Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:47
Tweak_ers schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 16:17:
[...]
Persoonlijk snap ik echt niet dat je daar een keuze vanaf laat hangen. Ik heb nooit eerder de standpunten van CEO van BMW opgezocht.
[...]
Bij BMW draait het bedrijf niet om de CEO en als de CEO morgen dood gaat, dan gaat het bedrijf gewoon op hetzelfde pad verder.

Dat kan je bij Tesla echt niet met droge ogen zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Nu online
jip_86 schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 15:36:
[...]

Musk is een miljardair, en die kijkt gewoon waar hij zakelijk het beste op kan stemmen. Vorige verkiezingen was dat Biden, nu is het Trump. Zijn steun zorgt er voor dat Trump nu vol lof is over de Tesla's dus zo slecht hoeft het allemaal niet te zijn. De democraten hebben inmiddels voor een paar miljard 8 laadstations gebouwd.
Ik heb dat ook nog overwogen hoor, dat hij tactisch steun aan Trump gaf om EVs niet helemaal weg te laten duwen als hij zou winnen. Er zijn verschillende staten waar de Republikeinen de macht hebben waar maatregelen tegen EVs worden genomen.

En het zag er lange tijd naar uit dat Trump zou gaan winnen. Dus misschien is het een tactische steun, danwel een vorm van afpersing door Trump.

Maar als je dan kijkt naar het gedachtegoed dat Musk inmiddels omarmt, inclusief volmondig Kremlin propaganda spuien en misinformatie uit rechtse hoek versterken, dan is hij volgens mij helemaal thuis bij de beweging van Trump.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• cwegh
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 02-09 23:25
Ik blijft het bizar vinden dat mensen om de 1 of andere reden het bedrijf Tesla met +140.000 werknemers en een omzet van net geen 100 miljard USD vereenzelvigen met Wappie Musk.

Bj geen enkel ander automerk zie je dit, enkel bij Tesla. Sterker zelfs, bij de dieselgate witteboord-criminelen van VW, heb ik nergens gehoord dat ze hun aandelen of auto verkopen vanwege een CEO met 0 morele waardes. Ja Musk is een rare vogel, maar tot op heden heeft hij geen criminele activiteiten op zijn kerfstok itt VW.

En denken jullie nu echt dat een bedrijf van het formaat Tesla geen successie planning heeft? Dat is een onacceptabel zakelijk risico dat een bedrijf stil valt als de CEO sterft door een vliegtuig ongeluk of dergelijke. Dat is allemaal geregeld.

Laat het los en als je de auto goed vind, rij daar gewoon mee. Het gaat over de auto en het bedrijf, niet de persoon. Al die moraal ridders *zucht* ...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• realmadridsi
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22-08 09:00
bilgy_no1 schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 12:44:
[...]

Ik heb direct m'n Tesla aandelen verkocht toen Musk zijn steun voor Trump aankondigde en alles wat je verder noemt. Hij blijkt op zijn minst een enorme hypocriet te zijn mbt vrije meningsuiting en in het slechtste geval (maar niet geheel onwaarschijnlijk) leidt hij aan een of andere vorm van breinrot.

Maar even platgeslagen: als CEO van een bedrijf dat als missie heeft 'de transitie naar duurzame energie versnellen' en dan volop geld en steun geven aan een partij die klimaatverandering ontkent/negeert ten faveure van de olie- en gasmiljardairs en een kandidaat die roept dat windmolens kanker veroorzaken... Het lijkt mij tijd voor de board of directors van Tesla om Musk te ontslaan.

En los van het politieke aspect valt ook de investment casus uit elkaar. Toen ik begon te investeren in Tesla was het plan om tegen de 20 miljoen auto's per jaar te gaan verkopen in 2030. Enorm agressief uiteraard, maar niet onhaalbaar met een snelle uitrol van nieuwe modellen in nieuwe segmenten en met het bouwen van een beperkt aantal gigafactories. De groei begon in 2023 al achter te lopen en lijkt in 2024 te stagneren (of heel minimale groei). Die groei was echter wel extreem bepalend om de hoge marktwaarde van het bedrijf te rechtvaardigen.

De fabriek in Mexico is 'on-hold' gezet en dat betekent dat de introductie van een lager geprijsd en kleiner model ook op zijn minst is uitgesteld. En die is wel nodig om het groeipad te realiseren.

Volgens Musk moet de groei in waarde vooral van AI/FSD en robotics komen. Maar FSD is nog altijd supervised en ook nu nog steeds een belofte voor Level 3 en hoger. Robotics laat wel progressie zien, maar het is nog steeds een belofte met een heel andere investment thesis (los van de missie van Tesla rondom duurzame energie versnellen).

Kortom, het verhaal begint voor mij te ontrafelen als investering. Ik heb wel wat verdiend aan die aandelen, dus dat maakte het ook makkelijk om ze te verkopen...

Nu zit ik nog wel met een Model Y en als auto ben ik daar heel tevreden mee. Maar met Musk aan het hoofd van Tesla zal mijn volgende auto zeker weten bij een andere fabrikant vandaan gaan komen.
Alles valt op meerdere manieren te interpreten. Elon vindt vrijheid van meningsuiting ontzettend belangrijk en dit is een van de redenen dat hij Trump support. Dit laat hij ook zien met X. Na de overname van Elon zie je ineens veel meer conservatieve uitingen op het platform, deze werden daarvoor dus allemaal weg gemodereerd.

Een andere reden voor de support voor Trump kan ook JUIST de transitie zijn. De democraten zijn al overtuigd van de transitie naar EV, daar heeft Elon niet zoveel te zoeken. Als je echt dingen wilt veranderen zul je toch echt de partij moeten overhalen die nog op een ander pad zit. Hetzelfde idee als iemand die duurzaamheid heel belangrijk vindt en voor een heel groen bedrijf gaat werken. Je kunt veel meer bereiken om juist voor een niet-groen bedrijf te gaan werken, maar dat levert minder virtue-signalling op natuurlijk.

Verder ben ik het met je eens over de waardering van Tesla. 100x de winst is een idiote waardering voor een autobedrijf. Als je Tesla als autobedrijf ziet dan moet je ook geen aandelen van Tesla bezitten. Investeren in Tesla is investeren in de Elon, en dat hij zijn visie waar kan maken. En dan is Tesla geen auto bedrijf maar een tech bedrijf.

[ Voor 4% gewijzigd door realmadridsi op 11-10-2024 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 02-09 10:45
Dan maak je een zelfrijdende taxi en spaar je een bestuurder uit, plaats je vervolgens maar 2 stoelen in het voertuig. Wat een enorme flater.

[ Voor 4% gewijzigd door Divak op 11-10-2024 19:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Divak schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 19:38:
Dan maak je een zelfrijdende taxi en spaar je een bestuurder uit, plaats je vervolgens maar 2 stoelen in het voertuig. Wat een enorme flater.
Kijk eens in de file, merendeel van de auto’s zit 1 persoon in.

Daarnaast, tesla heeft enorm veel data, in de stoelen zitten namelijk sensoren of er iemand zit, dus weten ze hoeveel plaatsen er gemiddeld gebruikt worden.
En ze kunnen natuurlijk ook de 3 en y in gaan zetten als robo taxi….

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tourniquet
  • Laatst online: 02-09 20:32

Tourniquet

Hiya, fellas!

Divak schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 19:38:
Daar zal heus over nagedacht zijn. Zal me niks verbazen als van alle taxiritten 80% van de tijd er maar 2 of minder passagiers in de taxi zitten. En ben je met meer personen, dan komen er 2 Cybercabs, of de RoboVan.

[ Voor 4% gewijzigd door Tourniquet op 11-10-2024 19:46 ]

If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 02-09 10:45
ZeRoC00L schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 19:42:
[...]

Kijk eens in de file, merendeel van de auto’s zit 1 persoon in.

Daarnaast, tesla heeft enorm veel data, in de stoelen zitten namelijk sensoren of er iemand zit, dus weten ze hoeveel plaatsen er gemiddeld gebruikt worden.
En ze kunnen natuurlijk ook de 3 en y in gaan zetten als robo taxi….
Alsof woon werkverkeer een graadmeter is voor taxigebruik. Kijk in het weekend eens in het centrum van een grote stad hoeveel mensen er in en uit een taxi stappen.

Maargoed, dat is bij ons in Europa. Deze taxi’s zijn in ieder geval duidelijk voor de VS ontworpen/bedoeld

[ Voor 8% gewijzigd door Divak op 11-10-2024 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tourniquet

Tourniquet

Hiya, fellas!

Cijfers uit New York, 2013:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OKSU-s9fcK_OF7cn2cJu-Io6qO4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/mygapLVzAAEeHerRuQc1Y4C1.png?f=user_large

bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Nu online
Tweak_ers schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 16:17:
[...]

Nou nou nou, nu sla je wel een beetje door.
Ik heb het gevoel dat X gewoon alles toelaat. Ik zie zowel links georiënteerde meningen als rechts georiënteerde. Persoonlijk vind ik dit een verademing tegenover allerlei moderatie-teams.

Zo lang er geen dreiging met geweld of zaken die tegen de wet gaan, ligt daar de grens ook direct voor mij.

Volgens mij is verder iedere CEO een beetje narcistisch, anders ben je geen CEO 🤪

[...]

Staat toch volledig los van elkaar? Mag ik geen Tesla rijden, ondanks dat ik denk dat de klimaatdoelen van 2030 en 2050 compleet onrealistisch zijn?

[/quote]
En los van het politieke aspect valt ook de investment casus uit elkaar. Toen ik begon te investeren in Tesla was het plan om tegen de 20 miljoen auto's per jaar te gaan verkopen in 2030. Enorm agressief uiteraard, maar niet onhaalbaar met een snelle uitrol van nieuwe modellen in nieuwe segmenten en met het bouwen van een beperkt aantal gigafactories. De groei begon in 2023 al achter te lopen en lijkt in 2024 te stagneren (of heel minimale groei). Die groei was echter wel extreem bepalend om de hoge marktwaarde van het bedrijf te rechtvaardigen.
[/quote]

Ten dele, het zat ook vooral in FSD, alle data, als techbedrijf met software.
Dat is -gezien de Optimus ontwikkelingen- eigenlijk nog steeds het geval.

De “auto” robocab is niet veel geld waard, het concept daarentegen…

[...]

Met vergaande robotiseren maakt de locatie niet zo heel veel meer uit in de toekomst.
De Y rolt inmiddels toch ook uit Berlijn?
In het kader van milieu zou het alleen maar goed moeten klinken: minder transport.

[...]

Persoonlijk snap ik echt niet dat je daar een keuze vanaf laat hangen. Ik heb nooit eerder de standpunten van CEO van BMW opgezocht.

De Model S rijdt heerlijk en ik wil op dit moment geen andere auto. Al stond Paternotte persoonlijk aan het roer van Tesla, ik kies een auto om de eigenschappen van de auto, niet de CEO.
Het hypocriete qua meningsuiting is dat hij enerzijds beweert dat de waarheid voorop moet staan, maar anderzijds volmondig allerlei nepnieuws promoot.

Ook hypocriet: zeggen dat je voor absolute vrije meningsuiting bent, maar ondertussen de propaganda van het Kremlin verspreiden. Je weet wel: dat land waar je een oorlog niet eens een oorlog mag noemen op straffe van 15 jaar gevangenis, waar journalisten en oppositieleden worden vermoord. En waar zelfs het sociale netwerk dat hij bezit is verboden.

En ik rijd ook al in een Tesla he. 2 jaar geleden toen ik die kocht was ik het ook niet in alles eens met Musk. Maar in het verleden was hij gewoon een beetje weird. Tegenwoordig is hij volledig opgegaan in ultrarechtse universum van complotten, goedpraten van Russische agressie en nu zelfs een terugtrekkende beweging als het gaat om de oorspronkelijke missie van het bedrijf.

En ja, ik kijk zeker ook naar de politieke insteek van fabrikanten. Als die met tientallen/honderden miljoenen buitensporige invloed op het democratische proces willen uitoefenen vind ik dat een gevaar voor de democratie. Een van de redenen voor mij om zsm elektrisch te gaan rijden (sinds 2014) en mijn woning gasloos heb gemaakt is dat ik geen geld wil geven aan clubs die klimaatbeleid ondergraven door leugens te verspreiden en/of geld toestopten aan Putin en zijn oligarchen.

Qua auto's wordt het wel moeilijk dan, dat snap ik. VW, Toyota en Stellantis hebben allemaal niet een schoon verleden qua lobby en aanpak van uitstoot. Misschien dan maar een Volvo of Polestar. Of Hyundai/Kia wellicht. We zien het wel over een paar jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 09:22
cwegh schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 18:58:
Ik blijft het bizar vinden dat mensen om de 1 of andere reden het bedrijf Tesla met +140.000 werknemers en een omzet van net geen 100 miljard USD vereenzelvigen met Wappie Musk.

Bj geen enkel ander automerk zie je dit, enkel bij Tesla. Sterker zelfs, bij de dieselgate witteboord-criminelen van VW, heb ik nergens gehoord dat ze hun aandelen of auto verkopen vanwege een CEO met 0 morele waardes. Ja Musk is een rare vogel, maar tot op heden heeft hij geen criminele activiteiten op zijn kerfstok itt VW.

En denken jullie nu echt dat een bedrijf van het formaat Tesla geen successie planning heeft? Dat is een onacceptabel zakelijk risico dat een bedrijf stil valt als de CEO sterft door een vliegtuig ongeluk of dergelijke. Dat is allemaal geregeld.

Laat het los en als je de auto goed vind, rij daar gewoon mee. Het gaat over de auto en het bedrijf, niet de persoon. Al die moraal ridders *zucht* ...
Helemaal mee eens!
Met één verschil, ik zie veel zaken eigenlijk hetzelfde zoals Musk 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Nu online
realmadridsi schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 19:20:
[...]

Alles valt op meerdere manieren te interpreten. Elon vindt vrijheid van meningsuiting ontzettend belangrijk en dit is een van de redenen dat hij Trump support. Dit laat hij ook zien met X. Na de overname van Elon zie je ineens veel meer conservatieve uitingen op het platform, deze werden daarvoor dus allemaal weg gemodereerd.

Een andere reden voor de support voor Trump kan ook JUIST de transitie zijn. De democraten zijn al overtuigd van de transitie naar EV, daar heeft Elon niet zoveel te zoeken. Als je echt dingen wilt veranderen zul je toch echt de partij moeten overhalen die nog op een ander pad zit. Hetzelfde idee als iemand die duurzaamheid heel belangrijk vindt en voor een heel groen bedrijf gaat werken. Je kunt veel meer bereiken om juist voor een niet-groen bedrijf te gaan werken, maar dat levert minder virtue-signalling op natuurlijk.

Verder ben ik het met je eens over de waardering van Tesla. 100x de winst is een idiote waardering voor een autobedrijf. Als je Tesla als autobedrijf ziet dan moet je ook geen aandelen van Tesla bezitten. Investeren in Tesla is investeren in de Elon, en dat hij zijn visie waar kan maken. En dan is Tesla geen auto bedrijf maar een tech bedrijf.
Maar Trump is helemaal niet voor een vrije meningsuiting. Hij wil die vrijheid alleen voor zichzelf en zijn leugens en onbewezen bangmakerij. Naar als iemand kritiek op hem uit zijn ze opeens "staatsvijanden".

En ik herken dat niet wat je zegt over Twitter. Voor Musk werd ik ook al ziek van iedere post van een klimaatwetenschapper die steeds weer wordt belaagd met allerlei desinformatie van 'rechtse' klimaatontkenners. Dat werd helemaal niet weggemodereerd.

En nu staat de poort vol open voor Russische desinformatie en botnets. Ik kom er eigenlijk ook niet meer.

Ik zie ook wel het argument van 'rechts overtuigen om EVs te gaan rijden', maar ik zie ook dat Musk een terugtrekkende beweging maakt. Bovendien, zelfs als Musk een paar honderd miljoen aan de Trump campagne besteedt, dan valt dat in het niets bij de miljarden die vanuit olie- en gas belangen al jarenlang worden besteed aan die partij.

Als Musk een superPAC had opgericht die republikeinen steunt die klimaatverandering niet ontkennen en wel iets willen doen aan die transitie, dan had ik alleen maar respect voor hem gehad. Nu is hij gewoon volledig de weg kwijt.

En ja, Tesla als techbedrijf... Klopt, maar dan moet het er wel van komen. Ook voor techbedrijven is de waardering geen 100x earnings. Ook daarvoor is een enorme groei nodig om die te rechtvaardigen. En waar de belofte van tech (mn FSD) eerst heel dichtbij was, schuift dat ook wel steeds meer op. Deze recente aankondigingen lijken niet super specifiek en er zitten nog veel mitsen en maren aan vast.

De robot is weer een nieuwe belofte. Dat moet je eerder als een startup waarderen (die nog 0,0 omzet boekt en op zijn minst nog jaren verwijderd is van marktintroductie). Ter vergelijking: Boston Dynamics werd overgenomen op een waardering van $1,1 miljard. Op de huidige waarde van Tesla is dat een afronding.

En eerlijk gezegd had Tesla op alle punten goede voortgang nodig om de waardering te rechtvaardigen en op termijn van 5-10 jaar een goed rendement te maken. Dat was althans mijn hypothese en de waarheid is dat ze inmiddels best achterlopen op mijn model van een paar jaar terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweak_ers
bilgy_no1 schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 21:50:
[...]

Het hypocriete qua meningsuiting is dat hij enerzijds beweert dat de waarheid voorop moet staan, maar anderzijds volmondig allerlei nepnieuws promoot.
Volgens mij valt dat best wel mee.
Ook hypocriet: zeggen dat je voor absolute vrije meningsuiting bent, maar ondertussen de propaganda van het Kremlin verspreiden. Je weet wel: dat land waar je een oorlog niet eens een oorlog mag noemen op straffe van 15 jaar gevangenis, waar journalisten en oppositieleden worden vermoord. En waar zelfs het sociale netwerk dat hij bezit is verboden.
Ook dit is zwaar overdreven.
Je kunt best tegen de invasie van Rusland zijn, maar ook tegen het sturen van hulp.

Ik bedoel, ik ben ook tegen het geweld in Congo waar 25 miljoen burgers op de vlucht zijn, toch ben ik niet voor het sturen van hulptroepen.
En ik rijd ook al in een Tesla he. 2 jaar geleden toen ik die kocht was ik het ook niet in alles eens met Musk. Maar in het verleden was hij gewoon een beetje weird. Tegenwoordig is hij volledig opgegaan in ultrarechtse universum van complotten, goedpraten van Russische agressie en nu zelfs een terugtrekkende beweging als het gaat om de oorspronkelijke missie van het bedrijf.
Volgens mij praat hij het nergens goed hoor.
En ja, ik kijk zeker ook naar de politieke insteek van fabrikanten. Als die met tientallen/honderden miljoenen buitensporige invloed op het democratische proces willen uitoefenen vind ik dat een gevaar voor de democratie. Een van de redenen voor mij om zsm elektrisch te gaan rijden (sinds 2014) en mijn woning gasloos heb gemaakt is dat ik geen geld wil geven aan clubs die klimaatbeleid ondergraven door leugens te verspreiden en/of geld toestopten aan Putin en zijn oligarchen.
En toch hebben alle beperkingen tot nu toe niet erg geholpen.
Ik durf wel te zeggen dat we verder “van huis” zijn dan in 2021.

Het BNP van Rusland was voor de oorlog een heel stuk lager dan nu. Ik vraag mij wel eens af of we onszelf niet in de voet hebben geschoten daarmee.
Een crisis waarvoor wij de prijs hebben betaald en Rusland (economisch) van profiteert.
Qua auto's wordt het wel moeilijk dan, dat snap ik. VW, Toyota en Stellantis hebben allemaal niet een schoon verleden qua lobby en aanpak van uitstoot. Misschien dan maar een Volvo of Polestar. Of Hyundai/Kia wellicht. We zien het wel over een paar jaar.
Chinezen zijn geen haar beter dan Rusland.
Ook enkel op papier democratisch.

Die nemen de wereld stiekem over, door alles overal op te kopen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• realmadridsi
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22-08 09:00
bilgy_no1 schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 22:21:
[...]

Maar Trump is helemaal niet voor een vrije meningsuiting. Hij wil die vrijheid alleen voor zichzelf en zijn leugens en onbewezen bangmakerij. Naar als iemand kritiek op hem uit zijn ze opeens "staatsvijanden".

En ik herken dat niet wat je zegt over Twitter. Voor Musk werd ik ook al ziek van iedere post van een klimaatwetenschapper die steeds weer wordt belaagd met allerlei desinformatie van 'rechtse' klimaatontkenners. Dat werd helemaal niet weggemodereerd.

En nu staat de poort vol open voor Russische desinformatie en botnets. Ik kom er eigenlijk ook niet meer.

Ik zie ook wel het argument van 'rechts overtuigen om EVs te gaan rijden', maar ik zie ook dat Musk een terugtrekkende beweging maakt. Bovendien, zelfs als Musk een paar honderd miljoen aan de Trump campagne besteedt, dan valt dat in het niets bij de miljarden die vanuit olie- en gas belangen al jarenlang worden besteed aan die partij.

Als Musk een superPAC had opgericht die republikeinen steunt die klimaatverandering niet ontkennen en wel iets willen doen aan die transitie, dan had ik alleen maar respect voor hem gehad. Nu is hij gewoon volledig de weg kwijt.

En ja, Tesla als techbedrijf... Klopt, maar dan moet het er wel van komen. Ook voor techbedrijven is de waardering geen 100x earnings. Ook daarvoor is een enorme groei nodig om die te rechtvaardigen. En waar de belofte van tech (mn FSD) eerst heel dichtbij was, schuift dat ook wel steeds meer op. Deze recente aankondigingen lijken niet super specifiek en er zitten nog veel mitsen en maren aan vast.

De robot is weer een nieuwe belofte. Dat moet je eerder als een startup waarderen (die nog 0,0 omzet boekt en op zijn minst nog jaren verwijderd is van marktintroductie). Ter vergelijking: Boston Dynamics werd overgenomen op een waardering van $1,1 miljard. Op de huidige waarde van Tesla is dat een afronding.

En eerlijk gezegd had Tesla op alle punten goede voortgang nodig om de waardering te rechtvaardigen en op termijn van 5-10 jaar een goed rendement te maken. Dat was althans mijn hypothese en de waarheid is dat ze inmiddels best achterlopen op mijn model van een paar jaar terug.
Ik ga verder niet in op Amerikaanse politiek, wellicht is dit niet het forum daarvoor.

Gezien de waardering klopt het dat ze nog redelijk moeten groeien, maar er zit ook nog genoeg groei in. 100x de winst is veel voor een auto bedrijf, welke meestal rond de 5-7x de winst zitten (momenteel wat lager wegens slechte markt). Voor een tech bedrijf is 30-50x de winst helemaal niet gek. Als je naar de omzet en winst van de afgelopen paar jaar kijkt dan groeit Tesla nog steeds ontzettend hard. Die 100x nu is misschien 25x over een jaar of 3-5. We moeten niet vergeten dat ondanks de redelijk goede prijzen voor hun producten ze nog steeds als een van de weinigen uberhaupt winst maken op EVs. Zonder winst is het moeilijk om groei te financieren, helemaal met de hogere rente momenteel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Wat betreft de uitspraken van Musk en verantwoordelijk houden en hoe dat reflecteerd op Tesla. Noem mij een ander automerk waarbij de grootste aandeelhouder (25%, 3x zoveel als de volgende grootste), welke ook als boegbeeld van het merk wordt gepresenteerd (zie podium op elk evenement), er extreme zienswijze op nahoud en deze ook nog eens vrij publiekelijk met een enorm bereik ventileerd.

Ja. Natuurlijk straalt wat hij doet af op het merk. Want in zekere zin is Tesla Musk en Musk Tesla (+ Twitter).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
Tourniquet schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 19:45:
[...]

Daar zal heus over nagedacht zijn. Zal me niks verbazen als van alle taxiritten 80% van de tijd er maar 2 of minder passagiers in de taxi zitten. En ben je met meer personen, dan komen er 2 Cybercabs, of de RoboVan.
Woon/werkverkeer: ja
Maar ik zou het in Nederland juist ideaal vinden voor dagjes weg met het gezin.

Spaar je de dure parkeerkosten uit. Maar liefst wel met alle 4 in 1 robocab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11:36
realmadridsi schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 19:20:
[...]
...

Een andere reden voor de support voor Trump kan ook JUIST de transitie zijn. De democraten zijn al overtuigd van de transitie naar EV, daar heeft Elon niet zoveel te zoeken. Als je echt dingen wilt veranderen zul je toch echt de partij moeten overhalen die nog op een ander pad zit.
...
Democraten hebben oa het plan om miljardairs veel zwaarder te belasten. Ook willen ze belasting over ongerealiseerde winst vragen. Ze hebben hem de laatste 4 jaar ook niet echt gesteund. Biden krijgt meestal het woord Tesla nog niet uit zijn mond. Zie oa FCC die Starlink boycot voor internet op het platteland, en nu kunnen ze op hun knietjes bij hem langs voor internet in de hurricane gebieden. Dan is het niet heel raar dat je ergens zegt tabee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Nu online
Tweak_ers schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 22:48:
[...]

Volgens mij valt dat best wel mee.

[...]

Ook dit is zwaar overdreven.
Je kunt best tegen de invasie van Rusland zijn, maar ook tegen het sturen van hulp.

Ik bedoel, ik ben ook tegen het geweld in Congo waar 25 miljoen burgers op de vlucht zijn, toch ben ik niet voor het sturen van hulptroepen.
Ja, maar dat alles is nog wat anders dan precies de Russische propaganda napraten

Hij heeft dan wel Starlink beschikbaar gemaakt in Oekraïne, maar dat wordt uiteindelijk betaald door het Pentagon. Er was daarna ook het bericht dat Musk Starlink liet uitschakelen toen Oekraïne een aanval op de Russische vloot plande.
[...]

Volgens mij praat hij het nergens goed hoor.
Oh op een bepaalde manier wel hoor. Precies de kulargumenten van het Kremlin: NATO expansie, de 'fout van Kruschev' tav De Krim, "als Oekraïne maar wil toegeven dan stopt de oorlog" (ipv als Rusland zich terugtrekt stopt de oorlog).
[...]

En toch hebben alle beperkingen tot nu toe niet erg geholpen.
Ik durf wel te zeggen dat we verder “van huis” zijn dan in 2021.

Het BNP van Rusland was voor de oorlog een heel stuk lager dan nu. Ik vraag mij wel eens af of we onszelf niet in de voet hebben geschoten daarmee.
Een crisis waarvoor wij de prijs hebben betaald en Rusland (economisch) van profiteert.
BNP zegt ook niet alles. Dat groeit nu alleen doordat de overheids sector (lees: militaire uitgaven) enorm groeit. Dat wordt gefinancierd door het verteren van de honderden miljarden reserve uit het staatsfonds, niet doordat de economie nou zo lekker draait. Dat kan ook niet, want er zijn miljoenen mensen uit de arbeidsmarkt aan doden, gewonden, gevluchte professionals en groei van het leger. Er is stevige inflatie en een enorm hoge rente van 19% bij de centrale bank. Kun je je voorstellen dat je een bedrijf begint en je 25% rente op kapitaal moet betalen? Of een huis kopen met dat soort rentes?

Op een bepaald moment stort het daar in.

[...]

Chinezen zijn geen haar beter dan Rusland.
Ook enkel op papier democratisch.

Die nemen de wereld stiekem over, door alles overal op te kopen…
[/quote]
Eens. Is ook een probleem. Ik zei ook dat het niet makkelijk gaat worden... Jammer dat onze eigen Lightyear van Hollandse bodem het niet heeft gered.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Nu online
realmadridsi schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 22:52:
[...]

Ik ga verder niet in op Amerikaanse politiek, wellicht is dit niet het forum daarvoor.

Gezien de waardering klopt het dat ze nog redelijk moeten groeien, maar er zit ook nog genoeg groei in. 100x de winst is veel voor een auto bedrijf, welke meestal rond de 5-7x de winst zitten (momenteel wat lager wegens slechte markt). Voor een tech bedrijf is 30-50x de winst helemaal niet gek. Als je naar de omzet en winst van de afgelopen paar jaar kijkt dan groeit Tesla nog steeds ontzettend hard. Die 100x nu is misschien 25x over een jaar of 3-5. We moeten niet vergeten dat ondanks de redelijk goede prijzen voor hun producten ze nog steeds als een van de weinigen uberhaupt winst maken op EVs. Zonder winst is het moeilijk om groei te financieren, helemaal met de hogere rente momenteel.
Tja, ik heb niet voor niets een paar jaar gehandeld in Tesla, precies op dit soort argumenten. Ik zie ook het dilemma en de problemen voor de oude fabrikanten die te laat zijn gaan opschalen met EVs. Die aandelen blijf ik ook verre van.

Maar vergeet niet dat 30-50x voor tech bedrijven geldt die veel recurring revenue hebben, met hoge winstmarges en alsnog aanzienlijke groei. Bij Tesla investeer je in de belofte dat ze ooit hun winstgevendheid weer opkrikken doordat genoeg mensen FSD gaan aanschaffen.

Even ter vergelijking: Microsoft heeft ongeveer 2,5x de omzet van Tesla en heeft een winstmarge van meer dan 30%. En het groeide in het laatste fiscal year ook nog eens 15%. De P/E van Microsoft is 35 met zulke extreem sterke cijfers en hoge mate van recurring business.

In de Automotive sector doet Tesla het inderdaad relatief heel goed.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:36
Hmm ik dacht dat ik op het grote tesla topic zat.
Is deze omgetoverd tot een politieke topic :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:29
bilgy_no1 schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 12:44:
[...]

Ik heb direct m'n Tesla aandelen verkocht toen Musk zijn steun voor Trump aankondigde en alles wat je verder noemt. Hij blijkt op zijn minst een enorme hypocriet te zijn mbt vrije meningsuiting en in het slechtste geval (maar niet geheel onwaarschijnlijk) leidt hij aan een of andere vorm van breinrot.
Ik snap je volledig. Ik vond Musk voorheen altijd een raar mannetje en tegenwoordig vooral een heel naar mannetje. Gelukkig nooit aandelen ervan gehad, maar ik vind de auto's geweldig.
Maar om nu overal rekening mee te gaan houden gaat me te ver.
We leven ook in een land waarvan de regering terroristen in het midden oosten voorziet van wapens en politieke steun om genocide te plegen op de rechtmatige bewoners. Geen haar op mijn hoofd om te overwegen te emigreren naar een land met een regering die daar anders over denkt.
Ik ga overt Tesla dus ook niet anders denken en kijk gewoon naar welke auto het fijnste rijdt, meest praktisch is enz. Dan kom ik nog steeds uit bij een Tesla voor EV's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Nu online
fisherman schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 08:35:
[...]

Ik snap je volledig. Ik vond Musk voorheen altijd een raar mannetje en tegenwoordig vooral een heel naar mannetje. Gelukkig nooit aandelen ervan gehad, maar ik vind de auto's geweldig.
Maar om nu overal rekening mee te gaan houden gaat me te ver.
We leven ook in een land waarvan de regering terroristen in het midden oosten voorziet van wapens en politieke steun om genocide te plegen op de rechtmatige bewoners. Geen haar op mijn hoofd om te overwegen te emigreren naar een land met een regering die daar anders over denkt.
Ik ga overt Tesla dus ook niet anders denken en kijk gewoon naar welke auto het fijnste rijdt, meest praktisch is enz. Dan kom ik nog steeds uit bij een Tesla voor EV's.
Ja, en ik ben ook erg tevreden met de Model Y als auto. Die kan (en ga) ik nu ook echt niet wegdoen, dat is minstens €20k weggooien...

Het verschil met een regering is dat we over onze regering mogen stemmen. Bij een aankoop heb je die mogelijkheid alleen maar door wel of niet iets te kopen.

Ik ga er overigens vanuit dat we over een paar jaar veel meer keuze gaan hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door bilgy_no1 op 12-10-2024 10:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Nu online
SpikeHome schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 07:50:
Hmm ik dacht dat ik op het grote tesla topic zat.
Is deze omgetoverd tot een politieke topic :+
Dat komt ervan als de topman van Tesla (met een enorm aandelenbelang) zo politiek is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• disbehave
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Dit weekend de Cybertruck in een random dorpje in Tsjechie gespot. Op kenteken. Ik dacht dit nog niet mogelijk was, zou er dan toch een EU goedkeuring zijn?

Afbeeldingslocatie: https://www.autoblog.nl/files/2024/10/IMG_4323-1600x1200.jpeg
Afbeeldingslocatie: https://www.autoblog.nl/files/2024/10/IMG_4322-1600x1200.jpeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:32

Perkouw

Moderator General Chat
@disbehave ah, als ik me niet vergis is dat in Lovosice. Die V3 daar waren niet écht V3 een aantal jaar terug, inmiddels wel? Je deelde nog als de oude V2 vermogen onderling.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:15

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Modbreak:Uit de topicstart
Dit topic is bedoeld om te discussiëren over ervaringen met en nieuws over Tesla auto's. Ook kun je hier al je vragen over Tesla's kwijt.
Dus Elon’s invloed op de Amerikaanse verkiezingen is in dit topic off-topic. Ik ga niet knippen in de voorgaande posts maar bij deze weer graag ontopic verder

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

disbehave schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 16:34:
Dit weekend de Cybertruck in een random dorpje in Tsjechie gespot. Op kenteken. Ik dacht dit nog niet mogelijk was, zou er dan toch een EU goedkeuring zijn?

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Toevallig krijg ik deze net gepushed:

https://www.wired.com/sto...-pedestrian-safety-rules/

Schijnt dus door de rubberen toevoegingen te komen dat het mag rondrijden. (En als je inzoomed op jouw foto, zie je dat rubber ook zitten)

[ Voor 4% gewijzigd door Notna op 15-10-2024 21:19 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakGIB
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-08 21:57
Overwegingen voor mijn volgende leaseauto

Ik hoop dat ik hier goed zit voor wat advies. Ik rijd momenteel een Tesla Model 3 (2020) en mag volgend jaar juni een nieuwe leaseauto uitkiezen. Nu zit ik te twijfelen of ik weer voor een Tesla ga, of dat ik mijn huidige Model 3 wil overnemen.

Waarom overwegen om mijn Tesla over te nemen?
Ik werk in Rotterdam en Nieuwegein, waar ik op beide locaties gratis kan laden. Hierdoor hoef ik doordeweeks thuis niet te laden, wat handig is aangezien ik geen eigen laadpaal heb (al staat er wel een in de buurt van onze wijk). Het enige moment dat ik thuis moet laden, is in het weekend.

Ik heb een berekening gemaakt voor de overname van mijn Model 3, en ik schat dat dit rond de €20.000 gaat kosten. Dat bedrag heb ik nu niet beschikbaar, dus ik zou moeten lenen bij de bank (of eventueel bij een goede vriend). De rente is ongeveer 9%, en als ik elke maand €500 afbetaal, ben ik in 5 jaar klaar met de lening. De totale rente daalt natuurlijk over tijd, omdat je steeds minder rente betaalt over het resterende bedrag.

Financiële voordelen
Als ik de auto koop, ontvang ik het leasebedrag van €1.020 bruto per maand als "car allowance" bij mijn salaris. Ook hoef ik geen bijtelling meer te betalen, wat nu €373 bruto per maand is. Dat betekent dat ik in totaal €1.393 bruto extra per maand zou hebben.

Daarnaast ontvang ik ook een kilometervergoeding voor zakelijke kilometers (ik dacht rond de €0,19 of €0,21 per kilometer). Ik rijd ongeveer 35.000 km per jaar, waarvan ongeveer de helft zakelijk, dus dat levert ongeveer €3.325 bruto per jaar op.

Als ik de auto koop, kom ik op ongeveer €750 netto per maand uit, inclusief lening, wegenbelasting, verzekering en onderhoud. Na aftrek van de belasting hou ik netto €870 over van de bruto €1.393. Per saldo zou ik dus €120 per maand besparen, en na 5 jaar is de auto van mij. De restwaarde van de auto tegen die tijd weet ik natuurlijk nog niet.

Onderhoudskosten
Tot nu toe heb ik weinig onderhoud gehad aan mijn Tesla. Het stuur is vervangen omdat de bekleding losliet, de ophanging is vernieuwd vanwege een kraakgeluid, en de stoelverwarming is gerepareerd. Verder geen noemenswaardige reparaties gehad.

Alternatief: een nieuwe Tesla Model 3
Als alternatief overweeg ik ook om een nieuwe Model 3 te leasen. Op de website van Athlon zie ik dat de nieuwe Model 3 nu €39.990 kost, wat ongeveer €10.000 goedkoper is dan mijn huidige 2020-model. De bijtelling gaat echter omhoog: volgend jaar wordt het 17% over de eerste €30.000 en 22% over het resterende bedrag. Athlon rekent voor dat ik netto ongeveer €292 per maand kwijt zou zijn aan bijtelling voor de nieuwe Model 3, wat €85 meer is dan wat ik nu betaal.

In ruil daarvoor krijg ik wel een geüpdatet versie van de Model 3, met een grotere actieradius (ongeveer 200 km meer dan mijn huidige model). Bovendien zijn eventuele kinderziektes waarschijnlijk verholpen, en heeft de auto een betere accu, wat voordelig is voor de toekomst. Uiteindelijk kan ik ook deze nieuwe Tesla overnemen, wat me dan een betere auto oplevert met een grotere actieradius.

Conclusie
Ik heb momenteel geen problemen met de actieradius van mijn 2020-model (ongeveer 300 km), dus dat is geen dringende reden om te wisselen. Heeft iemand hier ervaring met het overnemen van hun leaseauto of het overwegen daarvan? En klopt mijn berekening een beetje?

PSN: FreakGIB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Je ontvang 1400 bruto en daar bovenop ook km-vergoeding. Daarnaast laad je gratis op kantoor. Het weekend kan je natuurlijk overbruggen door ‘m vol te gooien op kantoor.

Volgens mij een no-brainer om zelf iets te regelen. Private lease een optie? Einde jaar heb je soms leuke aanbiedingen.

Anders heb je voor minder dan 20k ook wel een model 3. Vergelijkbare accu’s in andere modellen ev’s zijn ook wel voor minder te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07:38

Sjod

Ik ben goed luisterend

FreakGIB schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 15:20:
Overwegingen voor mijn volgende leaseauto

Ik hoop dat ik hier goed zit voor wat advies. Ik rijd momenteel een Tesla Model 3 (2020) en mag volgend jaar juni een nieuwe leaseauto uitkiezen. Nu zit ik te twijfelen of ik weer voor een Tesla ga, of dat ik mijn huidige Model 3 wil overnemen.

Waarom overwegen om mijn Tesla over te nemen?
Ik werk in Rotterdam en Nieuwegein, waar ik op beide locaties gratis kan laden. Hierdoor hoef ik doordeweeks thuis niet te laden, wat handig is aangezien ik geen eigen laadpaal heb (al staat er wel een in de buurt van onze wijk). Het enige moment dat ik thuis moet laden, is in het weekend.

Ik heb een berekening gemaakt voor de overname van mijn Model 3, en ik schat dat dit rond de €20.000 gaat kosten. Dat bedrag heb ik nu niet beschikbaar, dus ik zou moeten lenen bij de bank (of eventueel bij een goede vriend). De rente is ongeveer 9%, en als ik elke maand €500 afbetaal, ben ik in 5 jaar klaar met de lening. De totale rente daalt natuurlijk over tijd, omdat je steeds minder rente betaalt over het resterende bedrag.

Financiële voordelen
Als ik de auto koop, ontvang ik het leasebedrag van €1.020 bruto per maand als "car allowance" bij mijn salaris. Ook hoef ik geen bijtelling meer te betalen, wat nu €373 bruto per maand is. Dat betekent dat ik in totaal €1.393 bruto extra per maand zou hebben.

Daarnaast ontvang ik ook een kilometervergoeding voor zakelijke kilometers (ik dacht rond de €0,19 of €0,21 per kilometer). Ik rijd ongeveer 35.000 km per jaar, waarvan ongeveer de helft zakelijk, dus dat levert ongeveer €3.325 bruto per jaar op.

Als ik de auto koop, kom ik op ongeveer €750 netto per maand uit, inclusief lening, wegenbelasting, verzekering en onderhoud. Na aftrek van de belasting hou ik netto €870 over van de bruto €1.393. Per saldo zou ik dus €120 per maand besparen, en na 5 jaar is de auto van mij. De restwaarde van de auto tegen die tijd weet ik natuurlijk nog niet.

Onderhoudskosten
Tot nu toe heb ik weinig onderhoud gehad aan mijn Tesla. Het stuur is vervangen omdat de bekleding losliet, de ophanging is vernieuwd vanwege een kraakgeluid, en de stoelverwarming is gerepareerd. Verder geen noemenswaardige reparaties gehad.

Alternatief: een nieuwe Tesla Model 3
Als alternatief overweeg ik ook om een nieuwe Model 3 te leasen. Op de website van Athlon zie ik dat de nieuwe Model 3 nu €39.990 kost, wat ongeveer €10.000 goedkoper is dan mijn huidige 2020-model. De bijtelling gaat echter omhoog: volgend jaar wordt het 17% over de eerste €30.000 en 22% over het resterende bedrag. Athlon rekent voor dat ik netto ongeveer €292 per maand kwijt zou zijn aan bijtelling voor de nieuwe Model 3, wat €85 meer is dan wat ik nu betaal.

In ruil daarvoor krijg ik wel een geüpdatet versie van de Model 3, met een grotere actieradius (ongeveer 200 km meer dan mijn huidige model). Bovendien zijn eventuele kinderziektes waarschijnlijk verholpen, en heeft de auto een betere accu, wat voordelig is voor de toekomst. Uiteindelijk kan ik ook deze nieuwe Tesla overnemen, wat me dan een betere auto oplevert met een grotere actieradius.

Conclusie
Ik heb momenteel geen problemen met de actieradius van mijn 2020-model (ongeveer 300 km), dus dat is geen dringende reden om te wisselen. Heeft iemand hier ervaring met het overnemen van hun leaseauto of het overwegen daarvan? En klopt mijn berekening een beetje?
Weet je zeker dat je km vergoeding niet uit dezelfde pot komt als het uitbetalen van je lease bedrag ?.

Die km mag je dan netto uit de pot halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 08:01
Fascinerend dat er bedrijven zijn waar je gratis je auto kan volladen. Dit lijkt me niet de bedoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakGIB
Naafkap schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 16:51:
Fascinerend dat er bedrijven zijn waar je gratis je auto kan volladen. Dit lijkt me niet de bedoeling.
ik werk bij een Datacenter en klanten kunnen daar hun auto opladen zonder kosten.
Denk dat er wel meer bedrijven zijn die dat doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 08:01
Belastingtechnisch is het niet de bedoeling dat medewerkers gratis hun privé-auto’s mogen opladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakGIB
Naafkap schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 17:55:
Belastingtechnisch is het niet de bedoeling dat medewerkers gratis hun privé-auto’s mogen opladen.
alleen ben ik ook klant bij dat datacenter ik werk voor een ander bedrijf maar wij zitten met onze datazalen in dat datacenter en de laatste 3 jaar ongeveer laad ik elke dag mijn auto op daar net als dat anderen dat doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakGIB
Sjod schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 15:52:
[...]

Weet je zeker dat je km vergoeding niet uit dezelfde pot komt als het uitbetalen van je lease bedrag ?.

Die km mag je dan netto uit de pot halen
zou ik het dan op deze manier moeten berekeken

Berekening:
Kilometervergoeding:

1.458 zakelijke kilometers per maand x €0,21 = €306,18 belastingvrije vergoeding per maand.
Verrekenen met mobiliteitsbudget:

Van je bruto mobiliteitsbudget van €1.020 wordt de belastingvrije vergoeding van €306,18 afgetrokken.
Het resterende bedrag van je mobiliteitsbudget is dan: €1.020 - €306,18 = €713,82.
Belasting over het restant:

Als je in de 37,5% belastingschijf valt, betaal je hierover:
€713,82 x 37,5% = €267,68 belasting.
Netto hou je over: €713,82 - €267,68 = €446,14 netto.
Totaal netto:

Je ontvangt de belastingvrije kilometervergoeding van €306,18 plus het netto mobiliteitsbudget van €446,14.
Dit komt neer op een totaal van: €306,18 + €446,14 = €752,32 netto per maand.

met hulp van Chatgpt

maar of die netto 752.32 genoeg is om zelf een tesla te rijden dus lening afbetalen en geld voor verzekering en wegenbelasting en onderhoud is nog maar de vraag ook heb ik extra kosten met het laden van prive kilometers.

denk dat leasen toch goedkoper is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:09
Naafkap schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 17:55:
Ga daar in ieder geval niet in je berekening van uit, dan kan je van een koude kermis thuiskomen.
Blijft het zo, dan is dat een positieve meevaller in je "business-case". Maar als je morgen moet betalen is dat een niet ingecalculeerde tegenvaller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07:38

Sjod

Ik ben goed luisterend

FreakGIB schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 18:05:
[...]

zou ik het dan op deze manier moeten berekeken

Berekening:
Kilometervergoeding:

1.458 zakelijke kilometers per maand x €0,21 = €306,18 belastingvrije vergoeding per maand.
Verrekenen met mobiliteitsbudget:

Van je bruto mobiliteitsbudget van €1.020 wordt de belastingvrije vergoeding van €306,18 afgetrokken.
Het resterende bedrag van je mobiliteitsbudget is dan: €1.020 - €306,18 = €713,82.
Belasting over het restant:

Als je in de 37,5% belastingschijf valt, betaal je hierover:
€713,82 x 37,5% = €267,68 belasting.
Netto hou je over: €713,82 - €267,68 = €446,14 netto.
Totaal netto:

Je ontvangt de belastingvrije kilometervergoeding van €306,18 plus het netto mobiliteitsbudget van €446,14.
Dit komt neer op een totaal van: €306,18 + €446,14 = €752,32 netto per maand.

met hulp van Chatgpt

maar of die netto 752.32 genoeg is om zelf een tesla te rijden dus lening afbetalen en geld voor verzekering en wegenbelasting en onderhoud is nog maar de vraag ook heb ik extra kosten met het laden van prive kilometers.

denk dat leasen toch goedkoper is.
Dat bedoel ik inderdaad. Zo werkt het bij ons in elk geval.

En weet je zeker dat in de eerste schijf zit met je mobiliteitsbudget erbij ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakGIB
Sjod schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 19:26:
[...]

Dat bedoel ik inderdaad. Zo werkt het bij ons in elk geval.

En weet je zeker dat in de eerste schijf zit met je mobiliteitsbudget erbij ?
Wijzigingen 2025 Prinsjesdag
Met Prinsjesdag is bekendgemaakt dat er een extra schijf bij komt. De schijven en tarieven zien er voor 2025 als volgt uit:

Schijf Belastbaar inkomen Tarief
1 tot €38.441 35,82%
2 vanaf €38.441 tot €76.817 37,48%
3 vanaf €76.817 49,5%

mijn brutto + standby en dan die 1020 die er bij komt en vacantie geld zou dan ergens rond de 56735 komen grofweg dus nog niet in de buurt van de 76.817

Waar ik wel mee zit is de huur die ik betaal die word elk jaar berekend op je verzamel inkomen ben ik op deze manier onvoordeliger uit? lijkt me wel

[ Voor 11% gewijzigd door FreakGIB op 21-10-2024 01:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12:41
Elon admits he is not 100% sure HW3 will be capable of autonomy

If HW3 cannot do the job, Tesla will upgrade HW3 computers for owners who have purchased FSD.

- Tesla has previously said multiple times this was not possible, this is big news
- Upgrade will only cover the inference computers, not cameras or other parts

Bijzonder: eerst zeggen ze dat het niet mogelijk is, en nu opeens wel? Jammer dat ze de camera's niet upgraden, wat ook gewoon mogelijk zou moeten zijn m.i.

[ Voor 19% gewijzigd door turkeyhakan op 24-10-2024 08:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik ben benieuwd. Ik vind het een flinke uitspraak om te zeggen dat hij de computers vervangt, dat zijn veel auto's (dan zou ik ook een nieuwe krijgen, 2019 LR met FSD) en hebben die mensen geen incentive om een nieuwe te kopen (omzet!).
Op dit moment zou ik al blij zijn als autosnelweg unsupervised werkt.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bebedero
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 01-09 22:29
Is er iemand naar het Snel leverbare certified-occasions event in Eindhoven geweest? Is het aan te raden? Waren de prijzen veel lager?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RF1000
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07:16
Heeft er iemand ervaring met het huren van een Tesla in de VS? Ben een tripje aan het plannen van New York naar Washington maar bij zowel Hertz en Budget moet je US resident zijn om er eentje te huren blijkbaar. Zodra je Netherlands selecteert verdwijnen de EV's uit het lijstje. (Tevens vergroot het inleveren op een andere locatie de keuze mogelijkheid ook niet echt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Muncky-
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 30-07 14:29
RF1000 schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 16:20:
Heeft er iemand ervaring met het huren van een Tesla in de VS? Ben een tripje aan het plannen van New York naar Washington maar bij zowel Hertz en Budget moet je US resident zijn om er eentje te huren blijkbaar. Zodra je Netherlands selecteert verdwijnen de EV's uit het lijstje. (Tevens vergroot het inleveren op een andere locatie de keuze mogelijkheid ook niet echt)
Turo. Geen ervaring mee, maar wellicht een goede optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tourniquet

Tourniquet

Hiya, fellas!

Ja, ik heb vorige maand een Tesla Model Y gehuurd bij Hertz in San Francisco. Kon het toen gewoon boeken via de website, ingelogd met mijn NL account. Heb het net getest en ik kan 'm nog steeds reserveren bij de vestiging waar ik 'm heb gehuurd. Dus US resident is denk ik geen voorwaarde.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J06InnsKHzFegqmAS07IyY2sYtM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ySrH78vHm1YqgNSedoQkt6kH.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uUjPo2cuZt1ZTEYB4riM3VvGpaw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ojd2bFtAGQwhD5eXgXge6IVv.png?f=fotoalbum_large

Denk dat het (bij Hertz) aan de vestiging ligt die je kiest. Als ik voor NY JFK kies, zie ik helemaal geen elektrische opties. Bij een vestiging in de stad is wel een EV te huur, maar geen gegarandeerde Tesla:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zDOI4aP-CQtci8mF5_nwoRTEWn4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/zo6OdLjH8Muyw5z6YAMbanlL.png?f=user_large

Bij Hertz is de hele website en app sowieso niet best, ik zou even contact met ze opnemen en het navragen, wellicht zijn er dan wel mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RF1000
Dank voor je reactie. Was ondertussen via kayak vergelijker op wisecars uitgekomen die geen onderscheid maakt tussen US en non-US terwijl ze wel autos van Hertz aanbieden.

[ Voor 13% gewijzigd door RF1000 op 01-11-2024 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Laatst online: 10:36
Rechtstreeks bij Hertz met je NLse account werkt prima (hoewel ze mij ter plekke een Polestar gaven omdat de MY’s op waren…).

Via Kayak werkt meestal ook goed, hoewel het idd vaak wel een issue kan zijn zodra je je NLse rijbewijs invoert. Ik wilde een paar weken geleden een Toyota 4Runner huren maar dat ging voor geen meter meer zodra ik mijn NLse rijbewijs invoerde. Een BMW X6 was daarentegen geen probleem :?

Denk er verder aan dat als je niet inlevert op dezelfde plek je flink extra betaald per dag. Dus je moet je huurtijd zo kort mogelijk maken. Eventueel ter plekke een nieuwe auto huren als je die nog nodig hebt na aankomst.

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik heb in April nog een M3 SR+ gehuurd bij Hertz in New York JFK. Ding was verschrikkelijk vuil, terugbrengen met 90% SOC is niet handig en TACC in de VS is niet zo gek veel beter dan in Nederland.

Eerste auto die getoond wordt als ik bij New York City JFK Airport een auto wil huren voor over 2 weken is een Tesla Model 3. € 268,92 is wel meer dan het dubbele van wat ik toen betaald heb.
Zelfs als ik oppik in JFK en dropoff in IAD ingeef krijg ik een M3 te zien.

[ Voor 16% gewijzigd door Maasluip op 02-11-2024 09:39 ]

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RF1000
Oke. Dat krijg ik ook maar verdwijnt zodra ik aangeef NL'er te zijn.

Hoe gaat trouwens het verrekenen bij superchargers? Hertz belast hier na afloop je CC mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Nu online
Kloppen de supercharger tarieven?

De prijs klinkt te mooi om waar te zijn. Openbare laadpalen in de buurt zijn 0,31 tot 0,58 per kwh. Volgens de tesla app is het vanochtend 0,28 per kwh (0,36 zonder abo) voor een niet tesla auto.

Ik overweeg een model 3 occasion prive aan te schaffen en wil eerst een schatting van de vaste lasten maken. Schatting is dat de accu 1x per week geladen moet worden.

Een laadpunt aan huis (zonder extra zonnepanelen) is al duurder met zulke lage tarieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:40

Oekol

waka waka hey hey

Ricko1 schreef op zondag 3 november 2024 @ 06:40:

De prijs klinkt te mooi om waar te zijn. Openbare laadpalen in de buurt zijn 0,31 tot 0,58 per kwh. Volgens de tesla app is het vanochtend 0,28 per kwh (0,36 zonder abo) voor een niet tesla auto.

Ik overweeg een model 3 occasion prive aan te schaffen en wil eerst een schatting van de vaste lasten maken. Schatting is dat de accu 1x per week geladen moet worden.

Een laadpunt aan huis (zonder extra zonnepanelen) is al duurder met zulke lage tarieven.
Ja zeker. 28 eurocent in piek en 26 eurocent in dal zie ik bij de twee SuC die ik even voor je controleerde.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 05:57
En je hebt een gratis abbo / geen abbo nodig als je een Tesla rijdt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 08:32

28 cent thuis is toch best haalbaar? Gemak zal me ook wat waard zijn. Zonder zonnepanelen kun je ook naar een dynamisch contract kijken.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
  • Nu online
Inspired schreef op zondag 3 november 2024 @ 07:26:
[...]

28 cent thuis is toch best haalbaar? Gemak zal me ook wat waard zijn. Zonder zonnepanelen kun je ook naar een dynamisch contract kijken.
Wij zitten tot maart 2025 vast op €0,37 per kwh...
Snelle check is het independer advies nu de goedkoopste 1 jaarcontract maandelijks 0,275/0,262 per kwh (innova) en de laagste kwh prijs 0,241/0,241 per kwh (budget energie)

Zonnepanelen hebben we al. Is minder dan ons verbruik. Er is genoeg dakoppervlak voor meer en ik kan dit zelf installeren (elektricien)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
Inspired schreef op zondag 3 november 2024 @ 07:26:
[...]

Ik heb tot januari 2027 een tarief van 28 cent, dus dat is goed mogelijk. Ook geen terugleverkosten tot die tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Een eigen laadpaal is ook een luxe. Je hoeft namelijk niet te wachten op het laden en als je het net een warm hart toedraagt laad je toch 90% terwijl je slaapt.

Persoonlijk zou ik voor een paar euro’s besparen niet gaan snelladen, net als dat ik daarvoor bij het tanken niet ga omrijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Who Am I?
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:31

Ik zelfs regelmatig prijzen van €0,23 per kWh staan. Het zijn natuurlijk wel grootverbruik tarieven die Tesla moet betalen, die liggen veel lager dan voor huishoudens.

Sony A7R4+A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sony G II 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
  • Nu online
Who Am I? schreef op zondag 3 november 2024 @ 12:36:
[...]

Ik zelfs regelmatig prijzen van €0,23 per kWh staan. Het zijn natuurlijk wel grootverbruik tarieven die Tesla moet betalen, die liggen veel lager dan voor huishoudens.
Fastned rekent €0,48 per kwh met abonnement (0,69 zonder). Het verschil komt volgens mij omdat de superchargers een extra service zijn met het doel meer auto's te verkopen. Het hoeft alleen kostendekkend te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
Ricko1 schreef op zondag 3 november 2024 @ 14:07:
[...]

Fastned rekent €0,48 per kwh met abonnement (0,69 zonder). Het verschil komt volgens mij omdat de superchargers een extra service zijn met het doel meer auto's te verkopen. Het hoeft alleen kostendekkend te zijn.
Als deze alleen voor Tesla toegankelijk zouden zijn, zou dat kunnen kloppen. Dat is niet zo, dus zou dat ook heel raar zijn dat ze dat als service aanbieden voor andere merken zonder winst te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-08 09:13
[...]

Fastned zit ook op duurdere locaties. Tesla maakt ook 'gewoon' winst op de superchargers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Laatst online: 12:39
Deveon schreef op zondag 3 november 2024 @ 12:11:
[...]

Een eigen laadpaal is ook een luxe. Je hoeft namelijk niet te wachten op het laden en als je het net een warm hart toedraagt laad je toch 90% terwijl je slaapt.

Persoonlijk zou ik voor een paar euro’s besparen niet gaan snelladen, net als dat ik daarvoor bij het tanken niet ga omrijden.
Het net een warm hart toedragen doe je door juist als het flink zonnig is te gaan laden ;). Dan stroomt het namelijk niet terug het net op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
GeeMoney schreef op zondag 3 november 2024 @ 20:41:
[...]

Het net een warm hart toedragen doe je door juist als het flink zonnig is te gaan laden ;). Dan stroomt het namelijk niet terug het net op.
Dat vereist meer passie. ‘S nachts laden is geen moeite. Één keer instellen en klaar.

Overigens scheen de zon vandaag ook veel maar was de laagste prijs slechts 22ct/kWh incl alle belastingen. De overbelasting door zonnepanelen geld maar 3-4 maanden per jaar.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• World Citizen
  • Laatst online: 02-09 16:03

World Citizen

FreeReef.nl

Review na 20.000 km

Tesla Model S 2018 100d full options
Gekocht met 78.000km
Nu 98.000km
2 grote reizen en de rest door heel Nederland
Uitsluitend laden bij Tesla ivm gratis laden.

1: Koop deze auto niet als je zelf stroom moet betalen.
2. Lease hem met gratis laden (occasion)

Als je zelf stroom moet gaan betalen en dan vooral bij publieke palen dan is het echt onverstandig deze auto te kopen. Het verbuik van deze auto is absurd. Bijna de helft minder zuinig dan de Kona die ik had.

Helemaal nieuw was deze auto 140k, en nu vind je hem 6 jaar oud voor 35k. Dat is enorm verleidelijk maar je koopt een stroomverbruiker waar je misselijk van word. Zeker als je de leuke dingen als sentry mode gaat gebruiken. Stroom lijkt wel water voor de auto... en als je dus zelf stroom moet betalen, dan is het echt enorm duur.
Niet doen dus.

Maar als je hem occasion kunt leasen met gratis laden, of je kunt zakelijk wat KM erin rijden, of je kunt hem kopen met gratis laden..... dan....... Dan })

Wow... wat een beest is dit. Het slaat helemaal nergens op, maar wouw. Dat 4 wielaandrijving, die luchtvering, dat vermogen... het is gewoon speelgoed.

Ik ben een ouwe sok in het verkeer, maar soms..... dan trap je hem door een bocht heen en vraag je jezelf echt af "hoe dan".

En dat was het. Althans, kofferbakruimte is top... maar voor de rest is er geen enkele reden hem te kopen.
- Opbervakjes zijn niet handig
- Instap is niet handig
- Groot scherm is redelijk nutteloos op uitzonderlijke momenten na
- Hij is te groot
- Parkeren is ruk
- Moderne snufjes vallen wel mee in verhouding tot een hedendaagse auto

Het is maar gewoon een auto.. die eigenlijk niet eens zo heel handig is.
Ik heb er voor gekozen ivm de opbergruimte, en ja.... je kunt er je hele huisraad in kwijt en met 4 man een midweek weg is makkelijk te doen. Ruimte zat.
En ja... de stoelen zitten wel lekker en allemaal verwarmd... maar het blijft een sedan. 50+ kreunen zich er vaak in en uit.
Dat scherm.. Het is dat ik er wat leuke dingen op kan doen als ik stil sta... maar tijdens het rijden... tsja, wat heb je er nou eigenlijk aan. Niks.
Navigatie had ook op de helft van het scherm gekund.

Dus als je een monster van een auto zoekt, die ooit veel te duur was en nu niet meer, en je houd van rij vakanties... Dan is dit wel heel fijn.

Zoek je hyperfancy, pak een andere.

En dus dat stroom. Je kunt proberen 380 mailtjes te sturen naar Tesla om te vragen of je gratis laden mee over mag nemen bij koop.... maar dat lukt zelden. (zelden :P ).

Kwa problemen?
Niks. Niks is stuk gegaan, niks klaagt, niks kraakt... alles gaat goed. Ook geen software problemen ofzo. Sterker nog, in de 8 maanden dat ik hem heb zijn er meerdere functies bij gekomen. (voor een auto uit 2018 niet slecht)

Dus ja doen! Maar dus niet zelf stroom betalen.
En als je het doet... doe de 100d. Dat 4 wielaandrijving is belachelijk. En enorm veilig. Ik reed vanmorgen in een achterwielaandrijver... en zat al bijna ergens in de berm omdat ik schrok van hoe weinig grip die uit een bocht heeft.

Me happy!

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:36
@World Citizen ik heb er ook eens naar gekeken met gratis laden.
Helaas is voor mij de dichtstbijzijndste een half uur rijden dus minimaal uurtje op en neer plus laad tijd.
Was voor ook een nogo

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Nu online
World Citizen schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 17:21:
Review na 20.000 km

Gekocht met 78.000km
Nu 98.000km

Als je zelf stroom moet gaan betalen en dan vooral bij publieke palen dan is het echt onverstandig deze auto te kopen. Het verbuik van deze auto is absurd. Bijna de helft minder zuinig dan de Kona die ik had.

Helemaal nieuw was deze auto 140k, en nu vind je hem 6 jaar oud voor 35k. Dat is enorm verleidelijk maar je koopt een stroomverbruiker waar je misselijk van word. Zeker als je de leuke dingen als sentry mode gaat gebruiken. Stroom lijkt wel water voor de auto... en als je dus zelf stroom moet betalen, dan is het echt enorm duur.
Niet doen dus.

Maar als je hem occasion kunt leasen met gratis laden, of je kunt zakelijk wat KM erin rijden, of je kunt hem kopen met gratis laden..... dan....... Dan })

Wow... wat een beest is dit. Het slaat helemaal nergens op, maar wouw. Dat 4 wielaandrijving, die luchtvering, dat vermogen... het is gewoon speelgoed.

Ik ben een ouwe sok in het verkeer, maar soms..... dan trap je hem door een bocht heen en vraag je jezelf echt af "hoe dan".

En dat was het. Althans, kofferbakruimte is top... maar voor de rest is er geen enkele reden hem te kopen.
- Instap is niet handig
- Hij is te groot
- Parkeren is ruk

Ik heb er voor gekozen ivm de opbergruimte, en ja.... je kunt er je hele huisraad in kwijt en met 4 man een midweek weg is makkelijk te doen. Ruimte zat.
En ja... de stoelen zitten wel lekker en allemaal verwarmd... maar het blijft een sedan. 50+ kreunen zich er vaak in en uit.
Dat scherm.. Het is dat ik er wat leuke dingen op kan doen als ik stil sta... maar tijdens het rijden... tsja, wat heb je er nou eigenlijk aan. Niks.

Dus als je een monster van een auto zoekt, die ooit veel te duur was en nu niet meer, en je houd van rij vakanties... Dan is dit wel heel fijn.

En dus dat stroom. Je kunt proberen 380 mailtjes te sturen naar Tesla om te vragen of je gratis laden mee over mag nemen bij koop.... maar dat lukt zelden. (zelden :P ).

Kwa problemen?
Niks. Niks is stuk gegaan, niks klaagt, niks kraakt... alles gaat goed. Ook geen software problemen ofzo. Sterker nog, in de 8 maanden dat ik hem heb zijn er meerdere functies bij gekomen. (voor een auto uit 2018 niet slecht)

En als je het doet... doe de 100d. Dat 4 wielaandrijving is belachelijk. En enorm veilig. Ik reed vanmorgen in een achterwielaandrijver... en zat al bijna ergens in de berm omdat ik schrok van hoe weinig grip die uit een bocht heeft.

Me happy!
Dat geldt voor iedere auto natuurlijk. Duur, lomp en groot is dokken. Maar goed, stroom kost geen drol dus who cares 😆.

Voor de rest lees ik: betrouwbaar, snel, stabiel en veel ruimte. Btw die multimedia en hedendaagse snufjes vind je bijna op geen enkele auto. En ohja, het geluid is ook een dikke plus.

Zo maar even op marktplaats kijken voor een tweedehandsje 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Review na 20.000 km

Gekocht met 78.000km
Nu 98.000km

Niet doen dus.

- Instap is niet handig
- Hij is te groot
- Parkeren is ruk

Kwa problemen?

Me happy!
Wat is je gemiddelde verbruik dan? Ik heb 5 jaar een Model S 85 gehad en nu 6 jaar een Model X 100D en ik vind het reuze meevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Who Am I?
Review na 20.000 km

Gekocht met 78.000km
Nu 98.000km

Niet doen dus.

- Instap is niet handig
- Hij is te groot
- Parkeren is ruk

Kwa problemen?

Me happy!
Wij betalen dus wel zelf de elektriciteit, maar ik vind het wel meevallen hoeveel hij (75D uit 2018) slurpt. Heb het al vaker verteld hier, maar in de zomer zitten we op lange stukken rond de 130-140Wh/km. In de winter 180-190Wh/km. Korte stukjes verbruiken relatief veel. Onze Hyundai i10 kostte qua brandstof veel meer.

Sony A7R4+A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sony G II 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Review na 20.000 km

Gekocht met 78.000km
Nu 98.000km

Niet doen dus.

- Instap is niet handig
- Hij is te groot
- Parkeren is ruk

Kwa problemen?

Me happy!
Hier een Model S 75D bezitter sinds half augustus. Heb er nu 5k opzitten met een gemiddeld verbruik van 188wh/km. Dat valt toch mee?

Ik herken verder wel wat je zegt. Mis alleen een beetje opbergruimtes. Met het grootste gemis de deur vakken.

Wanneer je SC01 hebt is de free supercharge overdraagbaar mits je hem niet aan Tesla zelf verkoopt. Wel altijd een prettig gevoel om hem gratis te stekkeren.

Qua parkeren... Tsja, het is even wennen. Ik rijd voor mn werk een verlengde Volkswagen Transporter zonder sensoren, binnenspiegel en achteruit. Deze krijg ik elk parkeervak en heeft ongeveer dezelfde maten als de Model S. Nou eerste keer parkeren met de Tesla, stond zowat diagonaal in het vak. Het is even wennen dat de achterkant breder is dan de voorkant. Nu zijn we het wel gewend, mn vriendin slingert hem nu ook overal in. :+

Plaatje bij het praatje

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z_lzD0iBGDWamNkY6aZsrbdIhpM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/wbD3pOQum0n4sbmUtA7Ywu3t.jpg?f=user_large

* pjot1 is ook happy! :Y

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

@SpikeHome @STIMPPYYY @Who Am I? @pjot1

Het rijverbruik is inderdaad wel te overzien. Hij is zeker wat minder zuinig in rijden dan mijn Kona.

Maar....
Mijn Kona had een 65kWh accu... en daar haalde ik over een week tijd wel 480km uit. Dus na een week aan tijd en 480km rijden was de accu leeg.

Mijn Tesla heeft een 100Wwh accu, en daar haal ik over een week tijd ook ongeveer 500 km uit. Dus na een week aan tijd en 500km rijden is de accu leeg.

De Tesla verbruikt dus ergens 35kWh meer aan stroom voor hetzelfde bereik. Wellicht als je een accu leegrijd op een dag dat het iets minder opvalt, maar als je een accu leeg rijd in een week valt dit enorm op.

Puur kijkende naar rijverbruik lijkt het dus mee te vallen, maar kijkende naar het totaal is de Tesla 35kWh per 500km minder zuinig. En dan heb ik niet eens de FULL sentry mode aanstaan.

Hier zit ook het laadsnelheidverhaalprobleem. Sure, mijn Tesla laad 2x zo snel op als mijn Kona... maar er moet wel 35kWh meer in... dus effectief sta ik net zo lang stil voor dezelfde 480/500km range.

@SpikeHome Voor mij is het goed te doen omdat ik elke week wel 2x voor de zaak ergens moet zijn. Dan kom ik vaak langs een station van Tesla en laad ik hem tot 80-%.
Anders rij ik op zondag naar de Tesla hier 10min vanaf en laad hem even bij met een kop koffie en de krant.

Dat is verre van ideaal, maar kwa kosten voor mij interessant. Nu heb ik geen gezin, dus "even naar Tesla" rijden is makkelijk voor me.

@Navi Gemiddels zit ik met die Tesla wel snel aan de 20Wh/km. Ik kan wel 18/19 halen maar dan rijd je er bewust op. Ik zit denk ik eerlijker sneller rond e 21 dan rond de 20.
Een Kona zit op 16/17... Dat scheelt nogal.

Dat verschil gooi je gewoon direct in de container als je puur kijkt om van A naar B te raken.

@Who Am I? Dat haal ik echt niet. Als ik en uur achter een vrachtwagen ga hangen in AutoPilot dan haal ik echt geen 160/170 wh per km. Mogelijk komt dat omdat ik met 4x4 rij (en dus 2 motoren), maar als een 75D serieus 160/170 wh/km haalt dan is dat de betere keuze denk ik voor de portemonaie.

@pjot1 Ik raad iedereen inderdaad ook dat open dak aan. Dat is echt tof!!!

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Nu online
World Citizen schreef op zondag 10 november 2024 @ 09:51:

Het rijverbruik is inderdaad wel te overzien. Hij is zeker wat minder zuinig in rijden dan mijn Kona.

Maar....
Mijn Kona had een 65kWh accu... en daar haalde ik over een week tijd wel 480km uit. Dus na een week aan tijd en 480km rijden was de accu leeg.

Mijn Tesla heeft een 100Wwh accu, en daar haal ik over een week tijd ook ongeveer 500 km uit. Dus na een week aan tijd en 500km rijden is de accu leeg.

De Tesla verbruikt dus ergens 35kWh meer aan stroom voor hetzelfde bereik. Wellicht als je een accu leegrijd op een dag dat het iets minder opvalt, maar als je een accu leeg rijd in een week valt dit enorm op.

Puur kijkende naar rijverbruik lijkt het dus mee te vallen, maar kijkende naar het totaal is de Tesla 35kWh per 500km minder zuinig. En dan heb ik niet eens de FULL sentry mode aanstaan.

Hier zit ook het laadsnelheidverhaalprobleem. Sure, mijn Tesla laad 2x zo snel op als mijn Kona... maar er moet wel 35kWh meer in... dus effectief sta ik net zo lang stil voor dezelfde 480/500km range.

@SpikeHome Voor mij is het goed te doen omdat ik elke week wel 2x voor de zaak ergens moet zijn. Dan kom ik vaak langs een station van Tesla en laad ik hem tot 80-%.
Anders rij ik op zondag naar de Tesla hier 10min vanaf en laad hem even bij met een kop koffie en de krant.

Dat is verre van ideaal, maar kwa kosten voor mij interessant. Nu heb ik geen gezin, dus "even naar Tesla" rijden is makkelijk voor me.

@Navi Gemiddels zit ik met die Tesla wel snel aan de 20Wh/km. Ik kan wel 18/19 halen maar dan rijd je er bewust op. Ik zit denk ik eerlijker sneller rond e 21 dan rond de 20.

Dat verschil gooi je gewoon direct in de container als je puur kijkt om van A naar B te raken.

@Who Am I? Dat haal ik echt niet. Als ik en uur achter een vrachtwagen ga hangen in AutoPilot dan haal ik echt geen 160/170 wh per km. Mogelijk komt dat omdat ik met 4x4 rij (en dus 2 motoren), maar als een 75D serieus 160/170 wh/km haalt dan is dat de betere keuze denk ik voor de portemonaie.

Ach, 35kW. Een tientje meer. Zelfde als dat je zou zeggen voor een tientje meer rijd je dagelijks in een S klasse of A8 😁

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

STIMPPYYY schreef op zondag 10 november 2024 @ 10:01:
[...]

Ach, 35kW. Een tientje meer. Zelfde als dat je zou zeggen voor een tientje meer rijd je dagelijks in een S klasse of A8 😁
Ja... maar dat is mijn waarschuwing. De aanschafprijs valt dus relatief mee, maar verkijk je daar niet op. Het is verleidelijk maar... hou er rekening mee dat je dus zuiniger kunt rijden met een moderne of andere auto uit dat jaar.

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Niet online

Maar....

Zoals ik al dacht, je zei dat de Tesla bijna het dubbele verbruikte van een Kona, maar dat klopt dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Nu online
World Citizen schreef op zondag 10 november 2024 @ 10:04:
[...]

Ja... maar dat is mijn waarschuwing. De aanschafprijs valt dus relatief mee, maar verkijk je daar niet op. Het is verleidelijk maar... hou er rekening mee dat je dus zuiniger kunt rijden met een moderne of andere auto uit dat jaar.
Uiteraard, mijn MG4 (klasse Kona) verbruikt nu ook rond de 170. Gister op de snelweg 200 (125km/pu)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

Navi schreef op zondag 10 november 2024 @ 10:21:
[...]

Zoals ik al dacht, je zei dat de Tesla bijna het dubbele verbruikte van een Kona, maar dat klopt dus niet.
[...]

Nouw... 65% zit toch aardig dicht op 50%. Wellicht iets minder dan BIJNA het dubbele... maar dat zit er niet ver af. 35% minder verbruik...
Als ik Full Sentry aanzet met camera detectie. Dan is het nog minder.

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Niet online
World Citizen schreef op zondag 10 november 2024 @ 10:25:
[...]

[...]

Nouw... 65% zit toch aardig dicht op 50%. Wellicht iets minder dan BIJNA het dubbele... maar dat zit er niet ver af. 35% minder verbruik...
Als ik Full Sentry aanzet met camera detectie. Dan is het nog minder.
Het dubbele is 100%..

Je Kona doet 16/17 kWh per 100 km zeg je, dan zou de Tesla bijna 32/34 moeten verbruiken wat natuurlijk niet klopt.

[ Voor 13% gewijzigd door Navi op 10-11-2024 10:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

Navi schreef op zondag 10 november 2024 @ 10:26:
[...]

Het dubbele is 100%..

Je Kona doet 16/17 kWh per 100 km zeg je, dan zou de Tesla bijna 32/34 moeten verbruiken wat natuurlijk niet klopt.
Je vergelijkt rijverbruik. Ik vergelijk Auto verbruik.

Dus die 100kWh per week en die 65kWh per week. (over bijna dezelfde afstand)

[ Voor 3% gewijzigd door World Citizen op 10-11-2024 10:40 ]

FreeReef.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mkrmr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 02-09 13:50

mkrmr

Tesla Model 3, BMW K1600

World Citizen schreef op zondag 10 november 2024 @ 10:39:
[...]

Je vergelijkt rijverbruik. Ik vergelijk Auto verbruik.

Dus die 100kWh per week en die 65kWh per week. (over bijna dezelfde afstand)
Het klopt vast allemaal maar je vergelijkt een middenklasse SUV met een premium sedan, met veel meer vermogen, opties (had de Kona Sentry mode of iets dergelijks?), en een hoger gewicht. Dat de S meer kost/verbruikt per km of per week is normaal.

Zelfde zou je hebben als je een S vergelijkt met een Y of een 3, die verbruiken ook veel minder kWh per week...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Who Am I?

Maar....

De 75D is ook een All Wheel Drive, maar is wel ruim 200kg lichter dan de 100D, misschien dat daar een verschil in zit. Dat gewicht sleep je altijd mee natuurlijk. Als ik mijn auto vol gooi met een kuub brandhout, dan rij ik ook een stuk minder zuinig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peerke 1960
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 27-08 21:40

peerke 1960

Blauw Eitje met trekhaak ( SR)

@worldcitizen, je bent er blij mee. De S is een prachtige bak! Ik had bijna een Volvo ex30 gekocht, die verbruikt vergelijkbaar. Is toch een stuk minder leuk!
Peter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:13
Review na 20.000 km

Gekocht met 78.000km
Nu 98.000km

Niet doen dus.
.........

Me happy!
Model S75D 2018 in de private occassion lease hier, met gratis laden. Geen spijt van, maar als ik hem zelf gekocht had lag ik toch wel wakker van de onderdelenprijzen icm met de betrouwbaarheid.. plus de afschrijving met de wegenbelasting en andere factoren.

. Zo zijn bij mij de koplampen en achterlicht units onlangs alle 4 gratis vervangen, achter vochtproblemen en voor kapotte DLR leds.. Wil niet weten wat dat voor een particulier kost :X

Jouw stelling van 140k naar 35k in 6 jaar is iets overdreven, maar afschrijven doen ze ja. Zodoende ook lekker in de aanbieding bij Ayvens private lease.

Wat het verbruik betreft, ja het is hoog, maar vergelijk het even met een Audi e tron of andere auto van vergelijkbaar gewicht/vermogen, dan weer relatief zuinig. Niet je Kona, veel lichter en weinig pk's :P

Verder herken ik je verhaal best. Luchtvering is heerlijk en het ding is zo stabiel als een vrachtwagen op de snelweg in de regen, echt bizar. Gevoel en sportieve beleving is echter 0, je voelt niet wat het onderstel doet in een bocht en dat is best eng.

Opgegeven vermogen (440pk bij mij, na de uncorked update?) is er echter alleen tot de 100km/h, daarna voel je het fors afnemen en uiteindelijk komen benzinewagens met dik 150pk minder doodleuk weer langs je zoeven richting de 180km/h en hoger hoor. Het vermogen wordt echt flink afgeknepen dan.

Als je zelf afdoende panelen op je dak hebt (of veel langs superchargers komt) vallen de kosten best mee hoor, ook bij het hogere verbruik. Maar goed, ik kom uit een benzineauto die 1 op 9 op super reed.

Verbruik is bij mij 200Wh/km, rij vaak lange afstanden op lege snelwegen na 19u en heb niet het geduld 100km/h te gaan tuffen dan. Ik race gewoon heerlijk van (gratis) lader naar lader, who cares :P

[ Voor 7% gewijzigd door _Anvil_ op 12-11-2024 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Achilles31
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 30-07 21:28
Ik ben bezig met de aanschaf van een S 75D uit 2018, SOH rapport opgevraagd, resultaat is 86%. Ongeveer 90k gereden, prijs marktconform. Auto staat er verder echt heel strak bij + alle gewenste opties.

Mijn gevoel ,gebaseerd obv open bronnen, zegt dat de norm rond 90 / 92 % hoort te liggen bij soortgelijke modellen met een dubbele kilometer stand. Als dat klopt dan zou dit een matige deal zijn imho.

Hoe kijken jullie hier tegenaan? De degradatie curve is waarschijnlijk inmiddels wel minder stijl en er zit nog 2 jaar garantie op de accu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Laatst online: 12:34
Achilles31 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 15:05:
Ik ben bezig met de aanschaf van een S 75D uit 2018, SOH rapport opgevraagd, resultaat is 86%. Ongeveer 90k gereden, prijs marktconform. Auto staat er verder echt heel strak bij + alle gewenste opties.

Mijn gevoel ,gebaseerd obv open bronnen, zegt dat de norm rond 90 / 92 % hoort te liggen bij soortgelijke modellen met een dubbele kilometer stand. Als dat klopt dan zou dit een matige deal zijn imho.

Hoe kijken jullie hier tegenaan? De degradatie curve is waarschijnlijk inmiddels wel minder stijl en er zit nog 2 jaar garantie op de accu.
als ik zo her en der lees hebben de meeste Tesla occassion accu's zo tussen de 10 en 15% degradatie. Dus dat zou dan wel kloppen bij deze..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Who Am I?
Achilles31 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 15:05:

Volgens de Tessie app zit mijn 75D uit 2018 op 88,6% van de originele capaciteit. Dit is na 152k km. Dus als ik heel eerlijk ben lijkt de batterij van de auto die jij op het oog hebt een stuk minder te zijn, zeker na een stuk minder km's dan de mijne.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:14
_Anvil_ schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 15:59:
[...]

Model S75D 2018 in de private occassion lease hier, met gratis laden. Geen spijt van, maar als ik hem zelf gekocht had lag ik toch wel wakker van de onderdelenprijzen icm met de betrouwbaarheid.. plus de afschrijving met de wegenbelasting en andere factoren.

Zo zijn bij mij de koplampen en achterlicht units onlangs alle 4 gratis vervangen, achter vochtproblemen en voor kapotte DLR leds.. Wil niet weten wat dat voor een particulier kost :X
Die DLR leds blijven helaas gaan, ook je nieuwe koplampen gaan dat uiteindelijk weer een keer krijgen. Jammer dat ze daar niks aan doen. Kosten zijn trouwens 1200 per koplampunit en 580 per kant voor de achterlichten. Ik ga bij de laatste alvast preventief de pakkingen vervangen voor 15/stuk, dan ben ik het dáár iig voor.

De achterlichten gaan er overigens ook niet kapot van, het oogt alleen lelijk. Het is een dure fix, maar een E-segmenter is altijd duur in onderdelen, kijk maar eens wat vergelijkbare onderdelen voor een 5/7-serie, A6/8 of E/S-klasse oid kosten, dan is het allemaal ineens erg schappelijk. Zelfs als ik worst-case reken en alle bekende kwaaltjes en onderhoud alvast meereken (wielophanging rondom elke 100K, koplampunits elke 5 jaar, achterklep actuatoren elke 5 jaar, elke 2 jaar grote beurt incl. remklauwen reviseren en zonnedak onderhouden) kom ik nog steeds op hele redelijke onderhoudskosten per jaar uit. Echt een schijntje vergeleken met een potente Audi of andere Duitser kan ik je uit ervaring vertellen.

Ik heb zelf dus na het nodige rekenwerk toch een andere afweging gemaakt en er zelf één gekocht. Lease vond ik toch wel erg duur en ik kon vrijwel geen 100D's vinden. Dus na eerder een 2015 Model S P85 en een 2019 Model 3 LR RWD te hebben gereden ben ik nu voor een 2018 Model S 100D als alweer de 3e Tesla op een rij gegaan. :Y)

Na vrij lang zoeken heb ik eindelijk een exemplaar kunnen vinden met beige bekleding (bijna niet te vinden) en alle opties die ik persé wilde omdat dat imho het verschil maakt om voor een S te kiezen tov bijv. een model Y (zonnedak, luchtvering, winterpakket én Hi-Fi). 140kkm op de klok, wat wat mij betreft niets is voor deze auto's.

Gisteren uitgebreid de tijd genomen om de auto van top tot teen te checken en de halve frunk gedemonteerd en op wat kleine cosmetische dingetjes na was alles in uitstekende staat. Het voornaamste issue was flink kromme aandrijfassen voor (wat een bekend issue is). Dat gaan ze onder garantie of op hun kosten laten oplossen bij Tesla zelf en nemen dan als ie er toch staat meteen de CCS- en MCUv2 upgrade voor me mee. Dat zal wel even duren, dus nog even afwachten wanneer ik m op mag halen.
Jouw stelling van 140k naar 35k in 6 jaar is iets overdreven, maar afschrijven doen ze ja. Zodoende ook lekker in de aanbieding bij Ayvens private lease.

Wat het verbruik betreft, ja het is hoog, maar vergelijk het even met een Audi e tron of andere auto van vergelijkbaar gewicht/vermogen, dan weer relatief zuinig. Niet je Kona, veel lichter en weinig pk's :P
Nou de mijne komt daar aardig in de buurt, die is in 6,5 jaar van 126 (catalogus) naar ~30K vraagprijs gegaan, en dat laatste is dan de verkoopprijs, kan je nagaan als je m inruilt. Maar dat is geen ongebruikelijke afschrijving in dit segment. Vraag maar aan een Taycan bezitter. >:)

En het verbruik is idd hoger dan bijv. een model 3, maar het kan idd echt veel gekker (een e-tron of i-pace zit rond de 300Wh/km. Een model S tussen de 160 en 200 bij mij. Niet zo heel veel meer (5-10%) dan onze eGolf doet. Een Model 3 deed dan 130-150 meen ik (maar kijk er nooit echt naar). Een kona moet je eerder vergelijken met een M3 of een opel emokka/e308 oid, niet met een S, dat is een totaal andere klasse auto.
Verder herken ik je verhaal best. Luchtvering is heerlijk en het ding is zo stabiel als een vrachtwagen op de snelweg in de regen, echt bizar. Gevoel en sportieve beleving is echter 0, je voelt niet wat het onderstel doet in een bocht en dat is best eng.
Tja, dat is waar je echt voor kiest. Heb ook wel getwijfeld hoor, want een m3 stuurt echt als een kart, heel scherp, direct en precies en daar kon ik echt van genieten op een bochtig weggetje. Een S is in vergelijking een ontzettend afstandelijke containerboot van een auto, maar daarmee ook wel weer echt een ontzettend comfortabel snelwegkanon en dat past toch veel beter bij mijn gebruik (2x per week 200km/dag) op dit moment.
Als je zelf afdoende panelen op je dak hebt (of veel langs superchargers komt) vallen de kosten best mee hoor, ook bij het hogere verbruik. Maar goed, ik kom uit een benzineauto die 1 op 9 op super reed.

Verbruik is bij mij 200Wh/km, rij vaak lange afstanden op lege snelwegen na 19u en heb niet het geduld 100km/h te gaan tuffen dan. Ik race gewoon heerlijk van (gratis) lader naar lader, who cares :P
Idd, hier ook een zware voet en toch verwacht ik rond de 75 euro aan stroom per maand kwijt te zijn (wat grotendeels van het eigen dak komt, dus eigenlijk nog veel minder dan dat, maar ik reken even met 23ct/kWh). Een absoluut schijntje met de >400 euro/maand aan BP ultimate die mijn Audi S5 dronk. Ga me echt niet druk maken om een paar tientjes meer of minder stroom, dan moet je zo'n auto gewoon niet gaan rijden.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 08:48
Maar....
...
Gemiddels zit ik met die Tesla wel snel aan de 20Wh/km. Ik kan wel 18/19 halen maar dan rijd je er bewust op. Ik zit denk ik eerlijker sneller rond e 21 dan rond de 20.
480km met 65kWh komt op 135Wh/km. Serieus minder dan 160/170Wh/km.
Er klopt toch iets niet in je verhaal dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12:24
-

[ Voor 100% gewijzigd door Card Nox op 17-11-2024 03:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12:24
-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:09
[...]

Ik denk eerder dat er per auto een x bedrag voor het SuC netwerk is verwerkt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:14
ybos schreef op zondag 17 november 2024 @ 12:08:
[...]

Ik denk eerder dat er per auto een x bedrag voor het SuC netwerk is verwerkt.
Dat kan. Maar ze hebben ook een veel slimmer business model:
- Tesla maakt haar eigen dispensers en laadelectronica, Fastned koopt die spullen op een veel kleinere schaal in bij de ABB's van deze wereld.
- Tesla zit vaak op veel goedkopere locaties, bij hotels enzo ipv peperdure snelwegtankstation-locaties waar je maar 10 jaar een concessie krijgt. Ze krijgen die ruimte voor de laadpalen vaak zelfs voor niks ter bechikking (de hotels hebben parkeerplekken zat en zijn weer erg blij met de horecaomzet van de tesla laders die wachten, dit geldt iig voor van der Valk weet ik uit eerste hand). Daarin hebben ze ook een behoorlijk first-mover voordeel. De meest ideale locaties zijn al door Tesla in gebruik genomen, daar komt een ionity ofzo niet zomaar meer tussen.
- Hetzelfde geldt voor de HV netaansluitingen, die zijn er bij de Tesla locaties vaak al, bij pompstations liggen die er vrijwel nooit.
- Fastned moet investeren met vreemd vermogen , inmiddels tegen een behoorlijke obligatierente. Tesla had eerst 0-1% "rente" en inmiddels loopt het geld er van de muren.

[ Voor 22% gewijzigd door RonJ op 17-11-2024 20:54 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 02-09 11:56
[...]

Ik denk dat je alleen naar het rijverbruik nu kijkt. Waar hij juist veel verbruik in de week ziet.

Maar zelfs dan is hij “bijna de helft minder zuinig dan een Kona” lastige zin maar redelijk waar:
Kona doet 160 Wh/km. De helft minder zuinig maakt 240 Wh/km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chicco68
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 02-03 22:58
Zover mij bekend heb ik geen mistverlichting aan de voorzijde echter als ik aan de voorzijde bij de strip in de bumper kijk zie ik daar toch gewoon verlichting zitten.
Ook in het menu “verlichting” zie ik alleen een knop voor de mistlichten aan de achterzijde. Aangezien ik ook niks zie van bochtverlichting vraag ik mij af, waar is deze verlichting dan wél voor…?
Betreft een M3 SR+ uit 8/2019.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jQXGIm_N9TJttgdooe6aY-7BSew=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L9J2iu9RjR7vDYuUQ7IKXoGU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mE4ykEmVjr2gOIav8n7OpRwIlao=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PC3Od1GdvblLD642MksnL6L2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Who Am I?
Chicco68 schreef op maandag 18 november 2024 @ 16:14:
Zover mij bekend heb ik geen mistverlichting aan de voorzijde echter als ik aan de voorzijde bij de strip in de bumper kijk zie ik daar toch gewoon verlichting zitten.
Ook in het menu “verlichting” zie ik alleen een knop voor de mistlichten aan de achterzijde. Aangezien ik ook niks zie van bochtverlichting vraag ik mij af, waar is deze verlichting dan wél voor…?
Betreft een M3 SR+ uit 8/2019.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zijn dit niet de lampen die aan gaan aan als je een bocht maakt? (Nee, niet je knipperlicht) Aan de kant waar je heen draait zegmaar. Er is vast een officiële naam voor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Caelorum
Nee, dat is 100% mistlicht. En in 2018/2019 werd die inderdaad nog op de SR+ meegeleverd. Waarom dat in zijn software niet meer is geactiveerd geen idee, maar ik zou een serviceverzoek indienen met de vraag waarom de lampen er wel zitten, maar deze niet te activeren zijn.

Mogelijk hetzelfde verhaal als de puddle lights bij de voeten, die er gegarandeerd ook zitten op zijn auto, maar software-locked zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chicco68
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 02-03 22:58
Dan ga ik dat eens proberen en gelijk eens informeren naar de puddle light. Thanks!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Nu online
Caelorum schreef op maandag 18 november 2024 @ 16:44:
Nee, dat is 100% mistlicht. En in 2018/2019 werd die inderdaad nog op de SR+ meegeleverd. Waarom dat in zijn software niet meer is geactiveerd geen idee, maar ik zou een serviceverzoek indienen met de vraag waarom de lampen er wel zitten, maar deze niet te activeren zijn.

Mogelijk hetzelfde verhaal als de puddle lights bij de voeten, die er gegarandeerd ook zitten op zijn auto, maar software-locked zijn.
Volgens mij zijn er zelfs versies uitgeleverd waarbij deze er niet op zaten tijdens levering en achteraf zijn gemonteerd. Zijn daarna vrij snel helemaal verdwenen inderdaad.

[ Voor 3% gewijzigd door STIMPPYYY op 18-11-2024 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Chicco68 schreef op maandag 18 november 2024 @ 17:18:
Dan ga ik dat eens proberen en gelijk eens informeren naar de puddle light. Thanks!!
Puddle light ga je niet in de software actief krijgen. Je kan ze hooguit anders aansluiten. Die dingen zaten er in omdat het duurder was ze zonder te leveren, maar ze maakten nooit deel uit van de uitrusting en was voorbehouden aan het upsellen naar een LR (RWD) of een Performance versie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pdidi
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Caelorum schreef op maandag 18 november 2024 @ 16:44:
Sterker nog: als er mistvoorlampen gemonteerd zijn, moeten ze het voor de APK ook doen

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-08 11:05
pdidi schreef op maandag 18 november 2024 @ 22:39:
[...]

Sterker nog: als er mistvoorlampen gemonteerd zijn, moeten ze het voor de APK ook doen
Ik had altijd begrepen dat als ze het allebei niet doen, het dan ook geen APK afkeur is.

• Caelorum
Lichtbeeld links en rechts moet gelijk zijn. Daarom is overmatig vocht in de achterlichten ook zo'n probleem, dat is zelden gelijk aan beide kanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Afgelopen dinsdag had ik een melding voor een update. 2024.44.1 Deze gelijk geïnstalleerd. Gisteren weer een update naar 2024.44.3. Twee updates binnen een week. Komt dat wel vaker voor? Aangezien ik 3 maanden geen updates heb gehad. Gaat om een Model S 75d uit 2016.

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Het zijn nog fixes dus ligt er maar net aan wat er allemaal fout gaat :)
Pagina: 1 ... 58 ... 65 Laatste

Let op:
Of je wel of geen update hebt ontvangen hoeft niet meer hier in het topic. Dit verschijnsel zie je ook bij elke nieuwe iOS/Android/PS4/Xbox update.

Probleem hier is dat Tesla elke week wel een update uitbrengt, waardoor de vervuiling nog erger is. Als er een nieuwe update is, kan hij natuurlijk wel inhoudelijk besproken worden.

Voor vragen en opmerkingen over de Model 3 en Y kan je terecht in dit topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic