MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C
Oei oei, dat is behoorlijk balen! ABS heb ik wel erg goede ervaringen mee. De vestiging in Leiden tenminste. Wat betreft kosten hoop ik dat je all-risk verzekerd bent. Ik zie twee beschadigde panelen, die moeten worden vervangen en gespoten. Soms spuiten ze aangrenzende panelen ook. Camera moet worden vervangen en gekalibreerd. Ik denk dat je zeker richting de €10k gaat. Ik moest na een aanrijding een nieuwe bumper en voorklep en was toen €10,5k kwijt voor mijn model s.gtp schreef op maandag 27 november 2023 @ 20:46:
Een jaar met plezier in onze Model Y gereden, maar nu helaas de eerste schade… Bij het wegrijden tegen een paal aangereden.
[Afbeelding]
Ik reed heel langzaam maar toch behoorlijke schade. Stom stom stom maar zo is het leven. Ik heb al een afspraak met een door Tesla aanbevolen autoschade herstel bedrijf, ABS Boekhorst in Arnhem, maar dat kan helaas pas op 12 december. Ik kan de deur niet goed opendoen, en de camera is naar binnen gevallen, in de ruimte boven het wiel. (Als ik op sentry mode kijk dan zie ik dat de camera het gewoon nog doet…)
Hebben jullie enig idee wat dit zal gaan kosten? Zou ik zo wel de weg op mogen, het knipperlicht/richtingaanwijzer die daar zit zie je nu dus niet. Maar voor en achter natuurlijk wel.
Sony A7R4+A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sony G II 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5
Apple Carplay/Android Auto voor BMW/MINI/Audi/Mercedes: Nextgearmedia.nl
Ga vooral 'shoppen'. Tijdens dit shoppen ben ik erachter gekomen dat de prijzen tussen verschillende Tesla body shops behoorlijk uit elkaar liggen. Bijvoorbeeld, een Tesla Model S 2015 voorruit vervangen was bij een bodyshop 2200 Euro en bij een ander 900 Euro.

Ik had begin dit jaar een aanrijding aan de achterzijde, model S 2020; bumper en crashbar/binnenwerk vervangen en deuk in de achterklep. De rekening was 3639 Euro. Als ik het niet volledig door de verzekering van de ander vergoed had gekregen, dan was het voor mij waarschijnlijk voordeliger (schadevrije jaren/extra premie) om gewoon zelf te betalen.
:strip_exif()/f/image/yzSUWgZqG2PUqvpRArvXQqSA.jpg?f=fotoalbum_medium)
PS: Bij de aanvraag van een schadeherstel-offerte kan je ook altijd vragen naar een prijs voor als je het zelf gaat betalen. Een schadehersteller heeft dan vaak kostenbesparende opties - met net iets minder resultaat - beschikbaar.
Veel Succes!
There's no place like 127.0.0.1
En dan er achter komen dat je ook nog glasschade hebt? Niet verstandig.Radiodurans schreef op maandag 27 november 2023 @ 21:35:
[...]
Vanavond even de cabine verwarmen tot 30C?
Dat gebeurd natuurlijk niet zo maar hèturkeyhakan schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 08:08:
[...]
En dan er achter komen dat je ook nog glasschade hebt? Niet verstandig.
Ik heb vanochtend ook gewoon op de turbo ontdooi knop gedrukt vanuit huis, heerlijk!
Balen. Ik ben twee keer bij hen geweest voor herstel. Wel erg goede ervaring mee. Zag er niets meer van. Werken wel met nieuwe originele onderdelen.gtp schreef op maandag 27 november 2023 @ 20:46:
Een jaar met plezier in onze Model Y gereden, maar nu helaas de eerste schade… Bij het wegrijden tegen een paal aangereden.
[Afbeelding]
Ik reed heel langzaam maar toch behoorlijke schade. Stom stom stom maar zo is het leven. Ik heb al een afspraak met een door Tesla aanbevolen autoschade herstel bedrijf, ABS Boekhorst in Arnhem, maar dat kan helaas pas op 12 december. Ik kan de deur niet goed opendoen, en de camera is naar binnen gevallen, in de ruimte boven het wiel. (Als ik op sentry mode kijk dan zie ik dat de camera het gewoon nog doet…)
Hebben jullie enig idee wat dit zal gaan kosten? Zou ik zo wel de weg op mogen, het knipperlicht/richtingaanwijzer die daar zit zie je nu dus niet. Maar voor en achter natuurlijk wel.

Ik vroeg me af of iemand eerder een lifetime licentie heeft gekocht en contact heeft gehad met Tessie (of iets over heeft gelezen) om te vragen hoe ze daar verwachten in de toekomst mee om te gaan (garantie tot de deur natuurlijk). Ik heb het ze ook gevraagd maar weet niet of ik daar vandaag nog een antwoord op krijg.
We rijden niet extreem veel, 10000-15000km per jaar. Wel ga ik er als (hobby)fotograaf juist bij extremere weersomstandigheden (kou, sneeuw, regen, mist) op uit om te fotograferen.
Ik sta open voor beide opties bij de juiste argumenten.
[ Voor 4% gewijzigd door Who Am I? op 29-11-2023 14:51 ]
Sony A7R4+A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sony G II 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5
Overigens zou ik persoonlijk all-season banden nemen. Michelin Cross Climate.
Als je maar zo weinig km’s maakt zou ik gewoon 4 seizoenen banden nemen. Gaan we voor de auto van m’n vrouw ook doen als de huidige op zijn, daar rijden we als 2e auto ook maar 10-12k per jaar mee.Who Am I? schreef op woensdag 29 november 2023 @ 14:50:
Ik ben in discussie met mijn vrouw over welke banden we voor de winter onder onze model S moeten zetten. Zij wil eigenlijk all season banden omdat het minder gedoe is met bandenwissel en opslag van de banden die je niet gebruikt en het is goedkoper om 1 set banden te hebben dan 2. Ik wil het liefste zomer én winterbanden vanwege de betere prestaties van winterbanden in de winter en zuinigere banden in de zomer. Wat is nu wijsheid?
We rijden niet extreem veel, 10000-15000km per jaar. Wel ga ik er als (hobby)fotograaf juist bij extremere weersomstandigheden (kou, sneeuw, regen, mist) op uit om te fotograferen.
Ik sta open voor beide opties bij de juiste argumenten.
Die banden gaan dan echt lang mee en je hebt er dus jaren geen omkijken naar.
Effectief zou je met zomer/winter wissel misschien per keer 4-6k op je winterbanden rijden (november-februari ongeveer), dan doe je dus minstens 10 jaar met een set. Die vervang je dan eerder vanwege ouderdom
Realiseer je wel dat de Michelin CC2’s geen speciale EV banden zijn. Ze zijn qua rubber niet geoptimaliseerd voor het gewicht en instant vermogen van een EV, ook hebben ze minder geluidsisolatie.Who Am I? schreef op donderdag 30 november 2023 @ 09:51:
Bedankt allemaal voor de adviezen! Zojuist 4 Michelin Cross Climate all seasons besteld bij de kwikfit👍
Mijne zijn niet zo heel goed, maar ze zijn wel heel druk, dus wellicht komt het daardoor.Who Am I? schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 06:19:
[...]
Oei oei, dat is behoorlijk balen! ABS heb ik wel erg goede ervaringen mee. De vestiging in Leiden tenminste. Wat betreft kosten hoop ik dat je all-risk verzekerd bent. Ik zie twee beschadigde panelen, die moeten worden vervangen en gespoten. Soms spuiten ze aangrenzende panelen ook. Camera moet worden vervangen en gekalibreerd. Ik denk dat je zeker richting de €10k gaat. Ik moest na een aanrijding een nieuwe bumper en voorklep en was toen €10,5k kwijt voor mijn model s.
Mjin voorbumper had een innige kus gehad van een rode UP! en moest vervangen worden. De kus was 13-OKT, ik heb 'm gisteren pas opgehaald.
Ik had 'm al eerder opgehaald, maar na een dag alweer ingeleverd, vanwege het feit dat de frunk en deuren spontaan open springen.
Daar heeft men nu 2 weken naar zitten staren, en is niet opgelost, maar volgens hen gaf Tesla service aan dat "... het niet aan de reparatie lag..." en dat ik het zelf maar op mag gaan lossen met Tesla.
Daar ben ik dus mee begonnen, maar daar weet men helemaal NIETS van het issue en begint men er met frisse moed aan.
En ik word er moedeloos van, want de eerste afspraak daar is pas 14-DEC, en tot die tijd kan ik dus mijn auto, inclusief frunk, open laten staan...
Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB
Curb weight van 3 ton, hoewel ik hem wel gaaf vind is het wel een beetje een Hummer vibe. Functioneel gezien eigenlijk alleen interessant als je regelmatig met 3.5 ton er achter rijdt omdat er in de VS 5 ton achter mag is dat peanuts. De auto zelf zit, net als de F150 Lighting, al snel aan het limiet van 3.5 ton voor personenwagens.spartacusNLD schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 12:28:
Benieuwd hoeveel jaar het duurt voordat we deze in NL kunnen zien rondrijden:
[YouTube: Driving Tesla Cybertruck: Everything You Need to Know!]
Hij ziet er echt tof uit!spartacusNLD schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 12:28:
“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”
Staat nu ook op de Tesla NL website: https://www.tesla.com/nl_nl/cybertruckDeveon schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 13:35:
[...]
Curb weight van 3 ton, hoewel ik hem wel gaaf vind is het wel een beetje een Hummer vibe. Functioneel gezien eigenlijk alleen interessant als je regelmatig met 3.5 ton er achter rijdt omdat er in de VS 5 ton achter mag is dat peanuts. De auto zelf zit, net als de F150 Lighting, al snel aan het limiet van 3.5 ton voor personenwagens.
Nog niet te bestellen natuurlijk.
[ Voor 3% gewijzigd door spartacusNLD op 01-12-2023 14:17 ]
Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB
Nooit denk ik, krijgt toch niet zomaar een type goedkeuring dit model....spartacusNLD schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 12:28:
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Crashtest gezien? Er zit gewoon een kreukelzone in en betwijfel of de voetgangersveiligheid echt zover onder de maat is vergeleken met busjes, F150 of RAM die hier ook rondrijden.ZeRoC00L schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 14:35:
[...]
Nooit denk ik, krijgt toch niet zomaar een type goedkeuring dit model....
Dat hoef je niet te betwijfelen hoor. Het ding is een rijdend scheermes.Deveon schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 15:10:
[...]
betwijfel of de voetgangersveiligheid echt zover onder de maat is vergeleken met busjes, F150 of RAM die hier ook rondrijden.
Die F150 en aanverwante auto's zouden natuurlijk ook verboden moeten worden, maar die Cybertruck die jou als voetganger raakt met zijn rechter of linkervoorkant, snijdt je gewoon open.
Ik denk dat dit mee valt. Ik zag net een Scania 770 S rijden, dit soort modellen rijden al decennia rond op onze wegen, die had pas een groot frontaal oppervlak met weinig technologie om een voetganger te beschermenZeRoC00L schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 14:35:
[...]
Nooit denk ik, krijgt toch niet zomaar een type goedkeuring dit model....
the funniest thing about this particular signature is that by the time you realise it doesn't say anything it's too late to stop reading it
Maar het gaat niet perse om het oppervlakte. Ik heb de Cybertruck 2 weken geleden van binnen en buiten bekeken. De rand voorop is gewoon scherp. Maar zeker de punten aan de linker en rechterkant kunnen zelfs in geparkeerde stand verwondingen opleveren. Als je daarop duwt met je vinger ga je gewoon bloeden. Veel plezier als dat ding je raakt met 30km/u.DaMightyWackO schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 15:44:
[...]
Ik denk dat dit mee valt. Ik zag net een Scania 770 S rijden, dit soort modellen rijden al decennia rond op onze wegen, die had pas een groot frontaal oppervlak met weinig technologie om een voetganger te beschermen. Daarna zag ik een Ford F150 (Amsterdam, dus niet in de outback) en deze had ook een groter frontaal oppervlak dan de cybertruck en ook van deze auto kijkt niemand hier meer op. (Zie ook het vergelijk in de video van Marques Brownlee, waar de Cybertruck 'kleiner' is aan de voorzijde)
Overigens zie je ook gewoon helemaal niets als je achter het stuur zit. Ik had hem in bestelling staan, maar voor de veiligheid van een ieder in het land, hoop ik niet dat we dit hier op de weg gaan zien.
Graag foto's. De lijn tussen een baas en een troll zijn zo dun. De claim over bloeden is niet mals.PWM schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 15:57:
[...]
Maar het gaat niet perse om het oppervlakte. Ik heb de Cybertruck 2 weken geleden van binnen en buiten bekeken. De rand voorop is gewoon scherp. Maar zeker de punten aan de linker en rechterkant kunnen zelfs in geparkeerde stand verwondingen opleveren. Als je daarop duwt met je vinger ga je gewoon bloeden. Veel plezier als dat ding je raakt met 30km/u.
Overigens zie je ook gewoon helemaal niets als je achter het stuur zit. Ik had hem in bestelling staan, maar voor de veiligheid van een ieder in het land, hoop ik niet dat we dit hier op de weg gaan zien.
the funniest thing about this particular signature is that by the time you realise it doesn't say anything it's too late to stop reading it
The Cybertruck Is a Disappointment Even to Cybertruck Superfans
The Cybertruck Reddit forum—where all posts have to be approved by the mods “to reduce the reposting and the shit posting”—has some very disappointed customers.
Ik zie in de Tesla Service app alleen ABS Boekhorst staan, verschillende vestigingen in Gelderland en Utrecht. Of ik moet het verder zoeken in Amsterdam of Emmen of Venray, maar ik rijd liever niet zo ver met een beschadigde auto. Zijn er andere schadebedrijven waar ik zou kunnen kijken?PEPPI schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 07:30:
@gtp @Who Am I?
Ga vooral 'shoppen'. Tijdens dit shoppen ben ik erachter gekomen dat de prijzen tussen verschillende Tesla body shops behoorlijk uit elkaar liggen.
Ach, ik zag laatst nog een (blijkbaar) legale RAM rijden, met dubbele banden achter, verbreedt, en hoger gezet. Daar kop je als voetgang zo tegen de metalen voorbumper aan. En dat mag blijkbaar ook gewoon.PWM schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 15:57:
[...]
Maar het gaat niet perse om het oppervlakte. Ik heb de Cybertruck 2 weken geleden van binnen en buiten bekeken. De rand voorop is gewoon scherp. Maar zeker de punten aan de linker en rechterkant kunnen zelfs in geparkeerde stand verwondingen opleveren. Als je daarop duwt met je vinger ga je gewoon bloeden. Veel plezier als dat ding je raakt met 30km/u.
Misschien krijgt de EU versie (if any) gewoon rubberen botsauto bumpers rondom. Er zal wel iets verzonnen worden.
(Liever niet overigens, en gewoon een verbod op auto's die in de WLTP meer dan 200 Wh/km gebruiken, of zwaarder zijn dan 2,500 kg. Dit soort idioterie hoeft in Europa totaal niet.)
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Wat niet zou mogen is die mensen die ik in Nederland vaak zie met een klein autootje met bijv. 2 paarden in een trailer of een enorme sleurhut aan de trekhaak. Dan liever iemand met een dually. Hoewel dat verhogen wel verraad dat die RAM eigenaar niet van plan is daadwerkelijk gebruik te maken van zijn extra trekkracht, stabiliteit en veiligheid.Jeroenneman schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 11:20:
[...]
Ach, ik zag laatst nog een (blijkbaar) legale RAM rijden, met dubbele banden achter, verbreedt, en hoger gezet. Daar kop je als voetganger zo tegen de metalen voorbumper aan. En dat mag blijkbaar ook gewoon.
Dit soort idioterie hoeft in Europa totaal niet.
Ik hoop nog altijd op een kleinere versie (formaatje Ranger/Amarok) van de Cybertruck hier, m’n reservering blijft staan
De kinderstoelen hoeven er gelukkig niet zo vaak in en uit, maar als het echt heel lastig is dan is dat misschien wel een dealbreaker voor mij.
Geen probleem, of anders dan bij Volvo/Peugeot.Mint schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 11:50:
Ik ben langzaamaan aan het rondkijken naar een nieuwe leaseauto en mijn oog is gevallen op een Model Y. Ik heb echter verhalen gehoord dat de isofix punten op de achterbank lastig bereikbaar zijn. Kan iemand dit bevestigen?
De kinderstoelen hoeven er gelukkig niet zo vaak in en uit, maar als het echt heel lastig is dan is dat misschien wel een dealbreaker voor mij.
https://twitter.com/farzy...YPl9n8rbCRixIphTiwyQ&s=19LadyVodka schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 00:18:
[...]
The Cybertruck Is a Disappointment Even to Cybertruck Superfans
[...]
Deze reviewer vind ik betrouwbaarder dan een Vice(!) Artikel, die zich baseert op enkele Reddit posts (van niet geverifieerde posters en zover ik zie, zeker geen eigenaren). Dat mensen teleurgesteld zijn in de prijs kan ik begrijpen.
Ik mocht geen foto's makenDaMightyWackO schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 23:57:
[...]
Graag foto's. De lijn tussen een baas en een troll zijn zo dun. De claim over bloeden is niet mals.
Maar Marquees pakt er wel een redelijk belangrijk stuk uit, zonder het echt te benoemen. Lijkt me onderdeel van het review contract, want iedereen gaat er opvallend snel langs:
/f/image/PNWy148MpmFGBl1Q73es0Crd.png?f=fotoalbum_large)
Dat stuk komt hopelijk door geen enkele type-goedkeuring. En het is bespottelijk en asociaal om een auto op de weg te brengen met een dergelijke voorkant. En dan is dit nog een review model wat door alle keuringen gekomen is. De early productie modellen die ik in Californië te zien kreeg (en uitgeleverd gaan worden), hadden flinke extra gaps voorop.
EDIT
Grappig. Zit ik een Carwow video te kijken van een dragrace, is dit de voorkant:
:strip_exif()/f/image/x1pJXQxkMYvboH87fAbrYOHm.jpg?f=fotoalbum_large)
Die is oom door quality control gekomen.
Jason is toch een behoorlijke Tesla adept en inner circle van ElonDaMightyWackO schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 18:57:
[...]
https://twitter.com/farzy...YPl9n8rbCRixIphTiwyQ&s=19
Deze reviewer vind ik betrouwbaarder dan een Vice(!) Artikel, die zich baseert op enkele Reddit posts (van niet geverifieerde posters en zover ik zie, zeker geen eigenaren). Dat mensen teleurgesteld zijn in de prijs kan ik begrijpen.
[ Voor 12% gewijzigd door PWM op 02-12-2023 21:00 ]
Mijne is recent gerepareerd bij autoschade rijnders, amersfoort noord. Die konden de auto ook gewoon in servicemodus zetten dus weten wel wat ze doen denk ikgtp schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 11:07:
[...]
Ik zie in de Tesla Service app alleen ABS Boekhorst staan, verschillende vestigingen in Gelderland en Utrecht. Of ik moet het verder zoeken in Amsterdam of Emmen of Venray, maar ik rijd liever niet zo ver met een beschadigde auto. Zijn er andere schadebedrijven waar ik zou kunnen kijken?

Als je even googled kun je zelf de auto ook in service modus zetten😉 Dat lijkt mij geen indicatie van professionaliteit.ybos schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 23:14:
[...]
Mijne is recent gerepareerd bij autoschade rijnders, amersfoort noord. Die konden de auto ook gewoon in servicemodus zetten dus weten wel wat ze doen denk ik
Hier ook goede ervaring met Rijnders uit Amersfoort. Die hele keten mag volgens mij gewoon alle herstelwerk doen bij Tesla’s.ybos schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 23:14:
[...]
Mijne is recent gerepareerd bij autoschade rijnders, amersfoort noord. Die konden de auto ook gewoon in servicemodus zetten dus weten wel wat ze doen denk ik
Misschien is dit al voldoende.... Misschien is het ook wel zo dat die voorkant gewoon een extra feature is om de doelgroep aan te spreken. Je moet tenslotte ook iets substantieels hebben om "abzukärchern".PWM schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 20:33:
... En het is bespottelijk en asociaal om een auto op de weg te brengen ....
[ Voor 8% gewijzigd door begintmeta op 03-12-2023 20:50 ]
NopeMint schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 11:50:
Ik ben langzaamaan aan het rondkijken naar een nieuwe leaseauto en mijn oog is gevallen op een Model Y. Ik heb echter verhalen gehoord dat de isofix punten op de achterbank lastig bereikbaar zijn. Kan iemand dit bevestigen?
Totaal geen probleemMint schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 11:50:
Nefit EnviLine ODUSPLIT15t warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Bosch EasyControl CT200 thermostaat | Home Assistant | BBQKees | Tesla Model YLR
Check deze maar eens YouTube: Tesla Model Y Performance car seat and stroller testMint schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 11:50:
Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD
Bedankt (en ook anderen die dit aangeven)! Ik denk dat ik gewoon eens een proefrit ga boeken en als test mijn huidige autostoeltjes erin ga zetten om te kijken hoe het uitkomt qua afmetingen.
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Daar ga je dus echt niet van bloeden als je je vinger er tegen aan drukt.PWM schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 20:33:
[...]
Ik mocht geen foto's maken
Maar Marquees pakt er wel een redelijk belangrijk stuk uit, zonder het echt te benoemen. Lijkt me onderdeel van het review contract, want iedereen gaat er opvallend snel langs:
[Afbeelding]
Niet als hij precies goed zit als hier. Maar bij de modellen die er stonden en uitgeleverd zijn, zit het schots en scheef en heb je echt scherpe punten.jip_86 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 14:54:
[...]
Daar ga je dus echt niet van bloeden als je je vinger er tegen aan drukt.
Er zijn alleen modellen uitgeleverd op of na de 30e.PWM schreef op donderdag 7 december 2023 @ 14:56:
[...]
Niet als hij precies goed zit als hier. Maar bij de modellen die er stonden en uitgeleverd zijn, zit het schots en scheef en heb je echt scherpe punten.
Jaja, maar modellen die in Californië binnen uitgestald waren, waren gewoon productiewagens die nu dus uitgeleverd zijn. Dat was 1 van de eerste batches die uit Austin verscheept waren.jip_86 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 15:40:
[...]
Er zijn alleen modellen uitgeleverd op of na de 30e.
NL zal qua SuC's wel 1 van de meest dichtstbevolkte landen zijnTsjare schreef op donderdag 7 december 2023 @ 17:22:
[Afbeelding]
Tesla Superchargers v4 komen naar Van Der Valk Enschede.
Early production zie je net nog. Dat is niet hetzelfde, dat zei Marques Brownlee ook duidelijk aan het begin, het is een near final model.PWM schreef op donderdag 7 december 2023 @ 17:36:
[...]
Jaja, maar modellen die in Californië binnen uitgestald waren, waren gewoon productiewagens die nu dus uitgeleverd zijn. Dat was 1 van de eerste batches die uit Austin verscheept waren.
Ben benieuwd of ze nog extra snelheid gaan unlocken.. onlangs de v4 geprobeerd en geen verandering gemerktTsjare schreef op donderdag 7 december 2023 @ 17:22:
[Afbeelding]
Tesla Superchargers v4 komen naar Van Der Valk Enschede.
Tesla heeft een deal met vd Valk voor laders.ybos schreef op donderdag 7 december 2023 @ 17:57:
[...]
NL zal qua SuC's wel 1 van de meest dichtstbevolkte landen zijn
Ik dacht eigenlijk dat het voor destination chargers was, maar die hadden ze in enschede al.
Maar zo te zien kunnen we in de komende jaren dus superchargers verwachten bij de hotels.
Prima combo ook. Kun je aan de bar zitten of een hapje eten terwijl je wacht.
Voor van der valk natuurlijk win win. Ze beuren een beetje huur neem ik aan voor hun parkeerplaats die vaak toch groot zat is en het levert best wel wat extra klandizie op. Hoop plannen dan toch meteen maar even de (zaken)lunch daar.RocketKoen schreef op donderdag 7 december 2023 @ 23:11:
[...]
Tesla heeft een deal met vd Valk voor laders.
Ik dacht eigenlijk dat het voor destination chargers was, maar die hadden ze in enschede al.
Maar zo te zien kunnen we in de komende jaren dus superchargers verwachten bij de hotels.
Cybertruck zou 350kW moeten kunnen laden.Bever! schreef op donderdag 7 december 2023 @ 18:17:
[...]
Ben benieuwd of ze nog extra snelheid gaan unlocken.. onlangs de v4 geprobeerd en geen verandering gemerkt
https://www.torquenews.co...prcharging-15-85-under-18
Pre-model 3 kon je volgens mij ook bij Van de Valk je Tesla sleutel laten zien voor een gratis kopje koffie. Ik weet niet of dat nog steeds zo is en/of dat met een Tesla pasje ook werkt.RocketKoen schreef op donderdag 7 december 2023 @ 23:11:
[...]
Tesla heeft een deal met vd Valk voor laders.
Ik dacht dat Supercharger hosts niets betaald kregen van Tesla. Dit artikel rept ook over andere voordelen voor de host.ybos schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 08:13:
[...]
Voor van der valk natuurlijk win win. Ze beuren een beetje huur neem ik aan voor hun parkeerplaats die vaak toch groot zat is en het levert best wel wat extra klandizie op. Hoop plannen dan toch meteen maar even de (zaken)lunch daar.
Heb je meer info over het verhaal dat ze huur betalen?
"neem ik aan" staat er, was dus een aanname.Wolly schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 10:39:
[...]
Ik dacht dat Supercharger hosts niets betaald kregen van Tesla. Dit artikel rept ook over andere voordelen voor de host.
Mijn collega laadt als het even kan ook bij een vd valk. Dan klapt hij in de bar of in de lobby zijn laptop open om even de email af te handelen. Warm kopje koffie erbij. Of meteen lunchen.ybos schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 08:13:
[...]
Voor van der valk natuurlijk win win. Ze beuren een beetje huur neem ik aan voor hun parkeerplaats die vaak toch groot zat is en het levert best wel wat extra klandizie op. Hoop plannen dan toch meteen maar even de (zaken)lunch daar.
Was het druk? Idle fees dien je pas te betalen bij >50% bezitting van de stallsMaurice- schreef op maandag 11 december 2023 @ 19:17:
Gisteren gegeten bij de lokale Van der Valk. Viel mij op dat een aantal dezelfde Tesla's later op de avond nog steeds aan de lader hingen. Is die idle fee een niet ten uitvoer gebracht dreigement? Of betaald de baas zonder morren? 🤡
Heb er geen zicht op gehad maar de helft was het al snel. Als ik overdag zelf laad staat er ook vaak een rits zonder chauffeur, vandaar dat ik het me afvroeg. Bij iemand al wel een idle fee in rekening gebracht?schumi1986 schreef op maandag 11 december 2023 @ 19:21:
[...]
Was het druk? Idle fees dien je pas te betalen bij >50% bezitting van de stalls
Bij mij is dat +-404Km altijd, zou dat geen 450Km moeten zijn?
Dat was hier nieuw 418, heeft een keer op 220 gestaan en de laatste maanden op 415. Maart 23, 17k km.killerbie schreef op woensdag 13 december 2023 @ 14:11:
Hoeveel bereik geeft jullie model Y (standaard range) van (10/)2023 aan na het volladen?
Bij mij is dat +-404Km altijd, zou dat geen 450Km moeten zijn?
Bedankt voor de info, ik dacht dat die op 450Km zou moeten staan zoals aangegeven op de website.J-M-T schreef op woensdag 13 december 2023 @ 14:54:
[...]
Dat was hier nieuw 418, heeft een keer op 220 gestaan en de laatste maanden op 415. Maart 23, 17k km.
Vreemd eigenlijk dat er 455km wltp wordt geadverteerd en een volgeladen batterij +-400 weergeeft in de wagen
Dat komt volgens mij omdat de auto zelf de EPA norm gebruikt, die is dus realistischer dan de WLTPkillerbie schreef op woensdag 13 december 2023 @ 15:14:
[...]
Bedankt voor de info, ik dacht dat die op 450Km zou moeten staan zoals aangegeven op de website.
Vreemd eigenlijk dat er 455km wltp wordt geadverteerd en een volgeladen batterij +-400 weergeeft in de wagen
Wordt daarbij ook de temperatuur meegenomen? Ik heb hetzelfde als @killerbie dat mijn MY RWD sinds de kou net iets meer dan 400km aangeeft, bij 100%, waar het eerst 425~430km was.maharens schreef op woensdag 13 december 2023 @ 15:17:
[...]
Dat komt volgens mij omdat de auto zelf de EPA norm gebruikt, die is dus realistischer dan de WLTP
In principe kijkt de auto niet naar de temperaturen nee. Kan wel wat van invloed zijn op de accu. Je laad hem wel netjes tot 100% elke week? Overigens dacht ik dat een MY RWD iets van 418-420km bij aflevering had?Caayn schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 09:09:
[...]
Wordt daarbij ook de temperatuur meegenomen? Ik heb hetzelfde als @killerbie dat mijn MY RWD sinds de kou net iets meer dan 400km aangeeft, bij 100%, waar het eerst 425~430km was.
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Ik rij niet genoeg om hem elke week op 100% te zetten, dan zou hij te lang op 100% stilstaan als ik dat doe. Ik doe het wel zo vaak mogelijk.Inspired schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 09:19:
[...]
In principe kijkt de auto niet naar de temperaturen nee. Kan wel wat van invloed zijn op de accu. Je laad hem wel netjes tot 100% elke week? Overigens dacht ik dat een MY RWD iets van 418-420km bij aflevering had?
100% is toch hoofdzakelijk om de BMS te kalibreren, niet voor de accu zelf? Zover ik weet vinden ook LFP accus het niet fijn om lang op 100%, of in de buurt daarvan, te blijven staan.
[ Voor 16% gewijzigd door Caayn op 15-12-2023 09:25 ]
Ja, ok. Dan kan het ook best zijn dat het BMS niet helemaal precies weet wat de capacitieit is. Verder ook niet zo'n probleen. Gewoon op percentage zetten en verder niet naar kijken.Caayn schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 09:24:
[...]
Ik rij niet genoeg om hem elke week op 100% te zetten, dan zou hij te lang op 100% stilstaan als ik dat doe. Ik doe het wel zo vaak mogelijk.
Correct.Caayn schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 09:24:
[...]
100% is toch hoofdzakelijk om de BMS te kalibreren, niet voor de accu zelf? Zover ik weet vinden ook LFP accus het niet fijn om lang op 100%, of in de buurt daarvan, te blijven staan.
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Dus eigenlijk misleidend.maharens schreef op woensdag 13 december 2023 @ 15:17:
[...]
Dat komt volgens mij omdat de auto zelf de EPA norm gebruikt, die is dus realistischer dan de WLTP
Elect a clown, expect a circus.
WLTP is inderdaad best misleidend. Schandalig dat je daar in de EU mee moet adverteren.
[ Voor 9% gewijzigd door RichieB op 15-12-2023 22:42 ]
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Het zijn testnormen die Tesla en alle andere EV makers moeten toepassen. Beide hebben voor- en nadelen en Tesla toont geen range op basis van je rijgedrag of bijv. weersinvloeden.
Het beste kan je op bijv. https://ev-database.org/nl/auto/1743/Tesla-Model-Y kijken, de real world ranges die daar worden genoemd zijn wel realistisch.
Of het misleidend is: Een ICE geeft ook een verwachte afstand aan die je doorgaans niet haalt, is dat ook misleidend? Het is de weergave op basis van een norm.
Nouja, voor je boodschappen heb je wel een andere Tesla nodig want die Cybertuck past niet op een regulier krapbemeten parkeerterreinRadiodurans schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 12:20:
Vandaag in de mail:
[Afbeelding]
Best een leuk gebaar hoor maar weet niet zo goed wat ik er van moet denken. ‘Hé je wil heel graag een Cybertruck maar koop in de tussentijd maar een andere Tesla want het kan nog wel even duren…’
Wolly schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 12:24:
[...]
Nouja, voor je boodschappen heb je wel een andere Tesla nodig want die Cybertuck past niet op een regulier krapbemeten parkeerterrein
[ Voor 107% gewijzigd door Taro op 18-12-2023 20:12 ]
[ Voor 97% gewijzigd door Taro op 18-12-2023 20:11 ]
[ Voor 97% gewijzigd door Taro op 18-12-2023 20:12 ]
:strip_exif()/f/image/3s9RkvGoZEnp4qm1fgN11xQY.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik ben er ontzettend blij mee! Rijdt echt heerlijk: armen rusten aan beide kanten op de armsteunen terwijl je de auto kunt bedienen. Daarnaast ziet er super slick en futuristisch uit. Ik had een beetje twijfel over de yoke bij rijden binnen de stad en rotondes en dergelijke. Maar er is nagenoeg geen belemmering: je kunt het stuur gemakkelijk aan de onderkant pakken en dan een complete draai maken. Het kostte me 5 bochten om hieraan te wennen. Dus vanuit mijn oogount kan ik de wissel van harte aanbevelen.
P.S ik heb hem zelf geinstalleerd, ook dat was i 20 min gepiept.
Hmm, ik wist niet dat dat een ding is. speciale banden hebben zeker ook een speciale prijs.Radiodurans schreef op donderdag 30 november 2023 @ 10:35:
[...]
Realiseer je wel dat de Michelin CC2’s geen speciale EV banden zijn. Ze zijn qua rubber niet geoptimaliseerd voor het gewicht en instant vermogen van een EV, ook hebben ze minder geluidsisolatie.

ik was vast aan het kijken voor mijn model s en was eigenlijk van plan om net als op mijn oude ice auto's cross climates te zetten.
Recente Tesla's worden o.a. met Michelin Pilot Sport EV banden geleverd (met foam erin), dus is inderdaad een ding, maar het is maar net hoeveel waarde je er aan hecht.twain4me schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 21:21:
[...]
Hmm, ik wist niet dat dat een ding is. speciale banden hebben zeker ook een speciale prijs.![]()
ik was vast aan het kijken voor mijn model s en was eigenlijk van plan om net als op mijn oude ice auto's cross climates te zetten.
Voor EV’s worden stillere en energiezuinigere banden ontwikkeld. Het aanbod groeit, maar is nog beperkt, zeker in het all-season segment. De Cross Climate zie ik veel voorbij komen bij EV’s en ik ben er nog geen klachten over tegengekomen.twain4me schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 21:21:
[...]
Hmm, ik wist niet dat dat een ding is. speciale banden hebben zeker ook een speciale prijs.![]()
Ik zou liever de stuur van de Cybertruck willen. Dat is pas perfectie in mijn ogen.bob-nwk schreef op woensdag 20 december 2023 @ 17:57:
Ik heb de gok toch maar genomen en rijd nu sinds een week of 3 rond met een Yoke:
[Afbeelding]
Ik ben er ontzettend blij mee! Rijdt echt heerlijk: armen rusten aan beide kanten op de armsteunen terwijl je de auto kunt bedienen. Daarnaast ziet er super slick en futuristisch uit. Ik had een beetje twijfel over de yoke bij rijden binnen de stad en rotondes en dergelijke. Maar er is nagenoeg geen belemmering: je kunt het stuur gemakkelijk aan de onderkant pakken en dan een complete draai maken. Het kostte me 5 bochten om hieraan te wennen. Dus vanuit mijn oogount kan ik de wissel van harte aanbevelen.
P.S ik heb hem zelf geinstalleerd, ook dat was i 20 min gepiept.
Cc2 werkt prima op een EV zonder nadelen..! Zijn ook redelijk stil en gaan heel lang mee + zuinig mee te rijden.twain4me schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 21:21:
[...]
Laat je er zeker niet vanaf lullen. (Dat EV label is vooral tbv geluid, daar extra op letten bij een keuze )
Ik heb een m3 en Y op all season, zonder specifieke EV label. Goodyear en Michelin: werkt fantastisch (zeg ik ook al voormalig autotechnicus)
All season is alleen wat luider mbt band rolgeluiden (Crossclimate), vooral rond de ~75kmh
*edit*
Michelin Crossclimate 2 staat tegenwoordig ook al een tijdje gesorteerd als ev band op de Michelin website
[ Voor 9% gewijzigd door Stef87 op 26-12-2023 08:52 ]
Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.
De CC2’s zijn natuurlijk fantastische banden. De SUV versies zijn ook geschikt voor zwaardere auto’s. Als het qua geluid ook mee valt dan lijkt het mij een prima keuze. Ik ben heel tevreden met de Quatrac Pro EV’s maar uiteraard nog geen langdurige ervaring. Hankook komt ook met een all-season EV.
Tesla levert hem uit zoals je hem kun bestellen. Daar zullen ze niets aan wijzigen. Met een beetje geluk is hij gewassen en wat opgeladen als je hem komt halenBugBoy schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 13:03:
Weet iemand of het mogelijk is om Tesla zover te krijgen om een Model 3 op all-seasonbanden af te laten leveren? Ik wil een Model 3 SR (zwart) bestellen die nog net in de SEPP subsidie valt. Maar ik heb eigenlijk geen trek om die banden er meteen af te laten halen en er all-seasons op te zetten (ivm wintersport). Ik rij niet ze gek veel, dus all-season lijkt me prima. Maar Tesla wil niet afleveren op andere banden (ook niet op winterbanden).
Dat heb ik in het verleden ook eens geprobeerd bij een andere auto. Het probleem is dat er al is gereden met de auto en niemand zit te wachten op "gebruikte" banden. Dan laat je zoveel vallen dat je ze maar beter zelf kan oprijden. Maar dan moet ik weer gaan wisselen op de velg en dat is ook relatief prijzig.Radiodurans schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 14:02:
@BugBoy Nee dat gaat Tesla niet doen. Kun je niet gewoon een afspraak maken met de bandenboer in de dagen nadat je de auto ophaalt? Nieuwe OEM banden zijn nog wel redelijk te verkopen.
Een alternatief is natuurlijk om 18" winterset erbij te halen en die er meteen onder te laten zetten. Ook niet goedkoop, maar daarna kan ik wel zelf gaan wisselen. Mijn initiële idee was om de Model 3 op 18" winterbanden te laten afleveren (valt die mooi in binnen SEPP) en er zelf een orginele 19" velg met zomerband los bij te kopen. Helaas gaat dat niet. Had gehoopt dat er wat te regelen viel qua bestellen, maar Tesla wil/kan hier niets mee.
The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.
Worden de auto's tegenwoordig wel gewoon bij de lokale SeC afgeleverd of moet je ze nog altijd in Tilburg ophalen (was in 2018 bij de Model S wel het geval).Eddos schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 14:33:
Tesla levert hem uit zoals je hem kun bestellen. Daar zullen ze niets aan wijzigen. Met een beetje geluk is hij gewassen en wat opgeladen als je hem komt halen
Ik denk inderdaad dat vd Valk de gond gratis beschikbaar stelt voor een zeer lange termijn, en dat dat het is. Vd Valk heeft vaak parkeerplaatsen zat.Wolly schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 10:39:
[...]
Ik dacht dat Supercharger hosts niets betaald kregen van Tesla. Dit artikel rept ook over andere voordelen voor de host.
Ikzelf laad vaak bij Sassenheim een kwartiertje, heb er al meer dan 2.000 kWh getankt. 1 Keer een kop koffie gehaald en één keer weggestuurd omdat er al een kerstborrel gaande was

Ze worden nu bij de SeC’s uitgeleverdBugBoy schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 21:50:
[...]
Worden de auto's tegenwoordig wel gewoon bij de lokale SeC afgeleverd of moet je ze nog altijd in Tilburg ophalen (was in 2018 bij de Model S wel het geval).
Demo banden zijn erg gewild, leveren uiteraard niet de adviesprijs op, maar 75% van de internetprijs al gauw. Als je zelf niet de adviesprijs betaalt, maar de internetprijs + € 75,- voor montage, dan hoef je er niet veel bij te leggen.BugBoy schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 21:49:
[...]
Dat heb ik in het verleden ook eens geprobeerd bij een andere auto. Het probleem is dat er al is gereden met de auto en niemand zit te wachten op "gebruikte" banden. Dan laat je zoveel vallen dat je ze maar beter zelf kan oprijden.
Maar zeker niet allemaal. Ik had bij Leaseplan geen keus.
Nee, je zult het helaas moeten accepteren zoals het is. Mogelijk wordt het in de toekomst beter met software updates, maar reken er niet teveel op.killerbie schreef op woensdag 27 december 2023 @ 20:29:
Zijn er hier die een oplossing hebben gehad voor de ruitenwissers die niet normaal werken bij een model y?
Of je wel of geen update hebt ontvangen hoeft niet meer hier in het topic. Dit verschijnsel zie je ook bij elke nieuwe iOS/Android/PS4/Xbox update.
Probleem hier is dat Tesla elke week wel een update uitbrengt, waardoor de vervuiling nog erger is. Als er een nieuwe update is, kan hij natuurlijk wel inhoudelijk besproken worden.
Voor vragen en opmerkingen over de Model 3 en Y kan je terecht in dit topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic