PhilipsFan schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 02:26:
[...]
Ha, ik heb deze test gedaan met Airpods Pro en had 4 van de 6 goed. En de 2 die ik fout had, had ik de 320kbps gekozen, het verschil met uncompressed is nagenoeg niet te horen. 128kbps pik je er echt wel uit op gehoor...
Ik vind het ook een leuke test. Als je hem opnieuw doet staan ze op een andere plek. Dus je kunt het een paar keer doen om te testen hoe goed je het echt hoort.
Ik had hetzelfde, 128 haalde ik er meestal uit maar WAV versus 320 was veel moeilijker.
Heb zelf recent ook een "audio toertje" gemaakt en de verschillen zijn gewoon klein naar mijn gevoel. Ja er zijn verschillen, maar is het 'beter'. Ik vind het lastig.
Hieronder in lekentermen beschreven.
Ik had een:
* Sennheiser headset PC363D (E180?)
* Soundblaster ZXR (E186)
Heb vervolgens gekocht:
* Sennheiser HD599 (E138)
* Sennheiser HD660s (E383)
* Philips Fidelio X2HR (E139)
* Klipsch Heritage Headphone Amplifier/DAC (E599)
Verschil tussen de 363D en 599 was best groot. Bij de eerste moest ik veel meer een equalizer gebruiken om het geluid naar mijn smaak goed te krijgen. Had vrij sterk V profiel in de equalizer. Bij de 599 had ik de equalizer alleen voor nuances nodig. En de 599 was sowieso opener, helderder. Desalniettemin was de 363D best een prima headset. Heb er veel plezier van gehad.
Maar ik wilde wel eens weten wat een "echt goede" hoofdtelefoon (budget 400-500max) zou kunnen.
De HD660s hoofdband zit bij mij bovenop mijn hoofd niet zo lekker en het verschil in geluidskwaliteit met de HD599 vond ik erg klein. Het klinkt iets anders maar moeilijk te zeggen voor mij in blinde test wat beter is. De HD660s is nog neutraler/klinischer.
De HD660s is erg neutraal zoals veel sennheisers, wat ik fijn vind, maar wilde ook wel eens horen wat een wat speelsere koptelefoon zou kunnen dus kocht de Philips erbij. Stuk goedkoper, zit erg lekker en inderdaad wat meer bass en speelser, ook erg leuke koptelefoon.
Heb de 599 verkocht en de 660s en x2hr gehouden. De 660s gehouden omdat deze op papier beter aangeschreven is en wie weet ga ik op termijn er meer in ontdekken

. De X2HR gehouden omdat een wat speelsere sound soms ook fijn is. Gebruik momenteel vooral de 660s omdat ik toch wat meer naar het neutrale neig.
Ik hoor verschil tussen de Klipsch en de ZXR maar eerlijk gezegd neig ik er naar dat het geluid van de ZXR mij iets beter bevalt.
De Klipsch vind ik praktischer omdat ik makkelijk tussen de koptelefoons kan wisselen alsmede mijn
Audioengine 5+ active speakers. Voor de speakers is de Klipsch eigenlijk alleen een DAC met volumecontrol.
De ZXR heb ik al jaren dus die heb ik ook gehouden maar gebruik nu de Klipsch.
Anyway, interne geluidskaarten hebben in audiofiele kring niet zo'n beste naam waarbij de ZXR nog een redelijk goede is. Maar als je naar het prijsverschil kijkt....
Mijn conclusie is dat er verschil is maar dat je niet heel duur hoeft te gaan om "goed" geluid te hebben.
De wet van toe en afnemende meeropbrengsten lijkt me m.n. bij audio producten erg sterk van kracht.
Niks mis mee om wat geld uit te geven aan een goed product of kabel maar niet nodig om het al te gek te maken.
[
Voor 5% gewijzigd door
Help!!!! op 14-11-2019 11:11
]