Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 20:22
Keneo schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 15:59:
Ik zeg net op mijn model 3 die ik lease via het werk dat er vanzelf het premium connectivity package is bijgekomen. Ik heb helemaal niets besteld of betaald en zie geen veranderingen of charges in mijn tesla account.

Foutje/promotie van tesla of kadootje van de leasing maatschappij?
Model 3s hebben de eerste maand gratis premium en een jaar gratis basis connect

Acties:
  • +1Henk 'm!

• -Splash-
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 23:11
BCC schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 16:39:
[...]

Model 3s hebben de eerste maand gratis premium en een jaar gratis basis connect
Ik weet niet hoe je daaraan komt (of je weet meer dan ik :)), maar de:

Standard Range + heeft een maand premium connectivity gratis, standaard spul is eh standaard.
De Long Range heeft een jaar premium connectivity gratis.

Bij beide moet je na de periode ervoor betalen als je het wilt blijven gebruiken, anders kan je GRATIS de standaard connectivity gebruiken.

https://www.tesla.com/nl_NL/support/connectivity

Het kan dus prima dat de LM of je werkgever het als standaard wilt hebben, tenzij je nog in je trial period zit.

[Voor 8% gewijzigd door -Splash- op 09-05-2020 16:47]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 22:58
Keneo schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 15:59:
Ik zeg net op mijn model 3 die ik lease via het werk dat er vanzelf het premium connectivity package is bijgekomen. Ik heb helemaal niets besteld of betaald en zie geen veranderingen of charges in mijn tesla account.

Foutje/promotie van tesla of kadootje van de leasing maatschappij?
Is dat niet gewoon de einddatum van de trial? Volgens mij heeft elke Model 3 nu nog premium. Aangezien er nog niets aan te schaffen is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Keneo
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 05-06 19:03
Inspired schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 17:02:
[...]

Is dat niet gewoon de einddatum van de trial? Volgens mij heeft elke Model 3 nu nog premium. Aangezien er nog niets aan te schaffen is.
Welke trial? Vanaf wanneer is die van start gegaan?
Ik had vroeger geen premium en kon het inderdaad ook niet aanschaffen, ik dacht dat dit was omdat ik een lease wagen had.

Dit is wat ik te zien krijg, was er vroeger niet, en ik had tot gisteren nog nooit eerder de live traffic en satelliet view op mijn maps gezien, en kon zeker geen spotify afspelen zonder op de wifi te zitten.
Dit lukt vandaag allemaal wel.

Als ik het goed begrijp is mijn eerste maand trail nu pas van start gegaan? Maar ik zie geen einddatum...

Op de website kan ik niets beheren ivm deze tesla, ik zie hem nergens tevoorschijn komen, ik zie hem enkel op de app.

[Voor 8% gewijzigd door Keneo op 09-05-2020 17:24]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• DaCoTa
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 21:06
Inspired schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 17:02:
[...]

Het is inmiddels wel aan te schaffen via de website:

Via de app kan het (nog?) niet, daar zie ik alleen de einddatum.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 20:22
@Keneo sinds de laatste update heb ik een einddatum staan bij connectivity. Ik begreep dat je voor basis ook moest gaan betalen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Inspired
BCC schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 17:39:
@Keneo sinds de laatste update heb ik een einddatum staan bij connectivity. Ik begreep dat je voor basis ook moest gaan betalen?
Basis blijft gewoon gratis.

Bij mijn LR staat nog geen einddatum.

@Keneo wanneer heb je de auto gekregen? Officieel heeft de SR+ een trial van 30 dagen. Maar veel hebben het langer gehad omdat het tot voor kort niet mogelijk was Premium aan te schaffen. Nu blijkbaar wel. Thanks @DaCoTa Trouwens. Waar in de app zie je de einddatum? Bij upgrades?

[Voor 25% gewijzigd door Inspired op 09-05-2020 18:25]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 19:48
Dat kunnen betalen is nog niet overal uitgerold. Ik zie het bij mijn SR+ bijvoorbeeld nog niet.
Ik heb de premium connectiviteit nu sinds het breed uitgerold werd (vorig jaar oktober ofzo...?). Ik zie ook nog geen einddatum in mijn tesla account staan zoals sommigen dat wel hebben.

Achja, ik vind het prima, toch mooi al ruim een half jaar gratis premium connectiviteit gehad op een SR+, dus ik klaag niet ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Keneo
Inspired schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 18:21:
[...]

Basis blijft gewoon gratis.

Bij mijn LR staat nog geen einddatum.

@Keneo wanneer heb je de auto gekregen? Officieel heeft de SR+ een trial van 30 dagen. Maar veel hebben het langer gehad omdat het tot voor kort niet mogelijk was Premium aan te schaffen. Nu blijkbaar wel. Thanks @DaCoTa Trouwens. Waar in de app zie je de einddatum? Bij upgrades?
17feb in ontvangst genomen bij tesla service center, had tot gisteren absoluut geen premium connectivity, ik gebruike Hotspot voor spotify en netflix.
Net geupdated naar 2020.12.11.1 en zie geen einddatum.

Ik ga ervan uit dat het wel vanzelf weer weg zal gaan, zolang ik er niet voor moet betalen is het ok voor mij :p

[Voor 7% gewijzigd door Keneo op 09-05-2020 18:48]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Inspired
Keneo schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 18:46:
[...]

17feb in ontvangst genomen bij tesla service center, had tot gisteren absoluut geen premium connectivity, ik gebruike Hotspot voor spotify en netflix.
Net geupdated naar 2020.12.11.1 en zie geen einddatum.

Ik ga ervan uit dat het wel vanzelf weer weg zal gaan, zolang ik er niet voor moet betalen is het ok voor mij :p
Zat de auto nog op een flink oude release waarschijnlijk? In het verleden was er helemal geen premium trial bij de SR+.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DaCoTa
Inspired schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 18:21:
[...]
@DaCoTa Trouwens. Waar in de app zie je de einddatum? Bij upgrades?
Excuus, vergist. Einddatum staat op het scherm in de auto, niet in de app.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• aerialqueen
  • Registratie: januari 2020
  • Laatst online: 04-06 10:37
Bij mij stond de einddatum een tijdje op 18 mei, nu staat het ook op 'Included Package'. Auto is ondergebracht bij Leaseplan, dus ik kan ook geen upgrades inzien/kopen via mijn Tesla account. Ben benieuwd hoe dit wordt geregeld bij LP. Als iemand anders het weet, geef een gil :-)

SR+ | White | Black | Aero > Bestelling LM: 31/01, Tesla: 03/02 | RN: 18/02 | VIN: 06/03 | Levering: 13/03

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Keneo
Inspired schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 19:04:
[...]

Zat de auto nog op een flink oude release waarschijnlijk? In het verleden was er helemal geen premium trial bij de SR+.
Nee,op 17 feb 2020 geleverd met de meest recente software, en zie de foto, ik had geen premium connectivity op 2020.8.3 gisteren opeens wel, vandaag geupdated naar 2020.12.11.1 en nog steeds geen einddatum.

Ik heb inderdaad geen weet van een premium trail bij een sr+, sinds wanneer is dit? (Dit is eigenlijk mijn hoofd vraag ;) ik volg 7u per week alle tesla nieuws op youtube en podcasts en was hier niet van op de hoogte...

[Voor 20% gewijzigd door Keneo op 10-05-2020 02:38]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Inspired
Keneo schreef op zondag 10 mei 2020 @ 02:35:
[...]

Nee,op 17 feb 2020 geleverd met de meest recente software, en zie de foto, ik had geen premium connectivity op 2020.8.3 gisteren opeens wel, vandaag geupdated naar 2020.12.11.1 en nog steeds geen einddatum.

Ik heb inderdaad geen weet van een premium trail bij een sr+, sinds wanneer is dit? (Dit is eigenlijk mijn hoofd vraag ;) ik volg 7u per week alle tesla nieuws op youtube en podcasts en was hier niet van op de hoogte...
Geen idee wat precies de datum was. Maar het is min of meer begonnen met de release van v10. Sinds enkele maanden staat het ook bij de specs van de auto op de Tesla site. De 1 maand trial dus.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• R_yen
  • Registratie: maart 2020
  • Laatst online: 05-06 09:54
RomeoJ schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 20:47:
[...]

De Model X kent niet veel aandachtspunten, maar ik zou zeker letten op de uitlijning van de falcon wings – het chroom van de deurhendels moet netjes aansluiten bij die van de voorportieren.
Ook de uitlijning van het overige plaatwerk zoals de uitlijning van de frunk en de trunk. Overigens is dit allemaal door Tesla zo op te lossen indien het afwijkt.

Je zou voor de zekerheid de Model 3 checklist kunnen doorlopen, die is vrij uitgebreid, dan weet je zeker dat je niets mist.

Veel plezier alvast woensdag, spannend. Wat voor configuratie heb je gekozen?
Thanks! Uitlijning van de panelen zal ik inderdaad op letten. Wil ook meteen een paint protection coating laten aanbrengen, dus lak wordt dan ook gecontroleerd. Mijn configuratie is long range Midnight silver met cream interior en 5 zits.

• Bender
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 05-06 18:31
Ik ben nieuw met Tesla, of uberhaupt electrische auto's.

Nu heb ik een Model S gevonden uit 2013 onder de 100K (nap), nu wil ik eigenlijk een aankoopkeuring laten doen maar dit lijkt lastig. Tesla zelf doet dit niet.
Iemand een idee waar dit zou kunnen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hatsjoe
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 14:42
Bender schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 17:07:
Ik ben nieuw met Tesla, of uberhaupt electrische auto's.

Nu heb ik een Model S gevonden uit 2013 onder de 100K (nap), nu wil ik eigenlijk een aankoopkeuring laten doen maar dit lijkt lastig. Tesla zelf doet dit niet.
Iemand een idee waar dit zou kunnen?
Lijkt mij dat de technische staat controleren door iedere garage die aankoopkeuringen uitvoert gedaan kan worden. Een aantal punten welke bij een ICE gecontroleerd wordt komen natuurlijk te vervallen, en ik denk het belangrijkste punt dat erbij komt is daadwerkelijke actieradius (gezondheid van de accu).

Zou gewoon even rondbellen naar een aantal garages. Een aankoopkeuring is gewoon een soort van hele uitgebreide APK. Vast wel wat garagebedrijven die ervaring hebben met elektrische auto's.

Daarnaast zou ik de onderhoudshistorie laten opvragen bij Tesla zodat je precies weet wat er allemaal mee gedaan is. Ook zou je kunnen eisen dat bij koop de auto eerst bij Tesla een onderhoudsbeurt krijgt. Als er gekke dingen zijn zal Tesla dat dan wel aangeven.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: mei 2003
  • Nu online
@Bender Een van de belangrijke dingen om te controleren is hoeveel kWh er via DC is geladen. Dat kan je uitlezen via een speciale OBDII kabel die je inprikt onder het scherm (eerst bakje verwijderen). Misschien kan je iemand meenemen die zo'n kabel heeft.

• Bender
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 05-06 18:31
Het lijkt er op dat het hem niet gaat worden, de verkoper geeft aan dat hij het er te druk voor heeft (terwijl die er niks voor hoeft te doen).
Ik denk dat dat mijn vraag ook beantwoord helaas.

• Hatsjoe
Bender schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 19:38:
Het lijkt er op dat het hem niet gaat worden, de verkoper geeft aan dat hij het er te druk voor heeft (terwijl die er niks voor hoeft te doen).
Ik denk dat dat mijn vraag ook beantwoord helaas.
Die is blijkbaar opzoek naar een koper die niet teveel vragen stelt, dat zegt inderdaad alles.

Succes met de zoektocht!

Acties:
  • +3Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 00:56
Gebruik van superchargers

[Voor 13% gewijzigd door bottom line op 15-05-2020 09:55]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: december 2007
  • Niet online
De prijs van FSD gaat weer omhoog. Als je het mij vraagt een slimme manier om gezien de beperkte productie dit kwartaal de inkomsten op peil te houden. Als het goed voor ze uitpakt dan ook een interessant bewijs om aan te tonen dat ze ook na levering nog extra inkomsten kunnen binnenhalen.

3.9 KW ZO/ZW / Atlantic Explorer V4 / GTE

Acties:
  • +2Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 00:34
Bekende sales truc, wat je niet echt kan leveren gewoon zo duur maken dat geen zinnig mens het besteld.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
kdeboois schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 11:26:
Bekende sales truc, wat je niet echt kan leveren gewoon zo duur maken dat geen zinnig mens het besteld.
Door deze aankondiging verwacht ik juist eerder dat het meer verkocht gaat worden voor de huidige prijs. Vele zullen de aankoop van FSD uitstellen vanwege de onzekerheid wanneer ze kunnen leveren. Als de prijs dan binnenkort omhoog gaat is een goed moment om die keuze te heroverwegen. Elke aanschaf is pure winst voor Tesla. Ze hebben het al genoeg verkocht om het gewoon te moeten leveren.

Als je het pas koopt als ze zover zijn dan betaal je of een klein fortuin (meer dan de auto) of het gaat enkel nog via een abonnement. Het blijft een risicovolle investering, maar over 5 jaar kan een Tesla mét FSD zo maar 50k meer waard zijn dan één zonder. Bij een lease auto zal ik het zelf niet aanraden, maar als je nog 4 jaar of zelfs langer erin wilt rijden dan kan het erg lucratief zijn.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kdeboois
Deveon schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 12:20:
[...]

Door deze aankondiging verwacht ik juist eerder dat het meer verkocht gaat worden voor de huidige prijs. Vele zullen de aankoop van FSD uitstellen vanwege de onzekerheid wanneer ze kunnen leveren. Als de prijs dan binnenkort omhoog gaat is een goed moment om die keuze te heroverwegen. Elke aanschaf is pure winst voor Tesla. Ze hebben het al genoeg verkocht om het gewoon te moeten leveren.

Als je het pas koopt als ze zover zijn dan betaal je of een klein fortuin (meer dan de auto) of het gaat enkel nog via een abonnement. Het blijft een risicovolle investering, maar over 5 jaar kan een Tesla mét FSD zo maar 50k meer waard zijn dan één zonder. Bij een lease auto zal ik het zelf niet aanraden, maar als je nog 4 jaar of zelfs langer erin wilt rijden dan kan het erg lucratief zijn.
De marketing blijkt te werken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Inspired
Ben benieuwd naar de cijfers. In de huidige tijd vraag ik me af of er zoveel mensen zijn die zoveel geld uitgeven aan dit soort producten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Smobbo
Dit was toch al maanden bekend? Elk jaar rond juli gaat het met een paar duizend omhoog.
De waarde van 100k voor een compleet functionerend systeem is natuurlijk hilarisch. Wars van enige realiteitszin...
Elon zal de ‘winst’ van je potentiële robot taxi vast meerekenen. In de praktijk zal het allemaal ietsje anders zijn.

Achja, mag een ieder voor zichzelf besluiten uiteraard :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
kdeboois schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 12:40:
[...]

De marketing blijkt te werken.
Is dat een sneer naar mij? Autonoom rijden komt er wel hoor. De vraag alleen is wanneer. Binnen vijf jaar verwacht ik wel dat het ergens (niet Nederland) toegestaan wordt op de openbare weg (op kleine schaal). Zodra hier meer bekend over wordt zal dit wereldwijd een effect hebben op de restwaarde van Tesla's (met AP2 en/of FSD), uiteraard bij de ene meer dan de ander. De levensduur van een gemiddelde auto ligt ruim boven de 10 jaar.

Net als dat nu bijna elke fabrikant een elektrische auto aan het produceren is terwijl 10 jaar geleden dat nog financieel onhaalbaar werd verklaard. De voordelen van een elektrische auto zijn dan nog beperkt. Functioneel krijg je er niet meer voor terug dan een brandstofmotor. Autonoom rijden daarentegen gaat de wereld veranderen zoals zowel internet als mobiel internet dat heeft gedaan. Beide werden 10 jaar voordat het massaal gebruikt werden ook onderschat in hun potentie.

Een leuke gedachte experiment is Amsterdamse politiek die auto's steeds meer wilt weren uit de binnenstad. Hoe zal Amsterdam veranderen wanneer auto's daar niet meer hoeven te parkeren en emmisieloos de passagiers voor de deur kunnen afleveren?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BlakHawk
  • Laatst online: 16:44
Deveon schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 11:13:
De prijs van FSD gaat weer omhoog. Als je het mij vraagt een slimme manier om gezien de beperkte productie dit kwartaal de inkomsten op peil te houden. Als het goed voor ze uitpakt dan ook een interessant bewijs om aan te tonen dat ze ook na levering nog extra inkomsten kunnen binnenhalen.
Iedereen die hier €6400 voor over had, heeft het al lang gekocht.
De rest heeft hem in de lease en gaat daar echt geen geld aan uitgeven.

Ik zou het voor €500 overwegen, maar voor de resterende 2,5-3,5 jaar echt geen euro méér.
kdeboois schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 11:26:
Denk dat Musk er nog in gelooft ook dat het sraks voor 20.000 verkocht zal word en en later voor 100.000.
Als verklaar ik persoonlijk mensen die er €6400 voor betalen compleet voor gek.

Leuk als je een eigen bedrijf hebt en ex btw van je brute bedrijfsresultaat kunt betalen. Maar eigenlijk had je er dan dus ook geen €6400 euro voor over, wat zal het netto kosten voor die mensen met een eigen zaak? €2000? €3000?
Inspired schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 12:42:
Ben benieuwd naar de cijfers. In de huidige tijd vraag ik me af of er zoveel mensen zijn die zoveel geld uitgeven aan dit soort producten.
Leaseklanten niet, mensen met een eigen bedrijf kunnen aardig wat op kosten neerleggen die ze anders aan de belastingdienst moesten afdragen.
Deveon schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 13:25:
[...]

Is dat een sneer naar mij? Autonoom rijden komt er wel hoor. De vraag alleen is wanneer. Binnen vijf jaar verwacht ik wel dat het ergens (niet Nederland) toegestaan wordt op de openbare weg (op kleine schaal). Zodra hier meer bekend over wordt zal dit wereldwijd een effect hebben op de restwaarde van Tesla's (met AP2 en/of FSD), uiteraard bij de ene meer dan de ander. De levensduur van een gemiddelde auto ligt ruim boven de 10 jaar.

Net als dat nu bijna elke fabrikant een elektrische auto aan het produceren is terwijl 10 jaar geleden dat nog financieel onhaalbaar werd verklaard. De voordelen van een elektrische auto zijn dan nog beperkt. Functioneel krijg je er niet meer voor terug dan een brandstofmotor. Autonoom rijden daarentegen gaat de wereld veranderen zoals zowel internet als mobiel internet dat heeft gedaan. Beide werden 10 jaar voordat het massaal gebruikt werden ook onderschat in hun potentie.

Een leuke gedachte experiment is Amsterdamse politiek die auto's steeds meer wilt weren uit de binnenstad. Hoe zal Amsterdam veranderen wanneer auto's daar niet meer hoeven te parkeren en emmisieloos de passagiers voor de deur kunnen afleveren?
Andere merken zitten ook niet stil.
Zo lang Volvo van plan is om ook gevolgen te dragen van ongelukken, zou ik liever daarop inzetten persoonlijk.

Het is allemaal zo vrijblijvend bij Tesla.

2 jaar garantie of tot 80k, accu garantie pas bij 70% degradatie en het snelladen wordt dan dusdanig beperkt dat je die 70% nooit gaat halen, wel autonoom rijden maar de klant blijft verantwoordelijk etc. etc.

Ik wil tegen Musk zeggen: Put your money where your mouth is!
Als je echt zo vol lof bent over het systeem, draag dan ook de gevolgen bij ongelukken. Daarna gaan we het over autonoom rijden hebben. We zijn er nog lang niet.

Abonnement zou ik overwegen als ik het voor een maandje kan aanschaffen. €50 per maand, maximaal €100 voor een vakantierit heen en terug. Maar daarboven laat ik het bij AP. Eigenlijk zegt iedere andere leasende collega hetzelfde.

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Smobbo
Een abonnement voor FSD lijkt me ook wel mooi. Leuk voor de vakantierit (y) !

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
BlakHawk schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 13:57:
[...]
Denk dat Musk er nog in gelooft ook dat het sraks voor 20.000 verkocht zal word en en later voor 100.000.
100.000 zie ik niet gebeuren, dan eerder enkel een abonnement structuur. Alle grote softwarebedrijven gaan van eenmalig aanschaf naar abonnementen. De backbone hiervoor hebben ze al klaar met de premium functies. Tesla kennende gaan ze zelfs de licentie onderscheiden van support. :+
Ik wil tegen Musk zeggen: Put your money where your mouth is!
Als je echt zo vol lof bent over het systeem, draag dan ook de gevolgen bij ongelukken. Daarna gaan we het over autonoom rijden hebben. We zijn er nog lang niet.
Tesla is al bezig om zelf verzekeringen aan te bieden waarbij de premie(korting) bepaalt wordt door je rijstijl dankzij de AP hardware. Dat is natuurlijk ook een perfecte oplossing als verzekeraars niet mee gaan in FSD schade.

[Voor 3% gewijzigd door Deveon op 19-05-2020 14:30]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ulTimaS
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 02-06 10:23

ulTimaS

Mayhaps

Hij zegt volgens mij dat hij denkt dat FSD 100.000 euro waard is en niet dat hij het uiteindelijk wil gaan verkopen voor 100.000. Wij van WC-eend adviseren WC-eend.

[Voor 14% gewijzigd door ulTimaS op 19-05-2020 14:35]

Intel Core i5 2500K | Sapphire R9 280 3GB OC | OCZ Vertex 3 Max IOPS 120GB | Prolimatech Megahalem Rev B. | Fractal Design Define R3 | MSI P67A-GD65 | XFX 650W XXX Edition | Corsair Vengeance 8GB | Samsung Spinpoint F3 1TB (3x)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kdeboois
Deveon schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 13:25:
[...]

Geen sneer maar een realisatie moment voor mij. De Tesla heeft een aantal vitale onderdelen niet. De belangrijkste IMHO is V2X communicatie. Of LIDAR kan je nog een discussie voeren, maar sinds ik gezien heb dat Tesla in hun eigen software ontwikkeling hun camera beelden naar virtual LIDAR omzetten ben ik wel zeker dat dit echt nodig is.

• DaCoTa
BlakHawk schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 13:57:
[...]
Andere merken zitten ook niet stil.
Zo lang Volvo van plan is om ook gevolgen te dragen van ongelukken, zou ik liever daarop inzetten persoonlijk.
[...]
Dat statement is van 2015 (link). We wachten nog. Ik zou er in ieder geval geen geld opzetten dat dat stand gaat houden.

• BlakHawk
DaCoTa schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 00:39:
[...]

Dat statement is van 2015 (link). We wachten nog. Ik zou er in ieder geval geen geld opzetten dat dat stand gaat houden.
Nou ja, de systemen die ze tot nu toe op de markt zetten zijn gewoon goed.
Een stuk consistenter dan bij Tesla.

Neem de lane departure warning.

Toen ik de auto in november kreeg werkte dit perfect op snelwegen. Toevallig merkte ik de laatste tijd dat hij zeer willekeurig terugstuurt. Vaker niet dan wel.

