Markos schreef op zondag 1 mei 2022 @ 22:45:
Wat is een goed merk beveiligingscamera voor buiten en eventueel ook een videodeurbel? Ik was in eerste instantie aan het kijken naar een Eufycam Pro 2, maar ik zag in de volgende review dat de camera heel makkelijk te wissen is door eventuele inbrekers:
Anker eufyCam 2 Pro (2x stuks met HomeBase) review door TheShadow
Ook las ik ergens anders dat de beelden via de cloud worden opgeslagen en eventueel op een lokale opslag. Maar zodra je de cloud opslag blokkeert slaat hij ook niets meer lokaal op (ik kan zo snel niet vinden waar dit stond, ik zal daar nog even naar zoeken)
Ik wil graag het cloud gedeelte minimaliseren. Er is wel een Synology aanwezig in het netwerk die gebruikt kan worden voor de opslag.
Hopelijk zijn de meeste gebruikte termen/afkortingen in mijn stukje hieronder een beetje bekend bij de lezer. Anders is het vrij moeilijk te begrijpen.
Er is vind ik, een vervelende ontwikkeling gaande in de consumentenmarkt voor beveiligingscamera's en nog meer voor de video deurbellen. Zeker/vaak bij producten met ingebouwde accu (oplaadbare batterijen).
Jaren hebben de meeste fabrikanten gestreefd naar meer standaardisatie van hun spullen zodat merken en zaken uitwisselbaar zijn en je niet aan een fabrikant en/of zijn Cloud/server vast zit.
Dus: netwerk protocols: HTTP;HTTPS;TCP;ARP;RTSP;RTP;RTCP;UDP;SMTP;FTP;SFTP;DHCP;DNS;DDNS;PPPoE;IPV4/V6;QoS;UPnP;NTP;IEEE 802.1X;Multicast;ICMP;IGMP;TLS;NFS;Onvif
Audio:
Yes; PCM, G.711a, G.711Mu, G726, AAC
Netwerkverbinding:
RJ-45 (10/100 Base-T, etc.), Wifi (WPA-PSK,WPA2-PSK), PoE: Yes, 802.3af
Opslag:
FTP, NAS, NFS, MicroSD
Video / Backlight compressie:
H.265 / H.264H / MJPEG, Backlight: BLC / HLC / (D)WDR
Een aantal zaken is toch voor het publieke internet als niet veilig bevonden (UPnP, HTTP) of zegt men heeft meer beveiliging nodig (camera's op een aparte router/VLAN vanwege DDNS/portforward/NAT of VPN bij HTTP).
Een ding staat vast: Voor de gewone niet technische consument is het bovenstaande allemaal te moeilijk. Onder dit mom schaffen fabrikanten veel van deze optie’s af.
Dus met slimme deurbellen voorop, worden vele goede standaards er niet meer opgezet. Bij de IP-(beveiligings)-camera's is gelukkig nog wel keuze voor meer standaard optie's (wordt ook minder) .
Voorbeeld van "minder":
- Alleen P2P/UID (geen DDNS) zodat je met het scannen van een QR-code o.a. de internet verbinding regelt. Je zit dan wel vast aan de fabrikant zijn Cloud/server voor tenminste verbinding buitenshuis naar je spullen in huis.
- Geen FTP/RTPS/Onvif zodat data opslag in de Cloud van de fabrikant moet. vaak dan wel een SD-kaart maar dat is voor buiten storings(weer)- sloop(dief neemt mee)-gevoelig. Dus niet je eigen NAS, NVR of je "eigen" cloud voor opslag. Onvif is natuurlijk ook de standaard voor NVR’s.
- Geen H.264, H.265 en vooral geen MJPEG want die laatste kun je overal mee (gratis)afspelen. Alleen kijken met Fabrikant zijn viewer.
Dit alles maakt integratie met andere zaken (alarm/smarthome/surveillance/NAS etc.) onmogelijk of moeilijk.
Toegegeven: de "gewone" consument kan het product makkelijker installeren, helemaal met zo'n ingebouwde accu (oplaadbare batterij). Over privacy of (fabrikant)afhankelijkheid moet je dan gewoon niet nadenken.
