Inspired schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 21:01:
[...]
Even wat cijfers.
In Europa heeft Ionity vanaf begin 2020 een 468 palen in de bedrijf gezet verspreid over 122 sites. Tesla had 96 nieuwe sites maar dan met 944 palen.
Ionity heeft in totaal 341 sites met 1357 palen. Tesla heeft 676 sites en 6637 palen. Ionity loopt Tesla qua sites dus maar met 26 sites in. Om het verschil in locaties in te lopen zijn ze met de huidige snelheid nog meer dan tien jaar bezig.
Tesla niet snel met uitrol van v3? Ze hebben al 1450 palen. Al meer dan alle Ionity palen bij elkaar. Dus hoezo betere hardware? Ook is het verschil voor de meeste auto's tussen 350kW bij Ionity en SuC v2 nou ook weer niet zo schokkend.
De sites van Ionity zijn beter gelegen maar vaak ook aan beide kanten van de snelweg. Dus in de praktijk kom je een stuk minder bruikare sites tegen. (50%) SuC locaties liggen niet aan de snelweg doorgaans, daardoor wel van beide kanten te bereiken en veel meer palen.
Dus hoezo ze groeien sneller absoluut? In aantal sites heb je gelijk. Aantal nuttige locaties per reis niet en aantal palen al helemaal niet. De 4 palen per locaties is ook aan de lage kant als ik de drukte bij de SuCs al zie.
Ionity moet veel meer auto's (gaan) bedienen. In Europa zijn al flink meer non-Tesla's op de weg. Als die allemaal in 2022 lekker op vakantie gaan gaat het gezellig worden bij de palen.
Ik zie veel cijfers maar geen tegenstrijdige cijfers met mijn statements.
Het aantal palen per station is in C een non-argument. Het is niet dat je aan twee palen tegelijk kan laden. Heel leuk dat dat er veel palen zijn, maar wat er uiteindelijk toe doet is dat er een beschikbaar is. Dingen die daar niet bij helpen zijn onder andere de lage prijs, lage snelheden (v2), power splitting (v2), gratis laden, etc. kWh per laadpaalminuut onder drukte is nu niet bepaald SuC's (vooral v2) beste metric. Zeker niet door de harde taper van vele Tesla's, het gebrek aan top buffer en het gebrek aan facturatie per tijd.
En zo ver ik weet is er toch echt nog altijd meer laaddruk bij de SuC's dan bij andere op die piekmomenten. (bv wintersport).
Hoe kan het dan dat er wachtrijen zijn op drukke momenten? Snelladers blijft een beperkt goed in drukke tijden, hoeveel je er ook neer zet (om den duur ben je grid gelimiteerd). Utilisatie/waarde is dan ook best optimaal door te stimuleren richting enkel het broodnodige gebruik.
Daarnaast is de prijs laag. Dus kwaliteit en lage prijs. Iets wat vaak niet hand in hand gaat. Zoals je ziet aan andere snelladers (Ionity b.v.). De locaties zijn (voor zover ik weet) meestal op plek waar je kunt ontspannen. Als je het dan hebt over verwaarloosbaar, dan zijn die paar minuten extra op een lange rit geen probleem als je daarbij kunt ontspannen op een prettige plek. Laden duurt toch altijd wel een minuut of 30.
Is dat niet de insteek die inherent in de SuC locaties zit? Of je kiest voor een omweg, rustige locatie en koffie erbij maar neemt genoegen met een hoop extra tijd. Of je gaat voor zo snel mogelijk net genoeg bijladen vlak naast de snelweg om tot de bestemming te komen.
Ik ben van mening dat de kwaliteit en waarde van een snellader deels gewaarborgd kan worden door de hoge prijs (ja I know, klinkt vreemd). Een prijs die ideaal gezien ook nog per tijdseenheid gefactureerd wordt. Immers is tijd een betere proxy voor snellader kost dan de geladen energie.
Als je het hebt over het feit dat er geen andere reden meer is om een Tesla te kiezen. Kijk even in alle andere topics waar je overspoelt wordt met fouten en problemen met software. Ik vind dat schrikbarend. Dat kan nu best een reden zijn om toch voor een Tesla te kiezen
Dat argument gaat evengoed op voor Tesla's. Nota bene nog geen 3 uur geleden post hier iemand van een geïmmobiliseerd voertuig door software.

Deveon schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 21:32:
[...]
Volgens mij is Ionity met een 400 volt batterij nog steeds beperkt tot (een zeer royale) 200 KW. Tesla V3 Superchargers zijn dacht ik volgens de specificaties op de lader zelf ook geschikt voor 800 volt, maar de auto’s kunnen dat niet aan. Als Tesla deze stap ooit gaat maken kan dat de laadtijden nog wel eens enorm verkorten. Dat zal ook eindelijk logica brengen naar deze (oude) tweet:
[
Embed]
Wie weet maken ze met de nieuwe batterij van de Plaid+ en Europese Model Y ook de stap naar 800 volt en wordt 400+ KW opeens doorbroken.
Ik weet niet hoever Tesla deze keer over de CCS spec plant te gaan, maar ABB, Efacec, etc. hebben ook 500A 920V DC mogelijkheden, dus met een lichte aanpassingen (ander front end) zouden die ook 460kW kunnen leveren. Evenwaardig aan v3 imho.
[
Voor 10% gewijzigd door
AndRo555 op 04-03-2021 23:32
]