• jvanoel
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 03-04-2022
Ben mij de laatste weken aan het inlezen over de Model Y. Blijkbaar moeten de Model Y's voor de EU markt uit Berlijn komen, fabriek wordt nog gebouwd. En worden daar de Model Y's gebouwd met de nieuwe 4680 battery pack = minimaal 16% zuiniger. Halverwege a eind dit jaar zou de eerste geleverd moeten worden.

Maar er zijn ook nieuwsberichten dat Model Y's uit China worden verscheept naar EU om hier verkocht te worden. Die nog de techniek hebben uit de US.

Nu wil ik de Model Y wel alvast bestellen, maar twijfel omdat je vooraf niet weet of je een Y uit Duitsland of China voorgeschoteld krijgt.

Iemand advies hierover?

Bij voorbaat dank.

[ Voor 0% gewijzigd door jvanoel op 26-03-2021 09:53 . Reden: typo ]

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:33
@jvanoel Ik denk dat je sowieso beter die uit China kan hebben. De kwaliteit van de eerste batches uit een nieuwe fabriek van Tesla is altijd ondermaats geweest.

• PiB
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 05-06-2021

PiB

Kid Jansen schreef op zondag 7 maart 2021 @ 16:56:
Hangt er maar net vanaf welk model je hebt en van welk jaar. Ik ben ook leaserijder en heb een 2018 S 100D met onbeperkt superchargen en voor mij zijn SuCs daardoor juist geen straf. Mijn werkgever heeft namelijk KPIs op privékilometers, verbruik per km en prijs per kWh (of liter voor brandstofauto's).

Ik heb er inmiddels zo'n 19.700 km mee gereden à 224 Wh/km, 4415 kWh totaal. Als ik dat allemaal bij normale palen had geladen had mij dat sinds 20 juli €1236 ex BTW gekost, nu was het €110 omdat grootste deel gratis was. Die €1126 ex BTW is gewoon netto. Op jaarbasis bespaar ik dus zo'n €1800 ex BTW door voornamelijk bij SuCs te laden en dat gaat rechtstreeks mijn portemonnee in.

Daar wil ik af en toe best even voor wachten, kan die tijd over het algemeen toch wel nuttig gebruiken. Zelfs al gooi ik stoel achterover en doe ik half uur niks met muziekje aan is het nuttig, want dat rustmomentje kan ik vaak wel gebruiken. Af en toe net verschil tussen als een wrak thuis komen of weer fris.

Denk overigens dat meer bedrijven vergelijkbare KPIs gaan gebruiken voor leaserijders op termijn. Maatschappelijke discussie gaat steeds meer richting vervuiler/gebruiker betaalt.
Het hele voordeel van een leaseauto zit hem juist in de tank/laadpas.
Zonder dat voordeel, laat ik mijn budget wel uitkeren en trek ik er 19 cent per km belastingvrij uit, voor ik het restant laat uitkeren.

Zelf met tankpas is het vaak discutabel wat goedkoper is, maar het risico op heel eel kilometers dicht je ermee af en een stukje gemak. Maar zonder die tankpas geen leaseauto. Daarnaast moet mijn werkgever alle zeilen bijzetten om mensen te behouden en aan te trekken. Dit soort grapjes zouden hem direct in het personeelsbestand raken. Geen slimme zet. Wij mogen ook nog altijd alle tank/laadbonnetjes uit het buitenland declareren.

• PiB
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 05-06-2021

PiB

jvanoel schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 09:52:
Ben mij de laatste weken aan het inlezen over de Model Y. Blijkbaar moeten de Model Y's voor de EU markt uit Berlijn komen, fabriek wordt nog gebouwd. En worden daar de Model Y's gebouwd met de nieuwe 4680 battery pack = minimaal 16% zuiniger. Halverwege a eind dit jaar zou de eerste geleverd moeten worden.

Maar er zijn ook nieuwsberichten dat Model Y's uit China worden verscheept naar EU om hier verkocht te worden. Die nog de techniek hebben uit de US.

Nu wil ik de Model Y wel alvast bestellen, maar twijfel omdat je vooraf niet weet of je een Y uit Duitsland of China voorgeschoteld krijgt.

Iemand advies hierover?

Bij voorbaat dank.
Hoe kan een accu zuiniger zijn?

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Iemand advies hierover?

Bij voorbaat dank.
Dit is op voorhand nog nooit prijs gegeven vanuit Tesla zelf en je koopt natuurlijk een model met spes en geen "specifiek land model". Dat de auto's echter onderling veel verschillen in afwerking/kwaliteit en soms zelfs specificaties mbt onder andere accu is inderdaad voor de consument wel erg spijtig. Ik zou daarom zelf alleen maar gebruik maken van de reservering als je ook nog tot vijf voor twaalf kan annuleren met beperkte "schade" en anders niet. 100 euro voor een reservering is prima.
Echter 1 of 2k aanbetalen en bij annulering dat kwijt zijn zou mij doen besluiten of voor een andere auto te gaan of te wachten tot hij echt goed leverbaar is zodat je weet waar hij vandaan komt.

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Die efficiency komt denk ik met name uit de productiekosten en niet uit de aandrijflijn.Daar ga je als consument waarschijnlijk nauwelijks van profiteren.
Link? Momenteel komen de SR+ Model 3's uit China, maar de LR nog steeds uit de VS. Als er een Y uit China komt zal dat waarschijnlijk ook de SR zijn op basis van hun goedkopere batterij samenstelling. De vraag naar de LR Model Y in China is enorm en voor Tesla veel aantrekkelijker om daar te verkopen dan in Europa. Ook omdat het ten koste gaat van de vraag die Berlijn moet gaan voldoen en ze hier in Europa toch op stevige concurrentie kunnen rekenen (ID.4).

Iemand advies hierover?

Bij voorbaat dank.
Wachten tot de geruchten uitkomen of Berlijn productie gaat draaien. Zelf wacht ik het nog even af met de Y omdat ik destijds met de reservering op de 3 ook geen voordeel had ten opzichte van wie hem last minute bestelde. Daar ga ik Tesla geen €2000 voor aanbetalen terwijl alle andere modellen op €100 staan. Tot sluit ik niet uit dat er nog een prijsdaling komt wanneer de Y daadwerkelijk leverbaar wordt. Enige voordeel is dat je nu de FSD prijs zou kunnen vastleggen als je dat overweegt. In de VS gaat de vooruitgang namelijk hard en de prijs ook. Wanneer de huidige beta breder wordt uitgerold mogelijk verder omhoog en met introductie van een FSD abonnement. Wanneer FSD goedgekeurd wordt in de VS (Elon Musk en Biden lijken grote vriendjes te zijn) kan het aanschaffen van FSD wel eens volledig verdwijnen omdat de waarde enorm is.

• Kid Jansen
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
PiB schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 10:45:
Het hele voordeel van een leaseauto zit hem juist in de tank/laadpas.
Die heb ik ook gewoon hoor.
Zonder dat voordeel, laat ik mijn budget wel uitkeren en trek ik er 19 cent per km belastingvrij uit, voor ik het restant laat uitkeren.
Dat zou voor mij juist veel minder voordelig uitpakken.
Daarnaast moet mijn werkgever alle zeilen bijzetten om mensen te behouden en aan te trekken. Dit soort grapjes zouden hem direct in het personeelsbestand raken. Geen slimme zet.
Meesten hier accepteren het wel, veel andere zaken zijn hier juist erg goed geregeld t.o.v. concurrenten. Is overigens vooral de zuinig rijden KPI die een bitch is, daar haal je target echt nooit van. Maar privékilometers target/budget is 11.500km/jaar. Daarboven betaal je bij, daaronder krijg je terug. Symmetrisch tarief afhankelijk van leasebedrag. Bij mij is het volgens mij €0,128/km.

Prijs per liter target was prima haalbaar met benzine, maar met laden is het in de Randstad nog wel een uitdaging. Alsnog niet de KPI waar de kosten in gaan zitten als je boven target zit.
Wij mogen ook nog altijd alle tank/laadbonnetjes uit het buitenland declareren.
Mag ik ook voor zowel binnen- als buitenland.

• jvanoel
GeeMoney schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 11:03:
[...]

Dit is op voorhand nog nooit prijs gegeven vanuit Tesla zelf en je koopt natuurlijk een model met spes en geen "specifiek land model". Dat de auto's echter onderling veel verschillen in afwerking/kwaliteit en soms zelfs specificaties mbt onder andere accu is inderdaad voor de consument wel erg spijtig. Ik zou daarom zelf alleen maar gebruik maken van de reservering als je ook nog tot vijf voor twaalf kan annuleren met beperkte "schade" en anders niet. 100 euro voor een reservering is prima.
Echter 1 of 2k aanbetalen en bij annulering dat kwijt zijn zou mij doen besluiten of voor een andere auto te gaan of te wachten tot hij echt goed leverbaar is zodat je weet waar hij vandaan komt.
Ik zal nog eens goed kijken wat de regels zijn met die 2k aanbetaling. Staat dat het bij annulering terug wordt gestort. Maar de vraag is tot wanneer je kan annuleren inderdaad. Heel vervelend dat alle alles zo veel van elkaar verschilt. Mijn lease loopt tot November dus heb nog wel even de tijd om te wachten.

Verwijderd

jvanoel schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 19:49:
[...]

Ik zal nog eens goed kijken wat de regels zijn met die 2k aanbetaling. Staat dat het bij annulering terug wordt gestort. Maar de vraag is tot wanneer je kan annuleren inderdaad. Heel vervelend dat alle alles zo veel van elkaar verschilt. Mijn lease loopt tot November dus heb nog wel even de tijd om te wachten.
Ik weet niet waarom mensen zo moeilijk doen.

Je kan gewoon bestellen en als je annuleert krijg je je geld terug. Zo simpel is het. Je moet eerst levering goedkeuren en als je dat nog niet hebt gedaan, kan je annuleren. Tesla is hier heel goed in. :)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2021 20:03 ]

• jvanoel
Deveon schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 11:30:
[...]

Die efficiency komt denk ik met name uit de productiekosten en niet uit de aandrijflijn.Daar ga je als consument waarschijnlijk nauwelijks van profiteren.

[...]

Link? Momenteel komen de SR+ Model 3's uit China, maar de LR nog steeds uit de VS. Als er een Y uit China komt zal dat waarschijnlijk ook de SR zijn op basis van hun goedkopere batterij samenstelling. De vraag naar de LR Model Y in China is enorm en voor Tesla veel aantrekkelijker om daar te verkopen dan in Europa. Ook omdat het ten koste gaat van de vraag die Berlijn moet gaan voldoen en ze hier in Europa toch op stevige concurrentie kunnen rekenen (ID.4).

[...]

Wachten tot de geruchten uitkomen of Berlijn productie gaat draaien. Zelf wacht ik het nog even af met de Y omdat ik destijds met de reservering op de 3 ook geen voordeel had ten opzichte van wie hem last minute bestelde. Daar ga ik Tesla geen €2000 voor aanbetalen terwijl alle andere modellen op €100 staan. Tot sluit ik niet uit dat er nog een prijsdaling komt wanneer de Y daadwerkelijk leverbaar wordt. Enige voordeel is dat je nu de FSD prijs zou kunnen vastleggen als je dat overweegt. In de VS gaat de vooruitgang namelijk hard en de prijs ook. Wanneer de huidige beta breder wordt uitgerold mogelijk verder omhoog en met introductie van een FSD abonnement. Wanneer FSD goedgekeurd wordt in de VS (Elon Musk en Biden lijken grote vriendjes te zijn) kan het aanschaffen van FSD wel eens volledig verdwijnen omdat de waarde enorm is.
Ik zie nu dat het nog geruchten zijn of de Y van China naar EU wordt geleverd. Maar bij de Model 3 is dit wel gebeurd. Bedankt voor je bericht, ik ga nog “even” wachten totdat er meer nieuws over wordt uitgebracht.

• GeeMoney
  • Nu online
Verwijderd schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 19:54:
[...]

Ik weet niet waarom mensen zo moeilijk doen.

Je kan gewoon bestellen en als je annuleert krijg je je geld terug. Zo simpel is het. Je moet eerst levering goedkeuren en als je dat nog niet hebt gedaan, kan je annuleren. Tesla is hier zoveel malen beter in dan de corrupte big auto.
Dat komt omdat ze natuurlijk een 10 in een dozijn leveren. (Lees: op 3 keuzes na geen enkel maatwerk)
Lijkt mij prima te begrijpen dat een volledig op maat gemaakte wagen niet zomaar geannuleerd kan worden.
Bij de launch editions van de andere gerenomeerde merken kon je ook gewoon kosteloos annuleren of je reservering ongedaan maken namelijk.

Je laatste reacties waren best ok, jammer dat je dan weer even een momentje pakt met “corrupte big auto”.

[ Voor 17% gewijzigd door GeeMoney op 26-03-2021 20:01 ]

Verwijderd

GeeMoney schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 19:58:
[...]

Dat komt omdat ze natuurlijk een 10 in een dozijn leveren. (Lees: op 3 keuzes na geen enkel maatwerk)
Lijkt mij prima te begrijpen dat een volledig op maat gemaakte wagen niet zomaar geannuleerd kan worden.
Bij de launch editions van de andere gerenomeerde merken kon je ook gewoon kosteloos annuleren of je reservering ongedaan maken namelijk.

Je laatste reacties waren best ok, jammer dat je dan weer even een momentje pakt met “corrupte big auto”.
Mea culpa, ik zal het even aanpassen.

• Sjod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-11 19:36

Sjod

Ik ben goed luisterend

Fijn er komen v3 laders bij mijn “thuis” laadstation in Duiven

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i-l21OWaUr38GtFOZG_-JznbHHI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iywKd8ZbwI89j5Naya4uah9Y.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QN_HkKg6oNHTT0e1fbgJokoidmI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hzXpFDlMisK9MFmP4WeIPBCo.jpg?f=fotoalbum_tile

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:06
Inspired schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 16:52:
SuC Eemnes & binnenkort Emmen ook online. Daarna zal neem ik aan de SuC in mijn achtertuin aan bod zijn denk ik. (Hengelo) Goed te zien dat Tesla gewoon lekker door gaat met de SuCs en V3 upgrades.

https://supercharge.info/changes
Fijn, ik heb er nu 2 dichtbij huis (eemnes en leusden), 2 dichtbij mijn huidige opdrachtgever (zevenaar / duiven) dus nooit meer paniek hier ;)
(niet dat dat er ooit was :P )

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:25
ybos schreef op zondag 28 maart 2021 @ 12:20:
[...]

Fijn, ik heb er nu 2 dichtbij huis (eemnes en leusden), 2 dichtbij mijn huidige opdrachtgever (zevenaar / duiven) dus nooit meer paniek hier ;)
(niet dat dat er ooit was :P )
Eigenlijk is het juist handig als er laders op 50-100km afstand zitten. Als ze dichtbij zijn dan red ik naar huis meestal ook wel. Thuis gooi je hem dan weer vol.

Achja, goed dat ze door blijven bouwen. In de randstad is het aanbod nu gewoon heel goed.
Vooral prettig dat er veel bij elkaar staan, in plaats van 2-4 laadplekken. De kans dat je misgrijpt is gewoon heel klein (y) !

• ybos
Smobbo schreef op zondag 28 maart 2021 @ 12:28:
[...]

Eigenlijk is het juist handig als er laders op 50-100km afstand zitten. Als ze dichtbij zijn dan red ik naar huis meestal ook wel. Thuis gooi je hem dan weer vol.
Ik kom nog weleens relatief leeg thuis aan, om dan opgeroepen te worden voor een storing. Dan is het mooi om snel even in de buurt 10 minuutjes te kunnen plussen.
Maar ik begrijp jouw opmerking goed :Y

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:25
ybos schreef op zondag 28 maart 2021 @ 12:33:
[...]

Ik kom nog weleens relatief leeg thuis aan, om dan opgeroepen te worden voor een storing. Dan is het mooi om snel even in de buurt 10 minuutjes te kunnen plussen.
Maar ik begrijp jouw opmerking goed :Y
Ah ja, dat kan ik me voorstellen.
Ik draai geen storingsdiensten ofzo. Dus de kans dat ik in de avond nog een keer (ver) weg moet is heeeeel klein ;)

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:23
Zojuist over een metalenpijp gereden. Schade aan de auto natuurlijk (50 weg). Heb de beelden opgeslagen en goed zichtbaar.
Betreft lease auto

Paar vragen waar jullie mij wellicht kunnen helpen:

-kan hiervoor rijkswaterstaat/gemeente aansprakelijk voor worden gesteld? Is het nuttig?
Zie nu trouwens dat er sporen staan op de weg. Lijkt rommel van een ongeluk.

Klinkt allemaal lastig. Laat de lease maatschappij het maar uitzoeken.

-wat voor een gevolgen heeft dit voor je schade vrije jaren (na herstel) die je meeneemt na leasen? Heb naast mijn lease auto een prive auto op mijn naam. Neem aan geen gevolgen daarvoor?

Misschien stomme vragen, maar ik ben hier altijd sneller geholpen.

[ Voor 11% gewijzigd door STIMPPYYY op 28-03-2021 19:29 ]

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06-11 13:30
Dit zal wel het grootste snellaadpunt kunnen worden voor een lange tijd van Tesla.
En Ionity die maar snelladers bouwt met meestal max 4 laadpalen _O-

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qEWzBRcY1AbdKUcur1mBanX-lyA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kD7HAyS5kdnj0MFHMUmNhFsr.png?f=fotoalbum_large

Ook de kwartaalcijfers zijn verschenen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nfiXGB-tGBSb5a9uz8Abwfn9jFs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vo4ikzqmBMHZkbfdYtx9YMaO.png?f=user_large
Best indrukwekkend

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:00

CyBeRSPiN

sinds 2001

@bottom line doet Ionity ook zaken in de VS? Dacht alleen Europa. Een 80 stalls SuC in California is wel lekker groot natuurlijk :)
Benieuwd hoe dat hier gaat tzt, voor de piekvraag in de zomer (aka zwarte zaterdagen) zullen er nog fors meer snelladers bij moeten gaan komen de komende jaren. Benzinepompen hebben dan vaak al wachttijden.

[ Voor 43% gewijzigd door CyBeRSPiN op 03-04-2021 04:00 ]

• bottom line
CyBeRSPiN schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 03:51:
@bottom line doet Ionity ook zaken in de VS? Dacht alleen Europa. Een 80 stalls SuC in California is wel lekker groot natuurlijk :)
Benieuwd hoe dat hier gaat tzt, voor de piekvraag in de zomer (aka zwarte zaterdagen) zullen er nog fors meer snelladers bij moeten gaan komen de komende jaren. Benzinepompen hebben dan vaak al wachttijden.
Electrify America dan..
Nagenoeg een kopie van Ionity ;) Maar achter Ionity zitten alle Europese autobouwers, dus eigelijk zou je dat onderscheid niet moeten maken (Tesla bouwt meer in Europa dan Ionity in Europa)

*Grootste in Europa is 40 stuks

Verwijderd

CyBeRSPiN schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 03:51:
Wat betreft zwarte zaterdag is een verrijdbare battery pack natuurlijk best wel interessant! Deze zie je steeds vaker. Dat de prijzen om op te laden dan hoger liggen maakt verder ook niet uit. En sowieso denk ik dat de meeste mensen met elektrische auto's niet op zwarte zaterdag gaan. Waarom zou je jezelf dat ook aandoen?

• DaCoTa
  • Laatst online: 14:03
Verwijderd schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 08:17:
[...]
Wat betreft zwarte zaterdag is een verrijdbare battery pack natuurlijk best wel interessant! Deze zie je steeds vaker. Dat de prijzen om op te laden dan hoger liggen maakt verder ook niet uit. En sowieso denk ik dat de meeste mensen met elektrische auto's niet op zwarte zaterdag gaan. Waarom zou je jezelf dat ook aandoen?
Dit heb ik ooit (2019?) in Belgie gezien, bij een bestaande supercharger lokatie. Twee superchargers met een batterypack samen op een groot stalen pallet. Leek erop alsof die gewoon vanaf een vrachtwagen daar op de grond was gezet. Stroomkabel aansluiten en klaar.

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 08:04
Verwijderd schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 08:17:
[...]

Tja, Veel accomodaties houden nog steeds vast aan zaterdag als wisseldag. Overigens is het in de drukke periode ook op vrijdag al flink druk. Afgelopen jaar in de Corona tijd was het op vrijdag ook al druk bij de SuCs. Dan zit je al op lagere snelheden door het delen bij v2. Dit jaar rijden we op zondag en maandag.

Denk dat het in de zomer ook met name lekker druk gaat zijn bij de Ionity's nu met de vele BEVs.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• Idanue
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 06-11 15:26
Net bij de tesla dealer geweest voor een proefrit in een Model 3 SR+ maar "helaas" hadden ze alleen een Model 3 performance staan.
Wat een belachelijk snelle auto, heerlijk. :9

Nu zit in twijfel of ik toch niet voor de LR moet gaan...

Iemand nog een Ioniq kopen? :P

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:44
Hey daar woon ik 8) vorig jaar idd aan dat ding gestaan.

Edit: Ze hebben het capaciteit probleem wel echt opgelost hier trouwens, je hebt nu ook super chargers in Pismo (10 min rijden) en in Santa Barbera (zelfde snelweg, 1,5 uur rijden) waardoor er niet meer een 2 uur gat zit tussen SLO en de andere super chargers op highway 1 / en 101.

[ Voor 34% gewijzigd door ex87 op 03-04-2021 19:35 ]

• ybos
Verbaasd me dat hier nog niets over het stukje dat op radar was staat.
Ik kreeg van 2 verschillende mensen een appje :P

Maar, eigenlijk niet iets wat nog niet bekend was, spontaan afbrekende wielophanging bij de S en de X en het taxibedrijf met zijn problemen met de tesla's.

Ik zou bij dat verhaal met het taxibedrijf (naast een hoop negatieve verhalen hier op het forum qua service) haast denken dat Tesla NL, net als PON bij VW, de garantie heeft afgekocht voor extra korting en daarom alle garantiekwesties zo snel afdoen.

Een draagarm mag niet afbreken, ook niet als de auto ouder dan 2 jaar is en dus uit de garantie. Zeker niet als er online tientallen verhalen van zijn, dan is het niet exemplarisch meer.
(verhaal op radar: eerst proberen af te schuiven op een schadegeval, blijkt niet zo te zijn, mooi dat t niet door de schade komt, maar auto is toch uit garantie dus succes...)

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 29-10 22:00
ybos schreef op maandag 5 april 2021 @ 22:23:
Verbaasd me dat hier nog niets over het stukje dat op radar was staat.
Ik kreeg van 2 verschillende mensen een appje :P

Maar, eigenlijk niet iets wat nog niet bekend was, spontaan afbrekende wielophanging bij de S en de X en het taxibedrijf met zijn problemen met de tesla's.

Ik zou bij dat verhaal met het taxibedrijf (naast een hoop negatieve verhalen hier op het forum qua service) haast denken dat Tesla NL, net als PON bij VW, de garantie heeft afgekocht voor extra korting en daarom alle garantiekwesties zo snel afdoen.

Een draagarm mag niet afbreken, ook niet als de auto ouder dan 2 jaar is en dus uit de garantie. Zeker niet als er online tientallen verhalen van zijn, dan is het niet exemplarisch meer.
(verhaal op radar: eerst proberen af te schuiven op een schadegeval, blijkt niet zo te zijn, mooi dat t niet door de schade komt, maar auto is toch uit garantie dus succes...)
Snap ik..!

Helaas heb ik al dezelfde ervaring met service en ik zit nog in de garantie...

Dat is voor mij ook écht het enige punt van kritiek: garantie en de garantie voorwaarden... Hele slechte ervaringen mee.

Meest recente taferelen:

Recent nog mijn richting aanwijzer vervangen.

Maar ook: bestuurdersstoel “wipt” er zit gerust een paar centimeter speling op mijn zetel.. Regenereren of remmen en de stoel wipt in zijn geheel naar voor/achter..

Wat denk je dat Tesla er van zou vinden..? “Ja meneer is binnen de Tesla specificaties” ik heb netjes gezegd dan heb ik mooi een probleem (want: kan er misselijk door worden, evenwicht ding?)

Nu staat er een extra afspraak gepland... maar ik kijk er niet naar uit. Dit is ook de enige reden dat ik het merk niét kán aanbevelen (zonder een “disclaimer”) bij klanten of familie. (Ik help mensen met duurzaam advies)

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 14:04
De rest blijft er toch moeite mee hebben, om fatsoenlijk eens wat te ontwikkelen. Waarom lukt het andere merken niet?

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/EwsbninW8AA1yYR.jpg

• Deveon
  • Niet online
Immutable schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 14:09:
De rest blijft er toch moeite mee hebben, om fatsoenlijk eens wat te ontwikkelen. Waarom lukt het andere merken niet?

[Afbeelding]
Het beste antwoord zit waarschijnlijk verstopt in het YouTube kanaal van Sandy Munro. De korte samenvatting is dat grote bedrijven log zijn en de marges in auto’s eigenlijk maar erg klein zijn. Ze willen dus geen grote investeringen doen in risicovol rendement. Daarnaast heeft Tesla de mogelijkheid om volledig in te zetten op elektrische rijden terwijl de grote jongens ook hun investeringen in en winsten uit hun brandstofmotoren niet te snel willen opgeven. Ze kunnen simpelweg niet permitteren om versneld af te schrijven en gigantisch te investeren. Tesla daarintegen kan praktisch gratis geld op halen via hun enorm marketcap en doordat ze vanuit de essentie efficiency nastreven het geld niet sneller (nuttig) uitgeven.

De efficiëntie van Tesla zie je daarom niet alleen in terug in de auto’s maar met name in hoe de fabrieken bevoorraad worden, leveranciers betaald worden nadat de auto in de handen is van de klant, zo efficient mogelijk productieproces, keuzes voor klanten beperken, eigen materialen ontwikkelen en zo veel mogelijk in dat touchscreen stoppen ondanks de weerstand hierop. Met name de ontwikkeling van de fabriek in Shanghai is spectacular te noemen, en blijft maar groeien.

• DaCoTa
De Model 3 teardown video's van Munro zijn inderdaad erg instructief. Zeker bij de batterij en de motor komen een aantal zaken naar voren die andere fabrikanten nog niet kunnen, of in ieder geval niet ten tijde van de video.

• Deveon
  • Niet online
DaCoTa schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 17:53:
De Model 3 teardown video's van Munro zijn inderdaad erg instructief. Zeker bij de batterij en de motor komen een aantal zaken naar voren die andere fabrikanten nog niet kunnen, of in ieder geval niet ten tijde van de video.
Nog leuker om eerst de Model 3 teardown te kijken en daarna die van de Model Y en wat Tesla binnen 3-4 jaar heeft weten te verbeteren aan het ontwerp en wat Sandy zijn kijk daarop is.

• yec
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 31-10 16:58

yec

Immutable schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 14:09:

[Afbeelding]
Denk niet dat die afbeelding heel representatief is. Meerdere testers op Youtube hebben al uitgewezen dat EPA range voor geen meter klopt. Sommige merken gaan er ruim overheen en sommige merken halen het nooit. Dat komt dat ieder merk zijn eigen manier van testen kan hanteren. WLTP is veel beter te vergelijken, al klopt die ook niet is WLTP consistenter. Consistent fout that is...

In de praktijk vallen de verschillen reuze mee. Tesla Bjorn heeft recent de 1000km challenge gedaan met de ID4 en ID3. Feitelijk scheelt de reistijd maar 35 en 15 minuten met een M3 LR. En VW komt dit jaar nog met een update om de laadsnelheid te verhogen naar 175kw waardoor het verschil in reistijd nog kleiner wordt.

Tevens komen Kia en Hyundai met 800v architecturen die het laden veel sneller zullen maken en waarschijnlijk ook een slag efficienter zullen zijn.

Tesla is pioneer en heeft eenmaal een voorsprong, maar die is al niet meer zo groot als de afbeelding doet vermoeden...

• bottom line
yec schreef op donderdag 15 april 2021 @ 08:54:
[...]

In de praktijk vallen de verschillen reuze mee. Tesla Bjorn heeft recent de 1000km challenge gedaan met de ID4 en ID3. Feitelijk scheelt de reistijd maar 35 en 15 minuten met een M3 LR. En VW komt dit jaar nog met een update om de laadsnelheid te verhogen naar 175kw waardoor het verschil in reistijd nog kleiner wordt.
Wanneer heeft Bjorn dan de M3 LR getest met 1000km?
Laten we anders de slechtste M3P tijd nemen van de 3 tests, eentje van 2019, en die als mijn referentiepunt nemen 8)7
Met een ID.3 die amper gaat verkocht worden (want 82kWh en dus maar 4 zitplaatsen)

De 2021 M3LR laat VW waarschijnlijk ver achter zich.
Een kwartier achter lopen op een wagen van 2019, en dan claimen dat Tesla's voorsprong kleiner is als wordt vermoed _/-\o_

[ Voor 8% gewijzigd door bottom line op 15-04-2021 15:42 ]

• yec
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 31-10 16:58

yec

bottom line schreef op donderdag 15 april 2021 @ 15:40:
[...]

Wanneer heeft Bjorn dan de M3 LR getest met 1000km?
Laten we anders de slechtste M3P tijd nemen van de 3 tests, eentje van 2019, en die als mijn referentiepunt nemen 8)7
Met een ID.3 die amper gaat verkocht worden (want 82kWh en dus maar 4 zitplaatsen)

De 2021 M3LR laat VW waarschijnlijk ver achter zich.
Een kwartier achter lopen op een wagen van 2019, en dan claimen dat Tesla's voorsprong kleiner is als wordt vermoed _/-\o_
Mijn post is vooral bedoeld om te laten zien dat EPA een verkeerd beeld schetst en dat verschillen redelijk klein zijn. En Teslabjorn is de een van vele data punten die dat onderschrijven. Als jij betere data hebt die dat tegenspreekt, zie ik die graag tegemoet.

Hier nog een link die EPA vergelijkt met praktijk testen: https://static.ed.edmunds...leaderboard-infograph.jpg

Zie vooral de quartet ID4/Mach-E/Model Y/Kona. De verschillen zijn veel kleiner qua range dan de EPA cijfers doen vermoeden.

Om aan te haken op jouw laatste punt. Een kwartiertje tot een half uur later aankomen op een reis van 10 uur is verwaarloosbaar. Hoeveel beter zou een 2021 Model 3 het doen volgens jou? Volgens de Article Circle test met een 2021 M3 LR is het verschil met een ID.4 (SUV dus minimaal 10% minder efficient) bijzonder klein. Namelijk 20 min op een rit 13:00:

2021 Tesla Model 3 Long Range 13:00 73,3 177 12.12.2020 -4 ~ 12°C
2021 VW ID4 1st Max 82 kWh 13:20 71,5 205 27.03.2021 2 ~ 6°C

[ Voor 10% gewijzigd door yec op 16-04-2021 13:22 ]

• Blackeagle
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12-04 23:07
Sinds december 2019 rij ik met een grote glimlach in mijn Model 3 Perfomance.
Na een paar dagen genoten te hebben van Teslafi ben ik overgestapt naar teslamate, ook super leuk.

Het enige min puntje momenteel wat ik kan vinden in mijn auto is het volgede:

Als ik via mijn samsung een flitsmeister melding (via telefoon kanaal) over de speakers gestuurd kijg, dan is het volume van mijn spotify muziek, na de melding, een stuk hoger voor een halve seconde.

Kent/herkent iemand dit en wat is hier de handigste oplossing voor?

Windows Vista Ultimate, AMD X2 3800+, 512MB, 128MB GeForce 6150, 250GB Barracuda, 19"w LCD

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:16
Blackeagle schreef op woensdag 21 april 2021 @ 15:18:

Je aan de maximum snelheid houden. :+

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

• Nexz
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 02-11 20:16
Blackeagle schreef op woensdag 21 april 2021 @ 15:18:
Sinds december 2019 rij ik met een grote glimlach in mijn Model 3 Perfomance.
Na een paar dagen genoten te hebben van Teslafi ben ik overgestapt naar teslamate, ook super leuk.

Het enige min puntje momenteel wat ik kan vinden in mijn auto is het volgede:

Als ik via mijn samsung een flitsmeister melding (via telefoon kanaal) over de speakers gestuurd kijg, dan is het volume van mijn spotify muziek, na de melding, een stuk hoger voor een halve seconde.

Ik heb Flitsmeister altijd op de optie 'over speaker' staan, dan blijft Bluetooth e.d. gewoon werken, maar heb je dit irritante bijverschijnsel niet. Tenzij je volume op 11 zet kun je de meldingen gewoon goed horen.

• Tourniquet
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01-11 18:44

Tourniquet

Hiya, fellas!

Cybertruck in New York (Musk is vanavond host van SNL).

[YouTube: Tesla Cybertruck Walkthrough in NYC **NEVER SEEN FOOTAGE** (MAY 2021)]

If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.

Verwijderd

Het blijft ook echt de mooiste lelijke auto die ik ken.

• JoannaDark
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 08-02-2022
Mochten er mensen nog aanschaf van een M3 met trekhaak overwegen: als ik het goed zie is een trekhaak op de M3 in de configurator vanaf nu geen optie meer!

• Inspired
JoannaDark schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 11:27:
Mochten er mensen nog aanschaf van een M3 met trekhaak overwegen: als ik het goed zie is een trekhaak op de M3 in de configurator vanaf nu geen optie meer!
Al vaker gemeld. :) Er staan nog diverse Model 3s op snel leverbaar met trekhaak. Dus ze zijn nog wel te krijgen.

• The_Woesh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-11 15:59
JoannaDark schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 11:27:
Weet je wat daar de reden voor is? Ik snap het hele trekhaak issue met Tesla niet. Ik wil graag een model S maar die heb je niet met trekhaak. Dan moet je een X nemen, maar die vind ik foeilelijk.
Nu is de hele S geüpgrade maar nog steeds geen trekhaak. Waarom niet? zijn Nederlanders zo'n uitzondering dat ze graag een trekhaak willen? Ik snap tesla hier niet in. Ik wil dolgraag een Tesla en ben berijd een sedan te nemen maar ik vrees dat ik straks toch in e-tron ga rijden als die trekhaak er niet binnen een jaar komt.

• JoannaDark
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 08-02-2022
Inspired schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 11:49:
[...]

Al vaker gemeld. :) Er staan nog diverse Model 3s op snel leverbaar met trekhaak. Dus ze zijn nog wel te krijgen.
Wist ik niet, sorry voor de dubbele berichten, maar dacht het zal wellicht voor mensen van belang zijn!

Verwijderd

The_Woesh schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 13:05:
[...]

Weet je wat daar de reden voor is? Ik snap het hele trekhaak issue met Tesla niet. Ik wil graag een model S maar die heb je niet met trekhaak. Dan moet je een X nemen, maar die vind ik foeilelijk.
Nu is de hele S geüpgrade maar nog steeds geen trekhaak. Waarom niet? zijn Nederlanders zo'n uitzondering dat ze graag een trekhaak willen? Ik snap tesla hier niet in. Ik wil dolgraag een Tesla en ben berijd een sedan te nemen maar ik vrees dat ik straks toch in e-tron ga rijden als die trekhaak er niet binnen een jaar komt.
Waarschijnlijk wilt de RDW een nieuwe keuring, maar Tesla heeft daar geen zin in wacht gewoon tot Berlijn open is en keuren hem dan weer.

Tesla verkoopt nu toch nog steeds elke auto die ze maken makkelijk, dus waarom zouden ze meer moeite doen omdat de RDW dat wilt?

• The_Woesh
Verwijderd schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 13:42:
[...]

Waarschijnlijk wilt de RDW een nieuwe keuring, maar Tesla heeft daar geen zin in wacht gewoon tot Berlijn open is en keuren hem dan weer.

Tesla verkoopt nu toch nog steeds elke auto die ze maken makkelijk, dus waarom zouden ze meer moeite doen omdat de RDW dat wilt?
Dit is niet de reden. Ik heb de Amerikaanse site gecheckt en ook daar geen trekhaak voor de S. Denk niet dat de RDW daar veel te zeggen heeft.

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:41

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Wat is er mis met een aftermarket trekhaak? Serieuze vraag, heb er weinig verstand van :). Een trekhaak is voor mij ook wel een must, maar het kan blijkbaar prima op een Model S.

[ Voor 33% gewijzigd door .oisyn op 12-05-2021 21:15 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• The_Woesh
.oisyn schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 21:13:
Wat is er mis met een aftermarket trekhaak? Serieuze vraag, heb er weinig verstand van :). Een trekhaak is voor mij ook wel een must, maar het kan blijkbaar prima op een Model S.
Dat is een 'haak'. Je mag er letterlijk niks mee trekken.
Wel te gebruiken voor bv de fietsendrager maar dus geen aanhangwagen

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:41

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

The_Woesh schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 21:28:
[...]

Dat is een 'haak'. Je mag er letterlijk niks mee trekken.
Wel te gebruiken voor bv de fietsendrager maar dus geen aanhangwagen
Oh ik zie het ja. Dat suckt :/
Er zijn zo te zien wel mogelijkheden maar het ding mag volgens de Nedeandse wet gewoon niets trekken.

[ Voor 15% gewijzigd door .oisyn op 12-05-2021 21:50 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• GeeMoney
  • Nu online
The_Woesh schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 21:02:
[...]

Dit is niet de reden. Ik heb de Amerikaanse site gecheckt en ook daar geen trekhaak voor de S. Denk niet dat de RDW daar veel te zeggen heeft.
Wellicht dat Discipline wel een klein beetje gelijk heeft maar dat ze wachten lijkt mij ook onzin want de nieuwe Model S moet toch al gekeurd worden dus waarom dan niet gelijk met een trekhaak.
Ik denk dat de werkelijke reden is dat ze er gewoon geen zin in hebben. In Amerika is er namelijk 0 vraag naar een trekhaak want dan hebben ze wel een pickup namelijk met een dikke ronkende 8 cilinder of desnoods een X maar het liefst natuurlijk dat foeilelijke ding wat er nog aan gaat komen :p .
“Kleine” auto’s en trekhaken is echt iets europees en daar hebben ze blijkbaar gewoon geen zin in.

• DaCoTa
.oisyn schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 21:49:
[...]

Oh ik zie het ja. Dat suckt :/
Er zijn zo te zien wel mogelijkheden maar het ding mag volgens de Nedeandse wet gewoon niets trekken.
Ik heb een aftermarket haak op mijn Model 3. Zoals een aantal anderen heb ik een tijd geprobeerd de haak goedgekeurd te krijgen bij de RDW, maar ik mag de testbaan niet op, volgende de RDW omdat ze de veiligheid van de test niet kunnen garanderen. Heb het na een aantal maanden soebatten opgegeven. Er mag dus alleen een fietsendrager of iets anders zonder wielen op.

• The_Woesh
GeeMoney schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 22:47:
“Kleine” auto’s en trekhaken is echt iets europees en daar hebben ze blijkbaar gewoon geen zin in.
Dat snap ik heel goed, maar de S is niet echt klein te noemen. Wellicht dat ik hem toch neem hoor. Ik klus veel en leen regelmarig de aanhanger van mijn schoonvader. Zonder trekhaak moet ik dan ook zijn auto lenen. Voor vakantie alleen de fietsen mee dus dat kan dan nog.

• MacorgaZ
  • Laatst online: 01:12
Ik zie net een nieuwsbericht dat de Supercharger bij Hengelo ook klaar is, top! Had (blijkbaar in een ander topic) al een keer deze screenshot laten zien over het gat in regio Twente en Drenthe, beide hebben nu werkende SuC's - top voor de langere ritten of onverwachte situaties :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YkIIINXJxCVIhpC6mNvweLCa-z0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/CGUfNQtXI4iZORLsgXhKIeGL.png?f=user_large

Bambu Lab P1S Combo

• Caelorum
Het was nu vooral vervelend omdat de dichtstbijzijnde in Duitsland lag, waar je zonder goede reden niet heen mag (en laden is er niet 1 van).

• MacorgaZ
  • Laatst online: 01:12
Yup, en in het algemeen ontbrak er gewoon wat voor een doorreis van Nederland naar Duitsland zelfs als het wel zou mogen. Ik heb een tijdje terug bij een Shell/NewMotion-snellader geladen in Enschede, gewoon via de zakelijke laadpas en ook de 120kW-pieken zoals normaal, dus er is wel wat te vinden, maar dit gebrek is opgelost :)

Bambu Lab P1S Combo

• Caelorum
Enige jammere vind ik dat die bij de Van der valk staat en niet aan de "overkant" op het bedrijventerrein met de McDonald's en de ikea ^_^ daar is toch net iets meer te vinden qua eten (in alle prijsklassen) en dingen te doen.

• mkrmr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 06-11 22:48

mkrmr

Tesla Model 3, BMW K1600

Caelorum schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 14:41:
Het was nu vooral vervelend omdat de dichtstbijzijnde in Duitsland lag, waar je zonder goede reden niet heen mag (en laden is er niet 1 van).
En de prijzen per kWh liggen in Duitsland ook een stukje hoger dan in Nederland dacht ik, tenzij je gratis SuperChargen hebt natuurlijk...

• ybos
Ik heb al even online gezocht maar niet echt een antwoord kunnen vinden.
Weet iemand hier of een model X ook als grijs kenteken leverbaar is :?

Aangezien ik 99% van mijn kilometers alleen in de auto rijd zou dit best eens interessant kunnen zijn voor over een paar jaar.
Dan hou ik mijn 3 erbij voor als we met het gezin op pad gaan en voor t werk, of als mn vrouw met t peerd op pad moet pakken we de X (X kan ook flink wat trekken).

• Inspired
ybos schreef op maandag 17 mei 2021 @ 11:20:

Aangezien ik 99% van mijn kilometers alleen in de auto rijd zou dit best eens interessant kunnen zijn voor over een paar jaar.
Dan hou ik mijn 3 erbij voor als we met het gezin op pad gaan en voor t werk, of als mn vrouw met t peerd op pad moet pakken we de X (X kan ook flink wat trekken).
Heeft een grijs keteken nog voordeel dan? Geen BPM en geen wegenbelasting heb je sowieso.

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

ybos schreef op maandag 17 mei 2021 @ 11:20:

Lijkt me sterk dat de X voldoet aan de eisen van een type "bestelwagen" zoals op de site van de Belastingdienst staat: https://www.belastingdien..._aan_ombouw_en_inrichting
O.a. geen vaste wand en/of ruiten aan de linkerkant van de "laadruimte".

[ Voor 4% gewijzigd door CyBeRSPiN op 17-05-2021 11:25 ]

• ybos
CyBeRSPiN schreef op maandag 17 mei 2021 @ 11:23:
[...]

Lijkt me sterk dat de X voldoet aan de eisen van een type "bestelwagen" zoals op de site van de Belastingdienst staat: https://www.belastingdien..._aan_ombouw_en_inrichting
O.a. geen vaste wand en/of ruiten aan de linkerkant van de "laadruimte".
Er zijn zat personenauto's met grijs kenteken, VW touareg, Volvo XC90, VW touran, mercedes ML enz.
In dat rijtje auto's past een X ook prima.

• ybos
Inspired schreef op maandag 17 mei 2021 @ 11:23:
[...]

Heeft een grijs keteken nog voordeel dan? Geen BPM en geen wegenbelasting heb je sowieso.
Hmmm daar zeg je wat...
Ik rekende mezelf al rijk. X kost een ton voor t gemak, BPM eraf scheelt een slok op n borrel! Tenzij dat er al niet opzit... En wegenbelasting stuk lager maar wat je zegt, voorlopig nog geen wegenbelasting.

Mezelf iets te snel rijk gerekend :P Dat plan kan voorlopig even in de ijskast :Y

[ Voor 3% gewijzigd door ybos op 17-05-2021 11:30 ]

• Inspired
ybos schreef op maandag 17 mei 2021 @ 11:30:
[...]

Hmmm daar zeg je wat...
Ik rekende mezelf al rijk. X kost een ton voor t gemak, BPM eraf scheelt een slok op n borrel! Tenzij dat er al niet opzit... En wegenbelasting stuk lager maar wat je zegt, voorlopig nog geen wegenbelasting.

Mezelf iets te snel rijk gerekend :P Dat plan kan voorlopig even in de ijskast :Y
Geen BPM op BEVs idd.

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

ybos schreef op maandag 17 mei 2021 @ 11:28:
[...]

Er zijn zat personenauto's met grijs kenteken, VW touareg, Volvo XC90, VW touran, mercedes ML enz.
In dat rijtje auto's past een X ook prima.
Die zijn dan toch echt verbouwd om aan de wettelijke eisen te voldoen, bijvoorbeeld: https://www.fullhistorycars.nl/volvo-xc90-grijs-kenteken
Lijkt me niet echt rendabel om dan een Model X daar half voor te gaan slopen.

[ Voor 9% gewijzigd door CyBeRSPiN op 17-05-2021 11:42 ]

• ybos
CyBeRSPiN schreef op maandag 17 mei 2021 @ 11:41:
[...]

Die zijn dan toch echt verbouwd om aan de wettelijke eisen te voldoen, bijvoorbeeld: https://www.fullhistorycars.nl/volvo-xc90-grijs-kenteken
Lijkt me niet echt rendabel om dan een Model X daar half voor te gaan slopen.
Als er geen BPM op zit niet. Stel dat er wel BPM op toegevoegd gaat worden kan het zeker interessant worden, al denk ik wel dat Tesla zijn marge ook flink zal moeten verkleinen om de X nog interessant te houden voor de markt.

Voor nu niet interessant in ieder geval :)

• Deveon
  • Niet online
De refresh X schijnt goedkoper te produceren te zijn dan het vorige model terwijl ze er meer voor vragen. Er zit dus genoeg ruimte om de prijs nog verder te verlagen. Echter heeft Tesla met name de focus op de Model Y uit Shanghai, Berlijn en Austin.

• cuberob
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06-11 13:23
Kwam dit artikel over een settlement voor het nerfen van de charge speeds voor oudere model S-en: https://www.theverge.com/...le-battery-charging-speed

Weet iemand toevallig of er in Nederland een soortgelijke zaak loopt, wordt wel interessant zo...

• Kid Jansen
  • Niet online
Heb net 2021.8-12875 update binnen gekregen met 2018 S 100D. Geen idee wat er allemaal in zit, maar dat ding is 8.7GB, echt gigantisch

• JungleJim
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:03
Kid Jansen schreef op zondag 30 mei 2021 @ 10:25:
Heb net 2021.8-12875 update binnen gekregen met 2018 S 100D. Geen idee wat er allemaal in zit, maar dat ding is 8.7GB, echt gigantisch
Deze update is nieuw kaartmateriaal voor de navigatie. Die is idd ruim 8GB.

• annespruit1980
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 06-11 09:28
Weet iemand hoe het zit met een S85 v.w.b. garantie ( vooral accu uiteraard )?
Nooit een garantiebewijs van de vorige eigenaar gehad, die kon hij niet vinden.
Hij is van december 2014.
De normale garantie heeft hij uiteraard niet meer, maar de grootste kosten zijn natuurlijk die accu.
En hij is er vandaag mee opgehouden......

• RomeoJ
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

annespruit1980 schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 22:01:
De normale garantie heeft hij uiteraard niet meer, maar de grootste kosten zijn natuurlijk die accu.
Wow wat een superrot ervaring! Op de battery pack en drivetrain heb je 8 jr garantie, ik zou sowieso Tesla even bellen om te kijken wat ze voor je kunnen betekenen. Succes :/

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

Verwijderd

Kan je kijken wat de eerste op naam aanstelling is op basis van kenteken?

• DaCoTa
annespruit1980 schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 22:01:
Dat is balen. Garantiebewijs is er volgens mij helemaal niet, zou niet weten welk papier dat zou moeten zijn. Er zit niet eens een boekje bij.

• annespruit1980
Als het 8 jaar op de accu is, zit ik nog goed.
Dat was uiteraard mijn grootste angst.
De eerste tenaamstelling was op naam van een bedrijf zover ik weet, ik ben officieel de 3e eigenaar.
De vorige kocht hem van de leasemaatschappij prive over.

Edit
Oh, nog vergeten te melden, ik had eerder op de dag een kleine aanrijding.
Kleine deuken links voor, spatboard wat beetje los hing en weer teruggeduwd.
Bij het snelladen daarna vond ik het wel vreemd dat hij niet heel duidelijk lawaai begon te maken bij 80%, maar daar kan ik me in vergissen.
Bij het uitvallen zat ik er zelf niet in.
Inmiddels is hij weggesleept naar een servicecenter.
En ik realiseer me net dat ik de kabel van SMT heb laten zitten.......

Hij heeft trouwens 210.000 gelopen, is er een grens voor de garantie?

Edit....
Tesla was gebeld, dat was het eerste advies dat ik de bestuurder gaf.
Die melde dat hij naar een servicecenter moest, en dat de garantie was verlopen, dus dat het beter was dat de anwb dat deed.
Die hebben dat ook gedaan, na eerst geprobeerd om er naar te kijken, maar die konden niets uitlezen.

[ Voor 76% gewijzigd door annespruit1980 op 10-06-2021 06:14 ]

• RomeoJ
  • Niet online

RomeoJ

annespruit1980 schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 05:47:
Edit....
Tesla was gebeld, dat was het eerste advies dat ik de bestuurder gaf.
Die melde dat hij naar een servicecenter moest, en dat de garantie was verlopen, dus dat het beter was dat de anwb dat deed.
Die hebben dat ook gedaan, na eerst geprobeerd om er naar te kijken, maar die konden niets uitlezen.
Het zal voor Tesla wellicht niet direct duidelijk zijn dat het battery pack het begeven heeft, je zou bijvoorbeeld ook last kunnen hebben van de MCU1 eMMC failure – even aannemende dat je de MCU1 hebt zonder de eMMC fix.

In dat geval hoort het bij de beperkte garantie en die duurt 4 jaar of 80.000 km (nu heeft Tesla dan wel weer een officieel reparatieprogramma voor de eMMC van Tesla's gebouwd voor mrt 2018), de garantiecondities zijn in het verleden wel wat aangepast maar vanaf 2014 werd de garantie op het battery pack en drive train 8 jaar onbeperkt aantal km's gegeven.

Zie hier het officiele statement op de Tesla-website:
The Tesla Model S drive unit warranty has been increased to match that of the battery pack. That means the 85 kWh Model S, our most popular model by far, now has an 8 year, infinite mile warranty on both the battery pack and drive unit. There is also no limit on the number of owners during the warranty period.

[ Voor 3% gewijzigd door RomeoJ op 10-06-2021 07:24 ]

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

• annespruit1980
Die eMMC had ik al laten vervangen, maar niet door Tesla.
Ik begreep van de bestuurder dat hij begon te stoten tijdens het rijden, en dat hij een hoop meldingen gaf, waaronder iets van niet voldoende vermogen beschikbaar.
Maar dus van horen zeggen.
Toen ik er kwam werkte alleen de bediening van de ramen nog ( misschien de afstandsbediening, niet gecontroleerd ), dus de 12 V accu zal het niet zijn geweest.
Beide schermen waren zwart.
Nu niet meer bereikbaar via de app.
Maar goed, het is niet anders, afwachten dus.
Punt van de garantie is dat die af en toe veranderd, en ik dus geen idee heb wat er nu voor deze geldt. Vandaar de vraag of iemand dat wist.

Edit
De accu was er een van de serie waar ze die update voor hadden uitgebracht.
Dat langzamere laden dus.
Al had deze daar geen last van, ik zal met dit warme weer richting de 100 - 110 ( SOC en kW ).

[ Voor 13% gewijzigd door annespruit1980 op 10-06-2021 07:45 ]

• Caelorum
Het is even afwachten, maar het leest voor mij als een oververhitte accu. Fan losgetikt na de botsing en dan gaat het snel.

Wel echt heel zuur.

[ Voor 9% gewijzigd door Caelorum op 10-06-2021 07:59 ]

• annespruit1980
Dan zat die fan niet echt goed vast, want zo hard was die botsing niet.
En eigenlijk zou ik dan verwachten dat hij na het afkoelen weer beter gaat werken.
Niet steeds minder werken en dan uiteindelijk helemaal afschakelen.
Wellicht dat het ter bescherming van de accu is, dat is uiteraard wel het belangrijkste.
Maar goed, als dat alles is kan ik daar heel goed mee leven.
Zal dan wel rekening worden voor onderzoek enzo, maar goed, eerste keer dat ik een echt probleem heb met die auto.
Afwachten inderdaad.

• RomeoJ
  • Niet online

RomeoJ

annespruit1980 schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 07:39:
Punt van de garantie is dat die af en toe veranderd, en ik dus geen idee heb wat er nu voor deze geldt. Vandaar de vraag of iemand dat wist.
Het kan niet veel duidelijker dan de bron die ik in mijn post hierboven had vermeld. Het is een officieel bericht op de site van Tesla en nog eens afkomstig van Elon.

In dit geval is dat klip en klaar en mocht het servicecenter anders beweren, dan zou ik zeker deze link aanhalen, maar ik kan me niet voorstellen dat mocht het inderdaad om een battery pack failure gaan, dat het dan niet onder garantie gerepareerd gaat worden.

• annespruit1980
RomeoJ schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 08:50:
[...]

Het kan niet veel duidelijker dan de bron die ik in mijn post hierboven had vermeld. Het is een officieel bericht op de site van Tesla en nog eens afkomstig van Elon.

In dit geval is dat klip en klaar en mocht het servicecenter anders beweren, dan zou ik zeker deze link aanhalen, maar ik kan me niet voorstellen dat mocht het inderdaad om een battery pack failure gaan, dat het dan niet onder garantie gerepareerd gaat worden.
Tja, de berichten van Elon zijn niet altijd even betrouwbaar ( persoonlijke mening ).
En ze gaven b.v. toch heel lang niet toe dat die eMMC kapot gaat door een verkeerd ontwerp.
Dus vandaar dat ik graag wilde weten wat er nu wel en niet onder garantie valt.
Maar ik zal het zeker melden als ze er bij het servicecenter anders over denken.

• Inspired
annespruit1980 schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 08:56:
[...]

Tja, de berichten van Elon zijn niet altijd even betrouwbaar ( persoonlijke mening ).
En ze gaven b.v. toch heel lang niet toe dat die eMMC kapot gaat door een verkeerd ontwerp.
Dus vandaar dat ik graag wilde weten wat er nu wel en niet onder garantie valt.
Maar ik zal het zeker melden als ze er bij het servicecenter anders over denken.
Je zit toch met 210k sowieso nog in garantie? Ook de oude voorwaarden. (8 jaar of 240.000 km)

Enige is wat men kan zien van de schade die je gereden hebt. Als dit de oorzaak is dan zal Tesla zeker moeilijk gaan doen. Al lijkt het me toch dat er wel een overheat protection op de accu zit als de fan/koeling stuk zou zijn.

• GeeMoney
  • Nu online
Inspired schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 09:05:
[...]

Je zit toch met 210k sowieso nog in garantie? Ook de oude voorwaarden. (8 jaar of 240.000 km)

Enige is wat men kan zien van de schade die je gereden hebt. Als dit de oorzaak is dan zal Tesla zeker moeilijk gaan doen. Al lijkt het me toch dat er wel een overheat protection op de accu zit als de fan/koeling stuk zou zijn.
En de eMMC fix door een derde partij zullen ze denk ik ook niet heel lekker vinden?
Ik hoop dat het opgelost wordt voor hem maar ben wel benieuwd wat het is en wat de kosten eventueel zouden zijn (geweest).

• annespruit1980
Wat die eMMC betreft, die is door de vorige eigenaar op mijn verzoek vervangen voor ik hem kocht, en ik dacht dus niet door Tesla. Maar daar kan ik naast zitten.

Schade door die kleine botsing is te zien, en ik ga daar ook niet moeilijk over doen.
Als ze dat als oorzaak geven, dan kan ik dat volgens mij weer op de andere partij verhalen.
Of mijn verzekering natuurlijk als het een grote kostenpost is en ik het toch zelf moet betalen.
Tenzij ik allrisk verkeerd begrijp.

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 13:53

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

RomeoJ schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 07:21:
[...]

Het zal voor Tesla wellicht niet direct duidelijk zijn dat het battery pack het begeven heeft, je zou bijvoorbeeld ook last kunnen hebben van de MCU1 eMMC failure – even aannemende dat je de MCU1 hebt zonder de eMMC fix.

In dat geval hoort het bij de beperkte garantie en die duurt 4 jaar of 80.000 km (nu heeft Tesla dan wel weer een officieel reparatieprogramma voor de eMMC van Tesla's gebouwd voor mrt 2018), de garantiecondities zijn in het verleden wel wat aangepast maar vanaf 2014 werd de garantie op het battery pack en drive train 8 jaar onbeperkt aantal km's gegeven.

Zie hier het officiele statement op de Tesla-website:

[...]
Zijn er in Nederland eigenlijk al universele garages die zich volledige richten op EV's en Tesla's kunnen servicen?

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• RomeoJ
  • Niet online

RomeoJ

revolution-nl schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 10:45:
[...]

Zijn er in Nederland eigenlijk al universele garages die zich volledige richten op EV's en Tesla's kunnen servicen?
Jazeker! Voor mij de bekendsten:

[ Voor 7% gewijzigd door RomeoJ op 10-06-2021 11:00 ]

• RomeoJ
  • Niet online

RomeoJ

GeeMoney schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 09:14:
[...]

En de eMMC fix door een derde partij zullen ze denk ik ook niet heel lekker vinden?
Ik hoop dat het opgelost wordt voor hem maar ben wel benieuwd wat het is en wat de kosten eventueel zouden zijn (geweest).
Het omgekeerde is waar: je komt bij die terugroepactie in aanmerking voor een vergoeding vanuit Tesla als je de eMMC fix op eigen kosten en door een 3rd party hebt laten uitvoeren.

Tesla heeft namelijk tijden lang beweerd dat er niets aan de hand was tot het moment van deze terugroepactie van 4 maanden geleden. In die periode kon je enkel de eMMC (preventief) laten vervangen door een 3rd party aangezien Tesla bij een defect (dat is dus te laat) de gehele MCU verving.

Met deze terugroepactie komen ze dus tegemoet richting de eigenaren die deze preventieve fix hebben laten uitvoeren.
Komen reparaties door derden voor vergoeding in aanmerking?
Eerdere reparaties die zijn uitgevoerd door een dienstverlener die niet tot het Tesla-netwerk behoort, komen mogelijk in aanmerking voor vergoeding tot maximaal € 3432 . Om een vergoeding voor reparaties door derden te ontvangen, moet u documentatie overleggen waaruit duidelijk blijkt dat de reparatie is uitgevoerd om het probleem op te lossen dat onder de terugroepactie voor de eMMC van 8 GB valt, dat de reparatie binnen de terugroepperiode valt en dat de reparatie op of vóór 9 april 2021 is voltooid.

• annespruit1980
RomeoJ schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 11:09:
[...]

Het omgekeerde is waar: je komt bij die terugroepactie in aanmerking voor een vergoeding vanuit Tesla als je de eMMC fix op eigen kosten en door een 3rd party hebt laten uitvoeren.

Tesla heeft namelijk tijden lang beweerd dat er niets aan de hand was tot het moment van deze terugroepactie van 4 maanden geleden. In die periode kon je enkel de eMMC (preventief) laten vervangen door een 3rd party aangezien Tesla bij een defect (dat is dus te laat) de gehele MCU verving.

Met deze terugroepactie komen ze dus tegemoet richting de eigenaren die deze preventieve fix hebben laten uitvoeren.

[...]
Ok, dan is er daar geen probleem, kennelijk realiseren ze zich dat het vervangen al door meerdere eigenaren is gedaan, en dan niet door Tesla zelf.
Ik kreeg wel een keer een email dat die eMMC vervangen moest worden, maar dan moest hij geloof ik minder dan 180.000 gelopen hebben ( kan er naast zitten, ik dacht dat 180 het getal was ). En deze had toen al meer gelopen.
Als ik die auto terug heb, dan zal ik eens kijken of ik daar voor in aanmerking kom. Zou leuk zijn, maar eerst die auto terug.......

• RichieB
  • Laatst online: 12:26
RomeoJ schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 11:09:
[...]

[...]
Dat is inderdaad het officiële verhaal. De praktijk is dat nog niemand in Nederland zich op de fora heeft gemeld dat hij/zij ook daadwerkelijk de eMMC vervanging door een 3e partij van Tesla vergoed heeft gekregen. Alle aanvragen lijken te worden afgewezen als het niet om vervanging door Tesla zelf gaat.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• annespruit1980
Net mijn VIN ingevuld, maar die valt er dus inderdaad niet onder.
Waarschijnlijk teveel km gereden.

Edit
Ik krijg wel het formulier te zien, maar dat is al aardig ingevuld.
En de vraag:
Is uw MCU niet door Tesla gerepareerd? *Verplicht
Is het antwoord dan Ja, of Nee?
Ja, hij is niet door Tesla gerepareerd.
Nee, hij is niet door Tesla gerepareerd.

Lekker duidelijk weer, zal wel aan mij liggen.

[ Voor 60% gewijzigd door annespruit1980 op 10-06-2021 17:14 ]

• RomeoJ
  • Niet online

RomeoJ

Is inderdaad een redelijk vaag formulier, dat ben ik deze keer wel met je eens, maar op de vraag die je moet beantwoorden vul je in dit geval JA in, want hij is inderdaad NIET door Tesla gerepareerd.

Je gaf bovendien aan dat de reparatie door de vorige eigenaar is uitgevoerd, dan zou je dus wel nog de factuur of kwitantie moeten hebben om te overleggen met Tesla anders ben je sowieso vrij kansloos in deze exercitie.

[ Voor 35% gewijzigd door RomeoJ op 10-06-2021 18:53 ]

• annespruit1980
Factuur is geen probleem, dat was wel een voorwaarde van me.
De garantie niet, ik ging er van uit dat die wel standaard was.

Wat het formulier betreft, daar kom ik later wel op terug, ik wacht even mijn auto af.

• RichieB
  • Laatst online: 12:26
RichieB schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 14:17:
[...]

Dat is inderdaad het officiële verhaal. De praktijk is dat nog niemand in Nederland zich op de fora heeft gemeld dat hij/zij ook daadwerkelijk de eMMC vervanging door een 3e partij van Tesla vergoed heeft gekregen. Alle aanvragen lijken te worden afgewezen als het niet om vervanging door Tesla zelf gaat.
Hah, nu moet ik mezelf toch corrigeren. Tesla is vandaag de vergoedingen gaan uitbetalen. Ook voor reparaties bij 3e partijen.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• annespruit1980
Als ik die teksten lees, dan is het dus zo dat je het alleen vergoed krijgt als je al problemen had, en dat gemeld bij Tesla?
Dan val ik er dus nog steeds buiten, want ik heb hem laten vervangen voordat hij problemen begon te geven.
O.a. omdat er de kans was dat als hij uitviel, de chip niet meer uit te lezen zou zijn.
Wel was die chip die eruit kwam zwaar belast, dus het was een kwestie van tijd.
Maar goed, ik zal het gaan proberen vergoed te krijgen, maar eerst die auto terug......

• mkrmr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 06-11 22:48

mkrmr

Tesla Model 3, BMW K1600

Video van het launch event vannacht van de nieuwe Model S Plaid:

Interessante vernieuwingen, benieuwd hoe de Europese specs worden, met CCS lader en snelheden.

• Dellxps17
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 15-06-2021
Weet iemand de kleurcode van de lak van de standaard 18"velgen van de model 3 (aero) wielen?
Ik heb wat gezocht, het schijnt dat de USA FORD dark shadow gray kleur er in de buurt komt.
Lakstiftje is geen optie, ik wil echt iets meer oppervlak netjes spuiten.

• Tjenok
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 05-11 11:28
Er zijn geruchten dat er Model Y's vanuit China naar Europa vervoerd gaan worden voor Q3. Heeft iemand met een MY reservering al iets gehoord?

• Inspired
Tjenok schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 13:49:
Er zijn geruchten dat er Model Y's vanuit China naar Europa vervoerd gaan worden voor Q3. Heeft iemand met een MY reservering al iets gehoord?
Zou wel moeten. Ze geven aan levering eind dit jaar. Uit Berlijn gaan ze iig nog niet komen.

• Deveon
  • Niet online
Chinese Y’s naar Europa zie ik persoonlijk niet gebeuren. Het zou echt een pleister oplossing voor Europa zijn terwijl ze die auto’s prima kwijt kunnen in China en de rest van Azië.

Als geïnteresseerde word ik er ook niet echt warm van. Ik wacht liever nog een half jaar op een Y met de nieuwe batterij die volgens de geruchten toch z’n 200kg aan leeggewicht bespaard en vermoedelijk betere levensduur en laadcurve. Als daar nog ondersteuning voor V2G bij komt ben ik helemaal overtuigd.

[ Voor 4% gewijzigd door Deveon op 15-06-2021 15:19 ]

• DaCoTa
Deveon schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 15:18:
Als daar nog ondersteuning voor V2G bij komt ben ik helemaal overtuigd.
Wat is je doel van V2G?
Pagina: 1 ... 29 ... 66 Laatste

Let op:
Of je wel of geen update hebt ontvangen hoeft niet meer hier in het topic. Dit verschijnsel zie je ook bij elke nieuwe iOS/Android/PS4/Xbox update.

Probleem hier is dat Tesla elke week wel een update uitbrengt, waardoor de vervuiling nog erger is. Als er een nieuwe update is, kan hij natuurlijk wel inhoudelijk besproken worden.

Voor vragen en opmerkingen over de Model 3 en Y kan je terecht in dit topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic