Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
killerbie schreef op woensdag 27 december 2023 @ 20:29:
Zijn er hier die een oplossing hebben gehad voor de ruitenwissers die niet normaal werken bij een model y?
Godzijdank kan je ze weer uitzetten als je op CC of AP rijdt sinds de laatste update

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Who Am I?
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:17
Gisteren hebben we voor het eerst een echt lange rit gemaakt. Vanuit de Randstad naar Parijs. Dat ging erg soepel met de Superchargers! Ik heb nu alleen wel een gekke blessure opgelopen... Ik heb spierpijn in mijn linker arm van aan het stuur trekken om de autopilot te overtuigen dat ik het stuur vast heb🤪

Sony A7R4+A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sony G II 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-09 16:09
Sinds gisteren hebben we een Model S uit 2018, na 4 jaar Model 3 rijdt het echt een stuk comfortabeler. Wat ik wel echt mis is het volledig tot stilstand komen (1 pedal driving).

Toen zat ik ook even met summon te spelen, maar krijg iedere keer als ik op de knop vooruit of achteruit druk “summon mislukt”. Iemand enig idee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rKZocLR6de63p5kKKil0r9I4ob0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RQgTslK5anayE7UoPmSsXhTm.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door Tweak_ers op 28-12-2023 09:59 ]

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:41
Tweak_ers schreef op donderdag 28 december 2023 @ 09:06:
Sinds gisteren hebben we een Model S uit 2018, na 4 jaar Model 3 rijdt het echt een stuk comfortabeler. Wat ik wel echt mis is het volledig tot stilstand komen (1 pedal driving).
Dat is een instelling "Creep" die je uit kan zetten. Ik weet niet wat het in het Nederlands is.
Toen zat ik ook even met summon te spelen, maar krijg iedere keer als ik op de knop vooruit of achteruit druk “summon mislukt”. Iemand enig idee?

[Afbeelding]
Bij mijn Model S werkt het alleen als je (met de sleutel) heel dicht bij de auto staat. En dan nog moet ik het heel vaak proberen voordat het lukt.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• mkrmr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17-09 20:36

mkrmr

Tesla Model 3, BMW K1600

RichieB schreef op donderdag 28 december 2023 @ 11:02:
[...]

Dat is een instelling "Creep" die je uit kan zetten. Ik weet niet wat het in het Nederlands is.

[...]

Bij mijn Model S werkt het alleen als je (met de sleutel) heel dicht bij de auto staat. En dan nog moet ik het heel vaak proberen voordat het lukt.
Bij de S uit 20218 kan je het niet uitzetten, heb ook zo'n S gehad na een 3, moest ook even wennen toen.

Ik heb ook summon nooit goed werkend gekregen, via de app dan, wellicht dat ik de sleutel had moeten proberen.

• RichieB
@mkrmr Zoals ik het begrijp is Creep Mode verdwenen in de nieuwere modellen, dus kan je het niet meer aanzetten. @Tweak_ers wil volledig tot stilstand komen, dus juist geen Creep Mode.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweak_ers
RichieB schreef op donderdag 28 december 2023 @ 13:17:
@mkrmr Zoals ik het begrijp is Creep Mode verdwenen in de nieuwere modellen, dus kan je het niet meer aanzetten. @Tweak_ers wil volledig tot stilstand komen, dus juist geen Creep Mode.
Ja volgens mij kan dat gewoon niet in de 2018 S. Bij de 3 zie ik de optie stilstand, bij de S niet.

Net als de lightshow, die heeft ie ook niet. Dacht ze even synchroon af te laten gaan, maar helaas.

[ Voor 11% gewijzigd door Tweak_ers op 28-12-2023 22:24 ]

• Tweak_ers
mkrmr schreef op donderdag 28 december 2023 @ 12:28:
[...]

Bij de S uit 20218 kan je het niet uitzetten, heb ook zo'n S gehad na een 3, moest ook even wennen toen.

Ik heb ook summon nooit goed werkend gekregen, via de app dan, wellicht dat ik de sleutel had moeten proberen.
Creep kan wel uit, maar je moet alsnog bijremmen. Vooral op heuvels wennen, omdat hij gewoon naar achter rolt als je securen niet hard genoeg indrukt, dan activeert hij hold brakes pas.
Bij de 3 gaat dat automatisch.

• Tweak_ers
Wel bizar trouwens dat de S zuiniger is dan mijn 3 🤣
Morgen laatste rit om dat eens goed te testen. Dan gaat de 3 terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkrmr

mkrmr

Tesla Model 3, BMW K1600

RichieB schreef op donderdag 28 december 2023 @ 13:17:
Was niet helemaal duidelijk opgeschreven door mij, ik bedoelde dat je niet kan instellen dat een oudere S helemaal tot stilstand kan komen zonder remmen, wat de 3 en Y wel kunnen: One pedal driving dus.

Creep mode is het oude gedrag van een ICE auto met automaat imiteren, en dat is er kennenlijk nu uitgehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
Dan nog maar een vraagje, snelladen gaat wel erg traag. Hangt er al zeker 10 minuten aan en niet boven de 40kW uitgekomen, komt met de melding dat verwarmen niet mogelijk is(?)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gtdNiU4E92AzfYGm0FMYAjiZDAE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qIyArTg6PtdVS6d7d9oKAsdh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkeRipper
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:41
Dat lijkt me niet goed @Tweak_ers . Heb je nog garantie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:32
@Tweak_ers is dat niet een generfd model? 75D model S tot een bepaald model zijn flink geknepen om de accu in leven te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
GeeMoney schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 14:35:
@Tweak_ers is dat niet een generfd model? 75D model S tot een bepaald model zijn flink geknepen om de accu in leven te houden.
Oh serieus, hoe check ik dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
Tweak_ers schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 15:06:
[...]

Door te gaan snelladen.. :| Ik heb zelf een S70 gehad die generfd werd. Dat is later weer opgeheven, maar toen had ik hem al verkocht. Zelfs met de nerf deed hij nog 100 kW, alleen veel minder lang.
Maar die foutmelding die je krijgt is niet goed: lijkt me een storing in het koelsysteem de accuverwarming. Is dit je eerste keer snelladen of deed hij het voorheen wel goed?

[ Voor 23% gewijzigd door RichieB op 29-12-2023 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
RichieB schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 15:35:
[...]

Door te gaan snelladen.. :| Ik heb zelf een S70 gehad die generfd werd. Dat is later weer opgeheven, maar toen had ik hem al verkocht. Zelfs met de nerf deed hij nog 100 kW, alleen veel minder lang.
Maar die foutmelding die je krijgt is niet goed: lijkt me een storing in het koelsysteem. Is dit je eerste keer snelladen of deed hij het voorheen wel goed?
Eerste keer, heb hem 2 dagen nu

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RichieB
Tweak_ers schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 15:37:
[...]

Eerste keer, heb hem 2 dagen nu
Dan heb je een auto gekocht met een defect. Kan je dit verhalen op de vorige eigenaar?

Tip voor wie meeleest: ga tijdens de proefrit altijd even snelladen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:20
GeeMoney schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 14:35:
Degene met free lifetime charging zijn toch sowieso afknepen qua laadsnelheid? Of is dat een hoax?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
Maurice- schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 16:07:
[...]

Degene met free lifetime charging zijn toch sowieso afknepen qua laadsnelheid? Of is dat een hoax?
Als je daarmee alle Tesla's met lifetime gratis SuC bedoelt is dat een broodje aap verhaal. Limiteren van de laadsnelheid ("nerf") komt zeker voor, maar de consensus is dat Tesla dit doet om accu's te ontlasten die anders stuk zouden kunnen gaan. Of Tesla dit doet om die accu's niet binnen garantie te hoeven vervangen, of juist de eigenaren vervelende kosten bespaart is dan wel weer een discussiepunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 13:41

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Tweak_ers schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 15:06:
[...]

Door te kijken of je een 75 of 90 kWh pack hebt. :|

Maasluip in "Het grote Tesla topic - deel 3"
The DC charge limiting is set to start at 2625 kWh [DC charging] and reaches maximum derating at 13125 kWh.
Ik weet niet waar je de teller voor het aantal DC kWh kunt vinden.

Maar 40 kW is wel heel erg weinig. 90 kW zou je ook nog wel moeten halen, maar misschien alleen bij een lagere SOC.

Wat ik ook wel eens gelezen heb is dat na jaren en jaren de elektrische verbindingen wat achteruit gaan en je daardoor dus ook verlies hebt, of de auto zelf throttelt. Bijvoorbeeld de pyrofuse. Het kan een idee zijn om die te laten vervangen, maar ik geef geen garantie dat dat je probleem oplost (en ik denk niet dat het het probleem helemaal oplost).
En die foutmelding is een foutmelding waar je een ticket voor mag inleggen bij het SeC. Kan gerelateerd zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Maasluip op 29-12-2023 16:32 ]

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 13:41

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Maurice- schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 16:07:
[...]

Wat @RichieB zegt, maar van auto's met free lifetime charging kun je wel aannemen dat ze veel meer gesupercharged hebben dan auto's die dat niet hebben.
Serieus, als ik free lifetime charging had dan reed ik elke twee dagen op weg naar mijn werk wel even langs de supercharger in plaats van hem thuis in te pluggen.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
Maasluip schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 16:29:
[...]
Ik weet niet waar je de teller voor het aantal DC kWh kunt vinden.
[...]
Je moet dan een ODB-II dongle aansluiten op de connector onder het beeldscherm. Dan kan je met een app zoals Scan My Tesla deze (en vele andere) waardes uitlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkeRipper
@Tweak_ers waarom reageer je niet op mijn vraag? Als je bij een autobedrijf die auto hebt gekocht dan hoort die het op te lossen. Zo snel mogelijk melden, dat ben je verplicht!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweak_ers
RichieB schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 15:39:
[...]

Dan heb je een auto gekocht met een defect. Kan je dit verhalen op de vorige eigenaar?

Tip voor wie meeleest: ga tijdens de proefrit altijd even snelladen!
Het is private lease, service request is gedaan. Even afwachten.
RichieB schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 16:43:
[...]

Je moet dan een ODB-II dongle aansluiten op de connector onder het beeldscherm. Dan kan je met een app zoals Scan My Tesla deze (en vele andere) waardes uitlezen.
Toevallig heb ik nog zo’n dongel liggen van onze ICE. Morgen even zoeken naar de aansluiting.
GekkeRipper schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 18:51:
@Tweak_ers waarom reageer je niet op mijn vraag? Als je bij een autobedrijf die auto hebt gekocht dan hoort die het op te lossen. Zo snel mogelijk melden, dat ben je verplicht!
Sorry, het is private lease, hij is gemeld bij MrGreen en tevens service request aangemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
RichieB schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 16:43:
[...]

Werkt dit inmiddels al met iOS?
Edit: ja dus

Ik heb ooit voor de 3 een adapter en dongel gekocht. Past diezelfde adapter op de S?

[ Voor 12% gewijzigd door Tweak_ers op 29-12-2023 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkeRipper
Dan komt dat vast wel goed @Tweak_ers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
Tweak_ers schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 23:28:
[...]

Ik heb ooit voor de 3 een adapter en dongel gekocht. Past diezelfde adapter op de S?
Even uit mijn hoofd: voor de M3 moet je een connector loshalen en dan er een doorverbinder tussen doen met een aftakking met een ODB-II male connector er aan. Voor de MS zit er een losse (ongebruikte connector) waar je een verloopje op doet naar male OBD-II. Of was het nu andersom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
RichieB schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 09:09:
[...]

Even uit mijn hoofd: voor de M3 moet je een connector loshalen en dan er een doorverbinder tussen doen met een aftakking met een ODB-II male connector er aan. Voor de MS zit er een losse (ongebruikte connector) waar je een verloopje op doet naar male OBD-II. Of was het nu andersom?
Klopt, dus ik heb die doorverbinden. Zou ik die ook voor de S kunnen gebruiken? Ik ga het gewoon testen.

Bij de S hoef je dan dus niet te wachten tot de auto helemaal slaapt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
@Tweak_ers Ik weet niet of het dezelfde connector is. Ik heb hem bij de MS er gewoon ingeplugd terwijl de auto aan stond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweak_ers
RichieB schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 11:05:
@Tweak_ers Ik weet niet of het dezelfde connector is. Ik heb hem bij de MS er gewoon ingeplugd terwijl de auto aan stond.
Heb je heel toevallig een link naar de juiste kabel? 😅

Ik zie even het bos niet meer

Die van de Model 3 past niet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kjQfgAhUrVWy2muKUBF02t1dKos=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zMf059iZ2NY96xsfTpAz170O.jpg?f=fotoalbum_large

Neem aan dat het de blauwe stekker is

Deze is t/m 2015 en ik zie geen versie van 2018:
https://obd-partner.nl/verloopkabel-tesla-model-s/

Edit:
Denk dat ik er één gevonden heb:
https://obdwarenhuis.nl/t...ift-model-x-diagnosekabel

[ Voor 52% gewijzigd door Tweak_ers op 30-12-2023 12:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domih
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 02-09 17:25

Domih

Domih.

Tweak_ers schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 14:02:
Dan nog maar een vraagje, snelladen gaat wel erg traag. Hangt er al zeker 10 minuten aan en niet boven de 40kW uitgekomen, komt met de melding dat verwarmen niet mogelijk is(?)

[Afbeelding]
Battery heater defect, hebben wel heel veel mensen de laatste tijd merk ik...
Zou Tesla weer op een knopje geduwd hebben? :+

Apple Carplay/Android Auto voor BMW/MINI/Audi/Mercedes: Nextgearmedia.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
Domih schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 16:03:
[...]

Battery heater defect, hebben wel heel veel mensen de laatste tijd merk ik...
Zou Tesla weer op een knopje geduwd hebben? :+
Zou dat groot effect op de laadsnelheid kunnen hebben?

Begin even op 70kW, maar zakte vrij snel in naar 50kW en daarna weer 40kW.

Uiteindelijk na 45 minuten maar vertrokken, ook al zat hij pas op 65% 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domih

Domih

Domih.

Tweak_ers schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 21:39:
[...]

Zou dat groot effect op de laadsnelheid kunnen hebben?

Begin even op 70kW, maar zakte vrij snel in naar 50kW en daarna weer 40kW.

Uiteindelijk na 45 minuten maar vertrokken, ook al zat hij pas op 65% 😅
Ja dat is zowat het enige waar het voor is. Ik geloof €1.000,- om te laten vervangen bij Tesla maar je kan ook Hans van Greenaid even vragen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
Domih schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 21:48:
[...]

Ja dat is zowat het enige waar het voor is. Ik geloof €1.000,- om te laten vervangen bij Tesla maar je kan ook Hans van Greenaid even vragen
Het is lease, afspraak is al gemaakt bij Tesla 😉

Ik zat ook even naar de SuCs te kijken en het viel mij op dat Rijswijk niet op de kaart staat.
Nu is dat natuurlijk V3, maar kun je onderweg ook niet meer navigeren via V3?
Wilde wel een adapter kopen namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domih

Domih

Domih.

Tweak_ers schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 22:56:
[...]

Het is lease, afspraak is al gemaakt bij Tesla 😉

Ik zat ook even naar de SuCs te kijken en het viel mij op dat Rijswijk niet op de kaart staat.
Nu is dat natuurlijk V3, maar kun je onderweg ook niet meer navigeren via V3?
Wilde wel een adapter kopen namelijk.
Je hebt niet alleen de adapter nodig, maar ook een CCS-upgrade (extra module in de auto).
Als je die upgrade hebt uitgevoerd (kost geloof ik rond de €300,- incl adapter) komen ze ook in je navigatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Who Am I?
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:17
Domih schreef op zondag 31 december 2023 @ 10:44:
[...]

Je hebt niet alleen de adapter nodig, maar ook een CCS-upgrade (extra module in de auto).
Als je die upgrade hebt uitgevoerd (kost geloof ik rond de €300,- incl adapter) komen ze ook in je navigatie
Klopt! De vorige eigenaar van mijn S uit 2018 heeft die upgrade laten doen en ik zie inderdaad alle Superchargers. Er dan ook als waarschuwing bij dat je een CCS adapter nodig hebt in dat geval.

Sony A7R4+A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sony G II 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:22

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Toevallig vandaag de CCS upgrade hier gedaan. je besteld het in de shop, krijgt een pakketje thuis (wat je niet open mag maken.) Vervolgens maak je een afspraak in de app en komt een ranger iets doen onder de achterbank.(rest heb ik niet gezien) en dan stuurt hij een update naar de auto en heb je na instalatie (50 min) idd alle Supercharge locaties in de navigatie ook met alleen CCS (als je nu wilt weten wat je mist kan je even tesla supercharger in google maps typen) ik ga in het voorjaar naar praag/wenen en daarom heb ik hem genomen, veel meer opties, minder stress. Opzich is het denk ik ook wel fijn om alternatieven te hebben voor bunnik in het midden van het land :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• still_the_same
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05-07 22:47
Ik had een vraag over FSD. Kan een tesla leasen en dit als optie nemen... Kost me een beetje extra... Vandaar mijn vraag, wat brengt hey mijn tweakers hartje in Nederland? Zie fantastische filmpjes uit de US, maar weinig in detail over hoe het in NL werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JungleJim
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:28
still_the_same schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 09:57:
Ik had een vraag over FSD. Kan een tesla leasen en dit als optie nemen... Kost me een beetje extra... Vandaar mijn vraag, wat brengt hey mijn tweakers hartje in Nederland? Zie fantastische filmpjes uit de US, maar weinig in detail over hoe het in NL werkt.
Zonde van het geld, je hebt er in Nederland (en Europa) niets aan want FSD werkt hier niet. Wellicht komt FSD in de toekomst naar Europa maar niemand weet wanneer.

Als je dan toch wat extra wil ten opzichte van de standaard AutoPilot dan zou je de enhanced autopilot kunnen doen, dan krijg je Navigate on Autopilot en Auto Lane Change.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Woesh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:20
- stoppen bij stoplichten (rijd nog niet zelf weg bij groen, wel een ping)
- op snelweg zelf de afrit nemen

Is dat nu het geld waard? Tja dat moet je zelf bepalen. Ik verwacht steeds meer functie in de tijd maar op basis van wat het nu is is het wel duur.

Dat ik straks geld verdien met taxi diensten, daar ga ik niet vanuit. Maar dat hetlfde als nu in de USA is wel waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JungleJim
The_Woesh schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 12:58:
[...]

- stoppen bij stoplichten (rijd nog niet zelf weg bij groen, wel een ping)
- op snelweg zelf de afrit nemen
Alleen de eerste is onderdeel van FSD. Het pingetje bij groen licht zit trouwens in de standaard autopilot.
Het zelf een afrit nemen is onderdeel van Enhanced Autopilot (Navigate on Autopilot en Auto Lane Change).

Zie https://www.tesla.com/nl_nl/support/autopilot voor de verschillen tussen Autopilot, Enhanced Autopilot en FSD in Nederland. Waarbij trouwens geldt dat Automatisch inparkeren, Summon en Smart Summon op dit moment niet werkt voor nieuwere Tesla Model Y en Model 3 die geen parkeersensoren meer hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScreamGT
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21-09 21:47

ScreamGT

joejoe

Ik zie de meerwaarde in FSD dus echt niet.

Automatisch stoppen bij rood? Wauw! Zelf een afrit nemen? Wauw! Waarom zou je dit zelf niet gewoon doen?

Tijdens deze drukte op de wegen is het hier in NL toch niet relaxed rijden lijkt mij zo?

Ik vraag mij sowieso af wat de bestuurders dan wel aan het doen zijn tijdens het rijden met FSD aan. Je moet alsnog opletten? Toch? Bij het nemen van een afrit kijk je, mag ik hopen, toch mee in de spiegels?

Het zelfsturen bij Autopilot is m.i. al best zenuwachtig bij drukverkeer, en al helemaal bij het inhalen van vrachtwagens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:49
ScreamGT schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 13:20:

Automatisch stoppen bij rood? Wauw! Zelf een afrit nemen? Wauw! Waarom zou je dit zelf niet gewoon doen?

Tijdens deze drukte op de wegen is het hier in NL toch niet relaxed rijden lijkt mij zo?

Ik vraag mij sowieso af wat de bestuurders dan wel aan het doen zijn tijdens het rijden met FSD aan. Je moet alsnog opletten? Toch? Bij het nemen van een afrit kijk je, mag ik hopen, toch mee in de spiegels?

Het zelfsturen bij Autopilot is m.i. al best zenuwachtig bij drukverkeer, en al helemaal bij het inhalen van vrachtwagens.
Heb je ooit eens de moeite genomen om te kijken wat er met FSD allemaal mogelijk is, voordat je dergelijke uitspraken doet? Zoek maar eens even op YouTube..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JungleJim

[...]
Grote voordeel van Auto Lane Change vond ik dat de Autosteer aan blijft. Zonder Auto Lane Change gaat de Autosteer uit (TACC blijft wel aan), dus dan moet je weer twee keer aan de hendel trekken om Autosteer aan te zetten. Is het onoverkomelijk? Nee. Maar het was wel handig :)

En nogmaals, als je deze features wil kun je beter Enhanced Autopilot nemen, dat is goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScreamGT
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21-09 21:47

ScreamGT

joejoe

turkeyhakan schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 13:22:
[...]

Heb je ooit eens de moeite genomen om te kijken wat er met FSD allemaal mogelijk is, voordat je dergelijke uitspraken doet? Zoek maar eens even op YouTube..
Maakt mij niet zoveel uit wat er nog meer mogelijk is. Ik blijf er bij dat bij FSD je alsnog veel zelf moet doen om het naar m.i. veilig te houden. Of zit iedereen lekker op z’n mobiel te kijken tijdens FSD?

Ik geloof pas dat FSD volledig veilig is als iedereen op de weg FSD functies heeft. Invloed van menselijke acties is m.i. nog te groot aangezien bijna niemand dit nog gebruikt/heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Cruise control, laat staan adaptief, automatisch schakelen, regensensor en automatische verlichting is toch ook allemaal niet nodig en kan je prima zelf doen.

Overigens hebben we Europa nog niet eens FSD maar blijft het haken op Enhanced Autopilot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• runeazn
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18-09 12:00
Mogelijk weet iemand dit en ik kon het ook zo snel niet vinden, wel geprobeerd. Wat de laad efficiency is van een tesla. Ik doe meestal traag laden omdat ik geen load balancing heb. 1 ader 5A, maar er is een use case om 3p1n aan te leggen en zo snel mogelijk te laden als traag laden niet loont. Stel laad electronica kost 100W. En ik stop er maar 1000W in in feite dan heb ik een zeer laag end to end efficiency. <90%,
Iemand die ongeveer weet wat er met de tesla laadpaal qua efficiency behaald word met traag laden en eventueel dit uit gepuzzeld heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JungleJim
runeazn schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 13:53:
Mogelijk weet iemand dit en ik kon het ook zo snel niet vinden, wel geprobeerd. Wat de laad efficiency is van een tesla. Ik doe meestal traag laden omdat ik geen load balancing heb. 1 ader 5A, maar er is een use case om 3p1n aan te leggen en zo snel mogelijk te laden als traag laden niet loont. Stel laad electronica kost 100W. En ik stop er maar 1000W in in feite dan heb ik een zeer laag end to end efficiency. <90%,
Iemand die ongeveer weet wat er met de tesla laadpaal qua efficiency behaald word met traag laden en eventueel dit uit gepuzzeld heeft?
Ik houd met Teslamate wat statistieken bij, en bij mij zit de efficiëntie van thuisladen ergens tussen 90% en 96%. En dat is met een Tesla Model Y LR en een Tesla Wall Charger met max 16A 3-fase laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• runeazn
JungleJim schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 14:09:
[...]

Ik houd met Teslamate wat statistieken bij, en bij mij zit de efficiëntie van thuisladen ergens tussen 90% en 96%. En dat is met een Tesla Model Y LR en een Tesla Wall Charger met max 16A 3-fase laden.
Heb je het ooit geprobeerd met minimale laadsnelheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JungleJim
runeazn schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 14:20:
[...]

Heb je het ooit geprobeerd met minimale laadsnelheid?
Nee, ik heb een load balancing oplossing en die zorgt ervoor dat ik altijd laad met wat er max beschikbaar is. Maar ik kan wel even testen wat er gebeurt als ik met een laag aantal amperes ga laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16:11
runeazn schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 13:53:
Met 1x5A zit je eerder aan 70/75% efficiency. Bij 11kW zit je op een 8%.

Je zou ook met de mobiele lader op 1x16 (of zelfs 1x20/25) kunnen gaan laden en met een Pi LB doen. Kost het je verder weinig aan investering en gooi je toch minder stroom weg.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• runeazn
Inspired schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 14:33:
[...]

Met 1x5A zit je eerder aan 70/75% efficiency. Bij 11kW zit je op een 8%.

Je zou ook met de mobiele lader op 1x16 (of zelfs 1x20/25) kunnen gaan laden en met een Pi LB doen. Kost het je verder weinig aan investering en gooi je toch minder stroom weg.
Ik had wel een vermoeden maar zou fijn zijn als iemand het hard kan maken met een meting.
Ik kan gewoon laden op 1x16 met de wall charger, het zit sowieso op een aparte groep. Ik weet ook dat er ongeveer 1 ohm aan weerstand zit in de kabels. Combinatie van wat meer factoren dat ik nu laad op 9A en soms op 5A als er een groot vebruik is thuis. Maar misschien toch load balancing doen en 3p1n trekken door de tuin... Als het onder 80% valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietwijk
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 29-08 08:41
runeazn schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 14:45:
[...]

Ik had wel een vermoeden maar zou fijn zijn als iemand het hard kan maken met een meting.
Ik kan gewoon laden op 1x16 met de wall charger, het zit sowieso op een aparte groep. Ik weet ook dat er ongeveer 1 ohm aan weerstand zit in de kabels. Combinatie van wat meer factoren dat ik nu laad op 9A en soms op 5A als er een groot vebruik is thuis. Maar misschien toch load balancing doen en 3p1n trekken door de tuin... Als het onder 80% valt.
Áls je toch gaat trekken, trek dan 5x6mm2 en niet 5x2,5mm2. Zelfde moeite, paar euro extra, minder verliezen op korte termijn, toekomstbestendig op lange termijn. En hang het niet achter een B16, maar een B20 automaat. (veel gemaakte fouten... ;) )

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:16

MrScratch

I am rubber, you are glue

Ik heb in 2019 op mijn Tesla Model3 FSD genomen. Nu terugkijkend na 5 jaar vind ik het totaal niet waard geweest. Ik dacht dat komt ergens gedurende de looptijd van mijn contract wel een keer echt in Europa, maar helaas. Tot op heden nog steeds niet.

- Navigate on Autopilot gebruik ik vrijwel nooit.
- Auto lane change is leuk in buitenland, maar Nederlandse snelweg meestal te weinig ruimte. Deze optie is wel nuttig op zich en ben ik redelijk tevreden over.
- Summon is totaal onbruikbaar met de beperkte afstand.
- Automatisch stoppen voor stoplicht is op zichzelf een leuke feature, maar helaas ziet ie de knipperlichten 200 meter voor een kruispunt om te waarschuwen dat er een stoplicht aankomt, vaak ook aan voor een stoplicht. Zelfs wel eens gehad dat de indicators op de snelweg voor spitstroken voor stoplichten werden aangezien. Gaat je auto stoppen op de snelweg. Handig! 8)7

Eindconclusie is dat ik in september zeer waarschijnlijk weer een Tesla neem, maar zeker geen FSD.

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• runeazn
nietwijk schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 15:44:
[...]

Áls je toch gaat trekken, trek dan 5x6mm2 en niet 5x2,5mm2. Zelfde moeite, paar euro extra, minder verliezen op korte termijn, toekomstbestendig op lange termijn. En hang het niet achter een B16, maar een B20 automaat. (veel gemaakte fouten... ;) )
B16 gaat niet goed? Hmm🤔. Maar je mag tot b16 afzekeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietwijk
runeazn schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 16:12:
[...]

Dat is inderdaad 1 van de meest gemaakte fouten. Wil niet zeggen dat het direct fout gaat. B16 is bedoeld voor kookplaten en warmtepompen die niet constant 16A trekken, maar hooguit kortstondig een piek van 16A. De laadpaal trekt langdurig 16A, daarom moet je 25% marge nemen en B20 steken. Anders kom je heel krap te zitten met de afschakelkarakteristiek. Als je dagelijks honderden snelwegkilometers moet afleggen wil je ook geen auto met een topsnelheid van 130 kmh (bij 6000 toeren met een ICE)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
runeazn schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 16:12:
[...]

Als je een B16 hebt liggen kun je dat prima doen. Ik gebruik mijn laadpaal al 5 jaar op een B16. Nooit geklapt. In principe zou een B16 ook niet moeten klappen bij de nominale stroom mits deze goed aangesloten is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• runeazn
Inspired schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 16:30:
[...]

Als je een B16 hebt liggen kun je dat prima doen. Ik gebruik mijn laadpaal al 5 jaar op een B16. Nooit geklapt. In principe zou een B16 ook niet moeten klappen bij de nominale stroom mits deze goed aangesloten is.
Ik zou het eerder af zekeren met een c16. Geen gedoe. Maar ik snap je punt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Inspired
runeazn schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 16:54:
[...]

Ik zou het eerder af zekeren met een c16. Geen gedoe. Maar ik snap je punt.
Want een laadpaal heeft een inschakelstroom van meer dan 3x nominaal? B moet prima zijn, als de inschakelstroom een issue zou zijn is er sowieso wat mis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• runeazn
Inspired schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 18:00:
[...]

Want een laadpaal heeft een inschakelstroom van meer dan 3x nominaal? B moet prima zijn, als de inschakelstroom een issue zou zijn is er sowieso wat mis.
ah je hebt gelijk, ik dacht dat het uiteinde, top van de grafiek ook anders zou zijn bij c karakteristiek. ik had het mis.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iZUdWUrdBkxbBtsTPiPXWKquGV8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TsyW0RECrisMM5G2BdstHWsd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietwijk
runeazn schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 18:16:
[...]

ah je hebt gelijk, ik dacht dat het uiteinde, top van de grafiek ook anders zou zijn bij c karakteristiek. ik had het mis.
[Afbeelding]
Na een uur (3600s) laden loop je aan de bovenkant uit het diagram. De marge daar is al marginaal (5%) bij een 16A automaat. En aangezien een laadsessie doorgaans langer duurt is een B20 met 25% marge t.o.v. B16 geen overbodige luxe. Het is even omdenken voor de installateur die niet anders gewend is dan B16 automaatjes inklikken voor een kookplaat die hooguit 5 minuten op vollast draait, een warmtepomp die niet bij de 16A in de buurt komt, of een zonne-installatie die doorgaans ook de 16A niet haalt. B16 afgezekerde laadpalen redden het in de praktijk meestal nét, maar als je de keuze hebt bij een nieuwe installatie, dan zou ik het netjes doen en voldoende marge nemen.

De “uitdaging” bij laadpalen afzekeren komt door de combinatie van tijd en stroom, die beiden constant maximaal zijn. Als 1 van de 2 ook maar iets wegzakt is er niks aan de hand, maar dat is nou eenmaal niet de situatie tijdens het laden van een EV.

[ Voor 14% gewijzigd door nietwijk op 03-01-2024 22:00 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pimk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:36
turkeyhakan schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 13:22:
[...]

Mijn leenauto had EAP, en zelfs dàt vond ik al zonde van het geld, laat staan 7,5k€ voor FSD.
De lanechange is drama (IMHO), je moet zelf meer dingen doen en aan voorwaarden voldoen dan "het gewoon zelf doen".
De afrit nemen doet ie inderdaad keurig, wel tergend langzaam. En vervolgens de "ping"dat je het hiervandaan weer lekker zelf mag doen.

Automatisch inparkeren zit tegenwoordig ook gewoon op een Cliootje, zonder meerprijs (in de juiste uitvoering, dat dan weer wel) dus daar val ik niet van uit mijn stoel.

En Summon, dat gebruik je 1 keer (maar ook weer veel voorwaarden etc.) op de parkeerplaats van Ikea voor de show.

Persoonlijk ga ik daar allemaal geen cent aan verbranden...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Damian
  • Registratie: Maart 2001

Damian

Insane Obtrusion

JungleJim schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 13:25:
[...]

Grote voordeel van Auto Lane Change vond ik dat de Autosteer aan blijft. Zonder Auto Lane Change gaat de Autosteer uit (TACC blijft wel aan), dus dan moet je weer twee keer aan de hendel trekken om Autosteer aan te zetten. Is het onoverkomelijk? Nee. Maar het was wel handig :)

En nogmaals, als je deze features wil kun je beter Enhanced Autopilot nemen, dat is goedkoper.
Of S3XY buttons aanschaffen, veul goedkoper dan EAP of FSD :D

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2_linkerhanden
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 13-08 21:36
nietwijk schreef op woensdag 27 december 2023 @ 19:56:
[...]

Demo banden zijn erg gewild, leveren uiteraard niet de adviesprijs op, maar 75% van de internetprijs al gauw. Als je zelf niet de adviesprijs betaalt, maar de internetprijs + € 75,- voor montage, dan hoef je er niet veel bij te leggen.
Hoe gaat dat precies in zijn werk met demo banden? Ben zelf nog op zoek naar een setje winter of all-season banden voor de wintersport eind februari met de MY (19 inch). Thx _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweak_ers
Tweak_ers schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 12:12:
[...]

Heb je heel toevallig een link naar de juiste kabel? 😅

Ik zie even het bos niet meer

Die van de Model 3 past niet:

[Afbeelding]

Neem aan dat het de blauwe stekker is

Deze is t/m 2015 en ik zie geen versie van 2018:
https://obd-partner.nl/verloopkabel-tesla-model-s/

Edit:
Denk dat ik er één gevonden heb:
https://obdwarenhuis.nl/t...ift-model-x-diagnosekabel
Het is gelukt! Niet met iOS, want iPhone maakt geen Bluetooth verbinding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iKMQhXuS4rDlzMtsMjlCNXJKflo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CaL0zcWpgkDUJD9iAstdx6EQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uU9neCfEi_6h5hAcZdojxtLjKXY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/orbkM5bRlfkr1J21tGkwysvT.jpg?f=fotoalbum_large

Er is 10.000kWh ge-supercharged.
En 24.000kWh AC

Er zit nog 65kWh in het accu pack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
@Tweak_ers er is dus serieus veel snel geladen met die bak. En je zou dan ongeveer 15% degradatie hebben . Als je uit gaat van een hoog verbruik (20kWh/100km) dan is er al zeker 50.000km snel geladen en ik vermoed dat je verbruik daar nog onder ligt, zeker in de zomer? Dus dan ga je eerder richting de 60.000km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
GeeMoney schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 23:16:
@Tweak_ers er is dus serieus veel snel geladen met die bak. En je zou dan ongeveer 15% degradatie hebben . Als je uit gaat van een hoog verbruik (20kWh/100km) dan is er al zeker 50.000km snel geladen en ik vermoed dat je verbruik daar nog onder ligt, zeker in de zomer? Dus dan ga je eerder richting de 60.000km.
Ik vind het wel meevallen voor een wagen waar gratis superchargen op zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nietwijk
2_linkerhanden schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 22:50:
[...]

Hoe gaat dat precies in zijn werk met demo banden? Ben zelf nog op zoek naar een setje winter of all-season banden voor de wintersport eind februari met de MY (19 inch). Thx _/-\o_
1. Je koopt een setje banden. Dit kan bijvoorbeeld via MP, maar bandenspotter.nl werkt voor mij beter. Dan kan je goed filteren op maat en sorteren op prijs. Demobanden zijn opvallend goedkoop en als je doorklikt staat het er ook bij. Als ze beschikbaar zijn vind je ze al gauw op de prijs, maar ze zijn gewild...

2. Je laat de banden (gratis) thuisbezorgen, of bij een montagepartner.

3. Je maakt een afspraak bij een montagepartner, die je via een aanbieder op bandenspotter wel kan vinden. (reken op € 15,- - 20,- montage per band)

4. Je gaat bij de bandenboer langs om de banden te laten monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch

MrScratch

Damian schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 11:50:
[...]

Of S3XY buttons aanschaffen, veul goedkoper dan EAP of FSD :D
Hoe zou dat dan werken als je S3XY buttons hebt en een lanechange doet? Haalt die automatisch de AP eraf en na de lanechange weer automatisch erop?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spartacusNLD
  • Laatst online: 16:13

spartacusNLD

This is Sparta!!

MrScratch schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 15:34:
[...]

Hoe zou dat dan werken als je S3XY buttons hebt en een lanechange doet? Haalt die automatisch de AP eraf en na de lanechange weer automatisch erop?
Ja. Hoe het werkt:

AP activeren -> richting aanwijzer activeren -> AP deactiveerd -> cruise control blijft actief -> rijbaan wissel afgerond -> AP wordt geheractiveerd door de S3XY buttons commander met een vertraging van 3 seconden.

Werkt echt super :)

Ik zou het vergelijken met een aliexpress EAP, die goed werkt :+

[ Voor 8% gewijzigd door spartacusNLD op 05-01-2024 16:07 ]

Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch

MrScratch

spartacusNLD schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 15:39:
[...]

Ja. Hoe het werkt:

AP activeren -> richting aanwijzer activeren -> AP deactiveerd -> cruise control blijft actief -> rijbaan wissel afgerond -> AP wordt geheractiveerd door de S3XY buttons commander met een vertraging van 3 seconden.

Ooohh, nice. Nu nog maar 8 maanden te gaan met mijn huidige Model3, maar op mijn volgende Model3/Y komt dat er echt zeker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
[...]

Ja. Hoe het werkt:

Resetten ze nu ook de timer als je weer knippert dan? Kan me voorstellen dat het anders wel eens mis gaat als je iemand gaat inhalen en weer terug gaat naar de baan. Was ook al gemeld in het andere topic dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
MrScratch schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 16:15:
[...]

Ooohh, nice. Nu nog maar 8 maanden te gaan met mijn huidige Model3, maar op mijn volgende Model3/Y komt dat er echt zeker op.
Het is over te zetten toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:47
MrScratch schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 16:15:
[...]

Voor mij was het reden om te bestellen, terwijl ik nog 5 maand op m’n huidige auto heb. T.z.t. bestel ik gewoon de highland kabel voor 15-20€(?) en neem ik hem mee naar de nieuwe (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
Ik zag laatst een Modrl S staan met drie groene ledjes die brandde aan de rechter achterzijde in de lampen unit. Nu zie ik daar bij mij zelf ook drie streepjes zitten.

Maar wanneer gaan die aan en wat zeggen ze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

Inspired schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 16:37:
[...]

Resetten ze nu ook de timer als je weer knippert dan? Kan me voorstellen dat het anders wel eens mis gaat als je iemand gaat inhalen en weer terug gaat naar de baan. Was ook al gemeld in het andere topic dacht ik.
Ja, bij het weer automatisch deactiveren van het knipperen als je de rijbaan wissel hebt afgerond (doet de tesla zelf als je dit hebt geactiveerd) zal na 3 seconden de AP weer geactiveerd worden door de S3XY buttons commander.

Dit is altijd 3 seconden ( en is ook in te stellen op een andere interval).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t6Nk1owb9dGEE2BHgocvdUmAXm4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NDRBJnd3Y4wKomLc5pjp0sLh.jpg?f=fotoalbum_large

Oftewel EAP light :)

[ Voor 30% gewijzigd door spartacusNLD op 06-01-2024 08:33 ]

Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
spartacusNLD schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 08:28:
[...]

Ja, bij het weer automatisch deactiveren van het knipperen als je de rijbaan wissel hebt afgerond (doet de tesla zelf als je dit hebt geactiveerd) zal na 3 seconden de AP weer geactiveerd worden door de S3XY buttons commander.

Dit is altijd 3 seconden ( en is ook in te stellen op een andere interval).

[Afbeelding]

Oftewel EAP light :)
Maar als je dan binnen de 3s weer gaat knipperen? Reset hij dan de timer? Anders gaat hij autosteer activeren als je niet lekker in de rijbaan zit en krijg je een ruk aan het stuur. Dat was tenminste de ervaring van anderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

Inspired schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 08:34:
[...]

Maar als je dan binnen de 3s weer gaat knipperen? Reset hij dan de timer? Anders gaat hij autosteer activeren als je niet lekker in de rijbaan zit en krijg je een ruk aan het stuur. Dat was tenminste de ervaring van anderen.
Ja, hij reset die timer.

En het klopt als je niet in het midden rijd de AP nogal hardhandig wordt geactiveerd. Maar daar wen je aan. (Je leert dus naar het midden van de baan te sturen.)

[ Voor 5% gewijzigd door spartacusNLD op 06-01-2024 08:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
Tweak_ers schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 08:15:
Ik zag laatst een Modrl S staan met drie groene ledjes die brandde aan de rechter achterzijde in de lampen unit. Nu zie ik daar bij mij zelf ook drie streepjes zitten.

Maar wanneer gaan die aan en wat zeggen ze?
Deze drie streepjes dus:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oZj4p3Lz4Rf08PSMa2OlWo-FeDs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/g9aXlARmfSu9wgb5O0rwEwH1.jpg?f=user_large

Die brandde bij een Model S in de buurt constant groen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
Tweak_ers schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 23:24:
[...]

Ik vind het wel meevallen voor een wagen waar gratis superchargen op zit.
Waar ik op doelde is dat het mij genoeg lijkt om mogelijk als generfd model door te moeten gaan.
Ik zou dat dus zeker even laten controleren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweak_ers
GeeMoney schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 09:50:
Waar ik op doelde is dat het mij genoeg lijkt om mogelijk als generfd model door te moeten gaan.
Ik zou dat dus zeker even laten controleren.
Dat kan ik pas echt controleren nadat de battery heater is gerepareerd. Nu blijft hij gewoon op 40kW hangen omdat de accu te koud is.

Daarnaast is 40kW zelfs voor een generfd model wel erg weinig.

Het maakt hem eigenlijk onbruikbaar voor vakantieritten.

Edit:
Zelfs het AC laden heeft er last van. Dat had ik dan weer niet verwacht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tpPe7Y9c1U37e7wxXKya2Y-7oBQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/duyZ6A8GSLWFOhXvsmGJksPt.jpg?f=fotoalbum_large

Verwarming klapt er na een seconde of 10 uit en probeert het iedere minuut weer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/84kuE-yF06SVy2x9NVHozhAIeM4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QrfHfzn8eE83G4BkzwWSunCg.jpg?f=fotoalbum_large

Ja, met 200 Watt laden, schiet niet echt op 😅

Edit2:
Je kunt hem wel voor de gek houden.
Als je klimatisering aanzet, schiet hij direct naar 16A. Waarschijnlijk is de HVAC een gescheiden systeem.
Zet je klimatisering uit, blijft hij op 16A laden lijkt het.

[ Voor 69% gewijzigd door Tweak_ers op 06-01-2024 10:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14:30

knakworst

Get more sats!

Tweak_ers schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 10:05:
[...]

Dat kan ik pas echt controleren nadat de battery heater is gerepareerd. Nu blijft hij gewoon op 40kW hangen omdat de accu te koud is.

Daarnaast is 40kW zelfs voor een generfd model wel erg weinig.

Het maakt hem eigenlijk onbruikbaar voor vakantieritten.

Edit:
Zelfs het AC laden heeft er last van. Dat had ik dan weer niet verwacht.

[Afbeelding]

Verwarming klapt er na een seconde of 10 uit en probeert het iedere minuut weer.

[Afbeelding]

Ja, met 200 Watt laden, schiet niet echt op 😅

Edit2:
Je kunt hem wel voor de gek houden.
Als je klimatisering aanzet, schiet hij direct naar 16A. Waarschijnlijk is de HVAC een gescheiden systeem.
Zet je klimatisering uit, blijft hij op 16A laden lijkt het.
Dat "nerven" hebben ze toch teruggedraaid :?

Mijn S75 had op een gegeven moment langzaamaan een lagere supercharge snelheid (110-115 kw) maar als die nu warm is zit die weer tegen de oude vertrouwde 130 kw. 5.5 jaar oud en ongeveer de helft met supercharger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
@knakworst Dat klopt. Toch zijn er sindsdien Tesla rijders die melden dat ze (op individueel niveau) beperkt zijn in hun laadsnelheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• knakworst

knakworst

Get more sats!

Tweak_ers schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 23:10:
[...]

Het is gelukt! Niet met iOS, want iPhone maakt geen Bluetooth verbinding.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Er is 10.000kWh ge-supercharged.
En 24.000kWh AC

Er zit nog 65kWh in het accu pack
Ik ga ook eens zo'n kabel halen. Heb een 2018 model S. Paste deze? https://obdwarenhuis.nl/t...ift-model-x-diagnosekabel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
knakworst schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 11:12:
[...]

Ik ga ook eens zo'n kabel halen. Heb een 2018 model S. Paste deze? https://obdwarenhuis.nl/t...ift-model-x-diagnosekabel
Ja, die zit er nu tussen 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
knakworst schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 11:06:
[...]

Dat "nerven" hebben ze toch teruggedraaid :?

Mijn S75 had op een gegeven moment langzaamaan een lagere supercharge snelheid (110-115 kw) maar als die nu warm is zit die weer tegen de oude vertrouwde 130 kw. 5.5 jaar oud en ongeveer de helft met supercharger.
Ja, geen idee. Ik heb hem net.
Maar ik zie nu dat de accu temp op 8 graden Celsius blijft hangen en de “coolant heater” zit in scanmytesla inderdaad op 0%. Hij blijft op 0% staan, ook als de auto aangeeft dat hij het accu pack verwarmt.

Laten jullie de ODB2 aansluiting gewoon zitten als hij langs het service center gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst

knakworst

Get more sats!

Tweak_ers schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 11:15:
[...]

Ja, die zit er nu tussen 👍
Oh je hebt ook een ODB-II module nodig. Is er toevallig eentje waarvan je zegt die werkt, ik zie ze in de prijscategorie 6 euro tot 200 euro dus dat is nogal een verschil :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweak_ers
knakworst schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 11:25:
[...]

Oh je hebt ook een ODB-II module nodig. Is er toevallig eentje waarvan je zegt die werkt, ik zie ze in de prijscategorie 6 euro tot 200 euro dus dat is nogal een verschil :X
Pfff die had ik ooit voor de model3 al gekocht, denk destijds via Ali op aanraden in het model 3 topic en dezelfde als Björn dacht ik.

Een groene Konnwei.

Het ding bij de 3 was, dat er geen connecter zit, zoals bij de S. Ik vond het bij de 3 toch te spannend om de kabelboom los te halen.

De dongel is ook met andere auto’s te gebruiken. Gewone ICE dus. Ik gebruik hem nog wel eens bij mijn vrouw de auto (Opel).

Hij lijkt heel erg hier op:

https://www.amazon.nl/Blu...onnwei%2Caps%2C79&sr=8-21

Misschien dat anderen hier nog tips hebben, ik zal graven in mijn accounts en bestellingen.

Edit:
Ja, via Ali gekocht en mijn bestelling linked naar deze:
https://www.aliexpress.us...l?gatewayAdapt=4itemAdapt

En dan denk ik dat dit hem is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WprcKxtOgGmdyLVi49iIR6MCkOI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/2eRorPXJIGgknEi058aRhqQI.png?f=fotoalbum_large

Maar voor dit prijsverschil zou ik persoonlijk Amazon pakken en terugsturen als hij niet werkt

[ Voor 22% gewijzigd door Tweak_ers op 06-01-2024 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimk
[...]

Ja. Hoe het werkt:

Ik neem zomaar aan dat dat niet echt bestaat, een AliExpress EAP?
(just checking...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

pimk schreef op maandag 8 januari 2024 @ 15:59:
[...]

Ik neem zomaar aan dat dat niet echt bestaat, een AliExpress EAP?
(just checking...)
Dat was een woordgrap natuurlijk. Maar in essentie is de functionaliteit die S3XY buttons (enhauto) middels hun commander aanbied wel een ''knock off EAP''.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t6Nk1owb9dGEE2BHgocvdUmAXm4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NDRBJnd3Y4wKomLc5pjp0sLh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
@spartacusNLD Dat is een mooi marketing stukje maar EAP doet natuurlijk veel meer dan dat zoals Auto Lane Change en Navigate On Autopilot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrScratch

MrScratch

RichieB schreef op maandag 8 januari 2024 @ 20:00:
@spartacusNLD Dat is een mooi marketing stukje maar EAP doet natuurlijk veel meer dan dat zoals Auto Lane Change en Navigate On Autopilot.
Op zich is het zo dat EAP dus auto-lane-change doet, maar eigenlijk is dat in europa slecht bruikbaar doordat de Tesla veel te conservatief is. Het breekt echt heel vaak bij mij af omdat de auto vindt dat de baanwissel niet kan, of krijgt een time-out of breekt halverwege af en duikt weer naar de oude baan.

Dat is al-met-al zo onhandig en waardeloos dat ik eigenlijk het liefste zou hebben dat Tesla de functionaliteit van S3XY buttons beschikbaar maakt. Dat gebruik ik dan veel liever dan auto lane change, wat zoals gezegd nogal brak functioneert.

En NoA stelt helemaal weinig voor. Eigenlijk doet het alleen suggesties om in te halen en gaat het kilometers van te voren je adviseren om een bepaalde baan voor te sorteren. Vaak 2 kilometer van tevoren al, hetgeen het eerder irritant dan behulpzaam maakt voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimk
MrScratch schreef op maandag 8 januari 2024 @ 21:19:
[...]

Op zich is het zo dat EAP dus auto-lane-change doet, maar eigenlijk is dat in europa slecht bruikbaar doordat de Tesla veel te conservatief is. Het breekt echt heel vaak bij mij af omdat de auto vindt dat de baanwissel niet kan, of krijgt een time-out of breekt halverwege af en duikt weer naar de oude baan.

Dat is al-met-al zo onhandig en waardeloos dat ik eigenlijk het liefste zou hebben dat Tesla de functionaliteit van S3XY buttons beschikbaar maakt. Dat gebruik ik dan veel liever dan auto lane change, wat zoals gezegd nogal brak functioneert.

En NoA stelt helemaal weinig voor. Eigenlijk doet het alleen suggesties om in te halen en gaat het kilometers van te voren je adviseren om een bepaalde baan voor te sorteren. Vaak 2 kilometer van tevoren al, hetgeen het eerder irritant dan behulpzaam maakt voor mij.
Ik heb het niet op mijn M3, maar mocht het een paar dagen proberen op een leenauto.
Ik vond het dramatisch slecht en ben blij dat ik er geen euro op stuk sloeg.

Wellicht deed ik zaken verkeerd, maar als ik het al niet begrijp, gaat mijn vrouw er sowieso geen plezier aan beleven. Ik wil nog wel zoeken en proberen hoe iets werkt, voor haar moet het gewoon werken zoals zij denkt. En (IMHO) zou een dergelijk tool ook zo horen te werken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimk
spartacusNLD schreef op maandag 8 januari 2024 @ 16:53:
[...]

Dat was een woordgrap natuurlijk. Maar in essentie is de functionaliteit die S3XY buttons (enhauto) middels hun commander aanbied wel een ''knock off EAP''.

[Afbeelding]
Ik was er al bang voor, maar wel blij mee.
Het is inderdaad de toevoeging die elke Tesla mist, en waarom?!

Maar goed, ik denk niet dat ome Elon bereid is om van anderen te leren, en dat verklaart een boel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Laatst online: 12:16
Ik heb een probleem met mijn wall charger en hoop dat jullie mij hier kunnen helpen, het lukt nl. niet meer om te chargen.

Het betreft een Gen 3 wall charger i.c.m. mijn MY. Deze deed het perfect en is gekoppeld aan mijn eigen MY, dus geen enkele andere auto kon er laden. Nu wilde ik afgelopen weekend de MG van een vriend laden. Dit ging uiteraard niet totdat ik via de WiFi interface de beperking had opgeheven zodat alle EV's kunnen laden aan mijn wall charger. Dat ging vervolgens prima. Nu lukt het mij echter niet meer om mijn eigen MY te laden!

Wat er nu gebeurt is dat zodra ik de charger inplug dan krijg je naast de laadpoort eerst het blauwe lampje, die gaat knipperen en zodra die groen gaat knipperen stopt het laden. De wall charger laat gewoon de gebruikelijke groene naar beneden 'stromende' lampjes zien. Op het scherm in de auto zie je dat het voltage tijdelijk naar 0 gaat en daarna weer naar ~230V nadat het laden gestopt is. Het lijkt er dus toch op dat de wall charger het laden onderbreekt zodra de handshake compleet is. Dit ondanks dat in de app de auto gewoon herkend word in het 'home' gedeelte.

Wat ik al heb gedaan;
- MY geladen aan een laadpaal in de straat, dit gaat zonder problemen
- Wall charger gereset door deze van het stroom te halen, >10s te wachten en weer aan te zetten
- Wall charger via WiFi weer wisselend op 'authorized Tesla only', 'Only Tesla' en 'all vehicles' gezet, dit maakt geen verschil
- In de notifications history gekeken in de Tesla maar hier staat niets bijzonders
- MY gereset (twee buttons methode en via shut down)

Iemand anders een volgende suggestie om te proberen?

/edit
Net toevallig een software update van de auto gedaan en tijdens het updaten begon het laden te lopen. Zodra de update klaar was werd het laden weer onderbroken. Het moet toch echt iets met het herkennen van de auto zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Radiodurans op 10-01-2024 15:27 ]

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Laatst online: 16:08
Radiodurans schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 14:39:
Ik heb een probleem met mijn wall charger en hoop dat jullie mij hier kunnen helpen, het lukt nl. niet meer om te chargen.

Het betreft een Gen 3 wall charger i.c.m. mijn MY. Deze deed het perfect en is gekoppeld aan mijn eigen MY, dus geen enkele andere auto kon er laden. Nu wilde ik afgelopen weekend de MG van een vriend laden. Dit ging uiteraard niet totdat ik via de WiFi interface de beperking had opgeheven zodat alle EV's kunnen laden aan mijn wall charger. Dat ging vervolgens prima. Nu lukt het mij echter niet meer om mijn eigen MY te laden!

Wat er nu gebeurt is dat zodra ik de charger inplug dan krijg je naast de laadpoort eerst het blauwe lampje, die gaat knipperen en zodra die groen gaat knipperen stopt het laden. De wall charger laat gewoon de gebruikelijke groene naar beneden 'stromende' lampjes zien. Op het scherm in de auto zie je dat het voltage tijdelijk naar 0 gaat en daarna weer naar ~230V nadat het laden gestopt is. Het lijkt er dus toch op dat de wall charger het laden onderbreekt zodra de handshake compleet is. Dit ondanks dat in de app de auto gewoon herkend word in het 'home' gedeelte.

Wat ik al heb gedaan;
- MY geladen aan een laadpaal in de straat, dit gaat zonder problemen
- Wall charger gereset door deze van het stroom te halen, >10s te wachten en weer aan te zetten
- Wall charger via WiFi weer wisselend op 'authorized Tesla only', 'Only Tesla' en 'all vehicles' gezet, dit maakt geen verschil
- In de notifications history gekeken in de Tesla maar hier staat niets bijzonders
- MY gereset (twee buttons methode en via shut down)

Iemand anders een volgende suggestie om te proberen?
Ik weet niet of het ook zo is bij de v3 WC, maar de v2 die ik heb kun je resetten door de rode knop een aantal seconden in te houden. Van het stroom halen helpt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Laatst online: 12:16
STIMPPYYY schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 14:49:
[...]
Ik weet niet of het ook zo is bij de v3 WC, maar de v2 die ik heb kun je resetten door de rode knop een aantal seconden in te houden. Van het stroom halen helpt niet.
Helaas de v3 WC heeft geen 'rode knop' om te resetten. Enige optie is om de stroom te onderbreken maar dit is geen 'factory reset' want alle instellingen blijven bewaard.

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
Tweak_ers schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 09:41:
[...]

Deze drie streepjes dus:

[Afbeelding]

Die brandde bij een Model S in de buurt constant groen.
Niemand een idee wanneer die drie streepjes groen gaan branden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkeRipper
Tweak_ers schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 15:55:
[...]

Google leert mij dat dat de rear side markers zijn die in de VS verplicht zijn. Qua kleur rood of oranje meestal. Waarom de groen zijn weet ik niet.

Misschien vind je de info in dit topic? https://teslamotorsclub.c...rkers-on-eu-models.13433/

[ Voor 14% gewijzigd door GekkeRipper op 12-01-2024 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkrmr

mkrmr

Tesla Model 3, BMW K1600

Tweak_ers schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 15:55:
[...]

Kan me niet herinneren dat ik die ooit groen heb zien branden, misschien tijdens opladen?
Pagina: 1 ... 49 ... 66 Laatste

Let op:
Of je wel of geen update hebt ontvangen hoeft niet meer hier in het topic. Dit verschijnsel zie je ook bij elke nieuwe iOS/Android/PS4/Xbox update.

Probleem hier is dat Tesla elke week wel een update uitbrengt, waardoor de vervuiling nog erger is. Als er een nieuwe update is, kan hij natuurlijk wel inhoudelijk besproken worden.

Voor vragen en opmerkingen over de Model 3 en Y kan je terecht in dit topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic