• Hatsjoe
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18:17
Ik heb sinds de 2020.36.10 update dat de snelheid van de ACC icm autopilot nog vaker verkeerd staat, en deze dan ook niet handmatig naar de juiste snelheid te zetten is ("automatisch sturen beperkt tot X km/u"). Ik moet dan mijn voet op het gas houden om niet 30 te rijden waar 80 toegestaan is.

Het lijkt te komen door de automatische verkeersboordherkenning, die of borden verkeerd herkend, of het bord "begin 30" wel ziet, maar "einde 30" niet. Kon ook nergens een menu item vinden om de verkeersboordherkenning uit te zetten.

Zijn er anderen die het zelfde ervaren?

• raoulteeuwen
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 05-10 16:19
Hatsjoe schreef op woensdag 16 september 2020 @ 23:52:Zijn er anderen die het zelfde ervaren?
Ik denk dat iedereen dat heeft, en het oa ligt aan welke route je rijdt (en of daar dus lastige situaties in zitten voor herkenning). Ik ben nu aan het kijken of tijdelijk uitschakelen van acc/autopilot en dan opnieuw activeren de (beste) oplossing is voor zulke situaties. Zal neem ik aan net als meeste bij komende updates beter worden.

• Cyw00d
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-11 11:17
Hatsjoe schreef op woensdag 16 september 2020 @ 23:52:
Ik heb sinds de 2020.36.10 update dat de snelheid van de ACC icm autopilot nog vaker verkeerd staat, en deze dan ook niet handmatig naar de juiste snelheid te zetten is ("automatisch sturen beperkt tot X km/u"). Ik moet dan mijn voet op het gas houden om niet 30 te rijden waar 80 toegestaan is.

Het lijkt te komen door de automatische verkeersboordherkenning, die of borden verkeerd herkend, of het bord "begin 30" wel ziet, maar "einde 30" niet. Kon ook nergens een menu item vinden om de verkeersboordherkenning uit te zetten.

Zijn er anderen die het zelfde ervaren?
Ik zit nog steeds te wachten op de update, zit nog op 2020.32.5 en zet regelmatig de auto aan de Wi-Fi.

Ik heb volgens mij ergens gelezen dat je op de snelheid (dus niet het bordje, maar je actuele snelheid) kunt tikken om de autopilot/cruise control daar op te zetten. Maar ben het met je eens dat dat niet nodig zou moeten zijn.

[ Tesla MIG MYP ]

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 20:50
Cyw00d schreef op donderdag 17 september 2020 @ 14:35:
[...]

Ik zit nog steeds te wachten op de update, zit nog op 2020.32.5 en zet regelmatig de auto aan de Wi-Fi.

Ik heb volgens mij ergens gelezen dat je op de snelheid (dus niet het bordje, maar je actuele snelheid) kunt tikken om de autopilot/cruise control daar op te zetten. Maar ben het met je eens dat dat niet nodig zou moeten zijn.
Maar dat werkt alleen als je lager wilt rijden dan de gedetecteerde snelheid. Je kunt dan niet de AP op 100 zetten in een 30 zone bv. :) Die optie is wel handig bij wegwerkzaamheden op de snelweg bv.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• Hatsjoe
Cyw00d schreef op donderdag 17 september 2020 @ 14:35:
[...]

Op de actuele snelheid drukken werkt inderdaad om de ACC op deze snelheid te zetten. Het is helaas echter zo dat wanneer de auto aangeeft dat de maximumsnelheid (onterecht) 30 is, en AP de melding "automatisch sturen beperkt tot 30 km/u" geeft, hij doodleuk direct de ACC snelheid weer terug op 30 zet. Erg irritant als je op een autoweg rijdt waar je 80 of 100 mag :+

Hopelijk wordt dit met een update opgelost, of in ieder geval de mogelijkheid om de bordenherkenning weer uit te zetten. De oude "database" met snelheden was ook niet altijd correct, maar werkte wel veel beter als dit nu.

• PEPPI
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-11 09:11

PEPPI

Informatiemanager

Hmmmm.. geruchten over nieuwe batterijen in de Tesla:
https://www.youtube.com/watch?v=QQY2vYhysBY

Voor als je je verveeld. Zoals ik. :-)

There's no place like 127.0.0.1

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Kennis delen > DM

@PEPPI Klopt, nog 5 dagen tot Tesla Battery Day :) We kijken er al maanden naar uit.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 76 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-11 13:50
PEPPI schreef op donderdag 17 september 2020 @ 22:14:

Voor als je geen zin hebt in video, het artikel:
https://electrek.co/2020/...se-roadrunner-first-look/

edit:
Een artikel verder, had nog niet de bron

[ Voor 15% gewijzigd door DaCoTa op 17-09-2020 22:38 ]

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
PEPPI schreef op donderdag 17 september 2020 @ 22:14:

Ik zou deze aanraden, iets minder lang(dradig).

PS: Net als YouTube links tussen video tags ;)

• corbosman
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11-10 22:51
Hoi allen, gister tesla MX opgehaald, en zag een klein dingetje. In de bodem van de ruimte achterin, waar normaal je laadkabels bv liggen, is de mat onderop niet passend. Hij steekt her en der naar boven, iig niet netjes met de bodemplaat. Zitten ook allemaal kreukels in, alsof ze em verbogen hebben. Is dit normaal?

• bove027
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01:48
OMX2000 schreef op maandag 14 september 2020 @ 16:35:
Hoe werkt navigatie bij jullie met wegwerkzaamheden? Ik heb nog niet meegemaakt dat er een alternatieve route wordt aangeboden als een route geblokkeerd is. Met als gevolgd dat ik dan ga zitten klooien met Waze of Google maps.
Komt hierdoor:

https://twitter.com/greentheonly/status/1275605730406682626

File informatie was van een 3e partij, gecombineerd met Tesla fleet data.... dat is nu weg (sinds 2020.24), dus de verkeers informatie komt alleen nog maar van andere Teslas...

Zo pas ook al een complete snelwegafsluiting gemist, heel irritant

• Kid Jansen
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Maar hoe kan je het zelf dan melden als Tesla-rijder?

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Kid Jansen schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 22:11:
Maar hoe kan je het zelf dan melden als Tesla-rijder?
De handleiding lezen en/of het auto icoontje even ingedrukt houden. Enige nadeel is dat je dan geen toelichting kunt meesturen.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 76 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-11 13:46

Komt ie nu nog mee :P

Maar wel benieuwd dan of er echt baanbrekende dingen aangekondigd worden. De Roadster werd al aangekondigd met 1000km range en is naar 2022 opgeschoven.

De aankondigingen van vanavond zijn wellicht dus slechts de technieken die die 1000km mogelijk gaan maken. En dus geen schep bovenop wat al eens beloofd was.

• Deveon
  • Niet online
Voor de Plaid S&X (en Roadster) hebben ze natuurlijk geen "serious high volume" nodig. Ben benieuwd. Het aandeel zal echter een flink klap krijgen van deze tweet. Helaas hoeven we de Semi en Cybtertruck blijkbaar in 2021 nog niet te verwachten.

• Cyw00d
Gekke vraag: Zijn er meer mensen die de "Upgrade" optie niet meer zien in de app? Heb hem een tijdje al niet meer gezien helaas.

