Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Tassadar32
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 22:02
jefjef schreef op woensdag 22 april 2020 @ 10:22:
Na de laatste sw upgrade doet AP verrekt irritant! Wanneer AP is ingeschakeld en ik mijn beide handen op/in het stuur laat rusten blijft er om de zoveel tijd een irritante melding komen dat ik beide handen aan het stuur moet houden of dat ik het stuur moet gaan bewegen. Ondanks dat ik bewust mijn handen laat rusten op het stuur en zelfs meedraai
Tip: Niet meedraaien. Het stuur detecteert je handen door tegendruk dus als je mee gaat draaien voelt het stuur geen weerstand. Het beste werkt het als je een enkele hand aan een kant van het stuur laat "hangen" en het stuur je hand mee laat slepen. Heb hier nooit last van nags.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | Tesla Model 3 LR AWD +FSD | TNM Lolo 3.7kW

• aequitas
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 14:13
JamesB009 schreef op maandag 20 april 2020 @ 20:51:
[...]

Mijn kofferbak ging niet goed dicht (moest relatief hard dicht gooien), de mobiele service heeft dat heel netjes geregeld voor mij, gaat nu super soepel dicht.
Laatst mobiele service langs gehad om koplampen te stellen, maar dat kon ie niet doen moest in het service center gebeuren (hadden ze me ook eerder kunnen vertellen). Om toch nuttig te zijn besloot hij mijn kofferbak maar te stellen omdat dat een vaak voorkomend probleem was (nooit last van gehad, maar goed).
Toen ie weg was ging om de haverklap het alarm af. Gelukkig had ik opgelet en kon ik zelf de klep weer stellen zodat dat probleem verholpen was.
Eerste ervaring met mobiele service was dus niet helemaal positief.

• Stef87
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 13:23
Tassadar32 schreef op donderdag 23 april 2020 @ 07:52:
[...]

Tip: Niet meedraaien. Het stuur detecteert je handen door tegendruk dus als je mee gaat draaien voelt het stuur geen weerstand. Het beste werkt het als je een enkele hand aan een kant van het stuur laat "hangen" en het stuur je hand mee laat slepen. Heb hier nooit last van nags.
Dat doe ik ook idd. Alleen twee handen laten rusten op het stuur is praktisch niet “te doen”.

Linkerhand aan het stuur (linksonder) hangen gaat wel bijna altijd goed. Twee handen aan het stuur+autopilot is niet relaxt.

Skoda Citigo-E, Tesla Model 3. SE3500 met 4700wp & Daikin FTXM & Daikin 5kW Monoblock www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• Conifeer
  • Registratie: september 2019
  • Laatst online: 06-05 17:43
https://www.tennet.eu/nl/...-energiemarkt-van-morgen/

Kan dit Equigy-platform ook met de model 3, kan deze stroom terugleveren?

Zou best cool zijn

• Deveon
  • Registratie: december 2007
  • Niet online
Vandebron en Jedlix bied al vergelijkbare opties.

3.9 KW ZO/ZW / Atlantic Explorer V4 / GTE

• Inspired
  • Registratie: november 2018
  • Nu online
Conifeer schreef op donderdag 23 april 2020 @ 12:55:
https://www.tennet.eu/nl/...-energiemarkt-van-morgen/

Kan dit Equigy-platform ook met de model 3, kan deze stroom terugleveren?

Zou best cool zijn
Nee. Geen V2G ondersteuning. Helemaal nog geen Tesla's volgens mij? Wellicht omdat ze bang zijn dat ze teveel accu's moeten gaan vervangen onder garantie.

[Voor 14% gewijzigd door Inspired op 23-04-2020 14:29]

• Deveon
  • Niet online
Inspired schreef op donderdag 23 april 2020 @ 14:24:
[...]

Nee. Geen V2G ondersteuning. Helemaal nog geen Tesla's volgens mij? Wellicht omdat ze bang zijn dat ze teveel accu's moeten gaan vervangen onder garantie.
Volgens mij is terugleveren nog geen onderdeel van de CCS specificatie. Enkel met ChaDeMo is dat mogelijk (Outlander en Leaf). De angst voor batterij degradatie zal wel meevallen aangezien het een minimale belasting is binnen de optimale lading. Niemand zal de onderste 20% beschikbaar willen stellen en hierdoor is de kans juist kleiner dat je hem met een volle accu langdurig wegzet.

Ik verwacht eerder dat Tesla het in eigen hand wil houden met de Powerwall en Wall Charger (die inmiddels onderling kunnen communiceren). De samenwerking van Tesla en Vandebron is volgens mij ook niet meer dan dat Tesla’s API volledig open ligt. Misschien wel té open, aangezien ik best een derde partij mijn laadsessies wil laten beheren, maar ramen en deuren openen, starten en locatie opvragen gaat mij eigenlijk te ver. Nu hebben ze die toegang wel.

[Voor 25% gewijzigd door Deveon op 23-04-2020 15:28]

• DaCoTa
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 20:49
Now, that was fairly dramatic...

YouTube: Model Y E25: Glass Day at Munro

• CyBeRSPiN
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 21:27

CyBeRSPiN

sinds 2001

Is dat de nieuwe Entry Mode? ;)
Ziet er vrij normaal uit toch voor een autoruit die met een hamer bewerkt wordt? Of was er een sterkere ruit geclaimed?

[Voor 11% gewijzigd door CyBeRSPiN op 23-04-2020 16:55]

• BSoDed
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 15:20
RomeoJ schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 08:12:
[...]

Die HW3 upgrade wordt nog niet in NL actief uitgevoerd. Slechts enkele klanten in de US hebben deze upgrade gekregen.

En dit was tot een paar jaar terug het onderhoudsplan van een Tesla. Nu is dit niet meer van kracht en is deze informatie van de website gehaald:

[Afbeelding]
Ik heb inmiddels morgen een bevestigde afspraak (met een werkorder van EUR 0,00) voor het upgraden van mijn MS75D van HW2.5 naar 3.0 :9~ (wel FSD optie).

Schijnbaar i.i.g. beschikbaar voor S en X:
"Full Self-Driving Computer Retrofit (Model S and Model X Group 1)"

Aangevraagd via de service optie in de Tesla app; "Iets anders" en "upgrade to hardware 3.0" ingevuld.

Ben benieuwd naar de uitkomst morgen :)

• DaCoTa
CyBeRSPiN schreef op donderdag 23 april 2020 @ 16:54:
[...]

Is dat de nieuwe Entry Mode? ;)
Ziet er vrij normaal uit toch voor een autoruit die met een hamer bewerkt wordt? Of was er een sterkere ruit geclaimed?
Nee, het is om aan te tonen dat dit ander glas is dan het dak. Dit glas is niet gelamineerd, waardoor het uiteen valt in een soort grove korrels. Direct na het inslaan pakt hij een handjevol glaskorrels op en wrijft ermee in zijn handen om aan te tonen dat je je er niet aan kunt snijden.

Ik zou zeggen, kijk de hele serie, echt super interessant.

• RomeoJ
  • Registratie: mei 2003
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

BSoDed schreef op donderdag 23 april 2020 @ 23:01:
[...]

Ik heb inmiddels morgen een bevestigde afspraak (met een werkorder van EUR 0,00) voor het upgraden van mijn MS75D van HW2.5 naar 3.0 :9~ (wel FSD optie).

Schijnbaar i.i.g. beschikbaar voor S en X:
"Full Self-Driving Computer Retrofit (Model S and Model X Group 1)"

Aangevraagd via de service optie in de Tesla app; "Iets anders" en "upgrade to hardware 3.0" ingevuld.

Ben benieuwd naar de uitkomst morgen :)
Klopt! Ze zijn nu mondjesmaat begonnen met het upgraden van de FSD computer naar HW3.0. Zo ver ik kan lezen op het TMC forum is dat niet iedereen met een Model S en X (met FSD) gelijk deze upgrade kan laten uitvoeren – dat is puur op basis van beschikbaarheid van de HW3.0 computer en een stukje randomness.

Ben ook benieuwd hoe je service afspraak verloopt, houd ons op de hoogte! :)

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

• Floor-is
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 04-06 23:50
RomeoJ schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 07:28:
[...]

Klopt! Ze zijn nu mondjesmaat begonnen met het upgraden van de FSD computer naar HW3.0. Zo ver ik kan lezen op het TMC forum is dat niet iedereen met een Model S en X (met FSD) gelijk deze upgrade kan laten uitvoeren – dat is puur op basis van beschikbaarheid van de HW3.0 computer en een stukje randomness.

Ben ook benieuwd hoe je service afspraak verloopt, houd ons op de hoogte! :)
Ik heb HW2.5 in mijn (maand oude) Model 3.. Kan ik die ook laten upgraden eigenlijk?

If comedy is tragedy plus time, I need more time. But I'd really settle for less f*cking tragedy to be honest with you. (c) Jon Stewart, 2014 | Nog niet genoeg van me gehad? -> Check Met Nerds om Tafel Podcast

• RomeoJ
  • Niet online

RomeoJ

Floor-is schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 11:19:
[...]

Ik heb HW2.5 in mijn (maand oude) Model 3.. Kan ik die ook laten upgraden eigenlijk?
Dat kan, als je FSD hebt aangeschaft en Tesla in de cyclus is gekomen dat ze de Model 3's gaan upgraden. Nu zijn ze in de cyclus dat ze eerst de Model S en X gaan upgraden.

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

• Floor-is
RomeoJ schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 11:20:
[...]

Dat kan, als je FSD hebt aangeschaft en Tesla in de cyclus is gekomen dat ze de Model 3's gaan upgraden. Nu zijn ze in de cyclus dat ze eerst de Model S en X gaan updaten.
Ik heb FSD wel aan geschaft, het geleverd krijgen... Dat is een heel ander ding blijkt. :(

If comedy is tragedy plus time, I need more time. But I'd really settle for less f*cking tragedy to be honest with you. (c) Jon Stewart, 2014 | Nog niet genoeg van me gehad? -> Check Met Nerds om Tafel Podcast

• Schrobz
  • Registratie: september 2019
  • Laatst online: 19:43
Smobbo schreef op woensdag 22 april 2020 @ 11:35:
Ik merk ook dat hij iets sneller gaat piepen. De blauwe pulserende waarschuwing is korter zeg maar.
Hij piept soms zelfs al bij de (eerste?) ‘oefen lichte draaikracht uit op het stuur’ melding, en dan zijn de handjes rood i.p.v. groen. Erg irritant. De blauwe waarschuwing komt ook iets eerder lijkt het, maar die begint pas later te piepen.

• DaCoTa
Schrobz schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 17:12:
[...]

Hij piept soms zelfs al bij de (eerste?) ‘oefen lichte draaikracht uit op het stuur’ melding, en dan zijn de handjes rood i.p.v. groen. Erg irritant. De blauwe waarschuwing komt ook iets eerder lijkt het, maar die begint pas later te piepen.
Hij lijkt idd wat eerder te piepen, voordat er blauwe waarschuwingen te zien zijn lijkt het soms. Zal binnenkort wel weer aangepast worden.

• pimk
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 16:13
Wat dan wel weer fijn is dat het erop lijkt dat de geldende maximumsnelheden nu eindelijk verwerkt zijn.
Alhoewel het me nog steeds verbaast dat er ook nog discrepanties zijn, en dat Google maps (voor zover ik weet) geen mogelijkheid biedt om correcties aan te melden.

Waarom zou je zoiets toch niet doen? Op die manier was TT altijd wel rap bij de tijd...

• Inspired
  • Nu online
pimk schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 10:08:
Wat dan wel weer fijn is dat het erop lijkt dat de geldende maximumsnelheden nu eindelijk verwerkt zijn.
Alhoewel het me nog steeds verbaast dat er ook nog discrepanties zijn, en dat Google maps (voor zover ik weet) geen mogelijkheid biedt om correcties aan te melden.

Waarom zou je zoiets toch niet doen? Op die manier was TT altijd wel rap bij de tijd...
Info komt ook niet van Google helaas.

• JamesB009
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 09:54

JamesB009

Sjimmeh!!

pimk schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 10:08:

Inderdaad, werd wel eens tijd.
Ik snap eerlijk gezegd niet waarom dit soort dingen zo lang moeten duren. Ruim van te voren aangekondigd, tijd zat om het aan te passen en te pushen. :)

1337 | RLVANT | Canon EOS 5D Mark II + 500D | 70-200 F4 L IS | 100mm L F2.8 IS macro | 17-40 F4 L | 50mm F1.8

• DaCoTa
JamesB009 schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 11:02:
[...]

Inderdaad, werd wel eens tijd.
Ik snap eerlijk gezegd niet waarom dit soort dingen zo lang moeten duren. Ruim van te voren aangekondigd, tijd zat om het aan te passen en te pushen. :)
Als je ooit in een softwarebedrijf hebt gewerkt, is dit heel logisch.

• JamesB009
  • Registratie: juni 2008

JamesB009

Sjimmeh!!

DaCoTa schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 11:13:
[...]

Als je ooit in een softwarebedrijf hebt gewerkt, is dit heel logisch.
Nou sorry, dat zie ik echt wel anders.

Het is geen software aanpassing, het is puur data. Hoe hard mag je op welke weg. Die data zouden ze in mijn ogen snel moeten kunnen aanpassen.

Als het nou een nieuwe feature was ben ik het met je eens, dat heeft tijd nodig, review, rework, release bla bla. Maar dit is gewoon een getal veranderen hoe hard je mag, vind ik echt wel iets anders.

1337 | RLVANT | Canon EOS 5D Mark II + 500D | 70-200 F4 L IS | 100mm L F2.8 IS macro | 17-40 F4 L | 50mm F1.8

• DaCoTa
JamesB009 schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 11:15:
[...]
Nou sorry, dat zie ik echt wel anders.

Het is geen software aanpassing, het is puur data. Hoe hard mag je op welke weg. Die data zouden ze in mijn ogen snel moeten kunnen aanpassen.

Als het nou een nieuwe feature was ben ik het met je eens, dat heeft tijd nodig, review, rework, release bla bla. Maar dit is gewoon een getal veranderen hoe hard je mag, vind ik echt wel iets anders.
De 100 limiet is - denk ik - anders geimplementeerd. MIjn vermoeden is dat ze dit als harde limiet in de software ingebouwd hebben voor Nederland. Waarom denk ik dat? Omdat hij anders reageerd dan andere snelheidswisselingen.

Voorheen had ik op de snelweg nml. nooit dat hij zelf naar een andere vMax ging. Ik rij meestal +5, dus voorheen 105, 125 of 135. En dat bleef hij doen, ook al veranderde de vMax, en ook als de auto op de hoogte was van de andere vMax. Alleen als je naar stukken gaat waar hij een harde max heeft (waar je niet overheen mag) dan ging hij zelf omlaag.

Nu is het anders, op sommige stukken als ik hem op 105 heb staan, zet hij hem zelf opeens terug naar 100. Dat lijkt niet op een wijziging die door andere data komt, maar op een softwarematige override.

Tweede punt is dat dit veranderd is in een bepaalde software versie, dus niet met kaartdata. Er was nml. geen nieuwe kaartdata, maar ook niet aan de Tesla server side kaartdata, want dat zou het voor iedereen tegelijkertijd veranderd zijn.

Mijn vermoeden is dat ze ervoor gekozen hebben om het zo op te lossen omdat de kaartdata aanpassen meer werk was, of dat ze met kaartdata updates op een andere release schema zitten waardoor het nog langer zou duren. Dan is dit een soort van ok tussenoplossing die relatief snel (of in ieder geval sneller) de deur uit kon.

Disclaimer: ik heb heel mijn leven bij softwarebedrijven gewerkt. ;)

• MrBasta
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 14:50
DaCoTa schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 11:26:
[...]

De 100 limiet is - denk ik - anders geïmplementeerd. Mijn vermoeden is dat ze dit als harde limiet in de software ingebouwd hebben voor Nederland. Waarom denk ik dat? Omdat hij anders reageert dan andere snelheidswisselingen.

Voorheen had ik op de snelweg nml. nooit dat hij zelf naar een andere vMax ging. Ik rij meestal +5, dus voorheen 105, 125 of 135. En dat bleef hij doen, ook al veranderde de vMax, en ook als de auto op de hoogte was van de andere vMax. Alleen als je naar stukken gaat waar hij een harde max heeft (waar je niet overheen mag) dan ging hij zelf omlaag.

Nu is het anders, op sommige stukken als ik hem op 105 heb staan, zet hij hem zelf opeens terug naar 100. Dat lijkt niet op een wijziging die door andere data komt, maar op een softwarematige override.

Tweede punt is dat dit veranderd is in een bepaalde software versie, dus niet met kaartdata. Er was nml. geen nieuwe kaartdata, maar ook niet aan de Tesla server side kaartdata, want dat zou het voor iedereen tegelijkertijd veranderd zijn.

Mijn vermoeden is dat ze ervoor gekozen hebben om het zo op te lossen omdat de kaartdata aanpassen meer werk was, of dat ze met kaartdata updates op een andere release schema zitten waardoor het nog langer zou duren. Dan is dit een soort van ok tussenoplossing die relatief snel (of in ieder geval sneller) de deur uit kon.

Disclaimer: ik heb heel mijn leven bij softwarebedrijven gewerkt. ;)
Alleen, ik merk die harde limiet ook bij 80 wegen. Hier op een provinciale weg kan ik de AP niet boven 80 km/h instellen - wat weer niks te maken heeft met de snelheidslimiet op de snelwegen.

• DaCoTa
MrBasta schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 11:41:
[...]

Alleen, ik merk die harde limiet ook bij 80 wegen. Hier op een provinciale weg kan ik de AP niet boven 80 km/h instellen - wat weer niks te maken heeft met de snelheidslimiet op de snelwegen.
Ja dat klopt, maar voor deze wijziging was het gedrag op de snelweg anders. Dus het lijkt erop alsof een deel van dat gedrag nu op snelwegen ook toegepast hebben, gezien hij soms zelf naar 100 gaat. Verschil is wel dat je er dan wel weer overheen mag, wat bij 80 en 50 wegen vaak niet kan. Hence: softwarematige aanpassing en geen kaarten aanpassing.

• hibird1
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 09:29
Sorry verkeerde topic 8)7

[Voor 94% gewijzigd door hibird1 op 28-04-2020 12:51]

• pimk
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 16:13
Blijft nog steeds mijn opmerking dat de TT manier van werken (laat gebruikers wijzigingen voorstellen en als er voldoende meldingen op dezelfde plek binnen komen, voeren we 'm door in de kaartupdate) echt zou helpen.

Net als een beetje rekening houden met de route als ik de AP gebruik.
Met 50 km/h over een rotonde kán wel, maar echt comfi is het niet...

• michaelvt
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 09:58

michaelvt

Tweaky Gonzalez

Tesla liefhebbers, een vraag die ik nergens terug kan vinden. Stel ik zou nu een Tesla M3 LR gaan leasen (via leaseplan) en bestellen zonder FSD (vanwege leasebudget) is het dan mogelijk om deze later zelf nog aan te schaffen via de app/shop? Ik lees wisselende antwoorden.. wie kan mij verlossen :) ?

• Inspired
  • Nu online
michaelvt schreef op woensdag 29 april 2020 @ 17:51:
Tesla liefhebbers, een vraag die ik nergens terug kan vinden. Stel ik zou nu een Tesla M3 LR gaan leasen (via leaseplan) en bestellen zonder FSD (vanwege leasebudget) is het dan mogelijk om deze later zelf nog aan te schaffen via de app/shop? Ik lees wisselende antwoorden.. wie kan mij verlossen :) ?
Ik kan inmiddels zelf geen upgrades meer kopen via app of account bij een LeasePlan auto. Maar als je LeasePlan vraagt willen ze vast wel helpen. Restwaarde van de auto gaat gratis omhoog voor ze.

• OMX2000
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 16:42

OMX2000

By any means necessary...

Inspired schreef op woensdag 29 april 2020 @ 18:14:
[...]

Ik kan inmiddels zelf geen upgrades meer kopen via app of account bij een LeasePlan auto. Maar als je LeasePlan vraagt willen ze vast wel helpen. Restwaarde van de auto gaat gratis omhoog voor ze.
Die restwaarde gaat niet per se omhoog, en mijn leasemij zou gewoon FSD volledig afschrijven. En of FSD gekoppeld is aan de auto is bij Tesla ook niet altijd even duidelijk.

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

• GeeMoney
  • Laatst online: 21:31
Geen idee hoe ik eraan kom maar in mijn tijdlijn verschijnen filmpjes van Model Y’s die afgeleverd zijn maar ook daar zijn nog behoorlijk wat op en aanmerkingen (wederom) over de kwaliteit en aansluiting van panelen. Er is tevens weer een nieuwe shortlist voor ontvangst gemaakt.

Belangrijkste punten die opvallen tov de “bekende” lijst:
* Kofferbak die niet sluit. (lijkt gesloten maar is het niet)
* achterlichten lopen niet goed over naar de klep
* achterbank die wel plat gaat maar losse delen kunnen niet goed omhoog

Daarnaast veel lak schades en viezigheid op voornamelijk dak en zijwangen.
Het lijkt dus niet in alle gevallen verbeterd helaas.
De Y’s van NL komen pas als de fabriek in Duitsland draait?

[Voor 4% gewijzigd door GeeMoney op 29-04-2020 18:46]

2017 touchbar MBPr i7-2.8Ghz, 16GB, 1TB SSD, 4GB Radeon 560. LG27UD88-W

• Inspired
  • Nu online
OMX2000 schreef op woensdag 29 april 2020 @ 18:32:
[...]

Die restwaarde gaat niet per se omhoog, en mijn leasemij zou gewoon FSD volledig afschrijven. En of FSD gekoppeld is aan de auto is bij Tesla ook niet altijd even duidelijk.
Tuurlijk gaat de restwaarde omhoog. FSD schrijven ze ook niet helemaal af. En in dit geval krijgen ze FSD voor niks.

@GeeMoney had ook niet echt veel anders verwacht. Blijft wat rush werk. Denk dat er ook wel Ys komen eerst uit de US voor Europa?

[Voor 13% gewijzigd door Inspired op 29-04-2020 19:18]

• bottom line
  • Nu online
Inspired schreef op woensdag 29 april 2020 @ 19:17:
[...]

Denk dat er ook wel Ys komen eerst uit de US voor Europa?
Volgens mij enkel degene die in de showroom gaan komen te staan ;)

• RichieB
  • Nu online
OMX2000 schreef op woensdag 29 april 2020 @ 18:32:
[...]
Die restwaarde gaat niet per se omhoog, en mijn leasemij zou gewoon FSD volledig afschrijven.
De meeste leasemaatschappijen zullen opties zoals FSD volledig door de klant laten betalen. Dat betekent niet dat de opties volledig worden afgeschreven. De restwaarde gaat wel degelijk omhoog. Dit is gewoon extra winst voor de leasemaatschappij.
En of FSD gekoppeld is aan de auto is bij Tesla ook niet altijd even duidelijk.
Dat is wel duidelijk: FSD is gekoppeld aan de auto.

• Who Am I?
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 09:29
https://www.teslarati.com...q1-2020-earnings-results/

https://electrek.co/2020/04/29/tesla-tsla-q1-2020-results/

HIGHLIGHTS
  • $1.8B increase in our cash and cash equivalents in Q1 to $8.1B
  • Operating cash flow less capex (free cash flow) negative $895M in Q1 (of which $981M outflow due to inventory growth)
  • $283M GAAP operating income; 4.7% operating margin in Q1
  • $16M GAAP net income; $227M non-GAAP net income (ex-SBC) in Q1
  • Gross margin at Giga Shanghai approaching level of US-made Model 3
  • Model Y gross margin positive in Q1

[Voor 18% gewijzigd door Who Am I? op 29-04-2020 22:51]

Sony A77II +A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sigma 18-35mm f1.8 ART, Tamron SP 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

• bottom line
  • Nu online
25,5% gross margin per verkochte auto.
Gaat toch serieus in wat elke andere autofabrikant verkondigt.

• PhilipCl
  • Registratie: februari 2020
  • Laatst online: 10:44
Ik zag dit bericht de revue passeren en dacht, dit gooi ik in de groep 😏
FSD, of Full Self Driving, is een functie die beschikbaar is op alle nieuwe Teslas voor 6.400 € - indien vooraf gekocht. Het kost meer als het later wordt toegevoegd. Elon Musk zegt dat de prijs in de toekomst aanzienlijk zal stijgen. Dat komt omdat elke nieuwe mogelijkheid die wordt toegevoegd, Tesla-auto's waardevoller worden in vergelijking met het auto-industriepakket, en wanneer het systeem volledig is geactiveerd, kunnen eigenaren hun auto's als chauffeurloze taxi's opsturen als onderdeel van het Tesla-netwerk en daar inkomsten uit genereren.
https://cleantechnica.com...ded-in-tesla-source-code/

Wat is Tesla hiermee van plan, wat met de FDS optie, is dit gelinked aan de auto of is het gebruiksrecht tot zolang de koper eigenaar van de wagen blijft en wat gebeurd er bij verkoop, heeft de nieuwe eigenaar hier geen recht meer op? Verdwijnt die optie dan? Dan heeft dit toch een enorme waardevermindering tot gevolg ...

• Inspired
  • Nu online
@PhilipCl ja, FSD zit aan de auto vast. Blijft bij verkoop (op dit moment) erop zitten. Dat artikel gaat erover dat ze iets in de code hebben gevonden inzake pay as you go. Wellicht voor leaserijders een optie of mensen die FSD alleen wensen voor lange ritten. Zeg EUR 150,- per maand.

• BCC
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 20:39
@PhilipCl of dit is om dingen als deelautos te bootstrappen. Het is software dus er Zullen geheid nieuwe abbos komen als - gratis FSD als je x uur per dag je Tesla beschikbaar stelt voor ritten van derden.

Mijn Tesla staat hier al 6 weken stil, dus ik hoop van we :)

[Voor 13% gewijzigd door BCC op 30-04-2020 07:36]

• PhilipCl
Inspired schreef op donderdag 30 april 2020 @ 07:32:
@PhilipCl ja, FSD zit aan de auto vast. Blijft bij verkoop (op dit moment) erop zitten. Dat artikel gaat erover dat ze iets in de code hebben gevonden inzake pay as you go. Wellicht voor leaserijders een optie of mensen die FSD alleen wensen voor lange ritten. Zeg EUR 150,- per maand.
In de Amerikaanse media zijn er nochtans artikelen te vinden die je tegenspreken!

https://observer.com/2020...ftware-updates-jailbreak/

Wat zeggen de kleine lettertjes in de licentievoorwaarden van Tesla hieromtrent?

• PhilipCl
BCC schreef op donderdag 30 april 2020 @ 07:34:
@PhilipCl of dit is om dingen als deelautos te bootstrappen. Het is software dus er Zullen geheid nieuwe abbos komen als - gratis FSD als je x uur per dag je Tesla beschikbaar stelt voor ritten van derden.

Mijn Tesla staat hier al 6 weken stil, dus ik hoop van we :)
Ga jij echt je auto uitlenen aan derden, wat ga je doen als ze je Tesla in de prak rijden? Of wat minder overdreven hem terugbrengen met schade, kras of zo ...

• Inspired
  • Nu online
@PhilipCl dat zijn gevallen waar er nooit voor betaald is. Dat Tesla remote zaken kan uitschakelen is toch ook geen nieuws.

Elon heeft wel eens geroepen dat op termijn auto’s alleen als robotaxi ingezet gaan worden. En dat “wij” niet meer een auto kunnen kopen. Zal allemaal niet zo snel gaan. Al helemaal niet in Europa.

• bottom line
  • Nu online
PhilipCl schreef op donderdag 30 april 2020 @ 07:40:
[...]

In de Amerikaanse media zijn er nochtans artikelen te vinden die je tegenspreken!

Wat zeggen de kleine lettertjes in de licentievoorwaarden van Tesla hieromtrent?
Amerikaanse media? Observer? Jou bron lijkt me gewoon een blogje van iemand.
Ik kan ook bronnen vinden die bewijzen dat de aarde plat is op die manier.

• PhilipCl
bottom line schreef op donderdag 30 april 2020 @ 07:53:
[...]

Amerikaanse media? Observer? Jou bron lijkt me gewoon een blogje van iemand.
Ik kan ook bronnen vinden die bewijzen dat de aarde plat is op die manier.
Ge moet u niet aangevallen voelen, ik stel gewoon een vraag!

• bottom line
  • Nu online
PhilipCl schreef op donderdag 30 april 2020 @ 07:59:
[...]

Ge moet u niet aangevallen voelen, ik stel gewoon een vraag!
Jij komt met een claim dat iemand hier praatjes verkoopt, want met jou bron heb je tegenbewijs ;)

FSD is een optie bij een auto, dus hangt vast aan die auto.

• PhilipCl
bottom line schreef op donderdag 30 april 2020 @ 08:32:
[...]

Jij komt met een claim dat iemand hier praatjes verkoopt, want met jou bron heb je tegenbewijs ;)

Laat maar zitten, een vraag stellen die tegen de haren in strijkt is nog altijd een moeilijke bevalling in de Tesla gemeenschap. Ik had het moeten weten!

• RomeoJ
  • Niet online

RomeoJ

bottom line schreef op donderdag 30 april 2020 @ 08:32:
[...]

Klopt. Het artikel wat @PhilipCl aanhaalt is anders in mijn optiek, daar wordt niet "zomaar" FSD gewiped.

Bijvoorbeeld in het geval van die Model S uit het artikel, waar FSD oorspronkelijk op aangeschaft was, maar door een wet aldaar is de koop ontbonden vanwege de "yellow borders" op het scherm, en moest Tesla deze auto dus gaan veilen.

Zelf vind ik dit geen hele rare of vreemde gang van zaken verder, Tesla heeft de auto vanwege die wet verplicht terug moeten innemen, en tijdens dat proces kunnen ze inderdaad besluiten om de opties die de oorspronkelijke eigenaar gekocht had, ongedaan te maken. De koop is namelijk gewoon ontbonden en de oorspronkelijke eigenaar heeft zijn geld (vermoedelijk volledig) teruggekregen.

• RomeoJ
  • Niet online

RomeoJ

PhilipCl schreef op donderdag 30 april 2020 @ 08:41:
[...]

Laat maar zitten, een vraag stellen die tegen de haren in strijkt is nog altijd een moeilijke bevalling in de Tesla gemeenschap. Ik had het moeten weten!
Waarom deze reactie? Het artikel wat je post is in deze zin anders dan dat je in eerste instantie schetst in mijn optiek, namelijk dat Tesla zomaar features van een auto gaat wipen. Zie mijn reactie hierboven.

• Deveon
  • Niet online
PhilipCl schreef op donderdag 30 april 2020 @ 07:43:
[...]

Ga jij echt je auto uitlenen aan derden, wat ga je doen als ze je Tesla in de prak rijden? Of wat minder overdreven hem terugbrengen met schade, kras of zo ...
Gelukkig is een Tesla vol geramd met camera's en wil Tesla zelf ook de verzekeringsmarkt betreden. Bij Snappcar is een all-risk verzekering ook standaard bij verhuur van je eigen auto. Dit is direct een prettig ontzorging van de verhuurder en zorgt dat Tesla een grotere marge kan pakken. Persoonlijk zou ik mij meer zorgen maken om kleine zaken zoals stank en vlekken, want dat éne cameraatje aan de binnenkant kan nooit alles zien.

• PhilipCl
Deveon schreef op donderdag 30 april 2020 @ 08:58:
[...]

Gelukkig is een Tesla vol geramd met camera's en wil Tesla zelf ook de verzekeringsmarkt betreden. Bij Snappcar is een all-risk verzekering ook standaard bij verhuur van je eigen auto. Dit is direct een prettig ontzorging van de verhuurder en zorgt dat Tesla een grotere marge kan pakken. Persoonlijk zou ik mij meer zorgen maken om kleine zaken zoals stank en vlekken, want dat éne cameraatje aan de binnenkant kan nooit alles zien.
Ok, ken snappcar niet, interessant. En wat met verkeersboetes, fout parkeren, snelheidsovertredingen, etc ... die dingen komen pas later bij je toe, hoe ga je dat verhalen bij diegene die de auto gebruikt heeft? Is daar ook een oplossing voor?

• Deveon
  • Niet online
PhilipCl schreef op donderdag 30 april 2020 @ 09:12:
[...]

Ok, ken snappcar niet, interessant. En wat met verkeersboetes, fout parkeren, snelheidsovertredingen, etc ... die dingen komen pas later bij je toe, hoe ga je dat verhalen bij diegene die de auto gebruikt heeft? Is daar ook een oplossing voor?
Je bedoelt een formuliertje zoals je bij de dealer tekent voor een proefrit? Dat staat vast wel in de huurovereenkomst.

• BCC
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 20:39
PhilipCl schreef op donderdag 30 april 2020 @ 07:43:
[...]

Ja? Hij is toch al all risk verzekerd via Tesla zelf. Het lijkt me best tof als m’n auto geld verdient ipv kost :)

[Voor 8% gewijzigd door BCC op 30-04-2020 10:06]

• ybos
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 18:34
PhilipCl schreef op donderdag 30 april 2020 @ 09:12:
[...]

De bedoeling is dat de auto zelf rijdt, niet diegene aan wie je hem uitleent.
Dus, geen verkeersovertredingen, geen foutparkeren, want de auto zet de mensen af en rijdt weer weg.

In geval van FSD vind ik het trouwens raar vinden dat dit aan de auto zit.
De kopers van het eerste uur wisten dat de FSD waarschijnlijk nog lang zou duren, als het dan niet aan je account zit maar aan de auto, weet je toch min of meer dat je geld aan het weggooien bent :?

Flink geld betalen voor een optie die WELLICHT in de toekomst gaat werken, hoort naar mijn mening niet aan een auto gekoppeld te zetten. Een andere kleur lak, dikke wielen of trekhaak is logischer.

• Smobbo
  • Registratie: december 2009
  • Nu online
ybos schreef op donderdag 30 april 2020 @ 10:28:
[...]

In geval van FSD vind ik het trouwens raar vinden dat dit aan de auto zit.
De kopers van het eerste uur wisten dat de FSD waarschijnlijk nog lang zou duren, als het dan niet aan je account zit maar aan de auto, weet je toch min of meer dat je geld aan het weggooien bent :?

Flink geld betalen voor een optie die WELLICHT in de toekomst gaat werken, hoort naar mijn mening niet aan een auto gekoppeld te zetten. Een andere kleur lak, dikke wielen of trekhaak is logischer.
Dat is ook waarom de meeste leaserijders (mijzelf incluis) er voor kiezen om FSD niet te nemen.
Toen ik moest kiezen was FSD net omhoog gegaan naar iets van 5k, dat was voor mij al teveel om het aan te vinken.
Ik rij er 3,5-4 jaar mee, in die tijd verwacht ik nog geen grote sprongen. Veel meer dan over de snelweg rijden met FSD zie ik nog niet gebeuren. Maarja, wie weet heb ik het helemaal mis :)

• PhilipCl
ybos schreef op donderdag 30 april 2020 @ 10:28:
[...]

De bedoeling is dat de auto zelf rijdt, niet diegene aan wie je hem uitleent.
Dus, geen verkeersovertredingen, geen foutparkeren, want de auto zet de mensen af en rijdt weer weg.
Ha ok, dit is momenteel beschikbaar in SF Movies only ... maw, alvorens dit technisch mogelijk zal zijn, is de auto waarschijnlijk al heel lang vervangen door een nieuw model; en dan hebben we het nog niet over de wetgeving. Ik twijfel er niet aan dat dit ooit zal komen, maar wanneer, nog een jaartje of 10, 20 ... en daarvoor zijn er dus mensen die 6.400 euro op tafel leggen ... zoals we in Vlaanderen zeggen, zot zijn doet blijkbaar geen zeer, het jeukt alleen maar wat!

• DaCoTa
[...]

Volgens mij kunnen ze FSD eraf halen als Tesla zelf de koper is van een tweedehands auto. Ik heb idd ook een keer een artikel gelezen dat dit bij een gewone verkoop was gebeurd, maar dat leek achteraf een vergissing en is weer hersteld.

• bottom line
  • Nu online
PhilipCl schreef op donderdag 30 april 2020 @ 08:41:
[...]

Met je vraag is er geen enkel probleem... Die was gewoon neutraal.

Maar je had al lang je artikel als basis waarschijnlijk, zodat je met de eerste reactie die erop kwam, hiermee kon zwaaien.
Of wat denk je dan? Tesla rijders verkopen altijd onzin, ik vertrouw liever op een blogje van 1 persoon die een verhaaltje vertelt over een gebeurtenis waar hij nog niet eens iets mee te maken heeft.
[...]
Begin dan ineens met dat artikel met een oprechte vraag van: Ik dacht dat FSD gekoppeld is aan een auto, hoe komt het dan dat dit gebeurt is?
Dan is het voor iedereen duidelijk

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RF1000
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 15:23

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Floor-is
Ik vind hem fan-tas-tisch hoewel ik de details niet aandachtig heb bekeken. Het geld niet waard, maar ach :P

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bl4ckviper
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 20:29

Bl4ckviper

BlaBlaBla

Mijn model x staat bij de schade hersteller en een wordt ook meteen een band vervangen zit een prop in ivm lek door een schroef. Echter zie ik nu in de app "Auto in gebruik" staan, ik dacht dat alleen Tesla zelf dit doet bij onderhoud. Is dit normaal bij schade herstel?
Ik krijg wel notificaties want blijkbaar zijn er mee gaan rijden, kreeg een melding dat de auto binnen 5km per uur van het ingestelde limiet kwam.

Be fast .... Be furious....

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
@Bl4ckviper Is het een Tesla Bodyshop?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bl4ckviper

Bl4ckviper

BlaBlaBla

Tesla approved bodyshop ja.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RomeoJ
  • Niet online

RomeoJ

@Bl4ckviper Dat is niet 'standaard' nee, maar ze kunnen het vrij eenvoudig uitvoeren door een servicecode in te geven in het Tesla menu (5 keer snel tappen op het Tesla logo geeft een inputprompt, of juist 5 seconden vasthouden – iets in die strekking in ieder geval).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Bl4ckviper schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 16:07:
[...]

Tesla approved bodyshop ja.
Die kunnen dat inderdaad ook. Tesla voert dit soort reparaties zelf niet uit en brengen ze ook naar de TAB.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• ybos
bottom line schreef op donderdag 30 april 2020 @ 13:15:
[...]

Met je vraag is er geen enkel probleem... Die was gewoon neutraal.

Maar je had al lang je artikel als basis waarschijnlijk, zodat je met de eerste reactie die erop kwam, hiermee kon zwaaien.
Of wat denk je dan? Tesla rijders verkopen altijd onzin, ik vertrouw liever op een blogje van 1 persoon die een verhaaltje vertelt over een gebeurtenis waar hij nog niet eens iets mee te maken heeft.

[...]

Begin dan ineens met dat artikel met een oprechte vraag van: Ik dacht dat FSD gekoppeld is aan een auto, hoe komt het dan dat dit gebeurt is?
Dan is het voor iedereen duidelijk
No offence (en ik rij ook tesla, dus ik ben je vriend :P ) maar jouw toon in je reacties is vaak verre van vriendelijk / behulpzaam...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bl4ckviper

Bl4ckviper

BlaBlaBla

@RomeoJ en @Deveon
Tja dat ze het kunnen oké maar ik snap niet waar het nodig voor is. Gelukkig heb ik een foto gemaakt bij inleveren van de sleutel dus kan iig zien hoeveel er dan gereden zou zijn. Vind het gewoon raar want lijkt mij dat bij schade.herstel je helemaal niet.hoeft te rijden met dat ding zeker niet 100+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RomeoJ
  • Niet online

RomeoJ

Bl4ckviper schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 19:02:
@RomeoJ en @Deveon
Tja dat ze het kunnen oké maar ik snap niet waar het nodig voor is. Gelukkig heb ik een foto gemaakt bij inleveren van de sleutel dus kan iig zien hoeveel er dan gereden zou zijn. Vind het gewoon raar want lijkt mij dat bij schade.herstel je helemaal niet.hoeft te rijden met dat ding zeker niet 100+
Eens hoor. Als er bij mij een winter/zomer bandenwissel gedaan wordt, dan rijdt het autobedrijf ook even een testrondje op het bedrijventerrein om zeker te zijn dat het goed gebalanceerd is, prima maar ik houd het ook wel in de gaten en zet 'm ook altijd in valet mode. Ze rijden altijd netjes, nooit problemen.

Met de autoschade heeft het bedrijf dat de uitlijning verzorgde ook 100+ km/u gereden op een industrieterrein, en ook nog eens vol vermogen opgetrokken. Heb ze daar ook gelijk op aangesproken. Ben zelf ook zuinig op mijn auto, maar sommigen grijpen de kans aan om een Tesla goed uit te testen – ook dat mag maar niet met mijn auto (p.s. voor de duidelijkheid, geen leaseauto).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bl4ckviper

Bl4ckviper

BlaBlaBla

RomeoJ schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 19:39:
[...]

Eens hoor. Als er bij mij een winter/zomer bandenwissel gedaan wordt, dan rijdt het autobedrijf ook even een testrondje op het bedrijventerrein om zeker te zijn dat het goed gebalanceerd is, prima maar ik houd het ook wel in de gaten en zet 'm ook altijd in valet mode. Ze rijden altijd netjes, nooit problemen.

Met de autoschade heeft het bedrijf dat de uitlijning verzorgde ook 100+ km/u gereden op een industrieterrein, en ook nog eens vol vermogen opgetrokken. Heb ze daar ook gelijk op aangesproken. Ben zelf ook zuinig op mijn auto, maar sommigen grijpen de kans aan om een Tesla goed uit te testen – ook dat mag maar niet met mijn auto (p.s. voor de duidelijkheid, geen leaseauto).
Wel of geen lease doet er niet toe wat mij betreft. Ik vertrouw ze de auto toe dus moeten ze er normaal mee omgaan. Ook als het een fiat panda is.. Maar goed wacht het wel even af.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Smobbo
  • Nu online
Dit hoort natuurlijk gewoon niet.
Ooit met mijn leaseauto gebeurd. Die kon ik via een app ook uitlezen. Bleek er vanaf ophaalpunt naar de garage ruim 140 op een 100 weg gereden te zijn. Extreem hard optrekken, etc. Leasemaatschappij en garage hiervan op de hoogte gebracht.
Maarja, wat doen ze ermee...?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bl4ckviper

Bl4ckviper

BlaBlaBla

Kan nu toch niets meer doen of iets zien.

Kijk er wel maar als ik see auto op haal of de begrenzing er nog op zit en hoeveel km er mee gereden is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DaCoTa
Verkeerde topic

[Voor 99% gewijzigd door DaCoTa op 03-05-2020 18:12]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• KelvinX
  • Registratie: december 2019
  • Laatst online: 21:54
Smobbo schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 19:44:
Dit hoort natuurlijk gewoon niet.
Ooit met mijn leaseauto gebeurd. Die kon ik via een app ook uitlezen. Bleek er vanaf ophaalpunt naar de garage ruim 140 op een 100 weg gereden te zijn. Extreem hard optrekken, etc. Leasemaatschappij en garage hiervan op de hoogte gebracht.
Maarja, wat doen ze ermee...?
Yep. Geen slechte verhalen hier maar met een dashcam wel veel lol gehad. Die sprong natuurlijk aan bij elke keer dat het contact er op ging. Had dezelfde cam in twee leasewagens.

Renault-garage zag het ding nooit zitten. Volkswagen, eerste filmpje "hey deze heeft een dashcam". :+

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Strykeforce
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 07:20
Tja, bij mij was er laatst een paar euro uit mn auto verdwenen, wist zeker dat er meer lag in mn middenconsole. Bleek dat ze bij de bandenwissel toko de auto nooit op slot hadden gedaan... Alles was opgenomen, inclusief de monteur/dief die op het laatst nog even onnodig via de berijder’s kant naar binnen ging en ineens twee munten vol in het zicht van 1 van de cameras had gelegd.

Die is dus de volgende dag ontslagen, de baas daar pakte het heel serieus op.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PhilipCl
Zoals velen al wel weten ben ik geen grote Tesla fan, maar mocht deze beschikbaar zijn (voor een iets lagere prijs dan wel), wel dan zou ik al iets meer gecharmeerd zijn. Deze vind ik prachtig!

Komaan Elon, werk aan de winkel ... en als ge dan toch bezig bent, zorg eens voor wat meer SiFi, projecteer info op de voorruit! Wel wat meer dan head-up he , gewoon een soort van virtual reality waar ge dingen kunt swipen, ge weet wel ,zoals in de SF movies. Ik geloof er in Elon, als iemand dit kan, dan ben jij het wel! _/-\o_

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RomeoJ
  • Niet online

RomeoJ

PhilipCl schreef op zondag 3 mei 2020 @ 20:18:
[...]

Zoals velen al wel weten ben ik geen grote Tesla fan, maar mocht deze beschikbaar zijn (voor een iets lagere prijs dan wel), wel dan zou ik al iets meer gecharmeerd zijn. Deze vind ik prachtig!
Die Shooting Brake _is_ beschikbaar, en de prijs is enkel een vraagprijs, ach ik weet zeker dat je er wel iets vanaf kunt praten.

Komaan @PhilipCl, laat je portemonnee wapperen!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PhilipCl
RomeoJ schreef op zondag 3 mei 2020 @ 21:53:
[...]

Die Shooting Brake _is_ beschikbaar, en de prijs is enkel een vraagprijs, ach ik weet zeker dat je er wel iets vanaf kunt praten.

Komaan @PhilipCl, laat je portemonnee wapperen!
*O*

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Smobbo
  • Nu online
Haha, beetje jammer dat ze dan geen foto van de achterbak van die shooting brake laten zien...

Vind het overigens geen mooie conversie. Die chromen rand is echt te dik...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 21:27

CyBeRSPiN

sinds 2001

nieuws: Hacker achterhaalt plaintext-wachtwoorden uit tweedehandscomputers va...

Opletten met je accounts als je een Tesla inlevert, voor een HW upgrade langsbrengt of total loss rijdt..
Beetje slordig wel.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• HitDyl
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 04-06 17:13
CyBeRSPiN schreef op maandag 4 mei 2020 @ 14:47:
nieuws: Hacker achterhaalt plaintext-wachtwoorden uit tweedehandscomputers va...

Opletten met je accounts als je een Tesla inlevert, voor een HW upgrade langsbrengt of total loss rijdt..
Beetje slordig wel.
Je kan het beste de SD kaart verwijderen wanneer je de oude unit terug krijgt. Omdat je geen wachtwoord hoeft in te vullen als je de auto start. Zal er altijd wel een mogelijkheid zijn om bij dit soort gegevens te komen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Inspired
  • Nu online
HitDyl schreef op maandag 4 mei 2020 @ 16:48:
[...]

Je kan het beste de SD kaart verwijderen wanneer je de oude unit terug krijgt. Omdat je geen wachtwoord hoeft in te vullen als je de auto start. Zal er altijd wel een mogelijkheid zijn om bij dit soort gegevens te komen.
Wanneer krijgt iemand een oude MCU mee dan? Neem aan dat Tesla er wel een encryptie overheen gooit nu het bekend gemaakt is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• HitDyl
Inspired schreef op maandag 4 mei 2020 @ 18:06:
[...]

Wanneer krijgt iemand een oude MCU mee dan? Neem aan dat Tesla er wel een encryptie overheen gooit nu het bekend gemaakt is.
Je krijgt hem mee bij de upgrade omdat het jouw eigendom blijft. Maar met encryptie los je het niet op. Want de MCU moet offline en lokaal de gegevens weer kunnen ontsleutelen. Dus zolang jij een volledige MCU in handen heb, kan je er in theorie de gegevens afhalen. Gewoon SD kaart verwijderen of veilig formatteren bij verkoop. Net zoals je dat met een laptop ook logischer wijs doet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RichieB
  • Nu online
@HitDyl Nee, bij de MCU 2 upgrade krijg je de MCU 1 niet mee. Als je dat wilt moet je €1000 bij betalen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• HitDyl
RichieB schreef op maandag 4 mei 2020 @ 19:47:
@HitDyl Nee, bij de MCU 2 upgrade krijg je de MCU 1 niet mee. Als je dat wilt moet je €1000 bij betalen.
Dat wist ik niet, bij fsd upgrades namelijk wel. Maar in dat geval mag je er op vertrouwen dat Tesla de SD kaart vernietigd of veilig formatteert. Doen ze dat niet, dan hebben ze zeker wat uit te leggen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Inspired
  • Nu online
HitDyl schreef op maandag 4 mei 2020 @ 18:11:
[...]

Je krijgt hem mee bij de upgrade omdat het jouw eigendom blijft. Maar met encryptie los je het niet op. Want de MCU moet offline en lokaal de gegevens weer kunnen ontsleutelen. Dus zolang jij een volledige MCU in handen heb, kan je er in theorie de gegevens afhalen. Gewoon SD kaart verwijderen of veilig formatteren bij verkoop. Net zoals je dat met een laptop ook logischer wijs doet.
Dat data offline beschikbaar moet zijn wil niet zeggen dat er geen encryptie toegepast kan worden op de storage.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RichieB
  • Nu online
HitDyl schreef op maandag 4 mei 2020 @ 19:50:
[...]
Dat wist ik niet, bij fsd upgrades namelijk wel.
[...]
Ik heb nog nooit gehoord dat iemand bij de upgrade naar FSD HW 3.0 zijn HW 2.5 computer mee naar huis kreeg. Ik heb vorige week de upgrade laten doen en ook de oude hardware niet mee gekregen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• HitDyl
Inspired schreef op maandag 4 mei 2020 @ 20:19:
[...]

Dat data offline beschikbaar moet zijn wil niet zeggen dat er geen encryptie toegepast kan worden op de storage.
Klopt, maar het is dan een wassenneus. Want als je geen wachtwoord nodig hebt voor de ontsleuteling en de MCU kan het ontsleutelen zonder tussenkomst van servers. Dan moet de sleutel ook op de MCU zelf staan.

Edit:
RichieB schreef op maandag 4 mei 2020 @ 20:33:
[...]

Ik heb nog nooit gehoord dat iemand bij de upgrade naar FSD HW 3.0 zijn HW 2.5 computer mee naar huis kreeg. Ik heb vorige week de upgrade laten doen en ook de oude hardware niet mee gekregen.
Dat is raar, ik heb het een monteur horen zeggen bij de service center. Als deze units uit de prullenbak zijn gevist en zo op Ebay beland. Dan heeft Tesla wel wat uit te leggen.

[Voor 35% gewijzigd door HitDyl op 04-05-2020 20:47]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GeeMoney
@HitDyl ik zou het ook gek vinden als je hem meekrijgt. Je hebt immers maar voor 1 exemplaar betaald en niet twee.
Ook is het gebruikelijk bij dergelijke swaps dat het oude artikel gewoon retour leverancier gaat die daar vast een procedure voor heeft om data en privacy te waarborgen, zeker een Amerikaanse tent wat Tesla natuurlijk is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RomeoJ
  • Niet online

RomeoJ

HitDyl schreef op maandag 4 mei 2020 @ 18:11:

[...] Gewoon SD kaart verwijderen of veilig formatteren bij verkoop. Net zoals je dat met een laptop ook logischer wijs doet.
Op het MCU board zit geen SD-kaart die je direct in je computer kan stoppen en uitlezen. Er zit wel een NAND chip in in de vorm van eMMC geheugen. Het is dus niet zo simpel als je schetst, uiteraard krijg je met hang en vliegwerk de data er wel van af, maar dat is wel iets ingewikkelder.

En inderdaad, wat de rest ook zegt, als je je MCU laat vervangen (of upgraden), dan krijg je niet per-default de oude MCU mee terug. Dit is ook niet het geval voor de HW2.5 naar HW3.0 upgrade.

Ik begreep ook dat Tesla hier 1000 EUR voor rekent wil je je oude MCU terug hebben.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bottom line
  • Nu online
HitDyl schreef op maandag 4 mei 2020 @ 20:43:
[...]

Dat is raar, ik heb het een monteur horen zeggen bij de service center. Als deze units uit de prullenbak zijn gevist en zo op Ebay beland. Dan heeft Tesla wel wat uit te leggen.
Dan zal eerder een monteur dat hebben gedaan, met de hoop op een extra zakgeldje. Geen enkele bedrijf zal dat zo doen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• djmuggs
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 21:36
RomeoJ schreef op maandag 4 mei 2020 @ 20:57:
[...]

Op het MCU board zit geen SD-kaart die je direct in je computer kan stoppen en uitlezen. Er zit wel een NAND chip in in de vorm van eMMC geheugen. Het is dus niet zo simpel als je schetst, uiteraard krijg je met hang en vliegwerk de data er wel van af, maar dat is wel iets ingewikkelder.

En inderdaad, wat de rest ook zegt, als je je MCU laat vervangen (of upgraden), dan krijg je niet per-default de oude MCU mee terug. Dit is ook niet het geval voor de HW2.5 naar HW3.0 upgrade.

Ik begreep ook dat Tesla hier 1000 EUR voor rekent wil je je oude MCU terug hebben.
Ik hoef mijn mcu niet terug, maar ik wil een garantie van 10000 euro dat mijn data van de oude mcu gewist is.

Tesla Model 3 LR AWD

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GeeMoney
djmuggs schreef op maandag 4 mei 2020 @ 22:36:
[...]

Ik hoef mijn mcu niet terug, maar ik wil een garantie van 10000 euro dat mijn data van de oude mcu gewist is.
Dat krijg je ook altijd bij het afstorten of inleveren van je oude
set-top boxen/hard disk recorders, harde schijven, mobiele telefoons, laptops en tablets?
Een reset naar fabrieksinstellingen of een kapotte hard disk zorgt er niet voor dat je data magisch verdwenen is.
Mocht aantoonbaar je gegevens op het weide web rond slingeren vanuit die kapotte MCU is Tesla de eerste die jou wel even benaderd hoe ze dat gaan settelen met je hoor.

Een beetje vertrouwen kan geen kwaad natuurlijk.

[Voor 3% gewijzigd door GeeMoney op 05-05-2020 10:22]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
djmuggs schreef op maandag 4 mei 2020 @ 22:36:
[...]

Je kan toch zelf de volledige auto resetten voordat je hem inlevert om de module te vervangen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 20:40
Deveon schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 10:32:
[...]

Je kan toch zelf de volledige auto resetten voordat je hem inlevert om de module te vervangen?
Niet als deze defect is, wat meestal de reden is om hem te vervangen.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Inspired
  • Nu online
En dan nog is het de vraag of een reset goed genoeg is. Best dus passwords resetten van Tesla/Spotify/Netflix etc.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DaCoTa
Altijd entertaining, zelfs zonder joints:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• R_yen
  • Registratie: maart 2020
Aanstaande woensdag wordt mijn nieuwe Model X bezorgd (als het goed is). Iemand hier ook de auto thuisbezorgd gekregen? Er wordt geen uitleg gegeven, maar je mag alle tijd nemen om de auto te controleren. Moet maar eens gaan zoeken wat de punten zijn om op te letten...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ybos
Eerste 10 min gekeken, vind t maar n moeizaam gesprek, loopt niet lekker soepel door :?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RomeoJ
  • Niet online

RomeoJ

R_yen schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 17:15:
Aanstaande woensdag wordt mijn nieuwe Model X bezorgd (als het goed is). Iemand hier ook de auto thuisbezorgd gekregen? Er wordt geen uitleg gegeven, maar je mag alle tijd nemen om de auto te controleren. Moet maar eens gaan zoeken wat de punten zijn om op te letten...
De Model X kent niet veel aandachtspunten, maar ik zou zeker letten op de uitlijning van de falcon wings – het chroom van de deurhendels moet netjes aansluiten bij die van de voorportieren.
Ook de uitlijning van het overige plaatwerk zoals de uitlijning van de frunk en de trunk. Overigens is dit allemaal door Tesla zo op te lossen indien het afwijkt.

Je zou voor de zekerheid de Model 3 checklist kunnen doorlopen, die is vrij uitgebreid, dan weet je zeker dat je niets mist.

Veel plezier alvast woensdag, spannend. Wat voor configuratie heb je gekozen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Keneo
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 19:03
Ik zeg net op mijn model 3 die ik lease via het werk dat er vanzelf het premium connectivity package is bijgekomen. Ik heb helemaal niets besteld of betaald en zie geen veranderingen of charges in mijn tesla account.

Foutje/promotie van tesla of kadootje van de leasing maatschappij?
Pagina: 1 ... 13 14 15 Laatste

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True