[Freedom] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 56 ... 80 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• harlekein
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-09 16:22

harlekein

Creator Owner

Exact mijn gedachte. Daarom probeer ik al via vijf mails en twee telefoongesprekken de bestelling te annuleren, maar de medewerker van Freedom lijkt dat niet te willen begrijpen.
Verwijderd schreef op woensdag 14 december 2022 @ 10:54:
@harlekein Hier kun je gebruik maken van jouw 14 dagen bedenktijd waarin je kunt aangeven dat je afziet van jouw koop op afstand.

https://freedom.nl/14-dagen-bedenkperiode
Bedankt, ik ga nog eens een mail sturen met deze template.

[ Voor 36% gewijzigd door MisteRMeesteR op 16-12-2022 10:06 . Reden: Naam weggehaald. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohDB
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 14:41
esky schreef op donderdag 15 december 2022 @ 10:16:
Levert Freedom niet meer via Fiber Crew?
Klopt, al is het waarschijnlijk wel tijdelijk.

https://community.freedom...-verbindingen-fiber-crew/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• purge
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Bestellingen via Fiber Crew zijn tijdelijk niet mogelijk. Dit in verband met problemen bij de oplevering e.d.
In het laatste nieuwsbericht van 30 november is meer uitleg hierover te vinden.
Hoe nu verder?
Staat jouw verbinding nog in de pauze-stand? Dan hoef je niets te doen.

Zodra we er min of meer zeker van zijn dat de patch-problemen opgelost zijn, zullen we als eerste de klanten benaderen die in pauze-stand staan.
Wanneer die verbindingen conform verwachting worden opgeleverd, plannen we nog een extra testperiode. Bij positief resultaat zullen we de order intake weer open zetten, en kunnen nieuwe klanten in de Fiber Crew gebieden weer internet van Freedom bestellen.

• joop99
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
esky schreef op donderdag 15 december 2022 @ 10:16:
Voor een vriend ben ik opzoek naar de beste internetverbinding op zijn adres en het viel me op dat er alleen KPN opties naar voren komen in de postcode check van Freedom en geen Fiber Crew. Als ik hetzelfde adres check bij andere providers die via Fiber Crew leveren krijg ik wel opties.

Levert Freedom niet meer via Fiber Crew?
Volgens mij waren issues om die goed werkend op te leveren in het proces.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Nieuwe prijzen voor 2023: https://freedom.nl/page/prijswijzigingen-2023

Voor mij blijft alles exact hetzelfde. Upgraden naar een hogere snelheid wordt wat aantrekkelijker gemaakt want die gaat iets omlaag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dimmak
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17-09 22:00
user109731 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 09:49:

Voor mij blijft alles exact hetzelfde. Upgraden naar een hogere snelheid wordt wat aantrekkelijker gemaakt want die gaat iets omlaag.
Ik heb veel mails met prijsstijgingen de laatste tijd ontvangen, maar Freedom is de eerste met een prijsdaling. _O_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Wat me verbaasd is dat internet via Delta gewoon duurder is dan via KPN. KPN lijkt daarmee niet de enige te zijn die andere aanbieders liever niet heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerkeP
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:08

GerkeP

Vragen mag altijd........

Ik kan alleen maar via KPN naar freedom (en dat wil ik niet).
Ik heb hier 2 glasvezels in de meterkast, 1x KPN (die blijft werkloos) en 1x KabelNoord.
Het lijkt er op dat de optie Freedom via Kabelnoord er niet gaat komen :-(

GerkeP

• localhost
  • Registratie: November 1999
  • Niet online

localhost

Ook in geel, groen, paars, wit

GerkeP schreef op woensdag 21 december 2022 @ 10:13:
[...]
Is dit een statement van Freedom, of een ander signaal?
Ik weet niet wat de reden is, wellicht de tehniek keuze die te ver af staat van wat Freedom wil?
Of een grote voor-investering die Freedom moet doen.

• OruBLMsFrl
  • Laatst online: 11:41

OruBLMsFrl

Silence Promo Crew

GerkeP schreef op woensdag 21 december 2022 @ 10:13:
Ik kan alleen maar via KPN naar freedom (en dat wil ik niet).
Ik heb hier 2 glasvezels in de meterkast, 1x KPN (die blijft werkloos) en 1x KabelNoord.
Moet toch jaloers zijn op 2x glasvezel... hier nul glasvezel in de meterkast en via KPN DSL is Freedom straks weer twee euro duurder per maand. Als je die prijs per Mbps upload omslaat, probeer je met paard en wagen nog een beetje mee te doen waar de rest al een sportauto heeft :o
Freedom zelf verder nog maar even direct bericht sturen lijkt me, vragen naar kabelnoord mogelijkheden? En andersom misschien ook nog wel, kabelnoord vragen of zij iets gaan doen met Freedom als unieke provider. Als genoeg mensen vragen, kan zoiets toch eens gaan leven.

Cooling is silver, silence is golden!
Wat je denkt is niet wat je zegt. Wat je zegt wordt anders begrepen.
Main: AMD RX 9070XT Sapphire Pure, 2e PC: Nvidia RTX3080 EVGA FTW3

• GerkeP
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:08

GerkeP

Vragen mag altijd........

Beide partijen heb ik al meermaals gevraagd, maar ze staan er nog niet tussen.
Niet dat ik niet tevreden ben over de dienstverlening van Kabelnoord, want die is prima, ik neem alleen maar internet af.
Ook hier gigabit, een fixed IP en rdns voor nog geen 7 tientjes.
Maar voor dat geld zou ik graag terug naar Freedom.

GerkeP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:36

_Eend_

🌻🇺🇦

Ik heb al tijden niets meer gehoord over de samenwerking met Fibercrew, in september schreef de Freedom helpdesk mij dat het 2 weken zou duren voordat er weer weer orders konden geplaatst. Maar tot op heden heb ik alleen nog maar de keuze uit KPN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 17-09 22:54
Check de laatste nieuwsbrief (nr 53).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 15:51
Ik krijg binnenkort een glas aansluiting en denk er over om freedom te nemen.

Ze bieden de Frtizbox 7590 aan welke een w5 heeft.
Hoe is deze wat betreft muren/plafonds?
Het modem zal op de begane grond in de meterkast komen net als nu 't geval is.

Zit nu bij Ziggo en deze werkt niet echt lekker wat dat betreft en heb een TP-Link AC1750 op de 1e verdieing (woonkamer) en een (TP Link) extender in de slaapkamer.

Is het niet handiger om gelijk voor nieuwe Fritzbox 7590 AX met w6 te gaan welke beter hiermee omgaat naar men zegt?
Maar die wordt ook niet aangeboden als huur apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
@Wolfram55 je kunt beter met een extenders werken. In een modern huis ontkom je daar eigenlijk niet aan.
Fritz heeft wel een aantal goede mesh opties dat lekker samenwerkt. Of je gebruikt de Fritz niet voor de wifi en stap over op een mesh systeem van een andere fabrikant. Genoeg goede opties tegenwoordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OruBLMsFrl

OruBLMsFrl

Silence Promo Crew

Wolfram55 schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 11:50:

Zit nu bij Ziggo en deze werkt niet echt lekker wat dat betreft en heb een TP-Link AC1750 op de 1e verdieing (woonkamer) en een (TP Link) extender in de slaapkamer.

Is het niet handiger om gelijk voor nieuwe Fritzbox 7590 AX met w6 te gaan welke beter hiermee omgaat naar men zegt?
Kan ook eigen modem/router nemen, 2 euro per maand korting gaat het niet snel terugverdienen, maar alles is welkom. Hier alles met een router en Wi-Fi van Ubiquiti, werkt optimaal met kabels als backbone, ipv wireless meshing, maar die kabels moet je dan wel in je huis hebben liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop99
  • Nu online
Wolfram55 schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 11:50:

Weet je zeker dat je de 7590 krijgt? De 5530 heeft wel wifi6, overigens kun je zoals al genoemd heel makkelijk extra Fritzbox access points krijgen die heel makkelijk integreren (ook qua beheer), dat kan ook Wifi 6 zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CHeff
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-09 20:14

CHeff

Allemaal gekkigheid

_Eend_ schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 08:59:
Ik heb al tijden niets meer gehoord over de samenwerking met Fibercrew, in september schreef de Freedom helpdesk mij dat het 2 weken zou duren voordat er weer weer orders konden geplaatst. Maar tot op heden heb ik alleen nog maar de keuze uit KPN.
Knip uit de laatste nieuwsbrief: https://community.freedom.nl/t/nieuwsbrief-53/3475
4. Update gepauzeerde verbindingen Fiber Crew

In september lieten we al weten dat de aansluitingen van klanten via de nieuwe operator Fiber Crew op pauze worden gezet. Ook worden er tijdelijk geen nieuwe aanvragen aangenomen. Deze pauze was nodig, omdat er te vaak problemen ontstonden bij het opleveren van de nieuwe internetverbindingen. 

De laatste twee maanden is er zowel bij Fiber Crew als Freedom, en veelal gezamenlijk, gewerkt aan verschillende problemen. Technisch gezien zijn de meeste problemen opgelost. We zijn daarom voorzichtig optimistisch en hopen over enige tijd gecontroleerd weer klanten aan te kunnen sluiten. Wanneer dat precies is kunnen we nog niet zeggen, maar zodra er meer duidelijkheid is laten we het direct weten via een nieuwsbericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
Jelte schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 11:55:
@Wolfram55 je kunt beter met een extenders werken. In een modern huis ontkom je daar eigenlijk niet aan.
Fritz heeft wel een aantal goede mesh opties dat lekker samenwerkt. Of je gebruikt de Fritz niet voor de wifi en stap over op een mesh systeem van een andere fabrikant. Genoeg goede opties tegenwoordig.
Ok .... extenders is prima.
Welke is daar goed voor?
Fritzbox heeft ze van €45,- tot > €200,- ..... Dat is nogal een prijsverschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
OruBLMsFrl schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 11:59:
[...]

Kan ook eigen modem/router nemen, 2 euro per maand korting gaat het niet snel terugverdienen, maar alles is welkom. Hier alles met een router en Wi-Fi van Ubiquiti, werkt optimaal met kabels als backbone, ipv wireless meshing, maar die kabels moet je dan wel in je huis hebben liggen.
Dat spul van Ubiquiti is idd prima spul.

Maar wil in 1e instantie alles even goed draaiend hebben en door Freedom laten installeren.

De kabels wil/moet ik nog upgraden naar de laatste standaard. Er ligt nu nog 'oud' spul dus dat moet eigenlijk sowieso worden vernieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
joop99 schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 13:02:
[...]

Weet je zeker dat je de 7590 krijgt? De 5530 heeft wel wifi6, overigens kun je zoals al genoemd heel makkelijk extra Fritzbox access points krijgen die heel makkelijk integreren (ook qua beheer), dat kan ook Wifi 6 zijn.
Als ik bij hun me aanmeld is er alleen de optie voor een 7590 ja.
Zie niet een optie ergens om een andere modem te kiezen.
Ja de 7590 annuleren en een andere zelf kopen maar dan vervalt de installatie door Freedom (als ik t goed heb).

[ Voor 10% gewijzigd door Wolfram55 op 24-12-2022 14:37 . Reden: Annuleren ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
Wil overigens mijn TPlink AC1750 nog even houden omdat deze op de 1e verdieping een aantal nucjes bekabeld van internet voorziet.

Een optie is om die te vervangen ook voor een Fritzbox.

Het gaat er waarschijnlijk op neer komen dat mijn hele netwerk op de schop moet.
Maar ik wil eerts dat alles tot en met de modem goed werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Wolfram55 schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 14:26:
[...]

Ok .... extenders is prima.
Welke is daar goed voor?
Fritzbox heeft ze van €45,- tot > €200,- ..... Dat is nogal een prijsverschil.
Dat mag je zelf beslissen.
Ik had twee 1750E als aanvulling en daar had ik geen klachten over.

Heb zelf nu twee Unifi 6 lites hangen, omdat ik straks de Fritzbox niet meer heb. En dat werkt net zo prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eindhovenfinest
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 29-08 17:56
Krijg net de jaarfactuur van Freedom mail.
Daar staat nu 50,- op voor gebruik Freedom Mail. Op de website staat ook "Neem je een internetabonnement bij Freedom dan zit Freedom Mail er standaard bij in"

Kan iemand dit uitleggen of is dit toch standaard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:25
Eindhovenfinest schreef op maandag 26 december 2022 @ 14:37:
Krijg net de jaarfactuur van Freedom mail.
Daar staat nu 50,- op voor gebruik Freedom Mail. Op de website staat ook "Neem je een internetabonnement bij Freedom dan zit Freedom Mail er standaard bij in"

Kan iemand dit uitleggen of is dit toch standaard?
Nu betaal je €50 voor alleen de mail. Neem je ook internet van Freedom dan betaal je €xx en daar zit je mail al bij in, waardoor je daar niet meer extra voor hoeft te betalen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cumulus-1
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17-09 19:30
user109731 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 09:49:

Vreemd vind ik wel dat abonnees die per jaar betalen, in februari 2023 een extra factuur krijgen met de verhoging. Ik heb in juli 2022 betaald voor de periode tot en met juli 2023. Dan verwacht ik dat het daarbij blijft en ik pas in juli 2023 een nieuwe jaarfactuur met de verhoging krijg.

Freedom:
Als je per jaar betaalt, gaan ook voor jou de prijswijzigingen in per 1 februari 2023. Je ontvangt je jaarfactuur op jouw gebruikelijke moment. Je zal daarnaast een extra factuur met een correctie ontvangen in februari, zodat je tot februari de huidige prijs betaalt en vanaf 1 februari 2023 de nieuwe prijs.
In elk geval heb ik bij andere vooruitbetaalde jaarabonnementen nog nooit meegemaakt dat ik tussentijds een extra factuur voor een verhoging krijg....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• anboni
  • Laatst online: 14:43
Cumulus-1 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 12:02:
[...]

Vreemd vind ik wel dat abonnees die per jaar betalen, in februari 2023 een extra factuur krijgen met de verhoging. Ik heb in juli 2022 betaald voor de periode tot en met juli 2023. Dan verwacht ik dat het daarbij blijft en ik pas in juli 2023 een nieuwe jaarfactuur met de verhoging krijg.
Je hebt geen jaarabonnement. Je hebt gewoon een maandabonnement, maar omdat je er vroeg bij was heb je de mogelijkheid gekregen om per jaar te betalen en daar korting voor te krijgen. Je kunt ook gewoon per maand opzeggen als je voorbij het eerste jaar bent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:28
anboni schreef op woensdag 28 december 2022 @ 12:29:
Je kunt ook gewoon per maand opzeggen als je voorbij het eerste jaar bent.
En het bedrag dat vooruit is betaald voor de ongebruikte maanden wordt dan terugbetaald.

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cumulus-1
anboni schreef op woensdag 28 december 2022 @ 12:29:
[...]
Je hebt geen jaarabonnement. Je hebt gewoon een maandabonnement, maar omdat je er vroeg bij was heb je de mogelijkheid gekregen om per jaar te betalen en daar korting voor te krijgen. Je kunt ook gewoon per maand opzeggen als je voorbij het eerste jaar bent.
In de algemene voorwaarden artikel 22.1 van freedom staat dat je het abonnement afsluit voor een termijn van 12 maanden. Dat lijkt me een jaarabonnement.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni
  • Laatst online: 14:43
Cumulus-1 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 13:03:
[...]

In de algemene voorwaarden artikel 22.1 van freedom staat dat je het abonnement afsluit voor een termijn van 12 maanden. Dat lijkt me een jaarabonnement.
Zit jij nog in die eerste 12 maanden dan? Anders geldt 22.2 natuurlijk gewoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jorikc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:03
Uit 2020:
Cumulus-1 schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 13:21:
Het is me een beetje onduidelijk of bovenstaande draad over VPN betrekking heeft op Freedom...

Hoe dan ook, ik heb Freedom internet VDSL2 en het is met tot nu toe niet gelukt om een VPN-verbinding te leggen tussen een Android smartphone en de FB7590.

In de FB zelf staan de UDP-poorten 500 en 4500 open. Een portscan 'van buitenaf' met https://openport.net/udp-port-checker/ levert echter op dat poorten 500 en 4500 beide gesloten zijn. VPN kan dus niet werken?
Ik denk dat @Cumulus-1 al een tijdje klant is en dus al voorbij z'n eerste 12 maanden is... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cumulus-1
Klopt, ben ruim voorbij de eerste 12 maanden.

Volgens Freedom staan het contract (maand of jaar) en (vooruit)betalingsperiode volledig los van elkaar. Hmmm, bij vooruitbetaling van een abonnement heb ik elders nog nooit een naheffing gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11:05
Dit slaat absoluut nergens op. Ik geloof niet dat deze voorwaarden bij de rechter stand houden.

Ten tweede vind ik dit uitzuigerij, centen dieven en laag. Mensen investeren in hen en dan dit.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• The Zep Man
Lord Anubis schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 14:17:
Dit slaat absoluut nergens op. Ik geloof niet dat deze voorwaarden bij de rechter stand houden.
Je bent vrij om het voor de rechter te brengen. Succes, en stuur even een linkje naar de uitspraak zodra deze bekend is. :)
Ten tweede vind ik dit uitzuigerij, centen dieven en laag. Mensen investeren in hen en dan dit.
Een jaar vooruit betalen zou ik niet 'investeren in Freedom' noemen, zeker niet als je verwacht er geld mee te besparen. Freedom ontvangt simpelweg minder geld, dus dat is niet echt investeren te noemen.
Cumulus-1 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 14:29:
Hmmm, bij vooruitbetaling van een abonnement heb ik elders nog nooit een naheffing gekregen.
Als wij uitgaan van de definitie van @Lord Anubis, die dit een investering noemt:
In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst.

[ Voor 28% gewijzigd door The Zep Man op 31-12-2022 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hkoster1
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 17-09 17:07
Ik heb net de Algemene Voorwaarden... (1 sept 2022) nog eens doorgelezen en daarin geen bevestiging gevonden voor jouw bewering.
Jij hebt dan vast geen abo bij Freedom... 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OruBLMsFrl

OruBLMsFrl

Silence Promo Crew

Hoeveel euro gaat het dan om, want de verhoging is typisch zo 2 euro per maand, dus dan gaat het om eenmalig een factuur van 10-20 euro in februari, en daarmee is de kous dan weer af voor een heel jaar zou je denken. Of is er meer aan de hand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11:05
The Zep Man schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 14:51:
[...]

Je bent vrij om het voor de rechter te brengen. Succes, en stuur even een linkje naar de uitspraak zodra deze bekend is. :)

[...]

Een jaar vooruit betalen zou ik niet 'investeren in Freedom' noemen, zeker niet als je verwacht er geld mee te besparen. Freedom ontvangt simpelweg minder geld, dus dat is niet echt investeren te noemen.

[...]

Als wij uitgaan van de definitie van @Lord Anubis, die dit een investering noemt:
In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst.
Ik heb nergens geschreven wat jij beweert. Dat is jouw aanname.

Er zijn mensen die geld geïnvesteerd hebben tijdens de opstart.

Verder kan ik niet op details ingaan, is niet aan mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hkoster1
Lord Anubis schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 22:55:
[...]

Dat zullen Founding members, certificaathouders en vroege adopters zijn geweest, ik kan mij niet voorstellen dat het voeren van een zakelijk bewind bij Freedom hen hoe dan ook dupeert. Als dat wel het geval is zou je toch klachten van hen verwachten? Sprekend voor mezelf (als Founding member en vroege adopter) heb ik zeker geen klachten, ze doen het prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

harlekein schreef op donderdag 15 december 2022 @ 10:43:
[...]

Bedankt, ik ga nog eens een mail sturen met deze template.
Trouwens is dit een recente aanpassing van de algemene voorwaarden:
Datum10 aug 2022
WaarArtikel 16
WijzigingNieuwe paragraaf toegevoegd (ivm tech change): 16.7 Wissel je van techniek maar blijf je op het zelfde adres? Dit heet een 'tech change'. Je gaat in dit geval opnieuw een jaarabonnement aan. Na een jaar (12 maanden) wordt het abonnement verlengd voor onbepaalde tijd en kun je maandelijks opzeggen.
https://www.freedom.nl/vo...mene-voorwaarden-historie

Als je al klant was voor die datum dan zijn nog de oude algemene voorwaarden van toepassing aangezien Freedom niet expliciet elke wijziging communiceerd. Dus jou persoonlijk op de hoogte stelt via een aparte brief of via een specifieke e-mail.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Zep Man
Lord Anubis schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 22:55:
Ik heb nergens geschreven wat jij beweert. Dat is jouw aanname.
Je mag je meningen voortaan wat beter verduidelijken voordat men gaat aannemen dat je het hebt over het huidige onderwerp van discussie.
Wat heeft dat te maken met de huidige discussie?
Een mening geven en weigeren om te onderbouwen maakt de mening niet sterk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

The Zep Man schreef op zondag 1 januari 2023 @ 07:50:
[...]

[...]

Je mag je meningen voortaan wat beter verduidelijken voordat men gaat aannemen dat je het hebt over het huidige onderwerp van discussie.

[...]

Wat heeft dat te maken met de huidige discussie?

[...]

Een mening geven en weigeren om te onderbouwen maakt de mening niet sterk.
Een mening is een mening en wie ben jij om twijfelen een mening van een ander?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
Verwijderd schreef op zondag 1 januari 2023 @ 10:56:
[...]

Een mening is een mening en wie ben jij om twijfelen een mening van een ander?
Een stroman is een stroman. Nergens schrijf ik dat ik twijfel aan een mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wie zegt, dat jij geen stroman bent!?

Ik hoop dat het nu weer, een beetje op niveau hier gaat zijn

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:25
Ik snap het gemopper niet zo:
- Het geldt niet alleen voor prijsverhogingen maar ook voor prijsverlagingen
- Ze hadden voor bestaande abonnees het per jaar betalen (en daarmee de ruim 8% korting) ook af kunnen schaffen
- Je mag gewoon opzeggen als je het niet eens bent met de prijsverhoging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Dat gemopper kan ik deels voorstellen.

Als je een domein of webhosting hebt die worden ook regelmatig verhoogd en betaal je per jaar of soms heb je 3 jaar. Als er een verhoging is krijg je geen na heffing zoals wat freedom doet. Pas als je jaar om is krijg je de nieuwe tarieven.

Bij Tweak toen ze van 365 naar 410 zijn gegaan ook geen na heffing gekregen (ook daar is de korting flink als je pj doet op pm).

Dus wat freedom doet is en voelt een beetje vreemd als je per jaar betaald.

Dat sommige wat terug krijgen is mooi maar komt zelden tot nooit voor dat het goedkoper word tenzij je pakket helemaal omgooit wat bij Ziggo nog wel is voordeel wil hebben.

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joop99
  • Nu online
dennistd schreef op zondag 1 januari 2023 @ 16:22:
Ik snap het gemopper niet zo:
- Het geldt niet alleen voor prijsverhogingen maar ook voor prijsverlagingen
- Ze hadden voor bestaande abonnees het per jaar betalen (en daarmee de ruim 8% korting) ook af kunnen schaffen
- Je mag gewoon opzeggen als je het niet eens bent met de prijsverhoging
Even los van de vraag of je dit redelijk vindt of niet (ik ga ervan uit dat het juridisch gezien gewoon kan) maakt Freedom hier de keuze om e.a. simpel te houden en het aantal varianten in klanten beperkt te houden. Als ik op het tarieven overzicht kijk dan zie ik daar min of meer 10/11 operators staan die ze gebruiken om een verbinding over te leveren, als je daar ook nog verschillende voorwaarden of prijsmodellen per klant aan hangt (afhankelijk van het abonnement) en de bijbehorende impact op allerlei klantprocessen in meeneemt dan wordt e.a. lastiger te automatiseren en de kans op fouten groter bij handmatig afhandelen. Freedom kiest kennelijk voor een model met maar 1 abonnement per netwerk, dat houdt e.a. wel eenvoudiger en maakt de kans op fouten kleiner, nu maar hopen dat ze dit volhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OruBLMsFrl

OruBLMsFrl

Silence Promo Crew

Ze moeten volgens mij gewoon stoppen met het jaarlijks betalen. Af laten lopen en omzetten naar maandelijks eind jaarperiode. Wegens vereenvoudigen van onze bedrijfsvoering en om eenduidig tegemoet te kunnen komen aan verwachtingen van klanten.

En klaar, dan scheelt het ze vanaf 2024 ook echt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het verekenen van debit/credit op jaarbetalingen zou financieel neutraal moeten zijn. Ik snap niet waarom Freedom dit dan doet en klanten die daar gebruik van maken een overdenk moment geven.

Freedom heeft wel meer vreemde kronkels geproduceerd, het went nog steeds niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harlekein
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-09 16:22

harlekein

Creator Owner

Verwijderd schreef op zondag 1 januari 2023 @ 02:41:
[...]

Trouwens is dit een recente aanpassing van de algemene voorwaarden:

[...]

https://www.freedom.nl/vo...mene-voorwaarden-historie

Als je al klant was voor die datum dan zijn nog de oude algemene voorwaarden van toepassing aangezien Freedom niet expliciet elke wijziging communiceerd. Dus jou persoonlijk op de hoogte stelt via een aparte brief of via een specifieke e-mail.
Nou, goede vondst. Ik wist al een tijd dat er glasvezel aan zat te komen, maar omdat Freedom een tech change binnen het lopende abonnement toestond ben ik toch overgestapt. En dan ondertussen de voorwaarden wijzigen...

Na terugzoeken zie ik dat inderdaad een mail heb ontvangen als onderdeel van de niewsbrief van 6 september, maar dat zijn niet de voorwaarden waarop ik een abonnement ben aangegaan. Kan dat eenzijdig aangepast worden?

Ik zou nu natuurlijk weer contact op kunnen nemen, maar ik heb helemaal geen zin meer in contact met Freedom na al dit gedoe en gehuichel. Ik laat mijn abonnement verlopen in april en stap dan over. Jammer, want ik vind de principes van Freedom mooi, maar qua servicegerichtheid schieten ze flink te kort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

harlekein schreef op maandag 2 januari 2023 @ 16:48:
[...]
Nou, goede vondst. Ik wist al een tijd dat er glasvezel aan zat te komen, maar omdat Freedom een tech change binnen het lopende abonnement toestond ben ik toch overgestapt. En dan ondertussen de voorwaarden wijzigen...

Na terugzoeken zie ik dat inderdaad een mail heb ontvangen als onderdeel van de niewsbrief van 6 september, maar dat zijn niet de voorwaarden waarop ik een abonnement ben aangegaan. Kan dat eenzijdig aangepast worden?

Ik zou nu natuurlijk weer contact op kunnen nemen, maar ik heb helemaal geen zin meer in contact met Freedom na al dit gedoe en gehuichel. Ik laat mijn abonnement verlopen in april en stap dan over. Jammer, want ik vind de principes van Freedom mooi, maar qua servicegerichtheid schieten ze flink te kort.
Voor zover ik het weet moet een zelfstandige e-mail zijn en niet ergens bij in gepropt. Zij kunnen het eenzijdig aanpassen, en als klant heb je dan het recht om dan met jouw voeten te stemmen/reageren als je het er niet mee eens bent.

Freedom is er nog lang niet en het is aan ons om te blijven pushen opdat zij de premium provider worden die zij pretenderen te zijn.

TV van hun is bagger en zij kunnen het schip Canaal Digitaal (CD) ook niet wenden. Tweak maakt ook gebruik van CD en Tweak is nu T-Mobile dus dat wel veranderen nu naar hun eigen platform.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
Verwijderd schreef op zondag 1 januari 2023 @ 15:49:
Wie zegt, dat jij geen stroman bent!?
Zo werkt een discussie voeren niet. 'No u' is geen geldig argument.

Verder was het argument dat ik zou twijfelen aan een mening een stroman. Aan de mening twijfelde ik niet, wel aan het gebrek aan onderbouwing.

[ Voor 29% gewijzigd door The Zep Man op 02-01-2023 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OruBLMsFrl

OruBLMsFrl

Silence Promo Crew

Ik had het al eerder gevraagd, maar begrijp ik dat je voor minder dan een jaar, wel naar een heel ander glasvezelnetwerk wilde worden omgezet?
En met die verhoging en nafacturatie, gaat dat om twee euro per maand, ofwel een paar tientjes op jaarbasis en blijft verder het tarief en voorwaarden hetzelfde, of is daar meer aan de hand?

Geschreven via Freedom VDSL, want hier zit nog niet eens één glasvelnetwerk in de grond :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hkoster1
Freedom - prima product, onzuivere administratie

Ik heb eerder een contract gehad bij Freedom voor DSL internet, TV en Bellen, gedateerd 22 maart 2021. Vorig jaar ben ik overgestapt naar KPN omdat ik op die manier mijn glasvezelaansluiting kon versnellen. Wel was ik van plan om terug te gaan naar Freedom zodra dat kon.

Net voor de Kerst was het zover: Glasvezel 100 Mbps + Bellen besteld bij Freedom ingaande 17 maart 2023.
Alle orderstraat documentatie werd correct afgehandeld, totdat ik de nieuwe overeenkomst ontving. Dit bleek namelijk de oude overeenkomst van 2021 te zijn waaraan de nieuwe bestelling eenvoudig was toegevoegd.

Een vruchteloze email correspondentie met de HelpDesk, daarna een gesprek met een administratieve medewerker die zei dat het een door de regering opgelegde verplichting was om deze nieuwe bestelling op
deze manier te doen...

Ik blijf het een onzuivere manier van doen vinden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iT3wWEce-vwRR8IZLDM-RnsQNr0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/G4FEsh75Ddr7c3Q9h3jju5EA.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hkoster1 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 14:01:
Freedom - prima product, onzuivere administratie
Een vruchteloze email correspondentie met de HelpDesk, daarna een gesprek met een administratieve medewerker die zei dat het een door de regering opgelegde verplichting was om deze nieuwe bestelling op
deze manier te doen.
Ik kan het niet helemaal volgen. Moest je nu ook dubbel betalen? Ik denk dat de helpdesk een wettelijke grondslag had moeten noemen en niet verwijzen naar de regering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 00:16

jurroen

Security en privacy geek

hkoster1 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 14:01:
deze manier te doen...

Ik blijf het een onzuivere manier van doen vinden.
Dit heb ik echt nog nooit gehoord. Als dat daadwerkelijk zo is doet het gros het fout. Het is ook niet logisch, de vorige bestelling is nooit tot een actieve overeenkomst gekomen.

Sowieso kraakt de administratie van Freedom behoorlijk. Mijn zwager zit er, nooit een factuur of afschrijving gehad en ineens in maand negen een berg aan herinmeringen over die negen maanden 8)7

Leuk, zo'n provider die de spirit van XS4all wil voorzetten, maar die hadden de zaken echt een stuk beter op orde. En dat is niet alleen de administratie.

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hkoster1
Verwijderd schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 14:11:
[...]

Ik kan het niet helemaal volgen. Moest je nu ook dubbel betalen? Ik denk dat de helpdesk een wettelijke grondslag had moeten noemen en niet verwijzen naar de regering.
De nieuwe bestelling gaat pas in op 17 maart a.s., dus ik ga dan heel goed opletten waar ik voor wordt gefactureerd. Eerlijk gezegd ben ik er niet gerust op dat dit goed gaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

The Zep Man schreef op maandag 2 januari 2023 @ 18:29:
[...]
Zo werkt een discussie voeren niet. 'No u' is geen geldig argument.

Verder was het argument dat ik zou twijfelen aan een mening een stroman. Aan de mening twijfelde ik niet, wel aan het gebrek aan onderbouwing.
Ik snap jouw tactische spel wel, maar ik en anderen trap(pen) daar kennelijk niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hkoster1 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 14:16:
[...]

De nieuwe bestelling gaat pas in op 17 maart a.s., dus ik ga dan heel goed opletten waar ik voor wordt gefactureerd. Eerlijk gezegd ben ik er niet gerust op dat dit goed gaat...
Het lijkt mij goed dat je het voor die tijd het afgekaart hebt.

Ben je een founding member die het e-mail adres of andere rechten zo kan behouden? Ik geen andere redenen bedenken waarom een vorige bestelling wordt meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hkoster1
Verwijderd schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 14:21:
[...]

Het lijkt mij goed dat je het voor die tijd het afgekaart hebt.

Ben je een founding member die het e-mail adres of andere rechten zo kan behouden? Ik geen andere redenen bedenken waarom een vorige bestelling wordt meegenomen.
Ja, ik was vanaf het eerste begin, al ver voor dat eerste DSL + contract van 2021, een founding member en heb al die tijd het betreffende emailadres aangehouden, ook nu terwijl ik nog bij KPN zit.
Als ze al die eerdere en nieuwere bestellingen willen consolideren in een enkel contractdocument dan hoort de nieuwe bestelling correct gedateerd te worden en niet zoals nu geantedateerd.
Enfin, we wachten maar af (rechtsbijstandverzekering in de aanslag).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joop99
  • Nu online
hkoster1 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 14:30:
[...]

Ja, ik was vanaf het eerste begin, al ver voor dat eerste DSL + contract van 2021, een founding member en heb al die tijd het betreffende emailadres aangehouden, ook nu terwijl ik nog bij KPN zit.
Als ze al die eerdere en nieuwere bestellingen willen consolideren in een enkel contractdocument dan hoort de nieuwe bestelling correct gedateerd te worden en niet zoals nu geantedateerd.
Enfin, we wachten maar af (rechtsbijstandverzekering in de aanslag).
Ik zou er in eerste instantie vanuit gaan dat dit kennelijk hun manier is om te voorkomen dat ze met dubbele klanten komen te zitten (aangezien je al een email adres hebt) die ze later weer moeten ontdubbelen. Je zou alleen verwachten dat een helpdesk dat ook weet, nu maar hopen dat het goed gaat.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• hkoster1
Re: Freedom - prima product, onzuivere administratie

Ik heb inmiddels bericht gehad van Freedom CEO Anco: software fout/bug betreffende terugkerende klanten wordt hersteld.

Resteert nog de nare bijsmaak van HelpDesk en Administratie die niet openstonden voor dit probleem - kluitjes en riet denk ik dan. Zou ook Chefsache moeten zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• localhost
  • Niet online

localhost

hkoster1 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 09:51:
Ik heb inmiddels bericht gehad van Freedom CEO Anco
Kijk zo werkt dat, gewoon de directeur zelf die uitsluitsel geeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Van
een gesprek met een administratieve medewerker die zei dat het een door de regering opgelegde verplichting was om deze nieuwe bestelling op deze manier te doen...
naar
Waar we hier mee te maken hebben noemen we een softwarefout/bug. Er zijn twee issues: De datum van de vorige overeenkomst staat er op ipv de nieuwe overeenkomst. Deze fout is reeds gefixt. Producten/diensten die reeds zijn beëindigd staan op de overeenkomst. Dit gaan we aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Om de aanmeld code proberen te vinden bij een fritz box 5590 GPON kun je een capture bekijken van een geslaagde aanmelding.
Success!

I opened the Fritzbox WAN tcpdump (which I got at fritz.box/html/capture.html) in Wireshark
Located the SYN packet that originated in 192.168.47.2 and went to 192:168.47.1:8888
Followed the TCP stream (A function in Wireshark that extracts/focuses just on one TCP "conversation")
Bron: https://forum.mikrotik.co...pic.php?p=791340&#p792756

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Ik ga de vraag hier ook even stellen....

HTT-Thalan in "ONT/GPON en glas enzo, op een Unifi netwerk"

Lang verhaal kort, hoe sluit ik eenvoudig Freedom internet aan op mijn huidige setup, of mijn huidige setup maar dan met een upgrade van een USG3 naar een USG4 Pro? Ik ben niet zo'n glasvezel kenner...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorikc
Weet je wat voor glasverbinding je zou krijgen bij Freedom? Het antwoord op wat je nodig hebt is afhankelijk van hoe Freedom je zou aansluiten.

Ik heb Freedom Internet gehad (heb nu alleen nog Freedom Mail). Ik ben naar TriNed gegaan ivm prijs en mogelijkheid voor DVB-C over glasvezel en om iets minder van KPN afhankelijk te zijn. Maar dat is nu even niet belangrijk...

Bij TriNed zit ik op GPON met idd een Huawei ONT die als bridge met een kabel naar de FritzBox gaat (en waar een TV kabel op aangesloten kan worden). Bij Freedom Internet zat ik op KPN WBA (AON) netwerk, waarbij ik met een eigen mediaconverter naar een FritzBox ging. M.a.w. ik heb nu een andere actieve provider (belichter) over hetzelfde passieve (glas) netwerk. Maar heb nu dus (ook) andere apparatuur aan "mijn" einde van de fiber. Bij jou is dat misschien ook zo, of misschien anders?

Wat geeft de postcode checker bij Freedom aan? Bij mij:
Netwerk: KPN | Belichting: KPN | Techniek: AON

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

jorikc schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 17:15:
Weet je wat voor glasverbinding je zou krijgen bij Freedom? Het antwoord op wat je nodig hebt is afhankelijk van hoe Freedom je zou aansluiten.

Ik heb Freedom Internet gehad (heb nu alleen nog Freedom Mail). Ik ben naar TriNed gegaan ivm prijs en mogelijkheid voor DVB-C over glasvezel en om iets minder van KPN afhankelijk te zijn. Maar dat is nu even niet belangrijk...

Bij TriNed zit ik op GPON met idd een Huawei ONT die als bridge met een kabel naar de FritzBox gaat (en waar een TV kabel op aangesloten kan worden). Bij Freedom Internet zat ik op KPN WBA (AON) netwerk, waarbij ik met een eigen mediaconverter naar een FritzBox ging. M.a.w. ik heb nu een andere actieve provider (belichter) over hetzelfde passieve (glas) netwerk. Maar heb nu dus (ook) andere apparatuur aan "mijn" einde van de fiber. Bij jou is dat misschien ook zo, of misschien anders?

Wat geeft de postcode checker bij Freedom aan? Bij mij:
Netwerk: KPN | Belichting: KPN | Techniek: AON
Zij schrijven:
Momenteel leveren we nog een ONT+7590 maar dat binnenkort veranderen in een 5530 met SFP.
Is dat het antwoord wat je zocht? Voorzover ik na kan gaan slaan die nummers op een Fritzbox type.
Hun postcodechecker zegt: Netwerk: Glasdraad | Belichter: Fiber Operator | Techniek: GPON.

Bij Freedom kan ik alleen 1gbit kiezen en dat kost dan 51e/maand. Trined biedt ook 500mbit aan maar dat is slechts 5 euro voordeliger (44 vs 49 euro / maand). Zij rekenen wel aansluitkosten, Freedom rekent zo te zien 'installatie door monteur' á 25 euro (geen idee of dat optioneel is).

- edit -

Inderdaad optioneel. En als ik hun modem niet neem zak ik naar 49e/maand, dus identiek qua prijs aan Trined.

[ Voor 17% gewijzigd door HTT-Thalan op 01-02-2023 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorikc
Ik zie wat meer activiteit in je andere topic, dat is denk ik prima. Om het in dit topic ook nog even te bevestigen.

Als je een ONT+7590 krijgt als je mét modem kiest, kun je of die 7590 gebruiken om alles te controleren en dan in de doos terugstoppen als fallback/backup, want je kunt wat die 7590 ook prima met je USG3 doen. UTP erin vanaf de ONT en de rest blijft hetzelfde. Of de USG3 snel genoeg is met PPPoE kan ik niet beantwoorden.

Natuurlijk kun je de FritzBox (7590 of 5530) ook wél gebruiken als router en het overige Unifi spul gewoon op het netwerk van de FritzBox laten werken. Ik weet niet welke functionaliteit precies verliest in dat geval. Een gastnetwerk wordt misschien al lastig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimmak
Voor diegene met een FRITZ!Box 5530 van Freedom: de FRITZ! Lab OS (versie 7.39/7.51) is te installeren sinds 31 januari. Ik hoopte hier al een tijdje op voor de Wireguard functie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TGEN
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 21:36

TGEN

Hmmmx_

dimmak schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 09:24:
Voor diegene met een FRITZ!Box 5530 van Freedom: de FRITZ! Lab OS (versie 7.39/7.51) is te installeren sinds 31 januari. Ik hoopte hier al een tijdje op voor de Wireguard functie.
Interessant, wat betekent dit voor de performance van de CPU in de 5530?

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theetjuh
  • Laatst online: 12:01
dimmak schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 09:24:
Beta? Hier geeftie aan up-to-date met 7.30

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:51

Illusion

(the art of)

Theetjuh schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 20:33:
[...]

Lab = Beta idd. Hier te downloaden: https://avm.de/fritz-labor/

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimmak
Theetjuh schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 20:33:
[...]

Engelse link: https://en.avm.de/fritz-lab/

Zoals mijn voorganger als zegt, Lab = Beta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dimmak schreef op maandag 6 februari 2023 @ 09:05:
[...]

Engelse link: https://en.avm.de/fritz-lab/

Zoals mijn voorganger als zegt, Lab = Beta.
Nederlandse link: https://nl.avm.de/fritz-lab/ O-)

En labo = Beta

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2023 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimmak
Werkt als een trein verder. Jammer dat Wireguard voor Android niet automatisch een VPN verbinding kan opzetten wanneer je buiten je thuisnetwerk bent. iOS heeft deze optie wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:42
Nieuws:

https://www.telecompaper....op-odf-netwerken--1452367

Freedom Internet legt met Open Dutch Fiber de hand aan de laatste contractonderhandelingen om toegang te krijgen tot de glasvezelnetwerken die een jaar actief zijn. Ook is het bezig de technische en softwarematige koppelingen te realiseren. De verwachting is dat Freedom binnenkort de prijzen en gebieden kan publiceren en rond 1 juli 2023 in de eerste gebieden daadwerkelijk aan de gang kan.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:40

WCA

Barre73 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 10:15:
Nieuws:

Freedom Internet legt met Open Dutch Fiber de hand aan de laatste contractonderhandelingen om toegang te krijgen tot de glasvezelnetwerken die een jaar actief zijn. Ook is het bezig de technische en softwarematige koppelingen te realiseren. De verwachting is dat Freedom binnenkort de prijzen en gebieden kan publiceren en rond 1 juli 2023 in de eerste gebieden daadwerkelijk aan de gang kan.
Gaan ze zoals overal dan Wholesale inkopen? Of daadwerkelijk met eigen apparatuur aan de gang? Dat maak ik hier niet uit op.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Barre73 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 10:15:
Nieuws:

Die pagina is niet leesbaar hier en voor diegenen die daar ook last van hebben kunnen hierover ook bij Freedom lezen: https://community.freedom...-dutch-fiber-netwerk/3582

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop99
  • Nu online
Verwijderd schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 11:43:
[...]

Die pagina is niet leesbaar hier en voor diegenen die daar ook last van hebben kunnen hierover ook bij Freedom lezen: https://community.freedom...-dutch-fiber-netwerk/3582
Volgens mij zijn dit (x)GPON netwerken, in dat geval wordt het een wholesale constructie en niet als operator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Verwijderd schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 11:43:
[...]

Uiteraard was de link niet leesbaar voor mensen die geen Telecompaper abonnement hebben. Daarom had ik de tekst van het artikel er onder gezet :-)
Meer artikel was er niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
joop99 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 12:23:
[...]

Volgens mij zijn dit (x)GPON netwerken, in dat geval wordt het een wholesale constructie en niet als operator.
De netwerken van ODF zijn Point to Point met losse PoPs dus als operator zou je prima eigen apparatuur kunnen plaatsen. Glasoperator (T-Mobile) gebruikt daarvoor PON met splitters in de PoP, maar een andere operator kan best wat anders kiezen. Dus Freedom kan best operator spelen.

Er is maar 1 partij die echt PON met point to multi point aanlegt waardoor andere operators praktisch gezien eigenlijk niks anders kunnen dan Wholesale. En die partij is KPN/Glaspoort.

Dit allemaal gezegd hebbende neem ik toch maar gewoon aan dat Freedom hetzelfde doet als op de Primevest netwerken. Dus Wholesale inkopen bij Glasoperator. Zelf operator spelen in alle PoP's is gewoon te duur aan het worden.

[ Voor 3% gewijzigd door Barre73 op 07-02-2023 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VHware
  • Laatst online: 17-09 19:16
Of via Cambrium zoals ze bij e-fiber doen dacht ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop99
  • Nu online
Barre73 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 13:42:
[...]

...

Dit allemaal gezegd hebbende neem ik toch maar gewoon aan dat Freedom hetzelfde doet als op de Primevest netwerken. Dus Wholesale inkopen bij Glasoperator. Zelf operator spelen in alle PoP's is gewoon te duur aan het worden.
Ok, dus toch gewoon point to point.
Ik denk dat alle partijen die zelf operator zijn dat gedaan hebben vanwege kosten voordelen hebben gedaan. Vraag is alleen of die uit een slimmere bedrijfsvoering komen of door alleen rendabele locaties te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10:47

silverball

De wagen voor moderne mensen

[...]

Freedom:

[...]

In elk geval heb ik bij andere vooruitbetaalde jaarabonnementen nog nooit meegemaakt dat ik tussentijds een extra factuur voor een verhoging krijg....
Beetje mosterd na de maaltijd; maar het is ook een bijzondere gang van zaken. Als een andere ISP mij dit had geflikt had ik uit principe overgestapt.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
VHware schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 14:11:
Of via Cambrium zoals ze bij e-fiber doen dacht ik
Cambrium zit niet in ODF PoP's en ik heb eigenlijk het idee dat na de overname van Cambrium door T-Mobile er ook geen nieuwe apparatuur van Cambrium gaat worden gebouwd. Dat zal (denk ik) alleen nog Glasoperator worden. Dat is de logische stap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gday
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:13

gday

TENACIOUS D TIME!!!

Ik heb net een mail gekregen over een verrekening van abonnementskosten vanwege de tariefwijzigingen per 1 februari en omdat ik per jaar betaal. Nou gaat het maar om een betaling van max 15 euro ofzo (vermoed ik), maar toch vind ik het raar dat als je voor een jaar betaalt, dat je dan tussentijds opeens geconfronteerd kunt worden met extra abonnementskosten voor een deel van de periode waar je al voor betaald hebt. Tja, het zal allemaal wel goed zijn volgens de voorwaarden. :P

ingen vill veta var du köpt din tröja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorikc
[...]

[...]

Yep, dat was aangekondigd en daar was toen ook niet iedereen begrijpelijk gecharmeerd van. Ik geloof dat je het vooral moet zien dat na een jaarcontract je contract voor onbepaalde tijd wordt. Het feit dat je een jaar vooruitbetaalt (en daar een korting voor krijgt) is geen garantie dat het tarief ook vaststaat gedurende dat jaar. Dat zou wel zo zijn bij het aangaan van een nieuw jaarcontract denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• localhost
  • Niet online

localhost

gday schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 13:58:
Ik heb net een mail gekregen over een verrekening van abonnementskosten vanwege de tariefwijzigingen per 1 februari en omdat ik per jaar betaal. Nou gaat het maar om een betaling van max 15 euro ofzo (vermoed ik), maar toch vind ik het raar dat als je voor een jaar betaalt, dat je dan tussentijds opeens geconfronteerd kunt worden met extra abonnementskosten voor een deel van de periode waar je al voor betaald hebt. Tja, het zal allemaal wel goed zijn volgens de voorwaarden. :P
Het volledige verhaal is wel dat als de maand-kosten naar beneden gegaan zijn, dat je het vooruit betaalde geld terug krijgt.
En dit is weer in lijn met eerdere communicatie: Jaar-betaling is niet hetzelfde als Jaar-abonnement, het blijft een maand abonnement en zoals in de mail staat kan je geld terug krijgen of moet je bij betalen (of er gebeurd niets en alles blijft gelijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• don spike
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11:30
gday schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 13:58:
Je moet het zien als een voorschot, waarvoor je in ruil een maand gratis krijgt per jaar.
De vooruitbetaling wordt volgens mij niet meer aangebonden, en denk ook dat iedereen die vooruit betaald langer dan een jaar klant is, en dus ook gewoon contract vrij is. Dus kan je ondanks vooruitbetaling ook gewoon maandelijks opzeggen.

De andere kant van het verhaal van de abonnementskosten tussentijds wijzigen is dat een groot deel juist ook geld terug krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gday
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:13

gday

TENACIOUS D TIME!!!

localhost schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 15:07:
[...]

Het volledige verhaal is wel dat als de maand-kosten naar beneden gegaan zijn, dat je het vooruit betaalde geld terug krijgt.
En dit is weer in lijn met eerdere communicatie: Jaar-betaling is niet hetzelfde als Jaar-abonnement, het blijft een maand abonnement en zoals in de mail staat kan je geld terug krijgen of moet je bij betalen (of er gebeurd niets en alles blijft gelijk).
Op mijn factuur staat ‘jaarabonnement’. Wellicht vanwege een overgang van DSL naar glasvezel afgelopen jaar?

ingen vill veta var du köpt din tröja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kariem112
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Heeft iemand een werkende UDM configuratie voor internet en tv via Cambrium glas? De internet verbinding werkt prima (vlan 6) maar de tv ontvanger doet het niet (vlan 4). Heb de igmp proxy oplossing van fabian geprobeerd, https://github.com/fabianishere/udm-iptv maar de tv ontvanger blijft een foutmelding geven. :'( hij blijft steken in het opstart scherm op het onderdeel "network".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zordaz
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:07
gday schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 16:21:
[...]

Op mijn factuur staat ‘jaarabonnement’. Wellicht vanwege een overgang van DSL naar glasvezel afgelopen jaar?
Bij mij staat er 'jaarfactuur'. Apart dat dat dan verschillend is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:05

Pelle

🚴‍♂️

Hier in de straat (Oud-Beijerland) zijn ze bezig met aanleggen van glasvezel via eFiber.
Aansluiting is gratis als je een jaar een abonnement neemt bij een aangesloten provider. Daar was ik snel uit: Freedom.

Ik zie dat ik de Fritz!box 7590 bijgeleverd krijg (lees: huur voor € 2 per maand). Maar bij voorkeur gebruik ik een eigen apparaat, en dan meteen iets dat ook WiFi 6 snapt. En dan haal ik er meteen 2 repeaters bij (1200AX oid) om een goed mesh netwerk in huis op te kunnen zetten.

Ik kan zelf een Fritz!box 7590 AX kopen, maar zie dat Fritz!box ook een 4060 heeft. Dat is alleen geen modem. Klopt het dat ik die modem-functie niet nodig heb en ook die 4060 kan aanschaffen? (omdat de 7590 ook gewoon aan de WAN-port zal worden aangesloten)

En/of: zijn er nog andere redenen om voor de 7590 AX of juist de 4060 te gaan in deze situatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VHware
Ik zie voor glasvezel geen reden om de 7590 te nemen. 4060 voldoet gezien je geen modemfunctie nodig hebt.

Eventueel https://nl.avm.de/product.../fritzbox-5590-fiber-aon/ voor als je het glas direct in je fritzbox wilt aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalfanBlackness
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

MetalfanBlackness

♥ PV & SB ♥

In Oss huur ik voor e-fiber glasvezel de Fritzbox 5530, is dat verschillend per regio dan?

Solarboiler: Top Senz 200 Nero-3 ⣿⣿ Photovoltaics: 9x LG 320N1K-A5, SE 3000H

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
@Pelle @MetalfanBlackness Hier in Zundert ook een 5530 van Freedom in combinatie met eFiber. Ik zou het ff dubbelchecken met eFiber.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VHware
guido66 schreef op maandag 13 februari 2023 @ 18:46:
@Pelle @MetalfanBlackness Hier in Zundert ook een 5530 van Freedom in combinatie met eFiber. Ik zou het ff dubbelchecken met eFiber.
De Fritz!Box 5590 Fiber is het luxere, duurdere broertje van de 5530 Fiber

Bron: https://techfi.nl/avm-fritzbox-5590-fiber-introductie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
VHware schreef op maandag 13 februari 2023 @ 18:21:
Ik zie voor glasvezel geen reden om de 7590 te nemen. 4060 voldoet gezien je geen modemfunctie nodig hebt.

Eventueel https://nl.avm.de/product.../fritzbox-5590-fiber-aon/ voor als je het glas direct in je fritzbox wilt aansluiten.
Let wel op... E-Fiber en Cambrium (de operator in de PoP) zijn gekocht door T-Mobile. Er zou dus een kans kunnen zijn dat er T-Mobile/Glasoperator apparatuur in de PoP wordt gebouwd. Dat is PON apparatuur en dan heb je niks meer aan die genoemde routers. Dan moet je de GPON ondersteunde versie hebben met SFP PON-module.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:05

Pelle

🚴‍♂️

VHware schreef op maandag 13 februari 2023 @ 18:21:

Ik begreep dat die AON-modellen niet kunnen omdat er nog een kastje (PON signaalsplitter?) tussen glasvezel en thuisnetwerk geplaatst moet worden.
Heb inmiddels de vraag open staan bij Freedom. En mocht het voor aansluiting op Freedom niet uitmaken of ik de 7590AX of 4060 heb dan zal in het Fritz!box-topic nog wel even op zoek gaan naar eventuele belangrijke (of juist nuance-) verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis-L
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 17-09 16:41
Pelle schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 09:49:
[...]

Ik begreep dat die AON-modellen niet kunnen omdat er nog een kastje (PON signaalsplitter?) tussen glasvezel en thuisnetwerk geplaatst moet worden.
Heb inmiddels de vraag open staan bij Freedom. En mocht het voor aansluiting op Freedom niet uitmaken of ik de 7590AX of 4060 heb dan zal in het Fritz!box-topic nog wel even op zoek gaan naar eventuele belangrijke (of juist nuance-) verschillen.
AON kent een NT, dat is niets meer dan een mediaconverter fiber <-> ethernet.
Als je een router hebt waar je een fiber rechtstreeks in kan steken en dan kan je NT er uit.
Pagina: 1 ... 56 ... 80 Laatste