Voor mij hoeft de wagen helemaal niet gekoppeld te zijn met het net. Hij moet enkel mijn thuis batterij kunnen opladen.IvoB2 schreef op zondag 28 juli 2024 @ 10:22:
[...]
Dat is nu net één van de problemen om V2X als thuisaccu te homologeren.
Je moet dan of de EV gaan homologeren om aan het net te koppelen of de laadpaal die dat mogelijk maakt. Het tweede is uiteraard praktisch eenvoudiger maar voor de gebruiker duurder dan het eerste.
Het is niet de beschikbare techniek die ervoor zorgt dat het zo langzaam opschiet met V2G/H maar de koppeling parallel met het openbare net.
Een beetje manke vergelijking maar het komt er wel op neer, je mag ook je eigen regenwater niet gaan terugleveren aan het openbare leidingnet want dat zorgt voor problemen.
Nederland staat daar wel al verder in dan in Vlaanderen of de regelgeing is op dat vlak in NL soepeler.
En wie in België moet homologeren (Synergrid) moet het akkoord hebben van alle netbeheerders (en die schermen hun eigen businesscase af en staan weigerachtig tegenover aanpassingen zolang het niet echt moet. Hier in Vlaanderen moet je zonnepanelen, thuisbatterijen en laadpalen ieder afzonderlijk laten keuren en je dient ze elk aan te melden bij de netbeheerder. Daarom ook dat stekkerpanelen en stekkerbatterijen hier (nog) niet kunnen.
Ook ergens te begrijpen want wanneer iedereen individueel begint te klooien met batterijen en PV die ook terug kunnen leveren aan het net zonder dat de beheerder daar nog zicht op heeft wordt het wel heel moeilijk om te voorspellen hoe je het net in evenwicht moet houden.
SolarEdge heeft vorig jaar een bidirectionele DC-lader aangekondigd (nog steeds niet verkrijgbaar) die direct vanuit je zonnepanelen of thuisbatterij kan laden buiten de AC-infrastructuur in je woning om.IceBlue schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 08:29:
[...]
Voor mij hoeft de wagen helemaal niet gekoppeld te zijn met het net. Hij moet enkel mijn thuis batterij kunnen opladen.
Je hebt in dat geval één omvormer waarmee je te dealen hebt richting je netbeheerder.
Je doet uiteraard wat je wil maar hier is de wetgeving gewoon niet zo.IceBlue schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 08:29:
[...]
Voor mij hoeft de wagen helemaal niet gekoppeld te zijn met het net. Hij moet enkel mijn thuis batterij kunnen opladen.
Mijn thuisaccu is gekoppeld aan het net (loopt parallel met het net). Koppel ik de HV accu van de auto aan de netgekoppelde thuisaccu is, wettelijk gezien, de HV accu van de EV ook parallel met het net en dat mag niet. Net zoals een woning op een generator niet gekoppeld mag zijn op het net wanneer de generator stroom levert aan de woning.
Vandaar laden in eilandmodus. Dan ben je hardwarematig losgekoppeld van het net.
Afgezien daarvan zie ik het economisch nut niet in om eerst via een externe bron (het net?) stroom in de HV accu van een EV te pompen, deze vervolgens in een DC accu over te hevelen en van daaruit er terug AC stroom van te maken om terug te leveren aan de woning.
Afhankelijk van je eerste bron is dat doorgaans economische onzin.
Wanneer je geen netaansluiting hebt is het uiteraard iets anders. Indien het louter hobby is ook want een hobby mag doorgaans wat kosten.
Wanneer je wil dealen met je netbeheerder zal ook deze omvormer parallel met het net gekoppeld moeten zijn en krijg je weer te maken met de voorschriften van de netbeheerder.Femme schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 09:22:
[...]
Je hebt in dat geval één omvormer waarmee je te dealen hebt richting je netbeheerder.
Of dat nu één omvormer, één laadpaal of meerdere omvormers en/of meerdere laadpalen zijn maakt niet uit. Je bent gekoppeld aan het net of je bent in eilandmodus/bedrijf.
Er is nog een ander scenario waar ik (en anderen?) mee te maken ga krijgen.IvoB2 schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 09:53:
[...]
Afgezien daarvan zie ik het economisch nut niet in om eerst via een externe bron (het net?) stroom in de HV accu van een EV te pompen, deze vervolgens in een DC accu over te hevelen en van daaruit er terug AC stroom van te maken om terug te leveren aan de woning.
Afhankelijk van je eerste bron is dat doorgaans economische onzin.
Wanneer je geen netaansluiting hebt is het uiteraard iets anders. Indien het louter hobby is ook want een hobby mag doorgaans wat kosten.
Een Victron installatie met batterij en alleen AC-gekoppelde solar. Als de grid wegvalt, dan draait het systeem door op solar en batterij. Als de batterij leegraakt ('s nachts, geen solar) schakelt het systeem uit (nog steeds off-grid). V2X (V2L is voor mij in dit scenario afdoende) kan dan, via een acculader, de huisbatterij voldoende opladen om het micro-grid weer te starten waarna de AC-solar het overneemt.
Ik begrijp je punt niet echt.
Ik draai hier al jaren een PV installatie met een AC gekoppelde SMA omvormer en een thuisaccu met een omvormer van Victron die bij netuitval zichzelf automatisch en hardwarematig van het net loskoppelt (eilandmodus) zodat de AC gekoppelde omvormer terug opstart en PV terug kan leveren aan verbruikers en thuisaccu.
Eveneens een nulswitch met generatoringang waardoor een EV met zelfs V2L (die AC aanlevert) als extra "wisselstroomgeneraotr" dienst kan doen.
Het was net mijn punt dat het in eilandmodus geen probleem is en dat het, indien de hardware, zoals een Victron systeem dat in eilandmodus kan werken, al aanwezig is nu al lukt met een EV met V2L en dat je daar dan geen extra bidirectionele laadpaal voor nodig hebt.
Het scenario dat je schetst zou bij mij niet mogen voorkomen. Ik hou, afhankelijk van de voorspellingen altijd een reserve van 10 tot 50% opslag in de thuisaccu aan zodat bij netuitval/storing ik minstens 24 uur verder kan op de accu.
Allemaal goed en wel wanneer je sowieso al een EV met V2L en een thuisinstallatie met de mogelijkheid tot eilandmodus hebt staan. Maar wanneer je dat allemaal privé moet gaan aankopen voor het geval dat het grid een keertje langer dan 12 uur eruit ligt wordt het wel een dure grap. Kan technisch allemaal voor de hobbyist maar het economisch model erachter ontgaat me nog steeds.
Gezien je niet weet wanneer jouw scenario zich zal voordoen (meestal op een ogenblik dat je het niet verwacht) moet je ook nog het geluk hebben dat je EV voldoende opgeladen is en in de buurt van de woning. Dan lijkt het me beter iets meer te investeren in een iets grotere thuisaccu zodat je 24/7 voldoende opslagreserve hebt voor als het mis gaat dan te investeren in een EV met V2X, een bidirectionele laadpaal en de EV zoveel mogelijk in de buurt van de woning te houden.
Ik draai hier al jaren een PV installatie met een AC gekoppelde SMA omvormer en een thuisaccu met een omvormer van Victron die bij netuitval zichzelf automatisch en hardwarematig van het net loskoppelt (eilandmodus) zodat de AC gekoppelde omvormer terug opstart en PV terug kan leveren aan verbruikers en thuisaccu.
Eveneens een nulswitch met generatoringang waardoor een EV met zelfs V2L (die AC aanlevert) als extra "wisselstroomgeneraotr" dienst kan doen.
Het was net mijn punt dat het in eilandmodus geen probleem is en dat het, indien de hardware, zoals een Victron systeem dat in eilandmodus kan werken, al aanwezig is nu al lukt met een EV met V2L en dat je daar dan geen extra bidirectionele laadpaal voor nodig hebt.
Het scenario dat je schetst zou bij mij niet mogen voorkomen. Ik hou, afhankelijk van de voorspellingen altijd een reserve van 10 tot 50% opslag in de thuisaccu aan zodat bij netuitval/storing ik minstens 24 uur verder kan op de accu.
Allemaal goed en wel wanneer je sowieso al een EV met V2L en een thuisinstallatie met de mogelijkheid tot eilandmodus hebt staan. Maar wanneer je dat allemaal privé moet gaan aankopen voor het geval dat het grid een keertje langer dan 12 uur eruit ligt wordt het wel een dure grap. Kan technisch allemaal voor de hobbyist maar het economisch model erachter ontgaat me nog steeds.
Gezien je niet weet wanneer jouw scenario zich zal voordoen (meestal op een ogenblik dat je het niet verwacht) moet je ook nog het geluk hebben dat je EV voldoende opgeladen is en in de buurt van de woning. Dan lijkt het me beter iets meer te investeren in een iets grotere thuisaccu zodat je 24/7 voldoende opslagreserve hebt voor als het mis gaat dan te investeren in een EV met V2X, een bidirectionele laadpaal en de EV zoveel mogelijk in de buurt van de woning te houden.
[ Voor 41% gewijzigd door IvoB2 op 15-08-2024 19:44 ]
Ik woon ook niet in Nederland.
En ik heb ook in niets extra moeten investeren maar besef wel dat ik dan een uitzondering op de regel ben.
Net zoals jij moet ik dan ook niet wachten op V2X en bidirectionele laadpalen die daar wel of niet bij nodig zijn om het systeem draaiende te houden en volstaat het reeds werkende V2L.
Maar daar gaat in se dit topic niet over.
Dit gaat over laden en ontladen via V2G, dus een systeem verbonden met en over het grid.
Om dat werkende te krijgen zal je de medewerking van de netbeheerders nodig hebben en doorgaans extra gehomologeerde apparatuur moeten aanschaffen. En die is doorgaans niet gratis en niet van de goedkoopste en vooralsnog werkt het niet in onze contreien.
En ik heb ook in niets extra moeten investeren maar besef wel dat ik dan een uitzondering op de regel ben.
Net zoals jij moet ik dan ook niet wachten op V2X en bidirectionele laadpalen die daar wel of niet bij nodig zijn om het systeem draaiende te houden en volstaat het reeds werkende V2L.
Maar daar gaat in se dit topic niet over.
Dit gaat over laden en ontladen via V2G, dus een systeem verbonden met en over het grid.
Om dat werkende te krijgen zal je de medewerking van de netbeheerders nodig hebben en doorgaans extra gehomologeerde apparatuur moeten aanschaffen. En die is doorgaans niet gratis en niet van de goedkoopste en vooralsnog werkt het niet in onze contreien.
Het is helemaal niet zo alsof je met V2G in een keer je accu helemaal naar de kloten slijt.Stefannn schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 07:28:
[...]
Je maakt een interessante, en zeker verdedigbare case, dat het onlogisch is om de (AC)lader altijd mee te slepen.
En ik kan je volgen dat als DC thuisladers wat goedkoper zouden worden het veel logischer zou zijn om thuis DC te laden in plaats van via een intelligent relais (meer is een laadpaal niet) met de onboard AC lader.
Toch…
Ik zie dat nog niet 123 gebeuren…
Veel mensen kunnen niet thuis laden en zijn aangewezen op openbare laadpalen. In het scenario van “AC lader uit de auto weglaten” valt dus opeens de mogelijkheid van publiek AC laden weg.
Mhh… misschien heb je een punt en wordt de onboard AC lader een optie. Dan is de auto dus goedkoper als je die weglaat. Dan kan je dus kiezen om geld uit te sparen op de auto en dat te gebruiken voor een DC laadpaal.
Met wel als nadeel dat je de publieke AC laad infrastructuur niet meer kan gebruiken maar voor noodgevallen neem je dan je granny charger mee.
In veel gevallen is Publiek DC laden goedkoper dan AC dus “geen gebruik kunnen maken van AC structuur” is in landen waar EV is ingeburgerd niet zo’n probleem.
Dat gezegd hebbende….
Persoonlijk ben ik minder fan geworden van “auto als thuisbatterij”. Simpelweg omdat de batterij daarmee extra cycles krijgt en daarmee de auto sneller is afgeschreven.
De auto heeft 60.000euro gekost. Als een thuisbatterij van 10kWh 3000euro gaat kosten (met zelf van Ali halen is dat al zo, met beetje mazzel binnen een paar jaar met A merken ook) dan is het naar mijn mening gewoon veel handiger dat ding te verslijten dan de auto die 20x duurder is.
Studies wijzen zelfs aan dat als je NMC Li-ion binnen een klein SOC spectrum houdt, dat je ongelooflijk veel cycli eruit kan halen.
En je auto is 60.000 euro, dat kan wel zijn. Maar rijd jij hem ook echt 20 jaar? De meeste auto's in NL beginnen in de lease en worden na 5 jaar soms al geexporteerd

https://www.greencarcongress.com/2024/01/20240131-v2x.html er zijn namelijk ook studies die dit beweren.
En elke situatie is anders. Mijn auto wordt alleen in het weekend gebruikt, woon-werk doe ik niet met de auto (ik vind dat een vreemd en tevens lui iets - maar dat terzijde)
En dan staat mijn auto dus 99% van de tijd stil. Een Li-ion accu die niet gebruikt wordt degradeert ook (vooral op hoge SOC). Dus graag zou ik hem dan nuttig in zetten, zeker voor iets als dit. Dat mensen nu zonnepanelen uit gaan zetten omdat we het stroomnet niet voor elkaar krijgen, of alles naar het buitenland zou gaan.
Die 82kWh van bv. een ID.3 Pro S, kan dan makkelijk 20kWh inzetten om in de nacht mooi terug te leveren imo!
3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting
Het blijkt dat dit bij een LFP accu het tegendeel is. Zie deze video.barta123 schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 11:25:
[...]
Studies wijzen zelfs aan dat als je NMC Li-ion binnen een klein SOC spectrum houdt, dat je ongelooflijk veel cycli eruit kan halen.
Voor een LFP accu is het beter om te ontladen en dan weer te vol te laden in plaats van kleine cycli. Vooral niet tussen 75% en 100% cyclen.....
Heb deze gezien inderdaad. Dit wordt niet nadrukkelijk gezegd overigens, 75 naar 100% inderdaad.ZuinigeRijder schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 11:33:
[...]
Het blijkt dat dit bij een LFP accu het tegendeel is. Zie deze video.
[YouTube: How To Ruin Your Electric Car's Battery - LFP Edition!]
Voor een LFP accu is het beter om te ontladen en dan weer te vol te laden in plaats van kleine cycli. Vooral niet tussen 75% en 100% cyclen.....
Maar wellicht als je hem met V2G tussen 25% en 75% houdt dat het anders wordt. Ik moet het nog zien.
Ik heb zelf ook in een onderzoeksinstituut gewerkt, dus zo'n conclusie kan je niet zomaar trekken. Maar voor NMC geldt het inderdaad wel, vaak en kleine beetjes laden is beter.
zo is er een Tesla rijder die elke dag 40-80 en 80-40 doet met zijn Model 3, heeft nu 160.000 mijlen, dus 260.000km en eigenlijk heel erg weinig degradatie.
LFP zou veel meer cycli aan moeten kunnen, ik zal nog wel eens kijken of er wat meer literatuur over te vinden is. Wat sommigen beweren, dat je hem elke dag tot 100% zou kunnen laden zou ik dus ten zeerste afraden!
Alleen de GOM/SOC bepaling van de LFP accu zal wat onbetrouwbaarder worden als je hem niet elke keer tot 100% laadt, dus dat zou ik wel wekelijks/maandelijks een keer doen.. (in dit filmpje wordt het ook uitgelegd, LFP maakt bij 95% pas een piekje in voltage, verder is hij redelijk vlak dus SOC bepaling is lastiger dan bij NMC Li-ion)
3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting
Daar heb je uiteraard weinig aan wanneer je tijdens de nacht maar een 50 W verbruikt en het systeem van de auto om terug te kunnen leveren alleen al meer verbruikt.barta123 schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 11:25:
[...]
Die 82kWh van bv. een ID.3 Pro S, kan dan makkelijk 20kWh inzetten om in de nacht mooi terug te leveren imo!
Op 20 kWh draait mijn volledige huis, excl. laden EV, drie tot vier volledige dagen.
En bij 1,4 kW heeft mijn EV6 al een verlies van 35%.
[ Voor 13% gewijzigd door IvoB2 op 27-08-2024 13:00 ]
Daarom ook V2G, ik heb het over netstabiliteit. Niet eigen gebruik. Daar is het zinloos voor.IvoB2 schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 12:58:
[...]
Daar heb je uiteraard weinig aan wanneer je tijdens de nacht maar een 50 W verbruikt en het systeem van de auto om terug te kunnen leveren alleen al meer verbruikt.![]()
Op 20 kWh draait mijn volledige huis, excl. laden EV, drie tot vier volledige dagen.
Dus daar moeten ook prijzen aan hangen, omdat je voor zonnestroom geen reet krijgt, maar opgeslagen zonnestroom die je teruglevert zou wel wat op mogen leveren. (op het moment dat de stroom dus weer wel een prijs heeft
Tevens moeten we in de energietransitie ook ijzerpoeder gaan maken, daar kun je oude energiecentrales in de winter op laten draaien
In de winter heeft mijn huis zo'n 20-25kWh per dag nodig hoor, om te verwarmen
Dat het systeem van de auto meer verbruikt komt omdat het waarschijnlijk een onboard AC lader is (verliezen). En zonnepanelen op een rijtjeshuis wekken op een zonnige dag al bijna 30kWh op, dat heb ik meermaals gehad dit jaar..
Voor netstabilitiet heb je de volle medewerking van de netbeheerder nodig.
En die is er vooralsnog niet.
Wat betreft prijzen om daar in mee te gaan nog minder.
Mijn mening is dan ook dat zolang die medewerking niet duidelijk is vastgelegd en de modaliteiten niet duidelijk gekend zijn het weinig zin heeft om particulier te gaan investeren in V2G.
In V2L/H is dat weer iets anders want dan bepaal je zelf de modaliteiten en kan je zelf de eigen rendabiliteit berekenen.
Ik verbruik overigens mijn eigen zonnestroom zoveel mogelijk zelf en krijg voor hetgeen ik niet in en rond de woning verbruik een netto vergoeding tussen de 7,5 en 28 cent/kWh. Totaal ander uitgangspunt dus.
Zolang je (in Nederland) kan salderen heeft de waarde van gesaldeerde eigen zonnestroom overigens ook de waarde van de afgenomen stroom. Lijkt me toch iets meer te zijn dan "geen reet".
Wanneer je in de winter alleen al 20 tot 25 kWh nodig hebt om te verwarmen zal je toch al een mooie PV installatie moeten hebben die in de winter 25 tot 30 kWh buiten het huishoudelijk verbruik opwekt om dat via de HV accu van een EV terug naar je woning te kunnen sturen.
Lijkt me dat je dan doorgaans goedkoper af bent door te verwarmen gestuurd op een dynamisch tarief.
Mijn relatief kleine PV installatie wekt deze maand ook gemiddeld 20 tot 28 kWh per dag op en op een topdag (zonnig maar relatief koud/winderig) ook een 33 kWh maar het punt ontgaat me hoe ik dit dan nu in de HVaccu van de EV moet opslaan en bijhouden tot ik ga verwarmen in de winter?
De EV in de zomer opladen en dan laten stilstaan tot de winter om er dan de woning mee te kunnen verwarmen lijkt me ook geen al te productief uitgangspunt.
En die is er vooralsnog niet.
Wat betreft prijzen om daar in mee te gaan nog minder.
Mijn mening is dan ook dat zolang die medewerking niet duidelijk is vastgelegd en de modaliteiten niet duidelijk gekend zijn het weinig zin heeft om particulier te gaan investeren in V2G.
In V2L/H is dat weer iets anders want dan bepaal je zelf de modaliteiten en kan je zelf de eigen rendabiliteit berekenen.
Ik verbruik overigens mijn eigen zonnestroom zoveel mogelijk zelf en krijg voor hetgeen ik niet in en rond de woning verbruik een netto vergoeding tussen de 7,5 en 28 cent/kWh. Totaal ander uitgangspunt dus.
Zolang je (in Nederland) kan salderen heeft de waarde van gesaldeerde eigen zonnestroom overigens ook de waarde van de afgenomen stroom. Lijkt me toch iets meer te zijn dan "geen reet".
Wanneer je in de winter alleen al 20 tot 25 kWh nodig hebt om te verwarmen zal je toch al een mooie PV installatie moeten hebben die in de winter 25 tot 30 kWh buiten het huishoudelijk verbruik opwekt om dat via de HV accu van een EV terug naar je woning te kunnen sturen.
Lijkt me dat je dan doorgaans goedkoper af bent door te verwarmen gestuurd op een dynamisch tarief.
Mijn relatief kleine PV installatie wekt deze maand ook gemiddeld 20 tot 28 kWh per dag op en op een topdag (zonnig maar relatief koud/winderig) ook een 33 kWh maar het punt ontgaat me hoe ik dit dan nu in de HVaccu van de EV moet opslaan en bijhouden tot ik ga verwarmen in de winter?
De EV in de zomer opladen en dan laten stilstaan tot de winter om er dan de woning mee te kunnen verwarmen lijkt me ook geen al te productief uitgangspunt.
[ Voor 61% gewijzigd door IvoB2 op 27-08-2024 13:15 ]
Een logisch toepassen voor een bidirectionele auto is jeoverbodige zelf opgewekte energie terugleveren op een moment dat de vergoeding het hoogst is. We zien op dit moment hele hoge spreads van wel 20 cent tussen de goedkoopste uren in de middag en de duurste in de avond.
In de winter wil je juist op een goedkoop moment inkopen en je woning vanuit auto voeden, eventueel met teruglevering op dure uren. Het is wel de vraag of dat nog een verdienmodel gaat zijn in Nederland zodra de saldering eraf gaat en je de energiebelasting op de inkoop niet zou terugkrijgen.
In de winter wil je juist op een goedkoop moment inkopen en je woning vanuit auto voeden, eventueel met teruglevering op dure uren. Het is wel de vraag of dat nog een verdienmodel gaat zijn in Nederland zodra de saldering eraf gaat en je de energiebelasting op de inkoop niet zou terugkrijgen.
Ja, dat kan in Nederland door de salderingsregeling.
In Vlaanderen - waar er via een digitale meter al geen saldering meer is en vanaf volgend jaar stap voor stap voor niemand meer - is dat nooit het geval geweest.
Blijft uiteraard de vraag of in Nederland salderen eeuwig zal duren of meer in de context wat er eerst gaat zijn: afvoeren van de salderingsregeling of invoeren van V2G.
Voor mijn verbruikersprofiel (meer opwekken dan verbruiken en geen saldering meer) is een dynamisch tarief (zelfs met een thuisaccu die 24/7 aan de woning is gekoppeld) nooit voordeliger geweest dan een variabel energiecontract in combinatie met het streven naar een zo hoog mogelijke zelfvoorzienigheidsgraad.
En dat is niet iets dat ik verzin maar al jaren meet door op mijn verbruikersprofiel uur na uur het resultaat van een dynamisch contract (met opslag) en variabel contract toe te passen.
Ja, een BEV met V2H zou die zelfvoorzienigheidsgraad nog iets omhoog kunnen halen maar dat zou de kost van een privé aangekochte EV met V2X nooit verantwoorden.
Lijkt me logischer dan te investeren in een relatief dure EV die je dan stationair aan je woning gaat koppelen om steeds van de goedkoopste uren te kunnen genieten om nadien vanuit dezelfde EV terug te gaan leveren aan de woning. Lijkt me een heel dure vorm van thuisaccu waarbij je het primaire uitgangspunt van een auto totaal uit het oog verliest.
Hetzelfde (en beter) resultaat zou ik dan bekomen door meer (en goedkopere) PV te installeren (gebaseerd op mijn winterverbruik) en een kleine stationaire opslag die 24/7 energie kan opnemen uit PV en teruggeven aan de woning.
Vandaag, toch een zonnige onbewolkte dag, is de prijs van de laagste energiecomponent 0,13 cent/kWh en de hoogste rond de 17 cent. Belangrijk daarbij is dat de laagste prijs maar voor een drie uur geldt en de hoogste maar een uurtje. De bruto spread buiten die uren is dus nog lager.
Wat je goedkoop inkoopt moet moet je dan al op een zeer korte tijdspanne zien te verkopen aan de hoogste prijs. En dat brengt via de HV accu al zo'n 20% verliezen met zich mee (waar je zelf de volle pot voor betaalt maar niet meer kan verbruiken noch vekropen) en, hier in Vlaanderen, jaagt dat je capaciteitstarief (door het hogere nodige vermogen) zo omhoog dat al je "winst" verdampt.
Zonder salderen ziet de netto prijs (rekening houden met de leveranciersvergoeding, accijnzen, BTW, heffingen op afname en leveranciersvergoeding op teruglevering) er al heel anders uit.
De goedkoopste afnameprijs zit dan al rond de 12 cent/kWh (waarbij je minstens een 10% verlies hebt) en de beste injectievergoeding levert netto maar een 14,5 cent/kWh op (met weer een 10% verlies).
Blijft dus netto nauwelijks iets van over en dan hou ik nog geen rekening met grotere omzettingsverliezen via V2G en een hoger capaciteitstarief dan het forfaitaire minimum.
Een mooie vooropgestelde theorie wil doorgaans nog al eens verschillen van de harde realiteit.
In Vlaanderen - waar er via een digitale meter al geen saldering meer is en vanaf volgend jaar stap voor stap voor niemand meer - is dat nooit het geval geweest.
Blijft uiteraard de vraag of in Nederland salderen eeuwig zal duren of meer in de context wat er eerst gaat zijn: afvoeren van de salderingsregeling of invoeren van V2G.
Voor mijn verbruikersprofiel (meer opwekken dan verbruiken en geen saldering meer) is een dynamisch tarief (zelfs met een thuisaccu die 24/7 aan de woning is gekoppeld) nooit voordeliger geweest dan een variabel energiecontract in combinatie met het streven naar een zo hoog mogelijke zelfvoorzienigheidsgraad.
En dat is niet iets dat ik verzin maar al jaren meet door op mijn verbruikersprofiel uur na uur het resultaat van een dynamisch contract (met opslag) en variabel contract toe te passen.
Ja, een BEV met V2H zou die zelfvoorzienigheidsgraad nog iets omhoog kunnen halen maar dat zou de kost van een privé aangekochte EV met V2X nooit verantwoorden.
Lijkt me logischer dan te investeren in een relatief dure EV die je dan stationair aan je woning gaat koppelen om steeds van de goedkoopste uren te kunnen genieten om nadien vanuit dezelfde EV terug te gaan leveren aan de woning. Lijkt me een heel dure vorm van thuisaccu waarbij je het primaire uitgangspunt van een auto totaal uit het oog verliest.
Hetzelfde (en beter) resultaat zou ik dan bekomen door meer (en goedkopere) PV te installeren (gebaseerd op mijn winterverbruik) en een kleine stationaire opslag die 24/7 energie kan opnemen uit PV en teruggeven aan de woning.
Vandaag, toch een zonnige onbewolkte dag, is de prijs van de laagste energiecomponent 0,13 cent/kWh en de hoogste rond de 17 cent. Belangrijk daarbij is dat de laagste prijs maar voor een drie uur geldt en de hoogste maar een uurtje. De bruto spread buiten die uren is dus nog lager.
Wat je goedkoop inkoopt moet moet je dan al op een zeer korte tijdspanne zien te verkopen aan de hoogste prijs. En dat brengt via de HV accu al zo'n 20% verliezen met zich mee (waar je zelf de volle pot voor betaalt maar niet meer kan verbruiken noch vekropen) en, hier in Vlaanderen, jaagt dat je capaciteitstarief (door het hogere nodige vermogen) zo omhoog dat al je "winst" verdampt.
Zonder salderen ziet de netto prijs (rekening houden met de leveranciersvergoeding, accijnzen, BTW, heffingen op afname en leveranciersvergoeding op teruglevering) er al heel anders uit.
De goedkoopste afnameprijs zit dan al rond de 12 cent/kWh (waarbij je minstens een 10% verlies hebt) en de beste injectievergoeding levert netto maar een 14,5 cent/kWh op (met weer een 10% verlies).
Blijft dus netto nauwelijks iets van over en dan hou ik nog geen rekening met grotere omzettingsverliezen via V2G en een hoger capaciteitstarief dan het forfaitaire minimum.
Een mooie vooropgestelde theorie wil doorgaans nog al eens verschillen van de harde realiteit.
[ Voor 40% gewijzigd door IvoB2 op 27-08-2024 14:56 ]
Een modern huis verbruik wel wat meer dan 50W. Het zit tegenwoordig eerder tussen de 400 en de 500W.IvoB2 schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 12:58:
[...]
Daar heb je uiteraard weinig aan wanneer je tijdens de nacht maar een 50 W verbruikt en het systeem van de auto om terug te kunnen leveren alleen al meer verbruikt.![]()
Een huis, modern of oud, verbruikt in se niets.
Het zijn de bewoners die het verbruik omlaag of omhoog doen gaan.
Ik zou niet weten waar mijn woning 500W continu aan zou moeten verbruiken.
Dat verbruikt de woning zelfs met thuiswerken niet continu tijdens de daguren.
En tijdens de nacht gaat hier - met uitzondering van de modem/router/wifi/AP/monitoring/2 koel/vriescominaties/waterpomp/bewegingsdetectoren/stanby modus backup thuisaccu - alles gewoon van de stroom af.
Je bedoelt waarschijnlijk dat "moderne westerse mensen die energetisch naar niets moeten kijken" zo'n verbruik realiseren.
Het zijn de bewoners die het verbruik omlaag of omhoog doen gaan.
Ik zou niet weten waar mijn woning 500W continu aan zou moeten verbruiken.
Dat verbruikt de woning zelfs met thuiswerken niet continu tijdens de daguren.
En tijdens de nacht gaat hier - met uitzondering van de modem/router/wifi/AP/monitoring/2 koel/vriescominaties/waterpomp/bewegingsdetectoren/stanby modus backup thuisaccu - alles gewoon van de stroom af.
Je bedoelt waarschijnlijk dat "moderne westerse mensen die energetisch naar niets moeten kijken" zo'n verbruik realiseren.
[ Voor 37% gewijzigd door IvoB2 op 27-08-2024 18:19 ]
Nee dit is gewoon de realiteit. Hier met "alles uit" continu minimum tussen de 400W en de 500W. Mijn huis is 3j oud. En dit is bij de meeste moderne huizen zo. Er zitten gewoon meer en meer technieken in die verbruiken en die niet zomaar uit te schakelen zijn. Zoals ventilatie systeem, warmte pomp, domotica, bewegingsmelders, wifi, camera (deurbel), regenwaterpomp, sensoren enz... Ik meet bijna elk apparaat uit. Zelfs als ik op vakantie ben en ook tv, wasmachine, droogkast, vaatwas... en andere stand-by toestellen van de stroom haal dan nog steeds +/- 400W.
Alleen ventilatie en WP zou je tot het huis kunnen rekenen, de rest heb je er zelf aan toegevoegd.IceBlue schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 21:10:
Nee dit is gewoon de realiteit. Hier met "alles uit" continu minimum tussen de 400W en de 500W. Mijn huis is 3j oud. En dit is bij de meeste moderne huizen zo. Er zitten gewoon meer en meer technieken in die verbruiken en die niet zomaar uit te schakelen zijn. Zoals ventilatie systeem, warmte pomp, domotica, bewegingsmelders, wifi, camera (deurbel), regenwaterpomp, sensoren enz... Ik meet bijna elk apparaat uit. Zelfs als ik op vakantie ben en ook tv, wasmachine, droogkast, vaatwas... en andere stand-by toestellen van de stroom haal dan nog steeds +/- 400W.
400W is echt teveel. Heb hier ook dat alles draaien, incl KNX installatie en zit op krap 200W, en dat vind ik eigenlijk al (te)veel. Maar vooral 's nachts moet de WTW wat harder werken om CO2 op peil te houden, daar valt dan niet zoveel op te bezuinigen.
Denk dat je uitlezing meer kost dan het oplevert in dit geval.
Heb je dat lijstje met verbruik van al je verbruikers?
Tja dan verschilt onze realiteit gewoon.IceBlue schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 21:10:
Overigens niets mis mee.
Al goed dat ik dan in een gerenoveerde woning woon waar ik zelf nog kan bepalen wat aan moet en uitkan en niet in een nieuw huis dat mij dicteert wat het wil en in se energieverslaafd is.
Heb ik ook al geen EV met V2G nodig om het betaalbaar aan de praat te houden.
Hier wordt overigens ook bijna ieder toestel individueel uitgelezen en het totaal verbruik ieder uur gelogd.
Maar daarom moet alles nog niet steeds in standby staan noch moeten de verbruikers die wel in standby dienen te blijven (zie mijn opsomming eerder) niet zoveel energie slurpen om bijna niets te doen.
Toegegeven, 50W is wel een laag gemiddelde. Heb ook wel eens nachturen met 90 Wh verbruik. anderzijds ook met 30 Wh verbruik. Laten we het gemiddeld op 75W houden.
Gisteren lag tijdens de nachtelijke uren het laagste uurverbruik op 30 Wh en het hoogste op 90 Wh.W
In mijn woning dus. Ik zeg niet dat dit in jouw woning ook zo moet zijn.
:strip_exif()/f/image/gGV4fEQNFKd2AQriTXr3z9C0.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/jUGxFFB9PmconOvXSju9IWWo.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 38% gewijzigd door IvoB2 op 27-08-2024 21:35 ]
De poe switch (unifi) verbruikt ook al +/-110W continu. Hierop zitten 4 wifi accespoints anders heb ik geen bereik op mijn gsm en kan ik niet bellen of geberld worden +1 camera bel en een camera in de tuin die ook opneemt. Maar we wijken af. Niet iedereen heeft dezelfde behoefte en daarom is de situatie voor iedereen anders. Ik zou wel tevreden zijn met een V2H of V2thuisbatterij) oplossing om mijn nacht verbruik op te vangen. En dan door de dag te kunnen laden op mijn eigen bedrijf met behulp van de zon. Dan zou ik maar 2 maanden per jaar nog extra stroom nodig hebben van het net.
Inderdaad, iedere situatie is anders.
Zo heeft ook niet iedereen een eigen bedrijf waar hij tijdens de dag zijn EV kan opladen om daarna 's nachts de energie terug te leveren aan zijn eigen woning.
Ik werk bv. van thuis uit en heb geen eigen bedrijf. Mijn partner ook niet. Zij kan de EV door de dag, wanneer ze daar is want doorgaans werkt ze maar één tot twee dagen per week vanop kantoor, wel op het bedrijf opladen maar ik denk niet dat de werkgever het zo leuk gaat vinden wanneer 7000 werknemers door de dag hun EV gaan opladen op het bedrijf om bij thuiskomst hun auto dan aan de woning te koppelen om die van energie te voorzien.
Het werd in de vervlogen tijd van de tankkaart ook niet op prijs gesteld dat men op kosten van het bedrijf diesel ging tanken in het bedrijfsvoertuig om dat thuis over te hevelen in de stookolietank.
Maar je gewenste situatie hebben we nu al zonder V2G.
Alleen tijdens de maanden december en januari moeten we nog stroom van het net afnemen.
Dit jaar (2024) al 72 kWh van het net gehaald. Op jaarbasis een 285 kWh (op jaarbasis eigenlijk dus maar een 5-tal EV batterijladingen). Dan loont het niet om op eigen kosten een EV met V2G aan de woning te koppelen. Of erger, te zitten achten tot iedereen uitgepraat is en V2G daadwerkelijk overal uitgerold en bruikbaar.
Wanneer het eenmaal zo ver is zal ik wel zien en de baten en de kosten nog eens tegen elkaar afwegen.
Zo heeft ook niet iedereen een eigen bedrijf waar hij tijdens de dag zijn EV kan opladen om daarna 's nachts de energie terug te leveren aan zijn eigen woning.
Ik werk bv. van thuis uit en heb geen eigen bedrijf. Mijn partner ook niet. Zij kan de EV door de dag, wanneer ze daar is want doorgaans werkt ze maar één tot twee dagen per week vanop kantoor, wel op het bedrijf opladen maar ik denk niet dat de werkgever het zo leuk gaat vinden wanneer 7000 werknemers door de dag hun EV gaan opladen op het bedrijf om bij thuiskomst hun auto dan aan de woning te koppelen om die van energie te voorzien.
Het werd in de vervlogen tijd van de tankkaart ook niet op prijs gesteld dat men op kosten van het bedrijf diesel ging tanken in het bedrijfsvoertuig om dat thuis over te hevelen in de stookolietank.
Maar je gewenste situatie hebben we nu al zonder V2G.
Alleen tijdens de maanden december en januari moeten we nog stroom van het net afnemen.
Dit jaar (2024) al 72 kWh van het net gehaald. Op jaarbasis een 285 kWh (op jaarbasis eigenlijk dus maar een 5-tal EV batterijladingen). Dan loont het niet om op eigen kosten een EV met V2G aan de woning te koppelen. Of erger, te zitten achten tot iedereen uitgepraat is en V2G daadwerkelijk overal uitgerold en bruikbaar.
Wanneer het eenmaal zo ver is zal ik wel zien en de baten en de kosten nog eens tegen elkaar afwegen.
De belastingdienst zal daar ongetwijfeld ook nog het hare van vinden. Als je stroom voor thuis op je werk kunt tanken voor rekening van de baas, dan is dat loon in natura. Ongetwijfeld ook in België.IvoB2 schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 21:44:
Wanneer je in België (of meer specifiek Vlaanderen want netdistributie is een gewestelijke materie) zonnestroom van locatie x wil gebruiken op locatie y dan moet je het zelfs niet zo ingewikkeld maken om dat eerst te laden in je auto, zelf over de weg te gaan transporteren en vervolgens terug aan je huis te leveren vanuit de auto.
Dan kan je evengoed aan energiedelen doen waarbij de netbeheerder de overproductie per klokkwartierwaarde van de ene locatie verrekend met de afname van de andere locatie. Je hebt dan op iedere locatie wel een DM 5.0 nodig.
Maar idd, daar betaal je dan ook de volle mep heffingen, acijnzen en BTW over.
Zelfs wanneer je in één woning een SAP en een PAP hebt en je zonnestroom wil transfereren van het PAP naar het SAP (waar de laadpaal voor EV exclusief aan gekoppeld is) kan je tussen de 2 DM energiedelen maar betaal je op de PAP de volledige heffing op je eigen geproduceerde zonnestroom die via de PAP naar de SAP gaat.
Maar dat moet iedereen voor zichzelf uitmaken en vooral de eigen rekening maken (zelf vind ik het economisch niet lonend).
Maar voor dat eerste scenario heb je geen V2G nodig. V2L volstaat dan al.
Wanneer je op locatie x de accu wil laden via de PV installatie aldaar (bv. zoals eerder aangehaald deze van je eigen bedrijf) kan dat via iedere gewone laadpaal. Het net moet daar niet in tussen komen.
Wil je vervolgens op locatie y tijdens de nacht de opgeslagen energie overhevelen naar je eigen woning kan dat eveneens via V2L. Het enige dat je dan nodig hebt is een vaste connector en een transferswitch om de woning tijdelijk dan van het net af te koppelen.
In beide gevallen heb je het grid niet nodig dus ook geen V2G.
Je moet dan wel op locatie x voldoende PV overproductie hebben en op locatie y een relatief grote energienood om dat een beetje lonend te maken. En uiteraard een EV met een voldoende grote laadcapaciteit en een WW-verkeer dat niet te ver is want naast het voorzien van de woning van energie wil je uiteraard met je EV die afstand ook nog kunnen overbruggen met de resterende energie.
[ Voor 20% gewijzigd door IvoB2 op 28-08-2024 10:59 ]
Het hoeft niet gratis te zijn. Als het bedrijf bvb €0,02/KWH terug krijgt voor de stroom overschot die de panelen op het dak generen kan het toch interessant zijn om dit aan die of een iets hogere prijs (bvb €0,05) aan te kopen? Daar kan de belastingdienst weinig van vinden lijkt mij. Of mag het bedrijf zijn overschot aan energie niet aan een hoger tarief verkopen aan een andere partij?ZwarteIJsvogel schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 06:42:
[...]
De belastingdienst zal daar ongetwijfeld ook nog het hare van vinden. Als je stroom voor thuis op je werk kunt tanken voor rekening van de baas, dan is dat loon in natura. Ongetwijfeld ook in België.
Gratis hoeft het zeker niet te zijn. Maar de overheid mag er bij de ontwikkeling van regelgeving niet klakkeloos van uit gaan dat jouw baas zijn overschot zodanig aan jou levert dat geen sprake is van loon in natura. En dat verplichten zou een niet te rechtvaardigen ingreep zijn in de vrijheid van partijen om met elkaar overeenkomsten aan te gaan. Regelgeving moet een breed spectrum van redelijkerwijs te voorziene situaties afdekken en dat is bij voorbaat complex (en dus tijdrovend). Technisch is V2G al lang niet spannend meer: er zijn standaarden en er zijn producten (die alleen nog een software update nodig hebben). Nu dus die vermaledijde regelgeving nog. Dit soort discussies kunnen helaas lang duren. Héél lang.
Sowieso moet in de toekomst een heel ander betaalsysteem georganiseerd worden voor het stroomnet.
Want het stroomnet is nu eerder gewoon een gedeelde weg.
Eerder had je fossielebrandstof verbrandende centrales op een centraal punt staan. Dat is nu niet meer het geval, met bedrijven die daken vol zonnepanelen hebben, woonhuizen die zonnepanelen hebben.
Wat wel zo is, is dat stroom op zonnige dagen zoals ze nu zijn, die gewoon het net op wordt gejaagd, bij lange na niet zoveel waarde heeft als stroom op een koude, donkere en windstille winterdag.
Daarom moeten we niet alleen iets als V2G hebben. In de zomer zou excessieve stroomproductie in ijzerpoeder moeten worden omgezet, dit levert per m3 en per kg meer stroomopslag op (dan bv waterstof, en veilig) en kan in de winter (oude) energiecentrales aandrijven.
Voor netstabiliteit wordt V2G overigens wel belangrijk, maar zoals ik al aangaf. Zo'n zielig thuisbatterijtje met 5kWh heb je niks aan, als jij zelf 25kWh met je rijtjeshuis op het net pompt (per dag). Die 20kWh moet ergens heen.
Sowieso kunnen we nog veel stroom kwijt in de toekomst, want nu zijn er enorm veel voertuigen die door de dag heen fossiele brandstof verbranden. Als je dat elektrisch maakt - heb je nog veel kWhs die je daarin kan stoppen...
Want het stroomnet is nu eerder gewoon een gedeelde weg.
Eerder had je fossielebrandstof verbrandende centrales op een centraal punt staan. Dat is nu niet meer het geval, met bedrijven die daken vol zonnepanelen hebben, woonhuizen die zonnepanelen hebben.
Wat wel zo is, is dat stroom op zonnige dagen zoals ze nu zijn, die gewoon het net op wordt gejaagd, bij lange na niet zoveel waarde heeft als stroom op een koude, donkere en windstille winterdag.
Daarom moeten we niet alleen iets als V2G hebben. In de zomer zou excessieve stroomproductie in ijzerpoeder moeten worden omgezet, dit levert per m3 en per kg meer stroomopslag op (dan bv waterstof, en veilig) en kan in de winter (oude) energiecentrales aandrijven.
Voor netstabiliteit wordt V2G overigens wel belangrijk, maar zoals ik al aangaf. Zo'n zielig thuisbatterijtje met 5kWh heb je niks aan, als jij zelf 25kWh met je rijtjeshuis op het net pompt (per dag). Die 20kWh moet ergens heen.
Sowieso kunnen we nog veel stroom kwijt in de toekomst, want nu zijn er enorm veel voertuigen die door de dag heen fossiele brandstof verbranden. Als je dat elektrisch maakt - heb je nog veel kWhs die je daarin kan stoppen...
Doorgaans is er altijd vrijheid van handelen.
Ook in het verhandelen van het product energie.
En doorgaans wil de fiscus daar altijd zijn deel van.
Er is zelden sprake van een free lunch, wat het voorwerp van de handel ook moge zijn.
Hier in Vlaanderen wordt de transactie van energie (bij een bedrijfsauto en mbt thuisladen) al jaren (tot tevredenheid van betrokken partijen) geregeld via een forfaitair bedrag (dan nog eens vastgesteld door een semi overheidsorgaan).
Dat houdt in dat de ene keer de vergoeding per kWh wat hoger is dan de werkelijke kost van afname en de andere keer omgekeerd. Op jaarbasis gaat dit in normale omstandigheden per werknemer hoogstens over enkele tientallen euro "winst".
Tot de fiscus (en de bevoegde minister) plots vonden dat dit niet meer kon en er vergoed moet worden naar de werkelijke kost van de transactie (en dat in een tijd waar dynamische tarieven, solar charging, wisselende maandprijzen voor energie, wisselend capaciteitstarief,.... een doodgewone zaak worden op het terrein).
Zitten ze uiteraard met het praktische probleem hoe dit op het terrein voor iedere werknemer/werkgever te handhaven.
Hoogstwaarschijnlijk ligt de kost van de handhaving (één van de gekste voorstellen was bij iedere werknemer met een thuislaadpaal en bedrijfswagen een SAP te installeren exclusief voor de laadpaal) veel hogere dan de meeropbrengsten van die nieuwe "visie" op het verhandelen van energie tussen werkgever en werknemer.
Ook in het verhandelen van het product energie.
En doorgaans wil de fiscus daar altijd zijn deel van.
Er is zelden sprake van een free lunch, wat het voorwerp van de handel ook moge zijn.
Hier in Vlaanderen wordt de transactie van energie (bij een bedrijfsauto en mbt thuisladen) al jaren (tot tevredenheid van betrokken partijen) geregeld via een forfaitair bedrag (dan nog eens vastgesteld door een semi overheidsorgaan).
Dat houdt in dat de ene keer de vergoeding per kWh wat hoger is dan de werkelijke kost van afname en de andere keer omgekeerd. Op jaarbasis gaat dit in normale omstandigheden per werknemer hoogstens over enkele tientallen euro "winst".
Tot de fiscus (en de bevoegde minister) plots vonden dat dit niet meer kon en er vergoed moet worden naar de werkelijke kost van de transactie (en dat in een tijd waar dynamische tarieven, solar charging, wisselende maandprijzen voor energie, wisselend capaciteitstarief,.... een doodgewone zaak worden op het terrein).
Zitten ze uiteraard met het praktische probleem hoe dit op het terrein voor iedere werknemer/werkgever te handhaven.
Hoogstwaarschijnlijk ligt de kost van de handhaving (één van de gekste voorstellen was bij iedere werknemer met een thuislaadpaal en bedrijfswagen een SAP te installeren exclusief voor de laadpaal) veel hogere dan de meeropbrengsten van die nieuwe "visie" op het verhandelen van energie tussen werkgever en werknemer.
Dat is ook wel heel scherp gesteld.barta123 schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 09:14:
Wanneer je per dag 25 kWh produceert op een rijtjeshuis (wat om te beginnen ook al een theoretisch droomscenario is) verbruik je daar al, zeker met een zielig batterijtje dat wel 24/7 aan de woning is gekoppeld, een deel zelf van. Wanneer je een EV hebt kan je ook een groot deel van de productie in de HV accu van je EV pompen (zeker wanneer die thuisaccu al wat meer opslagvolume heeft dan 5 kWh en gekoppeld is aan een voorspellend algoritme dat tijdens de nacht/of eender welk uur dat je thuis bent).
En wat je dan nog over hebt is technisch heel eenvoudig (toch eenvoudiger dan het hele openbare grid aan te passen) via de eigen omvormer terug te regelen (of wie dat niet kan/wil te laten betalen voor iedere niet gevraagde kWh die men op het net wil zetten, desnoods op afstand de omvormer die teveel op het net zit volledig te laten uitschakelen.
Of dat al dan niet "gewenst" is dat is iets totaal anders.
Wil je iets dat gewenst is heb je een visie op lange termijn nodig en de daadkracht om daar naar te handelen tegen de belangen van sommige partijen in. En laat dat af en toe nogal eens te wensen overlaten.
Niets houdt partijen (particulieren, bedrijven, overheden,....) tegen om zelf te investeren in voldoende opslagvolume om overproductie tijdelijk op te slaan voor de dagen/uren dat er te weinig groene productie is. Vraag o.a. maar aan Musk (of beter aan zijn ingenieurs) die voegt op verschillende plaatsen op dat vlak al de daad bij het woord en voorlopig is dat niet via V2G.
Er is ook een verschil tussen wensen dat alle voertuigen op een verbrandingsmotor ingeruild worden voor een elektrische variant met V2G. Dat ga je niet bereiken met voertuigen tussen de 35 en 70K €.
Potentieel genoeg maar je moet de gebruikers nog zo ver krijgen om eerst zelf te investeren in dat potentieel. En daar begint het verschil tussen theorie en praktijk al.
[ Voor 8% gewijzigd door IvoB2 op 29-08-2024 09:35 ]
Ik bedoel meer; het heeft geen zin - want je jaagt gruwelijk veel stroom het net op (die kan nergens heen) zo'n mini buffer helpt alleen je eigen verbruik te dekken, maar de echte problemen met het stroomnet lost het niet op.IvoB2 schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 09:31:
[...]
Dat is ook wel heel scherp gesteld.
Wanneer je per dag 25 kWh produceert op een rijtjeshuis (wat om te beginnen ook al een theoretisch droomscenario is) verbruik je daar al, zeker met een zielig batterijtje dat wel 24/7 aan de woning is gekoppeld, een deel zelf van. Wanneer je een EV hebt kan je ook een groot deel van de productie in de HV accu van je EV pompen (zeker wanneer die thuisaccu al wat meer opslagvolume heeft dan 5 kWh en gekoppeld is aan een voorspellend algoritme dat tijdens de nacht/of eender welk uur dat je thuis bent).
En wat je dan nog over hebt is technisch heel eenvoudig (toch eenvoudiger dan het hele openbare grid aan te passen) via de eigen omvormer terug te regelen (of wie dat niet kan/wil te laten betalen voor iedere niet gevraagde kWh die men op het net wil zetten, desnoods op afstand de omvormer die teveel op het net zit volledig te laten uitschakelen.
Of dat al dan niet "gewenst" is dat is iets totaal anders.
Wil je iets dat gewenst is heb je een visie op lange termijn nodig en de daadkracht om daar naar te handelen tegen de belangen van sommige partijen in. En laat dat af en toe nogal eens te wensen overlaten.![]()
Niets houdt partijen (particulieren, bedrijven, overheden,....) tegen om zelf te investeren in voldoende opslagvolume om overproductie tijdelijk op te slaan voor de dagen/uren dat er te weinig groene productie is. Vraag o.a. maar aan Musk (of beter aan zijn ingenieurs) die voegt op verschillende plaatsen op dat vlak al de daad bij het woord en voorlopig is dat niet via V2G.
Musk wil niet aan V2G, omdat het de auto's duurder maakt, maar het levert hem niks op. Hij verkoopt liever een "Tesla Powerwall". Musk is in bepaalde opzichten geniaal (want Tesla is qua engineering nog steeds DE elektrische auto die je moet hebben) - maar hij is vooral erg controversieel in zijn uitspraken.
Toevallig heeft de Cybertruck 'Tesla Powershare' en laat dat nou eens V2H zijn ofzo.
Er zijn tal van studies gedaan dat V2G zeker een goede zet is om netcongestie op te lossen...
En sowieso als je naar het gebruikspatroon van een auto kijkt. Als de accu niet veel slijt, is het beter die accu in te zetten, die zeker al 96% van de tijd stil staat. Doordeweeks staat mijn auto nagenoeg 100% van de tijd stil. Dan heb je dus 60-100kWh potentiele opslag (al zou je maar 45-75% SOC cyclen op je accu) dan wordt er gewoon 25-30kWh goed ingezet om het stroomnet te ontlasten.
Ik zou mijn auto best in willen zetten voor autodelen, maar ik ben zelf zuinig op mijn spullen. In mijn omgeving stonden vaak van die deelscooters.(of deelauto's) daaraan zie ik dat als het niet mensen hun eigendom is, dat het compleet wordt afgeragd. Dus ik zou mijn auto graag voor deze toepassing inzetten.
En iemand enig idee waarom ik wel een Brit kan vinden die hun Leaf inzetten voor V2G laden (en hier geld mee verdiende) maar dat dat in NL niet mogelijk zou zijn? (ik heb nog niemand zijn verhaal zien delen?!)
Bij mijn ouders staan de auto's ook vaak stil. Het is juist extreem nuttig als je een zeg het, beperkte, afgebakende buffer van je auto kan in zetten!
"je"?barta123 schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 09:40:
[...]
want je jaagt gruwelijk veel stroom het net op (die kan nergens heen) zo'n mini buffer helpt alleen je eigen verbruik te dekken, maar de echte problemen met het stroomnet lost het niet op.
Dacht het niet.
Ik jaag alleen stroom op het net wanneer ik dat wil. Niet meer en niet minder.
En daar heb ik geen V2G voor nodig.
De dag dat ik geen vergoeding meer krijg om stroom op het net te zetten of de dag dat die zo laag is dat het nog maar weinig zin heeft gaat hier geen kWh meer richting net.
Handelstransacties moeten immers van twee partijen komen. Ook richting energieleverancier/netbeheerder, wat mij betreft, geen "free lunch".
:strip_exif()/f/image/zZgVzqECQqxs3QwqVMfRgwzH.jpg?f=fotoalbum_large)
De relatief weinige stroom die hier gisteren nog richting net ging deed dat tijdens de uren dat er nog vraag naar (groene) stroom was:
:strip_exif()/f/image/bfYoRlUHnMLJFGI0JLitXwVV.jpg?f=fotoalbum_large)
Ja, en de andere fabrikanten implementeren dat uit een soort liefdadigheid?Musk wil niet aan V2G, omdat het de auto's duurder maakt, maar het levert hem niks op. Hij verkoopt liever een "Tesla Powerwall". Musk is in bepaalde opzichten geniaal (want Tesla is qua engineering nog steeds DE elektrische auto die je moet hebben) - maar hij is vooral erg controversieel in zijn uitspraken.
Hoe je het draait of keert, wie V2G wil zal daar als eindgebruiker voor betalen.
Dan blijft de vraag wat je daar als eindgebruiker uit kan halen.
Uiteraard met uitzondering van de eindgebruikers die aan energetische liefdadigheid doen en zelf een EV met V2G kopen uit bezorgdheid voor het verdienmodel van de energieleveranciers/netbeheerders.
Inderdaad, eindelijk een BEV die haalbaar en betaalbaar is.Toevallig heeft de Cybertruck 'Tesla Powershare' en laat dat nou eens V2H zijn ofzo.
Mijn huidige EV6 heeft trouwens, mits wat kleine aanpassingen aan mijn lokaal grid, ook al V2H.
Ik heb niets tegen V2H, integendeel want dat kan ik implementeren zonder tussenkomst van derden. Maar dat is iets totaal anders dan V2G.
Ik ken die studies ook dus je moet ze voor mij niet opzoeken.Er zijn tal van studies gedaan dat V2G zeker een goede zet is om netcongestie op te lossen...Ik zal ze er nog wel even bij zoeken.
Ik heb ook niets tegen V2G, integendeel.
Mijn punt is dat er een groot verschil is tussen wat theoretisch gewenst is en de praktische uitvoering daarvan. Het voordeel van V2H is dat je daar geen log schip als de netbheerders/overheid voor nodig hebt om de tanker te keren.
Dat kleine bootje kan je als gezagvoerder op je eigen bootje op je eentje keren en dan moet je niet wachten tot de kapitein van de tanker zijn orders van de rederij krijgt om van koers te veranderen.
Wanneer je auto een hele week stilstaat moet je uiteraard naar andere oplossingen zoeken.En sowieso als je naar het gebruikspatroon van een auto kijkt. Als de accu niet veel slijt, is het beter die accu in te zetten, die zeker al 96% van de tijd stil staat. Doordeweeks staat mijn auto nagenoeg 100% van de tijd stil. Dan heb je dus 60-100kWh potentiele opslag (al zou je maar 45-75% SOC cyclen op je accu) dan wordt er gewoon 25-30kWh goed ingezet om het stroomnet te ontlasten.
Persoonlijk zou ik al niet minstens 35K investeren in een product dat nauwelijks gebruikt wordt.
Maar ieder zijn eigen keuzes en de gevolgen van de eigen keuzes.
Mag en kan.Ik zou mijn auto best in willen zetten voor autodelen, maar ik ben zelf zuinig op mijn spullen. In mijn omgeving stonden vaak van die deelscooters.(of deelauto's) daaraan zie ik dat als het niet mensen hun eigendom is, dat het compleet wordt afgeragd. Dus ik zou mijn auto graag voor deze toepassing inzetten.
Maar dan ben je daarvoor wel volledig afhankelijk van de beslissingen van derden en de prijs die deze derden beslissen daarvoor te vragen.
Vandaar dat jij nog steeds zit te wachten en waarschijnlijk nog veel ongevraagde energie richting net stuurt en ik al jaren niet meer.
Mijn uitgangspunt is immers dat wanneer de derde partij niet mee wil/kan ik het beter zelf doe.
Mee eens.Bij mijn ouders staan de auto's ook vaak stil. Het is juist extreem nuttig als je een zeg het, beperkte, afgebakende buffer van je auto kan in zetten!
Daarom dat ik al jaren geleden beslist heb daar zelf iets aan te doen en niet te zitten wachten tot derden met de uitrol beginnen.
Niets tegen V2G, laat daar geen misverstand over bestaan, maar mij duurt het allemaal te lang voor het algemeen beschikbaar wordt.
[ Voor 5% gewijzigd door IvoB2 op 29-08-2024 10:10 ]
Dat jij beweert dat een EV '35000 euro kost' is natuurlijk extreem kort door de bocht. Ik kan een ID.3 Pro S met 77kWh accu voor 10000 inkopen met een nog makkelijk te repareren schade. En als je een vergelijkbare benzine auto voor 20.000 zou kopen, hoe kom je er in godesnaam bij dat een EV 35000 euro duurder is?IvoB2 schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 10:07:
[...]
"je"?
Dacht het niet.![]()
Ik jaag alleen stroom op het net wanneer ik dat wil. Niet meer en niet minder.
En daar heb ik geen V2G voor nodig.![]()
De dag dat ik geen vergoeding meer krijg om stroom op het net te zetten of de dag dat die zo laag is dat het nog maar weinig zin heeft gaat hier geen kWh meer richting net.
Handelstransacties moeten immers van twee partijen komen. Ook richting energieleverancier/netbeheerder, wat mij betreft, geen "free lunch".
[Afbeelding]
De relatief weinige stroom die hier gisteren nog richting net ging deed dat tijdens de uren dat er nog vraag naar (groene) stroom was:
[Afbeelding]
[...]
Ja, en de andere fabrikanten implementeren dat uit een soort liefdadigheid?
Hoe je het draait of keert, wie V2G wil zal daar als eindgebruiker voor betalen.
Dan blijft de vraag wat je daar als eindgebruiker uit kan halen.
Uiteraard met uitzondering van de eindgebruikers die aan energetische liefdadigheid doen en zelf een EV met V2G kopen uit bezorgdheid voor het verdienmodel van de energieleveranciers/netbeheerders.![]()
[...]
Inderdaad, eindelijk een BEV die haalbaar en betaalbaar is.![]()
Mijn huidige EV6 heeft trouwens, mits wat kleine aanpassingen aan mijn lokaal grid, ook al V2H.
Ik heb niets tegen V2H, integendeel want dat kan ik implementeren zonder tussenkomst van derden. Maar dat is iets totaal anders dan V2G.
[...]
Ik ken die studies ook dus je moet ze voor mij niet opzoeken.
Ik heb ook niets tegen V2G, integendeel.
Mijn punt is dat er een groot verschil is tussen wat theoretisch gewenst is en de praktische uitvoering daarvan. Het voordeel van V2H is dat je daar geen log schip als de netbheerders/overheid voor nodig hebt om de tanker te keren.
Dat kleine bootje kan je als gezagvoerder op je eigen bootje op je eentje keren en dan moet je niet wachten tot de kapitein van de tanker zijn orders van de rederij krijgt om van koers te veranderen.
[...]
Wanneer je auto een hele week stilstaat moet je uiteraard naar andere oplossingen zoeken.
Persoonlijk zou ik al niet minstens 35K investeren in een product dat nauwelijks gebruikt wordt.
Maar ieder zijn eigen keuzes en de gevolgen van de eigen keuzes.
[...]
Mag en kan.
Maar dan ben je daarvoor wel volledig afhankelijk van de beslissingen van derden en de prijs die deze derden beslissen daarvoor te vragen.
Vandaar dat jij nog steeds zit te wachten en waarschijnlijk nog veel ongevraagde energie richting net stuurt en ik al jaren niet meer.![]()
Mijn uitgangspunt is immers dat wanneer de derde partij niet mee wil/kan ik het beter zelf doe.
[...]
Mee eens.
Daarom dat ik al jaren geleden beslist heb daar zelf iets aan te doen en niet te zitten wachten tot derden met de uitrol beginnen.
Niets tegen V2G, laat daar geen misverstand over bestaan, maar mij duurt het allemaal te lang voor het algemeen beschikbaar wordt.
Ik zal hoe dan ook een auto op het erf hebben staan. En in mijn geval liever een EV dan een fossiel brandende frikandel. Je kan in elk geval op groene energie laden.
En denk maar niet dat ik mijn auto weinig gebruik, ik rijd alsnog ruim 20.000km per jaar.
Ik heb hem alleen niet nodig om mijn luie reet naar werk te vervoeren. Ik weet gelukkig wat een fiets is, en op alleszins redelijke afstanden (dus max 30km enkele reis) is een speed pedelec voor mij het PERFECTE voertuig. Je sport lekker, je fietst je hoofd leeg en helemaal geen enkel last van verkeersdrukte..
En dat het te lang duurt omtrent V2G, helemaal eens. Maar dat die auto duurder zou zijn is natuurlijk onzin. Een bidirectionele AC onboard lader zal nauwelijks duurder zijn. Maar de EU moet het gewoon verplichten
En zeker is V2H een mooie optie. Dat zou ik zelf ook willen. Maar in de winter heb ik dit sowieso al niet nodig, mijn verwarming loopt op het moment dat de zonnepanelen lopen, als de zon onder is - gaat deze uit.
[ Voor 4% gewijzigd door barta123 op 29-08-2024 11:36 ]
Zie:barta123 schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 09:40:
[...]
Ik bedoel meer; het heeft geen zin - want je jaagt gruwelijk veel stroom het net op (die kan nergens heen) zo'n mini buffer helpt alleen je eigen verbruik te dekken, maar de echte problemen met het stroomnet lost het niet op.
Musk wil niet aan V2G, omdat het de auto's duurder maakt, maar het levert hem niks op. Hij verkoopt liever een "Tesla Powerwall". Musk is in bepaalde opzichten geniaal (want Tesla is qua engineering nog steeds DE elektrische auto die je moet hebben) - maar hij is vooral erg controversieel in zijn uitspraken.
Toevallig heeft de Cybertruck 'Tesla Powershare' en laat dat nou eens V2H zijn ofzo.
Er zijn tal van studies gedaan dat V2G zeker een goede zet is om netcongestie op te lossen...Ik zal ze er nog wel even bij zoeken.
En sowieso als je naar het gebruikspatroon van een auto kijkt. Als de accu niet veel slijt, is het beter die accu in te zetten, die zeker al 96% van de tijd stil staat. Doordeweeks staat mijn auto nagenoeg 100% van de tijd stil. Dan heb je dus 60-100kWh potentiele opslag (al zou je maar 45-75% SOC cyclen op je accu) dan wordt er gewoon 25-30kWh goed ingezet om het stroomnet te ontlasten.
Ik zou mijn auto best in willen zetten voor autodelen, maar ik ben zelf zuinig op mijn spullen. In mijn omgeving stonden vaak van die deelscooters.(of deelauto's) daaraan zie ik dat als het niet mensen hun eigendom is, dat het compleet wordt afgeragd. Dus ik zou mijn auto graag voor deze toepassing inzetten.
En iemand enig idee waarom ik wel een Brit kan vinden die hun Leaf inzetten voor V2G laden (en hier geld mee verdiende) maar dat dat in NL niet mogelijk zou zijn? (ik heb nog niemand zijn verhaal zien delen?!)
Bij mijn ouders staan de auto's ook vaak stil. Het is juist extreem nuttig als je een zeg het, beperkte, afgebakende buffer van je auto kan in zetten!
https://v2g-liberty.eu/
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Dat schrijf ik dan ook helemaal niet.barta123 schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 11:33:
[...]
Dat jij beweert dat een EV '35000 euro kost' is natuurlijk extreem kort door de bocht. Ik kan een ID.3 Pro S met 77kWh accu voor 10000 inkopen met een nog makkelijk te repareren schade. En als je een vergelijkbare benzine auto voor 20.000 zou kopen, hoe kom je er in godesnaam bij dat een EV 35000 euro duurder is?
Ik schrijf dat een EV met werkende V2G (dus met alles erop en eraan dus ook een extra bidirectionele laadpaal indien nodig) zelden goedkoper dan 35K € kost.
Het heeft geen zin om in deze context te gaan vergelijken met een benzineauto want die kan sowieso niet standaard aan het net gekoppeld om energie af te nemen en terug te leveren.
De EV's van de VAG groep met V2G functie hebben trouwens allemaal een limiet op exporteren van energie via V2G. Zowel in kWh als in uren.
Het punt dat je wil maken in de context van V2G door een beschadigde ID.3 pro S in te kopen begrijp ik niet. Op die basis gaat geen enkele netbeheerder/autoproducent V2G massaal implementeren.
Meer specifiek een ID3 gebeurt het ontladen via DC CCS vanaf firmware 3.5 en modellen geproduceerd vanaf zomer 2022. Na 10.000 kWh batterijstroom wordt de functie stopgezet. En enkel geïmplementeerd bij versies met grootste batterij.
Mee eens. In theorie en praktijk.Ik zal hoe dan ook een auto op het erf hebben staan. En in mijn geval liever een EV dan een fossiel brandende frikandel. Je kan in elk geval op groene energie laden.
Maar daar heb ik geen V2G voor nodig.
Ik rij sinds Q1 2019 al full elektrisch en heb daar nooit V2G voor nodig gehad.
En sinds Q2 2024 V2H functionaliteit. Moet ik ook niet op wachten tot er een EV met werkende V2G op de markt gebracht wordt.
Dat is maar best zo want daar werd ie primair voor ontworpen.En denk maar niet dat ik mijn auto weinig gebruik, ik rijd alsnog ruim 20.000km per jaar.
Maar al die uren en km dat je onderweg bent met de EV kan je de V2G functionaliteit dus niet gebruiken en de EV niet aan de woning terug laten leveren noch op eigen PV energie laden.
Wanneer je alleen met de EV V2G wil rijden wanneer er geen groene energie op overschot is en/of je woning rechtstreeks van de PV-installatie kan gebruiken heb je uiteraard een punt. Maar dat beperkt wel enorm de functionaliteit van het primaire doel van een automobiel.
Volledig mee eens en ik doe doorgaans niet anders.Ik heb hem alleen niet nodig om mijn luie reet naar werk te vervoeren. Ik weet gelukkig wat een fiets is, en op alleszins redelijke afstanden (dus max 30km enkele reis) is een speed pedelec voor mij het PERFECTE voertuig. Je sport lekker, je fietst je hoofd leeg en helemaal geen enkel last van verkeersdrukte..
Maar, mijn mening, wanneer dat het geval is heb ik voor de overige uren niet minstens 35K nodig om te investeren in een auto die voornamelijk aan de woning gekoppeld moet zijn om zijn V2G functie te optimaliseren. Dan kan ik net zo goed me ook verplaatsen per fiets, deelauto en openbaar vervoer. Vraagt iets meer inspanning maar dat doet weer meer deugd aan mijn luie reet. Ik heb er nl. voor gekozen niet in de middle of nowhere te gaan wonen. Alle voorzieningen zijn hier bereikbaar per fiets en het openbaar vervoer. Werken doe ik sowieso grotendeels van thuis uit en mijn huidige partner werkt ook meer dagen van thuis uit dan op verplaatsing. En bij goed weer kan ook het werk op verplaatsing (zolang het geen verplaatsing naar een klant is) van thuis uit.
En voor ons is een gewone fiets/e-bike dan weer het perfecte voertuig. Een relatief dure speedpedelec hebben we daar niet voor nodig. Voor de prijs van een ietwat speedpedelec plaats ik een volledig thuisbatterijsysteem met genoeg reserve voor enkele dagen.
Het is maar waar je zelf de prioriteiten wil leggen.
En V2G vult hier, zoals het er nu voorstaat, momenteel geen enkele prioriteit in.
Dat dit op een ander wel al het geval is zal ik niet betwisten. Iederen legt nl. vrij zijn eigen prioriteiten.
Dat de persoonlijke wensen doorgaans nog al eens ver van de praktijk afstaan heb ik al meermaals aangehaald. Voorlopig zie ik jouw persoonlijke wensen nog niet toegepast in de praktijk.En dat het te lang duurt omtrent V2G, helemaal eens. Maar dat die auto duurder zou zijn is natuurlijk onzin. Een bidirectionele AC onboard lader zal nauwelijks duurder zijn. Maar de EU moet het gewoon verplichten
Ik betwijfel ook of de EU iets gaat verplichten omdat jij of ik dat wensen. Maar de toekomst zal in deze ongetwijfeld raad brengen.
Zoals al meermaals aangehaald is dat al geen probleem meer. Maar V2H is iets anders dan V2G.En zeker is V2H een mooie optie. Dat zou ik zelf ook willen. Maar in de winter heb ik dit sowieso al niet nodig, mijn verwarming loopt op het moment dat de zonnepanelen lopen, als de zon onder is - gaat deze uit.
V2G betekent dat overal waar je auto aan het net is gekoppeld een externe partij kan beslissen (mits toestemming van de gebruiker maar het zou te gek zijn dat je die toestemming zou weigeren als je zelf voor V2G kiest) dat er delen van de opslag afgenomen worden of delen van de productie geïnjecteerd in de HV accu.
Ik lees hier nogal veel persoonlijke cases over de voordelen van V2G die gewoon V2H zijn en absoluut geen V2G vereisen. Zoals de case van extern de EV laden op PV energie om deze nadien terug te leveren aan de eigen woning. Dat is geen V2G maar gewoon V2H.
Spijtig genoeg leveren mijn zonnepanelen in de maanden december en januari nog niet genoeg energie om elke dag het volledige huis en de CV van energie te voorzien ('s nachts staat de CV hier dan ook gewoon uit). Dat is volgens plan maar tegen 2031 het geval. En dan kan V2H me daarbij helpen om die periode te overbruggen.
Maar alleen omdat het technisch kan en omdat ik de EV niet zelf moet betalen.
Die 285 kWh die ik tijdens de winterperiode nog tekort kom en van het net moet inkopen kost me een 57 €. Krijg ik nooit terugverdiend door zelf te investeren in een EV met V2G functie. En ik heb bovendien persoonlijk al helemaal geen zin om tijdens de winter de EV 7/7 aan de woning te koppelen om de CV daarop te laten werken. Maar ieder zijn mening daarover.
@IvoB2 had jij ergens nog een post met een lijstje van wat er allemaal bij jou draait/staat/hangt qua materiaal?
Ik blijf het heel knap vinden dat je alleen in de meest grijze wintermaanden december en januari niet net-onafhankelijk bent maar de rest van de maanden wel.
Op zich kom je dan bijna uit zoals het artikel wat overlaatst verschenen is op Tweakers, daar kwam iemand die dacht ik volledig van het grid-onafhankelijk ging. Maar dat artikel lijkt ingetrokken te zijn?
@WoutF was dat een community artikel? Ik vind het niet terug en de zoekfunctie is niet echt geweldig
Ik blijf het heel knap vinden dat je alleen in de meest grijze wintermaanden december en januari niet net-onafhankelijk bent maar de rest van de maanden wel.
Op zich kom je dan bijna uit zoals het artikel wat overlaatst verschenen is op Tweakers, daar kwam iemand die dacht ik volledig van het grid-onafhankelijk ging. Maar dat artikel lijkt ingetrokken te zijn?
@WoutF was dat een community artikel? Ik vind het niet terug en de zoekfunctie is niet echt geweldig
AlstuHyperBart schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 12:30:
@IvoB2 had jij ergens nog een post met een lijstje van wat er allemaal bij jou draait/staat/hangt qua materiaal?
Nee, ik hou er geen topic op na dat alleen over de eigen installatie gaat.HyperBart schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 12:30:
zie ik ook niet het praktische nut van in want doorgaans is en blijft "n=1" van toepassing.
Ik post wel regelmatig in topics die over deelaspecten gaan.
Het gevraagde krijgt doorgaans (tot ik het zelf moe wordt
Wat betreft de maand augustus dus wachten tot de eerste week van september.
Wat betreft het jaar 2024 dus wachten tot de eerste week van januari.
Ik zou nu al 100% technisch zelfvoorzienend kunnen zijn maar dat is, wat mijn verbruikersprofiel betreft, economisch niet te verantwoorden tot half 2031.
Vandaar dat - wat de zelfvoorzienigheidsgraad betreft - mijn persoonlijk einddoel om dat te bereiken ligt op juli 2031.
Op jaarbasis produceer ik ook meer dan ik op jaarbasis verbruik. Ik saldeer ook al enkele jaren de zelf geproduceerde energie niet meer. Wat mij betreft dus geen enkele incentive om al off grid te gaan. Ik gebruik het grid voornamelijk om tegen vergoeding energie terug te leveren die ik zelf niet kan verbruiken/opslaan. Zolang dat dit goedkoper is dan me van het net los te koppelen (een netaansluiting kost me heden all in een 120€/jaar) zie ik geen goede reden om dat op dit ogenblik in Vlaanderen me al af te sluiten van het net.
En ik heb geen gasaansluiting noch een vervanger voor gas via propaangas. Volgens mijn uitgangspunt ben je dan niet echt off grid. Je hebt dan wel geen gasleiding naar je huis lopen maar je blijft voor je energievoorziening deels afhankelijk van de gasproductie aangeleverd door derden.
En neen, ik betaal geen belasting (prosumentenvergoeding) voor de omvormer van mijn PV installatie (want ik heb er zelf voor gekozen een digitale meter te laten plaatsen en dan betaal je die belasting niet) en ik betaal geen capaciteitsvergoeding voor iedere kW kwartiervermogen boven de 2,5 kW want ik heb voldoende PV productie EN eigen opslag omdat te voorkomen. Dat zou pas het geval zijn wanneer ik op jaarbasis meer dan 530 kWh van het net zou afnemen en daar zit ik ver vanaf.
Zoals eerder gesteld betaal ik alleen een forfaitair capaciteitstarief van 104 € (dat iedereen betaalt die op het grid is aangesloten ook al verbruik je nul kWh/kW) en een 14 € meetvergoeding aan de netbeheerder (om mijn afname en injectie per kwartier te meten en door te geven aan mijn energieleverancier, is ook forfaitair en door iedereen te betalen met een netaansluiting, ongeacht het vermogen, kWh afname.
Lijkt me goedkoper dan nog deels energie via propaan binnen te doen en alsnog gas te verstoken.
En mijn energieleverancier voor groene elektriciteit via het net (waar ik al tientallen jaren klant bij ben) geeft me meer dan 1/8 van de afnameprijs voor teruglevering. Hij geeft me op de dag van vandaag 7,5 cent/kWh waar zijn afnameprijs rond de 11 tot 12 cent ligt. Zelfs met alle belastingen, accijnzen en BTW (hier 6%) geheven op afname voor elektriciteit betaal ik dan een 19 cent/kWh. Dat is bijlange geen verhouding van 1 op 8 maar volgens de energiecomponent (mijn leverancier ziet zelfs niets van de geheven overheadkosten) eerder iets van een verhouding 1:1,5 en inzake all in prijs een verhouding van 1:2,6.
Ik gebruik ook 48V LFP accu's voor opslag. Het verhaal dat 12V loodaccu's veiliger zijn dan lithium accu's voor thuisopslag is dus ook al even achterhaald.
Wat betreft je verbruik zo laag mogelijk houden via lage verbruikers volg ik wel. Sinds 2013 is hier de volledige binnen_ en buitenverlichting al full LED. We hebben ook twee koel/vriescombinaties en voor 2 personen niet relatief klein te noemen. Maar ze verbruiken wel respectievelijk "maar" gemiddeld 17W en 23W per stuk. Een kleine diepvries die 45W verbruikt lijkt me ook al achterhaald (de 23W verbruiker is van 2013 en de 17W verbruiker,als ik me het goed herinner, van 2019).
Verbruikers moeten hier ook niet af/aan geschakeld worden naar gelang er voldoende PV productie is. Dat loopt gewoon automatisch op PV en opslag. Dus in gebruik niet anders dan een huishouden volledig op het grid.
Verder moeten we ons ook geen comfort ontzien. We kijken hier bv. gewoon TV op een breedbeeld smartTV en zitten niet te turen op een laptop om wat TV te kunnen kijken.
We gebruiken ook twee e-bikes en koken volledig elektrisch (inductie, oven, microglof, bialetti, elektische melkschuimer (wij zijn beiden verslaafd aan latte's). Zowat alles wat je in een on grid huishouden kan aantreffen. En wassen doen we wanneer de machine vol is. Op aanhoudend grijze, regenachtige windstille dagen moeten we de was idd even opsparen omdat we geen droogkast (meer) hebben.
En on grid kost me niets. Ik krijg immers veel meer vergoeding uitbetaald voor het terugleveren van zelf geproduceerde energie dan mijn totale aansluitkost op het grid me jaarlijks kost.
En dan hou ik nog geen rekening met de ruime netto vergoeding voor iedere geproduceerde kWh (en om die vergoeding te krijgen moet je aangesloten zijn op het grid, je moet er wel niet noodzakelijk energie vanaf nemen. Eén van de voorwaarden om subsidies te krijgen (in Vlaanderen) voor de installatie van een thuisaccu was ook dat je minstens tien jaar aan het grid moest gekoppeld zijn. Laat dat nu toevallig (not
Verbruikers zijn al allemaal zuinig, er wordt al rekening gehouden met zoveel mogelijk te verbruiken rechtstreeks van PV, er is al ruim eigen stationaire opslag aanwezig en sinds vorige maand is een EV met 74 kWh opslag en de mogelijkheid tot V2H eveneens aanwezig.
Het enige wat nog moet gebeuren is de huidige PV productie (5,6 kWp/5.0 kVA) op te schalen naar minstens 15 kWp (en dan zonder AC/DC PV omvormer maar - wat betreft opslag - rechtstreeks DC/DC via MPPT zodat er niet alleen meer productie is maar ook nog eens minder verliezen.
Maar dan moet ik mijn volledig dak vervangen door één groot geschakeld PV veld ipv de huidige opbouw.
En dan verlies ik ongeveer 11.000 € GSC rechten. Zo gek ben ik nu ook weer niet om vroeger het einddoel te halen. Op 1 juli 2031 vervallen mijn GSC rechten en dan kan ik het einddoel onmiddellijk implementeren voor de eerstvolgende winter 2031 - 2032.
Of ik dan nog een BEV zal hebben zal afhangen van de prijs van een EV op dat ogenblik en wat de meerprijs is voor V2X en er nog andere hardware (zoals een bidirectionele laadpaal) nodig is en wat de kostprijs daar dan van is. Zelfs in de huidige toestand kom ik al geen opslagvolume meer tekort. Ik kom alleen productievolume voor de maanden december en januari tekort en daar gaat V2G - zoals de situatie nu wordt voorgesteld - ook niets aan wijzigen.
Een EV met V2X functie zal voor mij altijd een back up systeem zijn voor een heel korte periode in het jaar en nooit de functie van een stationaire thuisaccu die 24/7 aan de woning gekoppeld is kunnen vervangen. Het zal dus, afhankelijk van de prijs van V2X, eerder een "en/en" verhaal zijn waarbij V2X een sluitstuk zal zijn en geen uitgangspunt en geen "of" verhaal die de thuisaccu overbodig zal maken.
[ Voor 52% gewijzigd door IvoB2 op 29-08-2024 14:32 ]
Is het iemand inmiddels gelukt om een setup te maken waar je kan wisselen van V2L naar laden?
Zag dat @grotegok hier ooit mee bezig was.
Of hebben de auto's hier een fysieke beveiliging voor zodat je echt moet ontpluggen?
Zou mooi zijn om een soort universeel tussenkast te hebben die schakelt van een laadinput naar een AC output via een extern signaal. Dan kunnen mensen daarna zelf kiezen wat dan weer aan de AC output knopen.
Of hebben de auto's hier een fysieke beveiliging voor zodat je echt moet ontpluggen?
Zou mooi zijn om een soort universeel tussenkast te hebben die schakelt van een laadinput naar een AC output via een extern signaal. Dan kunnen mensen daarna zelf kiezen wat dan weer aan de AC output knopen.
11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant
Daar ben ik ook benieuwd naar. Als dit bestaat ben ik wel geïnteresseerd.ice-T106 schreef op maandag 16 september 2024 @ 11:03:
Is het iemand inmiddels gelukt om een setup te maken waar je kan wisselen van V2L naar laden?
Idee is dat mijn EV 2 warmtepompairco's via V2L voedt tijdens de dure avonduren. In de nacht mag de auto dan weer opladen tegen lage uurtarieven. Nu moet ik iedere avond voor het slapen gaan de stekkers gaan wisselen in de garage.
Ik denk dat je met een drie- of vierpolige transfer switch een eind moet komen. PE wordt niet geschakeld, N, L, PP en misschien CP wel.
Als er maar break-before-make is, dan is het elektrisch hetzelfde als ompluggen.
Als er maar break-before-make is, dan is het elektrisch hetzelfde als ompluggen.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Ahh... op zich is dat wel een mooie usecase.Gasoline1234 schreef op maandag 16 september 2024 @ 16:07:
[...]
Daar ben ik ook benieuwd naar. Als dit bestaat ben ik wel geïnteresseerd.
Idee is dat mijn EV 2 warmtepompairco's via V2L voedt tijdens de dure avonduren. In de nacht mag de auto dan weer opladen tegen lage uurtarieven. Nu moet ik iedere avond voor het slapen gaan de stekkers gaan wisselen in de garage.
Ik heb wel V2L op mijn Hyundai ioniq5, maar geen V2G.
Ik heb een eigenbouw laadpaal (smartEVSE). die in de meterkast hangt. Op zich kan ik de V2L daar ook maken (ik heb het schema en dat is mega simpel). Ik heb dat echter nog niet gedaan omdat "omschakelen van het huis" met een dermate grote spike gepaard gaat dat ik het de moeite van het uitvoeren niet waard vond.
Warmtepomp dubbelbedraden en laten kiezen tussen "voeden van net" versus "voeden van auto" is eigenlijk niet zo gek.
Eigenlijk draait dat het om zit ik te bedenken.
In plaats van dat je de V2L "op het net schakelt", laat je een (forse) gebruiker een stopcontact kiezen.
Enige andere puntje is dat ik wat ben teruggekomen van "V2L/V2G willen gebruiken". Ik gebruik daarvoor cycli van mijn auto accu. Mijn auto is ongeveer 15x zo duur als een thuisbatterij dus dat vind ik niet heel prettig. (er zijn andere meningen maar daarmee agree ik graag to disagree).
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Wanneer je al een thuisbatterij (een netgekoppeld model, geen stekkerspeelgoed) en al een netbelastingomschakelaar hebt is V2L op de EV geen kunst om aan de woning terug te leveren.
Je gebruikt de EV dan als een wisselstroomgenerator ipv je net.
In onze situatie was de installatie van de thuisaccu "duurder" dan de BEV en de, voor mij, nodeloze discussie over teveel cycli op een ruime EV aacc (netto 74 kWh) ga ik niet weer voeren. Het minimum aantal gegarandeerde cycli (2000 tot 3000) bij misbruik van de EV accu, misbruik dat er trouwens niet eens is, haal ik sowieso nooit.)
Je gebruikt de EV dan als een wisselstroomgenerator ipv je net.
In onze situatie was de installatie van de thuisaccu "duurder" dan de BEV en de, voor mij, nodeloze discussie over teveel cycli op een ruime EV aacc (netto 74 kWh) ga ik niet weer voeren. Het minimum aantal gegarandeerde cycli (2000 tot 3000) bij misbruik van de EV accu, misbruik dat er trouwens niet eens is, haal ik sowieso nooit.)
[ Voor 3% gewijzigd door IvoB2 op 16-09-2024 17:02 ]
De afschrijving op een auto is zo gigantisch dat je er mijn inziens maar beter op een ander manier waarde uit kunt halen dan alleen voor mobiliteit en het bezet houden van een parkeerplaats.Stefannn schreef op maandag 16 september 2024 @ 16:42:
[...]
Enige andere puntje is dat ik wat ben teruggekomen van "V2L/V2G willen gebruiken". Ik gebruik daarvoor cycli van mijn auto accu. Mijn auto is ongeveer 15x zo duur als een thuisbatterij dus dat vind ik niet heel prettig. (er zijn andere meningen maar daarmee agree ik graag to disagree).
Factor 15 klopt ook niets van als je rekent in kosten per kWh.
Slijtage zal in relatie zijn tot belasting van de accu en state of charge / celspanning. Een grote accu in een EV kun je makkelijker op een SoC houden die gunstig is voor de levensduur van de accu, bijv. tussen 25 en 75%.
Uiteraard betaalt niet iedereen dezelfde afschrijving (onze kost is bv. 100 €/maand) voor een auto/EV en houdt niet iedereen er een openbare parkeerplaats door bezet.
Bij V2X kan je maar beter over een parkeerplaats vlak aan de gevel van je woning beschikken.
Persoonlijk vind ik het ook onzin om een gebruiksvoorwerp aan te schaffen met een nettocapaciteit van 100% en er dan maar 50% van te benutten. Dat zou pas economische onzin zijn. Iet of wat EV heeft dan ook een bruto capaciteit ter beschikking waar de gebruiker niet mee kan rommelen zodat er geen negatieve invloed is op de levensduur van de accu.
Als gebruiker kan je afgaan op "van horen zeggen op het www" of zelf de nodige ervaring opdoen.
Ik ben nu al aan de derde BEV toe en de twee vorige (waarvan de tweede bij netto capaciteit van 64 kWh 52 maanden/78K km/1220 cycli in gebruik) hadden bij einde gebruik nul degradatie (niet na meting door de dealer noch in beschikbare range op de teller).
Hier werd en wordt de mobiele accu dus altijd ingezet tot de volle 100% (maar nooit onder de 10% minimum en nooit langdurige opslag op 100%). Benutten tot de volle 100% houdt (hier) gewoon in dat je er meer zonne-energie kan in opslaan wanneer beschikbaar.
Slijtage door het gebruik van stationaire cycli valt ook in het niet bij het geheel waarvoor een accu is ontworpen.
Wie heel voorzichtig omgaat met een accu en ruime "veiligheidsmarges" hanteert (maar daarbij wel het dagdagelijks gebruik gaat hypothekeren) kan er tussen de 5000 tot 7000 cycli uithalen. In het slechtste geval en bij grof misbruik haal je uit een mobiele accu (waar de BMS voor de regeling zorgt!) nog altijd 2000 tot 3000 cycli.
Bij een gemiddelde van 2500 cycli (van grof misbruik is slechts zelden sprake) en een netto beschikbare capaciteit van bv. 74 kWh (waarbij één keer 74 kWh ontladen en terug laden voor één cyclus staat) en een (hoog) geschat verbruik van 20 kWh/100 km zit je in het allerslechtste geval dus op een gebruik van 925.000 km. Ik ken maar weinig mensen die hun voertuig zelf gebruiken over die afstand.
En wie dat wel doet zal bij de auto veel meer en vroeger problemen gaan ondervinden die niet accu gerelateerd zijn.
Wanneer je via V2X die accu dan jaarlijks bv. voor 1000 kWh stationair gaat inzetten komt dat overeen met een 15 extra cycli op jaarbasis (of een 5000 km gereden km). Op het geheel (waar de accu voor ontworpen is) maakt dat echt niet uit.
(Zelf rij ik maar een 18000 km per jaar met de EV (3600/74 = 49 cycli) en heb ik de accu jaarlijks een 4 cycli extra nodig voor stationair gebruik. Komt dus neer op een 53 cycli per jaar of een levensduur, in het slechtste geval van 37 jaar).
Bij V2X kan je maar beter over een parkeerplaats vlak aan de gevel van je woning beschikken.
Persoonlijk vind ik het ook onzin om een gebruiksvoorwerp aan te schaffen met een nettocapaciteit van 100% en er dan maar 50% van te benutten. Dat zou pas economische onzin zijn. Iet of wat EV heeft dan ook een bruto capaciteit ter beschikking waar de gebruiker niet mee kan rommelen zodat er geen negatieve invloed is op de levensduur van de accu.
Als gebruiker kan je afgaan op "van horen zeggen op het www" of zelf de nodige ervaring opdoen.
Ik ben nu al aan de derde BEV toe en de twee vorige (waarvan de tweede bij netto capaciteit van 64 kWh 52 maanden/78K km/1220 cycli in gebruik) hadden bij einde gebruik nul degradatie (niet na meting door de dealer noch in beschikbare range op de teller).
Hier werd en wordt de mobiele accu dus altijd ingezet tot de volle 100% (maar nooit onder de 10% minimum en nooit langdurige opslag op 100%). Benutten tot de volle 100% houdt (hier) gewoon in dat je er meer zonne-energie kan in opslaan wanneer beschikbaar.
Slijtage door het gebruik van stationaire cycli valt ook in het niet bij het geheel waarvoor een accu is ontworpen.
Wie heel voorzichtig omgaat met een accu en ruime "veiligheidsmarges" hanteert (maar daarbij wel het dagdagelijks gebruik gaat hypothekeren) kan er tussen de 5000 tot 7000 cycli uithalen. In het slechtste geval en bij grof misbruik haal je uit een mobiele accu (waar de BMS voor de regeling zorgt!) nog altijd 2000 tot 3000 cycli.
Bij een gemiddelde van 2500 cycli (van grof misbruik is slechts zelden sprake) en een netto beschikbare capaciteit van bv. 74 kWh (waarbij één keer 74 kWh ontladen en terug laden voor één cyclus staat) en een (hoog) geschat verbruik van 20 kWh/100 km zit je in het allerslechtste geval dus op een gebruik van 925.000 km. Ik ken maar weinig mensen die hun voertuig zelf gebruiken over die afstand.
En wie dat wel doet zal bij de auto veel meer en vroeger problemen gaan ondervinden die niet accu gerelateerd zijn.
Wanneer je via V2X die accu dan jaarlijks bv. voor 1000 kWh stationair gaat inzetten komt dat overeen met een 15 extra cycli op jaarbasis (of een 5000 km gereden km). Op het geheel (waar de accu voor ontworpen is) maakt dat echt niet uit.
(Zelf rij ik maar een 18000 km per jaar met de EV (3600/74 = 49 cycli) en heb ik de accu jaarlijks een 4 cycli extra nodig voor stationair gebruik. Komt dus neer op een 53 cycli per jaar of een levensduur, in het slechtste geval van 37 jaar).
[ Voor 5% gewijzigd door IvoB2 op 18-09-2024 09:43 ]
Zou ik een elektrische met een 220V stopcontact aan het laadpunt van mijn offgrid Victron Multiplus II kunnen hangen. Ik kan het amperage zelf instellen op die aansluiting. Normaal gesproken deden we het een generator, maar de laatste twee jaar niet meer echt nodig geweest wegens verdubbeling van het aantal batterijen.
Het idee is om de paar dagen dat we weinig elektriciteit hebben (off-grid in Portugal) om dan een beetje te laden via het stopcontact van de auto.
Ik hoef geen volle accu te hebben, maar genoeg elektriciteit zodat ik niet onder het niveau kom dat het systeem zichzelf uitschakelt (onder de 20% accu).
Ik had natuurlijk ook even kunnen zoeken, en kunnen lezen dat het mogelijk is
.
Het idee is om de paar dagen dat we weinig elektriciteit hebben (off-grid in Portugal) om dan een beetje te laden via het stopcontact van de auto.
Ik hoef geen volle accu te hebben, maar genoeg elektriciteit zodat ik niet onder het niveau kom dat het systeem zichzelf uitschakelt (onder de 20% accu).
Ik had natuurlijk ook even kunnen zoeken, en kunnen lezen dat het mogelijk is
[ Voor 6% gewijzigd door Jron667 op 27-09-2024 20:23 ]
Al getest? Betekent het dat als je via een stroomgroep of je wagen de batterijen laadt dat je losgekoppeld bent van het net (Island mode)?Jron667 schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 14:31:
Zou ik een elektrische met een 220V stopcontact aan het laadpunt van mijn offgrid Victron Multiplus II kunnen hangen. Ik kan het amperage zelf instellen op die aansluiting. Normaal gesproken deden we het een generator, maar de laatste twee jaar niet meer echt nodig geweest wegens verdubbeling van het aantal batterijen.
Ik had natuurlijk ook even kunnen zoeken, en kunnen lezen dat het mogelijk is.
Nee, nog geen elektrische auto. Ik heb geen net-aansluiting, dus qua elektriciteit echt off-grid.IceBlue schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 16:27:
[...]
Al getest? Betekent het dat als je via een stroomgroep of je wagen de batterijen laadt dat je losgekoppeld bent van het net (Island mode)?
Hier on grid en dan werkt het idd zo.IceBlue schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 16:27:
[...]
Al getest? Betekent het dat als je via een stroomgroep of je wagen de batterijen laadt dat je losgekoppeld bent van het net (Island mode)?
Loskoppeling van het net is (hier) dan een wettelijke vereiste.
Het zou, mijn inziens, ook niet veel zin hebben de HV accu van de EV in te zetten als back up voor de woning wanneer je ook nog van het grid wil afnemen.
Bij een MPII moet je wegens één AC ingang voor generatorfunctie toch al een omschakeling doen tussen net en generator, bij een Quatro (2 AC ingangen) kan het wel rechtstreeks.
[ Voor 31% gewijzigd door IvoB2 op 28-09-2024 19:03 ]
Als je loskoppelt van het net dan voorziet je thuisbatterij je huis van stroom. Kan je de thuisbatterij gelijktijdig opladen als belasten?
Nee, de mijne toch niet.
En dat is ook niet nodig want bij overproductie (als in opwek dat op dat eigenste ogenblik geen verbruikers vindt) gaat dat in de batterij en bij onderproductie (als in meer vraag dan aanbod van productie) komt - zolang de accu genoeg voorraad heeft - dat uit de accu.
Bidrectioneel laden gaat ook niet gelijktijdig in twee richtingen. Het is of de HV accu laden of de HV accu ontladen.
Je kan uiteraard wel gelijktijdig vanuit verschillende bronnen in één richting werken (bv. gelijktijdig verbruiken uit net en accu, generator en accu) of terugleveren (bv. PV aan thuisaccu, HV accu en net).
En dat is ook niet nodig want bij overproductie (als in opwek dat op dat eigenste ogenblik geen verbruikers vindt) gaat dat in de batterij en bij onderproductie (als in meer vraag dan aanbod van productie) komt - zolang de accu genoeg voorraad heeft - dat uit de accu.
Bidrectioneel laden gaat ook niet gelijktijdig in twee richtingen. Het is of de HV accu laden of de HV accu ontladen.
Je kan uiteraard wel gelijktijdig vanuit verschillende bronnen in één richting werken (bv. gelijktijdig verbruiken uit net en accu, generator en accu) of terugleveren (bv. PV aan thuisaccu, HV accu en net).
[ Voor 20% gewijzigd door IvoB2 op 30-09-2024 16:22 ]
Vanmiddag kwam ik in mijn feed opeens een reclame tegen voor de Haier v2x:
https://www.solar-bouwmarkt.nl/dc-lader-haier.html. Hier staan ook diverse datasheets bij. (Onderdeel van smartcube propositie)
Werd door green guys op YouTube behandeld (nog niet gekeken).
Officiële site is deze,maar heeft eerder minder dan meer info dan de eerder link.
https://eur.nahui-newener...5314&tit=U21hcnQgQ3ViZQ==
https://www.solar-bouwmarkt.nl/dc-lader-haier.html. Hier staan ook diverse datasheets bij. (Onderdeel van smartcube propositie)
Officiële site is deze,maar heeft eerder minder dan meer info dan de eerder link.
[ Voor 4% gewijzigd door Fioravanti op 06-10-2024 19:16 ]
Die had ik ook al gevonden.Fioravanti schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 19:15:
Vanmiddag kwam ik in mijn feed opeens een reclame tegen voor de Haier v2x:
Nog een alternatief is de Sigenstore van Sigenergy. Google daar maar eens op. Het lijkt een brandlabel van de Haier te zijn....
Zie hier de link: https://www.sigenergy.com/nl/products/sigenstor
Ik zit me af te vragen of deze met mijn VW - ID4 bi-directioneel kan laden/ontladen. Je heb dan ook nog de energy gateway nodig voor het geval de netspanning weg is.
12kW Nibe F1255-12R wp, 3x80m bronboring, 60x305wp PV waarvan 20xPVT (Use All Energy). Energieleverend sinds 9-6-2019.
Beetje sneu in de kleine lettertjes:Consulectro schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 01:23:
[...]
Die had ik ook al gevonden.
Nog een alternatief is de Sigenstore van Sigenergy. Google daar maar eens op. Het lijkt een brandlabel van de Haier te zijn....
Ik zit me af te vragen of deze met mijn VW - ID4 bi-directioneel kan laden/ontladen. Je heb dan ook nog de energy gateway nodig voor het geval de netspanning weg is.
/f/image/DLQYhidTEXBMeQB0Vls7h19i.png?f=fotoalbum_large)
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Hier zit precies de grootste rem op de uitrol van V2X: er is nog altijd geen internationaal geaccepteerde standaard. De verwachting vorig jaar was, dat die er in 2025 zou komen, maar er schijnen weer nieuwe vertragingen op te treden...BarryH schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 08:42:
[...]
Beetje sneu in de kleine lettertjes:
[Afbeelding]
Koop nooit op beloftes van de toekomst. Zou persoonlijk pas geïnteresseerd zijn als ze concreet melden met welke auto’s het werkt.BarryH schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 08:42:
[...]
Beetje sneu in de kleine lettertjes:
[Afbeelding]
Overigens lijkt het met mij met een DC lader wel redelijk eenvoudig om stroom eruit te trekken gezien omvormer in de thuisbatterij zit.
De standaard voor de stekker is er (Type 2, dus business as usual), de standaard voor de benodigde communicatie tussen EV en lader is er (ISO 15118-20:2022), auto's met de benodigde hardware zijn er en dito laadpalen zijn er ook. Het probleem zit voor zover ik kan nagaan in de wet- en regelgeving. Die gaat supertraag. V2X is nieuw terrein en dan loopt de overheid er liefst zo lang mogelijk omheen.jdbiggelaa schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 09:39:
[...]
Hier zit precies de grootste rem op de uitrol van V2X: er is nog altijd geen internationaal geaccepteerde standaard. De verwachting vorig jaar was, dat die er in 2025 zou komen, maar er schijnen weer nieuwe vertragingen op te treden...
En dan nog.
Kia belooft (met o.a. de EV3) bv. ook de mogelijkheid voor V2X.
In werkelijkheid gaat ie dan net zoals bij V2L gewoon aan max. 3,6 kW AC (en niet DC) terugleveren en heb je daar nog een extra bidirectionele laadpaal voor nodig (geschatte kostprijs 3000 €) welke compatibel is met de software in hun EV, vragen ze ook nog eens met een welbepaalde energieleverancier samen te werken en moet je dan nog wachten tot alles binnen een land gehomologeerd is door de controlerende instanties.
De praktische meerwaarde ivm V2L ontgaat me voorlopig dan toch wel.
Ongeveer hetzelfde verhaal als met de R5 van Renault (al ken ik voor die laatste niet de details).
[ Voor 6% gewijzigd door IvoB2 op 08-10-2024 11:13 ]
De genoemde Haier voldoet als thuisbatterij aan de wetgeving (blijft actief wanneer het net wegvalt). Het toevoegen van een auto als aanvullende accu zou dan kinderspel moeten zijn. Enkel de auto en laadpaal moeten wel communiceren en ondanks de iso norm geven ze nog niet aan met welk merk of type het werkt.ZwarteIJsvogel schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 11:09:
[...]
Het probleem zit voor zover ik kan nagaan in de wet- en regelgeving. Die gaat supertraag. V2X is nieuw terrein en dan loopt de overheid er liefst zo lang mogelijk omheen.
@IvoB2 Met de betrouwbaarheid van ons net is de meerwaarde van “island” mode beperkt. 99,9% is het net er gewoon. V2G is met name interessante voor balanceren het net, thuis zie ik de meerwaarde niet echt en voor eigen zonne-energie opslaan lijkt mij dat je die 3000 ook nooit meer terug ziet.
[ Voor 23% gewijzigd door Deveon op 08-10-2024 14:58 ]
Ik ben niet echt mee.Deveon schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 14:52:
[...]
@IvoB2 Met de betrouwbaarheid van ons net is de meerwaarde van “island” mode beperkt. 99,9% is het net er gewoon. V2G is met name interessante voor balanceren het net, thuis zie ik de meerwaarde niet echt en voor eigen zonne-energie opslaan lijkt mij dat je die 3000 ook nooit meer terug ziet.
Om zonne-energie in de thuisaccu en in de HV BEV accu op te slaan heb ik geen bidirectionele laadpaal nodig. Die 3000 € extra moet ik dus al niet uitgeven. Dat is nu net mijn punt. Je kan hetzelfde bereiken zonder een bidirectionele laadpaal en met V2L.
Of je de 3000 € extra aan een bidirectionele laadpaal ooit gaat terugverdienen door te gaan balanceren valt nog af te wachten.
Wanneer EV bouwers willen dat je voor V2X met een welbepaalde energieleverancier gaat samenwerken hang je volledig van de voorwaarden van die welbepaalde leverancier af.
Ik woon ook in Vlaanderen dus totaal andere wetgeving/reglementering.
De Haier is hier (nog) niet gehomologeerd. Dat is dus geen optie.
Geen enkele CCS bidirectionele laadpaal trouwens. Dan blijft voorlopig alleen V2L over.
[ Voor 10% gewijzigd door IvoB2 op 08-10-2024 15:08 ]
Gezien de topic titel leek het mij vanzelfsprekend dat je eigen zonnestroom ook weer uit de auto wilt halen.
Ik betwijfel trouwens of je met 3.6 kW V2L echt fatsoenlijk je (drie fase) huis kan voorzien. De manier van Haier om de auto als uitbreiding van de thuisbatterij te zien spreekt mij dan meer aan. Daarmee vervalt ook het argument dat je er niets aan hebt als je op kantoor zit.
Ik betwijfel trouwens of je met 3.6 kW V2L echt fatsoenlijk je (drie fase) huis kan voorzien. De manier van Haier om de auto als uitbreiding van de thuisbatterij te zien spreekt mij dan meer aan. Daarmee vervalt ook het argument dat je er niets aan hebt als je op kantoor zit.
Niet bepaald. Wanneer er voldoende zonnestroom is ga ik niet de moeite doen om dat via een omweg van de HV accu vanuit een EV terug richting woning te sturen.Deveon schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 15:30:
Gezien de topic titel leek het mij vanzelfsprekend dat je eigen zonnestroom ook weer uit de auto wilt halen.
De EV-accu zou ik alleen als back up gebruiken tijdens de maanden december en januari en uiteraard niet uit eigen zonnestroom.
De overige maanden volstaat de thuisinstallatie om op eigen zonnestroom te draaien.
Moest ik voldoende zonnestroom hebben zou ik het thuis direct verbruiken of via de thuisinstallatie en niet via de omweg van de HV accu.
Maar dat kan al via V2L en moet je niet (weer) wachten tot V2G operationeel is.
Correct.Ik betwijfel trouwens of je met 3.6 kW V2L echt fatsoenlijk je (drie fase) huis kan voorzien.
Ik heb er dan ook bewust gekozen om alles in de woning mofofasig op te bouwen. Inclusief laadpaal, WP en inductie.
En zoals bv. Kia zijn V2X bij de EV3 voorstelt komt er ook niet meer vermogen uit dan 3,6 kW.
Maakt dus geen verschil met het reeds operationele V2L.
Kan, maar zolang hier niet gehomologeerd heb ik daar weinig aan.De manier van Haier om de auto als uitbreiding van de thuisbatterij te zien spreekt mij dan meer aan.
Ik heb niets tegen V2G. Ik ben het na al die jaren van niet uitvoerbare beloften gewoon beu nog langer te wachten en ben dan maar zelf aan de slag gegaan.
Was zeker geen argument dat ik heb gebruikt.Daarmee vervalt ook het argument dat je er niets aan hebt als je op kantoor zit.
Welke de voordelen zijn wanneer de EV op de parking voor kantoor staan valt nog af te wachten en dat is dan nog eens een situatie die je als werknemer niet in de hand hebt. Je hebt weinig aan een BEV met V2X wanneer het kantoor daar niet voor uitgerust is.
Zit je zelf op kantoor en is de EV gekoppeld aan huis dan val je weer in de eerste situatie, met name HV accu gekoppeld aan de woning om te laden en te ontladen.
Enig "nadeel" om dat via V2L te doen ipv bidirectioneel is dat je moet switchen van aansluitpunt indien je wil laden/ontladen en omgekeerd.
Maar dat gaat hier zo weinig voorkomen (ik plan op jaarbasis een 250 tot 300 kWh van de EV richting woning te transporteren en dat houdt in de EV slechts een vijftal cycli in per jaar) dat ik geen duizenden euro extra veil heb (een gewone slimme laadpaal heb ik immers al) om over te stappen op een bidirectionele laadpaal.
Voor wie nog van scratch moet beginnen is het uiteraard een andere zaak.
[ Voor 32% gewijzigd door IvoB2 op 08-10-2024 16:00 ]
Dit is wel een beetje alsof je in het zonnepanelen topic verkondigt dat je geen zonnepanelen hebt of wilt.IvoB2 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 15:47:
[...]
Niet bepaald. Wanneer er voldoende zonnestroom is ga ik niet de moeite doen om dat via een omweg van de HV accu vanuit een EV terug richting woning te sturen.
De “omweg” zet je uiteraard pas in wanneer je het niet direct kan gebruiken of je het tarief op het net niet aan staat. Overigens moet ik er zelf niet aan denken om de wasmachine of vaatwasser te timen op zon opbrengst. De warmtepomp ben ik wel bereid om daar automatisch rekening mee te laten houden. Die kan best iets eerder of later aanslaan als het net daar stabieler van wordt, hoef ik niet eens een financiële prikkel voor. Onze auto en stofzuigrobot laden ook standaard’s nachts.
Ja, ieder zijn eigen uitgangspunten zeker.
Ik zou er ook niet aan moeten denken om de EV met V2X steeds aan de woning te koppelen omdat er dringend een was of vaat moet gedaan worden of de verwarming een graadje hoger moet.
Ik combineer de accu van de EV met een thuisaccu met voldoende opslagvermogen.
Wanneer er voldoende zon is kan er dus direct van PV genomen worden en/of indirect via de thuisaccu.
De accu van de EV springt alleen bij (back up) wanneer er onvoldoende energie is uit PV om direct of indirect te verbruiken. V2X gaat daar, inzake PV, niets aan kunnen veranderen.
Vandaar dat de HV EV accu alleen af en toe nodig is tijdens de maanden december en januari.
De rest van het jaar volstaat de combi van PV en thuisaccu om de woning van energie te voorzien en moet ik niet wachten tot de EV thuis is om er PV energie in op te slaan/uit te halen.
Die back up komt dan ook niet uit PV (zie voorgaande) maar gewoon uit het net.
Ik kan jaarlijks meer dan genoeg gratis ongeregistreerd laden (bedrijfswagen) om op twee maanden het tekort terug te leveren aan de woning.
Ik heb ook geen dynamisch contract dus de energieprijzen uit het net doen er hier niet toe.
Ik heb een variabel energiecontract waarbij de kost iedere maand wordt vastgelegd (all in netafname tussen 18 en 21 cent/kWh) met vaste terugleververgoeding voor PV (7,5 cent/kWh).
Maar op jaarbasis produceert PV hier al meer dan ik verbruik (voor woning en laden EV).
En de EV wordt thuis uitsluitend geladen op zonne-energie (PV). Niet uit het net.
Andere uitgangspunten dus.
Ik zou er ook niet aan moeten denken om de EV met V2X steeds aan de woning te koppelen omdat er dringend een was of vaat moet gedaan worden of de verwarming een graadje hoger moet.
Ik combineer de accu van de EV met een thuisaccu met voldoende opslagvermogen.
Wanneer er voldoende zon is kan er dus direct van PV genomen worden en/of indirect via de thuisaccu.
De accu van de EV springt alleen bij (back up) wanneer er onvoldoende energie is uit PV om direct of indirect te verbruiken. V2X gaat daar, inzake PV, niets aan kunnen veranderen.
Vandaar dat de HV EV accu alleen af en toe nodig is tijdens de maanden december en januari.
De rest van het jaar volstaat de combi van PV en thuisaccu om de woning van energie te voorzien en moet ik niet wachten tot de EV thuis is om er PV energie in op te slaan/uit te halen.
Die back up komt dan ook niet uit PV (zie voorgaande) maar gewoon uit het net.
Ik kan jaarlijks meer dan genoeg gratis ongeregistreerd laden (bedrijfswagen) om op twee maanden het tekort terug te leveren aan de woning.
Ik heb ook geen dynamisch contract dus de energieprijzen uit het net doen er hier niet toe.
Ik heb een variabel energiecontract waarbij de kost iedere maand wordt vastgelegd (all in netafname tussen 18 en 21 cent/kWh) met vaste terugleververgoeding voor PV (7,5 cent/kWh).
Maar op jaarbasis produceert PV hier al meer dan ik verbruik (voor woning en laden EV).
En de EV wordt thuis uitsluitend geladen op zonne-energie (PV). Niet uit het net.
Andere uitgangspunten dus.
[ Voor 4% gewijzigd door IvoB2 op 08-10-2024 16:33 ]
Correct maar mijn mening op dat vlak is dat er een verschil is tussen "was", "is" en "wat zou kunnen in de toekomst".Deveon schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 14:52:
[...]
Met de betrouwbaarheid van ons net is de meerwaarde van “island” mode beperkt. 99,9% is het net er gewoon.
Zelfs jullie koning is het op dat vlak met me eens.
Omdat het net er in het verleden 99,9% van de tijd was is dat geen sluitende garantie dat dit in de nabije toekomst ook zo zal zijn.
En een verzekering sluit je af - ik toch - in de hoop dat je ze nooit nodig zal hebben en niet omdat er 99% kan is dat je ze ooit zal nodig hebben. Het gaat net om dat kleine percentje als garantie.
Ik ken ook maar weinig mensen die een woningverzekering afsluiten omdat ze in het verleden regelmatig met een woningbrand werden geconfronteerd. Bij de meeste mensen, met een woningverzekering, is die kans zelfs nihil.
En het verschil is dat een woningverzekering je jaarlijks geld kost zonder harde return.
En dat bij een energieverzekering via een accu er wel return is op de investeringskost.
(Nou ja toch op de wijze dat ik het geregeld heb. Kost het je alleen maar geld en heb je 99,9% van de tijd altijd net is het uiteraard de investering niet waard).
Investeren in de aankoop van een auto op brandstof of een BEV zonder teruglevering of voorzien van V2L, V2X,... is in de huidige omstandigheden dan ook een redelijk individueel gegeven met elk zijn eigen specifieke voor- en nadelen.
[ Voor 8% gewijzigd door IvoB2 op 09-10-2024 11:41 ]
Onze koning is gewoon een poppetje hoor, er zit nog net geen hand in. Vraag mij af of iemand binnen onze landgrenzen dat nog serieus neemt.
Verzekeringen zijn geprijsd naar het risico. Als de kans klein is de premie dat ook. Ik betaal graag in goede tijden een premie om in slechte tijden geholpen te worden, al is het alleen maar een rode draad ok te volgen.
Uiteraard is de toekomst onzeker maar ik geef pas aandacht aan problemen als het duidelijk wordt dat ik er last van krijg. Uit het net stabiliseren lijkt inmiddels een financiële voordeel te behalen te zijn. Ik wacht het echter zelf liever nog even af toe de woorden van onze koning zich ook tonen. Wie weet komt er dan ook een mooie subsidie bij, blijf een Nederlander.
Verzekeringen zijn geprijsd naar het risico. Als de kans klein is de premie dat ook. Ik betaal graag in goede tijden een premie om in slechte tijden geholpen te worden, al is het alleen maar een rode draad ok te volgen.
Uiteraard is de toekomst onzeker maar ik geef pas aandacht aan problemen als het duidelijk wordt dat ik er last van krijg. Uit het net stabiliseren lijkt inmiddels een financiële voordeel te behalen te zijn. Ik wacht het echter zelf liever nog even af toe de woorden van onze koning zich ook tonen. Wie weet komt er dan ook een mooie subsidie bij, blijf een Nederlander.
Volledig mee eens.Deveon schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 11:51:
Ik betaal in tijden van voldoende netcapaciteit en ononderbroken netaansluiting graag voor een investering die me in slechtere tijden ook van ononderbroken energie wil voorzien.
En al helemaal wanneer deze investering me maandelijks maar een kleine premie kost die ook nog eens teruggewonnen wordt.
Dat laatste is uiteraard niet op iedereen van toepassing. Vandaar dat het afhankelijk van de eigen situatie
is of je daar wil/kan in investeren. Geen rendement zonder eerst te investeren en dan moet je het geld voor de investering eerst wel hebben/willen uitgeven.
Niet iedereen heeft het geld om uit te geven aan een ruim dekkende brandverzekering.
Ah, de "doctrine Dehaene".Uiteraard is de toekomst onzeker maar ik geef pas aandacht aan problemen als het duidelijk wordt dat ik er last van krijg.
Iedere Vlaming weet waar ons die handelswijze gebracht heeft.
Volledig mee eens.Wie weet komt er dan ook een mooie subsidie bij, blijf een Nederlander.
Als Vlaming werd in het verleden en heden mijn PV ruimschoots gesubsidieerd, de thuisaccu eveneens en de BEV met V2L ook.
Heeft dan weer niets met onze koning te maken (die is alleen federaal symbolisch bevoegd) maar alles met het ruimhartige matheuseffect in Vlaanderen.
Daarentegen is een BEV met V2G hier nog niet praktisch inzetbaar (een gevolg van de doctrine Dehaene)
en heeft hij boven V2L dan ook nog geen enkele meerwaarde te bieden.
Als aanvulling op de V2G combi van Kia (V2G 3,6 kW/eigen laadpaal/ energiecontract Vattenfal) heb ik nu ongeveer hetzelfde vernomen voor Renault (V2G 3,7 kW/eigen laadpaal/energiecontract Mobilize).
Ik wil voor iets dat me onafhankelijker maakt van het net (V2X) niet gedwongen worden naar één welbepaalde energieleverancier om V2G werkend te krijgen. Dat slaat - voor mij - als een tang op een varken.
[ Voor 14% gewijzigd door IvoB2 op 09-10-2024 13:05 ]
Bij de green guys hebben ze een Haier V2X lader (DC) binnen bieden ze aan om met het met je eigen auto te testen.
Vast alles bij elkaar een relatief dure oplossing, maar ik ben benieuwd welke auto's en nu wel of geen stroom terug via DC in de praktijk.
Ik gok dat Haier geen gekke trucken zal dan om je auto voor de gek te houden. Dus gok alleen auto's waarvan bekend is dat ze V2G ondersteunen.
YouTube: Hij is binnen!!! De 25kW DC V2X lader van Haier en jij kan ‘m komen ...
Vast alles bij elkaar een relatief dure oplossing, maar ik ben benieuwd welke auto's en nu wel of geen stroom terug via DC in de praktijk.
Ik gok dat Haier geen gekke trucken zal dan om je auto voor de gek te houden. Dus gok alleen auto's waarvan bekend is dat ze V2G ondersteunen.
YouTube: Hij is binnen!!! De 25kW DC V2X lader van Haier en jij kan ‘m komen ...
11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant
Standaard “V2G” gaat over AC.
Via DC is veel makkelijker, je zit dan rechtstreeks op de accu en ben niet afhankelijk vd electronica (omvormer/lader)in de auto.
Kan me voorstellen dat veel autos dit zouden kunnen ondersteunen, mits ze maar kunnen communiceren (ISO15118).
Via DC is veel makkelijker, je zit dan rechtstreeks op de accu en ben niet afhankelijk vd electronica (omvormer/lader)in de auto.
Kan me voorstellen dat veel autos dit zouden kunnen ondersteunen, mits ze maar kunnen communiceren (ISO15118).
[ Voor 26% gewijzigd door bbbrumbrum op 19-10-2024 23:33 ]
Frietpan op autobatterij: Fontys studenten ontwikkelen omvormer voor elektrische auto’s
Is dit iets nieuws? Of is het gewoon het toepassen van ISO 15118?
[ Voor 16% gewijzigd door cruysen op 22-10-2024 11:55 ]
Wat op die foto getoond wordt (de frietpan aan de EV) is gewoon V2L en geen V2X.
Technisch is V2G/H ook niet zoveel moeilijker dan V2L (waar steeds meer EV's standaar over beschikken).
Het probleem bij dat laatste is dat de netbeheerder - nog altijd baas over het openbaar netwerk - ermee akkoord moet gaan en er een standaard moet komen zodat het toepasbaar is op verscheidene netwerken en vooral niet onderhevig is aan de restricties opgelegd door iedere afzonderlijke netbeheerder.
Weinig nieuws onder de zon dus
Hier werkt de EV sinds Q3 24 ook volgens V2L/H).
V2L zit er gewoon standaard op en V2H vraagt een relatief kleine aanpassing zodat bij V2H de installatie via een lastomschakelaar van het net ontkoppeld wordt.
Het is uiteraard handiger wanneer dat laatste niet moet (full bidirectioneel) maar die beperking zit niet in de techniek maar in het tijdig kunnen keren van de netbeheerdertanker.
En dan nog zou ik daar de extra duizenden euro niet voor over hebben (maar dat is een persoonlijk standpunt).
We zullen tegen april/mei 25 wel zien hoe dat laatste hier (Vlaanderen) gaat uitdraaien.
Maar wanneer ik hun restricties lees mbt stekkerpanelen heb ik er geen goed oog in.
Technisch is V2G/H ook niet zoveel moeilijker dan V2L (waar steeds meer EV's standaar over beschikken).
Het probleem bij dat laatste is dat de netbeheerder - nog altijd baas over het openbaar netwerk - ermee akkoord moet gaan en er een standaard moet komen zodat het toepasbaar is op verscheidene netwerken en vooral niet onderhevig is aan de restricties opgelegd door iedere afzonderlijke netbeheerder.
Weinig nieuws onder de zon dus
Hier werkt de EV sinds Q3 24 ook volgens V2L/H).
V2L zit er gewoon standaard op en V2H vraagt een relatief kleine aanpassing zodat bij V2H de installatie via een lastomschakelaar van het net ontkoppeld wordt.
Het is uiteraard handiger wanneer dat laatste niet moet (full bidirectioneel) maar die beperking zit niet in de techniek maar in het tijdig kunnen keren van de netbeheerdertanker.
En dan nog zou ik daar de extra duizenden euro niet voor over hebben (maar dat is een persoonlijk standpunt).
We zullen tegen april/mei 25 wel zien hoe dat laatste hier (Vlaanderen) gaat uitdraaien.
Maar wanneer ik hun restricties lees mbt stekkerpanelen heb ik er geen goed oog in.
[ Voor 35% gewijzigd door IvoB2 op 22-10-2024 12:20 ]
Ze hebben bidirectioneel laden via DC en ISO 15118 aan de gang gekregen.cruysen schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 11:52:
Frietpan op autobatterij: Fontys studenten ontwikkelen omvormer voor elektrische auto’s
We zijn niet zo ver meer verwijderd van commerciële verkrijgbaarheid van bidirectionele DC-laadpalen met omvormers die aan het net gehangen kunnen worden. Voordeel van deze oplossing is dat het makkelijker is voor autofabrikanten om te implementeren (veel auto's blijken het te ondersteunen zonder dat de fabrikanten er ruchtbaarheid aan geven). Het is ook makkelijker om aan de netcode te voldoen omdat deze verantwoordelijkheid bij de laadpaal/omvormer ligt en dit een stationair apparaat is dat ingesteld kan worden op de lokale eisen voor generators. Nadeel: laadpaal is duurder vanwege de omvormer. Logisch doorontwikkeling is integratie met de PV-omvormer zodat er in een woning één AC-DC-omvormer nodig is.
Hetzelfde bericht/artikel maar met een paar details:cruysen schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 11:52:
https://bron.fontys.nl/je...or-je-frituurpan-het-kan/
Als je een beetje zoekt zie je dat de personen van Fontys hier hun informatie vandaan hebben gehaald:
https://openinverter.org/forum/viewtopic.php?t=3551
[ Voor 12% gewijzigd door buiter op 22-10-2024 19:41 ]
Hopelijk maken ze er open source van. Zodoende kunnen er meer mee verder ontwikkelen. Dat houd de prijs lager om op de markt te zetten. 👍
Misschien een uitbreiding op de Nederlandse zelfbouw laadpaal (Stegen) Smart-EVSE. 🤔
Misschien een uitbreiding op de Nederlandse zelfbouw laadpaal (Stegen) Smart-EVSE. 🤔
[ Voor 6% gewijzigd door cruysen op 22-10-2024 18:47 ]
Ik had een paar pagina's terug al eens gelinked naar wat info over wat die Fontys studenten hadden gedaan ;-) grappig dat het nu opnieuw wel wordt opgepikt.
De studenten werken er nu verder aan. Als iemand van Stegen of Smart-evse met de studenten in contact wil komen stuur me dan even een PM
De studenten werken er nu verder aan. Als iemand van Stegen of Smart-evse met de studenten in contact wil komen stuur me dan even een PM
Iemand dit Haier systeem al gezien?
Blijkbaar was ik te snel en is er al eerder over gepost. Ik ben wel benieuwd naar de mogelijkheden.
Blijkbaar was ik te snel en is er al eerder over gepost. Ik ben wel benieuwd naar de mogelijkheden.
[ Voor 16% gewijzigd door IceBlue op 22-10-2024 21:19 ]
Ik eerder naar de verkoopprijs geïnstalleerd.
Afhankelijk van de prijs kan je dan nog beslissen om verder naar de mogelijkheden te zoeken.
Eigenaardige verkoopsmethode om voor de kostprijs van een frisdrank/koffie consumenten te laten uittesten of het werkt of niet.
Afhankelijk van de prijs kan je dan nog beslissen om verder naar de mogelijkheden te zoeken.
Eigenaardige verkoopsmethode om voor de kostprijs van een frisdrank/koffie consumenten te laten uittesten of het werkt of niet.
[ Voor 31% gewijzigd door IvoB2 op 22-10-2024 21:29 ]
€4542 +btw staat op hun website. De installatie lijkt plug & play.
Volgens mij moet daar nog wel minimaal een omvormer aan toegevoegd worden van hetzelfde merk en wellicht ook nog een accu erbij, maar dat weet ik niet zeker.
de DC lader zal niet op zich zelf werken verwacht ik.
de DC lader zal niet op zich zelf werken verwacht ik.
En waar plug je die dan op in zodat je na het inpluggen onmiddellijk kan beginnen laden richting EV en deze indien gevraagd zonder enig probleem gaat terugleveren aan de woning?IceBlue schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 10:18:
€4542 +btw staat op hun website. De installatie lijkt plug & play.
Ja sorry het is geen plug & play v2x lader maar wat ik bedoelde is dat als je gebruik maakt van het Haier smartcube systeem dat je dan ook de Haier V2X kan toevoegen. Het toevoegen lijkt me plug & play. Het is het eerste systeem dat ik zie dat op deze manier werkt. Ik vind het een mooi concept. Maar ik heb wel nog wat vragen en bedenkingen.
Ok.
Maar daar heb je dan weinig aan wanneer je niet in het Haier ecosysteem zit.
Dan stelt zich de vraag hoeveel zo'n volledig Haier ecosysteem kost en wat je er voor in de plaats krijgt (voor wie nog van scratch moet beginnen).
V2G moet voor mij nog meer onafhankelijkheid toevoegen.
Niet nog meer gebonden aan een gesloten ecosysteem.
Maar ieder zijn eigen uitgangspunten.
Maar daar heb je dan weinig aan wanneer je niet in het Haier ecosysteem zit.
Dan stelt zich de vraag hoeveel zo'n volledig Haier ecosysteem kost en wat je er voor in de plaats krijgt (voor wie nog van scratch moet beginnen).
V2G moet voor mij nog meer onafhankelijkheid toevoegen.
Niet nog meer gebonden aan een gesloten ecosysteem.
Maar ieder zijn eigen uitgangspunten.
[ Voor 23% gewijzigd door IvoB2 op 23-10-2024 13:32 ]
Ik ben gewoon nieuwsgierig naar de werking.
- Kan het de V2X energie uit de wagen halen en daarmee de thuis accu opladen? Is dit dan DC-DC?
- Wat als het voertuig niet voldoende vermogen geeft als de vraag vanuit het huis groter is dan wat V2X kan leveren. Komt het extra vermogen dan uit de accu of komt dit vanuit het net of valt dan de wagen weg en neemt het net of de accu het over? Hoe wordt dit gestuurd?
- Wat als het vermogen van de V2X en de accu gecombineerd niet voldoende is voor de vraag vanuit het huis? Bij het aanspringen van de warmte pomp als je aan het koken bent kan het wel eens gebeuren dan we hier +13kW zitten.
- Ik veronderstel dat de omvormer zo kort mogelijk bij de panelen dient te staan maar dit is niet altijd de bestel plaats voor een auto lader? Tot hoever mag dit systeem van de zonnepanelen verwijderd staan?
- Wordt er veel omgevormd DC-AC / DC-DC / AC-DC
-Maximum ontlaad vermogen? Ik vermoed dat de wagen dit bepaald maar wat is het maximum voor de Haier V2X (ook 25kW ontladen?)
- Kan het de V2X energie uit de wagen halen en daarmee de thuis accu opladen? Is dit dan DC-DC?
- Wat als het voertuig niet voldoende vermogen geeft als de vraag vanuit het huis groter is dan wat V2X kan leveren. Komt het extra vermogen dan uit de accu of komt dit vanuit het net of valt dan de wagen weg en neemt het net of de accu het over? Hoe wordt dit gestuurd?
- Wat als het vermogen van de V2X en de accu gecombineerd niet voldoende is voor de vraag vanuit het huis? Bij het aanspringen van de warmte pomp als je aan het koken bent kan het wel eens gebeuren dan we hier +13kW zitten.
- Ik veronderstel dat de omvormer zo kort mogelijk bij de panelen dient te staan maar dit is niet altijd de bestel plaats voor een auto lader? Tot hoever mag dit systeem van de zonnepanelen verwijderd staan?
- Wordt er veel omgevormd DC-AC / DC-DC / AC-DC
-Maximum ontlaad vermogen? Ik vermoed dat de wagen dit bepaald maar wat is het maximum voor de Haier V2X (ook 25kW ontladen?)
Geen idee want geen Haier maar Victron.
Panelen liggen uiteraard op het dak en de accu en inverter staan gewoon beneden in de technische ruimte en de laadpaal en het V2L aansluitpunt buiten onder de carport.
Bij energievraag vanuit de woning komt dit eerst uit PV, indien onvoldoende springt accu bij en indien dan nog onvoldoende net/V2L (de twee laatsten mogen hier niet gelijktijdig actief).
Die cascade lijkt me de meest logische weg.
Panelen liggen uiteraard op het dak en de accu en inverter staan gewoon beneden in de technische ruimte en de laadpaal en het V2L aansluitpunt buiten onder de carport.
Bij energievraag vanuit de woning komt dit eerst uit PV, indien onvoldoende springt accu bij en indien dan nog onvoldoende net/V2L (de twee laatsten mogen hier niet gelijktijdig actief).
Die cascade lijkt me de meest logische weg.
@IceBlue volgens de documentatie kan de Haier V2X lader op zowel 25kW laden als ontladen. Overigens is er ook een 12,5kW variant.
https://cdn.webshopapp.co...v-dc-charger-20240418.pdf
De V2X DC lader moet in dezelfde toren geplaatst worden als de batterij en omvormer van het Smart Cube systeem. De "regels" van afstand van dat systeem tot de zonnepanelen zal denk ik niet anders zijn als met een reguliere PV omvormer.
Voor de werking lijkt het me het meest logische als de V2X lader pas bijschakelt als de combinatie PV/omvormer/thuisbatterij niet voldoende kan leveren. En dat het net pas gebruikt wordt als in de situatie ook de V2X lader c.q. de EV niet voldoende kan leveren.
Maar wellicht is een andere prioritering ook mogelijk. Ik heb het niet nagezocht.
13kW voor koken en warmtepomp vind ik trouwens wel fors. Dan heb je het misschien over het tegelijkertijd vol open hebben staan van meerdere inductiekookzones+ koud weer waarbij de WP net ook aan het opstarten is?
https://cdn.webshopapp.co...v-dc-charger-20240418.pdf
De V2X DC lader moet in dezelfde toren geplaatst worden als de batterij en omvormer van het Smart Cube systeem. De "regels" van afstand van dat systeem tot de zonnepanelen zal denk ik niet anders zijn als met een reguliere PV omvormer.
Voor de werking lijkt het me het meest logische als de V2X lader pas bijschakelt als de combinatie PV/omvormer/thuisbatterij niet voldoende kan leveren. En dat het net pas gebruikt wordt als in de situatie ook de V2X lader c.q. de EV niet voldoende kan leveren.
Maar wellicht is een andere prioritering ook mogelijk. Ik heb het niet nagezocht.
13kW voor koken en warmtepomp vind ik trouwens wel fors. Dan heb je het misschien over het tegelijkertijd vol open hebben staan van meerdere inductiekookzones+ koud weer waarbij de WP net ook aan het opstarten is?
Volgens mij is het andersom. Ik hoorde net dat de Nahui Haier smartcube een Sigenstore in een klein beetje eigen jasje is. En ik begreep ook dat Sigen niet meer gaat leveren aan Haier..... Maar ik kan er verder niet zoveel over vinden. Een installateur vertelde mij dit.Consulectro schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 01:23:
[...]
Die had ik ook al gevonden.
Als je volgende installateur gelooft dan, gezien de max 0,5C ontladen van de accu's, is het DC vermogen afhankelijk van het aantal geïnstalleerde aantal 8kWh modules. Met 3 kom je maar aan 12kW (24kWh)
YouTube: Review van de Haier Smart Cube en de Sigenstor. Op vraag van volgers.
YouTube: Review van de Haier Smart Cube en de Sigenstor. Op vraag van volgers.
Iemand heeft hier een werkend open source DC systeem gemaakt!
Is nu nog erg tweakers style and handmatige stappen, maar dat is prima op te lossen.
YouTube: Lab Update #96: Open Source V2G over CCS
Is nu nog erg tweakers style and handmatige stappen, maar dat is prima op te lossen.
Geweldig hackwerkice-T106 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 21:47:
Iemand heeft hier een werkend open source DC systeem gemaakt!
De auto accu via hybride PV omvormer laden en ontladen.
Ik ben wel benieuwd hoe de auto software omgaat met een negatieve stroom terwijl dat niet officieel ondersteund wordt. Blijkbaar vind de VW het prima, er is een risico dat de auto de DC contactors toch open gooit dus ik zou zeggen dat je eerst met een kleine afname moet beginnen voor de sluis echt open te zetten.
Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!
Ambibox doet waarschijnlijk het zelfde
https://www.linkedin.com/company/ambibox/
Die hebben ook al diverse auto's getest met ontladen
https://www.linkedin.com/company/ambibox/
Die hebben ook al diverse auto's getest met ontladen
Ja ben wel benieuwd hoe de meeste auto's hierop gaan reageren en in hoeverre het verder tweaken van het protocol gaat helpen bij nieuwere auto's.
Zou het ook wel grappig vinden als je de volkswagen 10000kWh limiet kan overrulen door op deze manier te doen als je alleen gaat laden en dan stroom eruit trekt.
Zou het ook wel grappig vinden als je de volkswagen 10000kWh limiet kan overrulen door op deze manier te doen als je alleen gaat laden en dan stroom eruit trekt.
Ik heb het filmpje niet volledig gezien maar Ambibox gebruikt standaard ISO15118-20 communicatie om auto's te ontladen. Het protocol blijkt gewoon zo volledig geïmplementeerd dat veel auto's bidirectioneel kunnen laden via DC ook al benoemen de fabrikanten nergens het bestaan van die feature. Hopelijk blijft het werken en komen er geen software-updates om ontladen via DC te blokkeren.maarten_NL schreef op zondag 17 november 2024 @ 21:55:
[...]
Ik ben wel benieuwd hoe de auto software omgaat met een negatieve stroom terwijl dat niet officieel ondersteund wordt. Blijkbaar vind de VW het prima, er is een risico dat de auto de DC contactors toch open gooit dus ik zou zeggen dat je eerst met een kleine afname moet beginnen voor de sluis echt open te zetten.
Ja er lijken nu een beetje twee hoofd manieren te komen:Femme schreef op woensdag 20 november 2024 @ 13:00:
[...]
Ik heb het filmpje niet volledig gezien maar Ambibox gebruikt standaard ISO15118-20 communicatie om auto's te ontladen. Het protocol blijkt gewoon zo volledig geïmplementeerd dat veel auto's bidirectioneel kunnen laden via DC ook al benoemen de fabrikanten nergens het bestaan van die feature. Hopelijk blijft het werken en komen er geen software-updates om ontladen via DC te blokkeren.
- ISO15118-20 netjes onderhandelen of je mag ontladen
- Op andere manier onderhandelen dat de contractors maar dicht gaan (laden meestal) en dan gewoon lekker stroom trekken
Welk praktisch toepassingsgebied zie je om vanuit een EV gelijkstroom terug te leveren?Femme schreef op woensdag 20 november 2024 @ 13:00:
[...]
Hopelijk blijft het werken en komen er geen software-updates om ontladen via DC te blokkeren.
Alle normale verbruikers gebruiken immers standaard wisselstroom (al dan niet met een ingebouwde omvormer).
Of de omvorming in een EV dan intern gebeurt (zoals nu al beschikbaar via V2L) of nadien nog moet gebeuren (en externe hardware vraagt) maakt dan toch niet uit?
In de praktijk zijn er maar weinig toepassingen die gelijkstroom vragen. Of zie ik iets over het hoofd (met uitzondering van DC uit een EV rechtstreeks als DC aan een stationaire accu te leveren maar vanuit de stationaire accu moet je dan uiteindelijk ook weer gaan omvormen naar AC).
[ Voor 35% gewijzigd door IvoB2 op 20-11-2024 15:17 ]
Met de V2L zit je met het probleem dat het geen V2H of V2G kan worden; er zit niets in de auto wat aan synchronisatie met het net doet, waardoor hij alleen zijn eigen 50 Hz kan maken en onderhouden. Dat kun je dus niet aan het net koppelen en ben je beperkt tot je eigen eiland net.IvoB2 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 15:13:
[...]
Welk praktisch toepassingsgebied zie je om vanuit een EV gelijkstroom terug te leveren?
Alle normale verbruikers gebruiken immers standaard wisselstroom (al dan niet met een ingebouwde omvormer).
Of de omvorming in een EV dan intern gebeurt (zoals nu al beschikbaar via V2L) of nadien nog moet gebeuren (en externe hardware vraagt) maakt dan toch niet uit?
In de praktijk zijn er maar weinig toepassingen die gelijkstroom vragen. Of zie ik iets over het hoofd (met uitzondering van DC uit een EV rechtstreeks als DC aan een stationaire accu te leveren maar vanuit de stationaire accu moet je dan uiteindelijk ook weer gaan omvormen naar AC).
Als je gebruik maakt van de DC uitgang van de auto en met een (PV)omvormer de DC omzet in AC zit daar wel de techniek in voor netsynchronisatie en kun je de energie in je auto wel inzetten en richting V2H of V2G gaan, zonder dat je auto daarvoor geschikt gemaakt moet worden.
Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10
Het is nodeloos complex om van een auto een mobiele generator te maken die met het net moet kunnen synchroniseren en op alle plekken waar je het ding kunt inpluggen aan de netcode voldoet Er had heel veel meer snelheid met bidirectioneel laden gemaakt kunnen worden als er de keuze voor DC was gemaakt. Grid compliancy is dan niet ingewikkelder dan voor een PV-omvormer.IvoB2 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 15:13:
[...]
Welk praktisch toepassingsgebied zie je om vanuit een EV gelijkstroom terug te leveren?
V2G via AC is alleen nuttig wanneer je een auto op verschillende locaties wil laten terugleveren en de kosten van de laadpaal laag moeten zijn. Dit is bijvoorbeeld het geval voor wat WeDrive met deelauto's doet in Utrecht. Voor deelauto's kun je de keuze maken om een bepaald type auto in te kopen dat V2G via AC doet.
Vanuit het perspectief van de autofabrikant is het niet wenselijk om een high-end omvormer in te bouwen die over een breed vermogensbereik een hoge efficiency en goede power quality heeft. Het is duur en voegt gewicht toe aan de auto. In een woning daarentegen is er synergie mogelijk met de omvormer die al nodig is voor zonnepanelen en een eventuele thuisaccu. De meeste mensen zijn volgens mij op zoek naar een oplossing om thuis te kunnen terugleveren en niet ergens aan een publieke laadpaal.
Correct maar V2G interesseert me (nog) niet (en mag in Vlaanderen ook nog niet).Bravo schreef op woensdag 20 november 2024 @ 15:27:
Met de V2L zit je met het probleem dat het geen V2H of V2G kan worden;
V2H is het al dus niet meer in "wording".
(Tijdens de laatste dunkelflaute draaide mijn volledige woning voor meer dan 50% op V2H via V2L).
Eveneens correct maar mijn uitgangspunt is dan ook overwegend eilandmodus richting 100% off grid.er zit niets in de auto wat aan synchronisatie met het net doet, waardoor hij alleen zijn eigen 50 Hz kan maken en onderhouden. Dat kun je dus niet aan het net koppelen en ben je beperkt tot je eigen eiland net.
Mee eens.Als je gebruik maakt van de DC uitgang van de auto en met een (PV)omvormer de DC omzet in AC zit daar wel de techniek in voor netsynchronisatie en kun je de energie in je auto wel inzetten en richting V2H of V2G gaan, zonder dat je auto daarvoor geschikt gemaakt moet worden.
Maar dan heb je, zoals ik schreef, extra hardware nodig. In deze dus een omvormer die DC kan omzetten in AC. Dan kan ik net zo goed de EV intern DC laten omzetten in AC en dan richting verbruikers sturen.
Mijn huidige EV (EV6) is al geschikt voor V2L dus moet er niet geschikt voor gemaakt worden.
Voordeel is dat ik nu al met V2H aan de slag kan en niet moet zitten wachten tot autoconstructeurs, netbeheerders, overheid en ik weet niet welke tussenpartijen nog het eindelijk eens geraken.
Ik ken de situatie in Nederland niet goed genoeg maar in Vlaanderen zijn ze op dat gebied redelijk streng.
Je koppelt niet zo maar een eigen constructie aan een woning die eveneens aan het net is gekoppeld en al helemaal niet wanneer er op die manier ook terug geleverd kan worden aan het net (V2G).
Mee eens maar ik moet het nu eenmaal doen met de keuzes die anderen daarin maken.Femme schreef op woensdag 20 november 2024 @ 17:05:
[...]
Het is nodeloos complex om van een auto een mobiele generator te maken die met het net moet kunnen synchroniseren en op alle plekken waar je het ding kunt inpluggen aan de netcode voldoet Er had heel veel meer snelheid met bidirectioneel laden gemaakt kunnen worden als er de keuze voor DC was gemaakt. Grid compliancy is dan niet ingewikkelder dan voor een PV-omvormer.
Ik heb geen invloed op de keuzes van netbeheerders, autoconstructeurs, regulators, e.a.
Mijn EV is gekoppeld aan de aggregaat ingang van de inverter. Daar was weinig complex aan.
En is ook zo gekeurd volgens de AREI (jullie NEN) richtlijnen.
Uitgangspunten verschillen en mijn EV moet (nu) dienen voor V2H. Niet om zowat overal terug te kunnen leveren aan het net. Wil je dat laatste ben je idd volledig afhankelijk van wat derden er van maken.
Mee eens.De meeste mensen zijn volgens mij op zoek naar een oplossing om thuis te kunnen terugleveren en niet ergens aan een publieke laadpaal.
Daarom dat ik ook tevreden ben met V2H (via V2L) en niet echt zit te wachten op V2G en dure bidirectionele laadpalen.
Ik had geen zin om nog langer te wachten tot alle partijen het eindelijk eens waren hoe V2X nu eindelijk voor iedereen geregeld kan worden.
De inverter en de EV met V2L had ik toch al.
Indien men dat niet heeft is het uiteraard een ander verhaal en moet men naar een andere oplossing zoeken.
[ Voor 208% gewijzigd door IvoB2 op 20-11-2024 18:43 ]
Mee eens. Er wordt veel aandacht geschonken aan de uitdagingen van V2G terwijl V2H via V2L gewoon al kan.IvoB2 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 18:32:
[...]
Correct maar V2G interesseert me (nog) niet (en mag in Vlaanderen ook nog niet).
V2H is het al dus niet meer in "wording".
(tijdens de laatste dunkelflaute draaide mijn volledige woning voor meer dan 50% op V2H via V2L.
[...]
Eveneens correct maar mijn uitgangspunt is dan ook overwegend eilandmodus richting 100% off grid.
[...]
Mee eens.
Maar dan heb je, zoals ik schreef, extra hardware nodig. In deze dus een omvormer die DC kan omzetten in AC. Dan kan ik net zo goed de EV intern DC laten omzetten in AC en dan richting verbruikers sturen.
Mijn huidige EV (EV6) is al geschikt voor V2L dus moet er niet geschikt voor gemaakt worden.
Voordeel is dat ik nu al met V2H aan de slag kan en niet moet zitten wachten tot autoconstructeurs, netbeheerders, overheid en ik weet niet welke tussenpartijen nog het eindelijk eens geraken.
Ik ken de situatie in Nederland niet goed genoeg maar in Vlaanderen zijn ze op dat gebied redelijk streng.
Je koppelt niet zo maar een eigen constructie aan een woning die eveneens aan het net is gekoppeld en al helemaal niet wanneer er op die manier ook terug geleverd kan worden aan het net (V2G).
Zo verwarm ik tijdens de dure electriciteitsuren mijn huis met de 100 kWh accu van mijn Kia EV9. Die levert via V2L stroom aan 2 warmtepompairco's (MHI hyperinverters) in mijn woning.
Dit loont zich bij een dynamisch uurtarief al snel. Ook als je de AC-DC-AC omzettingsverliezen meerekent. En als de stroom een keer uitvalt heb je toch licht en warmte in huis.
Mee eens.
Hier draait de volledige woning nu op een combinatie van PV (laatste weken ruim onvoldoende), thuisaccu (indien PV het laat afweten na enkele dagen de thuisaccu eveneens) en loopt er nu een testperiode om via de V2L van de EV6 (zelfde platform als de EV9) het net te kunnen uitsluiten om de verbruikers van energie te voorzien en/of de thuisaccu bij te laden.
Lukt tot nu toe (nog maar 20 dagen bezig dus afwachten of het de hele winter goed gaat) goed.
Enige stroom die nu nog uit het net komt is om de schommelingen van het gridsetpoint (staat nu op nul) op te vangen.
Indien het goed gaat gaat het gridsetpoint (zoals in de zomer en tussenseizoenen) terug naar -30W en is er geen netafname meer.
Maar bij off grid heb je uiteraard dat laatste "probleem" ook niet want dan is er geen AC PV omvormer meer aanwezig maar alleen nog MPPT voor DC/DC (vanuit PV richting accu).
Voor ik aan V2G begin mogen "ze" me eerst duidelijk maken wat de prijzen dan zullen zijn voor een bidirectionele laadpaal (bij Kia spreken ze van het dubbele van een normale enkelvoudige laadpaal) en vooral welke vergoeding daar voor mij als eindconsument tegenoverstaat om mijn EV overal in te zetten om aan het net terug te leveren op vraag van Jan en klein Pierke.
Voor V2H is het idd niet nodig (indien V2L al beschikbaar) .
Hier draait de volledige woning nu op een combinatie van PV (laatste weken ruim onvoldoende), thuisaccu (indien PV het laat afweten na enkele dagen de thuisaccu eveneens) en loopt er nu een testperiode om via de V2L van de EV6 (zelfde platform als de EV9) het net te kunnen uitsluiten om de verbruikers van energie te voorzien en/of de thuisaccu bij te laden.
Lukt tot nu toe (nog maar 20 dagen bezig dus afwachten of het de hele winter goed gaat) goed.
Enige stroom die nu nog uit het net komt is om de schommelingen van het gridsetpoint (staat nu op nul) op te vangen.
Indien het goed gaat gaat het gridsetpoint (zoals in de zomer en tussenseizoenen) terug naar -30W en is er geen netafname meer.
Maar bij off grid heb je uiteraard dat laatste "probleem" ook niet want dan is er geen AC PV omvormer meer aanwezig maar alleen nog MPPT voor DC/DC (vanuit PV richting accu).
Voor ik aan V2G begin mogen "ze" me eerst duidelijk maken wat de prijzen dan zullen zijn voor een bidirectionele laadpaal (bij Kia spreken ze van het dubbele van een normale enkelvoudige laadpaal) en vooral welke vergoeding daar voor mij als eindconsument tegenoverstaat om mijn EV overal in te zetten om aan het net terug te leveren op vraag van Jan en klein Pierke.
Voor V2H is het idd niet nodig (indien V2L al beschikbaar) .
[ Voor 19% gewijzigd door IvoB2 op 20-11-2024 19:52 ]