• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Hatsjoe schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 16:58:
[...]

FSD werkt zeker wel, enkel wordt het nu zwaar beperkt door de regels van de EU. Als ik FSD in Europa kan gebruiken zoals in Amerika dan zou ik het zeker aangeschaft hebben. De technologie prijs ik ook zeker de hemel in, de houding van de Europse Unie omtrent FSD echter niet.

Daarnaast weet ik wel zeker dat concurrenten bij lange na niet zover zijn als Tesla. Volgens mij was het zelfs de CEO van VW die in een interne memo meldde zo'n 5 jaar achter te lopen op Tesla. Dat kom doordat Tesla een enorme vloot heeft rondrijden die dagelijks een enorme hoeveelheid data genereert. Daarmee kunnen de autopilot machine learning modellen snel getraind worden, iets dat geen enkele automaker op dit moment kan doen.
Andere merken hebben ook al gewoone en autopilot he, alleen FSD nog niet helemaal, maar dat is een questie van tijd.

Bij Volvo werkt pilot assist makkelijker dan standaard AP:

De auto herkent zelf dat je een baan opschuift en pro pilot is weer geactiveerd. Bij Tesla moet ik door heen sturen en daarna weer aanzetten met alle piepjes tot gevolg.

Ook Audi kan wat AP doet:

MErcedes doet het ook met lane change:

Raar dat een Volkswagen (ook EU) pas na 25 seconden een melding geeft met handen aan het stuur:

Ik denk ook zeker dat Tesla verder is hierin, maar die voorsprong zegt niet zo heel veel in autoland.
Voordeel van Tesla is wel OTA updtaes, hierdoor kun je sneller aanpassen dan anderen.
Maar een dergelijk voordeel ben je ook zo weer kwijt.

Ik zou bij geen enkel merk €6k neertellen voor een self driving system.

Mocht Tesla er ook een abbo van maken zou ik het gedurende vakanties overwegen.
Daar is Tesla wel bijzonder in, het is mogelijk.

[ Voor 10% gewijzigd door BlakHawk op 29-05-2020 17:54 ]

Youtube: DashcamNL

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11-11 11:46
BlakHawk schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 17:49:
[...]

Raar dat een Volkswagen (ook EU) pas na 25 seconden een melding geeft met handen aan het stuur:
[YouTube: VW Lane Assist (Passat GTE) - POV Test Drive]
Leuk dat je VW hierin opneemt. Wat hij natuurlijk je niet laat zien is dat bij 1 scherpere bocht, je in de berm ligt met hun systeem.
Dat is een systeem om je even te corrigeren, maar houdt je zeker niet zo mooi en lang in het midden van de weg. Is meer van: die lijn komt te dicht, even naar de andere kant sturen.

Kijk maar eens naar dit filmpje. Zo goed zijn ze echt niet.

[ Voor 12% gewijzigd door bottom line op 29-05-2020 18:51 ]

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-11 16:32
Grappig hoe we allemaal gelijk weer alle argumenten over tafel smijten zodra er 1 of andere pannenkoek langs komt met een rare opmerking die schijnbaar het verschil tussen AP en FSD niet weet...

Dat filmpje met Elon en Jay Leno en de Cybertruck is toch wel weer gaaf. Wat een raar ding is dat eigenlijk. Hij zegt wel dat de hele auto iets kleiner moet worden? Ik ben benieuwd wanneer ze naar een productie model gaan (met spiegels enzo...)!

• bottom line
Er is 1 argument dat ze allemaal vergeten.
Dit is gesorteerd op de laatste kolom
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/rNTHm5f.png

• PhilipCl
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 17-12-2020
Hatsjoe schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 16:58:
[...]

FSD werkt zeker wel, enkel wordt het nu zwaar beperkt door de regels van de EU. Als ik FSD in Europa kan gebruiken zoals in Amerika dan zou ik het zeker aangeschaft hebben. De technologie prijs ik ook zeker de hemel in, de houding van de Europse Unie omtrent FSD echter niet.

Daarnaast weet ik wel zeker dat concurrenten bij lange na niet zover zijn als Tesla. Volgens mij was het zelfs de CEO van VW die in een interne memo meldde zo'n 5 jaar achter te lopen op Tesla. Dat kom doordat Tesla een enorme vloot heeft rondrijden die dagelijks een enorme hoeveelheid data genereert. Daarmee kunnen de autopilot machine learning modellen snel getraind worden, iets dat geen enkele automaker op dit moment kan doen.
Ik heb al redelijk wat video's gezien waar het uitgetest werd, in Amsterdam, in Londen, in Belgie. Het hangt er maar af wat je werken noemt het, ja het werkt ... zoals, ne manke, die loopt ook! Ik ben blij dat EU restricties oplegt ... Europese wegen en vooral steden zijn helemaal niet te vergelijken met Amerika. Wie fietst er nu in Amerika ... die zouden hunne auto pakken om naar het toilet te gaan. Nee, voor Europa is dat systeem echt wel nog niet klaar!

Verwijderd

Mijn ervaringen zijn niet standaard maar wel opvallend.

Omdat ik een 'collectie' heb met daarin moderne en klassieke auto's gaan alle verzekeringen daarvoor via een firma in London. Met pijn in het hard moet ik zeggen dat het hier om vele duizenden ponden per jaar gaat. Maar wat interessant is, alle premies voor de moderne auto's zijn gebaseerd op de werkelijke risico's. Dus een auto die 'gevaarlijker is' en meer schade maakt en krijgt heeft dan anderen is duurder in verzekering. Nu doen de meeste verzekeraars wel zoiets maar in mijn geval krijg ik de directe data te zien. De data gebruikt is een combinatie van de VS, Frankrijk en Duitsland.

Dit jaar was opvallend dat twee Porsches van min of meer dezelfde waarde maar van een ander jaartal, hele andere premies kregen. Het oude model, met jaren 80 remmen etc werden duidelijk duurder dan de het duurdere maar moderner model. Toen ik er naar vroeg kreeg ik de data en was duidelijk dat de ouderen modellen gewoon gevaarlijker zijn. Niet echt verrassend.

Wat WEL verrassend was dat de tesla Model S Performance (full spec) 65% goedkoper werd. De Fiat Abarth van mijn vrouw, minder dan een derde van de prijs, even oud, was duurder. Nu wist ik al dat de laatste data uit de VS aantoonde dat een Tesla gewoon de veiligste auto is die je kan kopen maar het verschil is nu ook duidelijk zichtbaar in Europa.

Het is te hopen dat gewone verzekeraars ook dit soort data gaan gebruiken en niet alleen vermogen en gewicht als maatstaf zien. Dat de Abarth ongeveer de duurste in verzekering is terwijl het oko de kleinste en goedkoopste is.... verbijsterend.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2020 21:28 ]

• Hatsjoe
  • Laatst online: 11-11 10:10
PhilipCl schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 20:12:
[...]

Ik heb al redelijk wat video's gezien waar het uitgetest werd, in Amsterdam, in Londen, in Belgie. Het hangt er maar af wat je werken noemt het, ja het werkt ... zoals, ne manke, die loopt ook! Ik ben blij dat EU restricties oplegt ... Europese wegen en vooral steden zijn helemaal niet te vergelijken met Amerika. Wie fietst er nu in Amerika ... die zouden hunne auto pakken om naar het toilet te gaan. Nee, voor Europa is dat systeem echt wel nog niet klaar!
Het is duidelijk dat je niet helemaal snapt hoe het nou allemaal werkt en in elkaar steekt. Juist door de restricties die de EU oplegt werkt het systeem niet zo goed als het zou kunnen. Al die filmpjes die je dus ziet? Die laten niet de volledige potentie zien van FSD. Kijk bijvoorbeeld eens naar dit filmpje: YouTube: Full Self-Driving

In dat filmpje zie je een Tesla medewerker rijden met een "developers build" van FSD. Laat nu maar eens zien welk ander automerk in staat is het zelfde te doen (geld ook voor jou @BlakHawk ;)).

Ja, het is in Amerika en ja, in dat filmpje zie je niet enorme complexe situaties met voetgangers en fietsers van alle kanten zoals in Amsterdam. Echter is Tesla juist door de manier hoe FSD werkt en geïmplementeerd wordt momenteel de enige kansmaker om hier mee om te kunnen gaan. Kijk eens naar dit filmpje: YouTube: Andrej Karpathy - AI for Full-Self Driving Hierin hoor je Andrej Karpathy (Sr. Director AI bij Tesla) spreken over hoe Tesla het onder de motorkap (pun intended) precies doet met autopilot.

Het systeem is inderdaad ook nog niet "klaar", dat zal het echter ook nooit zijn. Het systeem zal continue blijven verbeteren, keer op keer. Dit net zolang totdat het rijden met FSD aan veiliger is dan zelf rijden. En ik denk dat we niet zo heel ver van dat punt verwijderd zijn. Zelfs niet in Amsterdam tijdens koningsdag. Echter moet hierin ook de Europese Unie meewerken om dit mogelijk te gaan maken.

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10:36
Hier een video over waar de AP concurrentie ongeveer is aangekomen.

Ik weet niet precies wat voor sensoren er op deze MobileEye auto zitten. De tag in de LinkedIn post waar ik hem uit kopieerde claimt #cameraonly. De omgeving waar gereden wordt ziet er zeer gedetailleerd uit en iedere voetganger, fietser of stilstaande auto staat netjes op de kaart, dus ik vermoed wel dat de mapping niet in real-time gedaan is. Dit geeft wel vertrouwen als ik hierna kijk. Wat vinden jullie ?

[ Voor 17% gewijzigd door kdeboois op 30-05-2020 08:27 ]

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Interessante video, goed om te zien hoe ver andere partijen hierin zijn. Zeker in die chaos op de weg daar houd het systeem zich super goed. Helaas benoemen ze om 8:20 dat er ook High Def maps gebruikt worden en iets daarvoor dat ze voor full redundancy willen gaan met radar en lidar (dat wordt hier niet gebruikt). Door het combineren van al die verschillende bronnen denk ik dat je ook alle false positives gaat stapelen.

• BlakHawk
Hatsjoe schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 23:24:
[...]

Het is duidelijk dat je niet helemaal snapt hoe het nou allemaal werkt en in elkaar steekt. Juist door de restricties die de EU oplegt werkt het systeem niet zo goed als het zou kunnen. Al die filmpjes die je dus ziet? Die laten niet de volledige potentie zien van FSD. Kijk bijvoorbeeld eens naar dit filmpje: YouTube: Full Self-Driving

In dat filmpje zie je een Tesla medewerker rijden met een "developers build" van FSD. Laat nu maar eens zien welk ander automerk in staat is het zelfde te doen (geld ook voor jou @BlakHawk ;)).

Ja, het is in Amerika en ja, in dat filmpje zie je niet enorme complexe situaties met voetgangers en fietsers van alle kanten zoals in Amsterdam. Echter is Tesla juist door de manier hoe FSD werkt en geïmplementeerd wordt momenteel de enige kansmaker om hier mee om te kunnen gaan. Kijk eens naar dit filmpje: YouTube: Andrej Karpathy - AI for Full-Self Driving Hierin hoor je Andrej Karpathy (Sr. Director AI bij Tesla) spreken over hoe Tesla het onder de motorkap (pun intended) precies doet met autopilot.

Het systeem is inderdaad ook nog niet "klaar", dat zal het echter ook nooit zijn. Het systeem zal continue blijven verbeteren, keer op keer. Dit net zolang totdat het rijden met FSD aan veiliger is dan zelf rijden. En ik denk dat we niet zo heel ver van dat punt verwijderd zijn. Zelfs niet in Amsterdam tijdens koningsdag. Echter moet hierin ook de Europese Unie meewerken om dit mogelijk te gaan maken.
Ik geloof best dat de EU restricties oplegt waardoor autopilot minder werkt dan in de VS.

Echter kan Tesla ook gewoon een update voor de EU met bepaalde voordelen pushen. Ze lijken ervoor te kiezen het als "pakket" te zien.

Wat ik ook rondom slecht vind: een overstekende fietser of een fietser bij een rotond, Tesla remt er niet voor.
Ik heb nu al twee keer bijna een fietser op mijn motorkap gehad, scheelde echt een haartje. De Tesla deed niets...

Als dat nog niet op orde is, moet je nog niet volledig autonoom willen rijden.

Ik geloof best dat alles in de TEsla aanwezig is om het wél te laten werken. Maar dat is echt stap 1.

• Hatsjoe
BlakHawk schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 11:42:
[...]

Ik geloof best dat de EU restricties oplegt waardoor autopilot minder werkt dan in de VS.

Echter kan Tesla ook gewoon een update voor de EU met bepaalde voordelen pushen. Ze lijken ervoor te kiezen het als "pakket" te zien.

Wat ik ook rondom slecht vind: een overstekende fietser of een fietser bij een rotond, Tesla remt er niet voor.
Ik heb nu al twee keer bijna een fietser op mijn motorkap gehad, scheelde echt een haartje. De Tesla deed niets...

Als dat nog niet op orde is, moet je nog niet volledig autonoom willen rijden.

Ik geloof best dat alles in de TEsla aanwezig is om het wél te laten werken. Maar dat is echt stap 1.
Dat is dan volledig jouw eigen fout. Je hoort autopilot niet te gebruiken buiten de N en A wegen om. Dit is iets dat Tesla ook zelf aangeeft. Daarnaast is het ook verboden dit te doen onder de huidige EU regels. Dus ook niet heel gek dat Tesla hierin niet faciliteert. Beetje raar om te zeggen dat het systeem niet werkt terwijl je zelf bewust het systeem "misbruikt".

Autopilot is prima in staat te remmen voor overstekende voetgangers en fietsers. De veiligheidssystemen en noodremmen bij dat soort situaties bewijzen dat wel. Tesla scoort hier het hoogst op.

Zodra autopilot gebruiken binnen de bebouwde kom toegestaan wordt zal autopilot zonder twijfel kunnen remmen voor fietsers en voetgangers.

• kdeboois
Het is niet AP die ingrijpt bij gevaarlijke situaties.

• Hatsjoe
kdeboois schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 14:25:
Het is niet AP die ingrijpt bij gevaarlijke situaties.
Dat zeg ik ook niet:
Autopilot is prima in staat te remmen voor overstekende voetgangers en fietsers. De veiligheidssystemen en noodremmen bij dat soort situaties bewijzen dat wel. Tesla scoort hier het hoogst op.
Het zijn echter wel dezelfde systemen en sensoren die die beslissing voeren, de autopilot technologie. Als die systemen in staat zijn dat te doen, dan kan autopilot (FSD) dat ook.

Prima dat je anti-tesla bent, maar lees je in ieder geval een beetje in zodat je weet waar je precies tegen bent.

• BlakHawk
Hatsjoe schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 14:12:
[...]

Dat is dan volledig jouw eigen fout. Je hoort autopilot niet te gebruiken buiten de N en A wegen om. Dit is iets dat Tesla ook zelf aangeeft. Daarnaast is het ook verboden dit te doen onder de huidige EU regels. Dus ook niet heel gek dat Tesla hierin niet faciliteert. Beetje raar om te zeggen dat het systeem niet werkt terwijl je zelf bewust het systeem "misbruikt".

Zodra autopilot gebruiken binnen de bebouwde kom toegestaan wordt zal autopilot zonder twijfel kunnen remmen voor fietsers en voetgangers.
Ik rijd daar ook niet op AP.
Het gaat erom dat deze systemen dit soort basis gevaren niet detecteert. Waar mijn Volvo in dergelijke situaties gewoon remde overigens.

Zo lang dit soort basis zaken nog niet goed werken, kun je autonoom rijden op je buik schrijven.

Dat AP hier niet binnen de steden mag, zegt toch niets over USA? Kan mij een filmpje uit Usa van een jaar terug herinneren waar de tesla volledig zelf reed.

• BlakHawk
Hatsjoe schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 14:51:
[...]

Dat zeg ik ook niet:

[...]

Het zijn echter wel dezelfde systemen en sensoren die die beslissing voeren, de autopilot technologie. Als die systemen in staat zijn dat te doen, dan kan autopilot (FSD) dat ook.

Prima dat je anti-tesla bent, maar lees je in ieder geval een beetje in zodat je weet waar je precies tegen bent.
Kap nou eens met iedereen die commentaar heeft als “anti-tesla” neer te zetten.

Het lijkt soms wel een sekte, je moet volledig alles aan Tesla geweldig vinden.

Bepaalde systemen vallen wat tegen, zoals dat hij niet remt voor een overstekende fietser, wanneer ik hem over het hoofd zie.

Lane departure systeem is niet heel consistent.
De ene keer laat hij je over de lijn gaan, de andere keer niet.

Pak ik het Kia systeem, dat heb ik wel eens gekscherend “autopilot 0.1” genoemd. Die werkt heel consistent, je kunt er op vertrouwen.

Dat kan ik niet op de veiligheidsystemen in de Tesla. Het geeft niet altijd hetzelfde resultaat.

Ik ben nog steeds blij met de keuze voor tesla en er zijn ook heel veel zaken die beter zijn dan welke auto ook die ik ooit heb gehad. Maar ook een aantal zaken echt minder of ondermaats.

Van de veiligheidssystemen en AP had ik door al het super positieve commentaar online een veel te rooskleurig beeld.

Verwachtingen waren veel te hoog.

[ Voor 5% gewijzigd door BlakHawk op 30-05-2020 15:35 ]

• kdeboois
Hatsjoe schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 14:51:
[...]

Dat zeg ik ook niet:

[...]

Ik heb de software niet zelf gemaakt, maar ik weet vrij zeker dat FSD en AP volledig los staan van de noodstop systemen. Wellicht delen ze sensoren en dezelfde hardware, maar de wettelijke eisen stellen dat ze los van elkaar moeten werken.

Je zegt eerst dat je het niet zegt en daarna zeg je het nog een keer. Is mijn mening meer niet.

Ik ben niet anti-Tesla maar wel anti-onzin.

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-11 22:06
BlakHawk schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 17:49:
[...]
Andere merken hebben ook al gewoone en autopilot he, alleen FSD nog niet helemaal, maar dat is een questie van tijd.
[...]
De auto herkent zelf dat je een baan opschuift en pro pilot is weer geactiveerd. Bij Tesla moet ik door heen sturen en daarna weer aanzetten met alle piepjes tot gevolg.
Waar heb je het nu over, FSD of Autopilot? Bij FSD kan hij heel soepeltjes van baan wisselen, zonder piepjes.

Je gooi het lekker op een hoop om extra olie op het vuur te kunnen gooien, maar zo werkt het niet.

Autopilot is Traffic-Aware Cruise Control + Autosteer. Als je meer wilt, moet je FSD erbij nemen. Niet roepen dat FSD niet werkt als je geen FSD hebt.

• BlakHawk
DaCoTa schreef op zondag 31 mei 2020 @ 22:28:
[...]

Waar heb je het nu over, FSD of Autopilot? Bij FSD kan hij heel soepeltjes van baan wisselen, zonder piepjes.

Je gooi het lekker op een hoop om extra olie op het vuur te kunnen gooien, maar zo werkt het niet.

Autopilot is Traffic-Aware Cruise Control + Autosteer. Als je meer wilt, moet je FSD erbij nemen. Niet roepen dat FSD niet werkt als je geen FSD hebt.
Ik zeg dat de veiligheidssystemen in Tesla niet heel consistent werken.

Vandaag ook met lange departure system:

De ene keer stuurt hij netjes terug
De andere keer piept hij alleen
Maar soms ook helemaal niets
Maar zelfs twee keer piepen terwijl het knipperlicht gewoon aan stond

Niet echt consistent en betrouwbaar dus.

Kia systeem is misschien niet zo slim als dat in de Tesla, maar je kunt er écht op vertrouwen.

Verder is er geen haar op mijn hoofd die FSD voor dit soort prijzen zou aanschaffen.

Verwijderd

De intelligentie in dit topic is weer ver te zoeken. AP is alleen voor snelwegen. Ugh, al het andere is irrelevant. En als je al meerdere keren bijna een ongeluk hebt gehad, kan je beter opnieuw rijlessen nemen.

• BlakHawk
Verwijderd schreef op zondag 31 mei 2020 @ 23:20:
De intelligentie in dit topic is weer ver te zoeken. AP is alleen voor snelwegen. Ugh, al het andere is irrelevant. En als je al meerdere keren bijna een ongeluk hebt gehad, kan je beter opnieuw rijlessen nemen.
Tja, dat gebeurt jou natuurlijk nooit?

Ik rijd bijna al mijn kilometers in één van de grootste studentensteden van Nederland. Met gigantisch veel fietsers.

Die fietsen ook echt overal en nergens, dan gebeurt er wel eens bijna wat ja.

Gelukkig bijna...

Al het andere is helemaal niet irrelevant. Ik zie beelden van FSD op Youtube, waar een Tesla volledig autonoom buiten snelwegen in de USA rijdt.
Dus dat is de kant die ze op willen, maar daar moet toch echt nog heel wat gebeuren.

Mijn vorige auto remde wel gewoon voor overstekende fietsers... Dus op basis van mijn ervaring is de Tesla helemaal niet het beste op rijhulp systemen.

Hij kan bepaalde zaken echt veel beter dan de rest (AP op snelweg), maar op andere elementaire zaken laat hij wat mij betreft punten liggen.

Vooral het lane departure systeem en fietsers...

• DaCoTa
BlakHawk schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 08:49:
[...]
Vooral het lane departure systeem en fietsers...
Maar zonder FSD heb je geen lane departure system.

• BlakHawk
DaCoTa schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 11:24:
[...]

Huh?!
Echt wel, alleen werkt het de ene keer wel en de andere keer niet.

Ik krijg verschillende output bij het overschrijden van de lijn:

- De ene keer stuurt hij netjes terug
- De andere keer piept hij alleen
- Maar soms ook helemaal niets
- Piepen terwijl het knipperlicht gewoon aan staat

Allemaal at random, geen patroon in te vinden.

• mrwolf
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
DaCoTa schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 11:24:
[...]

Zeker wel, maar ik denk dat hier 2 dingen door elkaar gehaald worden:

lane departure warning systeem: dat heeft iedereen, en kun je qua gevoeligheid en actie instellen
automatic lane change: dat is FSD-only, maar echt iets heel anders

• DaCoTa
Ja, ik dacht, ik confleer ook eens twee dingen. Maar ik mag dat blijkbaar niet.

Vraag me wel af hoe vaak je de auto over de lijntjes laat lopen dan, ik heb al in geen eeuwen meer een lane departure warning gehad. Ja, bij 2019.8 ofzo, daar was hij wat gevoelig op straten met een gedeeld fietspad. Maar dat werkt nu ook gewoon.

• BlakHawk
DaCoTa schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 13:34:
Ja, ik dacht, ik confleer ook eens twee dingen. Maar ik mag dat blijkbaar niet.

Vraag me wel af hoe vaak je de auto over de lijntjes laat lopen dan, ik heb al in geen eeuwen meer een lane departure warning gehad. Ja, bij 2019.8 ofzo, daar was hij wat gevoelig op straten met een gedeeld fietspad. Maar dat werkt nu ook gewoon.
ik heb er een beetje me geprobeerd te testen, dus dan zoek ik bewust de randen op.
Dan heb ik het gewoon over snelwegen.

Het heeft niets met 2 dingen te maken.

Veiligheidsystemen zijn elementair. Wil je ooit dat je auto volledig autonoom door het verkeer beweegt, dan zal hij als stap 1, nooit, maar dan ook nooit een fietser over het hoofd mogen zien.

Ik vind het heerlijk rijden op AP en het is fijn dat het werkt, maar heel eerlijk: zorg eerst dat de basissystemen gewoon goed werken zonder fouten.

Mijn conclusie tijdens het testen van die lane departure functie: je kunt er niet op vertrouwen.

Misschien moet je voor de grap een een recente Kia van iemand lenen, dan snap je wat ik bedoel.
Kia laat hem niet over ene lijn gaan en stuurt de auto weer in het midden van de weg, ook in bochten. Op een route naar Denemarken, kon ik gerust heel de weg op lene departure rijden, je zou wel zeeziek aankomen, maar het zou kunnen. Je kunt blindelings vertrouwen op het systeem van KIA.

Dat is wat ik bedoel.

[ Voor 21% gewijzigd door BlakHawk op 02-06-2020 15:07 ]

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:43

CyBeRSPiN

sinds 2001

BlakHawk schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 15:04:
[...]

Misschien moet je voor de grap een een recente Kia van iemand lenen, dan snap je wat ik bedoel.
Kia laat hem niet over ene lijn gaan en stuurt de auto weer in het midden van de weg, ook in bochten. Op een route naar Denemarken, kon ik gerust heel de weg op lene departure rijden, je zou wel zeeziek aankomen, maar het zou kunnen. Je kunt blindelings vertrouwen op het systeem van KIA.

Dat is wat ik bedoel.
Rijder van recente Kia hier: het klopt niet helemaal. Kia heeft LKAS (Lane Keeping Assistant), dat doet waarschuwen als je de rijbaan verlaat en dat met een rukje aan het stuur terug de baan op laat weten. Is een puur veiligheidssysteem.
Dan heb je LFA (Lane Following Assistant), die is echt bedoeld om het sturen over te nemen in je ook door bochten heen te helpen. Gecombineerd met SCC (Smart Cruise Control) kom je dan qua functionaliteit een beetje in de buurt van hoe AP bedoeld is (TACC en AutoSteer): als comfort om wat taken over te nemen.
Het is een simpel, maar zeer betrouwbaar en voorspelbaar systeem. En zorgt dat je meer ontspannen kunt rijden in druk verkeer. Met LKAS stuiter je van kant naar kant, maar LFA houdt de auto prima in het midden (scherpe bochten uitgezonderd). Bij handmatige wisseling van rijbaan pakt ie de draad ook meteen weer op.
Daar houd de vergelijking dan ook wel op. AP en zeker met FSD is veel geavanceerder. Ipv 1 front-cam en een radar zit daar veel meer in.
Toch zou ik ook liever een simpel, robuust en vooral voorspelbare "stuurautomaat" wensen dan een die elke dag of na elke update weer ander gedrag zou vertonen. Maar Tesla is nog steeds bezig om dat verder te verbeteren. Die van Kia is over 5 jaar nog steeds op het huidige niveau van simpel doch betrouwbaar.

• BlakHawk
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 15:17:
[...]

Rijder van recente Kia hier: het klopt niet helemaal. Kia heeft LKAS (Lane Keeping Assistant), dat doet waarschuwen als je de rijbaan verlaat en dat met een rukje aan het stuur terug de baan op laat weten. Is een puur veiligheidssysteem.
Dan heb je LFA (Lane Following Assistant), die is echt bedoeld om het sturen over te nemen in je ook door bochten heen te helpen. Gecombineerd met SCC (Smart Cruise Control) kom je dan qua functionaliteit een beetje in de buurt van hoe AP bedoeld is (TACC en AutoSteer): als comfort om wat taken over te nemen.
Het is een simpel, maar zeer betrouwbaar en voorspelbaar systeem. En zorgt dat je meer ontspannen kunt rijden in druk verkeer. Met LKAS stuiter je van kant naar kant, maar LFA houdt de auto prima in het midden (scherpe bochten uitgezonderd). Bij handmatige wisseling van rijbaan pakt ie de draad ook meteen weer op.
Daar houd de vergelijking dan ook wel op. AP en zeker met FSD is veel geavanceerder. Ipv 1 front-cam en een radar zit daar veel meer in.
Toch zou ik ook liever een simpel, robuust en vooral voorspelbare "stuurautomaat" wensen dan een die elke dag of na elke update weer ander gedrag zou vertonen. Maar Tesla is nog steeds bezig om dat verder te verbeteren. Die van Kia is over 5 jaar nog steeds op het huidige niveau van simpel doch betrouwbaar.
De huur KIA had alleen LKAS, maar die deed meer dan van de lijntjes afblijven.
Bij het terugstuen houdt hij rekening met wegverloop. Dus in ene bocht stuurt hij meer of minder bij, dan op een rechte weg. Hij stuurt echt van de lijn af en corrigeert die stuuractie daarna, zodat je weer recht in de weg zit.

Het haalt het echt niet bij AP met rijden, maar het ging mij om de consistentie, je kunt op dat systeem vertrouwen.

De lane assist (geen AP) in mijn Tesla reageert heel wisselent.

Als ik op AP rijd natuurlijk wél, maar ik heb het puur over de basis veiligheidssystemen.

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

@BlakHawk in beide gevallen is die lane departure warning / LKAS niet bedoeld als autosteer. Snap eerlijk gezegd niet waar die verwachting vandaan komt? Maar als je met die verwachting rijdt dan snap ik nu je frustratie wel.. De oplossing moet je dan ook zoeken tussen stuur en stoel ;)
Zelf sturen, of met AP (AutoSteer) aan laten sturen maar wel met je volle aandacht op de weg om in te grijpen. Het feit dat je lane departure weet te triggeren doet vermoeden dat je niet stuurt omdat je verwacht dat dat ook zonder AP actief vanzelf goed zou moeten gaan.

[ Voor 32% gewijzigd door CyBeRSPiN op 02-06-2020 15:45 ]

• BlakHawk
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 15:43:
@BlakHawk in beide gevallen is die lane departure warning / LKAS niet bedoeld als autosteer. Snap eerlijk gezegd niet waar die verwachting vandaan komt? Maar als je met die verwachting rijdt dan snap ik nu je frustratie wel.. De oplossing moet je dan ook zoeken tussen stuur en stoel ;)
Zelf sturen, of met AP (AutoSteer) aan laten sturen maar wel met je volle aandacht op de weg om in te grijpen. Het feit dat je lane departure weet te triggeren doet vermoeden dat je niet stuurt omdat je verwacht dat dat ook zonder AP actief vanzelf goed zou moeten gaan.
Ik zit er soms wel eens mee te "testen", wanneer hij nou wel en niet reageert. Er is bij Tesla geen pijl op te trekken. Ik krijg af en toe zelfs gepiep dat ik de lijn overschrijd als ik mijn knipperlicht aan heb staan....

• Teknix1982
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Mensen, misschien kunnen jullie mij helpen. Ik heb in december een 240GB SSD gekocht. De SSD sluit ik via USB aan in mijn Model S MCU1 AP2.5 auto. Dit heeft 6 maand goed gewerkt maar nu werkt het niet meer sinds deze week. De volgende dingen heb ik al geprobeerd maar geen succes

1. Gekeken of ik via de recente functie om een USB device te formatteren in de auto kon gebruiken om de schijf opnieuw te formatteren. De optie was niet actief dus dit werkte niet. De auto ziet de schijf dus niet.
2. SSD op mijn computer aangesloten en gekeken of er fouten waren. Die waren er niet.
3. SSD opnieuw geformatteerd als FAT32. Daarna weer map TeslaCam aangemaakt. Weer aangesloten in de auto. Nog niets.
4. Ik had nog een oud 4GB USB liggen, deze getest en via de functie in de auto geformatteerd en het werkt weer goed. Wel viel mij op dat er nu stond dat het format dat de auto gebruikt exFAT is.
5. SSD weer op de computer aangesloten en dit keer als exFAT geformatteerd. Weer aangesloten maar werkt nog steeds niet.

De auto ziet de schijf gewoon niet. Terwijl hij 6 maand goed gedaan heeft. De filmpjes net nog terug te zien waren en de laatste is van vorige week. Helaas alleen op de computer (helaas geen viewer, want MCU1 :( ). Iemand nog ideeën?

• pimk
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
BlakHawk schreef op zondag 31 mei 2020 @ 23:15:
[...]

Ik zeg dat de veiligheidssystemen in Tesla niet heel consistent werken.

Vandaag ook met lange departure system:

De ene keer stuurt hij netjes terug
De andere keer piept hij alleen
Maar soms ook helemaal niets
Maar zelfs twee keer piepen terwijl het knipperlicht gewoon aan stond

Niet echt consistent en betrouwbaar dus.

Kia systeem is misschien niet zo slim als dat in de Tesla, maar je kunt er écht op vertrouwen.

Verder is er geen haar op mijn hoofd die FSD voor dit soort prijzen zou aanschaffen.
Eens. Ik zie dat gedrag ook.
En ik wordt gèk van het noodsysteem wat te pas en te onpas ingrijpt.

Desalniettemin wil ik het niet uitzetten, want als ie 1 keer gelijk heeft ben ik al blij.

Wat mij tegenvalt is dat op het display niet word aangegeven welk gevaar hij wel lijkt te zien en ik blijkbaar niet. Veel obstakels worden gewoon weergegeven maar maak dan rood wat de oorzaak van de ingreep is....

Vandaag bijna een RAM in de kofferbak omdat de vrachtwagen die ik inhaalde iets naar links kwam. Als mens zie ik dat er links nog voldoende uitwijk is, maar mijn auto gooit het anker rücksichtlos uit.

Heel ambivalent allemaal...

Verder prima tevreden, maar het niveau van mijn vorige C-klasse, dat haalt ie niet...

• pimk
  • Nu online
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 15:43:
De lanedeparture van een simpele (recente) Corolla werkt IMHO veel soepeler (om weg te blijven van beter of slechter). Die waarschuwt door een trilling in het stuur en door licht bij te sturen. Hetzelfde als bijvoorbeeld een Mondeo.

Het drama dat mijn auto maakt staat niet in verhouding. Rechterstoel=piepen en display waarschuwing over NU het stuur overnemen, terwijl ik gewoon zelf stuur (slordig weliswaar blijkbaar) en links helemaal niets. Onafhankelijk van wel of geen richting aangeven.
Wel valt me op dat er bij inhalen (met raw) en cc aan, er licht wordt afgeremd als ik de streep overschrijdt. Raar...

• Smobbo
pimk schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 22:40:
[...]

Eens. Ik zie dat gedrag ook.
En ik wordt gèk van het noodsysteem wat te pas en te onpas ingrijpt.

Desalniettemin wil ik het niet uitzetten, want als ie 1 keer gelijk heeft ben ik al blij.

Wat mij tegenvalt is dat op het display niet word aangegeven welk gevaar hij wel lijkt te zien en ik blijkbaar niet. Veel obstakels worden gewoon weergegeven maar maak dan rood wat de oorzaak van de ingreep is....

Vandaag bijna een RAM in de kofferbak omdat de vrachtwagen die ik inhaalde iets naar links kwam. Als mens zie ik dat er links nog voldoende uitwijk is, maar mijn auto gooit het anker rücksichtlos uit.

Heel ambivalent allemaal...

Verder prima tevreden, maar het niveau van mijn vorige C-klasse, dat haalt ie niet...
pimk schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 22:47:
[...]

De lanedeparture van een simpele (recente) Corolla werkt IMHO veel soepeler (om weg te blijven van beter of slechter). Die waarschuwt door een trilling in het stuur en door licht bij te sturen. Hetzelfde als bijvoorbeeld een Mondeo.
Wel valt me op dat er bij inhalen (met raw) en cc aan, er licht wordt afgeremd als ik de streep overschrijdt. Raar...
Voor mij gevoel haal je een beetje 2 systemen door elkaar. AP en de gewone veiligheidssystemen.
Die 2e kan je op waarschuwen zetten ipv gelijk ingrijpen. Dat is wat rustiger.

Dat licht remmen kan er mee te maken hebben dat je volgens de ACC te dicht op je voorganger (nog op de rechterbaan) rijdt als je er langs wilt gaan. Die veilige afstand is (zelfs op afstand 1) groter dan ik gewend was.

• pimk
  • Nu online
Smobbo schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 05:49:
[...]

[...]

Voor mij gevoel haal je een beetje 2 systemen door elkaar. AP en de gewone veiligheidssystemen.
Die 2e kan je op waarschuwen zetten ipv gelijk ingrijpen. Dat is wat rustiger.

Dat licht remmen kan er mee te maken hebben dat je volgens de ACC te dicht op je voorganger (nog op de rechterbaan) rijdt als je er langs wilt gaan. Die veilige afstand is (zelfs op afstand 1) groter dan ik gewend was.
Dank voor je inzicht.
Ik ken het onderscheid maar zie toch dat er ruimte voor verbetering is.
ACC remt te pas en te onpas. Ik zou adaptive zelfs graag uit zetten, maar helaas.
En meer inzicht waarom er geremd wordt (en door wie? ACC of noodrem?) zou helpen mijn rijgedrag aan te passen.

Inhouden bij inhalen gebeurt echt. Ik versnel niet voor de inhaalactie, maar toch ervaar ik de snelheidsafname.
Voelen meer mensen dat?

• mrwolf
  • Niet online
pimk schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 07:51:
[...]

Dank voor je inzicht.
Ik ken het onderscheid maar zie toch dat er ruimte voor verbetering is.
ACC remt te pas en te onpas. Ik zou adaptive zelfs graag uit zetten, maar helaas.
En meer inzicht waarom er geremd wordt (en door wie? ACC of noodrem?) zou helpen mijn rijgedrag aan te passen.

Inhouden bij inhalen gebeurt echt. Ik versnel niet voor de inhaalactie, maar toch ervaar ik de snelheidsafname.
Voelen meer mensen dat?
Dan vindt de auto dat je te laat naar links bent gegaan, en gaat hij dus snelheid minderen vanwege de auto voor je. Om dat te voorkomen ga ik tegenwoordig wat eerder naar links, en geef ik altijd een beetje extra gas. Inmiddels is dat zo gewend dat dat zonder snelheidsverlies of ineens versnelling gaat.

• Deveon
  • Niet online
Wat ik erg mis bij Autopilot is dat de auto pas versneld wanneer je volledig van rijstrook wisselt bent. Bij Volkswagen hebben ze dat toch beter geregeld waarbij het knipperen naar links direct de acceleratie wordt ingezet, ook als die op de linkerbaan een andere auto zit die volgens de instellingen te dichtbij zit (net als bij Tesla is tijdelijke een korte afstand acceptabel voor ACC zolang die ziet dat de afstand toeneemt).

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 10:44
Deveon schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 11:15:
Wat ik erg mis bij Autopilot is dat de auto pas versneld wanneer je volledig van rijstrook wisselt bent. Bij Volkswagen hebben ze dat toch beter geregeld waarbij het knipperen naar links direct de acceleratie wordt ingezet, ook als die op de linkerbaan een andere auto zit die volgens de instellingen te dichtbij zit (net als bij Tesla is tijdelijke een korte afstand acceptabel voor ACC zolang die ziet dat de afstand toeneemt).
Dat doet hij niet meer. (Toch?) Is echt flink beter nu. In het verleden moest je echt wachten totdat je helemaal in de nieuwe rijstrook was en dat AP dat ook door had. Nu gaat hij veel eerder versnellen. Weet niet precies sinds welke update, maar het is duidelijk veel beter.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• pimk
  • Nu online
mrwolf schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 10:22:
[...]

Dan vindt de auto dat je te laat naar links bent gegaan, en gaat hij dus snelheid minderen vanwege de auto voor je. Om dat te voorkomen ga ik tegenwoordig wat eerder naar links, en geef ik altijd een beetje extra gas. Inmiddels is dat zo gewend dat dat zonder snelheidsverlies of ineens versnelling gaat.
Yep, en dan is iets dat automatisch zou moeten gaan, weer opgelost door de chair-steeringwheel-interface.
Ik hoop dat dat beter zou kunnen en worden....

• mrwolf
  • Niet online
pimk schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 11:44:
[...]

Yep, en dan is iets dat automatisch zou moeten gaan, weer opgelost door de chair-steeringwheel-interface.
Ik hoop dat dat beter zou kunnen en worden....
Helemaal mee eens, zijn relatief kleine aanpassingen die het leven net wat fijner maken. En het mooie is natuurlijk dat dat ook gewoon kan met een OTA-update (even los van of het ooit gebeurt).

Mijn vorige auto had ook allerlei kleine eigenaardigheden waar je omheen kunt werken, maar die moest je gewoon accepteren totdat je hem inlevert.

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Teknix1982 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 22:30:
Mensen, misschien kunnen jullie mij helpen. Ik heb in december een 240GB SSD gekocht. De SSD sluit ik via USB aan in mijn Model S MCU1 AP2.5 auto. Dit heeft 6 maand goed gewerkt maar nu werkt het niet meer sinds deze week. De volgende dingen heb ik al geprobeerd maar geen succes

1. Gekeken of ik via de recente functie om een USB device te formatteren in de auto kon gebruiken om de schijf opnieuw te formatteren. De optie was niet actief dus dit werkte niet. De auto ziet de schijf dus niet.
2. SSD op mijn computer aangesloten en gekeken of er fouten waren. Die waren er niet.
3. SSD opnieuw geformatteerd als FAT32. Daarna weer map TeslaCam aangemaakt. Weer aangesloten in de auto. Nog niets.
4. Ik had nog een oud 4GB USB liggen, deze getest en via de functie in de auto geformatteerd en het werkt weer goed. Wel viel mij op dat er nu stond dat het format dat de auto gebruikt exFAT is.
5. SSD weer op de computer aangesloten en dit keer als exFAT geformatteerd. Weer aangesloten maar werkt nog steeds niet.

De auto ziet de schijf gewoon niet. Terwijl hij 6 maand goed gedaan heeft. De filmpjes net nog terug te zien waren en de laatste is van vorige week. Helaas alleen op de computer (helaas geen viewer, want MCU1 :( ). Iemand nog ideeën?
Yes, hier ook een Model S 100D MCU1 AP2.5. Gebruik al een jaar een Samsung T5 500GB SSD, werkte altijd perfect. Kan nu niet formatting via auto interface... Lijkt hem niet meer te herkennen.

Divide and conquer.

• Teknix1982
  • Niet online
wimpie schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 12:40:
[...]

Yes, hier ook een Model S 100D MCU1 AP2.5. Gebruik al een jaar een Samsung T5 500GB SSD, werkte altijd perfect. Kan nu niet formatting via auto interface... Lijkt hem niet meer te herkennen.
Hopelijk ligt het aan de recentste update en is het een bug die verholpen gaat worden. Zal wel een MCU1 ding zijn ofzo, weet ook echt niet meer in welke richting ik het moet zoeken.

• PEPPI
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-11 09:11

PEPPI

Informatiemanager

Ik heb ook de T5 500GB in de auto liggen en versie 2020.16.2.1
Zojuist heb ik hem getest en hij doet het nog. (hij neemt nog op)
Een HW3 auto lijkt hier dus weinig last van te hebben.

Ik kan nog wel even proberen om de SSD door de auto te laten formateren, kijken of dat een probleem veroorzaakt.

Update:
Ik heb hem door de auto laten formateren en toen kreeg ik een driehoekje met de foutmelding; dat de harde schijf niet herkenbaar is.
Na een tweede keer formateren ging de foutmelding weg. Geen idee of het nu nog werkt.

[ Voor 30% gewijzigd door PEPPI op 03-06-2020 21:31 . Reden: getest ]

There's no place like 127.0.0.1

• Teknix1982
  • Niet online
PEPPI schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 21:12:
Ik heb ook de T5 500GB in de auto liggen en versie 2020.16.2.1
Zojuist heb ik hem getest en hij doet het nog. (hij neemt nog op)
Een HW3 auto lijkt hier dus weinig last van te hebben.

Ik kan nog wel even proberen om de SSD door de auto te laten formateren, kijken of dat een probleem veroorzaakt.

Update:
Ik heb hem door de auto laten formateren en toen kreeg ik een driehoekje met de foutmelding; dat de harde schijf niet herkenbaar is.
Na een tweede keer formateren ging de foutmelding weg. Geen idee of het nu nog werkt.
Het verschil is al dat hij herkend dat er uberhaupt een USB drive ingeplugd is. Dat doet hij hier niet. Ik kan niet eens op formatteren klikken in de auto. Uiteraard wel via de pc maar dan nog herkend de auto de drive niet. Maar een USB stick wel, die is alleen aanzienlijk kleiner. Heb dus een vermoeden dat er iets is met de grootte van de schijf. Ook was het volgens mij eerst zo dat er FAT32 geformatteerd moest worden en nu exFAT? Heb beide geprobeerd en beide deden niets ..

• Snarf70
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 08-09 08:50
Teknix1982 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 22:33:
[...]

Het verschil is al dat hij herkend dat er uberhaupt een USB drive ingeplugd is. Dat doet hij hier niet. Ik kan niet eens op formatteren klikken in de auto. Uiteraard wel via de pc maar dan nog herkend de auto de drive niet. Maar een USB stick wel, die is alleen aanzienlijk kleiner. Heb dus een vermoeden dat er iets is met de grootte van de schijf. Ook was het volgens mij eerst zo dat er FAT32 geformatteerd moest worden en nu exFAT? Heb beide geprobeerd en beide deden niets ..
Beide USB poorten in de auto al eens geprobeerd? Een USB poort bij mij heeft wel eens kuren als ik mijn iPhone wil opladen. De meest rechtse poort kon ik een tijd niet gebruiken, tegenwoordig weer wel.... :?

M3P - Zwart - Zwart - Levering: 20/12/24

• Teknix1982
  • Niet online
Snarf70 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 22:44:
[...]

Beide USB poorten in de auto al eens geprobeerd? Een USB poort bij mij heeft wel eens kuren als ik mijn iPhone wil opladen. De meest rechtse poort kon ik een tijd niet gebruiken, tegenwoordig weer wel.... :?
Yes beide geprobeerd. Was ook één van de eerste dingen waar ik aan dacht. Zie net dat er een update binnen gekomen is op mijn telefoon. 2020.20.1 dus hopelijk is het hierin gefixed want ligt volgens mij niet aan de schijf, format of usb kabel/poort.

• wimpie
  • Niet online
Yes, 2020.20.1 net geinstalleerd. Straks kijken of dit het oplost...

Divide and conquer.

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11-11 21:35
wimpie schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 13:39:
Die nieuwe update is vlot, vorige week net de .16 gekregen toch :?

• Teknix1982
  • Niet online
wimpie schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 13:39:
Haha mijn stick was na de update corrupt en moest op nieuw geformatteerd worden. Gaat lekker... De schijf nog niet geprobeerd. Jij al wel?

• Teknix1982
  • Niet online
ybos schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 20:35:
[...]

Klopt maar vond de .16 niet heel goed. Veel hickups. Met dus dashcam, spotify, tragere wake up, meer phantom breaks.

• DaCoTa
Teknix1982 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 20:56:
[...]

Klopt maar vond de .16 niet heel goed. Veel hickups. Met dus dashcam, spotify, tragere wake up, meer phantom breaks.
Sinds de laatste twee versies krijg ik vaker op mijn flikker van de autopilot (piepjes), terwijl ik wel mijn handen aan het stuur heb en druk uitoefen. Voor zover ik weet zonder waarschuwingen, geen melding, blauwe knippers en andere dingen. Zou fijn zijn als dat weer wat soepeler gaat.

• wimpie
  • Niet online
Teknix1982 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 20:55:
[...]

Haha mijn stick was na de update corrupt en moest op nieuw geformatteerd worden. Gaat lekker... De schijf nog niet geprobeerd. Jij al wel?
Lijkt nog niet te werken. ;(

Divide and conquer.

• Teknix1982
  • Niet online
wimpie schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 23:04:
[...]

Lijkt nog niet te werken. ;(
Nope, hier ook niet. Na jouw post gezien te hebben toch net nog even naar buiten gegaan en getest. Ik snap niet wat er mis is.

• wimpie
  • Niet online
ybos schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 20:35:
[...]

Ja klopt!

Divide and conquer.

• wimpie
  • Niet online
Teknix1982 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 20:56:
[...]

Huidige versie heeft nog steeds een AutoPilot 'afwijking', ook al in eerdere versies. Hij wisselt zelf van baan, maar net niet helemaal tot het midden van de baan. Daarna nog een kleine correctie om wel in het midden te rijden. Dat was eerst niet.

Divide and conquer.

• pimk
  • Nu online
wimpie schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 08:51:
[...]

Huidige versie heeft nog steeds een AutoPilot 'afwijking', ook al in eerdere versies. Hij wisselt zelf van baan, maar net niet helemaal tot het midden van de baan. Daarna nog een kleine correctie om wel in het midden te rijden. Dat was eerst niet.
Maar hebben we het dan over AP of FSD?
Ik neem aan FSD, want mijn "Scrooge-versie" (AP) wisselt niet van baan, dan alleen als ik aan dat ronde ding draai... :)

• Teknix1982
  • Niet online
pimk schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 09:09:
[...]

Ik neem aan FSD, want mijn "Scrooge-versie" (AP) wisselt niet van baan, dan alleen als ik aan dat ronde ding draai... :)
In mijn geval EAP.

• PEPPI

PEPPI

Informatiemanager

pimk schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 09:09:
[...]

Mijn vorige Model S (uit 2015) met Autopilot wisselde van rijstrook als je de richtingaanwijzer aan zette.
Summon (enkel naar voren en naar achteren) functie werkte toen ook nog onder de autopilot.

Toen had je nog geen FSD.
Met de komst van FSD hebben ze de Autopilot functie uitgekleed, maar wel alleen op de nieuwe auto's.
Dus de Tesla's met één camera (MCU1) hebben een uitgebreidere autopilot dan die met meerdere camera's.

Wat ik wel redelijk teleurstellend vond.

• wimpie
  • Niet online
PEPPI schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 09:28:
[...]

Mijn vorige Model S (uit 2015) met Autopilot wisselde van rijstrook als je de richtingaanwijzer aan zette.
Summon (enkel naar voren en naar achteren) functie werkte toen ook nog onder de autopilot.

Toen had je nog geen FSD.
Met de komst van FSD hebben ze de Autopilot functie uitgekleed, maar wel alleen op de nieuwe auto's.
Dus de Tesla's met één camera (MCU1) hebben een uitgebreidere autopilot dan die met meerdere camera's.

Wat ik wel redelijk teleurstellend vond.
MCU1 is niet 1 camera, dat is AP HW 1.0. Ik heb dus MCU1 met AP2.5 (alle camera's). Ook EAP hier (dus met NoA, Summum, auto park, maar zonder verkeerslichten).

Divide and conquer.

• PEPPI

PEPPI

Informatiemanager

@wimpie
Dat klopt, maar alle Tesla's met één camera - jij noemt het AP HW 1.0 - hebben wel altijd de MCU1.
Dat is een van de redenen dat ik hem heb weggedaan. Problemen met de MCU1.

Mijn punt is; de autopilot van mijn oude AP (zonder FSD) kan veel meer dan de Autopilot op de HW3.
(van rijstrookwisellen en summon functie)
Waarschijnlijk om het verschil tussen de basis Autopilot en de FSD zo groot mogelijk te maken en het dus aantrekkelijker te maken om te upgraden.

[ Voor 0% gewijzigd door PEPPI op 06-06-2020 11:47 . Reden: HW3 i.p.v. MCU3 ]

• wimpie
  • Niet online
PEPPI schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 15:52:
@wimpie
Dat klopt, maar alle Tesla's met één camera - jij noemt het AP HW 1.0 - hebben wel altijd de MCU1.
Dat is een van de redenen dat ik hem heb weggedaan. Problemen met de MCU1.

Mijn punt is; de autopilot van mijn oude AP (zonder FSD) kan veel meer dan de Autopilot op de MCU3.
(van rijstrookwisellen en summon functie)
Waarschijnlijk om het verschil tussen de basis Autopilot en de FSD zo groot mogelijk te maken en het dus aantrekkelijker te maken om te upgraden.
Ja dat klopt, en daartussen had je nog EAP. Overigens bedoel je denk ik ap3.0 met mcu2?

Divide and conquer.

• wimpie
  • Niet online
Hier nog een aardig overzicht
code:
1
https://tesla-info.com/blog/differences-between-versions.php

Divide and conquer.

• PEPPI

PEPPI

Informatiemanager

@wimpie
Het was eigenlijk AP op HW3, dat minder kan dan AP op HW1.
Bedankt voor het overzichtje, dat is verhelderend!
EAP ben ik nl. niet zo bekend mee.

• DaCoTa
wimpie schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 11:00:
Hier nog een aardig overzicht
code:
1
https://tesla-info.com/blog/differences-between-versions.php
Staat een foutje in de tabel:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2B8ZoiLcAKDhUOTf4ZX2bX1tS78=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cks3jmaWrltTb36GRCXfyBF1.png?f=fotoalbum_large

HW2.5 kan ook kegeltjes zien. Misschien dat iemand met Facebook even een DM naar ze wil sturen?

• pimk
  • Nu online
DaCoTa schreef op maandag 8 juni 2020 @ 09:31:
[...]

[Afbeelding]

HW2.5 kan ook kegeltjes zien. Misschien dat iemand met Facebook even een DM naar ze wil sturen?
En toch mis ik die zichtbaarheid van het stopsign
En uiteraard de actie van mijn auto...

• DaCoTa
pimk schreef op maandag 8 juni 2020 @ 10:40:
[...]

Ik volg je niet, zichtbaarheid in de tabel of zichtbaarheid in de auto? En welke actie?

• MrBasta
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 06-11 12:01
pimk schreef op maandag 8 juni 2020 @ 10:40:
[...]

Daarom staat er ook achter "country specific", naar mijn weten is dat alleen nog in de US beschikbaar

• mooste
  • Laatst online: 07-11 10:17
MrBasta schreef op maandag 8 juni 2020 @ 11:31:
[...]

Daarom staat er ook achter "country specific", naar mijn weten is dat alleen nog in de US beschikbaar
Stop borden laat hij bij mij wel zien. Dus US only klopt niet.

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:40

MrScratch

I am rubber, you are glue

mooste schreef op maandag 8 juni 2020 @ 13:50:
[...]

Stop borden laat hij bij mij wel zien. Dus US only klopt niet.
Dat krijg je als je "Full Self Driving Visualization Preview" aanzet in het menu. Als je die niet ziet, dan heb je deze optie misschien op "Uit" staan.

Look behind you! A three headed monkey!

• RomeoJ
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

DaCoTa schreef op maandag 8 juni 2020 @ 09:31:
[...]

[Afbeelding]

Zeker weten dat je dat met HW2.5 kunt zien? Op het TMC-forum heb ik dit nog niet vernomen, daar hebben ze het juist over dat enkel HW3.0 dit kan visualiseren.

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

• bottom line
RomeoJ schreef op maandag 8 juni 2020 @ 16:07:
[...]

Zeker weten dat je dat met HW2.5 kunt zien? Op het TMC-forum heb ik dit nog niet vernomen, daar hebben ze het juist over dat enkel HW3.0 dit kan visualiseren.
100% ;)

• RichieB
  • Laatst online: 07:23
[...]

Absoluut. HW3.0 heeft meer visualisaties dan HW2.5 maar de oranje kegels doet HW2.5 ook.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Verwijderd

https://www.tesla.com/ns_videos/2019-tesla-impact-report.pdf

Een heel mooie rapport van Tesla over de ecologische en economische impact van EV's.

Sharing is caring. O+

• Teknix1982
  • Niet online
Vreemd, bij mij niet en ik heb ook 2.5

• RomeoJ
  • Niet online

RomeoJ

Teknix1982 schreef op maandag 8 juni 2020 @ 20:30:
[...]

Vreemd, bij mij niet en ik heb ook 2.5
Dan zal je nog wel MCU1 hebben. Nog even wachten voor je wat centjes kan aftikken voor de MCU2 upgrade ;)

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

• Teknix1982
  • Niet online
RomeoJ schreef op maandag 8 juni 2020 @ 20:37:
[...]

Dan zal je nog wel MCU1 hebben. Nog even wachten voor je wat centjes kan aftikken voor de MCU2 upgrade ;)
Ja helaas wel, mijn auto is van 03-2018. Pff was nog niet bekend in de tesla wereld en heb dus een grensgeval. Die maand kwamen ook de eerste MCU2 versies. Later wel een aantal keer van gebaald...

• RomeoJ
  • Niet online

RomeoJ

Teknix1982 schreef op maandag 8 juni 2020 @ 20:41:
[...]

Ja helaas wel, mijn auto is van 03-2018. Pff was nog niet bekend in de tesla wereld en heb dus een grensgeval. Die maand kwamen ook de eerste MCU2 versies. Later wel een aantal keer van gebaald...
Hear, hear… Ik heb ook hetzelfde grensgeval. Ook in diezelfde maand gebouwd en MCU1.

Ik heb de mijne tweedehands en heb bewust voor deze auto gekozen (wist toen al van het MCU1 - MCU2 verschil), de andere auto die wat maandjes nieuwer was, had een minder mooi interieur (ik vind de carbon-inleg mooi, die nieuwere had het hout-inleg), de autokleur was niet één van mijn favorieten, en er mistte nog wat opties zoals EAP die mijn auto wel heeft. Daarnaast had de andere auto meer kilometers op de teller en was een paar K duurder qua aanschafprijs.

Het voordeel van deze auto (en waarschijnlijk ook die van jou) is dat we een gratis lifetime premium abonnement hebben en ieder jaar 400 kWh gratis supercharging. Uiteraard als je het goed gepland had dan had je de auto in april 2018 gebouwd moeten hebben, dan had je dat allemaal ook maar dan met MCU2 ;)

Uiteindelijk dus zeker bewust hiervoor gekozen. Ik wist van de verhalen dat er plannen waren voor een retrofit voor de MCU upgrade – al wist ik ook dat degene die het verkondigde, je niet altijd op zijn woord kan geloven. Toch lijkt het er dan binnenkort van te komen en zal dan ook als eerste in de rij staan om deze upgrade uit te laten voeren :D

• Teknix1982
  • Niet online
RomeoJ schreef op maandag 8 juni 2020 @ 20:53:
[...]

Hear, hear… Ik heb ook hetzelfde grensgeval. Ook in diezelfde maand gebouwd en MCU1.

Ik heb de mijne tweedehands en heb bewust voor deze auto gekozen (wist toen al van het MCU1 - MCU2 verschil), de andere auto die wat maandjes nieuwer was, had een minder mooi interieur (ik vind de carbon-inleg mooi, die nieuwere had de hout-inleg), de autokleur was niet één van mijn favorieten, en er mistte nog wat opties zoals EAP die mijn auto wel heeft. Daarnaast had de andere auto meer kilometers op de teller en was een paar K duurder qua aanschafprijs.

Het voordeel van deze auto (en waarschijnlijk ook die van jou) is dat we een gratis lifetime premium abonnement hebben en ieder jaar 400 kWh gratis supercharging. Uiteraard als je het goed gepland had dan had je de auto in april 2018 gebouwd moeten hebben, dan had je dat allemaal ook maar dan met MCU2 ;)

Uiteindelijk dus zeker bewust hiervoor gekozen. Ik wist van de verhalen dat er plannen waren voor een retrofit voor de MCU upgrade – al wist ik ook dat degene die het verkondigde, je niet altijd op zijn woord kan geloven. Toch lijkt het er dan binnenkort van te komen en zal dan ook als eerste in de rij staan om deze upgrade uit te laten voeren :D
Ja klopt, mijne heeft ook de carbon inleg en dat vind ik ook mooier. Ik heb onbeperkt superchargen en onbeperkt premium abbo. dat scheelt ook zeker. Maar begin me nu wel een beetje left out te voelen en kijk helemaal niet meer zo uit naar de updates. Ik hoorde vorig jaar ook van de retrofit upgrade en moest het eerst maar is zien of het er wel van kwam. Nu raadde laatst Musk zelf volgens mij die retrofit weer af en gaf aan dat ze vinden dat het met goede software updates ook beter moet kunnen worden. Weet niet meer waar ik dat gelezen had.

• RomeoJ
  • Niet online

RomeoJ

Teknix1982 schreef op maandag 8 juni 2020 @ 21:00:
[...]

Ja klopt, mijne heeft ook de carbon inleg en dat vind ik ook mooier. Ik heb onbeperkt superchargen en onbeperkt premium abbo. dat scheelt ook zeker. Maar begin me nu wel een beetje left out te voelen en kijk helemaal niet meer zo uit naar de updates. Ik hoorde vorig jaar ook van de retrofit upgrade en moest het eerst maar is zien of het er wel van kwam. Nu raadde laatst Musk zelf volgens mij die retrofit weer af en gaf aan dat ze vinden dat het met goede software updates ook beter moet kunnen worden. Weet niet meer waar ik dat gelezen had.
Dat was al een ouder bericht van 'm inderdaad. Sindsdien is de responsiveness wel wat verbeterd maar je gaat uiteindelijk toch achterlopen. Neem nou die traffic cone visualisatie bijvoorbeeld. Ander voorbeeld is dat Sentry mode met MCU2 en >= AP2.5 ook de achtercamera meeneemt in de opnames.

Mij gaat het niet om de games of Netflix, waar ik mij het meeste aan erger is het gebrek aan snelle response in de bediening, en ook het wat trager laden van de satteliet-overlays van de navigatie. Misschien is "ergeren" een groot woord, want het werkt nu ook prima, maar niet zo smooth als het zou moeten of kunnen.

• bottom line
RomeoJ schreef op maandag 8 juni 2020 @ 21:07:
[...]

Dat was al een ouder bericht van 'm inderdaad. Sindsdien is de responsiveness wel wat verbeterd maar je gaat uiteindelijk toch achterlopen. Neem nou die traffic cone visualisatie bijvoorbeeld. Ander voorbeeld is dat Sentry mode met MCU2 en >= AP2.5 ook de achtercamera meeneemt in de opnames.

Mij gaat het niet om de games of Netflix, waar ik mij het meeste aan erger is het gebrek aan snelle response in de bediening, en ook het wat trager laden van de satteliet-overlays van de navigatie. Misschien is "ergeren" een groot woord, want het werkt nu ook prima, maar niet zo smooth als het zou moeten of kunnen.
Blijkbaar helpt het om alle oude bestemmingen te verwijderen uit het geheugen van de navigatie
Weet niet of dat een fabeltje is of het echt helpt met de snelheid van het systeem :)

• pimk
  • Nu online
DaCoTa schreef op maandag 8 juni 2020 @ 11:16:
[...]

Ik volg je niet, zichtbaarheid in de tabel of zichtbaarheid in de auto? En welke actie?
Ik zie geen stopsign op mijn display. En uiteraard stopt mijn auto dan ook niet.
Het zou fijn zijn als ie ook stopt voor deze borden, rode stoplichten.
Maar wellicht komt dat pas na een investering van €6200. Of is dat al meer geworden?

Verwijderd

Teknix1982 schreef op maandag 8 juni 2020 @ 20:41:
[...]

Ach iedereen die nu op MCUx zit baalt over een paar jaar ook weer als ze nieuwe chipset B+X weet-ik-veel inbouwen.

• RomeoJ
  • Niet online

RomeoJ

bottom line schreef op maandag 8 juni 2020 @ 21:39:
[...]

Blijkbaar helpt het om alle oude bestemmingen te verwijderen uit het geheugen van de navigatie
Weet niet of dat een fabeltje is of het echt helpt met de snelheid van het systeem :)
Ja, dat geeft Tesla ook als oplossing om 'm sneller te krijgen. Heb het nog niet geprobeerd, misschien dat ik dat wel een keer kan doen (of een full factory reset). Het is zoals gezegd niet dat het supervervelend is maar wel als je weet dat het ook sneller kan ;)

• DaCoTa
pimk schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 06:44:
[...]

Ik zie geen stopsign op mijn display. En uiteraard stopt mijn auto dan ook niet.
Het zou fijn zijn als ie ook stopt voor deze borden, rode stoplichten.
Maar wellicht komt dat pas na een investering van €6200. Of is dat al meer geworden?
Dit is sowieso iets voor FSD, en volgens mij ook nog niet uitgerold in Europa.

• DaCoTa
[...]

Zeker weten: DaCoTa in "Het grote Tesla Model 3 topic"

• Deveon
  • Niet online
https://electrek.co/2020/...rral-program-weak-demand/
https://electrek.co/2020/...odel-y-deliveries-canada/

Tesla lijkt een gebrek aan vraag te hebben voor de Y. Zouden we dan toch nog dit jaar (VS made) Model Y’s in Europa gaan krijgen?

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Deveon schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 15:34:
https://electrek.co/2020/...rral-program-weak-demand/
https://electrek.co/2020/...odel-y-deliveries-canada/

Tesla lijkt een gebrek aan vraag te hebben voor de Y. Zouden we dan toch nog dit jaar (VS made) Model Y’s in Europa gaan krijgen?
Maar fabrieken liggen ook nog half plat toch? Was met veel bravour en tegen de wens van de lokale autoriteiten weer hervat maar nu is daar toch corona uitgebroken onder de medewerkers (ai..).

• mooste
CyBeRSPiN schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 15:48:
[...]

Maar fabrieken liggen ook nog half plat toch? Was met veel bravour en tegen de wens van de lokale autoriteiten weer hervat maar nu is daar toch corona uitgebroken onder de medewerkers (ai..).
Dat de fabriek half plat lig heeft toch niks met de vraag te maken?

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

mooste schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 16:18:
[...]

Dat de fabriek half plat lig heeft toch niks met de vraag te maken?
Maar wel met een eventueel overschot dat dan evt naar Europa verscheept gaat worden?

• mooste
CyBeRSPiN schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 16:19:
[...]

Maar wel met een eventueel overschot dat dan evt naar Europa verscheept gaat worden?
Ja okay, schat dat trouwens wel laag in maar het zou in theorie kunnen.

• Deveon
  • Niet online
CyBeRSPiN schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 16:19:
[...]

Het overschot natuurlijk niet. De Europese goedkeuring moet eerst doorlopen worden plus enkele aanpassingen voor de Europese markt op de productielijn. Maar als de vraag nu al afneemt dat ze de trukendoos moeten openen terwijl ze een veel grotere markt aanboren dan de Model 3 dan vraag ik mij af of ze de productie eind van het jaar nog kwijt kunnen in Noord Amerika.

Natuurlijk is de standaard range ook nog een optie, maar daar zit minder marge op. Daarnaast is elke VS made model Y er eentje minder die niet vanuit Berlijn verkocht kan worden.

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Kennis delen > DM

Krijg zojuist een mail van Tesla, je kunt nu BTW per maand uitdraaien ipv per transactie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k1I628-6L10ochYD6cFyblnDUq0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8REBCOJsQiwvlULPl2Hi4DsP.png?f=user_large

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 76 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11-11 21:35
Taro schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 19:40:
Krijg zojuist een mail van Tesla, je kunt nu BTW per maand uitdraaien ipv per transactie:
[Afbeelding]
Top, dat is een prima werkbare oplossing. Dan zal die mail hier zo ook wel binnendruppelen.

• Smobbo
Taro schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 19:40:
[Afbeelding]
Die mail heb ik ook gekregen.
Ik schrok van het stukje dat actie vereist is om je betaal gegevens bij te werken. Die zijn van mij nog gewoon actueel (creditcard), ik was bang dat het nu door de LM dicht gezet zou zijn. Net als het feit dat mijn account nu mijn eigen auto niet meer laat zien via de site.

Ik hoop dat ik op het verkeerde deel aan sloeg :)

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 28-10 15:35
Smobbo schreef op zondag 14 juni 2020 @ 18:45:
[...]

Die mail heb ik ook gekregen.
Ik schrok van het stukje dat actie vereist is om je betaal gegevens bij te werken. Die zijn van mij nog gewoon actueel (creditcard), ik was bang dat het nu door de LM dicht gezet zou zijn. Net als het feit dat mijn account nu mijn eigen auto niet meer laat zien via de site.

Ik hoop dat ik op het verkeerde deel aan sloeg :)
Heb hem maar doorgestuurd naar mijn LM. Ik kon/kan gewoon bij de SuC laden en dan wordt dat door de LM verrekend. Ik heb zelf (echter) geen creditcard op mijn account staan of iets dergelijks.
Ik vermoed dat er verder niets wijzigt anders dan de manier van afrekenen (totalen enzo) maar niet de gebruikte middelen (creditcard, LM account etc)

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

• Bosma
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14-07 18:54
Met enige regelmaat hoor ik een harde piep/beeb-geluid zodra ik de deur open van de Tesla model 3. Ik heb het niet over de toeter die geluid maakt als je de auto op slot zet of via de app/keycard unlocked. Het is niet elke keer maar hoor het meerdere keren per week. Geluid komt van onder de front trunk vandaan. Op het scherm verder geen melding o.i.d.
Herkenbaar? Weet iemand wat dit kan zijn?

• Hatsjoe
Bosma schreef op maandag 15 juni 2020 @ 11:23:
Met enige regelmaat hoor ik een harde piep/beeb-geluid zodra ik de deur open van de Tesla model 3. Ik heb het niet over de toeter die geluid maakt als je de auto op slot zet of via de app/keycard unlocked. Het is niet elke keer maar hoor het meerdere keren per week. Geluid komt van onder de front trunk vandaan. Op het scherm verder geen melding o.i.d.
Ik heb dit ook zo nu en dan, een behoorlijk harde "BEEP" die ~0.5s duurt en via de speaker/claxon lijkt te komen. Geen idee wat het is, heb hier al lang naar gezocht op internet maar niks kunnen vinden. Lijkt mij ook niet te maken te hebben ment Sentry Mode, want die staat niet aan wanneer ik thuis geparkeerd sta.

Hoor het graag als iemand dit herkent en weet wat dit is.

• mooste
Bosma schreef op maandag 15 juni 2020 @ 11:23:
Dat is het alarm die nog net afgaat. Systeem is denk ik soms net te traag om die te deactiveren.

• Bosma
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14-07 18:54
Aha dat klinkt als een logische verklaring, dank!

• DaCoTa
mooste schreef op maandag 15 juni 2020 @ 12:48:
[...]

Dat is het alarm die nog net afgaat. Systeem is denk ik soms net te traag om die te deactiveren.
Ja herkenbaar. Gebeurd niet vaak bij mij, misschien 1 op de 20 keer ofzo? Harde piep, maar ook heel kort.

• Dennis014
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12-01-2024
Om onverklaarbare reden is mijn Model 3 uit mijn account verdwenen. Ik kan nu dus ook niet meer via de app in de auto komen. Het raarste is nog wel dat mijn vriendin, met een secundary account, wel gewoon nog de auto kan bedienen vanuit de app.

Iemand enig idee hoe dat kan?
Ik probeer Tesla te bereiken maar sta al 30 minuten in de wacht....

SR+ Deep Blue| 19"sport | Black | TH | Besteld: 04-10 | RN:26-11 via LM | VIN:28-11 | Levering: 12/12/2019

Pagina: 1 ... 15 ... 66 Laatste

Let op:
Of je wel of geen update hebt ontvangen hoeft niet meer hier in het topic. Dit verschijnsel zie je ook bij elke nieuwe iOS/Android/PS4/Xbox update.

Probleem hier is dat Tesla elke week wel een update uitbrengt, waardoor de vervuiling nog erger is. Als er een nieuwe update is, kan hij natuurlijk wel inhoudelijk besproken worden.

Voor vragen en opmerkingen over de Model 3 en Y kan je terecht in dit topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic