Review na 20.000 km
Tesla Model S 2018 100d full options
Gekocht met 78.000km
Nu 98.000km
2 grote reizen en de rest door heel Nederland
Uitsluitend laden bij Tesla ivm gratis laden.
1: Koop deze auto niet als je zelf stroom moet betalen.
2. Lease hem met gratis laden (occasion)
Als je zelf stroom moet gaan betalen en dan vooral bij publieke palen dan is het echt onverstandig deze auto te kopen. Het verbuik van deze auto is absurd. Bijna de helft minder zuinig dan de Kona die ik had.
Helemaal nieuw was deze auto 140k, en nu vind je hem 6 jaar oud voor 35k. Dat is enorm verleidelijk maar je koopt een stroomverbruiker waar je misselijk van word. Zeker als je de leuke dingen als sentry mode gaat gebruiken. Stroom lijkt wel water voor de auto... en als je dus zelf stroom moet betalen, dan is het echt enorm duur.
Niet doen dus.
Maar als je hem occasion kunt leasen met gratis laden, of je kunt zakelijk wat KM erin rijden, of je kunt hem kopen met gratis laden..... dan....... Dan
Wow... wat een beest is dit. Het slaat helemaal nergens op, maar wouw. Dat 4 wielaandrijving, die luchtvering, dat vermogen... het is gewoon speelgoed.
Ik ben een ouwe sok in het verkeer, maar soms..... dan trap je hem door een bocht heen en vraag je jezelf echt af "hoe dan".
En dat was het. Althans, kofferbakruimte is top... maar voor de rest is er geen enkele reden hem te kopen.
- Opbervakjes zijn niet handig
- Instap is niet handig
- Groot scherm is redelijk nutteloos op uitzonderlijke momenten na
- Hij is te groot
- Parkeren is ruk
- Moderne snufjes vallen wel mee in verhouding tot een hedendaagse auto
Het is maar gewoon een auto.. die eigenlijk niet eens zo heel handig is.
Ik heb er voor gekozen ivm de opbergruimte, en ja.... je kunt er je hele huisraad in kwijt en met 4 man een midweek weg is makkelijk te doen. Ruimte zat.
En ja... de stoelen zitten wel lekker en allemaal verwarmd... maar het blijft een sedan. 50+ kreunen zich er vaak in en uit.
Dat scherm.. Het is dat ik er wat leuke dingen op kan doen als ik stil sta... maar tijdens het rijden... tsja, wat heb je er nou eigenlijk aan. Niks.
Navigatie had ook op de helft van het scherm gekund.
Dus als je een monster van een auto zoekt, die ooit veel te duur was en nu niet meer, en je houd van rij vakanties... Dan is dit wel heel fijn.
Zoek je hyperfancy, pak een andere.
En dus dat stroom. Je kunt proberen 380 mailtjes te sturen naar Tesla om te vragen of je gratis laden mee over mag nemen bij koop.... maar dat lukt zelden. (zelden

).
Kwa problemen?
Niks. Niks is stuk gegaan, niks klaagt, niks kraakt... alles gaat goed. Ook geen software problemen ofzo. Sterker nog, in de 8 maanden dat ik hem heb zijn er meerdere functies bij gekomen. (voor een auto uit 2018 niet slecht)
Dus ja doen! Maar dus niet zelf stroom betalen.
En als je het doet... doe de 100d. Dat 4 wielaandrijving is belachelijk. En enorm veilig. Ik reed vanmorgen in een achterwielaandrijver... en zat al bijna ergens in de berm omdat ik schrok van hoe weinig grip die uit een bocht heeft.
Me happy!