piet snot schreef op woensdag 8 april 2020 @ 10:44:
aan de andere kant denk ik ook wel als ik het lees, mensen, zijn er gen belangrijkere dingen nu wara we ons druk over moeten maken (corona bijvoorbeeld, en hoe juist kleine ondernemers zoals ikzelf in deze tijden gaan overleven).
Er overlijden ook kinderen aan vreselijke ziektes. Is er niets anders waar jij je druk over moet maken dan om corona?
Kortom: een drogredenering.
Aan de andere kant, wat is er tegen een beetje gezonde handelsgeest en er zijn ook genoeg particulieren die iets kopen, vergeten te retourneren en het vervolgens (nieuw) op tweakers V&A zetten, waardoor ze in principe ook handelaren zijn. Moeten deze mensen als handelaar gezien worden? nee, ik denk het niet
Als je als consument al 'vergeet' het product dat je niet wilt hebben te retourneren, dan mis je mijns inziens het zakelijk inzicht om handelaar te worden.
Verder is er helemaal niks tegen een gezonde handelsgeest. Maar bij een 'gezonde handelsgeest' hoort natuurlijk ook de gezonde wetgeving die er op toe ziet dat jij als professional je ook als dusdanig gedraagt.
Dit houdt bijvoorbeeld in dat mensen 14 dagen de tijd hebben om een product te proberen zoals ze dat in de winkel zouden kunnen proberen en als het niet bevalt mogen ze het binnen 14 dagen zonder opgaaf van reden aan jou retourneren. Jij dient dan, geheel conform die gezonde wetgeving die hoort bij jouw gezonde handelsgeest, binnen enkele dagen zowel de aankoopprijs als de verzendkosten aan de koper terug te storten.
En hoelang geef jij garantie op jouw producten? Hoe ga jij er mee om als mensen hun bij jou gekochte televisie, die na 3 jaar kapot gaat, willen terugsturen en een beroep doen op non-conformiteit? Jij bent de verkoper, dus jij bent zelfs na 3 jaar verantwoordelijk voor een correcte afhandeling van dit soort zaken. Vloeit allemaal voort uit die gezonde consumentenwetgeving waar jij met je gezonde handelsgeest aan hebt te voldoen. Wie is er verantwoordelijk voor verzending van het product? Hoe ga jij professioneel om wanneer iemand jou een product terugstuurt omdat het tijdens transport kapot gegaan blijkt te zijn? Dat noemen we
ondernemersrisico.
En nee, de mensen die het product dat ze 'vergeten' zijn te retourneren op v&a zetten, dat noemen we geen handelaren. Of je moet 100 producten per week vergeten te retourneren en ze om die reden aan bieden op v&a, maar dat lijkt me vrij stug.
waarbij de handelaar een kleine bijdrage (zeg 20 a 30 euro per maand) betaald aan tweakers, om de handelaar status en het platinum T'tje te hebben. Het platinum T'tje zou dan weer afgenomen kunnen worden bij te veel negatieve feedback bijvoorbeeld om de community te beschermen tegen kwaadwillende handelaren/oplichters etc.
Dat lijkt me sowieso. Geen slecht idee om handelaren te laten betalen! En dan met zo'n T-tje erbij wordt het voor de consument wel duidelijk wie er een handelaar is (en zich dus hoort te houden aan de wetgeving die komt kijken bij het runnen van een webshop) en wie niet.
Enfin: als ik de hele discussie over handelaren zo eens doorlees zijn dit volgens mij de grootste problemen waar mensen tegen aan lopen: handelaren die wel gratis hun honderden producten per week op V&A zetten (en daarmee de kosten van een eigen website omzeilen), handelaren die vinden dat zij niet verantwoordelijk zijn voor verzending (zijn ze wel), handelaren die zich niet aan de wetgeving wensen te houden die hoort bij een gezonde onderneming.
Zolang jij je gedraagt als een professional en je houdt aan de wetgeving die geldt voor jou als webshop, heeft niemand hier op tweakers er volgens mij moeite mee dat jij als handelaar je spullen op V&A aanbiedt, al zou het wel iets duidelijker mogen zijn wanneer iemand een gewone consument is en wanneer iemand een handelaar is.
Heb je zo een linkje naar de Algemene Voorwaarden die je hanteert? Begin anders eens
hier te lezen wat de rechten en plichten zijn van iemand met een webshop.
P.S. Mocht je voor je website (
http://www.jjcptrading.nl/) nog wat hulp nodig hebben met de Nederlandse taal, dan geef je maar een seintje, want het barst er van de schrijffouten. Persoonlijk vind ik de naam 'pietsnot', waar je op je website naar verwijst, niet heel professioneel overkomen. Dat is niet echt een naam die past bij "Eigenaar en directeur: J.J.C.P. Vermeer"
P.S.2: Onderaan je website staat "Algemene voorwaarden zullen z.s.m. op deze site gaan verschijnen."
Echter ben jij als webshop wettelijk verplicht om Algemene Voorwaarden op je site te hebben staan. Dan weten je klanten precies waar zij recht op hebben als ze met jou in zee gaan. Ook zie ik nergens privacyvoorwaarden staan.
Vooralsnog lijkt het er sterk op dat veel handelaren hier vooral wel de lusten van een webshop willen, maar niet de lasten die daarbij komen kijken. Begrijpelijk, maar als consument loop ik liever met een grote boog om die handelaren heen. Mocht er ooit toch iets mis gaan in het contact, dan voel ik er niet zoveel voor mijn rechten bij een rechter te moeten halen omdat een webshopeigenaar denkt dat de wetgeving niet voor hem of haar geldt. Dan betaal ik liever iets meer bij een gewone winkel zodat ik precies weet wat mijn rechten en plichten als consument zijn.
[
Voor 13% gewijzigd door
Verwijderd op 08-04-2020 20:33
]