FreakNL schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 11:09:
[...]
Supporterscollectief komt vandaag met een statement.
https://supporterscollect...den-digitale-toegang-pdt/
Verder wil ik je even uit de droom helpen;
Het is gewoon mogelijk om met een 10 euro android telefoon van Marktplaats een willekeurig iemand (katvangers genoeg) aan te melden voor PDT. Daarna bestel je gewoon een kaart zoals je altijd doet, die staat dan op die 10 euro Android telefoon. Degene met een stadionverbod kan daarna gewoon met die telefoon naar binnen. En bij moeilijkheden trap je die telefoon kapot op het toilet (of je doet dat vantevoren)..
Verder is het compleet onduidelijk of PDT daadwerkelijk voor een fijner stadionbezoek gaat zorgen. Als PDT ervoor zorgt dat ik niet meer bij (insert random club) tegen een net hoef aan te kijken of met restrictieve maatregelen naar die wedstrijd hoef ben ik voor. Maar dat zal weer wel niet.
Voorlopig zorgt het ervoor dat ik niet zomaar meer spontaan mensen kan meenemen. En dat oudere mensen nu helemaal geen idee meer hebben hoe dit nou moet...
Spontaan mensen meenemen kan als ze 1. een smartphone hebben en 2. die ID check doorlopen. Als dat binnen een paar minuten kan (afhankelijk van de implementatie die de club kiest) is het daarna een kwestie van linkje naar ticket delen en gaan.
Uiteindelijk zie ik in de basis weinig problemen met dit systeem, behalve dat ik ook niet direct welk probleem nou
sluitend opgelost wordt. Wel is dit een stap in de juiste richting , want voor effectief sanctioneren moet je weten wie je in je vak hebt zitten.
Het hierboven beschreven scenario is te ondervangen door een ID-check aan de deur. Scan ticket, die is blijkbaar van Bundin zegt de computer, foto-ID en hoofd van de persoon voor je bekijken en als het klopt: fijne wedstrijd. Klinkt goed, je weet wie er in je pand is.
Maar je leest toch ook wel es dat controles aan de deur soms meer een toneelstukje zijn dan functioneel, want geen zin in gelazer met de groep die voor je staat. Weet je dan beter wie er binnenloopt als het gaat om de probleemgevallen? Ik betwijfel het. Dus deze implementatie zou gepaard moeten gaan met strikter deurbeleid. Gebeurt dat, dan is dit winst.
De echte slagen kunnen pas gemaakt worden wanneer BVOs, stadionbeheerders, bond en justitie er gezamenlijk echt werk van maken, maar dat zie ik niet gebeuren. BVOs en stadionbeheerders schijten in hun broek (en niet altijd onterecht, criminele organisaties zijn een ding, intimidatie ook), de bond wil vooral de reputatie beschermen, justitie is al druk zat en er moet bezuinigd worden.
Dan nog: dit is alsnog een verbetering waarop verder kan worden gebouwd. Toestaan dat kinderen mee mogen liften op de app van volwassenen en klaar. Wel ID mee vanaf 14. De kans dat Harry de hooligan zich kan voordoen als een jongetje van 12 lijkt me beperkt. Die paar ouderen zonder smartphone regelen maar zo'n ding. Mijn moeder en haar generatie in mijn familie hebben allemaal een smartphone en zijn allemaal tussen de 75 en de 88. n=8, maar als zij het kunnen...