[ Tesla MIG MYP ]

• Thermometer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:41

Thermometer

Whoop Whoop!

Nog een gekkere vraag:

Hebben jullie ook wel eens last dat een vliegje het auto-alarm laat afgaan? 😂

Heb dit nu twee keer gehad in m'n Model 3. Zowel met als zonder sentry-mode komt het voor. Naar m'n auto gelopen en zag een vliegje rondvliegen binnen. Die eruit gelaten met ramen naar beneden en daarna kwam het niet meer voor.

• sebas_FR
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 24-10 16:15
Cyw00d schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 13:55:
Gekke vraag: Zijn er meer mensen die de "Upgrade" optie niet meer zien in de app? Heb hem een tijdje al niet meer gezien helaas.
Ik heb dat ook, blijkbaar heeft de leasemaatschappij (neem aan dat jij ook een leasert hebt) het account laten omzetten naar een soort gebruikers modus. Als ik inlog op de Tesla site zie ik ook de auto niet meer. Laadsessies bij superchargers zie ik ook niet meer op de website, alleen de laatste sessie zie ik nog in de auto. Scheelt weer declareren want die worden nu blijkbaar afgevangen door Tesla en naar Leaseplan doorgezet :).

[ Voor 36% gewijzigd door sebas_FR op 22-09-2020 14:32 ]

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:17
Thermometer schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 14:22:
Nog een gekkere vraag:

Hebben jullie ook wel eens last dat een vliegje het auto-alarm laat afgaan? 😂

Heb dit nu twee keer gehad in m'n Model 3. Zowel met als zonder sentry-mode komt het voor. Naar m'n auto gelopen en zag een vliegje rondvliegen binnen. Die eruit gelaten met ramen naar beneden en daarna kwam het niet meer voor.
Zoek op vlieg in dit topic (of van de M3)

Ja komt vaak/altijd voor als er een vlieg binnen zit ;)

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:04

CyBeRSPiN

sinds 2001

Toch apart dat ze zo'n vliegje niet uit de beelden weten te filteren om een false positive te voorkomen, of zou ie echt op de camera landen waardoor het waargenomen beeld ineens dramatisch verandert?

• Thermometer
  • Laatst online: 16:41

Thermometer

Whoop Whoop!

bottom line schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 14:43:
[...]

Zoek op vlieg in dit topic (of van de M3)

Ja komt vaak/altijd voor als er een vlieg binnen zit ;)
En ik had nog wel op 'vliegje' gezocht haha! Thanks, ben inderdaad niet de enige zo te zien :P

• Cyw00d
sebas_FR schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 14:31:
[...]

Ik heb dat ook, blijkbaar heeft de leasemaatschappij (neem aan dat jij ook een leasert hebt) het account laten omzetten naar een soort gebruikers modus. Als ik inlog op de Tesla site zie ik ook de auto niet meer. Laadsessies bij superchargers zie ik ook niet meer op de website, alleen de laatste sessie zie ik nog in de auto. Scheelt weer declareren want die worden nu blijkbaar afgevangen door Tesla en naar Leaseplan doorgezet :).
Ik heb inderdaad dat ik de auto niet meer zie als ik inlog. Supercharge overzicht trouwens nog wel.
Als ik op "Geschiedenis" in mijn account klik ga ik hierheen waar mijn supercharge overzicht staat: https://www.tesla.com/nl_NL/teslaaccount/payment-history

Ik lease de auto inderdaad via Hiltermann als ZZP'er.

Ik vroeg dit omdat ze wellicht gaan komen met abbonementen, dan zou het toch wel tof zijn als ik zelf een maand FSD/EAP kan proberen.

[ Voor 5% gewijzigd door Cyw00d op 22-09-2020 15:40 ]

[ Tesla MIG MYP ]

• Kid Jansen
  • Niet online
sebas_FR schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 14:31:
Ik heb dat ook, blijkbaar heeft de leasemaatschappij (neem aan dat jij ook een leasert hebt) het account laten omzetten naar een soort gebruikers modus. Als ik inlog op de Tesla site zie ik ook de auto niet meer. Laadsessies bij superchargers zie ik ook niet meer op de website, alleen de laatste sessie zie ik nog in de auto. Scheelt weer declareren want die worden nu blijkbaar afgevangen door Tesla en naar Leaseplan doorgezet.
Kan de leasemaatschappij dat achteraf zelf doen/aanvragen? Heb zelf MS overgenomen van collega tijdje terug en Tesla account was door hem zelf aangemaakt, niet door LM. Hij heeft auto met account en al overgedragen aan mij, maar ik zie inderdaad ook auto niet als ik op site inlog en inderdaad geen upgrade-optie in de app. Supercharge geschiedenis zie ik ook nergens (mogelijk omdat ik onbeperkt heb bij auto zelf, dus ook geen betalingsgeschiedenis).

• sebas_FR
Ik zie alleen nog mijn oude sessies, nieuwe sessies zijn niet meer zichtbaar bij mij. Roadtripje Duitsland gedaan 3 weken terug en deze zijn niet erbij gekomen.

Ik vermoed dat de leasemaatschappij wil voorkomen dat je "per ongeluk" FSD aanschaft en dan gaat klagen dat je dit per ongeluk hebt gekocht omdat je CC gekoppeld was. Wel benieuwd wat ze met abo's gaan doen want zou zonde zijn als je dat niet zelf mag regelen.
Cyw00d schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 15:39:
[...]

Ik heb inderdaad dat ik de auto niet meer zie als ik inlog. Supercharge overzicht trouwens nog wel.
Als ik op "Geschiedenis" in mijn account klik ga ik hierheen waar mijn supercharge overzicht staat: https://www.tesla.com/nl_NL/teslaaccount/payment-history

Ik lease de auto inderdaad via Hiltermann als ZZP'er.

Ik vroeg dit omdat ze wellicht gaan komen met abbonementen, dan zou het toch wel tof zijn als ik zelf een maand FSD/EAP kan proberen.

• sebas_FR
Blijkbaar, eerst kon ik ook alles en nu is het account blijkbaar omgezet naar een type met minder rechten.

Ik heb destijds ook mijn Tesla account eerst zelf aangemaakt en daarna kreeg ik een password reset melding en stond de auto erbij. Lijkt erop dat het account/email onderwater gekoppeld is aan de leasemaatschappij die admin rechten op het account heeft.
Kid Jansen schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 16:19:
[...]

Kan de leasemaatschappij dat achteraf zelf doen/aanvragen? Heb zelf MS overgenomen van collega tijdje terug en Tesla account was door hem zelf aangemaakt, niet door LM. Hij heeft auto met account en al overgedragen aan mij, maar ik zie inderdaad ook auto niet als ik op site inlog en inderdaad geen upgrade-optie in de app. Supercharge geschiedenis zie ik ook nergens (mogelijk omdat ik onbeperkt heb bij auto zelf, dus ook geen betalingsgeschiedenis).

• Hatsjoe
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 14:48:
Toch apart dat ze zo'n vliegje niet uit de beelden weten te filteren om een false positive te voorkomen, of zou ie echt op de camera landen waardoor het waargenomen beeld ineens dramatisch verandert?
Zover ik weet gaat hebben de camera's hier niks mee te maken en zijn het gewoon "ouderwetse" bewegingssensoren die blijkbaar heel erg gevoelig zijn.

• bottom line
Nog 5 minuten :)
Battery day 22/09/2020

Heb geen geluid, kan dat? :p

[ Voor 60% gewijzigd door bottom line op 22-09-2020 22:32 ]

• Tc-Chub
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12-07 15:48
Yep, idem hiero. Zal zo wel komen verwacht ik.

• bottom line
Tc-Chub schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 22:36:
Yep, idem hiero. Zal zo wel komen verwacht ik.
Volgens mij laten ze gewoon het geluid van de motor horen :+

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Ik hoor wat vaag op de achtergrond nu..

Ah daar is ie, maar geen geluid :X ah nu wel.. 13 min te laat.

[ Voor 47% gewijzigd door CyBeRSPiN op 22-09-2020 22:43 ]

• bottom line
Dit is wel geweldig! In plaats van een zaal mag iedereen via youtube in een Tesla het event volgen

Hoelang duurt de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering? 1 uur ongeveer?
Als ze het niet meer boeiend vinden kunnen ze wel een spelletje spelen ondertussen in de Tesla :D

[ Voor 30% gewijzigd door bottom line op 22-09-2020 22:59 ]

• bottom line
Hahaha geniaal _/-\o_

• bottom line
Battery day is almost starting!

• Hatsjoe
Halvering van de kW/h kosten, dat is flink!

• Hatsjoe
Wat is Elon toch ook een awkward nerd, heerlijk!

• bottom line
5x meer energie uit 1 een batterij halen is wel massive.

• Hatsjoe
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/JWuiqxL.png

Dit is echt enorm!

• bottom line
$25.000 car!!!

• Hatsjoe
En dat over 3 jaar al! En "fully autonomous".

• Hatsjoe
Plaid Model S nu te bestellen en volgend jaar beschikbaar, 1:30.2 op Laguna Seca.

• bottom line
Die fully autonomous mogen ze laten vallen. Hoe meer Tesla verschillende types uitbrengt, hoe liever

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-11 13:46
Ja. Zal nog wel uitdaging worden om op alle peilers een goede productie yield te halen. Zou heel bijzonder zijn als het ze lukt om alle proof of concepts zonder al te veel problemen om te zetten naar massa productie.

Is de range trouwens per kWh? Dus én 56% goedkoper om een kWh aan capaciteit in een auto te stoppen en ook nog eens 54% meer range per kWh dus effectief 72% lagere €/km range?

[ Voor 0% gewijzigd door Hertog_Martin op 23-09-2020 08:38 . Reden: Correctie ]

• Tc-Chub
Hertog_Martin schreef op woensdag 23 september 2020 @ 08:09:
[...]

Ja. Zal nog wel uitdaging worden om op alle peilers een goede productie yield te halen. Zou heel bijzonder zijn als het ze lukt om alle proof of concepts zonder al te veel problemen om te zetten naar massa productie.

Is de range trouwens per kWh? Dus én 56% goedkoper om een kWh aan capaciteit in een auto te stoppen en ook nog eens 54% meer range per kWh dus effectief 72% lagere €/km range?
Goede vraag. Ik heb zelf het event niet gevolgd en probeer nu alle informatie te zoeken. Ik lees echter op bijv. TheVerge dat de batterijen 5x meer power hebben, maar een 16% range increase. Dat snap ik nog eventjes niet, dan zou je er toch ook langer mee moeten kunnen doen :P

• PEPPI
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-11 09:11

PEPPI

Informatiemanager

Tc-Chub schreef op woensdag 23 september 2020 @ 08:50:
[...]
Goede vraag. Ik heb zelf het event niet gevolgd en probeer nu alle informatie te zoeken. Ik lees echter op bijv. TheVerge dat de batterijen 5x meer power hebben, maar een 16% range increase. Dat snap ik nog eventjes niet, dan zou je er toch ook langer mee moeten kunnen doen :P
Volgens mij zijn de batterijen met 5x de capaciteit ook groter, waardoor er minder in een voertuig passen. Dus de winst in het bereik is daardoor minder. De kosten gaan wel weer omlaag, dat zou ook mooi zijn.

There's no place like 127.0.0.1

• Tc-Chub
PEPPI schreef op woensdag 23 september 2020 @ 09:04:
[...]

Volgens mij zijn de batterijen met 5x de capaciteit ook groter, waardoor er minder in een voertuig passen. Dus de winst in het bereik is daardoor minder. De kosten gaan wel weer omlaag, dat zou ook mooi zijn.
Logisch, dat stond er inderdaad :). Ze kiezen dan voor kostenbesparing en range tegelijkertijd.

• yec
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 31-10 16:58

yec

Tc-Chub schreef op woensdag 23 september 2020 @ 08:50:
[...]

Qua volume zijn ze ook 5,5 keer zo groot. Dus ik denk dat er qua energie dichtheid niks geweizigd is. Wel jammer, dat is meestal de grootste kosten drukker bij batterijen.

• jschoorl2
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:31
Heb batteryday gevolgd - toch wel erg indrukwekkend wat de plannen zijn. En het is geen paperware omdat ze nu al een pilot fabriek up and running hebben. Verwachting dat het 12-18 maanden duurt voor batterij op productieschaal beschikbaar komen.

Belangrijkste highlights t.a.v. batterijen en produktie:

Tesla believes that the new changes enable up to a 54% increase in vehicle range.
  • Tesla's new cell: the 4680. Tesla claims that the cell has five times the energy stored within compared to the 2170 currently found in the Model 3 and Model Y. This means 16 percent more range over current cells and a 14 percent reduction in cost.
  • Tesla will use its new casting process to integrate battery rigidity into the car's structural support, strengthening it even further than a modern floor-mounted battery pack. The cells can be packed even closer to the center of the vehicle, improving vehicle handling, range opportunity, as well as decreasing overall mass and parts complexity. Result 10% less mass, 14% additional increase in range, 370 less parts
  • Adjustments in catode and anode - no cobalt use anymore. Switch to silicone (sand...) and sink
Now, Tesla expects to reduce its costs even more. The automaker has committed to using its own processes to extract raw and recycled materials to enable it to scale and reduce cost by a total of 56% per kWh.
  • Cell design reduces cost by 14%
  • Manufacturing reduces cost by 18%
  • Changes to anode material reduces cost by 5%
  • Changes to cathode material reduces cost by 12%
  • Changes to vehicle cell integration to reduce cost by 7%
Daarnaast door casting, batterij proces met veel minder stappen etc. is dat op het zelfde fabrieksoppervlak tot 10x meer productie gedraaid kan worden - wat weer leidt tot veel minder kosten.

Nibe warmtepomp f2120 + VVM320, wandverwarming en 7500 kwp zonnepanelen

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Hier ook nog een samenvatting van gisteren, voor wie niet beide topics volgt:
matroosoft in "Elektrische auto's - deel 5"

[ Voor 40% gewijzigd door CyBeRSPiN op 23-09-2020 12:08 ]

• yec

yec

jschoorl2 schreef op woensdag 23 september 2020 @ 12:02:
Heb batteryday gevolgd - toch wel erg indrukwekkend wat de plannen zijn. En het is geen paperware omdat ze nu al een pilot fabriek up and running hebben. Verwachting dat het 12-18 maanden duurt voor batterij op productieschaal beschikbaar komen.
...
Huh, waar haal je 18 maanden vandaan. Elon zei zelf dat het minimaal tot 2023 duurt.

• jschoorl2
yec schreef op woensdag 23 september 2020 @ 12:57:
[...]

Huh, waar haal je 18 maanden vandaan. Elon zei zelf dat het minimaal tot 2023 duurt.
12 tot 18 maanden (3 a 4 iteraties) voor project roadrunner mature is en ze op de 6de generatie produktiemachines zitten.ergens halverwege de presentatie.

Transcript battery day 02:35:03

Ook wordt dat elke gigafactory uiteindelijk een eigen batterij produktie faciliteit krijgt

[ Voor 27% gewijzigd door jschoorl2 op 23-09-2020 18:46 ]

Palthe

Heb net een nieuwe foon, Sony Xperia 1 ii. Ik krijg na inloggen op Tesla app een zwart scherm met reference id, een heel lange sleutel en een button met copy. Is de app down of ligt dit aan de foon?

Edit: op https://auth.tesla.com/login ook een fout. Zal dus wel down zijn (wederom)...

[ Voor 18% gewijzigd door Palthe op 23-09-2020 20:12 ]

Palthe

Wow. Hopelijk snel opgelost, kan nu wel via kaart erin maar handig is anders. Verwend....

• DaCoTa
  • Laatst online: 10-11 13:50
Er staat in dat artikel 3x dat Battery Day een fail was, maar niet waarom.

• Hatsjoe
DaCoTa schreef op donderdag 24 september 2020 @ 01:11:
[...]

Andere artikelen noemen op omdat dat wat Elon aangekondigd is niet morgen al klaar is, en doordat hij niet op het podium stond met een 4680 cell in zijn handen. De artikelen die zeggen dat het een flop was vinden dat het loze woorden zijn.

Deels hebben ze klein beetje een punt, aangezien het Elon zelf was die in 2014 zei "als je een nieuwe betere cell hebt, stuur ons dan 1 enkele cell op, powerpoints boeien ons niet, we willen tastbaar bewijs". En nu komt hij zelf met een powerpoint in plaats van ook zo'n ding in zijn handen te hebben ondanks er in de fabriek om de hoek al 10.000 gemaakt zijn :+.

• GeeMoney
  • Laatst online: 23:55
DaCoTa schreef op donderdag 24 september 2020 @ 01:11:
[...]

Dat is het inderdaad ook wel een klein beetje als je het mij vraagt.
De hype die er weer omheen was gecreëerd is helemaal niet waar gemaakt met daadwerkelijke praktijk voorbeelden, samples of bewijs.
Het zijn allemaal nog ideeën die ze aan het uitwerken zijn en verwachtingen die hopelijk binnen 12-18 maanden mogelijk de verbetering zal laten zien die ze verwachten om dan vervolgens met een jaar of 3-5 op de markt te komen. Geen million mileage accu of opeens 4x zoveel range vanaf januari. (die indruk hadden sommigen aanhangers namelijk wel gewekt)

De plannen zijn goed hoor, dat wel maar hij is wel meestal van "put your money where your mouth is" en ten opzichte van de oude garde wordt vaak verweten dat het een hoop blabla is maar weinig levering en nu doet hij exact hetzelfde :+ .

[ Voor 22% gewijzigd door GeeMoney op 24-09-2020 09:14 ]

• Deveon
  • Niet online
Hatsjoe schreef op donderdag 24 september 2020 @ 08:49:
[...]

Deels hebben ze klein beetje een punt, aangezien het Elon zelf was die in 2014 zei "als je een nieuwe betere cell hebt, stuur ons dan 1 enkele cell op, powerpoints boeien ons niet, we willen tastbaar bewijs". En nu komt hij zelf met een powerpoint in plaats van ook zo'n ding in zijn handen te hebben ondanks er in de fabriek om de hoek al 10.000 gemaakt zijn :+.
Onderdeel van Battery day was ook een rondleiding door de faciliteit. Het is makkelijk om er één te maken, maar je kan niet met 10.000 cellen op podium gaan staan. En zelfs dan zou je kunnen zeggen dat het empty shells zijn.

De analisten hadden gewoon vandaag of morgen iets verwacht en niet pas eind volgend jaar. Persoonlijk vind ik dat ook een tegenvaller want ben benieuwd wat ze nu met die geproduceerde cellen gaan doen. Misschien wat Semi's voor intern gebruik? Volgens mij las ik ergens dat Austin intern transport krijgt van Semi's :+

• Hatsjoe
Deveon schreef op donderdag 24 september 2020 @ 09:29:
[...]

Onderdeel van Battery day was ook een rondleiding door de faciliteit. Het is makkelijk om er één te maken, maar je kan niet met 10.000 cellen op podium gaan staan. En zelfs dan zou je kunnen zeggen dat het empty shells zijn.

De analisten hadden gewoon vandaag of morgen iets verwacht en niet pas eind volgend jaar. Persoonlijk vind ik dat ook een tegenvaller want ben benieuwd wat ze nu met die geproduceerde cellen gaan doen. Misschien wat Semi's voor intern gebruik? Volgens mij las ik ergens dat Austin intern transport krijgt van Semi's :+
Hij had er natuurlijk ook niet moeten staan met alle 10.000 cells :+. Echter gewoon iets tastbaars al is het maar om te laten zien hoe enorm groot de cell is. Ging de factory tour niet door, of vond deze buiten de stream om plaats?

Had er zelf ook wat meer van verwacht, maar het een flop noemen vind ik enorm overdreven. De innovaties die Elon presenteerde zijn baanbrekend in mijn ogen en absoluut noodzakelijk om op termijn de gehele ICE vloot te vervangen met EVs. Ik hoop dan ook dat deze technologie gelicenseerd gaat worden aan andere EV bouwers.

Maar analisten hebben altijd wel wat te zeiken, vooral wanneer het over TSLA gaat, maar het is dan wel aan Tesla om ze zo min mogelijk ammunitie te geven, iets dat niet helemaal gelukt is helaas.

• yec

yec

Hatsjoe schreef op donderdag 24 september 2020 @ 10:00:
[...]

Hij had er natuurlijk ook niet moeten staan met alle 10.000 cells :+. Echter gewoon iets tastbaars al is het maar om te laten zien hoe enorm groot de cell is. Ging de factory tour niet door, of vond deze buiten de stream om plaats?

Had er zelf ook wat meer van verwacht, maar het een flop noemen vind ik enorm overdreven. De innovaties die Elon presenteerde zijn baanbrekend in mijn ogen en absoluut noodzakelijk om op termijn de gehele ICE vloot te vervangen met EVs. Ik hoop dan ook dat deze technologie gelicenseerd gaat worden aan andere EV bouwers.

Maar analisten hebben altijd wel wat te zeiken, vooral wanneer het over TSLA gaat, maar het is dan wel aan Tesla om ze zo min mogelijk ammunitie te geven, iets dat niet helemaal gelukt is helaas.
https://arstechnica.com/c...p-enough-for-a-25000-car/

Nou vond dit artikel het goed in perspectief plaatsen. De percentuele verbeteringen die Tesla noemt zijn heel mooi en broodnodig, maar niet baanbrekend. Eigenlijk loopt het redelijk in de pas met de verbeteringen van de afgelopen 10 jaar in batterij land. Dus elke 3 jaar een halvering van de prijs, soms iets sneller soms iets langzamer. Tevens is er 0 verbetering in de energiedichtheid en juist daar waar de verwachtingen hoog gespannen, aangezien veel concurrenten juist daarin veel stappen willen maken. Uiteraard vergelijk je dan powerpoints met andere powerpoints...

• Perkouw
  • Laatst online: 10-11 15:28

Perkouw

Moderator General Chat

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18:50
yec schreef op donderdag 24 september 2020 @ 13:19:
[...]

https://arstechnica.com/c...p-enough-for-a-25000-car/

Nou vond dit artikel het goed in perspectief plaatsen. De percentuele verbeteringen die Tesla noemt zijn heel mooi en broodnodig, maar niet baanbrekend. Eigenlijk loopt het redelijk in de pas met de verbeteringen van de afgelopen 10 jaar in batterij land. Dus elke 3 jaar een halvering van de prijs, soms iets sneller soms iets langzamer. Tevens is er 0 verbetering in de energiedichtheid en juist daar waar de verwachtingen hoog gespannen, aangezien veel concurrenten juist daarin veel stappen willen maken. Uiteraard vergelijk je dan powerpoints met andere powerpoints...
Ik eigenlijk niet. In het artikel wordt aan het einde gemeld:
As I mentioned earlier, a 56-percent cost reduction in three years would hardly be unprecedented. Other companies are hard at work on their own battery innovations. The innovations Tesla unveiled on Tuesday might help Tesla leap ahead of the competition, but they also might just allow Tesla to keep up.

And fundamentally, what's driving the falling cost of batteries is the growing scale of battery production. The more batteries consumers buy, the more money companies can afford to invest in new cell designs, new manufacturing techniques, and squeezing every penny out of the manufacturing process. As the scale of battery manufacturing expands, companies can build bigger, higher-throughput factories, spreading their capital costs across more units.
Helaas gaat het artikel nergens inhoudelijk in op hoe de concurrentie dat dan zou doen. Er wordt ook nergens een vergelijking gemaakt bij de deelonderdelen die Tesla heeft gepresenteerd, hoe daar de ontwikkelingen er bij de concurrenten voor staan. Dan vind ik het een nogal lege claim die het artikel maakt.

Andere merken hebben aangekondigd binnen enkele jaren de magische $100 grens te willen doorbreken. Tesla heeft de lat iets hoger gelegd (richting $60). Als je dan kijkt, dat volgens de huidige plannen er een capaciteit van 1,3 TWh zou zijn in 2030 en Tesla richting de 3 TWh wil gaan. Voor de transitie naar duurzame energie is dat ook hard nodig. Maar dan nog kun je daar eigenlijk relatief maar heel weinig mee doen. Er komen dan nog steeds meer ICE auto's bij dan elektrische voortuigen. Laat staan de vraag voor andere transportmiddelen en opslag.

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

• yec

yec

Hoedje schreef op donderdag 24 september 2020 @ 13:38:
[...]

Ik eigenlijk niet. In het artikel wordt aan het einde gemeld:

[...]

Helaas gaat het artikel nergens inhoudelijk in op hoe de concurrentie dat dan zou doen. Er wordt ook nergens een vergelijking gemaakt bij de deelonderdelen die Tesla heeft gepresenteerd, hoe daar de ontwikkelingen er bij de concurrenten voor staan. Dan vind ik het een nogal lege claim die het artikel maakt.

Andere merken hebben aangekondigd binnen enkele jaren de magische $100 grens te willen doorbreken. Tesla heeft de lat iets hoger gelegd (richting $60). Als je dan kijkt, dat volgens de huidige plannen er een capaciteit van 1,3 TWh zou zijn in 2030 en Tesla richting de 3 TWh wil gaan. Voor de transitie naar duurzame energie is dat ook hard nodig. Maar dan nog kun je daar eigenlijk relatief maar heel weinig mee doen. Er komen dan nog steeds meer ICE auto's bij dan elektrische voortuigen. Laat staan de vraag voor andere transportmiddelen en opslag.
Er wordt in het artikel gelinkt naar een ander artikel waar de trend van afgelopen 9 jaar en de voorspellingen voor de komende 10 jaar wordt uitgetekend, met verdere links. Waarbij de lat op $62 wordt gezet op 2030. Dus vergelijkbaar met wat Tesla wil bereiken. Tevens kan je zelf ook googlen wat andere partijen doen op het gebied van batterijen, zijn best veel publicaties over te vinden.

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18:50
yec schreef op donderdag 24 september 2020 @ 15:22:
[...]

Er wordt in het artikel gelinkt naar een ander artikel waar de trend van afgelopen 9 jaar en de voorspellingen voor de komende 10 jaar wordt uitgetekend, met verdere links. Waarbij de lat op $62 wordt gezet op 2030. Dus vergelijkbaar met wat Tesla wil bereiken. Tevens kan je zelf ook googlen wat andere partijen doen op het gebied van batterijen, zijn best veel publicaties over te vinden.
Dat is dan nogal een verschil, aangezien Tesla daarop mikt binnen 3 jaar. Daarom imo niet zo’n sterk artikel.

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

• jschoorl2
Interessante ‘analyse’ door Tailosive EV over welke auto als eerste de 4680 cellen krijgt.

Volgens Tailsove is de auto die de nieuwe 4680 batterij cellen als eerste krijgt de model Y die in Berlijn geproduceerd gaat worden. Vermoedelijk niet voor een grotere range maar om de MY competiever in de EU markt kunnen neer te zetten. Hiermee zou Berlijn ook naast de nieuwe paintshop, casting machines voor voor - en achterkant en batterij en eigen cel produktie veel van alle nieuwe ontwikkelingen in de MY kunnen doorvoeren.

Hiermee wordt de MY wel heel erg interessant en hopelijk met de concurentie die er toch aankomt, waaronder de ID.4 die 10K goedkoper is, gaat Tesla de prijzen ook verlagen. Deze nieuwe technieken maken dat mogelijk.

[ Voor 10% gewijzigd door jschoorl2 op 26-09-2020 17:51 ]

• Deveon
  • Niet online
Welke competitie heeft de Model Y? Volkswagen moet credits kopen van MG omdat ze niet genoeg kunnen produceren en alles met beetje fatsoenlijk prijs of specs is binnen no time uitverkocht. Volgens mij is de ID4 (en broeders en zusters) de enige echte concurrent voor wie betaalbaar wil en geen waarde hecht aan tech, Supercharging en/of performance.

Gezien er 75% met de Model 3 gedeeld wordt en daar in China tot wel 39% bruto marge (SR) op maken zal dat met de aanpassingen aan de Y met de castings (achter én voor) nog genoeg extra ruimte geven.

Volgens mij is zelfs de locatie van de battery productie voor Berlijn nog onbekend en dan een compleet nieuwe lijn 6-9 maanden klaar hebben lijkt mij zelfs voor Tesla onwerkelijk. Plus dan hebben ze batteryday bewust informatie verkeerd voorgespiegeld. De Model Y is niet genoemd en de batterijen zouden pas over 2+ jaar komen.

• jschoorl2
Deveon schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 19:37:

Volgens mij is zelfs de locatie van de battery productie voor Berlijn nog onbekend en dan een compleet nieuwe lijn 6-9 maanden klaar hebben lijkt mij zelfs voor Tesla onwerkelijk. Plus dan hebben ze batteryday bewust informatie verkeerd voorgespiegeld. De Model Y is niet genoemd en de batterijen zouden pas over 2+ jaar komen.
Uit de presentatie
Elon Musk: (02:02:48)
Yeah. I mean, to be clear, I would like to not say that right now, it just totally working. It’s close to working, but it’s not, even now at the pilot plant level, it is close to working. It’s fair to say probably it does work, but with not a good, not a high yield.
Drew Baglino: (02:03:07)
Yeah. We’re still ironing out the kinks, but we’ve made tens of thousands of cells, thousands of kilometers of electrode. I mean, we are on the fourth generation of the equipment so we’ve learned a lot along the way. I mean, it is super demanding because every atom has its place if you want to deliver the energy density and the cycle life and the supercharging. But we’re confident that we will get there, but it will be a lot of work along that.
Elon Musk: (02:03:29)
There’s a clear path to success, but a ton of work between here and there. But this is a really profound improvement. Again, for people that know battery manufacturing, this is gigantic. We’ll probably be on machine revision six or seven by the time we do large scale production. The rate at which the machines are being improved is extremely rapid. Literally every three or four months, there’s a new rev.
waarschijnlijk om Osborne effect te voorkomen denk ik dat het gezien bovenstaande sneller gaat - en wellicht dat verbeteringen incrementeel worden toegevoegd.

Tav batterij productie is al ea uitgelekt en er worden ook al mensen gezocht.

We gaan het zien zodra we meer van de gigafactory zien of als de eerst MY uit Berlijn uit elkaar wordt gehaald....

• Deveon
  • Niet online
Dat zou wel eerdere tweets verklaren dat de Berlijnse Y revolutionair zou zijn in bodywork. Ik sluit het niet uit, maar zou het wel serieus een flinke prestatie vinden als het ze lukt.

Het Osborne effect zie ik alleen niet. Verkopen in Europa zijn al dramatisch (meer winst elders) en hoe zou een Berlijnse Y met nieuwe cellen dan verkopen uitstellen? In de VS zullen ze voor de nieuwe cellen echt moeten wachten op Austin.

Hoewel de cellen groter zijn gaan er volgens mij nog steeds 1000+ in een 3 of Y.

[ Voor 8% gewijzigd door Deveon op 26-09-2020 20:28 ]

• Deveon
  • Niet online
Even de video bekeken, maar wat mij wel opvalt is dat de afbeelding waarbij de batterij onderdeel van de structure uit lijkt te maken haast geen lage auto kan zijn.

Al blijft ik het vreemd vinden dat de Plaid S zo lang moet duren. Waar gaan al die cellen heen die dit jaar én begin volgend in de VS geproduceerd worden? Semi voor eigen gebruik?

[ Voor 3% gewijzigd door Deveon op 26-09-2020 20:48 ]

• jschoorl2
Deveon schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 20:27:
Dat zou wel eerdere tweets verklaren dat de Berlijnse Y revolutionair zou zijn in bodywork. Ik sluit het niet uit, maar zou het wel serieus een flinke prestatie vinden als het ze lukt.
Dave Lee gaat in zijn analyse hier ook op in, ook zijn conclusie is dat de MY uit Berlijn ook de nieuwe 4680 cells gaat krijgen.

[ Voor 25% gewijzigd door jschoorl2 op 26-09-2020 21:07 ]

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 27-10 20:11
jschoorl2 schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 20:10:

Tav batterij productie is al ea uitgelekt en er worden ook al mensen gezocht.

We gaan het zien zodra we meer van de gigafactory zien of als de eerst MY uit Berlijn uit elkaar wordt gehaald....
Dat artikel heeft wel wat haken en ogen natuurlijk. “ The new batteries are smaller and, thanks to their higher energy density, allow for greater range, the minister said”

Dat gaat dus niet over de 4680 als je het letterlijk neemt ;)
Deveon schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 20:47:
Even de video bekeken, maar wat mij wel opvalt is dat de afbeelding waarbij de batterij onderdeel van de structure uit lijkt te maken haast geen lage auto kan zijn.

Al blijft ik het vreemd vinden dat de Plaid S zo lang moet duren. Waar gaan al die cellen heen die dit jaar én begin volgend in de VS geproduceerd worden? Semi voor eigen gebruik?
Je bedoelt de cellen uit de pilot plant? Zou goed kunnen dat die nog helemaal niet de juiste kwaliteit hebben toch? En misschien komen er wel niet zoveel uit.

• GeeMoney
@Deveon die Plaid is er nog niet omdat die gewoon nog niet en masse gemaakt kan worden met die specs. Dit is gewoon de lat die Elon heeft opgelegd aan zijn team met een deadline. Goedschiks of kwaadschiks. Als de middelen er nu al waren dan had hij maar wat graag die Porsche verslagen op de ring. (Al 2 pogingen gedaan namelijk en niet gelukt).

Ik ben benieuwd of ze q4-2021 gaan halen met exact deze specs max 2,1s op de 100 en 840km EPA range (720 WLTP gok ik?)

Ik gun het ze van harte maar ook die battery day viel mij een beetje tegen eerlijk gezegd.
Samples ontbraken en er werd gesproken over 12-18 maanden voor de eerste werkende resultaten en mogelijk over 3 jaar beschikbaar, let op: mogelijk. Ze zetten alles op alles om dat mogelijk te maken dat geloof ik wel maar de concurrentie komt eraan en dat weet Elon ook.

Die Y gaat niet dat nieuwste type batterij krijgen, dat verwacht ik niet. Mogelijk wel een nieuw fabricage proces en dat zouden ze ook goed kunnen gebruiken om de prijs te rechtvaardigen. Op alleen snelheid ga je het niet winnen in Europa. De Enyaq en ID.4 gaan het denk ik prima doen. En ook die laden met 125kW en zeker als ze die curve lang vast kunnen houden zoals bijvoorbeeld bij de E-tron dan is dat voor dat geld prima. 250kW is leuk maar de 3 houd dat nog geen 20% vol. Overall (van 0-90%) zit hij dacht ik rond de 120.

[ Voor 26% gewijzigd door GeeMoney op 26-09-2020 21:42 ]

• Deveon
  • Niet online
jschoorl2 schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 21:05:
[...]

Dave Lee gaat in zijn analyse hier ook op in, ook zijn conclusie is dat de MY uit Berlijn ook de nieuwe 4680 cells gaat krijgen.
Toevallig zag ik hem net voorbij komen. Hij is wel spot-on. Hoewel ik mijn twijfels heb bij het Osbourne effect begrijp ik wel dat Tesla dat risico niet kan nemen. De afbeelding van Batteryday van het geintegreerde batterij blijf ik erg overtuigend vinden. Dat is volgens mij echt geen Model S maar duidelijke de Y.

• Deveon
  • Niet online
GeeMoney schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 21:36:

Ik gun het ze van harte maar ook die battery day viel mij een beetje tegen eerlijk gezegd.
Samples ontbraken en er werd gesproken over 12-18 maanden voor de eerste werkende resultaten en mogelijk over 3 jaar beschikbaar, let op: mogelijk. Ze zetten alles op alles om dat mogelijk te maken dat geloof ik wel maar de concurrentie komt eraan en dat weet Elon ook.
Wat was de meerwaarde van samples geweest? Sommige investeerders hebben een rondleiding gehad door de productie faciliteit, waaronder Galileo van Hyperchange.

• GeeMoney
Deveon schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 21:41:
[...]

Wat was de meerwaarde van samples geweest? Sommige investeerders hebben een rondleiding gehad door de productie faciliteit, waaronder Galileo van Hyperchange.
Samples hadden de massa kunnen overtuigen dat de producten bijna rijp zouden zijn. (En had zijn verhaal ook flink kracht bij gezet).
En draai de vraga eens om: wat was het nadeel geweest om ze juist wel te tonen? (Ze zijn er niet productierijp, dat is mijn gok. Het is allemaal nog theorie en testfase waar ze in zitten, ze boeken wellicht wel resultaten maar het product is nog niet af en onvoldoende vertrouwen)

Dit is hetzelfde waarom de Duitsers belachelijk gemaakt werden toen ze 5 modellen aankondigde en in 2025 volgens mij er 8 in het assortiment zouden hebben. Zonder echte auto’s op het podium was het maar stoere praat. Inmiddels hebben ze er 4 op de weg en het gamma gaat nu lopen en 2021 moet nog beginnen. Het is gelukkig allemaal goed nieuws voor de consument. Laat ze in Californië en Duitsland maar lekker zweten voor ons :).

[ Voor 17% gewijzigd door GeeMoney op 26-09-2020 21:53 ]

• Deveon
  • Niet online
GeeMoney schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 21:47:
[...]
Samples hadden de massa kunnen overtuigen dat de producten bijna rijp zouden zijn. (En had zijn verhaal ook flink kracht bij gezet).
En draai de vraga eens om: wat was het nadeel geweest om ze juist wel te tonen?
Dat consumenten de huidige techniek niet meer willen, het Osborne effect. De consument moest niet overtuigd worden van hoe goed deze techniek is. Het risico dat Tesla dat niet overleefd is reëel.
Dit is hetzelfde waarom de Duitsers belachelijk gemaakt werden toen ze 5 modellen aankondigde en in 2025 volgens mij er 8 in het assortiment zouden hebben. Zonder echte auto’s op het podium was het maar stoere praat. Inmiddels hebben ze er 4 op de weg en het gamma gaat nu lopen en 2021 moet nog beginnen. Het is gelukkig allemaal goed nieuws voor de consument. Laat ze in Californië en Duitsland maar lekker zweten voor ons :).
5 modellen leuk, maar hoeveel auto’s gaan ze leveren? Tot nog toe koopt VW recent nog EV credits van MG en mikken ze op 1,5 miljoen EVs in 2025. Tesla behaalt een hogere capaciteit (niet leveringen) in 2021 en beoogd 40-50% groei tot 2030 (/10 miljoen voertuigen per jaar).

• Kid Jansen
  • Niet online
Jammer dat balans en bochtenwerk nog steeds wel wat te wensen over laat. Zie in dat filmpje zelfde terug als wat ik zelf ook al heb gemerkt tijdens rijden in m'n eigen S: erg gevoelig voor hobbels in de bochten (mogelijk door de luchtvering) en beetje onbetrouwbaar in de bocht: begint met onderstuur en kan halverwege omslaan naar (lichte) overstuur. Met droog wegdek heb je er nauwelijks last van op openbare weg, maar bij nat wegdek merk je het duidelijk. Overigens is wegligging in bochten alsnog wel beter dan vrijwel elke andere auto waar ik in gereden heb, maar dat was vrijwel allemaal voorwielaandrijving, waardoor je op lift off oversteer alleen onderstuur hebt.

Maat van me heeft de 3 en daar is dat toch beter onder controle. Nadeel van de 3 (LR, niet eens P) vind ik dan weer dat hij wel erg stug is, wat weer afdoet aan comfort. Drempels moet je echt met slakkengangetje overheen vergeleken met de S. Maar de 3 heeft alleen overstuur van wat ik van hem hoorde, wat wel fijner is in de bochten, doordat het voorspelbaarder is.

• incomer
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10-11 11:09
Wist niet eens dat het op dd road map stond maar bij Leusden nu v3 supercharger beschikbaar.

https://www.leusderkrant....chargerstation-in-leusden

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

incomer schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 18:23:
Wist niet eens dat het op dd road map stond maar bij Leusden nu v3 supercharger beschikbaar.

https://www.leusderkrant....chargerstation-in-leusden
En:

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Grappig hoe goed dat neural network werkt mbt voetgangersdetectie, een beetje te goed soms :)

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/Eizy0U6VoAAtXEa?format=jpg&name=small
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/Eizy3kaUwAEYHhY?format=jpg&name=small

• mkrmr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16:16

mkrmr

Tesla Model 3, BMW K1600

https://ir.tesla.com/pres...cle-production-deliveries

"PALO ALTO, Calif., October 2, 2020 – In the third quarter, we produced just over 145,000 vehicles and delivered nearly 140,000 vehicles."

Aandelenkoers reageert zo te zien meer op Trumps' Corona besmetting dan op dit nieuwe produktie- en afleverrecord. Benieuwd wat de financiele cijfers worden voor Q3...

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:03

De cabrio versie van de Y.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• mcetweaker
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Https://mfa.tesla.com

Iemand al ervaring met 3rd party apps? Ik kon zo snel niet iets vinden van app passwords voor apps die geen mfa ondersteunen.

• mkrmr

mkrmr

Tesla Model 3, BMW K1600

mcetweaker schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 23:12:

Iemand al ervaring met 3rd party apps? Ik kon zo snel niet iets vinden van app passwords voor apps die geen mfa ondersteunen.
Wat voegt MFA nu eigenlijk toe voor een auto? Ik zag de berichten wel langskomen dat het er nu is, maar het nut ontgaat me een beetje. Voor email en andere app snap ik MFA wel, maar voor Tesla...

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

Als je het aanzet krijg je een lijstje met app passwords die je daarvoor kan gebruiken :) Gaat vanzelf.
mkrmr schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 13:59:
[...]

Wat voegt MFA nu eigenlijk toe voor een auto? Ik zag de berichten wel langskomen dat het er nu is, maar het nut ontgaat me een beetje. Voor email en andere app snap ik MFA wel, maar voor Tesla...
Dat je via de Tesla app heel veel kan bedienen en ik liever niet wil dat iemand remote m'n auto kan starten etc.

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• mkrmr

mkrmr

Tesla Model 3, BMW K1600

DennusB schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 14:00:
Dat je via de Tesla app heel veel kan bedienen en ik liever niet wil dat iemand remote m'n auto kan starten etc.
Dus elke keer als ik via de app bijvoorbeeld de verwarming of airco op afstand aan wil zetten moet ik MFA gebruiken?

Ik snap de extra veiligheid, maar dit is me dan wat te omslachtig. Nu al heeft m'n Tesla account een uniek en complex wachtwoord, en zijn de iPad en mobiel waar de app opstaat beveiligd met lange pincode en biometrics, nog een extra laag beveiliging lijkt me overdreven...

[ Voor 19% gewijzigd door mkrmr op 07-10-2020 14:12 ]

• Deveon
  • Niet online
mkrmr schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 14:09:
[...]

Dus elke keer als ik via de app bijvoorbeeld de verwarming of airco op afstand aan wil zetten moet ik MFA gebruiken?

Ik snap de extra veiligheid, maar dit is me dan wat te omslachtig... Nu heeft m'n Tesla account een uniek en complex wachtwoord, en zijn de iPad en mobiel waar de app opstaat beveiligd met lange pincode en biometrics, nog een extra laag beveiliging lijkt me overdreven...
Enkel voor het inloggen bij invoeren van je wachtwoord, niet voor élke actie.

• mcetweaker
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
DennusB schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 14:00:
[...]

Als je het aanzet krijg je een lijstje met app passwords die je daarvoor kan gebruiken :) Gaat vanzelf.

[...]
Ik zal het daar eens mee proberen inderdaad!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-11 16:32
mkrmr schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 14:09:
[...]

Ik snap de extra veiligheid, maar dit is me dan wat te omslachtig. Nu al heeft m'n Tesla account een uniek en complex wachtwoord, en zijn de iPad en mobiel waar de app opstaat beveiligd met lange pincode en biometrics, nog een extra laag beveiliging lijkt me overdreven...
Het gaat er om dat je nu op een andere telefoon in kan loggen op je tesla account met enkel naam en wachtwoord. Dat is met MFA niet meer mogelijk.
In dagelijks gebruik merk je hier volgens mij niets van :)

• jschoorl2
Model Y uit Berlijn krijgt gelijk al de nieuwe 4680 batterijen, het nieuwe 3 delige chassis, waarbij het batterijj deel onderdeel is van de body en nieuwe spuit mogelijkheden heeft Musk bevestigd. Dus niet na 3 jaar !!!

Bron
Elon Musk has confirmed some interesting details about the vehicles that Tesla will be producing at Giga Berlin. According to the Tesla CEO, the Model Y that will be produced at the facility will be using the company’s custom 4680 cells and structural battery pack. Gigafactory Berlin will also be using single-piece front and rear castings for its vehicles, on top of a new paint shop.

Needless to say, it appears that the Made-in-Germany Model Y will indeed be a completely different animal compared to its siblings that are being produced in the Fremont Factory, and likely later this year, in Gigafactory Shanghai.

Musk shared his recent Giga Berlin updates on Twitter during a conversation with Tesla owner-enthusiast @WholeMarsBlog, who asked the CEO if the new 4680 cells will be heading to the German plant. Musk explained that a lot of new technology will be happening in Berlin, which means that there will be a significant amount of production risk. Once the new tech is proven, however, the innovations in the site will be rolled out to Fremont and Shanghai.
Musk added on Twitter today:

Battery pack will be a bonded structure with cells providing shear transfer between steel upper & lower face sheets, eliminating most of the center body parts while providing better torsional rigidity & improved polar moment or inertia. This is a major breakthrough.

After Tesla unveiled the radical new design last month, several people pointed out that it could be an issue with repair in case of a crash.

The CEO briefly addressed that today:

The crash absorption rails can be cut off and replaced with a bolted part for collision repair.

[ Voor 17% gewijzigd door jschoorl2 op 07-10-2020 23:07 ]

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Wie wil nu nog de USA made Model Y dan? Deze wordt op alle fronten beter want de QA zal hier ook dik in orde zijn lijkt me..

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-11 16:32
Idd. Dit zorgt voor een significant verschil tussen de verschillende Model Y’s!
Met name de batterij en hoe die zich op langere termijn gaat gedragen kan je zo mooi vergelijken!

• webpatrick
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13-08 14:20

https://www.tesla.com/nl_...uthentication?redirect=no

• Inspired
Wat staat daar over thirdparty apps dan? Ik kan niks vinden namelijk. :)

• webpatrick
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13-08 14:20
Inspired schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 11:57:
[...]

Wat staat daar over thirdparty apps dan? Ik kan niks vinden namelijk. :)
Dan zal het wel niet worden ondersteund. Lijkt me niet handig om daar de backup-codes te gaan gebruiken. Ook niet handig om een 60K kostend apparaat te te vertrouwen aan een third-party-app met je username-password. Ik zou dan een API-key/Token gebruiken, die na verloop van tijd automatisch niet meer geldig is.

• Inspired
webpatrick schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 12:10:
[...]

Dan zal het wel niet worden ondersteund. Lijkt me niet handig om daar de backup-codes te gaan gebruiken. Ook niet handig om een 60K kostend apparaat te te vertrouwen aan een third-party-app met je username-password. Ik zou dan een API-key gebruiken, die na verloop van tijd automatisch niet meer geldig is.
Er zijn ook gewoon 3rd party apps die je zelf kunt hosten hoor. Daarbij, een token is niet veel veiliger dan een (goed) password. Als iemand Teslafi gebruikt zal hij de token steeds verlengen. Dus weinig verschil met password.

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

webpatrick schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 12:10:
[...]

Dan zal het wel niet worden ondersteund. Lijkt me niet handig om daar de backup-codes te gaan gebruiken. Ook niet handig om een 60K kostend apparaat te te vertrouwen aan een third-party-app met je username-password. Ik zou dan een API-key gebruiken, die na verloop van tijd automatisch niet meer geldig is.
Ze moeten iets als Oauth2 gaan ondersteunen. Dan kun je elke third party app afzonderlijk authorizeren en ook bepaalde scopes meegeven. Bijv. teslaFi die je dan readonly toegang geeft tot de status van de auto, maar niet tot je persoonlijke gegevens. Of een andere app die je wel toestemming geeft om de auto op afstand te bedienen. Als je de app niet meer gebruikt kun je de toestemming op elk moment intrekken, de app-specifieke token kan dan niet langer door die app verlengd worden.

[ Voor 3% gewijzigd door CyBeRSPiN op 08-10-2020 12:23 ]

• Deveon
  • Niet online
Met de nieuwe cellen wordt de Y toch nog een hele aantrekkelijke auto. Net nu ik had besloten om wat minder aan mobiliteit te willen uitgeven..

[ Voor 8% gewijzigd door Deveon op 08-10-2020 13:51 ]

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Ziet er toch wat beter uit dan de standaard versie, of niet? :)
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/Ej166geVgAEwdTi?format=jpg&name=large

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Taro schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 20:50:
[Afbeelding]
Ziet er uit als zo’n Logitech muis :)

• 49euro
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 19:55
Taro schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 20:50:
[Afbeelding]
Ziet eruit alsof je iedere dag met een omweg naar huis moet want hij komt niet over drempels heen
Pagina: 1 ... 21 ... 66 Laatste

Let op:
Of je wel of geen update hebt ontvangen hoeft niet meer hier in het topic. Dit verschijnsel zie je ook bij elke nieuwe iOS/Android/PS4/Xbox update.

Probleem hier is dat Tesla elke week wel een update uitbrengt, waardoor de vervuiling nog erger is. Als er een nieuwe update is, kan hij natuurlijk wel inhoudelijk besproken worden.

Voor vragen en opmerkingen over de Model 3 en Y kan je terecht in dit topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic