Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 118 119 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Sissors schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 19:32:
[...]

Geen expert hierop, maar ik ben wel benieuwd hoe goed ongeisoleerde aders contact maken met elkaar: Is het effectief gewoon één groot koper blok geworden, of heb je eigenlijk tussen alle kabels ook nog stukjes lucht (simpelweg omdat als je niet hard erop stampt een aantal ronde draadjes nooit helemaal tegen elkaar kunnen liggen zonder gaten ertussen), waardoor skin effect nog steeds wordt tegengegaan?
Ik ben er ook geen expert op, maar als dat effect daadwerkelijk significant zou optreden, lijkt het me dat het ook wel in het gros van de literatuur genoemd zou worden.
En dat zou natuurlijk ook gigantische gevolgen hebben op de stroomcapaciteit van krimpverbindingen (daar is er in weze ook alleen maar contact met de buitenste adertjes)
Ik heb ook nog nooit duidelijk verschil in een draad gemeten qua weerstand terwijl de kans dat je exact hetzelfde adertje beet zou pakken aan beide kanten natuurlijk vrij klein is, en de weerstand is de enige parameter die dat skin effect (de uitwisseling van elektronen tussen aders) beinvloedt. (dus je meetpen aan de ene kant van de ader houden en dan aan de andere kant van de ader; eventuele verschillen komen altijd voort uit contact tussen meetpen en ader, en niet welke ader je aanraakt m.i.)

[ Voor 31% gewijzigd door mr_petit op 08-10-2025 20:23 ]

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hijdaar95
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 21:04
Baszman schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 14:09:
[...]

En na zo'n kabel, is het natuurlijk een zonde als je die prachtige electronengolf laat verpesten door een gewone zekering... Enter master fuse, slechts $595.00

[...]
Hahaha, 200-300 uur burn-in tijd voor een zekering. Handig, na zo'n lange tijd weet je niet meer hoe het systeem eerst klonk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• raze88
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10-10 11:50
Hijdaar95 schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 08:10:
[...]

Hahaha, 200-300 uur burn-in tijd voor een zekering. Handig, na zo'n lange tijd weet je niet meer hoe het systeem eerst klonk.
Dat kan best sneller hoor. Gewoon de stroom erdoorheen wat verhogen O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14:09
Cheezus schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 12:00:
Achja, in ieder geval wel weer wat geleerd vandaag: Wikipedia: Pokhout

Het is dus wel zeldzaam hout en half verboden om in te handelen :+
Het is bij de arnhemste fijnhout "gewoon" te koop. https://www.af.nl/voorraad/massief/pokhout/prijslijst.html
Wel voor het schappelijke bedrag van 72500 per kuub (waar je gemmideld minder dan 3000 per kuub betaald voor gangbaar hout.)

nou is dit 0,01m3 aan ruw hout om te maken (gok ik even zo), dus aan hout zijn ze wel daadwerkelijk een euro of 700 kwijt geweest O-)

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mr_petit schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 20:16:
[...]

Ik ben er ook geen expert op, maar als dat effect daadwerkelijk significant zou optreden, lijkt het me dat het ook wel in het gros van de literatuur genoemd zou worden.
En dat zou natuurlijk ook gigantische gevolgen hebben op de stroomcapaciteit van krimpverbindingen (daar is er in weze ook alleen maar contact met de buitenste adertjes)
Ik bedoel niet dat de binnenste aders geen contact met elkaar hebben! Ik vraag me af of er redelijk constante stukken zonder contact zijn tussen stukken. Even los ervan dat een krimpverbinding natuurlijk de handel veel meer aandrukt waardoor er meer verbinding zal zijn.

Afbeeldingslocatie: https://s3.amazonaws.com/illustrativemathematics/images/000/002/160/max/threecircles1_3b17c6a0e21acbd678ec9f628f8cdf5a.jpg?1368564321
Zo bedoel ik het, Ze hebben gewoon contact met elkaar, maar qua skin effect heb je een significant groter oppervlakte. Of dat in de praktijk zo is, of dat het tegenelkaar wordt geduwd, dat weet ik niet dus :) .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Sissors schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 08:40:
[...]

[Afbeelding]
Zo bedoel ik het, Ze hebben gewoon contact met elkaar, maar qua skin effect heb je een significant groter oppervlakte. Of dat in de praktijk zo is, of dat het tegenelkaar wordt geduwd, dat weet ik niet dus :) .
Volgens mij gaat het niet om het oppervlak, maar dat het oppervlak elektrisch gescheiden is. Dus dat elektronen belet wordt naar de buitenkant danwel binnenkant te gaan. Als er elektrisch contact zonder significante weerstand is, dan werkt dat niet. Het gaat erom dat wervelstromen in de kabel vermeden worden, en als er elektrisch contact is tussen aders, gaan die wervelstromen daar doorheen.

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/c7/Skineffect_reason.svg/375px-Skineffect_reason.svg.png
Die wervelstromen beletten in het plaatje dat de hoofdstroom door het midden loopt.(in het midden staat de wervelstroom haaks op de hoofdstroom)
H is hier een magnetisch veld (opgewekt door hoofdstroom I) en dat magnetisch veld wekt dus in zijn beurt wervelstroom Iw op, wat hoofdstroom I in de kern van de kabel tegenwerkt.
Wervelstroom Iw mag dus niet van ader naar ader springen.

Maar goed, voor analoge audio niet van belang omdat de frequentie te laag is en het vermogen in hogere frequenties nauwelijks aanwezig is vanwege het spectrum van muziek.

[ Voor 40% gewijzigd door mr_petit op 09-10-2025 09:37 ]

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boermansjo
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 10-10 12:18
(jarig!)
raze88 schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 08:17:
[...]

Dat kan best sneller hoor. Gewoon de stroom erdoorheen wat verhogen O-)
Zeker! Wie gebruikt er nu geen adaptive power supply (https://adaptivepower.com/#specs) voor zijn hi-fi systeem? Hoe meer volt en amps, hoe voller en helder je geluid zal zijn. Helaas kan die Master fuse geen 25A aan. Beter een paar extra kopen, je weet nooit ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Boermansjo schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 12:54:
[...]

Zeker! Wie gebruikt er nu geen adaptive power supply (https://adaptivepower.com/#specs) voor zijn hi-fi systeem? Hoe meer volt en amps, hoe voller en helder je geluid zal zijn. Helaas kan die Master fuse geen 25A aan. Beter een paar extra kopen, je weet nooit ;)
Precies, een versterker met veel vermogen is geen overdaad, maar een fundament. Het is de onzichtbare motor achter een muzikale beleving die niet alleen gehoord, maar gevoeld wordt. Wie eenmaal de vloeiende, moeiteloze kracht van een echte high-power versterker heeft ervaren, weet: hier wordt niet alleen geluid versterkt – hier wordt muziek tot leven gewekt.
Bij echt goede versterkers, zoals bijvoorbeeld de Moon 888, wordt het vermogen dan ook niet alleen in Watt maar ook in PK weergegeven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7EeCBhBw8JZ_7zjpI9HUFgViY2I=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/6ahUKi97TMRyivLxDePYmr1b.png?f=user_large

bron: https://simaudio.com/en/product/888-power-amplifier/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:57

Cheezus

Luiaard

Prisma16 schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 14:10:
[...]

Precies, een versterker met veel vermogen is geen overdaad, maar een fundament. Het is de onzichtbare motor achter een muzikale beleving die niet alleen gehoord, maar gevoeld wordt. Wie eenmaal de vloeiende, moeiteloze kracht van een echte high-power versterker heeft ervaren, weet: hier wordt niet alleen geluid versterkt – hier wordt muziek tot leven gewekt.
Bij echt goede versterkers, zoals bijvoorbeeld de Moon 888, wordt het vermogen dan ook niet alleen in Watt maar ook in PK weergegeven.

[Afbeelding]

bron: https://simaudio.com/en/product/888-power-amplifier/
_/-\o_

Ik heb nog even gezocht of er een nog onzinnigere eenheid voor vermogen bestaat om bij audio te gebruiken maar nee, ik denk dat pk wel de grootste onzin is om te vermelden :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davey400
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 22:07
Alhoewel vreemd is het niet persé onjuist.
1 Metrische paardenkracht (pk) is gedefinieerd als 735,49875 W.
Het probleem is wel dat er verschillende andere landen zijn die andere Peekaa’s hebben, waardoor de Watts watt universeler zijn. Daar hoef je alleen maar een fantasie-factor overheen te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Laatst online: 22:24
WilbertNeems schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 15:45:
[...]

Tsja, goed mogelijk. Toch ben ik daar verder alsnog goed geholpen en bij elke zaak waar ik daadwerkelijk speakers kon luisteren ligt wel een variant van maanlichtkabels dus vraag me af waar ik beter af ben.
In all fairness, als ik een hifi winkel zou hebben zou ik ook elfenkabels verkopen. Dat extra stukje omzet en winst kan nooit kwaad. Waarom niet cateren voor de mensen die daarin willen geloven of het gewoon voor de looks doen.

Maar ik zou wel hopen dat ik eerlijk zou zijn en mensen wel zou vertellen dat ze met mijn 5 euro de meter kabel een even goed resultaat boeken als met die van 50 of 500 euro de meter.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Laatst online: 21:57

Cheezus

Luiaard

Davey400 schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 15:47:
Alhoewel vreemd is het niet persé onjuist.
1 Metrische paardenkracht (pk) is gedefinieerd als 735,49875 W.
Het probleem is wel dat er verschillende andere landen zijn die andere Peekaa’s hebben, waardoor de Watts watt universeler zijn. Daar hoef je alleen maar een fantasie-factor overheen te halen.
Je kunt ook erg/s, calorieën/s of BTU/h vermelden bij het vermogen van een versterker, het slaat alleen als een tang op een varken. Bij auto's hebben we het nog over pk vanwege historische redenen, het is eenheid gebaseerd op mechanische kracht. Voor elektronica iets anders dan watts gebruiken kan haast alleen als grap :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
Dr. Strangelove schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 17:27:
[...]

In all fairness, als ik een hifi winkel zou hebben zou ik ook elfenkabels verkopen. Dat extra stukje omzet en winst kan nooit kwaad. Waarom niet cateren voor de mensen die daarin willen geloven of het gewoon voor de looks doen.

Maar ik zou wel hopen dat ik eerlijk zou zijn en mensen wel zou vertellen dat ze met mijn 5 euro de meter kabel een even goed resultaat boeken als met die van 50 of 500 euro de meter.
Zeker, toen ik jaar of 17 was heb ik ook in een HieFie winkel gewerkt. Dat was heel simpel, de duurste is de beste en als demo draaide ik altijd Bert Kaempfert And His Orchestra: "African Beat" of het titelnummer van de LP " A Swingin' Safari" , van vinyl, wat daar zitten van die lekkere bassen en fel hoog in.

https://www.youtube.com/watch?v=X6bsoyT86LE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Laatst online: 22:24
Werd je ook ziek van mensen die Sailing to Philadelphia van Mark Knopfler draaiden als eigen demo disc? Ik heb meerdere van die verkopers meegemaakt. En eentje die tot zijn eigen nadeel ervaarde dat de muzieksmaak van je klanten al te zeer beledigen bad for business is.

Want Sailing to Philadelphia is een werelds album. I said it then and I say it now :P

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
Dr. Strangelove schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 18:54:
Werd je ook ziek van mensen die Sailing to Philadelphia van Mark Knopfler draaiden als eigen demo disc? Ik heb meerdere van die verkopers meegemaakt. En eentje die tot zijn eigen nadeel ervaarde dat de muzieksmaak van je klanten al te zeer beledigen bad for business is.

Want Sailing to Philadelphia is een werelds album. I said it then and I say it now :P
Laten we even twee dingen op een tijdlijn zetten.
A Swingin' Safari kwam uit in 1962.
Sailing to Philadelphia kwam uit in 2000.

Het verschil is 38 jaar......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davey400
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 22:07
Prisma16 schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 18:03:
[...]
Zeker, toen ik jaar of 17 was heb ik ook in een HieFie winkel gewerkt. Dat was heel simpel, de duurste is de beste en …
Haha, ik had ook bedacht dat in plaats van vakken te vullen beter bij de winkel kon gaan werken waar ik mijn geld toch al uitgaf; dan kreeg ik nog korting ook.

Wij gingen niet mee in die gekte maar verkochten muziekinstrumenten en kabels voor gunstige prijzen. De scart-kabels van fl5,- waren niet aan te slepen en dan nog zat er 4 gulden marge op. Kun je nagaan wat de rest er op verdiende.

Op audio-spul zelf zat al niet heel veel marge, maar het was ideaal om te weten waar de beste marges op zaten. Als je een klant vertelt dat apparaat van merk X ondanks dat het 100 gulden goedkoper is dan merk Y toch veel beter is dan is dat écht heel makkelijk verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:01
Ik heb een elfen-gerelateerde vraag: Met behulp van Le Chat en Gemini ben ik aan het inventariseren of ik nog wat kan verbeteren aan de plaatsing van mijn speakers en sub. Die speakers zijn Fyne F500's op zandgevulde Norstone Stylums op een keramisch parket vloer. De speakers hebben een "downfiring bassport" en daaardoor krijg ik vanuit AI het advies om rubberen voeten (ISO-pucks of Sorbothane) onder mijn Stylums te plakken om ze te ontkoppelen. Zou er ook mee te maken hebben dat ik de speakers zo dicht mogelijk op de schuifpuit heb staan om te voorkomen dat ze omver gelopen worden. Wanneer ik mezelf echter inlees, dan lees ik dat dit ongelooflijke onzin is en dat ik die standaards het beste zonder rubber voeten of spikes op de vloer kan zetten.

Wat is hier de mening hierover? Zitten er elfjes achter de AI te typen of zijn een paar rubber voeten toch een goed idee?

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:05
Aziraphale schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 10:57:
Ik heb een elfen-gerelateerde vraag: Met behulp van Le Chat en Gemini ben ik aan het inventariseren of ik nog wat kan verbeteren aan de plaatsing van mijn speakers en sub. Die speakers zijn Fyne F500's op zandgevulde Norstone Stylums op een keramisch parket vloer. De speakers hebben een "downfiring bassport" en daaardoor krijg ik vanuit AI het advies om rubberen voeten (ISO-pucks of Sorbothane) onder mijn Stylums te plakken om ze te ontkoppelen. Zou er ook mee te maken hebben dat ik de speakers zo dicht mogelijk op de schuifpuit heb staan om te voorkomen dat ze omver gelopen worden. Wanneer ik mezelf echter inlees, dan lees ik dat dit ongelooflijke onzin is en dat ik die standaards het beste zonder rubber voeten of spikes op de vloer kan zetten.

Wat is hier de mening hierover? Zitten er elfjes achter de AI te typen of zijn een paar rubber voeten toch een goed idee?
Hangt er vanaf wat jouw doel is om het te ontkoppelen. Als je ze niet ontkoppelt, heb je meer trilling door de vloer naar alles wat op de vloer staat. Dat kan positief zijn als je het beter wilt voelen door de bank/fauteuil, maar ook negatief omdat ook andere dingen gaan resoneren/trillen (storend geluid geven) en de buren kunnen er last van hebben.
Als je ontkoppelt, wordt normaal het geluid objectief beter en je hebt weinig last resonantie.

Kies wat je wilt! ;)

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:20
Aziraphale schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 10:57:

AI kijkt vooral naar wat anderen er over zeggen en bij zulke vragen kom je al snel bij de audio-fielen uit die dit soort dingen logisch vinden. En dus zal AI het aanraden. Ik zou vooral kijken/luisteren of je echt iets hoort van trillingen met de vloer en dan vooral met wat lage bas luisteren. Zo niet zou ik ze lekker zo laten staan. Mocht je toch echt even in de praktijk testen willen doen, rubberen wasmachinevoetjes van 5 euro doen precies hetzelfde. Ik acht de kans echter richting de 100% dat je totaal geen verschil zult merken.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
redwing schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 11:19:
[...]

AI kijkt vooral naar wat anderen er over zeggen en bij zulke vragen kom je al snel bij de audio-fielen uit die dit soort dingen logisch vinden. En dus zal AI het aanraden. Ik zou vooral kijken/luisteren of je echt iets hoort van trillingen met de vloer en dan vooral met wat lage bas luisteren. Zo niet zou ik ze lekker zo laten staan. Mocht je toch echt even in de praktijk testen willen doen, rubberen wasmachinevoetjes van 5 euro doen precies hetzelfde. Ik acht de kans echter richting de 100% dat je totaal geen verschil zult merken.
Er is echt een kans op vrij groot verschil als een sub ontkoppeld wordt. Wasmachine dempers werken, maar zachter rubberen voeten dempen een stuk meer. Hoeven niet heel duur te zijn, maar het verschil is wel vrij groot naar mijn ervaring.
Dus de dempers zijn leuk om te testen, als dat helpt met resonantie tegen te gaan, is het aan te raden simpele maar daarvoor bestemde subwoofer dempers te kopen.

Net even gekeken, zie dat SVS dempers voor €79,- te krijgen zijn, is niet echt goedkoop, maar het dempt veel beter als je geen resonantie wilt hebben. Ik spreek uit ervaring bij mijn vorige huis, wasmachine dempers hielpen om de buren het wat prettiger te maken, maar pas toen ik de SVS dempers eronder had, hadden ze geen last meer van trillende glazen in de kast ;)

Nogmaals het doel is belangrijker, sommige mensen willen juist met film kijken de trillingen voelen, dan zijn dempers juist het tegenovergestelde van wat je wilt, maar trillingen vind ik persoonlijk het geluid nooit ten goede komen ;)

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:20
Koldur schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 11:42:
[...]
Er is echt een kans op vrij groot verschil als een sub ontkoppeld wordt. Wasmachine dempers werken, maar zachter rubberen voeten dempen een stuk meer. Hoeven niet heel duur te zijn, maar het verschil is wel vrij groot naar mijn ervaring.
Dus de dempers zijn leuk om te testen, als dat helpt met resonantie tegen te gaan, is het aan te raden simpele maar daarvoor bestemde subwoofer dempers te kopen.
Het gaat uiteindelijk om de manier waarop trillingen worden doorgegeven. En wat geluid betreft zal het weinig verschil maken, gevoel kan wel anders zijn. Die wasmachine dingen zijn dan ook alleen bedoeld om op een goedkope manier te testen of er echt verschil is en wat ie het fijnste vindt. En als het fijner/beter is met doppen zou ik er wel echte luidsprekerdoppen onder zetten.
Net even gekeken, zie dat SVS dempers voor €79,- te krijgen zijn, is niet echt goedkoop, maar het dempt veel beter als je geen resonantie wilt hebben. Ik spreek uit ervaring bij mijn vorige huis, wasmachine dempers hielpen om de buren het wat prettiger te maken, maar pas toen ik de SVS dempers eronder had, hadden ze geen last meer van trillende glazen in de kast ;)

Nogmaals het doel is belangrijker, sommige mensen willen juist met film kijken de trillingen voelen, dan zijn dempers juist het tegenovergestelde van wat je wilt, maar trillingen vind ik persoonlijk het geluid nooit ten goede komen ;)
Precies dit, wat geluid betreft zal er weinig verschil zijn, wat gevoel betreft kan er wel verschil zijn. En aangezien dat ook onderdeel van de beleving is kan het geen kwaad om het eens uit te proberen. Sowieso is dit voor elke luidspreker/vloer/kamer anders.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
redwing schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 11:47:
[...]

Het gaat uiteindelijk om de manier waarop trillingen worden doorgegeven. En wat geluid betreft zal het weinig verschil maken, gevoel kan wel anders zijn. Die wasmachine dingen zijn dan ook alleen bedoeld om op een goedkope manier te testen of er echt verschil is en wat ie het fijnste vindt. En als het fijner/beter is met doppen zou ik er wel echte luidsprekerdoppen onder zetten.

[...]

Precies dit, wat geluid betreft zal er weinig verschil zijn, wat gevoel betreft kan er wel verschil zijn. En aangezien dat ook onderdeel van de beleving is kan het geen kwaad om het eens uit te proberen. Sowieso is dit voor elke luidspreker/vloer/kamer anders.
Elfen-technisch gesproken kan iets van slechts 79 euro nooit de gewenste verbetering geven.

Kom je als snel uit bij iets als een Townshend platform van 1600 euro. Maar dan heb je ook wat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P2yS6VAjQjSYWKXJOJlloRIi78c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DHEGs5JXWtTPQcL23jLgcwrj.png?f=fotoalbum_large

https://www.alpha-audio.n...acoustics-primacoustic/2/
https://www.kempelektroni...-isolation-podium-size-1/

Maar als je graag buiten-de-doos-denkt is dit mogelijk ook een optie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mWxXklBABT23Pq_nnWjKFRNm53A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xAkT3l7AQD3F2e1DZzaUyZux.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door Prisma16 op 10-10-2025 14:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malle-piet
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 21:28
Zoek maar eens op rubberen terrastegel dragers, gebruik ze al jaren onder mijn Impulse TL luidsprekers die op een houten vloer staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:01
Malle-piet schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 14:45:
Zoek maar eens op rubberen terrastegel dragers, gebruik ze al jaren onder mijn Impulse TL luidsprekers die op een houten vloer staan
En, merk je verschil? Ik ben er zelf wel wat bang voor dat het hele verhaal instabiel wordt. Eerst had ik (puur esthetisch) er spikes onder, maar die maakten de standaards wat wankel.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malle-piet
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 21:28
Stabiel als een rots omdat ze een cm dik zijn en gemaakt van samengeperste rubber korrels, spikes schijnen te koppelen en minder stabiel als het rubber wat ik gebruik. Goed, de Impulse hebben marmeren dekjes en bodemplaten waardoor de speakers 40kg per stuk wegen. Ze kosten vrij weinig vergeleken met wat de audioketens vragen.

https://www.dakmaterialen...3A-hoWA6PVPUaArRAEALw_wcB

[ Voor 36% gewijzigd door Malle-piet op 10-10-2025 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelpasta
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Koldur schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 11:42:
[...]

Er is echt een kans op vrij groot verschil als een sub ontkoppeld wordt. Wasmachine dempers werken, maar zachter rubberen voeten dempen een stuk meer.
Ik geloof hier niet in. De frequenties die een sub produceert kunnen mijn inziens onmogelijk door een klein stukje rubber worden gedempt. Natuurkunde enzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koldur
koelpasta schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 15:39:
[...]

Ik geloof hier niet in. De frequenties die een sub produceert kunnen mijn inziens onmogelijk door een klein stukje rubber worden gedempt. Natuurkunde enzo.
Tsja, dan mis je echt praktijkkennis. Rubber poten dempen echt heel goed, neem de proef eens op de som.
Onder mijn simrig heb ik gekozen wel met wasmachine dempers te werken, ook daar is de trilling die naar het huis ging aardig gedempt.
Maar de subs, daar moest ik de demping niet vanaf halen, trilde de glazen in de kast beneden en bij de buren in mijn oude woning. De rubber poten er weer onder, en weg trillende glazen. Natuurkunde enzo ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelpasta
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Koldur schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 15:45:
[...]

Tsja, dan mis je echt praktijkkennis. Rubber poten dempen echt heel goed, neem de proef eens op de som.
Onder mijn simrig heb ik gekozen wel met wasmachine dempers te werken, ook daar is de trilling die naar het huis ging aardig gedempt.
Maar de subs, daar moest ik de demping niet vanaf halen, trilde de glazen in de kast beneden en bij de buren in mijn oude woning. De rubber poten er weer onder, en weg trillende glazen. Natuurkunde enzo ;)
Dat kan. (y) Ik zat wel aan een situatie te denken waarbij het op een verzwaarde (met zand gevulde) standaard staat. En hangt natuurlijk ook af van de grootte van de sub en de luidheid. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
koelpasta schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 17:46:
[...]

Dat kan. (y) Ik zat wel aan een situatie te denken waarbij het op een verzwaarde (met zand gevulde) standaard staat. En hangt natuurlijk ook af van de grootte van de sub en de luidheid. :)
Dat hangt het zeker, ik had nog echt wel wat trillingen hier en daar, maar dat was het geluid zelf in de ruimte zelf. Dat was een relatief kleine kamer en vrij luid haha. Maar het doortrillen via de betonnen vloer was weg. Dat haalde ook wat rollen in de bank weg, maar zonder had ik het niet kunnen gebruiken, dan hadden de buren het terecht niet OK gevonden.
Maar ontkoppelen helpt heel erg met door trillen via de vloer/muren van de sub zelf. Of het veel met de kwaliteit doet, denk ik niet, nooit echt een verschil in gehoord eerlijk gezegd.

Pagina: 1 ... 118 119 Laatste

Let op:
Let op: dit topic is moderatie-arm. Alleen ernstige zaken (zoals CAT5 speakerkabels en Bose Acoustimass liefhebbers) worden opgepakt, dus geen topic reports voor "boehoe, hij is het niet eens met mij" of "wat deze user zegt is onzin!!111". Vermijd meta-discussie en aannames over iemand anders.

Enjoy!

Discussie even zat en liever luisteren naar muziek?
Het grote 'Audiofiele' muziek topic