[Freedom] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 5 ... 79 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• don spike
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-06 10:06
Freee!! schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 15:57:
[...]

En die zitten niet in Rotterdam, die zitten uitsluitend in Kralingen, dat is maar een verdomd klein (en duur) stukje Rotterdam.
Net opgezocht, het is een ODF gebied, geen eigen T-mobile net, dat is echt alleen Den Haag zie ik nu. Want wij hebben ook nu gewoon XS over glasvezel. En nee, we wonen niet in Kralingen. Volgens mij is Kralingen ook nog een gebied zonder glasvezel op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:13
Even aan allen: er ontstaat nu wat verwarring... Ik begrijp hieruit dat iedereen graag wil dat Freedom een landelijk Wholesale contract afsluit met T-Mobile zodat zij op elke plek waar T-Mobile met eigen apparatuur 1Gbit aanbiedt, Freedom dat ook kan. Dat is iets anders dan een eigen netwerk waar steeds over gesproken wordt en wat T-Mobile in Den Haag wel heeft (soort van).

@Freee!! : ik weet dat ze nu alleen Kralingen doen/hebben gedaan. Maar ook dat ze nog altijd verder willen gaan met andere delen.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:24

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Barre73 schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 16:04:
[...]
@Freee!! : ik weet dat ze nu alleen Kralingen doen/hebben gedaan. Maar ook dat ze nog altijd verder willen gaan met andere delen.
Mogen ze wel eens opschieten, ik volg ze al een tijdje en al die tijd komen ze niet verder.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• don spike
Barre73 schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 16:04: Ik begrijp hieruit dat iedereen graag wil dat Freedom een landelijk Wholesale contract afsluit met T-Mobile zodat zij op elke plek waar T-Mobile met eigen apparatuur 1Gbit aanbiedt, Freedom dat ook kan.
Wat is het verschil met Tweak waar deze 1Gbit kunnen leveren? Ik ken mensen welke in een Tweak 1Gbit gebied wonen, maar toch XS over glasvezel hadden. Volgens mij is dat ook ODF bij Tweak?

Voor mij persoonlijk gaan we over op Freedom.
Het T-Mobile ODF netwerk kwam meer ter sprake dat het leuk zou zijn om ook 1 Gbit via Freedom te kunnen krijgen, en 1 Gbit levert alleen T-Mobile nu in mijn wijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pimjoosten
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15-06 13:44
Nieuwsbrief #3 staat nu ook op de website van Freedom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Nelis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:35

De Nelis

en anders maar niet...

don spike schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 16:16:
[...]

Wat is het verschil met Tweak waar deze 1Gbit kunnen leveren? Ik ken mensen welke in een Tweak 1Gbit gebied wonen, maar toch XS over glasvezel hadden. Volgens mij is dat ook ODF bij Tweak?

Voor mij persoonlijk gaan we over op Freedom.
Het T-Mobile ODF netwerk kwam meer ter sprake dat het leuk zou zijn om ook 1 Gbit via Freedom te kunnen krijgen, en 1 Gbit levert alleen T-Mobile nu in mijn wijk.
Nee, Tweak heeft in het gebied waar ze 1Gbit leveren hun eigen apparatuur in de kast hangen, naast dat van KPN bijv.

time is infinite, but each week is ten hours short..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:00

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

zordaz schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 15:52:
Die tarieven zullen een flinke tegenvaller zijn voor de mensen die nu vast zitten aan KPN-glasvezel.... Dan is het gewoon duurder dan xs4all, waarbij velen ook nog eens het inbegrepen Spotify inleveren en dat apart moeten afsluiten. Ik ben founding member, maar vrees een moeilijke business case....
Yup, van deze prijzen wordt ik niet vrolijk. Nou ga ik volgend jaar verhuizen dus ik kan het in principe nog even uitzitten. Benieuwd wat de kosten gaan zijn voor een TV-dienst erbij. Ik wil best wat meer betalen, ik heb nu immers ook xs4all internet + ziggo TV. Maar €79 voor puur internet wordt me een beetje te gortig eerlijk gezegd...

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• don spike
DeNelis schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 16:37:
[...]

Nee, Tweak heeft in het gebied waar ze 1Gbit leveren hun eigen apparatuur in de kast hangen, naast dat van KPN bijv.
Dat heeft T-Mobile hier ook, om 1Gbit te leveren. Dat was mijn punt. Gezien iedereen Tweak noemt. Maar Denk niet dat ze met T-Mobile in zee gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:05

Pazo

Mroaw?

2. Zo gaan we Freedom Founding Members aansluiten
Op 30 maart opent de bestelomgeving op www.freedom.nl. Daar kan iedereen zijn postcode invullen om te checken welke verbindingen Freedom op dat adres kan leveren. Uitsluitend Freedom Founding Members krijgen toegang tot de bestelstraat. Zij moeten inloggen met hun naam@freedom.nl en hun wachtwoord. We starten met een eerste testgroep van 128 bestellingen, daarna sluiten we de orderstraat. Zodra de eerste groep klanten is aangesloten, heropenen we de website voor 256 nieuwe orders. Daarna volgt er een groep van 512 klanten, 1024 klanten en 2048 klanten. Daarna kunnen we het tempo opvoeren. Onze helpdesk beoordeelt hoe snel zij de volgende groep Founding Members kunnen aansluiten. Zodra er ruimte is voor nieuwe bestellingen, communiceren we dat via www.freedom.nl/nieuws en via onze social kanalen.
Aan de ene kant begrijp ik best dat ze langzaam / gecontroleerd willen beginnen, maar starten met 128 aansluiting is niet veel, en er is dus ook niet bekend hoeveel tijd er tussen zit voor de volgende 'run' zich kan aanmelden.
Tevens, als je in heel NL die 128 aansluitingen toelaat, is de kans dus groot dat die aansluitingen dus ook over hele land verspreid zitten. Als er daarvoor ook monteurs naar toe moeten, lijkt mij niet erg kostenefficiënt.

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• don spike
Pazo schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 16:47:
[...]
Tevens, als je in heel NL die 128 aansluitingen toelaat, is de kans dus groot dat die aansluitingen dus ook over hele land verspreid zitten. Als er daarvoor ook monteurs naar toe moeten, lijkt mij niet erg kostenefficiënt.
Denk eerder dat ze met een landelijke bedrijf in zee gaan, en niet dat ze dezelfde monteurs naar all deze 128 aansluitingen verspreid over het gehele land gaan sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

don spike schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 16:49:
[...]
Denk eerder dat ze met een landelijke bedrijf in zee gaan, en niet dat ze dezelfde monteurs naar all deze 128 aansluitingen verspreid over het gehele land gaan sturen.
En waarschijnlijk zitten die eerste 128 niet al te gek ver van elkaar om een eerste cluster te vormen.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zordaz
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-06 11:56
Waar kan ik anno 2020 trouwens een 'tweaker' check doen welke glasvezel netwerken er op mijn adres kunnen leveren? Al die fancy glasvezel-vergelijker-websites zitten ook vol met Wholesale aanbieders waar je niet altijd van kunt herleiden waarover ze leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

Freee!! schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 17:12:
[...]

En waarschijnlijk zitten die eerste 128 niet al te gek ver van elkaar om een eerste cluster te vormen.
Hoezo? Iedereen die founding member is kan zich toch inschrijven, dus of je nu in Maastricht of Groningen woont? Lijkt mij dat je met maar 128 aansluitingen juist een enorm verspreid gebied krijgt.

PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 217504

esky schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 14:08:
Uit de nieuwsbrief:

NaamMax snelheidprijs per maand
DSL 1 lijn100/30€ 47
Bonded DSL200/60€ 59
Regionaal glasvezel1000/1000€ 49
KPN glasvezel100/100€ 59
KPN glasvezel200/200€ 65
KPN glasvezel500/500€ 79
Heb nu xs4all glas 500/500, kan dus mooi om naar de 500/500 €79 kan niet wachten :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis-L
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22:09
XS4All is al €13,50 p/m duurder voor 500/500 en dan had je al premium services.
Freedom wordt €24 p/m duurder, krijg je daar dan ultra-mega-super premium services bij? ;)

KPN Internet 500/500: €55
XS4All Internet 500/500 €68,50
Freedom Internet 500/500 €79

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Pazo schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 17:52:
[...]
Hoezo? Iedereen die founding member is kan zich toch inschrijven, dus of je nu in Maastricht of Groningen woont? Lijkt mij dat je met maar 128 aansluitingen juist een enorm verspreid gebied krijgt.
En jij denkt, dat ze het met de openstelling op 128 kunnen houden als een paar duizend zich tegelijk aan kunnen melden :? Ik verwacht, dat ze met een verontschuldiging komen, dat er iets teveel aanmeldingen zijn doorgekomen en dat ze de eerste 128 nemen en die zitten dan toevallig min of meer bij elkaar in dezelfde regio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Topicstarter
Freee!! schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 18:32:
[...]

En jij denkt, dat ze het met de openstelling op 128 kunnen houden als een paar duizend zich tegelijk aan kunnen melden :? Ik verwacht, dat ze met een verontschuldiging komen, dat er iets teveel aanmeldingen zijn doorgekomen en dat ze de eerste 128 nemen en die zitten dan toevallig min of meer bij elkaar in dezelfde regio.
Er is ook nog zoiets als automatisering en je kan natuurlijk geautomatiseerd tellen hoeveel je er al hebt. Dat hoeft helemaal geen probleem te zijn. Wat er echter wel te verwachten is, is dat het maar een paar minuten duurt voordat de eerste 128 gevonden zijn.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 14-06 20:06
Met xs4all betaal ik voor compact internet + bellen 56 euro/mnd
Bij kpn 44,50 p/m (valt me nu op dat kpn erg voordeliger is)
Bij freedom incl. bonding toeslag 59,00 p/m en is bellen nog onbekend.

Tja, het overpeinzen waard. Waarbij het aan gaan bieden van glas in caiway gebied wellicht de doorslag kan geven.

[ Voor 7% gewijzigd door fmrama op 03-03-2020 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dennis-L schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 18:11:
XS4All is al €13,50 p/m duurder voor 500/500 en dan had je al premium services.
Freedom wordt €24 p/m duurder, krijg je daar dan ultra-mega-super premium services bij? ;)

KPN Internet 500/500: €55
XS4All Internet 500/500 €68,50
Freedom Internet 500/500 €79
Goedkoper gaat het niet worden, maar dat was al aangegeven door Freedom.nl
Dus als de prijs de doorslag geeft moet je inderdaad verder kijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Topicstarter
Ik heb eindelijk wat tijd om de OP onder handen te nemen. :)

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje040
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15-06 12:10
Die tarieven zullen een flinke tegenvaller zijn voor de mensen die nu vast zitten aan KPN-glasvezel.... Dan is het gewoon duurder dan xs4all, waarbij velen ook nog eens het inbegrepen Spotify inleveren en dat apart moeten afsluiten. Ik ben founding member, maar vrees een moeilijke business case....
Ik dus.. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Vrijheid - Privacy - Kwaliteit
En een trackingvrije nieuwsbrief, daar word je vrolijk van en dat mag dus wat kosten toch :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietzegger
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Heb niet het hele topic doorgespit, maar is er een betrouwbare manier om te controleren of ik toegang heb tot een regionale glas aanbieder?

Als ik hier tweak kan krijgen bijvoorbeeld , kan ik dat dan krijgen via freedom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Anoniem: 217504 schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 21:41:
Vrijheid - Privacy - Kwaliteit
En een trackingvrije nieuwsbrief, daar word je vrolijk van en dat mag dus wat kosten toch :)
Dat is ongeveer het enige verschil met wat andere commerciële partijen doen.

Het domein heeft een gigantische spf lijst met een groot aantal IP's en deze mailing is verstuurd via een Duitse massamailer. De "campaign" headers geven een indicatie voor weer wat de aard is van deze partij.

Waarom zou je dat niet in eigen beheer doen? Dat is de enige manier om gegevens privé te houden. Als je zegt voor privacy te zijn moet je dat ook waarmaken. Geef het goede voorbeeld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje040
Er gloort (een beetje) hoop: T-Mobile levert op mijn adres 1000/1000. Ik hoop dat Freedom met die partij in gesprek is. Anders is het voor mij gewoon veel te duur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

Edje040 schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 08:19:
[...]

Er gloort (een beetje) hoop: T-Mobile levert op mijn adres 1000/1000. Ik hoop dat Freedom met die partij in gesprek is. Anders is het voor mij gewoon veel te duur.
Dit ja. Bij mij levert KPN en T-Mobile. T-mobile levert 1000/1000 voor €55,- Dat is wel een heel stukje goedkoper dan de €79,- voor 500/500 van Freedom als het over het KPN netwerk gaat. Dat kan dan toch nog wel een puntje worden. Ik wil best graag naar Freedom, niet voor niets founding member, maar er zijn wel grenzen. Maar goed, het is nog niet zover. Fingers crossed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacques1971
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13-06 15:05
Ik denk dat we nog even moeten wachten tot na de launch party.
Er zijn vermoedelijk nog steeds onderhandelingen gaande met diverse partijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

jacques1971 schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 09:20:
Ik denk dat we nog even moeten wachten tot na de launch party.
Er zijn vermoedelijk nog steeds onderhandelingen gaande met diverse partijen.
Sterker, die gaan na de launch party nog lekker door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antidote
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:24
Hier ligt geen glasvezel, wel wordt via DSL een 105/35 verbinding geleverd. Als Freedom die voor 47 euro per maand aanbiedt, zijn ze goedkoper dan KPN: die rekenen 47,50 voor Hussel 100 Mb. Bij betaling per jaar wordt het bij Freedom 43 per maand, en daar gaat nog het restant van de 50 euro Founding membership vanaf. Qua prijs voor internet ziet het er dus goed uit. Televisie hoef ik niet, voip is nog onduidelijk -maar dat wil ik waarschijnlijk via een andere aanbieder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacques1971
@antidote als je idd per jaar betaalt incl het foundingmember account valt het mee.
Als je bij XS4ALL een domein wilt registeren, ben je hoogst waarschijnlijk meer kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toro
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18:23
Hoe zit dat eigenlijk met de verplichte telecommunicatie wetgeving in Nederland en Freedom?

Freedom zegt dat men niets opslaat maar men is toch wel verplicht om aan de bewaarplicht te voldoen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• esky
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13-06 13:04
toro schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 11:31:
Hoe zit dat eigenlijk met de verplichte telecommunicatie wetgeving in Nederland en Freedom?

Freedom zegt dat men niets opslaat maar men is toch wel verplicht om aan de bewaarplicht te voldoen?
Over de bewaarplicht:
De wet werd op 11 maart 2015 door de voorzieningenrechter buiten werking gesteld (...) Internetproviders zijn daarom sinds 11 maart 2015 niet meer verplicht om deze gegevens te bewaren.
bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• j_bos
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-06 14:32
jacques1971 schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 16:01:
In Hilversum levert T-mobile ook 1000/1000, hopelijk heeft Freedom daar een contract mee.
Anders wordt het idd via kpn, helaas duurder.
Tenzij je iets tegen TMO hebt kan je dan beter mobiel en thuis voor 2x 25 euro nemen (dan krijg je unlimited mobiel en 1 Gbit glas). Hang je er eventueel een eigen modem aan en dan ben je spekkoper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacques1971
@j_bos Ik wil graag een vast IP nummer, ipv6 en transparant internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PtrO
  • Laatst online: 14-06 18:05
Idd, als het substantieel duurder wordt dan nu, sws ook all prijzig xs4all omdat het kan, dan haak ik ook af.
Ik maar ook anderen die ik ken, hebben - zonder TV - sws al genoeg aan 50/50.

1000/1000 is leuk maar buiten het getal totaal zinloos. Korting dmv gratis bundles, die ik toch niet gebruik, kunnen mij gestolen worden. Dat je een maand "gratis"krijgt is ook weer relatief een sigaartje want we zijn hier minstens 2 maanden per jaar weg.
Verder wil ik voor het (xs4all) bedrag natuurlijk ook nieuwsgroepen (fatsoenlijke), shelling en datastore kunnen doen. Dat dit veel geld kost, is en daarom per klant €10/mnd moet rekenen is sws BS. Verkeer & opslag kost nauwelijks iets. De kosten zitten hem vooral in het faciliteren/beheren van de basisinfra waarbij een 1GB connectie/opslag praktisch net zo duur is als een 100MB of 10MB.

Principes mogen best wat geld kosten maar ik ga "ze" niet funden. omdat het kan, van de lege huishoudpot.
Dat doe ik dan wel via donaties aan BoF of zo of desnoods rechtstreeks het account bij Soverin.

Go with the flow blocking your way and use AD for achieving results

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zordaz
PtrO schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 15:43:
[...]

Idd, als het substantieel duurder wordt dan nu, sws ook all prijzig xs4all omdat het kan, dan haak ik ook af.
Ik maar ook anderen die ik ken, hebben - zonder TV - sws al genoeg aan 50/50.

1000/1000 is leuk maar buiten het getal totaal zinloos. Korting dmv gratis bundles, die ik toch niet gebruik, kunnen mij gestolen worden. Dat je een maand "gratis"krijgt is ook weer relatief een sigaartje want we zijn hier minstens 2 maanden per jaar weg.
Verder wil ik voor het (xs4all) bedrag natuurlijk ook nieuwsgroepen (fatsoenlijke), shelling en datastore kunnen doen. Dat dit veel geld kost, is en daarom per klant €10/mnd moet rekenen is sws BS. Verkeer & opslag kost nauwelijks iets. De kosten zitten hem vooral in het faciliteren/beheren van de basisinfra waarbij een 1GB connectie/opslag praktisch net zo duur is als een 100MB of 10MB.

Principes mogen best wat geld kosten maar ik ga "ze" niet funden. omdat het kan, van de lege huishoudpot.
Dat doe ik dan wel via donaties aan BoF of zo of desnoods rechtstreeks het account bij Soverin.
Ik weet ook nog niet wat ik doe, waarbij ik besef dat Freedom.nl natuurlijk te maken heeft met de Wholesale prijzen die met name bij KPN niet mals zullen zijn. Te weinig marktwerking helaas...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j_bos
jacques1971 schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 15:37:
Ja dan houdt het voor T-Mobile wel op..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanKupers
  • Registratie: Juli 2018
  • Niet online

JohanKupers

Würüm? Dürüm!

jacques1971 schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 15:37:
Heeft Freedom eigenlijk wel IPv4 adressen voor hun klanten? Aangezien die ondertussen echt allemaal op zijn.

⛔ Trackers of betalen ⛔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

JohanKupers schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 18:26:
[...]

Heeft Freedom eigenlijk wel IPv4 adressen voor hun klanten? Aangezien die ondertussen echt allemaal op zijn.
Nee. Game over, we kunnen naar huis.

...

Kijk eens bij https://freedom.nl/faq onder Internet naar 'Krijg ik een vast IP adres?' :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Xs4all levert voor 46 euro glasvezel 50/50 (in werkelijkheid 60/60), alleen internet.

22% meer betalen is teleurstellend. Aan een hogere snelheid heb ik weinig.

@JohanKupers FAQ "Wanneer we internet verbindingen gaan leveren doen we dat met een vast IPv4 adres en leveren we IPv6."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

JohanKupers schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 18:26:
[...]
Ik heb vernomen, dat KPN er binnenkort een groot aantal over heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik ga graag over als ze hier via hun eigen systemen internet kunnen leveren. Als het via KPN gaat, prijzen ze zichzelf uit de markt. Ik betaal nu via xs4all €46 voor 100mbit en zou dan naar €59 gaan (minus een maand korting). Dat vind ik nog teveel verschil.
En aangezien tweak ook al geen gbit levert hier, vermoed ik dat freedom dat ook niet gaat doen.

Maar we gaan het zien. 30 maart weet ik of mijn vermoeden klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PtrO
zordaz schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 16:24:
[...]

Ik weet ook nog niet wat ik doe, waarbij ik besef dat Freedom.nl natuurlijk te maken heeft met de Wholesale prijzen die met name bij KPN niet mals zullen zijn. Te weinig marktwerking helaas...
KPN zal z'n "verhaal" qua prijzen om niet door AFM ACM (Autoriteit Consument Financiële Markten) te kunnen worden beboet, wel al klaar hebben liggen.

Wanneer je het prijzenlijstje ziet is KPN met de nieuwe Husselaarsstrategie wel een "goedkope" adder.

Krijg net een folder van Tmobile €50/maand + eenmalig €62,50 voor 18GB!!-mobiel2jaar+1Gbit glas-1jaar.... wat naast €39+€25eenmalig@Tweak mijn alternatief wordt in geval FreeDom achterblijft.

Bij Freedom ga ik er zelf vanuit dat zij voor maximax. €50: minimaal 50/50 leveren inclusief datastore/website en wellicht shell/xnews. Zo moeilijk of duur is dat op -hun- schaal nu ook weer niet.

In geval van Tweak kan, kan voor die €11 verschil bij Soverin ook mail afnamen en dat aanvullen met SimOnly & xnews.
Kan ik tenminste met het (nu, nog "gratis") mobieldata (sim@laptop) doorgaan.

[ Voor 1% gewijzigd door PtrO op 05-03-2020 21:38 . Reden: ik bedoel(de) ACM.... die dezelfde toezichtfunctie heeft voo consumeten. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
PtrO schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 22:16:
[...]
Krijg net een folder van Tmobile €50/maand + eenmalig €62,50 voor 18GB!!-mobiel2jaar+1Gbit glas-1jaar.... wat naast €39+€25eenmalig@Tweak mijn alternatief wordt in geval FreeDom achterblijft.
Als dat zonder TV is dan klopt de prijs niet. Dan heb je onbeperkt data voor EUR 50/maand.

In gebieden waar T-Mobile via ODF levert is de Freedom propositie echt een stuk duurder. Daar kunnen ze op prijs niet concurreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j_bos
ANdrode schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 08:05:
[...]

Als dat zonder TV is dan klopt de prijs niet. Dan heb je onbeperkt data voor EUR 50/maand.

In gebieden waar T-Mobile via ODF levert is de Freedom propositie echt een stuk duurder. Daar kunnen ze op prijs niet concurreren.
Dat zou inderdaad internet only 1 Gbit/s met unlimited mobiel voor 50e moeten zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pimjoosten
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15-06 13:44
Vandaag gepubliceerd: een heel interessant interview met Brenno de Winter, lid van de Raad van Advies van Freedom, op Met Nerds om Tafel. Het gaat vanaf ongeveer 32'15" over Freedom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Topicstarter
[...]

KPN zal z'n "verhaal" qua prijzen om niet door AFM (Autoriteit Financiële Markten) te kunnen worden beboet, wel al klaar hebben liggen.

Wanneer je het prijzenlijstje ziet is KPN met de nieuwe Husselaarsstrategie wel een "goedkope" adder.

Bij Freedom ga ik er zelf vanuit dat zij voor maximax. €50: minimaal 50/50 leveren inclusief datastore/website en wellicht shell/xnews. Zo moeilijk of duur is dat op -hun- schaal nu ook weer niet.

In geval van Tweak kan, kan voor die €11 verschil bij Soverin ook mail afnamen en dat aanvullen met SimOnly & xnews.
Kan ik tenminste met het (nu, nog "gratis") mobieldata (sim@laptop) doorgaan.
*knip*. Deze opmekring voegt niks toe. Als je twijfelt aan een bericht maak dan gewoon een TR aan.

[ Voor 6% gewijzigd door rens-br op 06-03-2020 08:18 ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
[...]

KPN zal z'n "verhaal" qua prijzen om niet door AFM (Autoriteit Financiële Markten) te kunnen worden beboet, wel al klaar hebben liggen.
Aangezien KPN een telecom provider is die niets met een bank of verzekering te maken heeft anders dan klant daarvan, is de AFM helemaal niet de aangewezen partij voor toezicht. Dat is de ACM wel, ik neem aan dat je die bedoelt?

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PtrO
Yep ACM.
j_bos schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 14:08:
[...]Dat zou inderdaad internet only 1 Gbit/s met unlimited mobiel voor 50e moeten zijn.
Dat is idd 1Gb-glas plus unlimited mobiel wat in dekleine letters beperkt is tot 18GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-06 11:56

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

PtrO schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 21:29:
Yep ACM.

[...]

Dat is idd 1Gb-glas plus unlimited mobiel wat in dekleine letters beperkt is tot 18GB.
18 GB geldt voor EU, binnen Nederland is het volledig onbeperkt.

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PtrO
Tomba schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 21:54:
[...]

18 GB geldt voor EU, binnen Nederland is het volledig onbeperkt.
Zou kunnen maar dat kan/kon ik daar niet zo snel uit lezen... dit nog los van de vermaledijde koppelverkoop en een gesplitste abonnementsduur. Ik snap "marketing 101" maar begrijp niet waarom er zo een ingewikkeld omloopje wordt genomen met "onbeperkt". Noem het dan FairUse, en klaar zodat je de rotte appels die alleen willen zuigen uit de mand kunt flikkeren.

Letterlijk staat er inde Telfort folder bij het sterretje unlimited in de folder: "I.c.m. 2-jarig Go onbeperkt Data en Bellen ab. Klantvoordeel (unl. GB/SMS/Bellen in NL + 120 belmin. vanuit NL naar EU en 18 GB in de EU) (excl. KV €35 p/mnd) Excl. aansluitkosten €25."

Ik lees daar niet gelijk in dat je dan in NL unlimited, zeg 100GB mag verstoken, Sws is de formulering qua zin wat krommig.
Heb ik nu unlimited in NL, dat ook naar EU of is er alleen 18GB capping wanneer ik niet in NL maar wel in de EU zit ?
Verder is er de "KV" (klantvoordeel) gaat er dan €35 vanaf of is het bedrag van die €25 eigenlijk €60 waarop je dan zg. korting krijgt van €35 ? Waarom je dan bij unlimited ineens "+ 120min" gaat roepen, kan ik niet goed plaatsen.

Maar goed ik bekijk het p[uur vanuit Internet, bellen/tv/sms zal mij een zorg zijn. In bekijk het qua context/doel, 18GB (bij xs4all heb ik nu 1GB) is het ruim genoeg is. Echter wanneer ik daar €25 voor moet rekenen is dat extreem duur omdat je bv. bij Simpel/Youfone/Ben met €10 klaar bent.

Andere in/uitzonderingen in de folder zijn voor mij sws abracadabra. Persoonlijk wil ik bvk geen mobiel abbo hebben dat een andere looptijd heeft - kennelijk als verkapte koppelkorting - dan het glasabbo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

esky schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 14:08:
Uit de nieuwsbrief:

NaamMax snelheidprijs per maand
DSL 1 lijn100/30€ 47
Bonded DSL200/60€ 59
Regionaal glasvezel1000/1000€ 49
KPN glasvezel100/100€ 59
KPN glasvezel200/200€ 65
KPN glasvezel500/500€ 79
Hoop dat er snel duidelijkheid komt over waar men die 1000/1000 kan leveren. T-mobile kan het hier (Eindhoven) wel leveren maar Tweak niet. De overige prijzen zijn echt te duur (tenzij er TV in zit), dan moet t T-Mobile uit en thuis worden vrees ik met een blok bij ExtraIP en een transparante VPN voor regulier internet verkeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j_bos
Internet is een abo van 12 maanden, het mobiele abonnement kun je ook voor een jaar afsluiten. Dan lopen ze toch synchroon? Als je voor beiden contractvrij bent kun je het zo in een keer afsluiten.

Een heleboel van de kleine lettertjes zijn verplicht door de ACM. Je kunt er gerust vanuit gaan dat je gewoon lekker door kunt downloaden op je mobiel. Enige is de 5 GB en de aanvullers van 1 GB per keer. Maar dat is meer om misbruik te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Tomba schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 10:38:
[...]

Hoop dat er snel duidelijkheid komt over waar men die 1000/1000 kan leveren. T-mobile kan het hier (Eindhoven) wel leveren maar Tweak niet. De overige prijzen zijn echt te duur (tenzij er TV in zit), dan moet t T-Mobile uit en thuis worden vrees ik met een blok bij ExtraIP en een transparante VPN voor regulier internet verkeer.
Wordt met de 1000/1000 niet verwezen naar de GPON van KPN? Die wordt namelijk gezellig gedeeld met de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

daemonix schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 12:22:
[...]

Wordt met de 1000/1000 niet verwezen naar de GPON van KPN? Die wordt namelijk gezellig gedeeld met de buurt.
Ik kan me niet voorstellen dat ze 30€ minder vragen bij KPN dan voor de helft minder (500/500 79€ vs 1000/1000 49€) Die 1000/1000 gaat dus niet via KPN maar tot op heden wordt er allen gespeculeerd via welke partij wel...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
daemonix schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 12:22:
[...]

Nee. KPN WBA levert sinds 2 maart 1000/500 (en later dit jaar 1000/1000) op bijna alle adressen met glas. En dat is bijna overal nog AON. Kost bij de provider KPN al 65 euro per maand trouwens...

En AON deel je ook gewoon met de buurt... Bij de nieuwe GPON wordt de doorvoer in de PoP ook flink vergroot zodat de overboeking niet echt anders is dan bij AON.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
De overboeking is bij GPON uit de aard van het beestje anders en vervelender dan bij AON. Kijk maar eens in de mailgroepen van NANOG.

Het is stukken eenvoudiger om de backend te upgraden naar hogere bandbreedtes dan het stuk van GPON.

[ Voor 28% gewijzigd door daemonix op 06-03-2020 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hodam
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 30-05 19:29
Weet iemand wanneer de zaak over het openstellen van de kabel verder gaat of enige updates?
Zou mooi zijn als ze met docsis 3.1 of 4.0 kunnen werken (freedom)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esky
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13-06 13:04
DamianH schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 13:02:
Weet iemand wanneer de zaak over het openstellen van de kabel verder gaat of enige updates?
Zou mooi zijn als ze met docsis 3.1 of 4.0 kunnen werken (freedom)
De uitspraak van CBb is al heel wat keren uitgesteld. De datum is nu 17 maart. (bron)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hodam
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 30-05 19:29
esky schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 13:20:
[...]

De uitspraak van CBb is al heel wat keren uitgesteld. De datum is nu 17 maart. (bron)
Bedankt voor de informatie!
Is er een kans dat ze de kabel moeten openstellen of verwachten jullie dat deze gesloten blijft?
En betekend dit veel goeds als ze deze openstellen?

[ Voor 3% gewijzigd door Hodam op 06-03-2020 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
CBb heeft in mijn optiek te vaak laten zien dat consumenten ze geen bal kan schelen en vaak voor het bedrijfsleven kiezen. Ze verwerpen vaak boetes die zijn opgelegd door toezichthouders.

Het openstellen van de kabel is voor ons als consumenten een volstrekt logische stap, zo ook voor de toezichthouders. Ook de politiek wil dat de kabel wordt opengesteld. Maar de macht van Ziggo is groot...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietzegger
  • Niet online
Is er al iets bekend of freedom, tegen betaling uiteraard, meerdere ip adressen wil gaan leveren?
Ik begrijp dat er op de korte termijn nog geen eigen ip blokken worden aangeschaft en men ook wil inzetten op ipv6.
Maar zou het toch wel fijn vinden om tzt extra ipv4 adressen te kunnen gebruiken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

Nou, ik ben bang dat de Freedom release party niet door gaat, aangezien er tot eind maart een verbod geldt op evenementen van 100+ mensen. Hopelijk nog een tweede kans door het te verplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hp-got
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17-01-2021

hp-got

Moi

@Pazo Je wordt op je wenken bediend: klik

Als data het nieuwe goud is dan is je telefoon een goudmijn. | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gensnet7
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 02-05-2021
> Van een eigen mailserver word ik persoonlijk niet echt vrolijk, maar dat is natuurlijk ook een optie.

Hoezo? Ik heb/gebruik al zolang ik een eigen server heb de/een eigen mail server en dat werkt perfect. Ik zou niet meer zonder kunnen. Op een bepaald e-mail adres veel spam of andere rotzooi? Het e-mail adres gewoon wissen en een nieuwe maken.

Maar ik heb nu ontdekt dat het forwarden van een domein dat Freedom heeft bij Soverin niet makkelijk cq niet te bewerken is om mail, ftp en www naar mijn server te forwarden. Ik forward zeven domeinen naar mijn server. Maar wanneer ik de DNS-tabel van het domein wat je bij Freedom krijgt, bewerkt met eigen instellingen wordt de DNS-tabel iedere keer weer naar de oorspronkelijke instellingen terug gezet :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:03
Gensnet7 schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 01:46:
> Van een eigen mailserver word ik persoonlijk niet echt vrolijk, maar dat is natuurlijk ook een optie.

Hoezo? Ik heb/gebruik al zolang ik een eigen server heb de/een eigen mail server en dat werkt perfect. Ik zou niet meer zonder kunnen. Op een bepaald e-mail adres veel spam of andere rotzooi? Het e-mail adres gewoon wissen en een nieuwe maken.

Maar ik heb nu ontdekt dat het forwarden van een domein dat Freedom heeft bij Soverin niet makkelijk cq niet te bewerken is om mail, ftp en www naar mijn server te forwarden. Ik forward zeven domeinen naar mijn server. Maar wanneer ik de DNS-tabel van het domein wat je bij Freedom krijgt, bewerkt met eigen instellingen wordt de DNS-tabel iedere keer weer naar de oorspronkelijke instellingen terug gezet :-(
Dat zou ik de freedom helpdesk eens voorleggen. Heb je dat gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• don spike
Freedom welke via de kabel wilde leveren kunnen we nu ook wel vergeten.

KPN en VodafoneZiggo hoeven netwerk niet open te stellen voor andere aanbieders

Ben benieuwd wat dit nog meer voor gevolgen heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Nieuwsbrief 4 is uit.

Sinds de vorige nieuwsbrief:
  • Is onze eerste zending modems voor DSL- en glasverbindingen in Nederland aangekomen!
  • Hebben we een contract met logistieke partner BNS getekend;
  • Hebben we een overeenkomst gesloten met een monteurspartij;
  • Zijn we nu in afrondende fase met een televisieleverancier;
  • Zijn de contracten voor telefonie gereed;
  • Is freedom aangemeld bij brancheorganisaties ISPconnect en NLconnect;
  • Hebben we freedom aangemeld voor overstapservice COIN. Daardoor hoeven nieuwe abonnees van freedom -straks- hun abonnement bij de vorige internetprovider niet meer zelf op te zeggen.
Over IPv4:
We krijgen veel vragen over IPv4-adressen. Deze zijn schaars en gewild. Je hebt een IPv4-adres nodig zodat je zonder problemen eigen servers en peer-to-peer-toepassingen kan gebruiken. Freedom levert straks al haar internetverbindingen standaard inclusief een vast IPv4-adres. Iedereen krijgt ook een native IPv6-verbinding; dual stack wordt bij freedom de standaard.
En meer in de nieuwsbrief :)

[ Voor 3% gewijzigd door Zr40 op 17-03-2020 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Topicstarter
Wat vinden we nu eigenlijk van de uitspraak van het CBb?

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• zordaz
ocf81 schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 11:12:
Ik maak me zorgen, het is de hoogste instantie en de uitspraak is bindend naar ik begrijp. Lang leve het duopolie en de innovatie... Nieuwe partijen zijn vrij kansloos nu denk ik.

Het wordt m.i. de hoogste tijd om netwerkinfra [weer] als nuts te beschouwen en als zodanig te behandelen.
Aangegane contracten / verplichtingen rondm wholesale zal KPN niet zomaar kunnen opzeggen, maar voor de middellange termijn lijkt me dat ook ongewis/zorgelijk.

De enige 'escape' is waarschijnlijk nieuwe regelgeving, maar dat zie ik er niet snel van komen.

Wat me verder toch elke keer weer verbaast: vraag het alle kenners en intimi, zij zullen dit een slechte zaak vinden. Toch wordt het maar niet afgedwongen door de 'beslissers'. Het betere lobbywerk denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje040
Wat zou dit voor Freedom kunnen betekenen? Hoger tarieven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
Edje040 schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 13:16:
Nee. Wholesale toegang (WBA/VULA) blijft gewoon bestaan en is ook voor KPN een goede inkomstenbron. Nieuwe ODF of MDFcontracten zijn wellicht minder interessant maar dat was voor Freedom volgens mij toch al niet echt een gekozen koers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hkoster1
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 15-06 14:11
ocf81 schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 11:12:
Wat is dit CBb? Een slager die het eigen vlees keurt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• voorstad
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-06 09:17
Edje040 schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 13:16:
Dit besluit is misschien nog wel erger dan dat XS4ALL verdwijnt.... Wanneer gaat de overheid begrijpen dat ons internetnetwerk (glasvezel/kabel/pots) een Nuts faciliteit moet zijn, net als ons elektriciteitsnetwerk (Liander enzo), spoorwegnetwerk (Pro-rail) en wegennet (Rijkswaterstaat)? En toestaat dat daar meerdere commerciële of ideële partijen dan diensten op aan kunnen bieden?

Het is tijd voor een nieuwe actiegroep...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Topicstarter
hkoster1 schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 14:33:
[...]

Wat is dit CBb? Een slager die het eigen vlees keurt?
College van Beroep voor het bedrijfsleven. De rechtbank waar je als privaatrechtelijk rechtspersoon heen gaat als je ruzie met een overheid hebt.

[ Voor 29% gewijzigd door ocf81 op 18-03-2020 16:46 . Reden: correctie doel CBb ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zordaz
Barre73 schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 13:29:
[...]

Nee. Wholesale toegang (WBA/VULA) blijft gewoon bestaan en is ook voor KPN een goede inkomstenbron. Nieuwe ODF of MDFcontracten zijn wellicht minder interessant maar dat was voor Freedom volgens mij toch al niet echt een gekozen koers.
Kun je de verschillende hiertussen misschien toelichten? Of verwijzen naar achtergrondinfo? Ik ben wel benieuwd hoe dit nu allemaal in elkaar steekt, en andere Tweakers wellicht ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
zordaz schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 15:33:
[...]

Kun je de verschillende hiertussen misschien toelichten? Of verwijzen naar achtergrondinfo? Ik ben wel benieuwd hoe dit nu allemaal in elkaar steekt, en andere Tweakers wellicht ook.
Is niet zo moeilijk hoor. ODF (bij glasvezel) of MDF (bij koper) houdt in dat een partij (operator/provider) zelf alle apparatuur plaatst in de PoP/wijkcentrale /telefooncentrale en zelf ook zorgt voor alle diensten zoals TV, Internet en telefonie. Het enige dat dan bij KPN Netwerk NL wordt gehuurd is de fysieke verbinding naar de woning en de ruimte voor die apparatuur. Verder alles zelf regelen, dus ook een backbone vanuit die centrale. T-Mobile doet dit voor circa 1 miljoen glasvezel aansluitingen in Nederland en daar leveren ze 1 Gbit voor weinig. Tweak ook, zij het voor wat minder steden en dorpen.

WBA (Wholesale Broadband Access) betekent dat je als provider de diensten inkoopt bij KPN Wholesale en die weer doorverkoopt onder je eigen label aan de eindklant. Dus geen eigen apparatuur, backbone etc. Is goedkoper qua investering maar je zit vast aan de inkoopprijzen van KPN Wholesale en aan de snelheden die zij aanbieden.
Er zit nog wel variatie in wat je afneemt (complete pakket versus deeldiensten) maar daar komt het in de basis op neer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zordaz
Barre73 schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 15:57:
[...]

Is niet zo moeilijk hoor. ODF (bij glasvezel) of MDF (bij koper) houdt in dat een partij (operator/provider) zelf alle apparatuur plaatst in de PoP/wijkcentrale /telefooncentrale en zelf ook zorgt voor alle diensten zoals TV, Internet en telefonie. Het enige dat dan bij KPN Netwerk NL wordt gehuurd is de fysieke verbinding naar de woning en de ruimte voor die apparatuur. Verder alles zelf regelen, dus ook een backbone vanuit die centrale. T-Mobile doet dit voor circa 1 miljoen glasvezel aansluitingen in Nederland en daar leveren ze 1 Gbit voor weinig. Tweak ook, zij het voor wat minder steden en dorpen.

WBA (Wholesale Broadband Access) betekent dat je als provider de diensten inkoopt bij KPN Wholesale en die weer doorverkoopt onder je eigen label aan de eindklant. Dus geen eigen apparatuur, backbone etc. Is goedkoper qua investering maar je zit vast aan de inkoopprijzen van KPN Wholesale en aan de snelheden die zij aanbieden.
Er zit nog wel variatie in wat je afneemt (complete pakket versus deeldiensten) maar daar komt het in de basis op neer.
Dank, en de uitspraak van het CBb raakt dus alleen de ODF/MDF gevallen en niet Wholesale? Of is dat een aanname?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
zordaz schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 16:11:
[...]

Dank, en de uitspraak van het CBb raakt dus alleen de ODF/MDF gevallen en niet Wholesale? Of is dat een aanname?
Ik heb de uitspraak niet bestudeerd maar vooralsnog lijkt het op beiden. Maar zoals ik al zei: Wholesale is ook een verdienmodel en kent bovendien langjarige contracten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zordaz
De eerste gevolgen van de uitspraak laten niet lang op zich wachten: nieuws: VodafoneZiggo breekt onderhandelingen met dienstenaanbieders op kabel af

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoahAmber
  • Registratie: Januari 2020
  • Niet online
voorstad schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 15:03:
[...]

Dit besluit is misschien nog wel erger dan dat XS4ALL verdwijnt.... Wanneer gaat de overheid begrijpen dat ons internetnetwerk (glasvezel/kabel/pots) een Nuts faciliteit moet zijn, net als ons elektriciteitsnetwerk (Liander enzo), spoorwegnetwerk (Pro-rail) en wegennet (Rijkswaterstaat)? En toestaat dat daar meerdere commerciële of ideële partijen dan diensten op aan kunnen bieden?
Tja, alle netwerken [infra] waren al in handen van de lokale overheden. Die hebben ze keurig netjes aangelegd. Die overheden hebben het spul voor pakken met geld verkocht aan allerlei bedrijven omdat het onderhoud teveel geld kostte. Met het geld hebben die lokale overheden leuke dingen gedaan voor de bevolking via de gemeentebegrotingen

Dan nu gaan roepen dat deze netwerken [eigen bezit] weer verplicht open moeten voor een ieder die ook geld wil verdienen op die netwerken is natuurlijk flauwekul. Dat had je moeten bedenken toen je die netwerken verkocht

Dus ik begrijp de Ziggo's wel

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Topicstarter
NoahAmber schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 19:01:
[...]

Tja, alle netwerken [infra] waren al in handen van de lokale overheden. Die hebben ze keurig netjes aangelegd. Die overheden hebben het spul voor pakken met geld verkocht aan allerlei bedrijven omdat het onderhoud teveel geld kostte. Met het geld hebben die lokale overheden leuke dingen gedaan voor de bevolking via de gemeentebegrotingen

Dan nu gaan roepen dat deze netwerken [eigen bezit] weer verplicht open moeten voor een ieder die ook geld wil verdienen op die netwerken is natuurlijk flauwekul. Dat had je moeten bedenken toen je die netwerken verkocht

Dus ik begrijp de Ziggo's wel
Je hebt gelijk dat er in het verleden keuzes zijn gemaakt en dat de burger daar indirect weer zijn voordeel van heeft kunnen genieten.

Maar we zijn nu op het punt aangeland waar voortschrijdend inzicht zijn werk doet. Het duopolie zorgt er nu voor dat we in een situatie zitten waar de commerciële uitgangspunten van de netwerkoperatoren een rem op de ontwikkeling van Nederland zijn. Ik vind bijvoorbeeld de uitrol van glas door KPN in Eindhoven een goed voorbeeld. KPN traineerde de boel dusdanig dat ik serieus afvraag wat dat voor het talent in die regio gedaan heeft.
Ook Ziggo rolt nu pas DOCSIS 3.1 uit, wat uit 2013 stamt, maar ze doen alsof het het nieuwste wonder op de wereld is.
Van beide partijen krijg ik de indruk dat Nederland niet beter wordt van hun handelspraktijken. We dalen op de performance lijsten en als ik kijk naar het aanbod is het steeds meer gericht op consumptie en wordt innovatie op de zolderkamer niet mogelijk gemaakt.
Het terugkopen en zelf beheren van de netwerken zou dit wel mogelijk maken.
Terugkopen is niet hetzelfde als in beslag nemen.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoahAmber
  • Registratie: Januari 2020
  • Niet online
ocf81 schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 21:29:
[...]

Het terugkopen en zelf beheren van de netwerken zou dit wel mogelijk maken.
Terugkopen is niet hetzelfde als in beslag nemen.
Terugkopen is een optie, maar dan heb je twee partijen nodig. 1 die het wil kopen en 1 die het wil verkopen
Dat 1ste en het tweede gaat echt niet gebeuren. Het zal dus wettelíjk geregeld moeten worden dat derden toegang moeten krijgen tot de bestaande netwerken. En voor zover ik het begrijp is dat door de uitspraak van het CBp vooralsnog niet mogelijk.

De ideale situatie zou inderdaad geweest zijn: netwerken/infra van het rijk en contentproviders die voor toegang op het netwerk gaan betalen. Netwerken kan je dan beheren door door de overheid in he leven geroepen onafhankelijke instanties zoals Prorail welke de infra en capaciteitsmanagement op het spoor verzorgd. Maar goed, daar hebben de overheden toen niet voor gekozen. Met de kennis van nu zou je dat een omissie kunnen noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Binnenkort gaat de orderstraat open, zijn er hier mensen die direct gaan bestellen?
Ik zou graag overstappen (vanaf xs4all) maar dan moet wel het gbit netwerk leverbaar zijn (persoonlijk vind ik xs4all prijzen al te hoog eigenlijk...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Topicstarter
Ja, ik denk dat ik het goedkoopste abonnement als failover lijn ga inzetten en als ik dan een keer verhuis dan zet ik het om naar 1Gbit.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

ocf81 schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 11:34:
Ja, ik denk dat ik het goedkoopste abonnement als failover lijn ga inzetten en als ik dan een keer verhuis dan zet ik het om naar 1Gbit.
Zou gewoon handig zijn als Freedom aan kon geven welke partner ze gebruiken. Echt fingers crossed dat t T-Mobile is.... (die kunnen leveren namelijk bij 1 miljoen huishoudens, Tweak heeft echt een penetratie van niks)
Het goedkoopste abo via KPN Glas is al 8€ duurder dan xs4all (en die zijn al zo'n beetje de duurste van NL...)

[ Voor 20% gewijzigd door Tomba op 20-03-2020 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietzegger
  • Niet online
Tomba schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 11:31:
Binnenkort gaat de orderstraat open, zijn er hier mensen die direct gaan bestellen?
Ik zou graag overstappen (vanaf xs4all) maar dan moet wel het gbit netwerk leverbaar zijn (persoonlijk vind ik xs4all prijzen al te hoog eigenlijk...)
Er van uitgaande dat ik de directe 1Gbit/s kan krijgen bestel ik het in mei. Dan kan ik van mijn huidige provider af zonder extra kosten te maken. Ik heb vorig jaar mei xs4all de deur uit gedaan vanwege het beleid van KPN, Maar T-mobile thuis word ik echt niet gelukkig van. Ben nu wel alvast Founding member bij Freedom.

Overigens heb ik toen zelf een fritzbox 7590 aangeschaft omdat die huawei ellende van T-mobile helemaal om te janken was. Hoop wel dat ik die kan blijven gebruiken bij Freedom.

[ Voor 11% gewijzigd door Frietzegger op 20-03-2020 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Frietzegger schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 11:45:
[...]

Er van uitgaande dat ik de directe 1Gbit/s kan krijgen bestel ik het in mei. Dan kan ik van mijn huidige provider af zonder extra kosten te maken. Ik heb vorig jaar mei xs4all de deur uit gedaan vanwege het beleid van KPN, Maar T-mobile thuis word ik echt niet gelukkig van. Ben nu wel alvast Founding member bij Freedom.
Hmm T-Mobile thuis was ik (door de prijs! Voor minder dan ik nu betaal aan xs4all Unlimited 4G én 1Gbit thuis) juist sterk aan t overwegen, maar vanwege geen vast IP/RDNS nog niet knoop doorgehakt. Waarom ben je ontevreden? (ik gebruik sowieso eigen firewall, doe ik bij xs4all net zo)
Frietzegger schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 11:45:
[...]

Overigens heb ik toen zelf een fritzbox 7590 aangeschaft omdat die huawei ellende van T-mobile helemaal om te janken was. Hoop wel dat ik die kan blijven gebruiken bij Freedom.
Freedom biedt net als xs4all vrije router keuze dus zou je gewoon moeten kunnen blijven gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antidote
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:24
NoahAmber schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 11:02:
[...]
Terugkopen is een optie, maar dan heb je twee partijen nodig. 1 die het wil kopen en 1 die het wil verkopen
Dat 1ste en het tweede gaat echt niet gebeuren. Het zal dus wettelíjk geregeld moeten worden dat derden toegang moeten krijgen tot de bestaande netwerken. En voor zover ik het begrijp is dat door de uitspraak van het CBp vooralsnog niet mogelijk.
De uitspraak van het CBb is gedaan op basis van de huidige wettelijke kaders en jurisprudentie. Daarin kan toegang tot de bestaande netwerken alleen worden afgedwongen als sprake is van aanmerkelijke marktmacht. De ACM heeft die onvoldoende kunnen aantonen, en daarom is er voorlopig geen toegangsregulering op de netwerken van KPN en Ziggo.

Toegang tot die netwerken kan opnieuw verplicht worden op grond van nieuwe Europese en Nederlandse wetgeving. Die wetgeving wordt eind december 2020 van kracht, en ACM kan dan een nieuwe marktanalyse doen. Zoals in het achtergrondartikel op de frontpage is beschreven kan het vervolgens een paar jaar duren totdat de nieuwe toegangsregulering een feit is.

Ziggo heeft de deur voor nieuwe aanbieders op het kabelnetwerk meteen dichtgegooid. KPN heeft nog lopende contracten met andere providers. Ik weet niet wat de looptijd daarvan is, maar er is kans dat die opnieuw onderhandeld moeten worden en er nog geen nieuwe toegangsregulering van kracht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

antidote schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 12:34:
[...]
Ziggo heeft de deur voor nieuwe aanbieders op het kabelnetwerk meteen dichtgegooid.
Dat is dan een novum (waarmee meteen het gelijk van ACM is aangetoond) en zou een nieuw proces mogelijk moeten maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frietzegger
  • Niet online
Tomba schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 11:51:
[...]

Hmm T-Mobile thuis was ik (door de prijs! Voor minder dan ik nu betaal aan xs4all Unlimited 4G én 1Gbit thuis) juist sterk aan t overwegen, maar vanwege geen vast IP/RDNS nog niet knoop doorgehakt. Waarom ben je ontevreden? (ik gebruik sowieso eigen firewall, doe ik bij xs4all net zo)
Nadelen:
- Geen vast IP
- TV oplossing minder. Set-top box/afstandsbediening mindere kwaliteit, ook de software werkt minder fijn, terugkijken werkt minder goed, Inmiddels nvidia shield aangeschaft en per mei gaat TV als dienst sowieso weer weg hier.
- VLANs voor IP/TV worden al bij de router gescheiden. Dus poort 1,2 is IP en 3,4 is TV. Hierdoor moet je dus twee kabels vanuit de meterkast naar je televisie brengen ipv 1. Je kan dit wel oplossen door er managed switches tussen te plaatsen of spliters (max 100mbit) maar iig weer een hoop gedoe.
- Vaker storingen
- Paar maanden geleden begonnen ze zonder aankondiging ineens alle verkeer via Frankfurt te routeren met problemen en hoge latency tot gevolg. Na enige tijd hebben ze dit wel weer teruggedraaid maar irritant was het wel. En ik denk dat ze dit in de toekomst opnieuw gaan proberen, alles om kosten te besparen.
- Hoe privacy minded men is, is nog onduidelijk natuurlijk
- Huawei router is prutsding

Ik vergeet vast nog wel het een en ander maar het was voor mij een goede reminder waarom ik altijd voor xs4all heb gekozen. En heeft me wederom doen inzien dat ik graag iets extra betaal voor een dienst van hoog niveau met veel flexibiliteit.

[ Voor 0% gewijzigd door Frietzegger op 20-03-2020 12:52 . Reden: /quote laten vallen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Freee!! schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 12:39:
[...]

Dat is dan een novum (waarmee meteen het gelijk van ACM is aangetoond) en zou een nieuw proces mogelijk moeten maken.
Die opmerking snap ik niet. Het hoogste orgaan dat hierover kan gaan (het CBb) heeft uitgesproken dat Ziggo niet hoeft te doen aan openstelling. Ze waren aan het onderhandelen met partijen op basis van de nog lopende ACM analys en de daaruit voortvloeiende verplichting tot openstelling.
Die is van tafel geveegd dus dan kunnen ze de onderhandelingen met die partijen toch stoppen? Dat onderhandelen deden ze niet uit eigen wil maar vanwege die opgelegde verplichting die geldig was terwijl het beroep bij het CBb liep.
antidote schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 12:34:
[...]

Ziggo heeft de deur voor nieuwe aanbieders op het kabelnetwerk meteen dichtgegooid. KPN heeft nog lopende contracten met andere providers. Ik weet niet wat de looptijd daarvan is, maar er is kans dat die opnieuw onderhandeld moeten worden en er nog geen nieuwe toegangsregulering van kracht is.
Bestaande contracten lopen nog jaren door dus op basis daarvan blijft er gewoon toegang tot netwerken. En KPN heeft zelf al aangegeven dat ze helemaal niet van plan zijn de hele toegang dicht te gooien. Het is ook een verdienmodel en er werken hele afdelingen voor.

[ Voor 31% gewijzigd door Barre73 op 20-03-2020 12:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Barre73 schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 12:52:
[...]
Die opmerking snap ik niet. Het hoogste orgaan dat hierover kan gaan (het CBb) heeft uitgesproken dat Ziggo niet hoeft te doen aan openstelling. Ze waren aan het onderhandelen met partijen op basis van de nog lopende ACM analys en de daaruit voortvloeiende verplichting tot openstelling.
Die is van tafel geveegd dus dan kunnen ze de onderhandelingen met die partijen toch stoppen? Dat onderhandelen deden ze niet uit eigen wil maar vanwege die opgelegde verplichting die geldig was terwijl het beroep bij het CBb liep.
Het stoppen van de onderhandelingen direct na de uitspraak demonstreert heel duidelijk, dat ACM eigenlijk gelijk had met de analyse (en het CBb dus heeft geblunderd danwel corrupt is).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

@Frietzegger tx voor je uitgebreide antwoord! Heb je de 1gbit variant? En waar woon je precies? Mijn ouders (Wonen in regio Eindhoven) hebben 100mbit en zijn eigenlijk zeer tevreden.
Frietzegger schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 12:51:
[...]

Nadelen:
- Geen vast IP
[...]
Das tot nog toe de primaire reden dat we de stap nog niet gezet hebben.
[...]

- TV oplossing minder. Set-top box/afstandsbediening mindere kwaliteit, ook de software werkt minder fijn, terugkijken werkt minder goed, Inmiddels nvidia shield aangeschaft en per mei gaat TV als dienst sowieso weer weg hier.
[...]
Ja hoorde ik, wij hebben echter geen TV dus voor ons minder relevant.
[...]

- VLANs voor IP/TV worden al bij de router gescheiden. Dus poort 1,2 is IP en 3,4 is TV. Hierdoor moet je dus twee kabels vanuit de meterkast naar je televisie brengen ipv 1. Je kan dit wel oplossen door er managed switches tussen te plaatsen of spliters (max 100mbit) maar iig weer een hoop gedoe.
Das bij KPN/xs4all net zo als je een eigen router inzet, glas komt bij mij binnen op een managed Switch en zoals gezegd geen behoefte aan TV.
hoe vaak heb je storingen gehad? (En wat voor storingen moet ik dan aan denken?)
[...]
- Paar maanden geleden begonnen ze zonder aankondiging ineens alle verkeer via Frankfurt te routeren met problemen en hoge latency tot gevolg. Na enige tijd hebben ze dit wel weer teruggedraaid maar irritant was het wel. En ik denk dat ze dit in de toekomst opnieuw gaan proberen, alles om kosten te besparen.
Das inderdaad een K actie, gezien de prijs die ze vragen snap ik t ergens wel maar zit je natuurlijk niet op te wachten...
[...]

- Hoe privacy minded men is, is nog onduidelijk natuurlijk
Buiten Xs4all/Freedom kun je die vraag bij elke provider stellen...
[...]

- Huawei router is prutsding
De Zyxel die mijn ouders hebben is inderdaad ook niet best. Gelukkig kun je dat ondervangen door zelf een goede router/firewall te nemen.
[...]

Ik vergeet vast nog wel het een en ander maar het was voor mij een goede reminder waarom ik altijd voor xs4all heb gekozen. En heeft me wederom doen inzien dat ik graag iets extra betaal voor een dienst van hoog niveau met veel flexibiliteit.
Toch betaal ik wel heel veel extra daarvoor. Voor mij is ivm eigen (mail)server een vast IP met RDNS bijzonder prettig maar effectief betaal ik daar nu 26€ per maand voor... (51€ voor 100/100 glas vs 25€ voor 1000/1000 bij T-mobile waar ik ook een mobiel abo ga nemen. Betaal nu 25€ aan KPN voor 10 Gbyte data....)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frietzegger
  • Niet online
Tomba schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 13:28:
@Frietzegger tx voor je uitgebreide antwoord! Heb je de 1gbit variant? En waar woon je precies? Mijn ouders (Wonen in regio Eindhoven) hebben 100mbit en zijn eigenlijk zeer tevreden.

[knip]

Toch betaal ik wel heel veel extra daarvoor. Voor mij is ivm eigen (mail)server een vast IP met RDNS bijzonder prettig maar effectief betaal ik daar nu 26€ per maand voor... (51€ voor 100/100 glas vs 25€ voor 1000/1000 bij T-mobile waar ik ook een mobiel abo ga nemen. Betaal nu 25€ aan KPN voor 10 Gbyte data....)
Geen dank. Ik woon op de veluwe. Heb op dit moment niet de 1Gbit variant van T-mobile, nu 100. Ik denk ook dat t-mobile voor de niet tweaker een acceptabele budget provider is. Maar besef dat het dat ook is, een budget provider met alles wat daar bij hoort. Heb geen dagenlange storingen gehad maar wel een aantal keer dat er even een dienst niet beschikbaar is of de lijn ff plat gaat en dat allemaal zonder communicatie. Geen ramp gezien de prijs maar ik was gewoon beter gewend. De andere nadelen tellen voor mij zwaarder.

Hoeveel je over hebt voor kwaliteit en privacy is natuurlijk voor een ieder verschillend. Ik vind de 49,- voor 1 Gbit/s meer dan redelijk. Mocht dat om wat voor reden dan ook niet leverbaar zijn dan moet ik mezelf nog even achter de oren krabben. Ik vind de 'via KPN' prijzen een stuk minder interessant, hoewel ik natuurlijk snap waarom Freedom deze prijsstelling moet hanteren.

Bovendien verwacht ik bij Freedom nog best een beetje kinderziektes en groeipijn, dat is te voorzien en vanwege de hoge gunfactor accepteer ik dat.

[ Voor 0% gewijzigd door Frietzegger op 20-03-2020 13:50 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-B
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Freee!! schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 12:56:
[...]

Het stoppen van de onderhandelingen direct na de uitspraak demonstreert heel duidelijk, dat ACM eigenlijk gelijk had met de analyse (en het CBb dus heeft geblunderd danwel corrupt is).
De onderhandelingen waren opgelegd dus het stoppen hiervan demonstreert werkelijk helemaal niets.

Ik vind dit nogal een verontrustende uitspraak. Op basis waarvan concludeer jij dat een onderdeel van de rechterlijke macht in Nederland incompetent of niet integer is? Als er één partij geblunderd heeft dan is het de ACM (en dit is niet de eerste keer) . Het CBb kan niets anders dan het marktanalysebesluit toetsen aan de wet en hieruit blijkt dat óf de ACM zijn huiswerk niet goed heeft gedaan óf dat er daadwerkelijk geen reden is voor regulering. Als je de uitspraak leest dan zie je ook dat de rechter dat antwoord ook niet geeft, dat is zijn taak niet. Enkel constateren dat er op dit moment geen bewijs is van een aanmerkelijke marktmacht.

[ Voor 7% gewijzigd door Jay-B op 20-03-2020 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Jay-B schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 14:22:
[...]
De onderhandelingen waren opgelegd dus het stoppen hiervan demonstreert werkelijk helemaal niets.

Ik vind dit nogal een verontrustende uitspraak. Op basis waarvan concludeer jij dat een onderdeel van de rechterlijke macht in Nederland incompetent of niet integer is? Als er één partij geblunderd heeft dan is het de ACM (en dit is niet de eerste keer) . Het CBb kan niets anders dan het marktanalysebesluit toetsen aan de wet en hieruit blijkt dat óf de ACM zijn huiswerk niet goed heeft gedaan óf dat er daadwerkelijk geen reden is voor regulering. Als je de uitspraak leest dan zie je ook dat de rechter dat antwoord ook niet geeft, dat is zijn taak niet. Enkel constateren dat er op dit moment geen bewijs is van een aanmerkelijke marktmacht.
En het bewijs wordt prompt na de uitspraak geleverd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Frietzegger schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 13:49:
[...]

Geen dank. Ik woon op de veluwe. Heb op dit moment niet de 1Gbit variant van T-mobile, nu 100. Ik denk ook dat t-mobile voor de niet tweaker een acceptabele budget provider is. Maar besef dat het dat ook is, een budget provider met alles wat daar bij hoort. Heb geen dagenlange storingen gehad maar wel een aantal keer dat er even een dienst niet beschikbaar is of de lijn ff plat gaat en dat allemaal zonder communicatie. Geen ramp gezien de prijs maar ik was gewoon beter gewend. De andere nadelen tellen voor mij zwaarder.

Hoeveel je over hebt voor kwaliteit en privacy is natuurlijk voor een ieder verschillend. Ik vind de 49,- voor 1 Gbit/s meer dan redelijk. Mocht dat om wat voor reden dan ook niet leverbaar zijn dan moet ik mezelf nog even achter de oren krabben. Ik vind de 'via KPN' prijzen een stuk minder interessant, hoewel ik natuurlijk snap waarom Freedom deze prijsstelling moet hanteren.

Bovendien verwacht ik bij Freedom nog best een beetje kinderziektes en groeipijn, dat is te voorzien en vanwege de hoge gunfactor accepteer ik dat.
49€ voor 1 gbit is inderdaad een superprijs, sign me up please. Ik betaal graag 24€ extra tov T-mobile Thuis. Helaas is tot op heden onduidelijk wat ze bedoelen met 'Regionaal beschikbaar (via verschillende netwerken)'... Ik ben dan ook echt aan het wachten tot dat duidelijk wordt want 59€ voor 100Mbit gaat mij echt te ver. Betekent dus automatisch ook dat ik geen founding member ben, e-mail heb ik zelf al geregeld dus wat ze nu bieden heeft voor mij persoonlijk geen enkele meerwaarde.

Is eigenlijk al bekend of er ook een newszilla komt? Maak daar geregeld gebruik van...

Aanvulling:
Lees nu trouwens in de FAQ:
Vanaf 30 maart kun je via www.freedom.nl checken welke snelheden beschikbaar zijn op jouw locatie. Alleen Freedom Founding Members kunnen een internetverbinding bestellen. Het is tot 29 maart mogelijk om nog Founding Member te worden via de website.
Je hoeft dus geen Founding Member te zijn om je snelheid te checken,over 10 dagen weten we t dus sowieso :) Wel nasty dat je op de 30e dus geen Founding Member meer kunt worden en dus sowieso niet kunt afnemen.... Als je dus zoals ik alleen geinteresseerd bent in een nog enigszins betaalbare verbinding zal het voorlopig geen Freedom zijn ;(

[ Voor 21% gewijzigd door Tomba op 20-03-2020 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-B
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Freee!! schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 15:28:
[...]

En het bewijs wordt prompt na de uitspraak geleverd!
Het niet toelaten van derden is geen bewijs van een aanmerkelijke marktmacht maar het gevolg van het gebrek aan een business case. De gesprekken waren überhaupt alleen maar begonnen omdat dit werd opgelegd zoals dat nu al twee keer herhaald is. Het is vrij ondoordacht om nu te zeggen, nu men niet meer verplicht is om deze gesprekken te houden en dus stoppen, dat het bewijs geleverd is 7(8)7 Er is dus geen directe relatie tussen het hebben van een amm en het feit of een netwerk open is of niet. Dat zou wat wezen..

KPN heeft overigens wel de prikkel om het netwerk open te houden en heeft wel een business case. Er is dus ook voor freedom waarschijnlijk genoeg kans om via het KPN netwerk diensten te leveren. Het ligt dus ook niet in lijn der verwachting dat KPN nu alles dichtgooit. Dit gaat ze simpel gezegd dan omzet kosten.

[ Voor 39% gewijzigd door Jay-B op 20-03-2020 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje040
Je hoeft dus geen Founding Member te zijn om je snelheid te checken,over 10 dagen weten we t dus sowieso :) Wel nasty dat je op de 30e dus geen Founding Member meer kunt worden en dus sowieso niet kunt afnemen.... Als je dus zoals ik alleen geinteresseerd bent in een nog enigszins betaalbare verbinding zal het voorlopig geen Freedom zijn ;(
Een Founding Member heeft alleen voorrang op de aansluiting. Na 30 maart heet het lidmaatschap Freedom Member Account. Zie nieuwsbrief 2. Een Freedom Member Account kent dezelfde mogelijkheden alleen geen voorrang bij de aansluiting. Ik ben Founding Member maar ga er nu nog geen gebruik van maken. Prijzen zijn mij te gortig. Enige wat interessant kan zijn is gigabit tegen €49,-. Daar komt dan tv nog bij met de extra pakketten die ik afneem (Fox en Ziggo Sports). Dan tik je de €90 aan. Ik heb gisteren verlengd bij XS4ALL tegen een aanzienlijk lager bedrag. Geen gigabit...maar dat heeft een gemiddelde consument ook echt niet nodig. 200/200 is ruim voldoende. Voorlopig blijft de techniek nog minimaal een jaar gescheiden. Daarnaast ben ik gewoon tevreden met XS4ALL en zal Freedom zich nog moeten bewijzen.

PS Ik haal hier bewust het privacygedeelte waar iedereen zo bang voor is niet aan en hou het alleen even bij het kostenplaatje.
Pagina: 1 ... 5 ... 79 Laatste