• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Wij rijden een MY RWD met een jaarkilometrage van 35.000km/jaar en een eigen oprit met lader. Hiervoor een Kia e-Niro met 64kWh en 50-70kW snelladen. WLTP range is hetzelfde, maar de laadsnelheid + het gemak van de superchargers is zo'n verademing.

Wij lopen maar 2-3x per jaar (buiten de zomervakantie) aan tegen range (familie op 200km afstand in een wijk zonder laders), en dan moeten we even 10 minuten aan de snellader... Boeiend. Met de Kia was dit ook al niet zo'n ramp, maar was het 20 minuten ipv 10, en dat voelt (en is) langer als je "ff terug" wil 's avonds van familie af.

Op de vakantie rit scheelt het ook flink, waarschijnlijk komt hij rond de 10u 20m uit voor 1000km, dat is een uur sneller dan de Kia Niro was. Maar ik stop vaker voor de kids dan voor de auto, alleen met de Kia was bij 40-50 minuten laden net die laatste 10-15 minuten echt "wachten", en dat is er nu af met de Y RWD. Heel tevreden!

(testresultaten Bjorn Nyland, Y RWD nog niet getest, maar 3 LR <-> 3 RWD schelen 30 minuten, dus Y LR + 30 mins = Y RWD?)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y2SkZtu2c3DHtv1gXil-PMZezXw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/u9TOD0pz2JOJGRWm00QpqvCu.png?f=fotoalbum_large

Plus LiFePO4 accu's zijn duurzamer voor het milieu, en gaan ook meer cycles mee. Voor ons een nobrainer, de laadsnelheid is al zo'n enorme sprong vergeleken de Kia dat de range niet echt meer boeit.

Enige redenen om voor de LR te gaan imho is als je echt veel rijd (>40.000km/jaar), helemaal vast zit aan het idee van een grote caravan, thuis geen oplader hebt misschien, of als je het vermogen mist (de RWD is niet mega snel, maar "rap genoeg"). Range verschil bij de Y RWD vs Y LR is "maar" 90km...
Voor ons iig geen LR in de toekomst, echt niet nodig.

[ Voor 10% gewijzigd door _eLMo_ op 15-03-2023 12:42 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 08-11 16:00
@_eLMo_ Exact mijn ervaring maar dan met de Model 3 RWD, laatst helemaal uit het noorden van Nederland naar belgie gereden. Je voert de locatie in, je komt aan bij een supercharger. Je gaat even naar het toilet bij Van Der Valk, en koop ik daar een bakje koffie die ik terug neem naar de auto. En de auto is alweer klaar om weg te gaan.
15 a 20 minuten laden is meer dan acceptabel. En een prima pauze op lange ritjes, dat is gewoon ook aan te raden om pauze te nemen. Een uur pauze zou ik vervelend vinden. Een kwartier is top!

Ik zie het laadprobleem als "solved". Tesla maakt elektrisch rijden alsof het geen nadelen heeft. Heerlijk.
En ja, de RWD is niet mega snel. De model 3 gaat in 6 seconden naar de 100, de Y in 7 seconden.
Maar bedenk wel dat, dat vroeger sport auto tijden waren. Mijn Nissan 350z die ik had ging ook in 6 seconden naar de 100. Bijkomende voordeel is de tussentijdse acceleratie die veel beter is dan een brandstof auto.

[ Voor 20% gewijzigd door Immutable op 15-03-2023 12:51 ]

• Ninjetsu NL
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 26-10 18:59
Myrdhin schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 11:56:
[...]

Het hairpin design is niet nieuw, dat ze blijkbaar nu alluminium gebruiken wel. Hairpin motors hebben sowieso al een voordeel qua kracht. De Volkswagen ID.4 en Ford Mach-E hebben dat design ook al verwerkt in hun EV's. Fijn dat Tesla nu ook de switch maakt naar dit type motor ontwerp en het gelijk verder verbeterd.

PS. voor wie het Youtube kanaal van Munro Live nog niet kent: erg interessant. Ze hebben zo'n beetje elke Tesla uit elkaar gehaald waaronder de nieuwste Model S.
Als de VIN-decoders kloppen dan heb ik al een hairpin motor zitten in mn MY RWD van januari dit jaar :)

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 08-11 16:00
Ninjetsu NL schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 12:52:
[...]

Als de VIN-decoders kloppen dan heb ik al een hairpin motor zitten in mn MY RWD van januari dit jaar :)
Huidige RWD modellen hebben allemaal hairpin motoren. Waar mijn post over ging is dat ze aluminium gaan gebruiken. Waarschijnlijk als eerste. Dat is een behoorlijke kosten reductie. Weer een stap verder in het spotgoedkoop maken van elektrisch rijden. Het is de combi hairpin+aluminium wat innovatief is.

Wat Tesla vaak doet is, hey X is goedkoper. Ja maar aan X zitten veel nadelen. Tesla: Dan gaan we innovatief de nadelen mitigeren zodat we X wel kunnen gebruiken. En dus het onderdeel goedkoper maken.

Hedendaagse boomer manager: Ja nee X heeft nadelen, we doen het niet. Punt uit. (heel kortzichtig) En niemand in de markt heeft het nog geprobeerd. Dus als ik er toestemming voor geef, kan ik de fout in gaan en dat kan mijn positie kosten. (Fouten maken mag niet...)

LFP batterijen: Nadelen: Ze zijn zwaar, en weinig energie inhoud.
Antwoord Tesla: Dan maken we de rest van de auto heel licht, en zorgen we dat de rest van de auto super efficient is.
Gevolg: Een goed en goedkoop werkende auto. Met veel marge.

Elke keer doet Tesla dit truukje, en ze blijven ermee door gaan.

[ Voor 21% gewijzigd door Immutable op 15-03-2023 13:02 ]

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
internetinfo schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 11:31:
[...]

Die had ik ook gezien idd, al zou ik dan eerder voor zijn 2018 broertje gaan met slechts iets meer kilometers.
2017 is, op basis van mijn via internet opgedane kennis, eigenlijk geen optie ivm o.a. de te upgraden MCU.

Lijkt mij vrij (te?) goedkoop in verhouding met de MS die je overal ziet, of is de MS overal te duur...
[...]
De nieuwprijs van die MX 2017 is €101k en die MX 2018 is €98k. Dat waren destijds waarschijnlijk "uitverkoop" auto's. Mijn MS 2018 heeft een nieuwprijs van €102k.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• mploeger946
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-11 20:47
Ik ben ook al een tijdje aan het kijken of ik de overstap naar MY wil maken. Rijd nu als ZZP-er in een youngtimer uit 2003. Nauwelijks bijtelling, maar wel fors meer onderhoud en gebruikslasten, alhoewel het rijden op LPG de kosten ook weer drukt. 2e auto is een BMW I3, dus ik ben bekend met elektrisch rijden. Heb ook een laadpaal thuis tot mijn beschikking.
Range van de MY LR is voor mij doorgaans genoeg, maar ik twijfel er ontzettend aan of het te doen is om bijvoorbeeld in de zomer met een vouwwagen op pad te gaan. Ben helaas nog wel gebonden aan de schoolvakanties, dus de drukkere periodes onderweg. Daarnaast heb ik begrepen dat je iedere keer bij het laden je vouwwagen moet afkoppelen. Dat lijkt mij wel een "dingetje".
Ik zou hem wel nog steeds zakelijk aanschaffen denk, ook al is het fiscaal voordeel wel minder dan in het verleden.
Afgelopen week waren er "afgeprijsde" modellen op de site van Tesla en toen was ik echt in de verleiding, maar die zijn er nu al niet meer. Kan dus weer rustig verder kijken en nadenken....

• dedominee
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 30-09 20:13
Volgende week mijn Model Y RWD ophalen in Tilburg!

• be3a18
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-10 17:30
Anderhalf uur rijden in de verkeerde Tesla...

https://www.msn.com/nl-nl...9e7a57c9c623a506c2f&ei=56

• RichieB
  • Nu online
Broodje aap:
  1. Met je telefoon een andere Tesla openen?
  2. Kennelijk geen pin-to-drive in die andere Tesla?
  3. Bellen met je vrouw, via de carkit van een vreemde Tesla?

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:05
RichieB schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 21:14:
[...]

Broodje aap:
  1. Met je telefoon een andere Tesla openen?
  2. Kennelijk geen pin-to-drive in die andere Tesla?
  3. Bellen met je vrouw, via de carkit van een vreemde Tesla?
Msn.com 😂 …

Die hebben weer 2 visitors vandaag 🍾

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
Dat MSN artikel is wat vaag. Misschien dat jullie hier meer aan hebben https://www.nbcnews.com/n...owed-drive-away-rcna74872

Anyhow.. Van de originele bron 6 dagen geleden lijkt het erop dat het ging om twee auto's die zijn geswitched van account. Er schijnt videobewijs te zij die ze hebben verstuurd aan Tesla, maar Tesla reageert niet.

Dit lijkt het eerste bericht te zijn https://globalnews.ca/new...la-driving-wrong-car-app/

Ik vind em niet ongeloofwaardig en dat soort administratieve fuckups gebeuren wel vaker bij Tesla. Auto's die ineens verdwijnen uit accounts, betaalde opties die ineens worden toegevoegd of verwijdert, enz. Switchen van twee accounts lijkt me ook niet onredelijk. Er lijkt bar weinig controle te zitten op die data.

[ Voor 34% gewijzigd door Caelorum op 15-03-2023 23:12 ]

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
PWM schreef op zondag 19 februari 2023 @ 12:40:
Iemand een idee hoe ik weer FM radio kan krijgen op mijn Model S? Na een update kan ik alleen nog DAB luisteren en die stoort als een malle :( De hele FM optie lijkt verdwenen.
Inmiddels dus 1.5 maand zonder radio in de auto. En Tesla kent het probleem, maar heeft geen oplossing 8)7 Wat een k*tbedrijf is het toch ook.

Vanochtend begon er weer deurgreep te kraken, die zal wel snel kapot gaan. Dan laat ik de auto gewoon maar eens in Amsterdam staan tot de radio is opgelost.

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Caelorum schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 23:08:

Ik vind em niet ongeloofwaardig en dat soort administratieve fuckups gebeuren wel vaker bij Tesla. Auto's die ineens verdwijnen uit accounts, betaalde opties die ineens worden toegevoegd of verwijdert, enz. Switchen van twee accounts lijkt me ook niet onredelijk. Er lijkt bar weinig controle te zitten op die data.
Dan zou de eerste weggever toch zijn dat je telefoon niet werkt op de carkit? Die info zit niet in een account.

Dan wil je hem toevoegen en zie je op het scherm dat hij zoekt naar "Persoons B telefoon". Ik zeg niet dat het allemaal onmogelijk is, maar er moet wel een heel simpel figuur achter het stuur hebben gezeten als hij het allemaal niet doorhad.

• Caelorum
  • Nu online
PWM schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 09:46:
[...]

Dan zou de eerste weggever toch zijn dat je telefoon niet werkt op de carkit? Die info zit niet in een account.

Dan wil je hem toevoegen en zie je op het scherm dat hij zoekt naar "Persoons B telefoon". Ik zeg niet dat het allemaal onmogelijk is, maar er moet wel een heel simpel figuur achter het stuur hebben gezeten als hij het allemaal niet doorhad.
Wie zegt dat die überhaupt de carkit heeft geprobeerd? Je rijd weg, je kon aan. Ziet dat er iets vreemds is en je belt je vrouw terwijl je buiten de auto staat.
bijvoorbeeld.

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-11 16:32
mploeger946 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 15:12:
Ik ben ook al een tijdje aan het kijken of ik de overstap naar MY wil maken. Rijd nu als ZZP-er in een youngtimer uit 2003. Nauwelijks bijtelling, maar wel fors meer onderhoud en gebruikslasten, alhoewel het rijden op LPG de kosten ook weer drukt. 2e auto is een BMW I3, dus ik ben bekend met elektrisch rijden. Heb ook een laadpaal thuis tot mijn beschikking.
Range van de MY LR is voor mij doorgaans genoeg, maar ik twijfel er ontzettend aan of het te doen is om bijvoorbeeld in de zomer met een vouwwagen op pad te gaan. Ben helaas nog wel gebonden aan de schoolvakanties, dus de drukkere periodes onderweg. Daarnaast heb ik begrepen dat je iedere keer bij het laden je vouwwagen moet afkoppelen. Dat lijkt mij wel een "dingetje".
Ik zou hem wel nog steeds zakelijk aanschaffen denk, ook al is het fiscaal voordeel wel minder dan in het verleden.
Afgelopen week waren er "afgeprijsde" modellen op de site van Tesla en toen was ik echt in de verleiding, maar die zijn er nu al niet meer. Kan dus weer rustig verder kijken en nadenken....
Dat afkoppelen is denk ik niet altijd nodig. Er zijn vaak ook doorrijd SuC’s of plekken waar je vooruit in kan rijden. Dan moet het alleen wel zo kunnen dat je anderen niet in de weg staat.
Maarja, wij gaan het volgend jaar ook gewoon doen :+ !
Ergste geval is parkeren, laden starten, vouwwagen ff weghalen zodat iedereen er langs kan, en weer vast maken en wegrijden als je klaar bent met laden. Lijkt me overkomelijk voor die paar keer per jaar!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:45

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Smobbo schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 11:26:
[...]

Ergste geval is parkeren, laden starten, vouwwagen ff weghalen zodat iedereen er langs kan, en weer vast maken en wegrijden als je klaar bent met laden. Lijkt me overkomelijk voor die paar keer per jaar!
Lukt ook niet als je achteruit moet inparkeren, dat zijn denk ik de meeste SuCs

Signatures zijn voor boomers.

• Smobbo
Maasluip schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 11:27:
[...]

Lukt ook niet als je achteruit moet inparkeren, dat zijn denk ik de meeste SuCs
Dat dacht ik ook. Maar ik heb het idee dat er steeds meer doorrijd of vooruitrij versie zijn. In Duitsland en Denemarken viel me dat recent op.
Maar dan is steeds een deel nog wel achteruit inparkeren. Die nieuwe V4 staan ook aan de achterkant van het vak zag ik…

• mploeger946
Even een andere vraag: Weet iemand of de afgeprijsde modellen op de site van Tesla de modellen uit China zijn? Ik heb begrepen dat de auto's uit Berlijn beter zijn (oa geluidsisolatie en accu)

• Myrdhin
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:53
mploeger946 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 12:55:
Even een andere vraag: Weet iemand of de afgeprijsde modellen op de site van Tesla de modellen uit China zijn? Ik heb begrepen dat de auto's uit Berlijn beter zijn (oa geluidsisolatie en accu)
Als je op de auto klikt staat in de URL het begin van het VIN nummer:
- 5YJ -> Fremont
- 7SA -> Fremont
- LRW -> China
- XP7 -> Duitsland

• mploeger946
Myrdhin schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 13:04:
[...]

- 5YJ -> Fremont
- 7SA -> Fremont
- LRW -> China
- XP7 -> Duitsland
Bedankt. Ik zie het staan. Exemplaar dat ik had bekeken komt uit Duitsland.

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15:47
Myrdhin schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 13:04:
[...]

- 5YJ -> Fremont
- 7SA -> Fremont
- LRW -> China
- XP7 -> Duitsland
Thanks, dat wist ik niet. Momenteel komen alle RWDs uit China. Bij de LR is het een mix van Chine en DE.

• be3a18
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-10 17:30
https://www.security.nl/p...arePoint+en+Tesla+Model+3
Modbreak:Het droppen van een link zonder context is niet de bedoeling op het forum. Volgende keer dus wat toelichting erbij.

[ Voor 36% gewijzigd door deepbass909 op 24-03-2023 13:57 ]

• Caelorum
  • Nu online
Hmm, wat een raar artikel. De TACTOU attack is gelukt bij Tesla Gateway, onderdeel van de Tesla Powerwall, nog niet verkrijgbaar in Hederland. Niet de Model 3. De Model 3 is samen met een geldbedrag nou juist wat die persoon heeft gewonnen/verdiend.

[ Voor 3% gewijzigd door Caelorum op 23-03-2023 12:13 ]

• Systemadmin
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 04-11 13:45
mploeger946 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 12:55:
Is dit ook bewezen dat dit zo is?

• twan123
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 07-11 16:16
Systemadmin schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 13:43:
[...]

Is dit ook bewezen dat dit zo is?
Ik heb ook een MY LR uit Berlin en die heeft ook wat aandachtpuntjes qua afwerking. Volgens Tesla binnen de marge (doen er dus niets aan)

Tesla Model Y LR 03-2023 | Tesla Wall Charger

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik zie dat ze het scherm voor de prijzen bij een abonnement van het laden van uw niet-Tesla hebben aangepast. En uiteraard weer slechter geworden. Ik had even nodig om te begrijpen wat 12a, 4p en 8p nu precies betekent. 8)7
En ik kan er nog altijd niet over uit dat je als Tesla-eigenaar geen snelle methode hebt om de prijs van de supercharger in de app te bekijken. :|

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C4uiQCGWZ6Dkp_FRB9isbrF8vBo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1zcSBJO4VgCPfJYeVdScXvd5.jpg?f=user_large

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Maasluip schreef op maandag 27 maart 2023 @ 10:17:
Ik had even nodig om te begrijpen wat 12a, 4p en 8p nu precies betekent. 8)7
Houd ons niet langer in spanning..

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Deveon schreef op maandag 27 maart 2023 @ 10:25:
[...]

Houd ons niet langer in spanning..
am/pm

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Thanks, zover de vertaling naar een 24 uur notatie.. Amerikanen..

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Inderdaad de piek- en daltarieven die in het eerdere scherm (prijzen voor niet-klanten) wel netjes getoond worden. Dit werd vroeger ook in het scherm voor klanten fatsoenlijk weergegeven.
Oplaadkosten
00:00 - 16:00 € 0,59/kWh
16:00 - 20:00 € 0,68/kWh
20:00 - 00:00 € 0,59/kWh

• ScreamGT
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08:58

ScreamGT

joejoe

Vandaag mijn MY opgehaald. Ik zie alleen nergens die credits voor gratis superchargen. Iemand enig idee waar ik dat kan zien?

Ryzen 7800X3D - MSI RTX 5080 OC Ventus - MSI B650 WiFi Gaming Plus - 64GB Corsair DDR5 - 2TB SSD - 34” Red Eagle IIyama - Fractal North XL

• mploeger946
Ben ik ook wel benieuwd naar. Toevallig ook vandaag auto opgehaald.

• flyguy76
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 01-10 21:24
mploeger946 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 20:17:
Ben ik ook wel benieuwd naar. Toevallig ook vandaag auto opgehaald.
Tesla app, rechtsboven, klik op de “lootbox” naast profiel foto.

• mploeger946
Tnx. K zie de credits idd. Moet je nu ook nog iets doen ze ook daadwerkelijk te kunnen gebruiken? Of gaat het automatisch van dit tegoed af als je een keer gebruik maakt van het super chargen?

• Domih
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23-09 14:40

Domih

Domih.

mploeger946 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 20:34:
Tnx. K zie de credits idd. Moet je nu ook nog iets doen ze ook daadwerkelijk te kunnen gebruiken? Of gaat het automatisch van dit tegoed af als je een keer gebruik maakt van het super chargen?
Je moet de supercharge kms kopen met de punten…

Apple Carplay/Android Auto voor BMW/MINI/Audi/Mercedes: Nextgearmedia.nl

• flyguy76
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 01-10 21:24
mploeger946 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 20:34:
Je moet idd de supercharge credit kopen.
Dus lootbox, dan rechtsonder redeem (mijn app is Engels) dus wellicht is het “inwisselen”.
Dan je kun je credit omzetten in supercharge credit.
Je kunt er dus ook andere dingen mee kopen, misschien een idee voor de lease rijders.
Let op; nadat je de charge credits koopt heb je 6 maanden om ze te gebruiken. Wacht ook niet te lang want las ergens dat eind april het aanbod kan veranderen/verdwijnen.

• mploeger946
Ja ik zie het. Ook allerlei accessoires kun je kopen. Ik bewaar ze nog even. Mogelijk handig voor de langere trips van de vakantie.
Weet ook niet zeker of ik met de vouwwagen op vakantie durf.... Kan ook nog met de oude benzine auto

• ScreamGT

ScreamGT

joejoe

flyguy76 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 20:30:
[...]

Tesla app, rechtsboven, klik op de “lootbox” naast profiel foto.
Ik zie dus geen lootbox in mijn tesla app. Al meerdere keren opnieuw ingelogd. (lease)

Ryzen 7800X3D - MSI RTX 5080 OC Ventus - MSI B650 WiFi Gaming Plus - 64GB Corsair DDR5 - 2TB SSD - 34” Red Eagle IIyama - Fractal North XL

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:55

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

ScreamGT schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 21:40:
[...]

Ik zie dus geen lootbox in mijn tesla app. Al meerdere keren opnieuw ingelogd. (lease)
Dat heb je toch ook niet als leaserijder? Komt door het type account dat je hebt als ik het goed herinner.

Xbox Live ID:Notna8310

• ScreamGT

ScreamGT

joejoe

Notna schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 21:53:
[...]

Dat heb je toch ook niet als leaserijder? Komt door het type account dat je hebt als ik het goed herinner.
Ah oké! Dat wist ik niet. Jammer dan!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Nu online
ScreamGT schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 07:19:
[...]

Ah oké! Dat wist ik niet. Jammer dan!
Volgens mij klopt dit niet meer. In het verleden had ik wel een loot box, toen een tijd niet en nu weer wel. (Leaseplan met beperkt account.) Ook in het Model 3/Y topic zijn er gewoon leasers met lootbox. Zou zelf Tesla even contacten.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• thafusion
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 02-11 20:48
Maasluip schreef op maandag 27 maart 2023 @ 10:17:
Ik zie dat ze het scherm voor de prijzen bij een abonnement van het laden van uw niet-Tesla hebben aangepast. En uiteraard weer slechter geworden. Ik had even nodig om te begrijpen wat 12a, 4p en 8p nu precies betekent. 8)7
En ik kan er nog altijd niet over uit dat je als Tesla-eigenaar geen snelle methode hebt om de prijs van de supercharger in de app te bekijken. :|

[Afbeelding]
Ben je als Tesla eigenaar automatisch 'lid' of moet je alsnog lid worden voor de lagere tarieven? Ik begreep dat als je in de Tesla app op je telefoon kiest voor 'Uw niet Tesla opladen' je wel tarieven ziet bij alle SC. Maar als je vervolgens je auto selecteert in de app, naar locaties gaat en de SC daar opzoekt je enkel het aantal beschikbare plekken te zien krijgt maar geen tarieven?

• Caelorum
  • Nu online
thafusion schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 13:23:
[...]

Ben je als Tesla eigenaar automatisch 'lid' of moet je alsnog lid worden voor de lagere tarieven? Ik begreep dat als je in de Tesla app op je telefoon kiest voor 'Uw niet Tesla opladen' je wel tarieven ziet bij alle SC. [...]
Auto is altijd lid.
[...]Maar als je vervolgens je auto selecteert in de app, naar locaties gaat en de SC daar opzoekt je enkel het aantal beschikbare plekken te zien krijgt maar geen tarieven?
klopt.

• thafusion
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 02-11 20:48
Ergens wel vreemd toch dat je dan geen tarieven meer ziet?

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Volgens dit Reuters artikel hebben medewerkers meegekeken met de camera in Tesla's (o.a. bij mensen thuis)

https://www.reuters.com/t...customer-cars-2023-04-06/

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

• Caelorum
  • Nu online
Bekijken van de beelden voor labellen is ok en verwachtte ik al. Delen met andere mensen absoluut niet OK. Ik hoop dat ze dat goed gaan uitzoeken en hoog beboeten indien waar.

• tim.w
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10:35
Mijn Model 3 staat bij het service center in Eindhoven voor een reparatie. Ik heb keurig een Model S meegekregen als leenauto. Hoe zit het met superchargen van een leenauto? Krijg je achteraf een factuur?

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 07-11 18:58
tim.w schreef op zondag 16 april 2023 @ 12:34:
Mijn Model 3 staat bij het service center in Eindhoven voor een reparatie. Ik heb keurig een Model S meegekregen als leenauto. Hoe zit het met superchargen van een leenauto? Krijg je achteraf een factuur?
Gratis (oude S) waarschijnlijk.

Let we op dat je niet altijd de CCS ombouw hebt in de oude S of een laadkabel te leen.

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Stef87 schreef op zondag 16 april 2023 @ 17:04:
[...]

Gratis (oude S) waarschijnlijk.

Let we op dat je niet altijd de CCS ombouw hebt in de oude S of een laadkabel te leen.
Precies dat! Ik ging ook ff laden met mijn leenauto tijdje terug. Sta je dus bij een V3 en kan je niet laden met de leenauto. Ik snap niet dat ze die niet ff ombouwen naar CCS. Het minste wat je kan doen bij een leenauto aangezien steeds meer SuC's V3 of hoger zijn en dus alleen maar CCS hebben.

• RichieB
  • Nu online
@Stef87 en @ybos een Tesla weet zelf dat hij geen CCS aan boord heeft en zal dus een V3 SUC niet als mogelijke laadbestemming laten zien. Vertrouw op de auto, ga niet zelf nadenken. Dan komt alles goed. ;)

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
RichieB schreef op maandag 17 april 2023 @ 07:30:
@Stef87 en @ybos een Tesla weet zelf dat hij geen CCS aan boord heeft en zal dus een V3 SUC niet als mogelijke laadbestemming laten zien. Vertrouw op de auto, ga niet zelf nadenken. Dan komt alles goed. ;)
Dat klopt, maar ik had in de buurt een SuC zitten en dacht, even laden (was niet echt nodig), maar dat ging dus niet goed :P

• ScreamGT

ScreamGT

joejoe

Inspired schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 07:36:
[...]

Volgens mij klopt dit niet meer. In het verleden had ik wel een loot box, toen een tijd niet en nu weer wel. (Leaseplan met beperkt account.) Ook in het Model 3/Y topic zijn er gewoon leasers met lootbox. Zou zelf Tesla even contacten.
Vandaag de lootbox en 5.000 credits aan mijn account toegevoegd! :)

EDIT:
Oh lekker dan. Alles ingeleverd, staat er dat het tegoed geldig is t/m 17 oktober 2023 :+ Als ik dat had geweten had ik 500 credits per keer ingeleverd ipv de hele batch.

[ Voor 17% gewijzigd door ScreamGT op 17-04-2023 12:06 ]

• tim.w
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10:35
Het valt me op dat de navigatie de V3's wel toont maar erbij vermeld dat een adapter noodzakelijk is. Die hebben ze niet meegegeven helaas.

In Urmond bij het van der Valk hotel zie ik 150kw superchargers zonder deze opmerking. Weet iemand uit ervaring of deze 'compatibel' zijn met een oudere Model S?

• Domih

Domih

Domih.

tim.w schreef op maandag 17 april 2023 @ 17:46:
Het valt me op dat de navigatie de V3's wel toont maar erbij vermeld dat een adapter noodzakelijk is. Die hebben ze niet meegegeven helaas.

In Urmond bij het van der Valk hotel zie ik 150kw superchargers zonder deze opmerking. Weet iemand uit ervaring of deze 'compatibel' zijn met een oudere Model S?
Urmond is compatible

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Prijzen van de supercharger zijn weer verlaagd.

• Domih

Domih

Domih.

Maasluip schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 10:03:
Prijzen van de supercharger zijn weer verlaagd.

[Twitter]
Heerlijk hoe Shell Recharge (en andere aanbieders) op de hoogste prijs blijven hangen, en Tesla weer lekker tegendraads iedereen hard concurreert.

• MacorgaZ
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 07-11 17:30
Ik heb al heel lang geen software-update meer gedaan in mijn Model 3 omdat de radar werd uitgeschakeld terwijl Tesla Vision nog niet goed genoeg was, en je max 140km/u op AP kon rijden. Niet handig met ritjes naar Duitsland en uberhaupt die perma-block als je kort de oude 150km/u overschrijdt en je eerst weer moet parkeren voordat je AP kan gebruiken...

Wat zijn de fijnste features die er het laatste jaar bij zijn gekomen (voor de Model 3 voornamelijk)?
Ik heb nu 2022.16.3 en kan naar 2023.12.1.

Wat ik het laatste jaar zag en op sites zie is:
- scrollwiel customization :)
- blended braking als je accu vol is > werkt dit goed?
- knipperlicht aan en gaat uit na voltooien rijbaanwissel > werkt dit goed of niet?
- de swipe-cards met bandendruk terug
- energy consumption-scherm met voorspelling & afwijking, x% bespaard als je temperatuur lager was, etc
- alternatieve routes in navigatie
- charger-screen ander design
- groter font
- sentry mode-lampen fade ipv knipper
- improved DC charging efficiency? + battery heating performance (heating during highway on route to Supercharger)?

Ik las dat we nu specifiek in Nederland i.v.m. privacywetgeving geen auto-sentry cam recording meer hebben maar dat je een melding krijgt in de app, recording moet accepteren en het dan pas start. Klopt dit? Lekker nutteloos als er daadwerkelijk wat gebeurt.

Bambu Lab P1S Combo

• Domih

Domih

Domih.

Ik las dat we nu specifiek in Nederland i.v.m. privacywetgeving geen auto-sentry cam recording meer hebben maar dat je een melding krijgt in de app, recording moet accepteren en het dan pas start. Klopt dit? Lekker nutteloos als er daadwerkelijk wat gebeurt.
[/quote]

Denk dat hij dan alsnog met terugwerkende kracht opgenomen heeft, maar dan max X-aantal min terug ofzo?

• Luckeh
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Luckeh

Lucas

Domih schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 13:13:
[/quote]

Denk dat hij dan alsnog met terugwerkende kracht opgenomen heeft, maar dan max X-aantal min terug ofzo?
Ik weet eigenlijk niet precies wat er veranderd is. Ik zit op de laatste software versie en mijn sentry mode werkt eigenlijk nog als voorheen (?). Voor elk gedetecteerd event neemt hij een paar minuten op en krijg ik een rood stipje op de balk op het moment dat hij het event gedetecteerd heeft. Ik heb de sentry mode aanstaan op alle plekken behalve kantoor en thuis.

iRacing Profiel

• Smobbo
MacorgaZ schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 12:29:
Ik heb al heel lang geen software-update meer gedaan in mijn Model 3 omdat de radar werd uitgeschakeld terwijl Tesla Vision nog niet goed genoeg was, en je max 140km/u op AP kon rijden. Niet handig met ritjes naar Duitsland en uberhaupt die perma-block als je kort de oude 150km/u overschrijdt en je eerst weer moet parkeren voordat je AP kan gebruiken...

Wat zijn de fijnste features die er het laatste jaar bij zijn gekomen (voor de Model 3 voornamelijk)?
Ik heb nu 2022.16.3 en kan naar 2023.12.1.

Wat ik het laatste jaar zag en op sites zie is:
- scrollwiel customization :)
- blended braking als je accu vol is > werkt dit goed?
- knipperlicht aan en gaat uit na voltooien rijbaanwissel > werkt dit goed of niet?
- de swipe-cards met bandendruk terug
- energy consumption-scherm met voorspelling & afwijking, x% bespaard als je temperatuur lager was, etc
- alternatieve routes in navigatie
- charger-screen ander design
- groter font
- sentry mode-lampen fade ipv knipper
- improved DC charging efficiency? + battery heating performance (heating during highway on route to Supercharger)?

Scroll wiel aanpassingen zijn daadwerkelijk zinvol, vooral opnemen en ophangen van een telefoongesprek. Altijd raar gevonden dat dit er niet standaard op zat...

Rest is allemaal niet zo boeiend of werkt niet ;) .
Blended braking werkt nog altijd niet.
Knipperlicht aan en uit heb je volgens mij HW3 voor nodig (mijn HW2.5 heeft het iig niet).
Swipe card kijk je 1x naar.
Energy consumption zou leuk kunnen zijn, maar is nog steeds buggy. Temp staat op 19,5 en hij geeft 2 tips: zet hem 1 graad lager om 1% te besparen en tegelijkertijd zet hem op 21 graden om 2% te besparen :+ ...
Alternatieve routes is wel geinig, maar zat dat er niet al laner op?
Oplaad scherm is wat duidelijker, maar dat stoorde daarvoor ook niet.
Groter font is leuk, maar daar wen je naar 5 minuten weer aan.
Sentry mode lampen gaan inderdaad nu wat subtieler knipperen, waarvan akte.
Sneller DC laden is me niet opgevallen, dat gebruik ik maar zelden met maar 40k km per jaar ;).

• Caelorum
  • Nu online
Smobbo schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 14:55:
[...]
Alternatieve routes is wel geinig, maar zat dat er niet al laner op?
[...]
Nee, niet selecteerbaar in ieder geval. De auto wilde nog wel rerouten, maar dat is wat anders dan je de optie op voorhand geven.

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
MacorgaZ schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 12:29:
Ik heb al heel lang geen software-update meer gedaan in mijn Model 3 omdat de radar werd uitgeschakeld <knip>
Misschien een domme vraag maar klopt het wel dat de radar is uitgeschakeld? Heb hier niks gemerkt…

[ Voor 11% gewijzigd door wian op 10-05-2023 18:34 ]

• Xenir
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 08-11 22:36
wian schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 18:33:
[...]

Misschien een domme vraag maar klopt het wel dat de radar is uitgeschakeld? Heb hier niks gemerkt…
Volgens mij als je radar hebt blijft het werken, maar nieuwe units hebben enkel Vision, omdat de hardware (de radar) er niet meer inzit. Zie ook deze video

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Dat de huidige modellen geen radar hebben is in dit topic uitgebreid besproken. En ook dat ze in HW4 weer terugkomen. Maar @MacorgaZ denkt dat Tesla radar uitgeschakeld heeft met software updates. Dat is een hardnekkig gerucht wat niet klopt.

• Domih

Domih

Domih.

Zijn er anderen met een opgevoerde magnetron die mee willen met de (Tweakers) SJAT-Tour?

SJAT Meet! #Tour de la Tourette! V4.0!

• ragged
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 02-10 09:27

ragged

2

Domih schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 07:23:
Zijn er anderen met een opgevoerde magnetron die mee willen met de (Tweakers) SJAT-Tour?

SJAT Meet! #Tour de la Tourette! V4.0!
Linkje geeft aan dat ik er niet naar mag kijken :(

1

• mploeger946
Ik heb eind maart een model y gekocht en ben gelijk afgelopen meivakantie naar Zuid-Frankrijk geweest. Prima gegaan, zelfs met een vouwwagen.
Nu heb ik bij de aankoop 5000 gratis kilometer superchargen gekregen, maar deze zijn na ongeveer 2000 km laden op. Weet iemand hoe het gebruiken van de credits berekend wordt?

• Silversurfer1
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 26-09 16:37
Domih schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 10:17:
[...]

Heerlijk hoe Shell Recharge (en andere aanbieders) op de hoogste prijs blijven hangen, en Tesla weer lekker tegendraads iedereen hard concurreert.
Ja de andere aanbieders zullen helaas niet snel de prijzen verlagen. Verhogen zijn ze er als de kippen bij maar verlagen ho maar. Maar goed waarom zouden ze, de consument heeft toch weinig keuze qua laadpalen. Die zijn in bezit van een paar aanbieders en die bepalen de prijzen. Meer palen van andere aanbieders zijn welkom voor meer concurrentie. Helaas heb ik het geld niet maar zou wel laadpalen willen plaatsen op grond van de gemeente hoor.

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Nu online
mploeger946 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 10:09:
Ik heb eind maart een model y gekocht en ben gelijk afgelopen meivakantie naar Zuid-Frankrijk geweest. Prima gegaan, zelfs met een vouwwagen.
Nu heb ik bij de aankoop 5000 gratis kilometer superchargen gekregen, maar deze zijn na ongeveer 2000 km laden op. Weet iemand hoe het gebruiken van de credits berekend wordt?
Voorheen was het zo dat het kilometers waren obv de EPA range van de auto. Bij een RWD zal dat een 141Wh/km. Dus 5000km zou dan een ±705kWh zijn. Als je met je vouwwagen dan 25kWh/100km rijdt dan zijn ze na 2500km op. (Zit ook nog een 10% verlies in bij Superchargen.) Wellicht doen ze het nu obv WLTP voor ons in Europa. Dan heb je nog wat minder. (Een 655kWh omgerekend.)

In je account kun je dacht ik wel zien hoe de omrekening precies gaat.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• Card Nox
Dat is wel een erg tricky dingetje van Tesla. Dan moeten ze zeggen "je mag gratis x kWh laden (wat met een gemiddeld verbruik ~5000KM) is".

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:55
Card Nox schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 10:35:
Dat is wel een erg tricky dingetje van Tesla. Dan moeten ze zeggen "je mag gratis x kWh laden (wat met een gemiddeld verbruik ~5000KM) is".
Maar dan krijg je weer de vraag van mensen die nog niet bekend zijn met EV's; "en hoeveel kilometer kun je daar dan mee rijden'?

• Wolly
  • Niet online
mploeger946 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 10:09:
Als je met een vouwwagen naar Zuid Frankrijk rijdt is het verbruik ook stukken hoger, die gratis kilometers worden uitgekeerd in standaardverbruik.

• mploeger946
Ik ben er achter hoe het werkt. Ik heb mijn credits in porties van 1500 stuks ingewisseld. Daar krijg je 500 kilometer voor. En die zijn exact afgeboekt. Ik ben ook precies 1500 kilometer gekregen. Daarnaast heb ik dus nog 500 credits, maar daar kan ik niet zo veel mee doen
Mijn verbruik over de hele rit is overigens gemiddeld 195 watt per kilometer.

• pretpik
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:17
Iemand uit m'n kennissenkring heeft van het werk als voorloopauto een Model S 75D 2018 gekregen met een laadpas van Leaseplan. Nu is ze niet zo kundig met auto's. De Model S heeft alleen een CCS aansluiting waardoor ze tijdens een lange trip op zoek gaat naar een 11 kw laadpaal en daar 1,5 uur gaat zitten wachten (geen grap 8)7 ) omdat een CCS-DC niet past en ze niet wist dat er Tesla laadpalen zijn die beschikken over een CCS stekker.

In de auto ligt geen CCS naar CCS-DC verloopstekker, maar kan ik op een of andere manier achterhalen of er wel een CCS upgrade is uitgevoerd? Dan kan ze eventueel ook naar een andere snellader dan Tesla.

[ Voor 4% gewijzigd door pretpik op 12-05-2023 09:59 ]

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-11 22:02
pretpik schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 15:12:
Iemand uit m'n kennissenkring heeft van het werk als voorloopauto een Model S 75D 2018 gekregen met een laadpas van Leaseplan. Nu is ze niet zo kundig met auto's. De Model S alleen een CCS aansluiting waardoor ze tijdens een lange trip op zoek gaat naar een 11 kw laadpaal en daar 1,5 uur gaat zitten wachten (geen grap 8)7 ) omdat een CCS-DC niet past en ze niet wist dat er Tesla laadpalen zijn die beschikken over een CCS stekker.

In de auto ligt geen CCS naar CCS-DC verloopstekker, maar kan ik op een of andere manier achterhalen of er wel een CCS upgrade is uitgevoerd? Dan kan ze eventueel ook naar een andere snellader dan Tesla.
Dit kun je bij software tap vinden, onder "aanvullende voertuiginformatie":

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dZduOr6fWOv6UXaBks5M-MaBOzw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/J7xmuaK3qz5No65WjB0uE35f.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door adjego op 11-05-2023 15:29 ]

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

• pretpik
adjego schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 15:29:
[...]

Dit kun je bij software tap vinden, onder "aanvullende voertuiginformatie":

[Afbeelding]
Thanks ga ik daar eens kijken, online kon ik het niet vinden namelijk.

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-11 22:02
pretpik schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 15:34:
[...]

Thanks ga ik daar eens kijken, online kon ik het niet vinden namelijk.
Ga er maar vanuit dat het niet erop zit, want anders had ik wel verwacht dat je die adapter in de auto zou hebben liggen. Misschien dat iemand als vorige berijder heeft meegenomen, maar je hebt alleen maar iets aan die adapter als de auto ook de aanpassing zelf heeft.

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

• pretpik
adjego schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 15:36:
[...]

Ga er maar vanuit dat het niet erop zit, want anders had ik wel verwacht dat je die adapter in de auto zou hebben liggen. Misschien dat iemand als vorige berijder heeft meegenomen, maar je hebt alleen maar iets aan die adapter als de auto ook de aanpassing zelf heeft.
Ja dat laatste had ik al begrepen. Ik vind het eigenlijk bijzonder dat de upgrade nog niet gedaan is, aan de andere kant staat er pas net 26.000 km op de teller in 5 jaar 8)7 .

• Card Nox
Eddos schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 10:49:
[...]

Maar dan krijg je weer de vraag van mensen die nog niet bekend zijn met EV's; "en hoeveel kilometer kun je daar dan mee rijden'?
Wellicht mijn bericht nog eens lezen, het staat er echt 😜

• RichieB
  • Nu online
pretpik schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 15:12:
[...]
Nu is ze niet zo kundig met auto's. De Model S alleen een CCS aansluiting waardoor ze tijdens een lange trip op zoek gaat naar een 11 kw laadpaal en daar 1,5 uur gaat zitten wachten (geen grap 8)7 ) omdat een CCS-DC niet past en ze niet wist dat er Tesla laadpalen zijn die beschikken over een CCS stekker.
[...]
Waarom navigeert ze niet gewoon naar de bestemming en volgt dan de route op het scherm in de auto? Die zal haar langs een Telsa Supercharger leiden. Het probleem dat je omschrijft kan je met heel veel auto's hebben, maar niet met een Tesla. Die zorgt er voor dat je altijd thuis komt met ruimte over om nog een boodschap te doen.

• pretpik
RichieB schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 09:35:
[...]

Waarom navigeert ze niet gewoon naar de bestemming en volgt dan de route op het scherm in de auto? Die zal haar langs een Telsa Supercharger leiden. Het probleem dat je omschrijft kan je met heel veel auto's hebben, maar niet met een Tesla. Die zorgt er voor dat je altijd thuis komt met ruimte over om nog een boodschap te doen.
Dat zei ik dus ook al, en ik moet het even uit gaan leggen als ik er ben. Ze zegt weleens bij een Tesla supercharger geweest te zijn, maar ze zei dat de stekker niet paste. Een V3 stall geprobeerd dus en ze weet niet dat er meerdere versies van een supercharger bestaan.

Op zich moet ik toegeven dat dat ook wel slecht staat aangegeven bij de superchargers, ik heb nog nooit ergens een bord gezien waarop staat als iets van 'oudere Tesla's hier laden'.

• NiroNiro
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
Ze heeft alleen een laadpas van Leaseplan mee, als ze langs een supercharger rijdt moet er een credit card eraan gekoppeld lijkt me? Dan moet ze voorschieten declareren etc. Dat ze dat ook maar weet. Verder zie ik hier en daar bij fastned ook van die adapters hangen, weet alleen niet of ze er nog overal aanwezig zijn...

• Domih

Domih

Domih.

pretpik schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 09:54:
[...]

Dat zei ik dus ook al, en ik moet het even uit gaan leggen als ik er ben. Ze zegt weleens bij een Tesla supercharger geweest te zijn, maar ze zei dat de stekker niet paste. Een V3 stall geprobeerd dus en ze weet niet dat er meerdere versies van een supercharger bestaan.

Op zich moet ik toegeven dat dat ook wel slecht staat aangegeven bij de superchargers, ik heb nog nooit ergens een bord gezien waarop staat als iets van 'oudere Tesla's hier laden'.
Je zegt specifiek dat ze een CCS-aansluiting op de Tesla heeft. Die past toch júist wel bij V3?

• pretpik
Domih schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 10:57:
[...]

Je zegt specifiek dat ze een CCS-aansluiting op de Tesla heeft. Die past toch júist wel bij V3?
Nee, dat is de CCS-Combo 2. Die heeft 2 grote pinnen onder de CCS stekker wat zorgt voor DC stroom. De Model S van haar heeft alleen een CCS Type 2 aansluiting zoals op de foto hieronder.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/QXQHDrr/2023-05-12-11-06-08.jpg

• Domih

Domih

Domih.

pretpik schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 11:07:
[...]

Nee, dat is de CCS-Combo 2. Die heeft 2 grote pinnen onder de CCS stekker wat zorgt voor DC stroom. De Model S van haar heeft alleen een CCS Type 2 aansluiting zoals op de foto hieronder.

[Afbeelding]
Het is toch óf type 2, óf CCS? Waar type2 de oude is en CCS de nieuwe?

• RichieB
  • Nu online
pretpik schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 09:54:
[...]
Ze zegt weleens bij een Tesla supercharger geweest te zijn, maar ze zei dat de stekker niet paste.
[...]
Dat kan alleen als de Tesla een CCS upgrade heeft maar de Type 2 naar CCS adapter niet aanwezig is. Dat moet de leasemaatschappij dan oplossen. Zonder CCS upgrade zal de Tesla niet naar een V3-only SUC navigeren.

[ Voor 3% gewijzigd door RichieB op 12-05-2023 12:58 ]

• pretpik
Domih schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 12:45:
[...]

Het is toch óf type 2, óf CCS? Waar type2 de oude is en CCS de nieuwe?
Je hebt gelijk, mijn fout. Er is dus alleen een type 2 aanwezig en een CCS ontbreekt.

• pretpik
RichieB schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 12:57:
[...]

Dat kan alleen als de Tesla een CCS upgrade heeft maar de Type 2 naar CCS adapter niet aanwezig is. Dat moet de leasemaatschappij dan oplossen. Zonder CCS upgrade zal de Tesla niet naar een V3-only SUC navigeren.
Houd de navigatie van Tesla hier rekening mee? Dat er alleen V2 stalls worden meegenomen in de berekening.

• RichieB
  • Nu online
pretpik schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 13:00:
[...]

Houd de navigatie van Tesla hier rekening mee? Dat er alleen V2 stalls worden meegenomen in de berekening.
Jazeker. Nogmaals: met een Tesla heb je het omschreven probleem eigenlijk nooit.

• pretpik
RichieB schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 13:16:
[...]

Jazeker. Nogmaals: met een Tesla heb je het omschreven probleem eigenlijk nooit.
Thanks, dat is logisch maar wist niet of het daadwerkelijk gebeurt.

• pimk
  • Laatst online: 03-11 13:14
Wolly schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 10:59:
[...]

Als je met een vouwwagen naar Zuid Frankrijk rijdt is het verbruik ook stukken hoger, die gratis kilometers worden uitgekeerd in standaardverbruik.
hangt vast van je klapkar af. Ik heb een Cabanon Malawi 2.0 en verbruik (met een paar fietsen op de dissel) meestal 200Wh/km, dus dat valt (mij) reuze mee

• Wolly
  • Niet online
pimk schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 11:31:
[...]

hangt vast van je klapkar af. Ik heb een Cabanon Malawi 2.0 en verbruik (met een paar fietsen op de dissel) meestal 200Wh/km, dus dat valt (mij) reuze mee
Valt inderdaad erg mee, houd je dan dezelfde snelheid aan als je normaliter zou doen of is het zo zuinig omdat je stukken langzamer rijdt?

• pimk
  • Laatst online: 03-11 13:14
Wolly schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 11:37:
[...]

Valt inderdaad erg mee, houd je dan dezelfde snelheid aan als je normaliter zou doen of is het zo zuinig omdat je stukken langzamer rijdt?
In NL meestal 95 km/h, elders tussen 105 en 110 km/h
Vroegâh (toen ik nog duivelssap verstookte) reed ik ook rustig 130 km/h (yep, vind er maar wat van) maar dat jast het verbruik (zoals ook zónder klapkar trouwens) wel serieus omhoog.

Verschil zal wel kleiner zijn zonder 2 fietsen op de dissel, maar hangt ook sterk af hoe hoog/breed/zwaar de klapkar in kwestie is.

• Who Am I?
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05-11 17:09
Afgelopen maandag hebben wij een tweedehands Tesla Model S 75D gekocht uit 2018 met 123k op de teller. We waren al langer aan het kijken naar een grotere auto (we reden een Hyundai i10🙈) omdat er een tweede in aantocht is. Vrij onverwachts bleek een tweedehands Model S best betaalbaar te zijn! Onderweg naar een weekje vakantie op de Veluwe een proefrit gemaakt en daarna de oude auto verkocht aan de dealer, overgepakt naar de nieuwe en gelijk met de Tesla op vakantie gegaan😅 We hadden in 2017 een Model S gehuurd voor onze bruiloft en stiekem altijd verliefd gebleven op die, voor ons, onbereikbare auto. Dat we er nu een hebben is erg onwerkelijk🙈 Maar wat rijdt het heeeeerlijk!!!

Iemand tips voor een goeie Type 2 laadkabel? We stonden gisteren voor niets bij een openbare laadpaal toen bleek dat de vorige eigenaar die niet in de auto had liggen😅

[ Voor 11% gewijzigd door Who Am I? op 17-05-2023 19:35 ]

Sony A7R4+A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sony G II 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

• dez1983
  • Laatst online: 03-11 13:48
Ah gefeliciteerd, en vanuit interesse wat is nog je bereik cq capaciteit en wat heb je ervoor betaald?

• Who Am I?
dez1983 schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 20:48:
Ah gefeliciteerd, en vanuit interesse wat is nog je bereik cq capaciteit en wat heb je ervoor betaald?
Dankjewel😊 Bereik weet ik niet precies we hebben hem pas 4 dagen en nog niet tot 100% geladen, maar toen we bij de supercharger tot 80% hadden geladen zei de auto dat er 275km gereden kon worden. Als ik dat doortrek naar 100%, kom ik op ongeveer 340km. We rijden nu ongeveer tussen de 140-150Wh/km. De vorige eigenaar deed 230Wh/km, hij was een sportieve rijder... Getuige ook de illegale lasergun verstoorder achter de nummerplaat (die we er dan wel uit willen laten halen, dan wel onklaar laten maken) en het systeem om hulpdiensten (politie en onopvallende politie met name) te detecteren. Is er een andere manier om de staat van de batterij nauwkeurig vast te stellen?
We hebben er €35k voor betaald. Nieuw was hij €95k.

Sony A7R4+A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sony G II 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

• RichieB
  • Nu online
@Who Am I? Gefeliciteerd! Dat klinkt als een super deal. Ik heb een keer heel goedkoop een V70 gekocht met illegale detectie apparaten erin. Die dealer had hem op marktplaats gezet ipv op de officiële website. Kreeg de indruk dat ze er snel vanaf wilden vanwege dat spul erin.

• dez1983
  • Laatst online: 03-11 13:48
@Who Am I? Klinkt idd goed! Ik zou die apparatuur gewoon laten zitten, komt wellicht nog ooit van pas. Al zal het even duren voordat je aan de snelheid tov een i10 bent gewend :).

Wellicht kan iemand hem voor je door meten. Ik heb de apparatuur zelf niet.

• Who Am I?
dez1983 schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 19:16:
@Who Am I? Klinkt idd goed! Ik zou die apparatuur gewoon laten zitten, komt wellicht nog ooit van pas. Al zal het even duren voordat je aan de snelheid tov een i10 bent gewend :).

Wellicht kan iemand hem voor je door meten. Ik heb de apparatuur zelf niet.
Het klinkt misschien saai, maar we hebben geen behoefte om harder te rijden dan toegestaan. In principe zouden we dan die apparatuur niet nodig moeten hebben. Ze gebruiken wel elektriciteit, al heb ik geen idee hoeveel🤔 Als het duur is om er vanaf te komen, laten we het zitten.

• Who Am I?
Ik probeerde vandaag aan het stopcontact te laden, maar ik kreeg een oplaadfout "geen stroom" terwijl er zeker weten wel stroom is. Hij reageert ook als ik de stekker uit en in het stopcontact steek, dus er gebeurt wel iets, maar zegt dan vervolgens weer "geen stroom". Heeft iemand dat wel eens meegemaakt en zo ja, hoe kan ik dat oplossen? Ik had de stroomsterkte op max 10A gezet voor een 16A zekering in de groepenkast. Ik gebruik ook af en toe (niet tegelijkertijd natuurlijk) een frituurpan op de zelfde groep die 2000W trekt.

Pagina: 1 ... 43 ... 66 Laatste

Let op:
Of je wel of geen update hebt ontvangen hoeft niet meer hier in het topic. Dit verschijnsel zie je ook bij elke nieuwe iOS/Android/PS4/Xbox update.

Probleem hier is dat Tesla elke week wel een update uitbrengt, waardoor de vervuiling nog erger is. Als er een nieuwe update is, kan hij natuurlijk wel inhoudelijk besproken worden.

Voor vragen en opmerkingen over de Model 3 en Y kan je terecht in dit topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic