Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
Via https://www.tesla.com/nl_NL/teslaaccount/ownership optie; Toegang tot auto:DennusB schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 10:08:
Dit weekend wil een collega mijn Model 3 ff meenemen. Nu vraag ik me af : Is er al een makkelijke manier om mijn "auto"/account tijdelijk met iemand te delen zonder op zijn telefoon in te moeten loggen met mijn credentials?
Geef toegang aan maximaal vijf extra bestuurders
Zo verleent u toegang aan de extra bestuurder voor het gebruik van de Tesla-app om de auto te ontgrendelen, de locatie ervan te volgen en de instellingen te bepalen
Je hebt een leaseauto? Dan is het niet snel te regelen. Wachtwoord geven en na de tijd aanpassen is ook een optie? Zoveel kunnen ze er niet mee bij een beperkt account toch?DennusB schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 10:08:
Dit weekend wil een collega mijn Model 3 ff meenemen. Nu vraag ik me af : Is er al een makkelijke manier om mijn "auto"/account tijdelijk met iemand te delen zonder op zijn telefoon in te moeten loggen met mijn credentials?
@mazzoop80 dat kan niet als je een beperkt (leaseauto) account hebt.
[ Voor 6% gewijzigd door Inspired op 11-08-2020 10:29 ]
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Technisch kan het wel, ik vermoed dat ze alle lease rijders dan beperkt account geven. Wat ik dan weer raar vindt, mag je überhaupt je auto wel mag uitlenen ? Eerder een vraag voor je leasemaatschappij...Inspired schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 10:28:
[...]
Je hebt een leaseauto? Dan is het niet snel te regelen. Wachtwoord geven en na de tijd aanpassen is ook een optie? Zoveel kunnen ze er niet mee bij een beperkt account toch?
@mazzoop80 dat kan niet als je een beperkt (leaseauto) account hebt.
Als het kan dan hou je inderdaad alleen over je eigen account het wachtwoord te veranderen , die te delen tijdens de uitleen periode, en naderhand nieuw wachtwoord gebruiken.
Beetje offtopic, maar veel werkgevers hebben het zo geregeld dat elke werknemer van het bedrijf in de leaseauto's mogen rijden. Maar dat kan/zal @DennusB wel uitgezocht hebben.mazzoop80 schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 10:45:
[...]
Technisch kan het wel, ik vermoed dat ze alle lease rijders dan beperkt account geven. Wat ik dan weer raar vindt, mag je überhaupt je auto wel mag uitlenen ? Eerder een vraag voor je leasemaatschappij..
Onze werkgever is niet zo lastig iddEddos schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 10:57:
[...]
Beetje offtopic, maar veel werkgevers hebben het zo geregeld dat elke werknemer van het bedrijf in de leaseauto's mogen rijden. Maar dat kan/zal @DennusB wel uitgezocht hebben.
Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
Zo lang je geen opties hebt om de app aankopen te doen (berijdersaccount) dan is de makkelijkste weg om gewoon even op zijn telefoon in te loggen in de app. Zo heb ik dat ook gedaan toen mijn auto naar een collega ging.DennusB schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 10:08:
Ik heb nog geen inzicht in wat Tesla nou zelf voorstelde maar we zijn op basis daarvan wel tot een overeenkomst gekomen die lager lag dan 45k. Ik blij, hij hopelijk ook (al lijkt me dat sterk met zo'n afschrijving). Overdracht in oktober, tot dan en allen bedankt voor jullie overwegingen.mukky schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 15:55:
[...]
Dat gevoel heb ik dus ook, ik heb voorlopig 45k geboden. Ben ook erg nieuwsgierig naar wat Tesla zelf gaat voorstellen.
Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast
Eindelijk! Hopelijk komt dit ook naar de thuis gebruiker in de vorm van gratis alleen je eigen auto laden. Voor de zelfstandige onder ons kan betaald laden ook interessant zijn, maar waarschijnlijk pakt Tesla een forse marge.
Ik kreeg op de 'release date' ook eerst een oudere versie aangeboden. Ik heb hem gewoon bij mijn wifi netwerk laten staan en op een gegeven moment (10 uur later) was de laatste versie ook klaar voor installatie.OMX2000 schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 17:19:
Ik krijg net 2020.28.2 voorgeschoteld. Ik hoopte op de 2020.32 update met nieuwe features voor vering van Raven MX/MS. Maar ik zou me ook niet verbazen dat ik over een half uur weer een update melding krijg
/f/image/QgnTn4sHMTaBAklYxoGjy9k0.png?f=fotoalbum_medium)
Die nieuwe vering instellingen en informatie (grafiekjes) vallen wel in mijn smaak, al vind ik de maximale snelheid per hoogte wel wat laag. Ik heb nog niet kunnen vinden of die instellingen aanpasbaar zijn.
There's no place like 127.0.0.1
Wat mij wel opviel, is dat het overschakelen naar een ander telefoon netwerk over de grens veel tijd in beslag neemt. Meest lastige is het stoppen van de muziek (niet de radio, maar spotify en tune-in). Toen ik Duitsland in reed, werd zelfs te plattegrond van de navigatie niet meer getoond. Maar een reset (2 knoppen op het stuur) gedaan en daarna werkte alles weer.
Zijn er meer mensen met eenzelfde ervaring, of loopt het naadloos van de ene telecom provider naar de andere over?
Zag ie toch maar weer eens een heuze tesla voorbij rijden
Helaas liet het verkeer het niet toe dat ik even stopte.
Hier in Luxemburg is een tesla dan ook niet echt een gangbare auto die je tussen de dure bolides ziet rijden.
Het oplaadnetwerk is overigens prima, daar ligt het niet aan. Op veel plekken is een lader te vinden.
Mijn dag was in ieder geval ook weer goed bij het zien van zoveel blijdschap van het mannetje.
[ Voor 43% gewijzigd door lampie1969 op 11-08-2020 23:54 ]
Je kan die persoon uitnodigen via je Tesla account als extra bestuurder. Hiervoor moet je wel de hoofdbestuurder zijn. Ik meen gelezen te hebben ergens dat je tot 5 extra bestuurders kan toevoegen. Dit is redelijk nieuw, voorheen moest je inderdaad je gebruikersnaam en wachtwoord delen. Nu hebben mijn vriendin en ik beide ons eigen account.DennusB schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 10:08:
Extra bestuurders kunnen alle functionaliteiten gebruiken, behalve het aanschaffen van upgrades geloof ik.
nvm, al meerdere keren gezegd, had het topic niet geupdate
[ Voor 4% gewijzigd door Hatsjoe op 12-08-2020 00:36 ]
Dat is altijd zo, ik werk in BE dus twee keer per dag dat het moet overschakelen. Ik probeer dan een liedje op te zetten dat wat langer duurt. Maar het duurt inderdaad altijd vrij lang voordat een andere provider is gevonden.lampie1969 schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 23:27:
Ik ben nu lekker op vakantie geweest met de M3. Overal (Duitsland en Luxemburg) goed kunnen laden. In Tsjechie ook, maar daar moest ik wel wat meer op zoek naar een oplader. Op zich is dat geen probleem geweest, want zoveel hebben we ook weer niet gereden en het bereik met een volle accu is best flink.
Wat mij wel opviel, is dat het overschakelen naar een ander telefoon netwerk over de grens veel tijd in beslag neemt. Meest lastige is het stoppen van de muziek (niet de radio, maar spotify en tune-in). Toen ik Duitsland in reed, werd zelfs te plattegrond van de navigatie niet meer getoond. Maar een reset (2 knoppen op het stuur) gedaan en daarna werkte alles weer.
Zijn er meer mensen met eenzelfde ervaring, of loopt het naadloos van de ene telecom provider naar de andere over?
Wat mij opviel is dat het op de heenweg iets langer duurder dan je zou willen, maar terug had ik hier geen last van gehad. Misschien dat de eerste keer de aanmelding iets langer duurt of had jij er op de terugweg ook last van?lampie1969 schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 23:27:
ik ben wel op de terugreis, maar nog niet voor de 2e keer hetzelfde land in gekomenDeveon schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 08:15:
[...]
Wat mij opviel is dat het op de heenweg iets langer duurder dan je zou willen, maar terug had ik hier geen last van gehad. Misschien dat de eerste keer de aanmelding iets langer duurt of had jij er op de terugweg ook last van?
Ga het zo meemaken.
Mijn M3 SR+ verliest 10% lading per 24 uur.
Afspraak gemaakt in Duiven.
Kom ik daar juist, blijkt dat men de data die ik opstuurde (in de app én per sms op hun verzoek) helemaal niet bekeken te zijn.
“Dat kost soms wel 3 uur per geval en als we 100 vragen krijgen is dat 300 manuur....”
Verder zegt men:”Het is bekend dat de M3 lading verliest. 10% is niet heel ongebruikelijk. Waarom laat u hem niet gewoon aan de laadpaal staan?”
Mijn vraag hoe ik 14 dagen vanaf Schiphol met vakantie kan, blijft onbeantwoord...
Wéér niet happy, zowel over de auto als over de Tesla-service.
Ik moet eens zien waar ik daarover kan spreken met hen. Iemand een suggestie?
Ik heb in 2 opeenvolgende dagen resp. 28.5 en 28.6 gekregen...OMX2000 schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 17:19:
Ik krijg net 2020.28.2 voorgeschoteld. Ik hoopte op de 2020.32 update met nieuwe features voor vering van Raven MX/MS. Maar ik zou me ook niet verbazen dat ik over een half uur weer een update melding krijg
- Sentry uit?pimk schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 10:08:
Ff mijn nood klagen.
Kom ik daar juist, blijkt dat men de data die ik opstuurde (in de app én per sms op hun verzoek) helemaal niet bekeken te zijn.
“Dat kost soms wel 3 uur per geval en als we 100 vragen krijgen is dat 300 manuur....”
Verder zegt men:”Het is bekend dat de M3 lading verliest. 10% is niet heel ongebruikelijk. Waarom laat u hem niet gewoon aan de laadpaal staan?”
Mijn vraag hoe ik 14 dagen vanaf Schiphol met vakantie kan, blijft onbeantwoord...
- Staat hij in WIFI bereik? -> Eventueel uit zetten.
- Geen third party apps die hem wakker houden? -> Eventueel password reset doen.
- Slaapt de auto wel als je na een paar uur in de app kijkt? Waking up? Of heeft hij meteen verbinding?
- Geen "slimme laadapp" van energie maatschappijn?
10% in 24 uur is echt veel en veel teveel. Met deze temp is het minder dan 1% bij mij. Als dat het al is.
Letterlijk álles staat uit.Inspired schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 10:20:
[...]
- Sentry uit?
- Staat hij in WIFI bereik? -> Eventueel uit zetten.
- Geen third party apps die hem wakker houden? -> Eventueel password reset doen.
- Slaapt de auto wel als je na een paar uur in de app kijkt? Waking up? Of heeft hij meteen verbinding?
10% in 24 uur is echt veel en veel teveel. Met deze temp is het minder dan 1% bij mij. Als dat het al is.
Sentry uit
Alarm uit
Cabine overheat uit
Geen enkele ander app dan die van Tesla, waar ik maar twee keer per dag in kijk, om een overzicht te maken en te houden.
Ik kreeg wel de vraag waar de USB-stekkers voor waren. Mijn draadloze telefoonlader dus, maar als díe 5kW consumeert moet ie we roodgloeiend staan.
Bovendien mag ik aannemen dat bij afsluiten ook de spanning van de USB’s eraf gaat...
Ja, spanning gaat er wel af ja. Ook geen third party app gebruikt in het verleden? Als test oid? Ook geen WIFI netwerk? Ik zou persoonlijk wel een keer een password reset doen en die alleen in de Tesla app invullen. En anders eventueel een trial van Tesalfi nemen. Dan kun je monitoren wat hij doet.pimk schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 10:27:
[...]
Letterlijk álles staat uit.
Sentry uit
Alarm uit
Cabine overheat uit
Geen enkele ander app dan die van Tesla, waar ik maar twee keer per dag in kijk, om een overzicht te maken en te houden.
Ik kreeg wel de vraag waar de USB-stekkers voor waren. Mijn draadloze telefoonlader dus, maar als díe 5kW consumeert moet ie we roodgloeiend staan.
Bovendien mag ik aannemen dat bij afsluiten ook de spanning van de USB’s eraf gaat...
Ik zou hier geen genoegen mee nemen en je niet laten wegwimpelen. Zelfs als je sentry en alles aan hebt staan zou je absoluut niet meer dan 5% lading per 24 uur mogen verliezen. Ze zeggen dat 10% per 24 niet ongebruikelijk is? Als je er mee rijdt niet neepimk schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 10:08:
Ff mijn nood klagen.
10% staat gelijk aan 7.5kWh bij de LR, uitgaande van een kWh prijs van 0.22 zit je op 1.65 per dag, alleen maar om stil te staan. Dat is ruim 600 euro op jaarbasis, en bijna 1000 euro wanneer je aan een publieke paal (a 0.35 per kWh) staat. Op die manier wordt de volledige "fuel saving" die Tesla sneaky in hun prijscalculator mee berekend compleet teniet gedaan.
Zoals anderen ook al zeggen, ik zie vaak minder dan 1% verlies per dag wanneer de auto in standby staat.
Zet je Tesla dan in Valet modus. Dan is je collega niet zo teleurgesteld qua snelheid in vergelijk met z'n eigen auto.DennusB schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 12:38:
[...]
Onze werkgever is niet zo lastig iddWe mogen gewoon ruilen. Ik krijg een weekend zijn BMW 430i mee
Divide and conquer.
Heb nu overigens ook de cabin overheat protection aangezet, want met temperaturen van afgelopen dagen in volle zon bij klant op locatie (kan niet anders) wordt hij 55°C. Zal wel niet helpen dat hij zwart is, al lijkt het me sterk dat dat meer dan 5°C scheelt. Thuis staat hij in parkeergarage onder appartementencomplex, daar is het meestal vrij koel, maar dan wordt hij alsnog wel 25-29°C, dus ook dan zet ik vaak 5 minuten voor ik weg ga even standairco aan. Zal wel door opwarming van de accu's door het rijden komen dat hij in de garage nog zo opwarmt.
Heb gemerkt dat als je alle USB stekkers en 12V eruit haalt, hij minder lading verliest. Het zal niet zozeer het verbruik zijn over de verbinding, maar dat de auto niet in slaap modus gaat, of systemen actief houdt.Inspired schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 10:30:
[...]
Ja, spanning gaat er wel af ja. Ook geen third party app gebruikt in het verleden? Als test oid? Ook geen WIFI netwerk? Ik zou persoonlijk wel een keer een password reset doen en die alleen in de Tesla app invullen. En anders eventueel een trial van Tesalfi nemen. Dan kun je monitoren wat hij doet.
Daarbij, heb je 'energy saving' op ON en vinkje always connected uit?
Divide and conquer.
Die settings bestaan niet in de 3.wimpie schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 12:09:
[...]
Heb gemerkt dat als je alle USB stekkers en 12V eruit haalt, hij minder lading verliest. Het zal niet zozeer het verbruik zijn over de verbinding, maar dat de auto niet in slaap modus gaat, of systemen actief houdt.
Ik heb zelf altijd gewoon de SSD en wireless charging pad erin. Nooit problemen met slapen of hoge drain.
Ik heb 67 graden gehaald vorige weekKid Jansen schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 11:52:
@pimk had dat laatst wel in Breda met Model S 100D. Parkeerde ergens met 12% (was afspraak op paar km van supercharger), kwam 2 uur later terug en stond op 5% terwijl alles uit stond. Maar dat is enige keer (gelukkig) dat ik daar last van had. Normaal verlies ik nog geen procent per dag. Ik gebruik bijna altijd de standairco terwijl hij niet aan paal hangt, maar zelfs dan is het van begin tot einde werkdag, of thuis uitstappen tot volgende ochtend instappen maar 1 of 2%.
Heb nu overigens ook de cabin overheat protection aangezet, want met temperaturen van afgelopen dagen in volle zon bij klant op locatie (kan niet anders) wordt hij 55°C. Zal wel niet helpen dat hij zwart is, al lijkt het me sterk dat dat meer dan 5°C scheelt. Thuis staat hij in parkeergarage onder appartementencomplex, daar is het meestal vrij koel, maar dan wordt hij alsnog wel 25-29°C, dus ook dan zet ik vaak 5 minuten voor ik weg ga even standairco aan. Zal wel door opwarming van de accu's door het rijden komen dat hij in de garage nog zo opwarmt.
Zit daar nog ergens een maximum aan, wat goed is voor auto/interieur? Ik neem aan dat ze wel wat kunnen hebben aangezien ze uit Californië komen.
3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super
Goed voor je auto zal het niet zijn. Dashboard en bekleding kan er behoorlijk onder te lijden hebben. Dat zie je ook veel bij oude auto's; allemaal scheuren/barsten in dashboard door de hitte.
Inderdaad, heb ik ook ervaren. Van NL naar DE en toen weer van DE naar AT. Van AT naar SK weer en weer terug ook. Van AT naar DE nog een keer en uiteindelijk naar NL nog een keer. Best irritant inderdaad.lampie1969 schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 23:27:
Ik ben nu lekker op vakantie geweest met de M3. Overal (Duitsland en Luxemburg) goed kunnen laden. In Tsjechie ook, maar daar moest ik wel wat meer op zoek naar een oplader. Op zich is dat geen probleem geweest, want zoveel hebben we ook weer niet gereden en het bereik met een volle accu is best flink.
Lijkt alsof hij zolang mogelijk op de oude provider blijft en de lagere varianten hebben meer bereik, dus blijft hij op 2G ofzo connecten.
Look behind you! A three headed monkey!
Met welke app krijg je dit zo netjes voorgeschoteld?Hatsjoe schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 11:09:
[...]
Zoals anderen ook al zeggen, ik zie vaak minder dan 1% verlies per dag wanneer de auto in standby staat.
[Afbeelding]
Dat is TeslaMate. Kun je zelf hosten, alternatief is Teslafi als je zoekt naar een betaalde dienst in de cloud. Verder zijn er ook nog wel apps die soort gelijke zaken kunnen weergeven. Stats for Tesla bv.Luapper schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 15:44:
[...]
Met welke app krijg je dit zo netjes voorgeschoteld?
[ Voor 30% gewijzigd door Inspired op 12-08-2020 16:19 ]
Ik zou niet weten waar ik energy saving kan vinden.wimpie schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 12:09:
[...]
Heb gemerkt dat als je alle USB stekkers en 12V eruit haalt, hij minder lading verliest. Het zal niet zozeer het verbruik zijn over de verbinding, maar dat de auto niet in slaap modus gaat, of systemen actief houdt.
Suggestie?
Dat heeft de Scrooge2 dus niet...
(Sorry, ik was nog niet helemaal bijgelezen)
[ Voor 9% gewijzigd door pimk op 12-08-2020 17:23 ]
Men geeft aan dat een app mijn auto continue wakker maakt.pimk schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 10:08:
Ff mijn nood klagen.
Welke kan men niet aangeven.
Ik heb een vermoeden dat het de vandebron.nl slim laden app is, welke ik moest koppelen aan mijn Tesla-account, die wil weten hoe vol de accu is, om te weten of het verstandig is nú te laden of later, gezien vraag en aanbod in het electriciteitsnet.
(en zij hebben zéker een belang bij een hoo stroomverbruik van mijn auto (geintke!!!) ;-))
Dus die heb ik er eerst maar eens uitgekieperd, zien wat dat doet.
Toch raar dat een TSC niet kan zien wat mijn auto wakker houdt, ze zouden imho toch moeten kunnen zien uit welke hoek de aanvraag komt...
Dat Teslamate zal de gemiddelde HTK-gebruiker wel de pet te boven gaan gok ik...Inspired schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 16:17:
[...]
Dat is TeslaMate. Kun je zelf hosten, alternatief is Teslafi als je zoekt naar een betaalde dienst in de cloud. Verder zijn er ook nog wel apps die soort gelijke zaken kunnen weergeven. Stats for Tesla bv.
Ik zou al blij zijn als ik de Tesla met Google assistent kan aanspreken (vanuit huis/werk/etc.)
Alleen weg gooien van app werkt niet.. Via andere forums is ook vastgesteld dat je meer energie verbruikt dan dat het oplevert.pimk schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 17:19:
[...]
Men geeft aan dat een app mijn auto continue wakker maakt.
Ik heb een vermoeden dat het de vandebron.nl slim laden app is, welke ik moest koppelen aan mijn Tesla-account, die wil weten hoe vol de accu is, om te weten of het verstandig is nú te laden of later, gezien vraag en aanbod in het electriciteitsnet.
(en zij hebben zéker een belang bij een hoo stroomverbruik van mijn auto (geintke!!!) ;-))
Toch raar dat een TSC niet kan zien wat mijn auto wakker houdt, ze zouden imho toch moeten kunnen zien uit welke hoek de aanvraag komt...
Je moet echt wachtwoord veranderen van Tesla, want je hebt eerst een token/key gedeeld naar VanDeBron. Servers van slim laden blijven scannen naar de auto en ik vermoed dat hij niet in sleep mode komt.
Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl
OK, ik heb middels de app mijn auto ontkoppeld, eens afwachten wat dat doet.Stef87 schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 17:22:
[...]
Alleen weg gooien van app werkt niet.. Via andere forums is ook vastgesteld dat je meer energie verbruikt dan dat het oplevert.
Je moet echt wachtwoord veranderen van Tesla, want je hebt eerst een token/key gedeeld naar VanDeBron. Servers van slim laden blijven scannen naar de auto en ik vermoed dat hij niet in sleep mode komt.
Als ik mijn PW wijzig, hoef ik daar bij de auto niets mee te doen, right?
Verder dacht men in Duiven dat de koppeling tussen mijn auto en FastNed app ook een veroorzaker kan zijn, maar dat lijkt me onzin.
Daar koppel ik namelijk niet mijn auto, maar alleen het VIN aan mijn laadpas, zodat als mijn auto bij FastNed verschijnt, ze meteen weten waar de rekening heen moet en hij meteen begint te laden.
Zonder pasje dus...
Wellicht dat een V3 supercharger dan ook nog interessant is met een Tesla die niet nieuwste laadhardware heeft, doordat die betere koeling heeft en op een lager percentage van max werkt dan.
Tesla account wachtwoord (dus het wachtwoord die je ook in je Tesla app nodig hebt) moet je veranderen. VandeBron kan anders nog pollen naar de auto.pimk schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 17:28:
[...]
OK, ik heb middels de app mijn auto ontkoppeld, eens afwachten wat dat doet.
Als ik mijn PW wijzig, hoef ik daar bij de auto niets mee te doen, right?
Verder dacht men in Duiven dat de koppeling tussen mijn auto en FastNed app ook een veroorzaker kan zijn, maar dat lijkt me onzin.
Daar koppel ik namelijk niet mijn auto, maar alleen het VIN aan mijn laadpas, zodat als mijn auto bij FastNed verschijnt, ze meteen weten waar de rekening heen moet en hij meteen begint te laden.
Zonder pasje dus...
Fastned zou niet moeten uitmaken idd.
Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl
Die vandebron app kwam een tijd geleden ook al langs als boosdoener.pimk schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 17:19:
[...]
Men geeft aan dat een app mijn auto continue wakker maakt.
Echt een password reset doen, anders blijft hij toch gekoppeld.
Tesla service had dus wel een punt dat het niet aan de auto lag...
En dan wat inzicht bieden per app hoeveel kWh er verstookt is door het wakker houden/maken van de 300W boordcomputer..
Alles is door enthousiastelingen uitgevogeld, maar volgens mij nooit officieel uitgegeven.
Best raar, zou toch handig zijn om het gebruik van tokens e.d. gemakkelijker te maken.
Om nog maar te zwijgen over 2FA op je account zelf...Smobbo schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 19:07:
Volgens mij is de API überhaupt niet op eindgebruikers gericht.
Alles is door enthousiastelingen uitgevogeld, maar volgens mij nooit officieel uitgegeven.
Best raar, zou toch handig zijn om het gebruik van tokens e.d. gemakkelijker te maken.
MY LR 2022 Midnight Gray, Black interior, 20” FSD
Teslamate is zeker niet voor elke gebruiker geschikt nee. Nu zal een normale berijder ook niet echt zitten te wachten op dat niveau van detail denk ik. En anders is Teslafi of een app voldoende. Heb tijdens de vakantie een trial van Teslafi genomen om wat te bekijken maar ga er niet verder mee. Het verbruikt boeit me niet super veel. Ik weet wel dat ik zuiniger kan rijden als ik dat wil.pimk schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 17:22:
[...]
Dat Teslamate zal de gemiddelde HTK-gebruiker wel de pet te boven gaan gok ik...
Ik zou al blij zijn als ik de Tesla met Google assistent kan aanspreken (vanuit huis/werk/etc.)
Tesla service (en inderdaad fijne engineers) had zeker gelijk.Smobbo schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 18:44:
[...]
Die vandebron app kwam een tijd geleden ook al langs als boosdoener.
Echt een password reset doen, anders blijft hij toch gekoppeld.
Tesla service had dus wel een punt dat het niet aan de auto lag...
In de slim laden app mijn voertuig ontkoppeld en vannacht prima lading behouden.
Wel jammer dat men niet Remote heeft gekeken, hadden ze het wellicht ook gezien. Het had mij 1,5 uur reistijd en 2 uur wachttijd gescheeld...
Eerst geprobeerd gewoon de auto te ontkoppelen in de app, en dat lijkt al te werken.Stef87 schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 18:29:
[...]
Tesla account wachtwoord (dus het wachtwoord die je ook in je Tesla app nodig hebt) moet je veranderen. VandeBron kan anders nog pollen naar de auto.
Fastned zou niet moeten uitmaken idd.
Als ik weer verlies zie, verander ik acuut mijn wachtwoord
EensDeveon schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 18:51:
Dat is natuurlijk het nadeel van z’n open API, maar dat ze zelf het advies niet geven om het wachtwoord te wijzigen en alleen via de Tesla App in te loggen is dan weer (typisch) teleurstellende service.
Maar ook fijn om er zelf goed over na te denken en te begrijpen wat waarom gebeurt...
Van mij mogen ze het best wel configurabel maken of je eerst een pop-up wil krijgen of je de auto uit slaapstand wil halen of niet.
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 76 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV
Zo wordt het minder toegangelijk voor de gebruiker hoor. er is niks mis met 'wakker' maken zoals je beschrijft.Taro schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 09:15:
Ik zou het ook fijn vinden om wat opties in de app toegankelijk te maken zonder dat daarmee de auto uit slaapstand wordt gehaald. Voorbeeld: Even kijken of hij wel vergrendeld was tijdens het laatste contactmoment, of een referral code/km's bekijken. En soms zet ik via de app achteraf de beveiligingsmodus uit zodat de auto ergens in slaapstand kan gaan. Dan pak ik een uur later mijn telefoon op om er wat anders mee te doen, maar was de Tesla App de laatste die ik had gebruikt, stond nog open en de auto wordt weer wakker gemaakt...
Van mij mogen ze het best wel configurabel maken of je eerst een pop-up wil krijgen of je de auto uit slaapstand wil halen of niet.
Daarom ook achter een configuratie optie, dan is het een eigen keuze. Iedere keer als je hem uit slaapstand haalt verlies je weer wat lading terwijl dat vaak niet nodig is. Het is misschien minimaal, maar als jij bijv. ergens op vakantie in het buitenland bent en je zit al in de stress omdat je geen laadpaal kunt vinden, dan baal je van iedere Watt die verloren gaat.mazzoop80 schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 09:51:
[...]
Zo wordt het minder toegangelijk voor de gebruiker hoor. er is niks mis met 'wakker' maken zoals je beschrijft.
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 76 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV
Voor mij zou het exact 0 euro waard zijn
Ik kijk vrijwel nooit op de app (preheaten via Siri Shortcuts of Flic 2.0) en heb überhaupt niet zo'n zorgen over range en verbruik.
Anderen zouden hier misschien wel interesse in hebben (zoals blijkt uit de post van @Taro ), maarja Tesla doet niet zo aan optie pakketten...
De app heeft echt veel meer liefde nodig. Zou veel meer mee moeten kunnen.Inspired schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 10:18:
Enige wat ik graag zou willen is plannen van laden/climate in de app. Nu is dat wat onhandig dat het alleen in de auto kan.
In other nieuws. Ik rij gisteren van Den Haag terug naar Breda. En navigatie geeft suggestie om 10 mins te laden in Rijswijk. Dus ik rij daarheen niet door hebbende dat het alleen voor CCS laders is. En dat heeft mijn Model X niet.
Zucht... stel het dan niet voor Tesla. En waarom hebben ze gewoon ook niet alle Raven Tesla’s in Europa meteen van de juiste aansluiting voorzien?
Ja, dat is minder. Las ook een post op TMC van een vakantieganger die in Italie zo bij een v3 aan kwam met een lage SoC. Dan ben je er wel ff klaar mee. Dat is toch iets waar je toch goed bij nadenkt als Tesla zijnde lijkt me.OMX2000 schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 10:25:
[...]
De app heeft echt veel meer liefde nodig. Zou veel meer mee moeten kunnen.
In other nieuws. Ik rij gisteren van Den Haag terug naar Breda. En navigatie geeft suggestie om 10 mins te laden in Rijswijk. Dus ik rij daarheen niet door hebbende dat het alleen voor CCS laders is. En dat heeft mijn Model X niet.
Zucht... stel het dan niet voor Tesla. En waarom hebben ze gewoon ook niet alle Raven Tesla’s in Europa meteen van de juiste aansluiting voorzien?
Past niet achter het klepje, maar eerlijk gezegd hoort die adapter er gewoon standaard bij. Wat ook nog steeds een raadsel is dat in de VS de adapter niet eens te krijgen is.OMX2000 schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 10:25:
[...]
@Taro Als zo ver zit dat je om Watts zorgen moet maken dan blijft snelheid een factor 100 van de connectie van de app. Ik begrijp wel dat Tesla liever de focus heeft op ridesharing (a la Uber) toe te voegen aan de app.
Het was een voorbeeldje, niet te letterlijk nemenDeveon schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 10:49:
[...]
@Taro Als zo ver zit dat je om Watts zorgen moet maken dan blijft snelheid een factor 100 van de connectie van de app. Ik begrijp wel dat Tesla liever de focus heeft op ridesharing (a la Uber) toe te voegen aan de app.
Volgens mij is dat een bevestigde 'bug'; de auto zou alleen SuC's moeten voorstellen waar je terecht kan met je auto.Inspired schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 10:31:
[...]
Ja, dat is minder. Las ook een post op TMC van een vakantieganger die in Italie zo bij een v3 aan kwam met een lage SoC. Dan ben je er wel ff klaar mee. Dat is toch iets waar je toch goed bij nadenkt als Tesla zijnde lijkt me.
Goed om te weten, wist niet dat V3 alleen CCS2 is. Ging net even Googlen naar adapter en kwam toevallig nieuwsberichten van gisteren tegen dat de retrofit op Tesla Model S/X met productiedatum van vóór 1 mei 2019 nu goedkoper is geworden: van €500 inclusief adapter naar €300.OMX2000 schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 10:25:
https://insideevs.com/new...fit-tesla-europe-cheaper/
https://automototale.com/...-x-in-europe-now-cheaper/
Weet niet of dat ook in Nederland al zo is, maar €300 is nog wel te doen. Neem aan dat alle nieuwe superchargers die gebouwd worden in Europa allemaal V3 zullen zijn, dus wordt steeds interessanter om te doen.
een EU tesla kan niet superchargen in US, en andersom dus ook niet. (alles kan, maar dit is onbetaalbaar om te bouwen) het laag AC laden kan overigens wel (maar ook dan heb je al andere stekkercombinatie nodig)Deveon schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 10:49:
[...]
Past niet achter het klepje, maar eerlijk gezegd hoort die adapter er gewoon standaard bij. Wat ook nog steeds een raadsel is dat in de VS de adapter niet eens te krijgen is.
[[ alhoewel ik ook een russische heb gezien met DIY supercharger adaptor, maar vanuit Tesla in ieder geval geen reguliere methode ]]
daarnaast is de inbouw met adaptor pas recent aangeboden, en voor nieuwere modellen is de interne systemen al aangepast waardoor je enkel alleen de losse adaptor nog nodig hebt. Waarmee de losse adaptor wel een erg goedkoop must have wordt.
Of er iets standaard bij moet of niet is dan een andere discussie ;-)
Of iets simpels als de laatst bekende stand van de server presenteren, die eens in de xxx-periode wordt ververst?CyBeRSPiN schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 09:59:
Bij een volgend model zouden ze een energiezuinige module kunnen bijplaatsen die de toestand van de auto kan uitlezen buiten de zware boordcomputer om en rechtstreeks met de app communiceert. Alleen als je een actie wilt uitvoeren (zoals AC aan) wordt de auto "opgestart".
Zo weet je wat je stand-by verbruik is, en voorkom je dat de auto continue zinloos gepolld wordt door één of andere app...
Klopt, CCS upgrade is nu 299 EUR. Ik heb volgende week daar een afspraak voor.Kid Jansen schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 11:56:
[...]
Goed om te weten, wist niet dat V3 alleen CCS2 is. Ging net even Googlen naar adapter en kwam toevallig nieuwsberichten van gisteren tegen dat de retrofit op Tesla Model S/X met productiedatum van vóór 1 mei 2019 nu goedkoper is geworden: van €500 inclusief adapter naar €300.
https://insideevs.com/new...fit-tesla-europe-cheaper/
https://automototale.com/...-x-in-europe-now-cheaper/
Weet niet of dat ook in Nederland al zo is, maar €300 is nog wel te doen. Neem aan dat alle nieuwe superchargers die gebouwd worden in Europa allemaal V3 zullen zijn, dus wordt steeds interessanter om te doen.
@OMX2000 Ik was in de veronderstelling dat de Ravens deze CCS upgrade gewoon 'standaard' hebben. Weet je zeker dat je dat nu niet hebt?
You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.
De upgrade dus wel, maar niet de connector, dus je hebt nog steeds die adapter nodig.RomeoJ schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 13:56:
@OMX2000 Ik was in de veronderstelling dat de Ravens deze CCS upgrade gewoon 'standaard' hebben. Weet je zeker dat je dat nu niet hebt?
Die zou er standaard bij moeten zitten!Kid Jansen schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 14:14:
[...]
De upgrade dus wel, maar niet de connector, dus je hebt nog steeds die adapter nodig.
https://www.tesla.com/nl_NL/support/charging-connectors
Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024
:strip_exif()/f/image/hBhefCub7K2RDcvFR0pLKKs4.jpg?f=fotoalbum_medium)
Bij de 'Raven model' hoef je geen aanpassingen aan de auto te doen om met de adapter V3 te laden.
Met een oudere auto, moet de auto worden aangepast waarna je (volgens mij) nog steeds de adapter moet gaan gebruiken.
Het is volgens mij niet mogelijk om de model S en model X te voorzien van een CCS2 connector.
There's no place like 127.0.0.1
Dat past dus niet in het huidige design (aka de achterlichten). Vandaar dat er een verloopje bij zit.Kid Jansen schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 15:14:
Zo begreep ik het inderdaad ook. Wel vreemd overigens dat zelfs de nieuwste S en X nog steeds geen CCS2 connector hebben in Europa.
You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.
Dat sterke vermoeden had ik dus al. Thanks voor de link.adjego schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 14:43:
[...]
Die zou er standaard bij moeten zitten!
Snap ik, maar het is niet alsof het helemaal om niks gaat. Volledige V3 support op nieuwe Model S en X met 250 kW laadvermogen is natuurlijk ook wel wat waard. Kleine redesign van achterlichten en betreffende carrosseriepanelen wel waard lijkt mij.RomeoJ schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 16:13:
Dat past dus niet in het huidige design (aka de achterlichten). Vandaar dat er een verloopje bij zit.
We hebben het nu over 2 verschillende dingen.Kid Jansen schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 16:50:
[...]
Snap ik, maar het is niet alsof het helemaal om niks gaat. Volledige V3 support op nieuwe Model S en X met 250 kW laadvermogen is natuurlijk ook wel wat waard. Kleine redesign van achterlichten en betreffende carrosseriepanelen wel waard lijkt mij.
De Model S/X Raven ondersteunt ook gewoon 225 kW piekvermogen.
De laadpoort is nu enkel nog Type 2 vanwege het achterlicht-ontwerp, het CCS verloopstuk zorgt er voor dat het design niet aangepast hoeft te worden.
Andersom denken, er zijn heel erg veel huidige generatie S en X die makkelijk ook geüpgrade kunnen worden.Kid Jansen schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 15:14:
Zo begreep ik het inderdaad ook. Wel vreemd overigens dat zelfs de nieuwste S en X nog steeds geen CCS2 connector hebben in Europa.
Dat ze wellicht later het intern CCS2 aansluiting maken in de auto zou helemaal logisch zijn, maar ik begrijp goed dat ze eerst incrementeel de hardware als optie hebben.
Voor Tesla zou het echter wel eenvoudiger zijn om die oude stekker uit te faseren, maar in de VS lijken ze daar (ook nu met de Y) geen interesse in te hebben.
Aangezien retrofit 300 (?) euro kost zie ik niet waarom het in de VS ook niet standaard is of zijn ze bang dat de overheid daar gaat eisen dat ze Superchargers open gaan stellen voor derde en dat nu met een andere poort proberen te beperken of in ieder geval de kosten bij die derde te leggen?
Idem met de optie voor “billing” van de Wallcharger V3, met CCS zou dat zoveel interessanter zijn voor hotels en zo. Qua charging zijn ze in ieder geval niet in lijn met hun missie.
En dat is dus ook één van de redenen waarom de CCS retrofit eerst 500 EUR kostte, maar door de lobby tussen een Tesla owners club en Tesla zelf, heeft Tesla zelf toch een gesture gedaan in de vorm van een prijsverlaging van deze CCS retrofit, te weten 299 EUR. Dit kan ik bevestigen want die retrofit wordt nu inderdaad voor dat bedrag volgende week in mijn Tesla geïnstalleerd.Kid Jansen schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 19:28:
Gaat er vooral om dat je met S of X zonder niet bij V3 terecht kan en het me niet onwaarschijnlijk lijkt dat alle nieuwe superchargers V3 worden.
Inderdaad, het is niet onwaarschijnlijk dat nieuwe SuC locaties enkel als V3 worden aangeboden, met enkel dus de CCS connector. Dit zie je al gebeuren bij Akersloot en andere nieuwe locaties die afgelopen weken zijn uitgerold.
Wat mij betreft dus niets aan de hand. Model S/X eigenaren met een non-Raven model, kunnen de retrofit gewoon laten uitvoeren, en als ze dat niet doen dan komt het ook niet als optie in hun navigatie terug (hoewel hier in de software op dit moment wel een bug in zit, dit wordt nog opgelost).
TLDW: allemaal de nieuwste performance modellen, afgelegde afstand van 225km, snelheid 130km/u, gemiddelde snelheid is 120km/u

[ Voor 25% gewijzigd door bottom line op 14-08-2020 21:19 ]
[ Voor 30% gewijzigd door Deveon op 14-08-2020 21:17 ]
Scherp, indien het kloptDeveon schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 21:15:
@bottom line Enkel de Model S schijnt geen Raven te zijn maar een P90D met 19” velgen terwijl de andere allemaal grote velgen hebben.
Maar de Raven zou wel zuiniger moeten zijn, en door de grotere banden zal dat voordeel ook wel verdwijnen.
The FSD improvement will come as a quantum leap, because it’s a fundamental architectural rewrite, not an incremental tweak. I drive the bleeding edge alpha build in my car personally. Almost at zero interventions between home & work. Limited public release in 6 to 10 weeks.
— Elon Musk (@elonmusk) 14 augustus 2020
Oh wow! Ik ga nu meteen checken!adjego schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 14:43:
[...]
Die zou er standaard bij moeten zitten!
Maar hoe zit het met de code die je krijgt te zien bij navigeren naar bijv. Rijswijk? Ik kreeg die niet te zien in tegenstelling tot een M3 die er net had geladen.
Die code zag je niet staan als je in je auto op de supercharger info drukt?OMX2000 schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 22:59:
[...]
Oh wow! Ik ga nu meteen checken!
Maar hoe zit het met de code die je krijgt te zien bij navigeren naar bijv. Rijswijk? Ik kreeg die niet te zien in tegenstelling tot een M3 die er net had geladen.
Lijkt me raar.
In other news
Yes! We’re labeling bumps & potholes, so the car can slow down or steer around them when safe to do so.
— Elon Musk (@elonmusk) 14 augustus 2020
Beetje vaag. Ze krijgen eerst andere waarden en dan gaan ze een eigen sausje erover gooien en komen ze op bovenstaande waarden uit. Dit zou het dan bij een nieuwe auto moeten zijn. Beetje gek. Hou dan gewoon de waarden aan die je krijgt. Ook is de boordcomputer niet de meest accurate volgens mij. Met 120km/h gemiddeld is 400 km een flinke uitdaging voor een M3P. Ik geloof dat eigenlijk niet. Maar goed, nog steeds prima natuurlijk.Deveon schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 21:15:
@bottom line Enkel de Model S schijnt geen Raven te zijn maar een P90D met 19” velgen terwijl de andere allemaal grote velgen hebben.
Heel benieuwd en hoop dat deze voor kerst released wordt..
Nu werd het daar ook al gevraagd, maar de gewichten lijken me nogal raar:databeestje schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 23:18:
Kleine update, er zijn 2 Model Y op kenteken gezet deze maand a 72k euro.
http://iserv.nl/files/elektrisch/#nummers
Zowel het max gewicht als het geremde trekgewicht. Zou dat omdat ze nog door de RDW mangel moeten?
Gewichten lijken mij niet te kloppen, dat zou betekenen dat je er niet in kan zitten met 4 stevige volwassenen (zonder bagage!)DaCoTa schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 00:45:
Uit het EV topic:
[...]
Nu werd het daar ook al gevraagd, maar de gewichten lijken me nogal raar:
[Afbeelding]
Zowel het max gewicht als het geremde trekgewicht. Zou dat omdat ze nog door de RDW mangel moeten?
Ja dat dus.ybos schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 08:33:
[...]
Gewichten lijken mij niet te kloppen, dat zou betekenen dat je er niet in kan zitten met 4 stevige volwassenen (zonder bagage!)
Trekgewicht klopt wel, ik had het verkeerd in het geheugen. 3500 lbs = 1587.6 kg.
Het komt overeen met de cijfers uit de VS. Zouden ze daar anders met maximale gewicht om gaan? De verdeling van de assen is trouwens 1363 kg voor, 1500 kg achter en de verdeling bij leeg is 46/54.DaCoTa schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 00:45:
Uit het EV topic:
[...]
Nu werd het daar ook al gevraagd, maar de gewichten lijken me nogal raar:
[Afbeelding]
Bij mijn 3 zit er 375KG tussen. Dat zou dan nog te verdelen zijn over drie extra passagiers en wat bagage. Niet heel veel.
[ Voor 32% gewijzigd door Inspired op 17-08-2020 09:51 ]
nieuws: Tesla brengt two-factorauthenticatie binnenkort uit voor autoapplicatiesvdgraaf schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 19:20:
[...]
Om nog maar te zwijgen over 2FA op je account zelf...
Ik kan niet thuis laden, dus ik blijf zelf meestal wat langer hangen om nog genoeg batterij over te hebben om bijvoorbeeld op het werk te komen. Maar hij vermeld je hoeveel je over gaat hebben aan het einde, dus je kan altijd wel wat eerder weggaan.Bosma schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 16:59:
Vorige week heb ik voor het eerst gebruik gemaakt van de V3 supercharger bij Apeldoorn. Om thuis te komen moest ik 9 minuten laden, de topsnelheid tijdens de laadsessie was 244KW! Daarna stabiel rond de 200KW. Erg tof om die vooruitgang te zien t.o.v. de V2 supercharger. Eenmaal thuis hadden we nog 20% over in de accu. Heb nu een aantal keren tijdens een lange rit gebruik gemaakt van superchargen en ik merk dat Tesla vrij veel marge incalculeert om thuis te komen. Ik vind het zonde om onnodig lang te staan laden en zou het prima vinden om bijvoorbeeld met 5% accu thuis aan te komen. Hoe gaan jullie hiermee om?
Te koop: Agfa clack; DM voor details.
Als je dat weet uit ervaring, gewoon wat vroeger stoppen met laden?Bosma schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 16:59:
Vorige week heb ik voor het eerst gebruik gemaakt van de V3 supercharger bij Apeldoorn. Om thuis te komen moest ik 9 minuten laden, de topsnelheid tijdens de laadsessie was 244KW! Daarna stabiel rond de 200KW. Erg tof om die vooruitgang te zien t.o.v. de V2 supercharger. Eenmaal thuis hadden we nog 20% over in de accu. Heb nu een aantal keren tijdens een lange rit gebruik gemaakt van superchargen en ik merk dat Tesla vrij veel marge incalculeert om thuis te komen. Ik vind het zonde om onnodig lang te staan laden en zou het prima vinden om bijvoorbeeld met 5% accu thuis aan te komen. Hoe gaan jullie hiermee om?
Of harder doorrijden zodat je batterij sneller zakt
Hoe ik het me trouwens herinner:
De Tesla navigatie zit er meestal wel spot on met hoeveel % je aankomt. Dus je kan gerust zien tot hoever hij wenst dat je blijft laden, en met hoeveel % je dan aankomt. Kan je even goed het zo uitrekenen dat je minder marge overhoudt.
[ Voor 13% gewijzigd door bottom line op 17-08-2020 18:36 ]
Ik heb/had het idee dat Tesla rekening houd met genoeg restcapaciteit om de dichtstbijzijnde suc weer te halen. Of het is gewoon tot het niveau ‘wat nadelige effecten kan hebben op de batterij’ (<20%). Dat vind ik wel handig 😊. Maar als ik weet dat ik gegarandeerd kan laden op de plek van aankomst (thuis bijv.) en hoeveel ik daar voor nodig heb rijd ik gerust tot 5% door.Bosma schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 16:59:
Mijn ervaring is juist dat de Tesla navi mij weer op weg wilt sturen zodra ik de volgende SuC of bestemming kan aankomen met 5% of meer.Bosma schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 16:59:
Paar redenen waarom dit kan zijn: Je instellingen (velgen) kloppen niet in het menu, deze kan je veranderen in het service menu.
Of een SR+ zoals ons (met een halfgare batterij) heeft geen praktische andere mogelijkheid van sommige SuC naar de volgende SuC omdat er al 13.8% bereik “weg” is
Ik start de navigatie op de bestemming tijdens het laden. Dan start ik de energie app. Die geeft dan precies aan hoeveel procent lading je naar verwachting nog hebt op de plek van bestemming en het verloop in een grafiek. Zodra de grafiek gestegen is naar 5% lading op de bestemming vertrek ik. Tijdens het rijden de Energy app open houden en je kunt precies zien of je je snelheid moet aanpassen of niet. Hoe dichter je bij je eindbestemming bent, hoe nauwkeuriger de voorspelling wordt. Als de app de laatste 10 a 20 km aangeeft dat je met 2 a 3 procent aankomt dan is dat ook zo. Met 5% zit je altijd goed.Bosma schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 16:59:
Tijdens roadtrips werkt dit perfect. Eventueel 10% aanhouden omdat het snelladen onder de 10% nog niet op max vermogen gaat. Zo rij ik van SuC naar Suc met een lading van 60% to 10%
Nefit EnviLine ODUSPLIT15t warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Bosch EasyControl CT200 thermostaat | Home Assistant | BBQKees | Tesla Model YLR
De Model S / X (P)100D zou sowieso 150 kW aan moeten kunnen begreep ik.
Ik heb een MS eind 2018 met CCS retrofit adapter. Op een V3 SuC ben ik nooit verder gekomen dan 150kW inderdaad. Bij een Ionity snellader ooit eens rond de 170kW aangetipt, maar zeer kortstondig.Kid Jansen schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 23:08:
Wat is max laadstroom met V3 op een eind 2018 Model S 100D als je die die update geeft en CCS2 naar Mennekes verloop gebruikt? Is dat dan ook 200+ kW? In zowel Badhoevedorp als Naarden blijft hij nu net onder de 120kW steken. Heb nog geen andere superchargers gebruikt.
De Model S / X (P)100D zou sowieso 150 kW aan moeten kunnen begreep ik.
Nefit EnviLine ODUSPLIT15t warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Bosch EasyControl CT200 thermostaat | Home Assistant | BBQKees | Tesla Model YLR
Of je wel of geen update hebt ontvangen hoeft niet meer hier in het topic. Dit verschijnsel zie je ook bij elke nieuwe iOS/Android/PS4/Xbox update.
Probleem hier is dat Tesla elke week wel een update uitbrengt, waardoor de vervuiling nog erger is. Als er een nieuwe update is, kan hij natuurlijk wel inhoudelijk besproken worden.
Voor vragen en opmerkingen over de Model 3 en Y kan je terecht in dit topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic