• DS7
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 06-09 23:17

DS7

CyBeRSPiN schreef op maandag 22 februari 2021 @ 15:34:
@DS7 de "stealth" P is volgens mij de beste uitvoering. Dat is de LR met P-specs, een trekhaak kan maar dan niet tegen een dure meerprijs een rode remklauw, een spoiler heeft en minder zuinige en minder comfortabele 20" velgen heeft (die opties kun je aftermarket goedkoper regelen).
Gek genoeg is die variant nooit officieel te koop geweest, een paar geluksvogels hebben die rechtstreeks bij Tesla weten te regelen.
Dat was zeker een geweldige deal, maar toch zou ik de MY2021 niet willen ruilen tegen een stealth, vanwege de verbetering, maar vooral de grotere accu.

Als het gaat om bang for the buck was de stealth natuurlijk top, maar ik spreek nu vooral uitgaande van de huidige line up. Ook in de VS zijn ze trouwens gestopt met de stealth.

Overigens, er zijn in de VS zelfs mensen geweest die een LR betaald hebben, maar een stealth kregen. Dat is pas echt lekker... ;)

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:22

CyBeRSPiN

sinds 2001

@DS7 geen trekhaak mogelijk toch met de P of inmiddels wel?

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Jeroenneman schreef op maandag 22 februari 2021 @ 15:35:
[...]
Sportief rijden kan al prima met een SR+ qua acceleratie.
De eGolf komt ook al lekker mee hoor en die doet er officieel 10 seconde over naar de 100. Toch was de sensatie van mij LR van een heel ander kaliber wat denk ik de SR+ ook niet kan evenaren. Als de 3 een fatsoenlijk trekgewicht had zal ik hem direct bestellen maar nu wacht ik toch maar op de Y die net iets praktischer is, met name de toegang tot de kofferbak en er lijkt meer ruimte in de breedte te zijn op de achterbank voor kinderstoeltjes. Drie daarvan in de Model 3 was echt niet ideaal.

[ Voor 3% gewijzigd door Deveon op 22-02-2021 16:51 ]

• DS7

DS7

CyBeRSPiN schreef op maandag 22 februari 2021 @ 16:33:
@DS7 geen trekhaak mogelijk toch met de P of inmiddels wel?
Wel een trekhaak mogelijk, maar trekgewicht is 0 kg, om exact te zijn. Voor mij geen punt. Ik heb nog een auto met elektrische trekhaak en die heb ik zegge en schrijven 1 keer gebruikt.

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06-11 13:30
Marvaa schreef op maandag 22 februari 2021 @ 09:35:
[...]

Hi!,

Ik heb het hele menu al meerdere keren nagelopen. De max. snelheid is het sowieso niet.
Die vinkjes komen mij niet bekend voor, ik zal daar eens naar kijken!

Wel heb ik al eens met die absolute en relatieve snelheden zitten pielen, begrijp ze niet helemaal... Dus misschien zit het daar toch in.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/InxTmFO2p5tVJ551MM8DFfzcnaE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uMp722ITfobyTmszU1M1cLru.jpg?f=fotoalbum_large

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:04
DS7 schreef op maandag 22 februari 2021 @ 16:19:
[...]

Dat was zeker een geweldige deal, maar toch zou ik de MY2021 niet willen ruilen tegen een stealth, vanwege de verbetering, maar vooral de grotere accu.

Als het gaat om bang for the buck was de stealth natuurlijk top, maar ik spreek nu vooral uitgaande van de huidige line up. Ook in de VS zijn ze trouwens gestopt met de stealth.

Overigens, er zijn in de VS zelfs mensen geweest die een LR betaald hebben, maar een stealth kregen. Dat is pas echt lekker... ;)
De P- lijkt mij alleen handig vanwege de trekhaak. Kleinere velgen is wat comfortabeler. Zeker zonder verlaging. Maar een van de reden om een P te hebben is voor mij uiterlijk. Ziet er gewoon beter uit en ook wat unieker.

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Kennis delen > DM

STIMPPYYY schreef op maandag 22 februari 2021 @ 19:24:
[...]

De P- lijkt mij alleen handig vanwege de trekhaak. Kleinere velgen is wat comfortabeler. Zeker zonder verlaging. Maar een van de reden om een P te hebben is voor mij uiterlijk. Ziet er gewoon beter uit en ook wat unieker.
Eens. Ik heb bij Tesla voor mijn P- een spoiler kunnen regelen (met maximum snelheid upgrade) en ik heb toen ik de ramen liet tinten ook direct de remklauwen rood laten kleuren. Dus ik heb het comfort van de extra range en 19", een officiële Tesla trekhaak, P software en Dual Motor logo met streep eronder (zat er standaard op). Op de velgen en verlaging na dus ook het P uiterlijk. Andere velgen (Kleur, niet 20") zou ik leuk vinden, het verlagen zie ik eerder als nadeel dan voordeel, ik raak hier in het winkelcentrum nu bij de meeste drempels al de onderkant.

Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV

• STIMPPYYY
Taro schreef op maandag 22 februari 2021 @ 19:32:
[...]

Ik heb bij Tesla voor mijn P- een spoiler kunnen regelen(met maximum snelheid upgrade) en ik heb toen ik de ramen liet tinten ook direct de remklauwen rood laten kleuren. Dus ik heb het comfort van de extra range en 19", een officiële Tesla trekhaak, P software en Dual Motor logo met streep eronder (zat er standaard op). Op de velgen en verlaging na dus ook het P uiterlijk. Andere velgen (Kleur, niet 20") zou ik leuk vinden, het verlagen zie ik eerder als nadeel dan voordeel, ik raak hier in het winkelcentrum nu bij de meeste drempels al de onderkant.
Dan moet ik daar nooit in de buurt komen ;). Moet eerlijk zeggen dat ik daar nooit eerder last van heb gehad. P is ook wel stugger dus wellicht scheelt dat.

• bottom line
Malarky schreef op woensdag 16 december 2020 @ 14:42:
[...]

Woon nu bijna een maand op Bali en mijn Tesla is 10% accu verloren (nog 84% over).

Maar sinds ik een week geleden in TeslaFi alle Sleep Mode instellingen heb aangezet (23u per dag deep sleep volgens schedule, stoppen met temperature reading, geen vehicle state tijdens sleep mode) komt de auto vrijwel niet meer online gedurende de dag. En dat scheelt enorm.

Ga nu een maand met de nieuwe instellingen proberen, denk dat ik maar zo een 5% accu ga verliezen in deze periode, maar we gaan het zien.

BTW: nieuwe software updates blijven gewoon steeds snel binnenkomen (uiteraard staat WiFi uit) in die paar minuten per dag dat de auto online is. Dus dat is bij deze ook bevestigd. Loop nu zo'n 4 updates achter, maar allemaal stonden ze in de queque.
Nog steeds in Bali?
Hoe staat het met de wagen na 3 maand? :P

• DS7

DS7

STIMPPYYY schreef op maandag 22 februari 2021 @ 19:37:
[...]

Dan moet ik daar nooit in de buurt komen ;). Moet eerlijk zeggen dat ik daar nooit eerder last van heb gehad. P is ook wel stugger dus wellicht scheelt dat.
Dat verbaast mij ook idd. Ik wil er KW V3 onder leggen met 25 mm verlaging. De LR is 55 mm verlaagd en die raakt wel eens wat, maar met 25 mm verlaging voor de P heb ik 20 mm extra speling en dat zou voldoende moeten zijn om zelden iets te raken.

• Malarky
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06-11 06:43

Malarky

Wils voor wat ieder

bottom line schreef op maandag 22 februari 2021 @ 19:59:
[...]

Nog steeds in Bali?
Hoe staat het met de wagen na 3 maand? :P
Ja woon nog steeds op Bali. Al ruim 3 maanden dus. Ik heb in TeslaFi de instellingen op gegeven moment naar default gerest omdat ik iets gedaan had waardoor die rap leegliep.

Nu in 4 weken van 50 naar 40÷ accu gegaan. Ik kom in maart terug, dus 4 maanden je Tesla niet rijden kan dus gewoon qua accu.

• bottom line
It's real!
Eerste nieuwe model s gespot met Yoke stuur!
(Elke andere gespotte versie had een gewoon standaard stuur)

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/EvQqZ6IU4AAASR5?format=jpg&name=large

• TNJ
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 29-10 20:44

TNJ

Frugalite

Is er een lijst met nieuwe tesla eigenaren, waarvan de referral code nog ongebruikt gebleven is? Je zou iedereen toch wat extra "miles" gunnen? Pay it forward. 😊

• bottom line
TNJ schreef op zondag 28 februari 2021 @ 11:46:
Is er een lijst met nieuwe tesla eigenaren, waarvan de referral code nog ongebruikt gebleven is? Je zou iedereen toch wat extra "miles" gunnen? Pay it forward. 😊
Referrals zijn oneindig. Dus je kan je code 0x delen maar ook 1000x keer.
Elke Tesla rijder heeft automatisch zijn eigen code, dus als je een vriend/collega hebt die met een Tesla rondrijd, kan je altijd met hem eens polsen voor de link ;)

[ Voor 3% gewijzigd door bottom line op 28-02-2021 12:37 ]

• TNJ
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 29-10 20:44

TNJ

Frugalite

bottom line schreef op zondag 28 februari 2021 @ 12:36:
[...]

Referrals zijn oneindig. Dus je kan je code 0x delen maar ook 1000x keer.
Elke Tesla rijder heeft automatisch zijn eigen code, dus als je een vriend/collega hebt die met een Tesla rondrijd, kan je altijd met hem eens polsen voor de link ;)
:) Collega is een manager en omdat hij sowieso "gratis" kan laden, zei hij in het voorbijlopen: "Ik die niks met de referral code". Dus als er nog iemand op 0 staat, PM maar. ;)

[EDIT] Ik ben voorzien. 3 PMs met referral kwamen in mijn inbox. d:)b (en Leftblank was de snelste)

[ Voor 8% gewijzigd door TNJ op 28-02-2021 15:32 ]

• Cyw00d
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-11 11:17
TNJ schreef op zondag 28 februari 2021 @ 11:46:
Hier een lijst met tweakers referrals van mensen die zich toen aan hebben gemeld om eventueel te helpen met proefritten voor mede-tweakers.

https://docs.google.com/s...DuBF6pds/edit?usp=sharing

[ Tesla MIG MYP ]

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 19:15

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

bottom line schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 22:49:
It's real!
Eerste nieuwe model s gespot met Yoke stuur!
(Elke andere gespotte versie had een gewoon standaard stuur)

[Twitter]
[Afbeelding]
Prachtig, ik wordt weer enorm hebberig van dit interieur :9~

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:51
revolution-nl schreef op maandag 1 maart 2021 @ 21:07:
[...]

Prachtig, ik wordt weer enorm hebberig van dit interieur :9~
Gek, zoveel valt er niet aan te hebben namelijk een stuur en een scherm, that’s it :p :+

[ Voor 8% gewijzigd door GeeMoney op 01-03-2021 21:58 ]

• Kid Jansen
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Zal wel aan mij liggen, maar ik vind het geïntegreerde scherm dat ik nu in m'n S heb véél beter staan. Geen gezicht die dashboards waar een tablet op is geplakt. Verder ziet dat houtfineer er extreem cheap uit, net plastic.

• sgouman
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 06-11 21:52
Weet iemand waarom de model 3 weer duurder is geworden?
Hij was in januari 46.980 en nu opeens weer 47980

• DS7

DS7

sgouman schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 11:14:
Omdat je nu in plaats van een MiC met LFP een MiUS met 2170L krijgt. Maar Tesla gaat wereldwijd over op LFP voor de SR+ (en voor de nieuwe kleine Tesla), dus wellicht straks weer 2.000 euro goedkoper.

• DS7

DS7

Kid Jansen schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 08:37:
Zal wel aan mij liggen, maar ik vind het geïntegreerde scherm dat ik nu in m'n S heb véél beter staan. Geen gezicht die dashboards waar een tablet op is geplakt. Verder ziet dat houtfineer er extreem cheap uit, net plastic.
Je kan de Model S ook krijgen zonder hout (gelukkig maar). Dat het scherm nu niet meer rechtop staat, maar gedraaid is, is wel erg prettig. Al vind ik ook wel dat het scherm in de oude S mooier is verwerkt.

• STIMPPYYY
DS7 schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 12:05:
[...]

Je kan de Model S ook krijgen zonder hout (gelukkig maar). Dat het scherm nu niet meer rechtop staat, maar gedraaid is, is wel erg prettig. Al vind ik ook wel dat het scherm in de oude S mooier is verwerkt.
Interieur van de huidige S is wel behoorlijk plastic fantastic. Dat is in de 3 al stukken beter. Vind dat persoonlijk een erg groot verschil. De nieuwe S hopelijk nog beter.

• DS7

DS7

STIMPPYYY schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 12:10:
[...]

Interieur van de huidige S is wel behoorlijk plastic fantastic. Dat is in de 3 al stukken beter. Vind dat persoonlijk een erg groot verschil. De nieuwe S hopelijk nog beter.
De huidige S is al de nieuwe S. Maar goed, die is nog niet in Nederland. Ik ben wel benieuwd, want zeker met de enorme range die je nu kan kiezen overweeg ik weer een overstap naar de S.

• bottom line
sgouman schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 11:14:
Omdat je nu dit krijgt:
Elektrische kofferbak,
Warmtepomp
Nieuwe middenconsole
USB-C poorten
USB in handschoenkastje
Chrome delete
Nieuwe lampen
...

• jmderonde
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14:01
DS7 schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 12:03:
[...]

Omdat je nu in plaats van een MiC met LFP een MiUS met 2170L krijgt. Maar Tesla gaat wereldwijd over op LFP voor de SR+ (en voor de nieuwe kleine Tesla), dus wellicht straks weer 2.000 euro goedkoper.
Ik ben benieuwd wat ik ga krijgen. Begin feb besteld.
Maar is ergens een goed overzicht van de voor/nadelen van MiC en MiUS?

• Deveon
  • Niet online
bottom line schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 12:16:
[...]

Omdat je nu dit krijgt:
Elektrische kofferbak,
Warmtepomp
Nieuwe middenconsole
USB-C poorten
USB in handschoenkastje
Chrome delete
Nieuwe lampen
...
Dat zat er in januari ook al op toch?

• bottom line
Deveon schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 12:53:
[...]

Niet op de SR+
Wel op de LR

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 21:08
Deveon schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 12:53:
[...]

Klopt. Bestellingen voor de prijsverhoging in januari (geen voorraad auto's) krijgen dit ook gewoon.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• bottom line
[Twitter: https://twitter.com/WholeMarsBlog/status/1367078795044249612?s=20]

Met nog een paar heel interessant video's eronder.
Maar het tijdsverschil is wel navenant in het voordeel voor Tesla.
Of hier de niet versnelde versie op YouTube

[ Voor 42% gewijzigd door bottom line op 03-03-2021 15:59 ]

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:45
bottom line schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 12:16:
[...]

Omdat je nu dit krijgt:
Elektrische kofferbak,
Warmtepomp
Nieuwe middenconsole
USB-C poorten
USB in handschoenkastje
Chrome delete
Nieuwe lampen
...
Alleen benieuwd hoeveel mensen dat krijgen. Tesla verkoopt bijna niets meer in Nederland.
Zullen toch moeten gaan zakken met de prijs.

• Deveon
  • Niet online
Hertog_Martin schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 16:55:
[...]

Alleen benieuwd hoeveel mensen dat krijgen. Tesla verkoopt bijna niets meer in Nederland.
Gezien ze voor de Model Y zelfs nog een aanbetaling van €2000 durven te vragen denk ik niet dat Tesla momenteel de behoefte heeft om verkoop in Europa aan te jagen. Elk ander model waaronder de Cybertruck is maar €100 aanbetalen. Ik heb z’n vermoeden dat ze voor Autopilot ontwikkeling liever zoveel mogelijk marktaandeel in de VS willen veroveren waar de concurrentie veel minder is.

• bottom line
Hertog_Martin schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 16:55:
[...]

Dan moet VW ook zakken in de prijs, want VW verkoopt ook bijna niets meer in Nederland |:(

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:45
bottom line schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 18:28:
[...]

Dan moet VW ook zakken in de prijs, want VW verkoopt ook bijna niets meer in Nederland |:(
ID3/4 verkopen beter dan Tesla. Maar goed ik bedoelde er enkel mee dat Nederland hele lastige markt voor ze wordt met deze prijsstelling en de prijzen in andere landen, nog los van lokale incentives, tonen aan dat er ruimte is om te zakken. De prijs met 1000 euro verhogen na wat eerder een gepaste correctie leek op basis van usd/euro koers helpt niet. Als ze volume willen blijven draaien in NL dan mag je wel stellen dat daarvoor de prijs dient te zakken zodat het fiscaal weer de voorkeur krijgt bij bedrijven.

• bottom line
Hertog_Martin schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 19:12:
[...]

ID3/4 verkopen beter dan Tesla. Maar goed ik bedoelde er enkel mee dat Nederland hele lastige markt voor ze wordt met deze prijsstelling en de prijzen in andere landen, nog los van lokale incentives, tonen aan dat er ruimte is om te zakken. De prijs met 1000 euro verhogen na wat eerder een gepaste correctie leek op basis van usd/euro koers helpt niet. Als ze volume willen blijven draaien in NL dan mag je wel stellen dat daarvoor de prijs dient te zakken zodat het fiscaal weer de voorkeur krijgt bij bedrijven.
Dan heb je duidelijk nog niet goed gezien hoeveel ID.3 en ID.4 er verkocht zijn dit jaar.
Notabene terwijl de fabriek op een 500km afstand ligt, terwijl Tesla 9000km moet afleggen.

Maar gelukkig voor jou is Nederland echt de enige belangrijke markt voor Tesla, dus prijs moet echt omlaag om te zorgen dat ze niet met voorraden blijven zitten..

• STIMPPYYY
[...]

Dan moeten dat wel forse verlagingen zijn. Of het nu 50 of 48 is zal niet zoveel uitmaken. Dat voor de basis versie. Denk dat het eerder naar de 30 moet. Dat gaat ‘m voorlopig niet worden. Wellicht in de vorm van een nieuw model.

• Kid Jansen
  • Niet online
bottom line schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 19:20:
Maar gelukkig voor jou is Nederland echt de enige belangrijke markt voor Tesla, dus prijs moet echt omlaag om te zorgen dat ze niet met voorraden blijven zitten.
Niet meer nee, door afbouwen van bijtellingsvoordeel, maar t/m 2018 waren we één van de belangrijkste landen voor Tesla door de toen nog lage bijtelling op de S en de X. 2019 was ook nog wel een goed jaar door de 3.

Nog steeds zijn we wel een interessante markt voor Tesla, al is het alleen maar vanwege onze infrastructuur. Nederland heeft de hoogste dichtheid van laadpunten ter wereld.

• DS7

DS7

[...]

Iedere Tesla die ze kunnen bouwen kunnen ze verkopen, terwijl alleen al in Nederland duizenden ID3/4’s werden gekentekend zonder verkocht te zijn eind dit jaar.

• RF1000
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:24
[...]

Kan het niet zijn dat er nog geen boot is aangekomen in NL. Is altijd 3e maand van het kwartaal toch?

Maar ID.3 verkopen?? vorig jaar hebben ze idd gewonnen op kentekenregistraties. Maar daarvan staan er nog velen (nu 1254, in werkelijkheid nog meer, het aantal 2020 auto's is alleen nog maar gestegen dit jaar) op autotrack te koop.

VW gaat dit jaar nog wel een issue krijgen denk ik want al die auto's tellen niet mee voor de CO2 berekeningen dit jaar.

https://www.autotrack.nl/...nummer=1&paginagrootte=30

• bottom line
RF1000 schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 08:32:
[...]

Kan het niet zijn dat er nog geen boot is aangekomen in NL. Is altijd 3e maand van het kwartaal toch?

Maar ID.3 verkopen?? vorig jaar hebben ze idd gewonnen op kentekenregistraties. Maar daarvan staan er nog velen (nu 1254, in werkelijkheid nog meer, het aantal 2020 auto's is alleen nog maar gestegen dit jaar) op autotrack te koop.

VW gaat dit jaar nog wel een issue krijgen denk ik want al die auto's tellen niet mee voor de CO2 berekeningen dit jaar.

https://www.autotrack.nl/...nummer=1&paginagrootte=30
Bwa, die doen in december gewoon dat truckje nog een keer.
Tot de moment dat dealers ermee blijven zitten, ze aan dumpingprijzen moeten verkopen, en het risico niet meer gaan nemen

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:12
Wie voor de volle mep een ID.3 of ID.4 heeft gekocht/geleased zal zich binnenkort erg bekocht gaan voelen..

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• Inspired
RichieB schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 09:06:
Wie voor de volle mep een ID.3 of ID.4 heeft gekocht/geleased zal zich binnenkort erg bekocht gaan voelen..
Zijn ook genoeg Tesla rijders dit dit gevoel wel kennen.. :)

Maar goed, er is gewoon meer concurrentie. En wellicht vind Tesla het ook allemaal wel prima. China en US zijn wellicht ook gewoon belangrijker nu. Ik ben wel benieuwd wat de sales in Europa gaan doen dit jaar voor Tesla. En of ze ineens met een flinke prijsverlaging komen en/of een Model 2.

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:58
Dit jaar verwacht ik een terugval voor Tesla. Volgend jaar als ze ook auto's hier gaan produceren leeft het misschien weer een beetje op, maar alleen als ze de prijzen ook aanpassen.

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Caelorum schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 10:48:
Dit jaar verwacht ik een terugval voor Tesla. Volgend jaar als ze ook auto's hier gaan produceren leeft het misschien weer een beetje op, maar alleen als ze de prijzen ook aanpassen.
Dit roepen mensen al jaren toch?
Welke concurrent heeft er een infotainment systeem op niveau Tesla en nog belangrijker: wie heeft er een concurrend Supercharger netwerk?

De meeste auto's op hetzelfde prijsniveau hebben een mindere range, leveren mindere prestaties en moeten het hebben van merktrouw of "premium" flair.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 27-10 20:11
Jeroenneman schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 10:51:
[...]

Welke concurrent heeft er een infotainment systeem op niveau Tesla en nog belangrijker: wie heeft er een concurrend Supercharger netwerk?

De meeste auto's op hetzelfde prijsniveau hebben een mindere range, leveren mindere prestaties en moeten het hebben van merktrouw of "premium" flair.
Drama is ook een vak he? Net zoals jij goede redenen geeft zijn die er ook de andere kant op:
1. Infotainment is het allerlaatste wat mij uitmaakt (en om mij heen, velen met mij; een auto moet rijden)
2. Supercharger netwerk wel geteld 1x gebruikt in 1.5 jaar omdat ik het wilde testen
3. Auto valt om de zoveel dagen uit elkaar, ja ik doe ook even mee in je drama. (vaker bij een SEC/Mobile geweest in 1,5 jaar dan de 10 jaar ervoor bij de garage)
4. Veel verplichte features die niet afdoende werken. Oude kaarten die wel ingrijpen op het systeem.

Het is goed dat er concurrentie is, maar laten we wel gebalanceerd houden. Range vs. prijs zou op dit moment de (enige) reden zijn om nog een Tesla te nemen voor mij. Maar alle kleine kwaaltjes eromheen beginnen meer en meer te irriteren.

Met de concurrentie die (heel) langzaamaan beter wordt, wordt het steeds spannender denk ik wie er in Europa winnend uitkomt.

• Jeroenneman

Jeroenneman

JohanB schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 11:02:
[...]

Drama is ook een vak he? Net zoals jij goede redenen geeft zijn die er ook de andere kant op:
1. Infotainment is het allerlaatste wat mij uitmaakt (en om mij heen, velen met mij; een auto moet rijden)
2. Supercharger netwerk wel geteld 1x gebruikt in 1.5 jaar omdat ik het wilde testen
3. Auto valt om de zoveel dagen uit elkaar, ja ik doe ook even mee in je drama. (vaker bij een SEC/Mobile geweest in 1,5 jaar dan de 10 jaar ervoor bij de garage)
4. Veel verplichte features die niet afdoende werken. Oude kaarten die wel ingrijpen op het systeem.

Het is goed dat er concurrentie is, maar laten we wel gebalanceerd houden. Range vs. prijs zou op dit moment de (enige) reden zijn om nog een Tesla te nemen voor mij. Maar alle kleine kwaaltjes eromheen beginnen meer en meer te irriteren.

Met de concurrentie die (heel) langzaamaan beter wordt, wordt het steeds spannender denk ik wie er in Europa winnend uitkomt.
We gaan het meemaken. (Ik letterlijk, krijg net de offerte binnen van de leasemaatschappij voor een zwarte LR uit december 2019). Voor de netto bijtelling die ik daarvoor ga betalen, de komende 4 jaar, ga ik geen andere auto vinden die me zoveel plezier gaat opleveren :)

Niks is perfect, en als ik zo in andere topics kijk, en collega's spreek, hoef ik niet eens proef te rijden in een ID.x model, en alle modellen van Peug, Opel, BMW, etc vallen af door te weinig range.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• bottom line
Welkom bij de club :)

• JohanB
Jeroenneman schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 11:25:
[...]

We gaan het meemaken. (Ik letterlijk, krijg net de offerte binnen van de leasemaatschappij voor een zwarte LR uit december 2019). Voor de netto bijtelling die ik daarvoor ga betalen, de komende 4 jaar, ga ik geen andere auto vinden die me zoveel plezier gaat opleveren :)

Niks is perfect, en als ik zo in andere topics kijk, en collega's spreek, hoef ik niet eens proef te rijden in een ID.x model, en alle modellen van Peug, Opel, BMW, etc vallen af door te weinig range.
Nice! Gefeliciteerd denk dat dat momenteel (een van) de beste keuze is! Laatste ook nog aan een vriend aangeraden, 4% kan niks tegenop.

• STIMPPYYY
JohanB schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 11:02:
[...]

Maar hij heeft wel een punt en ook gelijk. Zegt ook niet dat dit voor iedereen een reden moet zijn om voor Tesla te kiezen.

Persoonlijk zou ik wel graag met de concurrentie een keer rijden. Benieuwd hoe dat is. Als ik in 2019 de keuze had gehad met wat er allemaal beschikbaar is dan weet ik zeker dat ik zonder proefrit geen Tesla had genomen. Waarschijnlijk wat ruimers zoals de ID.4 of Enyaq. Ligt ook aan de gezinssamenstelling :). Denk dat dit met een proefrit wellicht dan weer anders was geweest.

• Jeroenneman

Jeroenneman

JohanB schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 12:11:
[...]

Nice! Gefeliciteerd denk dat dat momenteel (een van) de beste keuze is! Laatste ook nog aan een vriend aangeraden, 4% kan niks tegenop.
Klopt, kost uiteindelijk ongeveer evenveel als een redelijk kale Polo of Clio... Maar dan een die binnen 5 sec op de 100 zit, en waarin je Netflix kunt kijken ;)

Ik denk ook echt wel dat ik nog minpunten ga vinden aan de auto, maar dat kan ik voor elk model doen. Ik heb nog nooit in een auto gezeten waar ik niet iets aan wilde veranderen qua functies, indeling of styling. Nu alleen hopen dat de gemeente besluit om een laadpaal op een enigzins fatsoenlijke plek neer te zetten, en dat ik voor de langere vakanties af en toe een collega kan vinden die wil ruilen (al verwacht ik daar héél weinig problemen mee :P )

Nu dus maar eens op zoek naar een goede locatie om de chrome delete te laten uitvoeren, en om wat accessoires te gaan shoppen.

• Caelorum
[...]
Dit roepen mensen al jaren toch?[...]
Ja, maar tegenstelling tot vorige jaren zijn er nu 1) andere automerken die ook auto's hebben die ruimschoots voldoen en 2) de belasting/subsidieregels in de verschillende landen dusdanig aangepast dat deze gunstiger zijn voor de auto's van precies die merken.
[...]Welke concurrent heeft er een infotainment systeem op niveau Tesla[...]
Niemand, maar het is een leuke extra, maar zeker niet een doorslaggevende factor. Daarnaast hebben de andere merken bijv Apple Car of Android Auto en hoewel mij dat veel uitmaakt (mijn model 3 is prima) ken ik genoeg mensen die dat wel als een enorme plus boven die van Tesla zien.
[...] en nog belangrijker: wie heeft er een concurrend Supercharger netwerk?[...]
Je bedoelt zoals die van dat Nederlandse bedrijf die enorm hard aan de weg timmeren? Ik sta ondertussen met een model 3 net zo vaak, zo niet vaker bij hun dan aan de Supercharger. Die Superchargers zijn fijn, vooral als het drukker wordt, maar ook zonder heb je een dekkend snelladernetwerk in Nederland, met een steeds betere dekking buiten Europa. Nog los van alle andere snellaadnetwerken die er zijn.
[...]De meeste auto's op hetzelfde prijsniveau hebben een mindere range, leveren mindere prestaties en moeten het hebben van merktrouw of "premium" flair.
Tuurlijk, maar in de range van de model r zijn die auto's vaak goedkoper. En waar die auto's ook steeds goedkoper wordt, verhoogd Tesla doodleuk de prijzen :)

Voor de topsegment zal je altijd beter bij Tesla kunnen aankloppen, maar bij de bulk van de auto's zullen ze echt wat werk moeten gaan verzetten.

• bottom line
Caelorum schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 13:34:
[...]
[...]

Je bedoelt zoals die van dat Nederlandse bedrijf die enorm hard aan de weg timmeren? Ik sta ondertussen met een model 3 net zo vaak, zo niet vaker bij hun dan aan de Supercharger. Die Superchargers zijn fijn, vooral als het drukker wordt, maar ook zonder heb je een dekkend snelladernetwerk in Nederland, met een steeds betere dekking buiten Europa. Nog los van alle andere snellaadnetwerken die er zijn.
Zou er niet vanuit gaan dat je probleemloos kunt laden bij FastNed. Ten eerste moet je geluk hebben dat die paal werkt, en ten tweede is de kans dat die FastNed laadpalen allemaal bezet zijn, ondertussen veel groter geworden dan dat elke laadplek bij de SuC vol staat.
Vroeger wel, maar ondertussen is er zo'n stijging gebeurd, dat men met een niet-Tesla, tijdens standaard reisuittochten, toch veel back-ups gaat moeten nodig hebben.

• Insidious
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 01-11 11:20

Insidious

Professionele amateur

Parkeer ik vanochtend bij mijn werk en vraagt mijn M3 of ik de update wil uitvoeren. Waarom niet, SoC is ongeveer 77%. Wil ik op het einde van de dag naar huis, gaat de auto niet meer open?! App maakt geen connectie en de auto reageert ook niet op het pasje bij de tussenstijl. Bellen met Tesla; “nee, ik krijg ook geen verbinding.” Lekker dan, ik kom op geen mogelijkheid de auto in. Morgen moet ik weer bellen om de auto eventueel te laten wegslepen of ze kunnen misschien de auto een “boost” geven; wat dat ook moge inhouden. Gelukkig is het een leaseauto, maar er zouden nog kosten aan verbonden kunnen zitten. Prima tevreden verder met de auto maar bijzonder is het wel. Iemand anders ook wel eens last van gehad? Vergeet ik nog wat waardoor ik mogelijk in de auto kan komen?

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:31
[...]

Ionity heeft:
- betere laadhardware (sneller, waar Tesla nog niet heel ver staat met de v3 rollout)
- betere locaties (dichter/op snelweg, ipv verder weg)
- groeit sneller in aantallen (absoluut en procentueel) dan het supercharger netwerk
- heeft een minder dense dekking dan het supercharger netwerk

Waar het supercharger netwerk een paar jaar geleden een immens voordeel was, is dat eigenlijk in West-Europa vrijwel weggeëbd. Ga je naar de uithoeken van Europa, dan wordt het verschil wel weer duidelijker.
Maar bieden wel meer, segment conforme, features aan voor dat prijsniveau. Voor D/E-segmenters zijn de mogelijkheiden van Tesla's zeker niet marktleidend. Matrix LED, (AR) head up display, RCTA of full brake-by-wire wordt er niet aangeboden.
Dergelijke dingen worden hier wel vaak afgedaan als overbodig, maar items als full brake-by-wire maken de overstap van ICE naar EV voor het modale publiek wel zo naadloos mogelijk (al dan niet onbewust).

Je batterij, efficiëntie en acceleratie mag dan nog zo goed zijn, een auto is een som van de delen en sommige van die delen zijn nu eenmaal beter bij de concurrentie (die anno 2020/2021 wel echt op stoom komt).
Dan gaat er waarschijnlijk wel iets moeten gebeuren op vlak van prijs en/of feature updates om concurrentieel te blijven. Neem daarbij dat er bij de gevestigde orde de catalogusprijs nooit de prijs is die je betaalt, en dat bij Tesla wel is. (iets dat vaak wordt vergeten als er vergeleken wordt).

• Jeroenneman

Jeroenneman

AndRo555 schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 19:52:
[...]

Ionity heeft:
- betere laadhardware (sneller, waar Tesla nog niet heel ver staat met de v3 rollout)
- groeit sneller in aantallen (absoluut en procentueel) dan het supercharger netwerk

Waar het supercharger netwerk een paar jaar geleden een immens voordeel was, is dat eigenlijk in West-Europa vrijwel weggeëbd. Ga je naar de uithoeken van Europa, dan wordt het verschil wel weer duidelijker.

[...]

Maar bieden wel meer, segment conforme, features aan voor dat prijsniveau. Voor D/E-segmenters zijn de mogelijkheiden van Tesla's zeker niet marktleidend. Matrix LED, (AR) head up display, RCTA of full brake-by-wire wordt er niet aangeboden.
Dergelijke dingen worden hier wel vaak afgedaan als overbodig, maar items als full brake-by-wire maken de overstap van ICE naar EV voor het modale publiek wel zo naadloos mogelijk (al dan niet onbewust).

Je batterij, efficiëntie en acceleratie mag dan nog zo goed zijn, een auto is een som van de delen en sommige van die delen zijn nu eenmaal beter bij de concurrentie (die anno 2020/2021 wel echt op stoom komt).
Dan gaat er waarschijnlijk wel iets moeten gebeuren op vlak van prijs en/of feature updates om concurrentieel te blijven. Neem daarbij dat er bij de gevestigde orde de catalogusprijs nooit de prijs is die je betaalt, en dat bij Tesla wel is. (iets dat vaak wordt vergeten als er vergeleken wordt).
Wat betreft Ionity, hoeveel betaal ik daar per kWh? En wil ik langs een snelweg staan, of een kopje koffie drinken in het hotel naast de oplader?

Wat betreft de andere punten: ja, ik wil ook een model 3 met Matrix verlichting, HUD, side-assist gewoon in de spiegel ipv op het scherm enzo. Brake by wire ken ik niet, geen idee of dit een voordeel of nadeel is. Maar goed, die model 3 met alle features is er nog niet, en er is geen andere auto met toegang tot het Supercharger netwerk, of de prestaties van een Tesla (in dezelfde prijsklasse, een Taycan of e-Tron GT reken ik even niet mee)

• bottom line
Insidious schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 19:38:
Parkeer ik vanochtend bij mijn werk en vraagt mijn M3 of ik de update wil uitvoeren. Waarom niet, SoC is ongeveer 77%. Wil ik op het einde van de dag naar huis, gaat de auto niet meer open?! App maakt geen connectie en de auto reageert ook niet op het pasje bij de tussenstijl. Bellen met Tesla; “nee, ik krijg ook geen verbinding.” Lekker dan, ik kom op geen mogelijkheid de auto in. Morgen moet ik weer bellen om de auto eventueel te laten wegslepen of ze kunnen misschien de auto een “boost” geven; wat dat ook moge inhouden. Gelukkig is het een leaseauto, maar er zouden nog kosten aan verbonden kunnen zitten. Prima tevreden verder met de auto maar bijzonder is het wel. Iemand anders ook wel eens last van gehad? Vergeet ik nog wat waardoor ik mogelijk in de auto kan komen?
12v batterij opladen misschien :)
Maar als je auto op het werk staat is dat waarschijnlijk teveel moeite.

• AndRo555
Jeroenneman schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 20:06:
[...]

Wat betreft Ionity, hoeveel betaal ik daar per kWh? En wil ik langs een snelweg staan, of een kopje koffie drinken in het hotel naast de oplader?
Ik snap nooit die obsessie met snellader prijzen. Als het gros van je energie daar haalt dan is een EV misshcien niet voor jou, in de andere gevallen is het maar iets wat je sporadisch doet. Totale kost per energie is dan niet zo relevant, orde grootte TCO van de wagen zelfs verwaarloosbaar.
De waarde van de snellader ligt hem meer in de pijp (hoeveelheid kW) van de lader als ook de locatie (tijdverlies) en beschikbaarheid. Juist allemaal dingen die (bijna optimaal) gewaarborgd worden door hoge prijzen (geen onnodig gebruik van een gelimiteerd resource).
Ongeacht het kopje koffie is het laatste wat je wil aanschuiven aan een volle snellaadlocatie omdat er iemand aan 0.25€/kWh er een uur stroom wil binnenhalen omdat het goedkoper is dan thuis te laden.

Natuurlijk wordt dat dan weer aangehaald door het anti-EV publiek om te zeggen dat EV rijden veel duurder is dan ICE, maar dat is een ander probleem
Wat betreft de andere punten: ja, ik wil ook een model 3 met Matrix verlichting, HUD, side-assist gewoon in de spiegel ipv op het scherm enzo. Brake by wire ken ik niet, geen idee of dit een voordeel of nadeel is. Maar goed, die model 3 met alle features is er nog niet, en er is geen andere auto met toegang tot het Supercharger netwerk, of de prestaties van een Tesla (in dezelfde prijsklasse, een Taycan of e-Tron GT reken ik even niet mee)
Wat ik hier lees is dat buiten de performance van de Model 3 er eigenlijk geen specifieke redenen zijn om de Model 3 te verkiezen boven concurrentie. (helemaal niets mis mee btw 8) )
Als Jan modaal, die vaak niet geeft om performance, gaat rondkijken voor een EV dan is het speelveld van fabrikanten toch veel egaler dan dat er in dit topic soms doet lijken.

• Jeroenneman

Jeroenneman

AndRo555 schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 20:35:
[...]

Ik snap nooit die obsessie met snellader prijzen. Als het gros van je energie daar haalt dan is een EV misshcien niet voor jou, in de andere gevallen is het maar iets wat je sporadisch doet. Totale kost per energie is dan niet zo relevant, orde grootte TCO van de wagen zelfs verwaarloosbaar.
De waarde van de snellader ligt hem meer in de pijp (hoeveelheid kW) van de lader als ook de locatie (tijdverlies) en beschikbaarheid. Juist allemaal dingen die (bijna optimaal) gewaarborgd worden door hoge prijzen (geen onnodig gebruik van een gelimiteerd resource).
Ongeacht het kopje koffie is het laatste wat je wil aanschuiven aan een volle snellaadlocatie omdat er iemand aan 0.25€/kWh er een uur stroom wil binnenhalen omdat het goedkoper is dan thuis te laden.

Natuurlijk wordt dat dan weer aangehaald door het anti-EV publiek om te zeggen dat EV rijden veel duurder is dan ICE, maar dat is een ander probleem

[...]

Wat ik hier lees is dat buiten de performance van de Model 3 er eigenlijk geen specifieke redenen zijn om de Model 3 te verkiezen boven concurrentie. (helemaal niets mis mee btw 8) )
Als Jan modaal, die vaak niet geeft om performance, gaat rondkijken voor een EV dan is het speelveld van fabrikanten toch veel egaler dan dat er in dit topic soms doet lijken.
Klopt, er is meer concurrentie bijgekomen met interessante producten. Voor mij zijn een Enyaq of Ioniq 5 te laat leverbaar. Maar meer concurrentie != Tesla is nu totaal oninteressant geworden. En dat was de bewering waar ik initieel op reageerde ;)

Over een paar jaar met kinderen was ik voor de e-Niro V2 gegaan. Nu, als koppel zonder kinderen, zonder vaak grote boodschappen en met ouders met een lel van een stationwagen voor de vakanties, is het vooral een auto die leuk mag zijn. En gezien onze ervaringen in een leen Model S, willen we die performance wel allebei graag >:)

• Inspired
[...]

Ionity heeft:

..
Even wat cijfers.

In Europa heeft Ionity vanaf begin 2020 een 468 palen in de bedrijf gezet verspreid over 122 sites. Tesla had 96 nieuwe sites maar dan met 944 palen.

Ionity heeft in totaal 341 sites met 1357 palen. Tesla heeft 676 sites en 6637 palen. Ionity loopt Tesla qua sites dus maar met 26 sites in. Om het verschil in locaties in te lopen zijn ze met de huidige snelheid nog meer dan tien jaar bezig.

Tesla niet snel met uitrol van v3? Ze hebben al 1450 palen. Al meer dan alle Ionity palen bij elkaar. Dus hoezo betere hardware? Ook is het verschil voor de meeste auto's tussen 350kW bij Ionity en SuC v2 nou ook weer niet zo schokkend.

De sites van Ionity zijn beter gelegen maar vaak ook aan beide kanten van de snelweg. Dus in de praktijk kom je een stuk minder bruikare sites tegen. (50%) SuC locaties liggen niet aan de snelweg doorgaans, daardoor wel van beide kanten te bereiken en veel meer palen.

Dus hoezo ze groeien sneller absoluut? In aantal sites heb je gelijk. Aantal nuttige locaties per reis niet en aantal palen al helemaal niet. De 4 palen per locaties is ook aan de lage kant als ik de drukte bij de SuCs al zie.

Ionity moet veel meer auto's (gaan) bedienen. In Europa zijn al flink meer non-Tesla's op de weg. Als die allemaal in 2022 lekker op vakantie gaan gaat het gezellig worden bij de palen.

• Jeroenneman

Jeroenneman

Inspired schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 21:01:
[...]

Even wat cijfers.

In Europa heeft Ionity vanaf begin 2020 een 468 palen in de bedrijf gezet verspreid over 122 sites. Tesla had 96 nieuwe sites maar dan met 944 palen.

Ionity heeft in totaal 341 sites met 1357 palen. Tesla heeft 676 sites en 6637 palen. Ionity loopt Tesla qua sites dus maar met 26 sites in. Om het verschil in locaties in te lopen zijn ze met de huidige snelheid nog meer dan tien jaar bezig.

Tesla niet snel met uitrol van v3? Ze hebben al 1450 palen. Al meer dan alle Ionity palen bij elkaar. Dus hoezo betere hardware? Ook is het verschil voor de meeste auto's tussen 350kW bij Ionity en SuC v2 nou ook weer niet zo schokkend.

De sites van Ionity zijn beter gelegen maar vaak ook aan beide kanten van de snelweg. Dus in de praktijk kom je een stuk minder bruikare sites tegen. (50%) SuC locaties liggen niet aan de snelweg doorgaans, daardoor wel van beide kanten te bereiken en veel meer palen.

Dus hoezo ze groeien sneller absoluut? In aantal sites heb je gelijk. Aantal nuttige locaties per reis niet en aantal palen al helemaal niet. De 4 palen per locaties is ook aan de lage kant als ik de drukte bij de SuCs al zie.

Ionity moet veel meer auto's (gaan) bedienen. In Europa zijn al flink meer non-Tesla's op de weg. Als die allemaal in 2022 lekker op vakantie gaan gaat het gezellig worden bij de palen.
En het mooiste: een Tesla kan overal laden (al dan niet tegen absurde tarieven). Met een andere auto kun je gewoon letterlijk niet terecht bij een Supercharger. Als het dus écht een keer moet, dan stop je bij Ionity, FastNed of whatever. Het is voor een Tesla dus én én, niet of.

• STIMPPYYY
[...]

[...]

Ik vind dat je op beide punten te kort door de bocht gaat. Laten we wel wezen dat meer concurrentie goed is voor iedereen.

Supercharger netwerk is Tesla only. Dus resources voldoende. Daarnaast is de prijs laag. Dus kwaliteit en lage prijs. Iets wat vaak niet hand in hand gaat. Zoals je ziet aan andere snelladers (Ionity b.v.). De locaties zijn (voor zover ik weet) meestal op plek waar je kunt ontspannen. Als je het dan hebt over verwaarloosbaar, dan zijn die paar minuten extra op een lange rit geen probleem als je daarbij kunt ontspannen op een prettige plek. Laden duurt toch altijd wel een minuut of 30.

Als je het hebt over het feit dat er geen andere reden meer is om een Tesla te kiezen. Kijk even in alle andere topics waar je overspoelt wordt met fouten en problemen met software. Ik vind dat schrikbarend. Dat kan nu best een reden zijn om toch voor een Tesla te kiezen

• Deveon
  • Niet online
[...]

Ionity heeft:
Volgens mij is Ionity met een 400 volt batterij nog steeds beperkt tot (een zeer royale) 200 KW. Tesla V3 Superchargers zijn dacht ik volgens de specificaties op de lader zelf ook geschikt voor 800 volt, maar de auto’s kunnen dat niet aan. Als Tesla deze stap ooit gaat maken kan dat de laadtijden nog wel eens enorm verkorten. Dat zal ook eindelijk logica brengen naar deze (oude) tweet:

Wie weet maken ze met de nieuwe batterij van de Plaid+ en Europese Model Y ook de stap naar 800 volt en wordt 400+ KW opeens doorbroken.

• AndRo555
Inspired schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 21:01:
[...]

Even wat cijfers.

Ik zie veel cijfers maar geen tegenstrijdige cijfers met mijn statements.

Het aantal palen per station is in C een non-argument. Het is niet dat je aan twee palen tegelijk kan laden. Heel leuk dat dat er veel palen zijn, maar wat er uiteindelijk toe doet is dat er een beschikbaar is. Dingen die daar niet bij helpen zijn onder andere de lage prijs, lage snelheden (v2), power splitting (v2), gratis laden, etc. kWh per laadpaalminuut onder drukte is nu niet bepaald SuC's (vooral v2) beste metric. Zeker niet door de harde taper van vele Tesla's, het gebrek aan top buffer en het gebrek aan facturatie per tijd.

En zo ver ik weet is er toch echt nog altijd meer laaddruk bij de SuC's dan bij andere op die piekmomenten. (bv wintersport).
STIMPPYYY schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 21:11:
[...]

Ik vind dat je op beide punten te kort door de bocht gaat. Laten we wel wezen dat meer concurrentie goed is voor iedereen.

Supercharger netwerk is Tesla only. Dus resources voldoende.
Hoe kan het dan dat er wachtrijen zijn op drukke momenten? Snelladers blijft een beperkt goed in drukke tijden, hoeveel je er ook neer zet (om den duur ben je grid gelimiteerd). Utilisatie/waarde is dan ook best optimaal door te stimuleren richting enkel het broodnodige gebruik.
Daarnaast is de prijs laag. Dus kwaliteit en lage prijs. Iets wat vaak niet hand in hand gaat. Zoals je ziet aan andere snelladers (Ionity b.v.). De locaties zijn (voor zover ik weet) meestal op plek waar je kunt ontspannen. Als je het dan hebt over verwaarloosbaar, dan zijn die paar minuten extra op een lange rit geen probleem als je daarbij kunt ontspannen op een prettige plek. Laden duurt toch altijd wel een minuut of 30.
Is dat niet de insteek die inherent in de SuC locaties zit? Of je kiest voor een omweg, rustige locatie en koffie erbij maar neemt genoegen met een hoop extra tijd. Of je gaat voor zo snel mogelijk net genoeg bijladen vlak naast de snelweg om tot de bestemming te komen.

Ik ben van mening dat de kwaliteit en waarde van een snellader deels gewaarborgd kan worden door de hoge prijs (ja I know, klinkt vreemd). Een prijs die ideaal gezien ook nog per tijdseenheid gefactureerd wordt. Immers is tijd een betere proxy voor snellader kost dan de geladen energie.
Als je het hebt over het feit dat er geen andere reden meer is om een Tesla te kiezen. Kijk even in alle andere topics waar je overspoelt wordt met fouten en problemen met software. Ik vind dat schrikbarend. Dat kan nu best een reden zijn om toch voor een Tesla te kiezen
Dat argument gaat evengoed op voor Tesla's. Nota bene nog geen 3 uur geleden post hier iemand van een geïmmobiliseerd voertuig door software. ;)
Deveon schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 21:32:
[...]

Volgens mij is Ionity met een 400 volt batterij nog steeds beperkt tot (een zeer royale) 200 KW. Tesla V3 Superchargers zijn dacht ik volgens de specificaties op de lader zelf ook geschikt voor 800 volt, maar de auto’s kunnen dat niet aan. Als Tesla deze stap ooit gaat maken kan dat de laadtijden nog wel eens enorm verkorten. Dat zal ook eindelijk logica brengen naar deze (oude) tweet:
[Embed]

Wie weet maken ze met de nieuwe batterij van de Plaid+ en Europese Model Y ook de stap naar 800 volt en wordt 400+ KW opeens doorbroken.
Ik weet niet hoever Tesla deze keer over de CCS spec plant te gaan, maar ABB, Efacec, etc. hebben ook 500A 920V DC mogelijkheden, dus met een lichte aanpassingen (ander front end) zouden die ook 460kW kunnen leveren. Evenwaardig aan v3 imho.

[ Voor 10% gewijzigd door AndRo555 op 04-03-2021 23:32 ]

• Inspired
AndRo555 schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 21:33:
[...]

Het aantal palen per station is in C een non-argument. Het is niet dat je aan twee palen tegelijk kan laden. Heel leuk dat dat er veel palen zijn, maar wat er uiteindelijk toe doet is dat er een beschikbaar is. Dingen die daar niet bij helpen zijn onder andere de lage prijs, lage snelheden (v2), power splitting (v2), gratis laden, etc. kWh per laadpaalminuut onder drukte is nu niet bepaald SuC's (vooral v2) beste metric. Zeker niet door de harde taper van vele Tesla's, het gebrek aan top buffer en het gebrek aan facturatie per tijd.

En zo ver ik weet is er toch echt nog altijd meer laaddruk bij de SuC's dan bij andere op die piekmomenten. (bv wintersport).

..
Je kunt ook niet links en rechts van de snelweg op 1 rit laden. Maar goed, prima. Ionity is beter. Daarom wil iedereen met een BEV graag bij Tesla kunnen laden. Ionity loopt gewoon qua sites (en palen) ver achter. En met dit tempo gaan ze Tesla nooit inhalen. Terwijl ze dit juist wel zouden moeten aangezien er in 2020 (en 2021) veel non Tesla's op de weg komen. Die rijen bij Ionity gaan we echt wel zien als COVID weg is. Dan zul je zien wat het nut is van meer dan 4 paaltjes per locatie.

• AndRo555
Inspired schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 21:41:
[...]

Je kunt ook niet links en rechts van de snelweg op 1 rit laden. Maar goed, prima. Ionity is beter. Daarom wil iedereen met een BEV graag bij Tesla kunnen laden. Ionity loopt gewoon qua sites (en palen) ver achter. En met dit tempo gaan ze Tesla nooit inhalen. Terwijl ze dit juist wel zouden moeten aangezien er in 2020 (en 2021) veel non Tesla's op de weg komen. Die rijen bij Ionity gaan we echt wel zien als COVID weg is. Dan zul je zien wat het nut is van meer dan 4 paaltjes per locatie.
Je geeft zelf aan dat Ionity meer sites heeft neergezet dan Tesla in 2020 en nu: "En met dit tempo gaan ze Tesla nooit inhalen."
Daarnaast is Ionity gelukkig niet de enige aanbieder van publieke CCS snelladers in Europa. ;)

• Inspired
AndRo555 schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 21:46:
[...]

Je geeft zelf aan dat Ionity meer sites heeft neergezet dan Tesla in 2020 en nu: "En met dit tempo gaan ze Tesla nooit inhalen."
Daarnaast is Ionity gelukkig niet de enige aanbieder van publieke CCS snelladers in Europa. ;)
Heb je gelezen hoeveel ze achter lopen? En qua palen zetten ze netto er veel minder neer. Nu 48 sites in aanbouw tegen 30 van Tesla. Zo ga je het verschil van 300+ sites wel inlopen ja. Over 16 jaar. Komt nog eens bij dat netto locaties per rit bij Ionity zo 30-40% minder is omdat ze aan beide kanten van de snelweg staan.

• STIMPPYYY
AndRo555 schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 21:46:
[...]

Er is een praktijkvoorbeeld. Kijk naar Noorwegen. Chaos bij de non-Tesla chargers op drukke dagen.

Je geeft aan dat er wachtrijen zijn, welke bedoel je dan? Ik zie nooit wachtrijen. Maar dan nog, het zijn Tesla only sites. Als er überhaupt wachtrijen zijn dan betekent het dat er veel meer Tesla’s rondrijden en dus worden verkocht. Die ook nog kunnen uitwijken naar een andere snellader. Dat trucje kan andersom niet met een andere EV. Dus hoe meer EV’s we krijgen van andere merken hoe sneller we de capaciteitsbeperking van de snellaadstations zullen merken.

Ook je argument van software problemen is bijzonder zwak. Daaruit kan ik afleiden dat je (volgens mij) niet erg actief bent in andere topics.

• bottom line
AndRo555 schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 21:33:
[...]

[...]

Hoe kant het dan dat er wachtrijen zijn op drukke momenten? Snelladers blijft een beperkt goed in drukke tijden, hoeveel je er ook neer zet (om den duur ben je grid gelimiteerd). Utilisatie/waarde is dan ook best optimaal door te stimuleren richting enkel het broodnodige gebruik.
Hahaha,
Hier ben je weer met je belachelijk argument waarvan 100% eigen verzinselen / zonder cijfers te raadplegen is, zonder dat je uberhaupt waarschijnlijk eigen ervaring hebt om afstanden af te leggen met EV's.
Blijf jij maar rond de kerktoren rijden.

Welke EV rijd je trouwens? Leuk om te weten als je ik je aan een 350kW Ionity zie staan, te wachten, terwijl andere wagens elke paal bezet houdt met hun laadsnelheid van 50kW terwijl ze daarvoor €0,89 betalen per kWh. Of per minuut zou echt wel fantastisch zijn _/-\o_

[ Voor 10% gewijzigd door bottom line op 04-03-2021 22:57 ]

• AndRo555
bottom line schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 22:51:
[...]

Hahaha,
Hier ben je weer met je belachelijk argument waarvan 100% eigen verzinselen / zonder cijfers te raadplegen is, zonder dat je uberhaupt waarschijnlijk eigen ervaring hebt om afstanden af te leggen met EV's.
Blijf jij maar rond de kerktoren rijden.

Welke EV rijd je trouwens?
De enige BEV die ik rijd heeft 600+kWh, daar sta je uren mee aan de Ionity paal. Helemaal vol kan je dan wel weer net 400km rijden als het weer mee zit, dat wel. 8)

Een logische discussie in een merk specifiek topic zal je hier niet snel bereiken, blijkt al weer. De gevoelige snaar is hier al snel geraakt.
Leuk om te weten als je ik je aan een 350kW Ionity zie staan, te wachten, terwijl andere wagens elke paal bezet houdt met hun laadsnelheid van 50kW terwijl ze daarvoor €0,89 betalen per kWh. Of per minuut zou echt wel fantastisch zijn _/-\o_
Dat is toch net het hele punt? Als er per minuut (gedifferentieerd naar waarde, lees: laadpaal vermogen) betaald moet worden neem je zo min mogelijk een oversized lader en is de kans groter dat de laders optimaal worden ingezet en is het wachten tot een globaal minimum beperkt.

[ Voor 49% gewijzigd door AndRo555 op 04-03-2021 23:50 ]

• DS7

DS7

[...]

[...]

Ionity staat doorgaans op vergelijkbare plaatsen met waar de Superchargers staan. En met een Tesla kan ik zowel naar de SuC als de Ionity.

Redenen om Tesla te verkiezen boven andere BEV’s is dat Tesla nu eenmaal de betere BEV is. Meer range, meer efficiëntie, beste laadstructuur, enz.

Ja, Porsche (en nu de nieuwste Audi) hebben ook interessante BEV’s op de markt gezet. Ze zijn wel minder ruim dan de M3 en kosten zelfs in meest kale vorm al in de goedkoopste uitvoering fors meer dan een Performance M3 en na het driftig aanvinken komt daar zo nog een SR+ of zelfs een P aan accessoires bij.

Dan heb je op zichzelf een leuker aangeklede auto en in het geval van Audi een mooiere auto om te zien, maar wel minder range, minder laadmogelijkheden, enz.

Zelfs bij VAG geven ze toe dat Tesla nog altijd een ruime voorsprong heeft.

En als de geruchten kloppen heeft Tesla eind dit jaar nog voor 25.000 euro een BEV in de aanbieding. Wat zou dat doen met de markt?

• bottom line
AndRo555 schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 23:22:
[...]

De enige BEV die ik rijd heeft 600+kWh, daar sta je uren mee aan de Ionity paal. Helemaal vol kan je dan wel weer net 400km rijden als het weer mee zit, dat wel. 8)

Een logische discussie in een merk specifiek topic zal je hier niet snel bereiken, blijkt al weer. De gevoelige snaar is hier al snel geraakt.
Als jij opzoekwerk doet, dan had jij geweten dat
Ionity + 1.360 laadpalen heeft
Tesla SuC: 6.026
Tesla SuC v3: 1.046

Waarvan de v2 SuC van 70kW (gedeeld) tot 150kW (enkel)
Maar door je gebrek aan ervaring heb je natuurlijk geen snars verstand van wat EV rijders willen, dus wel grappig dat jij verondersteld dat je alle wijsheid in verband met snelladen hebt.
Want de meerderheid van de snellaadpalen van andere merken is gewoon 50kW. Is enkel Ionity waarvan je zeker kan zijn, dat het hoger kan.
Dan heeft iedereen 10x liever een laadplein met 12 laders, waar je in het slechtste geval 70kW laad, terwijl je 10 locaties tegenkomt waarvan er 2 meer kunnen geven als 150kW (waarvan slechts een minderheid van de andere EVs deze snelheid ook echt kan gebruiken).
Dat is toch net het hele punt? Als er per minuut (gedifferentieerd naar waarde, lees: laadpaal vermogen) betaald moet worden neem je zo min mogelijk een oversized lader en is de kans groter dat de laders optimaal worden ingezet en is het wachten tot een globaal minimum beperkt.
Nee jij komt met de commentaar dat Tesla het probleem heeft door niet te werken met laden per minuut.
Fastned en Ionity werken ook zo niet, dus waarom gebruik je dat zelfs als argument tegen Tesla?
FYI, Tesla heeft als enige snellader een boetetarief, dat begint te lopen zodra je de limiet hebt bereikt (en bij drukke momenten kan je slechts laden tot 80%). €1 per minuut.
Een Polestar kan tot 100% tegen 5kW laten druppelen bij Ionity zonder enige vorm stimulering om te vertrekken.

Maarja, met iemand die 0 ervaring heeft, kan je toch moeilijk discussieren. Gelukkig zijn er nog wel intelligente mensen die geen schrik hebben voor verandering.

• Caelorum
@bottom line hou het even netjes. Is wel zo leuk voor de mensen die hier lezen.
bottom line schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 09:35:
[...]
Als jij opzoekwerk doet, dan had jij geweten dat
[...]
Maar door je gebrek aan ervaring heb je natuurlijk geen snars verstand van wat EV rijders willen, dus wel grappig dat jij verondersteld dat je alle wijsheid in verband met snelladen hebt.
[...]
Want de meerderheid van de snellaadpalen van andere merken is gewoon 50kW. Is enkel Ionity waarvan je zeker kan zijn, dat het hoger kan.[...]
Dan heeft iedereen 10x liever een laadplein met 12 laders, waar je in het slechtste geval 70kW laad, terwijl je 10 locaties tegenkomt waarvan er 2 meer kunnen geven als 150kW (waarvan slechts een minderheid van de andere EVs deze snelheid ook echt kan gebruiken).
[...]
Ik zie iig meer en meer Fastned laadplekken worden uitgebreid met ten minste 1 300kW station. Niet schokkend, maar er zit wel vooruitgang in :)

Verwijderd

Caelorum schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 09:55:
@bottom line hou het even netjes. Is wel zo leuk voor de mensen die hier lezen.
Het is wel chill dat iemand nog het geduld heeft om onderbuik-roeptoeters terug hun hok in te slaan.

• bottom line

• bottom line
Caelorum schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 09:55:
Ik zie iig meer en meer Fastned laadplekken worden uitgebreid met ten minste 1 300kW station. Niet schokkend, maar er zit wel vooruitgang in :)
Vergeet er dan ook niet bij te zeggen dat ook v3 continu worden bijgebouwd. Want iedereen doet hier steeds alsof concurrenten Tesla aan het voorbij hollen zijn.
Er zijn al concrete plannen (dus vergunningsfase ofwel constructie) om 385 v3 superchargers bij te bouwen, 32 v2 en nog een extra 232 (nog onbekend dewelk, maar vermoedelijk v3). Maak me maar wakker als Ionity en Fastned aan dezelfde snelheid bezig zijn en ze betaalbaar worden voor de gebruikers ervan.

En voor de locatiegeilers,
63 nieuwe locaties. Terwijl ionity er maar 29 in constructie momenteel kent.

[ Voor 6% gewijzigd door bottom line op 06-03-2021 20:40 ]

Verwijderd

Sorry ben beetje afwezig geweest in dit topic. Voor mij is Tesla nog steeds een geweldig bedrijf die probeert klimaatverandering echt een beetje tegen te gaan. Natuurlijk zal Tesla klimaatverandering niet in zijn 1tje stoppen, maar de positieve effecten zijn niet te ontkennen.

Zelf is een Tesla nog iets boven het budget wat ik wil uitgeven als particulier in Europa, maar ik heb goede hoop dat straks met giga Berlijn de prijzen zullen dalen.

Zelf kan ik niet wachten op mijn Cybertruck, naast een city car als een Model 2. :P

• Caelorum
bottom line schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 20:09:
[...]
Vergeet er dan ook niet bij te zeggen dat ook v3 continu worden bijgebouwd. Want iedereen doet hier steeds alsof concurrenten Tesla aan het voorbij hollen zijn.[... ]
Ik zie dat dus echt niemand hier doen. Wat ik wel constant zie is een paar mensen die continu blijven doen alsof de concurrentie niets doen en er maar 1 snellaadnetwerk is die blijft uitbreiden.
Een groot voordeel van de Tesla is dat je ook de Superchargers hebt, maar inmiddels zijn echt de helft, zo niet meer, van mijn snellaadbeurten gewoon bij fastned. Daar zie ik verder, als ik er ben, ook vaak maar 1 andere auto staan. Ze zijn minder druk dan de Superchargers.

Kortom, de Superchargers zijn een leuke bonus, maar lang niet meer de super-pluspunt die ze waren tot een jaar of 1 a 2 geleden.

• bottom line
Caelorum schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 21:08:
[...]

Ik zie dat dus echt niemand hier doen. Wat ik wel constant zie is een paar mensen die continu blijven doen alsof de concurrentie niets doen en er maar 1 snellaadnetwerk is die blijft uitbreiden.
Een groot voordeel van de Tesla is dat je ook de Superchargers hebt, maar inmiddels zijn echt de helft, zo niet meer, van mijn snellaadbeurten gewoon bij fastned. Daar zie ik verder, als ik er ben, ook vaak maar 1 andere auto staan. Ze zijn minder druk dan de Superchargers.

Kortom, de Superchargers zijn een leuke bonus, maar lang niet meer de super-pluspunt die ze waren tot een jaar of 1 a 2 geleden.
Tuurlijk zijn ze minder druk.. je betaalt het dubbele/driedubbel/4dubbel voor exact hetzelfde. Laden bij Ionity en Fastned is nagenoeg een straf, en doen enkel de leaserijders of EV's in uiterste nood. Als jij de auto gewoon had gekocht, dan zou er ook amper langsgaan.

Vermoedelijk was je laatste bezoek ook gewoon de SuC voor corona? En wat maakt het uit of er nu 1 of 5 Tesla's bij een SuC staan? Die kunnen gerust zo'n bezetting aan. Maar we zullen over een jaar wel zien, wanneer het terug drukker wordt en het aantal EV's blijft stijgen. Dan ga jij echt niet met 5 andere bij je Fastned lader staan wachten, ook al is Fastned bezig met 1 300kW stations.

(alle respect trouwens voor Fastned, die financieren nagenoeg alles zelf - zullen natuurlijk nog een hoop subsidies krijgen.
Ionity daarentegen heeft 30 geldschieters, partners en subsidiegeld nodig om ietwat neer te zetten...)

[ Voor 7% gewijzigd door bottom line op 06-03-2021 21:44 ]

• Caelorum
bottom line schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 21:30:
[...]
Vermoedelijk was je laatste bezoek ook gewoon de SuC voor corona? [...]
Nee, ik rij nog steeds behoorlijk wat af. Mijn laaste sessie bij een suc is ongeveer twee weken geleden.
Ik kan me de rijen bij de sucs overigens nog wel herinneren, dus ook die zijn niet vrij van dat probleem. Dat gaat echt niet alleen. Een fastned ding zijn.
De reden dat ik vaak bij de fastned sta is overigens een gebrek aan een suc richting de Duitse grens (die bij Hengelo is er nog steeds niet). En dichter bij huis omdat de laadpaal in de wijk (zelf geen laadpaal, want huurhuis) onbetrouwbaar is geworden en ik soms gewoon echt ergens heen moet. Dan is de fastned op nog geen 5min rijden een stuk dichterbij dan 1 van de 3 sucs die elke op minstens 25min rijden staan (en dit is on het midden van het land!)
Ook zonder tankpas had ik dan daar gestaan. Het is pure noodzaak door gebrekkige infra op locatie of thuis :-)

[ Voor 5% gewijzigd door Caelorum op 07-03-2021 00:59 ]

• Inspired
In Nederland is het voordeel (voor mij) ook minder. Dan pak ik eerder iets strak aan de snelweg. (Shell/Fastned/Ionity) Op vakanties is het voordeel er nog wel. Daar zal het na Corona toch flink drukken worden bij het geringe aantal palen. Daarnaast gaan we dit jaar naar een locatie waar je zonder SuC niet eens kan komen.

Hengelo staat overigens nog maar sinds kort op de planning. Voorheen stond Holten erop maar die is nooit gekomen. Sowieso is het die kant dunnetjes qua laders. Helemaal 150kW+.

• Caelorum
@Inspired idd, holten zou er heel lang komen en zviw was hrt stuk grond ook al geregeld, maar last minute besluiten ze het toch maar in Hengelo te doen. Vanaf Apeldoorn naar de grens is er op de A1 dus echt helemaal niets, behalve een verdwaalde 50kW lader.
Overigens is het in de dorpen en steden in Twente ook hard zoeken naar laders hoor. Daar zie je dan ook een stuk minder BEVs dan in het midden en westen van het land.

• Inspired
Caelorum schreef op zondag 7 maart 2021 @ 09:07:
@Inspired idd, holten zou er heel lang komen en zviw was hrt stuk grond ook al geregeld, maar last minute besluiten ze het toch maar in Hengelo te doen. Vanaf Apeldoorn naar de grens is er op de A1 dus echt helemaal niets, behalve een verdwaalde 50kW lader.
Overigens is het in de dorpen en steden in Twente ook hard zoeken naar laders hoor. Daar zie je dan ook een stuk minder BEVs dan in het midden en westen van het land.
Mja. Zijn hier natuurlijk ook veel meer woningen met eigen oprit dan in de randstad. Op zich zijn er wel redelijk palen te vinden inmiddels. (Publiek bedoel ik dan.) En het hangt idd allemaal samen met de vraag. Al zijn snelladers hier in de buurt bijna niet te vinden. Zou je langs de A1 toch wel verwachten. Dus de SuC hier in Hengelo is wel een welkome toevoeging voor velen. Heb er zelf niet veel aan maar zo'n v3 om de hoek is wel geinig. :)

• Caelorum
Dit gaat wat off topic dus dit is het laatste wat ik er over zeg maar het opritten verhaal gaat niet op, aangezien dat hier niet anders is en er toch een factor 6 meer palen staan dan in bijv Oldenzaal.

• Inspired
Caelorum schreef op zondag 7 maart 2021 @ 09:33:
Dit gaat wat off topic dus dit is het laatste wat ik er over zeg maar het opritten verhaal gaat niet op, aangezien dat hier niet anders is en er toch een factor 6 meer palen staan dan in bijv Oldenzaal.
In Oldenzaal heeft 90% nog een paard en wagen. ;) Daarom zei ik ook dat het ook met de vraag te maken heeft. Er zijn hier ook gewoon minder BEVs inderdaad. En als iemand er 1 heeft dan zijn het vaak mensen met een eigen oprit. Tenminste, dat is wat ik hier zelf in Hengelo/Borne zie. De publieke palen bij winkels zijn hier ook bijna altijd vrij. (Ook pre-Corona.) Dus snap wel dat er dan minder staan. Heb zelf in het begin een paar weken publiek moeten laden (auto kwam snel en laadpaal laat) en bij bedrijven staan er echt genoeg.

Anyway, wel mooi dat er nu ook een keer een SuC deze kant op komt. Nou ja, eerst nog zien natuurlijk. Holten stond er ook een jaar of twee op.

• Deveon
  • Niet online
Het viel mij toen ik net mijn Model 3 had ook op dat je in die regio amper Tesla’s ziet. Je merkt duidelijk dat het wagenpark in de Randstad een stuk nieuwer is (want allemaal lease) en er meer te besteden is voor een auto. Aan de andere kant heeft in die regio veel meer hun eigen oprit.

• DS7

DS7

Inspired schreef op zondag 7 maart 2021 @ 09:51:
[...]

In Oldenzaal heeft 90% nog een paard en wagen. ;) Daarom zei ik ook dat het ook met de vraag te maken heeft. Er zijn hier ook gewoon minder BEVs inderdaad. En als iemand er 1 heeft dan zijn het vaak mensen met een eigen oprit. Tenminste, dat is wat ik hier zelf in Hengelo/Borne zie. De publieke palen bij winkels zijn hier ook bijna altijd vrij. (Ook pre-Corona.) Dus snap wel dat er dan minder staan. Heb zelf in het begin een paar weken publiek moeten laden (auto kwam snel en laadpaal laat) en bij bedrijven staan er echt genoeg.

Anyway, wel mooi dat er nu ook een keer een SuC deze kant op komt. Nou ja, eerst nog zien natuurlijk. Holten stond er ook een jaar of twee op.
Hier word je doodgegooid met Tesla’s en andere BEV’s, maar nog steeds zijn publieke laadpalen hier zelden bezet.

De meeste mensen hebben logischerwijs hun eigen laadmogelijkheid. Dan wel thuis, dan wel op de zaak.

• JohanB
bottom line schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 21:30:
[...]

Tuurlijk zijn ze minder druk.. je betaalt het dubbele/driedubbel/4dubbel voor exact hetzelfde. Laden bij Ionity en Fastned is nagenoeg een straf, en doen enkel de leaserijders of EV's in uiterste nood. Als jij de auto gewoon had gekocht, dan zou er ook amper langsgaan.
Ik denk dat je dit teveel op je eigen situatie of ervaring beoordeeld. “Enkel de leaserijders” is meer dan 50% van alle elektrische auto’s in Nederland. Voor het gros daarvan is een SuC juist een straf, want zelf voorschieten, declareren etc. Omdat er geen afspraak is met de LM voor SuC. (Dus dan heb ik het nog niet over locaties).

Als je zelf zou moeten betalen dan snap ik dat je daar inderdaad voor om zou kunnen rijden. En je dus vaker bij een SuC staat

[ Voor 7% gewijzigd door JohanB op 07-03-2021 14:58 ]

• Kid Jansen
  • Niet online
Hangt er maar net vanaf welk model je hebt en van welk jaar. Ik ben ook leaserijder en heb een 2018 S 100D met onbeperkt superchargen en voor mij zijn SuCs daardoor juist geen straf. Mijn werkgever heeft namelijk KPIs op privékilometers, verbruik per km en prijs per kWh (of liter voor brandstofauto's).

Ik heb er inmiddels zo'n 19.700 km mee gereden à 224 Wh/km, 4415 kWh totaal. Als ik dat allemaal bij normale palen had geladen had mij dat sinds 20 juli €1236 ex BTW gekost, nu was het €110 omdat grootste deel gratis was. Die €1126 ex BTW is gewoon netto. Op jaarbasis bespaar ik dus zo'n €1800 ex BTW door voornamelijk bij SuCs te laden en dat gaat rechtstreeks mijn portemonnee in.

Daar wil ik af en toe best even voor wachten, kan die tijd over het algemeen toch wel nuttig gebruiken. Zelfs al gooi ik stoel achterover en doe ik half uur niks met muziekje aan is het nuttig, want dat rustmomentje kan ik vaak wel gebruiken. Af en toe net verschil tussen als een wrak thuis komen of weer fris.

Denk overigens dat meer bedrijven vergelijkbare KPIs gaan gebruiken voor leaserijders op termijn. Maatschappelijke discussie gaat steeds meer richting vervuiler/gebruiker betaalt.

• JohanB
Kid Jansen schreef op zondag 7 maart 2021 @ 16:56:
Hangt er maar net vanaf welk model je hebt en van welk jaar. Ik ben ook leaserijder en heb een 2018 S 100D met onbeperkt superchargen en voor mij zijn SuCs daardoor juist geen straf. Mijn werkgever heeft namelijk KPIs op privékilometers, verbruik per km en prijs per kWh (of liter voor brandstofauto's).

Ik heb er inmiddels zo'n 19.700 km mee gereden à 224 Wh/km, 4415 kWh totaal. Als ik dat allemaal bij normale palen had geladen had mij dat sinds 20 juli €1236 ex BTW gekost, nu was het €110 omdat grootste deel gratis was. Die €1126 ex BTW is gewoon netto. Op jaarbasis bespaar ik dus zo'n €1800 ex BTW door voornamelijk bij SuCs te laden en dat gaat rechtstreeks mijn portemonnee in.

Daar wil ik af en toe best even voor wachten, kan die tijd over het algemeen toch wel nuttig gebruiken. Zelfs al gooi ik stoel achterover en doe ik half uur niks met muziekje aan is het nuttig, want dat rustmomentje kan ik vaak wel gebruiken. Af en toe net verschil tussen als een wrak thuis komen of weer fris.

Denk overigens dat meer bedrijven vergelijkbare KPIs gaan gebruiken voor leaserijders op termijn. Maatschappelijke discussie gaat steeds meer richting vervuiler/gebruiker betaalt.
Helemaal mee eens, het slaat natuurlijk nergens op dat het soms zo scheef is en “verkeerd” qua kosten word aangemoedigd.

• JohanB
Hebben jullie ook dat Tesla aanraadt om "00000" in te vullen bij de postcode als je een nieuwe credit card wil toevoegen aan je account? Hebben jullie een andere methode kunnen vinden die werkt? Lijkt me niet helemaal de bedoeling om valsheid in geschrifte te plegen voor een SuC betaling

• PEPPI
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-11 09:11

PEPPI

Informatiemanager

JohanB schreef op maandag 8 maart 2021 @ 11:27:
Hebben jullie ook dat Tesla aanraadt om "00000" in te vullen bij de postcode als je een nieuwe credit card wil toevoegen aan je account? Hebben jullie een andere methode kunnen vinden die werkt? Lijkt me niet helemaal de bedoeling om valsheid in geschrifte te plegen voor een SuC betaling
Valsheid in geschrifte is gelukkig iets beperkter dan dat.

"Hij die een geschrift dat bestemd is om tot bewijs van enig feit te dienen, valselijk opmaakt of vervalst, met het oogmerk om het als echt en onvervalst te gebruiken of door anderen te doen gebruiken, wordt als schuldig aan valsheid in geschrift gestraft, met gevangenisstraf van ten hoogste zes jaren of geldboete van de vijfde categorie."

Ten eerste 'het geschrift' (de postcode) dient niet echt als bewijs. Eerder een contactgegeven. Ten tweede ontbreekt het oogmerk volledig. 00000 kan nooit gebruikt worden om een als een echte postcode te dienen, noch heeft het enig nut om te vervalsen.

Ik zou mij geen zorgen maken. :)

There's no place like 127.0.0.1

• JohanB
PEPPI schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 07:28:
[...]

Valsheid in geschrifte is gelukkig iets beperkter dan dat.

"Hij die een geschrift dat bestemd is om tot bewijs van enig feit te dienen, valselijk opmaakt of vervalst, met het oogmerk om het als echt en onvervalst te gebruiken of door anderen te doen gebruiken, wordt als schuldig aan valsheid in geschrift gestraft, met gevangenisstraf van ten hoogste zes jaren of geldboete van de vijfde categorie."

Ten eerste 'het geschrift' (de postcode) dient niet echt als bewijs. Eerder een contactgegeven. Ten tweede ontbreekt het oogmerk volledig. 00000 kan nooit gebruikt worden om een als een echte postcode te dienen, noch heeft het enig nut om te vervalsen.

Ik zou mij geen zorgen maken. :)
Thanks. Als je uitgaat van een contact gegeven, dan maakt het me minder uit inderdaad. Als het wordt gebruikt om de geldigheid van de creditcard te bepalen en daardoor een betaling te kunnen doen (waar ik vanuit ga) dan vind ik het toch discutabel.

Maar het oogmerk ontbreekt inderdaad, dus we gaan er maar voor. Waarom je niet gewoon je postcode mag invoeren is dan weer vraag 2

[edit] getest en gebounced, nu kijken aan welke info dat ligt
[edit2] ING/MasterCard ging wel gewoon goed

[ Voor 3% gewijzigd door JohanB op 09-03-2021 08:47 ]

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:41
Interview met de oprichters.

Wel grappig om te horen dat ze zich een beetje storen aan het feit dat Elon zich oprichter noemt.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

• DS7

DS7

kdeboois schreef op zondag 21 maart 2021 @ 11:23:
Interview met de oprichters.
[YouTube: Tesla's Founders On Elon Musk And The Early Days]

Wel grappig om te horen dat ze zich een beetje storen aan het feit dat Elon zich oprichter noemt.
In de startupwereld is founder een breder begrip dan degenen die op dag 1 aanwezig waren.

Ik ben ook een co-founder, maar pas betrokken bij het bedrijf ruim een jaar na oprichting van de bv.

• kdeboois
DS7 schreef op zondag 21 maart 2021 @ 11:27:
[...]

In de startupwereld is founder een breder begrip dan degenen die op dag 1 aanwezig waren.

Ik ben ook een co-founder, maar pas betrokken bij het bedrijf ruim een jaar na oprichting van de bv.
Als een niet-founder...

• DS7

DS7

Nee, als co-founder.

Taalkundig niet correct, maar zoals gezegd: bepaald niet abnormaal in de startup wereld.

• kdeboois
DS7 schreef op zondag 21 maart 2021 @ 12:51:
[...]

Nee, als co-founder.

Taalkundig niet correct, maar zoals gezegd: bepaald niet abnormaal in de startup wereld.
Als de founders het er niet mee eens zijn; niet gebruiken die titel. Lijkt me overal gebruikelijk ook buiten de startup wereld.

Verwijderd

Hier is in 2009 een rechtspraak over geweest en ze hebben een settlement dat Elon Musk een founder is. Wat een gezever dit, ik hoor dit vaak in anti-Tesla kringen.

offtopic:
thanks CB for de correcte terminologie, wist het eigenlijk niet zeker en had het even moeten double-checken, maar uiteindelijk is het hetzelfde resultaat. :+

Goede reddit comment erover: https://www.reddit.com/r/...y_days/gm9jpid/?context=3

[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 21-03-2021 22:11 ]

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:22

CyBeRSPiN

sinds 2001

Verwijderd schreef op zondag 21 maart 2021 @ 21:54:
Hier is in 2009 een rechtspraak over geweest en de rechter heeft uitgesproken dat Elon Musk een founder is. Wat een gezever dit, ik hoor dit vaak in anti-Tesla kringen.
offtopic:
Vind het ook vreselijk offtopic, maar houd het wel feitelijk. Het was geen rechterlijke uitspraak, maar een “settlement”, een schikking dus buiten de rechter om: https://www.cnet.com/news...nders-now-there-are-five/

• Inspired
SuC Eemnes & binnenkort Emmen ook online. Daarna zal neem ik aan de SuC in mijn achtertuin aan bod zijn denk ik. (Hengelo) Goed te zien dat Tesla gewoon lekker door gaat met de SuCs en V3 upgrades.

https://supercharge.info/changes

Pagina: 1 ... 28 ... 66 Laatste

Let op:
Of je wel of geen update hebt ontvangen hoeft niet meer hier in het topic. Dit verschijnsel zie je ook bij elke nieuwe iOS/Android/PS4/Xbox update.

Probleem hier is dat Tesla elke week wel een update uitbrengt, waardoor de vervuiling nog erger is. Als er een nieuwe update is, kan hij natuurlijk wel inhoudelijk besproken worden.

Voor vragen en opmerkingen over de Model 3 en Y kan je terecht in dit topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic