Geeft het ruimtelijk audio beeld van een festival. Uiteraard moet de modder wel bevochtigd worden met bier zodat de normosmie de ervaring naar nieuwe hoogtes stuwt.DominoNL schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 16:45:
zelfs natte modder uit de voeten.
Geen geduld om het helemaal te bekijken, maar wat een fantastische verteller van heel veel onzin is ditDavey400 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 14:40:
(Niet zomaar) Iemand die kabels verkoopt over kabels:
[YouTube: A.J Van den Hul - Over Kabels - Akoestiek - Vinyl - Geschiedenis - Must See!]
Goed illustratie van hoe die wereld in elkaar zit. Je beweert van alles, gebruik veel technische woorden maar er wordt niets bewezen of aangetoond door berekeningen of metingen.VChunky schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 09:14:
[...]
Geen geduld om het helemaal te bekijken, maar wat een fantastische verteller van heel veel onzin is dit
Maar het is wel vermakelijk!
Bewijs het tegendeel maar, bewijs het tegendeel van zijn beweringen maar, dat hij zijn technische gegevens voor zich houdt in het openbaar, zou hij een plausibele reden voor kunnen hebben. Je zou kunnen proberen een afspraak met die man te maken en hem op de man af te vragen hoe hij zijn beweringen kan of wilt onderbouwen.Prisma16 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 09:57:
[...]
Goed illustratie van hoe die wereld in elkaar zit. Je beweert van alles, gebruikt veels technische woorden maar er wordt niets bewezen of aangetoond door berekeningen of metingen.
Maar het is wel vermakelijk!
Een afpsraak maken met de beste man.., ik ben malle pietje niet zeg..
[ Voor 33% gewijzigd door DominoNL op 10-03-2026 10:41 ]
Bewijs jij maar dat mijn auto niet sneller wordt door de racestrepen die ik erop plak.Malle-piet schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 10:24:
[...]
Bewijs het tegendeel maar, bewijs het tegendeel van zijn beweringen maar, dat hij zijn technische gegevens voor zich houdt in het openbaar, zou hij een plausibele reden voor kunnen hebben. Je zou kunnen proberen een afspraak met die man te maken en hem op de man af te vragen hoe hij zijn beweringen kan of wilt onderbouwen.
Omgekeerd vrij eenvoudig: Hij wordt door de strepen zwaarder, dus trager.Sissors schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 10:44:
[...]
Bewijs jij maar dat mijn auto niet sneller wordt door de racestrepen die ik erop plak.
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC
Ah maar nu mis je de thermische effecten van de donkere en lichtere stukken op je auto die de kwantum-turbulentie verminderen! Wetenschap weet ook niet alles, en toen mijn vriendin bij mij in de auto zat met de strepen erop merkte ze ook direct op dat hij zoveel sneller ging. Probeer het maar zelf voor je het afschiet!Aziraphale schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 11:09:
[...]
Omgekeerd vrij eenvoudig: Hij wordt door de strepen zwaarder, dus trager.
En als je het niet merkt, dan heb je blijkbaar niet zo'n gouden rechter voet. Of je auto is niet zo goed als mijn Toyota Yaris waardoor echt de racestrepen tot hun recht komen.
Niet te vergeten dat de motor er overduidelijk beter door klinkt en ook de ramen opeens veel mooiere kleuren doorlaten! En dan gaat ie ook nog eens veel soepeler over hobbels heen. Het voelt gelijk als een compleet andere auto.Sissors schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 11:18:
[...]
Ah maar nu mis je de thermische effecten van de donkere en lichtere stukken op je auto die de kwantum-turbulentie verminderen! Wetenschap weet ook niet alles, en toen mijn vriendin bij mij in de auto zat met de strepen erop merkte ze ook direct op dat hij zoveel sneller ging. Probeer het maar zelf voor je het afschiet!
En als je het niet merkt, dan heb je blijkbaar niet zo'n gouden rechter voet. Of je auto is niet zo goed als mijn Toyota Yaris waardoor echt de racestrepen tot hun recht komen.
[removed]
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC
Wij hadden een Zoe met Martini striping. Toen mijn vrouw daar een (positieve) opmerking over kreeg van de garage en zij droog beweerde dat het bovendien 10km/u scheelde in topsnelheid keken ze haar meewarig aan. "Tuurlijk vrouwke..." 🤣🤣🤣
Even weer on-topic, ook voor audio heb je stickers die het geluid beter maken!Sissors schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 10:44:
[...]
Bewijs jij maar dat mijn auto niet sneller wordt door de racestrepen die ik erop plak.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/PRphMe6dbfgbaPiq9FMbAH1g.jpg?f=user_large)
Citaat:
U mag een meer ontspannen weergave verwachten, met een betere waarneming van de verschillende muziekinstrumenten en stemmen. Ook zal het geluid natuurlijker van klank worden, waarbij de scherpte afneemt en de klankkleur rijker wordt.
Bron:
https://www.akikoaudio.co...o-loudspeaker-tuning-chip
Akiko Audio Tuning Disc
Een krachtige tool voor een ontspannen muziekweergave.
De Tuning Disc wordt gedurende 7 maanden geladen met trillingsdeeltjes van natuurlijke oorsprong. Dit onomkeerbare proces vindt plaats in eigen huis, waarbij het materiaal unieke eigenschappen krijgt, die zorgen voor een zeer ontspannen muziekweergave. De schijf dient op of onder apparatuur of luidsprekers gelegd te worden, zodat de energetisch energie de kans krijgt de directe omgeving te beïnvloeden.
Kleine details worden beter hoorbaar en zorgen samen met een stillere achtergrond voor een rustige en natuurlijke muziekweergave. Ook de bekende opname die u door- en door meende te kennen, kan daarom verrassen.
De Tuning Disc kan heel goed gecombineerd worden met onze andere tuning accessoires, omdat de werking geheel verschillend is, maar het doel gelijk; heerlijk ontspannen van uw muziek genieten !
De Tuning Disc is gemaakt van RVS en is aan de onderzijde voorzien van vilt, om uw kostbare apparatuur te beschermen. Het formaat is niet toevallig gekozen; de diameter is gelijk aan die van een CD en de Tuning Disc kan ook gebruikt worden om CD’s en DVD’s te ontstoren, voordat u ze afspeelt.
These are my principles. If you don't like them, I have others.
Maar als ik juist wat meer scherpte wil? Moet ik hem dan op de kop hangen?Prisma16 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 13:10:
[...]
Even weer on-topic, ook voor audio heb je stickers die het geluid beter maken!
[Afbeelding]
Citaat:
U mag een meer ontspannen weergave verwachten, met een betere waarneming van de verschillende muziekinstrumenten en stemmen. Ook zal het geluid natuurlijker van klank worden, waarbij de scherpte afneemt en de klankkleur rijker wordt.
Bron:
https://www.akikoaudio.co...o-loudspeaker-tuning-chip
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Nee .. natuurlijk niet ... Je moet hem dan aan de binnenzijde van de conus plakken zodat de wervelstromen in de spoel eenzijdig worden versterkt. Door deze asymmetrische werking komt er een duidelijk hoorbaar verandering in het geluidsprofiel tot stand.alexbl69 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 14:00:
[...]
Maar als ik juist wat meer scherpte wil? Moet ik hem dan op de kop hangen?
Hmm, maar wat zei hij dan in het stuk dat je wel hebt bekeken dat je onzin vindt?VChunky schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 09:14:
[...]
Geen geduld om het helemaal te bekijken, maar wat een fantastische verteller van heel veel onzin is dit
Prisma16 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 13:10:
[...]
Even weer on-topic, ook voor audio heb je stickers die het geluid beter maken!
Ik moest even nog een keer goed kijken of het geen grappenmakers-website was.
Nou ja, dat zijn het wel, maar ze menen het. Of in ieder geval: ze hopen dat er mensen zijn die het serieus nemen.
Wat een waanzin.
Je kunt je beter afvragen welk stuk geen onzin is. Dit is weer typisch iemand die een kern van waarheid pakt en dat dan zo gebruikt dat er van het uiteindelijke verhaal totaal niets klopt. Uiteindelijk worden er een hoop technische termen gebruikt, maar wordt er niets bewezen, is het allemaal onmeetbaar, maar toch echt heel duidelijk te horen. En een dubbel-blind test die zijn verhaal zou kunnen onderbouwen zie ik ook nergens terug komen.koelpasta schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 15:11:
[...]
Hmm, maar wat zei hij dan in het stuk dat je wel hebt bekeken dat je onzin vindt?
Maar zoals hierboven al gezegd, hij vertelt het wel leuk en het is zeker vermakelijk om te horen.
[removed]
Wat dacht je van het stukje waar hij een sterk vergrootte dwarsdoorsnede van een kabel laat zien en uitlegt dat er geen direct pad is tussen punt A en punt B, maar dan (los van de zinnigheid van die uitleg) voor het gemak dan voorbij gaat aan dat (in tegenstelling tot het grafeen dat ook even voorbij komt) een normale kabel toch echt 3D is en de elektronen niet in het platte vlak hoeven te blijven.koelpasta schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 15:11:
[...]
Hmm, maar wat zei hij dan in het stuk dat je wel hebt bekeken dat je onzin vindt?
Het is een respectabele man en die ook graag en vermakelijk vertelt wat hij allemaal gedaan heeft, maar je maakt mij niet wijs dat ook hij niet weet dat een deel van zijn beweringen feitelijk onjuist zijn.
Maar dan snap je niet wat die man vertelt.Davey400 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 15:41:
[...]
Wat dacht je van het stukje waar hij een sterk vergrootte dwarsdoorsnede van een kabel laat zien en uitlegt dat er geen direct pad is tussen punt A en punt B, maar dan (los van de zinnigheid van die uitleg) voor het gemak dan voorbij gaat aan dat (in tegenstelling tot het grafeen dat ook even voorbij komt) een normale kabel toch echt 3D is en de elektronen niet in het platte vlak hoeven te blijven.
Hij zegt nergens dat er geen direct pad is tussen A en B.
Hij zegt dat de overgang van het ene metaalkristal naar het andere een weerstand en een soort diodewerking vertoont en dat is volgens mij gewoon waar. Je verhaal over electronen die dan niet in het platte vlak zitten slaat als een tang op een varken.
Nou is het bedenkelijk of je zoiets gaat terughoren, maar volgens mij klopt het wel dat dit effect optreed.
Dit raakt wat mij betreft de kern.redwing schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 15:20:
[...]
Uiteindelijk worden er een hoop technische termen gebruikt, maar wordt er niets bewezen, is het allemaal onmeetbaar, maar toch echt heel duidelijk te horen.
Ik durf best te stellen dat, als je iets duidelijk hoort dat niet te meten is, je twee mogelijkheden hebt: óf je meet niet goed óf je hoort niet goed.
Precies, en zelfs als je om wat voor reden dan ook geen vertrouwen hebt in metingen, waarom doe je dan geen dubbel blind test? Met de duidelijke verschillen die beweerd worden, zou elke dubbel blind test per direct zijn gelijk bewijzen.manusz schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 16:18:
[...]
Dit raakt wat mij betreft de kern.
Ik durf best te stellen dat, als je iets duidelijk hoort dat niet te meten is, je twee mogelijkheden hebt: óf je meet niet goed óf je hoort niet goed.
[removed]
Nou ja, zo te horen lijkt het overgrote deel van zn presentatie geen onzin te zijn..?redwing schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 15:20:
[...]
Je kunt je beter afvragen welk stuk geen onzin is.
Dat gevoel had ik eigenlijk niet zo erg. Mischien een hint hier en daar, maar bijvoorbeeld niet zo erg als die gast van PS audio. Die lult echt fabeltjes aan elkaar met hier en daar een kruimeltje werkelijkheid.Dit is weer typisch iemand die een kern van waarheid pakt en dat dan zo gebruikt dat er van het uiteindelijke verhaal totaal niets klopt. Uiteindelijk worden er een hoop technische termen gebruikt, maar wordt er niets bewezen, is het allemaal onmeetbaar, maar toch echt heel duidelijk te horen. En een dubbel-blind test die zijn verhaal zou kunnen onderbouwen zie ik ook nergens terug komen.
Ik bedoel, ik zal niet snel een van den hul kabel kopen, maar dat filmpje vond ik nog wel meevallen qua fantasie.
Maar weet jij dan dat hij geen metingen of dubbelblindtests heeft gedaan?redwing schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 16:23:
[...]
Precies, en zelfs als je om wat voor reden dan ook geen vertrouwen hebt in metingen, waarom doe je dan geen dubbel blind test? Met de duidelijke verschillen die beweerd worden, zou elke dubbel blind test per direct zijn gelijk bewijzen.
Nou ja, zoals je in je vorige reply al aangeeft worden er waarheden gebruikt om allerlei effecten aan te geven die dan zouden zorgen voor hoorbare verschillen. En hoewel de kern van het verhaal best klopt, wordt het effect ervan enorm opgeblazen alsof je er echt iets van zou merken.koelpasta schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 16:27:
[quote]redwing schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 15:20:
[...]
Je kunt je beter afvragen welk stuk geen onzin is.
[...]
[...]
Dat gevoel had ik eigenlijk niet zo erg. Mischien een hint hier en daar, maar bijvoorbeeld niet zo erg als die gast van PS audio. Die lult echt fabeltjes aan elkaar met hier en daar een kruimeltje werkelijkheid.
Ik bedoel, ik zal niet snel een van den hul kabel kopen, maar dat filmpje vond ik nog wel meevallen qua fantasie.
Wat dat betreft vind ik dit verhaal eigenlijk storender dan die van PS audio, omdat ze daar vaak klinkklare onzin verkondigen waar niet eens een kern van waarheid onder zit. En deze man gebruikt juist een kern van waarheid om net te doen of minieme effecten enorm groot zijn. Maar dan dus niet met daadwerkelijke bewijzen komt.
Want nogmaals, effecten die hoorbaar zijn, zijn ook meetbaar en ook zeker te bewijzen via een dubbel-blind test.
[removed]
Heb je die metingen of dubbelblindtesten ooit van hem gezien? En bovenal, als ie die gedaan heeft met een positieve uitkomst, waarom gebruikt ie die dan niet om zijn verhaal kracht bij te zetten?koelpasta schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 16:31:
[...]
Maar weet jij dan dat hij geen metingen of dubbelblindtests heeft gedaan?
[removed]
Ok, hij zal de effecten mischien wel opblazen maar ik denk niet dat het meeste wat hij vertelt onzin is. Dat is wat je beweerde. Je hebt nog niks aangehaald dat niet klopt, dus hoezo vraag je je dan af wat er wel klopt?redwing schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 16:35:
[...]
Nou ja, zoals je in je vorige reply al aangeeft worden er waarheden gebruikt om allerlei effecten aan te geven die dan zouden zorgen voor hoorbare verschillen. En hoewel de kern van het verhaal best klopt, wordt het effect ervan enorm opgeblazen alsof je er echt iets van zou merken.
Wat dat betreft vind ik dit verhaal eigenlijk storender dan die van PS audio, omdat ze daar vaak klinkklare onzin verkondigen waar niet eens een kern van waarheid onder zit. En deze man gebruikt juist een kern van waarheid om net te doen of minieme effecten enorm groot zijn. Maar dan dus niet met daadwerkelijke bewijzen komt.
Want nogmaals, effecten die hoorbaar zijn, zijn ook meetbaar en ook zeker te bewijzen via een dubbel-blind test.
Geen idee. Ik moet eerlijk zeggen dat ik hem in dit verhaal niet heb horen zeggen dat zijn kabels beter klinken...redwing schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 16:37:
[...]
Heb je die metingen of dubbelblindtesten ooit van hem gezien? En bovenal, als ie die gedaan heeft met een positieve uitkomst, waarom gebruikt ie die dan niet om zijn verhaal kracht bij te zetten?
Ik geef ook aan dat hij het meeste begint met een kern van waarheidkoelpasta schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 16:46:
[...]
Ok, hij zal de effecten mischien wel opblazen maar ik denk niet dat het meeste wat hij vertelt onzin is. Dat is wat je beweerde. Je hebt nog niks aangehaald dat niet klopt, dus hoezo vraag je je dan af wat er wel klopt?En wat bedoel je trouwens met dat hij zoveel 'technische termen' gebruikt? Dat valt toch wel mee? Hij loopt er zeker niet mee te 'toveren' en hij probeert de kijker er ook niet mee te overrompellen.
Met zijn opstelling van speakers enzo heeft ie gewoon gelijk, maar al die materiaaleigenschappen hebben aantoonbaar niets te maken met een verschil in geluid.
Wat is er beter dan bewijs te leveren dat wat je vertelt ook echt klopt? Een dubbelblindtest is uiteindelijk minder werk dan zo'n filmpje te maken. En je snoert dan wel gelijk alle critici de mond met zulk bewijs, inclusief dit topic.koelpasta schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 16:49:
[...]
Geen idee. Ik moet eerlijk zeggen dat ik hem in dit verhaal niet heb horen zeggen dat zijn kabels beter klinken...
En het grote voordeel is dat ie dan ook gelijk wereldberoemd zou zijn, omdat ie dan bewezen zou hebben dat de natuurwetten niet bestaan en Einstein er naast zat
[removed]
Omdat elke hifi scepticus altijd met ‘heb je dubbelblind getest’ komt binnen vijf seconden is een dubbelblinde test hét argument om een grote groep potentiële klanten over de streep te trekken. Dus als je een product hebt dat een echte dubbelblinde test kan doorstaan ben je spekkoper.koelpasta schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 16:31:
[...]
Maar weet jij dan dat hij geen metingen of dubbelblindtests heeft gedaan?
En als ze het niet doen dan weten ze waarschijnlijk heel goed dat ze niet beter zullen scoren dan random chance.
[ Voor 10% gewijzigd door Dr. Strangelove op 10-03-2026 17:26 ]
These are my principles. If you don't like them, I have others.
Ik denk te begrijpen wat je bedoelt maar zou in dit geval een dubbel-doof test niet beter zijn om het verhaal te onderbouwen?redwing schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 15:20:
[...]
.... En een dubbel-blind test die zijn verhaal zou kunnen onderbouwen zie ik ook nergens terug komen.
...
En voor de goede orde: ik vond het zeker een leuk filmpje. De man zit iets te vol van zichzelf, maar weet het wel vermakelijk te vertellen.
Dat is de weerstand per kilometer, er ontstaat geen ruis door gebruik van kabels (tenzij ze als een antenne gaan functioneren).koelpasta schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 16:14:
[...]
Maar dan snap je niet wat die man vertelt.
Hij zegt nergens dat er geen direct pad is tussen A en B.
Hij zegt dat de overgang van het ene metaalkristal naar het andere een weerstand en een soort diodewerking vertoont en dat is volgens mij gewoon waar. Je verhaal over electronen die dan niet in het platte vlak zitten slaat als een tang op een varken.Ze gaan gewoon door de metaalkristallen (want daar is metaal uit opgebouwt) en zo'n kristal heeft aan alle kanten raakvlakken met de kristallen die eromheen liggen., bij elke overgang dus een beetje verlies en een beetje ruis,.
Nou is het bedenkelijk of je zoiets gaat terughoren, maar volgens mij klopt het wel dat dit effect optreed.
Als kabels een belachelijk hoge capacitieve koppeling hebben kan er bij hoge impedantie toepassingen een HF rolloff plaatsvinden, echter is die bijzonder eenvoudig te meten in het hoorbare gebied als dat al het geval zou zijn. De zweverige termen als "meer detail", "betere diepgang" of "verbreedt stereobeeld" zijn gewoonweg niet van toepassing op dit soort kabels; dat zijn subjectieve gevolgen van signal processing als EQ'ing of compressie (waardoor loudness omhoog kan, met als gevolg een minder dynamische, maar luidere ervaring).
NZXT H7 Flow | AMD Ryzen 9 5900X | Gigabyte X570 Gaming X | Corsair Vengance LPX 64GB DDR4-3200 | ASUS Prime OC 9070XT | FujiFilm X-S10 | Sigma 18-50mm F/2.8 | Sigma 30mm F/1.4 | Sigma 56mm F/1.4 | Viltrox 85mm AF II F/1.8 | Meike 50mm F/0.95
Volgens mij veroorzaakt elke ohmse weerstand ruis, net zoals weerstanden ruis veroorzaken.Benedykt schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 00:52:
[...]
Dat is de weerstand per kilometer, er ontstaat geen ruis door gebruik van kabels (tenzij ze als een antenne gaan functioneren).
Of het relevant is voor het horen van muziek kun je over twijfelen.
Maar volgens mij zijn die kristalovergangen nog een ander effect dan de natuurlijke weerstand van het metaal?
[ Voor 98% gewijzigd door manusz op 11-03-2026 13:01 ]
Johnson-Nyquist ruis: V = √(4kTBR)
Uitgangspunten:
k = 1,38 × 10⁻²³ J/K
T = 300 K (kamertemperatuur)
B = 40.000 Hz (hoogst hoorbare frequentie, verdubbeld voor de lol)
R = 1 Ω (vrij hoge kabelweerstand)
Dat geeft: V = √(4 × 1,38×10⁻²³ × 300 × 40000 × 1) ≈ 0,026 µV
Lijnsignaal zit rond de 1-2 V. Daar ligt deze ruis dan ~ 137 dB onder.
Dat is bij lijnsignaal. Moet je nagaan wat de invloed tussen luidspreker en versterker dan is
Antennewerking van de kabel is een veeeeel groter probleem. Let op; grotER, nog steeds totaal verwaarloosbaar.
Echt waar: koper is koper. Afstand en doorsnede is wat telt en het moet daadwerkelijk koper zijn, maar that’s really it.
Meneer Van den Hul kan het heel leuk babbelen, maar het blijft een ‘gladde’ verkoper
Let op: dit topic is moderatie-arm. Alleen ernstige zaken (zoals CAT5 speakerkabels en Bose Acoustimass liefhebbers) worden opgepakt, dus geen topic reports voor "boehoe, hij is het niet eens met mij" of "wat deze user zegt is onzin!!111". Vermijd meta-discussie en aannames over iemand anders.
Enjoy!
Discussie even zat en liever luisteren naar muziek?
Het grote 'Audiofiele' muziek topic
Jij hebt een link gevonden naar het bananen-en-modder-onderzoek van Tom's Hardware? Cool! Maar wij kennen hem al. Nogmaals posten voegt weinig toe, dus hoeft niet.