Ben benieuwd wat jullie hier van vinden, heb een overname bod gekregen van de LM voor mijn Model S 75D van 2018 met een eind km stand van 48.000km (in het begin veel gerenden (25k per jaar) maar sinds covid zit ik bijna altijd thuis en is het <10k per jaar)
De auto voldoet aan al onze wensen, we gebruiken onze 'Rose' (raad maar welke kleur het is

) voornamelijk voor de lange ritten (ook de zomervakantie van ~900km enkele reis). Enig minpunt is dat het echt een lomp grote bak is wat soms in wat krappe straatjes voor problemen kan zorgen. De range is ook zat, het is niet de snelst ladende auto maar het is snel genoeg en we weten hoe we er mee om moeten gaan. We hebben nog een kleine B-segment EV er langs.
Nu waren we al ingesteld op het prive aanschaffen van een Model Y RWD - Cherry red voor zo'n 52k (en hopelijk een voorraad model scoren einde dit jaar) maar nu kwam de lease voorbij met een bod van 37.5k voor de S (inclusief btw/bpm).
Nu was het een demo die in de showroom stond met maar 50km op de teller, en is ie ook niet zo veel gebruikt de afgelopen jaren dat ik denk dat de wijze optie is om de S te kopen.
Volgens mij zou ik op de volgende dingen nog even moeten letten en onderhandelen:
- Kijken of er nog wat met de prijs gedaan kan worden
- Met een OBD scanner kijken wat de staat van de batterij precies is
- De koplampen even goed bekijken en laten vervangen indien vervaagd (volgens mij het geval bij 1)
- De draagarmen laten controleren (bij tesla zelf?) want soms kraakt het achter bij drempels
- De staat van de banden controleren
- Tesla service menu even doorkijken(?) voor meldingen
De volgende dingen zijn al eens gedaan:
- Koplampen na levering vervangen, die waren vervaagd van 24/7 aan te staan bij sales dus dat is alweer dik 4,5 jaar geleden
- De airco pomp is zo'n 3 a 4 jaar geleden vervangen
- 1 deurgreep is vervangen (bestuurder), weet even niet meer wanneer maar ook zo'n 4 jaar geleden, de rest werkt feilloos en heeft nooit een hand proberen af te hakken

- CCS upgrade
- MCU gele rand met UV bewerken (zo'n 3 jaar terug denk ik en is sindsdien niet meer terug gekomen)
Ik ga er vanuit dat de LM niet happig zal zijn op zaken nog te laten repareren voor het einde van de lease maar daar kan vast een afspraak voor gemaakt worden zodat de kosten nog even snel (deels) op m'n BV verhaald worden en we de prijs voor overname prive omlaag kunnen duwen.
Vragen:
- Mis ik nog zaken?
- Zou je de Model S of toch voor de Y gaan?
Mijn verwachting is dat we de S sowieso nog 3 jaar gaan rijden en dan even kijken hoe/wat aangezien de garantie dan op is. Enige nadeel is simpelweg dat de verzekering wat duurder is maar we kunnen een verzekering krijgen met maximale korting dus dan komt het op zo'n 30/40 euro meer per maand dan de Y. Het scheelt echter enorm natuurlijk in de afschrijving ook al waren we niet van plan de Y maar kort te rijden.