[Voetbal] Randzaken

Pagina: 1 ... 62 63 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Niet online
Burgemeester van Nijmegen kondigde dat aan op TV, dan had Zwolle waarschijnlijk hetzelfde gedaan. Nu is Feyenoord dat voor.

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Stimulate14 schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 12:07:
De komende twee duels waren ze niet eens welkom, dus dit is weer echt een wassen neus. Ongelooflijk.
Dat was bij NEC nog niet zeker, was daar vanuit Zwolle wel al wat over gezegd dan?

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Dr. Strangelove

Moderator General Chat
Ja, mis ik hier iets?

Gevalletje not sure if serious? That word he uses, I don’t think it means what he thinks it means…

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Dr. Strangelove schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 13:12:
[...]

Ja, mis ik hier iets?

Gevalletje not sure if serious? That word he uses, I don’t think it means what he thinks it means…
Hij zegt fussileren terwijl hij fouilleren bedoelt :+

Fussileren is iemand neerschieten d.m.v een vuurpeleton ;)

Of begrijp ik je nu verkeerd?

[ Voor 5% gewijzigd door Gunner op 26-08-2026 13:14 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
toolkist schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 13:02:
[...]

Dat was bij NEC nog niet zeker, was daar vanuit Zwolle wel al wat over gezegd dan?
Burgemeester Bruls: "Ik wacht deze week af wat al die onderzoeken opleveren. Maar ik kan nu al aankondigen, als begin volgende week niet helder is of daders worden opgepakt, dan moeten Feyenoord-fans thuis voor de buis gaan zitten."

En de kans dat aan die voorwaarde op tijd voldaan zou worden was natuurlijk nul. Dus dat was al wel een zekerheidje.

Ook ik zie dit bericht, misschien wat cynich, als damage control vanuit Feyenoord. Gevalletje 'als we dit nu zelf roepen, valt de sanctie misschien lager uit', deed Ajax ook bij die aangekondigde "sfeeractie" een tijd geleden. Verder sluit ik me volledig aan bij @Typhone, tijd voor sancties die wel effect hebben. Dan maar met de botte bijl, want nu is het (kort) wachten op het volgende incident, met of zonder gewonden. Vuurwerk mag niet, bivakmutsen ook niet, klaar met de kutzooi en straffen per vak.

Sure, dan verschuift de kern naar een ander vak en de goeden lijden onder de kwaden, maar als ze daar dan zeik uithalen is dat vak ook een tijd leeg. En het gaat de clubs financieel pijn doen, dat is denk ik ook nodig. Zonder voelbare prikkels komt er geen verandering. Hadden de clubs echt gewild en gedurfd, dan hadden ze dat al jaren geleden kunnen laten zien.

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Dr. Strangelove

Moderator General Chat
Gunner schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 13:13:
[...]

Hij zegt fussileren terwijl hij fouilleren bedoelt :+

Fussileren is iemand neerschieten d.m.v een vuurpeleton ;)

Of begrijp ik je nu verkeerd?
Nee wij begrijpen elkaar uitstekend :) ik dacht ook dat hij wat anders dan fusilleren bedoelde maar wist niet wat. Fouilleren klinkt logisch inderdaad.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• Stimulate14
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 26-08 16:22

Stimulate14

⭐⭐⭐

Gynnad schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 12:33:
[...]

Precies, dat is makkelijk scoren. Maar dat was met Ajax natuurlijk niet anders met dat ze zuid toen leeg hielden.
100% eens.

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Als Feyenoord ballen had gehad, hadden ze gewoon alle supporters die in dat vak aanwezig waren (namen moeten bekend zijn) uitgesloten van het bezoeken van een wedstrijd voor de rest van het seizoen en/of totdat de daders bekend zijn. Nu is het gewoon makkelijk scoren voor de buhne.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Ik vraag me af waarom stadions niet 'gewoon' een sprinklerinstallatie boven vakken kunnen plaatsen. Wat zeg ik? Eisen als bond! Eisen als wetgeving voor stadions!

Vuur? Blussen! De sluizen open in het vak dat de overtreding begaat.

En dat gewoon bekend maken, in de verkoopvoorwaarden voor abonnementen en kaartjes opnemen, en dan is het je eigen keuze om als volslagen idioot alsnog vuurtjes te stoken / vuurwerk af te steken in een tribunevak.

[ Voor 12% gewijzigd door Ramzzz op 26-08-2026 15:36 ]

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

• HansPatat050
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
naitsoezn schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 14:18:
Als Feyenoord ballen had gehad, hadden ze gewoon alle supporters die in dat vak aanwezig waren (namen moeten bekend zijn) uitgesloten van het bezoeken van een wedstrijd voor de rest van het seizoen en/of totdat de daders bekend zijn. Nu is het gewoon makkelijk scoren voor de buhne.
Wat kunnen al die andere goedwillende supporters er aan doen? Daar zitten gezinnen bij, lui die elke uitwedstrijd gaan, ouderen, kinderen. Wil je die allemaal aanpakken voor wat een georganiseerd groepje heeft gedaan?

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

HansPatat050 schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 14:34:
[...]

Wat kunnen al die andere goedwillende supporters er aan doen? Daar zitten gezinnen bij, lui die elke uitwedstrijd gaan, ouderen, kinderen. Wil je die allemaal aanpakken voor wat een georganiseerd groepje heeft gedaan?
Ja. Sorry, helaas pindakaas. Als je weet wie het waren, kun je je melden. :Y)

Gedeelde aansprakelijkheid: Praktisch iedereen moet zo'n beetje naast iemand hebben gezetten met zo'n stuk vuurwerk.
Afbeeldingslocatie: https://images.nu.nl/m/skkx8j9ave98_wd854/0/631/6000/3375/cambuur-doet-aangifte-tegen-raddraaiers-feyenoord-nog-eens-twee-fans-gewond.jpg

[ Voor 25% gewijzigd door naitsoezn op 26-08-2026 14:41 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
naitsoezn schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 14:39:
[...]

Ja. Sorry, helaas pindakaas. Als je weet wie het waren, kun je je melden. :Y)

Gedeelde aansprakelijkheid: Praktisch iedereen moet zo'n beetje naast iemand hebben gezetten met zo'n stuk vuurwerk.
[Afbeelding]
Sowieso, gezinnen bij een uitwedstrijd... Het uitvak zit altijd ramvol bloedfanatieke supporters, dat zijn namelijk de enige die überhaupt zo ver willen reizen en door die achterlijke combi-hoepeltjes willen springen.
Dat betekent niet dat het allemaal raddraaiers zijn maar wel een aanzienlijk deel en iedereen weet gerust wel hoe en wat.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• toolkist
  • Niet online
Ramzzz schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 14:24:
Ik vraag me af waarom stadions niet 'gewoon' een sprinklerinstallatie boven vakken kunnen plaatsen. Wat zeg ik? Eisen als bond! Eisen als wetgeving voor stadions!

Vuur? Blussen! de sluizen open in het vak dat de overtreding begaat.

En dat gewoon bekend maken, in de verkoopvoorwaarden voor abonnementen en kaartjes opnemen, en dan is het je eigen keuze om als volslagen idioot alsnog vuurtjes te stoken / vuurwerk af te steken in een tribunevak.
Als je dan toch al rare voorstellen doet, maak er dan meteen van dat alle zuurstof weggezogen wordt, veel effectiever 8)7

• Wyke
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 26-08 20:14
Gynnad schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 12:33:
[...]

Precies, dat is makkelijk scoren. Maar dat was met Ajax natuurlijk niet anders met dat ze zuid toen leeg hielden.
En dan nog deed Ajax geen enkele moeite. Ik was er bij die wedstrijd met leeg vak achter het doel, maar de zwarte kleding kleutertjes zaten gewoon overal en nergens in het stadion. Die hebben geen minuut gemist (behalve als ze weer met hun rug naar het veld staan… geen idee wat daar zo stoer aan is)

• Vld1989
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 22:56
Typhone schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 12:53:
Ik wilde me eigenlijk afzijdig houden (als Ajacied) maar de oplossing is toch gewoon hartstikke simpel? Stoppen met individuele mensen pakken maar gewoon de groep. Ik wil ook niet het incident van Feyenoord aanspreken hier maar even de algemende tendens.

Uitvak? Stadionverbod voor 5 jaar en dit jaar geen supporters meer naar uitwedstrijden mee.
Thuisvak? Stadionverbod voor dat deel van het vak waar het voorkomt (5 jaar) en half jaar leeg met een jaar voorwaardelijk. Bij herhaling 2 jaar leeg.
Ik vind dit eerlijk gezegd maatregelen die positief over gaan komen bij het grote publiek, maar totaal geen oplossing zijn voor het probleem. Die hooligans maakt het echt geen zak uit als een vak leeg blijft, ik denk dat ze dat zelfs stoer vinden. En met een stadionverbod komen ze linksom of rechtsom toch wel binnen. Goedwillende fans zijn dan echter wel de dupe, want die zullen zich netjes aan zo'n SV houden.

Je moet wat mij betreft juist veel meer inzetten op die individuele vervolging. Dan laat je de hooligans weten dat het menens is, terwijl je de goedwillende fans een fijne wedstrijdbeleving kunt (blijven) bieden. Probleem is dat clubs geen opsporings- en handhavingsbevoegdheden hebben, dus veel meer dan een stadionverbod kunnen ze niet opleggen. Er moet gewoon een stuk strakker samen worden gewerkt met politiek en justitie. Goed voorbeeld is die oprichter van dat Rotterdam Radicals-gebeuren. Die heeft meerdere masters en is in het dagelijks leven fiscaal jurist. En zo zitten er tussen die hooligans best wel veel mensen die doordeweeks een verrassend braaf gezinsleven en goede baan hebben. Een SV kunnen ze daarvoor wel verzwijgen, maar leg jij maar eens aan je baas uit waarom je een taakstraf hebt gekregen. Als je die mensen in hun dagelijks leven kunt raken heeft dat echt veel meer impact dan een leeg vak wat ze alleen maar stoer vinden.

• Typhone
  • Laatst online: 23:25

Typhone

Who Dares Wins

Topicstarter
Vld1989 schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 19:00:
[...]

Ik vind dit eerlijk gezegd maatregelen die positief over gaan komen bij het grote publiek, maar totaal geen oplossing zijn voor het probleem. Die hooligans maakt het echt geen zak uit als een vak leeg blijft, ik denk dat ze dat zelfs stoer vinden. En met een stadionverbod komen ze linksom of rechtsom toch wel binnen. Goedwillende fans zijn dan echter wel de dupe, want die zullen zich netjes aan zo'n SV houden.
Ik ga je een heel belangrijk tegenargument geven waarom ik denk dat ze daar wel degelijk last van hebben: exposure.

De hooligans van tegenwoordig krijgen en masse iets grotere piemels wanneer hun acties breed op 'X, Insta, FB, Threads, Snapchat' etc uitgemeten worden. Dat was vroeger toen het in opkomst was al groot en dat wordt steeds erger. Waar vroeger een hooligan herdacht werd met veel vuurwerk op een begraafplaats en met een zgn 'corteo' verplaatst zich dat meer en meer naar de stadions vanwege diezelfde exposure. Als ze eruit getrapt worden is het boehoe, maar zijn ze de exposure wel kwijt in het stadion.

Tel daarbij op dat individueel straffen veel te moeilijk is en ook moeilijk op te zetten (niemand is herkenbaar) en dan blijven we doormodderen op de manier die we nu al jaren zien en die niet werkt. Pas als je dat groot gaat trekken gaat iedereen zich tegen de zogenaamde 'stoere' mannen keren. Dat begint klein maar wordt steeds groter. Als je bij elk incident IEDEREEN hoofdelijk verantwoordelijk maakt dan gaat het hard hè.

Ik heb zelf jarenlang meegemaakt hoe het ging als er 'bekende' jongens op het vak opeens verdwenen (lokaal of landelijk SV) en wat voor impact dat heeft op zaken die geregeld worden van het maken van grote doeken tot regelen van de 'relaxte' stewards (pinokkio's genaamd) en alles wat erbij kwam kijken.

Ik praat over de situatie zoals ik hem bij Ajax ken en zou het toejuichen wanneer Ajax dit als eerste invoert. Het is altijd makkelijk scoren als zoiets bij een andere club gebeurt maar we moeten niet doen alsof dit iets 'nieuws' is en bij Ajax niet voorkomt. Die burgemeester van Nijmegen met zijn goedkoop scoren wil ik ook nog wel eens zien met z'n getetter wanneer het NEC-hooligans betreft. Die zijn wat minder talrijk maar daarom niet minder aanwezig. Let maar op dat hij dan wat minder babbels heeft.

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:13

pro_6or

amateur_60r

Bruls is een laffe hond. Goedkoop scoren. Daarom zit hij ook zo op zijn plaats daar. Ik had eerder vandaag al een voorstel maar dat is afgeschoten. Laat stewards gewoon dit soort supporters goed fusilleren. Zet ze even tegen een muur, goed aftasten. Dat laat je een hele stapel van die troep achter. Niemand durft tegenwoordig de trekker meer over te halen.

een treffende spreuk

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07:32
Volgens mij sla je @Typhone de spijker wel op zijn kop als het gaat om de reden waarom collectieve straffen onvermijdelijk zijn. De collectieve straffen moeten dan tot gevolg hebben dat een meerderheid klaar is met het gedrag dat die collectieve straffen veroorzaakt. Insteek is dan veranderen van de groepsdynamiek. Roept wel de vraag bij mij op of dat daadwerkelijk zo is of blijft men elkaar aan steunen en keert men zich tegen het clubbestuur, met alle risico's van dien? Gaan we dan naar een situatie toe dat bestuurders en diens familie beveiligd moeten worden? Als dat de inschatting is, niet meer dan fair dat we hen daar als maatschappij ook in steunen. Tweede vraag is in hoeverre het probleem zich dan niet verplaatst naar buiten het stadion? Of is het dan als maatschappij acceptabel dat het daarbuiten gebeurt, omdat we het beter kunnen inkapselen? Ik blijf van mening dat er echt gekeken moet worden door clubs, politie, justitie en gemeenten welke instrumentaria er zijn, welke wenselijk zijn om in te zetten en dan ook naar welke (indirecte) effecten die hebben. Daarbij heb je elkaar gewoon nodig. Nu is het vooral een demarcatie binnen en buiten het stadion en ophef over gemeenschapsgeld die het kost. Dat laatste is waar en betreurenswaardig maar wat mij betreft ook wat het is. Voetbal is groot, het is een afspiegeling van de maatschappij. Als we ons dat realiseren is het ook logischer dat we als maatschappij tot op zekere hoogte daarvoor kosten maken.

• toolkist
  • Niet online
pro_6or schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 20:48:
Bruls is een laffe hond. Goedkoop scoren. Daarom zit hij ook zo op zijn plaats daar. Ik had eerder vandaag al een voorstel maar dat is afgeschoten. Laat stewards gewoon dit soort supporters goed fusilleren. Zet ze even tegen een muur, goed aftasten. Dat laat je een hele stapel van die troep achter. Niemand durft tegenwoordig de trekker meer over te halen.
Fouilleren toch zeker? Of wil je ze nu ook nog echt tegen de muur zetten en de trekker overhalen?

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Maatregelen gaan pas werken wanneer de clubs en de bond daadwerkelijk gemotiveerd meewerken. Dat gebeurt pas wanneer het alternatief 'niks doen' minder aantrekkelijk is. Tot zover hebben we dat punt niet bereikt. Welke prikkels werken bij organisaties? Geld. Dat is direct gelinkt aan voortbestaan.

Geen publiek is geen kaartverkoop. Te slechte reputatie betekent minder sponsorinkomsten. Dat is de hefboom die kan opwegen tegen de gijzeling van de bestuurskamer door de ultra's. Nietsdoen loont nu meer omdat overtreden van wet en regelgeving wordt geaccepteerd en soms aangemoedigd. Geen verbetering? Dan moet de driehoek ballen tonen en wedstrijden of publiek verbieden. Als je weet dat het een verzamelplaats van overtreders is, dan kan het stadion dicht.

