• Djie
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:39
bottom line schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 10:01:
[...]

Dus ik kan video's piraten en op de usb stick zetten ipv. netflix bekijken tijdens een laadsessie bijvoorbeeld.
Dat bedoel ik ;)
Niet tijdens het rijden offcourse.

Of een vermomd hack programma als .mp4/mkv (geen idee of dit kan, maar ik ga uit van wel)
Je kan natuurlijk ook connectie maken naar je (synology / plex) thuis server... connectie is mij al gelukt alleen filmpjes willen nog niet starten. Mss nog iets aan de encoding kant doen van de server instellingen...
Heeft iemand dat al werkend gekregen?

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 23:27
Djie schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 10:13:
[...]

Je kan natuurlijk ook connectie maken naar je (synology / plex) thuis server... connectie is mij al gelukt alleen filmpjes willen nog niet starten. Mss nog iets aan de encoding kant doen van de server instellingen...
Heeft iemand dat al werkend gekregen?
Heb er verder niet naar gekeken maar werkt dat niet gewoon standaard?

https://teslamotorsclub.c...ts-plex-streaming.167974/

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• Djie
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:39
Inspired schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 10:24:
[...]

Heb er verder niet naar gekeken maar werkt dat niet gewoon standaard?

https://teslamotorsclub.c...ts-plex-streaming.167974/
Aah thanks, zit sinds kort pas op V10 (update kwam niet door) dus nog even proberen!

• PEPPI
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-11 09:11

PEPPI

Informatiemanager

Wel handig, hoe de verschillende camera's op een beeld wordt getoond.
Alleen de achtercamera ontbreekt nog. :-)

There's no place like 127.0.0.1

• Remz
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 20:17
PEPPI schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 10:48:
Wel handig, hoe de verschillende camera's op een beeld wordt getoond.
Alleen de achtercamera ontbreekt nog. :-)
Die zie ik toch echt rechts boven :)

• PEPPI

PEPPI

Informatiemanager

Remz schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 11:04:
[...]

Die zie ik toch echt rechts boven :)
Oh ja. nu zie ik het ook. De front camera twee keer, een keer in het groot en een keer linksboven.
De achtercamera rechtsboven en de knipperlicht-camera's links en rechts onder.
En de camera's in de raam/deurstijlen doen niet mee.

Ik vond het zo'n vreemd aantal; nl. vijf beelden voor zes camera's.

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:19
Hier is de werking goed te zien:
Dus 4 camera's waar je tussen kunt wisselen, front, 2x side en back.

Ook interessant, de speler heeft color correction, dus het ziet er niet meer groen uit allemaal.

[ Voor 22% gewijzigd door DaCoTa op 06-04-2020 11:02 ]

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

Heel tof hoe ze die ventilators maken!

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:04
Prachtige engineering en promo en zelfs een geweldig initiatief, maar de wereld weet allang hoe we die dingen maken. We moeten er alleen snel meer maken en hoe het wiel opnieuw uitvinden daar bij helpt ontgaat me even.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
kdeboois schreef op maandag 6 april 2020 @ 13:52:
Prachtige engineering en promo en zelfs een geweldig initiatief, maar de wereld weet allang hoe we die dingen maken. We moeten er alleen snel meer maken en hoe het wiel opnieuw uitvinden daar bij helpt ontgaat me even.
Ze zijn het wiel opnieuw aan het uitvinden zodat ze niet afhankelijk zijn van dezelfde supply chain en ze geen onderdelen gebruiken van de reguliere producenten die op volle toeren moeten draaien.

• kdeboois
Deveon schreef op maandag 6 april 2020 @ 14:19:
[...]

Ze zijn het wiel opnieuw aan het uitvinden zodat ze niet afhankelijk zijn van dezelfde supply chain en ze geen onderdelen gebruiken van de reguliere producenten die op volle toeren moeten draaien.
De supply chain waar ze van afhankelijk zijn is stil gezet. Ik denk dat ze beter ‘known good designs’ kunnen gaan nabouwen in licentie.

• Freak187
  • Laatst online: 20:19

Freak187

geen

kdeboois schreef op maandag 6 april 2020 @ 14:41:
[...]

De supply chain waar ze van afhankelijk zijn is stil gezet. Ik denk dat ze beter ‘known good designs’ kunnen gaan nabouwen in licentie.
Volgens mij komt uit dit soort noodsituaties, de beste innovatie tevoorschijn. Laat Tesla het proberen met minder/andere/goedkopere onderdelen.

Kia Niro-EV 2024

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:05
[...]

Juist jouw soort ouderwets denken gaat ons in de huidige situatie niet vooruit helpen.

• Deveon
  • Niet online
[...]

Die kunnen ze toch gewoon weer opstarten? Ik denk namelijk niet dat ze de productielijn zo maar even snel kunnen ombouwen om “known good designs” te bouwen.

• kdeboois
anboni schreef op maandag 6 april 2020 @ 14:51:
[...]

Juist jouw soort ouderwets denken gaat ons in de huidige situatie niet vooruit helpen.
Ik werk bij een toeleverancier van die supply chain. Ze zijn gewoon gesloten nu. Dat is overigens een heel nieuw fenomeen.
Deveon schreef op maandag 6 april 2020 @ 14:55:
[...]

Die kunnen ze toch gewoon weer opstarten? Ik denk namelijk niet dat ze de productielijn zo maar even snel kunnen ombouwen om “known good designs” te bouwen.
Jij denkt dus echt dat Tesla alles zelf maakt ? Think again.

De autoverkopen liggen stil, dus sluiten de fabrieken en stoppen alle leveranciers daarvan met produceren.

De medische industrie schaalt op en daar kan Tesla zeker een rol spelen.

[ Voor 44% gewijzigd door kdeboois op 06-04-2020 15:03 ]

• Deveon
  • Niet online
kdeboois schreef op maandag 6 april 2020 @ 15:00:
[...]

Jij denkt dus echt dat Tesla alles zelf maakt ? Think again.

De autoverkopen liggen stil, dus sluiten de fabrieken en stoppen alle leveranciers daarvan met produceren.

De medische industrie schaalt op en daar kan Tesla zeker een rol spelen.
Volgens mij als je auto-onderdelen opeens medisch ingezet kunnen worden kan de fabriek weer opgestart worden, ongeacht wie de eigenaar is.

• kdeboois
Deveon schreef op maandag 6 april 2020 @ 15:27:
[...]

Volgens mij als je auto-onderdelen opeens medisch ingezet kunnen worden kan de fabriek weer opgestart worden, ongeacht wie de eigenaar is.
Alles is mogelijk, maar ik ben bang dat het allemaal wat te simplistisch gedacht is.

• Deveon
  • Niet online
kdeboois schreef op maandag 6 april 2020 @ 15:29:
[...]

Alles is mogelijk, maar ik ben bang dat het allemaal wat te simplistisch gedacht is.
Net zoals Volkswagen die dachten even een massa productie EV op de markt te brengen.

Er zal vast wel iemand, zo niet meerdere, bij Tesla betrokken zijn met verstand van hun supply & delivery die deze obstakels heeft uitgezocht. Wie weet maken ze iets zelfs, wie weet vragen ze hulp van hun leveranciers en/of wie weet hebben ze genoeg voorraad om duizenden ventilators te maken nu de autoproductie plat ligt en er nog onderdelen onderweg wagen.

• DaCoTa
kdeboois schreef op maandag 6 april 2020 @ 13:52:
Glas halfvol glas halfleeg?
Using car parts we know very well, know their reliability and are available in large volume.
Snap niet wat daar verkeerd aan is.

• kdeboois
DaCoTa schreef op maandag 6 april 2020 @ 16:07:
[...]

Glas halfvol glas halfleeg?

[...]

Snap niet wat daar verkeerd aan is.
Als in een auto een klep, pomp of sensor het even niet doet is dat vervelend (en dat gebeurt). Bij een ICU beademingsapparaat ligt dat iets anders. Kan ik niets aan veranderen, zelfs als mega optimist niet.

• DaCoTa
kdeboois schreef op maandag 6 april 2020 @ 16:13:
[...]

Als in een auto een klep, pomp of sensor het even niet doet is dat vervelend (en dat gebeurt). Bij een ICU beademingsapparaat ligt dat iets anders. Kan ik niets aan veranderen, zelfs als mega optimist niet.
Zie mijn quote: ze kennen de betrouwbaarheid van hun kleppen en sensoren.

Maargoed, glas halfleeg blijft halfleeg en volgens die redenering kunnen ze beter maar niks doen. Een glas halfvol ziet een poging om iets bij te dragen.

• kdeboois
DaCoTa schreef op maandag 6 april 2020 @ 16:16:
[...]

Zie mijn quote: ze kennen de betrouwbaarheid van hun kleppen en sensoren.

Maargoed, glas halfleeg blijft halfleeg en volgens die redenering kunnen ze beter maar niks doen. Een glas halfvol ziet een poging om iets bij te dragen.
Ik heb net iets te veel FMEA en reliability analyses gedaan, sorry.

• anboni
kdeboois schreef op maandag 6 april 2020 @ 16:19:
[...]

Ik heb net iets te veel FMEA en reliability analyses gedaan, sorry.
Tja, als ik kan kiezen tussen geen ventilator of eentje met 99% betrouwbaarheid, weet ik wel welke keuze ik maak... Laten we hopen dat niemand die keuze hoeft te maken, maar dit is niet het moment om volledig risico-avers te zijn.

• kdeboois
anboni schreef op maandag 6 april 2020 @ 16:43:
[...]

Tja, als ik kan kiezen tussen geen ventilator of eentje met 99% betrouwbaarheid, weet ik wel welke keuze ik maak... Laten we hopen dat niemand die keuze hoeft te maken, maar dit is niet het moment om volledig risico-avers te zijn.
Helemaal mee eens.

Een ventilator is een ventilator.

Ik hoop alleen dat de juiste keuzes gemaakt blijven worden. En dat we kritisch blijven als dat nodig is.

Verwijderd

kdeboois schreef op maandag 6 april 2020 @ 16:13:
[...]

Ik wil hier toch even op reageren, als ze niks zouden doen, dan zou het beademingsapparaat er helemaal niet zijn.

Soms is de wereld niet perfect, maar moet je zo veel mogelijk doen om de best mogelijke oplossing te vinden.

• kdeboois
Verwijderd schreef op maandag 6 april 2020 @ 17:03:
[...]

Ik wil hier toch even op reageren, als ze niks zouden doen, dan zou het beademingsapparaat er helemaal niet zijn.

Soms is de wereld niet perfect, maar moet je zo veel mogelijk doen om de best mogelijke oplossing te vinden.
Daarom stel ik ook dat ze beter iets bekends kunnen gaan namaken i.p.v. het wiel opnieuw uit te vinden.

Dat lijkt me veiliger.

Bij dit project of een van de andere projecten hier aansluiten of een andere grote fabrikant bijvoorbeeld.

[ Voor 17% gewijzigd door kdeboois op 06-04-2020 17:13 ]

• Deveon
  • Niet online
kdeboois schreef op maandag 6 april 2020 @ 17:08:
[...]
Bij dit project of een van de andere projecten hier aansluiten of een andere grote fabrikant bijvoorbeeld.
Daar zijn ze toch net zo goed het wiel opnieuw aan het uitvinden? Ze geven zelfs aan dat ook die oplossing “last resort” is en de voorkeur is voor medische apparatuur. Het lijkt haast alsof Tesla het verkeerde doet omdat ze Tesla zijn.

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-11 08:23

Floor-is

5.2

kdeboois schreef op maandag 6 april 2020 @ 17:08:
[...]

Daarom stel ik ook dat ze beter iets bekends kunnen gaan namaken i.p.v. het wiel opnieuw uit te vinden.

Dat lijkt me veiliger.

Probleem is dat de supply-chain van normale ventilatoren ofwel stil ligt, of de vraag niet aankan. Eigenlijk beide als we eerlijk zijn.

Wat vind je van Dyson dan? Die maken ook, op hun eigen manier, met hun eigen onderdelen, ventilatoren. Want die zijn het al helemaal niet gewend dat hun apparatuur “altijd en betrouwbaar” dient te werken..

FYI: Natuurlijk is kwaliteit van belang, dat moet niet uit het oog verloren. Bovendien moet het niet te gecompliceerd en eenvoudig te maken/repareren en dan nog moet het allemaal schoon te maken zijn, de supply chain in de lucht te houden en dan zijn we misschien net over de helft.. Maar we hebben de luxe niet echt om heel veeleisend te zijn, als we iets weten is dat “nood breekt wetten” opgaat, dat “elke hulp is beter dan geen hulp” ook opgaat en als mensen moeten kiezen tussen ‘kut voor je, geen ventilator’ en ‘dit is niet bepaald perfect, maar beter dan niks’, ze echt voor die laatste gaan :)

[ Voor 39% gewijzigd door Floor-is op 06-04-2020 18:40 ]

Bericht hierboven

• kdeboois
Deveon schreef op maandag 6 april 2020 @ 18:23:
[...]

Daar zijn ze toch net zo goed het wiel opnieuw aan het uitvinden? Ze geven zelfs aan dat ook die oplossing “last resort” is en de voorkeur is voor medische apparatuur. Het lijkt haast alsof Tesla het verkeerde doet omdat ze Tesla zijn.
Klopt, maar dan met een andere insteek. Maak het zo simpel en zo eenvoudig als mogelijk. Daar zit in oorsprong ook lagere faalkans in.

Volgens mij draag ik vrij duidelijke argumenten aan. Hoef je het niet mee eens te zijn maar mij als Tesla basher wegzetten is weer ff een stap te ver.

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11-11 11:46
Er zijn duidelijke punten aangewezen waarom Tesla kiest voor deze werkwijze.

Als jij dat niet acceptabel vindt om op deze manier te werken, notabene in een regio waar nu al 3000 doden zijn gevallen mede door het tekort aan bedden / ventilators, dan moet je eens afvragen waar jij je in hemelsnaam druk voor maakt en of jou prioriteiten wel niet totaal verkeerd zijn.
Die ventilators zijn waarschijnlijk voor maximaal 4 maanden gebruik. Daarna worden die onderdelen gewoon terug gebruikt voor iets anders.

Gelukkig doen de autofabrikanten hier in Europa wel de correcte dingen, die onze gezondheidszorg helpen.
Ah nee wacht..
Die sluiten gewoon alle fabrieken. Want het management zal hun bonussen dan wel kunnen vergeten.
Tesla probeert teminste nog iets.

Modbreak:Het ging ongeveer drie weken goed, jammer dat je weer vervalt in het bashen van andere forumgebruikers

[ Voor 14% gewijzigd door Outerspace op 06-04-2020 22:03 ]

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 11-11 17:33
Nou nou nou, doe eens rustig. Je mag het oneens zijn met @kdeboois maar dit is niet nodig. Liefhebberij voor een merk is prima, maar probeer altijd open te staan voor een kritische blik van een ander :)

Ik vind het een prima initiatief van tesla overigens.

[ Voor 7% gewijzigd door Outerspace op 06-04-2020 22:02 ]

• DaCoTa
kdeboois schreef op maandag 6 april 2020 @ 19:06:
[...]
Klopt, maar dan met een andere insteek. Maak het zo simpel en zo eenvoudig als mogelijk. Daar zit in oorsprong ook lagere faalkans in.

Volgens mij draag ik vrij duidelijke argumenten aan. Hoef je het niet mee eens te zijn maar mij als Tesla basher wegzetten is weer ff een stap te ver.
Maar dat is dus precies wat ze doen door voor zoveel mogelijk bestaande onderdelen uit eigen fabriek te nemen, onderdelen die ze kennen en die ze in grote aantallen hebben. Als ze nu opeens andere onderdelen moeten gaan maken, zijn ze verder van huis.

• kdeboois
Naafkap schreef op maandag 6 april 2020 @ 19:29:
[...]

Ik ook maar met een kleine maar die ik netjes beargumenteerd heb. kdeboois in "Het grote Tesla topic - deel 3"

• bottom line
Naafkap schreef op maandag 6 april 2020 @ 19:29:
[...]

Nou nou nou, doe eens rustig. Je mag het oneens zijn met @kdeboois maar dit is niet nodig. Liefhebberij voor een merk is prima, maar probeer altijd open te staan voor een kritische blik van een ander :)

Is geen kritische blik. Is melken om te melken.
Als Kia hetzelfde zou hebben gedaan, dan had hij er niet dezelfde commentaar op gegeven.
Dit is iets eenmaligs. het is niet dat Tesla nu opeens voor de komende decenia ventilators gaat bouwen.

De beste stuurlui staan aan wal zeker.

[ Voor 8% gewijzigd door bottom line op 06-04-2020 21:15 ]

• matroosoft
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11-11 22:11

matroosoft

Lone Christian

Leuk filmpje van binnenzijde Gigafactory 3:

• mooste
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-11 10:17
Die twee plugs zijn wel apart om te zien. Een voor AC en een voor DC charging.

• kdeboois
Ben er even in gedoken en kwam bij deze video terecht.

Mijn inschatting is dat de Tesla Ventilator goed moet kunnen werken, en dat een aantal van de DIY / Open Source designs te simpel zijn om leven te redden. Verder kwam ik dit bericht tegen wat me gerust stelde. Tesla werkt samen met Medtronic. Die weten wat er nodig is.

Verder is de stelling dat één ventilator beter is dan geen ventilator onjuist. Een slecht werkende ventilator zoals de simpele blaasbalg designs zijn levensgevaarlijk voor Corona patiënten op een IC.

De highlight van de eerste video is dit bedrijf uit India, die al ver voor de Corona crisis een low cost design heeft gemaakt met de juiste beademing en hier licenties voor afgeeft: https://www.agvahealthcare.com/models

• doc
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-11 08:55

doc

Op de Model Y kan je nu ook een trekhaak bestellen, 1600kg trekgewicht, 1100 euro

Me Tarzan, U nix!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18:06
doc schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 10:26:
Op de Model Y kan je nu ook een trekhaak bestellen, 1600kg trekgewicht, 1100 euro
1600kg is flink! Zou de M3 dit dan in theorie ook moeten kunnen trekken :?
Onderhuids is er niet veel verschil tussen beide auto's.

• kdeboois
ybos schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 11:04:
[...]

Dan moet je toch eens Munro Live op YT gaan kijken. Indrukwekkend om te zien op hoeveel punten het design is aangepast.

• Inspired
ybos schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 11:04:
[...]

Ze hebben de Y daar toch wel wat voor aangepast. Op de 3 is het meer een fietsendrager optie voor de EU. In de US verwacht men toch wat meer. Opvallend vind ik met name ook dat de tow ook gewoon op de P komt bij de Y.

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Kennis delen > DM

Inspired schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 11:15:
[...]
Opvallend vind ik met name ook dat de tow ook gewoon op de P komt bij de Y.
Is niet zo heel vreemd, ik heb een M3P met Tesla trekhaak, weliswaar een P-/Stealth, maar toch, in principe is het natuurlijk niet zo vreemd of moeilijk om dat voor elkaar te krijgen.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 76 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV

• Deveon
  • Niet online
Taro schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 17:53:
[...]

Is niet zo heel vreemd, ik heb een M3P met Tesla trekhaak, weliswaar een P-/Stealth, maar toch, in principe is het natuurlijk niet zo vreemd of moeilijk om dat voor elkaar te krijgen.
Het lijkt mij ook niet dat het extra vermogen het probleem is om de trekhaak weg te laten. Het lagere onderstel en grotere velgen wel. Die hebben toch minder ruimte om die extra last op te vangen (het kogelgewicht is maar een fractie van de gewichten die op de trekhaak losgelaten worden).

• pimk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12-11 11:31
Maar hebben doen we het blijkbaar nog niet hier in Europa?
Ik kon het bij mijne nog niet vinden, klopt?

• bartlauwers
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:43
pimk schreef op zondag 12 april 2020 @ 17:10:
[...]
Ik heb hem hier (NL) gisteren binnen gekregen maar ben zeker niet de eerste. Wel pas vanaf software versie 2020.12.5.

Current: Tesla M3SR+'19-Wit-Aero-TH-HW2.5-nonFSD /n In bestelling: Tesla MY Standard Wit

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09-11 16:07
pimk schreef op zondag 12 april 2020 @ 17:10:
[...]

Ik heb em al. Komt in 2020.12.5 samen met de switch van HAL9000 naar de Portal Turret voor Sentry. Hij zit wel wat verborgen, je moet op het dashcam icoontje bovenin klikken en dan krijg je een menu waar de dashcam viewer zit. Heb em vandaag al kunnen uitproberen en werkt prima!

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

• bartlauwers
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:43
Tassadar32 schreef op zondag 12 april 2020 @ 17:13:
[...]Heb em vandaag al kunnen uitproberen en werkt prima!
Ik heb em ook uitgeprobeerd maar niet prima: bij scrollen in een video gaf ie foutmelding dat bestand niet goed is/niet kon worden afgespeeld. Meerdere bestanden gecheckt maar eentje wilde niet. Ook een video gezien waarbij niet alle camera’s goed waren opgenomen of gek beeld gaven/niet liepen. Het werkt in mijn ervaring best buggy. Opnames waren overigens allemaal wel van pre-2020.12.5. Heb hiervoor een 500 GB SSD in gebruik.
Verder werkt het terugkijken alleen in de P-stand: als je rijdt (of in D of R staat) maak je een opname als je op het knopje drukt.

[ Voor 4% gewijzigd door bartlauwers op 12-04-2020 17:19 ]

Current: Tesla M3SR+'19-Wit-Aero-TH-HW2.5-nonFSD /n In bestelling: Tesla MY Standard Wit

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09-11 16:07
bartlauwers schreef op zondag 12 april 2020 @ 17:18:
[...]
Opnames waren overigens allemaal wel van pre-2020.12.5.
Bij mij waren er geen opnames van voor de update zichtbaar dus dat heb ik niet kunnen testen.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Verwijderd

https://www.teslarati.com...l-3-casting-review-video/

De Y heeft alle positieve punten van de Model 3, plus kwaliteit van een nieuw niveau, volgens Sandy Munro.

Het gaat een auto zijn die verschrikkelijk populair gaat zijn. Kan niet wachten.

• msteggink
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04:59
Verwijderd schreef op maandag 13 april 2020 @ 01:37:
https://www.teslarati.com...l-3-casting-review-video/

De Y heeft alle positieve punten van de Model 3, plus kwaliteit van een nieuw niveau, volgens Sandy Munro.

Het gaat een auto zijn die verschrikkelijk populair gaat zijn. Kan niet wachten.
Over de kwaliteit is niet iedereen het eens.
https://insideevs.com/new...wonders-model-y-new-used/

• anboni
Leuk, dat zegt natuurlijk geen ruk over de algehele bouwkwaliteit van de Y 8)7 Van iedere fabrikant van wat dan ook zijn verhalen te vinden van slechte exemplaren.

• Inspired
Het blijft allemaal wat rush werk voor mijn gevoel. Ik hoop dat Tesla met de fabriek in Duitsland in ieder geval de auto's voor Europa naar een wat hoger niveau weet te tillen. Er komen nu steeds meer alternatieven en dus gaat dit wel (meer) meespelen. Met name in 2018/2019 was er bijna niks anders. Als ik over drie jaar wat anders moet kiezen moet een Tesla toch echt wel een stap gemaakt hebben, anders valt de keuze toch op een ander merk. Panel gaps, zozo kwaliteit materialen, glazen dak wat er bij geen enkel Model 3 netjes in zit etc. Meeste punten gelden voor een Model 3 van dag 1, en een MY2020. De kofferbak van een Dacia voelt meer premium aan bij het dicht gooien dan die van mijn Model 3. Idem voor de portieren.
anboni schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 14:27:
[...]

Leuk, dat zegt natuurlijk geen ruk over de algehele bouwkwaliteit van de Y 8)7 Van iedere fabrikant van wat dan ook zijn verhalen te vinden van slechte exemplaren.
True maar bij Telsa is een gaaf model eerder de uitzondering waar het bij een ander merk juist andersom is.

[ Voor 17% gewijzigd door Inspired op 17-04-2020 14:29 ]

• GeeMoney
  • Laatst online: 23:39
Ik heb nu een paar dagen weer even een X tot mijn beschikking uit eind 2017 maar dat is toch ongehoord die kraken en gebreken hoor.
Als je flink doorrijdt dan hoor en voel je van alles kraken en resoneren alsof het een ouderwetse benzine auto is. Scharnieren van de Falcon deuren zijn al 3x vervangen, paar weken terug de gehele stuurkolom en bekrachtiging. En de “veer” van de achterklap is ook al vervangen maar maakt nog steeds een aanlopend geluid maar viel nu binnen de afwijkingen volgens Tilburg.
Het moet echt beter worden zoals @Inspired terecht aangeeft, de concurrenten komen eraan.

• Inspired
GeeMoney schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 14:48:
Ik heb nu een paar dagen weer even een X tot mijn beschikking uit eind 2017 maar dat is toch ongehoord die kraken en gebreken hoor.
Als je flink doorrijdt dan hoor en voel je van alles kraken en resoneren alsof het een ouderwetse benzine auto is. Scharnieren van de Falcon deuren zijn al 3x vervangen, paar weken terug de gehele stuurkolom en bekrachtiging. En de “veer” van de achterklap is ook al vervangen maar maakt nog steeds een aanlopend geluid maar viel nu binnen de afwijkingen volgens Tilburg.
Het moet echt beter worden zoals @Inspired terecht aangeeft, de concurrenten komen eraan.
Klopt. Als leaseauto is het prima. Maar ik zou doodongelukkig worden als ik mijn eigen centjes in deze auto gestopt zou hebben. Verder super tevreden hoor maar er moet qua kwaliteit, controle, aflevering en service wel het nodige gebeuren. Dat moet zelfs de grootste Telsa fan toch toegeven.

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:47

MrScratch

I am rubber, you are glue

Inspired schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 15:07:
[...]

Klopt. Als leaseauto is het prima. Maar ik zou doodongelukkig worden als ik mijn eigen centjes in deze auto gestopt zou hebben. Verder super tevreden hoor maar er moet qua kwaliteit, controle, aflevering en service wel het nodige gebeuren. Dat moet zelfs de grootste Telsa fan toch toegeven.
Gek is dat toch. Ik heb dat helemaal niet. Ik ben altijd VW-groep kwaliteit gewend geweest en ik vind het in de Tesla M3 prima. Ik ben helemaal verliefd op dat strakke no-nonsense interieur en zie geen issues met bouwkwaliteit of iets. Ziet er allemaal prima uit. Oke, niet overdreven geweldig, maar prima en zoals ik het zou verwachten.

Maar dan de prestaties en de driversexperience, die zijn werkelijk ongekend. Dat is gewoon sneu voor die oude europese autobouwers. "Ain't even the same f***ing sport" om Jules uit Pulp Fiction te quoten. Zit elke rit weer te genieten en te verbazen wat een verschil dat wel niet is.

En dan komt daar bovenop nog de user interface en setup van de hele software kant. Over the air updates, app-control en autopilot en FSD. De hele experience is gewoon way ahead van wat de traditionele autobouwers kunnen. Ik vind dat misschien nog wel het grootste verschil. Denk je dat ik ooit nog terug wil naar een auto waar niet zo frequent updates voor komen en dat er geen nieuwe features toegevoegd worden nadat je de auto al hebt? Dacht het niet.

Look behind you! A three headed monkey!

• GeeMoney
@MrScratch ik heb helaas dan toch een andere ervaring.
De kwaliteit en gebruikte materialen lopen echt achter op concurrenten in dezelfde prijs klasse. En de interface op de X vind ik helemaal niet gebruiksvriendelijker dan mijn Audi/VAG modellen. Ik heb serieus na koppelen van mijn mobiel een minuut of 3 nodig gehad om te vinden hoe ik moest bellen :? . Bleek ik een pijltje naar boven te moeten trekken onderin het display. Dan nog op zoek naar andere radio zenders. Het zal wennen zijn maar dat is bij de VAG wagens allemaal veel duidelijker en ik hoef niet 3-5 andere menus door te klikken.

Over-the-air updates heb ik nog nooit gemist en ze voegen in dit geval vaker brakke functies toe of spelletjes dan daadwerkelijk grove verbeteringen. Cones? Leuk, maar phantom braking is na al die maanden/jaren nog steeds niet weg. (Dit terwijl ze toch petabytes aan data moeten hebben in ieder geval) ik vraag me af of ze soms niet te fancy willen om maar persé het anders te doen dan de concurrent. (Nieuw is niet altijd beter)

Snelheid is duidelijk een pré op de concurrenten al blijven die niet veel achter met de nieuwste modellen en wanneer is het genoeg?
Mijn E-tron zit in ik dacht 5,5 seconde op de 100 en menigeen trekt daar al in weg van verbazing. En ik doe het alleen nog maar als iemand nieuw het even vraagt van hoeveel power heeft die nu?

Zie voor autopilot/fsd mijn korte beschrijving in het elektrische wagens topic. De concurrenten zijn ook daarin bijna net zover.
Mijn E-tron remt af bij naderen rotondes en scherpe bochten maar kan alleen niet van baan wisselen bijvoorbeeld.
Het automatisch sturen is bijvoorbeeld veel houteriger op de X dan in de Audi. En zo zijn er tal van verschillen die de een juist aanspreken of de ander.

Begrijp mij niet verkeerd, het is allemaal machtige techniek (alle EV) en natuurlijk zijn er beroerdere auto’s te koop en ook de E-tron heeft zijn gebreken maar het is echt niet alsof er 1 merk met kop en schouders bovenuit steekt als je het mij vraagt.

[ Voor 12% gewijzigd door GeeMoney op 17-04-2020 17:49 ]

Verwijderd

Is er een manier je tesla te verplaatsen tijdens het laden?

• webpatrick
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13-08 14:20
Verwijderd schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 17:34:
Haha, heb jij zo'n karretje met generator gescoord ?? :D

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:47

MrScratch

I am rubber, you are glue

GeeMoney schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 17:30:
@MrScratch ik heb helaas dan toch een andere ervaring.
De kwaliteit en gebruikte materialen lopen echt achter op concurrenten in dezelfde prijs klasse. En de interface op de X vind ik helemaal niet gebruiksvriendelijker dan mijn Audi/VAG modellen. Ik heb serieus na koppelen van mijn mobiel een minuut of 3 nodig gehad om te vinden hoe ik moest bellen :? . Bleek ik een pijltje naar boven te moeten trekken onderin het display. Dan nog op zoek naar andere radio zenders. Het zal wennen zijn maar dat is bij de VAG wagens allemaal veel duidelijker en ik hoef niet 3-5 andere menus door te klikken.
Oke, dat is interessant hoe anders dat werkt bij verschillende individuen dan. Het is voor mij net als Apple die met de Iphone kwam toen de concurrentie met die stylus PDAs en non-smart phones aan het klooien was. Opeens een partij die snapte hoe je dat fixt. Echt, dat pinch-en-zoom in de navigatiekaart van Tesla en dat reageert dan supersnel. Gewoon naar beneden slepen in de navigatieselectie en dan snapt ie dat ik naar huis wil als ik ergens ben of juist naar mijn werk als ik thuis ben. Vinger op de temperatuur en slepen maar het hele scherm over om de slider aan te passen. Dat soort dingen heb ik echt nooit in mijn VAG auto's gezien. Die hele software bouwafdeling daar moet echt op cursus bij moderne designers, wat mij betreft.
Over-the-air updates heb ik nog nooit gemist en ze voegen in dit geval vaker brakke functies toe of spelletjes dan daadwerkelijk grove verbeteringen.
One pedal driving, stoplicht herkenning, 5% performance increase, enzovoort. Ik vind dat echt supervet, dat het kan. Ja, ook een hoop gadgets en zooi, maar zelfs dat vind ik grappig. Het is ook gewoon een andere manier van je klanten snappen, vind ik. Maar misschien niet vind iedereen dat even belangrijk.
Snelheid is duidelijk een pré op de concurrenten al blijven die niet veel achter met de nieuwste modellen en wanneer is het genoeg?
Mijn E-tron zit in ik dacht 5,5 seconde op de 100 en menigeen trekt daar al in weg van verbazing. En ik doe het alleen nog maar als iemand nieuw het even vraagt van hoeveel power heeft die nu?
Ik heb het dan natuurlijk niet alleen over de performance. Je hebt wel gelijk dat dit niet helemaal exclusief Tesla is natuurlijk. Dat is vooral gewoon BEV vs ICE. Het is echt net of je in een rokend herriehok zit als je weer in een ICE zit. Wat een verschil. Maar een E-tron kost wel het dubbele van een model3, toch? Dat is natuurlijk niet helemaal eerlijk vergelijken dan.
Zie voor autopilot/fsd mijn korte beschrijving in het elektrische wagens topic. De concurrenten zijn ook daarin bijna net zover.
Mijn E-tron remt af bij naderen rotondes en scherpe bochten maar kan alleen niet van baan wisselen bijvoorbeeld.
Het automatisch sturen is bijvoorbeeld veel houteriger op de X dan in de Audi. En zo zijn er tal van verschillen die de een juist aanspreken of de ander.
Sure, daar kun je gelijk hebben, ik weet niet wat alle concurrentie doet. Het is vooral nog beta dingen met FSD, maar de setup is zo goed in de basis. Dat in combinatie met de (daar is ie weer) updates kun je in de jaren die komen zoveel geavanceerdere features krijgen. Dat vind ik mooi. Heb ik straks stoplicht herkenning opeens ook erbij.
Begrijp mij niet verkeerd, het is allemaal machtige techniek en natuurlijk zijn er beroerdere auto’s te koop en ook de E-tron heeft zijn gebreken maar het is echt niet alsof er 1 merk met kop en schouders bovenuit steekt.
Oke, agree to disagree, denk ik dan. Ik vind dat Tesla met de Model3 echt in de 50-60K klasse er met kop en schouders bovenuit steekt. Zowel Audi als BMW als Volkswagen hebben daar wat mij betreft gewoon niets tegenover te zetten in die klasse wat kan tippen aan het niveau van drivetrain, softwaredesign setup en range en rijervaring.

Look behind you! A three headed monkey!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 04:08

CyBeRSPiN

sinds 2001

Verwijderd schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 17:34:
Ja, door bergafwaarts te rijden :Y)
Als de laadkabel ingeplugd is laat volgens mij geen enkele EV toe dat ie verplaatst. Doffe ellende als je onbewust de laadkabel eruit trekt..

Verwijderd

CyBeRSPiN schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 18:07:
[...]

Ja, door bergafwaarts te rijden :Y)
Als de laadkabel ingeplugd is laat volgens mij geen enkele EV toe dat ie verplaatst. Doffe ellende als je onbewust de laadkabel eruit trekt..
Ik wilde de auto iets verplaatsen, zit een 8 meter kabel aan.

Vroeger met de Volvo phev kon dat door 10 seconden de startknop ingedrukt te houden, dan kon je met alarmbellen de auto een stukje verplaatsen

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:47
Inspired schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 15:07:
[...]
Ik heb mijn Model S helemaal zelf betaald (en mijn vorige Model S ook). Echt helemaal geen problemen gehad met bouwkwaliteit, service, etc. Zou het zo weer doen. :*)

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• PEPPI

PEPPI

Informatiemanager

RichieB schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 21:16:
[...]

Ik heb mijn Model S helemaal zelf betaald (en mijn vorige Model S ook). Echt helemaal geen problemen gehad met bouwkwaliteit, service, etc. Zou het zo weer doen. :*)
Ik zit ook aan mij tweede model S, maar die zijn niet echt vergelijkbaar met de Model X. (daar heeft Inspired het specifiek over) Ik heb nog even zitten twijfelen om een model X 7-zitter als vervolg-tesla te nemen, maar ik vond hem toch iets te fragiel om daar zo veel geld aan uit te geven. (en nog een aantal andere redenen) Nu ik dit lees, ben ik blij met die keuze.

Ik heb een bekende gesproken die een keer een slagboom op zijn 'falcon deuren' heeft gehad. (best knap idd.) Het schadebedrag was niet mals. 8)7

Verwijderd

RichieB schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 21:16:
[...]

Ik ken een stuk of 10 mensen met een X, en allemaal zijn ze positief, het zijn altijd degene die geen X hebben, die commentaar hebben...

De 2016 modellen hadden veel problemen, maar het is echt al een stuk beter. En de S al helemaal, iedereen is daar echt erg positief over.

• HenkS
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11-11 16:56

HenkS

Da_king alias HenkS

Vraag over de navigatie mbt laden:
Stel ik ga op vakantie naar Italie (ben benieuwd deze zomer).

Dan zijn er in mijn optiek 2 opties: ik gebruik de navigatie van tesla, dan kom ik in feite alleen bij superchargers uit.

Maar zijn er ook mensen die ipv de tesla navigatie, de a better route planner gebruiken? En zo ja: dan via de app op je telefoon of de webbrowser in je auto?

Ik vraag me af wanneer je welke zou gebruiken (zeker over langere afstanden).

Ik heb een tesla model 3 LR maar nog nooit echt meer dan 300 km op een dag gereddn dus kan prima thuis laden.

De app abpr vind ik qua opties echt enorm uitgebreid en goed uitzien, maar vraag mij af waarom je deze zou gebruiken als je een tesla hebt? (en zo ja hoe)

• bottom line
Als je misschien een kwartiertje minder langer wilt rijden door op andere plekken te laden dan een SuC, kan dat handiger zijn.

Maar qua gemak ben je beter af met de Tesla navigatie. FR is redelijk een drama om zonder SuC veilig door te geraken.

• GeeMoney
Verwijderd schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 22:38:
[...]

Ik ken een stuk of 10 mensen met een X, en allemaal zijn ze positief, het zijn altijd degene die geen X hebben, die commentaar hebben...

De 2016 modellen hadden veel problemen, maar het is echt al een stuk beter. En de S al helemaal, iedereen is daar echt erg positief over.
Tsja, ik ken er 3 waarvan 1 heel goed (die X staat nu voor mijn deur) en ze zijn allemaal van minimaal eind 2017 en ondanks dat ze het een fantastische auto vinden geven ze allemaal aan dat de kwaliteit niet best is. Ik weet zeker dat je in 3 min rijden in de X die nu voor mijn deur staat het niet anders kan dan beamen. Als ik verder het internet afstruin denk ik eerlijk gezegd dat het de minst degelijke is van de modellen van Tesla. De S komt er met de laatste modellen denk ik het aardigst uit.

Ze zijn overigens alle 3 gekocht en dus geen lease. (wellicht speelt dat mee in hoe kritisch ze zijn) Nieuwe tech, uitstoot en elektrisch rijden was voornamelijk de reden van de aankoop. Dat deel zit natuurlijk snor maar ze hebben allemaal ruim een ton betaald en dat vinden ze achteraf ruim teveel.

[ Voor 14% gewijzigd door GeeMoney op 19-04-2020 12:52 ]

• Inspired
@HenkS vorige zomer heb ik het via ABRP gedaan. Nadeel van de Tesla navigatie is oa (voor mij) dat deze (destijds iig) zo min mogelijk wil laden en ook stukker dan neemt waar je max 110/120 mag. Dus die pakt liever een stop minder, en laat je dan max 110 rijden. Terwijl een extra stop sneller is. Verder kun je dit ook niet customizen volgens mij. Ook pakt hij bijvoorbeeld locaties waar maar 4 stalls zijn. Die wil je in de vakantie ook proberen te vermijden. Daarnaast kun je zoals @bottom line aangeeft via ABRP ook andere laders pakken. (Ionity bv) Ook kun je bij ABRP bijvoorbeeld aangeven met hoevel je aan wilt komen op bestemming. Kan met de Tesla navi ook niet. Die komt met 10% aan volgens mij. Mocht je meer willen moet je hier zelf aan denken bij de laaste stop.

