Hoe is het als je IPv6 uitschakelt? Dat is wat gevoeliger voor een te hoge MSS, die moet lager staan dan van IPv4.Running_Cow schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 18:57:
Zucht... Kan niet zeggen dat ik tevreden ben met Freedom zoals ik met Tweak was. Eerder probleem met geoblock op Moldavisch IP-adres lijkt verholpen. Trage ladende websites en time-outs zijn als sinds de overstap een issue. Ticket van bijna 3 weken geleden ook geen enkel teken van leven van Freedom van gehad, en wanneer ik ook bel: Altijd >10 wachten voor mij.
Iemand hier misschien nog een idee.... Zit zelfs al aan overstappen te denken als die niet beter wordt![]()
Issue:
Het probleem met internettoegang begint vervelende vormen aan te nemen, en ik ben op het punt gekomen dat ik niet meer weet waar ik het intern moet zoeken en wat er aan de hand is. Ik wil benadrukken dat ik deze toegangsproblemen niet had met Tweak en dat het interne netwerk geheel onveranderd is, behalve het aanpassen van FreeBSD voor PPPoE toegang.
Wat is er aan de hand?
1: Langzaam ladende website tijdens een nieuwe dag. Het gedrag komt over alsof de hele route tijdens de nacht is vergeten en de DNS record opnieuw moeten worden geladen. Dit duurt ongeveer 10 tot 20 seconden. Elke nieuwe dag dat ik Outlook wil openen om mijn email te bekijken, is de eerste toegang langzaam.
2: Het volgende probleem kom ik zelf niet meer uit. Het lijkt erop dat de ontvangende server niets doet met de aanvraag die wel binnen komt. Na verloop van tijd wordt de connectie weer gesloten.
Enkele voorbeelden.
-> Als ik naar de website ga van de online bibliotheek dan krijg ik de pagina niet te zien (time-out). Als ik op hetzelfde moment de website open op mijn mobiele telefoon via Vodafone werkt de site wel. Als ik een VPN verbinding open zet via werkt het ook direct. Dit betekend ook dat de app van de online bibliotheek op een tablet de "payload" niet wil ophalen als je een digitaal boek leent voor 3 weken.
-> Als ik de website wil openen van een Volksbank bank ook een time-out. Als ik de WiFi gebruik met de mobiele telefoon, werkt de app niet. Hetzelfde voor een andere naam van de Volksbank. Om deze app te openen heb ik op de telefoon een VPN geïnstalleerd om via WiFi wel de app te kunnen gebruiken.
-> Als ik een programma wil installeren op Windows 11, dan loopt er in de achtergrond een verificatie met Microsoft, genaamd SmartScreens, als first defence om te voorkomen dat er malafide software wordt geïnstalleerd. Deze krijgt echter ook geen verbinding. De melding is "Windows SmartScreen can't be reached right now"
Ik heb ergens gelezen dat er iemand melding heeft gemaakt van een configuratiefout bij Freedom.nl waarbij twee verschillende klanten dezelfde hostname (?) hadden gekregen wat ook voor rare fouten zorgde.
Komt een mede-Tweaker bovenstaande bekend voor? Zo ja, wat was de oplossing?
It’s not DNS
There’s no way it’s DNS
It was DNS
There’s no way it’s DNS
It was DNS
Klinkt een beetje als MTU issues, bijvoorbeeld omdat je ICMPv6 blokkeert. Hoe dan ook lijkt me dit echt iets in je lokale netwerk, werkt het met bijvoorbeeld een Fritzbox wel goed?Running_Cow schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 18:57:
Zucht... Kan niet zeggen dat ik tevreden ben met Freedom zoals ik met Tweak was. Eerder probleem met geoblock op Moldavisch IP-adres lijkt verholpen. Trage ladende websites en time-outs zijn als sinds de overstap een issue. Ticket van bijna 3 weken geleden ook geen enkel teken van leven van Freedom van gehad, en wanneer ik ook bel: Altijd >10 wachten voor mij.
Iemand hier misschien nog een idee.... Zit zelfs al aan overstappen te denken als die niet beter wordt![]()
Issue:
Het probleem met internettoegang begint vervelende vormen aan te nemen, en ik ben op het punt gekomen dat ik niet meer weet waar ik het intern moet zoeken en wat er aan de hand is. Ik wil benadrukken dat ik deze toegangsproblemen niet had met Tweak en dat het interne netwerk geheel onveranderd is, behalve het aanpassen van FreeBSD voor PPPoE toegang.
Wat is er aan de hand?
1: Langzaam ladende website tijdens een nieuwe dag. Het gedrag komt over alsof de hele route tijdens de nacht is vergeten en de DNS record opnieuw moeten worden geladen. Dit duurt ongeveer 10 tot 20 seconden. Elke nieuwe dag dat ik Outlook wil openen om mijn email te bekijken, is de eerste toegang langzaam.
2: Het volgende probleem kom ik zelf niet meer uit. Het lijkt erop dat de ontvangende server niets doet met de aanvraag die wel binnen komt. Na verloop van tijd wordt de connectie weer gesloten.
Enkele voorbeelden.
-> Als ik naar de website ga van de online bibliotheek dan krijg ik de pagina niet te zien (time-out). Als ik op hetzelfde moment de website open op mijn mobiele telefoon via Vodafone werkt de site wel. Als ik een VPN verbinding open zet via werkt het ook direct. Dit betekend ook dat de app van de online bibliotheek op een tablet de "payload" niet wil ophalen als je een digitaal boek leent voor 3 weken.
-> Als ik de website wil openen van een Volksbank bank ook een time-out. Als ik de WiFi gebruik met de mobiele telefoon, werkt de app niet. Hetzelfde voor een andere naam van de Volksbank. Om deze app te openen heb ik op de telefoon een VPN geïnstalleerd om via WiFi wel de app te kunnen gebruiken.
-> Als ik een programma wil installeren op Windows 11, dan loopt er in de achtergrond een verificatie met Microsoft, genaamd SmartScreens, als first defence om te voorkomen dat er malafide software wordt geïnstalleerd. Deze krijgt echter ook geen verbinding. De melding is "Windows SmartScreen can't be reached right now"
Ik heb ergens gelezen dat er iemand melding heeft gemaakt van een configuratiefout bij Freedom.nl waarbij twee verschillende klanten dezelfde hostname (?) hadden gekregen wat ook voor rare fouten zorgde.
@Running_Cow ik denk ook aan eigen config, en niet als eerst aan een Freedom uitdaging. Scoor een Fritzbox op marktplaats en test daar eens mee als je geen provider modem hebt.ik222 schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 20:03:
[...]
Klinkt een beetje als MTU issues, bijvoorbeeld omdat je ICMPv6 blokkeert. Hoe dan ook lijkt me dit echt iets in je lokale netwerk, werkt het met bijvoorbeeld een Fritzbox wel goed?
Dat lijkt alsof je router configuratie cq FreeBSD niet correct is of dat je router geen goede pppoe implementatie heeft. Vooral het laatste komt wel eens voor. Dan draait alles maar half en staat de router in 100% load. Of 1 cpu is volledig vol. Hoe is de cpu load van je router?Running_Cow schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 18:57:
Issue:
Wat is er aan de hand?
Enkele voorbeelden.
Toen ik problemen had met TV kon ik van Freedom een leen-Fritzbox krijgen om te kijken of de problemen daarmee verholpen werden. Dit was wel helemaal in het begin, misschien dat ze nu iets minder coulant zijnstormfly schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 20:13:
[...]
@Running_Cow ik denk ook aan eigen config, en niet als eerst aan een Freedom uitdaging. Scoor een Fritzbox op marktplaats en test daar eens mee als je geen provider modem hebt.
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
Of je eigen spul even vervangen door een Fritsbox van Freedom of een ander zeker weten compatibel device?
Klink ook een beetje als een MTU/MSS issue dus misschien kan je daar ook eens naar kijken. Probeer niet voor de volle 1500 te gaan, maar eerst een standaard 1442 (toch?) of 1438 via MSS clamping.
Klink ook een beetje als een MTU/MSS issue dus misschien kan je daar ook eens naar kijken. Probeer niet voor de volle 1500 te gaan, maar eerst een standaard 1442 (toch?) of 1438 via MSS clamping.
@allen. Vandaag al even met de Frtitzbox zitten prutsen, maar daar nog geen connectie mee kunnen maken. Ik zal nog even verder proberen. Die optie had ik nog niet eerder geprobeerd, wel al eerder met die IP adress perikelen met een Moldavische herkomst.
U.P.L.I.F.T.I.N.G.
En zo makkelijk een diagnose voor te maken... Schakel op je eigen PC tijdelijk IPv6 uit, en configureer lokaal DNS op iets als 9.9.9.9. Dat kan je zo uit je hoofd doen.
IPv6 testen? Even quad9.net bezoeken en ook DNS voor IPv6 handmatig instellen.
[ Voor 16% gewijzigd door The Zep Man op 24-06-2024 07:14 ]
Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!
Ligt er bij meer mensen de verbinding uit? Ik heb sinds 15-30 minuten (denk ik) geen verbinding meer. Omgeving Amersfoort
edit:
09:42: verbinding is weer up
[ Voor 14% gewijzigd door _Eend_ op 24-06-2024 09:41 ]
https://community.freedom...en-fibercrew-netwerk/4678_Eend_ schreef op maandag 24 juni 2024 @ 09:39:
Ligt er bij meer mensen de verbinding uit? Ik heb sinds 15-30 minuten (denk ik) geen verbinding meer. Omgeving Amersfoort
edit:
Niks gezegd
[ Voor 95% gewijzigd door rtxxx op 25-06-2024 13:01 ]
@stormfly + @ik222 +
Heeft iemand hier een COAnet aansluiting draaien ex-Tweak, overgestapt naar Freedom en zelf op een server met een *BSD (ik heb zelf FreeBSD) en wil diegenen misschien de config delen als die wel werkt?
Nu ik toch een stapje dichterbij ben, en het probleem dan (gelukkig) wel bij mij ligt wordt ik ook weer gemotiveerd om er nog een keertje goed na te kijken.
/rant: Ik hoop echt dat ik de helpdesk van Freedom *nooit* nodig heb. Het loopt ze over de schoenen heb ik het idee, als je belt zijn er ook meestal 6 tot 10 wachtenden voor je. Als dat nu als sinds april is, kunnen ze dat niet professionaliseren?
In het begin met de snelheid had ik wel issues met de snelheid door een brakke PPPoE implementatie. Daar heb ik na veel zoekwerk en proberen een oplossing voor gevonden, en de snelheid of CPU load is nu geen issue (meer). Ik ben nu met zo'n 30 MB/s aan het uploaden op dit moment, en de CPU load is 11%. Ik heb dit hier in dit draadje ook gepost. FreeBSD werkt met mpd5 wel lekker met PPPoE: https://forums.freebsd.or...hcp-to-fiber-pppoe.85546/internet4me schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 09:49:
[...]
Dat lijkt alsof je router configuratie cq FreeBSD niet correct is of dat je router geen goede pppoe implementatie heeft. Vooral het laatste komt wel eens voor. Dan draait alles maar half en staat de router in 100% load. Of 1 cpu is volledig vol. Hoe is de cpu load van je router?
Het is gelukt om vanmiddag de Fritzbox om te pluggen én daarmee online te komen. Daarmee zijn de problemen verholpen met toegang tot de mij bekende websites die via de Fritzbox wel goed en snappy openen. Blij met de suggesties hier om dit even te proberen, omdat ik dit al eerder had gedaan met de snelheidsissues had ik deze in mijn hoofd al afgevinkt. Maar dan is het toch iets in de eigen instellingen..oisyn schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 11:18:
[...]
Toen ik problemen had met TV kon ik van Freedom een leen-Fritzbox krijgen om te kijken of de problemen daarmee verholpen werden. Dit was wel helemaal in het begin, misschien dat ze nu iets minder coulant zijn
Maar wat is er mis met mijn instellingen? Niet alle websites tonen hetzelfde gedrag, het zijn alleen sommige websites. Tweakers bijvoorbeeld merk ik geen verschil. Als ik een speedtest doe kom ik op 900 mbit/s up & down. Even stevig Debian downloaden en uploaden gaat met 30 MB/s up. Daarmee lijkt het issue niet te maken hebben met de MTU size?ervee schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 13:22:
Of je eigen spul even vervangen door een Fritsbox van Freedom of een ander zeker weten compatibel device?
Heeft iemand hier een COAnet aansluiting draaien ex-Tweak, overgestapt naar Freedom en zelf op een server met een *BSD (ik heb zelf FreeBSD) en wil diegenen misschien de config delen als die wel werkt?
Nu ik toch een stapje dichterbij ben, en het probleem dan (gelukkig) wel bij mij ligt wordt ik ook weer gemotiveerd om er nog een keertje goed na te kijken.
/rant: Ik hoop echt dat ik de helpdesk van Freedom *nooit* nodig heb. Het loopt ze over de schoenen heb ik het idee, als je belt zijn er ook meestal 6 tot 10 wachtenden voor je. Als dat nu als sinds april is, kunnen ze dat niet professionaliseren?
[ Voor 17% gewijzigd door Running_Cow op 25-06-2024 17:08 ]
U.P.L.I.F.T.I.N.G.
Niet met MTU size, mogelijk wel met MTU discovery. Blokkeer je op je eigen setup toevallig veel of alle icmp? Dat kun je op ipv6 beter niet doen.Running_Cow schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 17:00:
Daarmee lijkt het issue niet te maken hebben met de MTU size?
Wat is het verschil met IPv6 aan en uit bij de betreffende websites? Nee het is ook niet snel MTU maar het kan wel i.c.m MSS zijn. Met mijn zelfbouw router had ik met IPv6 aan ook problemen tot ik in die hoek aan de knoppen heb gedraaid.Running_Cow schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 17:00:
@stormfly + @ik222 +
[...]
In het begin met de snelheid had ik wel issues met de snelheid door een brakke PPPoE implementatie. Daar heb ik na veel zoekwerk en proberen een oplossing voor gevonden, en de snelheid of CPU load is nu geen issue (meer). Ik ben nu met zo'n 30 MB/s aan het uploaden op dit moment, en de CPU load is 11%. Ik heb dit hier in dit draadje ook gepost. FreeBSD werkt met mpd5 wel lekker met PPPoE: https://forums.freebsd.or...hcp-to-fiber-pppoe.85546/
[...]
Het is gelukt om vanmiddag de Fritzbox om te pluggen én daarmee online te komen. Daarmee zijn de problemen verholpen met toegang tot de mij bekende websites die via de Fritzbox wel goed en snappy openen. Blij met de suggesties hier om dit even te proberen, omdat ik dit al eerder had gedaan met de snelheidsissues had ik deze in mijn hoofd al afgevinkt. Maar dan is het toch iets in de eigen instellingen.
[...]
Maar wat is er mis met mijn instellingen? Niet alle websites tonen hetzelfde gedrag, het zijn alleen sommige websites. Tweakers bijvoorbeeld merk ik geen verschil. Als ik een speedtest doe kom ik op 900 mbit/s up & down. Even stevig Debian downloaden en uploaden gaat met 30 MB/s up. Daarmee lijkt het issue niet te maken hebben met de MTU size?
https://www.speedguide.net/analyzer.php wat is hier de uitkomst?
« SpeedGuide.net TCP Analyzer Results »stormfly schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 17:27:
[...]
Wat is het verschil met IPv6 aan en uit bij de betreffende websites? Nee het is ook niet snel MTU maar het kan wel i.c.m MSS zijn. Met mijn zelfbouw router had ik met IPv6 aan ook problemen tot ik in die hoek aan de knoppen heb gedraaid.
https://www.speedguide.net/analyzer.php wat is hier de uitkomst?
Tested on: 2024.06.25 11:27
IP address: 188.212.xxx.xxx
Client OS/browser: Windows 10 (Chrome 126.0.0.0)
TCP options string: 020405b40103030801010402
MSS: 1460
MTU: 1500
TCP Window: 262656 (not multiple of MSS)
RWIN Scaling: 8 bits (2^8=256)
Unscaled RWIN : 1026
Recommended RWINs: 64240, 128480, 256960, 513920, 1027840
BDP limit (200ms): 1051 Mbps (105 Megabytes/s)
BDP limit (500ms): 420 Mbps (42 Megabytes/s)
MTU Discovery: OFF
TTL: 115
Timestamps: OFF
SACKs: ON
IP ToS: 00000000 (0)
U.P.L.I.F.T.I.N.G.
Dat is voor IPv4 prima, benieuwd naar het uitschakelen van IPv6 op je clients en het browsen van de bekende websites waar je nu problemen mee ervaart.Running_Cow schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 17:29:
[...]
« SpeedGuide.net TCP Analyzer Results »
Tested on: 2024.06.25 11:27
IP address: 188.212.xxx.xxx
Client OS/browser: Windows 10 (Chrome 126.0.0.0)
TCP options string: 020405b40103030801010402
MSS: 1460
MTU: 1500
TCP Window: 262656 (not multiple of MSS)
RWIN Scaling: 8 bits (2^8=256)
Unscaled RWIN : 1026
Recommended RWINs: 64240, 128480, 256960, 513920, 1027840
BDP limit (200ms): 1051 Mbps (105 Megabytes/s)
BDP limit (500ms): 420 Mbps (42 Megabytes/s)
MTU Discovery: OFF
TTL: 115
Timestamps: OFF
SACKs: ON
IP ToS: 00000000 (0)
Ik denk het ook. In maart wat gevraagd, na een maand pas een reactie op mijn mail.Running_Cow schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 17:00:
Daarvoor, vorig jaar in september wat gevraagd, toen duurde het ook een maand+ en toen moest ik er ook nog achteraan voordat een antwoord kwam. Denk dat ze echt chronisch onderbemand zijn dan.
Al moet ik wel zeggen dat beide keren ik uiteindelijk netjes ben geholpen dus wat dat betreft doen ze het wel goed, alleen qua tijdsduur mwah.
Toch heb ik dit liever dan de service desk van Ziggo die je totaal niet kan helpen. Ik denk dat het erg moeilijk is om personeel te vinden die de kennis ook heeft om daar te zitten.Il 2 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 17:41:
[...]
Ik denk het ook. In maart wat gevraagd, na een maand pas een reactie op mijn mail.
Daarvoor, vorig jaar in september wat gevraagd, toen duurde het ook een maand+ en toen moest ik er ook nog achteraan voordat een antwoord kwam. Denk dat ze echt chronisch onderbemand zijn dan.
Al moet ik wel zeggen dat beide keren ik uiteindelijk netjes ben geholpen dus wat dat betreft doen ze het wel goed, alleen qua tijdsduur mwah.
Mijn ervaring is ook dat ze daar echt mensen hebben zitten met kennis ipv mensen die een script aflopen.
Uiteraard is er ook een verschil tussen een vraag stellen die kan wachten of je hebt problemen met je verbinding en je kunt niks.
Don't drive faster than your guardian angel can fly.
Eerste keer ging om wijzigen van de snelheid. Niet heel spannend inderdaad. Als ze nou iets op de website maken waar ze je zelf je snelheid kan aanpassen, zou dat denk ik al een boel mailtjes voor hen schelen. Vandaag de dag nog dit via email moeten regelen is wel ouderwets.DutchKel schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 17:44:
[...]
Toch heb ik dit liever dan de service desk van Ziggo die je totaal niet kan helpen. Ik denk dat het erg moeilijk is om personeel te vinden die de kennis ook heeft om daar te zitten.
Mijn ervaring is ook dat ze daar echt mensen hebben zitten met kennis ipv mensen die een script aflopen.
Uiteraard is er ook een verschil tussen een vraag stellen die kan wachten of je hebt problemen met je verbinding en je kunt niks.
Ik heb het idee dat mijn IPv6 helemaal niet werkt op het moment. Ik ben weer even terug op de Fritsbox, en ook daar lijkt de Ipv6 niet te werken volgens een aantal "check my IPv6"-sites. Maar de mij bekende websites die bij mijn FreeBSD niet werken, werken dan wel... Geen idee of het IPv6 gerelateerd is...stormfly schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 17:36:
[...]
Dat is voor IPv4 prima, benieuwd naar het uitschakelen van IPv6 op je clients en het browsen van de bekende websites waar je nu problemen mee ervaart.
[ Voor 3% gewijzigd door Running_Cow op 25-06-2024 18:09 ]
U.P.L.I.F.T.I.N.G.
Dat kun je makkelijk hier testen: https://test-ipv6.com/Running_Cow schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 18:08:
[...]
Ik heb het idee dat mijn IPv6 helemaal niet werkt op het moment. Ik ben weer even terug op de Fritsbox, en ook daar lijkt de Ipv6 niet te werken volgens een aantal "check my IPv6"-sites. Maar de mij bekende websites die bij mijn FreeBSD niet werken, werken dan wel... Geen idee of het IPv6 gerelateerd is...
Aanpassingen gemaakt, nu werkt IPv6 wel. Daarmee kunnen vaststellen dat de geen toegang tot sommige normale Volksbank banken nog steeds niet werkt. Ik zal nog eens verder kijken en vergelijken a.d.h.v. wat informatie hierboven.
U.P.L.I.F.T.I.N.G.
Blokkeer je niet toevallig ICMPv6 ergens in je firewall?Running_Cow schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 19:02:
Aanpassingen gemaakt, nu werkt IPv6 wel. Daarmee kunnen vaststellen dat de geen toegang tot sommige normale Volksbank banken nog steeds niet werkt. Ik zal nog eens verder kijken en vergelijken a.d.h.v. wat informatie hierboven.
Dwing je iets af met https inspectie, banken hebben een speciaal certificaat namelijk.Running_Cow schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 19:02:
Voor degenen die op zoek zijn naar en betrouwbare en stabiele (en betaalbare) GPON SFP ter vervanging van hun (Huawei) ONT.
Ik heb gezien in dit topic dat er zowel met een SFP van Leox als FS tegen wat problemen aan gelopen werd. De multicast problemen van @ervee kan ik niet testen, want ik gebruik geen TV van Freedom.
Ik kan succes melden met een DFP-34X-2C2. Voor ca. €40 (in de aanbieding) te vinden o.a. op AliExpress:
https://a.aliexpress.com/_EuJbtkn
Ik ben gegaan voor de UPC variant, aangezien ik nog UPC-UPC singlemode glasvezel kabeltje had liggen. Als je je Huawei EG8010Hv6 1-op-1 wil vervangen zou je wellicht ook voor de APC variant kunnen gaan, of een verloopje bij kopen.
Er is veel informatie te vinden op het internet over deze module:
https://github.com/Anime4000/RTL960x
https://hack-gpon.org/ont-odi-realtek-dfp-34x-2c2/
Ik heb alle waarden van mijn originele ONT overgenomen volgens deze guide:
https://github.com/Anime4...ob/main/Docs/Stock_ONU.md
Ik zag daarna nog om de 10-20 seconden dat de status van de verbinding bleef loopen tussen O2-O5.
Daarom heb ik aanvullende de volgende waarden gezet:
Ik vermoed dat het eerste het ei van Columbus was, maar dat heb ik niet meer geverifieerd.
Nog een aanvullende tip: Om in te stellen in een Mikrotik RB4011 zonder aangesloten glasvezel, diende ik even in RouterOS >7.15 "Ignore RX loss" in te schakelen om de SFP te kunnen benaderen. In 1 van mijn 2 Brocade switches kon in de module zo benaderen zonder aangesloten glasvezel, in de ander niet. YMMV.
Is vermoedelijk definitief op te lossen door LAN_SDS_MODE te zetten op 2 of 3. (Of de glasvezel aan te sluiten uiteraard
)
Ik heb gezien in dit topic dat er zowel met een SFP van Leox als FS tegen wat problemen aan gelopen werd. De multicast problemen van @ervee kan ik niet testen, want ik gebruik geen TV van Freedom.
Ik kan succes melden met een DFP-34X-2C2. Voor ca. €40 (in de aanbieding) te vinden o.a. op AliExpress:
https://a.aliexpress.com/_EuJbtkn
Ik ben gegaan voor de UPC variant, aangezien ik nog UPC-UPC singlemode glasvezel kabeltje had liggen. Als je je Huawei EG8010Hv6 1-op-1 wil vervangen zou je wellicht ook voor de APC variant kunnen gaan, of een verloopje bij kopen.
Er is veel informatie te vinden op het internet over deze module:
https://github.com/Anime4000/RTL960x
https://hack-gpon.org/ont-odi-realtek-dfp-34x-2c2/
Ik heb alle waarden van mijn originele ONT overgenomen volgens deze guide:
https://github.com/Anime4...ob/main/Docs/Stock_ONU.md
Ik zag daarna nog om de 10-20 seconden dat de status van de verbinding bleef loopen tussen O2-O5.
Daarom heb ik aanvullende de volgende waarden gezet:
code:
1
2
| flash set OMCI_OLT_MODE 1 flash set HW_CWMP_PRODUCTCLASS SFU |
Ik vermoed dat het eerste het ei van Columbus was, maar dat heb ik niet meer geverifieerd.
Nog een aanvullende tip: Om in te stellen in een Mikrotik RB4011 zonder aangesloten glasvezel, diende ik even in RouterOS >7.15 "Ignore RX loss" in te schakelen om de SFP te kunnen benaderen. In 1 van mijn 2 Brocade switches kon in de module zo benaderen zonder aangesloten glasvezel, in de ander niet. YMMV.
Is vermoedelijk definitief op te lossen door LAN_SDS_MODE te zetten op 2 of 3. (Of de glasvezel aan te sluiten uiteraard
Goed bezig. Echter deze gpon is toch niet xgspon compatible? Misschien even voor de volledigheid duidelijk maken.
😀 ik heb freedom met xgspon en zoekende naar een goedkope sfp. Sfp+ met xgspon is betaalbaar maar ook duur, een gewone sfp met xgspon is erg duur.
😀 ik heb freedom met xgspon en zoekende naar een goedkope sfp. Sfp+ met xgspon is betaalbaar maar ook duur, een gewone sfp met xgspon is erg duur.
Deze is inderdaad enkel voor GPON.internet4me schreef op zondag 30 juni 2024 @ 14:46:
Goed bezig. Echter deze gpon is toch niet xgspon compatible? Misschien even voor de volledigheid duidelijk maken.
Verder snap ik niet helemaal wat je bedoeld, want betaalbaar maar ook duur??
SFP+ is trouwens backwards compatible met SFP. Maar wat is je use-case exact?
De use case is een router met een sfp cage. Deze xgspon sfp’s zijn zo 250 euro….dat is erg duur. Dan is de sfp+ met zo een 150 euro betaalbaar maar nog steeds duur. Zeker als aon cq gpon een paar euro is.
De sfp+ voor xgspon werkt niet in een sfp cage. Helaas.
De sfp+ voor xgspon werkt niet in een sfp cage. Helaas.
[ Voor 25% gewijzigd door internet4me op 30-06-2024 18:31 ]
1336 down....
Ik verlang naar de stabiliteit van Tweak... danku Odildo....
'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie
1325, Fiberoperator AON ook down. Wel licht, geen verkeer.Csotranme schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 00:17:
1336 down....
En stabiliteit van Tweak, tsja....
5 jaar Tweak over eigen Coanet weinig problemen.
Maar dat geldt voor mij ook voor alweer bijna 4 jaar Freedom. Ook nooit (grote) outages gehad
Edit: lijkt een probleem in de PPPoE gateway te zijn. De tunnel zelf ligt eruit
Edit2: had al in bed moeten liggen. Morgen / straks zie ik wel weer

[ Voor 15% gewijzigd door eymey op 02-07-2024 00:35 ]
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.
@stormfly @badnews.nl
zie hier het antwoord van UI support.
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/79472876
Ze gooien het dus op de hardware offloading van de FritzBox die dit beter kan afhandelen dan een UI router?Mr-D. schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 10:12:
@stormfly @badnews.nl
correctstormfly schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 10:16:
[...]
Ze gooien het dus op de hardware offloading van de FritzBox die dit beter kan afhandelen dan een UI router?
Eigenlijk is het ook geen nieuws. Als je 1gbit/s hebt met pppoe dan wordt minstens een UDMPSE aangeraden omdat die beter met pppoe overweg kan. Je kunt ook de nog duurdere variant nemen UDMP Max.Mr-D. schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 10:12:
@stormfly @badnews.nl
Volgens de testen haalt UDMP maximaal ongeveer 980mbit/s maar dan moet je wel wat leuke dingen uitzetten zoals deep package inspection.
Ik heb overigens ook een UDMP maar mij maakt het niet uit dat ik net geen 1 gbit/s haal. In de praktijk zit ik vaak maximaal rond de 950mbit/s.
Ik heb geen tv in mijn pakket zitten en mijn router crasht ook nooit.
stormfly schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 15:37:
[...]
Ik ben het even kwijt welk model en welke snelheden haal je ook alweer?
UDMpro, snelheid is ansich het probleem niet maar als ik meer dan 100MB/s binnenhark op 1 pc gaat de UDMpro over zijn nek en staat CPU constant op 100% en loopt ping op naar 300ms.
de rest van het huishouden kan dan niets meer.
kwa CPU is de UDMpro gelijk aan de SE dus dat haalt geheel niets uit.
en ik haal mijn volle bandbreedte inclusief deeppakket inspection, zou ook wel moeten want deze 8,5GB router haalt 3,5GB met IPERF3, maar met PPPoE wordt het verhaal toch wel anders.
bij Tweak op had ik geen enkel probleem
[ Voor 33% gewijzigd door Mr-D. op 05-07-2024 16:06 ]
Dat is ook precies wat ik zeg, je zit dan aan de limieten van het apparaat en dat is helaas een bekend gegeven.Mr-D. schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 16:00:
[...]
[...]
UDMpro, snelheid is ansich het probleem niet maar als ik meer dan 100MB/s binnenhark op 1 pc gaat de UDMpro over zijn nek en staat CPU constant op 100% en loopt ping op naar 300ms.
Het is leuk dat ze adverteren met tot 3,5gbit/s performance, maar dat is zonder PPPoE. Ik download overigens maar zelden met 950mbit/s dus bij mij speelt dat probleem niet zo.
Let ook op met welk protocol je het binnen haalt, als je het via bittorrent binnenhaalt dat is helemaal killing voor zo'n ding omdat die heel veel verbindingen open zet. Dan loopt de boel wel vast, als je 1 verbinding hebt en daar download je meer dan 100MB/s mee (wat bijna onmogelijk is) dan is het wel vreemd als de boel vastloopt.
Ik ben even een site aan het zoeken die uitgebreid PPPoE had getest met het apparaat. Dit had ik in het verleden ook opgezocht namelijk omdat ik zelf ook niet de maximale snelheid haalde (met een firmware update is het overigens wel beter geworden, maar in het begin zat ik op maximaal 800mbit/s).
Edit2: Ik kan de site helaas niet zo snel vinden, maar als je zoekt op UDMP PPPOE speed dan krijg je veel resultaten met dat de snelheid tegenvalt omdat PPPoE via de CPU loopt ipv een aparte chip.
[ Voor 20% gewijzigd door DutchKel op 05-07-2024 16:23 ]
Bedoel je 100MB/s als in 800Mbps? of bedoel je 100Mbps? Zijn dat dan honderden TCP sessies, of een simpele download?Mr-D. schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 16:00:
[...]
[...]
kwa CPU is de UDMpro gelijk aan de SE dus dat haalt geheel niets uit.
en ik haal mijn volle bandbreedte inclusief deeppakket inspection, zou ook wel moeten want deze 8,5GB router haalt 3,5GB met IPERF3, maar met PPPoE wordt het verhaal toch wel anders.
bij Tweak op had ik geen enkel probleem
UniFi routers hebben uitdagingen met PPPoE als je een versie draait kleiner dan 4.0.x kan je dan eens smart queue op 0/0 instellen maakt dat verschil?
[ Voor 3% gewijzigd door stormfly op 05-07-2024 17:35 ]
Klopt en ze hadden ook een bug, in 4.0.x zit wel een fix die kan je nog proberen.DutchKel schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 16:09:
[...]
Edit2: Ik kan de site helaas niet zo snel vinden, maar als je zoekt op UDMP PPPOE speed dan krijg je veel resultaten met dat de snelheid tegenvalt omdat PPPoE via de CPU loopt ipv een aparte chip.
zhttps://www.reddit.com/r/unifi_versions/comments/1dov6ff/unifi_os_dream_machines_406/
Yup 800 Mbps ik gok zo'n 30 sessies (usenet)stormfly schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 17:34:
[...]
Bedoel je 100MB/s als in 800Mbps? of bedoel je 100Mbps? Zijn dat dan honderden TCP sessies, of een simpele download?
UniFi routers hebben uitdagingen met PPPoE als je een versie draait kleiner dan 4.0.x kan je dan eens smart queue op 0/0 instellen maakt dat verschil?
Maar ook als ik speedtest.net gebruik zie ik hetzelfde probleem ook dan gaat de ping omhoog.
Bij 2 database van 4 a 5 Gig binnen halen gaat het redelijk, dan blijft de CPU rond de 80% hangen en gaat de ping naar de 10 a 15ms.(werk vanuithuis)
Het is dus niet een snelheidsprobleem maar een cpu probleem waardoor de rest van het netwerk onderuit gaat.
Dus online counterstrike kan je dan echt wel vergeten.
Ik heb 4.0.6 erop staan maar dat brengt niets met zich mee.
Daar bij een IPv6 probleem. Maar ik ga nog wel spelen met mss clamping en dan niet de geadviseerde instellingen van freedom gebruiken.
Want met IPv6 halveert de download snelheid upload blijft redelijk gelijk.
Dus wat mij betreft mogen ze het woordje pro wel verwijderen.
Als je niets met shaping doet, dan kan ik hier ook niet gamen en downloaden tegelijk. Het is normaal gedrag dat een download zoveel mogelijk bandbreedte probeert te consumeren.Mr-D. schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 18:53:
[...]
Yup 800 Mbps ik gok zo'n 30 sessies (usenet)
Maar ook als ik speedtest.net gebruik zie ik hetzelfde probleem ook dan gaat de ping omhoog.
Bij 2 database van 4 a 5 Gig binnen halen gaat het redelijk, dan blijft de CPU rond de 80% hangen en gaat de ping naar de 10 a 15ms.(werk vanuithuis)
Het is dus niet een snelheidsprobleem maar een cpu probleem waardoor de rest van het netwerk onderuit gaat.
Dus online counterstrike kan je dan echt wel vergeten.
Ik heb 4.0.6 erop staan maar dat brengt niets met zich mee.
Daar bij een IPv6 probleem. Maar ik ga nog wel spelen met mss clamping en dan niet de geadviseerde instellingen van freedom gebruiken.
Want met IPv6 halveert de download snelheid upload blijft redelijk gelijk.
Dus wat mij betreft mogen ze het woordje pro wel verwijderen.
Ik denk dat smartqueues in 4.0.6 nog wel eens verlichting kunnen brengen, als je die eens op 900/900 instelt op je 1Gbps/1Gbps fiber wat is het gedag dan voor de rest van je netwerk?
Zonder PPPoE was het niet nodig, dan ging dat gewoon.stormfly schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 19:15:
[...]
Als je niets met shaping doet, dan kan ik hier ook niet gamen en downloaden tegelijk. Het is normaal gedrag dat een download zoveel mogelijk bandbreedte probeert te consumeren.
Ik denk dat smartqueues in 4.0.6 nog wel eens verlichting kunnen brengen, als je die eens op 900/900 instelt op je 1Gbps/1Gbps fiber wat is het gedag dan voor de rest van je netwerk?
Maar is een goede tip ga daar mee aan de slag.
Thanks
Er staat wel bij dat het voor verbindingen onder de 300Mbit is, maar mijn smokeping blijft mooiere grafieken geven met smartqueues ingeschakeld gedurende een usenet download.Mr-D. schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 19:25:
[...]
Zonder PPPoE was het niet nodig, dan ging dat gewoon.
Maar is een goede tip ga daar mee aan de slag.
Thanks
Heb je ook output van de CPU processen, welke zorgen voor de load? En een gelijktijdige ping naar google bedraad? Ik zal zo nog eens terugzoeken op jouw naam in dit topic.
https://tweakers.net/g/fo...QLDt.png%3Ff%3Duser_largestormfly schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 19:27:
[...]
Er staat wel bij dat het voor verbindingen onder de 300Mbit is, maar mijn smokeping blijft mooiere grafieken geven met smartqueues ingeschakeld gedurende een usenet download.
Heb je ook output van de CPU processen, welke zorgen voor de load? En een gelijktijdige ping naar google bedraad? Ik zal zo nog eens terugzoeken op jouw naam in dit topic.
Ja ik had hem gevonden, heb je de IPS/IDS echt nodig want het is eigenlijk niet echt betrouwbaar, meer een verkoop argument dan een echte security feature. Dat kost je ook CPU cycles is zichtbaar in het screenshot. Een load average of 9,6 is inderdaad erg hoog, het zijn de forwarder processen die veel CPU tijd vragen.
Je weet nu waar het aan ligt ik zou er of een edge router X voorzetten, zon klein dingetje low power die heeft volgens mij ook PPPoE hardware offloading. Of toch nog kijken of er een issue is met de FS SFP versus een UTP kabel in de ONT van je provider.
Jazeker weet nu wel zo'n beetje waar het aan ligt.stormfly schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 20:33:
[...]
Ja ik had hem gevonden, heb je de IPS/IDS echt nodig want het is eigenlijk niet echt betrouwbaar, meer een verkoop argument dan een echte security feature. Dat kost je ook CPU cycles is zichtbaar in het screenshot. Een load average of 9,6 is inderdaad erg hoog, het zijn de forwarder processen die veel CPU tijd vragen.
Je weet nu waar het aan ligt ik zou er of een edge router X voorzetten, zon klein dingetje low power die heeft volgens mij ook PPPoE hardware offloading. Of toch nog kijken of er een issue is met de FS SFP versus een UTP kabel in de ONT van je provider.
Ips nodig tja wat is nodig.
Maar zonder gaat CPU ook naar 100%.
Ik heb wel diverse servers draaien die benaderbaar zijn waaronder 3 mailservers.
En dan werkt VPN niet zo lekker.
Ik kan de Fritz er zo weer tussen zetten want hij hangt nog steeds in mijn netwerk.
Heb diverse slimme fritz devices aanhangen.
En als hij er voor zit kan ik ze nog steeds gewoon zien.
Maar het is/was natuurlijk ook een principe kwestie met het support team.
Dus kwa stroom kosten maakt het niets uit.
Ga eerst nog ff prutsen, is ook leuk zolang de rest er geen last van heeft uiteraard.
Dit kan een netwerktechnisch prima optie zijn zeker als stroomverbruik niet de grootste rol speelt en je toch graag de udm pro gebruikt. Die heel veel cpu daar kost toch ook al veel stroom, een low power dedicated pppoe ervoor die niets meer doet dan public ip in de tunnel doorgeven, dat klinkt wel als een oplossing die je biedt wat je zoekt. Geen ervaring met deze setup, maar vroeger met vdsl routers wel al eens meegemaakt dat los modem en daarmee pppoe offload stabieler werkte dan dat alles via de enkelvoudige modem+router combi.stormfly schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 20:33:
[...]
Je weet nu waar het aan ligt ik zou er of een edge router X voorzetten, zon klein dingetje low power die heeft volgens mij ook PPPoE hardware offloading.
Cooling is silver, silence is golden!
Wat je denkt is niet wat je zegt. Wat je zegt wordt anders begrepen.
Main: AMD RX 9070XT Sapphire Pure, 2e PC: Nvidia RTX3080 EVGA FTW3
Je zou eens smokeping kunnen installeren dit is mijn Ziggo lijn met DHCP, met upload op 100% zie je niets en met download op 100% zie je dat het verhoogd.Mr-D. schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 20:48:
[...]
Jazeker weet nu wel zo'n beetje waar het aan ligt.
Ips nodig tja wat is nodig.
Maar zonder gaat CPU ook naar 100%.
Ik heb wel diverse servers draaien die benaderbaar zijn waaronder 3 mailservers.
En dan werkt VPN niet zo lekker.
Ik kan de Fritz er zo weer tussen zetten want hij hangt nog steeds in mijn netwerk.
Heb diverse slimme fritz devices aanhangen.
En als hij er voor zit kan ik ze nog steeds gewoon zien.
Maar het is/was natuurlijk ook een principe kwestie met het support team.
Dus kwa stroom kosten maakt het niets uit.
Ga eerst nog ff prutsen, is ook leuk zolang de rest er geen last van heeft uiteraard.
:fill(white):strip_exif()/f/image/iCbvBwxhBvDDNZiGbpOjfSC8.png?f=user_large)
Doen het normaliter op t.net niet, maar dank
voornamelijk (hopelijk niemand vergeten):
@stormfly
@ik222
@DutchKel
@anboni
@ervee
@.oisyn
@internet4me
@voorstad
voor het meedenken en posten van mogelijke issues:
Regende toch vandaag de hele ochtend, maar voornamelijk door @ervee en @anboni en moest nogal wat ingelezen worden omdat het voor mij een complex probleem is/was.
Maar: MTU en MSS Clamping configuratie (wat achteraf ook soort van op de freedom pagina stond, maar als het je niets zegt, tja...) . A.d.h.v. informatie in dit topic met de MTU en MSS Clamping aanpassen het issue verholpen wat soms speelde.
Jammer genoeg momenteel taal noch teken van Freedom helpdesk aangaande het aangemaakte ticket, maar nu toch opgelost dankzij t.net
Wel een opluchting om eerlijk te zijn, het was zeer frustrerend dat sommige websites alleen via VPN konden worden geopend.
@stormfly
@ik222
@DutchKel
@anboni
@ervee
@.oisyn
@internet4me
@voorstad
voor het meedenken en posten van mogelijke issues:
Regende toch vandaag de hele ochtend, maar voornamelijk door @ervee en @anboni en moest nogal wat ingelezen worden omdat het voor mij een complex probleem is/was.
Maar: MTU en MSS Clamping configuratie (wat achteraf ook soort van op de freedom pagina stond, maar als het je niets zegt, tja...) . A.d.h.v. informatie in dit topic met de MTU en MSS Clamping aanpassen het issue verholpen wat soms speelde.
Jammer genoeg momenteel taal noch teken van Freedom helpdesk aangaande het aangemaakte ticket, maar nu toch opgelost dankzij t.net

Wel een opluchting om eerlijk te zijn, het was zeer frustrerend dat sommige websites alleen via VPN konden worden geopend.
U.P.L.I.F.T.I.N.G.
hoi ik gebruik zelf ptrg op mijn server werkt ook heel lekker en houd ook meteen mijn netwerk in de gaten.stormfly schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 07:22:
[...]
Je zou eens smokeping kunnen installeren dit is mijn Ziggo lijn met DHCP, met upload op 100% zie je niets en met download op 100% zie je dat het verhoogd.
[Afbeelding]
moet zeggen met 4.0.6 en smartdinges aan en daarna IPS uit zie ik toch nu wel hele goede verbeteringen zijn er nog niet helemaal, counterstrike vind het nog niet ok maar de rest van het het netwerk wel.
ga nu van 300ms terug naar zo'n 20ms en dat is toch wel heel lekker hoor. thanks voor deze.
en CPU rammelt nu rond de 80% max top.
:fill(white):strip_exif()/f/image/F6ABN7QxPJjjDTUB7SBazZ6j.png?f=user_large)
geeft mij toch wel weer wat hoop, ok heb natuurlijk niet mijn volledige bandbreedte, maar is ook wel weer goed, want als ik nu een grootte database download loop ik gewoon ff naar beneden voor een vers bakkie.
ook goed voor het lichaam toch
Zijn er meer mensen die via KPN glasvezel niet naar NPO1, NPO2, NPO3 kan kijken via Amino? Het bewegend beeld blijft na een paar seconden stilstaan. De NPO1 GOS (#220) is wel te zien, maar in slechte kwaliteit.
Er zijn nog meer zenders die het niet doen.
Edit 19:53 uur: het werkt weer.
Edit 19:53 uur: het werkt weer.
[ Voor 6% gewijzigd door mrmrmr op 07-07-2024 19:53 ]
Je zit helaas in het freedom topic. Niet in het kpn topic.mrmrmr schreef op zondag 7 juli 2024 @ 17:12:
Zijn er meer mensen die via KPN glasvezel niet naar NPO1, NPO2, NPO3 kan kijken via Amino? Het bewegend beeld blijft na een paar seconden stilstaan. De NPO1 GOS (#220) is wel te zien, maar in slechte kwaliteit.
Ik verwacht dat @mrmrmr wel Freedom Internet heeft, maar via KPN WBA (glasvezel)

Dat is niet helaas, maar met opzet. Dit gaat over een Freedom internet aansluiting via KPN glasvezel. KPN heeft geen Amino kastje voor zover ik weet.DutchKel schreef op zondag 7 juli 2024 @ 17:33:
[...]
Je zit helaas in het freedom topic. Niet in het kpn topic.
Is de klantenservice van Freedom altijd al zo slecht? Ik had me hierbij aangesloten twee jaar geleden, punt is eindelijk door ODF aangesloten, Fritzbox ontvangen en aangesloten, maar ik zit nu al 7 dagen zonder internet. Ze sturen me van het kastje naar de muur, vingertjewijzen naar ODF en ik zit minimaal 30-45min in de wachtrij elke keer als ik bel.
Vorige abbo bij KPN was dus inmiddels al opgezegd en ik zit nu dus al een week met een mobiel bundeltje aan te modderen. Dit is toch alle redelijkheid voorbij? Heb ze tot Woensdag gegeven, anders ga ik het abbo vroegtijdig ontbinden op grond van gebrek aan dienstlevering....
Vorige abbo bij KPN was dus inmiddels al opgezegd en ik zit nu dus al een week met een mobiel bundeltje aan te modderen. Dit is toch alle redelijkheid voorbij? Heb ze tot Woensdag gegeven, anders ga ik het abbo vroegtijdig ontbinden op grond van gebrek aan dienstlevering....
@Majestici Ik heb toen contact opgenomen via de mail, dat lijkt sneller te gaan dan de telefoon.
Maar contract opzeggen en dan? Dan moet je weer naar een andere ISP, en dat zal niet veel sneller gaan..
Maar contract opzeggen en dan? Dan moet je weer naar een andere ISP, en dat zal niet veel sneller gaan..
Ik heb hetzelfde gehad, uiteindelijk per mail wel goed geholpen. Ik kreeg een vast contactpersoon welke me netjes om de zoveel dagen op de hoogte hield.
Heb de modem van KPN nog express laten liggen en ze gebeld dat ik hem even vasthoudt... Is letterlijk weer terugklikken en abbo aanzetten._Eend_ schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 15:14:
@Majestici Ik heb toen contact opgenomen via de mail, dat lijkt sneller te gaan dan de telefoon.
Duurt dan vaak 24-48hr...Als het niet meer is. KPN bel ik op en 2min later heb ik iemand aan de lijn...jponsen schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 15:19:
Ik heb hetzelfde gehad, uiteindelijk per mail wel goed geholpen. Ik kreeg een vast contactpersoon welke me netjes om de zoveel dagen op de hoogte hield.
Ik snap gewoon niet dat ze het acceptabel vinden om iemand dagen/weken zonder internet te laten zitten. Alsof het geen basisbehoefte is tegenwoordig. Het totale gebrek aan inlevingsvermogen en doelmatigheid stoort me. Ondanks dat ik het abbo opgezegd had, had KPN me een 100GB bundel gegeven voor mijn telefoon zodat ik nog iets had....
[ Voor 8% gewijzigd door Majestici op 16-07-2024 15:32 ]
Voor de derde keer vandaag dat de verbinding er uit ligt vanochtend eerst 6 minuten, toen 8 minuten en nu al meer dan 20 minuten. Gaat lekker, maar niet heus.
Hier (1338) ook geen internet meer.
Ik heb geen LOS op de ONT., maar de PPPOE sessie bouwt niet meer op.
Klopt, hier ook. ONT is verbonden maar PPPOE is zo dood als een pier.Gravit0n schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 23:42:
Hier (1338) ook geen internet meer.
Hier de afgelopen 24u 100% uptime. Dus het is niet landelijk.
Hier in 1339 al sinds 23.06 pppoe error, niks op storingen, geen zicht op hoe en wat. Poe, niet best. Wel een leuke film van de nas gekeken, nu maar even mailtje voor de vorm en lekker slapen.
Ik ben een paar nachtjes van huis maar mijn NAS en camera’s thuis (Hilversum) zijn onbereikbaar sinds oneveer 23:30. Freedom via Fiber Crew. Nu dus al ruim 4,5u.
Gisteren ook een onderbreking van een klein half uur gehad.
Storing is vervelend en kan gebeuren, maar het gebrek aan communicatie (update op de storingspagina) en dat je via hier en bv. allestoringen “bevestiging” moet zoeken is heel vervelend.
edit: verbinding is rond 5:45 weer up gekomen
Storing is vervelend en kan gebeuren, maar het gebrek aan communicatie (update op de storingspagina) en dat je via hier en bv. allestoringen “bevestiging” moet zoeken is heel vervelend.
[ Voor 6% gewijzigd door Gitarist op 19-07-2024 07:33 ]
Hier hetzelfde, omgeving Amersfoort. Maar Freedom is niet de enige die zijn storings pagina slecht aanvult. Mijn ervaring bij andere providers (Ziggo, xs4all) is dat ze bij lokale/regionale storingen er pas tegen het einde van de storing een melding komt op de site. Als er al een melding komt.Gitarist schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 04:10:
Ik ben een paar nachtjes van huis maar mijn NAS en camera’s thuis (Hilversum) zijn onbereikbaar sinds oneveer 23:30. Freedom via Fiber Crew. Nu dus al ruim 4,5u.
De vorige storing hier in de omgeving stond wel al vrij snel op, dus dan valt dit wel een beetje tegen
@_Eend_ , valt mij inderdaad ook op dat lokale (kleine) storingen meestal niet, of pas heel laat, worden gemeld.
Recente storing rond middernacht, hier in Almere via de apparatuur van Fiber Operator (voormalig Cambrium) is nooit op de storingenpagina terecht gekomn.
Wat dat betreft deed Tweak dat toch wel trouw een heel stuk beter. Via een gescheiden pagina (volgen smij ook op hosting buiten het netwerk van Tweak/Cambruim) werd het zelfs altijd gemeld als de lokale Area-PoP hier in de wijk weer eens een stroomstoring had.
Als ik het bij deze storing zo lees, dan is het dus echt Fiber Crew specifiek, kennelijk iets mis in de koppeling tussen het Layer II netwerk van Fiber Crew en Freedom.
Recente storing rond middernacht, hier in Almere via de apparatuur van Fiber Operator (voormalig Cambrium) is nooit op de storingenpagina terecht gekomn.
Wat dat betreft deed Tweak dat toch wel trouw een heel stuk beter. Via een gescheiden pagina (volgen smij ook op hosting buiten het netwerk van Tweak/Cambruim) werd het zelfs altijd gemeld als de lokale Area-PoP hier in de wijk weer eens een stroomstoring had.
Als ik het bij deze storing zo lees, dan is het dus echt Fiber Crew specifiek, kennelijk iets mis in de koppeling tussen het Layer II netwerk van Fiber Crew en Freedom.
[ Voor 13% gewijzigd door eymey op 19-07-2024 10:46 ]
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.
Inmiddels staat het wel op de storingen pagina en geven ze aan dat het om gepland onderhoud ging, maar dat Fiber Crew dat niet aan Freedom heeft laten weten
. Daar kan Freedom niet zoveel aan doen, maar ik zou zelf wel verwachten dat ze monitoring doen op een manier dat als er veel verbindingen wegvallen van een belichter, dat zo'n storing relatief snel gerapporteerd kan worden...

En hoppa de verbinding ligt er weer uit. Na de hele nacht al onderbroken te zijn geweest. Dit moet heel snel verbeteren want anders is straks niet verlengen.
Gepland onderhoud om 23:00 uur avonds wie verzint dat? Zonder vooraankondiging en doodleuk 6,5 uur lang geen verbinding bieden. Wordt tijd voor een pittig gesprek tussen Freedom en Fiber Crew want zoals gezegd dit gaat ze klanten kosten. Ik heb nog nooit zoveel korte en lange onderbrekingen gehad als dat ik bij Freedom/Fiber Crew zit.jorikc schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 11:16:
Inmiddels staat het wel op de storingen pagina en geven ze aan dat het om gepland onderhoud ging, maar dat Fiber Crew dat niet aan Freedom heeft laten weten. Daar kan Freedom niet zoveel aan doen, maar ik zou zelf wel verwachten dat ze monitoring doen op een manier dat als er veel verbindingen wegvallen van een belichter, dat zo'n storing relatief snel gerapporteerd kan worden...
Overigens... met enige regelmaat zie ik hier meldingen over storingen en is het mij niet helemaal duidelijk wie er last van zou kunnen hebben. Kijk het is natuurlijk super vervelend als je getroffen wordt door een storing, en al helemaal als je die niet op de storingenpagina ziet van Freedom, maar gezien de hoeveel verschillende netwerken, zou het wel handig zijn als je een storing hebt, dat je aangeeft wat voor verbinding je hebt en niet alleen het postcodegebied. (Dit is zeker geen kritiek op iemand in het bijzonder!) Maar ik denk dat het delen van een storing nuttiger is met wat context.
Is het mogelijk om een kader toe te voegen voor dit Freedom Internet topic, met tips welke context nuttig is om te melden bij een bericht over een storing (of vragen die te maken kunnen hebben met een specifieke internetaansluiting)? Als ik een storing zou hebben, zou ik het bijvoorbeeld melden met de info die makkelijk uit de postcode checker te vinden is en dan zonder de letters of mijn huisnummer om privacy redenen
, bijvoorbeeld dit formaat?:
Postcode: 5616 | Netwerk: KPN | Belichter: Fiber Operator | Techniek: GPON
Is het mogelijk om een kader toe te voegen voor dit Freedom Internet topic, met tips welke context nuttig is om te melden bij een bericht over een storing (of vragen die te maken kunnen hebben met een specifieke internetaansluiting)? Als ik een storing zou hebben, zou ik het bijvoorbeeld melden met de info die makkelijk uit de postcode checker te vinden is en dan zonder de letters of mijn huisnummer om privacy redenen
Postcode: 5616 | Netwerk: KPN | Belichter: Fiber Operator | Techniek: GPON
Update 10.54: De verstoring lijkt niet in alle gevallen verholpen te zijn. De leverancier is het aan het onderzoeken.
Update 11.01: De verstoring wordt nu ervaren in Bussum. Buiten Bussum zijn er op dit moment geen probleem meer bekend.
Update 11.15: Er lijkt opnieuw een verstoring in het netwerk van FiberCrew. Dit wordt onderzocht.
Update 11.35: De nieuwe verstoring is opgelost. Mocht jouw verbinding nog niet werken. Herstart de FRITZ!Box en/of ONT of maak opnieuw verbinding met jouw apparatuur.
Update 11.01: De verstoring wordt nu ervaren in Bussum. Buiten Bussum zijn er op dit moment geen probleem meer bekend.
Update 11.15: Er lijkt opnieuw een verstoring in het netwerk van FiberCrew. Dit wordt onderzocht.
Update 11.35: De nieuwe verstoring is opgelost. Mocht jouw verbinding nog niet werken. Herstart de FRITZ!Box en/of ONT of maak opnieuw verbinding met jouw apparatuur.
gezien dat niet iedereen Freedom in de gaten houd maar deze pagina blijkbaar wel 
Begintijd: zaterdag 27 juli 2024 01.00
Eindtijd: zaterdag 27 juli 2024 07.00
In de nacht van vrijdag 26 juli op zaterdag 27 juli worden er onderhoudswerkzaamheden uitgevoerd aan het netwerk E-Fiber/ODF door de belichter FiberOperator. In verband met het onderhoud kan er een korte onderbreking plaatsvinden op de internetverbindingen.
Dit betreft de regio: Geleen
Technici werken hard om het onderhoud zo kort mogelijk te laten duren. Het onderhoud start om 01.00. De verwachting is dat dit ongeveer 6 uur zal duren.
Begintijd: zaterdag 27 juli 2024 01.00
Eindtijd: zaterdag 27 juli 2024 07.00
In de nacht van vrijdag 26 juli op zaterdag 27 juli worden er onderhoudswerkzaamheden uitgevoerd aan het netwerk E-Fiber/ODF door de belichter FiberOperator. In verband met het onderhoud kan er een korte onderbreking plaatsvinden op de internetverbindingen.
Dit betreft de regio: Geleen
Technici werken hard om het onderhoud zo kort mogelijk te laten duren. Het onderhoud start om 01.00. De verwachting is dat dit ongeveer 6 uur zal duren.
Moet ik dit elke keer doen ?
zomaar eens een vraagje he
Begintijd: woensdag 31 juli 2024 00.00
Eindtijd: woensdag 31 juli 2024 07.00
In de nacht van dinsdag 30 juli op woensdag 31 juli worden er onderhoudswerkzaamheden uitgevoerd aan het netwerk Glasdraad door de belichter FiberOperator. In verband met het onderhoud kan er een korte onderbreking plaatsvinden op de internetverbindingen.
Dit betreft de regio's:
- Nieuw Scheemda
- Nieuwolda
- 't Waar
Technici werken hard om het onderhoud zo kort mogelijk te laten duren. Het onderhoud start om 00.00. De verwachting is dat dit ongeveer 7 uur zal duren.
zomaar eens een vraagje he
Begintijd: woensdag 31 juli 2024 00.00
Eindtijd: woensdag 31 juli 2024 07.00
In de nacht van dinsdag 30 juli op woensdag 31 juli worden er onderhoudswerkzaamheden uitgevoerd aan het netwerk Glasdraad door de belichter FiberOperator. In verband met het onderhoud kan er een korte onderbreking plaatsvinden op de internetverbindingen.
Dit betreft de regio's:
- Nieuw Scheemda
- Nieuwolda
- 't Waar
Technici werken hard om het onderhoud zo kort mogelijk te laten duren. Het onderhoud start om 00.00. De verwachting is dat dit ongeveer 7 uur zal duren.
Nee hoorMr-D. schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 13:38:
Moet ik dit elke keer doen ?
Support freedom is top!
Op mijn vakantieadres kreeg ik al meldingen dat mijn smart systeem deels uit de lucht was (heb 2 providers). Buurvrouw even gebeld en gevraagd of ze wilde kijken of de automaat uitgesprongen was. Dit was gelukkig niet het geval. Enkele dagen later thuis, om 10 uur gebeld, even wat zaken doorgelopen conclusie monteur wordt gebeld? Vraag wanneer komt ie? Geen idee is wel een spoedaanvraag. Een uur later wordt ik gebeld dat de monteur in de middag komt. Om 13.30 uur staat de monteur voor de deur. Zegt ie.. hij moet het weer doen.
Een of andere koekebakker monteur had onze aansluiting uitgeschakeld in de buurt kast.
Moraal van het verhaal. Snelle actie van freedom wordt zeer gewaardeerd ik had al eens een ervaring met een andere begint met een Z.. en eindigt op O.. gewoon 10 dagen lang geen tv - vaste lijn - internet noppes nada.. gelukkig goede beuren en daar op de wifi meegelift
I k denk dat support goed uitgeslapen aan het werk begint want ze beginnen te werken vanaf 10 uur
Op mijn vakantieadres kreeg ik al meldingen dat mijn smart systeem deels uit de lucht was (heb 2 providers). Buurvrouw even gebeld en gevraagd of ze wilde kijken of de automaat uitgesprongen was. Dit was gelukkig niet het geval. Enkele dagen later thuis, om 10 uur gebeld, even wat zaken doorgelopen conclusie monteur wordt gebeld? Vraag wanneer komt ie? Geen idee is wel een spoedaanvraag. Een uur later wordt ik gebeld dat de monteur in de middag komt. Om 13.30 uur staat de monteur voor de deur. Zegt ie.. hij moet het weer doen.
Een of andere koekebakker monteur had onze aansluiting uitgeschakeld in de buurt kast.
Moraal van het verhaal. Snelle actie van freedom wordt zeer gewaardeerd ik had al eens een ervaring met een andere begint met een Z.. en eindigt op O.. gewoon 10 dagen lang geen tv - vaste lijn - internet noppes nada.. gelukkig goede beuren en daar op de wifi meegelift
I k denk dat support goed uitgeslapen aan het werk begint want ze beginnen te werken vanaf 10 uur
[ Voor 15% gewijzigd door brownyster op 26-07-2024 22:38 ]
Ik krijg binnenkort een Freedom verbinding opgeleverd op een nieuw adres waar nog niet eerder glasvezel geleverd is. Modem wordt een FRITZ!Box 5530.
Er zit op dit moment een oude Genexis FTU met dummy kap (Reggefiber). Weet iemand of de stappen voor het aansluiten hetzelfde zijn als in deze handleiding? https://helpdesk.freedom....g-fritzbox-5530-glasvezel
Dus:
Er zit op dit moment een oude Genexis FTU met dummy kap (Reggefiber). Weet iemand of de stappen voor het aansluiten hetzelfde zijn als in deze handleiding? https://helpdesk.freedom....g-fritzbox-5530-glasvezel
Dus:
- Afdekplaat van Genesis FTU afhalen
- Koppelblokje op blauw aansluitpunt plaatsen
- Glasvezel patchkabel op koppelblok plaatsen en andere eind (groen) aansluiten op modem
- Afdekplaat terugplaatsen
Freedom is wat dat betreft een toppartij. Ik heb ze vorig jaar gebeld toen er geen licht meer op de glasvezel stond. Ik kreeg meteen de correcte persoon aan de lijn die het probleem correct doorescaleerde. Geen gehannes met reboots en rare debugging zoals bij de grote glasvezel concurrent.brownyster schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 22:35:
Support freedom is top!
("We ondersteunen geen Linux, daardoor zal uw internet niet correct werken. U kunt mij terugbellen wanneer u een gewone Windows computer heeft")

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89
Niet helemaal. Deze link kan je op weg helpen: https://community.freedom...u-door-sfp-module/2630/13M-ThijZ schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 14:30:
Ik krijg binnenkort een Freedom verbinding opgeleverd op een nieuw adres waar nog niet eerder glasvezel geleverd is. Modem wordt een FRITZ!Box 5530.
Dus:
- Glasvezel patchkabel op koppelblok plaatsen en andere eind (groen) aansluiten op modem
Do, or do not. There is no try. - Master Yoda
Als je onderstaande FTU bedoelt, dan zou je Freedom even moeten bellen en vertellen dat KPN/Reggefiber hier liever geen klanten zelf aan laat prutsen. De dummy kap is namelijk niet heel makkelijk te verwijderen voor een leek. En netjes terug afwerken al helemaal niet. En dat een monteur dit behoort te doen bij deze FTU types (en ja, ik heb dat topic ook gezien maar ik blijf er bij dat het geen DHZ werk behoort te zijn, ook al zijn we allemaal Tweakers).M-ThijZ schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 14:30:
Dus:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/i2eETFYFsRcTJyXLJCBedpnh.jpg?f=user_large)
[ Voor 4% gewijzigd door Barre73 op 02-08-2024 16:42 ]
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.
Dat is 'm inderdaad.Barre73 schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 16:40:
[...]
Als je onderstaande FTU bedoelt, dan zou je Freedom even moeten bellen en vertellen dat KPN/Reggefiber hier liever geen klanten zelf aan laat prutsen. De dummy kap is namelijk niet heel makkelijk te verwijderen voor een leek. En netjes terug afwerken al helemaal niet. En dat een monteur dit behoort te doen bij deze FTU types (en ja, ik heb dat topic ook gezien maar ik blijf er bij dat het geen DHZ werk behoort te zijn, ook al zijn we allemaal Tweakers).
[Afbeelding]
Ik kwam zojuist deze instructie nog tegen. Weliswaar voor plaatsen van NTU, maar ik krijg wel een idee hoe het binnenwerk er uit ziet.
Maar voor die € 25 ga ik geen risico lopen dat het straks niet functioneert. Wil alleen niet te lang zonder verbinding zitten terwijl de lijn wel actief is.
Ik had hetzelfde. Toen ik de bevestiging kreeg van mijn bestelling was het zoiets van.... Hmmm € 25,-- en het gaat werken, of € 0,-- en kans dat ik iets kapot maak.M-ThijZ schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 23:05:
[...]
Dat is 'm inderdaad.
Ik kwam zojuist deze instructie nog tegen. Weliswaar voor plaatsen van NTU, maar ik krijg wel een idee hoe het binnenwerk er uit ziet.
[YouTube: Aansluiten Glasvezelmodem Type 3b]
Maar voor die € 25 ga ik geen risico lopen dat het straks niet functioneert. Wil alleen niet te lang zonder verbinding zitten terwijl de lijn wel actief is.
Do, or do not. There is no try. - Master Yoda
Ik raad, ook ervaren gebruikers die alles al weten en kunnen, aan om het voor die €25 te laten installeren en zelf niet te rommelen met whatever glasvezel kastje. Zeker daar waar nog niet eerder licht was geschenen.M-ThijZ schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 14:30:
Dus:
Desnoods heb je in ruil een kwartier een leuk gesprek en wie weet van een eigenwaarde in zekerheid dat de doorgaans aardige monteur sws betere ingangen heeft om iets werkend te krijgen.
Go with the flow blocking your way and use AD for achieving results
Dat raad ik ook aan alleen kon ik zelf niet voor een monteur kiezen als ik niet ook een Fritzbox af nam. Heb het wel werkend gekregen maar toch gevraagd voor een monteur omdat ik die Genexis kap er niet fatsoenlijk op kon krijgen. Weet niet of je inmiddels wel monteur kan kiezen bij de bestelling maar als het kan altijd doen.PtrO schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 22:06:
[...]
Ik raad, ook ervaren gebruikers die alles al weten en kunnen, aan om het voor die €25 te laten installeren en zelf niet te rommelen met whatever glasvezel kastje. Zeker daar waar nog niet eerder licht was geschenen.
Desnoods heb je in ruil een kwartier een leuk gesprek en wie weet van een eigenwaarde in zekerheid dat de doorgaans aardige monteur sws betere ingangen heeft om iets werkend te krijgen.
[laat maar, intern probleem]
[ Voor 89% gewijzigd door babbelbox op 07-08-2024 01:24 ]
Bedankt voor de instructies, ik overweeg ook extra IP adressen af te nemen maar vroeg mij af of mijn huidige IP adres ongewijzigd blijft.The Zep Man schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 09:01:
Ik neem zelf een extra IPv4-subnet af bij Freedom. Niet echt goedkoop, maar de enige optie als particulier om meerdere IPv4-adressen te hebben. Ik gebruik dit met OPNsense. Hierbij een stukje over hoe je alle acht adressen van een extra /29 subnet kan gebruiken. Deze instructies werken waarschijnlijk ook voor pfSense, maar mogelijk heet het e.e.a. anders.
1.
Je ontvangt een mail van Freedom met als onderwerp "Bevestiging bestelling Freedom Subnet". Hier staan de acht IP-adressen in waar je gebruik van kan maken. Je mag de opmerking die bij ieder IP-adres staat negeren. Normaliter wordt het subnet als geheel gebruikt in een eigen netwerk met een FRITZ!Box, en zijn daarom het eerste (network) en laatste (broadcast) adres niet bruikbaar. In OPNsense kunnen deze adressen individueel geconfigureerd worden, waardoor ze alle acht bruikbaar zijn.
Bewaar deze mail! De adressen staan op het moment van schrijven niet in de Mijn Freedom-omgeving en ook niet op facturen. Als je de mail kwijt bent in een eigen mailbox, dan kan je nog kijken in je Freedom mailbox. Daar is die ook heen gestuurd. Als je ook daar de mail niet meer kan terugvinden, dan moet je contact opnemen met de helpdesk om de adressen opnieuw te verkrijgen.
2.
Herstart OPNsense of schakel de WAN-interface uit en in. Als je deze stap vergeet en je router heeft een hoge uptime, dan bestaat de kans dat het extra subnet nog niet is toegewezen aan je bestaande verbinding. Een nieuwe PPPoE-verbinding opzetten lost dit op, en bespaart je veel diagnosefrustratie.
3.
Ga in de beheeromgeving van OPNsense naar Interfaces -> Virtual IPs -> Settings. Voeg daar een nieuw IP adres toe.
• Mode: IP Alias
• Interface: WAN (of hoe jouw Freedom WAN interface ook heet)
• Network / Address: Het eerste extra IP-adres. Voeg aan het einde /32 toe, want het IP wordt gebruikt onafhankelijk van andere IP-adressen.
• Gateway (enkel zichtbaar als advanced mode is ingeschakeld): (leeg)
• Deny service binding: Aan, voor als je alles dat luistert op 0.0.0.0 niet ook wilt laten luisteren op dit IP-adres. Meestal wil je dit aan hebben om je extra IP-adressen zo flexibel mogelijk in te zetten.
• VHID group: (leeg)
• Description: Freedom extra IPv4 #1
Herhaal deze stap voor de overige zeven IP-adressen. Verhoog het getal in de description voor elk nieuw IP-adres om in andere delen van OPNsense ernaar te kunnen refereren.
4.
Je moet nu bepalen welke individuele verbindingen, adressen, netwerkdelen of gehele netwerken een ander IP-adres gaan gebruiken voor uitgaand verkeer. Een gastennetwerk kan je bijvoorbeeld via een ander publiek IP-adres naar buiten laten gaan. Voor servers voorkom je zo dat binnenkomende en uitgaande data andere verbindingen gebruiken. Let op dat je voor servers ook nog stap 5 moet volgen voor inkomende data.
Ga naar Firewall -> NAT -> Outbound. Verander Mode naar Hybrid (indien nog niet gedaan). Voeg een nieuwe regel toe. Voor het source deel vul je in waar vanuit jouw infrastructuur de regel betrekking op moet hebben (een enkel soort TCP/UDP verbinding, een IP-adres, een IP-range, ...). Met "Translation / target" bepaal je welke uitgaand IP-adres wordt gebruikt. Onderaan de lijst staan de extra IP-adressen die je in stap 3 hebt geconfigureerd.
5.
Voor servers moet je port forwardings (Firewall -> NAT -> Port Forward) aanmaken/aanpassen gebaseerd op welk IP-adres geluisterd moet worden voor binnenkomende verbindingen. Zorg ervoor dat dit voorbereid is in stap 4 voor uitgaande verbindingen. De waarde om te veranderen is Destination. "WAN address" (of welke naam je WAN-interface voor Freedom ook heeft daarin) betreft het standaard IPv4-adres van de verbinding. In dezelfde lijst vind je onderaan de extra IPv4-adressen die je hebt aangemaakt in stap 3.
Vergeet niet om eventuele bestaande publieke DNS-instellingen te herconfigureren gebaseerd op het nieuwe IP-adres.
Dat is alles wat nodig is om met extra IPv4-adressen aan de slag te gaan. Uiteraard kan je het nog een slag complexer maken, zoals bijvoorbeeld enkel binnenkomende verbindingen vanaf bepaalde publieke IP-adressen enkel toestaan op specifieke eigen IP-adressen, maar dat hoef ik hier niet te omschrijven. Als je deze stappen gevolgd hebt, dan weet je hoe je daarop verder kan voortbouwen.
Voorheen, bij XS4ALL wel eens gehad dat bijvoorbeeld het wijzigen van het abonnement van 500/500 naar 1000/1000 resulteerde in een nieuw IP adres en ik heb nu een heel fijn IP adres wat ik graag zo lang mogelijk behoud
Ja je huidige ip adres blijf je behouden. Je krijgt een extra range erbij.koenvds1 schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 15:35:
[...]
Bedankt voor de instructies, ik overweeg ook extra IP adressen af te nemen maar vroeg mij af of mijn huidige IP adres ongewijzigd blijft.
Voorheen, bij XS4ALL wel eens gehad dat bijvoorbeeld het wijzigen van het abonnement van 500/500 naar 1000/1000 resulteerde in een nieuw IP adres en ik heb nu een heel fijn IP adres wat ik graag zo lang mogelijk behoud
Ik ben aan het twijfelen om over te stappen van Odido naar Freedom. Wat zijn de de algemene indrukken van deze provider? Ik wil alleen internet, stabiel zonder gezeik.
Als je enkel een internetverbinding wilt zonder gezeur, dan kan je waarschijnlijk wat goedkopers krijgen dan Freedom. Freedom is ook afhankelijk van de gebruikte infraboer, waar je niet vanaf komt.Chavizz schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 16:07:
Ik ben aan het twijfelen om over te stappen van Odido naar Freedom. Wat zijn de de algemene indrukken van deze provider? Ik wil alleen internet, stabiel zonder gezeik.
Qua ISP heb ik nog geen downtime gehad bij Freedom in de jaren dat ik er zit.
Ik heb sinds juli 2020 een Freedom aansluiting (via KPN glasvezel) en ben zeer tevreden.Chavizz schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 16:07:
Wij werken regelmatig thuis en hebben een zoon die veel online games speelt, dus stabiliteit van Internet is voor ons belangrijk. Het aantal storingen is op een hand te tellen en als er iets was, was dat snel opgelost.
Kortom een tevreden gebruiker hier.
koenvds1 schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 15:35:
[...]
Bedankt voor de instructies, ik overweeg ook extra IP adressen af te nemen maar vroeg mij af of mijn huidige IP adres ongewijzigd blijft.
Maar voor de zekerheid kan je deze vraag natuurlijk het beste aan Freedom zelf vragen dan speculeren.Een subnet naast je vaste IPv4
Je subnet komt naast je vaste IPv4 adres te staan, dat je bij je internetabonnement van ons hebt ontvangen.
Je hebt bij Freedom een vast ip, dus die veranderd niet tenzij je weg gaat bij Freedom.don spike schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 17:00:
[...]
[...]
Maar voor de zekerheid kan je deze vraag natuurlijk het beste aan Freedom zelf vragen dan speculeren.
Ik had begrepen dat je meestal wel een ander vast IP krijgt bij een tech-change, bijvoorbeeld wisselt van netwerk of belichter. Al kan ik me voorstellen dat een (vast) subnet dan juist wél hetzelfde blijft?
Dat zijn situaties die heel sporadisch voorkomen.jorikc schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 19:47:
Ik had begrepen dat je meestal wel een ander vast IP krijgt bij een tech-change, bijvoorbeeld wisselt van netwerk of belichter. Al kan ik me voorstellen dat een (vast) subnet dan juist wél hetzelfde blijft?
Al moet de kpn hier ook nog de techniek aanpassen, maar ik denk dat ze daar geen haast mee hebben.
Mijn ip adres is in elk geval niet aangepast toen ik een subnet erbij kreeg.
[ Voor 7% gewijzigd door DutchKel op 09-08-2024 19:51 ]
Vrijwel alle providers leveren gelijke diensten. Bij Freedom krijg je, in mijn ogen, net dat beetje meer. Een vast IPv4 en IPv6 adres is voor genoeg om bij Freedom te blijven.Chavizz schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 16:07:
Zucht...
En de helpdesk is superrrSgtElPotato schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 02:31:
[...]
Vrijwel alle providers leveren gelijke diensten. Bij Freedom krijg je, in mijn ogen, net dat beetje meer. Een vast IPv4 en IPv6 adres is voor genoeg om bij Freedom te blijven.
Het is geen IPv6 adres, maar netwerk dat je krijgt. Daar past het huidige IPv4 netwerk vele keren in (zo’n 65.536 keer als ik het goed heb).SgtElPotato schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 02:31:
[...]
Vrijwel alle providers leveren gelijke diensten. Bij Freedom krijg je, in mijn ogen, net dat beetje meer. Een vast IPv4 en IPv6 adres is voor genoeg om bij Freedom te blijven.
Je krijgt een /48 netwerk. Je hebt dus 80 bit aan ruimte, want een IPv6-adres is 128 bit. IPv4 gebruikt 32 bit. Met de overige 48 bit kan je 281.474.976.710.655 volledige IPv4-netwerken toewijzen. Dat lijkt mij voldoende.mcmd schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 20:36:
[...]
Het is geen IPv6 adres, maar netwerk dat je krijgt. Daar past het huidige IPv4 netwerk vele keren in (zo’n 65.536 keer als ik het goed heb).
In de praktijk zal het aantal adressen een stuk minder zijn omdat je bepaalde zaken die IPv6 makkelijk maken niet zomaar wilt opofferen. Voor die zaken is het van belang dat ieder IPv6-netwerk een adresruimte van /64 heeft.
[ Voor 28% gewijzigd door The Zep Man op 13-08-2024 09:12 ]