Pak ik dan het systeem van Kia bijvoorbeeld erbij, dat heb ik wel vaker autopilot 0.1 genoemd, maar daar kon ik een hele rit naar Denemarken gewoon op vertrouwen dat hij hem binnen de lijntjes hield. Niet zonder zeeziek te worden, maar die stuurt heel consquent van de lijn af en houdt ook rekening met het wegverloop, waardoor hij gewoon netjes in het midden van de rijdbaan weer uitkomt.

Dit soort rijhulpsystemen lijkt bij Tesla coninu aan gesleuteld te worden met als gevolg dat het slechter wordt. Dat moet niet mogen met veiligheidssystemen.

• Deveon
  • Niet online
kdeboois schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 14:40:
[...]

Geen sneer maar een realisatie moment voor mij. De Tesla heeft een aantal vitale onderdelen niet. De belangrijkste IMHO is V2X communicatie. Of LIDAR kan je nog een discussie voeren, maar sinds ik gezien heb dat Tesla in hun eigen software ontwikkeling hun camera beelden naar virtual LIDAR omzetten ben ik wel zeker dat dit echt nodig is.
Zo lang er nog geen standaard is voor V2X kan je daar niets mee. Toch lijkt mij ook met V2X noodzakelijk dat de auto offline of standalone ook door het verkeer kan bewegen en V2X dus enkel als aanvullend gebruikt. Of LiDAR een toegevoegde waarde bied over virtuele LiDAR zal de toekomst ons leren. Zelf denk ik dat informatie uit camera (kleuren) belangrijker zijn voor FSD dan of iets op 1 of 5 cm afstand zit.

• kdeboois
1 of 5 cm is inderdaad niet interessant, maar een NN met zijn latency vs een object direct detecteren wel.

• MOOS
  • Registratie: april 2019
  • Laatst online: 05-06 08:43
Vorige week heb ik mijn Model 3 ontvangen, wat een lekkere auto! Echter heb ik er sinds gisteren een probleem mee.

Bij het instappen geeft de auto direct een melding over regeneratief remmen, vervolgens gaat het groot licht aan terwijl die op "auto" staat. Ook de cruise control is niet meer beschikbaar.

Ik lees op verschillende fora dat dit een bekend probleem is en veel voorkwam in 2019. De meest voorkomende tip is om de Sentry Mode USB stick te verwijderen en de auto te laten rusten.

Ik heb dit gedaan maar vandaag weer hetzelfde. Heeft iemand hier dit probleem ook gehad?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hatsjoe
MOOS schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 10:56:
Vorige week heb ik mijn Model 3 ontvangen, wat een lekkere auto! Echter heb ik er sinds gisteren een probleem mee.

Bij het instappen geeft de auto direct een melding over regeneratief remmen, vervolgens gaat het groot licht aan terwijl die op "auto" staat. Ook de cruise control is niet meer beschikbaar.

Ik lees op verschillende fora dat dit een bekend probleem is en veel voorkwam in 2019. De meest voorkomende tip is om de Sentry Mode USB stick te verwijderen en de auto te laten rusten.

Ik heb dit gedaan maar vandaag weer hetzelfde. Heeft iemand hier dit probleem ook gehad?
De melding over het regeneratief remmen is waarschijnlijk de melding dat deze tijdelijk gelimiteerd is. Dat is normaal zolang de accupack nog koud is. Dit om schade aan de accu te voorkomen. Na een stukje rijden zal dit vanzelf verdwijnen. Dit kan je zien aan de stippellijn die langzaam verdwijnt. Ook is regeneratief remmen gelimiteerd wanneer je accu boven de 90% zit.

Het automatische groot licht heb ik uitgezet daar deze bij mij ook op niet logische momenten aan ging. Die 1x per maand dat ik op een donkere landweg rijd zet ik groot licht wel met de hand aan.

Dat cruise control niet beschikbaar is weet ik niks over. Welke melding krijg je wanneer de cruise control probeert in de schakelen? Dit doe je door de rechter hendel achter het stuur 1x naar beneden te tikken tijdens het rijden. Bij 2x naar beneden tikken zet je autopilot aan welke niet overal aangezet kan worden. Cruise control moet echter overal aan kunnen naar mijn weten.

Wat betreft de USB stick van Sentry eruit halen, dit is waarschijnlijk om ervoor te zorgen dat de auto in "deep sleep" gaat, wat effectief een soort reset is. Om in slaapstand te gaan moet Sentry Mode uitstaan, en andere functies zoals Interieur Overhitting Bescherming ook. Daarnaast niet de app gebruiken, want dit maakt de auto ook weer wakker.

Het is gebleken dat de auto in slaapstand krijgen een aantal problemen kan oplossen, o.a. problemen met camera's die niet meer juist functioneren. De auto zou na ~20 minuten compleet inactief zijn in slaapstand moeten gaan. Je kan weten dat de auto aan het slapen was als je de app opent en deze eerst meldt "waking up vehicle" of de Nederlandstalige variant daarop.

• DaCoTa
kdeboois schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 10:24:
1 of 5 cm is inderdaad niet interessant, maar een NN met zijn latency vs een object direct detecteren wel.
Wat bedoel je hiermee? Wat is de latency van een neuraal net?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Schrobz
  • Registratie: september 2019
  • Laatst online: 00:16
Hatsjoe schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 11:27:
[...]
Het automatische groot licht heb ik uitgezet daar deze bij mij ook op niet logische momenten aan ging. Die 1x per maand dat ik op een donkere landweg rijd zet ik groot licht wel met de hand aan.
Automatisch groot licht zet ‘m ook niet automatisch aan, maar automatisch uit als er een tegenligger is. Je moet ‘m daarvoor wel eerst handmatig aanzetten.

[Voor 5% gewijzigd door Schrobz op 20-05-2020 12:33]

• kdeboois
DaCoTa schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 12:28:
[...]

Wat bedoel je hiermee? Wat is de latency van een neuraal net?
Altijd groter dan die van radar of LIDAR. Met het NN moet je eerst zeker genoeg zijn dat er gevaar is en dan een actie nemen. Met LIDAR, radar of V2X kan je gewoon actie ondernemen als er signaal is.

• Inspired
Schrobz schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 12:33:
[...]

Automatisch groot licht zet ‘m ook niet automatisch aan, maar automatisch uit als er een tegenligger is. Je moet ‘m daarvoor wel eerst handmatig aanzetten.
Ik gebruik het niet, maar volgens mij is dit niet zo. Auto high beam regelt het groot licht toch zelf.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DaCoTa
kdeboois schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 12:36:
[...]

Altijd groter dan die van radar of LIDAR. Met het NN moet je eerst zeker genoeg zijn dat er gevaar is en dan een actie nemen. Met LIDAR, radar of V2X kan je gewoon actie ondernemen als er signaal is.
Hey, mooie technobabble heb je daar.

Alle sensoren leveren ruwe data, of het nu video, lidar, radar of v2x (Vehicle to everything? What?) is. De auto zelf moet daar processing op doen, een wereldbeeld opbouwen en op basis daarvan een beslissing maken.

Het maakt echt geen drol uit wat voor sensoren daar zitten, die hebben allemaal latency. Een LIDAR zegt niet tegen het rempedaal dat hij moet remmen.

Als een andere auto (of een andere everything) roept dat hij moet remmen, gaat je auto dat ook blindelings doen? Mooie attack vector heb je daar, joh. Tuurlijk niet, de auto moet daar nog steeds een beslissing over nemen, met een betrouwbaarheidsberekening en in acht neming van de rest van de wereld.

(╯°□°)╯︵ ┻━┻

• GeeMoney
  • Laatst online: 00:13
[...]

Dat hoop ik toch van niet. Hij zou hem toch ook automatisch aan moeten zetten lijkt me.

2017 touchbar MBPr i7-2.8Ghz, 16GB, 1TB SSD, 4GB Radeon 560. LG27UD88-W

• kdeboois
DaCoTa schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 12:43:
[...]

Hey, mooie technobabble heb je daar.

Alle sensoren leveren ruwe data, of het nu video, lidar, radar of v2x (Vehicle to everything? What?) is. De auto zelf moet daar processing op doen, een wereldbeeld opbouwen en op basis daarvan een beslissing maken.

Het maakt echt geen drol uit wat voor sensoren daar zitten, die hebben allemaal latency. Een LIDAR zegt niet tegen het rempedaal dat hij moet remmen.

Als een andere auto (of een andere everything) roept dat hij moet remmen, gaat je auto dat ook blindelings doen? Mooie attack vector heb je daar, joh. Tuurlijk niet, de auto moet daar nog steeds een beslissing over nemen, met een betrouwbaarheidsberekening en in acht neming van de rest van de wereld.

(╯°□°)╯︵ ┻━┻

Video is niet geschikt. Moet omgezet worden in objecten, bewegingsvectoren en afstanden. Veel meer rekenwerk dan de andere sensoren. Geen technobabble maar een feit.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DaCoTa
kdeboois schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 12:53:
[...]
Video is niet geschikt. Moet omgezet worden in objecten, bewegingsvectoren en afstanden. Veel meer rekenwerk dan de andere sensoren. Geen technobabble maar een feit.
De puntenwolk van een Lidar toch ook?

Nouja, ik kap ermee. Ben moe van steeds maar dezelfde shilling points.

• DaCoTa
Nog eentje dan, uit https://www.autonomoustec...20Ouster_Mardirosian.pdf:

https://tweakers.net/i/OWdR36iFbORpjdNin_sey5KKwm8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fh7uKCYTV60ufikhkNxT3R3S.png?f=user_large

De snelste Lidar die ik gezien heb draait op 25 Hz, dat is 40 ms per frame.

En van https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Autopilot:

Dat is Tesla HW2, HW3 draait op 2300 frames per seconde. Dat is 0.4 ms per frame.

Twee ordergroottes verschil. Hoeveel processing wil je in die overgebleven 39.6 ms per frame doen?

• BlakHawk
DaCoTa schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 12:54:
[...]

De puntenwolk van een Lidar toch ook?

Nouja, ik kap ermee. Ben moe van steeds maar dezelfde shilling points.
Met Lidar zit gewoon een groot voordeel, kun je niet ontkennen.
Het is gigantisch duur, dat is een groot nadeel.

Bosch is druk bezig:

"Prijskaartje
Tot op vandaag kost de prijs van een lidarsensor rond de 9000 euro per stuk. Daardoor is het onmogelijk om de sensoren te gebruiken of de commercialiseren. De technologie is er dus, maar ze is gewoon veel te duur. Bosch zal op CES lidarsensoren voorstellen die een heel stuk goedkoper zijn waardoor ze wél kunnen gecommercialiseerd worden.

Maar wat is dan dat geheime recept? Volgens Reuters moet de prijs van een lidarsensor zakken naar 180 euro per stuk voordat het onderdeel rendeert en kan ingezet worden voor de commerciële markt. Momenteel is nog niet duidelijk voor welk bedrag Bosch zijn lidarsensoren kan leveren, maar vermoedelijk hebben ze weer een gat in de markt gevonden."

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Smobbo
[...]

Zo werkt het idd, maar met 1 kleine verduidelijking:

Je zet groot licht 1x aan en dan staat hij (als je Automatisch grootlicht heb aangevinkt) op de automatische stand. Vanaf dat moment gaat grootlicht vanzelf uit als er een tegenligger is en weer vanzelf aan als die voorbij is.
Ik heb automatisch groot licht ook aan staan, maar ik gebruik groot licht eigenlijk nooit. Effectief betekent dit dat ik dus niet de 1e x aanzetten doe en dus nooit grootlicht voer. Mocht ik ooit in de polder ofzo komen en grootlicht aan doen dan gaat hij dus vanzelf even uit als er een tegenligger komt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DaCoTa
BlakHawk schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 13:13:
[...] een groot voordeel, kun je niet ontkennen.
Nee dat is geen feit en ja, dat kan ik wel ontkennen.

Dat is inderdaad een mooie press release, kan die al zelf rijden?

Het begon met kdeboois over latency van een neuraal netwerk en het gaat nu over de prijs van een toekomstige Bosch lidar waar de specs niet eens bekend van zijn. Kom ook eens met feiten en onderbouwingen, ik doe hier al het loopwerk en jullie gaan gewoon een andere bocht om.

Hoeveel latency heeft een neuraal netwerk en hoeveel sneller is een lidar dan? En hoeveel rekenwerk kost het verwerken van lidar data vergeleken met video data? En onder welke omstandigheden is video onbetrouwbaar en wanneer is lidar onbetrouwbaar?

Kom een met iets concreets ipv vage beloftes uit 2015 of vooraankondigen van iets wat ooit gaat komen.

• kdeboois
DaCoTa schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 13:22:
[...]

[...]

Nee dat is geen feit en ja, dat kan ik wel ontkennen.

Dat is inderdaad een mooie press release, kan die al zelf rijden?

Het begon met kdeboois over latency van een neuraal netwerk en het gaat nu over de prijs van een toekomstige Bosch lidar waar de specs niet eens bekend van zijn. Kom ook eens met feiten en onderbouwingen, ik doe hier al het loopwerk en jullie gaan gewoon een andere bocht om.

Hoeveel latency heeft een neuraal netwerk en hoeveel sneller is een lidar dan? En hoeveel rekenwerk kost het verwerken van lidar data vergeleken met video data? En onder welke omstandigheden is video onbetrouwbaar en wanneer is lidar onbetrouwbaar?

Kom een met iets concreets ipv vage beloftes uit 2015 of vooraankondigen van iets wat ooit gaat komen.
Laten we LIDAR dan skippen en kijken naar radar (gebruikt Tesla gelukkig ook).

Om goede object detectie te doen heb je gewoon een stevig neural netwerk nodig in een plat 2D video plaatje. Om beeld van twee camera's naar stereo beeld om te zetten ook. Dat kan je allemaal skippen met radar. Om 'nauwkeurig' een gevaarlijk object te herkennen is gewoon stevig rekenwerk nodig. Prima dat HW3 dat allemaal aankan, maar dat neemt niet weg dat je het kan bypassen met directe duidelijke signalen uit een radar en op termijn uit een goede V2I en V2V communicatie.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• killercow
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 05-06 14:14
Even wat feiten

* Neurale netwerken hebben geen 'latency'. Het leerprocess duurt gewoon uren en uren op mega snelle clusters.
* Neurale netwerken zitten namelijk niet in de auto om een keuze te maken
* Neurale netwerken zijn getraind met allerhande data om tot een werkend programma te komen dat aan de hand van de input's (ongeacht wat dat zijn), de juiste keuze en dus output te genereren.
* Dat (door een Neuraal netwerk gegenereerde) programma is zo snel als je data kunt aanleveren (trager bij lidars, vanwege de scanrate) en hoe snel je de data kunt verwerken. En vaak sneller en accurater dan wat menselijke programmeurs kunnen maken.
* Om what ever input naar what ever output te komen heb je software nodig. Die software *kan* gemaakt zijn door een neuraal net, aan de hand van supervised learning, adversarial learning of self supervised learning (of allerlei andere technieken), maar bij Tesla aan de hand van wat de auto's zagen en wat de bestuurders als input gaven in die situaties gelabeld correct / gewenst gedrag.
* nauwkeurigheid is een functie van je sensor, en vooral hoe je hem gebruikt. Niet voor niets zitten super nauwkeurige sensors in een afgesloten omgeving met het te meten object. Dat werkt niet in de echte wereld, niet voor lidar, niet voor radar en niet voor camera's. Kortom je zult *altijd* rekening moeten houden met leesfouten, invloeden van buitenaf, of technische storingen. Met de hand (en dus zonder Neural net) een programma schrijven dat van lidar input *altijd* de juiste keuzes maakt ongeacht al deze inputs is zo goed als onmogelijk of ieder geval niet haalbaar met de huidige programmeertalen, tools en mensen. laat staan de tijdsdruk.

Fijn dat @kdeboois een mening heeft, maar noem het geen feit.

Ook zin in een outdoor geek-fest? eth-0.nl

• kdeboois
killercow schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 13:41:
Even wat feiten

* Neurale netwerken hebben geen 'latency'. Het leerprocess duurt gewoon uren en uren op mega snelle clusters.
* Neurale netwerken zijn getraind met allerhande data om tot een werkend programma te komen dat aan de hand van de input's (ongeacht wat dat zijn), de juiste keuze en dus output te genereren.
* Dat (door een Neuraal netwerk gegenereerde) programma is zo snel als je data kunt aanleveren (trager bij lidars, vanwege de scanrate) en hoe snel je de data kunt verwerken. En vaak sneller en accurater dan wat menselijke programmeurs kunnen maken.
* Om what ever input naar what ever output te komen heb je software nodig. Die software *kan* gemaakt zijn door een neuraal net, aan de hand van supervised learning, adversarial learning of self supervised learning (of allerlei andere technieken), maar bij Tesla aan de hand van wat de auto's zagen en wat de bestuurders als input gaven in die situaties gelabeld correct / gewenst gedrag.
* nauwkeurigheid is een functie van je sensor, en vooral hoe je hem gebruikt. Niet voor niets zitten super nauwkeurige sensors in een afgesloten omgeving met het te meten object. Dat werkt niet in de echte wereld, niet voor lidar, niet voor radar en niet voor camera's. Kortom je zult *altijd* rekening moeten houden met leesfouten, invloeden van buitenaf, of technische storingen. Met de hand (en dus zonder Neural net) een programma schrijven dat van lidar input *altijd* de juiste keuzes maakt ongeacht al deze inputs is zo goed als onmogelijk of ieder geval niet haalbaar met de huidige programmeertalen, tools en mensen. laat staan de tijdsdruk.

Ik ben bang dat je eerst even wat onderzoek moet doen. De Tesla draait zijn neurale netwerken in de HW in de auto. Video in -> Data uit. Het trainen van het netwerk gebeurt in een datacenter, maar de inference in de auto.

Om van een video frame naar data te komen moet er gerekend worden, massief, en dat kost altijd tijd. Dus latency.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BlakHawk
killercow schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 13:41:
Even wat feiten

Op dit moment heeft het neural netwerk een leercurve van langer dan 6 maanden.

AP blijft op een bepaald stuk N206 dezelfde fout maken en leert hier ondanks mijn handmatige correctie (keer op keer, dag na dag) niet van.

Dus dat neural network is tot op heden vooral veel marketing geblaat en weinig werkend zoals het voor full zelf driving zou moeten werken.

Dat wil niet zeggen dat er geen toekomst in zit.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GeeMoney
  • Laatst online: 00:13
BlakHawk schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 14:16:
[...]

AP blijft op een bepaald stuk N206 dezelfde fout maken en leert hier ondanks mijn handmatige correctie (keer op keer, dag na dag) niet van.

Dus dat neural network is tot op heden vooral veel marketing geblaat en weinig werkend zoals het voor full zelf driving zou moeten werken.

Dat wil niet zeggen dat er geen toekomst in zit.
Eens, een mooi voorbeeld dat het naar mijn idee ook nog niet lekker werkt is de phantom brakes.
Deze zijn tot op heden nog steeds niet opgelost terwijl er al petabytes aan data beschikbaar is van over de hele wereld. Soms zijn klassieke sensoren zo gek nog niet. Wat mij betreft hoef je niet voor alles en altijd het wiel opnieuw uit te vinden.

2017 touchbar MBPr i7-2.8Ghz, 16GB, 1TB SSD, 4GB Radeon 560. LG27UD88-W

• DaCoTa
BlakHawk schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 14:16:
[...]

Je voegt twee dingen samen die onafhankelijk zijn, namelijk het leren van een netwerk en het uitvoeren van het netwerk. Het leren van het netwerk gebeurd in een datacentrum op basis van heel veel data. Het getrainde netwerk dat daar uit komt, draait op de auto.

Het geleerde netwerk doet o.a. de objectherkenning en draait op de auto, daardoor kan hij andere auto's, fietsen, voetgangers, lijntjes, stoplichten en weet ik veel wat nog meer herkennen.

Dat is een draaiend neuraal netwerk op de auto. Door jouw samenvoeging kun je het mooi wegzetten als marketingpraat, maar dat is opzettelijk vertekenend.

• DaCoTa
kdeboois schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 13:47:
[...]
Om van een video frame naar data te komen moet er gerekend worden, massief, en dat kost altijd tijd. Dus latency.
Om van een point cloud naar data te komen moet er gerekend worden, massief, en dat kost altijd tijd. Dus latency.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 01:01

CyBeRSPiN

sinds 2001

Het voornaamste voordeel van LIDAR lijkt me dat je dan ook in situaties waarin het menselijk oog het lastig heeft: donker / mist / regen / beslagen (camera)ruit, je toch een scherp beeld van de omgeving kan opbouwen.
Tesla heeft als motto: de mens kan autorijden met 2 ogen, dus werken met zichtbaar-licht camera's moet voldoende zijn als input. Dan de radar er nog bij en de extra camera's rondom.
Het zou in theorie wel een eind moeten kunnen komen. Maar het is er nog lang niet.

Risico is dat als er straks andere / betere / goedkopere sensoren komen, de concurrentie daarmee kan starten, terwijl Tesla zich nu volledig heeft vastgepind op het sensorpakket van de huidige FSD.
Ik zou FSD alleen nemen als ik geen ander doel zou hebben voor dat geld en dan puur om de technologische voortgang te kunnen volgen (elke update weer net iets extra's erbij), maar niet met de illusie dat je er straks tonnen mee kunt verdienen door hem als robo-taxi door je omgeving te laten rijden :P

Acties:
  • +1Henk 'm!

• killercow
kdeboois schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 13:47:
[...]

Ik ben bang dat je eerst even wat onderzoek moet doen. De Tesla draait zijn neurale netwerken in de HW in de auto. Video in -> Data uit. Het trainen van het netwerk gebeurt in een datacenter, maar de inference in de auto.

Yup, dat zal het zijn.

Een videoframe verwerken is net 'massief' dat is nu precies waar gpu's en in het bijzonder de gespecialiseerde chips in de auto's zo ontzettend goed in zijn. Voor iemand die gespecialiseerd is in FPGA's zou het toch niet moeilijk moeten zijn te begrijpen dat dedicated silicon nog veel beter kan presteren?
Een videoframe verwerken kan ondanks dat het *veel* pixels zijn nog steeds in fracties van een seconde.

Latency is er *altijd* al was het maar omdat electronen niet instant verplaatsen, maar jij lijkt Latency als iets neer te zetten dat slecht is. De vraag is dan, welke latency? Het leren/bouwen van software? dat uren / dagen / weken duurt in datacenters? of de latency die het uitvoerende programma nodig heeft om van een input naar een reactie te komen? Afhankelijk van je rijsnelheid heb je eigenlijk altijd nog tienden van seconden om te reageren (en altijd nog sneller dan die 1.5s reactiesnelheid van mensen). Gezien de progamma's duizenden frames per seconden kunnen verwerken tot input die lijkt op dat een lidat je zou geven aan input maakt die door jouw zo vergruisde latency geen bal uit.

Gezien je geen idee hebt waar je over praat, hier wat uitleg van de tesla head of AI over hoe het leren van de neurale nets gebeurt in hun datacenters, en wat voor aantallen machines daarmee gemoeid zijn.

https://techau.com.au/and...-self-driving-challenges/

Het zal best dat er een heel klein beetje AI in de computer in de auto gedaan wordt om bepaalde gebruikerspecifieke dingetjes te leren, maar daar gaan ze echt geen auto-pilot keuzes laten maken, juist omdat je daar in die ene auto veel te weinig input en bijsturende informatie voor hebt.
CyBeRSPiN schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 14:33:
Het voornaamste voordeel van LIDAR lijkt me dat je dan ook in situaties waarin het menselijk oog het lastig heeft: donker / mist / regen / beslagen (camera)ruit, je toch een scherp beeld van de omgeving kan opbouwen.
Tesla heeft als motto: de mens kan autorijden met 2 ogen, dus werken met zichtbaar-licht camera's moet voldoende zijn als input. Dan de radar er nog bij en de extra camera's rondom.
Het zou in theorie wel een eind moeten kunnen komen. Maar het is er nog lang niet.
Lidar heeft ook moeite met mist, juist omdat mist / sneeuw / hagel / regendruppels de laser afbuigen / weerkaatsen / opnemen en weer uitzenden. om die onjuiste pixels dan weer te filteren is vaak een stukje machine learning de beste oplossing.
https://ieeexplore.ieee.org/document/8569624
However, performance of the LiDARs suffers when the weather conditions become adverse and visibility range decreases. A 50% reduction in target detection performance was observed over the exhaustive tests.

[Voor 23% gewijzigd door killercow op 20-05-2020 14:57]

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

@killercow vraag me daarbij wel af of ze die voorgetrainde NN's dan per regio trainen en uploaden? Een weg in de VS ziet er toch vaak anders uit dan in NL, laat staan links vs rechts rijden in bepaalde landen. Of zou elk voertuig wereldwijd over dezelfde modellen beschikken?

• killercow
CyBeRSPiN schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 14:47:
@killercow vraag me daarbij wel af of ze die voorgetrainde NN's dan per regio trainen en uploaden? Een weg in de VS ziet er toch vaak anders uit dan in NL, laat staan links vs rechts rijden in bepaalde landen. Of zou elk voertuig wereldwijd over dezelfde modellen beschikken?
Dat lijkt me een redelijk triviale segmentatie inderdaad. Afhankelijk van waar de auto is zal hij andere borden en andere bewegwijzering moeten kunnen herkennen. Onze europese auto's zien namelijk ook allerhande wegmarkeringen die in de VS helemaal niet bestaan, en ook de uitrol van deze features komt per regio, juist omdat er eerst verzameld en geleerd moet worden alvorens het detectieprogramma 'af' is. De software zal voor alle regio's wel aanwezig zijn, maar hij zal wel de juiste uit zn lijst pikken aan de hand van de geolocatie.

[Voor 7% gewijzigd door killercow op 20-05-2020 14:51]

• DaCoTa
CyBeRSPiN schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 14:47:
Volgens mij is het model wereldwijd hetzelfde. Ik kan iig zomaar naar Engeland rijden en direct de autopilot aanzetten. En ook importmodellen werken - voor zover ik weet - direct.

Maar het is wel zo dat er geofences zijn voor bepaalde functionaliteit. Een jaar geleden kon de autopilot niet aan in (ik dacht) Belgie, of Frankrijk, omdat het niet mocht. En dat was zowat op de meter afgebakend op de grens.

• BlakHawk
CyBeRSPiN schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 14:33:

Risico is dat als er straks andere / betere / goedkopere sensoren komen, de concurrentie daarmee kan starten, terwijl Tesla zich nu volledig heeft vastgepind op het sensorpakket van de huidige FSD.
Ik zou FSD alleen nemen als ik geen ander doel zou hebben voor dat geld en dan puur om de technologische voortgang te kunnen volgen (elke update weer net iets extra's erbij), maar niet met de illusie dat je er straks tonnen mee kunt verdienen door hem als robo-taxi door je omgeving te laten rijden :P
Dynamisch bereik van het menselijk oog is absoluut niet vergelijkbaar met die van camera's.
DaCoTa schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 14:23:
[...]

Je voegt twee dingen samen die onafhankelijk zijn, namelijk het leren van een netwerk en het uitvoeren van het netwerk. Het leren van het netwerk gebeurd in een datacentrum op basis van heel veel data. Het getrainde netwerk dat daar uit komt, draait op de auto.

Het geleerde netwerk doet o.a. de objectherkenning en draait op de auto, daardoor kan hij andere auto's, fietsen, voetgangers, lijntjes, stoplichten en weet ik veel wat nog meer herkennen.

Dat is een draaiend neuraal netwerk op de auto. Door jouw samenvoeging kun je het mooi wegzetten als marketingpraat, maar dat is opzettelijk vertekenend.
Zo is het bij de persco door Elon verkocht.
De ene auto maakt niet meer de fout die een ander eerder maakte.

Die leercurve zie ik in de praktijk volledig niet terug.

LIDAR is vooral in het donker belangrijk.
Menselijk oog kan veel beter in donker kijken dan camera sensoren. Vooral als ergens licht schijnt.

Wel eens een foto gemaakt met een fele lichtbron? Daarnaast is het donker, waar het mesnelijk oog veel hoger dynamisch bereik heeft.

"Het dynamisch bereik van een camera is de verhouding van het felste licht tot het zwakste licht dat nog kan worden waargenomen. In de fotografie wordt dit uitgedrukt in stops, waarbij elke stop een verdubbeling van de lichthoeveelheid voorstelt. Het dynamisch bereik is van belang wanneer je een onderwerp fotografeert met een groot contrast. Je wilt immers dat zowel de donkere als de lichte partijen goed doortekend zijn. Oudere digitale camera’s hebben een dynamisch bereik van een stop of zes, moderne volformaat camera’s komen boven de tien uit."

"Het menselijk oog heeft een dynamisch bereik van ongeveer 30 stops"

Daarom is een phantom brake bij bruggen niet raar.
Waar je oog in de schaduw detail kunnen weeggeven, kan een camera dat niet. Vooral niet als de zon schijnt. dan is het verschil te groot.

Kijk maar eens wat er gebeurt met camera's en tunnels:

Bij het inrijden een groot zwart vlak en bij het uitrijden een groot wit vlak.

Het mesnelijk oog kan hier wel detail in zien. Camera's niet.

[Voor 18% gewijzigd door BlakHawk op 20-05-2020 15:01]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DaCoTa
BlakHawk schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 14:52:
[...]
Dynamisch bereik van het menselijk oog is absoluut niet vergelijkbaar met die van camera's.
[...]
"Het menselijk oog heeft een dynamisch bereik van ongeveer 30 stops"
Ja, en heeft daar 5 tot 30 minuten voor nodig.

Heb je nog meer bochten in je argumentatie?

• BlakHawk
DaCoTa schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 15:01:
[...]

Ja, en heeft daar 5 tot 30 minuten voor nodig.

Heb je nog meer bochten in je argumentatie?
Dynamisch bereik gaat om wat je op hetzelfde moment kunt waarnemen. Tegelijkertijd, daar heb je geen 5 noch 30 minuten voor nodig.

Als ik een brug onder rijd, zie ik details onder de brug (ook bij heel zonnig weer0, wat voor sensoren niet te zien is.

Als je iets meer met fotografie hebt gedaan, snap je de beperkingen van (zelfs) full frame sensoren. Laat staan kleinere sensoren.

Kijk het dashcamfilmpje maar eens.

Daarom zijn phantom brakes bij bruggen perfect te verklaren, maar die ga je met camera's niet oplossen. Daar heb je RADAR of LIDAR voor nodig.
Dus tijdens een brug even overstappen op RADAR en camera even negeren, omdat de sensor niet licht en donker tegelijk kan waanemen. is de enige oplossing.

[Voor 22% gewijzigd door BlakHawk op 20-05-2020 15:10]

• kdeboois
@killercow Ik ben inmiddels weer gewoon de FPGA specialist aan het uithangen (werken) maar je haalt AI en NN door de war. De auto heeft TOPS nodig om de beelden te analyseren. Dat is waar ik op doel, en dat is meestal een NN, en daar zit een latency in van videoframe capture tot beslissing. Een radar zal bij een plotseling opduikt object direct signaal geven.

Verder mag je je waarde oordelen over mij achterwege laten.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• yec
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 03-06 13:38
Ik vind het zo jammer dat Tesla/Elon zo zwaar zit te hypen op Autopilot/FSD.

Persoonlijk vind ik het de grootste teleurstelling van de auto. Ik vind het zeer buggy en vaak abrupt reageren. Ik heb hiervoor een XC90 met PilotAssist 2 gehad, die voelde op de snelweg veel meer solide aan. Veel rustiger en soepeler, geen rare onverwachte reacties, van baan wisselen ging intuitiever en phantom brakes heb ik in 2,5 niet 1 keer gehad.

De visuele weergave op het scherm geeft me ook geen vertrouwen dat de auto goed doorheeft wat er gebeurt om zich heen. Bruine koeien worden aangemerkt als pionen, Auto's met trekkers worden niet goed herkend, de auto's veranderen per seconde 10 keer van locatie (Vooral op de rijbijnen naast jou), weggebruikers die eerst totaal gemist worden en spontaan op je beeld verschijnen en zo heb ik nog een tal van andere zaken die totaal niet kloppen op het scherm.

Zolang de dagelijkse praktijk zo'n onvolwassen (5/10) werking laat zien kan de technologie erachter nog zo prachtig zijn met neurale netwerken, 4d Lidar en andere hype/buzz-word-bingo termen.

• BlakHawk
yec schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 15:51:

Persoonlijk vind ik het de grootste teleurstelling van de auto. Ik vind het zeer buggy en vaak abrupt reageren. Ik heb hiervoor een XC90 met PilotAssist 2 gehad, die voelde op de snelweg veel meer solide aan. Veel rustiger en soepeler, geen rare onverwachte reacties, van baan wisselen ging intuitiever en phantom brakes heb ik in 2,5 niet 1 keer gehad.
Ik denk persoonlijk dat mensen niet beter weten. Doordat Tesla zo gehyped wordt denkt men dat het het enige merk is wat dit kan.
En als je hiervoor een Corsa reed, snap ik best dat dit een wereld van verschil is. En daardoor écht een eye opener.

Ik had ook veel meer van AP verwacht, juist door al die mensen die zeggen dat het zo geweldig en innovatief is. Het schept een verwachting waar AP op dit moment absoluut niet aan kan voldoen.
De visuele weergave op het scherm geeft me ook geen vertrouwen dat de auto goed doorheeft wat er gebeurt om zich heen. Bruine koeien worden aangemerkt als pionen, Auto's met trekkers worden niet goed herkend, de auto's veranderen per seconde 10 keer van locatie (Vooral op de rijbijnen naast jou), weggebruikers die eerst totaal gemist worden en spontaan op je beeld verschijnen en zo heb ik nog een tal van andere zaken die totaal niet kloppen op het scherm.
Nu denk ik niet dat het systeem hetzelfde ziet als de visualisatie, dat kan bijna niet.
Zolang de dagelijkse praktijk zo'n onvolwassen (5/10) werking laat zien kan de technologie erachter nog zo prachtig zijn met neurale netwerken, 4d Lidar en andere hype/buzz-word-bingo termen.
True, resultaat blijft tellen.

• Hatsjoe
yec schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 15:51:

Hetgeen wat mij in Tesla enorm aantrekt is de manier waarop ze het doen. Ja, lane assistance en andere autopilot achtige dingen zijn al veel langer mogelijk. Echter is de manier waarop deze ontwikkeld zijn niet geschikt voor "Full Self Driving". Bij Tesla weet en voel ik gewoon dat ik deel uitmaak van deze innovaties, en draag daar ook aan mee door puur met mijn Tesla te rijden. Als techneut vind ik dat enorm gaaf.

Tesla noemt het nu wel "FSD" maar naar zijn ze nog niet. Op dit moment is die noemer dus niet accuraat, en om deze reden heb ik hier op dit moment ook geen geld aan uitgegeven. Echter ben ik wel van mening dat Tesla de eerste automaker gaat zijn die daadwerkelijk "FSD" gaat kunnen aanbieden waarbij je van deur tot deur volautomatisch kan rijden. Dit puur door de schaal waarop Tesla opereert en de manier waarop. Tesla is veel meer een techbedrijf dan een automaker. Je ziet al meer dat het maken van auto's an sich niet meer relevant is. Koud kunstje dat inmiddels al langer dan 100 jaar gedaan wordt (en toch is de afwerkkwaliteit van Tesla matig op zijn best :+) in vergelijking met de huidige uitdagingen. Het kunstje zit hem nu in het maken van autorijden 2.0 oftewel, auto's zonder een mens achter het stuur.

De klassieke automakers geven zelf ook toe op dit vlak jaren achter te lopen op Tesla. Ik betwijfel of de klassieke automakers deze inhaalslag ooit zullen kunnen maken. De manier en schaal waarop Tesla nu "experimentjes" kan doen voor autopilot functionaliteit is iets waarvan alle andere automakers enkel kunnen dromen. De talk van Andrej Karpathy welke eerder aangehaald werd geeft een mooi kijkje hoe Tesla dit doet.

TL;DR: Autopilot is op dit moment verre van perfect en soms zelfs ronduit gevaarlijk, maar in mijn optiek wordt Tesla wel de eerste automaker welke Level 3/4/5 autonomie kan gaan aanbieden.

• BlakHawk
Hatsjoe schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 16:13:
[...]

Hetgeen wat mij in Tesla enorm aantrekt is de manier waarop ze het doen. Ja, lane assistance en andere autopilot achtige dingen zijn al veel langer mogelijk. Echter is de manier waarop deze ontwikkeld zijn niet geschikt voor "Full Self Driving".

Tesla noemt het nu wel "FSD" maar naar zijn ze nog niet. Op dit moment is die noemer dus niet accuraat, en om deze reden heb ik hier op dit moment ook geen geld aan uitgegeven. Echter ben ik wel van mening dat Tesla de eerste automaker gaat zijn die daadwerkelijk "FSD" gaat kunnen aanbieden waarbij je van deur tot deur volautomatisch kan rijden. Dit puur door de schaal waarop Tesla opereert en de manier waarop. Tesla is veel meer een techbedrijf dan een automaker. Je ziet al meer dat het maken van auto's an sich niet meer relevant is. Koud kunstje dat inmiddels al langer dan 100 jaar gedaan wordt (en toch is de afwerkkwaliteit van Tesla matig op zijn best :+) in vergelijking met de huidige uitdagingen. Het kunstje zit hem nu in het maken van autorijden 2.0 oftewel, auto's zonder een mens achter het stuur.

De klassieke automakers geven zelf ook toe op dit vlak jaren achter te lopen op Tesla. Ik betwijfel of de klassieke automakers deze inhaalslag ooit zullen kunnen maken. De manier en schaal waarop Tesla nu "experimentjes" kan doen voor autopilot functionaliteit is iets waarvan alle andere automakers enkel kunnen dromen. De talk van Andrej Karpathy welke eerder aangehaald werd geeft een mooi kijkje hoe Tesla dit doet.

TL;DR: Autopilot is op dit moment verre van perfect en soms zelfs ronduit gevaarlijk, maar in mijn optiek wordt Tesla wel de eerste automaker welke Level 3/4/5 autonomie kan gaan aanbieden.
Ik denk inderdaad ook dat ze de eerste zullen zijn die het gaan aanbieden, maar waarbij je toch als mens nog verantwoordelijk blijft en moet kunnen ingrijpen.

Allemaal heel Amerikaans en je moet even door "We are the greatest" heenprikken :+

• yec
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 03-06 13:38
[...]

Hetgeen wat mij in Tesla enorm aantrekt is de manier waarop ze het doen. Ja, lane assistance en andere autopilot achtige dingen zijn al veel langer mogelijk. Echter is de manier waarop deze ontwikkeld zijn niet geschikt voor "Full Self Driving". Bij Tesla weet en voel ik gewoon dat ik deel uitmaak van deze innovaties, en draag daar ook aan mee door puur met mijn Tesla te rijden. Als techneut vind ik dat enorm gaaf.

Tja, speculatie waar ik vandaag en ik gok de rest van het jaar niks aan heb. En volgens mij moet je eerst de basis goed beheersen wil je de moeilijke dingen goed beheersen. Als dezelfde tunnels al meer dan een jaar de auto voor de gek houden, wil ik niet weten wat er gebeurt in een dorp of stad waarbij de variaties en richtingen van obstakels minimaal een factor 10 complexer zijn. 8)7

• Hatsjoe
BlakHawk schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 16:22:
[...]

Ik denk inderdaad ook dat ze de eerste zullen zijn die het gaan aanbieden, maar waarbij je toch als mens nog verantwoordelijk blijft en moet kunnen ingrijpen.

Allemaal heel Amerikaans en je moet even door "We are the greatest" heenprikken :+
Autonomie gaat in stapjes/levels. Bij levels 0-4 heb je ten alle tijden een mens in de auto achter het stuur die in staat moet kunnen zijn in te grijpen. Hoe hoger het autonomie level hoe "soepeler" de regels zijn. Zo moet je bij levels 1-3 in staat zijn direct in te grijpen. Vanaf level 4 wordt het echt spannend aangezien je vanaf daar als bestuurder andere dingen kan doen en je ogen niet meer op de weg hoeft te hebben. Echter moet je wel nog kunnen ingrijpen wanneer nodig, dus slapen zit er niet in. Level 5 is het einddoel waarbij een bestuurder compleet vervangen is en niet meer nodig is. Gaat nog wel lang duren voordat we hier zijn. Met de kennis van nu ben ik er van overtuigd dat Tesla de eerste level 3, 4 en 5 auto op de weg gaat zijn.
yec schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 16:31:
[...]

Tja, speculatie waar ik vandaag en ik gok de rest van het jaar niks aan heb. En volgens mij moet je eerst de basis goed beheersen wil je de moeilijke dingen goed beheersen. Als dezelfde tunnels al meer dan een jaar de auto voor de gek houden, wil ik niet weten wat er gebeurt in een dorp of stad waarbij de variaties en richtingen van obstakels minimaal een factor 10 complexer zijn. 8)7
Het is inderdaad speculatie waar je nu niks aan hebt. Waar je echter wel zeker van bent is dat deze auto de komende jaren alleen nog maar beter wordt. De basis wordt nu al goed beheerst, de cijfers van aantal ongelukken per gereden kilometer op autopilot bewijzen dit wel. Maar inderdaad, er gebeuren soms rare dingen met autopilot waardoor deze soms juist gevaar veroorzaakt. Denk aan het hard remmen voor de schaduw van een viaduct (zelf 1x gehad in ~9 maanden rijden).

Juist leren omgaan met die variaties is iets waar Tesla zich enorm op richt. Wat Tesla nu doet is zover mij bekend ongekend binnen de auto-industrie. Juist door de manier hoe Tesla het autonoom rijden aanpakt zorgt ervoor dat die variaties en onvoorspelbaarheid steeds beter opgevangen worden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Vind het vooral heel slim dat ze alle nu rondrijdende auto's inzetten om data te vergaren. En het ook zo hebben gespeeld dat de meesten het niet ervaren als "onbetaald beta testen". Ze hebben wel subtiel wat dingetjes gedaan die ervoor zorgen dat men vooral input blijft leveren, zoals het gebrek aan een klassieke 'domme' CC. Men kiest dan toch steeds weer voor de AP voor de lange ritten en blijft dan (hopelijk) steeds de missers rapporteren. Sowieso een ingreep tijdens AP is alweer waardevolle info. De beelden vooraf en de stuurcorrectie gaan dan voor analyse terug naar Tesla (vraag me af in hoeverre de gemiddelde rijder dat beseft).

Level 4 lijkt me ook echt gevaarlijk. Stel de auto is in staat om in 99,5% van de gevallen zonder ingrepen te rijden. Dan kan het niet anders dan dat je aandacht verslapt. En je er dus niet met je volle aandacht bij bent als het systeem zo'n 0,5% uitzondering tegenkomt..

• BlakHawk
yec schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 16:31:
Zoals eerder uitgelegd, tunnels, bruggen kunnen prima met radar, maar niet met camera's.
Als het licht is buiten (en in de zomer is het veel licher dan in de winter), dan is het verschil in lichtsterkte te groot.

Menselijk oog heeft ene groot genoeg bereik, sensoren van camera's niet.

• BlakHawk
CyBeRSPiN schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 16:56:
Vind het vooral heel slim dat ze alle nu rondrijdende auto's inzetten om data te vergaren. En het ook zo hebben gespeeld dat de meesten het niet ervaren als "onbetaald beta testen". Ze hebben wel subtiel wat dingetjes gedaan die ervoor zorgen dat men vooral input blijft leveren, zoals het gebrek aan een klassieke 'domme' CC. Men kiest dan toch steeds weer voor de AP voor de lange ritten en blijft dan (hopelijk) steeds de missers rapporteren. Sowieso een ingreep tijdens AP is alweer waardevolle info. De beelden vooraf en de stuurcorrectie gaan dan voor analyse terug naar Tesla (vraag me af in hoeverre de gemiddelde rijder dat beseft).

Level 4 lijkt me ook echt gevaarlijk. Stel de auto is in staat om in 99,5% van de gevallen zonder ingrepen te rijden. Dan kan het niet anders dan dat je aandacht verslapt. En je er dus niet met je volle aandacht bij bent als het systeem zo'n 0,5% uitzondering tegenkomt..
Ik ben op sommige trajecten gestopt met melden.
Sinds november tot en met februari iedere dag weer dezelfde misser op een N-weg gemeld, maar daar be ik nu mee gestopt. Blijf niet aan de gang...

• BlakHawk
Hatsjoe schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 16:48:
[...]

Autonomie gaat in stapjes/levels. Bij levels 0-4 heb je ten alle tijden een mens in de auto achter het stuur die in staat moet kunnen zijn in te grijpen. Hoe hoger het autonomie level hoe "soepeler" de regels zijn. Zo moet je bij levels 1-3 in staat zijn direct in te grijpen. Vanaf level 4 wordt het echt spannend aangezien je vanaf daar als bestuurder andere dingen kan doen en je ogen niet meer op de weg hoeft te hebben. Echter moet je wel nog kunnen ingrijpen wanneer nodig, dus slapen zit er niet in. Level 5 is het einddoel waarbij een bestuurder compleet vervangen is en niet meer nodig is. Gaat nog wel lang duren voordat we hier zijn. Met de kennis van nu ben ik er van overtuigd dat Tesla de eerste level 3, 4 en 5 auto op de weg gaat zijn.

[...]

Het is inderdaad speculatie waar je nu niks aan hebt. Waar je echter wel zeker van bent is dat deze auto de komende jaren alleen nog maar beter wordt. De basis wordt nu al goed beheerst, de cijfers van aantal ongelukken per gereden kilometer op autopilot bewijzen dit wel. Maar inderdaad, er gebeuren soms rare dingen met autopilot waardoor deze soms juist gevaar veroorzaakt. Denk aan het hard remmen voor de schaduw van een viaduct (zelf 1x gehad in ~9 maanden rijden).

Juist leren omgaan met die variaties is iets waar Tesla zich enorm op richt. Wat Tesla nu doet is zover mij bekend ongekend binnen de auto-industrie. Juist door de manier hoe Tesla het autonoom rijden aanpakt zorgt ervoor dat die variaties en onvoorspelbaarheid steeds beter opgevangen worden.
Level 3 en 4 denk ik ook Tesla als eerste.
Level 5 juist niet.

• Schrobz
  • Registratie: september 2019
  • Laatst online: 00:16
Smobbo schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 13:14:
[...]

Zo werkt het idd, maar met 1 kleine verduidelijking:

Je zet groot licht 1x aan en dan staat hij (als je Automatisch grootlicht heb aangevinkt) op de automatische stand. Vanaf dat moment gaat grootlicht vanzelf uit als er een tegenligger is en weer vanzelf aan als die voorbij is.
Jij legt het inderdaad een stuk beter uit dan ik :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Smobbo
BlakHawk schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 16:57:
[...]

Zoals eerder uitgelegd, tunnels, bruggen kunnen prima met radar, maar niet met camera's.
Als het licht is buiten (en in de zomer is het veel licher dan in de winter), dan is het verschil in lichtsterkte te groot.

Menselijk oog heeft ene groot genoeg bereik, sensoren van camera's niet.
Ik snap dat de discussie de laatste paar pagina’s vooral gaat om gelijk krijgen (aan beide kanten) en niet om het delen van informatie, maar nu ben je echt te stellig.
Als tunnels en bruggen niet met camera’s kunnen, waarom doet AP het dan nu al bij 99% van de tunnels en bruggen prima...? Ook met fel licht, ook met schaduw, ook in de regen, in de zomer, in de winter.
Het gaat een enkele keer mis op vaak specifieke locaties, maar het gaat veel vaker goed. Als het niet zou kunnen dan zou het altijd mis moeten gaan...

• ex87
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 20:53
Schrobz schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 18:56:
[...]

Jij legt het inderdaad een stuk beter uit dan ik :)
Hier op de donkere achterwegen door de heuvels van Californië is dit echt een briljante functie kan ik je vertellen scheelt een hoop gedoe en hier is groot licht voeren op bepaalde wegen praktisch verplicht omdat je anders echt een bocht mist.

🇺🇸 | California | Tesla M3 SR+

Acties:
  • +3Henk 'm!

• kdeboois
killercow schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 14:42:
[...]

Yup, dat zal het zijn.

Een videoframe verwerken is net 'massief' dat is nu precies waar gpu's en in het bijzonder de gespecialiseerde chips in de auto's zo ontzettend goed in zijn. Voor iemand die gespecialiseerd is in FPGA's zou het toch niet moeilijk moeten zijn te begrijpen dat dedicated silicon nog veel beter kan presteren?
Een videoframe verwerken kan ondanks dat het *veel* pixels zijn nog steeds in fracties van een seconde.

Latency is er *altijd* al was het maar omdat electronen niet instant verplaatsen, maar jij lijkt Latency als iets neer te zetten dat slecht is. De vraag is dan, welke latency? Het leren/bouwen van software? dat uren / dagen / weken duurt in datacenters? of de latency die het uitvoerende programma nodig heeft om van een input naar een reactie te komen? Afhankelijk van je rijsnelheid heb je eigenlijk altijd nog tienden van seconden om te reageren (en altijd nog sneller dan die 1.5s reactiesnelheid van mensen). Gezien de progamma's duizenden frames per seconden kunnen verwerken tot input die lijkt op dat een lidat je zou geven aan input maakt die door jouw zo vergruisde latency geen bal uit.

Gezien je geen idee hebt waar je over praat, hier wat uitleg van de tesla head of AI over hoe het leren van de neurale nets gebeurt in hun datacenters, en wat voor aantallen machines daarmee gemoeid zijn.

https://techau.com.au/and...-self-driving-challenges/

Het zal best dat er een heel klein beetje AI in de computer in de auto gedaan wordt om bepaalde gebruikerspecifieke dingetjes te leren, maar daar gaan ze echt geen auto-pilot keuzes laten maken, juist omdat je daar in die ene auto veel te weinig input en bijsturende informatie voor hebt.

[...]

Lidar heeft ook moeite met mist, juist omdat mist / sneeuw / hagel / regendruppels de laser afbuigen / weerkaatsen / opnemen en weer uitzenden. om die onjuiste pixels dan weer te filteren is vaak een stukje machine learning de beste oplossing.
https://ieeexplore.ieee.org/document/8569624

[...]
Dat zal het zeker zijn.

GPU's en de gespecialiseerde chips zijn altijd maar in één ding goed. Of snel reageren (lage latency) of een hoge framerate (hoge latency). Juist mijn specialisatie in FPGA's heeft me dat geleerd.

Laten we als voorbeeld de FPGA eens tegenover een dikke GPU stellen.

In mijn hoofd speelt dit dramatische incident nog altijd een grote rol: Wikipedia: Death of Elaine Herzberg
Was een Uber incident, dus hoeven de Tesla fans niet boos op me te worden >:)

De FPGA heeft de mogelijkheid om bij het binnenkomen van één frame, waar slechts het voorwiel van de fiets van deze dame op staat een analyse te doen en direct na die analyse te handelen. Een zeer snelle GPU moet wachten tot dat frame door het capture device in het geheugen geplaatst is. Veelal haalt een GPU niet één plaatje op maar worden er via DMA buffers gevuld en begint de analyse van dat ene plaatje pas als de buffer gevuld is. Als je pech hebt, komen er dus eerst nog een paar honderd andere frames de buffer in en begint de analyse dus al tientallen frames later dan bij de FPGA. De resultaten worden vervolgens door de GPU weer in systeem geheugen geplaatst en daarna gaat de CPU pas zijn strategy aanpassen van normaal doorrijden naar een noodstop scenario.

De door @DaCoTa genoemde hoge framerate komt altijd met de trade-off van latency. Ik weet dat Tesla hier in HW3 rekening mee heeft gehouden en beter dan Nvidia hier aanpassingen op heeft gedaan, maar hun strategy blijft er één van we moeten dit complexe probleem oplossen terwijl ik denk dat je dedicated 'simpele' NN netwerken, die met een hele korte reactietijd kunnen ingrijpen, moet inzetten om een aantal noodscenario's af te handelen.

In de Machine Learning wereld is dat 'batchen' van taken heel gebruikelijk en het 'batch=1' scenario haalt bij de dikste GPU's de performance volledig onderuit.

Dus ja, in een fractie van een seconde kan zo'n videoframe verwerkt worden, maar nee, de latency is dan niet automatisch ook goed. Daar zit een trade-off in.

Als jouw reactietijd 1,5 seconden is raad ik je af om auto te rijden. Over het algemeen is dat 250 ms en de faalkans zo'n 1 op de 1000. Om die faalkans te verlagen zijn noodstop systemen min of meer in het leven geroepen. Te veel afleiding tijdens het rijden is denk ik de grootste valkuil en dan heb je een oneindige reactietijd.

De grote latency bij LIDAR zit overigens alleen in het maken van die point cloud. Als er een groot object plotseling voor de auto verschijnt heb je een massieve reactie op de ontvangende sensoren. In één scan is het duidelijk.

Dat jij inschat dat ik niet weet waar ik over praat (ik was aan het typen overigens) kan ik me voorstellen. In mijn dagelijkse werk kom ik veel software mensen tegen die niet snappen waarom ze geen performance uit hun systeem krijgen en dat komt vaak door het te hoge abstractie niveau van waar ze naar hun probleem kijken. Ik daal door mijn specialisme af tot de enkele bit in de hardware als dat nodig is en bouw daarna laag voor laag mijn analyse op en leer ze wat ze fout doen. Mocht je ooit in de toepassingen terecht komen waarbij je FPGA nodig hebt om de performance eisen te halen help ik je graag. Even goede vrienden.

Ik heb die video destijds uitvoerig bekeken en bewonderd, alleen zitten er een aantal uitspraken in die mijn nekharen doen rijzen als echte KISS en HW liefhebber. Een daarvan was het omzetten van beelden naar virtuele LIDAR (nog meer latency).

Het ziet niet een klein beetje AI in de auto. AI ontbreekt in mijn optiek volledig. Alles zit in vooraf getrainde NN die slechts een fractie van de 7000 GPU uren kosten om te werken. De rekenkracht van HW3 is ongekend hoog en hij draait een gigantische hoeveelheid aan NN om de auto te laten doen wat hij doet. De auto pilot keuzes hebben inderdaad niets met AI of een NN te maken. Dit is software met een aantal 'Functional Safety' vangnetten.

Om de discussie op een forum haalbaar te maken stel ik hier voor om LIDAR even uit de discussie over mijn punt van een radar sensor vs een videocamera als sensor te halen.

Dat iedereen dan lekker doorgaat over LIDAR maakt voor mijn punt niet zo veel uit. 8)

Resume: Hoge framerate is niet hetzelfde als lage latency en de HW3 heeft zoveel rekenkracht omdat hij een ongekend hoog aantal NN draait van alle sensoren die de Tesla rijk is.

Fijne dag ;)

• BlakHawk
Smobbo schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 19:25:
[...]

Ik snap dat de discussie de laatste paar pagina’s vooral gaat om gelijk krijgen (aan beide kanten) en niet om het delen van informatie, maar nu ben je echt te stellig.
Als tunnels en bruggen niet met camera’s kunnen, waarom doet AP het dan nu al bij 99% van de tunnels en bruggen prima...? Ook met fel licht, ook met schaduw, ook in de regen, in de zomer, in de winter.
Het gaat een enkele keer mis op vaak specifieke locaties, maar het gaat veel vaker goed. Als het niet zou kunnen dan zou het altijd mis moeten gaan...
Ik zeg niet dat bruggen en tunnels niet kunnen.

Ik zeg dat het menselijk oog een veel hoger dynamisch bereik heeft dan een camera sensor. Daardoor kan een camera nooit hetzelfde waarnemen als het menselijk oog.

Ooit wel eens bij het strand op de ondergaande zon gefocust, waarna alles eromheen donker tot zwart werd, behalve de zon? Terwijl je oog wel overal de juiste lichtsterkte ziet. Je oog ziet zowel de ondergaande zon, als alles eromheen. Dat zijn die 30 stops die je oog kan waarnemen. Dat is het dynamisch bereik waar ik het over heb.

Nu heb ik in het verleden vrij veel reviews met dashcams gedaan en ze proberen het allemaal met wdr of hdr te compenseren. Maar bij geen van allen komt het ook maar in de buurt van je oog. Daar ben ik heel stellig in inderdaad.

Wat er precies met AP bij de ene brug wel gebeurt en bij de andere niet, dat weet ik niet. Wel lijkt het erger te zijn als de zon schijnt. Met bewolkt grijzig grauw weer had ik geen last van de brug op de A12 nét na Zevenhuizen. Met zonnig weer nu al 3 van de 3 keer gehad.
Toeval? Misschien...

Waarom ik fel reageer is weer die marketing machine van Tesla die beweert dat camera’s voor level 5 autonoom rijden voldoende zijn, omdat die hetzelfde waarnemen als je ogen. Dat is gewoon onjuist. Zelfs de modernste full frame sensor heeft een dynamisch bereik dat niet in de buurt komt van ons menselijk oog.

Misschien ligt het gevoel van meer phantom brakes wel niet bij de laatste software update, maar bij het mooiere weer, meer zon en een groter verschil in lichtsterkte bij zon en bruggen.

Een aanname, ik weet het. Ik moet ook zeggen dat ik sinds Corona vooral de weg op ga met lekker weer -en mocht het gerelateerd zijn- daardoor het gevoel heb dat AP steeds slechter wordt met phantom brakes.

De echte phantom brakes heb ik niet zo vaak, maar je merkt soms ook (vaak bij bruggen) dat AP even twijfelt. Heel even gas inhouden voor een fractie van een seconde en daarna weer door. Waar zou dat door komen?

Hoeveel camera’s heeft tesla in de voorkant zitten? Je hebt ongeveer 3 full frame sensors nodig om het menselijk oog te evenaren. Die zullen ze niet gebruiken, dus ongeveer 5 kleinere moderne camera sensoren. Dan zouden ze met een sensor met 6 stops dynamisch bereik 5 beelden met 6 stops verschil tussen de sensoren, die beelden samen moeten voegen om hetzelfde te zien met camera’s als met het oog.

Maar ik ben toch wel heel benieuwd wat de camera nou exact waarneemt bij zo’n brug met phantom brake. Wat “ziet” de auto waardoor hij besluit te remmen?

• DaCoTa
BlakHawk schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 09:31:
[...]
Maar ik ben toch wel heel benieuwd wat de camera nou exact waarneemt bij zo’n brug met phantom brake. Wat “ziet” de auto waardoor hij besluit te remmen?
Het lijkt erop dat in deze instantie juist de radar (de gele dots) ruis geeft waar de auto op reageert:
Zijn de bruggen waar mensen vaak phantom brakes ervaren bruggen die diagonaal over de weg gaan?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• pimk
  • Laatst online: 05-06 16:13
Wat ik nog steeds niet begrijp is dat de app niet ook een ingebouwde (link) naar navigatie heeft, die gewoon net als in de auto aan kan geven of je je bestemming gaat halen of niet.

En in that topic, wanneer gaat Tesla/Google maps ooit de tussenpunten inbouwen, zodat je gewoon een route via een lader op je route kunt plannen.

Als laatste, fijn dat we nu ook destinaties chargers kunnen zien, maar als ik dat vanuit de app doe, is de dichtstbijzijnde 20 km ver. Really?!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Inspired
pimk schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 12:13:
Wat ik nog steeds niet begrijp is dat de app niet ook een ingebouwde (link) naar navigatie heeft, die gewoon net als in de auto aan kan geven of je je bestemming gaat halen of niet.
Wanneer zou je dit willen gebruiken? Zie het nut er niet echt van.
En in that topic, wanneer gaat Tesla/Google maps ooit de tussenpunten inbouwen, zodat je gewoon een route via een lader op je route kunt plannen.
In Google Maps kan dit al een hele tijd. In de Tesla Nav niet inderdaad. Het ook niet veel met Google te maken op gebied van routeplanning. Waypoints mag wel een keer komen ja. Niet dat ik er nu zoveel gebruik van zou maken.
Als laatste, fijn dat we nu ook destinaties chargers kunnen zien, maar als ik dat vanuit de app doe, is de dichtstbijzijnde 20 km ver. Really?!
Dat zijn alleen echt de Tesla destination chargers. Niet alle publieke palen oid.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Discipline
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 22:51
*knip*

Elon O+

Geef de volgende keer een samenvatting of toelichting in plaats van alleen de link te posten. Op deze manier is het niet duidelijk waarom iemand het artikel waar je naar linkt moet lezen en dat is dus ongewenst. Bovendien moet je de volledige link gebruiken, geen tips geven om de paywall te omzeilen.

[Voor 85% gewijzigd door tweakduke op 24-05-2020 15:43]

Tesla PYD+ reservation

• pimk
  • Laatst online: 05-06 16:13
Inspired schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 12:20:
[...]

Wanneer zou je dit willen gebruiken? Zie het nut er niet echt van.

Plannen. Van tevoren weten of ik kan plannen op de reistijd of dat ik laadtijd in moet bouwen

[...]

In Google Maps kan dit al een hele tijd. In de Tesla Nav niet inderdaad. Het ook niet veel met Google te maken op gebied van routeplanning. Waypoints mag wel een keer komen ja. Niet dat ik er nu zoveel gebruik van zou maken.

Fijn om onderweg nog even wat te eten op te kunnen pikken. Ik ben vaak laat thuis
[...]

Dat zijn alleen echt de Tesla destination chargers. Niet alle publieke palen oid.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online
Ik kan het helaas niet testen, wegens gebrek aan het onderwerp :p Dus:

Past er een, volwassen, fiets achter in de Model S? Ik heb heb deze https://www.12gobiking.nl/sensa-campagna-24-2020 gekocht en ben benieuwd of ik de C4 Picasso van mijn pa moet lenen of niet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

PWM schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 11:11:

Past er een, volwassen, fiets achter in de Model S? Ik heb heb deze https://www.12gobiking.nl/sensa-campagna-24-2020 gekocht en ben benieuwd of ik de C4 Picasso van mijn pa moet lenen of niet.
Hier op GoT verwachten we wel dat je zelf wat moeite doet ;)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 04-06 11:22

3x3

Cybertruck-pron :o

Zou toch mooi zijn als deze auto ook in Europa wordt toegelaten.

| live and give like no one else |

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wimpie
  • Registratie: september 1999
  • Niet online
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 11:24:
[...]

Hier op GoT verwachten we wel dat je zelf wat moeite doet ;)
[Twitter]
Inderdaad! Dan had je gezien dat zo'n Elby 26" wielen heeft. Een MTB of racefiets past prima achterin de Model S, een stadsfiets wordt denk ik krap. Heb het nog niet geprobeerd.

Divide and conquer.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
PWM schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 11:11:

Neem een dekentje mee voor het geval die uitsteekt. Ik heb zelf een tafel van 190x90 achterin gehad (gedemonteerde poten). Hij kon er wel in, maar met de kofferbak open zat iets comfortabeler. Enige nadeel is geen cruise control..

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PhilipCl
  • Registratie: februari 2020
  • Laatst online: 06-06 12:23
CyBeRSPiN schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 16:56:

... het niet ervaren als "onbetaald beta testen".
Ik rij weliswaar geen Tesla, heb het wel overwogen, maar toch niet gedaan ... ik heb gewoon een bedenking bij het een en het ander, zoals 6.400 euro ophoesten voor een optie dat niet tot matig werkt, spreekt mij echt wel niet aan en dit bedrag ophoesten kan je moeilijk omschrijven als "onbetaald" beta testen! 7(8)7

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PhilipCl
[...]

Zo een klanten moet je natuurlijk zien te vinden, die met de smile 6.400 euro betalen om deel te kunnen uitmaken van een innovatief project! Daarom heb ik ook oneindig veel respect voor Mr. Musk _/-\o_ een ander merk zou het niet voor mekaar krijgen. En tegen dat de ontwikkeling uiteindelijk op punt staat is men 5 wagens verder ... en uiteraard heeft men 5 x 6.400 € geincasseerd! Een business model waar men heel goed heeft over nagedacht! _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Inspired
PhilipCl schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 14:56:
[...]

Zo een klanten moet je natuurlijk zien te vinden, die met de smile 6.400 euro betalen om deel te kunnen uitmaken van een innovatief project! Daarom heb ik ook oneindig veel respect voor Mr. Musk _/-\o_ een ander merk zou het niet voor mekaar krijgen. En tegen dat de ontwikkeling uiteindelijk op punt staat is men 5 wagens verder ... en uiteraard heeft men 5 x 6.400 € geincasseerd! Een business model waar men heel goed heeft over nagedacht! _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Bij de Duits Premium merken kun je voor veel meer dan EUR 6400,- opties plussen met een nog grotere marge.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hatsjoe
PhilipCl schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 14:56:
[...]

Maar dat is dus het mooie, iedereen (ook diegenen zonder FSD) maken deel uit van de "fleet" die de autopilot modellen beter maken. Nieuwe features en tests draaien soms lange tijden in "shadow mode" waarbij de features alle FSD input krijgen (camera's en sensoren) en daar beslissingen over maken. Deze beslissingen worden niet echt uitgevoerd, maar wel opgeslagen/opgestuurd. Vandaar de naam "shadow mode". Hiervoor hoeft autopilot niet eens aan te staan.

Ik heb op dit moment zelf ook geen FSD omdat ik het nu het geld niet waard vind. Wie weet dat dat gaat veranderen wanneer de EU de regels versoepelt en Tesla de autopilot nog beter maakt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PhilipCl
Inspired schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 14:58:
[...]

Bij de Duits Premium merken kun je voor veel meer dan EUR 6400,- opties plussen met een nog grotere marge.
Heel juist, maar die werken dan wel allemaal!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PhilipCl
Hatsjoe schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 15:01:
[...]

Maar dat is dus het mooie, iedereen (ook diegenen zonder FSD) maken deel uit van de "fleet" die de autopilot modellen beter maken. Nieuwe features en tests draaien soms lange tijden in "shadow mode" waarbij de features alle FSD input krijgen (camera's en sensoren) en daar beslissingen over maken. Deze beslissingen worden niet echt uitgevoerd, maar wel opgeslagen/opgestuurd. Vandaar de naam "shadow mode". Hiervoor hoeft autopilot niet eens aan te staan.

Ik heb op dit moment zelf ook geen FSD omdat ik het nu het geld niet waard vind. Wie weet dat dat gaat veranderen wanneer de EU de regels versoepelt en Tesla de autopilot nog beter maakt.
Je bevestigt mijn punt, alhoewel velen nu net die technologie in de hemel prijzen, Tesla heeft zoveel voorsprong tov de concurrentie, maar dan toch zijn er velen die het nog niet het geld waard vinden. Dan zijn er echt wel merken die waarschijnlijk even ver zijn maar het niet wensen te implementeren, omdat het de kwaliteitsnormen niet haalt, men het nog te prematuur vindt.

Alé ik ga mij hier verder niet moeien hoor, ik heb geen Tesla, ik wilde maar kwijt dat ik het een raar fenomeen vind dat men zoveel geld wil betalen voor iets dat eigenlijk nog in de kinderschoenen staat.

;w

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Inspired
PhilipCl schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 15:29:
[...]

Heel juist, maar die werken dan wel allemaal!
FSD werkt ook wel. Zal alleen nog meer gaan kunnen in de toekomst. Al hebben we in de EU ook gewoon pech. Maar goed, je bent anti-Tesla. Dat is verder prima. Maar dan kun je inderdaad beter gewoon een EQC topic beginnen. Prima verder. Maar steeds van dit soort one-liners neerplempen draagt niet zoveel bij. We weten hoe je erin zit. Dat is duidelijk.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hatsjoe
PhilipCl schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 15:35:
[...]

Je bevestigt mijn punt, alhoewel velen nu net die technologie in de hemel prijzen, Tesla heeft zoveel voorsprong tov de concurrentie, maar dan toch zijn er velen die het nog niet het geld waard vinden. Dan zijn er echt wel merken die waarschijnlijk even ver zijn maar het niet wensen te implementeren, omdat het de kwaliteitsnormen niet haalt, men het nog te prematuur vindt.

Alé ik ga mij hier verder niet moeien hoor, ik heb geen Tesla, ik wilde maar kwijt dat ik het een raar fenomeen vind dat men zoveel geld wil betalen voor iets dat eigenlijk nog in de kinderschoenen staat.

;w
FSD werkt zeker wel, enkel wordt het nu zwaar beperkt door de regels van de EU. Als ik FSD in Europa kan gebruiken zoals in Amerika dan zou ik het zeker aangeschaft hebben. De technologie prijs ik ook zeker de hemel in, de houding van de Europse Unie omtrent FSD echter niet.

Daarnaast weet ik wel zeker dat concurrenten bij lange na niet zover zijn als Tesla. Volgens mij was het zelfs de CEO van VW die in een interne memo meldde zo'n 5 jaar achter te lopen op Tesla. Dat kom doordat Tesla een enorme vloot heeft rondrijden die dagelijks een enorme hoeveelheid data genereert. Daarmee kunnen de autopilot machine learning modellen snel getraind worden, iets dat geen enkele automaker op dit moment kan doen.
Pagina: 1 ... 13 14 15 Laatste

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True