Toon posts:

Het grote Tesla topic - deel 3 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 41 42 43 Laatste
Acties:

• marowi
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Wij rijden een MY RWD met een jaarkilometrage van 35.000km/jaar en een eigen oprit met lader. Hiervoor een Kia e-Niro met 64kWh en 50-70kW snelladen. WLTP range is hetzelfde, maar de laadsnelheid + het gemak van de superchargers is zo'n verademing.

Wij lopen maar 2-3x per jaar (buiten de zomervakantie) aan tegen range (familie op 200km afstand in een wijk zonder laders), en dan moeten we even 10 minuten aan de snellader... Boeiend. Met de Kia was dit ook al niet zo'n ramp, maar was het 20 minuten ipv 10, en dat voelt (en is) langer als je "ff terug" wil 's avonds van familie af.

Op de vakantie rit scheelt het ook flink, waarschijnlijk komt hij rond de 10u 20m uit voor 1000km, dat is een uur sneller dan de Kia Niro was. Maar ik stop vaker voor de kids dan voor de auto, alleen met de Kia was bij 40-50 minuten laden net die laatste 10-15 minuten echt "wachten", en dat is er nu af met de Y RWD. Heel tevreden!

(testresultaten Bjorn Nyland, Y RWD nog niet getest, maar 3 LR <-> 3 RWD schelen 30 minuten, dus Y LR + 30 mins = Y RWD?)

Plus LiFePO4 accu's zijn duurzamer voor het milieu, en gaan ook meer cycles mee. Voor ons een nobrainer, de laadsnelheid is al zo'n enorme sprong vergeleken de Kia dat de range niet echt meer boeit.

Enige redenen om voor de LR te gaan imho is als je echt veel rijd (>40.000km/jaar), helemaal vast zit aan het idee van een grote caravan, thuis geen oplader hebt misschien, of als je het vermogen mist (de RWD is niet mega snel, maar "rap genoeg"). Range verschil bij de Y RWD vs Y LR is "maar" 90km...
Voor ons iig geen LR in de toekomst, echt niet nodig.

[Voor 10% gewijzigd door marowi op 15-03-2023 12:42]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 27-03 18:41
@marowi Exact mijn ervaring maar dan met de Model 3 RWD, laatst helemaal uit het noorden van Nederland naar belgie gereden. Je voert de locatie in, je komt aan bij een supercharger. Je gaat even naar het toilet bij Van Der Valk, en koop ik daar een bakje koffie die ik terug neem naar de auto. En de auto is alweer klaar om weg te gaan.
15 a 20 minuten laden is meer dan acceptabel. En een prima pauze op lange ritjes, dat is gewoon ook aan te raden om pauze te nemen. Een uur pauze zou ik vervelend vinden. Een kwartier is top!

Ik zie het laadprobleem als "solved". Tesla maakt elektrisch rijden alsof het geen nadelen heeft. Heerlijk.
En ja, de RWD is niet mega snel. De model 3 gaat in 6 seconden naar de 100, de Y in 7 seconden.
Maar bedenk wel dat, dat vroeger sport auto tijden waren. Mijn Nissan 350z die ik had ging ook in 6 seconden naar de 100. Bijkomende voordeel is de tussentijdse acceleratie die veel beter is dan een brandstof auto.

[Voor 20% gewijzigd door Immutable op 15-03-2023 12:51]

• Ninjetsu NL
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:35
Myrdhin schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 11:56:
[...]

Het hairpin design is niet nieuw, dat ze blijkbaar nu alluminium gebruiken wel. Hairpin motors hebben sowieso al een voordeel qua kracht. De Volkswagen ID.4 en Ford Mach-E hebben dat design ook al verwerkt in hun EV's. Fijn dat Tesla nu ook de switch maakt naar dit type motor ontwerp en het gelijk verder verbeterd.

PS. voor wie het Youtube kanaal van Munro Live nog niet kent: erg interessant. Ze hebben zo'n beetje elke Tesla uit elkaar gehaald waaronder de nieuwste Model S.
Als de VIN-decoders kloppen dan heb ik al een hairpin motor zitten in mn MY RWD van januari dit jaar :)

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 27-03 18:41
Ninjetsu NL schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 12:52:
[...]

Als de VIN-decoders kloppen dan heb ik al een hairpin motor zitten in mn MY RWD van januari dit jaar :)
Huidige RWD modellen hebben allemaal hairpin motoren. Waar mijn post over ging is dat ze aluminium gaan gebruiken. Waarschijnlijk als eerste. Dat is een behoorlijke kosten reductie. Weer een stap verder in het spotgoedkoop maken van elektrisch rijden. Het is de combi hairpin+aluminium wat innovatief is.

Wat Tesla vaak doet is, hey X is goedkoper. Ja maar aan X zitten veel nadelen. Tesla: Dan gaan we innovatief de nadelen mitigeren zodat we X wel kunnen gebruiken. En dus het onderdeel goedkoper maken.

Hedendaagse boomer manager: Ja nee X heeft nadelen, we doen het niet. Punt uit. (heel kortzichtig) En niemand in de markt heeft het nog geprobeerd. Dus als ik er toestemming voor geef, kan ik de fout in gaan en dat kan mijn positie kosten. (Fouten maken mag niet...)

LFP batterijen: Nadelen: Ze zijn zwaar, en weinig energie inhoud.
Antwoord Tesla: Dan maken we de rest van de auto heel licht, en zorgen we dat de rest van de auto super efficient is.
Gevolg: Een goed en goedkoop werkende auto. Met veel marge.

Elke keer doet Tesla dit truukje, en ze blijven ermee door gaan.

[Voor 21% gewijzigd door Immutable op 15-03-2023 13:02]

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:50
internetinfo schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 11:31:
[...]

Die had ik ook gezien idd, al zou ik dan eerder voor zijn 2018 broertje gaan met slechts iets meer kilometers.
2017 is, op basis van mijn via internet opgedane kennis, eigenlijk geen optie ivm o.a. de te upgraden MCU.

Lijkt mij vrij (te?) goedkoop in verhouding met de MS die je overal ziet, of is de MS overal te duur...
[...]
De nieuwprijs van die MX 2017 is €101k en die MX 2018 is €98k. Dat waren destijds waarschijnlijk "uitverkoop" auto's. Mijn MS 2018 heeft een nieuwprijs van €102k.

• mploeger946
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:11
Ik ben ook al een tijdje aan het kijken of ik de overstap naar MY wil maken. Rijd nu als ZZP-er in een youngtimer uit 2003. Nauwelijks bijtelling, maar wel fors meer onderhoud en gebruikslasten, alhoewel het rijden op LPG de kosten ook weer drukt. 2e auto is een BMW I3, dus ik ben bekend met elektrisch rijden. Heb ook een laadpaal thuis tot mijn beschikking.
Range van de MY LR is voor mij doorgaans genoeg, maar ik twijfel er ontzettend aan of het te doen is om bijvoorbeeld in de zomer met een vouwwagen op pad te gaan. Ben helaas nog wel gebonden aan de schoolvakanties, dus de drukkere periodes onderweg. Daarnaast heb ik begrepen dat je iedere keer bij het laden je vouwwagen moet afkoppelen. Dat lijkt mij wel een "dingetje".
Ik zou hem wel nog steeds zakelijk aanschaffen denk, ook al is het fiscaal voordeel wel minder dan in het verleden.
Afgelopen week waren er "afgeprijsde" modellen op de site van Tesla en toen was ik echt in de verleiding, maar die zijn er nu al niet meer. Kan dus weer rustig verder kijken en nadenken....

• dedominee
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13:11
Volgende week mijn Model Y RWD ophalen in Tilburg!

• be3a18
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 26-03 10:40
Anderhalf uur rijden in de verkeerde Tesla...

https://www.msn.com/nl-nl...9e7a57c9c623a506c2f&ei=56

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:50
Broodje aap:
  1. Met je telefoon een andere Tesla openen?
  2. Kennelijk geen pin-to-drive in die andere Tesla?
  3. Bellen met je vrouw, via de carkit van een vreemde Tesla?

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:27
RichieB schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 21:14:
[...]

Broodje aap:
  1. Met je telefoon een andere Tesla openen?
  2. Kennelijk geen pin-to-drive in die andere Tesla?
  3. Bellen met je vrouw, via de carkit van een vreemde Tesla?
Msn.com 😂 …

Die hebben weer 2 visitors vandaag 🍾

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:42
Dat MSN artikel is wat vaag. Misschien dat jullie hier meer aan hebben https://www.nbcnews.com/n...owed-drive-away-rcna74872

Anyhow.. Van de originele bron 6 dagen geleden lijkt het erop dat het ging om twee auto's die zijn geswitched van account. Er schijnt videobewijs te zij die ze hebben verstuurd aan Tesla, maar Tesla reageert niet.

Dit lijkt het eerste bericht te zijn https://globalnews.ca/new...la-driving-wrong-car-app/

Ik vind em niet ongeloofwaardig en dat soort administratieve fuckups gebeuren wel vaker bij Tesla. Auto's die ineens verdwijnen uit accounts, betaalde opties die ineens worden toegevoegd of verwijdert, enz. Switchen van twee accounts lijkt me ook niet onredelijk. Er lijkt bar weinig controle te zitten op die data.

[Voor 34% gewijzigd door Caelorum op 15-03-2023 23:12]

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
PWM schreef op zondag 19 februari 2023 @ 12:40:
Iemand een idee hoe ik weer FM radio kan krijgen op mijn Model S? Na een update kan ik alleen nog DAB luisteren en die stoort als een malle :( De hele FM optie lijkt verdwenen.
Inmiddels dus 1.5 maand zonder radio in de auto. En Tesla kent het probleem, maar heeft geen oplossing 8)7 Wat een k*tbedrijf is het toch ook.

Vanochtend begon er weer deurgreep te kraken, die zal wel snel kapot gaan. Dan laat ik de auto gewoon maar eens in Amsterdam staan tot de radio is opgelost.

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Caelorum schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 23:08:

Ik vind em niet ongeloofwaardig en dat soort administratieve fuckups gebeuren wel vaker bij Tesla. Auto's die ineens verdwijnen uit accounts, betaalde opties die ineens worden toegevoegd of verwijdert, enz. Switchen van twee accounts lijkt me ook niet onredelijk. Er lijkt bar weinig controle te zitten op die data.
Dan zou de eerste weggever toch zijn dat je telefoon niet werkt op de carkit? Die info zit niet in een account.

Dan wil je hem toevoegen en zie je op het scherm dat hij zoekt naar "Persoons B telefoon". Ik zeg niet dat het allemaal onmogelijk is, maar er moet wel een heel simpel figuur achter het stuur hebben gezeten als hij het allemaal niet doorhad.

• Caelorum
PWM schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 09:46:
[...]

Dan zou de eerste weggever toch zijn dat je telefoon niet werkt op de carkit? Die info zit niet in een account.

Dan wil je hem toevoegen en zie je op het scherm dat hij zoekt naar "Persoons B telefoon". Ik zeg niet dat het allemaal onmogelijk is, maar er moet wel een heel simpel figuur achter het stuur hebben gezeten als hij het allemaal niet doorhad.
Wie zegt dat die überhaupt de carkit heeft geprobeerd? Je rijd weg, je kon aan. Ziet dat er iets vreemds is en je belt je vrouw terwijl je buiten de auto staat.
bijvoorbeeld.

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:52
mploeger946 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 15:12:
Ik ben ook al een tijdje aan het kijken of ik de overstap naar MY wil maken. Rijd nu als ZZP-er in een youngtimer uit 2003. Nauwelijks bijtelling, maar wel fors meer onderhoud en gebruikslasten, alhoewel het rijden op LPG de kosten ook weer drukt. 2e auto is een BMW I3, dus ik ben bekend met elektrisch rijden. Heb ook een laadpaal thuis tot mijn beschikking.
Range van de MY LR is voor mij doorgaans genoeg, maar ik twijfel er ontzettend aan of het te doen is om bijvoorbeeld in de zomer met een vouwwagen op pad te gaan. Ben helaas nog wel gebonden aan de schoolvakanties, dus de drukkere periodes onderweg. Daarnaast heb ik begrepen dat je iedere keer bij het laden je vouwwagen moet afkoppelen. Dat lijkt mij wel een "dingetje".
Ik zou hem wel nog steeds zakelijk aanschaffen denk, ook al is het fiscaal voordeel wel minder dan in het verleden.
Afgelopen week waren er "afgeprijsde" modellen op de site van Tesla en toen was ik echt in de verleiding, maar die zijn er nu al niet meer. Kan dus weer rustig verder kijken en nadenken....
Dat afkoppelen is denk ik niet altijd nodig. Er zijn vaak ook doorrijd SuC’s of plekken waar je vooruit in kan rijden. Dan moet het alleen wel zo kunnen dat je anderen niet in de weg staat.
Maarja, wij gaan het volgend jaar ook gewoon doen :+ !
Ergste geval is parkeren, laden starten, vouwwagen ff weghalen zodat iedereen er langs kan, en weer vast maken en wegrijden als je klaar bent met laden. Lijkt me overkomelijk voor die paar keer per jaar!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:20

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Smobbo schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 11:26:
[...]

Ergste geval is parkeren, laden starten, vouwwagen ff weghalen zodat iedereen er langs kan, en weer vast maken en wegrijden als je klaar bent met laden. Lijkt me overkomelijk voor die paar keer per jaar!
Lukt ook niet als je achteruit moet inparkeren, dat zijn denk ik de meeste SuCs

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:52
Maasluip schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 11:27:
[...]

Lukt ook niet als je achteruit moet inparkeren, dat zijn denk ik de meeste SuCs
Dat dacht ik ook. Maar ik heb het idee dat er steeds meer doorrijd of vooruitrij versie zijn. In Duitsland en Denemarken viel me dat recent op.
Maar dan is steeds een deel nog wel achteruit inparkeren. Die nieuwe V4 staan ook aan de achterkant van het vak zag ik…

• mploeger946
Even een andere vraag: Weet iemand of de afgeprijsde modellen op de site van Tesla de modellen uit China zijn? Ik heb begrepen dat de auto's uit Berlijn beter zijn (oa geluidsisolatie en accu)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Myrdhin
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-03 01:46
mploeger946 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 12:55:
Even een andere vraag: Weet iemand of de afgeprijsde modellen op de site van Tesla de modellen uit China zijn? Ik heb begrepen dat de auto's uit Berlijn beter zijn (oa geluidsisolatie en accu)
Als je op de auto klikt staat in de URL het begin van het VIN nummer:
- 5YJ -> Fremont
- 7SA -> Fremont
- LRW -> China
- XP7 -> Duitsland

• mploeger946
Myrdhin schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 13:04:
[...]

- 5YJ -> Fremont
- 7SA -> Fremont
- LRW -> China
- XP7 -> Duitsland
Bedankt. Ik zie het staan. Exemplaar dat ik had bekeken komt uit Duitsland.

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15:25
Myrdhin schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 13:04:
[...]

- 5YJ -> Fremont
- 7SA -> Fremont
- LRW -> China
- XP7 -> Duitsland
Thanks, dat wist ik niet. Momenteel komen alle RWDs uit China. Bij de LR is het een mix van Chine en DE.

• be3a18
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 26-03 10:40
https://www.security.nl/p...arePoint+en+Tesla+Model+3
Modbreak:Het droppen van een link zonder context is niet de bedoeling op het forum. Volgende keer dus wat toelichting erbij.

[Voor 36% gewijzigd door deepbass909 op 24-03-2023 13:57]

• Caelorum
Hmm, wat een raar artikel. De TACTOU attack is gelukt bij Tesla Gateway, onderdeel van de Tesla Powerwall, nog niet verkrijgbaar in Hederland. Niet de Model 3. De Model 3 is samen met een geldbedrag nou juist wat die persoon heeft gewonnen/verdiend.

[Voor 3% gewijzigd door Caelorum op 23-03-2023 12:13]

• Systemadmin
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 00:35
mploeger946 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 12:55:
Is dit ook bewezen dat dit zo is?

• twan123
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 27-03 22:17
Systemadmin schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 13:43:
[...]

Is dit ook bewezen dat dit zo is?
Ik heb ook een MY LR uit Berlin en die heeft ook wat aandachtpuntjes qua afwerking. Volgens Tesla binnen de marge (doen er dus niets aan)

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik zie dat ze het scherm voor de prijzen bij een abonnement van het laden van uw niet-Tesla hebben aangepast. En uiteraard weer slechter geworden. Ik had even nodig om te begrijpen wat 12a, 4p en 8p nu precies betekent. 8)7
En ik kan er nog altijd niet over uit dat je als Tesla-eigenaar geen snelle methode hebt om de prijs van de supercharger in de app te bekijken. :|

Open Source landkaart

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Maasluip schreef op maandag 27 maart 2023 @ 10:17:
Ik had even nodig om te begrijpen wat 12a, 4p en 8p nu precies betekent. 8)7
Houd ons niet langer in spanning..

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Deveon schreef op maandag 27 maart 2023 @ 10:25:
[...]

Houd ons niet langer in spanning..
am/pm

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Thanks, zover de vertaling naar een 24 uur notatie.. Amerikanen..

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Inderdaad de piek- en daltarieven die in het eerdere scherm (prijzen voor niet-klanten) wel netjes getoond worden. Dit werd vroeger ook in het scherm voor klanten fatsoenlijk weergegeven.
Oplaadkosten
00:00 - 16:00 € 0,59/kWh
16:00 - 20:00 € 0,68/kWh
20:00 - 00:00 € 0,59/kWh

Open Source landkaart

Pagina: 1 ... 41 42 43 Laatste

Let op:
Of je wel of geen update hebt ontvangen hoeft niet meer hier in het topic. Dit verschijnsel zie je ook bij elke nieuwe iOS/Android/PS4/Xbox update.

Probleem hier is dat Tesla elke week wel een update uitbrengt, waardoor de vervuiling nog erger is. Als er een nieuwe update is, kan hij natuurlijk wel inhoudelijk besproken worden.

Voor vragen en opmerkingen over de Model 3, dan kan je naar dit topic: Het grote Tesla Model 3 topic

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee