GeeMoney schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 17:30:
@
MrScratch ik heb helaas dan toch een andere ervaring.
De kwaliteit en gebruikte materialen lopen echt achter op concurrenten in dezelfde prijs klasse. En de interface op de X vind ik helemaal niet gebruiksvriendelijker dan mijn Audi/VAG modellen. Ik heb serieus na koppelen van mijn mobiel een minuut of 3 nodig gehad om te vinden hoe ik moest bellen

. Bleek ik een pijltje naar boven te moeten trekken onderin het display. Dan nog op zoek naar andere radio zenders. Het zal wennen zijn maar dat is bij de VAG wagens allemaal veel duidelijker en ik hoef niet 3-5 andere menus door te klikken.
Oke, dat is interessant hoe anders dat werkt bij verschillende individuen dan. Het is voor mij net als Apple die met de Iphone kwam toen de concurrentie met die stylus PDAs en non-smart phones aan het klooien was. Opeens een partij die snapte hoe je dat fixt. Echt, dat pinch-en-zoom in de navigatiekaart van Tesla en dat reageert dan supersnel. Gewoon naar beneden slepen in de navigatieselectie en dan snapt ie dat ik naar huis wil als ik ergens ben of juist naar mijn werk als ik thuis ben. Vinger op de temperatuur en slepen maar het hele scherm over om de slider aan te passen. Dat soort dingen heb ik echt nooit in mijn VAG auto's gezien. Die hele software bouwafdeling daar moet echt op cursus bij moderne designers, wat mij betreft.
Over-the-air updates heb ik nog nooit gemist en ze voegen in dit geval vaker brakke functies toe of spelletjes dan daadwerkelijk grove verbeteringen.
One pedal driving, stoplicht herkenning, 5% performance increase, enzovoort. Ik vind dat echt supervet, dat het kan. Ja, ook een hoop gadgets en zooi, maar zelfs dat vind ik grappig. Het is ook gewoon een andere manier van je klanten snappen, vind ik. Maar misschien niet vind iedereen dat even belangrijk.
Snelheid is duidelijk een pré op de concurrenten al blijven die niet veel achter met de nieuwste modellen en wanneer is het genoeg?
Mijn E-tron zit in ik dacht 5,5 seconde op de 100 en menigeen trekt daar al in weg van verbazing. En ik doe het alleen nog maar als iemand nieuw het even vraagt van hoeveel power heeft die nu?
Ik heb het dan natuurlijk niet alleen over de performance. Je hebt wel gelijk dat dit niet helemaal exclusief Tesla is natuurlijk. Dat is vooral gewoon BEV vs ICE. Het is echt net of je in een rokend herriehok zit als je weer in een ICE zit. Wat een verschil. Maar een E-tron kost wel het dubbele van een model3, toch? Dat is natuurlijk niet helemaal eerlijk vergelijken dan.
Zie voor autopilot/fsd mijn korte beschrijving in het elektrische wagens topic. De concurrenten zijn ook daarin bijna net zover.
Mijn E-tron remt af bij naderen rotondes en scherpe bochten maar kan alleen niet van baan wisselen bijvoorbeeld.
Het automatisch sturen is bijvoorbeeld veel houteriger op de X dan in de Audi. En zo zijn er tal van verschillen die de een juist aanspreken of de ander.
Sure, daar kun je gelijk hebben, ik weet niet wat alle concurrentie doet. Het is vooral nog beta dingen met FSD, maar de setup is zo goed in de basis. Dat in combinatie met de (daar is ie weer) updates kun je in de jaren die komen zoveel geavanceerdere features krijgen. Dat vind ik mooi. Heb ik straks stoplicht herkenning opeens ook erbij.
Begrijp mij niet verkeerd, het is allemaal machtige techniek en natuurlijk zijn er beroerdere auto’s te koop en ook de E-tron heeft zijn gebreken maar het is echt niet alsof er 1 merk met kop en schouders bovenuit steekt.
Oke, agree to disagree, denk ik dan. Ik vind dat Tesla met de Model3 echt in de 50-60K klasse er met kop en schouders bovenuit steekt. Zowel Audi als BMW als Volkswagen hebben daar wat mij betreft gewoon niets tegenover te zetten in die klasse wat kan tippen aan het niveau van drivetrain, softwaredesign setup en range en rijervaring.