Er zijn twee type autorisatie op je tesla: Gast en eigenaar. Je bent nu waarschijnlijk gast op de auto van je werkgever. Zie onderaan garantie staat = eigenaar. Als je eigenaar bent is het misschien handig om het account te houden als je nu bv gratis super charge te hebt en de intentie hebt om de auto ook over te nemen. Ander de nieuwe auto op eigen e-mail te zetten en de eigenaar te vragen om dit account ook als gast toe te voegen aan de werk auto.fRiEtJeSaTe schreef op donderdag 5 september 2024 @ 14:10:
Heeft er iemand ervaring met het toevoegen van een 2e Tesla onder dezelfde account, waarbij de ene zakelijk is en de ander prive? Ik twijfel of ik dit onder dezelfde (werk)-account moet doen, i.v.m. afrekenen bij Superchargers, wat nu via m'n werkgever loopt. Kun je dit per auto instellen of gaat dit per account?
Mijn 3 (2019) omgeruild voor een Y (nieuw 2024). De Y stuurt aanmerkelijk zwaarder.. is dat normaal?
Instelling staat op "licht", maar je moet er nog stevig aan draaien..
Verwijderd
Vond ik tijdens die demo rit ook inderdaad. Bredere banden hejantje112 schreef op donderdag 12 september 2024 @ 17:14:
Mijn 3 (2019) omgeruild voor een Y (nieuw 2024). De Y stuurt aanmerkelijk zwaarder.. is dat normaal?
Vind ik ook. Het zal ook niet helpen dat mijn 3 18” had en de Y(P) nu 21”Verwijderd schreef op donderdag 12 september 2024 @ 18:37:
[...]
Vond ik tijdens die demo rit ook inderdaad. Bredere banden he
Verwijderd
Mijn M3 2024 heeft 19"Eddos schreef op donderdag 12 september 2024 @ 22:12:
[...]
Vind ik ook. Het zal ook niet helpen dat mijn 3 18” had en de Y(P) nu 21”
Tijdens de demo rit had de Y ook 19" maar het was echt een heel verschil, niet te vergelijken!
Net contact gehad met Ayvens, zij verwijzen naar trekhaakcentrum voor het plaatsen van de trekhaak op mijn Model Y. Krijg ik dan dezelfde als via Tesla? (Zij geven aan dat Tesla geen montage doet?)
Apart, ik heb ook bij Ayvens mijn trekhaak achteraf laten monteren en dat was bij Tesla zelf (Utrecht). Was weliswaar vorig jaar juni, misschien dat Ayvens hun beleid heeft veranderd?jantje112 schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 10:13:
Net contact gehad met Ayvens, zij verwijzen naar trekhaakcentrum voor het plaatsen van de trekhaak op mijn Model Y. Krijg ik dan dezelfde als via Tesla? (Zij geven aan dat Tesla geen montage doet?)
Ik heb nog maar even een email gestuurd. De prijs die ze rekenen (1350) komt ook niet overeen met de kosten van trekhaakcentrum (die zijn goedkoper)JungleJim schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 11:49:
[...]
Apart, ik heb ook bij Ayvens mijn trekhaak achteraf laten monteren en dat was bij Tesla zelf (Utrecht). Was weliswaar vorig jaar juni, misschien dat Ayvens hun beleid heeft veranderd?
1350 is de prijs van het trekhaakpakket van Tesla zelf. Het kan ook zijn dat ze trekhaak bij Tesla bestellen maar de montage uitbesteden aan een andere partij.jantje112 schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 12:07:
[...]
Ik heb nog maar even een email gestuurd. De prijs die ze rekenen (1350) komt ook niet overeen met de kosten van trekhaakcentrum (die zijn goedkoper)
Klopt, maar hij staat voor 1350 op de factuur. Dus als ze het uitbesteden aan een goedkopere partij, dan klopt feitelijk de doorbelasting niet.JungleJim schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 12:49:
[...]
1350 is de prijs van het trekhaakpakket van Tesla zelf. Het kan ook zijn dat ze trekhaak bij Tesla bestellen maar de montage uitbesteden aan een andere partij.
Hoi allen,
Ik vind de standaard 19 inch wielen op mijn (private lease) Model S nogal plastiekerig ogen, zeker ivm het chroom op de rest vd auto. Wat ik dus wil is ze gun metal grey maken.. of de grijze tint die een opties is/was op dezelfde standaard wielen.
Ik zat te denken aan wrappen of laten spuiten.. maar wellicht is het ook een optie bij Tesla zelf te kijken of ik een setje kan omruilen (banden overzetten regel ik dan zelf wel) oid?
Grotere wielen zijn geen optie, want lease en mn verbruik op 19-ers is nu al slecht
Ik vind de standaard 19 inch wielen op mijn (private lease) Model S nogal plastiekerig ogen, zeker ivm het chroom op de rest vd auto. Wat ik dus wil is ze gun metal grey maken.. of de grijze tint die een opties is/was op dezelfde standaard wielen.
Ik zat te denken aan wrappen of laten spuiten.. maar wellicht is het ook een optie bij Tesla zelf te kijken of ik een setje kan omruilen (banden overzetten regel ik dan zelf wel) oid?
Grotere wielen zijn geen optie, want lease en mn verbruik op 19-ers is nu al slecht
:strip_exif()/f/image/trQ1FgTG4FKla9E1pyAFlyfQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn broer heeft deze omgewisseld voor de 21" velgen (zwarte), ziet er wel echt heel veel beter uit. Ja, je levert wel wat in inderdaad...._Anvil_ schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 13:47:
Hoi allen,
Grotere wielen zijn geen optie, want lease en mn verbruik op 19-ers is nu al slecht![]()
[Afbeelding]
Overigens vind ik de kleur van de velgen onder deze kleur van de auto beter staan. Mag je dit setje laten spuiten van de lm?
Plastidippen? Kan je zelf. Band eraf. goed schoonmaken en ontvetten. Met een paar setjes speelkaarten je rubber beschermen._Anvil_ schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 13:47:
Hoi allen,
Grotere wielen zijn geen optie, want lease en mn verbruik op 19-ers is nu al slecht![]()
[Afbeelding]
De LM gaat er echt niet wakker van liggen als de wielen een tint grijzer zijn hoor, been there, done that.STIMPPYYY schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 14:29:
[...]
Mijn broer heeft deze omgewisseld voor de 21" velgen (zwarte), ziet er wel echt heel veel beter uit. Ja, je levert wel wat in inderdaad....![]()
Overigens vind ik de kleur van de velgen onder deze kleur van de auto beter staan. Mag je dit setje laten spuiten van de lm?
De kleur staat best goed bij blauw, maar de tint heeft iets grijs plastics achtigs.. vergeleken met het chroom op de carrosserie..
:strip_exif()/f/image/5obS9tPJM1MShrS0FRf39lvg.jpg?f=fotoalbum_large)
Hoe ervaar je het verschil tussen de 2019 model 3 en de 2024 model Y?jantje112 schreef op donderdag 12 september 2024 @ 17:14:
De Y is een degelijke en fijne auto. Niet noemswaardige verbeteringen, maar overall een goede stap vooruit.Belecthor schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 16:09:
[...]
Hoe ervaar je het verschil tussen de 2019 model 3 en de 2024 model Y?
Voor wie wil:
Kom kennismaken met Cybertruck in Purmerend
Duurzaam. Robuust. Veelzijdig. Gebouwd voor elke planeet. Op 23 en 24 September is Cybertruck te zien in Purmerend. Zorg dat jij erbij bent om als een van de weinigen in Europa hem van dichtbij te kunnen bekijken. Tijdens het evenement kun je ook onze nieuwe kleur Lunar Silver ervaren, alleen beschikbaar voor Model X en Model S.
Het aantal beschikbare plekken is beperkt. Meld je vandaag nog aan.
https://www.tesla.com/nl_...-Purmerend-Owners-2409-NL
https://www.autoblog.nl/n...edige-mrb-betalen-6950312
Gewichtscorrectie korting: 25% in 2026, 0% in 2030
Holy #$%$#$%, mijn model S weeg 2183kg en het leasecontract loopt tot in 2028.. ik rekende op 40% korting vanaf 2026
Enige lichtpuntje lijkt dat 2025 nog geheel gratis is (zou 75% korting zijn)
Holy #$%$#$%, mijn model S weeg 2183kg en het leasecontract loopt tot in 2028.. ik rekende op 40% korting vanaf 2026
Yes, Ik hield al rekening met 100E/maand MRB, en dat gaat gelukkig iets lager worden. Voordeel van een model 3 I guess, want 1580 is nog vrij licht voor een EV.
Hoi!
Wat is jullie ervaring met het verwijderen van je wheel covers. Ik heb sinds kort een M3, maar vind de standaard covers niet heel tof. Ik twijfel tussen het kopen van een nieuw setje of om gewoon zonder covers te rijden.
Wat is jullie ervaring met het verwijderen van je wheel covers. Ik heb sinds kort een M3, maar vind de standaard covers niet heel tof. Ik twijfel tussen het kopen van een nieuw setje of om gewoon zonder covers te rijden.
@GekkeJongen, waarom haal je ze er niet gewoon af en kijk je wat je er van vind?
Precies.Card Nox schreef op donderdag 19 september 2024 @ 00:05:
@GekkeJongen, waarom haal je ze er niet gewoon af en kijk je wat je er van vind?
Bij Tesla Zwolle hebben ze in de showroom 1 van die covers verwijderd omdat ze veel deze vraag kregen
Dit dus!_Anvil_ schreef op woensdag 18 september 2024 @ 13:47:
Het is net alsof de regering wacht tot * pjot1 weer iets heeft gekocht en daar weer een slaatje uit wil slaan.
Denk je goed bezig te zijn door een 22 jaar oude diesel de deur uit te doen...
Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.
Verbruikskosten zijn zo'n 30% tov vergelijkbare benzine auto's, lijkt mij dat we weinig reden tot klagen hebben. Scheelt daarenboven ook subsidie-gezeur van mensen die zich de aanschaf (nog) niet kunnen veroorloven.pjot1 schreef op donderdag 19 september 2024 @ 09:55:
[...]
Dit dus!
Het is net alsof de regering wacht tot * pjot1 weer iets heeft gekocht en daar weer een slaatje uit wil slaan.
Denk je goed bezig te zijn door een 22 jaar oude diesel de deur uit te doen...
Indicata past Model 3-outlook aan: sterkere prijsdaling dan gedacht
https://www.automotive-on...e-prijsdaling-dan-gedacht
Afzetlint er omheen zodat mensen zich niet snijdenRichh schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 09:40:
[Afbeelding]
Gisteren en vandaag staat ie in Hengelo. Wat een bizar apparaat is het
Nice. Ga ik vandaag ff kijken.Richh schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 09:40:
[Afbeelding]
Gisteren en vandaag staat ie in Hengelo. Wat een bizar apparaat is het
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Met je eens; bij mij begonnen ze te bladderen naar een jaartje en nog een half jaar later zagen ze er niet meer uit. Wilde de LM of Tesla niets aan doen ("Als u binnen 80K km had gedeclareerd dan hadden we nog iets kunnen doen"). Anyhoe ik heb ze in een doos gegooid en deze wieldoppen genomen. Als jij een M3 van dit jaar heb dan heb je denk ik deze nodig. Let wel op dat je range zo'n 6-8% omlaag gaat. Maar gezien het SUC netwerk zo goed is aan deze kant van europa heb ik er (dagelijks) nooit last van; en met vakanties (spanje/Italie/Duitsland) ook niet.GekkeJongen schreef op woensdag 18 september 2024 @ 21:55:
Hoi!
Als je dezelfde nodig hebt als die ik heb; dan kan je ze van me overnemen (na 8 november; dan lever ik mijn M3 weer in). Stuur me dan even een PM als je interesse hebt.
Tja, dat was te verwachten met een kabinet dat er is door en voor de onderkant van de maatschappij. Die hebben doorgaans niet een bankrekening waarvan je een EV kan kopen en zien dat als ongelijkheid. Je moet je beseffen dat slechts een paar procent van de bevolking (5 procent ofzo) zich dat kan veroorloven._Anvil_ schreef op woensdag 18 september 2024 @ 13:47:
Maar goed, ik zie een auto als een hobby en dat mag wel wat kosten wat mij betreft. Nu weegt mijn model 3 wel wat lichter met 1735 kilo.
Ik verwacht niet dat dit kabinet het lang vol gaat houden overigens.
Ik moet toch even grinniken.fisherman schreef op zondag 22 september 2024 @ 12:42:
[...]
Tja, dat was te verwachten met een kabinet dat er is door en voor de onderkant van de maatschappij. [...]
Nog even los van dat meer subsidie geven voor lage inkomens op de EV + deze korting ze meer had geholpen dan afschaffen, schreeuwt dit kabinet van alles, maar ik moet het eerste plan dat echt de lage inkomens gaat helpen nog zien.
Ook in 2025 moet je helaas al gaan betalen voor een BEV. Uit de bijlage van de miljoenennota:_Anvil_ schreef op woensdag 18 september 2024 @ 13:47:
MRB Korting voor nulemissievoertuigen
Voor emissievrije auto’s (EV) geldt een nihil-tarief in de motorrijtuigenbelasting (mrb) tot en met 2024, in 2025 geldt een kwarttarief.
Aan de ene kant jammer, aan de andere kant rijdt je auto er niet minder om
Wat is het nu? Ik lees overal 2025 0% vanaf 2026 25% korting tot 2030.Maxie schreef op zondag 22 september 2024 @ 21:29:
[...]
Ook in 2025 moet je helaas al gaan betalen voor een BEV. Uit de bijlage van de miljoenennota:
MRB Korting voor nulemissievoertuigen
Voor emissievrije auto’s (EV) geldt een nihil-tarief in de motorrijtuigenbelasting (mrb) tot en met 2024, in 2025 geldt een kwarttarief.
Aan de ene kant jammer, aan de andere kant rijdt je auto er niet minder om
SEPP eraf in 2025 om het gat te dichten voor 0%.
De oude plannen waren 25% korting in 2025 en afbouwend naar 2030.
Waar heb je deze info vandaan?
[ Voor 3% gewijzigd door STIMPPYYY op 22-09-2024 22:10 ]
Ik blijf toch altijd pleiten voor een regeling waarbij je meer gaat betalen als je meer km's maakt. De mrb is bedacht om de mensen die de weg gebruiken, hier ook voor te laten betalen. Heel logisch. Maar er zijn mensen die 10000km per jaar rijden en mensen die 80000km per jaar rijden. Bij gelijk gewicht van de auto betalen ze even veel. Dat slaat eigenlijk nergens op. Elk jaar bij de APK wordt de km stand geregistreerd en dan wordt de mrb bepaald op basis van het aantal gereden km's en het gewicht van het voertuig. Heel simpel.
Los daarvan is het huidige kabinet er helemaal niet op uit om de bevolking tevreden te stellen. Het electoraat van de regeerpartijen handelt uit onvrede over vanalles, als je die problemen oplost zijn ze minder geneigd om te stemmen op een partij die zegt dat alles slecht is in het land.
Los daarvan is het huidige kabinet er helemaal niet op uit om de bevolking tevreden te stellen. Het electoraat van de regeerpartijen handelt uit onvrede over vanalles, als je die problemen oplost zijn ze minder geneigd om te stemmen op een partij die zegt dat alles slecht is in het land.
Sony A7R4+A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sony G II 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5
Het is blijkbaar nogal onduidelijk want op verschillende nieuwssites kom ik berichten van na Prinsjesdag tegen waar zowel 2025 (bron https://www.autovisie.nl/...-rijders-op-kosten-jaagt/) als 2026 (bron https://www.autoblog.nl/n...edige-mrb-betalen-6950312) genoemd wordt als startdatum van de MRB.STIMPPYYY schreef op zondag 22 september 2024 @ 22:09:
[...]
Wat is het nu? Ik lees overal 2025 0% vanaf 2026 25% korting tot 2030.
SEPP eraf in 2025 om het gat te dichten voor 0%.
De oude plannen waren 25% korting in 2025 en afbouwend naar 2030.
Waar heb je deze info vandaan?
De miljoenennota met bijlages zijn hier te vinden: https://www.rijksoverheid...-andere-officiele-stukken
In deze bijlage kan je op pagine 83 het stuk over de MRB van BEV's vinden:
https://www.rijksoverheid...0Miljoenennota%202025.pdf
Zoals ik het hier lees start het 25% tarief in 2025.
Op pagina 36, punt 14&15 staan weer vanaf 2026 🥲 en op pagina 123 weer dat het tot 2025 is 😄Maxie schreef op zondag 22 september 2024 @ 22:28:
[...]
Het is blijkbaar nogal onduidelijk want op verschillende nieuwssites kom ik berichten van na Prinsjesdag tegen waar zowel 2025 (bron https://www.autovisie.nl/...-rijders-op-kosten-jaagt/) als 2026 (bron https://www.autoblog.nl/n...edige-mrb-betalen-6950312) genoemd wordt als startdatum van de MRB.
De miljoenennota met bijlages zijn hier te vinden: https://www.rijksoverheid...-andere-officiele-stukken
In deze bijlage kan je op pagine 83 het stuk over de MRB van BEV's vinden:
https://www.rijksoverheid...0Miljoenennota%202025.pdf
Zoals ik het hier lees start het 25% tarief in 2025.
Oei, dat zal wel impact hebben op de prijs die ik LeasePlan zal moeten gaan betalen voor de vervanger van de huidige...Damocles.NL schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 14:49:
Indicata past Model 3-outlook aan: sterkere prijsdaling dan gedacht
Gauw maar bestellen dan...
Ik verwacht dat die prijsdaling als die er al komt alleen geldt voor de verouderde modellen, dus zonder warmtepomp, met NMC accu en de trage intel processor enz. De versies die je eigenlijk niet wil hebben.pimk schreef op woensdag 25 september 2024 @ 08:29:
[...]
Oei, dat zal wel impact hebben op de prijs die ik LeasePlan zal moeten gaan betalen voor de vervanger van de huidige...
Gauw maar bestellen dan...
Tja, je wil natuurlijk eigenlijk een splinternieuwe Highland, maar die zijn heel erg duur. Die LFP/warmtepomp kost je maar zo 30k en is daarmee ruim 50% duurder... Je kan je afvragen of die features zoveel geld waard zijn. Dat betwijfel Ik.fisherman schreef op woensdag 25 september 2024 @ 11:44:
[...]
Ik verwacht dat die prijsdaling als die er al komt alleen geldt voor de verouderde modellen, dus zonder warmtepomp, met NMC accu en de trage intel processor enz. De versies die je eigenlijk niet wil hebben.
Nieuwere Tesla's hebben nog voor een paar jaar een zakelijk gezien aantrekkelijk bijtellingstarief, wat de prijs hoog houdt. Zonde voor de particulier dus om dat te gaan betalen. Kan je beter 2 jaar wachten tof ook die de lease uit gaan.
Verder is een LFP Model 3 dus ook even 2 gewichtsklasses duurder dan een 2019 SR
Is natuurlijk onzin. Ja, er zijn heel veel Nederlanders die moeite hebben met €5000 betalen voor een auto. Maar er zijn net zo goed ook heel veel 'gemiddelde' mensen die 'gewoon' een occasion van 15k kopen.fisherman schreef op zondag 22 september 2024 @ 12:42:
Je moet je beseffen dat slechts een paar procent van de bevolking (5 procent ofzo) zich dat kan veroorloven.
Sterker nog:
https://www.autoweek.nl/a...ent-bereid-is-te-betalen/
"Het gemiddelde consumentenbudget tijdens de zoektocht naar een andere gebruikte auto lag volgens Gaspedaal en AutoTrack in augustus 2022 op €19.269. Dat is inmiddels teruggelopen tot €18.974."
Ga eens auto's tellen langs de weg
Wat resteert zoek je op op Marktplaats en dan blijkt dat een heel gemiddelde Golf, of een Toyota Corolla oid, maar zo 15k tot 20k moet opbrengen.
Een Model 3 kost dus tegenwoordig ook zoiets. En daarmee is de auto bereikbaar voor gemiddelde Nederlanders. In ieder geval een heel stuk groter dan 5%.
[ Voor 45% gewijzigd door Richh op 30-09-2024 10:13 ]
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
Grappig. Diesels zijn natuurlijk ook zwaarder dan gemiddeld. Oh nee, wacht… iets met uitstoot en miliue. Maar voor een EV gewoon het gewicht aanhouden.rover12345 schreef op maandag 30 september 2024 @ 09:32:
#amateurs
https://nos.nl/artikel/25...bouwd-vanwege-misrekening
Groeten van een model X rijder....
Die verkoop gaat gewoon inkakken de komende tijd vermoed ik. Tenzij we verplicht worden over te stappen.
Ik heb het niet over goedkope auto's tot pakweg 20k, maar bijna nieuwe of nieuwe auto's. Er zijn maar weinig mensen die een auto van 35K of meer kopen. Dat gaat echt maar om een paar procent van de bevolking hoor.Richh schreef op maandag 30 september 2024 @ 10:00:
[...]
Tja, je wil natuurlijk eigenlijk een splinternieuwe Highland, maar die zijn heel erg duur. Die LFP/warmtepomp kost je maar zo 30k en is daarmee ruim 50% duurder... Je kan je afvragen of die features zoveel geld waard zijn. Dat betwijfel Ik.
Nieuwere Tesla's hebben nog voor een paar jaar een zakelijk gezien aantrekkelijk bijtellingstarief, wat de prijs hoog houdt. Zonde voor de particulier dus om dat te gaan betalen. Kan je beter 2 jaar wachten tof ook die de lease uit gaan.
Verder is een LFP Model 3 dus ook even 2 gewichtsklasses duurder dan een 2019 SR
[...]
Is natuurlijk onzin. Ja, er zijn heel veel Nederlanders die moeite hebben met €5000 betalen voor een auto. Maar er zijn net zo goed ook heel veel 'gemiddelde' mensen die 'gewoon' een occasion van 15k kopen.
Daarnaast wil niet iedereen de nieuwe Highland. Ik heb er juist bewust voor gekozen om het laatste model te nemen voor de highland. Budget speelde geen rol daarin, hoewel het wel 10K scheelde. Het ging mij met name om de hendels die bij de pre Highland nog achter het stuur bevinden. Juist daaraan weet ik zeker dat ik niet aan zou kunnen wennen. Dan had ik nog liever een auto van een ander merk gekocht. Als ze in de toekomst die hendels niet terugplaatsen, dan wordt een volgende auto ook zeker geen Tesla meer.
Niet iets om echt wakker over te liggen. Het zat er al aan te komen en het is tientjeswerk.rover12345 schreef op maandag 30 september 2024 @ 09:32:
#amateurs
Een 2019 Tesla Model 3 valt inmiddels dus wel in die categorie. Dat is dus de auto die ze overwegenfisherman schreef op maandag 30 september 2024 @ 10:30:
[...]
Ik heb het niet over goedkope auto's tot pakweg 20k
Dat een 2021 refresh beter is, doet er voor deze groep niet zoveel toe, die is (voorlopig nog even) te duur. Met een dergelijk budget vergelijk je niet met een refresh Tesla, maar met een Ford Focus / VW Golf / Opel Astra oid
Overigens kan je de hendels retrofitten. En ja de richtingaanwijzers op het stuur zijn onhandig, maar het voordeel is dat je een rotonde altijd verlaat aan de rechterkant dus die knop is ook op een gedraaid stuur best te vinden. Ik heb voor de lol 1 proefrit gedaan en het viel mij nog mee (al is het hoe dan ook minder handig).
Vind je? Best behoorlijk. Met een X zit je met korting nog op 118 euro per maand (ongeveer) en zonder op de 157. Vind dat geen tientjeswerk meer.fisherman schreef op maandag 30 september 2024 @ 10:31:
[...]
Niet iets om echt wakker over te liggen. Het zat er al aan te komen en het is tientjeswerk.
STIMPPYYY schreef op maandag 30 september 2024 @ 12:09:
[...]
Vind je? Best behoorlijk. Met een X zit je met korting nog op 118 euro per maand (ongeveer) en zonder op de 157. Vind dat geen tientjeswerk meer.
2019 is de versie die je niet wil hebben. Eigenlijk alleen de versies vanaf eind 2022 met de nieuwe processor. Daarvoor zijn eigenlijk al verouderd door de oude intel proc. En anders inderdaad de nieuwe, maar die heeft geen hendels meer en is dus geen optie, althans niet voor mij. En aftermarket hendels lijken me niets, omdat je geen garantie hebt dat ze blijven werken.Richh schreef op maandag 30 september 2024 @ 10:36:
[...]
Een 2019 Tesla Model 3 valt inmiddels dus wel in die categorie. Dat is dus de auto die ze overwegen
Dat een 2021 refresh beter is, doet er voor deze groep niet zoveel toe, die is (voorlopig nog even) te duur. Met een dergelijk budget vergelijk je niet met een refresh Tesla, maar met een Ford Focus / VW Golf / Opel Astra oid
Overigens kan je de hendels retrofitten. En ja de richtingaanwijzers op het stuur zijn onhandig, maar het voordeel is dat je een rotonde altijd verlaat aan de rechterkant dus die knop is ook op een gedraaid stuur best te vinden. Ik heb voor de lol 1 proefrit gedaan en het viel mij nog mee (al is het hoe dan ook minder handig).
Tja, ik vind het tientjeswerk. Je moet het trouwens ook zien tov van een vervuilende auto, want daarvoor betaal je ook belasting. En ja een X is natuurlijk een grote SUV, maar ga eens kijken wat een grote brandstof SUV kost aan belasting. Dat ontloopt elkaar echt niet heel veel.STIMPPYYY schreef op maandag 30 september 2024 @ 12:09:
[...]
Vind je? Best behoorlijk. Met een X zit je met korting nog op 118 euro per maand (ongeveer) en zonder op de 157. Vind dat geen tientjeswerk meer.
Vind ik dus een beetje overdreven. Ja, het is wat trager, maar zeer prima bruikbaar en sneller dan menig (nieuwe!) Toyota. Want daar zal de occasion koper ze mee vergelijken. Ook de 2019 modellen hebben onlangs nog gewoon YouTube Music gekregen.fisherman schreef op maandag 30 september 2024 @ 15:15:
[...]
2019 is de versie die je niet wil hebben. Eigenlijk alleen de versies vanaf eind 2022 met de nieuwe processor. Daarvoor zijn eigenlijk al verouderd door de oude intel proc. En anders inderdaad de nieuwe, maar die heeft geen hendels meer en is dus geen optie, althans niet voor mij. En aftermarket hendels lijken me niets, omdat je geen garantie hebt dat ze blijven werken.
Sterker nog: ik vind de meerprijs dus juist buiten proporties van de 2021+ variant. Voor €10.000 oftewel 50% meer krijg je in feite hetzelfde ruimteaanbod, dezelfde aandrijflijn, dezelfde wegligging, hetzelfde interieur, dezelfde infotainment features, etc etc etc.
Wat meer range en een snellere infotainmentcomputer zijn zeker waardevol. Maar ik denk dat maar weinig mensen daar 10k ofwel +50% voor over hebben.
[ Voor 18% gewijzigd door Richh op 30-09-2024 15:47 ]
Ik moet in maart 2025 mijn private lease auto inleveren. Nu was de model Y een tijd geleden een stuk gunstiger geprijsd en lees dat ze in 2025 een upgrade lanceren. Ook las ik dat de Sepp alweer (zo goed als) leeg is.
De huurkoop rentes van minder dan 3.99% zijn helaas ook niet meer aan de orde.
Zal de nieuwe release de oudere voorraad nog verlagen? Denken jullie dat het verstandig is om tot maart te wachten of zou ik vroegtijdig moeten inleveren ?
Betreft een particuliere aankoop. Met een max van. 43k zou het interessant worden in vergelijking met een benzine.
Zal de nieuwe release de oudere voorraad nog verlagen? Denken jullie dat het verstandig is om tot maart te wachten of zou ik vroegtijdig moeten inleveren ?
Betreft een particuliere aankoop. Met een max van. 43k zou het interessant worden in vergelijking met een benzine.
De 2021 hebben ook nog een trage processor hoor. Je moet eind 2022 of nieuwer hebben.Richh schreef op maandag 30 september 2024 @ 15:21:
[...]
Vind ik dus een beetje overdreven. Ja, het is wat trager, maar zeer prima bruikbaar en sneller dan menig (nieuwe!) Toyota. Want daar zal de occasion koper ze mee vergelijken. Ook de 2019 modellen hebben onlangs nog gewoon YouTube Music gekregen.
Sterker nog: ik vind de meerprijs dus juist buiten proporties van de 2021+ variant. Voor €10.000 oftewel 50% meer krijg je in feite hetzelfde ruimteaanbod, dezelfde aandrijflijn, dezelfde wegligging, hetzelfde interieur, dezelfde infotainment features, etc etc etc.
Wat meer range en een snellere infotainmentcomputer zijn zeker waardevol. Maar ik denk dat maar weinig mensen daar 10k ofwel +50% voor over hebben.
En ja die beginnen een beetje bij 34k ofzo met een lage kilometerstand.
Je beweerde zelf nog dat de meeste mensen dat gewoon over hebben voor een auto en nu beweer je opeens het tegenovergestelde.
De meeste mensen kopen gewoon een goedkopere oude auto. En dan krijg je dus de oude processor die nu al verschilt met de updates die hij krijgt. Is dat pakweg 15k waard? Als je zoals ik twijfelt tussen een nieuwe highland en zo een wel. Niet als 20k de max van het budget is inderdaad. En ja het is wel inderdaad zo dat die oude proc beter is dan de meeste concurrenten.
Overigens is het verschil natuurlijk veel groter dan alleen de processor.
Wat te denken van een LFP accu, warmtepomp, led matrix lampen, automatische kofferbak, stoelverwarming achter en stuurverwarming? Ook de ophanging is aangepast en de algehele bouwkwaliteit is beter geworden. Je betaalt dus niet 15k voor alleen een andere processor.
Ga je hem gewoon aftikken met je spaargeld? Omdat je het over rentes hebt. Je komt volgens mij niet meer in aanmerking voor subsidie als je die een keer gehad hebt. Momenteel kost een Y die op voorraad is 43k. Gewoon binnen budget dus. Ik dacht dat je zelfs via iemand anders een korting van 1000 kon krijgen. Met subsidie zou de Y RWD zelfs slechts 39k kosten. Nu al een werelddeal. De oude zal tzt waarschijnlijk nog goedkoper aangeboden worden.GeNiTaLiX schreef op maandag 30 september 2024 @ 19:52:
Ik moet in maart 2025 mijn private lease auto inleveren. Nu was de model Y een tijd geleden een stuk gunstiger geprijsd en lees dat ze in 2025 een upgrade lanceren. Ook las ik dat de Sepp alweer (zo goed als) leeg is.
Als je per se de nieuwe wil en wil speculeren om die voor de oude prijs (46k) te krijgen, dan moet je het juiste moment afwachten. Er komt een moment dat de oude niet meer leverbaar is en je al wel besteld hebt. Ik las ergens dat je dan dus de nieuwe krijgt voor dezelfde prijs.
Thanks, ja dat is de bedoeling. Ik heb nog geen subsidie gehad. Dus jij zegt dit jaar kopen? Ik zal me eens verdiepen in die referral bonus.fisherman schreef op maandag 30 september 2024 @ 20:04:
[...]
Ga je hem gewoon aftikken met je spaargeld? Omdat je het over rentes hebt. Je komt volgens mij niet meer in aanmerking voor subsidie als je die een keer gehad hebt. Momenteel kost een Y die op voorraad is 43k. Gewoon binnen budget dus. Ik dacht dat je zelfs via iemand anders een korting van 1000 kon krijgen. Met subsidie zou de Y RWD zelfs slechts 39k kosten. Nu al een werelddeal. De oude zal tzt waarschijnlijk nog goedkoper aangeboden worden.
Als je per se de nieuwe wil en wil speculeren om die voor de oude prijs (46k) te krijgen, dan moet je het juiste moment afwachten. Er komt een moment dat de oude niet meer leverbaar is en je al wel besteld hebt. Ik las ergens dat je dan dus de nieuwe krijgt voor dezelfde prijs.
1/3 van alle nieuwe autos wordt door een particulier gekocht (dat is gemiddeld genomen; het zullen meer 'goedkopere' zijn dan in de hogere prijscategorie waarschijnlijk)Richh schreef op maandag 30 september 2024 @ 10:00:
[...]
Knip
Ga eens auto's tellen langs de wegalles jonger dan 5 jaar is grotendeels lease dus die mag je wegstrepen.
Wat resteert zoek je op op Marktplaats en dan blijkt dat een heel gemiddelde Golf, of een Toyota Corolla oid, maar zo 15k tot 20k moet opbrengen.
Knip
Die 1/3 is trouwens ook van toepassing bij EV's
Heb bijna 5 jaar (2019) een ‘trage’, slecht gebouwde en met weinig opties hebbende M3P gereden. Zou m’n 2024 EV hier zonder nadenken op inruilen als het kon. Overigens heb je bij deze generatie dan wel weer lekker dikke laadsnelheid en blijft dat apparaat gewoon knallen bij lage soc. Wel weer een voordeeltje 😁.fisherman schreef op maandag 30 september 2024 @ 19:57:
[...]
De 2021 hebben ook nog een trage processor hoor. Je moet eind 2022 of nieuwer hebben.
En ja die beginnen een beetje bij 34k ofzo met een lage kilometerstand.
Je beweerde zelf nog dat de meeste mensen dat gewoon over hebben voor een auto en nu beweer je opeens het tegenovergestelde.
De meeste mensen kopen gewoon een goedkopere oude auto. En dan krijg je dus de oude processor die nu al verschilt met de updates die hij krijgt. Is dat pakweg 15k waard? Als je zoals ik twijfelt tussen een nieuwe highland en zo een wel. Niet als 20k de max van het budget is inderdaad. En ja het is wel inderdaad zo dat die oude proc beter is dan de meeste concurrenten.
Overigens is het verschil natuurlijk veel groter dan alleen de processor.
Wat te denken van een LFP accu, warmtepomp, led matrix lampen, automatische kofferbak, stoelverwarming achter en stuurverwarming? Ook de ophanging is aangepast en de algehele bouwkwaliteit is beter geworden. Je betaalt dus niet 15k voor alleen een andere processor.
Verwijderd
Artikel lijkt alweer bijgewerkt te zijn.. Gisteren stond er nog van "In 2 stappen naar 0" maar ineens is het nu In 3 stappen naar 0rover12345 schreef op maandag 30 september 2024 @ 09:32:
#amateurs
Zo hoort het ook. Goed bezig. Niks lenen of leasen.GeNiTaLiX schreef op maandag 30 september 2024 @ 20:29:
[...]
Thanks, ja dat is de bedoeling. Ik heb nog geen subsidie gehad. Dus jij zegt dit jaar kopen? Ik zal me eens verdiepen in die referral bonus.
Als je nog geen sepp aangevraagd hebt kun je een Y nu al voor 39k kopen of 40k zonder referral.
Bedenk wel dat een Y een hoger verbruik heeft en grotere dus duurdere banden dan een 3. Ik doe niet zo heel lang met banden doorgaans. Althans met mijn vorige auto was dat 25k kilometer ongeveer.
Ligt eraan wat je nu rijdt natuurlijk. Als het geen Tesla is heb je gelijk. Tenzij het een Taycan is.STIMPPYYY schreef op maandag 30 september 2024 @ 22:39:
[...]
Heb bijna 5 jaar (2019) een ‘trage’, slecht gebouwde en met weinig opties hebbende M3P gereden. Zou m’n 2024 EV hier zonder nadenken op inruilen als het kon. Overigens heb je bij deze generatie dan wel weer lekker dikke laadsnelheid en blijft dat apparaat gewoon knallen bij lage soc. Wel weer een voordeeltje 😁.
Toch wel weer €45.990 voor de goedkoopste versie (incl voorraad). Was vorige week lager geloof ik haha.fisherman schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 16:12:
[...]
Zo hoort het ook. Goed bezig. Niks lenen of leasen.
Als je nog geen sepp aangevraagd hebt kun je een Y nu al voor 39k kopen of 40k zonder referral.
Bedenk wel dat een Y een hoger verbruik heeft en grotere dus duurdere banden dan een 3. Ik doe niet zo heel lang met banden doorgaans. Althans met mijn vorige auto was dat 25k kilometer ongeveer.
Zelfs zonder subsidie een goede deal tov van de concurrenten.GeNiTaLiX schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 16:21:
[...]
Toch wel weer €45.990 voor de goedkoopste versie (incl voorraad). Was vorige week lager geloof ik haha.
die bonus is niet zo lastig : jij 1.000 euro korting en een vriend/kennis met een tesla die jou die code kan geven krijgt 500 euro aan tesla TEGOED. ( en anders wil iedereen jou graag er wel van voorzienGeNiTaLiX schreef op maandag 30 september 2024 @ 20:29:
[...]
Thanks, ja dat is de bedoeling. Ik heb nog geen subsidie gehad. Dus jij zegt dit jaar kopen? Ik zal me eens verdiepen in die referral bonus.
[ Voor 6% gewijzigd door Ted038 op 01-10-2024 17:35 ]
Ik was benieuwd: wat is jullie ervaring met one pedal driving door sneeuw en ijzel? Werkt het een beetje?
Nee dat werk niet. Dat moet je zoveel mogelijk uitzetten met gladde ondergrond.LostInNight schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 09:59:
Ik was benieuwd: wat is jullie ervaring met one pedal driving door sneeuw en ijzel? Werkt het een beetje?
[ Voor 3% gewijzigd door fisherman op 02-10-2024 11:05 ]
Ja, werkt prima, de afgelopen 5,5 jaar geen enkel issue gehad.LostInNight schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 09:59:
Had Bjorn daar niet een video van (is al lang geleden), werkt juist heel erg goed bij sneeuw/ijzel etc.Smobbo schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 14:42:
[...]
Ja, werkt prima, de afgelopen 5,5 jaar geen enkel issue gehad.
Beter dan remmen. Ik heb er in de winter eens mee gespeeld, gaspedaal loslaten zorgde voor de normale remvertraging die je dan krijgt, je voet ook maar een beetje op de rem en de wagen wordt gek, ABS begint en remwerking verdwijnt gewoon.LostInNight schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 09:59:
Signatures zijn voor boomers.
Had met zomerbanden weinig issues (eigenlijk niet) in die 5 jaar. Een echte winter gehad. Was wel AWD. Bij RWD geloof ik best dat remmen helemaal kak is.
Probleem is juist dat de ABS niet werkt met regenereren. Dus dan gaan de wielen slippen.
Ik heb in mijn vorige auto een keer bijna een ongeluk gehad daardoor. Die was wel voorwiel aangedreven.
Waren ook niet de beste banden, van die michelin primacy 4 dacht ik.
Ik heb in mijn vorige auto een keer bijna een ongeluk gehad daardoor. Die was wel voorwiel aangedreven.
Waren ook niet de beste banden, van die michelin primacy 4 dacht ik.
Tsja net zoals je met glad weer ook niet hard en abrupt moet remmen moet je dat ook niet doen met regenereren. Als je gaat remmen met de echte remmen dan pas kan ABS weer meedoen.
Is het niet zo dat de computer ook met regenereren gewoon in de gaten houdt dat de banden niet gaan slippen? Kan mij eigenlijk niet voorstellen dat de auto plotseling volkomen debiel is zodra er regeneratief geremd wordt.
Sony A7R4+A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sony G II 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5
Heb het zelf nog nooit meegemaakt. Maar ABS is gekoppeld aan de echte remmen. Weet niet of bij het regenereren Tesla super snel tussen niet regenereren en wel regenereren kan schakelen? Zo werkt ABS in ieder geval.
Geen idee hoe de Tesla ermee omgaat. Maar het lijkt me zeer complexe software icm de electromotor om ABS na te bootsen. Een geluk is dat het op de achterwielen gebeurt en de voorwielen dus bestuurbaar blijven. Bij voorwielaandrijving ben je gewoon de sjaak en wordt de auto onbestuurbaar. Je moet dan dus eigenlijk het pedaal indrukken om weer grip te krijgen, maar dat gaat tegen je gevoel in natuurlijk. Uiteindelijk was dat wel mijn reactie na een meter of 10 onbestuurbaar te zijn geweest.Who Am I? schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 19:20:
Is het niet zo dat de computer ook met regenereren gewoon in de gaten houdt dat de banden niet gaan slippen? Kan mij eigenlijk niet voorstellen dat de auto plotseling volkomen debiel is zodra er regeneratief geremd wordt.
Het gebeurde trouwens niet in koude temperaturen, maar gewoon met een nat wegdek. Ik vervang banden altijd als ze 3,5 mm profiel hebben, dus daar lag het niet aan.
https://tesla360.nl/een-m...aalt-harder-dan-verwacht/
Wauw..
Zeker met de MRB plannen van het kabinet kun je volgende jaar dus voor 3k een model 3 ophalen
In other news: mijn model S had gisteren een kapotte deurgreep die niet meer uitkomt.. gaat nog veel vaker gebeuren lees ik op de fora
Wauw..
