[Freedom] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 6 ... 79 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-06 11:56

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

Edje040 schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 18:12:
[...]

Een Founding Member heeft alleen voorrang op de aansluiting. Na 30 maart heet het lidmaatschap Freedom Member Account. Zie nieuwsbrief 2. Een Freedom Member Account kent dezelfde mogelijkheden alleen geen voorrang bij de aansluiting. Ik ben Founding Member maar ga er nu nog geen gebruik van maken. Prijzen zijn mij te gortig. Enige wat interessant kan zijn is gigabit tegen €49,-.
Precies, ik vermoed dat dit jaar alleen Founding Members aangesloten gaan worden en wil eigenlijk zsm weg bij KPN. Prijzen zijn echt bijzonder hoog als je via KPN aangesloten wordt imo, daarom zou ik idd de 49€ variant willen maar dan is t wel handig om te weten of die leverbaar is ;)

Waarom ben je eigenlijk precies Founding Member geworden als je er geen internet wilt afnemen? Een e-mailadres dat je 50€ per jaar kost vind ik toch wel gortig...
Edje040 schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 18:12:
[...]

Daar komt dan tv nog bij met de extra pakketten die ik afneem (Fox en Ziggo Sports). Dan tik je de €90 aan. Ik heb gisteren verlengd bij XS4ALL tegen een aanzienlijk lager bedrag. Geen gigabit...maar dat heeft een gemiddelde consument ook echt niet nodig. 200/200 is ruim voldoende. Voorlopig blijft de techniek nog minimaal een jaar gescheiden. Daarnaast ben ik gewoon tevreden met XS4ALL en zal Freedom zich nog moeten bewijzen.
[...]
Wat noem jij dan een aanzienlijk lager bedrag?
Bij xs4all kom je dan toch volgens mij ook op 76€ plus 14,99 voor Ziggo en 12.99 voor Fox. Das dus ruim 100€!
Gigabit heb ik overigens ook niet nodig (wel nice to have natuurlijk ;) ) echter ben ik bij xs4all nu al 51€ kwijt voor 100/100... Dat zou van mij dan (zeker voor die prijs) een stukje sneller mogen! Bij KPN rechtstreeks heb je 200/200 voor 50€ en bij onze roze vrienden 40€ voor 1000/1000 (en voor een tientje meer heb je er dan een Unlimited 4G abo bij...)

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje040
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12:10
Tomba schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 19:23:
[...]

Precies, ik vermoed dat dit jaar alleen Founding Members aangesloten gaan worden en wil eigenlijk zsm weg bij KPN. Prijzen zijn echt bijzonder hoog als je via KPN aangesloten wordt imo, daarom zou ik idd de 49€ variant willen maar dan is t wel handig om te weten of die leverbaar is ;)

Waarom ben je eigenlijk precies Founding Member geworden als je er geen internet wilt afnemen? Een e-mailadres dat je 50€ per jaar kost vind ik toch wel gortig...

[...]

Wat noem jij dan een aanzienlijk lager bedrag?
Bij xs4all kom je dan toch volgens mij ook op 76€ plus 14,99 voor Ziggo en 12.99 voor Fox. Das dus ruim 100€!
Gigabit heb ik overigens ook niet nodig (wel nice to have natuurlijk ;) ) echter ben ik bij xs4all nu al 51€ kwijt voor 100/100... Dat zou van mij dan (zeker voor die prijs) een stukje sneller mogen! Bij KPN rechtstreeks heb je 200/200 voor 50€ en bij onze roze vrienden 40€ voor 1000/1000 (en voor een tientje meer heb je er dan een Unlimited 4G abo bij...)
€87.50 per maand voor een jaar lang. Waarbij ik mijn 200/200 een week terug kan zetten naar 100/100 en dus €77,50 ga betalen. Na die week verhoog ik weer naar 200/200 en krijg die dan 5 maanden gratis.

Overigens overlapt de 14 dagen bedenktijd de start van Freedom. Ik kan dus nog terug mocht ik dat echt willen. Founding Member ben ik vorig jaar november geworden in afwachting van de ontwikkelingen. In november ga ik dus kijken of ik dat doorzet. Overigens valt €50 voor 5 mailadressen (excl aliassen) best mee volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Edje040 schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 20:25:
[...]
Overigens valt €50 voor 5 mailadressen (excl aliassen) best mee volgens mij.
Ongeveer even duur als Fastmail, welke ik gebruik voor mail op mijn eigen domein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje040
Zr40 schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 21:12:
[...]

Ongeveer even duur als Fastmail, welke ik gebruik voor mail op mijn eigen domein.
Ben onlangs nog even aan het vergelijken geweest. Ligt allemaal in dezelfde lijn. Maakt allemaal niet zo heel erg veel uit volgens mij, Freedom brengt het onder bij Soverin. Als ik het daar rechtstreeks onderbreng ben ik duurder uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Edje040 schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 20:25:
[...]

€87.50 per maand voor een jaar lang. Waarbij ik mijn 200/200 een week terug kan zetten naar 100/100 en dus €77,50 ga betalen. Na die week verhoog ik weer naar 200/200 en krijg die dan 5 maanden gratis.

Overigens overlapt de 14 dagen bedenktijd de start van Freedom. Ik kan dus nog terug mocht ik dat echt willen. Founding Member ben ik vorig jaar november geworden in afwachting van de ontwikkelingen. In november ga ik dus kijken of ik dat doorzet. Overigens valt €50 voor 5 mailadressen (excl aliassen) best mee volgens mij.
Das nog steeds veel geld maar op zich best netjes dan.

Ik heb een eigen mailserver voor mijn eigen domeinen dus een extern gehoste mailbox heeft voor mij 0 waarde. Als je dat niet hebt kan ik me idd voorstellen dat het wel interessant is. Mijn xs4all mailbox(en?) gebruik ik werkelijk nooit, ben van het gebruik van meegeleverde mailboxen afgestapt na mijn eerste provider wissel omdat je een mailadres niet mee kan nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antidote
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:44
Barre73 schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 12:52:
[...]

Bestaande contracten lopen nog jaren door dus op basis daarvan blijft er gewoon toegang tot netwerken. En KPN heeft zelf al aangegeven dat ze helemaal niet van plan zijn de hele toegang dicht te gooien. Het is ook een verdienmodel en er werken hele afdelingen voor.
Dat de toegang tot het KPN netwerk voor andere aanbieders zal verdwijnen denk ik ook niet. Wat meer een punt is zijn de hogere prijzen die KPN daarvoor kan gaan rekenen, na afloop van een nu nog lopend contract, en zonder dat er sprake is van de dreiging van regulering.
Het CBb zegt in de uitspraak: Dat, zoals ACM stelt, KPN hiervoor hogere tarieven zou vragen dan in aanwezigheid van die dreiging acht het College zeer wel mogelijk.
Voor Freedom is dus te hopen dat ergens in de komende paar jaar nieuwe toegangsregulering wordt ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje040
Tomba schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 22:29:
[...]

Das nog steeds veel geld maar op zich best netjes dan.
Was nog vergeten te melden dat dit inclusief 2e tv-ontvanger én Spotify Family is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voorstad
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:17
En niet toevallig omdat Freedom vanuit Amstelveen opereert?

nieuws: E-Fiber ziet af van aanleg glasvezel in Amstelveen na vergelijkbare p...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:07
Je denkt toch werkelijk waar niet dat KPN Freedom als concurrent ziet?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• voorstad
mad-dog schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 11:07:
[...]

Je denkt toch werkelijk waar niet dat KPN Freedom als concurrent ziet?
Nee, maar wel als luis in de pels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
voorstad schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 11:33:
[...]

Nee, maar wel als luis in de pels
Enige luis in de pels is Ziggo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voorstad
mad-dog schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 12:12:
[...]

Enige luis in de pels is Ziggo.
Ziggo is geen luis in de pels voor KPN, Ziggo is gewoon een monopolist in de gebieden waar alleen een koperdraad ligt, en een concullega duopolist van KPN in de gebieden waar WBA glasvezel ligt.

Zonder een luis in de pels als Freedom hadden ze ook dit niet gedaan. Of zou dat door de Europese regelgeving komen? O-) :

nieuws: KPN biedt vrije modemkeuze

[ Voor 24% gewijzigd door voorstad op 25-03-2020 12:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

voorstad schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 12:18:
[...]

Ziggo is geen luis in de pels voor KPN, Ziggo is gewoon een monopolist in de gebieden waar alleen een koperdraad ligt, en een concullega duopolist van KPN in de gebieden waar WBA glasvezel ligt.

Zonder een luis in de pels als Freedom hadden ze ook dit niet gedaan. Of zou dat door de Europese regelgeving komen? O-) :

nieuws: KPN biedt vrije modemkeuze
Sorry maar jij denkt een provider die nog 0 verbindingen heeft opgeleverd aan klanten een ‘luis in de pels’ is van KPN en dat ze ook nog vrije modem keuze afdwingen? Zou mooi zijn maar is niet zo natuurlijk. KPN heeft maar 1 concurrent in Nederland en dat is Ziggo. De vrije modem keuze komt voort uit de door KPN gewenste integratie van ex XS4ALL klanten die je mooi €7.50 extra een poot uit kan draaien per maand als ze de FritzBox willen blijven gebruiken en/of €5 als ze ondersteuning willen blijven houden op een eigen firewall/router...
(En inderdaad de verplichting vanuit de EU)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voorstad
Tomba schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 12:43:
[...]
Sorry maar jij denkt een provider die nog 0 verbindingen heeft opgeleverd aan klanten een ‘luis in de pels’ is van KPN en dat ze ook nog vrije modem keuze afdwingen? Zou mooi zijn maar is niet zo natuurlijk.
We gaan het zien ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pimjoosten
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob-B190
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:35
Ja was er al bang voor en aangezien ik moest kiezen om deze week te verlengen bij XS of mijn korting verliezen wacht ik het nog een jaartje af. Ik was in de veronderstelling dat ik tot juli kon wachten, maar einddatum bleek riant eerder te zijn.

Memento mori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje040
Bob-B190 schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 11:28:
[...]

Ja was er al bang voor en aangezien ik moest kiezen om deze week te verlengen bij XS of mijn korting verliezen wacht ik het nog een jaartje af. Ik was in de veronderstelling dat ik tot juli kon wachten, maar einddatum bleek riant eerder te zijn.
Same here. Ook nog een jaar verlengd met fikse korting. Eerst even aankijken hoe het Freedom vergaat. Ik vermoed dat ik hier in 040 ook de hoofdprijs ga betalen voor 500/500.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Bob-B190 schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 11:28:
[...]

Hier ook, dus ook XS4ALL met jaartje verlengd. Gezien de frase ‘ alsmede glasvezelnetwerken van andere kleinere exploitanten.’ zal de gbit verbinding niet via T-Mobile gaan zijn, dus vette pech in 040. Prijs propositie via KPN netwerk is echt té hoog, betaal nu bij XS4ALL 51€ per maand voor 100/100 en dat vind ik al erg duur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Edje040
Tomba schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 13:03:
[...]

Hier ook, dus ook XS4ALL met jaartje verlengd. Gezien de frase ‘ alsmede glasvezelnetwerken van andere kleinere exploitanten.’ zal de gbit verbinding niet via T-Mobile gaan zijn, dus vette pech in 040. Prijs propositie via KPN netwerk is echt té hoog, betaal nu bij XS4ALL 51€ per maand voor 100/100 en dat vind ik al erg duur.
Daar zijn wel trucjes voor: zet m op 200/200. De eerste 5 maanden betaal je daar niets extra voor. Na die 5 maanden een week terug naar 100/100 en na die week weer naar 200/200. En opnieuw dan betaal je de eerste 5 maanden niets extra. Scheelt je weer iets ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 14-06 20:06
Ik denk dat ik toch maar voor glas van caiway/delta ga. Van kpn wordt ik ook niet blij. Vandaag is de straatkast hier 100 mtr verderop naar 200 gegaan samen met een groot aantal huizen om ons blok. Echter een aantal huizen niet, waaronder hiero. Vreemd. En van freedom krijg je ook niet te horen of ze glas op het caiwaynetweek gaan bieden. Ik wacht nog effe tot het virus geelimineerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

fmrama schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 15:42:
En van freedom krijg je ook niet te horen of ze glas op het caiwaynetweek gaan bieden.
Misschien is het nog helemaal niet zeker? Beter dat ze nu nog niets beloven wat nog niet zeker is dan dat ze dingen beloven die ze niet waar kunnen maken.

Wat wel is toegezegd: overal waar XS4ALL nu beschikbaar is zal Freedom ook beschikbaar zijn. En nu ook op E-Fiber. Wellicht straks ook caiway? Even geduld zou ik zeggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:51
Dat zegt mij dat Freedom met Cambrium werkt als operator. Die zitten namelijk in alle pops van E-Fiber. Ook wel bekend als Tweak.
Weet je ook meteen waar ze dat 1 Gbit aanbod vandaan moeten halen. Waarschijnlijk niet via T-Mobile helaas.

Wel raar dat Anco Scholte ter Horst aangeeft dat KPN kleinere ISP's de toegang tot het netwerk ontzegt. Hij weet heel goed hoe het werkt en dat niet waar is. Freedom zelf zegt via KPN WBA te kunnen gaan leveren. Dus dan zitten ze op alle KPN Netwerk NL netwerken.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Barre73 schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 18:58:
[...]
Wel raar dat Anco Scholte ter Horst aangeeft dat KPN kleinere ISP's de toegang tot het netwerk ontzegt. Hij weet heel goed hoe het werkt en dat niet waar is. Freedom zelf zegt via KPN WBA te kunnen gaan leveren. Dus dan zitten ze op alle KPN Netwerk NL netwerken.
Ze hebben toch zelf geen overeenkomst om via KPN WBA te leveren, maar doen dit via (hoogstwaarschijnlijk) Cambrium? Ik geloof dat dit een kostenargument is; dat eigen toegang tot KPN WBA te duur zou zijn voor kleinere ISP's.

(Ik heb zelf geen flauw benul van op welke basis kosten in rekening gebracht worden in de infra wereld.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Zr40 schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 19:16:
[...]

Ze hebben toch zelf geen overeenkomst om via KPN WBA te leveren, maar doen dit via (hoogstwaarschijnlijk) Cambrium? Ik geloof dat dit een kostenargument is; dat eigen toegang tot KPN WBA te duur zou zijn voor kleinere ISP's.

(Ik heb zelf geen flauw benul van op welke basis kosten in rekening gebracht worden in de infra wereld.)
Tja... kostenargument is altijd lastig te bepalen. Er zijn meerdere kleine partijen die KPN WBA direct afnemen.
Ik begreep juist dat het argument was dat de bureaucratie om bij KPN WBA te kunnen leveren te lang duurde voor Freedom.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• davides
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 09-06 14:03
Barre73 schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 18:58:
[...]
Wel raar dat Anco Scholte ter Horst aangeeft dat KPN kleinere ISP's de toegang tot het netwerk ontzegt. Hij weet heel goed hoe het werkt en dat niet waar is.
Het gaat in dat persbericht over de situatie in Amstelveen. Daar komt nu geen glasvezelnetwerk van E-fiber, maar een van KPN. Anco zegt: "KPN [..] ontzegt andere ISP’s toegang op dat netwerk". Wat Anco zegt klopt gewoon. Cabrium zal daar geen toegang tot het netwerk kunnen afnemen

Hij zou willen dat KPN ook in zulke GPON gebieden aan andere operators (ODF) toegang tot het netwerk zou bieden. Wat technisch prima mogelijk is, bijv. door verschillende wavelengths te gebruiken. Echter KPN geeft deze toegang momenteel niet.

Oftewel Cambrium kan in gebieden als Amstelveen geen actieve operator zijn, Freedom zal nu in Amstelveen niet het 1000/1000 voor 49,- kunnen aanbieden, maar alleen het 100/100 voor 59,- aanbod.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pimjoosten
Nieuwsbrief #5 belandde net in mijn mailbox. Deze staat nog niet op de website, maar dat zal later vandaag vermoedelijk volgen. Wel op de website staat meer over het digitale TV aanbod.

Voor de rest staat er weinig nieuws anders dan wat al bekend is geworden deze week. Het enige dat nu voor het eerst bekend is geworden is dat Freedom standaard de volgende Fritz!Box modems levert: 7590, 7583, 7590 (inderdaad 2x genoemd) en 5490. Jammer dat er geen mogelijkheid is een abonnement zonder modem af te nemen (voor een lagere prijs natuurlijk). Ik denk dat zo'n keuze beter bij de doelgroep aansluit. Maar ja, ze beginnen net en hebben waarschijnlijk al genoeg te doen. Ik hoop echter wel dat ze niet een provider worden zoals vele anderen, waar je relatief weinig keuze in samenstelling hebt.

Edit: inmiddels staat de nieuwsbrief op de website.

[ Voor 6% gewijzigd door pimjoosten op 27-03-2020 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietzegger
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Voor de rest staat er weinig nieuws anders dan wat al bekend is geworden deze week. Het enige dat nu voor het eerst bekend is geworden is dat Freedom standaard de volgende Fritz!Box modems levert: 7590, 7583, 7590 (inderdaad 2x genoemd) en 5490. Jammer dat er geen mogelijkheid is een abonnement zonder modem af te nemen (voor een lagere prijs natuurlijk). Ik denk dat zo'n keuze beter bij de doelgroep aansluit. Maar ja, ze beginnen net en hebben waarschijnlijk al genoeg te doen. Ik hoop echter wel dat ze niet een provider worden zoals vele anderen, waar je relatief weinig keuze in samenstelling hebt.
Ja inderdaad, ik heb al zo'n exacte fritzbox. Die hoeven ze voor mij niet nog een keer aan te schaffen.

Snap echter ook wel dat ze eerst de standaard diensten in elkaar willen beunen en niet meteen 10 miljoen SKUs uitzonderingen in het hele abbo/facturerings systeem willen hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pimjoosten
Frietzegger schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 11:46:
[...]
Ja inderdaad, ik heb al zo'n exacte fritzbox. Die hoeven ze voor mij niet nog een keer aan te schaffen.

Snap echter ook wel dat ze eerst de standaard diensten in elkaar willen beunen en niet meteen 10 miljoen SKUs uitzonderingen in het hele abbo/facturerings systeem willen hebben.
Ja, ik ook. Toen XS4ALL nog die (toen nog) krakkemikkige 7369 standaard verstrekte heb ik (gelukkig) zelf een 7490 gekocht (ik had toen nog een 7170 die wel echt aan vervanging toe was), ook omdat die een S0 ISDN aansluiting had en de 7369 niet. Verder is uit oogpunt van voorkomen van e-waste het gewenst om abonnementen zonder modem aan te bieden. Dit is ook een maatschappelijke doelstelling en sluit dus prima aan bij de uitgangspunten van Freedom. Ik lees regelmatig posts van mensen die de van XS4ALL gekregen Fritz!Box niet eens hebben aangesloten en dus gewoon ligt te verstoffen. Doodzonde. Sommigen verkopen hem dan weer door op Marktplaats, wat officieel niet mag. Maar het is eigenlijk wel beter.

Ik zou zo graag iets meer horen van hier staan we en daar willen we naar toe. Bijvoorbeeld: nu krijgt iedereen een Fritz!Box standaard, maar uiteindelijk willen we ook abonnementen zonder modem/router aanbieden. En zulke aankondigingen mogen van mij best onder voorbehoud zijn. Als later blijkt dat iets toch niet helemaal haalbaar is, dat dan de plannen (enigszins) worden gewijzigd, met wel een uitleg daarbij natuurlijk. Zo kweek je ook betrokkenheid van potentiële klanten, wat zeker in het begin van Freedom een goede investering kan zijn vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

pimjoosten schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 12:24:
[...]
Ik lees regelmatig posts van mensen die de van XS4ALL gekregen Fritz!Box niet eens hebben aangesloten en dus gewoon ligt te verstoffen.
:w

HIj gaat ook netjes weer terug naar XS4ALL in de originele verzenddoos wanneer ik overstap. Hoop dat ik geen nieuwe van Freedom hoef te bewaren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:50

Pazo

Mroaw?

Zr40 schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 12:51:
[...]

HIj gaat ook netjes weer terug naar XS4ALL in de originele verzenddoos wanneer ik overstap. Hoop dat ik geen nieuwe van Freedom hoef te bewaren :)
Hier ook. Zit een AC88U tussen, hoop dat bij Freedom ook weer te kunnen doen.

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimjoosten
Zr40 schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 12:51:
[...]

:Y
De vraag is dan wat XS4ALL ermee gaat doen. Eerlijk gezegd vermoed ik dat hij gewoon naar de recycleboer gaat, terwijl die van jou dus eigenlijk gewoon gloednieuw is. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KWOAD
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14-06 22:45
Begrijpt iemand de tarieven voor digitale TV?

Bij Canal Digitaal rechtstreeks betaal je € 11,95 voor onbeperkt standaard tv-pakket via (smart-tv)-app en via web. En bij Freedom wordt dat volgens de laatste nieuwsbrief € 15,95 (goedkoopste pakket). Dat is een flink prijsverschil!

Mijn vermoeden is dat Freedom duurder is omdat je ook een tv-ontvanger krijgt. Die is echter niet nodig als je een smart-tv hebt. Iemand vermoedens? Ook of je bijv. korting krijgt als je geen ontvanger wil hebben. Het is toch niks voor niks IPTV ☺️.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• canizares99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 11-05 18:46
KWOAD schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 15:31:
Begrijpt iemand de tarieven voor digitale TV?

Bij Canal Digitaal rechtstreeks betaal je € 11,95 voor onbeperkt standaard tv-pakket via (smart-tv)-app en via web. En bij Freedom wordt dat volgens de laatste nieuwsbrief € 15,95 (goedkoopste pakket). Dat is een flink prijsverschil!

Mijn vermoeden is dat Freedom duurder is omdat je ook een tv-ontvanger krijgt. Die is echter niet nodig als je een smart-tv hebt. Iemand vermoedens? Ook of je bijv. korting krijgt als je geen ontvanger wil hebben. Het is toch niks voor niks IPTV ☺️.
Dat komt inderdaad omdat er bijvoorbeeld geen Ontvanger bij zit. Tevens gaat via de Smart App (abonnement) de streams Unicast en via de ontvanger Multicast wat resulteert in betere beeldkwaliteit. Tevens heb je via de tv ontvanger meer TV zenders (85 om 60) en ook FOX Sports Eredivisie 1, 2 en 3. Via de Smart App alleen FOX Sports 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-06 22:56

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Hier staat meer info: https://freedom.nl/nieuws...en-mettvvancanal-digitaal
Je betaalt dus €4 per extra ontvanger.

En ach, zelfs met de WBA internetprijzen ga ik erop vooruit als ik Ziggo opzeg. Betaal nu €68,50 + €48,90 = €117,40. Als ik 500 mbit Freedom neem en digitale TV erbij, dan ga ik naar €79 + €19,95 (extra ontvanger) = €98,95. Scheelt me bijna 20 euro :P

[ Voor 45% gewijzigd door .oisyn op 27-03-2020 17:19 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
davides schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 10:33:
[...]

Het gaat in dat persbericht over de situatie in Amstelveen. Daar komt nu geen glasvezelnetwerk van E-fiber, maar een van KPN. Anco zegt: "KPN [..] ontzegt andere ISP’s toegang op dat netwerk". Wat Anco zegt klopt gewoon. Cabrium zal daar geen toegang tot het netwerk kunnen afnemen

Hij zou willen dat KPN ook in zulke GPON gebieden aan andere operators (ODF) toegang tot het netwerk zou bieden. Wat technisch prima mogelijk is, bijv. door verschillende wavelengths te gebruiken. Echter KPN geeft deze toegang momenteel niet.

Oftewel Cambrium kan in gebieden als Amstelveen geen actieve operator zijn, Freedom zal nu in Amstelveen niet het 1000/1000 voor 49,- kunnen aanbieden, maar alleen het 100/100 voor 59,- aanbod.
Nee, het gaat niet perse om het netwerk in Amstelveen. Dat stukje staat namelijk in het algemene deel waarin geklaagd wordt dat KPN alleen de rendabele delen doet.

KPN heeft nog geen enkel GPON netwerk buiten in de grond aangelegd. De huidige GPON is alleen op actief niveau (Dslams), net als bijvoorbeeld Jonas al een paar jaar doet op Reggefiber netwerken. Cambrium kan gewoon in die PoPs op ODF niveau. Het zijn allemaal aannames van mensen die niet weten hoe het precies werkt.

Amstelveen is nog helemaal niet gepubliceerd naar operators dus niemand weet wat er de grond in gaat. Ook Freedom niet.

En dan nog: ISP's hebben dus wel toegang tot een GPON netwerk via WBA/Vula. Misschien niet zoals ze zouden willen maar toch, het is toegang. Vandaar mijn stelling dat het niet waar is.

[ Voor 11% gewijzigd door Barre73 op 27-03-2020 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:05

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Barre73 schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 19:11:
[...]
Amstelveen is nog helemaal niet gepubliceerd naar operators dus niemand weet wat er de grond in gaat. Ook Freedom niet.
Het is anders ondertussen wel duidelijk dan een glasinitiatief van een andere operator dan KPN niet de grond in gaat omdat KPN ineens een actieve concurrent zag. Tot die tijd had KPN totaal geen interesse.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Freee!! schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 19:18:
[...]

Het is anders ondertussen wel duidelijk dan een glasinitiatief van een andere operator dan KPN niet de grond in gaat omdat KPN ineens een actieve concurrent zag. Tot die tijd had KPN totaal geen interesse.
1) zoals ik al eerder zei: KPN is al meer dan een jaar in gesprek met de gemeente. En dat is bij heel veel gemeentes het geval. Dat die andere operators dan heel hard huilie-huilie doen snap ik wel maar ook dat is gewoon PR. Ze weten best dat KPN niet ineens met een paar maanden besluit om ergens aan te gaan leggen.

2) dat was niet wat ik bedoelde. Ik bedoelde letterlijkwelk netwerk er in de grond gaat. Point to point of point tot multipoint. Die laatste is wat jij bedoeld met GPON zonder ODF. Die eerste kan Cambrium gewoon zelf ODF leveren.

[ Voor 19% gewijzigd door Barre73 op 27-03-2020 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje040
.oisyn schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 17:09:
Hier staat meer info: https://freedom.nl/nieuws...en-mettvvancanal-digitaal
Je betaalt dus €4 per extra ontvanger.

En ach, zelfs met de WBA internetprijzen ga ik erop vooruit als ik Ziggo opzeg. Betaal nu €68,50 + €48,90 = €117,40. Als ik 500 mbit Freedom neem en digitale TV erbij, dan ga ik naar €79 + €19,95 (extra ontvanger) = €98,95. Scheelt me bijna 20 euro :P
Huh?...waar betaal jij bij Ziggo €48,90 voor waar je bij Freedom maar € 19,95 voor betaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-06 22:56

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Tv Complete met Movies&Series XL. De vergelijking is natuurlijk niet eerlijk want ik zou nu ook al TV kunnen afnemen bij Xs4all, dan zou ik veel goedkoper uit zijn dan ik momenteel ben.

[ Voor 75% gewijzigd door .oisyn op 27-03-2020 22:58 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edje040
.oisyn schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 22:43:
Tv Complete met Movies&Series XL. De vergelijking is natuurlijk niet eerlijk want ik zou nu ook al TV kunnen afnemen bij Xs4all, dan zou ik veel goedkoper uit zijn dan ik momenteel ben.
Dat is inderdaad een scheve vergelijking ;)

Als ik tel wat ik nu bij XS4ALL kwijt ben en ik ga doortellen wat ik bij Freedom zou moeten gaan betalen dan is dat toch echt een klap meer. Zoveel zelfs dat ik dat never nooit ga doen. Ik heb verlengd bij XS4ALL en als ik dat vergelijk met Freedom (500/500, tv, FoxSports Int, Ziggo Sports Totaal, 2e ontvanger en Spotify Family) dan leert de rekensom dat ik bij Freedom €42 per maand meer kwijt ben (!).
Nu is het wel zo dat ik bij XS4ALL een jaar lang een fikse korting krijg en bij Freedom niet (denk ik) maar dat is gewoon serieus veel geld..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marbo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14-05 23:59
Heeft iemand ervaring met tv via Canal Digital? Hoe verhoudt zich dat tot het KPN/XS4ALL aanbod?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Marbo schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 13:44:
Heeft iemand ervaring met tv via Canal Digital? Hoe verhoudt zich dat tot het KPN/XS4ALL aanbod?
Check het Tweak topic hier op GoT zou ik zeggen. Niet bijzonder goed zo te lezen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marbo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14-05 23:59
Barre73 schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 13:50:
[...]

Check het Tweak topic hier op GoT zou ik zeggen. Niet bijzonder goed zo te lezen...
Ah, dank, ik zocht al tevergeefs naar een Canal Digital topic, ik wist niet dat Tweak dat aanbod heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenmuzikant
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 02-07-2020
Doet Online.nl dat ook niet? In ieder geval...
Het is niet overal erg bij Tweak in combinatie met Canal Digitaal. :)
Ik heb zelf in Leeuwarden een Tweak Gigabit aansluiting met tv er bij.
En hier is het juist prima. Hartstikke goed beeld & geluid. (y)

Procentueel gezien zijn het volgens mij ook niet heel veel mensen
die er klachten mee hebben. Maar ik kan me vergissen. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door jeroenmuzikant op 28-03-2020 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
jeroenmuzikant schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 14:07:
Doet Online.nl dat ook niet? In ieder geval...
Het is niet overal erg bij Tweak in combinatie met Canal Digitaal. :)
Ik heb zelf in Leeuwarden een Tweak Gigabit aansluiting met tv er bij.
En hier is het juist prima. Hartstikke goed beeld & geluid. (y)

Procentueel gezien zijn het volgens mij ook niet heel veel mensen
die er klachten mee hebben. Maar ik kan me vergissen. ;)
Ik lees dat Tweak topic regelmatig. Wat ik daar lees gaat niet zozeer over live beeld en geluid maar vooral over terugkijken/uitzending gemist en opnames. Maar goed, wie ervaringen wil weten kan dat topic goed doorlezen lijkt me. Er zijn best wat Tweak klanten met TV (van CD).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-06 19:40

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Voor die gene die een eigen domeinnaam gebruiken en af en toe problemen ondervinden met mailen naar Duitse providers.

MX record even tijdelijk wijzigen van "1 mx.freedom.nl." naar "1 mx.soverin.net."
Als de boel opgelost is kan het weer terug (weet niet of ze dit verder communiceren eigenlijk).

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XingV
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 30-04-2024
ollie1965 schreef op maandag 30 maart 2020 @ 11:45:
Voor die gene die een eigen domeinnaam gebruiken en af en toe problemen ondervinden met mailen naar Duitse providers.

MX record even tijdelijk wijzigen van "1 mx.freedom.nl." naar "1 mx.soverin.net."
Als de boel opgelost is kan het weer terug (weet niet of ze dit verder communiceren eigenlijk).
Lijkt op dit probleem wat was opgelost. blijkt nu dat alleen opgelost voor users met geen eigen Domein.
XingV schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 15:23:
Mail naar freedom.nl geeft SSL certificate Error. Certificaat van mail @freedom.nl is fout.

Er kunnen mail servers zijn die een bericht naar @freedom.nl weigeren. De meeste mail servers geven niet een error

Bij een test zie je:

Cert Hostname DOES NOT VERIFY (mx.freedom.soverin.net != *.soverin.net | DNS:*.soverin.net | DNS:soverin.net)
(see RFC-2818 section 3.1 paragraph 4 for info on wildcard ("*") matching)
So email is encrypted but the host is not verified.

Een mailserver zegt b.v. used SSL-X509_V_ERR_HOSTNAME_MISMATCH- , gelukkig geven veel mailservers geen error, en verzenden het gewoon.

Heb het gemeld aan de helpdesk.

Moet wel opgelost worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop99
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:24
Barre73 schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 19:11:
[...]
....

KPN heeft nog geen enkel GPON netwerk buiten in de grond aangelegd. De huidige GPON is alleen op actief niveau (Dslams), net als bijvoorbeeld Jonas al een paar jaar doet op Reggefiber netwerken.
Misschien off topic maar dan moet GPON apparatuur dus heel veel goedkoper zijn, anders doet KPN dit niet (en had Jonas het ook niet gedaan). Ik weet dat GPON veel meer gebruikt wordt als AON.
Gek genoeg zie je echter bij Jonas dat ze qua prijs niet echt goedkoper zijn als Tweak ( en ik kan me niet voorstellen dat dit in de klantenservice zit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esky
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13-06 13:04
joop99 schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 13:29:
[...]

Misschien off topic maar dan moet GPON apparatuur dus heel veel goedkoper zijn, anders doet KPN dit niet (en had Jonas het ook niet gedaan). Ik weet dat GPON veel meer gebruikt wordt als AON.
Gek genoeg zie je echter bij Jonas dat ze qua prijs niet echt goedkoper zijn als Tweak ( en ik kan me niet voorstellen dat dit in de klantenservice zit)
"An AON has higher power consumption, and active components are more prone to failure than passive ones. Costs and maintenance requirements will be higher."(bron)

Jonaz, Tweak en Netrebel hebben allemaal ongeveer dezelfde prijs voor gbit (€37,50-€40 p/m), zouden ze dezelfde marktanalyse gelezen hebben toen ze hun prijzen bedachten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
joop99 schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 13:29:
[...]

Het is vooral goedkoper omdat je maar op 1 locatie (de citypop) actieve apparatuur hoeft te plaatsen. De apparatuur zelf is duurder maar op minder locaties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr Magic
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:41
Kan Freedom niet alvast de postcode-check online zetten zonder dat je een aanvraag kunt doen?

Lijkt me wel handig om alvast te weten wat de mogelijkheden worden op een adres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
Mr Magic schreef op maandag 6 april 2020 @ 17:43:
Kan Freedom niet alvast de postcode-check online zetten zonder dat je een aanvraag kunt doen?

Lijkt me wel handig om alvast te weten wat de mogelijkheden worden op een adres.
https://kpn-compleet-fpi-info.fourstack.nl/
Je weet zelf neem ik aan wel of er lokale glasvezel-initiatieven zijn die hier niet vermeld worden :)

Alleen 200Mbit op enkele koperlijn zal niet beschikbaar zijn, aangezien dit via VPLUS loopt en niet via VVDSL2.

[ Voor 11% gewijzigd door mad-dog op 06-04-2020 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

mad-dog schreef op maandag 6 april 2020 @ 19:00:
[...]

https://kpn-compleet-fpi-info.fourstack.nl/
Je weet zelf neem ik aan wel of er lokale glasvezel-initiatieven zijn die hier niet vermeld worden :)
Is hieruit op te maken, of er alleen via KPN netwerk wordt aangeboden of ook via kleinere aanbieders? Bedoel, prijs 'via' KPN voor 1000Mbit is €84. Dat vind ik echt veel. Terwijl via een ander netwerk 1000Mbit op €49,- zou zitten. Is wel een enorm verschil.

Op mijn postcode check staat bij Distributiepunt(en) REGG, en dat ik tot 1000Mbit kan krijgen. Maar dan is de vraag, zou dat dus voor €84,- of voor €49,- zijn?

Edit:
Ik zie dat ik bij T-Mobile ook 1000Mbit op mijn adres kan krijgen, voor maar €55,- per maand. Ik betaal nu €68,50 bij XS4all voor 500Mbit. Ik wil bij Freedom best wat meer betalen, maar €79,- voor 500Mbit of €84,- voor 1000Mbit vind in wel erg veel. Verschil van €29,- per maand. Ben er een klein beetje teleurgesteld in.

[ Voor 19% gewijzigd door Pazo op 06-04-2020 19:52 ]

PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
Pazo schreef op maandag 6 april 2020 @ 19:47:
[...]

Is hieruit op te maken, of er alleen via KPN netwerk wordt aangeboden of ook via kleinere aanbieders? Bedoel, prijs 'via' KPN voor 1000Mbit is €84. Dat vind ik echt veel. Terwijl via een ander netwerk 1000Mbit op €49,- zou zitten. Is wel een enorm verschil.

Op mijn postcode check staat bij Distributiepunt(en) REGG, en dat ik tot 1000Mbit kan krijgen. Maar dan is de vraag, zou dat dus voor €84,- of voor €49,- zijn?
REGG is Reggefiber ofwel KPNNetwerkNL. Je gaat dus € 84,- betalen voor 1 Gbit tenzij er ook nog een lokaal glasvezel initiatief is, maar dat is in gebieden waar KPN levert vrij uitzonderlijk

Dit is een uiteraard een website van KPN met de infrastructuur die KPN levert, maar je weet op basis van brieven etc neem ik aan wel of er buiten KPNNetwerkNL nog een andere leverancier is van glasvezel

[ Voor 12% gewijzigd door mad-dog op 06-04-2020 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

mad-dog schreef op maandag 6 april 2020 @ 19:52:
[...]

REGG is Reggefiber ofwel KPNNetwerkNL. Je gaat dus € 84,- betalen voor 1 Gbit tenzij er ook nog een lokaal glasvezel initiatief is, maar dat is in gebieden waar KPN levert vrij uitzonderlijk
Ik was er bang voor. Vind het verschil wel erg groot worden zo.
Ik wil eigenlijk best graag bij Freedom, maar met deze prijzen begint er toch wat te knagen. XS4all was al 'premium' met een hogere prijs, maar hier gaat nog wel een schepje bovenop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop99
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:24
Pazo schreef op maandag 6 april 2020 @ 19:53:
[...]

Ik was er bang voor. Vind het verschil wel erg groot worden zo.
Ik wil eigenlijk best graag bij Freedom, maar met deze prijzen begint er toch wat te knagen. XS4all was al 'premium' met een hogere prijs, maar hier gaat nog wel een schepje bovenop.
Volgens mij levert T-Mobile geen wholesale maar Cambrium wel als de geruchten kloppen. Probeer de postcode check van tweak, als je daar 1gbit kunt krijgen dan kon het wel eens meevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

joop99 schreef op maandag 6 april 2020 @ 21:41:
[...]

Volgens mij levert T-Mobile geen wholesale maar Cambrium wel als de geruchten kloppen. Probeer de postcode check van tweak, als je daar 1gbit kunt krijgen dan kon het wel eens meevallen.
Nee helaas, Tweak levert hier niet.

Ik zit echt te twijfelen wat ik ga doen. Ik zit al jaren bij XS4All, bewuste keuze geweest o.a. door vast IP, privacy, eigen apparatuur etc. Daarom nu dus ook Freedom founding member van het eerste uur met als doel over te stappen naar Freedom. Maar man, die prijzen vallen me echt tegen. :/ Ik had eigenlijk gehoopt op ongeveer gelijke tarieven als bij XS4All.

Even op rijtje, alleen kijkend naar internet:
Ik betaal nu bij XS4All €68,50 voor 500Mbit.
Bij Freedom zou dit €79,- worden, of €84,- voor 1000Mbit.
T-mobile levert 1000mbit voor €40,- (!)
Scheelt gewoon €44 per maand t.o.v. Freedom = €528 op een jaar. Dat is echt enorm veel.

Moet een statisch IP adres en een niet-meekijk beleid wat ze beloven dan zoveel extra kosten? Ik heb even een avond zitten lezen op allerlei sites en fora, en ook bij T-moblie kan ik gewoon mijn eigen router (AC88U) gebruiken. En ja, er is sprake van een dynamisch IP adres, maar ik lees overal dat het eigenlijk helemaal niet verandert, tenzij je gaat verhuizen of een nieuwe router eraan hangt, maar in dat geval zou je toch al je hele netwerk opnieuw moeten configureren.

Ik stond tot nu toe pal achter Freedom, vind het initiatief goed en ging er vanuit dat ik straks bij de eerste grote club internetafnemers zou horen, maar daar begin ik nu toch sterk aan te twijfelen. Ik denk dat deze tarieven meer mensen afschrikken.

Maar goed, maar eens een nachtje over slapen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@Pazo Ik denk wel dat dit een schaaleffect is. Hoe kleiner de provider, hoe groter de vaste kosten noodzakelijkerwijs terug komen in de abonnementstarieven. Ik verwacht dat als het Freedom lukt om te groeien, dat de tarieven ook iets omlaag kunnen.

Voor de volledigheid, reken ook met de korting die je krijgt bij het vooruitbetalen van een jaar. Maakt het verschil net iets minder groot. En een vergelijking op basis van prijs met prijsvechters is ook niet eerlijk. Je hebt redenen om niet al lang naar T-mobile overgestapt te zijn en te blijven bij XS4ALL, daar verandert het aanbod van Freedom niets aan. :)

Daarna blijft nog de vraag over: wat zijn je principes je waard? Mag ik wijzen op je eigen signature? :)

Zelf zit ik ook in een Reggefiber gebied. Dus duur. Nu heb ik bij XS4ALL het allergoedkoopste abonnement: 50/50 voor 46/maand. Meer snelheid is altijd fijn natuurlijk, maar ik heb het niet nodig.

Bij Freedom zal ik dan kiezen voor 100/100 voor 59/maand. 8 euro per maand duurder dan het vergelijkbare aanbod bij XS4ALL, of met de vooruitbetaalkorting slechts 3,08 euro per maand. Vind ik persoonlijk niet een onredelijke meerprijs, gezien het enorme schaalvoordeel dat KPN heeft.

In jouw geval met 500/500 is de meerprijs 3,92 per maand met de vooruitbetaalkorting. Vind ik ook niet onredelijk.

[ Voor 5% gewijzigd door Zr40 op 06-04-2020 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

@Zr40 Zeker, en dat met privacy is ook zeker een dingetje, want daar ben ik de laatste tijd wel veel mee bezig. En 1000 heb ik zeker niet perse nodig, maar ik wil mijn 500 wel houden. Ik wacht het nog even af, moet toch nog even bij XS4all blijven omdat ik vorig jaar korting heb bedongen, dus had weer een jaarcontract.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EnigmA-X
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-06 23:04
Persoonlijk vind ik dat een mobiel abonnement wel meegenomen moet worden in de prijs, omdat de meeste mensen die naar alle waarschijnlijkheid niet van het werk krijgen. Daarnaast door de focus van de aanbiedende partijen hierop.

Voor wat het waard is in dit topic, heb ik een vergelijking tussen verschillende providers gemaakt en een poging gedaan een overzicht te creeeren specifiek voor mijn gewenste situatie:
  • 500mbit verbinding (of meer)
  • 10GB data mobiel (of meer)
  • Geen vaste telefonie
  • IPTV met 2 STB's (ontvangers)
  • Ziggo Sport pakket
  • Spotify family
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ng2w0RhNYdlLzQe59G-Pcnv-xyY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qUyvTt8CqYRflujIkgZEY0J7.png?f=fotoalbum_large
  • In de berekening is uitgegaan van jaarkorting/vooruitbetaling bij Freedom (1 maand gratis).
  • Ziggo is buiten beschouwing, omdat ik geen COAX bekabeling heb in ons huis (weggehaald met verbouwing).
  • Ik woon in KPN/ODF gebied, maar geen andere aanbieders.
Het verschil is in bovenstaand geval "significant" te noemen qua prijs lijkt mij.

[ Voor 13% gewijzigd door EnigmA-X op 07-04-2020 12:16 . Reden: Update prijzen in overzicht. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
Mooi overzicht. Ik zou haast zeggen: internet van T-Mobile, vpn (al dan niet zelf ingericht) voor privacy en 50-100pj om Freedom te steunen.

Ben je nog steeds goedkoper uit, maar praktisch is natuurlijk anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zordaz
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:56
NielsFL schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 14:36:
Mooi overzicht. Ik zou haast zeggen: internet van T-Mobile, vpn (al dan niet zelf ingericht) voor privacy en 50-100pj om Freedom te steunen.

Ben je nog steeds goedkoper uit, maar praktisch is natuurlijk anders.
Inderdaad mooi overzicht, ik mis nog de 'gewone' gratis Spotify Premium die velen bij KPN/XS4ALL nog hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnigmA-X
zordaz schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 14:57:
[...]

Inderdaad mooi overzicht, ik mis nog de 'gewone' gratis Spotify Premium die velen bij KPN/XS4ALL nog hebben.
Op dit moment zit die idd nog gratis in mijn pakket, maar die krijg je nergens meer zomaar bij.

Eigenlijk kan ik die Spotify er wel uithalen, want dat maakt nagenoeg geen verschil (hooguit 12 EUR op jaarbasis als je voor XS4ALL gaat, bij de rest zit het er allemaal bij in voor dezelfde prijs als de losse prijs bij Spotify zelf).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

NielsFL schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 14:36:
Moet zeggen dat ik nu ook standaard een VPN in de router aan heb staan. Dus zou ik naar T-Mobile zou gaan kan ik dat ook gewoon weer aanzetten / configureren.

Ik ben er nog niet uit. Net als het overzicht van @EnigmA-X laat zien is het verschil wel enorm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnigmA-X
Pazo schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 16:39:
[...]

Moet zeggen dat ik nu ook standaard een VPN in de router aan heb staan. Dus zou ik naar T-Mobile zou gaan kan ik dat ook gewoon weer aanzetten / configureren.

Ik ben er nog niet uit. Net als het overzicht van @EnigmA-X laat zien is het verschil wel enorm.
Ik heb me even wat ingelezen over T-mobile, maar ik lees bijzonder gemixte berichten over de combi's van standaard modems en iptv issues. Nu gebruik ik zelf een Mikrotik, maar dat is toch een aandachtspunt. Verder is voor mij wel een echt afhaakpunt het feit dat het opnemen van tv in de cloud nog niet mogelijk is (mevrouwen in mijn gezin hebben dat als harde eis) en het uitleveren van STB's met harddrive ook niet meer kan: https://community.t-mobil...met-t-mobile-thuis-320954

De wijze waarop via dat forum (bovenstaand linkje) wordt gehandeld is voor mij al reden voor meer dan genoeg kippenvel. Ik vraag me ook echt af hoe lang ze dit voor deze prijs kunnen blijven volhouden en hoe congested dat netwerk gaat raken over tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

EnigmA-X schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 17:51:
[...]

Verder is voor mij wel een echt afhaakpunt het feit dat het opnemen van tv in de cloud nog niet mogelijk is (mevrouwen in mijn gezin hebben dat als harde eis) en het uitleveren van STB's met harddrive ook niet meer kan
Ai... Niet kunnen opnemen? Ik had mij nog niet in de TV kant verdiept, maar ik ging er vanuit dat je bij alle providers standaard kon opnemen. Dat is wel een zwaar wegend punt, want wij nemen ook regelmatig op. Had ik niet verwacht van T-Mobile

Is trouwens al bekend of Freedom dat wel aan gaat bieden? Naast pauzeren en terugkijken ook opnemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16:14
Is gewoon standaard Canal Digitaal, 100 uur opnemen in de cloud voor max. 1 jaar

https://www.canaldigitaal.nl/alles-in-1/#Voordelen-tv

[ Voor 19% gewijzigd door guido66 op 07-04-2020 20:55 ]

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgroen81
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:30
guido66 schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 20:53:
Is gewoon standaard Canal Digitaal, 100 uur opnemen in de cloud voor max. 1 jaar

https://www.canaldigitaal.nl/alles-in-1/#Voordelen-tv
Canal Digitaat alleen icm glasvezel?
Jammer. Ik had gehoopt te kunnen combineren met ADSL...
Edit: En zonder schotel bedoel ik dan.

[ Voor 5% gewijzigd door mgroen81 op 12-04-2020 11:56 ]

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
mgroen81 schreef op zondag 12 april 2020 @ 11:54:
[...]

Canal Digitaat alleen icm glasvezel?
Jammer. Ik had gehoopt te kunnen combineren met ADSL...
Edit: En zonder schotel bedoel ik dan.
Ik zie bij Freedom zelf nergens staan dat CD alleen bij glasvezel geleverd wordt...
Of je er blij mee moet zijn is een tweede... KPN TV platform is toch veel volwassener en beter voor zover ik alle ervaringen met CD (bij Tweak) lees.

https://freedom.nl/nieuws...en-mettvvancanal-digitaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tubejack
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 18-05 06:13
Wat een snelheden zeg :O Wij betalen straks: €47+€12 voor een Pair-bonded 40/5 lijntje en dan moeten we ook nog een eigen modem aanschaffen, want met een Fritzbox 7583 halen wij die snelheid niet. :-(

We zijn dan wel: "free" O-)

[ Voor 51% gewijzigd door tubejack op 12-04-2020 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgroen81
Barre73 schreef op zondag 12 april 2020 @ 12:46:
[...]

Ik zie bij Freedom zelf nergens staan dat CD alleen bij glasvezel geleverd wordt...
Of je er blij mee moet zijn is een tweede... KPN TV platform is toch veel volwassener en beter voor zover ik alle ervaringen met CD (bij Tweak) lees.

https://freedom.nl/nieuws...en-mettvvancanal-digitaal
Ik vemoed dat je met ADSL alleen via de app op je TV of mobiel gebruik kan maken van Canaldigitaal.
Dat kost dan 11,95 ipv 15,95
https://www.canaldigitaal.nl/tv-app/mobiel/#packages

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
mgroen81 schreef op zondag 12 april 2020 @ 15:51:
[...]

Ik vemoed dat je met ADSL alleen via de app op je TV of mobiel gebruik kan maken van Canaldigitaal.
Dat kost dan 11,95 ipv 15,95
https://www.canaldigitaal.nl/tv-app/mobiel/#packages
Dat zijn de prijzen die CD vraagt voor onafhankelijke klanten. TV is ook gewoon voor DSL-klanten, net als bij Online

Buiten dat ga je als Freedom klant er flink op achteruit tov XS4ALL/KPN/Budget, aangezien die allen gebruik maken het KPN iTV platform

[ Voor 16% gewijzigd door mad-dog op 12-04-2020 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antidote
@mgroen81 op de site van Freedom lees ik dat nergens. Het 11,95 pakket wordt ook niet genoemd, dat is bij mijn weten alleen los verkrijgbaar via Canal Digitaal zelf. Bij Freedom is op zowel DSL als glasvezel, net als bij Online, een televisiepakket met decoder te verkrijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgroen81
@antidote ok, we gaan het zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje040
Ik vind het sowieso veel te stil rondom Freedom. Ook al loop je vertraging op dan kun je nog gewoon een postcodecheck op je site zetten. Mijn gevoel over Freedom was goed maar het begint toch wat weg te zakken. Te veel houtje touwtje en te weinig professionaliteit. Ik krijg het gevoel dat ze daardoor stiekem toch veel ex-XS4ALL klanten niet gaan overhalen om over te stappen, althans voorlopig niet. Ik lees (heel) veel XS4ALL'ers die of hebben verlengd of zijn overgestapt naar KPN. Ik hoop voor ze dat de businesscase stand houdt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• viper
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 10-06 14:43
Ik was in het begin ook enthousiast.

Maar de aanbieding is gewoonweg niet heel concurrent. Nu ben ik best bereid een beetje extra te betalen voor mijn ‘vrijheid’.
Je loopt echter tegen het feit aan dat de TV markt, mede dankzij de ACM, wordt gedomineerd door twee spelers. Ziggo is alleen kabel, dus qua IPTV kom je gewoon bij KPN uit.
CD heeft dan wellicht een lagere prijs, maar hun platform werkt alles behalve foutloos. Als ik dan betaal voor een dienst, dan moet het in ieder geval wel werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje040
viper schreef op maandag 13 april 2020 @ 10:33:
Ik was in het begin ook enthousiast.

Maar de aanbieding is gewoonweg niet heel concurrent. Nu ben ik best bereid een beetje extra te betalen voor mijn ‘vrijheid’.
Je loopt echter tegen het feit aan dat de TV markt, mede dankzij de ACM, wordt gedomineerd door twee spelers. Ziggo is alleen kabel, dus qua IPTV kom je gewoon bij KPN uit.
CD heeft dan wellicht een lagere prijs, maar hun platform werkt alles behalve foutloos. Als ik dan betaal voor een dienst, dan moet het in ieder geval wel werken.
Klopt. Ik kijk ook niet op 5-10 € als dat echt wat oplevert maar dat doet het voorlopig nog niet. Ik zit bij XS4ALL en zou bij Freedom €79 gaan betalen voor sec een 500/500 verbinding, terwijl je dat met een trucje bij XS4ALL voor €61 af kunt nemen. Dan heb je het al over een verschil van €18 en dan heb ik het dus nog niet over Compleet-voordelen etc. Daarnaast zoals jij zegt heb ik meer vertrouwen (en ervaring) in de tv-dienst van KPN dan die van CD. Daar lees je helaas mindere berichten over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnigmA-X
Ik ben nog iets verder gegaan met het vergelijken tussen o.a. XS4ALL (huidige provider), Freedom en KPN.

Wat dan vooral opvalt is dat XS4ALL praktisch 20 EUR/mnd duurder is vergeleken met KPN, terwijl dat nu eigenlijk gewoon exact dezelfde dienst is. Dat is 240 EUR/jaar voor exact hetzelfde.

Freedom is bijna 44 EUR/maand duurder vergelen met KPN als je het mobiele telefonie voordeel meeneemt. Freedom is daarmee het eerste jaar >500 EUR duurder bij een 500Mbit aansluiting. Als ik dan bedenk dat je gewoon via het KPN netwerk wordt aangesloten (WBA) dan is dat wel een extreem prijsverschil.

Wat ik er wel aan toe wil voegen is dat Freedom op het netwerk van een lokale aanbieder wél concurrerend is. Belangrijk is dat je dan in een gebied woont waar Freedom via een ander netwerk (dan KPN) gaat aanbieden.

Weet iemand toevallig waar je makkelijk op kan zoeken welke lokale/regionale aanbieders er op een bepaalde postcode leveren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

EnigmA-X schreef op maandag 13 april 2020 @ 12:19:

Wat dan vooral opvalt is dat XS4ALL praktisch 20 EUR/mnd duurder is vergeleken met KPN, terwijl dat nu eigenlijk gewoon exact dezelfde dienst is. Dat is 240 EUR/jaar voor exact hetzelfde.
Is dat zo? :?

Want volgens mij IS het Xs4all product, nu, op dit moment, zeer zeker niet exact dezelfde dienst... :N

Zaken als IPv6, een totaal ander modem, VoIP settings, andere AMS-IX routering en nog wat zaken.

En dat is dan nou juist het lastigste; je kunt niet goed vergelijken, omdat het niet precies dezelfde diensten/producten zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door ehtweak op 13-04-2020 12:27 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EnigmA-X
Ik heb mijn overzicht iets groter gemaakt en geprobeerd iets meer nadruk op het vergelijk te leggen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bMrrOHsFzRuKHzlHY-GIPVdE5bo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3kvvB7H0pNPUQN5B0vVmOXiu.png?f=fotoalbum_large
ehtweak schreef op maandag 13 april 2020 @ 12:26:
[...]

Is dat zo? :?

Want volgens mij IS het Xs4all product, nu, op dit moment, zeer zeker niet exact dezelfde dienst... :N

Zaken als IPv6, een totaal ander modem, VoIP settings, andere AMS-IX routering en nog wat zaken.

En dat is dan nou juist het lastigste; je kunt niet goed vergelijken, omdat het niet precies dezelfde diensten/producten zijn.
IPv6 wordt door KPN ook uitgerold, of is al uitgerold: https://forum.kpn.com/internet-9/ipv6-uitrol-478514

Modemkeuze is tegenwoordig vrij, dus dan is het goedkoper om zelf een Fritzbox te kopen dan abonnee te blijven bij XS4ALL (meestal al in het eerste jaar).

VOIP zal gewoon samen gaan: https://blog.xs4all.nl/xs4all-blijft-bestaan/
Hoe zit het met de technische samenvoeging?
Op technisch vlak gaat de samenvoeging door. We maken al jaren gebruik van het KPN-netwerk. Onderdelen waar we onze eigen techniek voor gebruiken, worden geïntegreerd in KPN. Onze unieke diensten zoals het malwarefilter en DNSSEC worden ook overgenomen.
AMS-IX routering: zie technische samenvoeging. Verder betwijfel ik hoe relevant dit is, zelfs voor de gemiddelde XS4ALL klant.

Andere zaken: zie technische samenvoeging

Het enige dat overblijft zijn de contracten, het logo en het modem dat je initieel geleverd krijgt.

[ Voor 15% gewijzigd door EnigmA-X op 13-04-2020 13:00 . Reden: Foutje in plaatje gefixt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje040
Het is heel persoonlijk denk ik. Ik kom namelijk bij XS4ALL goedkoper uit dan een vergelijkbaar abonnement met KPN Hussel incl. actiekorting. Dat heeft te naken met oude voorwaarden rondom Compleet en een actietarief + gratis zenders voor 1 jaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tubejack
ehtweak schreef op maandag 13 april 2020 @ 12:26:
[...]
Als je de idealen leest van Freedom is deze provider met geen enkele andere te vergelijken. Dus waarom zou je dat doen? Een budget provider, kan en zal het daarom al nooit worden.

"Meekijk-vrij" internet ? Ik ben benieuwd hoe ze dat gaan doen? VPN?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
EnigmA-X schreef op maandag 13 april 2020 @ 12:54:
AMS-IX routering: zie technische samenvoeging. Verder betwijfel ik hoe relevant dit is, zelfs voor de gemiddelde XS4ALL klant.
Hier zit wel echt performance verschil in. XS4ALL heeft andere routering (en peering) dan KPN.

Met routering en DNS kan je een merkbaar verschil in ervaring krijgen. Zeker in combinatie met een router met een waardeloze implementatie (connect box/xperiabox tov Fritz).

Dit kan een gemiddelde klant niet benoemen. Maar het maakt wel echt verschil in de ervaring.
offtopic:
Ironisch gezien heeft T-Mobile thuis nu het niet via DTAG gaat juist weer relatief goede transit :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurry
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:54
tubejack schreef op maandag 13 april 2020 @ 13:49:
[...]
"Meekijk-vrij" internet ? Ik ben benieuwd hoe ze dat gaan doen? VPN?
Volgens mij staat dat op de pagina uitgelegd waar je naar toe linkt onder het kopje Tijd voor verandering in de tweede en derde alinea. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tubejack
jurry schreef op maandag 13 april 2020 @ 14:12:
[...]Volgens mij staat dat op de pagina uitgelegd waar je naar toe linkt onder het kopje Tijd voor verandering in de tweede en derde alinea. :)
Heel goed (y) Er staat volgens mij nog veel meer, dat niet in geld is uit te drukken. :w

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• EnigmA-X
tubejack schreef op maandag 13 april 2020 @ 15:22:
[...]

Heel goed (y) Er staat volgens mij nog veel meer, dat niet in geld is uit te drukken. :w
Dat is wel waar, maar uiteindelijk wordt het wel in geld uitgedrukt door de maandprijs.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben helemaal vóór Freedom en haar idealen. Ik ben ook founding member en zit er met een behoorlijk bedrag "in". Echter, in mijn specifieke situatie kan ik alleen aangesloten worden via WBA. Dan zit ik dus *alsnog* op het KPN netwerk en betaal ik per jaar tot 600 EUR meer. Het 500mbit jaarabbo van Freedom is 1,5x zoveel als de goedkoopste, waar je dan ook nog de helft van de bandbreedte krijgt.

Ik vind dat heel veel geld, want er zijn ook nog andere dingen in mijn leven die naast de idealen van Freedom belangrijk zijn. Ik verwacht dat die regel voor meer geinteresseerden op gaat.

Daarnaast vind ik dat ze hun meerwaarde ook nog niet duidelijk uiten. Meekijkvrij internet vind ik te abstract en zal ook maar een heel beperkte doelgroep aanspreken. Ik zou iets verwachten als "Meekijkvrij internet voor professionals", zodat ook het stukje vast ip, routering, peering, ipv6, etc goed op de voorgrond kan komen.

Het aansluiten is nu uitgesteld, niemand weet via welke regionale netwerken aangesloten kan worden.

Zoals ik er op dit moment over denk is dat Freedom voor mij financieel niet interessant is, zolang ik niet op een regionaal netwerk aangesloten kan worden. Dan sponsor ik nog liever een bedrag aan Freedom waar geen tegenprestatie tegenover hoeft te staan. Volgens mij houden ze daar meer aan over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tubejack
EnigmA-X schreef op maandag 13 april 2020 @ 23:38:
[...]
Dat is wel waar, maar uiteindelijk wordt het wel in geld uitgedrukt door de maandprijs.
"Alles" wordt op een gegeven moment in geld uitgedrukt, zelfs een mensenleven. Het is maar net welke andere "waardes" je naast geld, belangrijk vind. Dat is met veel producten zo, anders zouden we allemaal hetzelfde hebben/gebruiken. We kunnen in Nederland gelukkig iets kiezen. ;)

Hier is geen 500Mb nodig. We hebben nu 40Mb maar 20 voldoet waarschijnlijk ook al, daar ben ik nu mee aan het experimenteren. Wel een vast ip adres, voor een paar servers die hier draaien. Verder zo veilig mogelijk internet.

Mooi overzicht trouwens :) Ik mis een aantal providers zoals: Ziggo, Tweak en er zijn er vast nog wel een paar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hp-got
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17-01-2021

hp-got

Moi

EnigmA-X schreef op maandag 13 april 2020 @ 12:54:
Ik heb mijn overzicht iets groter gemaakt en geprobeerd iets meer nadruk op het vergelijk te leggen.
[...]
Ik mis in je overzicht het eigen domein dat je bij Freedom krijgt en het aantal mailboxen dat daarbij hoort?

Ik heb het even doorgerekend voor mijn situatie.
Ik heb nu 50 Mbps DSL via Tweak, dat kost me 12 x € 35 = € 420 per jaar.
Bij Freedom wordt dat 100 Mbps DSL voor 11 x € 47 = € 517 per jaar.
Bij XS4All zou dat 100 Mbps DSL zijn voor 12 x € 51 = € 612 per jaar.

Freedom is dan goedkoper dan XS4All, duurder dan een budget provider en dat is precies wat ze beloofd hebben :)

Als data het nieuwe goud is dan is je telefoon een goudmijn. | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tubejack
[...]
Echter, in mijn specifieke situatie kan ik alleen aangesloten worden via WBA. Dan zit ik dus *alsnog* op het KPN netwerk.
Snap ik. Een groot gedeelte van Nederland kan alleen via WBA aangesloten worden. Maar dat wil niet zeggen dat de netwerken 100% precies hetzelfde zijn. Kijk maar hoe XS4ALL voorheen haar netwerk had ingericht met redundante systemen en netwerken.

Ik kan me nog een stroomstoring herinneren waarbij heel Amsterdam plat. Buiten Amsterdam had geen enkele XS4ALL gebruiker iets gemerkt, terwijl KPN landelijk plat lag.

Daarom lees ik met een glimlach advertenties van budget providers zoals: "maakt gebruik van het betrouwbare KPN netwerk" Ok het werkt meestal, maar het kan betrouwbaarder en veiliger, daar betaal je voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

tubejack schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 08:44:
[...]

Daarom lees ik met een glimlach advertenties van budget providers zoals: "maakt gebruik van het betrouwbare KPN netwerk" Ok het werkt meestal, maar het kan betrouwbaarder en veiliger, daar betaal je voor.
Daarom lees ik dat soort advertenties altijd met een groot vraagteken. :?

'Het betrouwbare KPN netwerk' Wat wordt daar precies mee bedoeld? Het fysieke netwerk? ;)
Dus de glasvezels in de grond? De switches in de City/WijkPoP's? De interlink kabel ergens in een patchkast tussen het KPN netwerk en de AMS-IX? Kortom alle hardware layers van het OSI model?
Of de, op dat fysieke netwerk, geïmplementeerde transport streams en services?

Want de uiteindelijke combinatie van dat geheel zorgt dat je verbinding wel of niet betrouwbaar en vlot functioneert. En op alle punten kan er iets fout gaan waardoor de uiteindelijke dienst niet of gedeeltelijk werkt.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
[...]

Het aansluiten is nu uitgesteld, niemand weet via welke regionale netwerken aangesloten kan worden.
Hier durf ik wel iets over te zeggen. Ze hebben aangegeven op alle E-Fiber netwerken te leveren. Dat is nog niet veel extra kennis maar ze zullen zeker nog geen eigen operator gaan spelen op dit moment. Dus wholesale inkopen bij partij X. Partij X kan niet anders zijn dan Cambrium (Tweak), want zij zijn de partij die momenteel in elke PoP van E-Fiber eigen apparatuur plaatst. Dat sluit ook aan op het TV gebeuren van Freedom wat op exact dezelfde manier als bij Tweak wordt geleverd (via CD).

Dus ik concludeer dat Freedom wholesale gaat leveren via Cambrium. En als dat op elk ODF netwerk van Cambrium is, dan dus ook op de Reggefiber netwerken waar Tweak zelf 1 Gbit levert (Almere, Leeuwarden. Deventer, etc...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnigmA-X
Barre73 schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 09:53:
[...]

Hier durf ik wel iets over te zeggen. Ze hebben aangegeven op alle E-Fiber netwerken te leveren. Dat is nog niet veel extra kennis maar ze zullen zeker nog geen eigen operator gaan spelen op dit moment. Dus wholesale inkopen bij partij X. Partij X kan niet anders zijn dan Cambrium (Tweak), want zij zijn de partij die momenteel in elke PoP van E-Fiber eigen apparatuur plaatst. Dat sluit ook aan op het TV gebeuren van Freedom wat op exact dezelfde manier als bij Tweak wordt geleverd (via CD).

Dus ik concludeer dat Freedom wholesale gaat leveren via Cambrium. En als dat op elk ODF netwerk van Cambrium is, dan dus ook op de Reggefiber netwerken waar Tweak zelf 1 Gbit levert (Almere, Leeuwarden. Deventer, etc...)
Dit deed inderdaad ineens een belletje rinkelen! Net even zitten graven op de website van e-fiber. Wat jammerlijk beperkend is, is dat ze pas (gratis) gaan aansluiten in gemeenten wanneer 30% van die gemeente zich inschrijft om af te nemen via het e-fiber netwerk.

In gemeenten waar KPN nu al zit, al dan niet met T-mobile ernaast is de kans dat die aansluiting er gaat komen bijzonder klein gok ik. Dit is vooral interessant voor de gemeenten waar nog geen glasvezel beschikbaar is. Eindelijk dus eens positief voor de buitengebieden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
EnigmA-X schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 11:15:
[...]

Dit deed inderdaad ineens een belletje rinkelen! Net even zitten graven op de website van e-fiber. Wat jammerlijk beperkend is, is dat ze pas (gratis) gaan aansluiten in gemeenten wanneer 30% van die gemeente zich inschrijft om af te nemen via het e-fiber netwerk.

In gemeenten waar KPN nu al zit, al dan niet met T-mobile ernaast is de kans dat die aansluiting er gaat komen bijzonder klein gok ik. Dit is vooral interessant voor de gemeenten waar nog geen glasvezel beschikbaar is. Eindelijk dus eens positief voor de buitengebieden :)
In dat laatste heb je gelijk. Maar ik trok het breder. Gemeenten waar KPN als netwerkbeheerder zit (voormalig Reggefiber) maar waar Cambrium haar eigen ODF apparatuur heeft (zie deze kaart), daar zou Freedom volgens mij moeten kunnen leveren via Cambrium. Dus 1 Gbit voor weinig. Ook al zit KPN WBA ook in die PoPs.

Let wel: Ik weet dit niet zeker maar het klinkt als een logische conclusie tot zover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnigmA-X
Het is inderdaad een aanname, maar ook wel heel aannemelijk. Als je goed op het kaartje kijkt zie je dat er maar weinig grote steden (buiten Amsterdam) onderdeel zijn van het netwerk.

In mijn dorp (Nuenen) zitten de meeste bewoners al 100 jaar op glasvezel, dus weinig kans voor nieuwe partijen. Onlangs is ook nog eens onsbrabantnet (waar heel veel Nuenenaren op waren aangesloten vanuit het oudere onsnet.nu) overgegaan naar KPN. De meesten zullen het allemaal dus wel prima vinden.

Ik ga me eens orienteren op een goedkopere verbinding met bijvoorbeeld ivpn + wireguard en dan doneren aan (Bits of) Freedom. Enige puntje is het fixed ip adres wat dan potentieel mist. Privacytechnisch wel relatief veilig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
EnigmA-X schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 11:52:
Ik ga me eens orienteren op een goedkopere verbinding met bijvoorbeeld ivpn + wireguard en dan doneren aan (Bits of) Freedom. Enige puntje is het fixed ip adres wat dan potentieel mist. Privacytechnisch wel relatief veilig.
Ik heb inmiddels ook voor deze route gekozen. Morgen komt hier T-Mobile 1Gbps voor 25 euro. Dat laat een hoop geld over voor donaties en VPN.

Volgend jaar maar zien of de situatie is verbeterd. Ik zou wel erg graag een nieuw XS4ALL alternatief hebben. Al was het maar omdat ook mensen die niet zo makkelijk met VPN's etc uit de voeten kunnen een privacy bestendige provider verdienen. Maar het prijsverschil moet wel uit te leggen zijn - dat is het op mijn adres in elk geval niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• viper
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 10-06 14:43
Die cambrium samenwerking werd al vaker gesuggereerd. De vraag is wat dan de toegevoegde waarde gaat zijn van freedom tov Tweak.
Een capabele helpdesk is prettig, dat is bij tweak af en toe dramatisch. Maar een helpdesk heb ik alleen nodig om te melden dat iets kapot is, dus daar zou je eigenlijk toch al niet moeten komen :)
Tweak heeft ook via hun blog gedocumenteerd hoe je je eigen hardware kan gebruiken. En wat ik overal lees is dat het internet van tweak super is, alleen tv en voip ruimte voor verbetering biedt. Juist als tv buiten eigen beheer ligt, levert het alleen maar vingerwijzen en kastje/muur navigatie op.

Wat prettig zou kunnen zijn is bijvoorbeeld dat ze afspreken met CD dat mijn kijkgedrag niet geanalyseerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antidote
EnigmA-X schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 11:52:
Het is inderdaad een aanname, maar ook wel heel aannemelijk. Als je goed op het kaartje kijkt zie je dat er maar weinig grote steden (buiten Amsterdam) onderdeel zijn van het netwerk.
Ook Amsterdam valt er buiten: de blauwe stip daar komt als je inzoomt boven Amstelveen te liggen, waar ze met een vraagbundeling bezig waren. In Amsterdam heeft nu ongeveer 20% van de huishoudens een aansluiting op glasvezel via KPN. E-fiber of andere partijen zullen er hier dus ook niet meer tussen komen. Verdere uitrol van glasvezel door KPN gaat wel gebeuren, maar duurt tot 2028.

Hier in de wijk is gelukkig wel fttc aangelegd. Met de 100/30 verbinding kan ik nog wel even vooruit, en qua prijs is het een heel ander verhaal dan op glasvezel: Freedom is goedkoper dan XS4all -en zelfs iets goedkoper dan KPN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
antidote schreef op woensdag 15 april 2020 @ 02:09:
[...]

Ook Amsterdam valt er buiten: de blauwe stip daar komt als je inzoomt boven Amstelveen te liggen, waar ze met een vraagbundeling bezig waren. In Amsterdam heeft nu ongeveer 20% van de huishoudens een aansluiting op glasvezel via KPN. E-fiber of andere partijen zullen er hier dus ook niet meer tussen komen. Verdere uitrol van glasvezel door KPN gaat wel gebeuren, maar duurt tot 2028.

Hier in de wijk is gelukkig wel fttc aangelegd. Met de 100/30 verbinding kan ik nog wel even vooruit, en qua prijs is het een heel ander verhaal dan op glasvezel: Freedom is goedkoper dan XS4all -en zelfs iets goedkoper dan KPN.
Dat laatste is niet helemaal waar, aangezien je bij Freedom geen mobiel internet er kosteloos bij krijgt. Daarnaast krijg je bij XS4ALL een licentie van 5 apparaten voor F-Secure(ipv 2 bij KPN) . Niet dat veel tweakers dat boeit, maar het is toch het vermelden waard.
Pagina: 1 ... 6 ... 79 Laatste