Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• KelvinX
  • Registratie: december 2019
  • Niet online
DS7 schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 10:41:
[...]

Elon doelde helemaal niet op de richtingaanwijzer.

Hij doelde op voor- dan wel achteruit rijden. Ook dat lijkt mij onhandig, maar toch.
Ghe, dat scheelt dan weer, laat mijn posts maar zitten :D.

• Hoedje
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 16:45

Hoedje

Moderator Apple Talk
bottom line schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 23:51:
Grappig die commotie over het stuur.
Niemand heeft ervaring met het rijden met zo'n stuur, maar iedereen doet het wel af als 'onmogelijk'.

Net hetzelfde als toen Tesla de Model S voor de eerste keer uitbracht.
Elektrisch rijden? Onmogelijk, wie doet dat nu als je in 6 minuten je tank kan volgooien met benzine?

Wil wel eens weten hoe dat rijd.
Eens, ik ben ook wel heel benieuwd hoe dit werkt. Grappig dat hier allemaal veranderingen meteen als "slecht" en "onmogelijk" worden afgedaan. Ik had niet verwacht dat Tweakers allemaal zo anti-verandering waren. Het nieuwe stuur ziet er i.i.g. fantastisch uit in het interieur. Dat ronde stuur ziet er meteen ouderwets uit in dit interieur.

Helaas is Model S/X voor mij toch veel te duur :P

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

• Caelorum
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 17:39
Hoedje schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 10:44:
[...]. Het nieuwe stuur ziet er i.i.g. fantastisch uit in het interieur. Dat ronde stuur ziet er meteen ouderwets uit in dit interieur.[...]
Persoonlijk vind ik hoe het tijdens het rijden is, qua comfort en veiligheid, belangrijker dan hoe het eruit ziet. Tot nu toe weet Tesla dat nog redelijk goed te doen, maar met dit stuur twijfel ik wel heel erg. Gelukkig valt de auto inderdaad voorlopig buiten mijn prijsklasse ^^

• Inspired
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 14:48
DS7 schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 10:28:
Ik zag net een Model Y in Eindhoven rondrijden met gele platen. Is dat een signaal dat ze inderdaad snel in Nederland geleverd gaan worden?
Volgens de RDW rijden er drie Model Ys rond.

J284JH & J285JH (Toegelaten op 13/8/2020)
AM2485 is een speciale Model Y. :)

• mazzoop80
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 14:05
RocketKoen schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 19:05:
[...]

Autopilot heeft geleerd te voorspellen wanneer andere weggebruikers afslaan. Die kennis gaan ze nu toepassen op de eigen bestuurder.

Hopelijk werkt het beter dan de automatische ruitenwisser.
En weet je wat nu grappig is..

De automatische ruitenwisser werkt nu veel beter, zoniet nagenoeg perfect. Ik rii langs vrachtwagen met mega watersplash gaat ruitenwisser even op standje ultrasnel, om vervolgens kort daarna normale stand verder te gaan.

Het heeft gewoon software ontwikkel tijd nodig, Hetzelfde als toen AP2 uit kwam, de autolane change, als de automatiache ruitenwisser. Het wordt snel beter naargelang de hardware is uitgerold en door vervolgens software verbeterd.

Ik verwacht dus dat de richtingaanwijzer inderdaad goed kan voorspellen welke actie nodig is, wat dat betreft is het logisch dat de stuurpook verdwijnt. Maar het zal dus ook weer tijd kosten en niet goed werken in het begin.

• Inspired
mazzoop80 schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 11:48:
[...]

En weet je wat nu grappig is..

De automatische ruitenwisser werkt nu veel beter, zoniet nagenoeg perfect. Ik rii langs vrachtwagen met mega watersplash gaat ruitenwisser even op standje ultrasnel, om vervolgens kort daarna normale stand verder te gaan.

Het heeft gewoon software ontwikkel tijd nodig, Hetzelfde als toen AP2 uit kwam, de autolane change, als de automatiache ruitenwisser. Het wordt snel beter naargelang de hardware is uitgerold en door vervolgens software verbeterd.

Ik verwacht dus dat de richtingaanwijzer inderdaad goed kan voorspellen welke actie nodig is, wat dat betreft is het logisch dat de stuurpook verdwijnt. Maar het zal dus ook weer tijd kosten en niet goed werken in het begin.
Niet om te zeuren maar de ruitenwisser werkt nog steeds slechter dan de sensor in de Golf 7 van mijn vrouw. Met name bij wat minder harde regen gaat hij te langzaam imho. Het is zeker beter geworden dan in 2019. Toen was het drama. Nu is het OK. Maar een goede regensensor is volgens mij nog steeds beter.

• Caelorum
Inspired schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 11:53:
[...]
Niet om te zeuren maar de ruitenwisser werkt nog steeds slechter dan de sensor in de Golf 7 van mijn vrouw. Met name bij wat minder harde regen gaat hij te langzaam imho. Het is zeker beter geworden dan in 2019. Toen was het drama. Nu is het OK. Maar een goede regensensor is volgens mij nog steeds beter.
Ik denk dat het ook voor een deel persoonlijke voorkeur is. Zo vind ik dat in de meeste auto's de ruitenwissers veel te snel aangaan en dan ook nog eens te snel heen en weer wapperen. Nu heeft van dat laatste de model 3 ook wel last van en het eerste wil de auto nog wel eens te lang wachten, maar zo snel als in andere auto's hoeft ook weer niet.

• Inspired
Caelorum schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 12:00:
[...]

Ik denk dat het ook voor een deel persoonlijke voorkeur is. Zo vind ik dat in de meeste auto's de ruitenwissers veel te snel aangaan en dan ook nog eens te snel heen en weer wapperen. Nu heeft van dat laatste de model 3 ook wel last van en het eerste wil de auto nog wel eens te lang wachten, maar zo snel als in andere auto's hoeft ook weer niet.
Doorgaans kun je bij een sensor dit zelf instellen. De gevoeligheid. Tenminste, in een VAG wel. Bij de Model 3 heb je geen invloed. Ik stoor me er niet meer zoveel aan maar een meerwaarde tov een dedicated sensor heeft het voor mij niet.

• DS7
  • Registratie: november 2019
  • Laatst online: 11-06 21:54
Inspired schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 11:44:
[...]

Volgens de RDW rijden er drie Model Ys rond.

J284JH & J285JH (Toegelaten op 13/8/2020)
AM2485 is een speciale Model Y. :)
Ik heb het kenteken niet af kunnen lezen, te ver weg. Oogde op afstand kleiner dan op de foto's.

• Zware Unit
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 10-06 21:30
Caelorum schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 12:00:
[...]

In mijn optiek is de automatische stand van de ruitenwissers nog steeds enorm kansloos. Op mijn Model S vind ik het echt niet passen bij een auto van een ton. Had laatst een A6 mee als leenauto en viel me bij een beetje regen direct op hoe goed op de Audi de regensensor werkte. Echter is de aandrijflijn van een Model S natuurlijk een stuk beter dan een TFSI met S-tronic. Tevens miste ik en de kids de center console van de Tesla. Voelt toch allemaal een beetje ouderwets.

[Voor 5% gewijzigd door Zware Unit op 29-01-2021 21:36]

... all gonna wonder how you ever thought you could live so large and leave so little for the rest of us...

• bottom line
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 19:27
"DaT stUuR kAn NoOit tOeGelaTeN WorDeN."

Dat kan wel
https://www.rtlnieuws.nl/...liegtuigstuur-mag-dat-rdw

[Voor 10% gewijzigd door bottom line op 01-02-2021 18:03]

• GeeMoney
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 19:22
Als je het nou normaal brengt net als de rest dan is dat toch gewoon prima :).
Het is niet verwonderlijk dat hier meerdere bedenkingen bij waren. Ik ga het wel proberen met een proefrit maar het lijkt mij niet prettig en toegevoegde waarde mis ik ook even. Ik heb namelijk nooit geen problemen met een bestaand stuur en mijn displays erachter gemerkt. (En zie dus wel de voordelen van “rond” stuur of die je in ieder geval door kan pakken).

Hij moet dus wel 180 graden uit kunnen slaan.
Ik verwacht dat dat ook het maximale zal zijn anders gaan je armen elkaar kruizen? Er zal dan dus sterke snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging zijn vermoed ik om bij lage snelheden veel meer te draaien dan bij hogere snelheden. Anders moet je geen straatje keren in een Model S bij je rij examen :+ .

Neem het allemaal niet zo persoonlijk en kijk eens “gewoon” naar Tesla dan zit het je ook niet zo dwars ;).

[Voor 4% gewijzigd door GeeMoney op 01-02-2021 18:17]

• pvdveen1
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 11-06 21:59
het stuur is weer een geweldige marketingstunt van Tesla. Alle media schrijven er over. De forums staan vol. geweldig. Zoveel gratis publiciteit. En niemand heeft het er over dat de buitenkant niet is aangepakt,

• The_Woesh
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 14:50

The_Woesh

De man die.....

Inderdaad! En als de publiciteit wat is afgevlakt komt de ronde variant als optie terug. Komen ze weer in het nieuws. Ik zie de headlines al voor me: 'tesla gaat overstag'

"You are lucky because you caught me in a transitional phase. I was sitting here, eating my muffin, drinking my coffee, and I had what alcoholics refer to as a moment of clarity." -- Pulp Fiction

• Kid Jansen
  • Registratie: oktober 2005
  • Niet online
Eerst van de week dat 12V accu het ineens begaf terwijl die auto maar 2 jaar oud is en nog geen 50k op teller heeft. Zijn ze vandaag voor langs geweest en dacht dan laat ik hen gelijk even CCS2 upgrade doen op m'n S, kan ik nu ineens niet meer laden...

Net twee stations bij Badhoevedorp SuC geprobeerd en gewone 11 kW bij AH Gelderlandplein en geen van alle werkte. Bij de SuC kreeg ik CHG_u005 error: Unable to charge - Charge station not powered, maar dat is echt onzin, 100% dat het aan de auto ligt.

Iemand anders dit eerder gehad met S of X met vervanging 12V accu en/of CCS2 upgrade?

In ieder geval maar weer service ingepland. Gelukkig nog 42% lading.

Probleem kwam door ontbrekende update. Ik had wel geüpdate na de CCS2 upgrade, maar bleek nog een update achteraan te komen. Toen ik die geïnstalleerd had was probleem verholpen en kon ik zowel bij SuC als gewone paal weer laden.

[Voor 16% gewijzigd door Kid Jansen op 05-02-2021 11:05]

• mkrmr
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 11-06 15:19

mkrmr

Tesla Model 3, BMW K1600

The_Woesh schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 10:05:
Inderdaad! En als de publiciteit wat is afgevlakt komt de ronde variant als optie terug. Komen ze weer in het nieuws. Ik zie de headlines al voor me: 'tesla gaat overstag'
https://www.rtlnieuws.nl/...liegtuigstuur-mag-dat-rdw

"Alternatieve vormen mogen
Het autostuur mag andere vormen hebben, stelt de RDW. "In de wetgeving wordt bewust gesproken over 'steering control' in plaats van 'steering wheel'. Er wordt bewust ruimte overgelaten voor alternatieve vormen." Kortom: het nieuwe Tesla-stuur is legaal in de Europese Unie."

En de RDW doet normaal gesproken de type goedkeuringen voor alle Tesla's voor de hele EU... :)

• EnderQ
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 19:12
Nice interview Elon en Munro over diverse aspecten productie. Ideeen als 48v accu los daarvan in refresh s en x komen li-ion accu vervanging voor de 12v accu die net zolang meegaat als main battery.

[Voor 22% gewijzigd door EnderQ op 03-02-2021 02:46]

• Taro
  • Registratie: september 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat
Wat mogelijke informatie over de Tesla Model 2:

I'm not buying Bitcoin, I'm selling fiat | Tesla Model 3 Performance | 6340 Wp zonnepanelen

• Inspired
Vraag me af of het nu zoveel voordeliger is voor Tesla om nog een model uit te brengen. Zou persoonlijk eerder inzetten op een 3 voor EUR 30/35k. Dat moet toch kunnen met lokale GFs straks en meer basic uitrusting.

Een "city" Model 3 kan toch een heel stuk voordeliger zou je zeggen. 40kWh accu met voordelige LFP cellen. Geen importkosten, minder transportkosten en meer zaken als optie aan gaan bieden. Nu zitten er veel opties standaard op waar je bij andere merken de knip moet trekken. (WP/Electrische trunk, groot scherm, "leer", goede audio, lane assist etc.) HW2 (mocht dit veel voordeliger zijn) erin zonder AP en HW3+AP als optie aanbeiden. Je koopt nu een Enyaq voor 7k minder dan een SR+. Is toch wel een groot gat.

• DS7
Inspired schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 09:24:
Vraag me af of het nu zoveel voordeliger is voor Tesla om nog een model uit te brengen. Zou persoonlijk eerder inzetten op een 3 voor EUR 30/35k. Dat moet toch kunnen met lokale GFs straks en meer basic uitrusting.

Een "city" Model 3 kan toch een heel stuk voordeliger zou je zeggen. 40kWh accu met voordelige LFP cellen. Geen importkosten, minder transportkosten en meer zaken als optie aan gaan bieden. Nu zitten er veel opties standaard op waar je bij andere merken de knip moet trekken. (WP/Electrische trunk, groot scherm, "leer", goede audio, lane assist etc.) HW2 (mocht dit veel voordeliger zijn) erin zonder AP en HW3+AP als optie aanbeiden. Je koopt nu een Enyaq voor 7k minder dan een SR+. Is toch wel een groot gat.
In de M3 zitten duurdere technieken en meer varianten verhoogt de kostprijs.

Een kleine variant kan dus duidelijk goedkoper worden geproduceerd.

• Inspired
DS7 schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 09:56:
[...]

In de M3 zitten duurdere technieken en meer varianten verhoogt de kostprijs.

Een kleine variant kan dus duidelijk goedkoper worden geproduceerd.
Nieuw model kost niks? Extra productielijn opzetten kost ook het nodige. Ik denk dat Tesla toch meer richting kalere auto’s moet. Binnenkort is een P2 voordeliger dan een Model 3. Ja, de P2 is kaler maar full options modellen zijn in NL nog steeds in de minderheid qua aankopen. En dat de Model 3 een 35k USD auto is in de basis merk je gewoon toch.

Los van een eventueel een kleiner model moet de prijs van een instap 3 sowieso naar de EUR 35k.

Dat er nu standaard veel dure techniek in zit is net het issue. Als tweede auto is hij standaard veel te luxe voor velen.

[Voor 7% gewijzigd door Inspired op 06-02-2021 10:04]

• knakworst
  • Registratie: november 1999

knakworst

Get Dilberted!

edit: verkeerde post 8)7

[Voor 86% gewijzigd door knakworst op 06-02-2021 10:38]

• Caelorum
Inspired schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 10:02:
[...]
Dat er nu standaard veel dure techniek in zit is net het issue. Als tweede auto is hij standaard veel te luxe voor velen.
Ee als tweede auto is die veels te groot. Dat zijn met een reden vaak kleinere auto's en niet alleen vanwege de prijs. De model 3 is een draak in de wat oudere steden en zelfs in een relatief nieuwe wijk (max 20 jaar oud) is het ding eigenlijk gewoon te groot om fatsoenlijk in parkeervakken te passen of op straat te keren.
Tesla zal echt met een kleine hatchback moeten aankomen willen ze de markt veroveren. Kleiner en beneden de 35k. De accupack kan zelfs nog kleiner als het ding ook 32A AC kan gaan doen als de Zoë.

• Inspired
Huh. Zo groot is een 3 toch ook weer niet? Volgens mij is de Golf van mijn vrouw breder. Ja, een C1 is kleiner maar dat kun je ook amper een auto noemen. Qua draaicirkel zou Tesla wel iets moeten kunnen verberen bij een RWD.

• KelvinX
  • Niet online
Inspired schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 10:54:
Huh. Zo groot is een 3 toch ook weer niet? Volgens mij is de Golf van mijn vrouw breder. Ja, een C1 is kleiner maar dat kun je ook amper een auto noemen. Qua draaicirkel zou Tesla wel iets moeten kunnen verberen bij een RWD.
Een 3 is best lomp. Pak de straten in een willekeurig Gelders dorpje, daar kan je het best zwaar hebben met zo'n ding.

Een Golf overigens is aan alle kanten kleiner dan een Tesla.

[Voor 6% gewijzigd door KelvinX op 06-02-2021 13:25]

• The_Woesh
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 14:50

The_Woesh

De man die.....

[...]

Nieuw model kost niks? Extra productielijn opzetten kost ook het nodige. Ik denk dat Tesla toch meer richting kalere auto’s moet. Binnenkort is een P2 voordeliger dan een Model 3. Ja, de P2 is kaler maar full options modellen zijn in NL nog steeds in de minderheid qua aankopen. En dat de Model 3 een 35k USD auto is in de basis merk je gewoon toch.

Los van een eventueel een kleiner model moet de prijs van een instap 3 sowieso naar de EUR 35k.

De tesla manier is toch meer alle opties inbouwen omdat de marginale kosten laag zijn als je toch alles standaardiseert en dan elektronisch uitschakelen om een kale versie te maken. De kale versie maakt dan je productie goedkoper van. Het marketing/pricing team kan er wel wat mee om de marges te optimaliseren.

"You are lucky because you caught me in a transitional phase. I was sitting here, eating my muffin, drinking my coffee, and I had what alcoholics refer to as a moment of clarity." -- Pulp Fiction

• Smobbo
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 19:28
Inspired schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 10:54:
Tot mijn verbazing is de model 3 groter dan een Octavia combi. Dus hij kan nog wel een maatje kleiner als 2e auto ;)

• DS7
[...]

Een 3 serie start ook bij 45k, dus waar jij het vandaan haalt dat een M3 35k moet zijn is mij een raadsel.

En een M3 is een 1e auto. Overduidelijk.

Als het beter zou zijn om kale versies te maken van grotere modellen, dan was de 3 serie nog steeds de instap BMW geweest.

Echter, zo werkt dat niet.

• Deveon
  • Registratie: december 2007
  • Niet online
Inspired schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 09:24:
Volgens mij is de nieuwe AP hardware altijd voordeliger dan de vorige. Daarnaast denk ik dat de Model 3 echt ontworpen is voor de VS en de “Model 2” veel meer gericht wordt op gebruik in de stad. Door bijvoorbeeld enkel RWD aan te bieden hoeven ze geen rekening te houden met een motor voorin en kan de frunk groter of de wielen verder draaien (zoals de Twingo).

Om kosten te besparen denk ik dat het interieur 90% gelijk zou zijn aan de Model 3/Y, misschien iets kleiner maar met de visie op autonoom wil je comfortabel vier volwassenen erin kwijt kunnen.

3.9 KW ZO/ZW / Atlantic Explorer V4 / eGolf

• DS7
Deveon schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 13:09:
[...]

Volgens mij is de nieuwe AP hardware altijd voordeliger dan de vorige. Daarnaast denk ik dat de Model 3 echt ontworpen is voor de VS en de “Model 2” veel meer gericht wordt op gebruik in de stad. Door bijvoorbeeld enkel RWD aan te bieden hoeven ze geen rekening te houden met een motor voorin en kan de frunk groter of de wielen verder draaien (zoals de Twingo).

Om kosten te besparen denk ik dat het interieur 90% gelijk zou zijn aan de Model 3/Y, misschien iets kleiner maar met de visie op autonoom wil je comfortabel vier volwassenen erin kwijt kunnen.
Kosten besparen doe je vooral door materiaalgebruik wat overeenstemt met wat het topmodel moet kunnen leveren.

Door veel minder in te zetten op een auto die moet overtuigen met acceleratie en snel de hoek om en gebruik te maken van de nieuw accu die ook onderdeel gaat worden van de structuur van de auto, kun je veel gewicht en kosten besparen. Daarnaast materiaalgebruik binnenin de auto: nog meer basic, kleiner scherm, geen glazen dak, geen stoelverwarming achter, simpeler audiosysteem.

Maar het meeste bespaar je echt door gewoon alles minder zwaar uit te moeten rusten. Als het topmodel in 5 s naar de 100 moet maximaal en niet harder hoeft te kunnen dan 200 km/u kun je heel veel geld besparen.

Daarnaast zal het productieproces weer geoptimaliseerd zijn, minder componenten, eenvoudiger te produceren.

En bedenk ook: een Tesla van 25.000 dollar zal hier 30-35.000 euro gaan kosten. Hogere belastingen... Mensen die nu hopen op een Tesla voor 25.000 euro, die gaan nog teleurgesteld worden lijkt mij.

• Deveon
  • Niet online
DS7 schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 13:32:
[...]

Kosten besparen doe je vooral door materiaalgebruik wat overeenstemt met wat het topmodel moet kunnen leveren.

Door veel minder in te zetten op een auto die moet overtuigen met acceleratie en snel de hoek om en gebruik te maken van de nieuw accu die ook onderdeel gaat worden van de structuur van de auto, kun je veel gewicht en kosten besparen. Daarnaast materiaalgebruik binnenin de auto: nog meer basic, kleiner scherm, geen glazen dak, geen stoelverwarming achter, simpeler audiosysteem.
De voorbeelden die je noemt ben ik het niet mee eens. Dat zijn juist hardwarematige zeer lage kosten (zie SR+ waar achterbank verwarming wel ingebouwd is maar niet geactiveerd) die enorme waarde toevoegen. Het weglaten van het glazen dak op de Model 3 SR is om een reden niet gedaan.

Voor met materiaal gebruik denk ik dat Tesla eieren voor zijn geld kiest en het simpel houd, maar wel met een levensduur die de accu kan evenaren, 1.600.000 km. De Model 2 zal de ideale robotaxi moeten worden. Misschien wel met extra schermen achterin voor UberX achtige dienst.

• DS7
Deveon schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 13:46:
[...]

De voorbeelden die je noemt ben ik het niet mee eens. Dat zijn juist hardwarematige zeer lage kosten (zie SR+ waar achterbank verwarming wel ingebouwd is maar niet geactiveerd) die enorme waarde toevoegen. Het weglaten van het glazen dak op de Model 3 SR is om een reden niet gedaan.

Voor met materiaal gebruik denk ik dat Tesla eieren voor zijn geld kiest en het simpel houd, maar wel met een levensduur die de accu kan evenaren, 1.600.000 km. De Model 2 zal de ideale robotaxi moeten worden. Misschien wel met extra schermen achterin voor UberX achtige dienst.
Het is duurder om twee modellen te maken: dus 1 met en 1 zonder glazen dak. Hetzelfde voor de achterbank: duurder om een versie met en een versie zonder te maken.

Ook bij andere merken zitten veel opties altijd ingebouwd, maar zijn ze simpelweg niet geactiveerd.

De Model 2 zal een eenvoudiger auto moeten zijn om goedkoper te kunnen worden.

• DaCoTa
Het glazen dak is naast een esthetische keuze ook een fabricage optimalisatie. Door pas op het laatst het glas in de auto te zetten, kan alles door het dak naar binnen. Dat maakt assemblage van de auto makkelijker, sneller en daardoor goedkoper. Dus ook al is glas duurder, het zou best nog wel eens geld kunnen besparen op de uiteindelijk kostprijs, zeker omdat ze het glas zelf maken.

• Deveon
  • Niet online
Van de beelden die ik heb gezien monteren ze alles via de deuren. Daarnaast geeft een glazendak een enorm ruimtelijke gevoel en verhoogd het ook de veiligheid bij een zijdelings impact. Voor de SR+ kan ik mij herinneren dat ze zelfs overwogen om het te blinderen zodat je er niet doorheen kon kijken..

• revolution-nl
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 11-06 14:56

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Dit ziet er toch niet uit.... het lijkt wel een Opel Astra |:( ;(

[Voor 4% gewijzigd door revolution-nl op 06-02-2021 15:19]

8555Wp solar | Tesla Model 3 SR+ | Skoda Citigo E iV | Mitsubishi SRK 35 ZS-WT | Gasloos

• DaCoTa
revolution-nl schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 15:18:
[...]
Dit ziet er toch niet uit.... het lijkt wel een Opel Astra |:( ;(
je weet dat het allemaal mock-up renders zijn, toch? Niks officieels van Tesla, behalve een heel futuristische versie op e.o.a. jobs pagina.

• Taro
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat
Inderdaad, is gewoon een van internet geplukte afbeelding. Net als die renders van de model S in de vorige video. Die ik overigens wél een stuk mooier vind/vond dan het echte model :)

Edit: Onder andere deze, al verschillen smaken natuurlijk...

[Voor 61% gewijzigd door Taro op 06-02-2021 16:00]

I'm not buying Bitcoin, I'm selling fiat | Tesla Model 3 Performance | 6340 Wp zonnepanelen

• EnderQ
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 19:12
Founders interview

• cuberob
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 05-06 16:21
Ik zag dat de MCU2 upgrade inmiddels redelijk "betaalbaar" is geworden @ €1550,-.

Nu heb ik van de week ook een e-mail ontvangen dat ze de eMMC chip zullen gaan vervangen, ik meen ergens gelezen te hebben dat je hierbij wellicht ook kon kiezen voor een betaalde MCU2 upgrade. Weet iemand hier toevallig meer van? Krijgen we dan mogelijk nog korting op de bovengenoemde €1550,-? Dat maakt het allemaal wel interessant, een werkende webbrowser en Youtube/Netflix tijdens het (nerfed) free superchargen lijkt me wel mooi!

• Who Am I?
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 11:12
Herkent iemand zijn Tesla hier? Kwam ik gisteren tegen in het Speulderbos :P

Sony A77II +A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sigma 18-35mm f1.8 ART, Tamron SP 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

• CyBeRSPiN
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 19:08

CyBeRSPiN

sinds 2001

Who Am I? schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 15:02:
Herkent iemand zijn Tesla hier? Kwam ik gisteren tegen in het Speulderbos :P

[Afbeelding]
Sleeën via Summon? Of zat er nog iemand achter het stuur ook?

• Who Am I?
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 11:12
CyBeRSPiN schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 16:21:
[...]

Sleeën via Summon? Of zat er nog iemand achter het stuur ook?
Haha, dat zou helemaal mooi zijn! Er zat ook iemand achter het stuur ;) Ging nog best hard ook, 20kmh was het zeker, zo hard gaat Summon niet.

Sony A77II +A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sigma 18-35mm f1.8 ART, Tamron SP 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

• Inspired
Iemand nog een andere bron qua info inzake SuCs? Ik heb een ritje voor de boeg binnenkort en ik zou dan eigenlijk graag willen laden in Ertstadt. Volgens ABRP is die unavailable op dit moment. Volgens de Tesla site is hij gewoon beschikbaar. In de auto staat hij nu op niet beschikbaar. Op Supercharge.info zie ik geen onderhoud/uitbreiding. In de Duitse Supercharge topics zie ik verder ook geen info.

• Saxi
  • Laatst online: 10:01
Inspired schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 11:03:
Ik heb een ritje voor de boeg binnenkort en ik zou dan eigenlijk graag willen laden in Ertstadt. Volgens ABRP is die unavailable op dit moment. Volgens de Tesla site is hij gewoon beschikbaar.
Volgens het Duitse TTF forum (post van vanochtend) wordt er omgebouwd naar V3.

Ik weet van eerdere bezoeken dat er twee gescheiden locaties bij deze charger zijn. Op de foto's ziet het er uit dat het deel dat verder van de kruising ligt (bij de Chinees) verbouwd wordt. Je ziet op de 5e foto dat er nog een auto staat bij de andere locatie. Lijkt me dus dat die nog werkt. Dat wordt eerder in deze thread ook door iemand gezegd.

Kortom, deels nog in werking. Overigens een van de mindere Superchargers als je het mij vraagt. Ver van de snelweg en lelijke omgeving.

Model 3 Performance | Red | White interior | Aflevering 24-12-2019

• Inspired
Saxi schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 19:19:
[...]

Volgens het Duitse TTF forum (post van vanochtend) wordt er omgebouwd naar V3.

Ik weet van eerdere bezoeken dat er twee gescheiden locaties bij deze charger zijn. Op de foto's ziet het er uit dat het deel dat verder van de kruising ligt (bij de Chinees) verbouwd wordt. Je ziet op de 5e foto dat er nog een auto staat bij de andere locatie. Lijkt me dus dat die nog werkt. Dat wordt eerder in deze thread ook door iemand gezegd.

Kortom, deels nog in werking. Overigens een van de mindere Superchargers als je het mij vraagt. Ver van de snelweg en lelijke omgeving.
Ah. Thanks.

Ja, niet echt top qua locatie. Kom er wel vaker. Richting Frankrijk juist wel prettig omdat ik Mensbech liever oversla. (Maar 4 stalls) Dan is Erftstadt net fijn om tot Metz te komen.

• DS7
Erftstadt is inderdaad wel een van de meest troosteloze locaties. Maar met V3 heeft de locatie wel een plusje.

Ik hoop dan ook maar dat Waldlaubersheim naar V3 omgebouwd wordt, want die locatie kan dan goed gebruiken.

• Inspired
Mooi te zien dat Tesla gewoon lekker doorgaat met nieuwe SuC locaties en v3 upgrades. Zelfs in deze tijd. Valt me ook op dat er bij luchthavens meer locaties komen. Dat is wel prettig mochten we ooit weer op reis gaan. Kun je hem relatief vol parkeren en bij terugkomst meteen weer weg. Viel me bijvoorbeeld tegen hoe weinig laadmogelijkheden er zijn bij vliegveld Dusseldorf bijvoorbeeld. Paar trage AC paaltjes die bijna altijd bezet zijn en verder niks.

• Deveon
  • Niet online
Bij een luchthaven heb je in principe ook geen snelladers nodig. Liever 100x 3.6 KW laders dan één 375 KW lader.

• Caelorum
Deveon schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 09:25:
Bij een luchthaven heb je in principe ook geen snelladers nodig. Liever 100x 3.6 KW laders dan één 375 KW lader.
nogal wiedes.. 100 tegen 1.
Maar het duurt nog wel even voordat je op een luchthaven je auto aan de lader kan zetten en even twee weken weg kan gaan terwijl je auto vrolijk geladen blijft. Dan wil je dus dat je bij terugkomst even snel aan een snellader kan hangen. Als er dan een normale grootte V3 SUC staat (12-16 stalls) kom je al een heel eind.

• Myrdhin
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 11-06 19:08
Caelorum schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 09:53:
[...]

Maar het duurt nog wel even voordat je op een luchthaven je auto aan de lader kan zetten en even twee weken weg kan gaan terwijl je auto vrolijk geladen blijft. Dan wil je dus dat je bij terugkomst even snel aan een snellader kan hangen. Als er dan een normale grootte V3 SUC staat (12-16 stalls) kom je al een heel eind.
Dat en voor de mensen die andere afhalen of brengen is het ook nuttig om een snellader tot beschikking te hebben.

• Inspired
Deveon schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 09:25:
Ben ik niet met je eens. :) AC laders in langparkeergarages zijn toch altijd bezet. Ook als je op Schiphol of Dusseldorf 100 plaatst. Als je er 4 of 8 stalls neer zet heb je doorgaans gewoon altijd plek. Ook is het natuurlijk zonde dat iemand dagen/weken een AC lader bezet houdt voor 1 x 50/60/70kWh. Een DC lader is dan veel handiger en rendabeler. Op een DC lader kun je ook rekenen, een AC paal niet. Dat is hopen dat er één vrij is.

[Voor 7% gewijzigd door Inspired op 18-02-2021 10:00]

• Deveon
  • Niet online
Caelorum schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 09:53:
[...]

Waarschijnlijk zijn die 100 goedkoper dan die ene. Tuurlijk nemen die 100 AC laadplaatsen meer ruimte in beslag, maar de auto's die langs de snellader moeten ook ergens parkeren. Waarom je bij terugkomst eerst langs de snellader wilt in plaats van gelijk met een volle batterij naar huis is mij een raadsel.
Inspired schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 09:58:
[...]

Ben ik niet met je eens. :) AC laders in langparkeergarages zijn toch altijd bezet. Ook als je op Schiphol of Dusseldorf 100 plaatst. Als je er 4 of 8 stalls neer zet heb je doorgaans gewoon altijd plek. Ook is het natuurlijk zonde dat iemand dagen/weken een AC lader bezet houdt voor 1 x 50/60/70kWh. Een DC lader is dan veel handiger en rendabeler. Op een DC lader kun je ook rekenen, een AC paal niet. Dat is hopen dat er één vrij is.
Je zou de kosten met elkaar moeten vergelijken, maar ik denk dat je voor een snellader met 4 of 8 stalls al snel zowel in investering (CAPEX) als in operatie (OPEX) véél meer kosten maakt en daar ook gigantische veel AC aansluiting kan realiseren waar je eenvoudig je vertrek datum kan aangeven. Zodra je in de honderden gaat praten hoef je er ook geen parkeerplaatsen voor op te offeren. Simpelweg laadpalen zo ver mogelijk van de ingang plaatsen.

• Inspired
Ik denk zeker dat 4 of 8 DC stalls veel meer omzet genereren dan 100 AC palen op lang parkeren. Qua installatie zijn 100 AC palen met fatsoenlijke backend en zaken als LB ook niet goedkoop. Wellicht goedkoper dan die DC stalls maar qua rendement pak je dat met DC wel terug. Een AC paal is snel dagen bezet voor maar ~30-50kWh. Overigens, ik zou liever een gereserveerde AC paal hebben maar nu is dit niet aan de orde. Met 50 of zelfs 100 AC palen op Schiphol moet je nog steeds hopen op een vrije paal. Met DC is dit minder een issue, dus dan liever eerst maar DC.

• Caelorum
Inspired schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 10:15:
[...]Met 50 of zelfs 100 AC palen op Schiphol moet je nog steeds hopen op een vrije paal. Met DC is dit minder een issue, dus dan liever eerst maar DC.
Precies dat.
Komt nog bij dat Tesla denk ik prima zelf die supercharger kan aanleggen op het terrein van Schiphol. Dat hoeft Schiphol dus niet direct wat te kosten. Zo'n supercharger op een vliegveld is mooie reclame, vooral omdat er ook weer overal Tesla op staat. Nog even lost van de inkomsten die het kan genereren als ze ook DC stalls voor andere merken plaatsen.

• Deveon
  • Niet online
Het barst op Schiphol al van de Tesla's en dat is eerder een probleem dan een oplossing. Die Tesla taxi's maken namelijk gretig gebruik van álle snelladers in de omgeving dus de verwachting dat deze altijd beschikbaar zijn kan je wel vergeten.

• annespruit1980
  • Registratie: april 2017
  • Laatst online: 08:21
Voor langparkeerders op schiphol ( dan moet je toch al een belachelijk bedrag betalen ) lijkt mij een oplossing om daar simpele kastjes te plaatsen met 230 Vac connectoren. Met een sleutel. Dan kan je de meestal meegeleverde ( of gekochte ) granny daar aansluiten en in die kast leggen. Op slot, dus veilig. En goedkoop.

• Caelorum
Deveon schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 11:47:
Het barst op Schiphol al van de Tesla's en dat is eerder een probleem dan een oplossing. Die Tesla taxi's maken namelijk gretig gebruik van álle snelladers in de omgeving dus de verwachting dat deze altijd beschikbaar zijn kan je wel vergeten.
Van wat ik had begrepen was dat ook wat ze was beloofd. Ik kan mij ook nog een aantal artikelen op de NOS herinneren, over een snellader die was afgesloten voor ze.
Hoe dan ook ga je een gebrek aan snellaadplekken niet oplossen door geen snellaadstations meer te bouwen. Je moet juist meer bouwen. Vanuit Tesla ook omdat andere "normale" klanten er nu dus ook last van hebben.
En een paar honderd AC laders neerzetten voor iedereen die op vakantie is, schiet ook niet op. De kosten daarvan kunnen zo hoger liggen dan Tesla laten komen voor die DC laders. Het is denk ik zelfs nog makkelijker dan ergens anders aangezien ze hun eigen elektriciteitsnet beheren. Een gebrek aan capaciteit zal er ook niet zijn, want ze gebruiken nu al enorm veel voor alle apparatuur en voor vliegtuigen die aan de gate staan (die zijn tegenwoordig ook ingeplugd heb ik begrepen).

• Kid Jansen
  • Niet online
Deveon schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 11:47:
Valt nu lastig te zeggen, omdat ik m'n Tesla pas heb sinds juli, dus ruim nadat corona hier begon huis te houden, maar in Badhoevedorp (dichtst bij Schiphol) is het echt met pieken en dalen.

Doordeweeks is het er vooral tussen 16:30 en 19:00 druk, op zaterdag kan het de hele dag druk zijn, maar rest van de tijd valt het heel erg mee. Sta er vaak genoeg (vrijwel) alleen.

Zou mooi zijn als ze daar ook deel naar V3 upgraden, want heb je niet meer probleem dat A en B paalparen het vermogen delen, toch? Heb namelijk nog nooit gehad dat er helemaal geen plek is, maar als het echt druk is (<5 beschikbaar) is de max soms maar iets van 65 kW.

• pimk
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 14:40
Inspired schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 09:13:
Mooi te zien dat Tesla gewoon lekker doorgaat met nieuwe SuC locaties en v3 upgrades. Zelfs in deze tijd. Valt me ook op dat er bij luchthavens meer locaties komen. Dat is wel prettig mochten we ooit weer op reis gaan. Kun je hem relatief vol parkeren en bij terugkomst meteen weer weg. Viel me bijvoorbeeld tegen hoe weinig laadmogelijkheden er zijn bij vliegveld Dusseldorf bijvoorbeeld. Paar trage AC paaltjes die bijna altijd bezet zijn en verder niks.
En hoe fijn zou het zijn als die ook nog eens langs de snelweg zouden komen, maar dat is wellicht iets wat alleen in mijn hoofd zit.

Ik ben fan van Fastned

• Caelorum
Direct aan de snelweg kan alleen als ze em opengooien voor alle merken. Dat is nu nog geen probleem, maar over een jaar of 2-3 kan het dan wel ineens erg druk worden. Op deze manier hebben ze de bezetting ook een beetje zelf in de hand.

• Inspired
Caelorum schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 07:23:
Direct aan de snelweg kan alleen als ze em opengooien voor alle merken. Dat is nu nog geen probleem, maar over een jaar of 2-3 kan het dan wel ineens erg druk worden. Op deze manier hebben ze de bezetting ook een beetje zelf in de hand.
Op veel locaties zou dat nu, nou ja in de gewone tijd, ook al een probleem zijn op drukke dagen. Afgelopen jaar zelfs vaak al 80% bezetting door Frankrijk. Locaties aan de snelweg zijn gewoon veel duurder en geen inkomsten via Hotels. Ook zal de ruimte lastiger zijn voor veel stalls. Van mij mogen ze het lekker exclusief houden.

Ik moet alleen snelladen in het buitenland en dan is er sowieso bijna geen Fastned. Ionity geen goede eerste ervaring mee dus blijf gewoon bij SuCs.

[Voor 10% gewijzigd door Inspired op 19-02-2021 07:58]

• Deveon
  • Niet online
Caelorum schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 07:23:
Daarmee geven ze alleen wel een USP weg om juist voor een Tesla te kiezen. Met een Tesla naar Spanje durf ik wel aan maar met een ander merk zie ik dat niet zitten.

• Inspired
Deveon schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 08:37:
[...]

Daarmee geven ze alleen wel een USP weg om juist voor een Tesla te kiezen. Met een Tesla naar Spanje durf ik wel aan maar met een ander merk zie ik dat niet zitten.
Precies. Als ze alle SuCs 100% open stellen voor andere merken is de kans op weer een Tesla een stuk kleiner bij me.

• Caelorum
Ik vind het ook wel fijn om te weten dat ik naast alle andere snelladers ook nog de SuCs heb, welke min of meer meegroeien met het aantal Tesla's op de weg. Dat geeft toch net wat meer zekerheid dat je idd fatsoenlijk kan laden onderweg.
Ik heb de zomer nog niet meegemaakt (want corona..), maar als straks alles weer een beetje open is gaan we rijen zien bij de snelladers ben ik bang.

Daarnaast is het ook wel fijn om te weten dat er altijd snelladers zullen zijn die niet direct winst dmv de stations als doel hebben, maar juist indirect door de verkopen aan te wakkeren.

• Inspired
Caelorum schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 09:15:
Ik vind het ook wel fijn om te weten dat ik naast alle andere snelladers ook nog de SuCs heb, welke min of meer meegroeien met het aantal Tesla's op de weg. Dat geeft toch net wat meer zekerheid dat je idd fatsoenlijk kan laden onderweg.
Ik heb de zomer nog niet meegemaakt (want corona..), maar als straks alles weer een beetje open is gaan we rijen zien bij de snelladers ben ik bang.

Daarnaast is het ook wel fijn om te weten dat er altijd snelladers zullen zijn die niet direct winst dmv de stations als doel hebben, maar juist indirect door de verkopen aan te wakkeren.
Afgelopen zomer op de vrijdag (wel piekseizoen) vond ik het al flink druk bij de SuCs. De zaterdag zal nog wel wat drukker zijn geweest. Aankomende zomer gaan we op zondag & maandag rijden naar Spanje. Die dagen zijn nog lekker rustig. In Frankrijk zijn er ook nog wel wat kleinere SuC locaties. Met 8 stalls zit je snel op 50+% en dus langer laden. Maar goed, klagen met een Tesla mogen we eigenlijk niet. :)

• STIMPPYYY
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 15:10
Inspired schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 09:22:
[...]

Afgelopen zomer op de vrijdag (wel piekseizoen) vond ik het al flink druk bij de SuCs. De zaterdag zal nog wel wat drukker zijn geweest. Aankomende zomer gaan we op zondag & maandag rijden naar Spanje. Die dagen zijn nog lekker rustig. In Frankrijk zijn er ook nog wel wat kleinere SuC locaties. Met 8 stalls zit je snel op 50+% en dus langer laden. Maar goed, klagen met een Tesla mogen we eigenlijk niet. :)
Die exclusiviteit is een flinke USP. Afhankelijk van het aantal stalls kunnen ze er natuurlijk ook enkele openstellen voor andere voertuigen. Lijkt mij een prima compromis.

• Inspired
STIMPPYYY schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 12:43:
[...]

Die exclusiviteit is een flinke USP. Afhankelijk van het aantal stalls kunnen ze er natuurlijk ook enkele openstellen voor andere voertuigen. Lijkt mij een prima compromis.
Mja, van mij hoeft het niet. Maar het zal wellicht in bepaalde landen niet houdbaar blijven. Dan maar achterlijk hoog tarief hanteren voor niet Tesla's. :)

• sgouman
  • Registratie: juli 2013
  • Laatst online: 18:39
Ik zit te kijken naar een model 3 standard range plus(dus de goedkoopste model 3)
Ik rijd best vaak naar klanten die 120-150 enkele rit weg zitten en waar je niet kan laden bij de klant.

Kan je dit redden in een model 3 standard range plus op 1 lading of gaat dat niet lukken?

• CalaglinV
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 10-06 15:06
sgouman schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 13:56:
Ik zit te kijken naar een model 3 standard range plus(dus de goedkoopste model 3)
Ik rijd best vaak naar klanten die 120-150 enkele rit weg zitten en waar je niet kan laden bij de klant.

Kan je dit redden in een model 3 standard range plus op 1 lading of gaat dat niet lukken?
Dat moet wel lukken, in de winter zal het wat moeilijker worden maar als je 100 rijd dan kan je de 300 wel aantikken met 1 lading. Hou er wel rekening mee dat het wel kiele kiele wordt als het echt koud in de winter is.

• mkrmr
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 11-06 15:19

mkrmr

Tesla Model 3, BMW K1600

CalaglinV schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 14:00:
[...]

Dat moet wel lukken, in de winter zal het wat moeilijker worden maar als je 100 rijd dan kan je de 300 wel aantikken met 1 lading. Hou er wel rekening mee dat het wel kiele kiele wordt als het echt koud in de winter is.
Dan kun je altijd nog een korte pitsstop bij een SuC inplannen.
Als de accu onder de 10% is gaat bijladen heel snel. ;)

• Caelorum

Zomer ja, winter.. nou.. waarschijnlijk niet op en neer tenzij je de auto warm kan wegzetten bij de klant. Als je dit vaak doet en je kan er niet laden zou ik toch echt een LR overwegen. Of op de koop toenemen dat je af en toe een keer aan de snellader zal moeten hangen.

@sgouman
Laagste dat ik kom in de winter is 200km bij max 100km/h (120 heen en 80 terug) aan range. Dat is omdat na 120km de auto paar uur stil staat en je weer vanaf koud mag vertrekken. Dat is gewoon killing voor je range.

[Voor 14% gewijzigd door Caelorum op 19-02-2021 14:12]

• sgouman
  • Registratie: juli 2013
  • Laatst online: 18:39
Caelorum schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 14:10:
[...]

Zomer ja, winter.. nou.. waarschijnlijk niet op en neer tenzij je de auto warm kan wegzetten bij de klant. Als je dit vaak doet en je kan er niet laden zou ik toch echt een LR overwegen. Of op de koop toenemen dat je af en toe een keer aan de snellader zal moeten hangen.
LR past helaas niet in het leasebudget de standard range is al net aan of het mag of niet.

• stylezzz
  • Laatst online: 19:01
Zal in de zomer wel lukken. In de winter af en toe even 10-20% bijladen aan een SuC... kost bijna geen tijd en kun je nog even je mail bijwerken.

SPECS

• Myrdhin
  • Laatst online: 11-06 19:08

Heen en terug zal inderdaad lastiger worden. Je kan altijd op de heenweg vlak voordat je er bent even bijladen bij een SuC. De batterij is dan nog lekker warm dus het laden gaat sneller (tenzij je nog veel range over hebt natuurlijk). Kan je 's avonds zonder tussenstops naar huis rijden. En als je voldoende range over hebt kan je ook op de terugweg laden maar bij voorkeur pas als je al even gereden hebt zodat de batterij warm is.

[Voor 3% gewijzigd door Myrdhin op 19-02-2021 14:48]

• Kid Jansen
  • Niet online
@sgouman Hangt ook heel erg van je rijstijl af. Ik stamp behoorlijk door en zeker toen het vorige week zo koud was verbruikte ik inclusief voorverwarmen 34% enkele reis van 100 km met m'n 2018 S 100D. Zelfs al zou ik van 95% naar 15% rijden zou effectief bereik dan nog steeds maar zo'n 235 km zijn.

Met 25-28°C afgelopen zomer heb ik aangegeven bereik boven de 500 km gehad en effectief dus ook boven de 400 km. Toen kon ik twee keer op en neer Amsterdam - Apeldoorn op een lading. Als het warmer was dan 28°C ging het voorkoelen en ook airco tijdens het rijden er meer in hakken en werd hij minder zuinig. Helpt dan ook niet dat m'n auto zwart is.

• Marvaa
  • Registratie: september 2019
  • Laatst online: 05-05 15:26
Hallo!
Ik heb sinds januari ongeveer problemen met het instellen van de autopilot snelheid in mijn Model 3.
Ik krijg 'm met geen mogelijkheid boven de 125 km/h (ook niet na 19u) ingesteld.
Mijn totale max snelheid staat op 135 ingesteld dus dat kan het niet zijn. Ik ga met het pedaal wel harder rijden maar niet automatisch :(
Weet iemand waar dit door zou kunnen komen?

Dank 🙏
Groet!

• OMX2000
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 11-06 23:16

OMX2000

By any means necessary...

Gisteravond om een uur of 19:30 ging een van de vleugeldeuren van mn Model X niet dicht meer. Het eerste vreemde was dat toen ik hem open deed hij heel snel zelf weer keihard dicht ging. Schrok me dood om dat de kant is waar mijn dochter van 2 zit.

De deur gaat dus wel goed open. En opvallende is dat het rode knopje om te sluiten niet brand. Tig keer open en dicht proberen te doen en gekeken of er iets blokkeert. Maar niet opgelost dus.

Kids moesten naar bed en heb nog tussen 20:30 en 21:00 gekeken of ik wat kon vinden. De auto hangt aan een openbare laadpaal, en ik moest ook echt laden. Service inplannen kan pas komende donderdag en mobiele service 2 maart. Dat gaat hem nie worden. Dus zo bellen en eventueel naar SC in Tilburg rijden.

Is de MX een fijne auto om mee te rijden? Zeker. Gaat er veel mis? Hell yeah.

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

• bottom line
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 19:27
Marvaa schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 07:51:
Hallo!
Ik heb sinds januari ongeveer problemen met het instellen van de autopilot snelheid in mijn Model 3.
Ik krijg 'm met geen mogelijkheid boven de 125 km/h (ook niet na 19u) ingesteld.
Mijn totale max snelheid staat op 135 ingesteld dus dat kan het niet zijn. Ik ga met het pedaal wel harder rijden maar niet automatisch :(

Dank 🙏
Groet!
Ja, kijk eens in de app of daar een max snelheid in staat.
Verder staan er ergens in het menu in de auto ook 2 vinkjes / getallen die daarvoor kunnen zorgen (allemaal iets te maken met snelheid beperken / maximaal).

Weet nu zelf niet wat je exact moet doen, maar je vind het wel. Eerst snelheid verhogen die in de wagen staat, en erna een vinkje uitschakelen dacht ik.

[Voor 5% gewijzigd door bottom line op 20-02-2021 08:56]

• Smobbo
  • Laatst online: 19:28
Marvaa schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 07:51:
Hallo!

Dank 🙏
Groet!
Per ongeluk valet mode aan staan?

• Taro
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat
Franz is hoofd ontwerp bij Tesla (en maakt graag Cybertruck ruiten kapot ;) ), maar ontwerpt ook nog andere dingen. Ik acht de kans op een nieuw design hoesje voor het één of ander groter dan een ontwerp voor bijv. de Model 2, maar je weet maar nooit :)

• pimk

Zoals velen al zeiden is het een mindset èn (IMHO) afhankelijk hoe je thuis kunt laden.
Even een paar ampères bijprikken op heen- en/of terugreis is werkelijk zó gebeurd.
Als je afhankelijk bent van commercieel laden, zou ik er niet aan beginnen.

Ik haal 300 km niet op een lading, en zie dat windrichting een grote factor is. Maar als ik 300 km moet rijden en 5 minuten op moet offeren om thuis te komen, is dat een kleine opoffering waarin je inderdaad even naar je mail kunt kijken, of Etflix kijken.
En dat superchargen gaat inderdaad dusdanig snel dat ik altijd baal dat mijn aflevering nog niet is afgelopen, maar de auto al meer dan voldoende vol...

• GeeMoney
pimk schreef op maandag 22 februari 2021 @ 09:13:
[...]

Zoals velen al zeiden is het een mindset èn (IMHO) afhankelijk hoe je thuis kunt laden.
Even een paar ampères bijprikken op heen- en/of terugreis is werkelijk zó gebeurd.
Als je afhankelijk bent van commercieel laden, zou ik er niet aan beginnen.

Ik haal 300 km niet op een lading, en zie dat windrichting een grote factor is. Maar als ik 300 km moet rijden en 5 minuten op moet offeren om thuis te komen, is dat een kleine opoffering waarin je inderdaad even naar je mail kunt kijken, of Etflix kijken.
En dat superchargen gaat inderdaad dusdanig snel dat ik altijd baal dat mijn aflevering nog niet is afgelopen, maar de auto al meer dan voldoende vol...
Het verschil is natuurlijk als je die 5min snelladen 3x in de week nodig hebt om thuis te komen dat het behoorlijk irritant is. En dan ben je dus feitelijk alsnog aan het "tanken". Met dergelijke afstanden zou ik altijd een wagen kiezen die dat red of er anders niet aan beginnen. Dat is de eerste 2-3 weken geen probleem maar 4-5 jaar lang gaat het je irriteren.

• Marvaa
Smobbo schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 09:55:
[...]

Per ongeluk valet mode aan staan?
Nee dat is het niet. Wel goeie tip, ik had er nog niet gekeken!

• Marvaa
bottom line schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 08:51:
[...]

Ja, kijk eens in de app of daar een max snelheid in staat.
Verder staan er ergens in het menu in de auto ook 2 vinkjes / getallen die daarvoor kunnen zorgen (allemaal iets te maken met snelheid beperken / maximaal).

Weet nu zelf niet wat je exact moet doen, maar je vind het wel. Eerst snelheid verhogen die in de wagen staat, en erna een vinkje uitschakelen dacht ik.
Hi!,

Ik heb het hele menu al meerdere keren nagelopen. De max. snelheid is het sowieso niet.
Die vinkjes komen mij niet bekend voor, ik zal daar eens naar kijken!

Wel heb ik al eens met die absolute en relatieve snelheden zitten pielen, begrijp ze niet helemaal... Dus misschien zit het daar toch in.

• Eddos
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 11-06 22:48
GeeMoney schreef op maandag 22 februari 2021 @ 09:29:
[...]

Het verschil is natuurlijk als je die 5min snelladen 3x in de week nodig hebt om thuis te komen dat het behoorlijk irritant is. En dan ben je dus feitelijk alsnog aan het "tanken". Met dergelijke afstanden zou ik altijd een wagen kiezen die dat red of er anders niet aan beginnen. Dat is de eerste 2-3 weken geen probleem maar 4-5 jaar lang gaat het je irriteren.
Klopt, maar hoe groot is de kans dat genoemde klanten de komende 4-5 jaar geen laadpalen/opties beschikbaar hebben? Ik snap dat men kijkt naar de situatie nu, maar ook die kan nogal veranderen de komende 4-5 jaar waardoor de bezwaren nu wellicht weer vervallen. Ik wilde destijds ook perse een LR i.v.m afstanden, in de praktijk stop ik vaak toch wel even als ik die afstand nu rijd voor een bakje koffie oid. Kan ik ook 5-10 minuten stekkeren.

Model 3 rijder met een spook trekhaak:https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/spook-trekhaken.166257/

• GeeMoney
Eddos schreef op maandag 22 februari 2021 @ 10:11:
[...]

Klopt, maar hoe groot is de kans dat genoemde klanten de komende 4-5 jaar geen laadpalen/opties beschikbaar hebben? Ik snap dat men kijkt naar de situatie nu, maar ook die kan nogal veranderen de komende 4-5 jaar waardoor de bezwaren nu wellicht weer vervallen. Ik wilde destijds ook perse een LR i.v.m afstanden, in de praktijk stop ik vaak toch wel even als ik die afstand nu rijd voor een bakje koffie oid. Kan ik ook 5-10 minuten stekkeren.
Het probleem is de onzekerheid. En als je voor je werk dus dagelijks 300km maakt dan ben je dat gewend en ga je niet opeens elke keer stoppen om even de benen te strekken "want je moet toch snelladen".
Snelladen zie ik als een noodzakelijk kwaad en de onzekerheid dat je klanten binnen nu en 3 maanden een paal hebben staan zou ik ook niet op rekenen. (Als ze namelijk Pro-EV waren dan hadden ze die palen nu allang moeten hebben).
Ik zou dan voorlopig dus met worst-case rekening houden en dat betekend dan dus dagelijks snelladen om thuis te komen.
Geen probleem als je dat voor jezelf prima vindt, maar ik zou daar dus wel degelijk op rekenen.

• Eddos
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 11-06 22:48
GeeMoney schreef op maandag 22 februari 2021 @ 10:22:
[...]

Het probleem is de onzekerheid. En als je voor je werk dus dagelijks 300km maakt dan ben je dat gewend en ga je niet opeens elke keer stoppen om even de benen te strekken "want je moet toch snelladen".
Snelladen zie ik als een noodzakelijk kwaad en de onzekerheid dat je klanten binnen nu en 3 maanden een paal hebben staan zou ik ook niet op rekenen. (Als ze namelijk Pro-EV waren dan hadden ze die palen nu allang moeten hebben).
Ik zou dan voorlopig dus met worst-case rekening houden en dat betekend dan dus dagelijks snelladen om thuis te komen.
Geen probleem als je dat voor jezelf prima vindt, maar ik zou daar dus wel degelijk op rekenen.
Ik maakte pre-corona ongeveer 70.000km per jaar en wilde daar graag een LR voor. En merkte dus in de praktijk dat het in veel gevallen prima mogelijk was om in de buurt van/bij klanten te laden.
Nu gaat hij er waarschijnlijk uit met minder dan 100.000km op de teller. Dus wat betreft onzekerheid/onvoorspelbaarheid heb je een punt, maar je kunt dat op meerdere manieren interpreteren. Met de kennis van nu had ik een SR+ besteld en 100 euro bijtelling per maand uitgespaard. Want ik had vaak toch net niet genoeg voor een roundtrip, dus als ik dan tijdens een werkdag tot 60% laad (om weer thuis te komen) of 90% maakt ook niet veel uit.

Model 3 rijder met een spook trekhaak:https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/spook-trekhaken.166257/

• DS7
Eddos schreef op maandag 22 februari 2021 @ 12:54:
[...]

Ik maakte pre-corona ongeveer 70.000km per jaar en wilde daar graag een LR voor. En merkte dus in de praktijk dat het in veel gevallen prima mogelijk was om in de buurt van/bij klanten te laden.
Nu gaat hij er waarschijnlijk uit met minder dan 100.000km op de teller. Dus wat betreft onzekerheid/onvoorspelbaarheid heb je een punt, maar je kunt dat op meerdere manieren interpreteren. Met de kennis van nu had ik een SR+ besteld en 100 euro bijtelling per maand uitgespaard. Want ik had vaak toch net niet genoeg voor een roundtrip, dus als ik dan tijdens een werkdag tot 60% laad (om weer thuis te komen) of 90% maakt ook niet veel uit.
LR heeft wel meer voordelen dan alleen de range. De SR+ is er meer om de M3 bereikbaar te maken voor diegenen die de LR niet budgettair in kunnen passen. Als geldt tegenwoordig een beetje hetzelfde voor de Performance.

Dus ik zou mij niet druk maken om die 100 euro bijtelling per maand. Dat is netto voor de meesten iets van 4 tientjes.

• Inspired
Verschil tussen SR+ en LR is zo’n 90 EUR netto. Ik vind de LR de 10k extra eigenlijk ook niet waard. Tenminste, niet een MiUS. Het is nu ~25kWh meer? Waarvan je eigenlijk wat “verliest” omdat de SR+ zuiniger is. Seconde sneller op de 100, AWD en iets mindere audio. Verder nog wat kleine verschillen. Ben blij met de LR, helemaal tegen 4%. Maar kan me goed voorstellen waarom men nu een SR+ pakt. Helemaal in NL.

• DS7
Inspired schreef op maandag 22 februari 2021 @ 14:01:
Verschil tussen SR+ en LR is zo’n 90 EUR netto. Ik vind de LR de 10k extra eigenlijk ook niet waard. Tenminste, niet een MiUS. Het is nu ~25kWh meer? Waarvan je eigenlijk wat “verliest” omdat de SR+ zuiniger is. Seconde sneller op de 100, AWD en iets mindere audio. Verder nog wat kleine verschillen. Ben blij met de LR, helemaal tegen 4%. Maar kan me goed voorstellen waarom men nu een SR+ pakt. Helemaal in NL.
In 2019 scheelde het in bruto bijtelling iets van 130 euro.

25 kWh extra is al ongeveer 10.000 euro waard. Tel daarbij op een goed geluid waar je zo 1.500 - 2.500 euro extra voor kwijt bent in deze klasse, verwarmde achterbank, 4 wd (in deze klasse ook zo 5.000 euro meerprijs) en meer vermogen (daar betaal je ook makkelijk 2.000 - 4.000 extra voor, al is dat meestal ook gekoppeld aan wat andere extraatjes).

Maar bovenal vind ik de SR+ net nog teveel nadelen hebben, waar een LR voldoende aan boord heeft om de ICE te vergeten als a naar b auto.

• Inspired
DS7 schreef op maandag 22 februari 2021 @ 14:29:
[...]

25 kWh extra is al ongeveer 10.000 euro waard. Tel daarbij op een goed geluid waar je zo 1.500 - 2.500 euro extra voor kwijt bent in deze klasse, verwarmde achterbank, 4 wd (in deze klasse ook zo 5.000 euro meerprijs) en meer vermogen (daar betaal je ook makkelijk 2.000 - 4.000 extra voor, al is dat meestal ook gekoppeld aan wat andere extraatjes).

Maar bovenal vind ik de SR+ net nog teveel nadelen hebben, waar een LR voldoende aan boord heeft om de ICE te vergeten als a naar b auto.
_O-

Met welk merk vergelijk je Tesla? Porsche? Die bedragen van de opties zijn zwaar overdreven.

[Voor 17% gewijzigd door Inspired op 22-02-2021 14:54]

• DS7
Maar kun je ook nog met objectieve maatstaven onderbouwen waarom je de LR niet 10.000 euro meer waard vindt?

Dat de SR+ de best verkochte model 3 is snap ik ook wel. Er zijn gewoon heel veel mensen die tegen een budgetprobleem aanlopen en de bijtellingsregeling is zodanig idioot opgesteld dat het ook de SR + bevoordeelt tov van de DM modellen.

Maar dat doet niets af aan het feit dat je bij de Model 3 momenteel het meeste waar voor je geld krijgt als je een Performance neemt (in de VS is niet voor niets het prijsverschil vergroot met de LR), dan de LR en je krijgt nog steeds veel waar voor je geld met de SR+, maar simpelweg het minste waar voor je geld.

• DS7
Inspired schreef op maandag 22 februari 2021 @ 14:33:
[...]

_O-

Met welk merk vergelijk je Tesla? Porsche? Die bedragen van de opties zijn zwaar overdreven.
BMW, Audi en Mercedes.

Even bij Audi gekeken, quattro is daar 3.000 euro. Maar dan nog.

[Voor 11% gewijzigd door DS7 op 22-02-2021 14:57]

• Inspired
DS7 schreef op maandag 22 februari 2021 @ 14:54:
[...]

Maar kun je ook nog met objectieve maatstaven onderbouwen waarom je de LR niet 10.000 euro meer waard vindt?

Dat de SR+ de best verkochte model 3 is snap ik ook wel. Er zijn gewoon heel veel mensen die tegen een budgetprobleem aanlopen en de bijtellingsregeling is zodanig idioot opgesteld dat het ook de SR + bevoordeelt tov van de DM modellen.

Maar dat doet niets af aan het feit dat je bij de Model 3 momenteel het meeste waar voor je geld krijgt als je een Performance neemt (in de VS is niet voor niets het prijsverschil vergroot met de LR), dan de LR en je krijgt nog steeds veel waar voor je geld met de SR+, maar simpelweg het minste waar voor je geld.
Persoonlijk vind ik de LR het niet waard zoals eerder aangegeven. Het verschil met de SR+ vind ik te klein. Als de auto nou wat luxer was, en kwalitatief beter, dan was het anders geweest. Ik had het me prima voor kunnen stellen dat bepaalde nieuwe zaken niet op de SR+ zouden komen. WP/electrische trunk. Dan zou het prijsverschil meer te rechtvaardigen zijn in mijn optiek. Maar goed, het is doorgaans altijd zo dat de instapper de beste value for money heeft. Uiteindelijk is het gewoon een persoonlijke keuze.

Ze doen het verder wel slim nu. Grotere stap naar LR en dan nog een relatief kleine naar P. Als je nu een LR neemt ben je eigenlijk gek dat je geen P neemt. :)

[Voor 5% gewijzigd door Inspired op 22-02-2021 15:00]

• Jeroenneman
  • Laatst online: 19:25

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

DS7 schreef op maandag 22 februari 2021 @ 14:54:
[...]

Tja, "waar voor je geld" is erg subjectief. Veel mensen hebben niet zoveel aan de extra opties die bij een LR of Performance zitten.

- beter geluidssysteem (veruit de meeste mensen zijn snel tevreden, en het systeem uit de SR+ is dan al genoeg)
- 4WD (tja, voor die ene keer sneeuw in 10 jaar in Nederland?)
- verwarmde achterbank (leuk voor mensen met kinderen, voor de meeste rijders totaal geen meerwaarde, ik zit 90% van de tijd alleen in de auto)

Leuk dat je theoretisch meer waar voor je geld krijgt, maar 20K extra is toch een behoorlijke drempel. Ongeacht hoeveel meer (onnodige) opties daar tegenover staan.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• DS7
Inspired schreef op maandag 22 februari 2021 @ 14:58:
[...]

Persoonlijk vind ik de LR het niet waard zoals eerder aangegeven. Het verschil met de SR+ vind ik te klein. Als de auto nou wat luxer was, en kwalitatief beter, dan was het anders geweest. Ik had het me prima voor kunnen stellen dat bepaalde nieuwe zaken niet op de SR+ zouden komen. WP/electrische trunk. Dan zou het prijsverschil meer te rechtvaardigen zijn in mijn optiek. Maar goed, het is doorgaans altijd zo dat de instapper de beste value for money heeft. Uiteindelijk is het gewoon een persoonlijke keuze.

Ze doen het verder wel slim nu. Grotere stap naar LR en dan nog een relatief kleine naar P. Als je nu een LR neemt ben je eigenlijk gek dat je geen P neemt. :)
Dat laatste ben ik sowieso met je eens.

Ik begrijp echt niet dat je het verschil klein vindt, maar wellicht zijn de verschillen net daar waar je er geen waarde aan hecht. Als je geen 4wd wil, nooit iemand achterin hebt zitten, geen muziek luistert en altijd rustig rijdt, dan hou je alleen nog maar range over en als je dan ook nog vrij weinig rijdt, dan is een LR inderdaad voor jouw gebruik de meerprijs niet waard.

Maar op zichzelf biedt dat LR echt wel een flinke stap tov de SR+. Ooit was de lineup ook totaal anders: SR, SR+ (5 kWh extra voor 2.000), MR en LR. Het ontbreken van de stappen is dat het prijsverschil groot is. En op zichzelf is het prijsverschil tussen de LR en de P gewoon klein te noemen. Ik denk dat ook in Nederland het prijsverschil groter kan worden nu dat in de VS is doorgevoerd.

• DS7
Jeroenneman schreef op maandag 22 februari 2021 @ 15:06:
[...]

Tja, "waar voor je geld" is erg subjectief. Veel mensen hebben niet zoveel aan de extra opties die bij een LR of Performance zitten.

- beter geluidssysteem (veruit de meeste mensen zijn snel tevreden, en het systeem uit de SR+ is dan al genoeg)
- 4WD (tja, voor die ene keer sneeuw in 10 jaar in Nederland?)
- verwarmde achterbank (leuk voor mensen met kinderen, voor de meeste rijders totaal geen meerwaarde, ik zit 90% van de tijd alleen in de auto)

Leuk dat je theoretisch meer waar voor je geld krijgt, maar 20K extra is toch een behoorlijke drempel. Ongeacht hoeveel meer (onnodige) opties daar tegenover staan.
20.000? Zelfs tussen de SR+ en de P zit maar 16.000. De LR is 10.000 euro meer.

4wd heeft meer voordelen dan alleen tijdens sneeuw. En het sneeuwt vaker in Nederland dan eens in de 10 jaar. En waarom zou je in Nederland blijven met je auto?

Maar goed, ik vind vooral dat de SR+ nog teveel aanloopt tegen de BEV nadelen. De range is gewoon net te kort. Dan moet je zelfs in Nederland regelmatig SuC. En als het dan een keer koud is (vaker dan eens per 10 jaar) blijkt die oude nieuwe (...) ook nog niet snel te laden.

Dus ik vind het prijsverschil allesbehalve aan de hoge kant.

• CyBeRSPiN
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 19:08

CyBeRSPiN

sinds 2001

@DS7 de "stealth" P is volgens mij de beste uitvoering. Dat is de LR met P-specs, een trekhaak kan maar dan niet tegen een dure meerprijs een rode remklauw, een spoiler heeft en minder zuinige en minder comfortabele 20" velgen heeft (die opties kun je aftermarket goedkoper regelen).
Gek genoeg is die variant nooit officieel te koop geweest, een paar geluksvogels hebben die rechtstreeks bij Tesla weten te regelen.

• Jeroenneman
  • Laatst online: 19:25

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

DS7 schreef op maandag 22 februari 2021 @ 15:30:
[...]

20.000? Zelfs tussen de SR+ en de P zit maar 16.000. De LR is 10.000 euro meer.

4wd heeft meer voordelen dan alleen tijdens sneeuw. En het sneeuwt vaker in Nederland dan eens in de 10 jaar. En waarom zou je in Nederland blijven met je auto?

Maar goed, ik vind vooral dat de SR+ nog teveel aanloopt tegen de BEV nadelen. De range is gewoon net te kort. Dan moet je zelfs in Nederland regelmatig SuC. En als het dan een keer koud is (vaker dan eens per 10 jaar) blijkt die oude nieuwe (...) ook nog niet snel te laden.

Dus ik vind het prijsverschil allesbehalve aan de hoge kant.
Het prijsverschil is inderdaad kleiner geworden, maar ik zou 16.000 nooit in een zin zetten als "maar 16.000 euro".
De enige reden om voor een LR te gaan voor mij is range (en met een eigen oprit zou dat ook met een SR+ geen enkel probleem zijn). Sportief rijden kan al prima met een SR+ qua acceleratie. Buiten Nederland rijden doen al jarenlang heel veel Nederlanders met voorwiel aangedreven Golfs, Meganes en andere normale auto's.

Nee, de Perfomance is leuk als je specifieke doeleinden hebt, vaak het circuit op wil of de strijd aan wil gaan met AMG of RS-modellen. Maar voor de gemiddelde rijder voldoet een SR+ vaak gewoon (ja, zelfs met mensen op de achterbank en als je lekker muziek wil luisteren, bij mijn weten kunnen mensen prima zitten, óók zonder stoelverwarming).

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• pimk
DS7 schreef op maandag 22 februari 2021 @ 14:29:
[...]

Mij scheelde het in 2019 €185 netto bijtelling, mijn werkgever investeert meer en verwacht daar blijkbaar ook een bijdrage van mij om het gat te dichten.
Dat was voor mij de reden me af te vragen hoe vaak ik de toegevoegde waarde per jaar zou gebruiken, en heb op die overweging besloten dat het verschil voor mij te groot was.Ik pakte een SR+
(met de bijnaam Scrooge, dat dan weer wel ;) )
Pagina: 1 ... 27 28 29 Laatste

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True