Ik heb van het ABRP overzicht een printje gemaakt en meegenomen. Destijds was er nog geen app, al weet ik niet of die app zoveel meer biedt. Heb ik nog niet echt naar gekeken.

• DaCoTa
HenkS schreef op zondag 19 april 2020 @ 11:27:
Vraag over de navigatie mbt laden:
Stel ik ga op vakantie naar Italie (ben benieuwd deze zomer).
Ik heb het vorige zomer gedaan, ook met een LR en heb alleen Tesla navigatie gebruikt. Hij is wat eigenzinnig inderdaad (altijd doorrijden tot 10%) wat zeker als eerste etappe voor mij veel te lang is. Bij mijn rit was de bijrijder af en toe aan het kijken op het scherm om evt. het plan van de onboard navigatie iets aan te passen. Soms kun je idd beter een SC eerder stoppen, of soms eentje verder doorrijden. Perfecte plannen bestaan in mijn ogen niet, je zal altijd zien dat iemand nodig moet plassen of dat ik nu koffie moet. Dat kun je natuurlijk ook met de app van ABRP doen.

Pro tip: als je een lokatie op je telefoon deelt met de Tesla app, gaat die naar de navigatie in de auto.

• H3iN
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 26-10-2020
Toevallig iemand nog recent een M3 (LR) verzekerd en tip waar dat (het) goedkoop(st) kan (all risk)? Het document uit de OP is de meest recente toevoeging uit 2019.

Overigs wel een aantal offertes opgevraagd (ook vanuit het document, thx), dus uitkomsten kan ik even delen indien handig.

• HenkS
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11-11 16:56

HenkS

Da_king alias HenkS

DaCoTa schreef op zondag 19 april 2020 @ 15:13:
[...]

Ik heb het vorige zomer gedaan, ook met een LR en heb alleen Tesla navigatie gebruikt. Hij is wat eigenzinnig inderdaad (altijd doorrijden tot 10%) wat zeker als eerste etappe voor mij veel te lang is. Bij mijn rit was de bijrijder af en toe aan het kijken op het scherm om evt. het plan van de onboard navigatie iets aan te passen. Soms kun je idd beter een SC eerder stoppen, of soms eentje verder doorrijden. Perfecte plannen bestaan in mijn ogen niet, je zal altijd zien dat iemand nodig moet plassen of dat ik nu koffie moet. Dat kun je natuurlijk ook met de app van ABRP doen.

Pro tip: als je een lokatie op je telefoon deelt met de Tesla app, gaat die naar de navigatie in de auto.
Ja de ABPR app is tegenwoordig echt goed. Alleen ik moet nog eens kijken hoe het gaat via web in de tesla als je rijdt. Want om nu in een tesla via een app te rijden gaat ergens toch wat tegen mijn principes in :)

Maar idd wat meer mogelijkheden buiten Suc om plus veel meee instelmogelijkheden.

• ybos
H3iN schreef op zondag 19 april 2020 @ 16:26:
Toevallig iemand nog recent een M3 (LR) verzekerd en tip waar dat (het) goedkoop(st) kan (all risk)? Het document uit de OP is de meest recente toevoeging uit 2019.

Overigs wel een aantal offertes opgevraagd (ook vanuit het document, thx), dus uitkomsten kan ik even delen indien handig.
Ik heb mijn SR+ bij carmeleon verzekerd.
WA casco en bijtellingsbescherming (75% korting) voor 948 euro per jaar.

• geronim
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 28-01-2022
-verwijderd-

[ Voor 99% gewijzigd door geronim op 05-06-2021 19:43 ]

• GeeMoney
@geronim 1 van de nadelen van geen vaste service aanspreekpunten als je het mij vraagt.
Ik zou het bedrag niet accepteren met de mededeling dat je die kofferbak niet elke rit gebruikt en dus het probleem ook niet direct zal merken.
Daarnaast is dit een vaker voorkomend probleem bij nieuwe afleveringen dus het is ook niet zo dat ze dit voor het eerst onder ogen krijgen.

Het gaat om het principe maar ik zou als klagende klant even herinneren aan de nieuwwaarde van die wagen en dat je dit toch wel een heel erg gekke afwikkeling vind.

Wel goedkope monteurs trouwens. 70 euro per uur kom je bij Audi niet mee weg :P .

[ Voor 7% gewijzigd door GeeMoney op 20-04-2020 13:40 ]

• ybos
geronim schreef op maandag 20 april 2020 @ 13:02:
Garantie of niet? Iemand nog tips voor deze situatie?

28-12 mijn model 3 opgehaald. ZZP-er met financial lease. Bij de RDW staat de auto op mijn naam.

Na ong 1500 km merkte ik, dat de rand van de kofferbak schade maakt in de bumper, links en rechts zit een streep in de lak. De kofferbak zit erg strak op de bumper. De kofferbak valt niet vanzelf dicht als je hem een heel licht zetje geeft, dus met een iets harder zetje gaat het dicht. Maar je hoeft hem niet superhard dicht te gooien. Geen idee wat normaal is bij dit model.

Gemeld ergens in februari en nu aan de beurt.

Mailtje van Tesla "Acceptance requested on Tesla Service Estimate" met daarin de tekst "Customer states the liftgate is hitting against the rear bumper while closing, causing some paint damage.
Please adjust and touch up paint for customer convenience. Alignment is customer pay and not covered under warranty. " EUR 52 ex btw, bijwerken van de lak en de kofferbak afstellen.

Samengevat ik vind dat dit soort schade bij normaal gebruik onder garantie valt. Ik heb de kofferbak op een normale manier gebruikt. Tesla geeft telefonisch aan dat dit alleen bij melding binnen 1000 km onder garantie valt. Ik zou denken dat dit onder de 4 jaars garantie zou moeten vallen.

Ik zou mijn rechtsbijstandsverzekering kunnen aanspreken dit op te pakken, maar het eigen risico daar is hoger dan die 52 euro ex btw.

Iemand ervaring met dit soort situaties?
Ik heb exact hetzelfde gehad en bij mij gratis "opgelost". Kofferbak iets afgesteld en bumper bijgewerkt met lakstift.
Nu is het er weer, weer een melding gemaakt want de lak op de kofferbak beschadigd en dit gaat op korte termijn roest opleveren. Die witte streep op de (kunststof) bumper maak ik me minder zorgen over.
Dit moet gewoon opgelost worden. Ik vrees alleen dat er geen oplossing voor is :X
(ik weet er wel eentje maar die gaan ze niet betalen, automatische kofferbakbediening van tesland. Dat gaat heel langzaam en dan ramt de kofferbak vermoedelijk niet tegen de bumper aan).

Maar, dit is een specifiek model 3 dingetje, misschien ff vragen in het topic of er naast ons nog meer mensen last van hebben?

• Khayma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12-11 16:37
Mijn Model 3 gaat de deur uit en is vervangen voor een grotere gezinsauto. Ik heb nog wat accessoires liggen voor de geinteresseerde:

- Draadloze Ali lader
- Verdeelbakje
- Originele Model 3 Keyfob. (inclusief doosje en extra batterijtje)
- Kunstof Frunkmat

• GeeMoney
Khayma schreef op maandag 20 april 2020 @ 13:15:
Mijn Model 3 gaat de deur uit en is vervangen voor een grotere gezinsauto. Ik heb nog wat accessoires liggen voor de geinteresseerde:

- Draadloze Ali lader
- Verdeelbakje
- Kunstof Frunkmat
Uit interesse, wat voor auto is het geworden? Ook weer EV?

• geronim
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 28-01-2022
-verwijderd-

[ Voor 100% gewijzigd door geronim op 05-06-2021 19:33 ]

• Khayma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12-11 16:37
GeeMoney schreef op maandag 20 april 2020 @ 13:31:
[...]

Uit interesse, wat voor auto is het geworden? Ook weer EV?
Nu niet. Een Golf Sportsvan.

Het is nu afwachten op de Y. Als die er is en rondrijdt dan zal ik hem ook gaan bestellen.

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-11 16:32
@geronim ik heb hetzelfde probleem. Kwam er toevallig met wassen van de week achter.
Linksachter raakt de klep net de bumper. Dit schijnt vrij veel voor te komen overigens.

Ik ga tzt wel een afspraak inschieten. Ze moeten toch nog een raammotor vervangen dus dan kunnen ze dit (mits uiteraard gratis) mooi meepakken.

• dedominee
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 30-09 20:13
Khayma schreef op maandag 20 april 2020 @ 13:15:

- Draadloze Ali lader
- Verdeelbakje
- Kunstof Frunkmat
Ik ben wel geinteresseerd. Laat je me per PM weten wat je ervoor wilt hebben?

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10-11 07:24
Ik probeer me in te lezen op een gebruikte Model S en dan vooral het gratis Superchargen, op de modellen voor 2017.
Ik lees hier zo veel verschillende dingen over dat ik door de laadpalen het bos niet meer kan zien. Ook zijn er ook nieuwsitems geweest met features die achteraf worden uitgezet op gebruikte auto's. En zo zou het gratis superchargen niet altijd overdraagbaar zijn.

Als je nu een Model S koopt uit 2014 of 2016 met geadverteerd gratis superchargen, krijg je dit dan ook als je hem hebt overgeschreven?

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• Inspired
@!null volgens mij kun je dit het best zien in het account van de huidige eigenaar. Daar staat of de rechten op de auto zitten of niet. Dit wil wel eens verschillen aangezien Tesla er vaak mee aan het klooien geweest is.

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 11-11 23:41
geronim schreef op maandag 20 april 2020 @ 13:02:
Garantie of niet? Iemand nog tips voor deze situatie?

28-12 mijn model 3 opgehaald. ZZP-er met financial lease. Bij de RDW staat de auto op mijn naam.

Na ong 1500 km merkte ik, dat de rand van de kofferbak schade maakt in de bumper, links en rechts zit een streep in de lak. De kofferbak zit erg strak op de bumper. De kofferbak valt niet vanzelf dicht als je hem een heel licht zetje geeft, dus met een iets harder zetje gaat het dicht. Maar je hoeft hem niet superhard dicht te gooien. Geen idee wat normaal is bij dit model.

Gemeld ergens in februari en nu aan de beurt.

Mailtje van Tesla "Acceptance requested on Tesla Service Estimate" met daarin de tekst "Customer states the liftgate is hitting against the rear bumper while closing, causing some paint damage.
Please adjust and touch up paint for customer convenience. Alignment is customer pay and not covered under warranty. " EUR 52 ex btw, bijwerken van de lak en de kofferbak afstellen.

Samengevat ik vind dat dit soort schade bij normaal gebruik onder garantie valt. Ik heb de kofferbak op een normale manier gebruikt. Tesla geeft telefonisch aan dat dit alleen bij melding binnen 1000 km onder garantie valt. Ik zou denken dat dit onder de 4 jaars garantie zou moeten vallen.

Ik zou mijn rechtsbijstandsverzekering kunnen aanspreken dit op te pakken, maar het eigen risico daar is hoger dan die 52 euro ex btw.

Iemand ervaring met dit soort situaties?
Het is niet je eigen fout dat de kofferbak niet goed is afgesteld! Een van de vaak voorkomende problemen.

Dit is ook een van de problemen die Tesla bij ons moest oplossen. Die binnen 1000km is een onzin verhaal.

Ietwat ongelijke panel gaps e.d. Boeit mij niet maar in dit geval heb je lakschade doordat het in de fabriek niet goed is gedaan.

Tesla is prachtig maar de service is echt bar slecht. Als niet grote lease partij (ook zzp er ik) moet je voor elk probleem uren besteden voordat ze verantwoordelijkheid tonen (Tesla SeC)

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• jefjef
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:14

jefjef

learning by doing

-- verkeerde topic

[ Voor 96% gewijzigd door jefjef op 20-04-2020 18:25 ]

• ybos
Stef87 schreef op maandag 20 april 2020 @ 15:16:
[...]

Het is niet je eigen fout dat de kofferbak niet goed is afgesteld! Een van de vaak voorkomende problemen.

Dit is ook een van de problemen die Tesla bij ons moest oplossen. Die binnen 1000km is een onzin verhaal.

Ietwat ongelijke panel gaps e.d. Boeit mij niet maar in dit geval heb je lakschade doordat het in de fabriek niet goed is gedaan.

Tesla is prachtig maar de service is echt bar slecht. Als niet grote lease partij (ook zzp er ik) moet je voor elk probleem uren besteden voordat ze verantwoordelijkheid tonen (Tesla SeC)
Ik heb gelukkig nog geen discussie gehad. Tot nog toe 2 keer bij SeC geweest (duiven) en 2 keer keurig geholpen.

1e keer voor lelijke plekken op de lak (niet opgevallen bij aflevering)
2e keer winderuis en kofferklep afstelling.

Ben wel benieuwd hoe nu verder, want er komt nu mobiele service voor de kofferklep maar die gaan het probleem niet kunnen verhelpen verwacht ik.

• JamesB009
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 25-07 19:29

JamesB009

Sjimmeh!!

ybos schreef op maandag 20 april 2020 @ 19:03:
[...]

Ik heb gelukkig nog geen discussie gehad. Tot nog toe 2 keer bij SeC geweest (duiven) en 2 keer keurig geholpen.

1e keer voor lelijke plekken op de lak (niet opgevallen bij aflevering)
2e keer winderuis en kofferklep afstelling.

Ben wel benieuwd hoe nu verder, want er komt nu mobiele service voor de kofferklep maar die gaan het probleem niet kunnen verhelpen verwacht ik.
Mijn kofferbak ging niet goed dicht (moest relatief hard dicht gooien), de mobiele service heeft dat heel netjes geregeld voor mij, gaat nu super soepel dicht.

1337 | RLVANT | Canon EOS 5D Mark II + 500D | 70-200 F4 L IS | 100mm L F2.8 IS macro | 17-40 F4 L | 50mm F1.8

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-11 08:23

Floor-is

5.2

Inspired schreef op zondag 19 april 2020 @ 12:57:
@HenkS vorige zomer heb ik het via ABRP gedaan. Nadeel van de Tesla navigatie is oa (voor mij) dat deze (destijds iig) zo min mogelijk wil laden en ook stukker dan neemt waar je max 110/120 mag. Dus die pakt liever een stop minder, en laat je dan max 110 rijden. Terwijl een extra stop sneller is. Verder kun je dit ook niet customizen volgens mij. Ook pakt hij bijvoorbeeld locaties waar maar 4 stalls zijn. Die wil je in de vakantie ook proberen te vermijden. Daarnaast kun je zoals @bottom line aangeeft via ABRP ook andere laders pakken. (Ionity bv) Ook kun je bij ABRP bijvoorbeeld aangeven met hoevel je aan wilt komen op bestemming. Kan met de Tesla navi ook niet. Die komt met 10% aan volgens mij. Mocht je meer willen moet je hier zelf aan denken bij de laaste stop.

Ik heb van het ABRP overzicht een printje gemaakt en meegenomen. Destijds was er nog geen app, al weet ik niet of die app zoveel meer biedt. Heb ik nog niet echt naar gekeken.
Ik zie op mijn Navi ook non-SC laadpunten, dat is met een vrij recente update gekomen.. Zou dat effect hebben op waar de routeplanner wil laden?

Bericht hierboven

• RichieB
!null schreef op maandag 20 april 2020 @ 14:56:
Ik probeer me in te lezen op een gebruikte Model S en dan vooral het gratis Superchargen, op de modellen voor 2017.

Ik lees hier zo veel verschillende dingen over dat ik door de laadpalen het bos niet meer kan zien. Ook zijn er ook nieuwsitems geweest met features die achteraf worden uitgezet op gebruikte auto's. En zo zou het gratis superchargen niet altijd overdraagbaar zijn.
Het is vrij eenvoudig: als een Tesla lifetime unlimited gratis supercharging heeft is dat overdraagbaar aan de volgende eigenaar. Is die volgende eigenaar toevallig Tesla zelf (omdat de auto wordt ingeruild) dan kan dat unlimited gratis supercharging er door Tesla worden afgehaald.

Er zijn ook Tesla's waarbij het gratis superchargen alleen voor de eerste eigenaar geldt. Dit is niet overdraagbaar. Maar dit staat duidelijk bij de omschrijving van de auto details op de Tesla site.
Als je nu een Model S koopt uit 2014 of 2016 met geadverteerd gratis superchargen, krijg je dit dan ook als je hem hebt overgeschreven?
Ja. Tesla kan dat niet achteraf er af halen zonder gezeik en juridische problemen te krijgen. Vraag in ieder geval wel om screenshots waar het chassisnummer (VIN) op staat en gratis superchargen. Wat ook goed is om te controleren in de auto: op de charge/laad pagina staat rechtsonder de kosten van de laatste supercharge sessie. Als daar dus een bedrag staat heeft de auto geen gratis supercharging.

Ik snap dat je dit van te voren duidelijk wilt hebben, maar bedenk ook wat het je waard is. Ik laad zelf alleen bij de SuC tijdens vakanties. Dat is echt maximaal €150 per jaar.

• !null
@RichieB Dank voor de uitleg.

Je hebt gelijk dat het ook weer niet zo'n big deal is, maar ik verwacht de auto juist voor de langere ritten aardig wat te gebruiken. Dus dan heb je in het dagelijkse eigenlijk veel zonder de auto, en dan als je de auto pakt zal het ook meteen redelijke afstanden zijn, met wat meer vrije tijd om daar gebruik van te maken.

Daarbij komt dat ik vermoedelijk toch een wat ouder model zou aanschaffen die in de jaren valt waarin gratis superchargen werd uitgedeelt.
RichieB schreef op maandag 20 april 2020 @ 23:38:
Er zijn ook Tesla's waarbij het gratis superchargen alleen voor de eerste eigenaar geldt. Dit is niet overdraagbaar. Maar dit staat duidelijk bij de omschrijving van de auto details op de Tesla site
Hierbij doel je dan op occasions die aangeboden worden via Tesla? omdat je zegt op de Tesla site?

Belangrijker: kun je aan de omschrijving die je uitleest uit de auto, zien of het om overdraagbaar of niet overdraagbaar gaat?

• Inspired
!null schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 11:29:
@RichieB Dank voor de uitleg.

Je hebt gelijk dat het ook weer niet zo'n big deal is, maar ik verwacht de auto juist voor de langere ritten aardig wat te gebruiken. Dus dan heb je in het dagelijkse eigenlijk veel zonder de auto, en dan als je de auto pakt zal het ook meteen redelijke afstanden zijn, met wat meer vrije tijd om daar gebruik van te maken.

Daarbij komt dat ik vermoedelijk toch een wat ouder model zou aanschaffen die in de jaren valt waarin gratis superchargen werd uitgedeelt.

[...]

Hierbij doel je dan op occasions die aangeboden worden via Tesla? omdat je zegt op de Tesla site?

Belangrijker: kun je aan de omschrijving die je uitleest uit de auto, zien of het om overdraagbaar of niet overdraagbaar gaat?
Koop je hem via Tesla? Of andere eigenaar? Je kunt niet (laten) inloggen op het account op de Tesla.com site? Daar kun je het volgens mij gewoon zien.

Via de API VIN codes zou je het ook moeten kunnen zien;
SC00: The car has supercharging enabled but you pay for it.
SC01: The car has unlimited free supercharging enabled and this is transferable to the next owner
SC05: The car has unlimited free supercharging enabled but this is not transferable to the next owner

[ Voor 14% gewijzigd door Inspired op 21-04-2020 11:45 ]

• ybos
JamesB009 schreef op maandag 20 april 2020 @ 20:51:
[...]

Mijn kofferbak ging niet goed dicht (moest relatief hard dicht gooien), de mobiele service heeft dat heel netjes geregeld voor mij, gaat nu super soepel dicht.
1: Probleem: schade aan bumper door kofferklep.
Mijn kofferbak sloot eerst netjes -> schade aan bumper
2: Oplossing, afgesteld -> moet harder dichtgooien voor sluiten
3: probleem, door harder dichtgooien nog steeds schade aan bumper
4: oplossing: afstellen (ik ben dus bang -> ga terug naar 1)

• Inspired
ybos schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 12:32:
[...]

1: Probleem: schade aan bumper door kofferklep.
Mijn kofferbak sloot eerst netjes -> schade aan bumper
2: Oplossing, afgesteld -> moet harder dichtgooien voor sluiten
3: probleem, door harder dichtgooien nog steeds schade aan bumper
4: oplossing: afstellen (ik ben dus bang -> ga terug naar 1)
Volgens mij is dit ook gewoon een redelijk standaard kwaaltje van de 3. Ik heb dit issue ook. Maar te lui om het te laten fixen. :+

• ybos
Inspired schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 13:51:
[...]

Volgens mij is dit ook gewoon een redelijk standaard kwaaltje van de 3. Ik heb dit issue ook. Maar te lui om het te laten fixen. :+
Als t lease is snap ik dat (ten dele), maar ik heb de auto zelf gekocht en dat gaat hard de restwaarde doen dalen als ik over mijn bumper 2 roestbruine sporen heb lopen van een roestende achterklep :X :P

• !null
Inspired schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 11:40:
[...]

Koop je hem via Tesla? Of andere eigenaar? Je kunt niet (laten) inloggen op het account op de Tesla.com site? Daar kun je het volgens mij gewoon zien.

Via de API VIN codes zou je het ook moeten kunnen zien;

[...]
Ik koop nu nog niks, dit zou over een paar maanden gaan spelen.
Ik weet ook nog niet welke type/bouwjaar dan precies, maar het zal dus pre 2017 worden dan.
Een Model S hebben we op zich ook niet nodig, ik vind hem vrij groot, maar met het (al dan niet gratis) supercharge netwerk kom je ook echt ergens.

• RichieB
!null schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 11:29:
[...]
Nee, in de auto zelf is dit niet te zien. Alleen op de site van Tesla. Via GUI of API uit te lezen.

• !null
RichieB schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 18:27:
[...]

Nee, in de auto zelf is dit niet te zien. Alleen op de site van Tesla. Via GUI of API uit te lezen.
Met VIN dus.

• RichieB
Nee, met een Tesla account waar de auto aan is gekoppeld. Alleen met de VIN kan je het niet opzoeken.

• jefjef
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:14

jefjef

learning by doing

Na de laatste sw upgrade doet AP verrekt irritant! Wanneer AP is ingeschakeld en ik mijn beide handen op/in het stuur laat rusten blijft er om de zoveel tijd een irritante melding komen dat ik beide handen aan het stuur moet houden of dat ik het stuur moet gaan bewegen. Ondanks dat ik bewust mijn handen laat rusten op het stuur en zelfs meedraai

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-11 16:32
Ik merk ook dat hij iets sneller gaat piepen. De blauwe pulserende waarschuwing is korter zeg maar.
Pagina: 1 ... 12 ... 66 Laatste

Let op:
Of je wel of geen update hebt ontvangen hoeft niet meer hier in het topic. Dit verschijnsel zie je ook bij elke nieuwe iOS/Android/PS4/Xbox update.

Probleem hier is dat Tesla elke week wel een update uitbrengt, waardoor de vervuiling nog erger is. Als er een nieuwe update is, kan hij natuurlijk wel inhoudelijk besproken worden.

Voor vragen en opmerkingen over de Model 3 en Y kan je terecht in dit topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic