• HekkeySE
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Bever! schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 10:35:
[...]

Voelt als prijs drop incoming?
Ja kan niet anders lijkt mij. In US is hij al gezakt.

Rationeel is de MY gewoon de allerbeste auto die je kan kopen op dit moment. Maar ook als je nu kijkt naar een Volvo EX, Polestar 3 etc die nu flink goedkoper zijn dan een MX.

Recht op morgen heb ik niet, maar morgen wordt beter dan vandaag en gisteren bestaat niet.

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:18

Notna

Where are you?®

HekkeySE schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 10:34:
[...]

Grappig en herkenbaar.

Ik rij nu een MX (wit/wit) uit 2018 en vrijdag krijgen wij een MYP (wit/wit). Voorlopig blijven ze bij elkaar omdat we nog gratis supercharging hebben, de auto nu vrij weinig afschrijft en een 6p is soms wel handig.

Heb zelf ook nog een pre order voor een nieuwe MX en ga vanmiddag ook proefrijden. Maar ik ben er eigenlijk wel over uit dat ik de meerprijs gewoon niet waard vindt. Mijn geconfigureerde MX is dan 135k terwijl mijn MYP 66k is. Oftewel ik kan 2 MYP's kopen en dan hou ik nog geld over.
Mijn pre-order is nog van oktober '21 voor een MX LR, 5 zits, MGM met 20" velgen tegen de oude prijs (in deze config: 114.990 EUR), maar die prijsdrop van mijn december '21 Model Y LR (gekocht tegen 71k, nu 60k nieuw, huidige marktwaarde ... 45k-50k?) zorgt voor een groter gat dan initieel bedacht.

Concreet: wat krijg ik voor ~65k meer tov mijn huidige Model Y (waar ik ook nog enige waarde aan hecht)? Iets meer ruimte, 2" groter scherm en een scherm voor mijn neus en iets meer range.

Zoals jij ook al zegt: ik kan 2 Model Y's voor de deur zetten en leuk op vakantie gaan voor dat geld.
HekkeySE schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 10:38:
[...]

Ja kan niet anders lijkt mij. In US is hij al gezakt.

Rationeel is de MY gewoon de allerbeste auto die je kan kopen op dit moment. Maar ook als je nu kijkt naar een Volvo EX, Polestar 3 etc die nu flink goedkoper zijn dan een MX.
Als ik kijk naar de prijs in de US op het moment, verwacht ik eerder dat de S en X terugzakken naar pre 2022 prijzen (dus hetzelfde als wat ik er voor betaald heb bijv.: 109.990 EUR base vs 109.990 USD base op het moment in de US voor de Model X LR) maar dan nog zijn ze eigenlijk te duur voor wat je extra krijgt tov een 3 en een Y.

Ooit was de S voor tussen de 80 en 90k te krijgen en de X sub 100k, wat ik meer dan redelijk vind voor dergelijke auto's. Als we daar ooit weer naar terugzakken, kijk ik wel weer opnieuw naar de markt.

Als je voor ruimte gaat, is de Volvo EX90 eigenlijk de enige concurrent die er aan gaat komen (en die vind ik toch een partij oudbollig van binnen; net als alle huidige Volvo's overigens ) . Maar dan hebben we het over ver 2024 pas. Dus er is nog niet een mega noodzaak om die prijs ver naar beneden te schroeven.

Xbox Live ID:Notna8310

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:45
Notna schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 10:46:
[...]
Als je voor ruimte gaat, is de Volvo EX90 eigenlijk de enige concurrent die er aan gaat komen
[...]
Als je die niet al in bestelling hebt staan moet je er 1,5 jaar op wachten. Ook wat dat betreft een waardige concurrent voor de Model X.

• Notna

Notna

Where are you?®

RichieB schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 11:11:
[...]

Als je die niet al in bestelling hebt staan moet je er 1,5 jaar op wachten. Ook wat dat betreft een waardige concurrent voor de Model X.
Correct. Hoewel een X nu bestellen binnen nu en 6 maanden geleverd zou moeten zijn zo te zien. Wat dat betreft heeft Tesla de boel echt wel goed op orde.

• Notna

Notna

Where are you?®

Hmm, waar de LR X eerst op levering jan-mrt stond, is deze nu naar apr-jun gezet. Als ze nog een paar keer uitstellen, zit je tegen 2 jaar levertijd aan te kijken :')

• Hekvandam
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 10:37
Ik volg het Tesla leveringen topic nu al even.

Maar 99% van de bestelde autos daar zijn MY's

Wat is de reden dat iedereen MY kiest ipv M3?

Is dat gewoon smaak of steekt er meer achter?

• hypetrax
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22-03 15:19
Net een MY LR wit, zwart interieur en standaard 19" velgen besteld en nu al een VIN nummer toegekend gekregen. Dit had ik niet verwacht zo bizar snel.
Verwachte levering: 31 Januari - 7 Februari :+

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:06
Hekvandam schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 17:13:

Omdat hij ruimer is vermoed ik. Maar de M3 is ook erg ruim. Alleen de kofferbak opening is enorm onpraktisch. Even voor je beeldvorming, ik ga er gerust mee op een lange vakantie met 2 kinderen en een hond (en een vrouw). Dus er past genoeg in.

Verder heeft de Y in alle smaken een premium interieur. De 3 stuurt strakker, is zuiniger, mooier en sneller.

• whazaaaa
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:01

Mijn voornaamste rede om de MY te bestellen was de ruimte in de kofferbak
En de toegang daartoe
Voor me werk wel een handig als ik grote dingen mee kan nemen.

Xbox live: SpaceKC

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online

Een MY RWD is 46.990
Een M3 RWD is 44.990

Even alles standaard laten qua kleur/velg etc. In de basis zit daar nu 2k verschil tussen. Met 3k sepp erbij 5 in totaal. Voor 5k extra krijg je een praktischer laadruimte, laadopening. Voor mensen met kinderen / honden is het een makkelijke keuze. En gezien de MY voor de prijsverlaging al de goedkopere van de twee was verkocht ie daarvoor beter.

Ik ga juist door die sepp subsidie voor de M3 en niet kijken naar de MY. Heb de laadruimte en hatchback opening niet nodig bij gebrek aan huisdieren en kinderen.

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:00
Gewoon omdat ik liever in een wat hogere en grotere SUV rij dan in een lagere en kleinere sedan. De extra ruimte heb ik slechts sporadisch nodig.

• Domih
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10:51

Domih

Domih.

STIMPPYYY schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 18:00:
[...]

Omdat hij ruimer is vermoed ik. Maar de M3 is ook erg ruim. Alleen de kofferbak opening is enorm onpraktisch. Even voor je beeldvorming, ik ga er gerust mee op een lange vakantie met 2 kinderen en een hond (en een vrouw). Dus er past genoeg in.

Verder heeft de Y in alle smaken een premium interieur. De 3 stuurt strakker, is zuiniger, mooier en sneller.
:o

Apple Carplay/Android Auto voor BMW/MINI/Audi/Mercedes: Nextgearmedia.nl

• STIMPPYYY
/knip

[Voor 100% gewijzigd door STIMPPYYY op 01-02-2023 13:32]

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08:53

RWD Y was bij mij nog goedkoper. Als ik deze maand had besteld was het een 3 geworden. Heb de ruimte niet nodig alleen, maar ben ook wel positief verrast over de hogere zit dus ik ga er verder komende 4 jaar volop van genieten. De eerste 3+ weken doen me zeker nog niet terugverlangen naar mijn Mercedes A200 iig :P
ok een beetje dan naar mijn podcastapp via Android auto :'(

• Notna

Notna

Where are you?®

Zo, proefrit mogen doen in de Model X plaid (6p), mét yoke. Tsja, als je dan instapt weet je weer precies waarom je in eerste instantie voor een X wilde gaan itt de Y. Wat een beest van een auto. Wat dingen op een rij:

1. Yoke: Ik had echt 2 seconden nodig om er aan te wennen. Het is wel raar; het stuur voelt gevoelsmatig erg breed. Breder dan een standaard rond stuur. Ik zou eens moeten opzoeken of dat ook echt zo is, of puur gevoelsmatig zo is. Verder kan je er prima mee uit de voeten, hoewel ik niet zeker weet of dat ook is bij nood (laten we vooral hopen dat je dat nooit hoeft te ondervinden ;) ) . Wat ik wel merkte; ik stuur graag met 'de bal van mijn hand' (slechte gewoonte?); als je dat met de yoke doet, loop je kans de RAW aan te raken. Is mij dus al 3 keer gebeurt bij straatje steken/ inparkeren. Dat zal met een rond stuur minder een probleem zijn omdat je het stuur dan op een andere plek 'pakt' met je handpalm. Bij de yoke heb je maar 1 plek (uiterste stukje)
2. De touch RAW. Tsja; eerste rotonde was echt ogen van de weg af om te kijken waar in godesnaam de RAW naar rechts zat. Die zit dan ineens rechts op het stuur en ook nog eens ondersteboven. Een felle sticker er de eerste weken op doen zal denk ik helpen om er aan te wennen. Maar het zal best wennen; je moet je alleen opnieuw conditioneren.
3. Geluid: De X tov de Y is een pak stiller, genoeg om op te merken in ieder geval. De deuren ploffen ook meer dicht dan dat ze dichtslaan, wat gevoelsmatig een luxere feel geeft. (helpt ook mee dat de deuren automatisch dichtgaan)
4. Look: Op deze model X zaten de 22"velgen en tot mijn verbazing zaten de banden nu (goed) over de velgen heen ipv andersom zoals bij de Y en 3. Maakt het wel wat fijner ivm fileparkeren en het zit er ook veel strakker uit. Verder is look een kwestie van smaak, maar waar ik de Y en 3 'dom' uit hun ogen vind kijken, kijken de S en X lekker gemeen en vind ik het een stuk beter ogen. Maar dat is geheel persoonlijk. De auto had verder weinig tot geen puntjes van aandacht mbt gaps of vage dingen; zag er gewoon heel netjes uit :)
5. Ruimte: Laat ik voorop stellen dat ik de Y gewoon een kleine auto vind. De kofferbak is klein (mede doordat de auto zo laag afloopt naar het einde toe) en als ik de hockeytas (keeper) van mijn zoon er in doe is de achterbak al zo goed als vol. Hoewel ik vandaag in een 6P reed (en ik een 5p LR besteld heb) kon ik toch al gelijk zien dat er een aardig verschil in ruimte zit als ik de X met de Y vergelijk. Zowel als passagiers als kofferbak ruimte scheelt best een hele hoop. Ik heb het getest/bekeken door de X naast mijn Y te zetten en de hockeytas in de X te gooien; je hield een pak meer ruimte over. Ik denk dat dit bij een LR zelfs effectief nog wat meer is, omdat je dan een bank hebt ipv stoelen en de 5 en 6de stoel geen ruimte innemen in de diepte. De ruimte onder het 'bord' was hoe dan ook dieper en breder.
6. Randzaken: Tsja; de MCU is loeisnel, het extra scherm achter is een leuke gimmick, het swipen om vooruit en achteruit te rijden werkt prima en intuïtief (sterker nog: naar voren is nu gewoon naar boven swipen en naar achteren naar beden. Bij de Y en 3 is het met de pook omhoog, achteruit en andersom. Altijd al vreemd gevonden), binnenkant oogt super strak en netjes afgewerkt, het tilten van het scherm is fijn, het extra scherm voor je neus is handig; kortom het is echt een fijne auto zo.

Is het 'nieuw 123k (bare versie)' mooi? Geen idee; vergeleken met de Y en 3 of zelfs de S zit er toch wel een aardig gat voor wat je meer krijgt en vraag ik mij af of de auto echt zoveel waard is. Maar je koopt wel een pak meer tov een Y. Vragen die nog openstaan:

1. Is er zicht op je aflever locatie veranderen naar Utrecht? (vooralsnog niet, maar wellicht over een paar maanden wel)
2. Kan ik voor een rond stuurwiel gaan tov de yoke, zonder nadelige gevolgen voor de prijs waar ik voor besteld heb?

Conclusie: Voorlopig hoef ik nog geen keuze te maken; een dag voor levering kan ik de auto nog annuleren en de huidige EDD staat voor apr-juni (dus eerder juni dan april) en het gaat er sterk van af hangen wat de Y tegen die tijd nog oplevert. Maar dat gaan we dan zien. Het is iig geen harde nee, zoals ik wellicht wél vooraf gedacht had.

[Voor 4% gewijzigd door Notna op 02-02-2023 15:16]

• Fab1Man
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22-03 18:36

Fab1Man

Live life to the fullest

Notna schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 14:43:
Zo, proefrit mogen doen in de Model X plaid (6p), mét yoke. Tsja, als je dan instapt weet je weer precies waarom je in eerste instantie voor een X wilde gaan itt de Y. Wat een beest van een auto. Wat dingen op een rij:

1. Yoke: Ik had echt 2 seconden nodig om er aan te wennen. Het is wel raar; het stuur voelt gevoelsmatig erg breed. Breder dan een standaard rond stuur. Ik zou eens moeten opzoeken of dat ook echt zo is, of puur gevoelsmatig zo is. Verder kan je er prima mee uit de voeten, hoewel ik niet zeker weet of dat ook is bij nood (laten we vooral hopen dat je dat nooit hoeft te ondervinden ;) ) . Wat ik wel merkte; ik stuur graag met 'de bal van mijn hand' (slechte gewoonte?); als je dat met de yoke doet, loop je kans de RAW aan te raken. Is mij dus al 3 keer gebeurt bij straatje steken/ inparkeren. Dat zal met een rond stuur minder een probleem zijn omdat je het stuur dan op een andere plek 'pakt' met je handpalm. Bij de yoke heb je maar 1 plek (uiterste stukje)
2. De touch RAW. Tsja; eerste rotonde was echt ogen van de weg af om te kijken waar in godesnaam de RAW naar rechts zat. Die zit dan ineens rechts op het stuur en ook nog eens ondersteboven. Een felle sticker er de eerste weken op doen zal denk ik helpen om er aan te wennen. Maar het zal best wennen; je moet je alleen opnieuw conditioneren.
3. Geluid: De X tov de Y is een pak stiller, genoeg om op te merken in ieder geval. De deuren ploffen ook meer dicht dan dat ze dichtslaan, wat gevoelsmatig een luxere feel geeft. (helpt ook mee dat de deuren automatisch dichtgaan)
4. Look: Op deze model X zaten de 22"velgen en tot mijn verbazing zaten de banden nu (goed) over de velgen heen ipv andersom zoals bij de Y en 3. Maakt het wel wat fijner ivm fileparkeren en het zit er ook veel strakker uit. Verder is look een kwestie van smaak, maar waar ik de Y en 3 'dom' uit hun ogen vind kijken, kijken de S en X lekker gemeen en vind ik het een stuk beter ogen. Maar dat is geheel persoonlijk. De auto had verder weinig tot geen puntjes van aandacht mbt gaps of vage dingen; zag er gewoon heel netjes uit :)
5. Ruimte: Laat ik voorop stellen dat ik de Y gewoon een kleine auto vind. De kofferbak is klein (mede doordat de auto zo laag afloopt naar het einde toe) en als ik de hockeytas (keeper) van mijn zoon er in doe is de achterbak al zo goed als vol. Hoewel ik vandaag in een 6P reed (en ik een 5p LR besteld heb) kon ik toch al gelijk zien dat er een aardig verschil in ruimte zit als ik de X met de Y vergelijk. Zowel als passagiers als kofferbak ruimte scheelt best een hele hoop. Ik heb het getest/bekeken door de X naast mijn Y te zetten en de hockeytas in de X te gooien; je hield een pak meer ruimte over. Ik denk dat dit bij een LR zelfs effectief nog wat meer is, omdat je dan een bank hebt ipv stoelen en de 5 en 6de stoel geen ruimte innemen in de diepte. De ruimte onder het 'bord' was hoe dan ook dieper en breder.
6. Randzaken: Tsja; de MCU is loeisnel, het extra scherm achter is een leuke gimmick, het swipen om vooruit en achteruit te rijden werkt prima en intuïtief (sterker nog: naar voren is nu gewoon naar boven swipen en naar achteren naar beden. Bij de Y en 3 is het met de pook omhoog, achteruit en andersom. Altijd al vreemd gevonden), binnenkant oogt super strak en netjes afgewerkt, het tilten van het scherm is fijn, het extra scherm voor je neus is handig; kortom het is echt een fijne auto zo.

Is het 'nieuw 123k (bare versie)' mooi? Geen idee; vergeleken met de Y en 3 of zelfs de S zit er toch wel een aardig gat voor wat je meer krijgt en vraag ik mij af of de auto echt zoveel waard is. Maar je koopt wel een pak meer tov een Y. Vragen die nog openstaan:

1. Is er zicht op je aflever locatie veranderen naar Utrecht? (vooralsnog niet, maar wellicht over een paar maanden wel)
2. Kan ik voor een rond stuurwiel gaan tov de yoke, zonder nadelige gevolgen voor de prijs waar ik voor besteld heb?

Conclusie: Voorlopig hoef ik nog geen keuze te maken; een dag voor levering kan ik de auto nog annuleren en de huidige EDD staat voor apr-juni (dus eerder juni dan april) en het gaat er sterk van af hangen wat de Y tegen die tijd nog oplevert. Maar dat gaan we dan zien. Het is iig geen harde nee, zoals ik wellicht wél vooraf gedacht had.

[Afbeelding]
Ik zou zeggen, bel even met Tesla wat betreft het stuur, zou zeker wel mogelijk moeten zijn, maar grote kans dat je order qua levertijd veranderd. Je kunt ook achteraf het stuur laten verwisselen voor rond de 1000 euro meen ik?

• Notna

Notna

Where are you?®

Fab1Man schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 15:46:
[...]

Ik zou zeggen, bel even met Tesla wat betreft het stuur, zou zeker wel mogelijk moeten zijn, maar grote kans dat je order qua levertijd veranderd. Je kunt ook achteraf het stuur laten verwisselen voor rond de 1000 euro meen ik?
Ik heb de vraag uitstaan bij de salesrep die mij vandaag (en in het verleden) geholpen heeft. Dus ik krijg vanzelf antwoord :)

Dat achteraf wisselen ook mogelijk is, weet ik. Maar er is geen meerprijs als je nu besteld; waarom zou ik er dan wel voor willen betalen als het meteen order af kan? :)
Mbt levertijd is het even afwachten, ik betwijfel of dat echt zoveel zou schelen; per maart zouden de conversion kits ook hier in NL beschikbaar moeten zijn :)

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
Wow de (kofferbak van de) Y klein vinden. Dan reed je hiervoor een busje of een Skoda :+.

• Notna

Notna

Where are you?®

The__Virus schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 15:50:
Wow de (kofferbak van de) Y klein vinden. Dan reed je hiervoor een busje of een Skoda :+.
Een C4 Grand Picasso :)

• The__Virus
Busje it is :P. De Model Y heeft meer laadruimte, alleen wel anders gevormd dan de C4. Hij is even hoog en verder breder en langer. Dus de Y klein vinden... Misschien als compliment, dat ie rank oogt ondanks zijn formaat.
Zie vergelijk https://www.autoweek.nl/auto/vergelijk/89101-99933/

[Voor 13% gewijzigd door The__Virus op 02-02-2023 15:55]

• Notna

Notna

Where are you?®

The__Virus schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 15:55:
Busje it is :P. De Model Y heeft meer laadruimte, alleen wel anders gevormd dan de C4. Hij is even hoog en verder breder en langer. Dus de Y klein vinden... Misschien als compliment, dat ie rank oogt ondanks zijn formaat.
Zie vergelijk https://www.autoweek.nl/auto/vergelijk/89101-99933/
De C4 GP heeft met name meer praktisch bruikbare ruimte; lekker vierkant , weinig padding aan de binnenkant; helemaal fijn. Vooral dat je meer hoogte hebt (i.e vierkant ipv dat het afschuint) was een pre.

Dus gevoelsmatig is de Y kleiner, zeker mbt praktisch inzetbaar. Dat het op papier, theoretisch meer ruimte heeft is een ander verhaal.

• HekkeySE
  • Niet online
Notna schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 14:43:

[Afbeelding]
Goed!

Ik heb nu een MX en morgen ook een MYP. Dinsdag ook proefgereden met de nieuwe MX Plaid.
Absoluut een duidelijk verschil met de MY (en ook de oude MX). Alleen het gekke is ik vind de kofferruimte bijna hetzelfde (bij een 6p). Grappig qua perceptie.

Voorlopig ga ik de MX nog niet upgraden. Vind het prijsverschil veel te groot t.o. de MYP. De MYP klopt in dat op zicht gewoon veel beter. Misschien als straks de prijsverlaging doorgevoerd is.

Ik vond de MYP 2023 trouwens ook anders (beter) rijden dan de MYP 2022 (en al helemaal met een MY2021). Je merkt echt dat ze stappen maken.

Recht op morgen heb ik niet, maar morgen wordt beter dan vandaag en gisteren bestaat niet.

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Er is een nieuwe type goedkeuring voor model S en X met HW4. Dit schijnt te betekenen dat ze nu al geproduceerd worden en hier dus over een paar maanden van de boot af rollen.

• Notna

Notna

Where are you?®

wian schreef op zondag 12 februari 2023 @ 19:19:
Er is een nieuwe type goedkeuring voor model S en X met HW4. Dit schijnt te betekenen dat ze nu al geproduceerd worden en hier dus over een paar maanden van de boot af rollen.
En de specs zijn ook al gelekt lijkt het / ze zijn al in productie

https://electrek.co/2023/...-computer-leaks-teardown/

Mag dus aannemen dat die volgende lichting X-en, HW4 aan boord hebben

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Iemand een idee hoe ik weer FM radio kan krijgen op mijn Model S? Na een update kan ik alleen nog DAB luisteren en die stoort als een malle :( De hele FM optie lijkt verdwenen.

• Cyw00d
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09:59
PWM schreef op zondag 19 februari 2023 @ 12:40:
Iemand een idee hoe ik weer FM radio kan krijgen op mijn Model S? Na een update kan ik alleen nog DAB luisteren en die stoort als een malle :( De hele FM optie lijkt verdwenen.
Je kan ergens de lijst met "Sources" aanpassen. Daar kun je aan en uitvinken wat je in de dropdown zichtbaar wilt hebben.

[ Tesla MIG MYP ]

• PWM
  • Niet online
Cyw00d schreef op maandag 20 februari 2023 @ 10:18:
[...]

Je kan ergens de lijst met "Sources" aanpassen. Daar kun je aan en uitvinken wat je in de dropdown zichtbaar wilt hebben.
Klopt, maar daar is de optie "Radio" en niet DAB/FM.

• Relaxxxx1103
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 01:36
Heeft er hier iemand ervaring met het bestellen van een wagen uit voorraad via een leasingmaatschappij?

Als in: Aan de leasemij doorgeven van die auto in "stock" wil ik graag, kunnen jullie deze bestellen? of meer als in: Ik "reserveer" via de aanbetaling van €250 alvast de wagen zelf en ik bezorg de RN aan de leasemij etc?

Iemand enige ervaringen om te delen? Ik mag normaal gezien volgende week een nieuwe wagen bestellen, maar het is de eerste keer dat ik echt zelf kan kiezen. :)

Thanks!

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22-03 22:36
Relaxxxx1103 schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 16:26:
Heeft er hier iemand ervaring met het bestellen van een wagen uit voorraad via een leasingmaatschappij?

Als in: Aan de leasemij doorgeven van die auto in "stock" wil ik graag, kunnen jullie deze bestellen? of meer als in: Ik "reserveer" via de aanbetaling van €250 alvast de wagen zelf en ik bezorg de RN aan de leasemij etc?

Iemand enige ervaringen om te delen? Ik mag normaal gezien volgende week een nieuwe wagen bestellen, maar het is de eerste keer dat ik echt zelf kan kiezen. :)

Thanks!
Als je 'op tijd staat' zou ik zelf de aanbetaling doen, en dan het RN aan de LM doorgeven inderdaad.
Als dat proces stroperig loopt bij je LM is het model wat je wil misschien (weer) verzegd. Als jij hem nu zelf aanbetaald wordt hij gereserveerd (voor jou.

Model 3 rijder met een spook trekhaak:https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/spook-trekhaken.166257/

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 11:42
Ik heb dit in 2019 wel zo gedaan maar volgens mij willen de LMs het nu niet meer zo doen. Zou het sowieso even checken met de LM. Auto’s voor LMs gaan via een ander kanaal en wellicht krijgen ze dan toch iets van een korting of ander voordeel.

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Relaxxxx1103 schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 16:26:

Thanks!
Ik zou het aan de leasemaatschappij overlaten. Ik kan je bijna met zekerheid vertellen dat zelf reserveren voor issues gaat zorgen bij de LM.

• Notna

Notna

Where are you?®

PWM schreef op zondag 19 februari 2023 @ 12:40:
Het storen lijkt mij eerder een issue dan het niet kunnen terugschakelen naar FM; dus of het nou wel of niet kan is het wellicht wel handig daar naar te laten kijken?

Wat betreft het terugschakelen naar FM: volgens mij is dat niet meer mogelijk (en al best wel een tijdje iirc). Ik ga zo met de Model Y weg, ik zal even kijken of ik het kan vinden.

Voor de goede orde: welke MCU zit je Model S op?

Edit: Lijkt niet alsof je naar alleen FM kan wisselen. Ik ga er voor nu even van uit dat als er geen DAB signaal is hij default naar FM maar dat staat niet als zodoende ergens beschreven.

[Voor 21% gewijzigd door Notna op 22-02-2023 09:49]

• PWM
  • Niet online
Notna schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 08:53:
[...]

Voor de goede orde: welke MCU zit je Model S op?
Hij is van 2019, dus de laatste versie voor de S.

• Domih

Domih

Domih.

PWM schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 10:36:
[...]

Hij is van 2019, dus de laatste versie voor de S.
De S heeft nu MCU3 toch (met steam enzo)
Jij hebt MCU2

• PWM
  • Niet online
Domih schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 12:22:
[...]

De S heeft nu MCU3 toch (met steam enzo)
Jij hebt MCU2
Je hebt gelijk. Ik heb dan de 2, dus wel met Netflix e.d.

En inderdaad, het DAB probleem oplossen is nog beter, maar die Tesla zonder problemen rijdend houden is al een dagtaak, dus zou fijn zijn als ik Tesla (Mobile) Service een keertje 2 weken niet voor de deur heb staan.

• DaCoTa
  • Laatst online: 11:59
Een busje?

https://www.youtube.com/l...UV7w?feature=share&t=2608

[Voor 23% gewijzigd door DaCoTa op 02-03-2023 14:31]

• Radiodurans
  • Laatst online: 10:00
Ik gok een minivan (zoals ze dat in Amerika noemen).

[Voor 68% gewijzigd door Radiodurans op 02-03-2023 15:30]

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 12:02
Ik dacht in deze meer aan zelfrijdende taxi’s (rechthoekige blokkendoos)

Citigo-E, Model 3 SR+ Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +3Henk 'm!

• HekkeySE
  • Niet online

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Inspired
Nu nog in de NL. Als de S hier naar <100k gaat is hij toch wel interessant aan het worden..

• mkrmr
  • Registratie: Juni 2010
  • Nu online

mkrmr

Tesla Model Y, BMW K1600

Inspired schreef op maandag 6 maart 2023 @ 09:23:
Nu nog in de NL. Als de S hier naar <100k gaat is hij toch wel interessant aan het worden..
Zal zijn om bestaande inventaris nog in Q1 te leveren, modellen voor Europa moeten ook nog op de boot dus ik verwacht hier geen prijsverlagingen. Wel zijn er 3 en Y modellen met korting te krijgen die nog op de boot uit Shanghai staan...

• sham27
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
Inspired schreef op maandag 6 maart 2023 @ 09:23:
En zelfs dan zal de model S het erg zwaar hebben gezien de concurrentie tot 100K. Overigens zou dat wel een extreme prijsverlaging zijn vergeleken met de verlaging in de US.

Polestar 2 PPP+PSU ‘20 - VW e-Golf ‘20 - BMW 1250 GSA HP ‘20

• Inspired
sham27 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 11:45:
[...]

En zelfs dan zal de model S het erg zwaar hebben gezien de concurrentie tot 100K. Overigens zou dat wel een extreme prijsverlaging zijn vergeleken met de verlaging in de US.
Ja, maar in de US is hij al eerder omlaag gedaan. (Dacht ik?) Plus, voor zeg 100k weet ik even niet of er zoveel meer te krijgen is met redelijk dezelfde specs? Al heb ik daar verder ook niet naar gekeken nog. WLTP van bijna 725km op 19 inch, 3.2s naar de 100. Tot hoge SoC snel kunnen laden. Standaard zo'n beetje full options met luchtvering, meerdere schermen etc. Een EQS lijkt al een stuk duurder te zijn bv.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sham27
  • Nu online
Inspired schreef op maandag 6 maart 2023 @ 12:04:
[...]
Ja, maar in de US is hij al eerder omlaag gedaan. (Dacht ik?) Plus, voor zeg 100k weet ik even niet of er zoveel meer te krijgen is met redelijk dezelfde specs? Al heb ik daar verder ook niet naar gekeken nog. WLTP van bijna 725km op 19 inch, 3.2s naar de 100. Tot hoge SoC snel kunnen laden. Standaard zo'n beetje full options met luchtvering, meerdere schermen etc. Een EQS lijkt al een stuk duurder te zijn bv.
Opzich kan je ook wel een leuke EQE kiezen dan of zelfs aan kale Taycan. En dan rij je wel in een Duitse premium met bijbehorende afwerking, service, imago, etc, etc.

In het verleden had je ook een volle dikke Fransoos of Japanner voor het geld van een kale schrale Audi, BMW of Mercedes en toch werd dat bijna niet verkocht in verhouding.

Ik zeg ook niet dat het terecht is trouwens, maar ik vermoed dat het grote publiek dat in deze prijsklasse shopt zo denkt. Grote kans dat ik zelf wél voor een Model S zou gaan (als ze die stomme knipperlicht knoppen vervangen in ieder geval).

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Inspired
sham27 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 12:15:
[...]

Opzich kan je ook wel een leuke EQE kiezen dan of zelfs aan kale Taycan. En dan rij je wel in een Duitse premium met bijbehorende afwerking, service, imago, etc, etc.

In het verleden had je ook een volle dikke Fransoos of Japanner voor het geld van een kale schrale Audi, BMW of Mercedes en toch werd dat bijna niet verkocht in verhouding.

Ik zeg ook niet dat het terecht is trouwens, maar ik vermoed dat het grote publiek dat in deze prijsklasse shopt zo denkt. Grote kans dat ik zelf wél voor een Model S zou gaan (als ze die stomme knipperlicht knoppen vervangen in ieder geval).
Mja, een EQE is toch echt een stuk kleiner. Helemaal de kofferbak. In de S gaat bijna 2x zoveel. En als je met de EQE sneller wil zijn dan een Model 3 RWD moet je al 110k neertellen. Nee, voor mij zou dat premium dat niet waard zijn. Waarschijnlijk kun je bij MB ook nog een 20-30k aan opties klikken om qua uitrusting gelijk uit te komen. Prima dat anderen wel daarvoor gaan hoor.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• sham27
  • Nu online
Inspired schreef op maandag 6 maart 2023 @ 12:18:
[...]
Mja, een EQE is toch echt een stuk kleiner. Helemaal de kofferbak. In de S gaat bijna 2x zoveel. En als je met de EQE sneller wil zijn dan een Model 3 RWD moet je al 110k neertellen. Nee, voor mij zou dat premium dat niet waard zijn. Waarschijnlijk kun je bij MB ook nog een 20-30k aan opties klikken om qua uitrusting gelijk uit te komen. Prima dat anderen wel daarvoor gaan hoor.
Je hoeft mij niet te overtuigen hoor :+

• mkrmr
  • Registratie: Juni 2010
  • Nu online

mkrmr

Tesla Model Y, BMW K1600

Een nieuwe kleur rood voor de model S en X: Ultra Red. Wat donkerder dan de Multi Coat Red van de 3 en wat minder donker dan de Midnight Cherry Red van de Y. Best mooi IMHO 8)

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-03 21:48
mkrmr schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 11:46:
Een nieuwe kleur rood voor de model S en X: Ultra Red. Wat donkerder dan de Multi Coat Red van de 3 en wat minder donker dan de Midnight Cherry Red van de Y. Best mooi IMHO 8)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik ben benieuwd hoe die er in het echt uit zal zien.
Als ik nu die plaatjes van de 3 en Y zie dan is dat in ieder geval al behoorlijk anders dan hoe ze er buiten uit zien ;) :+

• Card Nox
  • Laatst online: 00:39
Weet niet of het mag maar here goes. Ik was even op de Tesla website aan het kijken. Je kunt er een leuke MY voor ~€52.000,- samen stellen. Prijzen zijn voor persoonlijk - huurkoop overigens.

Aanbetaling: €11.400,-
Duur: 60 maanden
Per maand: €458,- excl. btw
Slottermijn: €20.645,-

Totale kosten: €59.525,-
Nieuwprijs auto: €52.000,-
Extra kosten: €7.525,-

Dit lijkt een slechte deal als je het geld nu hebt om te kunnen betalen want je bespaard je een dikke €7.000,- Maar...

Ipv het geld aan Tesla te geven ga ik het investeren met een 5% rendement (yes, beleggen is een risico, kan meer en kan minder zijn, maar dit is een gemiddelde). Daarboven op komt nog eens inflatie wat betekend dat die aanbetaling in 5 jaar minder waarde heeft dan nu.

€40.600,- investering met yoy 5% rendement = ~€52.000 aan het einde. Maw dikke €11.000 verdiend.
€20.645,- minus 3% inflatie yoy = ~€18.000,- over 5 jaar. Dat is een besparing van ~€3.000.
Dat is opgeteld ~€14.000,-

Dat betekend dat die auto je over 5 jaar €59.525,- minus €14.000 = ~€45.000 kost ipv €52.000 wat een 'korting' van €7.000,- is.

Rara wat zie ik hier over het hoofd?

[Voor 10% gewijzigd door Card Nox op 09-03-2023 17:20]

• Cyw00d
  • Laatst online: 09:59
Card Nox schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 17:07:
Weet niet of het mag maar here goes. Ik was even op de Tesla website aan het kijken. Je kunt er een leuke MY voor ~€52.000,- samen stellen. Prijzen zijn voor persoonlijk - huurkoop overigens.

Aanbetaling: €11.400,-
Duur: 60 maanden
Per maand: €458,- excl. btw
Slottermijn: €20.645,-
....
Slottermijn is sowieso een afrader, je betaald de gehele duur van je afbetaling rente over die slottermijn. Als je het kan vermijden zou ik dat doen.

[ Tesla MIG MYP ]

• Card Nox
@Cyw00d, ahh thanks dat had ik over het hoofd gezien, leek me al sterk dat ze je zo lang geld zouden lenen foc.

EDIT: Ahh, je kunt die bedragen ook aanpassen zie ik nu, interesting.

Aangepast met een €0 slottermijn. Dus inflatie eruit genomen en enkel de 5% investering genomen.

Prive: €46.000,- ipv €52.000
Zakelijk: €38.000,- ipv €43.000 (excl. btw)

[Voor 57% gewijzigd door Card Nox op 09-03-2023 17:19]

• marowi
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
En die 5% op beleggingen zou ik niet te hard op rekenen in de aankomende 5 jaar. Aandelen zijn dit jaar al flink gezakt, en weinig wijst nog op enorme herstellen. Oorlog is niet goed voor de beurs. Ik zou nu een gegarandeerde 5% rendement (geen rente betalen) pakken boven een "mogelijke" beurswinst. Beleggen doe je voor de lange termijn.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP

• Card Nox
@marowi, mijn aandelen zijn dit jaar (jan tot begin maart) met een 8% gestegen, 90% zit in ETFs. Beleggen is natuurlijk altijd koffie dik kijken :).

Heb in mijn vorige post de berekening opnieuw gedaan met een €0 slotbetaling waardoor het maand bedrag omhoog is gegaan.

• marowi
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Card Nox schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 17:23:
@marowi, mijn aandelen zijn dit jaar (jan tot begin maart) met een 8% gestegen, 90% zit in ETFs. Beleggen is natuurlijk altijd koffie dik kijken :).
Inderdaad. ESG Custom World ETF 2023:

DIKKE WINST!

Tot je nadenkt en kijkt naar langere horizon, met heel 2022 erbij bijvoorbeeld:

Niet beleggen met geleend geld imho.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP

• Card Nox
@marowi, hoe langer je horizon hoe rooskleurig het plaatje eruit gaat zien ;). Ik doe veel in VWRL en die staat nu 40% hoger dan 5 jaar geleden, dat is dus incl start corona en de oorlog Oekraine. Ben zelf nov 2019 begonnen, vrij worst case zou je denken, maar sta nog altijd royaal in het groen.

Inderdaad niet beleggen met geleend geld, 100% mee eens. Maar is dit geleend geld? Ik doe een aanbetaling (of wellicht ook niet) en betaal dan maandelijks zonder slottermijn. Ergens 'leen' ik die auto natuurlijk...hmm lastig.

EDIT: zelfs met heel 2022 staat hij nog licht in de plus zie ik.

Anyway. Zit beetje rond te neuzen. Als ik nu iets zou gaan kopen zou het gaan tussen de Enyaq, Ioniq 5, Model Y of evt ID4 of ID5. Waarbij de Model Y by far de meeste ruimte heeft (handig met veel kids).

[Voor 33% gewijzigd door Card Nox op 09-03-2023 19:36]

• dedominee
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22-03 21:28
Lijkt me echt een no-brainer voor de Model Y. Veruit de beste EV.

• RichieB
Mijn zwager klaagt dat het achterin de Model S zo krap is. Ik heb nu de oplossing: in plaats van 1x MS kopen we 2x MY. Probleem opgelost!

[Voor 4% gewijzigd door RichieB op 09-03-2023 21:10]

• Domih

Domih

Domih.

RichieB schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 21:10:
Mijn zwager klaagt dat het achterin de Model S zo krap is. Ik heb nu de oplossing: in plaats van 1x MS kopen we 2x MY. Probleem opgelost!
Laten lopen

• Card Nox
dedominee schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 20:02:
Lijkt me echt een no-brainer voor de Model Y. Veruit de beste EV.
Heb een tabelletje gemaakt en de auto's gescored (1 tot 5) op verschillende factoren en die factoren ook een gewicht gegeven (1 tot 5). Dan SUMPRODUCT en daar komt de MY nipt voor de Enyaq (123 vs 119).

Enyaq scoort beter op prijs aangezien die 2de hands al wat goedkoper te vinden zijn.
De Y scoort beter op efficiency, app en ruimte.

Achja, eerst nog maar wat in de eNiro rijden, nog altijd happy mee en ruimtegebrek is (nog) geen probleem.

[Voor 10% gewijzigd door Card Nox op 09-03-2023 21:50]

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 11:40
Anyway. Zit beetje rond te neuzen. Als ik nu iets zou gaan kopen zou het gaan tussen de Enyaq, Ioniq 5, Model Y of evt ID4 of ID5. Waarbij de Model Y by far de meeste ruimte heeft (handig met veel kids).
Dat zou ik niet te snel roepen. Een Enyaq heeft meer ruimte in de hoogte en de breedte in de kofferbak. Misschien dat je met het vak onder de kofferbak en de frunk erbij op even groot uit komt. Maar ‘by far’ is overdreven. Ook een ID4 heeft niet veel minder ruimte.
Ik kijk dan even naar gemeten resultaten van de ADAC, niet naar wat Tesla als kofferbakvolume claimt.

[Voor 13% gewijzigd door JTHZZ op 09-03-2023 21:59]

P2 DMLR Midnight 19”; software P2.7

• Card Nox
@JTHZZ, thanks kende die resultaten niet. Vond die 850L al overdreven groot overkomen, al hebben ze nog wel een flink vak onder de vloer. Had 2 filmpjes gezien en daar zag het niet zo extreem uit tussen de Enyaq en Model Y.

Voor de geinteresseerde heb een paar modellen even opgezocht en hier neergeschreven.

Model : Fabrikant - ADAC - ADAC dakhoogte
Model Y : 854 - 420 - 1305
Enyaq : 585 - 445 - 1435
Enyaq Coupe : 570 - 400 - 1310
eNiro : 475 - 347 - 1227
Ioniq 5 : 527 - 410 - 1235
EV6 : 490 - 380 - 1225
ID4 : 543 - 455 - 1415
ID5 : 549 - 470 - 1415

[Voor 7% gewijzigd door Card Nox op 09-03-2023 23:07]

• Card Nox
mkrmr schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 11:46:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
YouTube: Introducing Ultra Red

[Voor 7% gewijzigd door Card Nox op 09-03-2023 23:56]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JTHZZ
Card Nox schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 22:55:
@JTHZZ, thanks kende die resultaten niet. Vond die 850L al overdreven groot overkomen, al hebben ze nog wel een flink vak onder de vloer. Had 2 filmpjes gezien en daar zag het niet zo extreem uit tussen de Enyaq en Model Y.

Voor de geinteresseerde heb een paar modellen even opgezocht en hier neergeschreven.

Model : Fabrikant - ADAC - ADAC dakhoogte
Model Y : 854 - 420 - 1305
Enyaq : 585 - 445 - 1435
Enyaq Coupe : 570 - 400 - 1310
eNiro : 475 - 347 - 1227
Ioniq 5 : 527 - 410 - 1235
EV6 : 490 - 380 - 1225
ID4 : 543 - 455 - 1415
ID5 : 549 - 470 - 1415
1 niet onbelangrijke aanvulling: dit is bij alle merken excl frunk en excl het vak onder de kofferruimte. Volkswagen en Skoda hebben geen frunk terwijl bijv de model Y beide heeft. Dat maakt verschil voor de vakantie maar niet als je grote dingen wilt transporteren natuurlijk.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• The__Virus
Ik ga uit van hoeveel bananaboxes er in een auto passen. Geen betere meetmethode dan dat :+. Zegt in elk geval wel iets over praktisch laadgemak.

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 12:10
Card Nox schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 21:49:
[...]

Heb een tabelletje gemaakt en de auto's gescored (1 tot 5) op verschillende factoren en die factoren ook een gewicht gegeven (1 tot 5). Dan SUMPRODUCT en daar komt de MY nipt voor de Enyaq (123 vs 119).

Enyaq scoort beter op prijs aangezien die 2de hands al wat goedkoper te vinden zijn.
De Y scoort beter op efficiency, app en ruimte.

Achja, eerst nog maar wat in de eNiro rijden, nog altijd happy mee en ruimtegebrek is (nog) geen probleem.
Als Skoda nou gewoon wat meer fat-Etron dna zou hebben, zou de laadcurve super zijn.

Jammer, want ik vind de Enyaq echt verreweg de mooiste EV om naar te kijken.

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 12:10
The__Virus schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 07:40:
Ik ga uit van hoeveel bananaboxes er in een auto passen. Geen betere meetmethode dan dat :+. Zegt in elk geval wel iets over praktisch laadgemak.
Maar ga je dan volledig op zo’n test af?
Afgelopen 10 jaar is het praktische laadvermogen van een Dacia Lodgy nog nooit een reden geweest om die auto te overwegen 🤣

Nu wil ik de Y niet helemaal met een Lodgy vergelijken. Maar ik zie wel wat raakvlakken :+

Vooral de prijs geeft voor veel mensen de doorslag.

Na 3 jaar Tesla neem ik de efficiency met een grote korrel zout.

Ik zou graag zien dat Tesla de 3 en Y een flinke uiterlijke update geeft.

• Spoetnik385
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09:57
The__Virus schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 07:40:
Bananenboxen zijn wellicht wat erg simpel, maar ik kan mij nog wel autotests herinneren waarbij gewerkt werd met een standaard kofferset: grote, kleine koffers, weekendtas, etc.
Dat spreekt mij meer aan dan een simpel getal als X liters.

www.steamloco.info

• The__Virus
Ik doelde uiteraard op de filmpjes van Bjorn Nyland, die zo elke auto qua 'formaat' test. Ik test dat uiteraard niet zelf en het is voor mij ook niet het enige aspect waar ik naar kijk :P. Enige wat ik doe is vergelijk met huidige auto. Ik heb minstens dezelfde ruimte nodig, beetje meer is fijn i.v.m. vakanties. Ja, daar kies ik mijn auto op uit qua range en formaat :P.

• Card Nox
JTHZZ schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 07:29:
[...]

1 niet onbelangrijke aanvulling: dit is bij alle merken excl frunk en excl het vak onder de kofferruimte. Volkswagen en Skoda hebben geen frunk terwijl bijv de model Y beide heeft. Dat maakt verschil voor de vakantie maar niet als je grote dingen wilt transporteren natuurlijk.
Excl frunk was me helder maar excl het vak onder de kofferruimte ist ik nog niet.

De Y heeft een vrij grote frunk en vak onder de kofferruimte, dus dat 'tikt wel aan'.

• JTHZZ
Card Nox schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 10:52:
[...]

Excl frunk was me helder maar excl het vak onder de kofferruimte ist ik nog niet.

De Y heeft een vrij grote frunk en vak onder de kofferruimte, dus dat 'tikt wel aan'.
Andere auto’s hebben die vakken vaak ook, maar er zit wel verschil in de grootte. Dat zul je dus alsnog in de showroom moeten gaan bekijken..

• wimgroen
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 22-03 11:40
JTHZZ schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 13:09:
[...]

Andere auto’s hebben die vakken vaak ook, maar er zit wel verschil in de grootte. Dat zul je dus alsnog in de showroom moeten gaan bekijken..
Ionic 5 onder de motorkap stuk kleiner dan de Y,zelfde verhaal achterin is allemaal kleiner.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• internetinfo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-03 19:55
Met het risico dat ik weg word gehoond onder het mom "ja dat kunnen wij niet voor jou bepalen", stel ik toch onderstaande vraag ivm de ongetwijfeld oneindige Tesla kennis hier.
Mogelijk kunnen mensen met ervaring en rationale mij een duwtje de goede richting op geven.

Op dit moment rij ik in een Skoda Enyaq iV 80 via het werk. In verband met vertrek per eind april lever ik die in.
Mijn nieuwe werkgever heeft geen bedrijfswagens dus ik betreed sinds een slordige 14 jaar weer de privé automarkt. Gekkenhuis.

Ik heb mijn zinnen gezet op Tesla en wil een aankoopbudget van ongeveer €50.000 aanhouden.
Daarbij ben ik niet op zoek naar financieel advies, we betalen de wagen gewoon out of pocket waarbij we 50k gewoon een prima streefbedrag vinden.

Waar twijfel ik nu over:

1. Ga ik voor een Model S (bv 75D) vanaf 2018 (MCU 2, CCS, gratis premium connectivity) van zeg ±40k en houd ik daarmee 10k over voor eventueel vervangen van remmen of andere slijtagegevoelige zaken.
Nadeel: Ik ben altijd nieuw gewend en hier vis je in een wat bejaardere vijver. Ook viel de achterbank mij iets tegen, maar we rationeel denkend: we hebben zeer zelden anderen dan onze kleine kinderen mee.

2. Ga ik, gelet op mijn huidige Enyaq, voor een gelijkende nieuwe Model Y. Die zijn in kleur en met EAP iets boven budget, maar natuurlijk wel vol in de garantie en vooral gloedje nieuw.
Luxepoes nadeel: Enkel de RWD valt binnen budget.

3. Pakken we iets ertussenin en gaan we voor een Model 3, waarbij we ook de keuze hebben: een (Tesla) occasion met AWD (en vaak EAP) of een nieuwe met RWD.

Ons gemiddelde kilometrage is laag, zeg eens 20k per jaar. Met alle drie de modellen verwacht ik qua range elke gemiddelde enkele rit wel in één keer te kunnen volbrengen.
Gezinssituatie: twee volwassenen (1.88m en 1.86m) en twee kinderen (3jr en 0jr).

De uitkomst van een proefrit in een Y (2023) en een S (2018): Mijn verstand zegt: ga voor de Y, het autogevoel zegt de S en de vrouw zegt (op basis van plaatjes en wat in de straat staat) de 3 :p

Nu ik dit allemaal heb getikt vraag ik me, waarschijnlijk net als jij, inderdaad af wat nu de precies vraag is.
Platgeslagen luidt die als volgt: Waar hebben we, uitgaande van rijplezier, onderhoud en toekomstige ontwikkelingen, meer lol van: een gloednieuwe Y of een iets oudere S?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Xrypta
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 12:20
internetinfo schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 19:54:
Met het risico dat ik weg word gehoond onder het mom "ja dat kunnen wij niet voor jou bepalen", stel ik toch onderstaande vraag ivm de ongetwijfeld oneindige Tesla kennis hier.
Mogelijk kunnen mensen met ervaring en rationale mij een duwtje de goede richting op geven.

Op dit moment rij ik in een Skoda Enyaq iV 80 via het werk. In verband met vertrek per eind april lever ik die in.
Mijn nieuwe werkgever heeft geen bedrijfswagens dus ik betreed sinds een slordige 14 jaar weer de privé automarkt. Gekkenhuis.

Ik heb mijn zinnen gezet op Tesla en wil een aankoopbudget van ongeveer €50.000 aanhouden.
Daarbij ben ik niet op zoek naar financieel advies, we betalen de wagen gewoon out of pocket waarbij we 50k gewoon een prima streefbedrag vinden.

Waar twijfel ik nu over:

1. Ga ik voor een Model S (bv 75D) vanaf 2018 (MCU 2, CCS, gratis premium connectivity) van zeg ±40k en houd ik daarmee 10k over voor eventueel vervangen van remmen of andere slijtagegevoelige zaken.
Nadeel: Ik ben altijd nieuw gewend en hier vis je in een wat bejaardere vijver. Ook viel de achterbank mij iets tegen, maar we rationeel denkend: we hebben zeer zelden anderen dan onze kleine kinderen mee.

2. Ga ik, gelet op mijn huidige Enyaq, voor een gelijkende nieuwe Model Y. Die zijn in kleur en met EAP iets boven budget, maar natuurlijk wel vol in de garantie en vooral gloedje nieuw.

3. Pakken we iets ertussenin en gaan we voor een Model 3, waarbij we ook de keuze hebben: een (Tesla) occasion met AWD (en vaak EAP) of een nieuwe met RWD.

Ons gemiddelde kilometrage is laag, zeg eens 20k per jaar. Met alle drie de modellen verwacht ik qua range elke gemiddelde enkele rit wel in één keer te kunnen volbrengen.
Gezinssituatie: twee volwassenen (1.88m en 1.86m) en twee kinderen (3jr en 0jr).

De uitkomst van een proefrit in een Y (2023) en een S (2018): Mijn verstand zegt: ga voor de Y, het autogevoel zegt de S en de vrouw zegt (op basis van plaatjes en wat in de straat staat) de 3 :p

Nu ik dit allemaal heb getikt vraag ik me, waarschijnlijk net als jij, inderdaad af wat nu de precies vraag is.
Platgeslagen luidt die als volgt: Waar hebben we, uitgaande van rijplezier, onderhoud en toekomstige ontwikkelingen, meer lol van: een gloednieuwe Y of een iets oudere S?
Wellicht een voor de hand liggende vraag; wat weerhoudt je van een Y RWD?
Voor de semi off-topic info; hier zojuist privé een Y RWD aangeschaft (25ste ophalen), vergelijkbaar kilometrage per jaar.

3960wp SE

Acties:
  • +2Henk 'm!

• sham27
  • Nu online
@internetinfo ik zou zelf voor een MY gaan. Dan heb je gewoon een nieuwe auto met veel ruimte die ik beter vind afgewerkt dan een 2018 Model S.

Ik vind hem persoonlijk ook geslaagder (qua uiterlijk) dan een Model 3. En een Model 3 is toch een stuk directer en stugger. De enige reden voor een Model 3 zouden de kosten zijn. Aanschaf scheelt best wat met de subsidie en qua verbruik en verzekering ook net wat gunstiger.

En ik zou lekker de EAP laten vallen waar je toch geen drol aan hebt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jimmer
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 06:20

Waar twijfel ik nu over:

Op je laatste vraag lijkt mij maar één antwoord; de Y.

Mijn schoonouders zitten nu aan hun 2e Model S (de eerste was het allereerste model, die ze nu hebben is van 2020). Aan beide veel onderhoudskosten gehad. Kan toeval zijn, maar op mij komt het, vergeleken met mijn eigen 2022 Model 3, niet over als een kwalitatief goede auto. Ook het rijgedrag van mijn 3 vind ik veel beter dan die van de S, maar dat kan voorkeur zijn.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RichieB
@Jimmer Hoe kan je aan een auto uit 2020 nu al veel onderhoudskosten hebben? Als er iets te onderhouden valt zal het nu nog garantiewerk zijn?

@internetinfo Ik rijd nu een S75D uit 2018. Beste auto die ik ook heb gehad. Nooit problemen mee gehad, behalve dan dat de 400V accu 1,5 jaar geleden onder garantie is vervangen. Actieradius is ruim 300 km. Ik wil deze auto zeker niet kwijt, maar heb toch een MY LR besteld. Meer ruimte achterin, meer range, vriendelijke bijtelling. Misschien houden we de MS als 2e auto...

Edit: ik zie op Marktplaats dat je nu een MS 75D uit 2018 kan kopen voor €35 - €40k. Wow, dat was 4 jaar geleden nog €50k ofzo. De occasion prijzen zijn flink gedaald, wellicht door de dalende nieuwprijzen?

[Voor 16% gewijzigd door RichieB op 14-03-2023 20:54]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jimmer
RichieB schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 20:47:
@Jimmer Hoe kan je aan een auto uit 2020 nu al veel onderhoudskosten hebben? Als er iets te onderhouden valt zal het nu nog garantiewerk zijn?

@internetinfo Ik rijd nu een S75D uit 2018. Beste auto die ik ook heb gehad. Nooit problemen mee gehad, behalve dan dat de 400V accu 1,5 jaar geleden onder garantie is vervangen. Actieradius is ruim 300 km. Ik wil deze auto zeker niet kwijt, maar heb toch een MY LR besteld. Meer ruimte achterin, meer range, vriendelijk bijtelling. Misschien houden we de MS als 2e auto...
Hij is een paar maanden geleden boven de kilometergrens voor garantie gekomen. Sindsdien de 12v accu kapot, 2x deurhendel kapot, ruitenwissermotor kapot, achteruitrijcamera kapot.. En ik ben vast nog wel iets vergeten 😅

Hij komt overigens uit 2019, net nog even gekeken, had me vergist :)

[Voor 5% gewijzigd door Jimmer op 14-03-2023 20:52]

• RichieB
Jimmer schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 20:50:
[...]

Hij is een paar maanden geleden boven de kilometergrens voor garantie gekomen. Sindsdien de 12v accu kapot, 2x deurhendel kapot, ruitenwissermotor kapot, achteruitrijcamera kapot.. En ik ben vast nog wel iets vergeten 😅
Dat alles in de laatste paar maanden? Dat is pech zeg!

• Jimmer
RichieB schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 20:51:
[...]

Dat alles in de laatste paar maanden? Dat is pech zeg!
Jep, erg veel pech. Maar ook als ik kijk naar kwaliteit en afwerking binnenin vind ik mijn M3 echt beter in elkaar zitten. De S zit vol met kraakjes..

Acties:
  • +2Henk 'm!

• internetinfo
Zo dat zijn veel reacties in een korte tijd, ik voel me nu al welkom bij de community ;) (wat ik tijdens de vakantie stiekem al een klein beetje was met mijn Skodaatje bij de Superchargers, werkte uitstekend).

We slapen er nog een paar nachtjes over, maar zeer waarschijnlijk wordt het dus "gewoon" een MY RWD en dan bij voorkeur eentje uit de "snel leverbaar selectie" want dat scheelt ook al snel zo'n €3000. Je hebt dan al een blauwe voor €46673. Helaas net wat boven de grens voor de SEPP, maar we willen geen witte.

@sham27 jij zou EAP laten schieten, dat is dan waarschijnlijk om dat de EU-wetgeving nog bijna geen autonoom gedrag toestaat?
Mijn huidige wagen heeft "Travel assist" waarmee hij netjes in het midden blijft rijden en ook (flauwe) bochten maakt - zit daarin nog een verschil tussen de AP en EAP?
Zaken als Summon gaan we niet gebruiken en automatisch van rijbaan wisselen ziet er ook uit als meer moeite dan gemak, dus mogelijk heb je ook gewoon gelijk :)

@Jimmer balen voor je schoonouders dat ze zoveel pech hebben gehad. Dat zou niet mogen voor een wagen met een cataloguswaarde van al snel ≥90k

@RichieB hmmm een MS als tweede auto, mooi geregeld! We hebben nu de te vervangen Enyaq en als tweede auto (privé) een ID.3, ik ga het morgen eens subtiel voorstellen :+

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12:14
internetinfo schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 21:13:
@sham27 jij zou EAP laten schieten, dat is dan waarschijnlijk om dat de EU-wetgeving nog bijna geen autonoom gedrag toestaat?
Mijn huidige wagen heeft "Travel assist" waarmee hij netjes in het midden blijft rijden en ook (flauwe) bochten maakt - zit daarin nog een verschil tussen de AP en EAP?[...]
Geen verschil.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Inspired
@internetinfo SEPP gaat toch niet lukken omdat de cataloguswaarde niet lager is dan 45k. Dat lukt alleen met de 3.

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22-03 22:36
RichieB schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 20:47:

@internetinfo Ik rijd nu een S75D uit 2018. Beste auto die ik ook heb gehad. Nooit problemen mee gehad, behalve dan dat de 400V accu 1,5 jaar geleden onder garantie is vervangen. Actieradius is ruim 300 km. Ik wil deze auto zeker niet kwijt, maar heb toch een MY LR besteld. Meer ruimte achterin, meer range, vriendelijke bijtelling. Misschien houden we de MS als 2e auto...

Edit: ik zie op Marktplaats dat je nu een MS 75D uit 2018 kan kopen voor €35 - €40k. Wow, dat was 4 jaar geleden nog €50k ofzo. De occasion prijzen zijn flink gedaald, wellicht door de dalende nieuwprijzen?
Door de lage(re) nieuwprijzen van de 3 en Y denk ik dat de S/X qua prijs nog wel verder dalen. Als iemand met hetzelfde budget nieuw met meer range kan kopen, waarom zou je dat dan niet doen?

Model 3 rijder met een spook trekhaak:https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/spook-trekhaken.166257/

• Domih

Domih

Domih.

Eddos schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 22:55:
[...]

Door de lage(re) nieuwprijzen van de 3 en Y denk ik dat de S/X qua prijs nog wel verder dalen. Als iemand met hetzelfde budget nieuw met meer range kan kopen, waarom zou je dat dan niet doen?
Ik merk het. Nét voor de prijsverlaging had ik mijn 2014 MS te koop aangeboden voor €31.000,-

Werd niet verkocht en staat nu te koop voor €25.750,-. De enige reden dat de oudere MS nog interessant is, is het gratis superchargen. Heb nu zelf een P90DL gekocht, ook ivm free supercharge, anders was ik wellicht voor de M3 gegaan, vooral door de modernere systemen.

Morgen komt iemand kijken dus hoop dat 'ie dan weg is :P

• STIMPPYYY

Waar twijfel ik nu over:

MS hoor ik verschillende verhalen over qua betrouwbaarheid. Echter vaak zaken als een handgreepje etc dat niet werkt of een voorlamp waarvan dagrijverlichting uitvalt (gevolg nieuwe unit, prijzig). Mijn broer heeft een MS75D uit 2018, nooit issues mee. Dus gezien de berichtgeving niet consistent met wat ik vaker lees. Wel goed om bij aanschaf verlengde garantie af te nemen!

MY is nieuwer, praktischer, minder mooi, wel qua afwerking stukken beter. Zowel qua interieur als exterieur.

Wat ik zou doen, als een MS rond de 35k is, die gaan rijden en vervolgens de MY.

Meer betalen voor een S (ook met reparaties) zou ik niet aan beginnen tov een nieuwe MY. Echter als je 15k in je zakt houdt is het best een goede deal. MS is wel groot (als in rijgevoel ook), maar wel erg comfortabel en fijn om in te rijden.

• Card Nox
@internetinfo, ben naar dezelfde auto's aan het kijken als jij. Domme vraag; waarom niet een Enyaq?

Mbt MS vs MY vs M3.
M3 is niet praktisch genoeg (tov de andere 2) met de kofferruimte. Vooral met kids, wandelwagen achterin, loopfietsje, luiertas. Als je op vakantie / weekendje weg wilt gaan nog paar koffers etc.

MS vs MY vind ik wat lastiger. Beide veel ruimte, SuC netwerk, goede app, etc.

De MS'en zijn enorm in prijs gedaald de laatste maanden. Waar ik eerst naar 2014/2016 keek krijg je nu voor dezelfde prijs een 2017/2018 model met beduidend minder km's.
De MS komt net wat verder op een lading (dan een MY RWD).
Een MS heeft zo'n 60 a 110k al gelopen en je weet niet hoe er met de auto/accu is omgegaan.
MS is wel een stuk sneller qua acceleratie.

De MY heeft een voordeel mbt garantie tov een 4/5 jaar oude MS.
De MY is net wat 'moderner' maar dat is meer smaak gevoelig.
De MY is een stuk efficiënter wat de kosten wat drukt.
Denk ook dat een MY goedkoper zal zijn in verzekering tov een MS.
De MY RWD laad ook wat sneller dan de MS 75D.
De MY zit hoger / fijnere in-uitstap.

EDIT: Kunt ook 20k op een MS stuk slaan. Wellicht zonder accu oid, heb even nagevraagd. Zijn huis staat ook net te koop.

YouTube: The Best Tesla? - Tesla Model Y vs Model S Review
MS > MY : range, speed, air suspension (pas op worden wel andere modellen vergeleken).
MY > MS : screen placement and orientation, panoramic glassroom, afmetingen kleiner,

[Voor 22% gewijzigd door Card Nox op 15-03-2023 10:34]

• STIMPPYYY
Card Nox schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 10:01:
@internetinfo, ben naar dezelfde auto's aan het kijken als jij. Domme vraag; waarom niet een Enyaq?

Mbt MS vs MY vs M3.
M3 is niet praktisch genoeg (tov de andere 2) met de kofferruimte. Vooral met kids, wandelwagen achterin, loopfietsje, luiertas. Als je op vakantie / weekendje weg wilt gaan nog paar koffers etc.

De MS'en zijn enorm in prijs gedaald de laatste maanden. Waar ik eerst naar 2014/2016 keek krijg je nu voor dezelfde prijs een 2017/2018 model met beduidend minder km's.
Een MS heeft zo'n 60 a 110k al gelopen en je weet niet hoe er met de auto/accu is omgegaan.

De MY RWD laad ook wat sneller dan de MS 75D.

EDIT: Kunt ook 20k op een MS stuk slaan. Wellicht zonder accu oid, heb even nagevraagd.
Ga er maar niet vanuit dat een MS75D (iets in die range) verder komt dan de Y. Ik durf bijna te stellen dan zelfs de 100D uit 2018 niet veel verder zal komen dan een nieuwe Y RWD.

• Card Nox
@STIMPPYYY, ik kijk enkel naar EV Database. MY RWD (345km) vs MS 75D (380km). De MY RWD is gebaseerd op schattingen dus kan zo maar anders uitpakken, maar zelfs als die 10% meer kan zit hij net on par met de MS 75D.

[Voor 25% gewijzigd door Card Nox op 15-03-2023 10:15]

• STIMPPYYY
Card Nox schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 10:14:
@STIMPPYYY, ik kijk enkel naar EV Database. MY RWD (345km) vs MS 75D (380km). De MY RWD is gebaseerd op schattingen dus kan zo maar anders uitpakken, maar zelfs als die 10% meer kan zit hij net on par met de MS 75D.
Ok, helder!

Praktijk range van de 75D is ongeveer 300km als ik dat zo van mijn broer hoor (die heeft zo’n 80k gereden).

De Y is nieuw en zal denk ik wel verder komen. Zeker in de zomer.

Denk dat de boodschap dan iets genuanceerder ligt. Wees er scherp op bij de aanschaf van een 2e hands S :).

• RichieB
STIMPPYYY schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 10:23:
[...]

Praktijk range van de 75D is ongeveer 300km als ik dat zo van mijn broer hoor (die heeft zo’n 80k gereden).
Dat hangt heel erg van je rechtervoet af. 300km haal ik wel met 100% maar niet veel meer... vriend van me die iets minder sportief rijdt tikt die 380km misschien wel aan.
[...]
Dat betwijfel ik. Ik denk dat de MY RWD iets minder actieradius heeft dan een MS 75D maar het zal elkaar niet veel ontlopen.

• STIMPPYYY
RichieB schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 10:33:
[...]

Dat hangt heel erg van je rechtervoet af. 300km haal ik wel met 100% maar niet veel meer... vriend van me die iets minder sportief rijdt tikt die 380km misschien wel aan.

[...]

Dat betwijfel ik. Ik denk dat de MY RWD iets minder actieradius heeft dan een MS 75D maar het zal elkaar niet veel ontlopen.
Moet je even het M3/Y topic bekijken.

De warmtepomp maakt in de winter een vrij groot verschil!

• internetinfo
Card Nox schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 10:01:
Omdat ik die nu al heb :p
En de acceleratie en topsnelheid vallen me soms toch wat tegen.
Qua rijcomfort en ruimte zou het inderdaad een makkelijke keuze zijn, zeer comfortabel en een idioot korte draaicirkel (kleiner dan een C1/107/Aygo!!).
Ook de, nog steeds, traditionele uitrol van software en features staat me tegen.
Bouw je een vlaggenschip, zoals de Enyaq dat voor Skoda is, hoor je na drie maanden alsnog dat je een "oud model" hebt en je niks nieuws meer hoeft te verwachten.
Mbt MS vs MY vs M3.
Eens, dat is ook mijn beeld ook al heb ik nog nooit een M3 van dichtbij gezien.

Ik denk niet dat je met een MS op leeftijd significant verder komt van met een MY. Als ik zo rond lees en o.b.v. de proefrit (N=1) denk ik dat 300-350km in de zomer echt de max is en dan ben je nog afhankelijk van hoe je voorganger ermee om is gegaan.
Zo kan de MY RWD straffeloos elke keer tot 100% opgeladen worden (is zelfs het advies?), waarbij je bij zo goed als alle andere accu's het best slechts tot 80% gaat.
STIMPPYYY schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 09:33:
MY is nieuwer, praktischer, minder mooi, wel qua afwerking stukken beter. Zowel qua interieur als exterieur.

Wat ik zou doen, als een MS rond de 35k is, die gaan rijden en vervolgens de MY.

Meer betalen voor een S (ook met reparaties) zou ik niet aan beginnen tov een nieuwe MY. Echter als je 15k in je zakt houdt is het best een goede deal. MS is wel groot (als in rijgevoel ook), maar wel erg comfortabel en fijn om in te rijden.
Dit helpt niet :p Zat ik niet in de VerstandigModus, ga jij mijn gevoel weer aanwakkeren. Want zo denk ik er inderdaad ook over, vandaar dat ik naar MS modellen van max 40k keek om wat achter de hand te houden.

Extra voordeel van de MY zou nog het snelladen zijn, maar dat is voor ons geen argument aangezien wij gewoon aan huis kunnen laden. En op vakantie met twee kleine kinderen merk je het verschil ook niet.

We gaan echter denk ik toch voor de MY, puur omdat we gewend zijn om nieuw te rijden en je op die manier qua garantie (en features) gewoon gebakken zit.

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20-03 13:13
En weer gaat Tesla er vandoor met de logische keuze.

Tesla gaat motoren maken, zonder zeldzame aardmetalen. En motoren met Aluminium Hairpins in de stator!!!
Dit is echt een gigantische doorbraak, niet alleen voor de kosten maar ook voor recycling en andere voordelen.
Een elektromotor zonder zeldzame aardmetalen is vaak beter te recyclen, aluminium is beter te recyclen dan koper en vergt veel minder energie.

Ik snap niet waarom Tesla steeds het voortouw neemt in deze logische keuzes. Tesla gaat voor zo weinig mogelijk koper in hun auto's. Op dit moment heeft Tesla de minste HV koper bedrading in hun auto. En ze gaan maar verder en verder.

De Tesla zal straks de meest makkelijk recyclebare auto maken ter wereld. Met de goedkoopste materialen, en het meeste uit deze materialen halen.

Hier een prachtige tekening van een Aluminium Hairpin Stator:

Ben stiekem heel jaloers op een bedrijf als Tesla waar er wordt geluisterd naar Engineers. Hier in Nederland heb je vaak nee ja nee ja van die Managers die alles tegenhouden en niet willen veranderen van de status quo omdat ze dat te risicovol vinden en hun "eigen positie" in gevaar komt.

Tesla verdient hun succes, omdat hun Engineers daar gerespecteerd worden!!!

[Voor 18% gewijzigd door Immutable op 15-03-2023 10:57]

• Immutable
STIMPPYYY schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 10:23:
[...]

Ok, helder!

Denk dat de boodschap dan iets genuanceerder ligt. Wees er scherp op bij de aanschaf van een 2e hands S :).
Haha, 300km haal ik met 2 vingers in de neus met mijn Model 3 RWD. 400km is zelfs makkelijk te doen. Als ik mijn best doe kan ik nu 425km halen bij langere afstanden. (Dit is beter voor de HVAC) met winterbanden. Met max 100km/u. En dat met 60kWh. Zo zie je maar weer wat voor gigantische stappen Tesla maakt.

De vraag is wel wat de rijstijl is van je broer. Een tweedehandse S is best risicovol. Vooral voor de facelift zijn erg ongebetrouwbaar. De onderhoudskosten kunnen stiekem erg hoog zijn. Terwijl bij de nieuwere modellen die juist uitermate laag zijn. (betrouwbaarheid is aanzienlijk hogere, zeker bij de 3 en Y.) En de onderdelen zijn stukken goedkoper om te vervangen.

• Immutable
Inspired schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 22:30:
@internetinfo SEPP gaat toch niet lukken omdat de cataloguswaarde niet lager is dan 45k. Dat lukt alleen met de 3.
@internetinfo
Tip voor mensen die echt een Y RWD goedkoper willen kopen. Wacht even 6 maand.
De Y RWD is in Duitsland "standaard" al goedkoper. En daar hebben ze wel subsidie.
Wat er gebeurd is dus dat de Model Y RWD na 6000km & 6 maand op Autoscout24.de of Mobile.de beland voor de export.

Ik heb zo voor mijn Model 3 RWD, 9500 euro bespaard. Tip voor de zuinige hollander die hem particulier wil aanschaffen.

• Card Nox
@internetinfo, waarom geen Model X 75D :D

Rationeel gezien denk ik dat de Y de beter keuze is. Gevoel zou je wellicht naar de S kunnen laten leunen.

@Immutable, yes er zijn niet veel bedrijven zoals Tesla.

"in weak companies politics win in strong companies best ideas win" Steve Jobs.

De motor update had ik inderdaad ook gelezen. De bekende merken gaan zo ontzettend langzaam met hun voortgang in vergeljiking met Tesla. Ook als je kijkt naar productie processen etc, Tesla veranderd zo ontzettend snel.

• internetinfo
Die had ik ook gezien idd, al zou ik dan eerder voor zijn 2018 broertje gaan met slechts iets meer kilometers.
2017 is, op basis van mijn via internet opgedane kennis, eigenlijk geen optie ivm o.a. de te upgraden MCU.

Lijkt mij vrij (te?) goedkoop in verhouding met de MS die je overal ziet, of is de MS overal te duur...
Ik denk echter dat wij een X met z'n vleugeldeuren iets te porno imposant vinden.

Maar om de hoofdpijn voort te zetten: MX 2018 van 50k > MS 2018 van 40k?
Of wat dacht je van: MX 2018 van 50k > MY nieuw van 46k?

Voordeel van de MX is wellicht dat je hem via Tesla zelf aanschaft en niet bij Handige Harry B.V. op het kamp.

• Myrdhin
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-03 16:47
Immutable schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 10:49:
En weer gaat Tesla er vandoor met de logische keuze.

Tesla gaat motoren maken, zonder zeldzame aardmetalen. En motoren met Aluminium Hairpins in de stator!!!
Dit is echt een gigantische doorbraak, niet alleen voor de kosten maar ook voor recycling en andere voordelen.
Een elektromotor zonder zeldzame aardmetalen is vaak beter te recyclen, aluminium is beter te recyclen dan koper en vergt veel minder energie.
Het hairpin design is niet nieuw, dat ze blijkbaar nu alluminium gebruiken wel. Hairpin motors hebben sowieso al een voordeel qua kracht. De Volkswagen ID.4 en Ford Mach-E hebben dat design ook al verwerkt in hun EV's. Fijn dat Tesla nu ook de switch maakt naar dit type motor ontwerp en het gelijk verder verbeterd.

PS. voor wie het Youtube kanaal van Munro Live nog niet kent: erg interessant. Ze hebben zo'n beetje elke Tesla uit elkaar gehaald waaronder de nieuwste Model S.

• Strykeforce
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:56
internetinfo schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 11:31:
[...]

Die had ik ook gezien idd, al zou ik dan eerder voor zijn 2018 broertje gaan met slechts iets meer kilometers.
2017 is, op basis van mijn via internet opgedane kennis, eigenlijk geen optie ivm o.a. de te upgraden MCU.

Lijkt mij vrij (te?) goedkoop in verhouding met de MS die je overal ziet, of is de MS overal te duur...
Ik denk echter dat wij een X met z'n vleugeldeuren iets te porno imposant vinden.

Maar om de hoofdpijn voort te zetten: MX 2018 van 50k > MS 2018 van 40k?
Of wat dacht je van: MX 2018 van 50k > MY nieuw van 46k?

Voordeel van de MX is wellicht dat je hem via Tesla zelf aanschaft en niet bij Handige Harry B.V. op het kamp.
Volgens mij valt de X 75D nog best tegen qua range en daarnaast is het een serieus lompe auto ook, de S is al een flink slagschip. De deuren vergen ook wat onderhoud en slijten volgens mij aan de snelle kant, het is in alle opzichten niet zo'n praktische auto als de S.

Ik zit zelf ook een beetje in hetzelfde bootje, heb nu wel een order bij tesla staan voor een Y long range, met het oog op mogelijk een vouwwagen er achter in de toekomst. Maar weet het nog niet helemaal zeker of ik de LR of de RWD toch maar beter kan doen (maar ik wil wel erg graag de cherry red om het nog een beetje speciaal te maken!).

Ik rij nu zelf een S75D uit 2018 tot einde dit jaar en de range is tot nu toe altijd voldoende geweest, ook voor vakantie naar midden-west Frankrijk (a 900km enkele reis). In essentie zou een Y RWD al genoeg zijn, iets betere range en zou ook wat kunnen trekken.

Ik wacht nog even tot het einde van het jaar, die 250 euro kan me niet zo veel schelen. Misschien dat ze vanuit de lease nog wel een degelijk overname bod doen (haha, who am I kidding). Maar tegelijkertijd is het ook zo dat verzekering/verbruik etc wel hoger zijn voor dit formaat auto, laat staan mogelijke wegenbelasting straks. De aanschafprijs zal de doorslag moeten geven of het uberhaupt een optie is.

In ieder geval zakelijk doe ik het niet meer, dat is het anno 2023 echt niet meer waard.

Denk ook aan de restwaarde, de Y zal waarschijnlijk relatief meer waard zijn over een aantal jaar? Plus je hebt vele malen langer garantie nog, de auto zit ook veel degelijker in elkaar dus als er wat kapot gaat ga je niet kapot aan reparatie kosten. Alles aan een X of S is duur om te repareren.

• STIMPPYYY
Strykeforce schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 12:13:
[...]

Volgens mij valt de X 75D nog best tegen qua range en daarnaast is het een serieus lompe auto ook, de S is al een flink slagschip. De deuren vergen ook wat onderhoud en slijten volgens mij aan de snelle kant, het is in alle opzichten niet zo'n praktische auto als de S.

Ik zit zelf ook een beetje in hetzelfde bootje, heb nu wel een order bij tesla staan voor een Y long range, met het oog op mogelijk een vouwwagen er achter in de toekomst. Maar weet het nog niet helemaal zeker of ik de LR of de RWD toch maar beter kan doen (maar ik wil wel erg graag de cherry red om het nog een beetje speciaal te maken!).

Ik rij nu zelf een S75D uit 2018 tot einde dit jaar en de range is tot nu toe altijd voldoende geweest, ook voor vakantie naar midden-west Frankrijk (a 900km enkele reis). In essentie zou een Y RWD al genoeg zijn, iets betere range en zou ook wat kunnen trekken.

Ik wacht nog even tot het einde van het jaar, die 250 euro kan me niet zo veel schelen. Misschien dat ze vanuit de lease nog wel een degelijk overname bod doen (haha, who am I kidding). Maar tegelijkertijd is het ook zo dat verzekering/verbruik etc wel hoger zijn voor dit formaat auto, laat staan mogelijke wegenbelasting straks. De aanschafprijs zal de doorslag moeten geven of het uberhaupt een optie is.

In ieder geval zakelijk doe ik het niet meer, dat is het anno 2023 echt niet meer waard.

Denk ook aan de restwaarde, de Y zal waarschijnlijk relatief meer waard zijn over een aantal jaar? Plus je hebt vele malen langer garantie nog, de auto zit ook veel degelijker in elkaar dus als er wat kapot gaat ga je niet kapot aan reparatie kosten. Alles aan een X of S is duur om te repareren.
Als het budget het toelaat zeker de LR NIET laten staan. Prachtige kleur die Cherry red. Ook goed voor de restwaarde (eventueel).

Overigens is de RWD een prima keuze, maar gezien het geringe verschil is de extra range, acceleratie en AWD een peulenschil.
Pagina: 1 ... 41 42 43 Laatste

Let op:
Of je wel of geen update hebt ontvangen hoeft niet meer hier in het topic. Dit verschijnsel zie je ook bij elke nieuwe iOS/Android/PS4/Xbox update.

Probleem hier is dat Tesla elke week wel een update uitbrengt, waardoor de vervuiling nog erger is. Als er een nieuwe update is, kan hij natuurlijk wel inhoudelijk besproken worden.

Voor vragen en opmerkingen over de Model 3, dan kan je naar dit topic: Het grote Tesla Model 3 topic

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee