[Freedom] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 57 ... 80 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17-09 22:35
Dennis-L schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 10:14:
[...]

AON kent een NT, dat is niets meer dan een mediaconverter fiber <-> ethernet.
Als je een router hebt waar je een fiber rechtstreeks in kan steken en dan kan je NT er uit.
Je begrijpt hem verkeerd. Er wordt hem verteld dat de AON modellen niet kunnen omdat het PON wordt. En dat is precies wat ik ook aangaf als mogelijkheid.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalfanBlackness
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

MetalfanBlackness

♥ PV & SB ♥

Ik zie dat als ik nu freedom op mijn adres zou bestellen er staat "Netwerk: E-Fiber | Belichter: Fiber Operator | Techniek: GPON".

Dit terwijl ik nu thuis via Freedom AON gebruik (volgens mijn fritzbox 5530), blijkbaar is er bij freedom en/of e-fiber en/of Fiber Operator is aangepast waardoor ze tegenwoordig GPON gebruiken.

Solarboiler: Top Senz 200 Nero-3 ⣿⣿ Photovoltaics: 9x LG 320N1K-A5, SE 3000H

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• voorstad
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07:27
Voor de Fritzboxen zijn er 3 SFP insteekmodules voor de 5530 en 5590 voor de verschillende glasvezeltechnieken: https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/72435068#72435068

In NL wordt de 5590 verkocht als losse AON of XGS-PON versie met de desbetreffende SFP. In Duitsland wordt de 5590 geleverd met de AON en GPON SFP module.

Bij AVM Duitsland kun je een losse SFP module bestellen.

[ Voor 7% gewijzigd door voorstad op 15-02-2023 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hkoster1
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 17-09 17:07
voorstad schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 09:52:
Voor de Fritzboxen zijn er 3 SFP insteekmodules voor de 5530 en 5590 voor de verschillende glasvezeltechnieken: https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/72435068#72435068

In NL wordt de 5590 verkocht als losse AON of XGS-PON versie met de desbetreffende SFP. In Duitsland wordt de 5590 geleverd met de AON en GPON SFP module.

Bij AVM Duitsland kun je een losse SFP module bestellen.
Op de AVM website (Nederlandstalig) worden nu zowel de 5590 als de 5530 gecombineerd met XGS-PON en AON. De 5530 voor XGS-PON is interessant als je geen boodschap hebt aan mediaserver-functie en USB-3 poorten, je levert ook wat 2.4 GHz snelheid in (600 vs 1200). Maar wel 5 GHz 2400 WiFi 6 en 3 LAN-poorten (1x 2.5 Gbps en 2x 1 Gbps). EUR 249 bij Megekko.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
MetalfanBlackness schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 09:24:
Ik zie dat als ik nu freedom op mijn adres zou bestellen er staat "Netwerk: E-Fiber | Belichter: Fiber Operator | Techniek: GPON".

Dit terwijl ik nu thuis via Freedom AON gebruik (volgens mijn fritzbox 5530), blijkbaar is er bij freedom en/of e-fiber en/of Fiber Operator is aangepast waardoor ze tegenwoordig GPON gebruiken.
Nee, er hangt AON apparatuur van (naar ik aanneem) Cambrium en die gebruik jij nu.
Nieuwe Freedom klanten worden door Freedom dus met een tweede, recentere operator bediend, namelijk FO. En die hebben PON apparatuur geplaatst. Dus dan zou jij PON krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop99
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:55
Barre73 schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 12:17:
[...]

Nee, er hangt AON apparatuur van (naar ik aanneem) Cambrium en die gebruik jij nu.
Nieuwe Freedom klanten worden door Freedom dus met een tweede, recentere operator bediend, namelijk FO. En die hebben PON apparatuur geplaatst. Dus dan zou jij PON krijgen.
Op mijn locatie lijkt het een keuze te zijn bij aanvraag met de goedkoopste optie als default, wat ze doen bij gelijke prijzen? Geen idee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janbrede
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16-09 16:43
Barre73 schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 12:17:
[...]
Wat moet ik me daarbij voorstellen, word je dan overgezet op een PON-poort in de POP met een optische splitter er direct achter? Of een optische splitter in de POP met een glas uplink naar een andere POP waar de nieuwe provider wel actieve apparatuur heeft staan?
(Hier kan ik dus ook kiezen tussen Freedom over KPN-AON of Fiber Crew met GPON).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:02
janbrede schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 12:39:
(Hier kan ik dus ook kiezen tussen Freedom over KPN-AON of Fiber Crew met GPON).
KPN: 76 EUR/maand voor gigabit of 51 EUR/maand voor 50 Mbps.
Fiber Crew: 51 EUR/maand voor gigabit.

(even de prijs genomen met modem van Freedom, anders van ieder bedrag 2 EUR aftrekken).

Die keuze lijkt mij snel gemaakt, toch? :+

[ Voor 11% gewijzigd door The Zep Man op 15-02-2023 13:35 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
janbrede schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 12:39:
[...]

Wat moet ik me daarbij voorstellen, word je dan overgezet op een PON-poort in de POP met een optische splitter er direct achter? Of een optische splitter in de POP met een glas uplink naar een andere POP waar de nieuwe provider wel actieve apparatuur heeft staan?
Kan allebei. FC lijkt vooralsnog hetzelfde te zijn als Jonaz en die deden dat de laatste jaren op de manier zoals je as laatste aangeeft. GPON apparatuur in de CItyPoP (de hoofdPoP) met splitters/combiners, vanaf daar via de cityring naar een AreaPoP, daar ook splitters, en dan naar de eindklant.

Andere optie zie ik vooral bij KPN op netwerken die nog wel point to point zijn gebouwd. Apparatuur in elke PoP en daar splitters in de rekken ernaast en dan door naar de eindklant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janbrede
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16-09 16:43
The Zep Man schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 13:35:
[...]
KPN: 76 EUR/maand voor gigabit of 51 EUR/maand voor 50 Mbps.
Fiber Crew: 51 EUR/maand voor gigabit.
(even de prijs genomen met modem van Freedom, anders van ieder bedrag 2 EUR aftrekken).
Die keuze lijkt mij snel gemaakt, toch? :+
Met TV en telefonie erbij ziet het plaatje er anders uit.

Had tot gisteren jaarcontract bij KPN, gigabit + FritzBox + TV + telefoon voor 49 euro nogwat. Gaat nu door vervallen kortingen naar 81,98. Maar met verlengen kan daar wel het nodige af, of desnooods downgraden (100Mbit is voor mij meer dan zat).

Freedom gaat met TV + telefoon 71,95 per maand kosten, plus 50 euro activatiekosten (want monteur nodig vanwege overgang AON naar GPON). Plus dat combinatievoordeel mobiel vervalt, dan is het zelfs nog duurder dan KPN door laten lopen met downgrade. En over Canal Digitaal lees ik ook geen geweldige reviews. Maar ik ben inmiddels ook wel toe aan een nieuwe TV en wellicht is dan NLziet zonder kastje een beter alternatief. Ik kijk het nog even aan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
janbrede schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 14:25:
Met TV en telefonie erbij ziet het plaatje er anders uit.
Bedankt voor de opheldering. Goede punten. Ik maak daar geen gebruik van, en daarom zat dat even niet in mijn achterhoofd voor de vergelijking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 10:52
3e kwartaal krijg ik Freedom en vandaag kreeg ik deze mail van hun.

De laatste posts gingen over PON & GPON maar ik kan er nog niet veel zinnigs verder over zeggen eerlijk gezegd.
Aan de ene kant lijkt w6 wel ok maar dat werd er ook over w5 gezegd en mijn ervaringen zijn niet bijster maar dat zegt wellicht meer over mij .....
Om dan maar over PON & GPON te zwijgen .... 8)
Goedendag,

Je hebt een abonnement bij Freedom Internet afgesloten. We mailen je om je te informeren dat je andere hardware krijgt bij je abonnement.

Tijdens je bestelling heb je aangegeven dat je hardware van Freedom wilt huren. Indien je de FRITZ!Box 7590 met ONT hebt gehuurd, hebben we deze voor je gewijzigd naar een FRITZ!Box 5530 inclusief GPON module. De kosten voor je abonnement veranderen niet.
Wat betekent dit voor jou?
1. De hardware die wordt geleverd bij je abonnement wijzigt.

2. We sturen je ca. 10 dagen voor de geplande opleverdatum de benodigde hardware toe.
Heb je nog vragen? Reageer dan op deze e-mail.

Met vriendelijke groet,

Team Freedom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11:05
@Wolfram55 3e kwartaal - Je wilde tijdig bestellen of is er een lange wachttijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 10:52
Lord Anubis schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 18:59:
@Wolfram55 3e kwartaal - Je wilde tijdig bestellen of is er een lange wachttijd?
Er werd door E-fiber behoorlijke druk uitgeoefend ....
We konden/moesten dec '22 beslissen en heb dat recent pas gedaan.
Wilde niet het risico lopen ook om extra te moeten betalen.

I know .... het klinkt raar maar dat is het ook .... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarok
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09-09 12:15
Vanmiddag een brief van T-Mobile gekregen: ODF gaat glasvezel aanleggen in onze wijk Zalmplaat in Hoogvliet Rotterdam. Zeer goed nieuws! Waarschijnlijk nemen we dan een jaar een abonnement op T-Mobile internet (naast het huidige Freedom-abonnement op DSL) en stappen dan na een jaar definitief over op Freedom via ODF.

Eindelijk gaat Zalmplaat ook mee in de vaart der volkeren... :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OruBLMsFrl
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

OruBLMsFrl

Silence Promo Crew

amarok schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 16:46:
Vanmiddag een brief van T-Mobile gekregen: ODF gaat glasvezel aanleggen in onze wijk Zalmplaat in Hoogvliet Rotterdam. Zeer goed nieuws! ...
Eindelijk gaat Zalmplaat ook mee in de vaart der volkeren... :D
Blij voor jullie! Ik hoop dat na Charlois straks ook deelgemeente Feyenoord op glas mag. Nu hebben we KPN glas bij de achterburen, aansluitkosten bijna vierduizend euro zouden we dat willen, en ODF op een paar honderd meter verder, dat gaat al helemaal niet gebeuren. So close, and yet so far :o
Ondertussen 200/60 Mbps met pairbonding bij Freedom, en een backup van Ziggo op inmiddels iets van 100/30, het leven is zeker niet slecht ;)

Cooling is silver, silence is golden!
Wat je denkt is niet wat je zegt. Wat je zegt wordt anders begrepen.
Main: AMD RX 9070XT Sapphire Pure, 2e PC: Nvidia RTX3080 EVGA FTW3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amarok
OruBLMsFrl schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 10:22:
[...]

Ondertussen 200/60 Mbps met pairbonding bij Freedom, en een backup van Ziggo op inmiddels iets van 100/30, het leven is zeker niet slecht ;)
Wij hebben nu 110/30 met vectoring, paired bonding wordt niet aangeboden bij ons vanuit de straatkast. Hebben een tijd Ziggo ernaast gehad, maar Freedom met Canal Digitaal TV werkt zo goed en stabiel dat we het wel aandurfden om Ziggo de deur uit te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piemol
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17-09 13:15
Heeft Freedom ook af en toe een actie voor korting?

Bij ons gaat Delta mogelijk binnenkort glasvezel trekken en heb ik de mogelijkheid om mij alvast bij een internetprovider in te schrijven. Echter krijg ik enkel van Delta of Caiw aanbiedingen in de bus om daar abonnee te worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:07
Volgens mij niet, behalve de eerste drie maanden 15 euro korting die ze altijd geven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Voor mij geen Freedom meer. Ik kon aansluiten bij een lokale stichting waar ik 1Gb voor weinig kon krijgen. Freedom heeft netjes gedaan wat het moet doen. Dinsdag ging de verbinding eruit en vandaag heb ik al het restant van het abonnementsgeld terug. Dat is erg snel.

KPN maakte er dan weer een zooitje van, door wel de fiber los te maken van hun systemen, maar het niet, zoals gevraagd direct om te pluggen naar de hardware van de stichting. Duurde twee dagen voor ik weer online was.

Mocht dit initiatief stoppen, heb ik er geen probleem mee om terug te komen bij Freedom. Ik heb goede ervaringen ermee :) Alle negatieve zaken, zijn toe te wijzen aan KPN.

[ Voor 3% gewijzigd door Jelte op 09-03-2023 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zordaz
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:07
Zijn er hier meer mensen die ook na het afmelden van de Freedom e-mail storing van 17/3 nog met ontoegankelijke mailboxen werden (worden?) geconfronteerd? Ik mis daarnaast nog steeds e-mail die de afgelopen dagen naar mij is gestuurd.

Er was nadien bij Soverin een serieus issue, maar verdere communicatie ontbreekt.

[ Voor 18% gewijzigd door zordaz op 20-03-2023 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje040
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 08-09 21:37
zordaz schreef op maandag 20 maart 2023 @ 09:44:
Zijn er hier meer mensen die ook na het afmelden van de Freedom e-mail storing van 17/3 nog met ontoegankelijke mailboxen werden (worden?) geconfronteerd? Ik mis daarnaast nog steeds e-mail die de afgelopen dagen naar mij is gestuurd.

Er was nadien bij Soverin een serieus issue, maar verdere communicatie ontbreekt.
Hier is alles toegankelijk en lijken ook alle mails binnen te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zordaz
Edje040 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 10:30:
[...]

Hier is alles toegankelijk en lijken ook alle mails binnen te komen.
Ik krijg inmiddels ook weer e-mail binnen, maar heb dus een 'gat' ergens tussen 17/3 en 19/3, ik weet zeker dat er toen berichten naar mij zijn gestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• don spike
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11:30
zordaz schreef op maandag 20 maart 2023 @ 12:36:
[...]

Ik krijg inmiddels ook weer e-mail binnen, maar heb dus een 'gat' ergens tussen 17/3 en 19/3, ik weet zeker dat er toen berichten naar mij zijn gestuurd.
Heb zelf in die periode zelf genoeg emails ontvangen. En mis zover ik weet niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zordaz
don spike schreef op maandag 20 maart 2023 @ 17:07:
[...]

Heb zelf in die periode zelf genoeg emails ontvangen. En mis zover ik weet niets.
Ik heb gisteren met enkele dagen vertraging allerlei e-mail van afgelopen weekend alsnog ontvangen. Ook heeft Freedom een e-mail naar getroffen klanten gestuurd. Daarmee lijkt het allemaal weer in orde. Blijft het feit dat het vreemd is waarom hierover niets op de Storingen pagina van Freedom heeft gestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-09 14:05

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Weet iemand een fatsoenlijke speedtest? Via Ookla's tooltje is het een beetje uitvogelen welke ook daadwerkelijk de bandbreedte haalt. Met Freedom's eigen speedtest blijf ik wat download betreft maar op 600mbit hangen (970mbit upload, dat dan weer wel)

Ik ben deze week geüpgrade en ik wilde vooral eens weten wat mijn router (Ubiquiti ER-4) aankan. Met Ookla's speedtest desktop app en "31173 services AB" als server haal ik wel 930 mbit up en down, dus ik ben sowieso tevreden, maar ik wil weten of die 930 down een cap is op mijn router of dat hij meer kan :P

[ Voor 6% gewijzigd door .oisyn op 30-03-2023 01:35 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VHware
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-09 19:16
Mocht je zelf lokaal hardware hebben zou je ook aan een andere poort van je router een systeem kunnen hangen en een speedtest uitvoeren:

https://openspeedtest.com/selfhosted-speedtest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
.oisyn schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 00:44:
Ik ben deze week geüpgrade en ik wilde vooral eens weten wat mijn router (Ubiquiti ER-4) aankan. Met Ookla's speedtest desktop app en "31173 services AB" als server haal ik wel 930 mbit up en down, dus ik ben sowieso tevreden, maar ik wil weten of die 930 down een cap is op mijn router of dat hij meer kan :P
Kan je dan niet beter (eerst) je router testen tussen twee LAN's? Dan kan je al het één en ander concluderen over je router zelf. Daarna kan je testen met WAN, wat een stuk meer variabelen kent.

[ Voor 9% gewijzigd door The Zep Man op 30-03-2023 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:43
.oisyn schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 00:44:
Weet iemand een fatsoenlijke speedtest? Via Ookla's tooltje is het een beetje uitvogelen welke ook daadwerkelijk de bandbreedte haalt. Met Freedom's eigen speedtest blijf ik wat download betreft maar op 600mbit hangen (970mbit upload, dat dan weer wel)

930/940Mbit/s is een cap op TCP/IP op een 1Gigabit poort. Je kan tot 1040Mbit/s met een 2.5G port.

Vanaf KPN is die Freedom speedtestserver ook brak 560/934.

https://novoserve.com/speedtest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

The Zep Man schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 10:12:
[...]

Kan je dan niet beter (eerst) je router testen tussen twee LAN's?
Gedoe, moet ik een PPPoE server opzetten e.d. :)
stormfly schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 10:14:
[...]

930/940Mbit/s is een cap op TCP/IP op een 1Gigabit poort.
Ah natuurlijk. Speedtest meet alleen de data. Met 40 bytes aan TCP/IPv4 overhead, 8 bytes PPPoE en 42 bytes aan ethernet overhead, kom je op max 94,1%, en dan zit daar de rest van de TCP communicatie niet eens bij.
Je kan tot 1040Mbit/s met een 2.5G port.
Is dat überhaupt een optie? Ik zit via KPN (geen PON). Niet dat mijn router een 2.5G SFP module ondersteunt overigens.

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:43
.oisyn schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 12:32:
Is dat überhaupt een optie? Ik zit via KPN (geen PON). Niet dat mijn router een 2.5G SFP module ondersteunt overigens.
Jazeker de XGS-PON klanten kunnen 10G/2.5G/1G inpluggen in de ONT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ontactonquayle
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 15-09 17:49
https://www.freedom.nl/ni...eet-vanaf-zaterdag-xs4all

Moest even in m'n agenda kijken of het niet al 1 april was...

edit: het is zaterdag ook 1 april, laat maar :F

[ Voor 16% gewijzigd door ontactonquayle op 30-03-2023 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:20
Ik lees 'm ook net.. Beetje flauwe grap wel, als je 't mij vraagt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10:55

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

anboni schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 17:17:
[...]
Ik lees 'm ook net.. Beetje flauwe grap wel, als je 't mij vraagt...
Ja inderdaad en... daar zijn ze technisch gezien ook nog lang niet als ik dit topic zo een beetje volg en kijk naar wat ze nu aanbieden...

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaveFlash
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16-09 13:22

DaveFlash

Here's to the crazy ones

ik vrees dat kpn deze grap niet kan waarderen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoleinOne
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-09 17:27
Het zal wel in ieder geval aandacht opleveren. Op zich ook niet verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat Freedom haar naam weer moet inleveren bij Bits of Freedom had ik niet verwacht.

Komt goed uit dat de KPN de Xs4all naam ter beschikking stelt en ik hoef zo alleen maar het domein aan te passing in mijn e-mail adres om weer up-to-date te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
DaveFlash schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 17:33:
ik vrees dat kpn deze grap niet kan waarderen...
De medewerkers van XS4ALL in ieder geval niet. Triest bedrijf wat nog steeds de naam XS4ALL her en der gebruikt en niet op eigen kracht probeert hun merk groot te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 19:26:
Dat Freedom haar naam weer moet inleveren bij Bits of Freedom had ik niet verwacht.
Schandalig, maar niet onverwacht, als je wel privacy voorop zegt te stellen, maar er in de praktijk weinig van te merken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op hun eigen forum lees ik regelmatig dat het bij Freedom niet zo soepel gaat en dat klanten in de kou staan en geen gehoor krijgen. Als zij dan aandacht vragen in het forum dan komen zij er meestal wel uit.

Maar goed, het zou ook moeten kunnen zonder eerst publiek te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tukk
  • Laatst online: 09:16

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

@mrmrmr
@Verwijderd
Als je verder in het stuk leest wordt het absurder en absurder, duidelijk een 1 april grap.
"Dat we nu na 3,5 jaar hard werken de naam Freedom Internet alweer gaan wijzigen, gaat er bij een deel van de (oud)medewerkers en klanten niet in” zegt een medewerker die verder anoniem wil blijven. “We hebben daarom besloten een actiecomité op te richten waar klanten en (oud)medewerkers zullen strijden voor het behoud van de naam 'Freedom Internet'. De website is al live, bekijk freedommoetblijven.nl als je ons wilt helpen in de…”

De medewerker in kwestie is halverwege het interview afgevoerd door het beveiligingsteam van Freedom, dus we weten helaas niet hoe dit gaat aflopen…

Verwijderd schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 02:44:
Op hun eigen forum lees ik regelmatig dat het bij Freedom niet zo soepel gaat en dat klanten in de kou staan en geen gehoor krijgen. Als zij dan aandacht vragen in het forum dan komen zij er meestal wel uit.

Maar goed, het zou ook moeten kunnen zonder eerst publiek te gaan.
Ik ben een tevreden klant, mogelijk te roze bril. Ik ben me bewust dat andere ISP's ook problemen hebben, maar of je die zo maar op een forum gaat vinden, of dat de ergste zaken verwijderd worden, ik vertrouw Freedom meer dan een Ziggo en KPN om open te zijn over de issues die ze hebben. Dat je daardoor mee gezeik ziet, ja ach, is dat dan een slecht ding om tegen Freedom te houden?

[ Voor 106% gewijzigd door Tukk op 31-03-2023 10:01 ]

Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Tukk "Ach ja"......Freedom zou een premium provider zijn en zeker op het gebied van klantencontact moeten excelleren. Helaas is dit niet altijd het geval, om verschillende redenen, zoals ik kan lezen in het forum van Freedom.

Is het een slecht ding om dit tegen Freedom te houden? Het is niet meer dan logisch dat klanten laten horen waar het knelt. Als de klant geen vertrouwen meer in heeft dan zegt die een service op of gaan helemaal weg bij Freedom.

Sommige dingen kunnen zij niet oplossen, zoals het gezeik met Canal Digitaal. Freedom had echter daar geen andere keuze om die als bron van TV en radio te kiezen.

Andere dingen gebeuren wel 'in house' en daar kunnen zij wel aan werken en verbeteren. Dat zullen zij ook zeker willen doen en daar heb ik ook wel vertrouwen in.

Nu weet vaak niet of je nu Freedom moet e-mailen of juist Freedomnet bijvoorbeeld. Dat zou toch alleen Freedom moeten zijn voor klanten want dat is immers de provider waar de klant vanaf neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Tukk schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 09:58:
@mrmrmr
@Verwijderd
Als je verder in het stuk leest wordt het absurder en absurder, duidelijk een 1 april grap.
Mijn reactie was in lijn daarmee. Maar de boodschap is wel serieus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Het is hier al gemeld maar. Ze hebben blijkbaar niet door dat het morgen 1 april is... Het nieuws pikt het ook op :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a7XHAwzVzG6iNKfTViSh96V4NLg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/sNxDrFvWW2TzeNXYHdckm2Q7.png?f=user_large

[ Voor 9% gewijzigd door RobbyTown op 31-03-2023 15:26 ]

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NOS journaal is zo te zien een zuiver doorgifte kanaal geworden en lezen niet wat er staat of begrijpen het niet.

@RobbyTown ...het is nog geen 1 april dus je moet nog één nachtje slapen voor de mijne.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
Verwijderd schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 16:39:
NOS journaal is zo te zien een zuiver doorgifte kanaal geworden en lezen niet wat er staat of begrijpen het niet.

@RobbyTown ...het is nog geen 1 april dus je moet nog één nachtje slapen voor de mijne.
Redactie NOS Teletekst is niet hetzelfde als die van het NOS Journaal hoor.

Ik hou ook nog een klein beetje rekening met een photofuck van @RobbyTown ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OruBLMsFrl
  • Nu online

OruBLMsFrl

Silence Promo Crew

Barre73 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 16:43:
[...]

Redactie NOS Teletekst is niet hetzelfde als die van het NOS Journaal hoor.

Ik hou ook nog een klein beetje rekening met een photofuck van @RobbyTown ;)
https://nos.nl/teletekst#130
Staat nu ongeluk bij Indiase tempel inderdaad. Maar alles is gerechtvaardigd in liefde, oorlog en voor een goede 1 april grap :+

Cooling is silver, silence is golden!
Wat je denkt is niet wat je zegt. Wat je zegt wordt anders begrepen.
Main: AMD RX 9070XT Sapphire Pure, 2e PC: Nvidia RTX3080 EVGA FTW3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat weten we dan ook weer, het NOS journaal is niet het NOS journaal. Je kunt je eigen ogen echt echt echt niet meer geloven tegenwoordig.

Wij gaan morgen dan beleven of het AI plaatje was of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
RobbyTown schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 15:14:
Het is hier al gemeld maar. Ze hebben blijkbaar niet door dat het morgen 1 april is... Het nieuws pikt het ook op :P

[Afbeelding]
F12 is leuk. Volgende keer een nummer onder 120 kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 19:26:

Komt goed uit dat de KPN de Xs4all naam ter beschikking stelt en ik hoef zo alleen maar het domein aan te passing in mijn e-mail adres om weer up-to-date te zijn.
1 APRIL!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
We hebben sinds een paar weken het probleem dat we met het doosje van Canal Digital niet meer de zenders van Nederlande publieke omroep kunnen kijken.
Als ik bijvoorbeeld NPO1 kies dan gaat het 5-10 seconden goed en daarna staat het beeld stil en valt het geluid grotendeels weg. Zo nu en dan hoor je een haperende flarde geluid maar het beeld blijft stil staan.

Het rare is dat een zender zoal RTL Z geen enkele probleem heeft.

Heb al eens opnieuw opgestart zonder resultaat.

Iemand die dit probleem herkent?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Medicalwaste
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-09 14:52
nokiaan958GB schreef op zondag 2 april 2023 @ 21:24:
We hebben sinds een paar weken het probleem dat we met het doosje van Canal Digital niet meer de zenders van Nederlande publieke omroep kunnen kijken.
Als ik bijvoorbeeld NPO1 kies dan gaat het 5-10 seconden goed en daarna staat het beeld stil en valt het geluid grotendeels weg. Zo nu en dan hoor je een haperende flarde geluid maar het beeld blijft stil staan.

Heb al eens opnieuw opgestart zonder resultaat.

Iemand die dit probleem herkent?
Geprobeerd om de ontvanger 30s zonder stroom te laten staan en dan weer op te starten?
Heb er zelf geen last van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• localhost
  • Registratie: November 1999
  • Niet online

localhost

Ook in geel, groen, paars, wit

[...]

[...]
Dit klinkt als een Multi-Cast probleem. Naast je TV Kastje van de stroom halen, kan een reboot van het modem ook helpen, en als je Glas hebt met een ONT ook die even van de stroom halen. Heb je een aparte switch tussen het TV Kastje en het Modem zitten, probeer eens zonder die switch (om dat ook even uit te sluiten).
Als het nog steeds niet opgelost is: Heb je DSL of Glas? En voor Glas: Welke belichter? En welk modem heb je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohDB
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 10:49
WCA schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 11:42:
[...]

Gaan ze zoals overal dan Wholesale inkopen? Of daadwerkelijk met eigen apparatuur aan de gang? Dat maak ik hier niet uit op.
Bericht op Telecompapar:

TriNed, Freedom en andere ISPs vanaf juli op FTTH-netwerken ODF
Vanaf juli starten TriNed, SNLR.nl, FiberNL, Freedom Internet en nog een tiental andere deels zakelijke providers op de glasvezelnetwerken van Open Dutch Fiber. Dat maakt Fiber Operator bekend aan Telecompaper. Tarieven en andere specificaties worden pas later bekend gemaakt.

Fiber Operator heeft bindende afspraken gemaakt met Open Dutch Fiber voor het continueren van de samenwerking op de huidige E-Fiber netwerken, maar ook voor toetreding op de al bestaande en toekomstige glasvezelnetwerken van Open Dutch Fiber.

Het was al langer bekend dat Freedom Internet op de ODF-netwerken zou gaan aanbieden, maar daar komt nu een aanzienlijk aantal andere service providers bij. T-Mobile blijft in elke regio telkens een beperkte exclusiviteitsperiode houden, ook voor nog nieuw te bouwen netwerken.

De netwerken van ODF bereiken nu ruim 600.000 huishoudens, halverwege dit jaar zal die teller naar verwachting rond de 800.000 liggen. Die aantallen zijn overigens inclusief de E-Fiber onderdelen, waar Fiber Operator en de eerder genoemde service providers al op actief zijn.

Het lijkt er dus op dat Freedom via Fiber Operator gaat aanbieden op Open Dutch Fiber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:24

WCA

JohDB schreef op maandag 3 april 2023 @ 08:31:
[...]

Bericht op Telecompapar:

TriNed, Freedom en andere ISPs vanaf juli op FTTH-netwerken ODF
Vanaf juli starten TriNed, SNLR.nl, FiberNL, Freedom Internet en nog een tiental andere deels zakelijke providers op de glasvezelnetwerken van Open Dutch Fiber. Dat maakt Fiber Operator bekend aan Telecompaper. Tarieven en andere specificaties worden pas later bekend gemaakt.

Fiber Operator heeft bindende afspraken gemaakt met Open Dutch Fiber voor het continueren van de samenwerking op de huidige E-Fiber netwerken, maar ook voor toetreding op de al bestaande en toekomstige glasvezelnetwerken van Open Dutch Fiber.

Het was al langer bekend dat Freedom Internet op de ODF-netwerken zou gaan aanbieden, maar daar komt nu een aanzienlijk aantal andere service providers bij. T-Mobile blijft in elke regio telkens een beperkte exclusiviteitsperiode houden, ook voor nog nieuw te bouwen netwerken.

De netwerken van ODF bereiken nu ruim 600.000 huishoudens, halverwege dit jaar zal die teller naar verwachting rond de 800.000 liggen. Die aantallen zijn overigens inclusief de E-Fiber onderdelen, waar Fiber Operator en de eerder genoemde service providers al op actief zijn.

Het lijkt er dus op dat Freedom via Fiber Operator gaat aanbieden op Open Dutch Fiber.
Open Dutch Fiber is enkel pops en kabels, dit bericht zegt niks over eigen apparatuur of wholesale.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
WCA schreef op maandag 3 april 2023 @ 13:48:
[...]

Open Dutch Fiber is enkel pops en kabels, dit bericht zegt niks over eigen apparatuur of wholesale.
Jawel hoor. Er staat letterlijk dat Fiber Operator gaat leveren op Open Dutch Fiber. Fiber Operator plaatst eigen apparatuur en Freedom is 1 van de providers die bij hen Wholesale inkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
localhost schreef op maandag 3 april 2023 @ 07:58:
[...]

Dit klinkt als een Multi-Cast probleem. Naast je TV Kastje van de stroom halen, kan een reboot van het modem ook helpen, en als je Glas hebt met een ONT ook die even van de stroom halen. Heb je een aparte switch tussen het TV Kastje en het Modem zitten, probeer eens zonder die switch (om dat ook even uit te sluiten).
Als het nog steeds niet opgelost is: Heb je DSL of Glas? En voor Glas: Welke belichter? En welk modem heb je?
Heb hem laatst al eens 20 seconden van de stroom gehad en daarna opnieuw opgestart. Dat heeft niets geholpen.

De TV staat 1 meter van de Fritzbox modem en is daar ook direct op aangesloten. Het is een 7590. Ik heb nog ouderwets ADSL dus.

Het rare is dus dat zeg maar de eerst 10 zenders problemen hebben en de rest niet 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tubejack
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 18-05 06:13
Zet de poort op de Fritzbox waar het TV kastje op is aangesloten op 100Mbit. Dat wil nog wel eens helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
tubejack schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 10:22:
Zet de poort op de Fritzbox waar het TV kastje op is aangesloten op 100Mbit. Dat wil nog wel eens helpen.
Bedankt voor je tip.
Ik heb dit geprobeerd maar het verlagen van de snelheid van poort 4 maakt helaas geen verschil.

Beeld en geluid van NPO1 blijft haperen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
Heb je dezelfde zenders al eens getest op bijvoorbeeld een Android TV-apparaat m.b.v. de Canal Digitaal -applicatie (of via 'casting' met een ouderwetse Chromecast)? Ongeacht welke antwoord je krijgt zal het nuttig zijn als je hiervoor ondersteuning gaat aanvragen.

Als je een Android TV-apparaat of Chromecast zonder Google TV hebt, dan is in de tussentijd een workaround om de NPO-applicatie te gebruiken om de publieke zenders te zien.

[ Voor 7% gewijzigd door The Zep Man op 12-04-2023 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skatespeare
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 04-06 10:40
Mijn internet ligt eruit in Amsterdam. Ik vermoed een PPPoE storing. Heb wel sync, maar geen data. Ben ik de enige?

Helpdesk is uiteraard al naar huis.

-edit-
via vvdsl

[ Voor 6% gewijzigd door Skatespeare op 18-04-2023 19:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurry
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-09 09:08
Via welke infrastructuur heb je verbinding? Zelf heb ik DSL via Freedom Internet in Amsterdam en alles werkt naar behoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skatespeare
jurry schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 19:13:
Via welke infrastructuur heb je verbinding? Zelf heb ik DSL via Freedom Internet in Amsterdam en alles werkt naar behoren.
Dank voor je reactie. DSL hier.

Hoor net van m'n buurvrouw dat haar internet er ook uitligt. Ze heeft een mail gehad van T-Mobile dat er een storing is in het postcodegebied, dus ik vermoed dat er iets mis gaat op het KPN netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopoh
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17-09 21:46
Skatespeare schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 19:18:
[...]

Dank voor je reactie. DSL hier.

Hoor net van m'n buurvrouw dat haar internet er ook uitligt. Ze heeft een mail gehad van T-Mobile dat er een storing is in het postcodegebied, dus ik vermoed dat er iets mis gaat op het KPN netwerk.
postcode 1065x heeft een verstoring dat klopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skatespeare
jopoh schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 19:36:
[...]

postcode 1065x heeft een verstoring dat klopt
That's me :)

Dankjewel.

Hoe kom je aan deze info als ik vragen mag? Kan nergens wat vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jopoh
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17-09 21:46
Skatespeare schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 19:38:
[...]

That's me :)

Dankjewel.

Hoe kom je aan deze info als ik vragen mag? Kan nergens wat vinden.
zie je pm :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimmak
  • Laatst online: 17-09 22:00
Ik wil mijn domein koppelen aan freedom zodat ik vanuit dat domein kan mailen. Freedom geeft de volgende waardes aan:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/pB45UIM.png

Maar wanneer ik dat vervolgens invoer bij mijn domeinboer geeft hij dit aan:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/hpiKOQX.png

Kan ik die 1 ook weglaten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joop99
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:55
dimmak schreef op woensdag 19 april 2023 @ 09:25:
Ik wil mijn domein koppelen aan freedom zodat ik vanuit dat domein kan mailen. Freedom geeft de volgende waardes aan:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
1 is de priority, die kun je dus weglaten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimmak
  • Laatst online: 17-09 22:00

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
De punt aan het einde van het domein kan je waarschijnlijk (en moet je mogelijk) ook weghalen, afhankelijk van hoe 'intelligent' het formulier is.

[ Voor 4% gewijzigd door The Zep Man op 19-04-2023 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VHware
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-09 19:16
De punt op het eind geeft aan dat de waarde exact is. Zonder punt wordt het domein waar je de waarde voor aan het invullen bent eraan geplakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorikc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:03
Aangezien de foutmelding FQDN noemt, verwacht ik niet dat de punt nodig is, maar als ie het slikt is dat wel het beste ja. Ik heb wel eens DNS record editors gezien die de . niet accepteren, om te voorkomen dat de user per ongeluk een subdomein opgaf…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
VHware schreef op woensdag 19 april 2023 @ 12:29:
De punt op het eind geeft aan dat de waarde exact is. Zonder punt wordt het domein waar je de waarde voor aan het invullen bent eraan geplakt.
Dat neemt aan dat een dergelijk formulier er niets intelligents mee doet. Voldoende 'slimme' DNS-formulieren gezien die dat wel doen. Altijd handig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YWatchman
  • Laatst online: 21-08 11:30
dimmak schreef op woensdag 19 april 2023 @ 09:25:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Die 1, die moet in het prioriteit veld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w1mm13
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 10-03 17:27
Wie heeft inzicht op wanneer en waar freedom via delta/caiway fiber gaat leveren ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esky
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11:16
w1mm13 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 09:56:
Wie heeft inzicht op wanneer en waar freedom via delta/caiway fiber gaat leveren ?
En aangezien T-Mobile ook via Delta gaat leveren vraag ik me af of de opties bij Freedom dan worden:

Netwerk: Delta Belichter: Delta
Netwerk: Delta Belichter: T-Mobile

Die laatste optie lijkt me qua prijs het interessantst!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jk-5
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 17-09 22:05
esky schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 10:40:
[...]

En aangezien T-Mobile ook via Delta gaat leveren vraag ik me af of de opties bij Freedom dan worden:

Netwerk: Delta Belichter: Delta
Netwerk: Delta Belichter: T-Mobile

Die laatste optie lijkt me qua prijs het interessantst!
De laatste optie zul je niet tegenkomen. Waar T-Mobile diensten levert over het Delta netwerk zal Delta zelf nog altijd als belichter fungeren. Bij een XGSPON netwerk is het vrijwel onmogelijk om externe belichters toe te laten.

Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esky
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11:16
jk-5 schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 07:42:
[...]

De laatste optie zul je niet tegenkomen. Waar T-Mobile diensten levert over het Delta netwerk zal Delta zelf nog altijd als belichter fungeren. Bij een XGSPON netwerk is het vrijwel onmogelijk om externe belichters toe te laten.
Het grootste deel van het Delta netwerk is ptp aangelegd met in de PoP de splitters en andere XGS-PON apparatuur. De PoP's zijn ook meestal van het formaat dat Reggefiber gebruikte dus apparatuur plaatsen kan zeker.
Of Delta het toestaat en redelijke tarieven vraagt is een ander verhaal...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• The Zep Man
Update 2023-10-04
Deze stappen zijn niet meer nodig voor OPNsense. Sinds OPNsense 23.7.5 hoef je alleen nog maar op de WAN interface een MTU van 1508 in te stellen.

Originele stappenplan:

Nog een tip voor de OPNsense-gebruikers met een Freedom Internet WAN-verbinding op het netwerk van KPN. Dit zou ook op andere netwerken moeten werken, kijk hier voor mogelijke afwijkingen van deze instructies bij andere netwerken. Op dit moment wijkt alleen Glasvezel Helmond af.

Het is mogelijk om baby giant frames/baby jumbo frames (RFC 4638) te activeren, waardoor je een effectieve MTU van 1500 naar buiten hebt. Dit compenseert voor de overhead van PPPoE en zorgt voor minder fragmentatie van netwerkverkeer. Dit proces is niet helemaal transparant in OPNSense. Daarom schrijf ik het hier even op. :P

Dit is met name voor OPNsense. Omdat OPNsense gebaseerd is op pfSense, werken dezelfde stappen ook met pfSense. Waar nodig wordt voor pfSense een extra opmerking gemaakt.

Deze instructies gaan er vanuit dat je al een werkende verbinding hebt.

1. Maak een nieuwe interface aan.
  • Name: WAN_ETH
  • Device: De ethernet controller die voor de WAN-verbinding gebruikt wordt (waar VLAN 6 op geconfigureerd is)
  • IPv4 en IPv6 configuration type: None
  • MTU: 1508
Deze interface moet aangemaakt worden om de volgende interface te kunnen maken. Een VLAN kan niet geconfigureerd worden met een hogere MTU t.o.v. de parent interface (standaard 1500).

2. Maak een nieuwe interface aan.
  • Name: WAN_VLAN
  • Device: VLAN 6 die voor de PPPoE-sessie van de WAN verbinding gebruikt wordt
  • IPv4 en IPv6 configuration type: None
  • MTU: 1508
3. Wijzig de configuratie van de bestaande Point-to-Point WAN verbinding (pppoe0, die werkt op VLAN 6).
  • MTU (onder advanced options) voor OPNsense: 1508
  • MTU (onder advanced options) voor pfSense: 1500
Voor OPNsense wijkt dit af van de officiële Freedom Internet-documentatie. Een waarde van 1508 is nodig in OPNsense omdat die van de ingevulde PPPoE MTU-waarde de overhead van PPPoE aftrekt.

4. Herstart de router. Wellicht niet nodig, maar ik deed het voor de zekerheid met OPNsense. Onder pfSense lijkt een herstart niet nodig.

5. Verbreek de netwerkverbinding op de computer waarop je aan het testen bent en zet opnieuw de verbinding op.
Dit was voor mij nodig omdat ik vermoed dat MTU-zaken gecached worden door de TCP/IP stack. Als je dit niet doet, dan test je mogelijk niet de werkelijke situatie.

6. Draai het volgende:
  • Linux: ping -s $((1500 - 28)) -M do -c 1 9.9.9.9
  • Windows: ping -f -l 1472 9.9.9.9
Als je een reactie krijgt, dan heb je een MTU van 1500 tussen jouw computer en het internet.

[edit]
Extra instructie voor en wat opmerkingen over pfSense toegevoegd.

[ Voor 18% gewijzigd door The Zep Man op 04-10-2023 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0d3
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-09 10:45
Hey Allen,

Ik gebruik al dag en jaar de mediaconverter die over de TY01 past (ooit via XS4all).

Nu wil ik over naar glas, en heb alles al in huis, FS.com SFP modules, kabels en keystones etc. Binnen kort ga ik de kabels trekken en zit nu even met de patchcover voor de TY01 te spelen die ik hier heb liggen (want er zit een converter op de aansluiting, dus de cover was 'over'.

Alles zit er prima in en past ook prima. Echter zit ik met de keystones https://www.fs.com/products/143334.html want, ze klikken niet vast oid. Uiteraard heb ik het witte stukje verwijderd, want dat past al helemaal niet, en de keystone schuift ook prima in de TY01, maar hij zit niet 'vast'. Opzich ook geen ramp, want los maken doe ik het vast toch niet zo vaak, maar dat betekent wel als ik de cover eraf zou trekken, de draadjes aan elkaar blijven (zit een soort van clock en haak systeem aan de keystone.

Anyway er zitten ook uitsparingen in de cover, alsof er een klipje in zou moeten gaan. Maar dat is natuurlijk onmogelijk om te vinden. Enig idee of freedom deze los verstrekt, of gewoon lekker niet druk om maken :p

We are borg. We will add your biological and technological distinctiveness to our own. Resistance is futile, you will be assimilated

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Heb je het zo gemaakt als onderstaande? Dan snap ik het probleem namelijk niet helemaal..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Cz4grjc59tAZzU0NQNwoDgg30U=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/bmqldydwRgQMMCTM9KXE41mR.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis-L
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 17-09 16:41
n0d3 schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 14:02:
Hey Allen,

Ik gebruik al dag en jaar de mediaconverter die over de TY01 past (ooit via XS4all).

Nu wil ik over naar glas, en heb alles al in huis, FS.com SFP modules, kabels en keystones etc. Binnen kort ga ik de kabels trekken en zit nu even met de patchcover voor de TY01 te spelen die ik hier heb liggen (want er zit een converter op de aansluiting, dus de cover was 'over'.

Alles zit er prima in en past ook prima. Echter zit ik met de keystones https://www.fs.com/products/143334.html want, ze klikken niet vast oid. Uiteraard heb ik het witte stukje verwijderd, want dat past al helemaal niet, en de keystone schuift ook prima in de TY01, maar hij zit niet 'vast'. Opzich ook geen ramp, want los maken doe ik het vast toch niet zo vaak, maar dat betekent wel als ik de cover eraf zou trekken, de draadjes aan elkaar blijven (zit een soort van clock en haak systeem aan de keystone.

Anyway er zitten ook uitsparingen in de cover, alsof er een klipje in zou moeten gaan. Maar dat is natuurlijk onmogelijk om te vinden. Enig idee of freedom deze los verstrekt, of gewoon lekker niet druk om maken :p
Ik heb deze in mijn TY01 cover gedrukt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0d3
Dennis-L schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 15:45:
[...]

Ah, deze heeft een 'randje' dat de mijne dus niet hebben. Maar dat zou niet uit moeten maken. Dat randje steekt uit en doet nix.

FF een foto:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QNs2vTlmv9DDMHt6LZZdtCAGwys=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c8j3TYT4ctm6RKS6IR01pPcz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8UV3nkCx_xc3G_-kSD6wcqc9xv0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yiK2eacud7A1ycIlHoUbdrxo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4MGgJgjiJ52HHCl9kV0me0IuBaQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XQrBJ6mtXmHcgXpdRavBaleD.jpg?f=fotoalbum_large

Het blokje past prima, maar zit dus 'los' en zeker vanuit de achterkant, lijkt het alsof er een 'beugel' in gedrukt kan worden die hem op slot zet.

We are borg. We will add your biological and technological distinctiveness to our own. Resistance is futile, you will be assimilated

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohDB
Dennis-L schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 15:45:
Als je naar deze versie lijkt zie je een metalen clipje, deze zorgt ervoor dat deze vast blijft zitten. Jouw versie heeft geen metalen clipje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0d3
Dat klopt, voor de foto weg gelaten; Afbeeldingslocatie: https://resource.fs.com/mall/products/800x800/143334.main.jpg

Had het al eerder vandaag geprobeerd, maar dat leek niet te passen. Nu net nog even geprobeerd, dat werkt eigenlijk best goed :)

De keystones die we hebben zijn identiek, behalve dat die van jouw aan de zeikanten 2 uitseksels met gaatjes heeft. Zal vast een functie hebben :)

Nog een idee om de kabel vanaf de binnenkant te beschermen, een knoop in de vezel om hem achter het plastic te houden lijkt me niet ideaal, maar een 'trek' bescherming is natuurlijk ook niet verkeerd (wel overkill :p

[ Voor 75% gewijzigd door n0d3 op 25-05-2023 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarok
Ik kreeg pas geleden een mailtje dat er afgelopen nacht onderhoud zou worden gedaan aan een aantal lijnen, waaronder specifiek de mijne (Freedom over VDSL). Omdat het maar een paar lijnen betrof, werd er geen ruchtbaarheid aan gegeven op de site van Freedom. Ik zag aan de uptime van de PPPoE tunnel dat 'ie inderdaad vannacht down is geweest.

Zojuist een traceroute gedaan. Ik zie dat de router waarop mijn verbinding binnenkomt bij Freedom nu een andere naam heeft (hop 2). Eerder werd daar volgens mij Cambrium in de domeinnaam genoemd, nu is de verwijzing naar hen verdwenen.

Heeft Freedom sinds kort een eigen koppeling met KPN WBA??

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
tracert freedom.nl

Tracing route to freedom.nl [185.93.175.46]
over a maximum of 30 hops:

1     1 ms    <1 ms     1 ms  OpenWrt01 [10.109.0.1]
  2    10 ms    12 ms    10 ms  lo0-3.bras1.fi001.nl.freedomnet.nl [185.93.175.233]
  3    12 ms    10 ms    10 ms  connected.by.freedom.nl [185.93.175.244]
  4    10 ms     9 ms    10 ms  haproxy.frontproxy.fi001.nl.freedomnet.nl [185.93.175.46]

Trace complete.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohDB
amarok schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 07:21:

Heeft Freedom sinds kort een eigen koppeling met KPN WBA??
Ik heb begrepen dat ze inderdaad een eigen (WBA) koppeling hebben en dat aansluitingen in kleine groepjes worden omgezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Freedom is sinds net down, geen pppoe connectie. Regio Utrecht. Meer mensen last van?

.edit: nvm, werkt weer 8)7

[ Voor 15% gewijzigd door .oisyn op 01-06-2023 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w1mm13
Zit hier beweging in deltafiber voor freedom ik ben nog steeds beperkt tot VDSL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
w1mm13 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 14:39:
Zit hier beweging in deltafiber voor freedom ik ben nog steeds beperkt tot VDSL
Ik was zelf meer aan het hopen op Freedom via Open Dutch Fiber, maar kwam vanochtend toevallig dit tegen:
https://community.freedom...zel-initiatieven/1498/359
...blijkbaar was er een deadline van 1 juni en loopt het enkele weken uit, maar: ja, dat loopt blijkbaar nog wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w1mm13
vanaalten schreef op maandag 5 juni 2023 @ 15:00:
[...]

Ik was zelf meer aan het hopen op Freedom via Open Dutch Fiber, maar kwam vanochtend toevallig dit tegen:
...blijkbaar was er een deadline van 1 juni en loopt het enkele weken uit, maar: ja, dat loopt blijkbaar nog wel.
We gaan het zien !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdnes
  • Laatst online: 10:42
vanaalten schreef op maandag 5 juni 2023 @ 15:00:
[...]

Het lijkt er op dat ze bijna klaar zijn: https://community.freedom...elta-fiber-nederland/3820

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
Ik heb deze reactie over baby jumbo frames met OPNsense aangepast. De instructies zijn nu ook bruikbaar met pfSense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse-
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 17-09 20:02
Sinds 19:32 hier geen internet meer (regio Utrecht).
Niet gemeld als storing op Freedom.nl :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10:58

_Eend_

🌻🇺🇦

VIa het KPN netwerk toevallig? Want ik heb als xs4all klant ook geen internet meer (gelukkig ben ik niet thuis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse-
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 17-09 20:02
_Eend_ schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 21:33:
VIa het KPN netwerk toevallig? Want ik heb als xs4all klant ook geen internet meer (gelukkig ben ik niet thuis)
Ja, KPN. Daar zit inderdaad de storing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001

DDX

Meer mensen snelheidsproblemen ?
Speedtest komt nog wel tot 300mbit, maar f1 kijken was net best haperen

En traceroute/ping toont hoge respsonse
code:
1
2
3
4
5
6
  1     1 ms     1 ms     1 ms  fritzbox.a2000.nu [192.168.178.1]
  2   370 ms   812 ms    42 ms  lo0.dc2.cmbr.connected.by.freedominter.net [185.93.175.234]
  3   371 ms   265 ms     4 ms  connected.by.freedom.nl [185.93.175.240]
  4   265 ms     3 ms     3 ms  no-reverse-yet.fusixnetworks.net [37.139.140.242]
  5   869 ms     3 ms     3 ms  br1.nikhef.nl.fusixnetworks.net [37.139.139.5]
  6   145 ms    57 ms   575 ms  5-1-11.ear3.Amsterdam1.Level3.net [213.19.205.137]

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
DDX schreef op zondag 18 juni 2023 @ 22:35:
Meer mensen snelheidsproblemen ?
Speedtest komt nog wel tot 300mbit, maar f1 kijken was net best haperen

En traceroute/ping toont hoge respsonse
Wellicht wil je je domeinnaam en Freedom IP-range waar je WAN-adres in zit uit die gegevens halen.

[ Voor 4% gewijzigd door The Zep Man op 18-06-2023 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001

DDX

Die zie je ook wel als je op mijn profiel klikt ;)

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald_O
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07:58
Ik zit al een tijdje te prutsen met m'n ipv6 instellingen in pfsense. Het heeft eigenlijk vanaf het begin af aan gewerkt, maar nu krijg ik ineens geen ipv6 adressen meer. Zowel niet op de clients als de lan interfaces.

Op de WAN krijg ik er wel 1 en aldus de gateway monitoring is die ook online. Heb al even contact gehad met de helpdesk en deze geven aan dat de prefix nog mijn kant op komt.
Hopelijk heeft iemand hier een tip. In de logging zie ik zelf niets wat me kan helpen. Heb alles qua ipv6 al eens verwijderd de boel herstart en opnieuw geconfigureerd, maar nog steeds geen ipv6 adressen op de interfaces en clients.

De instellingen welke ik in de ui heb geconfigureerd zijn volgens de vele online blogposten e.d. wat ik zie correct. Ze zijn dan:

WAN interface

General configuration:
- IPv4 configuration type: PPPoE
- IPv6 configuration type: DHCP6
- MTU: 1500

DHCP6 client configuration:
- Use IPv4 connectivity as parent interface (checked)
- Request only an IPv6 prefix (checked)
- DHCPv6 Prefix Delegation size: 48

LAN interface

General configuration:
- IPv4 configuration type: Static IPv4
- IPv6 configuration type: Track interface

Track IPv6 interface:
- IPv6 interface: WAN
- IPv6 Prefix ID: 0

DHCPv6 server & RA
- LAN op Assisted

Edit:
Kennelijk werkte er iets niet meer in pfsense 2.6.0 de upgrade naar pfsense+ heeft het opgelost. Verder geen configuratie wijzigingen hoeven doen.

[ Voor 5% gewijzigd door Ronald_O op 23-06-2023 08:18 ]

PVoutput

Pagina: 1 ... 57 ... 80 Laatste