Zeker met de MRB plannen van het kabinet kun je volgende jaar dus voor 3k een model 3 ophalen
In other news: mijn model S had gisteren een kapotte deurgreep die niet meer uitkomt.. gaat nog veel vaker gebeuren lees ik op de fora
Hier ook een verse model s rijder. @_Anvil_
gisteren de 12v accu laten vervangen. Melding is weer weg.
Met ccs laad je toch ook met max 145kw?
Klopt, de CCS adapter is gecapped op iets van 148 max geloof ik. De vloeistofkoeling in de slang van v3 en v4 Superchargers loopt helaas niet door in je CCS koppelstukje namelijkpjot1 schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 10:06:
Hier ook een verse model s rijder. @_Anvil_gisteren de 12v accu laten vervangen. Melding is weer weg.
![]()
Verbruik zit bij mij de laatste tijd weer op 230kW per 100km, dus jouw Science Fiction-lage getallen haal ik nog steeds niet
Wat echt helpt om hoge snelheden te laden merk ik, is superchargen aan het midden/einde van je rit ipv vooraf, de batterij voorbereiding (opwarmen voor max chargen) duurt toch behoorlijk lang..
Vorige week hebben we hele stukken 135 gereden. Dan komt mn verbruik ook aardig in de buurt van de 230. Rijd dus waarschijnlijk wel als een oud wijf._Anvil_ schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 10:28:
[...]
Klopt, de CCS adapter is gecapped op iets van 148 max geloof ik. De vloeistofkoeling in de slang van v3 en v4 Superchargers loopt helaas niet door in je CCS koppelstukje namelijk![]()
Verbruik zit bij mij de laatste tijd weer op 230kW per 100km, dus jouw Science Fiction-lage getallen haal ik nog steeds niet![]()
Wat echt helpt om hoge snelheden te laden merk ik, is superchargen aan het midden/einde van je rit ipv vooraf, de batterij voorbereiding (opwarmen voor max chargen) duurt toch behoorlijk lang..
Deurgreep komt inderdaad vaker voor. Gelukkig makkelijk te fixen met hulp van een youtube video!_Anvil_ schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 08:44:
https://tesla360.nl/een-m...aalt-harder-dan-verwacht/
Wauw..
Apple Carplay/Android Auto voor BMW/MINI/Audi/Mercedes: Nextgearmedia.nl
Gisteravond 265 Kw/100km gescoord, ritje van 100km met 150km/h op de CCpjot1 schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 10:37:
[...]
Vorige week hebben we hele stukken 135 gereden. Dan komt mn verbruik ook aardig in de buurt van de 230. Rijd dus waarschijnlijk wel als een oud wijf.
(sorry randstedelingen, bij ons kan dat nog
Je bedoelt 26,5 kWh/100km (265Wh/km) hoop ik_Anvil_ schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 11:33:
[...]
Gisteravond 265 Kw/100km gescoord, ritje van 100km met 150km/h op de CC![]()
(sorry randstedelingen, bij ons kan dat nog)
Dat is nog best hoog, of lijkt dat zo? Ik rijd meestal 120-130 en dan is het verbruik een stuk lager.
Dan heb ik gisteren je verbruik geëvenaard! Dit was in België, richting Luxemburg. 125 op cc._Anvil_ schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 11:33:
[...]
Gisteravond 265 Kw/100km gescoord, ritje van 100km met 150km/h op de CC![]()
(sorry randstedelingen, bij ons kan dat nog)
Terug was het verbruik op 135Wh/km. Ook 125 op cc. Was toen meer aan het bijladen!
150 km/h op de cruise control, scheelt nogal.fisherman schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 13:06:
[...]
Dat is nog best hoog, of lijkt dat zo? Ik rijd meestal 120-130 en dan is het verbruik een stuk lager.
Gisteren heeft Tesla mobile support mijn beide koplampen, achterlichten plus de achteruitrij camera vervangen. Blij mee, zeker gezien het feit dat het me geen cent kost.. Ow, en een deurgreep die het vorige week begaf.
Maar het feit dat dit allemaal vervangen moet worden na 5 jaar, op een "premium" auto van bijna 100K die bedoeld was om met de luxemerken op de zakelijke markt te concurreren? Hmm..
En dan gaf ook deze monteur nog aan dat de generatie model S van voor 2016 een stuk minder betrouwbaar was..
Maar het feit dat dit allemaal vervangen moet worden na 5 jaar, op een "premium" auto van bijna 100K die bedoeld was om met de luxemerken op de zakelijke markt te concurreren? Hmm..
En dan gaf ook deze monteur nog aan dat de generatie model S van voor 2016 een stuk minder betrouwbaar was..
Wat was het probleem? Volgens mij ook wel de strekking altijd dat deze onderdelen een zwak punt zijn op die generatie.
Overigens heb ik nooit gelezen dat een S premium probeert te zijn? Misschien heb ik het gemist.
Overigens heb ik nooit gelezen dat een S premium probeert te zijn? Misschien heb ik het gemist.
Als de Model S niet als Premium in de markt gezet wordt, welk model dan wel? Tesla vergelijkt zelf graag de model S met gelijkgeprijsde auto's en wat mij betreft valt een auto van 100k zeker in de Premium categorie.STIMPPYYY schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 09:13:
Wat was het probleem? Volgens mij ook wel de strekking altijd dat deze onderdelen een zwak punt zijn op die generatie.
Was dat onder garantie/coulance? Anders zijn dat wel dure geintjes volgens mij. Maar volgens mij staan de S en de X ook wel bekend om het dure onderhoud, zeker in vergelijking met de 3 of andere elektrische auto's._Anvil_ schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 08:55:
Gisteren heeft Tesla mobile support mijn beide koplampen, achterlichten plus de achteruitrij camera vervangen. Blij mee, zeker gezien het feit dat het me geen cent kost.. Ow, en een deurgreep die het vorige week begaf.
Achterlichten zaten vol vocht en hadden groene aanslag langs de randen.STIMPPYYY schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 09:13:
Camera had een wazig stuk in de hoek
Koplampen hadden geen werkende DLR led strip aan de bovenkant meer.
Volgens mij probeerde Tesla destijds bewust mensen uit hun BMW 3/5 serie te krijgen met de model S..
Ik heb (gelukkig) voor private ocassion lease gekozen, geen idee of Tesla of de leasemij. betaald heeftfisherman schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 10:25:
[...]
Was dat onder garantie/coulance? Anders zijn dat wel dure geintjes volgens mij. Maar volgens mij staan de S en de X ook wel bekend om het dure onderhoud, zeker in vergelijking met de 3 of andere elektrische auto's.
Onderhoud lijkt heel duur, maar waar vergelijk je het mee? Ik heb een oudere 540i gehad, dan valt dit nogal mee. En het reguliere onderhoud is dan weer spotgoedkoop bij deze wagen.. kijk bijvoorbeeld eens wat alleen een jaarlijkse oliewissel op een V8 al kost?
Ik vermoed dat de 3 en Y een stuk goedkoper en betrouwbaarder zijn in onderhoud (en straks in MRB!) , maar elke keer als ik die dingen bij de supercharger om me heen zie staan.. wordt ik een beetje verliefd op de looks en betere verhoudingen van mn S
[ Voor 47% gewijzigd door _Anvil_ op 08-10-2024 12:36 ]
Onder garantie?_Anvil_ schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 11:37:
[...]
Achterlichten zaten vol vocht en hadden groene aanslag langs de randen.
Volgens mij probeerde Tesla destijds bewust mensen uit hun BMW 3/5 serie te krijgen met de model S..
In vergelijking met andere EV's natuurlijk en met een 3. Een S blijft een mooie wagen inderdaad. Zeker van de voorkant vind ik hem veel mooier dan mijn 3. De grootte ben ik overigens weer niet jaloers op ivm parkeergarages. Dat lijkt me echt een ramp._Anvil_ schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 11:37:
[...]
Achterlichten zaten vol vocht en hadden groene aanslag langs de randen.
[...]
Ik heb (gelukkig) voor private ocassion lease gekozen, geen idee of Tesla of de leasemij. betaald heeft![]()
Onderhoud lijkt heel duur, maar waar vergelijk je het mee? Ik heb een oudere 540i gehad, dan valt dit nogal mee. En het reguliere onderhoud is dan weer spotgoedkoop bij deze wagen.. kijk bijvoorbeeld eens wat alleen een jaarlijkse oliewissel op een V8 al kost?![]()
Ik vermoed dat de 3 en Y een stuk goedkoper en betrouwbaarder zijn in onderhoud (en straks in MRB!) , maar elke keer als ik die dingen bij de supercharger om me heen zie staan.. wordt ik een beetje verliefd op de looks en betere verhoudingen van mn S(puur IMHO hoor, rationeel gezien is een S gewoon een overdreven groot en duur hok ivm de moderne kleine broertjes)
In ken trouwens iemand die een X had en die best duur vond qua onderhoud volgens mij, voor een EV dan. Die had ook meerdere Bentleys gehad die 40k per jaar aan onderhoud kostten. Dat is nog veel duurder inderdaad. Maar relatief bedoeld dus. Voor zo'n auto inderdaad nog goedkoop.
Maar goed een S of X zou ik niet kopen om die reden, terwijl dat erg mooie wagens zijn.
Zie boven.. Ik had mn eerdere post nog in edit mode staan, dat krijg je als je op tweakers zit tussen alle werkvergaderingen (nee ik werk niet thuis
Tja, zondagavond nog de parkeergarage ingereden onder Antwerpen centraal station (mooi systeem trouwens, automatische kentekenherkenning zonder parkeerkaartjes of handmatige betaling oid) .. dacht heel even *slik* met inrijden maar er bleek genoeg plek te zijn om de bochten te nemen. Ok.. soms moet ik even steken. Dit zijn eerder issues als je in Parijs de lokale parkings in moet, of in oude gebouwen met kleine kelders in het algemeen.fisherman schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 12:49:
[...]
In vergelijking met andere EV's natuurlijk en met een 3. Een S blijft een mooie wagen inderdaad. Zeker van de voorkant vind ik hem veel mooier dan mijn 3. De grootte ben ik overigens weer niet jaloers op ivm parkeergarages. Dat lijkt me echt een ramp.
In ken trouwens iemand die een X had en die best duur vond qua onderhoud volgens mij, voor een EV dan. Die had ook meerdere Bentleys gehad die 40k per jaar aan onderhoud kostten. Dat is nog veel duurder inderdaad. Maar relatief bedoeld dus. Voor zo'n auto inderdaad nog goedkoop.
Maar goed een S of X zou ik niet kopen om die reden, terwijl dat erg mooie wagens zijn.
Zelf prive wat sloepen van (bijna) 5 meter gehad, dus valt mij best mee hoe lang en breed ie is. Idem voor onderhoud, straks is de S/X dermate afgeschreven dat je ze voor een fractie van de nieuwprijs koopt.. dan is het easy (en verstandig) om een flink onderhoudsbudget te reserveren...
[ Voor 71% gewijzigd door _Anvil_ op 08-10-2024 14:16 ]
S is absoluut een veel mooiere auto. Al is de nieuwe 3 ook wel mooi. Oude 3 P is ook wel gaaf vind ik.
De S heb ik gereden (pre Raven tijdperk) was wel echt een sloep en veel minder leuk dan een M3 om te rijden, dat wel.
De S heb ik gereden (pre Raven tijdperk) was wel echt een sloep en veel minder leuk dan een M3 om te rijden, dat wel.
Samengevat:
- Robotaxi Cybercab willen ze voor 2027 lanceren, Unsupervised FSD in M3/Y in 2026
- Robovan komt er ook aan, als je meer mensen wil vervoeren
- Optimus gen2 (of 3?)
[ Voor 8% gewijzigd door SirLct op 11-10-2024 09:47 ]
Life is too short to drive boring cars
Leuk allemaal, maar ik zie het voor 2030 nog niet gebeuren.SirLct schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 09:47:
[YouTube: We, Robot]
Samengevat:
- Robotaxi Cybercab willen ze voor 2027 lanceren, Unsupervised FSD in M3/Y in 2026
- Robovan komt er ook aan, als je meer mensen wil vervoeren
- Optimus gen2 (of 3?)
Elontime! Maar een thuis-robot van $20k is voor mij een instant buy. Benieuwd of dat nog binnen een jaar of 10 zal gebeuren.-Muncky- schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 10:06:
[...]
Leuk allemaal, maar ik zit het voor 2030 nog niet gebeuren.
Hij ging nog lachen toen hij de "voor 2027" noemde. "I have been optimistic with my timeline"-Muncky- schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 10:06:
[...]
Leuk allemaal, maar ik zie het voor 2030 nog niet gebeuren.
In EU gaat het zelfs in 2030 misschien nog niet gebeuren.
Maar US is een ander verhaal. Het is misschien een stretch maar Unsup FSD in 2026 en Cybercab 2027 is nog wel mogelijk acht ik. Ik bedoel, ze hebben al Waymo rondrijden, dus regulation technisch moet het geen issue zijn. Of Tesla het zo snel kan maken is ander verhaal.
Life is too short to drive boring cars
Als die thuisrobot de was kan doen incl strijken en opruimen dan is dat ook een instant buy hierMaurice- schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 10:52:
[...]
Elontime! Maar een thuis-robot van $20k is voor mij een instant buy. Benieuwd of dat nog binnen een jaar of 10 zal gebeuren.
Die "robotaxi" en "echte" FSD wordt al sinds 2018 "volgend jaar" beloofd, lijkt nog steeds een truc te zijn om investeerders een stukje FOMO te geven. Maar wie gaat zn eigen Tesla nu inzetten als publieke taxi? Zal zo'n vaart allemaal niet gaan lopen vooralsnog.
Vind ook dat Elon wel helemaal van ze voetstuk is gevallen de laatste tijd met zn MAGA support, politieke inzet van X (eerder wilde hij X juist volstrekt neutraal maken), ook zijn er artikelen van de Tesla site verdwenen mbt de visie voor net-zero.
https://insideevs.com/new...-erasing-its-own-history/
Nu is Tesla natuurlijk groter dan Elon, maar die associatie blijft toch wel kleven want hij is nog steeds het boegbeeld. Wie zou Elon als CEO kunnen gaan opvolgen evt?
Ik heb direct m'n Tesla aandelen verkocht toen Musk zijn steun voor Trump aankondigde en alles wat je verder noemt. Hij blijkt op zijn minst een enorme hypocriet te zijn mbt vrije meningsuiting en in het slechtste geval (maar niet geheel onwaarschijnlijk) leidt hij aan een of andere vorm van breinrot.CyBeRSPiN schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 12:11:
[...]
Als die thuisrobot de was kan doen incl strijken en opruimen dan is dat ook een instant buy hier
Die "robotaxi" en "echte" FSD wordt al sinds 2018 "volgend jaar" beloofd, lijkt nog steeds een truc te zijn om investeerders een stukje FOMO te geven. Maar wie gaat zn eigen Tesla nu inzetten als publieke taxi? Zal zo'n vaart allemaal niet gaan lopen vooralsnog.
Vind ook dat Elon wel helemaal van ze voetstuk is gevallen de laatste tijd met zn MAGA support, politieke inzet van X (eerder wilde hij X juist volstrekt neutraal maken), ook zijn er artikelen van de Tesla site verdwenen mbt de visie voor net-zero.
https://insideevs.com/new...-erasing-its-own-history/
Nu is Tesla natuurlijk groter dan Elon, maar die associatie blijft toch wel kleven want hij is nog steeds het boegbeeld. Wie zou Elon als CEO kunnen gaan opvolgen evt?
Maar even platgeslagen: als CEO van een bedrijf dat als missie heeft 'de transitie naar duurzame energie versnellen' en dan volop geld en steun geven aan een partij die klimaatverandering ontkent/negeert ten faveure van de olie- en gasmiljardairs en een kandidaat die roept dat windmolens kanker veroorzaken... Het lijkt mij tijd voor de board of directors van Tesla om Musk te ontslaan.
En los van het politieke aspect valt ook de investment casus uit elkaar. Toen ik begon te investeren in Tesla was het plan om tegen de 20 miljoen auto's per jaar te gaan verkopen in 2030. Enorm agressief uiteraard, maar niet onhaalbaar met een snelle uitrol van nieuwe modellen in nieuwe segmenten en met het bouwen van een beperkt aantal gigafactories. De groei begon in 2023 al achter te lopen en lijkt in 2024 te stagneren (of heel minimale groei). Die groei was echter wel extreem bepalend om de hoge marktwaarde van het bedrijf te rechtvaardigen.
