Update 2023-10-04
Deze stappen zijn niet meer nodig voor OPNsense. Sinds OPNsense 23.7.5 hoef je alleen nog maar op de WAN interface een MTU van 1508 in te stellen.
Originele stappenplan:
Nog een tip voor de OPNsense-gebruikers met een Freedom Internet WAN-verbinding op het netwerk van KPN. Dit zou ook op andere netwerken moeten werken,
kijk hier voor mogelijke afwijkingen van deze instructies bij andere netwerken. Op dit moment wijkt alleen Glasvezel Helmond af.
Het is mogelijk om
baby giant frames/baby jumbo frames (
RFC 4638) te activeren, waardoor je een effectieve MTU van 1500 naar buiten hebt. Dit compenseert voor de overhead van PPPoE en zorgt voor minder fragmentatie van netwerkverkeer. Dit proces is niet helemaal transparant in OPNSense. Daarom schrijf ik het hier even op.
Dit is met name voor OPNsense. Omdat OPNsense gebaseerd is op pfSense, werken dezelfde stappen ook met pfSense. Waar nodig wordt voor pfSense een extra opmerking gemaakt.
Deze instructies gaan er vanuit dat je al een werkende verbinding hebt.
1. Maak een nieuwe interface aan.
- Name: WAN_ETH
- Device: De ethernet controller die voor de WAN-verbinding gebruikt wordt (waar VLAN 6 op geconfigureerd is)
- IPv4 en IPv6 configuration type: None
- MTU: 1508
Deze interface moet aangemaakt worden om de volgende interface te kunnen maken. Een VLAN kan niet geconfigureerd worden met een hogere MTU t.o.v. de parent interface (standaard 1500).
2. Maak een nieuwe interface aan.
- Name: WAN_VLAN
- Device: VLAN 6 die voor de PPPoE-sessie van de WAN verbinding gebruikt wordt
- IPv4 en IPv6 configuration type: None
- MTU: 1508
3. Wijzig de configuratie van de bestaande Point-to-Point WAN verbinding (pppoe0, die werkt op VLAN 6).
- MTU (onder advanced options) voor OPNsense: 1508
- MTU (onder advanced options) voor pfSense: 1500
Voor OPNsense wijkt dit af van de
officiële Freedom Internet-documentatie. Een waarde van 1508 is nodig in OPNsense omdat die van de ingevulde PPPoE MTU-waarde de overhead van PPPoE aftrekt.
4. Herstart de router. Wellicht niet nodig, maar ik deed het voor de zekerheid met OPNsense. Onder pfSense lijkt een herstart niet nodig.
5. Verbreek de netwerkverbinding op de computer waarop je aan het testen bent en zet opnieuw de verbinding op.
Dit was voor mij nodig omdat ik vermoed dat MTU-zaken gecached worden door de TCP/IP stack. Als je dit niet doet, dan test je mogelijk niet de werkelijke situatie.
6. Draai het volgende:
- Linux: ping -s $((1500 - 28)) -M do -c 1 9.9.9.9
- Windows: ping -f -l 1472 9.9.9.9
Als je een reactie krijgt, dan heb je een MTU van 1500 tussen jouw computer en het internet.
[edit]
Extra instructie voor en wat opmerkingen over pfSense toegevoegd.
[
Voor 18% gewijzigd door
The Zep Man op 04-10-2023 15:04
]