Normaal zou je zeggen behoudt de "oude opties" onder een knopje "geavanceerde instellingen", maar dat doen ze denk ik expres niet, om jouw aan de fabrikant zijn Cloud te binden.
Maar ook omdat een aantal standaards niet helemaal gratis zijn voor de fabrikant om te gebruiken (bijv: H.264, H.265). Bij veel Aziatisch fabrikanten tellen die 20 tot 150 cent per licentie ook mee.
Zeker als je aan de onderkant van de markt opereert. De fabrikant kan met die Cloud ook een aantal zaken regelen in de Cloud (bijvoorbeeld push-notificatie).
Maar goed. Ik zou dus nooit Eufy/anker spullen kopen vanwege de afhankelijkheid en de privacy (de BEL zou ook niet werken volgens dit forum bij geen/slechte Wifi en/of geen internet!!).
Ik heb Lupus Electronics IP-camera's (Wifi en ethernet) die Onvif, RTSP,FTP, SMTP, HTTPS,DDNS hebben (zijn meestal "rebranded Dahua" met hun eigen interface software). Deze hangen aan een aparte router (dan "verstoort" de 2.4Ghz wifi van de camera's niet de wifi van de andere router en heb ik een "soort VLAN" waar ik een aantal extra beveiligingen kan regelen).
Ik gebruik de Lupus App (kan alleen voor de camera's, maar ook voor het alarm.smarthome) en als back-up voor camera's de Onvier App (koppelt makkelijk met Onvif spul en met DDNS opgave voor buitenshuis).
Probleem is dat Lupus (niet) en ook Dahua VTO serie (niet meer) en bijna alle andere merken geen video deurbel leveren met DDNS, wel nog modellen met HTTPS/Onvif, RTSP, FTP (wel even zoeken).
Dahua video deurbellen komen er in de Forum vrij goed af (ik zelf heb ze niet!) en ze hebben ook goede beveiligingscamera's met: Onvif, RTSP,FTP, SMTP, HTTPS,DDNS (mijn Lupus camera's zijn "rebranded" Dahua's).
Het laatste nieuws is nu dat bepaalde Hikvision deurbellen een speciale firmware versie hebben om "autonoom" (ook) te werken. Ik weet hier niet het fijne van maar er staat iets op de site van de verkoper:
pro-alarm.nl
Er wordt in dit forum ook melding gemaakt over het feit dat men deze Aziatische fabrikanten niet vertrouwd. Ikzelf zie dit probleem niet als ik geen gebruik maak van hun internetverbindingen/P2P/Cloud/servers. Dat is dus bij de huidige
deurbellen van Dahua/Hikvision volgens mij niet meer mogelijk.
Dat is ook de discussie in dit topic "Deurbel", vindt slimme deurbellen zonder fabrikant (en zijn Cloud) afhankelijkheid. Die Cloud is niet alleen voor een abonnement met data opslag of de met P2P gemaakte verbinding, maar is ook een probleem omdat
de slimme deurbel zijn BEL NIET werkt als het internet of de wifi verbinding niet of niet goed werkt (dus niet autonoom en dus een "domme deurbel"

).
Je staat dus voor de keus accepteer/vertrouw m.b.t. de afhankelijkheid/privacy de fabrikant of kies een oplossing waar je alles zelf regelt.
Ik kies voor dat laatste en ben nog op zoek naar de deurbel met "Onvif, RTSP,FTP, SMTP, HTTPS,
DDNS en Notificatie/push". Ik zou in ieder geval bij jouw situatie wel goed kijken of een te kiezen video deurbel of beveiligingscamera samen werkt met je NAS (vaak FTP, RTSP, HTTP(S) en/of Onvif nodig).
Ik ben al een paar deurbel merken tegen gekomen die aan mijn spec's voldoen (met "Onvif, RTSP, FTP, SMTP, HTTPS, DDNS, notificatie en SIP") maar ben hierover nog geen discussie gestart op dit forum.
Binnenkort meer hierover.
Zie ook :
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/70898900
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/70926050
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/70944740
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/71179238
[
Voor 6% gewijzigd door
Antonio di op 02-05-2022 02:20
]