[Freedom] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 55 ... 80 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik moet helaas constateren dat Freedom verwijderde verwijderde e-mails wederom heeft teruggezet in de prullenbak.

Ze zijn er kennelijk er nog mee bezig en hopelijk krijgen zij het toch een keer voor elkaar om verwijderde verwijderde e-mail ook verwijderd te houden en niet steeds van de eeuwige elektronische jachtvelden terug te willen halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tjonge, deel drie van de voortgang in rechtzaak van Freedom & FOIC-coalitie is weer echt om van te smullen. Vooral veel tekst over van wie zij vriendjes zijn en vooral, van wie niet.

.....zal wel het tijdsgewricht zijn, die dat met zich meebrengt.

Lees deel drie met aan het einde een heuse cliffhanger: https://freedom.nl/nieuwsartikel/de-rechtszaak-van-foic-3

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 20-10-2022 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OruBLMsFrl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:41

OruBLMsFrl

Silence Promo Crew

Verwijderd schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 11:27:
Tjonge, deel drie van de voortgang in rechtzaak van Freedom & FOIC-coalitie is weer echt om van te smullen. Vooral veel tekst over van wie zij vriendjes zijn en vooral, van wie niet.

.....zal wel het tijdsgewricht zijn, die dat met zich meebrengt.

Lees deel drie met aan het einde een heuse cliffhanger: https://freedom.nl/nieuwsartikel/de-rechtszaak-van-foic-3
Bedankt voor de link met smeuïg commentaar. Ik vond het bronmateriaal wat droog en juridisch dit keer, maar als je dan al op het puntje van de stoel zit om te zien van wie de vriendjes zijn, en of die ook een keer mogen komen spelen of zo, dan krijgt het toch wat hogere entertainmentwaarde allemaal. Een zwarte lijst van staatszenders, rechtvaardigt het Russisch blokkerende doel die middelen, of niet. Daar kun je nog even mooi over bomen op de zondagavond, liefst met een in vrijheid gebrouwen biertje in de hand :9

Cooling is silver, silence is golden!
Wat je denkt is niet wat je zegt. Wat je zegt wordt anders begrepen.
Main: AMD RX 9070XT Sapphire Pure, 2e PC: Nvidia RTX3080 EVGA FTW3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacques1971
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10-09 14:07
Hier al uren geen internet Hilversum/Fibercrew.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CHeff
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-09 20:14

CHeff

Allemaal gekkigheid

Mijn verbinding vliegt er ook net uit.

Volgens de storingspagina: spoed onderhoud aan het core netwerk

https://freedom.nl/storingen

Edit: En heb weer verbinding

[ Voor 10% gewijzigd door CHeff op 24-10-2022 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacques1971
Inmiddels werkt het weer. Helaas is het zo dat ik de ONT handmatig heb moeten herstarten. Het jammer dat de verbinding niet vanzelf tot stand is gekomen. Freedom/Fibercrew Hilversum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacques1971
Mijn internet klapt er constant uit bij belasting sinds de toestanden van gisteren. Freedom/Fibercrew Hilversum. Voor mij erg onhandig gezien ik grote videobestanden moet uploaden en downloaden voor een omroep.

Update: Na contact met de helpdesk opnieuw de verbinding opgezet in de Fritzbox (eerst op xs4all en daarna terug op freedom). Het lijkt nu goed te gaan, fingers crossed.

Update: Volgens de helpdesk van Freedom is er een fout ontstaan in de configuratie aan de kant van Fibercrew.
Het is nu opgelost.

[ Voor 43% gewijzigd door jacques1971 op 27-10-2022 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• westlym
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10:38
Het is me gelukt, met opnsense. Tot zover ik weet werkt het goed.
Mtu staat automatisch op 1508 en ik hoefde niet zoveel dingen aan te passen. Ik heb voor opnsense gekozen, omdat pfsense te zuinig is met hun updates. Maar, rfc 4638, wat is dat?

Ten tweede, mijn dhcp6 werkt niet.
The Zep Man schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 11:25:
[...]

Het beste is wat werkt. De WAN kant is niet heel spannend. Ik heb het zelf met OPNSense aan de praat, inclusief RFC 4638.

Over de helpdesk die een dagje niet beschikbaar is, de politieke discussies, wat Freedom technisch wel en niet moet aanbieden: ik zie het als te veel onderwerpen die op een enkele hoop gegooid worden, die wellicht beter gescheiden kunnen blijven voor het beste effect.

Politiek en dat de helpdesk een (extra) dag niet beschikbaar is om een CanalDigitaal account te resetten zie ik als klein bier, zolang het primaire deel (een internetlijn aanbieden) maar werkt. Dat er bepaalde technische zaken ontbreken vind ik niet bijster interessant. Reverse DNS stel ik niet dagelijks in, en dat de online interface daarvoor even op zich laat wachten vind ik niet erg. De helpdesk per mail reageert voor mij adequaat bij verzoeken om zaken in te stellen.

De rest wat wordt voorgesteld (online opslag, een locatie om bestanden te delen, WebDAV agenda's...?!) zijn prima op andere manieren te regelen die onafhankelijk zijn van de gebruikte ISP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:28
westlym schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 19:41:
Het is me gelukt, met opnsense. Tot zover ik weet werkt het goed.
Mtu staat automatisch op 1508 en ik hoefde niet zoveel dingen aan te passen. Ik heb voor opnsense gekozen, omdat pfsense te zuinig is met hun updates. Maar, rfc 4638, wat is dat?
Klik.
Ten tweede, mijn dhcp6 werkt niet.
Bekend probleem in FreeBSD. Gebruik router advertisements (wat genoeg is voor de meeste IPv6 configuraties), of een aparte DHCPv6 server.

[ Voor 3% gewijzigd door The Zep Man op 29-10-2022 20:17 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• westlym
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10:38
ipv6 werkt nu ook. ben van plan om van de week ids in te zetten. ik gebruik nu outbound blocking list als een anti advertesing voor mijn netwerk, maar het werkt niet hetzelfde als pihole.
The Zep Man schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 20:16:
[...]

Klik.

[...]

Bekend probleem in FreeBSD. Gebruik router advertisements (wat genoeg is voor de meeste IPv6 configuraties), of een aparte DHCPv6 server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-09 14:05

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Mijn ip is blijkbaar blacklisted bij register.epo.org :Z

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TGEN
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 21:36

TGEN

Hmmmx_

Waar moet je nu je hulpmiddelen verkrijgen om volgend jaar die Tour de France-titel binnen te halen?

P.S. mijn IP lijkt niet geblokkeerd, maar dat zegt niet zoveel verder natuurlijk.

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
Zeer irritant, maar Freedom kan daar waarschijnlijk niets aan doen. Zie ook de problemen met Hotmail die regelmatig langskomen. Het is onmogelijk om nieuwe, 'schone' IPv4 adressen te kopen. Zeker met diensten die nog geen IPv6 aanbieden (zoals register.epo.org) en te zwaar leunen op blacklists is dit problematisch.

Wat je kan doen is dit formulier invullen. Er is een categorie voor online services. Laat even weten hoe ver je komt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

The Zep Man schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 12:00:
Zeer irritant, maar Freedom kan daar waarschijnlijk niets aan doen.
Nou ja, wat ze kunnen doen is niet net doen alsof deze wél schoon zijn ;). Want dat was de berichtgeving tentijde van het uitdelen van de nieuwe ip's.
Wat je kan doen is dit formulier invullen. Er is een categorie voor online services. Laat even weten hoe ver je komt. :)
Ja dat werd allemaal uitgelegd op de errorpagina die ik voor mijn neus kreeg. Op basis van die tekst daar lijken ze welwillend. Heb een mail gestuurd.

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
.oisyn schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 12:09:
[...]

Nou ja, wat ze kunnen doen is niet net doen alsof deze wél schoon zijn ;). Want dat was de berichtgeving tentijde van het uitdelen van de nieuwe ip's.
Goed punt. Dan nog is het lastig om te meten hoe schoon individuele IP-adressen zijn in een gekochte range. Daarop gebaseerd had Freedom mogelijk wat terughoudender moeten zijn met de marketing.
Ja dat werd allemaal uitgelegd op de errorpagina die ik voor mijn neus kreeg. Op basis van die tekst daar lijken ze welwillend. Heb een mail gestuurd.
Zelf krijg ik die error niet via een Freedom-verbinding, dus ik wist niet of dat gerefereerd werd. Goed om te zien dat je in ieder geval de juiste informatie krijgt. Nu kijken of zij ook het juiste doen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Nou, dat ging snel!
Thank you for contacting the European Patent Office. Here is our reply to your enquiry, which has been registered under the above number.

Due to excessive downloading by automated processes, the EPO had to tighten the monitoring of usage.
After investigation, we found that the usage from the IP address you provided is in accordance with the fair use charter (https://www.epo.org/service-support/ordering/fair-use.html), as a result we have removed the temporary restrictions from this IP.

Please try accessing the requested data again and let us know whether you are still encountering any technical difficulties or the issue has been successfully resolved.

We apologise for any inconvenience caused and thank you in advance for your feedback!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:05

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Zijn er hier anderen die de laatste tijd moeite hebben met YouTube bereiken? Site laad hier tergend traag. Alsof ik naar een verre server geleid wordt. Streams, zodra je ze kunt zirn, lopen wel keurig. Maar de site zelf laad niet of traag.

Geen Adblock of pihole of iets in het netwerk. DNS servers van Freedom zelf.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Medicalwaste
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-09 14:52
Ultraman schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 19:56:
Zijn er hier anderen die de laatste tijd moeite hebben met YouTube bereiken? Site laad hier tergend traag. Alsof ik naar een verre server geleid wordt. Streams, zodra je ze kunt zirn, lopen wel keurig. Maar de site zelf laad niet of traag.

Ervaar geen problemen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• OruBLMsFrl

OruBLMsFrl

Silence Promo Crew

Hier ook geen problemen met Youtube, behalve dat het van Google is ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MatHack
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

MatHack

Dev by day, Gamer by night

Hier ook geen problemen met YouTube benaderen, browser cache clearen/andere browser al geprobeerd?

There's no place like 127.0.0.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• localhost
  • Registratie: November 1999
  • Niet online

localhost

Ook in geel, groen, paars, wit

Op de Freedom Community liep/loopt iets soortgelijks m.b.t. een EU Instelling in Brussel/Straatsburg.
Die EU instelling heeft een heel /16 Subnet geblokkeerd. Terwijl Freedom Internet slechts /22 en /23 Subnets heeft.
Ergens heeft iemand in het /16 Subnet Log4J-scans lopen doen op die EU Instelling in Brussel/Straatsburg en als actie heeft men dus het gehele /16 subnet, inclusief (toevallig) Freedom Internet, geblokkeerd.

Wellicht loopt hier iets soortgelijks. Of die onterechte en verkeerde blocklijsten worden gedeeld tussen een aantal officiele instanties wereldwijd?

Wel fijn dat men direct gereageerd heeft en jou IP buiten de blokkadelijst gehaald heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

Umbrah

The Incredible MapMan

Nou, ik heb voor mijn nieuwe woning/alles de beslissing genomen om Freedom Internet te nemen. Al maanden geleden aangevraagd, verhuisdatum aangegeven, en keurig een paar weken voor de verhuizing kwam het verzoek om via Roamler een installateur te boeken. Portaal, datum/tijd kiezen, en klaar. Vandaag de dag van de verhuizing. Tussen 13:00 en 15:00u zou de monteur komen. Vanwege werkzaamheden moest de stroom af en toe even van het huis af, maar geen zorgen: er is ALTIJD op de deur gelet.

16:10 -- geen monteur. Ik bel. Dat gaat moeizaam. Een hoop accenten, maar goed, die mensen doen ook hun werk. "Er is geen monteur". Wablief? Je vraagt dit maanden van te voren aan, en hoewel ik het personeelsgebrek snap (beter dan wie dan ook), om dan niet eens even een belletje/mailtje te sturen als er op een afspraak die MAANDEN van te voren gedaan is te zeggen: "er is geen monteur"... dat is wel heel cru.

De communicatie (bellen gaat met Roamler zelf 'voor Freedom', wel een branded nummer) is erg moeizaam, de mevrouw heeft een accent en is niet echt pro-actief/meedenkend, maar goed... Wanneer dan wel? Want ik ben best een beetje van internet afhankelijk, en laat ik eerlijk zijn: het hele huis inclusief alle domotica peeren via 5G is wel heel... euh... lastig (naast goede isolatie, dus weinig 5G)... "Geen idee, wanneer kun je?". Hmm. Morgenochtend? Bel me zodra je een monteur hebt, want ik heb wel wat haast, en ik snap dat u hier niets aan kan doen, maar voor iets wat maanden op de rol staat is dit best een teleurstelling".

Goed. Frustratie dus. Hoewel ik alle domotica natuurlijk kies op 'werkt zonder internet' moeten veel setups er wel mee. Dus het niet hebben is jammer. Kan mevrouw niets aan doen, maar Freedom reken ik dit wel wat aan. Best een domper op het nieuwe huis zo.

Misschien morgen zelf maar wat gaan prutsen (hoewel ik glas niet te veel probeer ivm de gevoeligheid er van), maar er moet toch internet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online
Umbrah schreef op woensdag 2 november 2022 @ 17:36:

Misschien morgen zelf maar wat gaan prutsen (hoewel ik glas niet te veel probeer ivm de gevoeligheid er van), maar er moet toch internet zijn.
Wat heb je nu in huis voor je Freedom aansluiting? Misschien kunnen we helpen met zelf aansluiten.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 14:02
Umbrah schreef op woensdag 2 november 2022 @ 17:36:
Nou, ik heb voor mijn nieuwe woning/alles de beslissing genomen om Freedom Internet te nemen. Al maanden geleden aangevraagd, verhuisdatum aangegeven, en keurig een paar weken voor de verhuizing kwam het verzoek om via Roamler een installateur te boeken. Portaal, datum/tijd kiezen, en klaar. Vandaag de dag van de verhuizing. Tussen 13:00 en 15:00u zou de monteur komen. Vanwege werkzaamheden moest de stroom af en toe even van het huis af, maar geen zorgen: er is ALTIJD op de deur gelet.

16:10 -- geen monteur. Ik bel. Dat gaat moeizaam. Een hoop accenten, maar goed, die mensen doen ook hun werk. "Er is geen monteur". Wablief? Je vraagt dit maanden van te voren aan, en hoewel ik het personeelsgebrek snap (beter dan wie dan ook), om dan niet eens even een belletje/mailtje te sturen als er op een afspraak die MAANDEN van te voren gedaan is te zeggen: "er is geen monteur"... dat is wel heel cru.

De communicatie (bellen gaat met Roamler zelf 'voor Freedom', wel een branded nummer) is erg moeizaam, de mevrouw heeft een accent en is niet echt pro-actief/meedenkend, maar goed... Wanneer dan wel? Want ik ben best een beetje van internet afhankelijk, en laat ik eerlijk zijn: het hele huis inclusief alle domotica peeren via 5G is wel heel... euh... lastig (naast goede isolatie, dus weinig 5G)... "Geen idee, wanneer kun je?". Hmm. Morgenochtend? Bel me zodra je een monteur hebt, want ik heb wel wat haast, en ik snap dat u hier niets aan kan doen, maar voor iets wat maanden op de rol staat is dit best een teleurstelling".

Goed. Frustratie dus. Hoewel ik alle domotica natuurlijk kies op 'werkt zonder internet' moeten veel setups er wel mee. Dus het niet hebben is jammer. Kan mevrouw niets aan doen, maar Freedom reken ik dit wel wat aan. Best een domper op het nieuwe huis zo.

Wat is er mis met een accent?

Hier had uw reclame kunnen staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

Umbrah

The Incredible MapMan

Niks. Veel collegae met accenten, maar de 'stijl' communicatie (en postcode omschrijven e.d.) is soms wat lastig. Er zijn taalniveaus, maar goed.

Ik heb momenteel géén internet, want: nieuw gekocht huis, maar goed. Geen nood. Heb m'n 20-jaar oude ervaring met fiber optics en patching maar eens uit de kast getrokken, en nu een basis netwerk. Monteur mag nog wel even het patch paneel inspecteren, maar vooralsnog lijkt er een verbinding te zijn. Whew.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Topicstarter
Eiríkr schreef op woensdag 2 november 2022 @ 19:00:
[...]

Wat is er mis met een accent?
Als je iemand niet kan verstaan door zijn/haar accent, dan wordt effectief communiceren wel knap lastig, of niet?

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gday
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:13

gday

TENACIOUS D TIME!!!

Ultraman schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 19:56:

Kun je zowel via IPv4 als IPv6 daadwerkelijk hostnames resolven via de DNS-servers van Freedom? Toen ik een tijdje geleden een nieuw IP-adres kreeg wegens een techchange, bleek dat vanaf mijn IPv4-adres de DNS-servers van Freedom niet kon bereiken terwijl het via IPv6 allemaal prima werkte. Dat was blijkbaar een nieuw probleem voor de helpdesk, want iedereen die ik over dit probleem sprak snapte niet hoe dat kon.

De enige logische verklaring leek me dat ze een nieuwe range hadden gekocht/gehuurd maar die nog niet gewhitelist hadden op hun DNS-servers. Ik kan me niet herinneren of dat ook daadwerkelijk de oorzaak was. Na een paar dagen hadden ze het opgelost.

ingen vill veta var du köpt din tröja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
gday schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 00:45:
Kun je zowel via IPv4 als IPv6 daadwerkelijk hostnames resolven via de DNS-servers van Freedom? Toen ik een tijdje geleden een nieuw IP-adres kreeg wegens een techchange, bleek dat vanaf mijn IPv4-adres de DNS-servers van Freedom niet kon bereiken terwijl het via IPv6 allemaal prima werkte. Dat was blijkbaar een nieuw probleem voor de helpdesk, want iedereen die ik over dit probleem sprak snapte niet hoe dat kon.
Workaround:
Gebruik een third-party DNS server zonder gekke dingen. Denk bijvoorbeeld aan Quad9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gday
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:13

gday

TENACIOUS D TIME!!!

The Zep Man schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 07:46:
[...]

Workaround:
Gebruik een third-party DNS server zonder gekke dingen. Denk bijvoorbeeld aan Quad9.
Dat vond ik geen workaround want ik wil juist expliciet de DNS van Freedom gebruiken. Omdat ik lokaal meerdere instances van Bind heb draaien heb ik toen tijdelijk alles geconfigureerd om alleen via IPv6 te forwarden naar Freedom. Dat werkte ook en vond ik een betere workaround. ;)

ingen vill veta var du köpt din tröja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Ik krijg van het voorjaar een 1gbit connectie en ter voorbereiding daarvoor heb ik een Unifi Dream Machine Pro gekocht.
Nu wil ik het geheel alvast gaan inrichten, zodat ik straks alleen maar een kabel hoef om te prikken en klaar te zijn. Helaas krijg ik een NTU en heeft het dus weinig zin om nu een SPF module te kopen en daar de freedom glasvezel in te proppen.

Dus nu is de vraag hoe ik het voor elkaar krijg dat de Freedom Fritzbox de PPPoE doorstuurt en deze overlaat aan de UDM pro.

Nu lees ik dat de fritzbox niet in bridged mode kan, maar wel in PPPoE doorgeef modus.
https://en.avm.de/service...through-in-the-FRITZ-Box/
Daar staat echter ook dat er meerdere PPPoE connecties toegestaan moeten worden.

De vraag is nu wat moet ik doen, zodat de UDM pro de PPPoE connectie aan kan gaan?
- Ik heb de instellingen van de Freedom pagina ingesteld op de UDM pro (behalve MTU, die optie zie ik niet in de Unifi interface, maar als ik het goed lees is dat ook niet strikt noodzakelijk)
- In de FritzBox heb ik de optie: "Connected network devices are also allowed to establish their own internet connections (not recommended)" aangezet

Helaas blijft de Fritzbox een connectie maken en niet doorgeven. Kan het kloppen dat het met de Fritzbox simpelweg niet mogelijk is? Of zijn er andere mogelijkheden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Nu online
Jelte schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 10:21:
Ik krijg van het voorjaar een 1gbit connectie en ter voorbereiding daarvoor heb ik een Unifi Dream Machine Pro gekocht.
Nu wil ik het geheel alvast gaan inrichten, zodat ik straks alleen maar een kabel hoef om te prikken en klaar te zijn. Helaas krijg ik een NTU en heeft het dus weinig zin om nu een SPF module te kopen en daar de freedom glasvezel in te proppen.

Dus nu is de vraag hoe ik het voor elkaar krijg dat de Freedom Fritzbox de PPPoE doorstuurt en deze overlaat aan de UDM pro.

Nu lees ik dat de fritzbox niet in bridged mode kan, maar wel in PPPoE doorgeef modus.
https://en.avm.de/service...through-in-the-FRITZ-Box/
Daar staat echter ook dat er meerdere PPPoE connecties toegestaan moeten worden.

De vraag is nu wat moet ik doen, zodat de UDM pro de PPPoE connectie aan kan gaan?
- Ik heb de instellingen van de Freedom pagina ingesteld op de UDM pro (behalve MTU, die optie zie ik niet in de Unifi interface, maar als ik het goed lees is dat ook niet strikt noodzakelijk)
- In de FritzBox heb ik de optie: "Connected network devices are also allowed to establish their own internet connections (not recommended)" aangezet

Helaas blijft de Fritzbox een connectie maken en niet doorgeven. Kan het kloppen dat het met de Fritzbox simpelweg niet mogelijk is? Of zijn er andere mogelijkheden?
Maar waarom steek je dan van het voorjaar niet de UTP kabel die uit de NT gaat komen direct in je Dreammachine? Je hebt t.z.t de Fritzbox toch niet nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VHware
  • Laatst online: 17-09 19:16
Jelte schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 10:21:

Je prikt gewoon je UDM pro aan de NTU met RJ45/Ethernet. Er zit geen fritzbox meer tussen dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
@Barre73 @VHware Dat klopt :)

Maar hoe krijg ik het nu werkend? Dus nog met de Fritzbox waar de glasvezel gelijk in zit op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VHware
  • Laatst online: 17-09 19:16
Dat zal niet PPPoE zijn, dat laten doorsturen zal niet gaan. Het is immers al direct ‘ethernet’ en daardoor is er niet iets als een bridge-modus zoals bij DSL. Wellicht voor nu dubbele NAT als het perse nu al wilt aansluiten. Ideaal is het niet, maar het werkt…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• don spike
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11:30
Jelte schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 10:57:
@Barre73 @VHware Dat klopt :)

Maar hoe krijg ik het nu werkend? Dus nog met de Fritzbox waar de glasvezel gelijk in zit op dit moment.
Waarom krijg je dan of laat je een NTU plaatsen?
Gewoon zo laten en glas direct in Dream Machine, wel even een juiste SPF module kopen.

Heb hier juist de NTU weggehaald en direct op de Security Gateway Pro 4 middels SPF module (een ouder model dan Dream Machine). Wel PPPoE instellen dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Dat schijnt niet mogelijk te zijn bij de stichting waarbij ik glasvezel ga afnemen. Maar dat is nu even besides the point :)

Als het niet mogelijk is, dan is het niet mogelijk helaas.
Dubbele NAT is het dan maar helaas :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuma
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-09 19:27
Jelte schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 11:32:
Dat schijnt niet mogelijk te zijn bij de stichting waarbij ik glasvezel ga afnemen. Maar dat is nu even besides the point :)

Als het niet mogelijk is, dan is het niet mogelijk helaas.
Dubbele NAT is het dan maar helaas :S
Wordt NTU nu niet hier verward met ONT. Een NTU is niets meer dan een passief kastje waarop de inkomende glasvezel is afgewerkt en op een connector is aangesloten. daar zit geen NAT functie in. Een ONT is een modem die licht in elektrisch omzet. Daar zit ook geen NAT functie in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
@zuma Ik heb nog even de mail gechecked en er dit is wat erin staat:
"De stichting monteert een glasvezelmodem op of aan de al aanwezige FTU (het passieve kastje waarin de glasvezel van KPN is afgemonteerd). Dat glasvezelmodem verbindt je met een netwerkkabel met een elektrische RJ45 stekker aan je router."

Dus inderdaad het is geen NTU, maar een router.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zuma
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-09 19:27
De glasvezelmodem is de ONT en geen router dus daar zit dan ook geen NAT functie in. De ethernetkabel vanaf de ONT kan je dus in iedere willekeurige router (met NAT) steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Je hebt gelijk. Ik ben ook drie dingen tegelijk aan het doen.

Maar voor nu heb ik antwoord dat wat ik nu wil, niet kan met de Fritzbox en ik dus maar even in Nat achter Nat blijf zitten. Kan ik de UDM pro gewoon inrichten en straks ompluggen naar het modem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voorstad
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
zuma schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 15:43:
De glasvezelmodem is de ONT en geen router dus daar zit dan ook geen NAT functie in. De ethernetkabel vanaf de ONT kan je dus in iedere willekeurige router (met NAT) steken.
Waarbij de ONT een "actieve"aansluiting is, en de ACM iedere aanbieder verplicht om een "passieve" aansluiting mogelijk te maken.

Afbeeldingslocatie: https://uploads-eu-west-1.insided.com/kpn-nl/attachment/5c6a759e-d279-428c-aed1-e89ca8c24355.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Het is dan ook geen openbare aanbieding maar een stichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:40

WCA

Jelte schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 16:24:
Het is dan ook geen openbare aanbieding maar een stichting.
Over welk netwerk en welke belichter hebben we het?

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
@WCA dat laat ik even ik het midden, omdat die nogal lokaal is.

[ Voor 8% gewijzigd door Jelte op 08-11-2022 20:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WCA

WCA

Jelte schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 20:34:
@WCA dat laat ik even ik het midden, omdat die nogal lokaal is.
Maar je neemt er wel freedom over af? Zelf weten hoor, maar niemand gaat je kunnen helpen zonder die info

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
@WCA Nee.

Ik heb nu gewoon internet via Freedom. Vanaf februari/maart krijg ik een aansluiting via die stichting. Als die werkt, dan gaat Freedom eruit.

En de info welke stichting het is, is niet relevant, aangezien het om een oplossing gaat die ik nu, met Freedom dus nog, voor ogenhad. Helaas gaat dat dus niet werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WCA

WCA

Jelte schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 20:41:
@WCA Nee.

Ik heb nu gewoon internet via Freedom. Vanaf februari/maart krijg ik een aansluiting via die stichting. Als die werkt, dan gaat Freedom eruit.

En de info welke stichting het is, is niet relevant, aangezien het om een oplossing gaat die ik nu, met Freedom dus nog, voor ogenhad. Helaas gaat dat dus niet werken.
Aha, dat was niet helemaal duidelijk. Succes daarmee

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dala
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-09 20:39
Verwijderd schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 11:15:
@Dala die kan inderdaad blijven hangen en ook blijven gebruikt worden.

Er veranderd hardwarematig niets, afgezien dat jij jouw router naar de woonkamer verplaatst hebt.
Helaas bleek dit niet waar te zijn. Sinds de switch vanochtend geen internet. Freedom is erg onbehulpzaam. Om de 2 minuten hoor ik: omdat u uw eigen hardware heeft, kan ik niet zeggen wat er mis is.

Nu zeggen ze dat er demping is bij de NTU (ZXHN-F3100), en daarom krijg ik totaal geen PPPoE antwoorden. Maar omdat ik heb gekozen eigen hardware te doen, komen ze niet langs om te kijken wat er aan de hand is. Fantastische service.

Dus niks aan kabels veranderen, alleen even in de fritzbox de account details aanpassen, en volgens freedom is onze ntu nu ineens kapot, maar die leveren ze niet. De verwarring is hoog, maar de klantenservice van Freedom heeft nog wat te leren.

[ Voor 5% gewijzigd door Dala op 18-11-2022 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Nu online
Dala schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 17:59:
[...]

Helaas bleek dit niet waar te zijn. Sinds de switch vanochtend geen internet. Freedom is erg onbehulpzaam. Om de 2 minuten hoor ik: omdat u uw eigen hardware heeft, kan ik niet zeggen wat er mis is.

Nu zeggen ze dat er demping is bij de NTU (ZXHN-F3100), en daarom krijg ik totaal geen PPPoE antwoorden. Maar omdat ik heb gekozen eigen hardware te doen, komen ze niet langs om te kijken wat er aan de hand is. Fantastische service.

Dus niks aan kabels veranderen, alleen even in de fritzbox de account details aanpassen, en volgens freedom is onze ntu nu ineens kapot, maar die leveren ze niet. De verwarring is hoog, maar de klantenservice van Freedom heeft nog wat te leren.
Ik moest even terug zoeken.. jij zat op een WBA verbinding van XS4ALL. En nu op een Cambrium verbinding van Freedom?
Zijn er dan niet meer zaken die in de Fritz moeten worden aangepast?

En misschien belangrijker: brandt het Glas lampje op je NTU nu wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dala
Barre73 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 19:16:
[...]

Ik moest even terug zoeken.. jij zat op een WBA verbinding van XS4ALL. En nu op een Cambrium verbinding van Freedom?
Ik zat bij xs4all, dat overging in kpn, dus dat is dan WBA? En inderdaad, nu naar Cambrium bij freedom.
Zijn er dan niet meer zaken die in de Fritz moeten worden aangepast?
Ik kon in de fritzbox (4060) alleen maar zeggen: hej, provider is nu freedom, en dan veranderde de PPPoE settings. Ik heb wel in een diagnose print gezien dat vlan 6 gebruikt word, dus dat lijkt compatible met de andere instellingen van freedom.
En misschien belangrijker: brandt het Glas lampje op je NTU nu wel?
Het Glas lampje brand (groen, beetje rustig knipperen) op de NTU, zo ook het ethernet lampje. Maar in de fritz (na het aanpassen van xs4all -> freedom) krijg ik de melding: PPPoE timeout.

Ik lees in dit topic dat mensen met hetzelfde symptoom, dan maar zelf de glasvezel kabel in een mediaconvert pluggen, dus daar ben ik nu met niet al te veel "uitkijken" doorheen aan het lezen.

Ik heb een ZTE ZXHN F3100 NTU van reggefiber, en in het topic zie je ook weer mensen zijn die zeggen dat reggefiber vaker wel goed ging. Maar aan de lijn

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barre73
  • Nu online
Dala schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 20:00:
[...]

Ik zat bij xs4all, dat overging in kpn, dus dat is dan WBA? En inderdaad, nu naar Cambrium bij freedom.

[...]

Ik kon in de fritzbox (4060) alleen maar zeggen: hej, provider is nu freedom, en dan veranderde de PPPoE settings. Ik heb wel in een diagnose print gezien dat vlan 6 gebruikt word, dus dat lijkt compatible met de andere instellingen van freedom.

[...]

Het Glas lampje brand (groen, beetje rustig knipperen) op de NTU, zo ook het ethernet lampje. Maar in de fritz (na het aanpassen van xs4all -> freedom) krijg ik de melding: PPPoE timeout.

Ik lees in dit topic dat mensen met hetzelfde symptoom, dan maar zelf de glasvezel kabel in een mediaconvert pluggen, dus daar ben ik nu met niet al te veel "uitkijken" doorheen aan het lezen.

Ik heb een ZTE ZXHN F3100 NTU van reggefiber, en in het topic zie je ook weer mensen zijn die zeggen dat reggefiber vaker wel goed ging. Maar aan de lijn
Maar ik ben bang dat het profiel dat de Fritz gebruikt voor Freedom, het WBA profiel is. Wat heel iets anders is dan Cambrium.
Misschien raar maar probeer dit eens. Jij zit namelijk op dezelfde verbinding als Tweak (Cambrium is het moederbedrijf van Tweak).

@eymey Jij hebt toch Tweak via Coanet? Dat draait toch niet op Vlan 6?

Edit: ik zie op de site van Freedom ook niks anders dan Vlan6 en PPPoE.. blijft raar. En die ondersteuning van Freedom is ook vreemd. Het gebrek eraan dan..

[ Voor 4% gewijzigd door Barre73 op 18-11-2022 20:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joop99
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:55
Barre73 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 20:24:
[...]

Maar ik ben bang dat het profiel dat de Fritz gebruikt voor Freedom, het WBA profiel is. Wat heel iets anders is dan Cambrium.
Misschien raar maar probeer dit eens. Jij zit namelijk op dezelfde verbinding als Tweak (Cambrium is het moederbedrijf van Tweak).

Edit: ik zie op de site van Freedom ook niks anders dan Vlan6 en PPPoE.. blijft raar. En die ondersteuning van Freedom is ook vreemd. Het gebrek eraan dan..
Volgens mij werkt freedom via coanet gewoon hetzelfde als via WBA. Maar als je van WBA naar Coanet gaat dan wordt er toch gepatcht? Kan dit niet een slechte patch zijn of een Zyxel media convertor die niet lekker met de coanet apparatuur samenwerkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Dala Het zou moeten werken en het enige wat anders is dan Freedom zelf aanbied is dat jij een 4060 hebt i.p.v. een 7590. Je kunt een paar maanden dan de 7590 huren en dan weer terugdoen. Dan kan Freedom niet zeuren dat je niet hun apparatuur gebruikt en dat het daarom fout gaat.
Trouwens de helpdesk zou zelf ook een test fritzbox kunnen zenden.

De NTU werkt en dus heb over glasvezel verbinding via het WBA netwerk naar de PPPoE van Cambrium of Freedom zelf. Het duurt ongeveer 7 minuten voordat de je een verbinding aangeboden krijgt van hun kant. Het is dan even wachten steeds.

VLAN 6 is correct en je kunt de instellingen van Xs4all gebruiken net als daarvoor.

Verbinding technisch is er niets veranderd. Het enige wat anders is dat de PPPoE niet meer via Xs4all gaat maar via Freedom/Cambrium.

Update. Ga eens terug naar het Xs4all profiel en ik denk dat het kiezen van het profiel alleen voor telefonie is.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 18-11-2022 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dala
Verwijderd schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 21:03:
@Dala Het zou moeten werken en het enige wat anders is dan Freedom zelf aanbied is dat jij een 4060 hebt i.p.v. een 7590. Je kunt een paar maanden dan de 7590 huren en dan weer terugdoen. Dan kan Freedom niet zeuren dat je niet hun apparatuur gebruikt en dat het daarom fout gaat.
Trouwens de helpdesk zou zelf ook een test fritzbox kunnen zenden.
Dat opperde ik ook, maar dat kon niet, want "ik had ervoor gekozen om zelf de hardware aan te sluiten". Echt, elke 2 minuten dat herhalen, helpt niet mee. Dus ik ben er nu ook over aan het denken om te zeggen, sluit het maar aan. Maar mijn voornamelijkste is, ik wil graag die router niet in mijn meterkast hebben hangen, maar in de woonkamer. Daar ligt nu een netwerkkabel heen,
De NTU werkt en dus heb over glasvezel verbinding via het WBA netwerk naar de PPPoE van Cambrium of Freedom zelf. Het duurt ongeveer 7 minuten voordat de je een verbinding aangeboden krijgt van hun kant. Het is dan even wachten steeds.

VLAN 6 is correct en je kunt de instellingen van Xs4all gebruiken net als daarvoor.

Verbinding technisch is er niets veranderd. Het enige wat anders is dat de PPPoE niet meer via Xs4all gaat maar via Freedom/Cambrium.
Ik lees op freedom forum een paar keer dat voor de switch van WBA naar Cambrium iets nodig is in de wijkaansluiting?
Update. Ga eens terug naar het Xs4all profiel en ik denk dat het kiezen van het profiel alleen voor telefonie is.
Goeie, geprobeerd, maar didn't work. Ook geprobeer een custom ding te maken, met zelf de fake@freedom.nl:1234 en vlan op 6. Dat was het ook niet.

[ Voor 3% gewijzigd door Dala op 18-11-2022 21:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@Dala Blijft alleen het huren of lenen van een 7590. De NTU is groen omdat er stroom opstaat en oranje is de verbinding.

Nu, had je toevallig voorheen een 100Mbit verbinding. Ik denk dat oranje 1GB is en groen was 100MB.

Ik ga het het oranje en groen opzoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dala
Verwijderd schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 21:26:
@Dala Blijft alleen het huren of lenen van een 7590. De NTU is groen omdat er stroom opstaat en oranje is de verbinding.

Nu, had je toevallig voorheen een 100Mbit verbinding. Ik denk dat oranje 1GB is en groen was 100MB.

Ik ga het het oranje en groen opzoeken.
Ik heb toevallig ook de datasheet bekeken. En groen is idd 1gbit, en oranje 100mbit. Ik had hiervoor een 200mbit verbinding.

Het raarste en meest frustrende vond ik dat de freedom helpdesk mensen niet snapte dat het nogal raar was dat als ik niks had aangeraakt, er ineens stof op de glasvezel kon zitten, precies toen de overstap van kpn naar freedom gebeurde. Ik weet vrij zeker dat als ik dat huren dan maar doe, dat ze inderdaad iets gaan vinden van, oeps dit werkt niet goed, sorry. Maar dat ze er pas naar gaan kijken als het hun eigen spul is. Dus dat ik ook de 25 euro voor een monteur moet gaan betalen.

Anyway, bedankt voor even sanity check. This should work.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:52
Barre73 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 20:24:
[...]

@Barre73 @Dala Ik moet even goed graven in m'n geheugen hoor (want ik zit inmiddels alweer 2 jaar bij Freedom, wel via het "Coanet" van Cambrium/Tweak overigens).

Voor zo ver ik me kan herinneren, gebruikte Tweak altijd VLAN 34 voor internet (en DHCP based), áls je ook telefonie en TV afnam. Op een gegeven moment hadden ze ook de "Internet Only" offering, en dan werden alle VLAN tags eraf gehaald.

Freedom via Coanet gebruikt wel degelijk VLAN 6 (en daaroverheen ook nog PPPoE). :)

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@dala succes en hou ons op de hoogte. Zelf gelukkig nooit de helpdesk van Freedom nodig gehad en hier ging ik helemaal vanzelf over van Xs4all naar Freedom op het WBA netwerk en een PPPoE via Cambrium.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
  • Nu online
Dala schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 21:31:
[...]

Ik heb toevallig ook de datasheet bekeken. En groen is idd 1gbit, en oranje 100mbit. Ik had hiervoor een 200mbit verbinding.

Het raarste en meest frustrende vond ik dat de freedom helpdesk mensen niet snapte dat het nogal raar was dat als ik niks had aangeraakt, er ineens stof op de glasvezel kon zitten, precies toen de overstap van kpn naar freedom gebeurde. Ik weet vrij zeker dat als ik dat huren dan maar doe, dat ze inderdaad iets gaan vinden van, oeps dit werkt niet goed, sorry. Maar dat ze er pas naar gaan kijken als het hun eigen spul is. Dus dat ik ook de 25 euro voor een monteur moet gaan betalen.

Anyway, bedankt voor even sanity check. This should work.
@Dala als je je adres DM't kan ik zien of je überhaupt wel omgepatcht bent in de PoP (wijkcentrale).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eymey
@Dala @Barre73 In navolging van hierboven (eymey in "[Freedom] Ervaringen & Discussie") nóg even iets dat me te binnen schoot. In het bericht hierboven heb ik vooral op de laatste posts gereageerd, maar nog niet je hele 'verhaal' gelezen. Omdat er inmiddels weer nieuwe reacties nagekomen zijn en je mijn initiele reactie misschien al had gelezen, dus nog even een post.....

2 jaar terug ben ik van Coanet (Tweak) naar Coanet (Freedom) gegaan, dus het is iets anders dan bij jouw WBA naar Coanet verhaal, maar voor de root cause van hetgeen waar ik nu over ga schrijven maakt dat niet uit.

Bij mij werkte 2 jaar terug de overstap van Tweak naar Freedom ook niet naadloos, helaas. Wat ik ook probeerde, ik kon met mijn OPNSense firewall/router geen PPPoE sessie opgezet krijgen. De Freedom helpdesk was toen gelukkig wel een stuk behulpzamer dan wat nu bij jou het geval lijkt te zijn. Het maakte de persoon aan de lijn niks uit dat ik gekozen had voor eigen apparatuur en geen huur, hij wilde toch gewoon voor me achterhalen waarom het niet werkte (waarbij ik wel behoorlijk diep in de netwerkmaterie zit en vanuit logging in OPNSense ook behoorlijk veel details kon geven, dus hij zat waarschijnlijk ook wel op een spoor dat hij zelf nog niet zo maar kon beweren dat het bij mij moest liggen).

Terwijl ik aan de lijn hing, had de medewerker via IRC ruggespraak met iemand bij Cambrium. Die is toen in de settings van de switch in mijn Area-PoP gedoken, en op mijn poort bleek een "PPPoE agent" niet aan te staan. Hierdoor gingen PPPoE verbindingen vanuit mijn aansluiting niet door naar de concentrator die uiteindelijk voor de verbinding met het netwerk van Freedom zorgt.

Even los van de mogelijkheid dat het ompatchen misschien nog niet gebeurd zou kunnen zijn (wat @Barre73 voor je kan uitzoeken), zou het dus ook kunnen zijn dat bij jou er ook een setting in de Area-PoP niet goed is. Dat zou ik dan wel weer knullig vinden, want als je bij 1 (of meerdere?) klanten dit euvel hebt gehad, dan neem je dit als Freedom of Cambrium toch op in je checklists.....

Zou als ik jou was gewoon nog weer eens met Freedom bellen (als je dezelfde medewerker aan de lijn krijgt eventueel eisen dat je met een andere meer skilled/technische medewerker verbonden wordt).

[ Voor 6% gewijzigd door eymey op 18-11-2022 21:51 ]

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Barre73
  • Nu online
eymey schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 21:47:
@Dala @Barre73 In navolging van hierboven (eymey in "[Freedom] Ervaringen & Discussie") nóg even iets dat me te binnen schoot. In het bericht hierboven heb ik vooral op de laatste posts gereageerd, maar nog niet je hele 'verhaal' gelezen. Omdat er inmiddels weer nieuwe reacties nagekomen zijn en je mijn initiele reactie misschien al had gelezen, dus nog even een post.....

2 jaar terug ben ik van Coanet (Tweak) naar Coanet (Freedom) gegaan, dus het is iets anders dan bij jouw WBA naar Coanet verhaal, maar voor de root cause van hetgeen waar ik nu over ga schrijven maakt dat niet uit.

Bij mij werkte 2 jaar terug de overstap van Tweak naar Freedom ook niet naadloos, helaas. Wat ik ook probeerde, ik kon met mijn OPNSense firewall/router geen PPPoE sessie opgezet krijgen. De Freedom helpdesk was toen gelukkig wel een stuk behulpzamer dan wat nu bij jou het geval lijkt te zijn. Het maakte de persoon aan de lijn niks uit dat ik gekozen had voor eigen apparatuur en geen huur, hij wilde toch gewoon voor me achterhalen waarom het niet werkte (waarbij ik wel behoorlijk diep in de netwerkmaterie zit en vanuit logging in OPNSense ook behoorlijk veel details kon geven, dus hij zat waarschijnlijk ook wel op een spoor dat hij zelf nog niet zo maar kon beweren dat het bij mij moest liggen).

Terwijl ik aan de lijn hing, had de medewerker via IRC ruggespraak met iemand bij Cambrium. Die is toen in de settings van de switch in mijn Area-PoP gedoken, en op mijn poort bleek een "PPPoE agent" niet aan te staan. Hierdoor gingen PPPoE verbindingen vanuit mijn aansluiting niet door naar de concentrator die uiteindelijk voor de verbinding met het netwerk van Freedom zorgt.

Even los van de mogelijkheid dat het ompatchen misschien nog niet gebeurd zou kunnen zijn (wat @Barre73 voor je kan uitzoeken), zou het dus ook kunnen zijn dat bij jou er ook een setting in de Area-PoP niet goed is. Dat zou ik dan wel weer knullig vinden, want als je bij 1 (of meerdere?) klanten dit euvel hebt gehad, dan neem je dit als Freedom of Cambrium toch op in je checklists.....

Zou als ik jou was gewoon nog weer eens met Freedom bellen (als je dezelfde medewerker aan de lijn krijgt eventueel eisen dat je met een andere meer skilled/technische medewerker verbonden wordt).
De patch is wel gezet volgens het ordersysteem. We gaan er van uit dat het ook goed is gebeurd uiteraard, anders kan je bezig blijven met zoeken..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dala
eymey schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 21:47:

Ik denk dat ik maar eens ga bellen. Want vandaag laptop eraan gehangen, en met de hand vlan 6 subinterface gemaakt, en pppoe config. In wireshark zag ik netjes de initiele broadcast voor de PPP start, met vlan6 tag, maar nooit een antwoord mogen zien. Ondanks dat de ledjes van de NTU wel knipperen.

Ik heb tevens ook in een fritzbox 5490 allerlei instellingen geprobeerd, allemaal hetzelfde: Timeout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@dala Het is toch jammer dat je tot het laatste gaatje moet gaan voordat je serieus wordt genomen.

Veel succes en hopelijk ben je straks toch een tevreden klant na deze valse start.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dala
Verwijderd schreef op zondag 20 november 2022 @ 21:50:
@dala Het is toch jammer dat je tot het laatste gaatje moet gaan voordat je serieus wordt genomen.

Veel succes en hopelijk ben je straks toch een tevreden klant na deze valse start.
helaas, na duidelijk uit te leggen wat ik in wireshark kon zien, wilde ze toch weer op de fritzbox hangen. En veel ruggespraak met de technische dienst (ik sprak er dus niet direct mee), werd gemeld dat er demping op de lijn was. Dat zou niet het probleem moeten zijn (was het ook niet toen het bij xs4all was?), maar dat is het enige wat ze konden zien. Dus ik mocht zelf die demping gaan verbeteren, of een monteur + huurmodem. Logischerwijs is het tweede het geworden. Helaas.

Ik hoop ook dat het na de valse start gewoon goed gaat, maar dat gaat dus nog een weekje duren. Ik hou jullie op de hoogte, bedankt iig voor meeleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
@Dala Je hebt niet mijn casus aan ze voorgelegd? Met wat je op de Wireshark ziet, lijkt het er namelijk wel steeds sterker op dat bij jou gewoon hetzelfde configuratieprobleem op de switch van Cambrium speelt als bij mij.

Demping op de lijn lijkt me echt een gevalletje "jaaaaa ja, heel toevallig!", als het bij XS4ALL wel goed ging. Of het moet zo zijn dat de demping al op het randje van werkbaar zat, en dat de apparatuur van Cambrium hier net wat gevoeliger voor is? Hoe vergezocht dat is, weet ik niet (ik werk in mijn dagelijks werk niet met fiberverbindingen).

Sowieso vind ik het erg bedenkelijk (en valt het me eigenlijk ook best tegen van Freedom), dat je bij gebruik van eigen apparatuur ineens geen recht meer zou hebben op een dempingsvrije lijn :? Desnoods schakelen ze een monteur van KPNNetwerkNL in die het komt onderzoeken en maken ze een regeling in de trant van "Als het aan uw apparatuur/patchkabeltje blijkt te liggen betaalt u een vergoeding. Als het op de FTU als slecht is, betalen wij" . Of iets dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin4
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-09 03:36
Grappige feit.

Paar dagen geleden freedom een mail gestuurd over vragen wat bellen, tv erbij kost als all 1 one pakket. Glasvezel.

Ticket aangemaakt.. Geen enkele response van ze mogen ontvangen.. Beetje jammer dit.

Blijf verlopig wel bij ziggo..

[ Voor 35% gewijzigd door Robin4 op 26-11-2022 02:05 ]

http://specs.tweak.to/12249 Nieuwe stuff, zie link links.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Robin4 schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 02:03:
Grappige feit.

Paar dagen geleden freedom een mail gestuurd over vragen wat bellen, tv erbij kost als all 1 one pakket. Glasvezel.
Vul gewoon de postcode check in, dat werkt bij de meeste providers zo.

Er zijn diverse glasvezelaanbieders, dus het is locatieafhankelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• localhost
  • Niet online

localhost

Robin4 schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 02:03:
Ticket aangemaakt.. Geen enkele response van ze mogen ontvangen.. Beetje jammer dit.
Wat is de vraag? Die kunnen wij vast wel beantwoorden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dala
Nou, laatste rapport. Gisteren is monteur langgeweest. Hij woonde zelf ook in de wijk, had mijn NTU kastje ook, en geen probleem bij hem.

Dus eerst demping opgemeten, er was wat (25dBm), maar niet genoeg voor een probleem te zijn. Daarna de NTU vervangen en direct op fritz 5530 aangesloten, en het werkte meteen. Geen gedoe.

De monteur vertelde dat hij al vaker rare zaken zag, binnen dezelfde straat, kastje werkt wel bij 3 huizen verderop, maar niet bij het andere huis. Soms voeding wisselen en het was opgelost. Maar hij kon ook niet vertellen wat het was, er leek niks mis, en mijn setup had moeten werken.

Dus ik heb nu een 5530 in de meterkast hangen, en die doorgelust op mijn andere router. Ik ga waarschijnlijk binnenkort een media-converter (MC220L) ertussen hangen, om te kijken of het dan wel werkt. Maar heel frustrerende ervaring.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
@Dala Als die monteur echt -25 dBm heeft gemeten op een AON verbinding dan is dat wel degelijk het probleem. Met zo’n hoge demping komt de verbinding meestal überhaupt niet op maar je kan soms geluk hebben dat het net wel werkt (meestal dan alsnog met veel CRC errors overigens). Kan dan ook zomaar zo zijn dat zodra je de NTU een keer loshaalt het ineens niet meer werkt daarna.

Dan zijn dan geen “rare dingen” maar gewoon het gevolg van veel te hoge demping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dala
ik222 schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 11:03:
@Dala Als die monteur echt -25 dBm heeft gemeten op een AON verbinding dan is dat wel degelijk het probleem. Met zo’n hoge demping komt de verbinding meestal überhaupt niet op maar je kan soms geluk hebben dat het net wel werkt (meestal dan alsnog met veel CRC errors overigens). Kan dan ook zomaar zo zijn dat zodra je de NTU een keer loshaalt het ineens niet meer werkt daarna.

Dan zijn dan geen “rare dingen” maar gewoon het gevolg van veel te hoge demping.
Nu in de 5530 zie ik trouwens -22dBm staan. En ik heb "gewoon" volle 1gbit verbinding (absurd snel eigenlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
@Dala Goed om te lezen dat het in jouw geval geen configuratieprobleem in de switch van Cambrium was.

Maar toch, zoals @ik222 ook eigenlijk al zegt: Ik zou er geen fijn gevoel bij hebben om zo op het randje van een wel werkbare vs. niet werkbare demping te zitten. :{

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Dala schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 13:28:
[...]

Nu in de 5530 zie ik trouwens -22dBm staan. En ik heb "gewoon" volle 1gbit verbinding (absurd snel eigenlijk).
De demping is dus inderdaad gewoon veel te hoog dan, voor jou beeld een normale RX waarde op een AON FttH verbinding is ergens tussen de -7 en -12dBm. Iets hoger is niet direct erg maar onder de -15 wil je eigenlijk niet.

Let wel dat dit alleen voor AON geldt, bij GPON kan en mag de RX op de ONT veel lager zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OruBLMsFrl

OruBLMsFrl

Silence Promo Crew

Je moet vooral bij de demping waarde de juiste transceiver kiezen, naast type belichting, ook sterkte en/of gevoeligheid verschil en daarmee een soort typische afstand die je kan halen. Er zijn vaak zo wat meer smaakjes op de markt te krijgen, waarbij (ultra) long range modellen juist gemaakt zijn voor hogere demping, die werken soms niet eens als je ze direct doorverbindt, moet dan altijd een minimaal demping stukje tussen, tenzij je kilometers kabel ertussen hebt die de demping van nature al geven.

Bij een provider opstelling zoals deze waar één kant niet van jouw keuze is, wordt natuurlijk wel ook compatibiliteit met de andere kant belangrijk, dat zo een SFP samenwerkt met die in de centrale. Dus je wilt niet een SFP die enorm veel feller licht de kabel in stuurt en dat van de andere kant ook zo verwacht, daarmee zelf een beetje doof is maar heel hard schreeuwt om dat te compenseren. Zo een setje werkt leuk als je er aan beide kanten zo een neerzet, maar hier blijft de selectiviteit van -22 tot -25 dan een dingetje. Wat jij wilt is een type SFP welke zwakke lichtpulsen nog kan decoderen, ofwel een heel goede luisteraar met selectiviteit van -30 tot -35.

Iets als hieronder dan qua lichtsterkte, hoewel ik geen idee heb of dit ook de juiste golflengte licht en modulatie is voor een home fiber, dat moet iemand dan nog helpen checken. Uiteraard puur al zou je op zoek willen naar een SFP die beter past en zekerheid biedt bij jouw situatie, misschien is wat je zo hebt liggen al prima in praktijk. Receive hieronder kan volgens specsheet op -32 gegarandeerd, en mogelijk zelfs nog zwakker licht met alsnog signaal, als je die specificaties op de blauwe ogen mag geloven:
https://www.fs.com/de-en/products/48932.html

Ik ben niet bekend met deze specifieke modules inhoudelijk, en niet elke fabrikant geeft ook echt de receive sensitivity op, bijvoorbeeld van Ubiquiti zag ik die niet zo snel staan, geven dan enkel aan een geschatte afstand als je een matching setje van henzelf gebruikt. De link hierboven dan ook puur ter indicatie dat zulke transceivers bestaan en ze niet meteen onbetaalbaar hoeven zijn, als je maar genoegen neemt met een compatibel variant ipv 'echt' merk. Een echte Cisco brand ZX module bijvoorbeeld, gaat officieel slechts tot -23 receive en kost dan toch al zoveel meer dat ik je die prijs zal besparen, laten we zeggen niet voor thuis ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
  • Nu online
Dala schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 10:01:
Nou, laatste rapport. Gisteren is monteur langgeweest. Hij woonde zelf ook in de wijk, had mijn NTU kastje ook, en geen probleem bij hem.

Dus eerst demping opgemeten, er was wat (25dBm), maar niet genoeg voor een probleem te zijn. Daarna de NTU vervangen en direct op fritz 5530 aangesloten, en het werkte meteen. Geen gedoe.

De monteur vertelde dat hij al vaker rare zaken zag, binnen dezelfde straat, kastje werkt wel bij 3 huizen verderop, maar niet bij het andere huis. Soms voeding wisselen en het was opgelost. Maar hij kon ook niet vertellen wat het was, er leek niks mis, en mijn setup had moeten werken.

Dus ik heb nu een 5530 in de meterkast hangen, en die doorgelust op mijn andere router. Ik ga waarschijnlijk binnenkort een media-converter (MC220L) ertussen hangen, om te kijken of het dan wel werkt. Maar heel frustrerende ervaring.
Je hebt al een NT (dus een mediaconverter). Waarom dan een andere mediaconverter er tussen hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
OruBLMsFrl schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 18:08:
Je moet vooral bij de demping waarde de juiste transceiver kiezen, naast type belichting, ook sterkte en/of gevoeligheid verschil en daarmee een soort typische afstand die je kan halen. Er zijn vaak zo wat meer smaakjes op de markt te krijgen, waarbij (ultra) long range modellen juist gemaakt zijn voor hogere demping, die werken soms niet eens als je ze direct doorverbindt, moet dan altijd een minimaal demping stukje tussen, tenzij je kilometers kabel ertussen hebt die de demping van nature al geven.

Bij een provider opstelling zoals deze waar één kant niet van jouw keuze is, wordt natuurlijk wel ook compatibiliteit met de andere kant belangrijk, dat zo een SFP samenwerkt met die in de centrale. Dus je wilt niet een SFP die enorm veel feller licht de kabel in stuurt en dat van de andere kant ook zo verwacht, daarmee zelf een beetje doof is maar heel hard schreeuwt om dat te compenseren. Zo een setje werkt leuk als je er aan beide kanten zo een neerzet, maar hier blijft de selectiviteit van -22 tot -25 dan een dingetje. Wat jij wilt is een type SFP welke zwakke lichtpulsen nog kan decoderen, ofwel een heel goede luisteraar met selectiviteit van -30 tot -35.

Iets als hieronder dan qua lichtsterkte, hoewel ik geen idee heb of dit ook de juiste golflengte licht en modulatie is voor een home fiber, dat moet iemand dan nog helpen checken. Uiteraard puur al zou je op zoek willen naar een SFP die beter past en zekerheid biedt bij jouw situatie, misschien is wat je zo hebt liggen al prima in praktijk. Receive hieronder kan volgens specsheet op -32 gegarandeerd, en mogelijk zelfs nog zwakker licht met alsnog signaal, als je die specificaties op de blauwe ogen mag geloven:
https://www.fs.com/de-en/products/48932.html

Ik ben niet bekend met deze specifieke modules inhoudelijk, en niet elke fabrikant geeft ook echt de receive sensitivity op, bijvoorbeeld van Ubiquiti zag ik die niet zo snel staan, geven dan enkel aan een geschatte afstand als je een matching setje van henzelf gebruikt. De link hierboven dan ook puur ter indicatie dat zulke transceivers bestaan en ze niet meteen onbetaalbaar hoeven zijn, als je maar genoegen neemt met een compatibel variant ipv 'echt' merk. Een echte Cisco brand ZX module bijvoorbeeld, gaat officieel slechts tot -23 receive en kost dan toch al zoveel meer dat ik je die prijs zal besparen, laten we zeggen niet voor thuis ;)
Klopt uiteraard maar los van het feit dat dit alleen zin heeft met aan beide kanten van de verbinding (en dus niet bruikbaar is voor een klant waarbij de belichter de andere kant controleert), een dergelijk oplossing wil je ook alleen gebruiken voor grotere afstanden.

Een slechte fiber verbinding met een extreem hoge demping proberen op te lossen door simpelweg zwaardere optics te gebruiken is nooit een goed idee, nog los van het feit dat het in deze situatie dus niet kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdh009
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:10

jdh009

FP ProMod
Hoe ervaren jullie de wifi-snelheid van de FRITZ!Box 5530? Ik las dat gegevenssnelheden tot 2.400 Mbit/s (5 GHz) en 600 Mbit/s (2,4 GHz) mogelijk zijn. Binnenkort ga ik (waarschijnlijk) over op 1.000/1.000 en ben me nu aan het oriënteren op de hardware die hiervoor nodig is. Met diverse apparaten die ik gebruik kan ik die snelheid al wel voltrekken en ze zijn hier ook geschikt voor. Daarnaast zijn de plekken waar ik wifi nodig heb vrij dicht bij de plaats waar het apparaat komt te hangen waardoor ik me over een eventuele afstand tot ... geen zorgen hoef te maken.

De rest wordt bedraad waardoor ik me daar weinig zorgen over maak al vroeg ik me misschien wel af of je met zo'n mesh netwerk een draadloze brug kunt maken om vervolgens vanaf dat punt weer bedraad verder te gaan. Het gedeelte dat aan dat stuk gekoppeld is zal niet bedoeld zijn om megasnelheden of mega hoeveelheden data.

"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OruBLMsFrl

OruBLMsFrl

Silence Promo Crew

ik222 schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 18:55:
[...]

Klopt uiteraard maar los van het feit dat dit alleen zin heeft met aan beide kanten van de verbinding (en dus niet bruikbaar is voor een klant waarbij de belichter de andere kant controleert), een dergelijk oplossing wil je ook alleen gebruiken voor grotere afstanden.

Een slechte fiber verbinding met een extreem hoge demping proberen op te lossen door simpelweg zwaardere optics te gebruiken is nooit een goed idee, nog los van het feit dat het in deze situatie dus niet kan.
Een hogere receiver sensitivity heeft zeker wel zin in combinatie met een iets sterkere transmit. Zolang de modules verder compatibel zijn in alle opzichten, kun je vanuit je woning dan betere signaalsterkte naar de andere kant sturen en selectiever luisteren naar wat vanaf daar terugkomt. Verder helemaal eens dat een kabel met minder demping het beste zou zijn, maar op sommige trajecten en afstanden krijg je nu eenmaal hogere demping, en daar zijn die optics voor.
Als er een andere monteur langs kan, die wel een demping probleem opgelost kan krijgen, natuurlijk alleen maar beter, kan ergens een knik in de kabel zitten of zo, waar dit een eerste symptoom van is, en verder in de toekomst meer problemen gaat opleveren. Dat is aan de bewoner, wat ook haalbaar is op dat vlak. Ik nam daarom de demping in het alternatieve geval als gegeven aan, dat je zelfs dan nog wat opties hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als het een AON dan is er nog een reserve vezel aan de rechterzijde van de FTU. Deze is niet belicht maar het zou wel kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Nu online
OruBLMsFrl schreef op zondag 27 november 2022 @ 11:55:
[...]

Een hogere receiver sensitivity heeft zeker wel zin in combinatie met een iets sterkere transmit. Zolang de modules verder compatibel zijn in alle opzichten, kun je vanuit je woning dan betere signaalsterkte naar de andere kant sturen en selectiever luisteren naar wat vanaf daar terugkomt. Verder helemaal eens dat een kabel met minder demping het beste zou zijn, maar op sommige trajecten en afstanden krijg je nu eenmaal hogere demping, en daar zijn die optics voor.
.
Maar het netwerk is zo ontworpen dat de verbinding van PoP naar klant nooit meer dan X kilometer kan zijn (X is afhankelijk van PON of AON). Daar zit al in berekend dat er dus nooit te veel demping kan zijn.
Bij KPN (AON) is een demping van 2,2 dB op de passieve vezel toegestaan met een maximale afstand van 2 kilometer tussen woning en PoP. Dat is bij gebruik van de normale kabels en het maximaal aantal lassen makkelijk haalbaar.
Dus als je als klant later een storing hebt en die blijkt te liggen aan teveel demping, dan mag je er vanuit gaan dat dit wordt opgelost in het passieve domein (de kabel zelf) en niet met een sterkere zender.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
  • Nu online
Verwijderd schreef op zondag 27 november 2022 @ 18:39:
Als het een AON dan is er nog een reserve vezel aan de rechterzijde van de FTU. Deze is niet belicht maar het zou wel kunnen.
Wat KPN Netwerk/Reggefiber betreft:
Alleen bij AON aansluitingen van voor 2016. Daarna is er nog maar 1 vezel afgelast. De andere zit wel in de FTU opgerold maar is daar niet afgelast en ook niet in het DP of in de PoP.

Of simpeler gezegd: als je een witte FTU hebt van 10x10 cm (de TK-01) dan is jouw optie niet mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• localhost
  • Niet online

localhost

jdh009 schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 21:55:
De rest wordt bedraad waardoor ik me daar weinig zorgen over maak al vroeg ik me misschien wel af of je met zo'n mesh netwerk een draadloze brug kunt maken om vervolgens vanaf dat punt weer bedraad verder te gaan. Het gedeelte dat aan dat stuk gekoppeld is zal niet bedoeld zijn om megasnelheden of mega hoeveelheden data.
Ik lees dat je alleen een vraag hebt over d Fritz!Repeater? Om een stuk draadloos daarna weer bedraag verder te kunnen?

De goedkoopste is de Fritz!Repeater 1200AX. die kan dat. Draadloos vanaf de 5530, op de 1200AX kan je 1 ethernet device aansluiten, of een switch voor meerdere devices.

Maar veracht je echt 1 Gbps, overal? Dan heb je een repeater nodig met 3 banden/radios, bijvoorbeeld de 3000AX of de 6000. Bij belasting met WiFi devices, haalt de 1200AX die snelheid niet meer.
Als je kan wachten, zou ik wachten totdat de 3000AX beschikbaar is voor verkoop, stuk goedkoper dan de 6000 en waarschijnlijk sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@jdh009 ..en dan heb je nog powerline producten die via het stopcontact werken.

https://nl.avm.de/producten/fritzpowerline/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdh009
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:10

jdh009

FP ProMod
localhost schreef op maandag 28 november 2022 @ 21:27:
[...]

Ik lees dat je alleen een vraag hebt over d Fritz!Repeater? Om een stuk draadloos daarna weer bedraag verder te kunnen?
In eerste instantie ging mijn vraag over de FRITZ!Box 5530 die je bij het abonnement erbij kan kopen/huren en de ervaring met dit apparaat op het gebied stabiliteit, bandbreedte en snelheid van het draadloze netwerk. Toen ik het verhaal aan het typen was kwam ik erachter dat ik in mijn nieuwe woning ook nog een stukje moet overbruggen waar ik liever geen kabel naartoe wil/kan leggen.
De goedkoopste is de Fritz!Repeater 1200AX. die kan dat. Draadloos vanaf de 5530, op de 1200AX kan je 1 ethernet device aansluiten, of een switch voor meerdere devices.
Dus dan zou de uiteindeijke opstelling zijn Glasvezelpunt -> FRITZ!Box 5530 -> Draadloos -> Fritz!Repeater 1200AX -> Switch -> rest van het netwerk (voornamelijk domoticaspul)
Maar veracht je echt 1 Gbps, overal?
Nee, alleen op het punt waar ik veel zit met mijn privé laptop, zakelijke laptop, vaste PC, wat raspberry pi's en mijn twee servers die ik heb draaien. De twee laptops zijn degene die ik draadloos volledig wil vol kunnen trekken op de (werk)plaatsen waar ik zit. Hardwarematig kunnen ze een verbinding prima aan en heb dit ook reeds al getest op andere locaties met deze snelheden of meer. Het punt waar mijn glasverbinding het huis binnenkomt is centraal in de woning (in het midden van een O zeg maar) waardoor ik qua directe afstand niet veel hoef te overbruggen. Dus niet overal, alleen voor deze apparaten, die het dan ook nog wel aan moeten kunnen (gezien de RPi deze snelheden bij lange na niet aankan).

"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dala
eymey schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 14:14:
Maar toch, zoals @ik222 ook eigenlijk al zegt: Ik zou er geen fijn gevoel bij hebben om zo op het randje van een wel werkbare vs. niet werkbare demping te zitten. :{
heb ik ook niet, maar de monteur zei: het werkt toch? :| dus dan moet ik even een principe punt gaan maken bij de helpdesk denk ik?
Barre73 schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 18:17:
[...]

Je hebt al een NT (dus een mediaconverter). Waarom dan een andere mediaconverter er tussen hangen?
goed punt, dit is eigenlijk mijn uitweg als ze niks aan die demping gaan doen. De huidige NT komt uit 2013, dus die is er te gevoelig voor (blijkbaar?).

net nog even op mijn fritzbox gekeken.

code:
1
2
Zendvermogen    -4.6 dBm
Ontvangstvermogen   -22 dBm

en inderdaad AON.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Er is een tweede vezel die niet is aangesloten ook niet in de POP (Barre73).

De -25 is het randje en dat kan alleen maar slechter worden en ik zou er bij Freedom op aan dringen dat linksom of rechtsom de KPN dit aanpakt.

Jij hebt immers vrije modem keuze en het overnamepunt moet dit mogelijk maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Nu online
Dala schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 09:23:
[...]

heb ik ook niet, maar de monteur zei: het werkt toch? :| dus dan moet ik even een principe punt gaan maken bij de helpdesk denk ik?

[...]

goed punt, dit is eigenlijk mijn uitweg als ze niks aan die demping gaan doen. De huidige NT komt uit 2013, dus die is er te gevoelig voor (blijkbaar?).

net nog even op mijn fritzbox gekeken.

code:
1
2
Zendvermogen    -4.6 dBm
Ontvangstvermogen   -22 dBm

en inderdaad AON.
Nu snap ik het even niet meer. Je schreef toch in dit bericht dat de NTU was vervangen en dat nu alles goed werkt?

NB: Als je een eigen mediaconverter wil inzetten zal je wel zelf de glaskabel op de FTU moeten patchen en daarvoor evt een patchkap moeten aanschaffen.

[ Voor 9% gewijzigd door Barre73 op 29-11-2022 11:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@Barre73 ik be zo vrij om voor Dala te antwoorden. Het staat er inderdaad niet goed en de 5530 is direct aangesloten, zie https://community.freedom...erter-installeren/3429/26

Er is dan al een patchkap aanwezig. Maar nu het werkt, lijkt mij de volgende stap om de demping omlaag te brengen via de KPN.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2022 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Nu online
Verwijderd schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 11:21:
@Barre73 ik be zo vrij om voor Dala te antwoorden. Het staat er inderdaad niet goed en de 5530 is direct aangesloten, zie https://community.freedom...erter-installeren/3429/26

Er is dan al een patchkap aanwezig. Maar nu het werkt, lijkt mij de volgende stap om de demping omlaag te brengen via de KPN.
Ik snap het. Maar er is maar 1 partij die KPN kan aansturen om de fysieke lijn te checken (inclusief connectoren op de ODF lade in de PoP) en dat is Freedom. En als die dat niet willen (hetgeen ik een beetje uit hun reactie lees) dan kom je niet veel verder ben ik bang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@Barre73 Daarom noemde ik voorheen de keuze van een eigen mode. Nu moet Dala hopen dat andere NTU wel werkt, met die slecht vezel zodat hij zijn eigen modem kan gebruiken.

Hij wil graag dat het modem op een andere locatie komt zodat WiFi beter werkt. Het werkte voorheen met Xs4all, waarschijnlijk op het randje, en ondanks dat er niets fysiek wijzigde werkte de verbinding niet meer.

Freedom pretendeert een premium provider te zijn die tenminste Xs4all zoals het eens was probeert te evenaren. Nu is het aan Freedom om te laten zien dat zij zich ook inzetten en dat het niet alleen een boel hete lucht lijkt te zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eymey
@Verwijderd helemaal met je eens.

De verbinding van @Dala moet onder XS4ALL (op KPN apparatuur) ook al op het randje hebben gewerkt, waarbij mogelijk de apparatuur van KPN icm. NT (of Fritz!box) er wat meer tolerant voor was.

En nu met de apparatuur van Cambrium aan de kant van de PoP is het eigenlijk gewoon over het randje heen en moet het blijkbaar afhangen van de gebruikte apparatuur of het wel of niet werkt.

Ik snap ergens ook wel dat je als Freedom zijnde ook niet zo maar overal een KPNNetwerkNL monteur op af kan sturen om vezels schoon te komen poetsen / opnieuw te lassen, maar het is toch niet meer dan logisch dat je als consument gewoon over een ruim binnen de grenzen verkerende aansluiting moet kunnen beschikken?

Ook als je als consument ervoor kiest om gebruik te maken van je recht op vrije modemkeuze, dan hoort de aansluiting gewoon voldoende marge te bieden om dit ook met goed fatsoen te kunnen gebruiken. Dus als een door Freedom verhuurde Fritz!box en patchkabel al zo op de grens zitten, fix het dan gewoon :{

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dala
Okay, ik ga eens mailen. Ik zal jullie laten weten hoe ze het aanpakken. Ik hoop ook op een proactievere houding (waarom ben ik anders naar freedom overgestapt?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joop99
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:55
Dala schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 16:44:
Okay, ik ga eens mailen. Ik zal jullie laten weten hoe ze het aanpakken. Ik hoop ook op een proactievere houding (waarom ben ik anders naar freedom overgestapt?)
Succes, je kunt nu dus ook met hun apparatuur laten zien dat het niet klopt(en dat zou genoeg moeten zijn om in actie te komen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OruBLMsFrl

OruBLMsFrl

Silence Promo Crew

joop99 schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 17:14:
[...]

Succes, je kunt nu dus ook met hun apparatuur laten zien dat het niet klopt(en dat zou genoeg moeten zijn om in actie te komen)
Als ook: signaalsterkte van optics wordt slechter met de jaren. Dus je kunt nog eens vanzelf over de rand heen tuimelen met zulke signaalwaardes, tenzij je met wat meer gevoelige receive optics, die bandbreedte oprekt. Hoop dat ze wat aan de bekabeling kunnen doen, als het eigelijk maar iets van -7 of -8 dB aan de receiver hoort te zijn, is -22 inderdaad echt niet best. Dat gaat natuurlijk per -3dB om een halvering, dus je signaal is met -15dB toch even een factor 32x zwakker dan je normaal zou mogen verwachten, wel een dingetje dan. Relatief bezien maar 3% signaalsterkte, hoeveel streepjes is dat in verhouding nog op je mobiel kun je dan denken :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Nu online
joop99 schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 17:14:
[...]

Lijkt me niet want Freedom levert met hun eigen router gewoon wat ze moeten, namelijk 1 Gbit.
Dala heeft het alleen nog maar geprobeerd met een oude NT van 9 jaar oud en een eigen router dus dat zou voor mij als provider niet genoeg zijn om een serviceticket aan te maken. Dat kost ook gewoon geld namelijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harlekein
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-09 16:22

harlekein

Creator Owner

Momenteel zit ik op ADSL bij Freedom. Eindelijk heb ik een glasvezel aansluiting. Ik wist dat die ging komen en had van tevoren op freedom.nl gelezen dat ik mijn verbinding kon upgraden als de aansluiting er is.

Nou dat kan, maar tegen een flinke meerprijs. Toch maar gedaan. Dat moet heel omslachtig via "verhuizing" doorgeven.

Vervolgens krijg ik per email een nieuw jaarcontract. Dat wil ik echter niet. Zeker niet tegen deze prijzen. Via een mail terug krijg ik een antwoord dat bij een verhuizing geinvesteerd moet worden in het aanleggen, enz dus dat het daarom een nieuw jaarcontract wordt. Op een mail waarbij ik uitleg dat ik niet ga verhuizen en ik de bestelling wil annuleren krijg ik geen reactie.

Dan maar bellen. Nu moet ik wachten op een terugbelafspraak terwijl ik gewoon de bestelling wil annuleren. Later dit jaar ga ik wel verhuizen en dat betekent dat ik dan nog een jaar vast zou zitten.

Ik stap wel gewoon over naar KPN. Het is een slechte zaak dat het bijna een monopolie is, maar voor dat prijsverschil laat ik de idealen toch maar varen. Zeker na deze ervaring met Freedom, die mij bij elke wijziging wil vastzetten met een jaarcontract. Als je goede diensten voor redelijke prijzen levert heb je dat niet nodig zou ik denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@harlekein Hier kun je gebruik maken van jouw 14 dagen bedenktijd waarin je kunt aangeven dat je afziet van jouw koop op afstand.

https://freedom.nl/14-dagen-bedenkperiode

De aanleg is wel argument en zij willen nl. zeker weten dat je ook een tijdje klant blijft bij Freedom zodat zij een deel van de investering eruit kunnen halen.

Het werkt in het voordeel van Freedom maar ook in het nadeel zoals in jouw geval omdat de nieuwe verbinding veel meer kost als je nu betaalt en dat het bij anderen toch veel goedkoper is.

Weinig controle op de help pagina's bij Freedom: "Hoe kan ik naar een andere techniek op mijn adres overstappen?" en dan even verderop: "Als de aanvraag wordt afgerond wordt alles pas administratief verwerkt. Ook de facturatie start dan pas op het nieuwe adres. Hierover krijg je een e-mail."

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 14-12-2022 11:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hkoster1
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 17-09 17:07
@harlekein @Verwijderd Er wordt geen nieuw jaarcontract aangemaakt als de overstap van DSL -> Glas op instigatie van Freedom gebeurt (dus na een email van Freedom dat DSL binnenkort wordt afgesloten). Als je nu de overstap wilt maken, zonder dat daar vanuit Freedom gezien een noodzaak voor is, dan wordt er wel een nieuw jaarcontract aangemaakt tegen het courante tarief - dan mag je nog blij zijn dat Freedom in dat geval het DSL contract voortijdig annuleert mocht dat nog in een lopende contractperiode zijn.

Dus als @harlekein een jaartje of wat wacht...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• localhost
  • Niet online

localhost

Over bovenstaande. Komt toch een beetje omdat het een nieuwe provider is die nog net niet winstgevend is (dit rapporteren ze ook zelf). Wat ze ook rapporteren is dat er in een aansluiting wordt geinvesteerd en dat die pas na ongeveer 1.5 jaar winstgevend is.
Dus stel: DSL aansluiting sinds maart 2022, dan zou Freedom uit de kosten zijn in September 2023. Als je dan in Januari 2023 al overstapt, dan komen een flink deel van de kosten weer terug en zal de aansluting pas in Maart 2025 winstgevend zijn. En er worden inderdaad ook extra kosten gemaakt (DSL operator: jaarontract tussentijds opzeggen), dus wellicht dan pas in Juni 2025 winstgevend.
Alles overziend, snap ik de reactie dan wel, en is het niet vreemd dat men dan in ieder geval zegt: Nieuw jaarcontract. En dan nog wordt het moment van winstgevendheid van de aansluiting vooruit geschoven, ver in 2025.

Bij een grote partij, met een investeringsmaatschappij er achter die diepe zakken heeft, die zichzelf "in de markt gaat kopen/adverteren". Dan spelen er heel andere belangen en factoren. En dan zou ik ook een andere benadering verwachten.

Maar Freedom heeft deze diepe zakken niet. Een stichting is eigenaar, particuliere certificaat houders. Dus dan gaat het iets anders. Gelukkig hebben bij Freedom de medewerkers een naam, en kan je de directeur ook gewoon een mailtje sturen. Ik ben heel gelukkig, ook als mij dit zou overkomen.

• esky
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:49
Voor een vriend ben ik opzoek naar de beste internetverbinding op zijn adres en het viel me op dat er alleen KPN opties naar voren komen in de postcode check van Freedom en geen Fiber Crew. Als ik hetzelfde adres check bij andere providers die via Fiber Crew leveren krijg ik wel opties.

Levert Freedom niet meer via Fiber Crew?
Pagina: 1 ... 55 ... 80 Laatste