De fabriek in Mexico is 'on-hold' gezet en dat betekent dat de introductie van een lager geprijsd en kleiner model ook op zijn minst is uitgesteld. En die is wel nodig om het groeipad te realiseren.
Volgens Musk moet de groei in waarde vooral van AI/FSD en robotics komen. Maar FSD is nog altijd supervised en ook nu nog steeds een belofte voor Level 3 en hoger. Robotics laat wel progressie zien, maar het is nog steeds een belofte met een heel andere investment thesis (los van de missie van Tesla rondom duurzame energie versnellen).
Kortom, het verhaal begint voor mij te ontrafelen als investering. Ik heb wel wat verdiend aan die aandelen, dus dat maakte het ook makkelijk om ze te verkopen...
Nu zit ik nog wel met een Model Y en als auto ben ik daar heel tevreden mee. Maar met Musk aan het hoofd van Tesla zal mijn volgende auto zeker weten bij een andere fabrikant vandaan gaan komen.
[ Voor 3% gewijzigd door bilgy_no1 op 11-10-2024 12:45 ]
Unsupervised robotaxi's hebben ze toch al op meerdere plekken in Amerika? Waarom zou Tesla dat dan niet kunnen?-Muncky- schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 10:06:
[...]
Leuk allemaal, maar ik zie het voor 2030 nog niet gebeuren.
Vraag me af of die robotaxi de uitgeklede Model 2 is, of andersom: dat er een versie met stuur komt als Model 2.
Signatures zijn voor boomers.
Musk is een miljardair, en die kijkt gewoon waar hij zakelijk het beste op kan stemmen. Vorige verkiezingen was dat Biden, nu is het Trump. Zijn steun zorgt er voor dat Trump nu vol lof is over de Tesla's dus zo slecht hoeft het allemaal niet te zijn. De democraten hebben inmiddels voor een paar miljard 8 laadstations gebouwd.bilgy_no1 schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 12:44:
[...]
Ik heb direct m'n Tesla aandelen verkocht toen Musk zijn steun voor Trump aankondigde en alles wat je verder noemt. Hij blijkt op zijn minst een enorme hypocriet te zijn mbt vrije meningsuiting en in het slechtste geval (maar niet geheel onwaarschijnlijk) leidt hij aan een of andere vorm van breinrot.
Maar even platgeslagen: als CEO van een bedrijf dat als missie heeft 'de transitie naar duurzame energie versnellen' en dan volop geld en steun geven aan een partij die klimaatverandering ontkent/negeert ten faveure van de olie- en gasmiljardairs en een kandidaat die roept dat windmolens kanker veroorzaken... Het lijkt mij tijd voor de board of directors van Tesla om Musk te ontslaan.
Verder wel eens, die cybercab zouden hier volgens mij met stuur als warme broodjes over de toonbank gaan. Zeker met steer by wire zou een conversiekit naar stuurloos ook niet heel moeilijk moeten zijn. Zo als het er nu naar uit ziet zitten er voor 2030 in Europa gewoon weinig groeimogelijkheden in zo.En los van het politieke aspect valt ook de investment casus uit elkaar. Toen ik begon te investeren in Tesla was het plan om tegen de 20 miljoen auto's per jaar te gaan verkopen in 2030. Enorm agressief uiteraard, maar niet onhaalbaar met een snelle uitrol van nieuwe modellen in nieuwe segmenten en met het bouwen van een beperkt aantal gigafactories. De groei begon in 2023 al achter te lopen en lijkt in 2024 te stagneren (of heel minimale groei). Die groei was echter wel extreem bepalend om de hoge marktwaarde van het bedrijf te rechtvaardigen.
Nou nou nou, nu sla je wel een beetje door.bilgy_no1 schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 12:44:
[...]
Ik heb direct m'n Tesla aandelen verkocht toen Musk zijn steun voor Trump aankondigde en alles wat je verder noemt. Hij blijkt op zijn minst een enorme hypocriet te zijn mbt vrije meningsuiting en in het slechtste geval (maar niet geheel onwaarschijnlijk) leidt hij aan een of andere vorm van breinrot.
Ik heb het gevoel dat X gewoon alles toelaat. Ik zie zowel links georiënteerde meningen als rechts georiënteerde. Persoonlijk vind ik dit een verademing tegenover allerlei moderatie-teams.
Zo lang er geen dreiging met geweld of zaken die tegen de wet gaan, ligt daar de grens ook direct voor mij.
Volgens mij is verder iedere CEO een beetje narcistisch, anders ben je geen CEO 🤪
Staat toch volledig los van elkaar? Mag ik geen Tesla rijden, ondanks dat ik denk dat de klimaatdoelen van 2030 en 2050 compleet onrealistisch zijn?Maar even platgeslagen: als CEO van een bedrijf dat als missie heeft 'de transitie naar duurzame energie versnellen' en dan volop geld en steun geven aan een partij die klimaatverandering ontkent/negeert ten faveure van de olie- en gasmiljardairs en een kandidaat die roept dat windmolens kanker veroorzaken... Het lijkt mij tijd voor de board of directors van Tesla om Musk te ontslaan.
[/quote]
En los van het politieke aspect valt ook de investment casus uit elkaar. Toen ik begon te investeren in Tesla was het plan om tegen de 20 miljoen auto's per jaar te gaan verkopen in 2030. Enorm agressief uiteraard, maar niet onhaalbaar met een snelle uitrol van nieuwe modellen in nieuwe segmenten en met het bouwen van een beperkt aantal gigafactories. De groei begon in 2023 al achter te lopen en lijkt in 2024 te stagneren (of heel minimale groei). Die groei was echter wel extreem bepalend om de hoge marktwaarde van het bedrijf te rechtvaardigen.
[/quote]
Ten dele, het zat ook vooral in FSD, alle data, als techbedrijf met software.
Dat is -gezien de Optimus ontwikkelingen- eigenlijk nog steeds het geval.
De “auto” robocab is niet veel geld waard, het concept daarentegen…
Met vergaande robotiseren maakt de locatie niet zo heel veel meer uit in de toekomst.De fabriek in Mexico is 'on-hold' gezet en dat betekent dat de introductie van een lager geprijsd en kleiner model ook op zijn minst is uitgesteld. En die is wel nodig om het groeipad te realiseren.
De Y rolt inmiddels toch ook uit Berlijn?
In het kader van milieu zou het alleen maar goed moeten klinken: minder transport.
Persoonlijk snap ik echt niet dat je daar een keuze vanaf laat hangen. Ik heb nooit eerder de standpunten van CEO van BMW opgezocht.Volgens Musk moet de groei in waarde vooral van AI/FSD en robotics komen. Maar FSD is nog altijd supervised en ook nu nog steeds een belofte voor Level 3 en hoger. Robotics laat wel progressie zien, maar het is nog steeds een belofte met een heel andere investment thesis (los van de missie van Tesla rondom duurzame energie versnellen).
Kortom, het verhaal begint voor mij te ontrafelen als investering. Ik heb wel wat verdiend aan die aandelen, dus dat maakte het ook makkelijk om ze te verkopen...
Nu zit ik nog wel met een Model Y en als auto ben ik daar heel tevreden mee. Maar met Musk aan het hoofd van Tesla zal mijn volgende auto zeker weten bij een andere fabrikant vandaan gaan komen.
De Model S rijdt heerlijk en ik wil op dit moment geen andere auto. Al stond Paternotte persoonlijk aan het roer van Tesla, ik kies een auto om de eigenschappen van de auto, niet de CEO.
Let op:
Of je wel of geen update hebt ontvangen hoeft niet meer hier in het topic. Dit verschijnsel zie je ook bij elke nieuwe iOS/Android/PS4/Xbox update.
Probleem hier is dat Tesla elke week wel een update uitbrengt, waardoor de vervuiling nog erger is. Als er een nieuwe update is, kan hij natuurlijk wel inhoudelijk besproken worden.
Voor vragen en opmerkingen over de Model 3 en Y kan je terecht in dit topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic
Of je wel of geen update hebt ontvangen hoeft niet meer hier in het topic. Dit verschijnsel zie je ook bij elke nieuwe iOS/Android/PS4/Xbox update.
Probleem hier is dat Tesla elke week wel een update uitbrengt, waardoor de vervuiling nog erger is. Als er een nieuwe update is, kan hij natuurlijk wel inhoudelijk besproken worden.
Voor vragen en opmerkingen over de Model 3 en Y kan je terecht in dit topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic