• annespruit1980
  • Registratie: april 2017
  • Laatst online: 09-08 09:23
Smobbo schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 14:49:
[...]

Netjes hoor, dat je voor een 6(? 2015?) jaar oude 2e hands auto met een hoge km-stand en onderhoud bij derde partij nog onder garantie reparaties gedaan krijgt.
(Ff een glas halfvol benadering, na je eindeloze gezeik).
Mijn gezeik????
Ok, ik ben weg hier, laatste post van me.

• Smobbo
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 12:51
Ik zag pas de reportage van Autoweek over de model Y. Die hadden een Amerikaans model in Duitsland te pakken gekregen.

Daar viel me op dat er geen hoedenplank/afdekzeil ofzo aanwezig was. Het blijkt ook iets wat je aftermarket kan kopen…
Het is toch raar dat dat ontbreekt?
Los van het extra geluid dat je daardoor hoort is het volgens mij ook een verzekeringsding. Als je iets in de kofferruimte hebt liggen, in het zicht dus, is het bij diefstal niet altijd verzekerd. Met hoedenplank zou dat wel zo zijn.
Klopt dat verhaal? Zo ja, dan is het toch helemaal gek als die hoedenplank ontbreekt…?

• Deveon
  • Registratie: december 2007
  • Niet online
Volgens mij is het advies van de hoedenplank om hem juist open te laten zodat ze zien dat er niets in ligt en dus doorlopen. Je auto is ver van een kluis, ook met Sentry mode. Sterker nog M3’s die opengebroken werden was de reden voor Sentry mode te ontwikkelen.

Persoonlijk vind ik het maar ondingen die bagageruimte in beslag nemen. Eerst in de Focus station en nu met de Volvo V90 heb ik ze er gelijk uitgehaald. Met geblindeerde ramen kijk je toch amper naar binnen.

3.9 KW ZO/ZW / Atlantic Explorer V4 / eGolf

• Caelorum
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 17:07
Ik heb wel eens dingen achterin liggen die eebln irritant geluid maken tijdens de rit en/of niet al te lekker ruiken. Dan is een hoedenplank of iets anders om het af te sluiten toch wel fijn hoor.

• mkrmr
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 10-09 22:55

mkrmr

Tesla Model 3, BMW K1600

Caelorum schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 23:41:
Ik heb wel eens dingen achterin liggen die eebln irritant geluid maken tijdens de rit en/of niet al te lekker ruiken. Dan is een hoedenplank of iets anders om het af te sluiten toch wel fijn hoor.
Voor dat soort "vracht" gebruik ik altijd de frunk, ideaal hiervoor! Mits het past uiteraard...

• BaseLine
  • Registratie: april 2001
  • Nu online
Smobbo schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 22:15:
Ik zag pas de reportage van Autoweek over de model Y. Die hadden een Amerikaans model in Duitsland te pakken gekregen.

Daar viel me op dat er geen hoedenplank/afdekzeil ofzo aanwezig was. Het blijkt ook iets wat je aftermarket kan kopen…
Het is toch raar dat dat ontbreekt?
Los van het extra geluid dat je daardoor hoort is het volgens mij ook een verzekeringsding. Als je iets in de kofferruimte hebt liggen, in het zicht dus, is het bij diefstal niet altijd verzekerd. Met hoedenplank zou dat wel zo zijn.
Klopt dat verhaal? Zo ja, dan is het toch helemaal gek als die hoedenplank ontbreekt…?
Zit daar ook een beetje mee (aan het oriënteren voor een Model Y) maar je hebt wel een vrij grote dubbele bodem waar je de kostbare zaken in kwijt kunt die je uit het zicht wilt houden. En daarnaast ook een Frunk. Tevens camera’s rondom de hele auto dus dat schrikt ook al af.

• Inspired
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 12:18
BaseLine schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 09:21:
[...]

Zit daar ook een beetje mee (aan het oriënteren voor een Model Y) maar je hebt wel een vrij grote dubbele bodem waar je de kostbare zaken in kwijt kunt die je uit het zicht wilt houden. En daarnaast ook een Frunk. Tevens camera’s rondom de hele auto dus dat schrikt ook al af.
De camera’s schrikt dat tuig niet af hoor. Kijk naar alle beelden van de diefstal van laadkabels afgelopen winter. Boeit ze niks. Ze weten wel dat de politie toch geen effort erin steekt. Hoody op en gaan. Oh, en als iemand niet gezien wil worden trekt hij je dashboard kapot om de USB storage mee te nemen.

Maar wat laten jullie dan in de auto liggen?

[Voor 7% gewijzigd door Inspired op 08-08-2021 09:32]

• RichieB
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 19:40
Kan je de frunk niet openen met een noodkabel in de wielkas? Daar heb je geen sleutel voor nodig.

• Inspired
RichieB schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 10:42:
Kan je de frunk niet openen met een noodkabel in de wielkas? Daar heb je geen sleutel voor nodig.
Bij M3 met 9V. Maar zou nu niet meer kunnen als de auto dicht is. Al is de frunk met de koevoet zo open. Dat sluitsysteem is niet heel best.

YouTube: Tesla model 3 frunk can NO longer be opened by another battery unles...

[Voor 24% gewijzigd door Inspired op 08-08-2021 10:53]

• GeeMoney
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 19:55
Geen auto problemen maar wel een TWC met problemen gehad hier.
Het heeft mij 3 weken gekost met 16 mails heen en weer en 6 telefoontjes maar gisteren heb ik dan de nieuwste TWC(v3) ontvangen ter vervanging van mijn oude V2 welke dienst weigerde.

Uiteindelijk dus onder garantie gelukt maar makkelijk was anders al is het ook lastig.
Ze willen natuurlijk 100% uitsluiten dat het aan je elektrische installatie ligt maarja, hoe doe je dat zonder eigen electro monteurs?
Ze kwamen zelfs met voorstellen dat ik dat ding van de muur moest schroeven om naar een SeC te rijden en hem daar te laten testen. Uiteindelijk hoefde dat toch allemaal niet na opsturen van foto's van de installatie en locatie van de paal en na analyse via een Tesla voertuig (die heb ik namelijk niet zelf) waren ze bereid de nieuwe op te sturen.

Hopelijk houd deze het langer uit dan 15 maanden :) en 13.000kWh.

• mkrmr

mkrmr

Tesla Model 3, BMW K1600

Grapje van Tesla, de Model Y is nu ook te zien (maar nog niet te rijden) in Eindhoven. Wellicht ook snel in andere Service Centers, in Amsterdam ZO stond er al eerder eentje.

• Deveon
  • Niet online
De verwachte levering van de Y voor nieuwe orders staat nog steeds op september. Tesla kennende gaan die deze maand verscheept worden zodat ze hetzelfde kwartaal geleverd worden. Volgens mij kan ik hieruit concluderen dat de vraag naar de Y momenteel erg beperkt is of dat nu bestellen gaat betekenen dat je hem pas in november gaat krijgen. Voor november Y’s Berlijn lijkt mij nog vrij ambitieus.

• tomtom901
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 21-09 13:57
Deveon schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 13:27:
De verwachte levering van de Y voor nieuwe orders staat nog steeds op september. Tesla kennende gaan die deze maand verscheept worden zodat ze hetzelfde kwartaal geleverd worden. Volgens mij kan ik hieruit concluderen dat de vraag naar de Y momenteel erg beperkt is of dat nu bestellen gaat betekenen dat je hem pas in november gaat krijgen. Voor november Y’s Berlijn lijkt mij nog vrij ambitieus.
Ik vermoed dat het merendeel van de Y orders bereid is om te wachten.

• Deveon
  • Niet online
tomtom901 schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 13:33:
[...]

Ik vermoed dat het merendeel van de Y orders bereid is om te wachten.
Persoonlijk betwijfel ik of de bulk van berijders enige idee heeft dat er verschil in zit of wat de verschillen zijn. In principe zien beide varianten er namelijk identiek uit. Misschien krijgen we nog wat extra kleurtjes te kiezen..

[Voor 7% gewijzigd door Deveon op 18-08-2021 13:40]

• Inspired
Daarbij zal het gros door leaserijders besteld worden/zijn. Die hebben hem nog liever in 2021. Al zal het allemaal niet zo'n storm lopen.

• mkrmr

mkrmr

Tesla Model 3, BMW K1600

Denk niet dat de vraag beperkt is, maar nog wel de levercapaciteit. Er zijn volgens diverse berichten nu meer dan 8000 Y's verscheept vanuit China naar Europa om aan de eerste klanten te leveren. In Q4 zullen er ook wel weer wat boten volgeladen deze kant op komen. Als Berlijn in Q4 2021 begint met produceren zal het ook wel tot begin tot midden 2022 duren voordat die voldoende kunnen leveren voor heel Europa.

In noord Amerika verkoopt de Y al veel beter dan de 3, en daar zijn SUV's net zo populair als hier, dus ik zie de markt voor de Y hier in NL/EU best rooskleurig in! :)

• Deveon
  • Niet online
mkrmr schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 15:09:
[...]

Denk niet dat de vraag beperkt is, maar nog wel de levercapaciteit. Er zijn volgens diverse berichten nu meer dan 8000 Y's verscheept vanuit China naar Europa om aan de eerste klanten te leveren.
Maar van die 8000 zijn er dan toch nog modellen beschikbaar gezien ze binnen anderhalve maand zeggen te leveren? De meeste fabrikanten kunnen (vanwege de chip tekorten) niet zo snel leveren hoor. Voor een nieuw model vind ik dat zeker opvallend.

• DaCoTa
  • Laatst online: 16:05
Ik heb een leveringsdatum begin September. Denk dat het geholpen heeft dat ik een maart 2019 Model 3 heb, want ik heb nml. pas heel recent de bestelling geplaatst.

Ik heb 2 redenen om te switchen: de kofferbak opening en de trekhaak.

Het werd zeker geen Berlijn model Y, ik weet niet of ik een China of Fremont ga krijgen.

[Voor 5% gewijzigd door DaCoTa op 18-08-2021 16:38]

• mkrmr

mkrmr

Tesla Model 3, BMW K1600

Deveon schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 15:39:
[...]

Maar van die 8000 zijn er dan toch nog modellen beschikbaar gezien ze binnen anderhalve maand zeggen te leveren? De meeste fabrikanten kunnen (vanwege de chip tekorten) niet zo snel leveren hoor. Voor een nieuw model vind ik dat zeker opvallend.
Geen idee hoe de supply chain bij Tesla exact werkt, mbt de chips. Maar wel dat ze altijd al maar een beperkt aantal configuraties hebben, bij de de Model Y nu maar eentje, met alleen andere kleuren en wielen.

Die zijn makkelijk te koppelen aan bestellingen terwijl ze al onderweg zijn, dus zetten ze gewoon wat extra auto's op de boot met het vertrouwen ze wel kwijt te kunnen ergens in Europa.

@DaCoTa alle Europese Model Y komen uit China, Freemont produceert alleen Y's voor de USA en Canada.

• Deveon
  • Niet online
Mijn punt is juist dat ik verbaasd ben dat ze voor volgende maand (oftewel het gehele kwartaal) dus nog geen 8000 van een nieuwe model in Europa verkocht hebben. Je zou toch zeggen dat ze meer backlog zouden opgebouwd het afgelopen jaar dat hij te bestellen is. Zeker nu je bij Tesla binnen een maand (nieuw) kan rijden terwijl het momenteel heel normaal is om 9 tot 12 maanden te moeten wachten op een nieuwe auto.

• Caelorum
Is dit dan de enige boot die hierheen komt? Of gaan ze ook nog naar andere landen in de EU, zoals ook met de model 3 is gedaan?

• ybos
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 14:28
Deveon schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 15:39:
[...]

Naja, nieuw model... ik meen dat 80% van de onderdelen gelijk was aan een model 3 (pin me niet vast op het percentage).
Vooral onder de "motor"kap zal erg veel gelijk zijn aan een model 3, dus om nou van een nieuw model te spreken, mwah ;)

• Deveon
  • Niet online
Maar het onder de motorkap deel is voor de meeste toch helemaal niet relevant? Het hogere trekgewicht en praktische kofferbak is wat voor mij toch wel een flink verschil maakt. Destijds had mijn Model 3 niet eens de optie voor een trekhaak, anders had ik hem waarschijnlijk nog wel gehad. Daarnaast zit Tesla met de Model 3 ook niet stil en komen alle wijziging van de refresh dit jaar van de Model Y.

Ondanks het flinke verschil is het echter voor mij (nog) niet genoeg. Ik vind de Model Y nog erg aan de prijs en wacht liever nog even af tot straks de 7 zitter uit Berlijn komt. Voor minder geld vind ik de Polestar, XC40 en Kia EV6 ook erg interessant.

• bottom line
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 18:25
Deveon schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 09:00:
Mijn punt is juist dat ik verbaasd ben dat ze voor volgende maand (oftewel het gehele kwartaal) dus nog geen 8000 van een nieuwe model in Europa verkocht hebben. Je zou toch zeggen dat ze meer backlog zouden opgebouwd het afgelopen jaar dat hij te bestellen is. Zeker nu je bij Tesla binnen een maand (nieuw) kan rijden terwijl het momenteel heel normaal is om 9 tot 12 maanden te moeten wachten op een nieuwe auto.
Dat dacht iedereen bij VW ook. Tienduizenden reservaties voor de ID3, anderhalfjaar lang wachten om te leveren, en uiteindelijk krijgen ze hem tegen de straatstenen niet verkocht.

Zal wel loslopen. Er zijn nog maar weinig mensen die weet hebben dat de Model Y daadwerkelijk dit jaar nog geleverd zal worden, dus zodra Europese autoreviewers erop los kunnen/mogen gaan, zullen de bestellingen wel snel toestromen.
Zeker als de anderre merken laten zien dat je op hun wagen nog maanden moet wachten.

• DaCoTa
Heeft niemand nog de AI Day stream gekeken?

Ze gaan vrij diep in op het nieuwe Visual processing en Neural networking learning, dat belooft een boel interessants voor de toekomst.

Het feit dat ze simulatiescenario's na kunnen maken van bestaande situaties en daarmee het netwerk kunnen verder trainen is mindblowing. Geen enkele andere fabrikant is ook maar enigszins in de buurt, en gezien de enorme vloot van Tesla die bijna ongelimiteerd data aan kan leveren om randgevallen verder te trainen, zie ik dat ook niet snel veranderen.

• Jovanbff
  • Registratie: december 2019
  • Laatst online: 17:56
DaCoTa schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 00:41:

[YouTube: Tesla AI Day]Ze gaan vrij diep in op het nieuwe Visual processing en Neural networking learning, dat belooft een boel interessants voor de toekomst.

Het feit dat ze simulatiescenario's na kunnen maken van bestaande situaties en daarmee het netwerk kunnen verder trainen is mindblowing. Geen enkele andere fabrikant is ook maar enigszins in de buurt, en gezien de enorme vloot van Tesla die bijna ongelimiteerd data aan kan leveren om randgevallen verder te trainen, zie ik dat ook niet snel veranderen.
Klinkt wel weer veel belovend. Ik blijf het eerlijk gezegd toch altijd lastig vinden om te kijken met naar zulke types (zij het doorgesnoven, zij het niet helemaal wereld bewust). Vooral gaaf om te zien hoe Andre nu al voorbij gaat aan z’n hydranet van de vorige speech

Het lastigste vind ik nog wel dat steeds dat de wat ze momenteel leveren, zo enorm van deze presentaties afstaat. E.g. nu werkt de ruiten wisser of cruise control nog geeneens of worden bijvoorbeeld momenteel auto’s nog willekeurig op het scherm gezet worden: vaak auto’s of trams (waarom op min 58:11) die naast je rijden worden “in” je auto gevisualiseerd

Ik vind de visie super intrigerend, het zou zo gaaf zijn als ze maar al een heel klein werkend deeltje naar de huidige auto’s zouden sturen. Dan hebben we weer reden om verder te verlangen.

[Voor 8% gewijzigd door Jovanbff op 21-08-2021 01:36]

940 Wp | gasloos | Tesla M3P

• Deveon
  • Niet online
Het ziet er inderdaad wel heel gaaf uit, maar Tesla zoekt natuurlijk wel heel erg de publiciteit op. Ik ben benieuwd hoe ver de concurrentie is zoals MobilEye.

• DaCoTa
Deveon schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 07:42:
[...]

Het ziet er inderdaad wel heel gaaf uit, maar Tesla zoekt natuurlijk wel heel erg de publiciteit op. Ik ben benieuwd hoe ver de concurrentie is zoals MobilEye.
Van de website van Mobileye:
AUTOMATED DRIVING
Mobileye's self-driving system is designed with a backbone of a camera-centric configuration. Building a robust system that can drive solely based on cameras allows us to pinpoint the critical safety segments for which we truly need redundancy from radars and lidars. This effort to avoid unnecessary over-engineering or “sensor overload” is key to keeping the cost low.

MAPPING
Autonomous vehicles will require many system redundancies to deal with unforeseen circumstances. A high-definition map is required for precise localization of the vehicle, relative to road boundaries and intersections, under all conditions. Mobileye's Road Experience Management (REM™), which uses crowd-sourcing, is a unique, low-cost solution for building and rapidly updating this HD map.
Dus blijkbaar is Mobileye ook enigsinds in de vision only approach gestapt, dat wist ik niet. Maar dan nog wel HD maps, gevoed vanuit de auto's zelf.

• Caelorum
@Jovanbff blijf het interessant vinden om jouw ervaringen te lezen. Auto's verspringen hier ook wel eens op de plek. Metertje naar links of rechts, maar echt absoluut nooit worden ze weergegeven in de auto of er zelfs maar tegenaan.

• Fewture
  • Registratie: april 2000
  • Niet online

Fewture

Overclocker

[YouTube: Tesla AI Day]Ze gaan vrij diep in op het nieuwe Visual processing en Neural networking learning, dat belooft een boel interessants voor de toekomst.

Ik heb hem helemaal bekeken. Voor mij vooral een bevestiging van hoe slecht de huidige AP eigenlijk is :+ Geven ze gewoon toe in die video :P De resolutie van die radar is gewoon zo slecht dat hij gewoon altijd te laat is en dat merk je ook door dat houterige gedoe, te laat remmen, etc. Schijnt dus met vision beter te zijn. Ben benieuwd. Het moet toch allemaal wel echt een heel stuk beter zijn wil ik ooit weer een Tesla kopen.
M'n Golf uit 1994 remde nooit ;)
Het hele vision gebeuren is prachtig en ook hoe ze het engineeren. Maar uiteindelijk gaat het voor de consument om de functionaliteit. Die is nu gewoon veel en veel te slecht. Hopelijk wordt het beter. Toch gek eigenlijk he.. iets van 5K betalen voor iets dat gewoon niet werkt en slechter is dan wat je had. Wat een tijden. Ik kan straks misschien wel upgraden naar de werkende versie, kost wel 3700 euro dan.. tenminste, als HW3 vision krijgt en je niet HW4 nodig hebt.

Dojo kan ik dan wel weer waarderen, erg impressive allemaal.

• Smobbo
Net de app update naar versie 4.0 geïnstalleerd. Ziet er allemaal net iets moderner uit.
Het zijn geen grote veranderingen, maar het feit dat het laadscherm weg is lijkt me wel handig. Ik heb het idee dat alles nu net even wat logischer is ingedeeld.

Daarnaast zijn de animaties wel nice ;)

• Inspired
Smobbo schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 08:04:
Net de app update naar versie 4.0 geïnstalleerd. Ziet er allemaal net iets moderner uit.
Het zijn geen grote veranderingen, maar het feit dat het laadscherm weg is lijkt me wel handig. Ik heb het idee dat alles nu net even wat logischer is ingedeeld.

Ziet er zeker leuk uit. Hoop dat ze ook qua functionaliteit eens wat gaan aanpakken. Met name het plannen en aanpassen van laadstroom is iets wat toch eigenlijk in de app zou moeten kunnen. Met name in de winter zou ik het toch wel prettig vinden als ik de climate vanaf de bank kan plannen voor de volgende ochtend. Hoop dat dit wellicht met v11 mee komt, mocht die ooit nog komen. :)

• ybos
Smobbo schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 08:04:

Dus kort samengevat: oogt wat mooier, geen nieuwe functies :?

Als dat zo is, is dat naar mijn mening verspilde moeite. Had liever dezelfde looks gehad en meer functionaliteit :Y

• Inspired
ybos schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 08:47:
[...]

Als dat zo is, is dat naar mijn mening verspilde moeite. Had liever dezelfde looks gehad en meer functionaliteit :Y
Eigenlijk wel ja. :) Wel een paar kleine verbeteringen maar echt extra functies niet echt.

https://www.notateslaapp....a-app-android-coming-soon

• Deveon
  • Niet online
ybos schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 08:47:
[...]

Hier inmiddels ervaring met de app van Tesla (2019), BMW (2019), Volkswagen (2020-2021) en Volvo (2021). De app van Tesla is veruit het snelste, al is Volvo ook oké. Verder is de enige functionaliteit die ik gezien hebt die Tesla niet heeft is een rittenregistratie. Welke functionaliteit zou je nog wensen in de Tesla app?

• Inspired
Deveon schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 09:20:
[...]

Hier inmiddels ervaring met de app van Tesla (2019), BMW (2019), Volkswagen (2020-2021) en Volvo (2021). De app van Tesla is veruit het snelste, al is Volvo ook oké. Verder is de enige functionaliteit die ik gezien hebt die Tesla niet heeft is een rittenregistratie. Welke functionaliteit zou je nog wensen in de Tesla app?
- Aanpassen laadstroom
- Plannen van laden
- Plannen van climate

Voor mij met name het laatste voor in de winter.

• ybos
Deveon schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 09:20:
[...]

Laadstroom aanpassen zou ik erg fijn vinden :Y
Ik laad thuis normaalgesproken op met 10A. Als de zon volle bak schijnt wil ik hem nog weleens terugstellen zodat de auto volledig op zonnenergie laadt, nu doe ik dat niet, omdat ik eerst de auto in moet.
Daarnaast moet ik ook weleens snel weg, dan knal ik hem even naar 16A zodat hij ff wat sneller laadt.

En inderdaad de 2 puntjes die boven mij gesteld worden, alleen in mindere mate. Climate aanzetten op moment dat ik wakker wordt, of zie dat het gevroren heeft vind ik niet zo'n issue.

Nog eentje trouwens:
ik vind het omslachtig om de climate actief te houden bij heet weer. Dan moet je dog mode selecteren.
Als de auto in de knallende zon staat zou het fijn zijn om hem met 1 druk op de knop gewoon actief te houden (dat de radio dan doorspeelt is niet anders). Als je dan even een boodschap moet doen, is het makkelijk om op die manier de auto koel te houden. (Maar dat heeft niets met de app te maken...)

First world problems, i know :)

[Voor 28% gewijzigd door ybos op 27-08-2021 09:46]

• Deveon
  • Niet online
Laadstroom aanpassen zou inderdaad wel fijn zijn, zeker via de API waardoor je met een simpele RaspberryPi genoeg hebt voor loadbalancing c.q. enkel stroom die teruggeleverd wordt te laden. Via de Wall Connector kan dit ook maar is toch veel meer geknutsel.

Planning aanpassen is ook prettig en bied Volvo wel, daar is het juist weer niet mogelijk in de auto. Toen ik mijn Tesla nog had vond ik het vaak best omslachtig om naar de auto te lopen om de planning aan te passen of te controleren.

• Smobbo
ybos schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 09:34:
[...]

Nog eentje trouwens:
ik vind het omslachtig om de climate actief te houden bij heet weer. Dan moet je dog mode selecteren.
Als de auto in de knallende zon staat zou het fijn zijn om hem met 1 druk op de knop gewoon actief te houden (dat de radio dan doorspeelt is niet anders). Als je dan even een boodschap moet doen, is het makkelijk om op die manier de auto koel te houden. (Maar dat heeft niets met de app te maken...)

Dit doe ik altijd door voordat ik uit stap even op het climate icoontje in de auto te klikken en dan rechts op 'aan' (alleen zichtbaar in P). Dan blijft hij aan tot je terug bent of tot de accu onder de 20% komt.
Zodra je hem dan weer in D of R zet gaat hij weer naar de normale stand.
Werkt wat mij betreft perfect.

De app heeft inderdaad dus geen nieuwe functionaliteit, het ziet er alleen iets netter uit. Voor mij is het aanpassen van de laadstroom enzo niet zo relevant. Hij laad gewoon elke nacht vanaf 23.15 op tot het percentage dat ik wil. Het enige wat ik wel eens aan pas is dat percentage en dat kan nu dus makkelijker op het begin scherm (y) .

Preheaten op schema stel ik weer in als we weer fulltime naar kantoor gaan, dan heb ik een vrij vast ritme en kan ik het dus 1x in stellen en daarbij laten.

• Deveon
  • Niet online
ybos schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 09:34:
[...]
Dat is ook wel een beetje de Tesla lifestyle. Je weet gewoon dat Tesla sommige zaken eenvoudig kan aanpassen terwijl je soort gelijke aanpassing elke andere grote fabrikanten gewoon kan vergeten. Het aantoonbaar luisteren naar klanten (vaak populaire Twitteraars) zorgt dat het aantal ideeën ook toeneemt. Ze zouden eigenlijk een beter platform moeten bieden voor het stemmen van berijders welke ontwikkelingen welkom zijn en niet alleen luisteren naar de social media helden.

Het is mij nog steeds een raadsel dat de X wel een trekhaak heeft en de S niet. Op de 3 hebben ze inmiddels zelfs uit de order pagina gehaald.. 8)7 Ik wil gewoon een trekhaak :+

[Voor 12% gewijzigd door Deveon op 27-08-2021 11:46]

• Inspired
Tja, zorg dat er fatsoenlijke voorbereiding is. Dat doen ze volgens mij nu bij de Y wel. Daar kun je hem achteraf op laten monteren. Die hebben allemaal ook een trekgewicht.

• Italia
  • Registratie: augustus 2021
  • Laatst online: 15:52
Deveon schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 09:39:
Laadstroom aanpassen zou inderdaad wel fijn zijn, zeker via de API waardoor je met een simpele RaspberryPi genoeg hebt voor loadbalancing c.q. enkel stroom die teruggeleverd wordt te laden. Via de Wall Connector kan dit ook maar is toch veel meer geknutsel.

Planning aanpassen is ook prettig en bied Volvo wel, daar is het juist weer niet mogelijk in de auto. Toen ik mijn Tesla nog had vond ik het vaak best omslachtig om naar de auto te lopen om de planning aan te passen of te controleren.
Ik kon dat in de oude V60 volgens mij wel in de auto hoor.
Ergens verstopt in het menu, of was dat alleen de stand kachel? Geen idee meer eigenlijk.

Maar mis dat nog steeds na 2 jaar.
En inderdaad Ampherage aanpassen. Op vakantie, openbare laadpalen, maar ook thuis als je even je pieken wil spreiden.

Waarom kan dit nou nog steeds niet?!

• Deveon
  • Niet online
Inspired schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 11:56:
Tja, zorg dat er fatsoenlijke voorbereiding is. Dat doen ze volgens mij nu bij de Y wel. Daar kun je hem achteraf op laten monteren. Die hebben allemaal ook een trekgewicht.
Helaas alleen nog wel zelf monteren en geen uitklapbare zoals je bij concurrentie ziet. Daarnaast blijf ik het krom vinden dat juist de minste praktische modellen geen trekhaak hebben. Juist daarop heb je het eerder nodig.
Italia schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 12:34:
[...]

Ergens verstopt in het menu, of was dat alleen de stand kachel? Geen idee meer eigenlijk.
Geen idee, het betrof een '21 V90 met de vorige generatie infotainment en voor mij gevoel waren er zeer weinig instelling te vinden voor een elektrische aandrijflijn. Misschien heb ik het wel volledig ergens gemist. De app was wel fijn ;)

• Inspired
Deveon schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 12:40:
[...]

Helaas alleen nog wel zelf monteren en geen uitklapbare zoals je bij concurrentie ziet. Daarnaast blijf ik het krom vinden dat juist de minste praktische modellen geen trekhaak hebben. Juist daarop heb je het eerder nodig.
Snap ook echt niet dat ze de Model 3 standaard geen trekgewicht geven en achteraf montage via SeC aanbieden. Ook extra inkomsten lijkt me. Dat lijkt het idee wel bij de Y te zijn.

• bottom line
Italia schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 12:34:
[...]

Maar mis dat nog steeds na 2 jaar.
En inderdaad Ampherage aanpassen. Op vakantie, openbare laadpalen, maar ook thuis als je even je pieken wil spreiden.

Waarom kan dit nou nog steeds niet?!
Dat kan wel.
Gewoon naar je auto gaan en het daar instellen.

• Italia
bottom line schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 12:53:
[...]

Dat kan wel.
Gewoon naar je auto gaan en het daar instellen.
Hey is 2021 he! Niet 1980 😜

• bottom line
Italia schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 13:03:
[...]

Hey is 2021 he! Niet 1980 😜
Dan moet je zeker niet klagen over wat je Tesla kan. Want dan leeft elk ander automerk nog in 1940

• Italia
bottom line schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 13:05:
[...]

Dan moet je zeker niet klagen over wat je Tesla kan. Want dan leeft elk ander automerk nog in 1940
Dus als Tesla op het gebied van plannen en laden in de app achter loopt op andere merken, mogen we niet klagen, omdat ze op andere vlakken wel voorlopen?!

Met een dergelijke visie stopt de vooruitgang. Gelukkig heeft Musk die nooit gehad vroeger 😂

Heb je wel eens in een andere EV gereden? Ik vind het wel meevallen. Zo erg als jij doet geloven, loopt de concurrentie echt niet achter.

Een EQS zou wat mij betreft zomaar kanshebber kunnen zijn om voorloper te worden. Uitsluitend op basis van reviews.

[Voor 21% gewijzigd door Italia op 27-08-2021 13:09]

• Deveon
  • Niet online
Wat kan de EQS wat een Tesla niet kan? Ik heb reviews gezien waar de automatische deuren geprezen werden terwijl Tesla dit al sinds 2015 aanbied. Infotainment was ook traag en ze hebben er nog steeds een startknop in zitten. Na die informatie ben ik afgehaakt. Luxe is leuk, maar het hoeft van mij niet luxer dan een Model 3 en hou wel van een minimalistisch interieur (al is de refresh van de S&X wel mooier).

• Italia
Inspired schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 13:43:
Daarbij zal het gros door leaserijders besteld worden/zijn. Die hebben hem nog liever in 2021. Al zal het allemaal niet zo'n storm lopen.
Denk dat het merendeel zakelijk aangeschaft wordt, ZZP’ers.

Model Y is best een dure wagen geworden, voor hetzelfde geld heb je een 3P. Zoveel 3 performance modellen rijden er ook niet rond.

De hele markt die nu een SR+ of LR 3 rijden is niet iets te krap voor het budget van een Y.

Daarnaast is de bijtelling steeds hoger, je ziet de verkopen van de normale 3 ook al instorten naarmate de bijtelling hoger wordt.

Er is zelfs nog niet eens een Topic voor de Y, voor zover ik kan zien 😂

• Italia
Deveon schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 13:26:
Wat kan de EQS wat een Tesla niet kan? Ik heb reviews gezien waar de automatische deuren geprezen werden terwijl Tesla dit al sinds 2015 aanbied. Infotainment was ook traag en ze hebben er nog steeds een startknop in zitten. Na die informatie ben ik afgehaakt. Luxe is leuk, maar het hoeft van mij niet luxer dan een Model 3 en hou wel van een minimalistisch interieur (al is de refresh van de S&X wel mooier).
Het verbruik van 160wh/km bij 130km/h haal ik met mijn 3 AWD niet eens, laat staan een Model S.

Alle sensoren, alles waar de auto rekening mee houdt, dit is écht een ruimteschip op wielen.

Heb je die stoelen gezien?! Mij lijkt dat de EQS echt de nieuwe standaard in zijn klasse kan worden of misschien al is…

• bottom line
Italia schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 13:07:
[...]

Dus als Tesla op het gebied van plannen en laden in de app achter loopt op andere merken, mogen we niet klagen, omdat ze op andere vlakken wel voorlopen?!

Met een dergelijke visie stopt de vooruitgang. Gelukkig heeft Musk die nooit gehad vroeger 😂

Heb je wel eens in een andere EV gereden? Ik vind het wel meevallen. Zo erg als jij doet geloven, loopt de concurrentie echt niet achter.

Een EQS zou wat mij betreft zomaar kanshebber kunnen zijn om voorloper te worden. Uitsluitend op basis van reviews.
Kan eerder wel eens vragen of jij uberhaupt al in een andere EV hebt gereden.

Laat maar eens zien welke auto van voor 2019 wel perfect alles kan inplannen qua laden of er heeft voor gezorgd dat je via updates dat wel kon doen.
Daar moet je gerust filmpjes van vinden van je bewijs dat Tesla achter loopt op applicatie vlak.

Dan negeren we natuurlijk ook nog wel het feit dat je met je Tesla app je auto op afstand kan starten, kan limiteren, muziek kan veranderen en de frunk kan openen. Want dit zijn zaken die ik nog geen enkele app heb zien doen.

EQS om voorloper te zijn? Dat baseer je op marketing plaatjes van de app dan? Want hoe weet jij nu dat die verschilt van de reguliere Mercedes Me App?

• Inspired
Italia schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 13:29:
[...]

Model Y is best een dure wagen geworden, voor hetzelfde geld heb je een 3P. Zoveel 3 performance modellen rijden er ook niet rond.

De hele markt die nu een SR+ of LR 3 rijden is niet iets te krap voor het budget van een Y.

Daarnaast is de bijtelling steeds hoger, je ziet de verkopen van de normale 3 ook al instorten naarmate de bijtelling hoger wordt.

Als je ruimte wil heb je niks aan een P. :) Er is ook gewoon meer concurrentie. BEVs doen het nog best prima in NL. Alleen denk ik dat velen toch een andere auto kiezen. Kwaliteit, service, looks en bepaalde eigenschappen/features gaan boven een Tesla blijkbaar.

De IX3, Mustang, Enyaq 80 en XC40 zijn gemiddeld genomen duurder dan de Model 3 en toch zijn die vaker verkocht dit jaar.

• bottom line
Italia schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 13:34:
[...]

Het verbruik van 160wh/km bij 130km/h haal ik met mijn 3 AWD niet eens, laat staan een Model S.

Alle sensoren, alles waar de auto rekening mee houdt, dit is écht een ruimteschip op wielen.

Heb je die stoelen gezien?! Mij lijkt dat de EQS echt de nieuwe standaard in zijn klasse kan worden of misschien al is…
Het ging over de app, en niet over de wagen. Of zijn appels ook lekkerder dan soep in jou opinie?

En dan vergelijk je het nog niet eens met de Model S Plaid waarschijnlijk. Want verbruik zal daar gerust nog een stuk lager kunnen dan de EQS

[Voor 5% gewijzigd door bottom line op 27-08-2021 13:39]

• Italia
bottom line schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 13:39:
[...]

Het ging over de app, en niet over de wagen. Of zijn appels ook lekkerder dan soep in jou opinie?

En dan vergelijk je het nog niet eens met de Model S Plaid waarschijnlijk. Want verbruik zal daar gerust nog een stuk lager kunnen dan de EQS
Er is echt geen zinnig gesprek met jou te beginnen.

Is goed, EQS is totaal geen concurrentie voor Tesla. 👍

I’m out

• Deveon
  • Niet online
[...]

In 2019 zijn er 40.000 3's geleverd omdat die bereikbaar werd voor berijders die normaal gesproken een Golf reden en in 2020 werd het al een stuk minder en moest je binnen dit budget richting een SR+. Zelf reed ik in 2019 ook een Model 3 LR maar met drie kinderen was dat achterin toch net te krap om er opnieuw naar te kijken. Misschien dat ik het met een fatsoenlijk trekgewicht nog had overwogen, ook iets wat op de P niet te krijgen is. De Model Y is simpelweg meer auto dan de Model 3 en dus meer waard. Ik koop een auto niet op wat die kost maar wat het mij waard is. 68k voor een MIC is mij dan ook te duur en wacht ik nog af of de Berlijnse dat mij wel waard is.
Italia schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 13:34:
[...]

Stoelen, sensoren en efficiency zijn leuk maar wat heb je er nou echt aan? Een traag infotainment scherm heb je dagelijks last van als Tesla gewend bent. Dat ze daar niet op meekunnen komen zegt mij genoeg.

• ThunderNet
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 18:34
bottom line schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 13:37:
[...]

Dan negeren we natuurlijk ook nog wel het feit dat je met je Tesla app je auto op afstand kan starten, kan limiteren, muziek kan veranderen en de frunk kan openen. Want dit zijn zaken die ik nog geen enkele app heb zien doen.
Met welk praktisch nut? Een app hoeft toch geen dingen te kunnen die totaal geen nut hebben? Waarom moet je de auto op afstand starten? Waarom moet je op afstand de muziek in je auto kunnen veranderen, je zit immers toch niet in de auto muziek te luisteren?

Waarom moet je in hemelsnaam met een app een frunk openen? 8)7

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• Stef87
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 19:13
[...]

De vanafprijs is ook hoger omdat er geen SR+ versie meer is.

Jammer. Ik had best in de Y geïnteresseerd kunnen zijn maar ook door bijtelling, hogere prijs (terwijl hij goedkoper is om te produceren) maakt het verschil te klein tov de 3

Citigo-E, Model 3 SR+ Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• Deveon
  • Niet online
ThunderNet schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 13:52:
[...]

Met welk praktisch nut? Een app hoeft toch geen dingen te kunnen die totaal geen nut hebben? Waarom moet je de auto op afstand starten? Waarom moet je op afstand de muziek in je auto kunnen veranderen, je zit immers toch niet in de auto muziek te luisteren?

Het is toch wel omslachtig als je eerst in de auto moet om je frunk te openen als je komt aanlopen. Het bedienen van de muziek zal waarschijnlijk meer bedacht zijn als alternatief op "tailgating" waarbij Amerikanen een feestje bouwen rond hun auto, zie ook de vrieskist potentie van de Mach-E.

• mkrmr

mkrmr

Tesla Model 3, BMW K1600

[...]
Meegemaakt dat het wel handig is: Model 3 stond bij Carglass voor nieuwe voorruit, auto in Valet mode gezet. En toen konden ze de frunk niet meer openen en dat was wel nodig om bij de randen van de voorruit te komen.

Dus toen van huis uit de frunk geopend... O-) Ipv terug te moeten rijden naar de garage!

• KelvinX
  • Niet online
[...]

Met welk praktisch nut? Een app hoeft toch geen dingen te kunnen die totaal geen nut hebben? Waarom moet je de auto op afstand starten?
Vakantie in Luxemburg. De auto stond 20 minuten met de bus uit het centrum, want goedkoper. Dus ik dat ding ophalen toen we vertrokken. En omdat het vakantie was moest ik zo nodig "living in the moment" dus geen telefoon bij me.

Bleek ik mijn sleutel te zijn vergeten. Maar mijn partner kon de auto mooi op afstand openen en starten :7

• bottom line
[...]

Ik ken genoeg mensen die naar de luchthaven rijden, auto parkeren, sleutel op de achterband hebben laten liggen, zodat andere gezins/familieleden de auto kon gebruiken die terug aankwamen met het vliegtuig.
Of wat als je gsm plat of gestolen is? Gewoon even naar huis bellen met een andere telefoon, dat ze je 2 minuten de tijd moeten geven om de auto te starten.
Anders creeer je verhalen zoals bij Polestar waar de mobile key het opeens niet meer doet. Daar staan ze midden in de middle of nowhere zonder sleutel.

Frunk openen omdat je anders in de auto moet kruipen, vooraleer je je boodschappen moet wegleggen?
Of het nu de frunk is of de koffer, wat is het verschil waarom dat voor een koffer wel zou moeten? Of ben je daar ook 100% tegen, en moet iedereen dat gewoon terug klassiek, met de sleutel in het sleutelgat.

Muziek op afstand is handig voor de achterste meerijders, zodat die de radiozender kunnen veranderen. Is op zich niet nodig voor mij, maar ik kan me de reizen wel voorstellen waar de kinderen eens wat andere muziek willen dan de franse chansons, en daar de papa niet mee willen lastig vallen.
Een app hoeft toch geen dingen te kunnen die totaal geen nut hebben?
Leg mij anders maar eens uit waarom dat voor bovenstaande zou gelden, maar niet voor op afstand amperages instellen en scheduled opwarmen

• Deveon
  • Niet online
bottom line schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 14:16:
[...]
Muziek op afstand is handig voor de achterste meerijders, zodat die de radiozender kunnen veranderen. Is op zich niet nodig voor mij, maar ik kan me de reizen wel voorstellen waar de kinderen eens wat andere muziek willen dan de franse chansons, en daar de papa niet mee willen lastig vallen.
[...]
Dit was met onze reis naar Spanje inderdaad erg handig om even de telefoon met Spotify naar achter te geven. Het is niet nodig maar zijn wel de kleine details die het reizen iets gemoedelijk maken. Het scheetkussen en sketchboard wordt hier in elke nieuwe auto nog naar gevraagd, maar nee papa kiest weer voor een stomme auto zonder spelletjes en vermaak ;)

• Eddos
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 12:48

Ik weet het nog niet met die nieuwe app. Betekent het slotje nu dat hij vergrendelt is, of kan worden?

Model 3 rijder met een spook trekhaak:https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/spook-trekhaken.166257/

• mkrmr

mkrmr

Tesla Model 3, BMW K1600

Eddos schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 17:49:
Ik weet het nog niet met die nieuwe app. Betekent het slotje nu dat hij vergrendelt is, of kan worden?
Probeer het eens uit zou ik zeggen, het is geen "self destruct button"... :X

(spoiler alert, zo is de Tesla dicht)

[Voor 6% gewijzigd door mkrmr op 27-08-2021 18:12]

• Italia
Deveon schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 13:49:
[...]

In 2019 zijn er 40.000 3's geleverd omdat die bereikbaar werd voor berijders die normaal gesproken een Golf reden en in 2020 werd het al een stuk minder en moest je binnen dit budget richting een SR+. Zelf reed ik in 2019 ook een Model 3 LR maar met drie kinderen was dat achterin toch net te krap om er opnieuw naar te kijken. Misschien dat ik het met een fatsoenlijk trekgewicht nog had overwogen, ook iets wat op de P niet te krijgen is. De Model Y is simpelweg meer auto dan de Model 3 en dus meer waard. Ik koop een auto niet op wat die kost maar wat het mij waard is. 68k voor een MIC is mij dan ook te duur en wacht ik nog af of de Berlijnse dat mij wel waard is.

[...]

Stoelen, sensoren en efficiency zijn leuk maar wat heb je er nou echt aan? Een traag infotainment scherm heb je dagelijks last van als Tesla gewend bent. Dat ze daar niet op meekunnen komen zegt mij genoeg.
Geen ervaring met het infotainment, maar heb je die stoelen gezien?
Wat heb je aan een snel infotainment als ik in de “OK” stoelen van een Model 3 zit, als je ook heerlijk rustig in een comfortabele troon kan plaatsnemen?

Ik reageerde overigens op iemand die het vergelijk maakte dat Tesla jaren voor loopt op concurrentie.

Nogmaals, nooit in een EQS gezeten en sowieso buiten mijn budget. Maar met het zien van de review had ik niet het idee dat ze achterlopen, eerder dat ze het stokje van de S als benchmark van de luxe sedan hebben overgenomen van de S.

• Deveon
  • Niet online
Ben je aan het trollen? De stoelen van de 3 zijn ver boven “ok”, al heb ik zeker fijnere gezien. Zelfs al zitten in de EQS de beste stoelen ooit gemaakt dan zal ik mij afvragen of ik alle andere mankement over een auto voor de helft van het geld kan vergeten. Het infotainment gebruik je dagelijks terwijl ik voor een uurtje of twee ook prima zit in een Ford Focus uit 2006 (oké wel de sportstoelen). Als taxichauffeur had ik waarschijnlijk meer in mijn zetel geïnvesteerd. ;)

De EQS neemt geen enkel stokje over van de Model S gezien dat nooit de marktleider is geweest op gebied van luxe. Pas recent komen ze op niveau met de concurrentie met de refresh van de S/X. Een EQS zal eerder concurreren met de Taycan of Lucid Dream (als die ooit komt). De voorsprong van Tesla zit hem trouwens in alles behalve de afwerking. Het interieur is altijd op het niveau “massaproductie” geweest.

• ybos
[...]

Die laatste gebruik ik vaak hoor. Via android ff naar beneden vegen, zonder de app te openen is de frunk te openen. Ik heb gereedschap in de frunk liggen dat ik regelmatig voor het werk nodig heb (de 3 is mijn "bus").
Dan is het verrekte makkelijk dat je niet eerste de auto in hoeft om de frunk te openen :Y

• Eddos
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 12:48
mkrmr schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 17:57:
[...]

Probeer het eens uit zou ik zeggen, het is geen "self destruct button"... :X

(spoiler alert, zo is de Tesla dicht)
Ik snap dat hij dan niet ontploft, maar ik mag het knopje dan toch wel wat onduidelijk(er) vinden? :-)

Model 3 rijder met een spook trekhaak:https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/spook-trekhaken.166257/

• ybos
Maarre, ik lees hier dat de 3 net te klein is voor 3 kinderen en dat de Y overwogen wordt.
Is de Y dan ook breder :? Ik dacht dat ze alleen een zuignap op de 3 hadden gezet en hem wat opgerekt hadden naar boven. Of is de Y ook langer en breder dan de 3 :?

• Deveon
  • Niet online
@ybos Je verwijst naar mijn reactie denk ik maar de Model Y is niet alleen hoger maar ook (iets) breder. Daarnaast is het grote nadeel van de Model 3 dat de achterbank gevormd is zodat twee volwassen er zeer comfortabel kunnen zitten (met korte benen), echter zet je er kinderstoeltjes in dan worden ze naar het midden gefixeerd en blijft er tussen onvoldoende ruimte over om fatsoenlijk een stoeltje tussen te plaatsen en nog de riemen vast te maken. Ik heb er 6 maanden met plezier in gereden maar met de kennis van nu zou ik niet zoveel geld willen uitgeven met z’n beperking. In onze huidige eGolf is zeker niet veel groter maar neem ik het wel in voor lief.

De achterbank van de Model Y heeft daarentegen twee grote voordelen dat de bank recht en plat is plus de optie om de ruglening naar achter te stellen (ten kosten van hoofdruimte) waardoor kinderen wat meer onderuit gezakt liggen in de auto. De beelden tonen ook duidelijk breder middelste zitting/armleun die meer in lijn is met een V90 waar de kinderen en hun stoeltjes goed in passen.

Zelf heb ik de auto nog niet zelf kunnen bewonderen of kunnen passen met de stoeltjes, Overigens overweeg ik wel de 7 zitter zodat oma, opa, vriendjes of een toekomstige hond ook veilig mee kan zonder alle bagage ruimte in te leveren. Extratje is ook dat de achterbank een stukje vooruit kan zodat ik 15-20 cm extra kofferbak kan realiseren met behoud van 5 zitplaatsen. De ruimte waar de tweede zitrij weggeklapt zit zie ik mijzelf toch niet echt zinnig gebruiken.

• KelvinX
  • Niet online
ybos schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 20:48:
Maarre, ik lees hier dat de 3 net te klein is voor 3 kinderen en dat de Y overwogen wordt.
Is de Y dan ook breder :? Ik dacht dat ze alleen een zuignap op de 3 hadden gezet en hem wat opgerekt hadden naar boven. Of is de Y ook langer en breder dan de 3 :?
Dit is niet heel moeilijk om zelf op te zoeken :N

https://www.google.com/se...firefox-b-d&q=modely+size
https://www.google.com/se...firefox-b-d&q=model3+size

• Inspired

Ik zie niet veel verschil? Ook in de Y een stoelvorm, en hogere wang aan de zijkant. Probleem is bij ISO sowieso al aanwezig. Dan blijft er in het midden weinig ruimte over.

Ruimte in het midden in de Y lijkt wel wat meer te zijn. Al is het geen vlakke achterbank.

[Voor 7% gewijzigd door Inspired op 27-08-2021 21:37]

• Caelorum
Eddos schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 17:49:
[Afbeelding]

Dat probleem heb ik al vanaf het begin met de app op Android. Totaal onduidelijk IMO

• Deveon
  • Niet online
Inspired schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 21:35:
[Afbeelding]

Ik zie niet veel verschil? Ook in de Y een stoelvorm, en hogere wang aan de zijkant. Probleem is bij ISO sowieso al aanwezig. Dan blijft er in het midden weinig ruimte over.

Ruimte in het midden in de Y lijkt wel wat meer te zijn. Al is het geen vlakke achterbank.
Vanaf 5:50 tot 8:00 ongeveer. Dat herinner ik mij in de 3 wel anders. Met name die wangen zaten enorm in de weg van de stoeltjes.

PS: Bjorn Nyland heeft vooraf geen reviews van andere gekeken..

• Jovanbff
Deveon schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 13:49:
Een traag infotainment systeem in ruil voor werkende sensoren (en dus werkende Cruise Control). Any day!

[Voor 5% gewijzigd door Jovanbff op 28-08-2021 22:59]

• CyBeRSPiN
  • Registratie: februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Jovanbff schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 22:24:
[...]

Een traag infotainment systeem in ruil voor een werkende Cruise Control en wat stilte in de auto. Any day!
CarPlay is ook een verademing, werkt soepel en je stelt alles al in voordat je instapt.

• Deveon
  • Niet online
[...]

Een traag infotainment systeem in ruil voor werkende sensoren (en dus werkende Cruise Control). Any day!
Eens, maar ik doelde meer om die talloze sensoren die in de EQS zitten die je niet in Tesla vind. Alle sensoren die erop zitten moeten natuurlijk gewoon werken.

• RichieB
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 19:40
[...]

Een kapotte sensor in een Tesla kan je laten maken. Een traag infotainment systeem in een Mercedes is elke dag een ergernis. Het doet je beseffen dat je dure auto niet state-of-the art is en ook nooit is geweest.

• Jovanbff
RichieB schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 09:20:
[...]

Een kapotte sensor in een Tesla kan je laten maken. Een traag infotainment systeem in een Mercedes is elke dag een ergernis. Het doet je beseffen dat je dure auto niet state-of-the art is en ook nooit is geweest.
Niet werkend, betekent niet altijd kapot. Tesla’s blijven nog veel fouten hebben door (het gemis aan) sensoren en software waardoor ze bijv. Veel phantom brakes hebben (ik dit weekend toch weer 3x nadat het een tijdje beter was). Hetzelfde voor regen “sensoren” natuurlijk.

Dan kan infotainment me echt gestolen worden. Eerst op een normale en veilige manier van A naar B rijden. Dat is een veel grotere ergernis dan of het schermpje snel is

[Voor 36% gewijzigd door Jovanbff op 29-08-2021 19:42]

• GeeMoney
Ik heb de reviews zelf niet gezien maar ik kan mij niet voorstellen dat de EQS het qua infotainment laat afweten, wellicht een beta van de software nog?
Met updates is dit mogelijk behoorlijk bij te schaven.

• Deveon
  • Niet online
Jovanbff schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 19:34:
[...]

Niet werkend, betekent niet altijd kapot. Tesla’s blijven nog veel fouten hebben door (het gemis aan) sensoren en software waardoor ze bijv. Veel phantom brakes hebben (ik dit weekend toch weer 3x nadat het een tijdje beter was). Hetzelfde voor regen “sensoren” natuurlijk.

Dan kan infotainment me echt gestolen worden. Eerst op een normale en veilige manier van A naar B rijden. Dat is een veel grotere ergernis dan of het schermpje snel is
Laatst hebben ze juist aangetoond dat ze die problemen juist hadden door de teveel sensoren en ze nu met camera’s een beter beeld (pun intended) hebben dan met camera’s plus radar. Het was juist die (legacy) radar die zorgen voor onvoorspelbaar gedrag.

• GeeMoney
Deveon schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 19:46:
[...]

Laatst hebben ze juist aangetoond dat ze die problemen juist hadden door de teveel sensoren en ze nu met camera’s een beter beeld (pun intended) hebben dan met camera’s plus radar. Het was juist die (legacy) radar die zorgen voor onvoorspelbaar gedrag.
Kleine correctie: het is de Vision software in combinatie met de radar die de radarbeelden eigenlijk foutief combineert met wat Vision op camera zag.
Radar deteceerd een stationary object en Vision ziet de schaduw van dat object kleiner worden en besluit dan te remmen. Die schaduw wordt echter kleiner omdat je dus dichterbij komt.
Volgens die Tesla man komt het door de radar omdat die niet aan kan geven waar het object zich precies bevindt. (Geen idee trouwens hoe al mijn vorige auto’s dat dan wel konden en nog nooit geremd hebben bij schaduwval of viaducten.)
Dat in combinatie dus met die Vision detectie van kleiner wordende schaduw gaf als conclusie bij hem om Vision maar te verbeteren en de radar uit de beslisboom te slopen.

Ik heb daar verder geen oordeel over maar de oplossing is wel typisch des Tesla als je het mij vraagt :9 .

Net als windgeruis en omgevingsgeluid niet op te lossen met betere isolatie of aansluiting van panelen en algemene bouwkwaliteit maar dus ANC toe te gaan passen. Wederom; geen oordeel maar wel weer typisch Tesla ;).

[Voor 25% gewijzigd door GeeMoney op 29-08-2021 20:02]

• Jovanbff
Deveon schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 19:46:
[...]

Dan heb je die video niet helemaal goed gekeken, zoals GeeMoney ook al aangaf

Het lukte Tesla niet om de fusion te doen. (En willen daar terecht niet verder in investeren omdat ze sowieso naar vision willen)

[Voor 7% gewijzigd door Jovanbff op 29-08-2021 20:26]

• Deveon
  • Niet online
GeeMoney schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 19:57:
[...]
Ik heb daar verder geen oordeel over maar de oplossing is wel typisch des Tesla als je het mij vraagt :9 .

Net als windgeruis en omgevingsgeluid niet op te lossen met betere isolatie of aansluiting van panelen en algemene bouwkwaliteit maar dus ANC toe te gaan passen. Wederom; geen oordeel maar wel weer typisch Tesla ;).
Uiteraard was ik kort door de bocht, maar hij toonde wel duidelijk aan dat radar een stoorzender was op de beelden. Met radar ga je simpelweg level 4 niet halen omdat je er niet op kan vertrouwen. De huidige systemen negeren deze “noise” simpelweg omdat de bestuurder toch nog aan het stuur is. Om een stap verder te gaan is de keuze LiDAR of vision.

Het is dan weer inderdaad typisch Tesla voor de voordeligste optie om te kiezen voor software over hardware (idem met rijgeluiden), software schaalt namelijk beter over mijoen(en) auto’s. Dit is in lijn met hun missie om de adoptie te versnellen door goedkoper te produceren. De technische haalbaarheid laat ik over aan de experts. Zo lang we het niet kunnen gebruiken blijft het toch eindelijk speculeren.
GeeMoney schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 19:40:
Ik heb de reviews zelf niet gezien maar ik kan mij niet voorstellen dat de EQS het qua infotainment laat afweten, wellicht een beta van de software nog?
Met updates is dit mogelijk behoorlijk bij te schaven.
Zelf baseer ik het op de review van MDKHD. Of ze er nog een update tegenaan kunnen gooien durf ik niet te zeggen maar ik kan mij niet voorstellen dat het lastig is om iPad achtige ervaring te krijgen in een auto. Tenslotte is de iPad ook al jaren op de markt en zijn vele andere mobiele OS’en ook vloeiend én stabiel.

• ybos
[...]
Zou ANC ook daadwerkelijk toegepast gaan worden in de bestaande modellen :?
Ben echt benieuwd hoe dat gaat. Risico hierbij is dat geluiden die je wel wilt horen (sirene, toeter, ...) misschien ook niet hoort :?
Dan nog zou ik graag de keuze hebben :Y

• Pierz
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 19:06
Eddos schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 20:45:
[...]

Ik snap dat hij dan niet ontploft, maar ik mag het knopje dan toch wel wat onduidelijk(er) vinden? :-)
Hij geeft de huidige situatie weer. Maar ik snap de verwarring wel, bij de play/pause knop in bijv. Spotify is het precies andersom.

• Inspired
Pierz schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 22:39:
[...]

Hij geeft de huidige situatie weer. Maar ik snap de verwarring wel, bij de play/pause knop in bijv. Spotify is het precies andersom.
Bij climate en frunk is het ook net andersom. Maar goed, was altijd al zo. :)

• Taycann
  • Registratie: januari 2021
  • Laatst online: 07:47
In Duitsland een model Y zien rijden. Wat een verschrikkelijk lelijke auto. Sorry, niet om iemand te beledigen, maar het ziet er echt absurd uit.

Ook een vrachtwagen vol model Y's gezien. Worden ze al geleverd in Nederland?

• Sjod
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 11:49

Sjod

Ik ben goed luisterend

Taycann schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 23:51:
In Duitsland een model Y zien rijden. Wat een verschrikkelijk lelijke auto. Sorry, niet om iemand te beledigen, maar het ziet er echt absurd uit.

Ik heb er al 2 in het wild gezien deze week. Ik vind het wel een mooie auto 😀

• OMX2000
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 19:21

OMX2000

By any means necessary...

Sjod schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 00:11:
[...]

Ik heb er al 2 in het wild gezien deze week. Ik vind het wel een mooie auto 😀
Ik vind de Y ook niet heel mooi. Maar ook weer niet zo lelijk dat ik er niet in zou willen rijden. De Model X waarin ik rij vind ik ook niet supermooi, en vanuit bepaalde hoeken best mooi. En helemaal met een goede wrap en dikke velgen.

Smaken verschillen natuurlijk, en het is voor mij vooral interessant dat de X en Y ook als zevenzitter beschikbaar zijn/gaan zijn.

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

• Inspired
Taycann schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 23:51:

Ja, er staan al de nodige op kenteken.

https://iserv.nl/files/elektrisch/

Rond de 100 op de weg op dit moment.

[Voor 9% gewijzigd door Inspired op 30-08-2021 07:43]

• KelvinX
  • Niet online
[...]

Het is goedkoper. Als je de filmpjes ziet. BMW kruipt met zes man door een 4-serie voor de QA. Tesla heeft een gepensioneerde veteraan met 1 oog die kijkt of de wagen een beetje recht staat. Maakt toch wel verschil.

• Inspired
KelvinX schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 08:03:
[...]

Het is goedkoper. Als je de filmpjes ziet. BMW kruipt met zes man door een 4-serie voor de QA. Tesla heeft een gepensioneerde veteraan met 1 oog die kijkt of de wagen een beetje recht staat. Maakt toch wel verschil.
Volgens mij heeft Tesla totaal geen QA. Tenminste, als je ziet wat ze soms durven af te leveren dan kan ik met dat niet voorstellen. Zelfs bij aflevering is er niemand die zegt, nou laten we dit eerst ff fixen.

• Caelorum
Inspired schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 08:45:
[...]
Volgens mij heeft Tesla totaal geen QA. Tenminste, als je ziet wat ze soms durven af te leveren dan kan ik met dat niet voorstellen. Zelfs bij aflevering is er niemand die zegt, nou laten we dit eerst ff fixen.
Die hebben ze wel. Ik heb het al eens eerder aangegeven in het model 3 topic, maar ironisch gezien kon je op mijn voorruit de QA markeringen nog zien :) Daar was met witte vetstift aangegeven dat de rechterruitenwisser niet goed was. Bij oplevering was er ook 0,0 fout met de auto (wel geen laadkabel, maar dat is iets van de terminal in Amsterdam).
Ze hebben het dus wel, maar ik vermoed dat zeker niet alle auto's er doorheen gaan. Gezien de uitspraken van Elon Musk zullen ze wel meer conventioneler te werk gaan met samples, zoals ook een flesjesfabriek niet alle flesjes controleert.

• Deveon
  • Niet online
Als je een goed product maakt is QA natuurlijk niet zo belangrijk voor elke auto en is dat ook typische Tesla om daar kosten te besparen. In China doen zit dit volgens mij wel beter dan in de VS. Aan de ene kant vanwege goedkoper arbeid en aan de andere kant mogelijke vanwege strengere eisen in de lokale markt. Uit reviews blijkt namelijk regelmatig dat de Europese reviews veel kritischer zijn dan de Amerikaanse, ze zijn toch wat minder gewend qua afwerking in "premium" auto's. De hele valkuil van Tesla's QA is alleen dat ze dat eerste (een goed product) nog niet helemaal onder de knie hebben, tenminste met betrekking tot afwerking.

Elon Musk heeft wel een genoemd dat je het beste een Tesla kan kopen voordat ze gaan opschalen of nadat opgeschaald zijn. Als ze de "flessenfabriek" methode voor QA doen snap ik wel dat daar veel door de mand valt. Aan de andere kant zullen, zeker met de huidige levertijden in de markt, vele het prima vinden om de auto wel in ontvangst te nemen en het later te laten repareren dan nog langer te moeten worden.

• Inspired
De grote vraag is wel voorbij inmiddels. Denk dat de grote meerderheid gewoon een net model wil ontvangen.

Als je dit durft af te leveren in een rustige periode dan doe je toch iets niet helemaal goed als merk.

joeyke87 in "Het grote Tesla Levering topic"

Niet op een regenachtige kade door studenten maar ook nog in Tilburg. In 2019 met mega afleveringen tot diep in December zou ik er nog wel iets begrip voor hebben.

[Voor 62% gewijzigd door Inspired op 30-08-2021 10:19]

• OMX2000
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 19:21

OMX2000

By any means necessary...

Ik heb toch echt een sterk vermoeden dat het onderdeel van het business model van Tesla is om aan te kunnen tonen dat ze veel auto's hebben gebouwd, en geleverd. Dan kunnen ze daarna weer een grotere zak met geld ophalen zodat ze daar nieuwe ontwikkelingen van kunnen financieren.

Ze gaan er daarmee vanuit dat de issues na levering wel opgelost worden door hun servicecenters. En ze zullen waarschijnlijk berekend hebben dat dat voor hun het gunstigste is, kostentechnisch.

Als gebruiker van Tesla, Model X in mijn geval, vind ik het compleet RUK. Ik rij de auto nu 2 1/2 jaar met 25k op de teller, en heb inmiddels 12 issues gehad. Dat is meer dan alle auto's bij elkaar die ik de twintig jaar ervoor heb gereden.

Nu snap ik best wel dat er wel eens wat is met een auto, en da's ook helemaal niet erg. Maar dan zit je bij zo'n service center letterlijk 3 uur te wachten, waarna ze de conclusie trekken dat ze het niet dezelfde dag kunnen repareren. En dat is me nu meerdere keren gebeurd.

Twee weken geleden dus weer. Ik had een melding gemaakt van, het welbekende Model X euvel, trillingen bij de voorwielen, en een achterbank die niet meer goed naar voor schuift. Netjes omschreven in de melding. Eenmaal bij het SC konden ze me naar 2 uur vertellen dat er een soort van gerommel vanuit de voorkant hoorbaar was, en dat ze nog even nodig hadden om de boel weer in elkaar te draaien. En na weer een uur wisten ze me te vertellen dat ze de noodzakelijke onderdelen niet op voorraad hadden. Maar ook dat ze de bank niet konden repareren want kabeltje daarvoor was ook niet op voorraad. En dat laatste is gewoon crap, want je weet door de melding dat het hoogstwaarschijnlijk dat kabeltje is, dus bestel die dan vooraf.

Morgen mag ik dus weer opdraven, en hopen dat ze het relatief snel weten op te lossen.

Dusss. Model X rijdt super. Afgezien van naar mijn zin iets teveel windgeraas, heb ik weinig te klagen. Maar qua kwaliteit is het echt om te huilen. Het piept, het kraakt. Regelmatig onverklaarbare meldingen, en software issues. Laatste upgrade wil naar meerdere pogingen niet installeren. Tijdens het rijden krijg ik regelmatig de melding dat parkeerassistentie niet beschikbaar is, terwijl ik geen FSD heb en toch echt boven de 100 km/u rijd.

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

• The_Woesh
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 14:49

The_Woesh

De man die.....

Ze maken nu volgens mij genoeg wist. Daardoor kunnen ze de obligatieschuld verminderen en herfinancieren tegen een lagere rente waardoor hun financieringskosten afnemen. Dit is weer gunstig voor de cashflow.

Als ik kijk hoe het bedrijf er nu voor staat denk ik niet dat ze te weinig cash hebben om te investeren.

Het is eerder een prioriteiten keuze, alle aandacht gaat volgens mij naar twee dingen waar op gefocussed wordt. Dat is ook af te leiden uit de events die ze hebben. Battery day en AI day.

In de ogen van Tesla is bug fixing (hardware en software) gewoon geen prio maar eerder iets waarvan verondersteld wordt dat met via korte iteraties stap voor stap verbeterd wordt.

"You are lucky because you caught me in a transitional phase. I was sitting here, eating my muffin, drinking my coffee, and I had what alcoholics refer to as a moment of clarity." -- Pulp Fiction

• Morphine
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 15:12
OMX2000 schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 10:21:
Ik heb toch echt een sterk vermoeden dat het onderdeel van het business model van Tesla is om aan te kunnen tonen dat ze veel auto's hebben gebouwd, en geleverd. Dan kunnen ze daarna weer een grotere zak met geld ophalen zodat ze daar nieuwe ontwikkelingen van kunnen financieren.

Ze gaan er daarmee vanuit dat de issues na levering wel opgelost worden door hun servicecenters. En ze zullen waarschijnlijk berekend hebben dat dat voor hun het gunstigste is, kostentechnisch.

Als gebruiker van Tesla, Model X in mijn geval, vind ik het compleet RUK. Ik rij de auto nu 2 1/2 jaar met 25k op de teller, en heb inmiddels 12 issues gehad. Dat is meer dan alle auto's bij elkaar die ik de twintig jaar ervoor heb gereden.

Nu snap ik best wel dat er wel eens wat is met een auto, en da's ook helemaal niet erg. Maar dan zit je bij zo'n service center letterlijk 3 uur te wachten, waarna ze de conclusie trekken dat ze het niet dezelfde dag kunnen repareren. En dat is me nu meerdere keren gebeurd.

Twee weken geleden dus weer. Ik had een melding gemaakt van, het welbekende Model X euvel, trillingen bij de voorwielen, en een achterbank die niet meer goed naar voor schuift. Netjes omschreven in de melding. Eenmaal bij het SC konden ze me naar 2 uur vertellen dat er een soort van gerommel vanuit de voorkant hoorbaar was, en dat ze nog even nodig hadden om de boel weer in elkaar te draaien. En na weer een uur wisten ze me te vertellen dat ze de noodzakelijke onderdelen niet op voorraad hadden. Maar ook dat ze de bank niet konden repareren want kabeltje daarvoor was ook niet op voorraad. En dat laatste is gewoon crap, want je weet door de melding dat het hoogstwaarschijnlijk dat kabeltje is, dus bestel die dan vooraf.

Morgen mag ik dus weer opdraven, en hopen dat ze het relatief snel weten op te lossen.

Dusss. Model X rijdt super. Afgezien van naar mijn zin iets teveel windgeraas, heb ik weinig te klagen. Maar qua kwaliteit is het echt om te huilen. Het piept, het kraakt. Regelmatig onverklaarbare meldingen, en software issues. Laatste upgrade wil naar meerdere pogingen niet installeren. Tijdens het rijden krijg ik regelmatig de melding dat parkeerassistentie niet beschikbaar is, terwijl ik geen FSD heb en toch echt boven de 100 km/u rijd.
kan je geen leenauto afdwingen? met mijn m3 in het begin wat kleine perikelen en heb 2x een leenauto (een keer een S en een keer een X) meegekregen.
Pagina: 1 ... 31 32 33 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee