beschadigen. Daarvoor ga ik dan gelijk even een 12V>USB convertertje inbouwen op het hiervoor door Tesla aangebrachte geschakelde accessoire circuit.
Nieuwe kentekenplaat zit er inmiddels op! En de ruitenwissers heb ik ook gefixt, was een kwestie van even de stang qua hoek wat meer recht tov de ruit buigen met een tang (met plastic beschermers erop) en de sproeiers even goed richten met een iphone-simtool. Misschien vervang of spuit ik beide stangen nog wel een keer, want ze zijn wel een beetje grijs verkleurt. Voor nu weer helemaal prima iig.

Daarna de 12V -> 2x USB-voeding op de geschakelde + van de middenconsole (zie link hierboven) aangesloten met een 12V zekeringhouder en wat 3m spanningsdiefjes en de USB-C > USB-A flatcable van 1m (die was pre-cies lang genoeg, zou volgende keer de 2m versie pakken en de overlengte oprollen) doorgetrokken naar de linkerkant van het dashboard. Moet alleen het "PCB"-stekkertje nog even wat netter afwerken, maar had geen stukje krimpsok in deze maat meer zonder witte tekst erop. Die maar even bijbesteld dus, maar voor nu is t prima zo, dat stekkertje zie je toch niet met de Dash erop.

Geschakelde 12V zit hier:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Om4hpINLVzSjeJv_lfp27Od_iM=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/R20JIgl4eJzty2ftCxeGdQ89.gif?f=fotoalbum_large

Dan onder de infotainment (achter het bakje) en onder de stuurkolom door naar de linkerkant. Daar mag ik somehow geen foto van uploaden hier. "Bevat potentieel gevaarlijke inhoud"??? Argh, wat haat ik dit soort walgelijke censuur toch. Maargoed, de route voor de lintkabel is verder vrij evident als je het paneel onder je stuur eraf hebt. Kabeltje vervolgens even vastgezet met ducktape terwijl de polymax express droogte:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I0j8VQw-u5w74vUNaXGqluWMGxw=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/zcG1kdU87uufMciRJmMQMzgE.gif?f=fotoalbum_large

En het uiteindelijke resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Pfsrfhl14Bqdh701Df5DBQfLp8=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/2YqYIPtEOHvq2K9AOWjdRSux.gif?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zta9xAGQrm4STLpN5dsxj8Ikr1A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xxFnllhLEc0rLwl3cftLv4dt.jpg?f=fotoalbum_large

Nou nog even wachten tot de lijm van de hitte- en vochtbestendige 3M plakkers helemaal is ingewerkt. Dan kan ik 'm daarna gewoon aan de houder laten hangen als de auto ergens veilig staat.

Daarna ook nog even alu-pedaaltjes geplaatst en de voetverlichtings-lampjes vervangen door fellere en kleur-instelbare exemplaren van Ali. Paars even voor de test, denk dat ze uitsluitend op warm-wit zullen staan verder.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5EcmG9jSBveOwD7K-UGATC47F5Y=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/sucWHXRjhgHYn6BOq93kj9X3.gif?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door RonJ op 21-12-2024 16:17 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rover12345
Als sloper van model s (en x?), hoe denk jij over dit soort preventief onderhoud? Beetje naar beneden scrollen om te zien wat ze vervangen etc: https://www.electrify.eu/...lock-f845b1092dc9edb98bb5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
pjot1 schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 08:43:

@_Anvil_

Heb de auto meerdere keren op 2 en 3% gehad vrees ik, vooral in het begin zonder CCS adapter :P

Als ik hem echt op 100% laadt (dat doe ik bij hoge uitzondering thuis en dan rij ik direct weg) kom ik overigens wel boven die 352km hoor, in de zomer ruim boven de 400 nog denk ik.. (km range staat op de pessimistische/realistische setting overigens, je hebt er 2)

Km stand is bij mij tegen de 70d km pas denk ik..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
_Anvil_ schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 16:46:
[...]

Heb de auto meerdere keren op 2 en 3% gehad vrees ik, vooral in het begin zonder CCS adapter :P

Als ik hem echt op 100% laadt (dat doe ik bij hoge uitzondering thuis en dan rij ik direct weg) kom ik overigens wel boven die 352km hoor, in de zomer ruim boven de 400 nog denk ik.. (km range staat op de pessimistische/realistische setting overigens, je hebt er 2)

Km stand is bij mij tegen de 70d km pas denk ik..
Huh, hoe kan je dan maar 280km hebben bij 85%? 280/0,85 = 329 :?

@RonJ
Gaaf die verlichting! Maar hoe stel je de kleur in?

[ Voor 5% gewijzigd door pjot1 op 22-12-2024 08:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
pjot1 schreef op zondag 22 december 2024 @ 08:34:

@RonJ
Gaaf die verlichting! Maar hoe stel je de kleur in?
Het glaasje heeft een soort touch-knopje waarmee je door de kleuren “bladert”. De gekozen kleur onthoudt ie bij uitschakelen en synct ook draadloos naar de rest van deze lampjes in de auto.

Hetzelfde type lampje gebruikt tesla ook onderop de deur en in de trunk/frunk, dus misschien koop ik er nog wel wat bij.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domih

Domih

Domih.

rover12345 schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 15:57:
[...]

Als sloper van model s (en x?), hoe denk jij over dit soort preventief onderhoud? Beetje naar beneden scrollen om te zien wat ze vervangen etc: https://www.electrify.eu/...lock-f845b1092dc9edb98bb5
Preventief onderhoud is wel aan te raden. Accu’s gaan meestal kapot door vocht. Vooral de umbrella valves en fuse cover zijn bekende entry points voor water.

[ Voor 11% gewijzigd door Domih op 22-12-2024 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rover12345
Domih schreef op zondag 22 december 2024 @ 22:39:
[...]

Preventief onderhoud is wel aan te raden. Accu’s gaan meestal kapot door vocht. Vooral de umbrella valves en fuse cover zijn bekende entry points voor water.
Waar zou je dat laten doen? Mijn link zit in middle of nowhere in Belgie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Anvil_
pjot1 schreef op zondag 22 december 2024 @ 08:34:
[...]

Huh, hoe kan je dan maar 280km hebben bij 85%? 280/0,85 = 329 :?
Goed punt! Volgens mij had ik hem laatst op 343km bij 95%(?), zal nog eens kijken... Ik meende in de zomer i.e.g. wel ranges boven de 400 te hebben gezien bij volle batterij.
[...]

Om eerlijk te zijn duik ik heeeeeel vaak onder die 20%, ik rij gewoon vaak in de avonden stukken snelweg van 100-150km op redelijk hoge snelheid en dan kom je standaard bijna leeg aan.. Meestal laad wel ik 80-85% max, heel soms thuis naar de 95% vlak voor ik vertrek voor een lange rit.

Verder minstens 80% bij superchargers, maar het advies om dat niet te veel te doen heeft tesla inmiddels geschrapt.. volgens mij omdat de koeling tegenwoordig zo goed is dat de batterij er niet harder door slijt?
RonJ schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 15:06:
[...]

Moet je zeker niet te vaak doen nee. Maar zo veel kwaad kan het ook weer niet, sterker nog het is juist goed. Als je dan maar zoals de auto ook heel duidelijk aangeeft, de accu meteen daarna weer oplaadt. De cru zit 'm dus in het woordje blijven.
Ahh.. dank voor de opheldering, ik eindig mijn ritten standaard bij een supercharger.. dan is de batterij bijna leeg en warm, dus kan ik fijn met >120kW laden. Dus leeg voor de deur parkeren doe ik nooit.

[ Voor 83% gewijzigd door _Anvil_ op 23-12-2024 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
  • Nu online

World Citizen

FreeReef.nl

Leeg in % is ook niet leeg in letterlijke accu.

Bij de Model S 2018 weet ik het niet exact, maar bij een KONA staat in het display 0-100% maar dat is effectief 0-85%. Er is 15% marge voor degradatie zodat het LIJKT alsof je accu niet zo snel degradeert.

Bij mijs S heb ik het bewust niet opgezocht want ik wil er niet meer over nadenken. Ik rij en laad soms bij 40% en soms bij 5%... Ik wil er niet meer mee bezig zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door World Citizen op 23-12-2024 16:08 ]

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• modee
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 03-07 11:57
Hallo allemaal sinds kort ben ik de trotse bezitter van een LR MY RWD. Weet iemand hoe je de snelheidsoverschrijding piepjes permanent kan uitzetten?

Heb het gegoogled maar die oplossingen hebben niet geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Nu online
@modee Je gewoon aan de snelheid houden? :+
Of kijk hier:
Om de snelheidslimietwaarschuwing in te stellen, tikt u op Bediening > Autopilot > Waarschuwing snelheidslimiet en kies u vervolgens een van de volgende opties:
  • Uit - Er worden geen waarschuwingen over de maximumsnelheid en geluidsignalen weergegeven.
  • Scherm - Er worden snelheidsborden weergegeven op het touchscreen en het bord wordt groter wanneer u de vastgestelde limiet overschrijdt.
  • Geluid - Naast de visuele weergave klinkt er een geluidssignaal wanneer u de vastgestelde maximumsnelheid overschrijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• modee
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 03-07 11:57
RichieB schreef op zondag 29 december 2024 @ 19:04:
@modee Je gewoon aan de snelheid houden? :+
Of kijk hier:

[...]
Dat heb ik geprobeerd maar dat lost t probleem helaas niet op.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jasper
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:15
modee schreef op zondag 29 december 2024 @ 18:50:
Hallo allemaal sinds kort ben ik de trotse bezitter van een LR MY RWD. Weet iemand hoe je de snelheidsoverschrijding piepjes permanent kan uitzetten?

Heb het gegoogled maar die oplossingen hebben niet geholpen.
Is niet permanent uit te zetten. Bij elke rit moet je even op het verkeersbord drukken om het uit te zetten.

Wil je het permanent uitzetten, moet je https://enhauto.com/commander inbouwen.

[ Voor 13% gewijzigd door Jasper op 29-12-2024 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RF1000
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:04
https://youtu.be/_MQiyTAaBtg?si=uLeAxi9nXsyd-6At

Blijkbaar geen EU kaart in een auto uit de US
Wellicht dan geen automatische herkenning als je hem inplugt bij een SuC
(Accountje aanmaken in de app en als vreemd merk daar laden kende ze waarschijnlijk niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:59
Las een interessant stuk over ontwikkelingen van accu’s.

review: De stille, maar exponentiële accugroei - Van LFP tot solidstate

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• World Citizen
  • Nu online

World Citizen

FreeReef.nl

Ik sta in Tilburg te laden en krijg netjes een melding van een stekker die niet werkt.

Ik heb die meldingen niet eerder gezien. Net voordat ik bij de Valk het terrein op reed popte hij op.

Bestond dit al eerder?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZpzW059B1bMgXQ5phMHAycPsKIY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/rFkoLffKYaVSrrDbk5Ln5sZC.jpg?f=user_large

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domih

Domih

Domih.

World Citizen schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 18:36:
Ik sta in Tilburg te laden en krijg netjes een melding van een stekker die niet werkt.

Ik heb die meldingen niet eerder gezien. Net voordat ik bij de Valk het terrein op reed popte hij op.

Bestond dit al eerder?

[Afbeelding]
Nee is sinds de laatste update. Wel handig, als de nummers op de stalls nou beter leesbaar waren…

Edit: typo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Welke software draai je dan @World Citizen? Er staat ook nog een download klaar. ;)

En wat is de laatste update? @Domih

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 19:23
Domih schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 20:26:
[...]

Nee is sinds de laatste update. Wel handig, als de nummers op de stalls nou beter leesbaar waren…

Edit: typo
Of de verlichting van de stall uit konden schakelen. Ook handiger voor non-Tesla’s.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• World Citizen
  • Nu online

World Citizen

FreeReef.nl

pjot1 schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 13:41:
Welke software draai je dan @World Citizen? Er staat ook nog een download klaar. ;)

En wat is de laatste update? @Domih
V12 2024.45.32.

Ik denk dat melding buggy was. Er is geen nieuwere update.

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Who Am I?
Inspired schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 13:46:
[...]

Of de verlichting van de stall uit konden schakelen. Ook handiger voor non-Tesla’s.
De verlichting van de stalk wordt uitgeschakeld als deze defect is. Tenminste, toen ik vandaag bij SC Leiderdorp was was het licht bij twee stalls uit. Menig Tesla reed onverrichter zake naar een andere stall🙈

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
World Citizen schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 14:22:
[...]

V12 2024.45.32.

Ik denk dat melding buggy was. Er is geen nieuwere update.
Dan loop ik achter met 2024.44.4. Geduld is een schone zaak. :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• mkrmr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 30-08 14:39

mkrmr

Tesla Model 3, BMW K1600

Vanmiddag bij de SuC Eindhoven de CT gespot. Ja, die op Albanees kenteken met een Nederlandse rapper die hem rijdt. Heeft geen CCS voor snelladen maar via een adapter kon deze wel opladen daar.

Blijft een indrukwekkende verschijning, maar toch echt (te) groot voor Nederlandse wegen. Net als de RAM's en F150's die je toch ook best vaak ziet tegenwoordig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lgbtHDy3p81TTl0cIYa2lbem2Dg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YVYgN3eKczMO7Ewy4SuEWMYS.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K1G4H3-M3Iz7luv9GHg4xtvf1xQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MhrbrBy6wg7pp0AOeE8Jg0IV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-08 09:26
Korte vraag over de twc. Kan deze load balancing zonder neurio w2? Een emulator oid of p1 plug. Of ben ik ik dan op home assistant aangewezen

Ik ben al een tijdens Lang aan het zoeken voor een laadpaal en de tesla wall charger lijkt gewoon de beste te zijn in mijn situatie ( en kwa prijs) maar het feit dat load balancing alleen maar via de neurio w2 kan of met home assistant (via het begrenzen van de auto) is heel beperkent.

De neurio kost onderhand net zoveel als de twc zelf en met home assistant zit je met stoppen van 1 ampere. Tevens reageerd die methode heel langzaam.

[ Voor 61% gewijzigd door justice strike op 05-01-2025 11:28 ]

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:16
mkrmr schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 19:53:
Vanmiddag bij de SuC Eindhoven de CT gespot. Ja, die op Albanees kenteken met een Nederlandse rapper die hem rijdt. Heeft geen CCS voor snelladen maar via een adapter kon deze wel opladen daar.

Blijft een indrukwekkende verschijning, maar toch echt (te) groot voor Nederlandse wegen. Net als de RAM's en F150's die je toch ook best vaak ziet tegenwoordig.

[Afbeelding][Afbeelding]
Gaaf ding blijft het.

Ik ben benieuwd wanneer Tesla eens met een 'echte' facelift of nieuw model komt voor Model X. Dit zit bij mij al een tijdje in de pijplijn om erbij te kopen. Durf het huidige model niet meer aan met die gedateerde koplampen en achterlichten. Dit is echt toe aan een refresh.

I don't have dreams, I have goals!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice-
Redondo1982 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 10:46:
[...]

Gaaf ding blijft het.

Ik ben benieuwd wanneer Tesla eens met een 'echte' facelift of nieuw model komt voor Model X. Dit zit bij mij al een tijdje in de pijplijn om erbij te kopen. Durf het huidige model niet meer aan met die gedateerde koplampen en achterlichten. Dit is echt toe aan een refresh.
Er worden wereldwijd meer Rolls Royces verkocht dan X'en. Lijkt mij logischer (gezien Tesla alles optimaliseert voor massa) dat ze helemaal stoppen met de X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
Maurice- schreef op zondag 5 januari 2025 @ 11:38:
[...]

Er worden wereldwijd meer Rolls Royces verkocht dan X'en. Lijkt mij logischer (gezien Tesla alles optimaliseert voor massa) dat ze helemaal stoppen met de X.
Zou je denken? Je hoeft niet overal enorm veel afzet van te hebben, je wilt ook merkbinding hebben en houden in vele segmenten (ook SUV). Zo gaat het bij mij iig wel. Ben bijv. enorm MB fan en hier in het gezin kopen we elke twee-drie jaar wel een nieuwe per persoon. Apple idem dito etc. Nouja, je begrijpt me wel, we zijn merktrouw en locked-in. Voor mensen met een bepaald budget wil je ook de markten open houden en ze welkom heten.

Overigens staat de Spectre ook op mijn lijst hoor haha. Alleen hik nog tegen de prijs van de optielijst aan. Die is bijna net zoveel als de aanschafprijs. Echt bizar, maar dat maakt de mythe ook zo mooi. Zo’n gave auto!

Maar een Model X wil ik al een tijdje hebben. Alleen ik wacht nog even af. Het wordt iig wel een Plaid. Ik ken een aantal X rijders en die zijn allemaal lovend dus hoop niet dat Elon het vaarwel zegt. Rest van de Tesla’s vind ik allemaal niet mooi (zelfs afschuwelijk zo nu en dan) dus voor mij zou een X een reden zijn om kennis te maken met Tesla en wie weet wat er dan nog bijkomt in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
Redondo1982 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 10:46:
[...]

Gaaf ding blijft het.

Ik lees de laatste weken hele verschillende geruchten. Enerzijds zou er een volledige nieuwe generatie/platform-voor S/X in ontwikkeling zijn. Anderzijds lees ik ook geruchten dat ze de productie gaan stoppen. Kan ook het laatste gevolgd door het eerste zijn natuurlijk.

En als MB liefhebber, misschien is ondanks de niet altijd even vooruitstrevende (laad)techniek de nieuwe elektrische Gelandewagen anders een leuke zoethouder?

De Rivian R2 komt volgens Scaringe straks ook naar Europa zag ik gisteren. Ongetwijfeld afhankelijk van wat de tarieven(oorlog) over en weer gaat doen de komende jaren. Dat zou dan voor mij over een jaar of 4-5 ook wel eens een opvolger kunnen worden.

[ Voor 26% gewijzigd door RonJ op 05-01-2025 14:48 ]

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Redondo1982
RonJ schreef op zondag 5 januari 2025 @ 14:26:
[...]

Ik lees de laatste weken hele verschillende geruchten. Enerzijds zou er een volledige nieuwe generatie/platform-voor S/X in ontwikkeling zijn. Anderzijds lees ik ook geruchten dat ze de productie gaan stoppen. Kan ook het laatste gevolgd door het eerste zijn natuurlijk.

En als MB liefhebber, misschien is ondanks de niet altijd even vooruitstrevende (laad)techniek de nieuwe elektrische Gelandewagen anders een leuke zoethouder?

De Rivian R2 komt volgens Scaringe straks ook naar Europa zag ik gisteren. Ongetwijfeld afhankelijk van wat de tarieven(oorlog) over en weer gaat doen de komende jaren. Dat zou dan voor mij over een jaar of 4-5 ook wel eens een opvolger kunnen worden.
Dank voor je suggesties en de extra info van Tesla. Ik lees heel sporadisch het nieuws over Tesla en ga mezelf er wat meer in verdiepen. Het blijft me wel trekken.

Vwb de G klasse, ik rij al G63 (laatste model). Ik heb wel een elektrische geopperd in het gezin (vrouw) en die moet nog wennen aan elektrisch rijden heb ik het idee :+ Hij is nog wel steeds in onze gedachten, alleen het is een ramp met parkeren (sommige parkeergarages; lager dan 2 meter) en ook niet elke wasstraat pakt hem. Dat zijn echt dingen om rekening mee te houden, want ik was hem altijd met de hand en dat is echt hell-of-a-job. Dat gaat mijn vrouw niet doen en ik ook geen tweede erbij haha.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Nu online
justice strike schreef op zondag 5 januari 2025 @ 10:26:
Korte vraag over de twc. Kan deze load balancing zonder neurio w2? Een emulator oid of p1 plug. Of ben ik ik dan op home assistant aangewezen

[...]
De TWCManager software is gratis. Vanaf versie 1.4.0 zit daarin load balancing ingebouwd. Er is nog geen release van die versie (bijv. als docker image) maar dat zal niet lang meer duren. De software kan je voeden met data uit de p1-poort (bijv. via MQTT) en dan zorgt TWCManager ervoor dat je hoofdstop er niet uit knalt als je andere grote verbruikers aan hebt staan. Je zal dus wel een p1-lezer moeten hebben waaruit je de data kan ophalen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JungleJim
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
RichieB schreef op zondag 5 januari 2025 @ 15:32:
De TWCManager software is gratis. Vanaf versie 1.4.0 zit daarin load balancing ingebouwd. Er is nog geen release van die versie (bijv. als docker image) maar dat zal niet lang meer duren. De software kan je voeden met data uit de p1-poort (bijv. via MQTT) en dan zorgt TWCManager ervoor dat je hoofdstop er niet uit knalt als je andere grote verbruikers aan hebt staan. Je zal dus wel een p1-lezer moeten hebben waaruit je de data kan ophalen.
Kleine aanvulling hierop, TWCManager werkt alleen met de Gen2 TWC, en niet met de (oudere) HPWC of de nieuwere Gen3 TWCs met Wi-Fi. Ik kon uit het bericht van @justice strike niet opmaken welke versie van TWC hij op het oog heeft, dus vandaar.

[ Voor 7% gewijzigd door JungleJim op 05-01-2025 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
volgens mij is gen 2 niet meer te koop. Wat heeft gen 3 dan meerdan gen 2?

ik was wel vanplan een nieuwe te kopen overigens.

[ Voor 26% gewijzigd door justice strike op 05-01-2025 16:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Nu online
justice strike schreef op zondag 5 januari 2025 @ 16:27:
volgens mij is gen 2 niet meer te koop. Wat heeft gen 3 dan meerdan gen 2?
De Gen3 heeft oa Wifi en een ander RS485 protocol dat nog niet is gekraakt. Dus er is nog geen besturing mogelijk door open source software.
ik was wel vanplan een nieuwe te kopen overigens.
Als je goedkope (geen kosten per maand) load balancing wil kan je beter een TWC Gen2 op Marktplaats kopen. Die komen vaak genoeg voorbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jefjef
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:17

jefjef

learning by doing

Crosspost uit het tesla forum hier op Tweakers. hoop hier hulp te krijgen: Ik krijg dus mijn Apple Watch Ultra 2 niet werkende met de tesla app op de Watch. Elke keer geeft deze aan kom dichter met uw iPhone. Ik leg de horloge zelfs er boven op , tegenaan enz.. niets dan alleen deze boodschap. Iemand een hint?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
RichieB schreef op zondag 5 januari 2025 @ 16:31:
[...]

De Gen3 heeft oa Wifi en een ander RS485 protocol dat nog niet is gekraakt. Dus er is nog geen besturing mogelijk door open source software.

[...]

Als je goedkope (geen kosten per maand) load balancing wil kan je beter een TWC Gen2 op Marktplaats kopen. Die komen vaak genoeg voorbij.
ik lees overigens ook dat je met een gen2 lader geen tesla's na 2019 kunt laden. Dat is wel een dealbreaker voor mij. mijn tesla is van 2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JungleJim
  • Nu online
justice strike schreef op zondag 5 januari 2025 @ 20:45:
[...]

ik lees overigens ook dat je met een gen2 lader geen tesla's na 2019 kunt laden. Dat is wel een dealbreaker voor mij. mijn tesla is van 2024
Waar lees je dat dan? Ik laad mijn Model Y 2023 zonder problemen met een Gen2 TWC :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JungleJim
  • Nu online
jefjef schreef op zondag 5 januari 2025 @ 19:59:
Crosspost uit het tesla forum hier op Tweakers. hoop hier hulp te krijgen: Ik krijg dus mijn Apple Watch Ultra 2 niet werkende met de tesla app op de Watch. Elke keer geeft deze aan kom dichter met uw iPhone. Ik leg de horloge zelfs er boven op , tegenaan enz.. niets dan alleen deze boodschap. Iemand een hint?
Heb zelf maar één keer m'n Tesla (Model Y) met de watch app geopend vanaf m'n AWU2, maar wat me opviel was dat ik in de watch app expliciet verbinding moest maken voordat ik de auto kon bedienen. Dat was toen ik naast de auto stond.
Staat jouw AWU2 ook bij de lijst van Bediening > Vergrendelingen?
En wellicht helpt het om vanuit de Tesla app (op je telefoon) de telefoonsleutel te resetten en dan opnieuw te koppelen met de auto?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Omg, ik kom na 4,5 maand achter dat je de laadklep kan openen met de knop op de stekker van de supercharger. Ten eerste wist ik niet dat er een knop op zit en als ik dat wel wist dan wist ik niet wat het deed.... 8)7 wel super makkelijk!

Verder 4,5 maand Tesla model S rijder en ik moet zeggen dat het nog steeds bevalt. Verbruik in de winter valt me wel tegen zeker als ik zie dat inmiddels ongeveer een kwart van de geladen energie is opgegaan aan verwarming/koeling ed. Op langere ritten minder relevant maar met korte stukjes wat we vaak rijden dan valt het toch tegen maar het comfort wat je ervoor terug krijgt is natuurlijk (bijna) onbetaalbaar. Ben zeker op lange ritten nog nooit zo uitgerust op mn bestemming aangekomen.

Verder nu voor de 2e keer een schroef in mn band. :( In de 21 jaar dat ik auto rij niet meegemaakt en met deze 2 keer in 2 maanden tijd. Helaas pech. Maar even kijken wanneer Euromaster tijd heeft.

Plaatje bij het praatje,

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i3C5ANUzkzKXk94mpy9E7foiaEw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/2ov0V4xm0WesNKHrQHYnoi2B.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20:26
pjot1 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 22:23:
zeker als ik zie dat inmiddels ongeveer een kwart van de geladen energie is opgegaan aan verwarming/koeling ed.
Hierom gebruik ik vaak enkel stoel- en stuurwiel verwarming, die verbruiken maar een fractie van het vermogen en ik vind het minstens net zo prettig. Is natuurlijk ook afhankelijk van andere factoren zoals meerdere mensen in de auto etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

RichieB schreef op zondag 5 januari 2025 @ 16:31:
Heeft de TWC Gen. 3 uberhaupt de hardware om het laadvermogen af te knijpen?
Toen ik 'm ophing leek het alleen een bordje met 3/4 relais te zijn, het is de wagen zelf die het vermogen regelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JungleJim
  • Nu online
Slonzo schreef op maandag 6 januari 2025 @ 16:11:
[...]

Heeft de TWC Gen. 3 uberhaupt de hardware om het laadvermogen af te knijpen?
Toen ik 'm ophing leek het alleen een bordje met 3/4 relais te zijn, het is de wagen zelf die het vermogen regelt.
Volgens mij is het sowieso altijd de auto die de gevraagde laadstroom bepaalt, en niet de laadpaal die beschikbare stroom knijpt. De laadpaal geeft enkel aan hoeveel ampere er beschikbaar is en wat de auto dus maximaal kan gebruiken. Dit gaat dmv de communicatie tussen auto en laadpaal (via de laadkabel).

En de TWC Gen3 zou load balancing moeten ondersteunen, zie https://www.tesla.com/nl_...#dynamic-power-management. Maar volgens mij werkt het alleen met één bepaalde stroommeter te koop bij Tesla zelf (Neurio W2).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:14
Nu het toch over de TWC gen2 gaat... ik ben recent verhuist en wil mijn TWC weer ophangen. Nu zit er aan de binnenkant van de gevel, precies ter hoogte van waar de TWC moet komen, een stopcontact aan de binnenzijde. Deze heb ik niet nodig. Kan ik deze gewoon gebruiken voor de TWC? Dacht boor die door naar buiten toe en sluit deze aan op de TWC en klaar. Natuurlijk dan geen 11kW, maar heb voorlopig voldoende aan de standaard granny snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Who Am I?
STIMPPYYY schreef op maandag 6 januari 2025 @ 16:42:
Nu het toch over de TWC gen2 gaat... ik ben recent verhuist en wil mijn TWC weer ophangen. Nu zit er aan de binnenkant van de gevel, precies ter hoogte van waar de TWC moet komen, een stopcontact aan de binnenzijde. Deze heb ik niet nodig. Kan ik deze gewoon gebruiken voor de TWC? Dacht boor die door naar buiten toe en sluit deze aan op de TWC en klaar. Natuurlijk dan geen 11kW, maar heb voorlopig voldoende aan de standaard granny snelheid.
Ik zou de handleiding even raadplegen. In de twc moet dan wel voor 1 fase zijn aangesloten. Ook moet je de twc dan vertellen dat hij max op 13A mag laden. Dan heb je nog iets marge op de 16A zekering in de meterkast. Maar het is in principe gewoon mogelijk ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jefjef

jefjef

learning by doing

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JCstSLvxX9ODbqFjfWGE6g-Ua4o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CPlqzfUDgBsVmMp20cw6ZD8f.jpg?f=fotoalbum_large

Nou lekker..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Who Am I?
Heb je meer context? Er is voor de auto ongetwijfeld een goede aanleiding om hiertoe over te gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jefjef

jefjef

learning by doing

Who Am I? schreef op maandag 6 januari 2025 @ 17:01:
[...]

Heb je meer context? Er is voor de auto ongetwijfeld een goede aanleiding om hiertoe over te gaan.
Het is een som van verschillende zaken. Wanneer je te lang op het scherm staart terwijl je autopilot aannhebt staan, wanneer je langer harder rijd dan je de snelheid die je zelf hebt ingesteld bij autopilot, wanneer tijdens het rijden op auto pilot te lang scrolt door je muziek bibliotheek

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RichieB
  • Nu online
@jefjef Voor al die dingen die je noemt moet je de auto eerst parkeren autopiliot eerst uitzetten. Veiliger wordt het dan niet, maar dan maak je de auto niet boos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
jefjef schreef op maandag 6 januari 2025 @ 17:11:
[...]

Het is een som van verschillende zaken. Wanneer je te lang op het scherm staart terwijl je autopilot aannhebt staan, wanneer je langer harder rijd dan je de snelheid die je zelf hebt ingesteld bij autopilot, wanneer tijdens het rijden op auto pilot te lang scrolt door je muziek bibliotheek
Voor langer hard rijden nog nooit gehad.

Wel net de AP aangedaan. Vervolgens kutten met een knopje van de interface op het scherm die niet goed reageerd en dan een waarschuwing krijgen ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:24

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik krijg wel eens de opdracht om op de weg te letten, maar nog nooit zo ver dat ik een strike heb gekregen. Hoe bont moet je het dan wel niet maken?

Signatures zijn voor boomers.

Pagina: 1 ... 59 ... 65 Laatste

Let op:
Of je wel of geen update hebt ontvangen hoeft niet meer hier in het topic. Dit verschijnsel zie je ook bij elke nieuwe iOS/Android/PS4/Xbox update.

Probleem hier is dat Tesla elke week wel een update uitbrengt, waardoor de vervuiling nog erger is. Als er een nieuwe update is, kan hij natuurlijk wel inhoudelijk besproken worden.

Voor vragen en opmerkingen over de Model 3 en Y kan je terecht in dit topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic