[Freedom] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 7 ... 79 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnigmA-X
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-06 17:17
ANdrode schreef op maandag 13 april 2020 @ 14:01:
[...]

Hier zit wel echt performance verschil in. XS4ALL heeft andere routering (en peering) dan KPN.
Ik heb eens even in een/de peeringdb zitten snuffelen, maar dan zie je al snel door de bomen het bos niet meer. Vooral met KPN die allerlei verschillende organisaties heeft waarvan niet zo 1-2-3 duidelijk is wat nu precies wat doet.

Is er een manier om op een vlotte manier inzicht te krijgen hoe het zit met routering/peering terwijl je zelf niet aangesloten bent op een bewust netwerk? Zoiets als een lookingglass waarmee je een goede vergelijking kan maken, in plaats van alleen een traceroute naar 1 target of een ping naar 1 target?

Ik heb ook al bij RIPE gekeken, met name omdat ik zelf ook een Atlas heb staan, maar ook daar is het maar heel beperkt qua inzicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:06

Pazo

Mroaw?

Ik heb de knoop doorgehakt en besloten om in ieder geval het eerste jaar niet voor Freedom te gaan. In mijn situatie zou Freedom bijna €600 euro duurder zijn op jaarbasis, en dan is de TV nog niet eens meegenomen.
Omdat mijn abbo / kortingsperiode af liep, heb ik besloten XS4All op te zeggen en nu naar T-Mobile te gaan.

Misschien over een jaartje maar weer eens kijken bij Freedom, als de eerste aansluitingen gerealiseerd zijn en de boel een beetje draait daar, wat de tarieven en mogelijkheden dan zijn. Eigenlijk om dezelfde redenen als @EnigmA-X aangeeft een paar berichten hierboven.

Grote Enphase topicIQ Gateway lokaal uitlezenPVOutput
10690Wp op O/W (Barneveld) • Panasonic Aquarea K-serie (7kW) WP • Gasloos per 1-11-2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hp-got
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17-01-2021

hp-got

Moi

Freedom reageert op de uitspraak van het College van Beroep van het Bedrijfsleven over het openstellen van netwerken: klik

Als data het nieuwe goud is dan is je telefoon een goudmijn. | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochem Knoops
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-04 10:45
Er staat weer een nieuwsbrief online

https://www.freedom.nl/nieuws/freedom-nieuwsbrief-6

[ Voor 5% gewijzigd door Jochem Knoops op 22-04-2020 14:49 . Reden: Had geen plaatje moeten zijn ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje040
  • Registratie: Februari 2005
  • Nu online
En nog steeds geen postcode-check. Freedom begint me tegen te vallen helaas...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21-05 22:42
EnigmA-X schreef op woensdag 15 april 2020 @ 15:13:
[...]

Ik heb eens even in een/de peeringdb zitten snuffelen, maar dan zie je al snel door de bomen het bos niet meer. Vooral met KPN die allerlei verschillende organisaties heeft waarvan niet zo 1-2-3 duidelijk is wat nu precies wat doet.

Is er een manier om op een vlotte manier inzicht te krijgen hoe het zit met routering/peering terwijl je zelf niet aangesloten bent op een bewust netwerk? Zoiets als een lookingglass waarmee je een goede vergelijking kan maken, in plaats van alleen een traceroute naar 1 target of een ping naar 1 target?

Ik heb ook al bij RIPE gekeken, met name omdat ik zelf ook een Atlas heb staan, maar ook daar is het maar heel beperkt qua inzicht.
Een atlas of een probe ? ;)

Middels BGPlay van RIPE kun je veel zien omtrent een AS, je kunt ook kijken naar wijzigingen in een bepaald tijdbestek; https://stat.ripe.net/special/bgplay

KPN heeft inderdaad verschillende netwerken, het scheelt dat KPN international is verkocht :)

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:54

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Edje040 schreef op woensdag 22 april 2020 @ 14:53:
[...]

En nog steeds geen postcode-check. Freedom begint me tegen te vallen helaas...
Ja, schandalig dat ze niet extra hard doorwerken tijdens deze coronacrisis!

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
EnigmA-X schreef op woensdag 15 april 2020 @ 15:13:
[...]
En dan kan de route ook nog per IP-range wisselen :/.
Lookingglass is erg handig (daarin zie je soms ook BGP communities waarmee netwerken bijvoorbeeld filteren op welke locatie ze routes uitwisselen). Er is geen makkelijke aanpak.

Wat voor mij werkt (en dat is een vervelend antwoord) is een traceroute vanaf meerdere probes wereldwijd naar een atlas probe of anchor in het netwerk waarvan je wilt weten hoe de routering is. Daarna kan je kijken hoe die traceroutes verliepen.

Je kan ook vanaf één probe traceroutes naar veel locaties proberen. Helaas een arbeidsintensief proces --- maar ik weet geen simpelere aanpak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnigmA-X
I stand corrected, probe natuurlijk :)
ChaserBoZ_ schreef op woensdag 22 april 2020 @ 15:07:
Middels BGPlay van RIPE kun je veel zien omtrent een AS, je kunt ook kijken naar wijzigingen in een bepaald tijdbestek; https://stat.ripe.net/special/bgplay

KPN heeft inderdaad verschillende netwerken, het scheelt dat KPN international is verkocht :)
Thanks, dat ga ik eens onderzoeken.
ANdrode schreef op woensdag 22 april 2020 @ 17:10:
Je kan ook vanaf één probe traceroutes naar veel locaties proberen. Helaas een arbeidsintensief proces --- maar ik weet geen simpelere aanpak.
Dit is nog wel een idee, heb nog wel genoeg credits denk ik :+

Overigens verwacht ik nog steeds niet echt een supergroot verschil. Wellicht dat het een paar ms scheelt, de vraag is of je (lees: ik) dat echt "merk(t)"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
EnigmA-X schreef op woensdag 22 april 2020 @ 20:00:
[...]

I stand corrected, probe natuurlijk :)

[...]

Thanks, dat ga ik eens onderzoeken.

[...]

Dit is nog wel een idee, heb nog wel genoeg credits denk ik :+

Overigens verwacht ik nog steeds niet echt een supergroot verschil. Wellicht dat het een paar ms scheelt, de vraag is of je (lees: ik) dat echt "merk(t)"
Als er een werkend pad is, kan de latency een dingetje zijn, maar ook de stabiliteit van de route. Als een bgp sessie ergens in het pad steeds up/down gaat, wordt je pad steeds anders. Ook bij congestie bv kan het ene pad veel beter worden dan een ander.

Het kan dan leuk zijn smokeping te draaien, en zie je noemenswaardige verschillen in latency, om dan eens met BGPlay te kijken of er iets is veranderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnigmA-X
ChaserBoZ_ schreef op woensdag 22 april 2020 @ 20:07:
[...]
Het kan dan leuk zijn smokeping te draaien, en zie je noemenswaardige verschillen in latency, om dan eens met BGPlay te kijken of er iets is veranderd
Op smokeping was ik al aan het anticiperen, dus maar eens een docker containertje gepulled.

Daar word ik op het moment even niet zo heel blij van, want ik zie over de laatste 30 uur ongeveer 0.7% packetloss naar Googles 8.8.8.8. Hetzelfde zie ik voor cloudflare dns, opendns, facebook, youtube, telefonica, cern-ix.... ;(

Ik vraag me nu natuurlijk heel hard af of dit bij mij zit, tussenliggend, of bij xs4all (waar ik nu nog bij zit).

Misschien is er hier ook nog een verdwaalde xs4all'er met een draaiende smokeping?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
EnigmA-X schreef op woensdag 22 april 2020 @ 20:15:
[...]

Op smokeping was ik al aan het anticiperen, dus maar eens een docker containertje gepulled.

Daar word ik op het moment even niet zo heel blij van, want ik zie over de laatste 30 uur ongeveer 0.7% packetloss naar Googles 8.8.8.8. Hetzelfde zie ik voor cloudflare dns, opendns, facebook, youtube, telefonica, cern-ix.... ;(

Ik vraag me nu natuurlijk heel hard af of dit bij mij zit, tussenliggend, of bij xs4all (waar ik nu nog bij zit).

Misschien is er hier ook nog een verdwaalde xs4all'er met een draaiende smokeping?
Stap voor stap invullen dan :)

Doe eens een traceroute naar 8.8.8.8 en vul de eerste +/- 5 op adressen eens in in smokeping, dus starten met je eigen router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnigmA-X
ChaserBoZ_ schreef op woensdag 22 april 2020 @ 20:20:
[...]

Stap voor stap invullen dan :)

Doe eens een traceroute naar 8.8.8.8 en vul de eerste +/- 5 op adressen eens in in smokeping, dus starten met je eigen router.
Heb zojuist maar een paar local targets ingesteld. Eerst eens kijken of het intern wel lekker loopt. Anders idd maar eens het pad doorspitten (en een mtr aanzetten kan dan ook geen kwaad I guess).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
EnigmA-X schreef op woensdag 22 april 2020 @ 20:26:
[...]

Heb zojuist maar een paar local targets ingesteld. Eerst eens kijken of het intern wel lekker loopt. Anders idd maar eens het pad doorspitten (en een mtr aanzetten kan dan ook geen kwaad I guess).
Over één pad zegt een MTR veel als je het vanaf twee kanten kan doen. Een traceroute naar een anycast IP adres (zoals 8.8.8.8) zegt minder.

Je kan dit dus het beste testen als je een andere machine (bijvoorbeeld een VPS) hebt waarbij je de packetloss ook ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnigmA-X
Probleem van mijn packetloss blijkt lokaal. Smokeping vanaf router port is probleemloos. Kan het ook bidirectioneel reproduceren, kabeltje tussen LAN en router lijkt de boosdoener. Dus mooie nieuwe kabeltjes besteld...

Anyway, we drijven af, dus laten we het weer over Freedom hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mount
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06:51
cat_byte schreef op woensdag 27 november 2019 @ 11:09:
De samenwerking met Voys lag al een tijdje in de pipeline als ik kijk naar de datum op de help-pagina, aangemaakt op 16 april. Zelf heb ik geen interesse in VoIP, maar wie weet is dit interessant voor wie wel VoIP wenst. Nog meer info : https://www.voys.be/hulp/freedom/

En de inlogpagina is er ook.
Lijkt erop dat je er niet heel erg naast zat ;)

https://voip-wiki.freedom.nl/index.php/Hoofdpagina komt wel heel erg overheen met https://help.voys.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@Mount Kijk eens naar de DNS voor die twee hosts ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• voorstad
  • Laatst online: 08:15
Dat Freedom telefonie van Voys afnam was al bekend. Zouden er ook al wiki pagina's voor Intternet en televisie zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slijkie
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13:55
Net maar eens lid geworden... zit nu op mijn locatie aan KPN glas vast, nog wel op 500/500 glas van T-Mobile (WBA KPN) maar als ik maar ook iets wijzig zal ik dus terugvallen op 100/100. Maargoed.

Zal dus denk ik helaas 1000/1000 via KPN wba moeten gaan afnemen via Freedom, hopelijk veranderd dit in de toekomst. Als T-Mobile wel hier hun eigen POP’s hangt en dan dus 1000/1000 voor 25 euries kan krijgen zal het wel een flink twijvel geval worden. Maargoed, we zullen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hydex
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-06 20:38
Ook net lid geworden van freedom. Ik hoop dat ze snel beginnen met uitrollen.
Zit nu nog bij xs4all. Heb gewacht op uitrol e-fiber glasvezel, helaas niet genoeg aanmeldingen en kpn gaat nu zelf glas aanleggen.

Belangrijk voor freemdom is wel verwachtingen management scheppen. Neem je klanten mee in je roadmap. Wees open over waar je mee bezig bent en waar de afhankelijkheden nog liggen. Nu nog iets wat te ontransparant imho.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacques1971
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-06 13:27

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fmrama
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 07-06 21:54
En weer ‘glasvezel regionaal beschikbaar’. Wat en waar is regionaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ybox
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 03-03 16:30
Ik schrik best wel van de prijzen van het internet dat ze aanbieden... :|
59 euro voor 100/100 glasvezel is best wel prijzig, duurder dan xs4all zelfs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daansan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:50
de tarieven lijken weer iets verlaagd (in ieder geval voor kpn 500mb) vergeleken met voorheen, of zou dat alleen voor de eerste 128 gelden?

I love it when a plan comes together!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacques1971
Als je een jaar contract neemt, heb je 1 maand korting. In het geval van 500/500 kom je op het zelfde als XS4ALL 500/500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ybox
  • Laatst online: 03-03 16:30
jacques1971 schreef op donderdag 30 april 2020 @ 14:41:
Als je een jaar contract neemt, heb je 1 maand korting. In het geval van 500/500 kom je op het zelfde als XS4ALL 500/500
Waar staat dat je 1 maand korting krijgt bij jaar abonnement ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

daansan schreef op donderdag 30 april 2020 @ 14:40:
de tarieven lijken weer iets verlaagd (in ieder geval voor kpn 500mb) vergeleken met voorheen, of zou dat alleen voor de eerste 128 gelden?
Ten opzichte van de tarieven uit nieuwsbrief 3:

200 Mbit/s: € 67/mnd (verhoogd van € 65/mnd)
500 Mbit/s: € 74/mnd (verlaagd van € 79/mnd)
1000 Mbit/s (landelijk): € 84/mnd (nieuw)
Toeslag DSL pair bonding: € 10/mnd (verlaagd van € 12/mnd)

De andere tarieven zijn gelijk gebleven.
Ybox schreef op donderdag 30 april 2020 @ 14:47:
[...]

Waar staat dat je 1 maand korting krijgt bij jaar abonnement ?
Uit het nieuwsitem: "Alle abonnementen zijn jaarcontract en daarna maandelijks opzegbaar. Klanten die het jaarabonnement vooruitbetalen, krijgen 1 maand korting."

[ Voor 6% gewijzigd door Zr40 op 30-04-2020 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hatman
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07-06 13:53
Als je een jaar vooruit betaald heb je 1 maand korting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacques1971
letterlijk op de site;

Eur 49,- pmnd 1 Gbit/s glasvezel; regionaal beschikbaar
Eur 59,- pmnd 100 Mbit/s glasvezel; landelijk beschikbaar via KPN-netwerk
Eur 67,- pmnd 200 Mbit/s glasvezel; landelijk beschikbaar via KPN-netwerk
Eur 74,- pmnd 500 Mbit/s glasvezel; landelijk beschikbaar via KPN-netwerk
Eur 84,- pmnd 1 Gbit/s glasvezel; landelijk beschikbaar via KPN-netwerk
Eur 47,- pmnd DSL; landelijk beschikbaar via KPN-netwerk
Eur 10, pmnd toeslag voor bestaande DSL pairbonding; landelijk beschikbaar via KPN-netwerk
Alle abonnementen zijn jaarcontract en daarna maandelijks opzegbaar. Klanten die het jaarabonnement vooruitbetalen, krijgen 1 maand korting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:54

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

jacques1971 schreef op donderdag 30 april 2020 @ 14:41:
Behalve dan dat xs4all ook een korting geeft ;)

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnigmA-X
.oisyn schreef op donderdag 30 april 2020 @ 15:07:
[...]

Behalve dan dat xs4all ook een korting geeft ;)
...en dat je bij XS4ALL/KPN/T-mobile voordeel haalt als je ook zelf een telefonie abonnement moet betalen.

Een 500Mbit glasvezel verbinding, met een 10GB smartphone abo van KPN is bij XS4ALL behoorlijk veel goedkoper dan dat je hetzelfde bij Freedom regelt.

Zie ook: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/62071388

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Frietzegger
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Blijf het vreemd vinden dat het hier constant over de prijs gaat. Freedom is geen budget provider, heeft ook de intentie niet om dat te zijn en zal het ook nooit worden.

Vergelijken met XS4ALL is ook vrij zinloos want de hele reden dat Freedom bestaat is omdat XS4ALL in alles behalve naam dood is.

Natuurlijk moet het voor zoveel mogelijk mensen te betalen zijn. Maar als je de meerwaarde van Freedom niet ziet en je het niet waard vindt of het past niet binnen je budget moet je het niet doen. Maar hou alsjeblieft op met alleen maar melden dat Freedom duurder is dan T-mobile / KPN.

[ Voor 1% gewijzigd door Frietzegger op 01-05-2020 12:06 . Reden: lelijke typos ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:03
fmrama schreef op donderdag 30 april 2020 @ 14:33:
En weer ‘glasvezel regionaal beschikbaar’. Wat en waar is regionaal?
Dat zal blijken uit de postcodechecker als deze er is. Wel is inmiddels al langzaam duidelijk dat dit via Tweak (Cambrium) wordt ingekocht. In ieder geval op netwerken die niet van KPN/Reggefiber zijn (lokale initiatieven en E-Fiber).
Wellicht ook daar waar Tweak eigen apparatuur heeft in PoPs van KPN/Reggefiber. Daar zijn ze operator en houdt niets ze tegen om ook wholedale te leveren aan Freedom. Maar dat is nog niet duidelijk op dit moment.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:09
Frietzegger schreef op donderdag 30 april 2020 @ 21:16:
Blijf het vreemd vinden dat het hier constant over de prijs gaat. Freedom is geen budget provider, heeft ook de intentie niet om dat te zijn en zal het ook nooit worden.

Vergelijken met xs4all is ook vrij zinloos want de hele reden dat Freedom bestaat is omdat XS4ALL in alles behalve naam dood is.

Natuurlijk moet het voor zoveel mogelijk mensen te betalen zijn. Maar als je de meerwaarde van Freedom niet ziet en je het niet waard vind of het past niet binnen je budget moet je het niet doen maar hoe alsjeblieft op met alleen maar melden dat Freedom duurder is dan T-mobile / KPN.
Daarom staan de topics van XS4ALL ook altijd vol met posts over ontvangen korting. Maar nee, het gaat niet om de prijs :S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edje040
  • Nu online

Vergelijken met xs4all is ook vrij zinloos want de hele reden dat Freedom bestaat is omdat XS4ALL in alles behalve naam dood is.

Natuurlijk moet het voor zoveel mogelijk mensen te betalen zijn. Maar als je de meerwaarde van Freedom niet ziet en je het niet waard vind of het past niet binnen je budget moet je het niet doen maar hoe alsjeblieft op met alleen maar melden dat Freedom duurder is dan T-mobile / KPN.
Deels heb je wel gelijk. Ik denk dat een groot gedeelte van de XS4ALL-klanten er zitten vanwege de router, de betere (en vriendelijke) klantenservice en gevoel. Daar hebben ze iets meer voor over maar als die klanten veel meer moeten gaan betalen voor de Freedom-idealen dan haken ze af. En misschien is dat ook prima. Elke provider heeft zijn doelgroep. De een voor de prijs en de ander voor een vast ip-adres en/of privacy etc. Freedom is voor een redelijk selecte groep klanten en zal nooit marktleider worden. Een vergelijking met XS4ALL vind ik dan ook maar deels terecht. Voor de hard-core XS-klanten ja, voor een groot gedeelte zeker niet. Ik hang er een beetje tussenin. Ik gun het Freedom van harte en wellicht stap ik nog wel een keer over (ik ben founding member) maar ik kijk het eerst even aan. Tot op heden ben ik super tevreden over XS4ALL: zero downtime, uitstekende iTV en nagenoeg dezelfde prijs als KPN. Maar hierin zit ook gevoel..vandaar dat ik bij XS4ALL blijf en niet overstap naar KPN ook al is dat op diverse vlakken hetzelfde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
Freedom bied meerwaarde tegen een meerprijs. Het prijsniveau ligt dan inderdaad automatisch wat hoger. Maar dat laat natuurlijk onverlet dat er verschil van mening kan en mag zijn over hoe die meerwaarde wordt ingevuld en welke meerprijs daar tegenover staat.

Een discussie daarover vind ik niet dus niet zo gek. Misschien is het ook wel een hele belanrijke discussie. Freedom is gestart met een aantal must-have's, maar het is niet alsof er een compleet draaiboek naar een succesvolle ISP klaarligt. Ik kan niet namens Freedom spreken, maar ik vermoed dat input best welkom is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 07-06 21:54
Het gaat idd niet om de prijs. Maar helaas hier geen mogelijkheid voor glasvezel via freedom. De prijs is ca 20 % hoger excl bellen. Voor hetzelfde. Ik denk niet dan freedom ineens de kpn kabel gaat opgraven of aansluiten op de straatkast. Ik blijf dan maar voorlopig zitten waar ik zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimjoosten
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:01
Het vermoeden is nu officieel bevestigd: Freedom werkt samen met Cambrium.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Geen goedkope 1gbit bij mij dan (bij tweak in ieder geval niet). Dat is jammer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theetjuh
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:27
Hier als het goed is wel, althans als ik zoek naar de postcode van buren die hier al wat langer een huis hebben staan (nieuwbouw).
Het is allemaal nog in aanbouw, de gehele gemeente krijgt glasvezel, maar heeft vertraging opgelopen door corona.

Op het moment nog even genieten van 200/200 van XS4ALL, tegen de tijd dat 1Gbit hier werkzaam is, ga ik zo snel mogelijk over :)

[ Voor 18% gewijzigd door Theetjuh op 01-05-2020 13:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• slijkie
Zo, aangemeld, hopelijk in de 128 eerste. Ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
Jelte schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 12:59:
Geen goedkope 1gbit bij mij dan (bij tweak in ieder geval niet). Dat is jammer...
Beetje jammer dat Freedom zelf geen postcode-check online zet. Er staat nu weliswaar een formulier online, maar daarmee weet je nog steeds niet waar je aan toe bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• don spike
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07-06 10:21
Geprobeerd aan te melden, maar nadat ik 10+ pogingen moest doen om de beveiligingscode juist in te voeren kreeg ik de melding; Bèta-test is vol... Jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slijkie
don spike schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 13:06:
Geprobeerd aan te melden, maar nadat ik 10+ pogingen moest doen om de beveiligingscode juist in te voeren kreeg ik de melding; Bèta-test is vol... Jammer.
Ik kreeg wel een groene balk 'aanmelding voltooid', maar nog geen emailtje met bevestiging zoals gemeld werd. dus ben benieuwd. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje040
  • Nu online
NielsFL schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 13:05:
[...]

Beetje jammer dat Freedom zelf geen postcode-check online zet. Er staat nu weliswaar een formulier online, maar daarmee weet je nog steeds niet waar je aan toe bent.
Hier ook geen Tweak 1gbit dus helaas nog maar even aankijken want voorlopig vind ik het te veel geld. Ik blijf het inderdaad jammer vinden dat ze geen postcode-check op hun site zetten. Nu moet ik naar de site van Tweak om dat te controleren. Eigenlijk best vreemd en toch wel teleurstellend (mijn persoonlijke mening).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• don spike
slijkie schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 13:07:
[...]

Ik kreeg wel een groene balk 'aanmelding voltooid', maar nog geen emailtje met bevestiging zoals gemeld werd. dus ben benieuwd. :+
Ik had net voor 13h telkens de pagina vernieuwd, toen kwam het formulier tevoorschijn, deze (auto fill) ingevuld, maar kwam eerst niet door de beveiligingscode heen :-(. Daarna melding Bèta-test is vol :/, geen groene balk of zo. Zou het wel jammer vinden als ik niet eens in de kaartenbak zit. Volgende keer beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slijkie
don spike schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 13:11:
[...]

Ik had net voor 13h telkens de pagina vernieuwd, toen kwam het formulier tevoorschijn, deze (auto fill) ingevuld, maar kwam eerst niet door de beveiligingscode heen :-(. Daarna melding Bèta-test is vol :/, geen groene balk of zo. Zou het wel jammer vinden als ik niet eens in de kaartenbak zit. Volgende keer beter.
Balen, misschien is die toch door, als er een paar afvallen.

Heb zojuist om 13:18 een bevestigingsmail ontvangen. Gaan ze m’n postcode & huisnummer checken en kijken of ik Founding Member ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esky
  • Laatst online: 06-06 15:53
In slechts 2 minuten heeft de eerste groep van 128 Founding Members zich aangemeld voor een internetverbinding bij Freedom Internet. De testgroep is vol.
(link)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EnigmA-X
Dat het met regelmaat over de prijs gaat vind ik helemaal niet vreemd.

Er zijn meer dan een paar posts te vinden in dit draadje waarin gesteld wordt dat Freedom net zo duur is, of in sommige gevallen zelfs goedkoper. Als je dat verder uitdiept (zoals ik dat gedaan heb) zie je dat die stelling in lang niet alle gevallen klopt.

Het gaat daarbij niet om of Freedom duur of goedkoop is (in vergelijk met andere ISP's), maar de onjuistheden die in andere posts lijken te ontstaan. Ik zie dat meer als het aanbrengen van een stukje nuance in de discussie.

Verder is Freedom (vooralsnog) uniek in zijn soort. De mogelijkheden om zich te profileren zijn eindeloos, maar de centjes in ieders portemonnee zijn dat over het algemeen niet. Ik denk dat iedereen in dit topic deze dienst wel wil gebruiken, maar niet iedereen het kan betalen. Dat daarover wordt geschreven lijkt mij eerlijk gezegd iets van alledag, net zoals dat gebeurt bij vakanties, auto's en wat eigenlijk niet. Er is altijd iets mooiers (en duurders).

Daarnaast staat in het corporate charter van Freedom het volgende:
Open access

We maken ons hard voor reeële, transparante, cost-based tarieven voor de toegang op de infrastructuur van koper, glas, kabel en mobiel. De Nederlandse tarieven zijn veel te hoog als gevolg van gebrek aan concurrentie op de telecommarkt.
Dit kan je op verschillende manieren lezen en uiteraard afvragen wat reëel is voor Freedom (klein als ze zijn).
Vergelijken met XS4ALL is ook vrij zinloos want de hele reden dat Freedom bestaat is omdat XS4ALL in alles behalve naam dood is.
Dat lijkt me niet helemaal juist. Er is nog steeds prima ipv6, de virusscanner en het gegarandeerd vaste ip bij XS4ALL. Dat "het leven" in de zin van vechten voor privacy eruit is, dat ben ik grotendeels met je eens want daar zie ik de laatste periode ook weinig (lees: niets) meer van.
Natuurlijk moet het voor zoveel mogelijk mensen te betalen zijn. Maar als je de meerwaarde van Freedom niet ziet en je het niet waard vindt of het past niet binnen je budget moet je het niet doen. Maar hou alsjeblieft op met alleen maar melden dat Freedom duurder is dan T-mobile / KPN.
Het lijkt me heel gezond dat er gediscussieerd wordt over onderwerpen die mensen bezighoudt. Wat dat betreft vind ik het juist heel interessant om een inkijkje te hebben in het feit dat er veel mensen veel waarde hechten aan privacy, maar daar wellicht niet voor willen betalen via een internetverbinding.

Ook hier kan je in eerdere posts nuance terugvinden in de vorm dat er mensen zijn (zoals ik) die liever netto doneren aan Freedom, zonder dat daar een (relatief dure) internetverbinding aan te pas komt. Daar houdt Freedom waarschijnlijk netto meer aan over.

Kortom: nuance is het terugkerende woord, denk ik. Jouw vraag om hiermee op te houden is ongeveer de vraag om te stoppen met Nederlander te zijn denk ik. Gaat niet gebeuren gok ik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tubejack
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 18-05 06:13
Ik ben benieuwd naar de 1e gebruikers ervaringen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Hoezeer ik het ook bewonder dat de mensen bij Freedom hun best doen om een alternatieve ISP te gaan worden, blijf ik afwachtend.

Het zal nog niet meevallen om in deze competatieve markt vaste voet aan de grond te krijgen EN te blijven!
En natuurlijk is Xs4all al lang niet meer wat het ooit was.
Maar qua prijs/prestatieverhouding vind ik het nog steeds één van de minst slechtste ISP's in Nederland. :Y

Voor rond de 7 tientjes per maand heb ik een prima compleet pakket:
ehtweak in "[XS4all Glasvezel] Ervaringen en Discussie"
Wat al jaren betrouwbaar functioneert en zojuist weer gecontinueerd is en voorzien van de nieuwste STB's. :)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slijkie
Voor mij maakt het mij echt geen drol uit wat het kost (so to speak) heb regelmatig in het buitenland gezeten waar kosten vele malen hoger waren voor minder. Dus hier valt het allemaal wel mee. TV en Telefonie gebruik ik toch al niet. Dus vandaar aangemeld.

Hun idee erachter trekt mij meer aan, en zal misschien ook tijdelijk Ziggo Zakelijk (maandelijks opzegbaar) ernaast nemen indien ik in de eerste 128 zit. Puur voor redundancy redenen. Mocht het toch uitvallen. Kunnen ze lekker testen en de boel perfectioneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop99
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07-06 12:58
tubejack schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 14:28:
Ik ben benieuwd naar de 1e gebruikers ervaringen :)
Aangezien ze meeliften op Tweak ga ik ervan uit dat e.a. wel ok is technisch gezien. Ik denk dat de vraag meer is of ze organisatorisch e.a. op de rails houden, maar dat hebben ze afgedekt met rustig opschalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:03
Weer niet zo fijn voor de TV dienst als deze straks ook gaat draaien:

https://www.totaaltv.nl/n...e-discovery-en-eurosport/

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• don spike
Barre73 schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 19:01:

Maar er is ook goed nieuws;
M7 Group kondigt aan klanten direct een vervangend aanbod aan. Zo worden de zenders BBC One, BBC Two, BBC First en BBC Entertainment aan het zenderaanbod toegevoegd. Ook worden enkele andere zenderwijzigingen doorgevoerd. De BBC-zenders worden aan het OTT- en IPTV-platform van Canal Digitaal toegevoegd.

Uit jouw eigen bron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tubejack
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 18-05 06:13
joop99 schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 18:12:
[...] Aangezien ze meeliften op Tweak ga ik ervan uit dat e.a. wel ok is technisch gezien. Ik denk dat de vraag meer is of ze organisatorisch e.a. op de rails houden, maar dat hebben ze afgedekt met rustig opschalen.
Hier is alleen koper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:07
slijkie schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 13:05:
Zo, aangemeld, hopelijk in de 128 eerste. Ben benieuwd.
Schud hand! :) ik was er ook op tijd bij, ben benieuwd of ik bij de 128 zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TexMex
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Barre73 schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 19:01:

Bij KPN is er vorig jaar natuurlijk een vergelijkbare situatie geweest: https://www.totaaltv.nl/n...t-zenders-fox-uit-aanbod/.

De zenders van FOX Benelux zouden verdwijnen en KPN communiceerde dat ook officieel naar de klant. Veel ontevreden klanten stapten op, maar vlak voor de deadline kwam er toch nog een overeenkomst. De zenders bleven te zien bij KPN. Het lijkt me niet uitgesloten dat ook M7 uiteindelijk toch nog een deal weet te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurry
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 05-06 09:17
overhyped schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 20:44:
[...]

Schud hand! :) ik was er ook op tijd bij, ben benieuwd of ik bij de 128 zit.
Hoofd knik :) Hier ook op tijd erbij en om 13:43 kreeg ik de bevestiging van aanmelding voor de bèta-test via de mail.

Uit de nieuwsbrief 07
Consumenten die zich voor de test aanmelden, zullen hun ervaringen bijhouden en met Freedom delen.
Ik ben overigens benieuwd hoe de ervaringen uitgewisseld gaan worden. Hopelijk op een vergelijkbare manier als bij XS4ALL in de nieuwsgroep xs4all.general introducties of upgrades van specifieke diensten met medewerkers en klanten besproken worden.

[ Voor 38% gewijzigd door jurry op 02-05-2020 08:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:36
TexMex schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 21:01:
[...]

Bij KPN is er vorig jaar natuurlijk een vergelijkbare situatie geweest: https://www.totaaltv.nl/n...t-zenders-fox-uit-aanbod/.

De zenders van FOX Benelux zouden verdwijnen en KPN communiceerde dat ook officieel naar de klant. Veel ontevreden klanten stapten op, maar vlak voor de deadline kwam er toch nog een overeenkomst. De zenders bleven te zien bij KPN. Het lijkt me niet uitgesloten dat ook M7 uiteindelijk toch nog een deal weet te sluiten.
Wij zijn 20+ jaar klant geweest bij CanalDigitaal, maar CD haalde veel (ok, niet veel bekeken) zenders van de satelliet af die alleen nog maar met hun eigen (trage) hybride-ontvanger te ontvangen waren. Daarnaast werd CD ook rustig duurder. Zo duur zelfs dat wij uiteindelijk ook de schotel hebben opgezegd en alles naar IPTV hebben gedaan. Dat scheelde ruim 20 euro per maand, en we kregen bij KPN de zenders weer die CD niet meer aanbood.

Nu is het natuurlijk wel een beetje gek dat ik geen zin had in die ontvanger van CD, maar vervolgens wel IPTV van KPN neem. Al is het IPTV platform van KPN wel de "soepelste" tot nu toe. Vergeleken met de trage systemen van T-Mobile/Tele2/Online.

Nu heeft Canal Digitaal véél minder klanten dan KPN, dus KPN kan ook meer druk zetten op de aanbieders dan CD kan. Canal Digitaal was voorheen alleen op de satelliet actief, maar ze hebben wel een goede stap gezet richting IPTV en ik had eerlijk gezegd niet verwacht van de M7 Groep dat ze gingen samenwerken met de andere aanbieders om TV te gaan leveren. Achteraf is dat wel een goede zet geweest. Schotel is een aflopende zaak. In het buitengebied nog steeds het middel om fatsoenlijk TV te ontvangen, in de bebouwde kom niet meer zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TexMex
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
@krakendmodem Klopt inderdaad! Bij Canal Digitaal speelde drie jaar terug ongeveer dezelfde situatie met dezelfde zendergroep. Toen kwam er uiteindelijk ook nog een deal. Nu M7 vorig jaar is overgenomen door Vivendi/Canal+ zal het ook aan slagkracht gewonnen hebben. Al zullen de Fransen zich zeker niet gek laten maken door Discovery, Inc. dat waarschijnlijk een vergelijkbare deal als FOX Benelux wil. Afwachten dus!

En wat satelliettelevisie in Nederland betreft, dat lijkt inderdaad een aflopende zaak. Al blijft het hopelijk nog even behouden voor degenen die geen alternatief hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RollieBollie
  • Laatst online: 14:22
Freedom is begonnen met de mails te sturen naar de beta testers. Formuliertje ingevuld en nu wachten op telefoontje van Freedom voor aansluitproces.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurry
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 05-06 09:17
Hier ook de mail ontvangen en interessant dat je kunt kiezen voor eigen modem in plaats van de FRITZ!Box huren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voorstad
jurry schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 17:14:
Hier ook de mail ontvangen en interessant dat je kunt kiezen voor eigen modem in plaats van de FRITZ!Box huren.
Zijn daar ook nog financiële consequenties aan verbonden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• overhyped
RollieBollie schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 16:36:
Freedom is begonnen met de mails te sturen naar de beta testers. Formuliertje ingevuld en nu wachten op telefoontje van Freedom voor aansluitproces.
Idem hier! Eigen modem gekozen, fijn dat het optioneel is zo'n fritzbox.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jorikc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 12:43
Ik zit ook bij de eerste 128 :).

Je krijgt overigens €2 per maand korting als je je eigen modem gebruikt.

Ik vraag me af wat de eisen voor het glasvezelmodem bij Freedom via KPN zijn. Ik heb nu T-Mobile Thuis en gebruik het Draytek modem van T-Mobile puur als modem/router en heb m'n eigen router als access point ingesteld. Zou Freedom de verbinding als UTP opleveren als je je eigen "modem" wilt gebruiken of moet je ook zelf een fiber media converter hebben? Dat was mij nog niet helemaal duidelijk, dus dat wil ik nog vragen in het gesprek met Freedom. Voor die €24 per jaar, vind ik een Fritzbox modem op huurbasis wel een goeie deal op zich.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RollieBollie
  • Laatst online: 14:22
Yep. Ik huur in ieder geval die FB. Misschien dat ik later een eigen modem installeer, maar wel de FB behoud als backup en volledige ondersteuning van Freedom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• overhyped
Ik heb Xs4all nu op m’n eigen router zitten, rechtstreeks op de media converter. Grote kans dat een router restart genoeg gaat zijn, hooguit even een vlan aanpassing. Heb zelf als te veel electronica in huis dus die fritzbox kan me gestolen worden ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• slijkie
jorikc schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 17:51:
Ik zit ook bij de eerste 128 :).

Je krijgt overigens €2 per maand korting als je je eigen modem gebruikt.

Ik vraag me af wat de eisen voor het glasvezelmodem bij Freedom via KPN zijn. Ik heb nu T-Mobile Thuis en gebruik het Draytek modem van T-Mobile puur als modem/router en heb m'n eigen router als access point ingesteld. Zou Freedom de verbinding als UTP opleveren als je je eigen "modem" wilt gebruiken of moet je ook zelf een fiber media converter hebben? Dat was mij nog niet helemaal duidelijk, dus dat wil ik nog vragen in het gesprek met Freedom. Voor die €24 per jaar, vind ik een Fritzbox modem op huurbasis wel een goeie deal op zich.
Nice, ik zit er ook bij. Heb gekozen voor eigen modem. Zit ook bij T-Mobile thuis en heb wel een modem maar gebruik heb niet. Mijn glas gaat direct in een UTP converter en dan naar een Ubiquiti Edgerouter Lite. Mooi weer €2 korting.

Ook per jaar gekozen. Weer een maand gratis.

De converter die ik heb is de TP-LINK MC220L

[ Voor 4% gewijzigd door slijkie op 06-05-2020 01:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valkenier
  • Laatst online: 06-06 22:47
Weet iemand of je die catchall op je freedom mail ook uit kunt zetten. Blijkbaar werkt het zo dat watdanook@eigensubdomein.freedom.nl altijd in je mailbox beland. Het maakt dus niet uit wat er voor het @ staat.
Ik dacht eerst dat je dergelijke aliassen wel zelf moest aanmaken, maar het werkt zo out of the box. Ben een beetje bang dat dat vanzelf een spam magneet wordt. Immers ieder emailadres op je subdomein is gewoon valid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:19

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

valkenier schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 14:07:
[...]
Ben een beetje bang dat dat vanzelf een spam magneet wordt. Immers ieder emailadres op je subdomein is gewoon valid.
Ik kan je uit eigen ervaring vertellen, dat dat wel een beetje meevalt. Ik heb al een paar jaar een eigen domein met e-mail (NB: dus ergens anders dan bij Freedom) en al die tijd staat catch-all aan zonder dat ik veel last van spam heb en zeker niet op adressen die ik niet heb uitgegeven. Via GMail komt er meer spam binnen.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorikc
valkenier schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 14:07:
Weet iemand of je die catchall op je freedom mail ook uit kunt zetten. Blijkbaar werkt het zo dat watdanook@eigensubdomein.freedom.nl altijd in je mailbox beland. Het maat dus niet uit wat er voor het @ staat.
...
Als je een echt domein gekoppeld hebt aan je freedom account, kun je daar wel de catch-all voor instellen, maar voor watdanook@username.freedom.nl lijk je dat niet aan te kunnen passen.

Ik verwacht dat je de filter mogelijkheid hier wel voor kunt gebruiken overigens, sowieso als er een specifieke alias is waar je spam op ontvangt en niet wilt, maar wellicht met een eigen sieve filter kun je de catch-all zelfooi implementeren. Ik ken dat sieve gebeuren niet zo goed.

Maar ik zou toch eerst even een mailtje wagen aan freedom, die klantenservice heeft mij tot nu toe steeds snel en goed geholpen en als er geen makkelijke oplossing is, zetten ze het sowieso wel op de enhancement requests lijst :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valkenier
  • Laatst online: 06-06 22:47
@jorikc @Freee!! Dank. Voor nu wacht ik het wel even af. Ik vroeg me af of ergens een setting over het hoofd zag. Zal het eventueel de helpdesk nog wel eens voorleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willemb2
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 01-06 21:36
Vandaag telefoontje gehad dat ik tot de uitverkorenen behoor. Pakket met Fritz!Box komt zsm. Kleine teleurstelling: hoewel er volgens Fourstack en XS4ALL pair-bonding mogelijk zou moeten zijn op mijn adres zegt Freedom "dat kunnen we voor uw adres niet bestellen". Het wordt dus VDSL+ over 1 aderpaar.

Ik ben meer uploader dan downloader, maar hier ligt geen glas en VDSL kwam pas vorig jaar. Voor een beetje upstream snelheid was ik jarenlang tot Ziggo veroordeeld. Toen VDSL eindelijk kwam begon ook meteen het gedoe over de toekomst van XS4ALL. Ik heb te lang bij KPN gewerkt om vertrouwen te hebben in de goede afloop. Dus alle hoop gevestigd op Freedom. Maar mijn upload gaat nog minder worden, van 40 naar 32 :(

Tot nu toe wel zeer tevreden over de informatievoorziening en communicatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trankilo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-12-2024
willemb2 schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 21:23:
Vandaag telefoontje gehad dat ik tot de uitverkorenen behoor. Pakket met Fritz!Box komt zsm. Kleine teleurstelling: hoewel er volgens Fourstack en XS4ALL pair-bonding mogelijk zou moeten zijn op mijn adres zegt Freedom "dat kunnen we voor uw adres niet bestellen". Het wordt dus VDSL+ over 1 aderpaar.

Ik ben meer uploader dan downloader, maar hier ligt geen glas en VDSL kwam pas vorig jaar. Voor een beetje upstream snelheid was ik jarenlang tot Ziggo veroordeeld. Toen VDSL eindelijk kwam begon ook meteen het gedoe over de toekomst van XS4ALL. Ik heb te lang bij KPN gewerkt om vertrouwen te hebben in de goede afloop. Dus alle hoop gevestigd op Freedom. Maar mijn upload gaat nog minder worden, van 40 naar 32 :(

Ik denk dat ze V+ bedoelen en niet V-DSL.
V+ lijntjes kunnen 200/50 halen. Afhankelijk van afstand, kwaliteit koper en overspraak. You know the drill :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slijkie
Ach ja, ik kan hier 500/500 kpn krijgen, moet telefoontje nog krijgen, even vragen of ik zonder problemen over enkele maandjes naar 1 gbit kan zodra het mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esky
  • Laatst online: 06-06 15:53
Kleine teleurstelling: hoewel er volgens Fourstack en XS4ALL pair-bonding mogelijk zou moeten zijn op mijn adres zegt Freedom "dat kunnen we voor uw adres niet bestellen". Het wordt dus VDSL+ over 1 aderpaar.
Er stond in de communicatie dat in eerste instantie alleen mensen met een bestaande bonded lijn kunnen worden overgezet naar bonded bij Freedom en dat pas later mensen die nu niet bonded hebben bonded kunnen activeren. Misschien heeft dat iets met monteurs te maken die nodig zijn om bonded aan te sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-05 20:11
Even over de provider achter de e-maildienst, Soverin. Ik zit daar rechtstreeks met een paar domeinen en mailboxes. Het bevalt uitstekend. Ik ervaar de dienst als zeer goed dus dat is in ieder geval een goed teken.

Hier had uw reclame kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voorstad
Eiríkr schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 10:01:
Even over de provider achter de e-maildienst, Soverin. Ik zit daar rechtstreeks met een paar domeinen en mailboxes. Het bevalt uitstekend. Ik ervaar de dienst als zeer goed dus dat is in ieder geval een goed teken.
Yup, en die bieden ook een kalender aan. Helaas geen Nextcloud hub, die combinatie zou helemaal top zijn icm Freedom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vyps
  • Laatst online: 24-04 22:56

Vandaag telefoon gehad m.b.t. de beta test met de eerste 128 aansluitingen. Fritzbox wordt vandaag nog opgestuurd en over ongeveer anderhalve week wordt ik aangesloten, ben benieuwd. Het wordt een 500/500 glasvezel verbinding met KPN fooi.

Volgens de helpdesk van Freedom kan ik de glasvezel in de Fritzbox afmonteren. Dit is niet verplicht want je kunt het modem ook aan de NTU hangen van KPN NetwerkNL d.m.v. een UTP-kabel wat geen extra risico oplevert en gegarandeerd werkt. In de toekomst kun je dit allemaal door een monteur laten doen lijkt me.

Ik heb het liefst zo min mogelijk tussen de glasvezel en m'n netwerk dus ik wil de vezel direct in het Fritzbox modem gaan afmonteren. Als je dat zelf doet ben je wel zelf aansprakelijk voor eventuele schade aan de vezel (ik werd daar netjes op gewezen) dus ik moet een beetje voorzichtigheid zijn ;)

Oude abonnement moet ik zelf opzeggen maar volgens mij gaan ze dat in de toekomst voor je regelen, dus voor nu nog even bij Telfort klikken op "opzeggen" zodat dat dat abbo einde van de maand ophoud te bestaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Laatst online: 13:09
esky schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 09:59:
[...]

Er stond in de communicatie dat in eerste instantie alleen mensen met een bestaande bonded lijn kunnen worden overgezet naar bonded bij Freedom en dat pas later mensen die nu niet bonded hebben bonded kunnen activeren. Misschien heeft dat iets met monteurs te maken die nodig zijn om bonded aan te sluiten?
Ik denk dat het er meer mee te maken heeft dat Freedom alleen NL1 levert op dit moment(aansluitingen zonder laswerk). Mocht er nog geen 2e aderpaar aanwezig zijn is het dus niet mogelijk. Ik kan op basis van je postcode en huisnummer wel controleren wat de situatie is als je dit niet weet(uiteraard via DM)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorikc
Hier ook vandaag telefonisch de order klaar gemaakt. Ivm mijn huidige abonnement gaat het bij mij op 28 mei van start. Dus nog 3 weekjes. Ze sturen de Fritzbox 5490 op 😀

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• purge
  • Niet online
Van de max 128 voor deze test valt het mij op dat er toch wel wat mensen hier actief zijn.
Zelf ben ik gisteren gebeld en hebben we alles besproken om de aansluiting in gang te zetten. Ik mag het doen met 200/3.. Glas zie ik hier zo snel niet komen, helaas.

Ik ben akkoord gegaan met de algemene voorwaarden en de automatische incasso. Het is nu wachten op het moment dat de order bij KPN wordt ingeschoten met het verzoek om de lijn over te nemen. Ik verwacht dat dit ergens in de volgende week gaat gebeuren.

Verder is aangegeven dat de verbinding mogelijk af en toe wordt verbroken. Het is en blijft een beta-test ;)

Verder ga ik mijn huidige apparatuur gebruiken (korting van 2,- p.m.). Geen idee of dat van invloed is van de snelheid waarop de lijn wordt opgeleverd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:11

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Vyps schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 22:00:
[...]

Volgens de helpdesk van Freedom kan ik de glasvezel in de Fritzbox afmonteren. Dit is niet verplicht want je kunt het modem ook aan de NT1 hangen van KPN NetwerkNL d.m.v. een UTP-kabel wat geen extra risico oplevert en gegarandeerd werkt. In de toekomst kun je dit allemaal door een monteur laten doen lijkt me.
Wow, eerste post met een account uit 2003. Dat zie je niet vaak meer, net als een NT1 trouwens ;) :+

Welkom in 2020 :>
purge schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 23:50:
Van de max 128 voor deze test valt het mij op dat er toch wel wat mensen hier actief zijn.
Zelf ben ik gisteren gebeld en hebben we alles besproken om de aansluiting in gang te zetten. Ik mag het doen met 200/3.. Glas zie ik hier zo snel niet komen, helaas.

Ik ben akkoord gegaan met de algemene voorwaarden en de automatische incasso. Het is nu wachten op het moment dat de order bij KPN wordt ingeschoten met het verzoek om de lijn over te nemen. Ik verwacht dat dit ergens in de volgende week gaat gebeuren.

Verder is aangegeven dat de verbinding mogelijk af en toe wordt verbroken. Het is en blijft een beta-test ;)

Verder ga ik mijn huidige apparatuur gebruiken (korting van 2,- p.m.). Geen idee of dat van invloed is van de snelheid waarop de lijn wordt opgeleverd.
Welk eigen modem met pair-bonding ga je inzetten?

[ Voor 46% gewijzigd door MisteRMeesteR op 08-05-2020 01:23 ]

www.google.nl

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• overhyped
purge schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 23:50:
Zelf ben ik gisteren gebeld en hebben we alles besproken om de aansluiting in gang te zetten.
Ondanks ‘t azijn in de categorie ‘t-mobile is goedkoper dus waarom zou je naar freedom gaan’ zit er nog genoeg Tech- en maatschappelijk bewust DNA hier op tweakers :)

Voor mij was to een no-brainer, een kleine 20 jaar netwerk specialist, sinds de re-boot bits of freedom donateur, en me al jaren aan het ergeren over het steeds meer mond dood maken van xs4all. De tijden van xs4all vs Scientology liggen helaas ver achter ons. Ik ben heel benieuwd hoe het freedom vergaat. Ik hoop dat het onzalige besluit dat transport netwerken toch niet open moeten teruggedraaid wordt zodat KPN als transport leverancier scherp gehouden wordt en ziggo gedwongen word om concurrerend het transport netwerk open te zetten. Ik zou graag een subnet via zowel ziggo, als glas naar de zelfde provider zien lopen thuis :) (ja, beroepsdeformatie: ik weet het!)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• slijkie
Zojuist ook belletje gehad, had eerste gesprek gemist.

Alles even netjes afgehandeld. Alles even nagegaan.

Voor 500/500 gekozen op het KPN netwerk. Zodra Gbit er is zal ik daarop overstappen.

Ook fijn dat je 1 vast ipv4 adres krijgt en een aantal ipv6 addressen.

Uurtje na aanmelden al een e-mail van T-Mobile Thuis dat ze het opzeggen.

Wist al dat ik niks hoef te doen aangezien er maar 1 glas lijn is. Zal die andere eraf geduwt worden.

Aldus de T-mobile e-mail zal het 20-05 opgezegd zijn. Zal zien wat er gebeurd.

Gebruik mijn eigen modem dus in afwachting van de settings.

Jammer is wel dat ze soort automatische incasso dienst gebruiken waarbij ik geen BUNQ kan kiezen. Aangezien ik alle incasso’s via bunq heb lopen is dat wel lastig. Heb gelukkig ook ABN en ING ernaast, maar anders had dat dus niet gelukt. Hopelijk is het in de toekomst wel mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorikc
slijkie schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 12:17:
[...]
[...]
Jammer is wel dat ze soort automatische incasso dienst gebruiken waarbij ik geen BUNQ kan kiezen. Aangezien ik alle incasso’s via bunq heb lopen is dat wel lastig. Heb gelukkig ook ABN en ING ernaast, maar anders had dat dus niet gelukt. Hopelijk is het in de toekomst wel mogelijk.
Dat lijkt erg op mijn situatie. Ik wilde ook bunq gebruiken, kon niet, dus maar m'n Raborekening opgegeven die ik alleen nog aanhield voor m'n hypotheek.

Ook hier heel snel na de e-incasso een e-mailtje van T-Mobile Thuis ontvangen, hoewel ze bij Freedom dus niet zeker wisten of ik zelf moest opzeggen en dat dit vooral van de andere ISP afhankelijk was hoe ze zouden reageren op het feit dat Freedom de glaslijn ging overnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slijkie
jorikc schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 13:18:
[...]

Dat lijkt erg op mijn situatie. Ik wilde ook bunq gebruiken, kon niet, dus maar m'n Raborekening opgegeven die ik alleen nog aanhield voor m'n hypotheek.

Ook hier heel snel na de e-incasso een e-mailtje van T-Mobile Thuis ontvangen, hoewel ze bij Freedom dus niet zeker wisten of ik zelf moest opzeggen en dat dit vooral van de andere ISP afhankelijk was hoe ze zouden reageren op het feit dat Freedom de glaslijn ging overnemen.
Ja precies, aangezien ik een jaar vooruit betaal zal het niet zo heel erg zijn. Hopelijk over een jaar gewoon bunq te gebruiken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje040
  • Nu online
Zojuist ook belletje gehad, had eerste gesprek gemist.

Alles even netjes afgehandeld. Alles even nagegaan.

Voor 500/500 gekozen op het KPN netwerk. Zodra Gbit er is zal ik daarop overstappen.

Ook fijn dat je 1 vast ipv4 adres krijgt en een aantal ipv6 addressen.

Wist al dat ik niks hoef te doen aangezien er maar 1 glas lijn is. Zal die andere eraf geduwt worden.

Aldus de T-mobile e-mail zal het 20-05 opgezegd zijn. Zal zien wat er gebeurd.

Gebruik mijn eigen modem dus in afwachting van de settings.

Puur uit interesse: waarom de stap van T-Mobile thuis naar een 500/500 lijn van Freedom (tegen bijna dubbele kosten denk ik)? Ik zit voorlopig nog bij XS4ALL en wil volgend jaar wellicht overstappen naar Freedom. Ik ben al sinds dag 1 founding member maar ben nog op zoek naar goede redenen om over te stappen zodat ik de dure verbinding hier thuis kan verkopen ;-). Privacy heeft hier thuis zijn prijs zullen we maar zeggen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xebeche4you
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Ik zit ook bij de beta test van de eerste 128.

Is er al iemand die van wat hun huidige DSL provider heeft gehoord met betrekking tot de overstap naar Freedom.

Tijdens het intake gesprek gisterenmiddag hoorde ik dat er momenteel (nog) geen anti-virus/anti-malware pakket wordt geleverd bij de aansluiting. Ze waren al wel in overleg met een aantal partijen. Dus de ene maand winst van 1 jaar vooruitbetalen, ben ik aan de andere kant dan weer kwijt voor een licentie op bijvoorbeeld F-Prot Safe. Dat zit nu inbegrepen in mijn XS4all abonnement.

[ Voor 73% gewijzigd door xebeche4you op 08-05-2020 13:46 . Reden: Spelfouten eruit / toevoeging virusscanner ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• slijkie
Edje040 schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 13:36:
[...]

Puur uit interesse: waarom de stap van T-Mobile thuis naar een 500/500 lijn van Freedom (tegen bijna dubbele kosten denk ik)? Ik zit voorlopig nog bij XS4ALL en wil volgend jaar wellicht overstappen naar Freedom. Ik ben al sinds dag 1 founding member maar ben nog op zoek naar goede redenen om over te stappen zodat ik de dure verbinding hier thuis kan verkopen ;-). Privacy heeft hier thuis zijn prijs zullen we maar zeggen..
Betaal nu rond de 64 euro voor T-Mobile Thuis. Kan niks aanpassen om naar 25 euro te gaan omdat ik dan naar 100/100 ga. WBA netwerk en niet ODF.

Qua geld boeit het mij niet zo. Gaat mij om de kwaliteit, het idee erachter vind ik ook mooi. Vast IP en hun andere diensten klinken ook goed.

Netto ga ik nu 66 per maand betalen bij Feedom, dus 2 euro duurder, alleen geen TV en telefonie. Maar die gebruikte ik toch al niet. Dus mis ik niet. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Klinkt als dat Freedom gebruik maakt van Incassomachtigen. Dat is een functionaliteit die (nog) niet ondersteund wordt door bunq. Het is aan bunq om dat te implementeren. (Dit is een beetje hetzelfde verhaal als met iDIN destijds, iets dat ook pas sinds kort door bunq ondersteund wordt.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jorikc
Ik heb bij bunq deze thread aangemaakt voor support daarvoor:
https://together.bunq.com...ncassomachtigen-van-bluem
dat was een duplicate en is verwijderd, dit is de juiste oorspronkelijke:
https://together.bunq.com/d/2931-e-mandate-support-for-bunq

Ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe die ondersteuning daarvoor geïmplementeerd moet worden, maar het kan maar beter ook ergens in het bunq forum staan als request.

[ Voor 26% gewijzigd door jorikc op 08-05-2020 15:57 . Reden: url ge-update van bunq together forum ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• purge
  • Niet online
[...]

Welk eigen modem met pair-bonding ga je inzetten?
Ik heb geen pair bonding. De 200mbps is haalbaar via een enkele lijn.

Nu gebruikelijk een VDSL 2 SFP modem. Op dat idee kwam ik via dit topic.
Die heb ik rechtstreeks in een managed switch gestopt in een eigen vlan. Via een hardwarematige firewall zet ik een pppoe verbinding met xs en straks freedom.

Mogelijk heb ik straks een g.fast variant nodig om de 200mbits te halen. Wellicht iets vergelijkbaars als een Proscent 190-t

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@jorikc De dienst Incassomachtigen is een initiatief van Currence en bestaat sinds 2015. Sindsdien heeft vrijwel iedere bank de dienst geïmplementeerd. Bluem is in deze slechts de payment service provider die Freedom gekozen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorikc
Inmiddels was mijn thread verwijderd, ik heb de url in mijn eerder bericht doorgestreept en de juiste url toegevoegd.

Hoewel dat incassomachtigen er handig uitziet, denk ik dat een organisatie dit niet als enige manier van een incasso opzetten mag gebruiken. Dan zou er namelijk een soort van IBAN-discriminatie zijn, omdat een heleboel banken binnen SEPA, dit niet ondersteunen.

Maar ik neem het Freedom Internet zeker niet kwalijk in deze eerste fase met beta-testers! ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• slijkie
Klopt, we zullen het zien in de toekomst.

Heb zojuist mijn ipv4 & ipv6 adres mogen ontvangen. Ipv6 een /48, genoeg dus!

Ook de settings voor mijn netwerk VLAN en security data.

Lijkt erop dat ik de 20ste aangesloten ben.

Leuk weetje, voor hun ipv4 adressen zitten ze bij PrefixBroker.

[ Voor 20% gewijzigd door slijkie op 08-05-2020 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vyps
MisteRMeesteR schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 01:21:
[...]

Wow, eerste post met een account uit 2003. Dat zie je niet vaak meer, net als een NT1 trouwens ;) :+

Welkom in 2020 :>

[...]
8)7 ik wordt oud, NT1 is nog uit ISDN tijdperk :D . Glasvezelmodem 3b bedoelde ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:11

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Vyps schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 20:54:
[...]

8)7 ik wordt oud, NT1 is nog uit ISDN tijdperk :D . Glasvezelmodem 3b bedoelde ik :)
Yeap, leuk als je de 2 aders tegelijkertijd op je handpalm kreeg tijdens het fröbelen :+
Wel weer een goed gevoel als uiteindelijk de groene ‘Line OK’ Ledje weer ging branden.

Je bedoelt een NTU? (Cq. Media Converter)

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vyps
MisteRMeesteR schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 20:58:
[...]

Yeap, leuk als je de 2 aders tegelijkertijd op je handpalm kreeg tijdens het fröbelen :+
Wel weer een goed gevoel als uiteindelijk de groene ‘Line OK’ Ledje weer ging branden.

Je bedoelt een NTU? (Cq. Media Converter)
Jup, Genexis. Dat ding ziet er trouwens wel uit alsof ie uit de 90's had kunnen komen.
Hij is gelukkig makkelijk uit elkaar te trekken om de vezel om te pluggen naar de Fritzbox *O*

ISDN aansluiten en nummers inprogrammeren met een los toestel hoeft gelukkig niet meer _/-\o_
Pagina: 1 ... 7 ... 79 Laatste