Individueel straffen moet een parallel traject zijn, maar dat wordt bemoeilijkt door niet handhaven in stadions. Dus begin bij de clubs via collectiviteit. Werken de clubs dan goed mee, dan is sluiten niet nodig. Kunnen de gewone supporters gewoon komen genieten van een pot. Zonder de risico's van "sfeeracties".

[ Voor 8% gewijzigd door Bundin op 26-08-2026 21:35 ]

• Ruzor
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

Ruzor

Off with his head man

Typhone schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 20:10:
[...]

Die burgemeester van Nijmegen met zijn goedkoop scoren wil ik ook nog wel eens zien met z'n getetter wanneer het NEC-hooligans betreft. Die zijn wat minder talrijk maar daarom niet minder aanwezig. Let maar op dat hij dan wat minder babbels heeft.
Als je je (alweer) ook maar ook iets ingelezen zou hebben, zou je weten dat Bruls een hekel heeft aan hooligans, van welke club dan ook. Meer dan terecht dat hij daar dan ook naar handelt, voor zover in zijn vermogen ligt.

Vooralsnog lijkt het namelijk niet dat het bestuur van Feyenoord er iets daadwerkelijk mee gaat doen. 2 wedstrijden geen uitsupporters mee, die hoogstwaarschijnlijk toch al niet welkom waren...dát is pas goedkoop scoren.

[ Voor 16% gewijzigd door Ruzor op 26-08-2026 22:25 ]

[This is what you get when you mess with us]

• Typhone
  • Laatst online: 23:25

Typhone

Who Dares Wins

Topicstarter
Ruzor schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 22:14:
[...]

Als je je (alweer) ook maar ook iets ingelezen zou hebben, zou je weten dat Bruls een hekel heeft aan hooligans, van welke club dan ook. Meer dan terecht dat hij daar dan ook naar handelt, voor zover in zijn vermogen ligt.
Elke burgemeester heeft een hekel aan hooligans. Maar nog meer hebben ze altijd een grote mond over het voetbal omdat het makkelijk scoren is. Laat ze zich maar eens druk maken om heel wat andere problemen die de stad rijk is. Hij handelt helemaal nergens naar; hij zit open deuren in te trappen over de rug van een andere club. Dat kan elke burgemeester in heel Nederland doen en roepen.

Het bestuur van Feyenoord scoort juist helemaal niet, die blijven gewoon passief op de achtergrond. Pas trouwens op met wat je zegt met inlezen. Het heerschap Bruls heeft nog wel wat (corona-gerelateerde) zaken op zijn kerfstok met vele dito blunders. Maar dat is ver off-topic hier. Google is your friend.

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:13

pro_6or

amateur_60r

toolkist schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 21:15:
[...]

Fouilleren toch zeker? Of wil je ze nu ook nog echt tegen de muur zetten en de trekker overhalen?
Dat lijkt me geen goed idee, dan spletteren al die hersens alle kanten op.

een treffende spreuk

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

pro_6or schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 00:13:
[...]

Dat lijkt me geen goed idee, dan spletteren al die hersens alle kanten op.
Zoveel hebben ze er toch niet, zal best meevallen.

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

• Ruzor
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

Ruzor

Off with his head man

Typhone schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 22:29:
[...]

Elke burgemeester heeft een hekel aan hooligans. Maar nog meer hebben ze altijd een grote mond over het voetbal omdat het makkelijk scoren is. Laat ze zich maar eens druk maken om heel wat andere problemen die de stad rijk is. Hij handelt helemaal nergens naar; hij zit open deuren in te trappen over de rug van een andere club. Dat kan elke burgemeester in heel Nederland doen en roepen.

Het bestuur van Feyenoord scoort juist helemaal niet, die blijven gewoon passief op de achtergrond. Pas trouwens op met wat je zegt met inlezen. Het heerschap Bruls heeft nog wel wat (corona-gerelateerde) zaken op zijn kerfstok met vele dito blunders. Maar dat is ver off-topic hier. Google is your friend.
Ah kijk, nu komt de aap uit de mouw.

[This is what you get when you mess with us]

Pagina: 1 ... 62 63 Laatste