Gisteren de tijd genomen om de Eufy te installeren. Was binnen half uurtje gedaan, dit zou mijn moeder zelfs nog lukken.
De Homebase via WiFi aangesloten, staat in de woonkamer, misschien tzt. even een extra kabel via de meterkast hier naartoe trekken (zal zo dadelijk uitleggen waarom). Dit gaat eenvoudig via de app, volg de stappen en het kan bijna niet misgaan.
Daarna de deurbel. Oude transformator even uit de stoppendoos getrokken. Bel gedemonteerd, alles uitgemeten, meegeleverde Eufy kabels even netjes gesoldeerd en krimpkous eromheen gezet.
Dan is het een kwestie van de stappen in de app volgen en de bel aansluiten en vast klikken. Zelfs de bestaande gong werkte nog steeds.
Aan de bestaande bel-installatie is dus niks gewijzigd, de bestaande kabels en transformator (standaard 8V friedland ding) zijn aan de EUFY aangesloten, ook de bestaande gong is gehandhaafd. In de app kun je dan instellen of deze gong moet blijven klinken of niet (bij mij wel het geval). In principe heb ik dus enkel de drukker aan de deur vervangen voor deze bel. Je hoeft enkel de transformator even van de stroom te halen tijdens de installatie en weer terug te zetten als je klaar bent.
De bel en app werken erg gemakkelijk, alle instellingen zijn snel te vinden en je hebt het systeem snel ingesteld zodat het werkt. Vooral de bewegingsdetectie werkt goed, eenvoudig in te stellen dat de bel enkel reageert zodra er iets gebeurt in het aangegeven gebied. Ik kan nu bijvoorbeeld precies zien wanneer de buurman de hond gaat uitlaten en over mijn oprit naar de straat loopt, maar niet als hij over zijn eigen deel terug loopt.
Enige nadeel voor mij is dat de meegeleverde wig net iets te vlak is, mijn bel zit direct haaks naast de deur. Hierdoor is ongeveer de helft van het camerabereik mijn eigen voordeur, maar hievoor heb ik al een andere wig gekocht (eBay staat er vol mee).
Overigens kwam bij mij ook de kabel vanaf de zijkant, via het deurkozijn. Niet via een gat in de muur aan de achterkant van de bel. De kabel is ook via de zijkant onder de wig door te voeren, je kunt eventueel even een kleine uitsparing maken in de wig. Maar ook met een kabel die niet vanaf de achterkant komt is de bel prima te monteren.
Dan het puntje van kritiek, voor mijn gevoel zit er een fractie vertraging in het systeem. Niet zozeer in het verkrijgen van de melding. Vooral het moment dat ik met de app de bel benader om de video functie op te roepen duurt het even, het is nauwelijks een seconde om een verbinding op te zetten. Maar die vertraging voelt irritant, die is er namelijk ook op het moment dat ik een melding terug wil kijken.
Mijn idee is dat deze vertraging vooral door de homebase wordt veroorzaakt, vandaar dat ik deze toch wil proberen bedraad aan te sluiten. Wellicht dat dit nog wat helpt.
[
Voor 14% gewijzigd door
Joost79 op 15-02-2021 07:51
. Reden: typo ]