[Freedom] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 54 ... 80 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 17-09 22:54
jacques1971 schreef op woensdag 14 september 2022 @ 20:43:
[...]

Bij mij ging het gewoon goed. De monteur had het in 10 minuten aan de praat. De instellingen van de Fritzbox blijven overigens het zelfde.
Ik had helaas minder geluk. Iets over 10u viel de verbinding uit, maar daarna niets meer.
Monteur kon ook niet meer dan concluderen dat er geen licht is. En nu wachten op een andere monteur die de boel moet fixen in de pop.
Ik red me wel met 4G, maar de rest van het gezin is niet blij...
Hoop echt dat het morgen wordt opgelost, maar het zou ook nog wel een paar dagen kunnen duren, heb ik begrepen.

Update: zojuist monteur van KPN Netwerk aan de deur. Hij had iets in de wijkcentrale hersteld en het werkt weer.

[ Voor 7% gewijzigd door Out.of.Control op 16-09-2022 11:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Barre73 schreef op donderdag 15 september 2022 @ 17:58:
[...]
KPN gebruikt de naam Reggefiber niet meer naar de buitenwereld. Dat Freedom dat wel doet is aan hen.
En toen was de cirkel rond. Tijd voor een :9B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tukk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:44

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

The Zep Man schreef op donderdag 15 september 2022 @ 11:13:
[...]

En ook iets dat ik al vaker geopperd heb: een strikte scheiding tussen infrastructuuraanbieders en dienstaanbieders.
Waarbij infra dichtbij (of van) de overheid is, dienstaanbieders kunnen dan full blown commercieel.
Ik heb er serieus moeite mee dat KPN zo'n belangrijk deel van onze infra bezit, zodra Freedom mij de mogelijkheid geeft om minimaal KPN iets minder belangrijk te maken op mjn verbdinging zal ik het doen.

Ik ben dan ook blij met de open communicatie van Freedom op dit onderwerp.
eymey schreef op donderdag 15 september 2022 @ 10:35:
[...]

Wel goed artikel ja! Misschien toch eens FTM gaan steunen :P

Maar oged, ik heb al langer het idee dat er bij ACM mensen zitten die eigenlijk geen reet begrijpen van hoe de markt voor verbindingen naar consumenten hier in elkaar zit.

Ik heb dan de mazzel dat ik in een stad woon waar nog een "Point to Point" netwerk van KPNNetwerkNL ligt en waar daadwerkelijk goed gebruik wordt gemaakt van de ODF mogelijkheden, met naast KPN 3 partijen die zelf de vezels 'belichten'.

Maar op grotere schaal is het aantal plaatsen waar die mogelijkheid er is uiterst beperkt. Op de meeste plekken kan een ISP alleen maar z'n klanten bereiken via WBA bij KPN Wholesale. En dat gaat niet meer verbeteren, aangezien KPNNetwerkNL voortaan bijna overal Point to MultiPoint netwerken gaat aanleggen waarop nog maar 1 partij (KPN) licht kan zetten via GPON/XGSPON.

Dus de enige marktwerking die je in plaatsen met zulke netwerken nog kan hebben is KPN, Ziggo of KPNWholesale. Of er moeten nog investeringsmaatschappijen zo gek zijn om een plaats/stad nóg een keer open te graven om er nóg een keer glas te leggen (wat in delen van Den Haag en Eindhoven daadwerkelijk gebeurt). Nee, dat is lekker voor de consument, waarvan 80% al mega happy is als speelbal van KPN en Ziggo (kijk mij eens flink korting pakken, verder weet ik niet beter).
Doen
(disclaimer: Ik heb geen relatie met FTM, anders dan zeer tevreden lezer met abbo)

[ Voor 55% gewijzigd door Tukk op 16-09-2022 09:33 ]

Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17-09 22:35
Verwijderd schreef op donderdag 15 september 2022 @ 23:07:
[...]

En toen was de cirkel rond. Tijd voor een :9B
Toch even op terug komen. Ik heb met wat postcodes zitten checken op de site van Freedom maar ik zie de naam Reggefiber niet terug komen.
1) Adres met alleen KPN WBA in de PoP:
Netwerk: KPN Belichter: KPN

2) Adres met Cambrium in de PoP:
Netwerk: KPN Belichter: Cambrium

Vanuit de naam Reggefiber kan ik even niet meer mogelijkheden bedenken. Andere mogelijke combinaties voor Freedom zijn allemaal via andere netwerkpartijen (GDW, Primevest, etc..)

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
  • Laatst online: 15-09 14:02
Barre73 schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 09:50:
[...]

Toch even op terug komen. Ik heb met wat postcodes zitten checken op de site van Freedom maar ik zie de naam Reggefiber niet terug komen.
1) Adres met alleen KPN WBA in de PoP:
Netwerk: KPN Belichter: KPN

2) Adres met Cambrium in de PoP:
Netwerk: KPN Belichter: Cambrium

Vanuit de naam Reggefiber kan ik even niet meer mogelijkheden bedenken. Andere mogelijke combinaties voor Freedom zijn allemaal via andere netwerkpartijen (GDW, Primevest, etc..)
Ze noemen Reggefiber wel nog op een aantal plaatsen op de site. Oude landingspagina's bijvoorbeeld.

Hier had uw reclame kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:11
Eiríkr schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 10:23:
[...]

Ze noemen Reggefiber wel nog op een aantal plaatsen op de site. Oude landingspagina's bijvoorbeeld.
Zie ook Google.

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalfanBlackness
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

MetalfanBlackness

♥ PV & SB ♥

https://freedom.nl/diensten/internet
Vooral vreemd dat ze plaatselijk over Reggefiber hebben (ook 1gbit voor € 49)
Landelijk is het allemaal KPN

Solarboiler: Top Senz 200 Nero-3 ⣿⣿ Photovoltaics: 9x LG 320N1K-A5, SE 3000H

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop99
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:55
MetalfanBlackness schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 13:07:
https://freedom.nl/diensten/internet
Vooral vreemd dat ze plaatselijk over Reggefiber hebben (ook 1gbit voor € 49)
Landelijk is het allemaal KPN
Kennelijk is de belichter/operator voor het actieve deel dus bepalend voor de kosten. Speelt dus bijvoorbeeld in Almere Reggefiber (KPN) beheert de vezels en Cambrium, fibercrew en KPN zijn de keuze opties als belichter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
joop99 schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 13:11:
[...]

Kennelijk is de belichter/operator voor het actieve deel dus bepalend voor de kosten. Speelt dus bijvoorbeeld in Almere Reggefiber (KPN) beheert de vezels en Cambrium, fibercrew en KPN zijn de keuze opties als belichter.
Dat is niet kennelijk. Dat is 100% zeker. De eigenaar van het netwerk speelt een kleine rol (huur voor vezels en ruimte in de PoP wordt uiteraard ook doorberekend in de eindprijs) maar vooral de belichter is bepalend.
KPN Wholesale (Freedom noemt ze belichter KPN) is met afstand het duurste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OruBLMsFrl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:41

OruBLMsFrl

Silence Promo Crew

Barre73 schreef op donderdag 15 september 2022 @ 17:58:
[...]
KPN gebruikt de naam Reggefiber niet meer naar de buitenwereld. Dat Freedom dat wel doet is aan hen.
Misschien wel iets bewust zelfs van Freedom vanuit de bijzondere verstandhouding met KPN. Moet de klant natuurlijk niet in verwarring brengen, maar toch, zou nog eens een knipoog kunnen zijn naar de goede oude tijd toen Reggefiber nog Reggefiber was en XS4all nog de echte XS4all :o

Cooling is silver, silence is golden!
Wat je denkt is niet wat je zegt. Wat je zegt wordt anders begrepen.
Main: AMD RX 9070XT Sapphire Pure, 2e PC: Nvidia RTX3080 EVGA FTW3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is gewoon verwarrend onlangs nog in het storingsoverzicht:

23 juni 2022 11.30: Aankondiging: Onderhoud aan internet verbindingen

Begintijd: Dinsdag 28 juni 01.00
Eindtijd: Dinsdag 28 juni 06.00

In verband met onderhoud zal er een korte onderbreking plaatsvinden op internetlijnen die op verschillende lokale glasvezelnetwerken zijn aangesloten. Dit heeft betrekking op onder andere: Reggefiber, T-Mobile, E-Fiber, RE-NET, Glasvezel Zuidenveld en Glasvezel de Wolden.

Het onderhoud zal plaatsvinden in de nacht van maandag 27 juni op dinsdag 28 juni vanaf 01.00 's nachts.

T-Mobile is niet echt een lokale aanbieder. Is dan Reggefiber KPN of restanten Reggefiber in enkele plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis-L
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 17-09 16:41
Verwijderd schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 19:29:

In verband met onderhoud zal er een korte onderbreking plaatsvinden op internetlijnen die op verschillende lokale glasvezelnetwerken zijn aangesloten. Dit heeft betrekking op onder andere: Reggefiber, T-Mobile, E-Fiber, RE-NET, Glasvezel Zuidenveld en Glasvezel de Wolden.

Het onderhoud zal plaatsvinden in de nacht van maandag 27 juni op dinsdag 28 juni vanaf 01.00 's nachts.

T-Mobile is niet echt een lokale aanbieder. Is dan Reggefiber KPN of restanten Reggefiber in enkele plaatsen?
Ze hebben het dan ook niet over aanbieders, maar over netwerken.
Het netwerk van T-Mobile is wel degelijk lokaal, bijvoorbeeld in Den Haag (wijk Segbroek).
Daar is het netwerk T-Mobile en de belichter Fiber Operator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Dennis-L Zover, was ik zelf ook al. Ik ben van Xs4all naar Freedom gegaan en dat ging nog steeds via het KPN netwerk.

Nu zijn er ook nog belichters separaat bijgekomen.

Het zou mooi zijn dat Freedom de beste en goedkoopste alleen zou aanbieden als die ook een betrouwbare service levert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Verwijderd schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 19:29:

Elk Reggefiber netwerk is lokaal. Ze staan niet met elkaar in verbinding (vanuit Reggefiber in ieder geval). Dus ze bedoelen hier dat enkele plaatsen een onderbreking hebben. Dus waarschijnlijk gaan ze bezig in de CityPoP(s) van een aantal plaatsen. Als je daar de verbintenis onderbreekt leg je alles in die plaats plat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het blijft verwarrend, hoe je het ook draait of keert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13:51

DDX

Vandaag vaag probleempje met de fritzbox (5530), in de middag even kort verbinding kwijt maar zag dat als hickup ofzo.
Verder geen aandacht aan besteed, want kon vrij snel m'n ip en server (mail ed) weer bereiken.
Maar kwam net thuis en via wifi geen ip.
Fritzbox dus maar even gereboot, daarna werkte wifi weer maar via kabel was server niet bereikbaar.
Utp eruit en erin en tada weer werken.
Geen idee verder, maar het zal wel.

En dan nu de vraag;
Ik ook in de eventlog;
19.09.22 19:57:43
Internet connection established successfully. IP address: 45.80.169.49, DNS server: 185.93.175.43 and 185.232.98.76, gateway: 185.93.175.234, broadband PoP: asd-dc2-rtr1.cambrium.net

Die PoP; asd-dc2-rtr1.cambrium.net, dacht dat ik via KPN verbonden was ?
Als ik postcodecheck doe zie ik ook gewoon kpn/kpn (netwerk/belichting) bij mij.
Wat zien julie ?
Ik betaal ook gewoon KPN tarief.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurry
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-09 09:08
Hier zie ik dezelfde host naam als Access Concentrator staan bij een DSL verbinding. Mogelijk is dit nog omdat Freedom in (of sinds?) het begin gebruikt maakt van het WBA contract dat Cambrium met KPN heeft?

Volgens https://freedom.nl/over-f...over-freedom/samenwerking
Ook niet onbelangrijk, Freedom kon gebruikmaken van het WBA-contract van Cambrium. Hierdoor kon Freedom vanaf het begin een vangnet bieden voor alle XS4ALL klanten op het KPN netwerk die wilden overstappen naar Freedom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• localhost
  • Registratie: November 1999
  • Niet online

localhost

Ook in geel, groen, paars, wit

DDX schreef op maandag 19 september 2022 @ 20:46:
19.09.22 19:57:43
Internet connection established successfully. IP address: 45.80.169.49, DNS server: 185.93.175.43 and 185.232.98.76, gateway: 185.93.175.234, broadband PoP: asd-dc2-rtr1.cambrium.net

Die PoP; asd-dc2-rtr1.cambrium.net, dacht dat ik via KPN verbonden was ?
Dit is hoe Freedom begonnen is. Freedom had 1 contract getekend voor diensten, met Cabrium. Cambrium kon 2 type diensten leveren: Cambrium als belichter op KPN/Reggefiber Netwerk op een beperkt aantal plekken, of landelijk via KPN als belichter.op KPN Netwerk. Daar horen verschillende tarieven bij.

Dit lijkt dus bij jou gewoon goed. Ik heb hetzelfde.

Freedom heeft nu wel aangegeven dat ze zelf een contract hebben met KPN voor KPN belichting via KPN Netwerk. Ik kan me dus voorstellen dat men in de komende jaren verbindingen gaat overzetten. Maar ook daar, tarief zal hetzelfde blijven, KPN Landelijk wordt niet goedkoper daardoor.

Je kan alleen voor een goedkoper tarief kiezen als de Postcode Check aangeeft dat er momenteel andere belichters beschikbaar zijn geworden. Zie volledige lijst hier, dus alles was NIET "KPN/Glaspoort landelijk" is, is goedkoper en mogelijk als de Postcode Check dat aangeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voorstad
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13:53
localhost schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 12:11:
[...]

Freedom heeft nu wel aangegeven dat ze zelf een contract hebben met KPN voor KPN belichting via KPN Netwerk. Ik kan me dus voorstellen dat men in de komende jaren verbindingen gaat overzetten. Maar ook daar, tarief zal hetzelfde blijven, KPN Landelijk wordt niet goedkoper daardoor.
Als aanvulling: een prijsverlaging zit wel in het vat: https://community.freedom...pn-en-glaspoort-vast/3253

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohDB
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 10:49
KPN heeft alleen verlaagde tarieven afgegeven voor VULA PON en ODF FttH (zie https://www.acm.nl/nl/pub...eggingen-kpn-en-glaspoort). En niet voor WBA, dit is de dienst welke Freedom bij KPN afneemt. Ik verwacht dus helemaal geen tariefverlaging.

VULA PON en ODF FttH is alleen interessant voor providers met heel veel klanten (lees T-Mobile) en een groot investeringsvermogen. Ik denk niet dat Freedom dit beide heeft.

• voorstad
  • Laatst online: 13:53
JohDB schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 20:39:
[...]
En niet voor WBA, dit is de dienst welke Freedom bij KPN afneemt. Ik verwacht dus helemaal geen tariefverlaging.
Oke, zo ver ben ik er niet ingedoken. Uit de Freedom Nieuws update dacht ik op te maken dat er wel gevolgen zouden zijn. We gaan het zien.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

KPN WBA blijft gewoon een kip met gouden eieren voor hun, die kip gaan ze echt niet slachten.

De ACM heeft heeft haar gebit nog steeds in een glas op het nachtkastje staan, want vergeten in te doen. Kan nog steeds maar dan moet zet wel eerst naar huis om het gebit in de mond te proppen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Barre73
Verwijderd schreef op woensdag 21 september 2022 @ 23:19:
KPN WBA blijft gewoon een kip met gouden eieren voor hun, die kip gaan ze echt niet slachten.

De ACM heeft heeft haar gebit nog steeds in een glas op het nachtkastje staan, want vergeten in te doen. Kan nog steeds maar dan moet zet wel eerst naar huis om het gebit in de mond te proppen.
De laatste keer dat ze dat ze dat gebit in deden (om Ziggo tot openstelling te dwingen) werden ze terug gefloten door de rechter en was er helemaal geen regulering meer. Niet voor KPN en niet voor Ziggo....

Verwijderd

Tja, wat is Nederland toch een gaaf land om in te mogen wonen?

Heeft de ACM toen nog beroep aangetekend of zijn ze in bed gekropen en er helemaal niet meer uitgekomen?

Dan kan ik mij voorstellen dat het gebit nog steeds in een glas op het nachtkastje staat. Er klinken vast ook zachte snikken van onder de de dekens.
Knarsen met hun tanden kunnen ze in ieder geval niet, aangezien die elders zijn geplaatst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
Verwijderd schreef op donderdag 22 september 2022 @ 15:55:
Tja, wat is Nederland toch een gaaf land om in te mogen wonen?

Heeft de ACM toen nog beroep aangetekend of zijn ze in bed gekropen en er helemaal niet meer uitgekomen?

Dan kan ik mij voorstellen dat het gebit nog steeds in een glas op het nachtkastje staat. Er klinken vast ook zachte snikken van onder de de dekens.
Knarsen met hun tanden kunnen ze in ieder geval niet, aangezien die elders zijn geplaatst.
De rechter in kwestie was het College van Beroep voor het Bedrijfsleven. Zie bron.
Daarbij is geen hoger beroep meer mogelijk (Raad van State kan hier niet). Dus nee, ze zijn gaan broeden op een nieuw marktbesluit. En in de tussentijd kwam KPN/Glaspoort met haar voorstel om bindend te laten verklaren. Daarmee een nieuwe strengere regulering voorkomend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Het tijd om dan de dekens van het bed te trekken. Als dat niet help, nog een emmer water er achteraan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amarok
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09-09 12:15
Grappig, ik kan met mijn Freedom mailadres al inloggen op de Film1-app en kan de on demand films en vier lineaire kanalen bekijken. 8)

Per 1 oktober gaat Canal Digitaal Film1 gratis in het basispakket leveren.

(Ik heb dus geen account bij Film1 aangemaakt met mijn Freedom adres. Ik heb het adres gebruikt waarmee ik inlog op de Canal Digitaal app en de livetv.canaldigitaal.nl site. Het mailadres en bijbehorend wachtwoord werden gelijk geaccepteerd door de app en website van Film1.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Gaat lekker met de e-mail bij Freedom/Soverin.

Weggegooide e-mails waren vanochtend alweer terug van de eeuwige electronische jachtvelden.

Ik heb ze weer de jachtvelden ingezonden, het blijf naar en lastig dat zij steeds maar weer uit zichzelf, of door een ongewenste routine terugkomen.

Als ik verwijder uit de prullenbak dan verwacht ik echt dat Freedom/Soverin niet nog een kopietje houden ergens op hun system.

Privacy is toch ook één van de speerpunten van Freedom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hkoster1
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 17-09 17:07
Verwijderd schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 14:58:

Weggegooide e-mails waren vanochtend alweer terug van de eeuwige electronische jachtvelden.

Ik heb ze weer de jachtvelden ingezonden, het blijf naar en lastig dat zij steeds maar weer uit zichzelf, of door een ongewenste routine terugkomen.

Als ik verwijder uit de prullenbak dan verwacht ik echt dat Freedom/Soverin niet nog een kopietje houden ergens op hun system.

Dat is bij mij sinds eergisteren ook weer begonnen, nu een ander setje emails dan eerder deze zomer (gedateerd begin september 2022). Ik gebruik macOS Mail client, en het vreemde is dat deze emails in een archieffolder voor 2019 worden geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GG85
  • Laatst online: 08:56

GG85

.......

Hier ook gisteren. Was alleen en op 1 device ingelogd in de Webmail en zag ze 'live' verschijnen: paar emails van paar weken terug die ik verplaatst en/of verwijderd had. Heel raar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OruBLMsFrl

OruBLMsFrl

Silence Promo Crew

Zal dan vermoedelijk vanuit een backup zijn, maar dan zouden ze dus blind voor alle users een slootje backup terugplaatsen. Beetje vreemd zonder communicatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een back-up van verwijderende items uit de prullenbak. Die mag er toch helemaal niet!?

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 01-10-2022 20:09 . Reden: meervoud ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:36
Verwijderd schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 19:28:
Een back-up van verwijderende items uit de prullenbak. Die mag er toch helemaal niet!?
Waarom zou dat niet mogen? Een mailtje verwijderen is geen verzoek om verwijdering in het kader van de AVG en een backup maken is gewoon noodzaak om de continuiteit van de dienstverlening te verzekeren. En hoewel je zou denken dat 'verwijderde items' een vrij onambigue naam is, blijkt in de praktijk dat heel veel mensen hun verwijderde items map eerder als archief gebruiken.

(backups en AVG zijn sowieso geen vriendjes, hoewel de pragmatische uitleg van het recht om vergeten te worden lijkt te zijn dat je gegevens niet retrospectief uit backups gaat verwijderen maar dat je bij een eventuele restore zorgt dat de vergeten data opnieuw verwijderd wordt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@anboni Het gaat hier om verwijderde verwijderde e-mails en niet om enkelvoudig verwijderde e-mails die nog in de prullenbak zitten waar je weer uit kunt halen.

Ik vind dit wel zeer ernstig en de back-up van e-mail boxen moet dan ook kort zijn, twee dagen op zijn meest. Hier komen e-mails terug die weken of maanden geleden zijn verwijderd en nogmaals verwijderd zijn.

De vraag is waarom Freedom/Soverin e-mails zolang bewaren of waarom de e-mails of twee (of meer) plaatsen staan en dat de sync kennelijk niet goed werkt?

Ik heb al mijn e-mail bij Freedom weken geleden weggehaald en alles is nu in mijn mailbox. Ik kijk zo nu en dan of er dan weer vulling plaats vindt vanuit een duistere plaats ergens binnen Freedom/Soverin.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 02-10-2022 09:20 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MetalfanBlackness
  • Niet online

MetalfanBlackness

♥ PV & SB ♥

Verwijderd schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 09:15:
@anboni Het gaat hier om verwijderde verwijderde e-mails en niet om enkelvoudig verwijderde e-mails die nog in de prullenbak zitten waar je weer uit kunt halen.

Ik vind dit wel zeer ernstig en de back-up van e-mail boxen moet dan ook kort zijn, twee dagen op zijn meest. Hier komen e-mails terug die weken of maanden geleden zijn verwijderd en nogmaals verwijderd zijn.

De vraag is waarom Freedom/Soverin e-mails zolang bewaren of waarom de e-mails of twee (of meer) plaatsen staan en dat de sync kennelijk niet goed werkt?

Ik heb al mijn e-mail bij Freedom weken geleden weggehaald en alles is nu in mijn mailbox. Ik kijk zo nu en dan of er dan weer vulling plaats vindt vanuit een duistere plaats ergens binnen Freedom/Soverin.
Zou je niet beter kunnen overleggen met freedom of je daar niet weg kan (eventueel op basis van 22.7 in de AV). Ik heb het gevoel dat dit beter voor je zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 17-09 22:54
Er zijn ook email providers waar je ervoor kunt kiezen om nooit backups van je mail te maken.
Dan weet je zeker dat een mail die je weggooit ook echt weg is, ten koste van het risico dat een per ongeluk verwijderde mail niet meer teruggehaald kan worden en dat je alles kwijt bent als er een serieus probleem is bij je provider.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

MetalfanBlackness schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 10:01:
[...]
Zou je niet beter kunnen overleggen met freedom of je daar niet weg kan (eventueel op basis van 22.7 in de AV. Ik heb het gevoel dat dit beter voor je zou zijn.
Ik kan jou dat eveneens aanraden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online

_Eend_

🌻🇺🇦

Maar wat zegt Freedom er over dan?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• FreeTweak
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 02-04 15:13
Soverin onderzoekt deze gevallen, er zijn er inmiddels enkele. Het probleem zit in het niet correct afronden van het script dat de 'marked for deletion' vlaggen in de mailboxes verwerkt. Er wordt momenteel getest met een nieuwe versie van het script wat dit moet gaan oplossen. Het probleem is recent ontstaan na een update van het platform, tijdens tests is dit probleem niet navoren gekomen omdat het slechts een klein deel van de gebruikers betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReBr
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Kan idd inloggen bij Film1, in mijn geval met mn inloggegevens van CanalDigitaal (Bomvol, dus rechtstreeks bij Canal Digitaal)

Bij Canal Digitaal zelf heb ik dus geen toegang tot de lineaire zenders, en het on-demand aanbod van Film1.

Wel vreemd dat de lijst met bekeken films al flink gevuld is, en bij apparaat beheer al vele ipv4, en ipv6 adressen te vinden zijn...vreemd.

Maar goed, alles gewist, alle apparaten gewist, zelf opnieuw ingelogd, en netjes mijn ip-adres zichtbaar.

Paar uurtjes later vult de lijst al weer, oa 84.52.x.xx adres, Cambrium.

Het zou toch niet zo zijn, dat Canal Digitaal, al zijn abonnees, toegang geeft tot 1, en het zelfde Film1 profiel :+
amarok schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 16:26:
Grappig, ik kan met mijn Freedom mailadres al inloggen op de Film1-app en kan de on demand films en vier lineaire kanalen bekijken. 8)

Per 1 oktober gaat Canal Digitaal Film1 gratis in het basispakket leveren.

(Ik heb dus geen account bij Film1 aangemaakt met mijn Freedom adres. Ik heb het adres gebruikt waarmee ik inlog op de Canal Digitaal app en de livetv.canaldigitaal.nl site. Het mailadres en bijbehorend wachtwoord werden gelijk geaccepteerd door de app en website van Film1.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OruBLMsFrl

OruBLMsFrl

Silence Promo Crew

ReBr schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 22:42:
Het zou toch niet zo zijn, dat Canal Digitaal, al zijn abonnees, toegang geeft tot 1, en het zelfde Film1 profiel :+

[...]
Veel te flauwe grap even: als je 3 profielen wilt, dan is het niet Film1, maar Film3. Als je per abonnee een profiel wilt, dan is het FilmIndividueel... alles heeft zo zijn prijs :+
Ik hoop dat ze dit fixen, dan snappen we nu waarom ze er nog niet breed over adverteerden, of
als het by design is, dan snappen we waarom het zo goedkoop bij de prijs in kan zitten...
wil je nog kunnen volgen wat je kijkt, of waar je gepauzeerd hebt, losse Film1 abbo dokken, FilmFreedom is enkel de teaser >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Familie van mij is in de slag geweest met Freedom want om door hun serieus genomen te worden moet je toch echt een 06 nummer doorgeven.

Die zijn nu erg in Freedom teleurgesteld en zitten zelf te overdenken om toch maar voor T-mobile te kiezen, hun zelf voor de kop slaant want hadden zij dat meteen gedaan dan hadden de al een jaar Internet via de glasvezel gehad. Dit omdat T-mobile het alleenrecht uitoefend op de glasvezel voor die periode.

Zij zijn zelfs crowdfunders van Freedom, vanaf dag één, en het zo wel heel erg zuur als het ook daadwerkelijk klant worden van Freedom hier op moet stuklopen.

Het ooit zo hoopvolle gevoel om bij een provider met een plus te komen, is nu wel heel ver weg. Zij zitten nu nog KPN/Xs4all op DSL.

Ik heb ze geadviseerd om het 06 nummer van de buren te vragen of van iemand op straat zodat Freedom hun dan wel ziet staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorikc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:03
Verwijderd schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 09:26:
Familie van mij is in de slag geweest met Freedom want om door hun serieus genomen te worden moet je toch echt een 06 nummer doorgeven.

[...]
Ik heb ze geadviseerd om het 06 nummer van de buren te vragen of van iemand op straat zodat Freedom hun dan wel ziet staan.
Sorry, ik begrijp niet wat er gebeurd is of wat er nu aan de hand is: hoezo een 06 nummer moeten opgeven of dat van de buren te vragen.

Is het mobiele nummer van je familielid op een of andere block-list gekomen van Freedom en dat ze nu geen contact meer op kunnen nemen? Dat lijkt me niet te kunnen kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@jorikc :N

Zij hebben contact gehad met de helpdesk en Freedom heeft in iedergeval een normaal telefoonnummer in het systeem van de kabelboer kunnen prutsen voor het maken van een afspraak.

Nu Freedom zelf nog wat soepeler in de heupen zien te krijgen, want het is hier een typisch geval van "computer says no".

Hieronder voor jouw duidelijkheid stap 6 van het bestelproces bij Freedom.
Stap 6
(5) GEGEVENS

Wij koppelen graag je @freedom mail adres, heb je deze niet dan is dit het moment om een @freedom mail adres aan te maken.

- Heb je al een @freedom adres, vul dan je bestaande mail adres met wachtwoord in (1)
- Heb je nog geen @freedom adres, vul dan het gewenste mail adres in en het gewenste wachtwoord (2)

Hier geef je de gegevens op zoals je die wilt hebben op je Freedom contract.

Vul bij het contact nummer een mobiel telefoonnummer in. Dat hebben we nodig als je je wachtwoord moet resetten (3);
Vul bij het contact e-mail adres een e-mail adres in dat je leest (4).
Wil je een ander adres op de factuur vermelden of een andere naam? Klik dan <Ander factuuradres> aan en vul de gegevens in (5).
Wil je de Hardware op een ander adres laten bezorgen? Klik dan <Installatiepakket bezorgen op een ander adres> aan en vul de gegevens in (6).

Ben je een Zakelijke Klant: (A)

Vul bij bedrijfsnaam (x) je bedrijfsnaam in
Vul bij KVK nummer (y) je KVK nummer in
Vul bij BTW nummer (z) je BTW nummer in
Geen mobiel nummer....jij bestaat dan niet!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TGEN
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 21:36

TGEN

Hmmmx_

Verwijderd schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 09:52:
Geen mobiel nummer....jij bestaat dan niet!!!
Is dat niet omdat ze, voor een wachtwoord-reset, ze een SMS sturen? SMS-en versturen naar vaste nummers kan wel, maar niet altijd en als het kan, zitten er vaak haken en ogen aan die het onbruikbaar maken (bijvoorbeeld dat ze 's nachts niet worden verzonden).

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Barre73
TGEN schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 11:28:
[...]

Is dat niet omdat ze, voor een wachtwoord-reset, ze een SMS sturen? SMS-en versturen naar vaste nummers kan wel, maar niet altijd en als het kan, zitten er vaak haken en ogen aan die het onbruikbaar maken (bijvoorbeeld dat ze 's nachts niet worden verzonden).
Het gaat ongetwijfeld om een 2-factor authenticatie. Mail zou kunnen maar dat zou dan de eerste stap zijn. En zolang er nog geen simpele, algemeen geïmplementeerde manier is om die tweede stap dan te maken (uitgezonderd sms dus) is een mobiele telefoon de enige manier.

(@Verwijderd Je draaft wederom een beetje door. In 2021 bleek uit onderzoek dat slechts 1 procent van de bevolking geen mobiel telefoonnummer had.
Ik vind zelf dat je als internetprovider geen voorziening hoeft te treffen voor een dermate klein deel van de bevolking.
En bovendien dat mensen die Freedom willen kiezen als provider normaliter niet tot de groep zullen behoren zonder mobiel telefoonnummer.

Dus ja: Ik geef Freedom groot gelijk dat ze een mobiel telefoonnummer willen hebben voor authenticatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• purge
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
JohDB schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 20:39:
[...]
KPN heeft alleen verlaagde tarieven afgegeven voor VULA PON en ODF FttH (zie https://www.acm.nl/nl/pub...eggingen-kpn-en-glaspoort). En niet voor WBA, dit is de dienst welke Freedom bij KPN afneemt. Ik verwacht dus helemaal geen tariefverlaging.
Zo te lezen is het Freedom gelukt om de prijzen voor het glaspoort netwerk te verlagen. In ieder geval voor de 500mbps en 1Gbps voor respectievelijk 59,+ en 62,- p.m. (voorheen 63,- en 69,-?) Niet de goedkoopste in het rijtje en die paar euro telt toch op over een jaar.
https://freedom.nl/nieuws...oor-het-glaspoort-netwerk

Ik zie in het nieuwsoverzicht iets over het Delta netwerk. Binnenkort in nieuwe gebieden waar Delta gaat aanleggen.

[edit] Oude prijzen gecorrigeerd

[ Voor 5% gewijzigd door purge op 04-10-2022 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Barre73

Dus in kort, een 06 nummer vragen bij de buren/familie/vreemde op straat.Toch Raar dat wederom de cirkel rond is bij Freedom....of te wel, stik er maar in als je anders bent dan zoals wij dat graag zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TGEN schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 11:28:
[...]
Gesproken SMS op vaste lijnen werkt inderdaad meer niet, dan wel.

Digid kan het, PayPal kan het maar zij hebben het zelf gesaboteerd zodat je 06 nummer moet doorgeven of mag stikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

purge schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 20:20:
[...]
Zo te lezen is het Freedom gelukt om de prijzen voor het glaspoort netwerk te verlagen. In ieder geval voor de 500mbps en 1Gbps voor respectievelijk 59,+ en 62,- p.m. (voorheen 63,- en 69,-?) Niet de goedkoopste in het rijtje en die paar euro telt toch op over een jaar.
https://freedom.nl/nieuws...oor-het-glaspoort-netwerk

Ik zie in het nieuwsoverzicht iets over het Delta netwerk. Binnenkort in nieuwe gebieden waar Delta gaat aanleggen.

[edit] Oude prijzen gecorrigeerd
Freedom gelukt...ehmm er is een prijsverlaging vanuit de leverancier en waarschijnlijk heeft Freedom moeten zweten om die verlaging door te geven aan hun klanten die op dat specifieke netwerk zitten.

Mijn handjes krijgt Freedom pas op elkaar als zij de WBA prijs omlaag krijgen. Gaat ook niet gebeuren zolang de KPN de KPN is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• purge
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 20:26:
@Barre73

Dus in kort, een 06 nummer vragen bij de buren/familie/vreemde op straat.Toch Raar dat wederom de cirkel rond is bij Freedom....of te wel, stik er maar in als je anders bent dan zoals wij dat graag zien.
Ik snap dat er best een aantal mensen rondlopen zonder mobiel. En laat ik beginnen met "en dat is prima!",
Maar zeg nu zelf; Het is lastig voor te stellen dat er mensen zijn die online/digitaal meebewegen zonder een mobiel. (Nogmaals) Geen waarde oordeel, want ik ken er ook eentje ;)

In mijn voorbeeld is er familie die deze persoon helpt en we waarderen dat ze de stap heeft genomen om in ieder geval met een tablet online contact te hebben met de rest van de familie. Persoonlijk zie ik dit liever dan dat er een brief wordt gestuurd naar het huisadres. Dat heb ik vorig jaar gehad bij een andere organisatie.

Misschien ben ik wel 'te digitaal' maar wat zou je wel een acceptabele manier vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• purge
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 20:41:
[...]
Freedom gelukt...ehmm er is een prijsverlaging vanuit de leverancier en waarschijnlijk heeft Freedom moeten zweten om die verlaging door te geven aan hun klanten die op dat specifieke netwerk zitten.

Mijn handjes krijgt Freedom pas op elkaar als zij de WBA prijs omlaag krijgen. Gaat ook niet gebeuren zolang de KPN de KPN is.
Owkee, links of rechtsom. Persoonlijk ben ik er blij mee ;)

En de WBA tarieven.. god helpe de ACM ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@purge Acceptabel is alles wat niet specifiek een mobiele telefoon vereist.

Over ACM zie een eerdere discussie hier over "het gebit in een glas op het nachtkastje". De ACM bijt niet door en zo kan de KPN de middelvinger naar ons opsteken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Zep Man
Verwijderd schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 20:26:
@Barre73

Eh, ik heb ooit een Google account aan moeten maken voor het gebruik van Shield TV's als mediaspelers in huis. Oud mobieltje (ongetwijfeld ergens gratis te verkrijgen... het mobieltje moet in ieder geval over 2G/4G/5G een SMS bericht kunnen ontvangen), prepaid SIM kaart van 10 EUR, activeren van Google account (of Freedom account, of DigiD, of...), mobiel uit, notitie in de agenda dat eens in het jaar moet bellen of een SMS moet versturen om het nummer niet te verliezen, en jaarlijks even dat minimale onderhoud uitvoeren (telefoon aan, SMS versturen naar onzinnummer/bekende die dit weet, telefoon weer uit)... Echt het minimale om een 06 nummer in Nederland te hebben. Met 10 EUR aan initieel budget kan je waarschijnlijk ~20 jaar van het nummer gebruik maken zonder op te waarderen.

Ik denk dat je zo kan stellen dat je zonder mobiele telefoon leeft, zelfs als je thuis een toestel hebt die één of twee keer per jaar aan moet zetten voor registratie/authenticatie (bijv. voor digitale aangifte inkomstenbelasting).

Als die drempel al te hoog is, dan heb je ook geen vaste internetverbinding van Freedom nodig. Een beetje zelfredzaamheid is bij deze provider wel gewenst om het maximale eruit te halen. :+

[ Voor 23% gewijzigd door The Zep Man op 04-10-2022 21:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GG85
  • Laatst online: 08:56

GG85

.......

@Verwijderd meen je dit allemaal serieus?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barre73
Verwijderd schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 20:41:
[...]

En bij die KPN mag je straks ook Delta voegen. Als Freedom straks beschikbaar schijnt dat 75 euro te gaan kosten voor 1 Gbit.. dat scheelt maar 4 euro met KPN maar alsnog heel duur. Helaas is KPN dus toch niet de enige die woekerprijzen durft te vragen ..

@GG85 Ja, dat meent hij. En nogmaals: voor die ene procent van de Nederlandse bevolking die toch al niet je meest waarschijnlijke doelgroep zijn, iets gaan regelen wat niet gangbaar is lijkt mij niet zinnig.
@Verwijderd verwacht bijzondere dingen van Freedom en is ook al teleurgesteld over het activisme bij deze provider. Hij kan alleen niet weg omdat ie vast zit aan een abonnement.

[ Voor 21% gewijzigd door Barre73 op 04-10-2022 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GG85 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 21:58:
@Verwijderd meen je dit allemaal serieus?
Ik zie er geen smiley erbij staan, dan moet het wel serieus zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@The Zep Man dat was ooit zo, nu verplicht één keer per jaar opwaarderen anders na drie maanden je nummer kwijt. Je kunt in die drie maanden nog wel gebeld worden.
Na die drie maanden zonder opwaarderen kun je nog alleen 112 bellen.

Maar goed, daar ging het niet om. Het gaat erom dat er mensen zijn, die eenmaal geen mobiele telefoon willen hebben.

Gaat de belastingaangifte niet ook via DigiD? Laat ik nu juist die hier net hebben genoemd als diegene die een eigen gesproken verificatie code dienst hebben.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 04-10-2022 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Barre73 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 22:18:

@Verwijderd verwacht bijzondere dingen van Freedom en is ook al teleurgesteld over het activisme bij deze provider. Hij kan alleen niet weg omdat ie vast zit aan een abonnement.
Dank je voor de toelichting Barre73, ik wil er dan nog aan toevoegen dat het om politiek activisme gaat wat zeker geen plaats heeft bij een bedrijf als Freedom!

Jij begon erover en niet ik. Een typische manier om de boel hier te saboteren zoals hier al vaker gedaan is. Ga je vooral jouw gang, zal ik maar schrijven.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 04-10-2022 23:08 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• The Zep Man
Verwijderd schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 22:59:
@The Zep Man dat was ooit zo, nu verplicht één keer per jaar opwaarderen anders na drie maanden je nummer kwijt.
Onwaar...
Hoe lang is dit extra beltegoed van €7,50 houdbaar?
Het extra beltegoed is onbeperkt houdbaar zolang je eens per half jaar je prepaid gebruikt. Bel of sms minimaal 1 keer per half jaar anders wordt het nummer afgesloten.
Dus eens per half jaar een SMS versturen i.p.v. eens per jaar. Is dat nu echt een reden om zoveel heisa te maken? Een tweaker zou dat zelfs kunnen automatiseren, ook al is het handmatig niet het einde van de wereld.

Je klaagt over wat verder gaat dan het redelijke en het billijke. Ik denk dat Freedom liever dergelijke klanten arm is dan rijk. Gelukkig is er zat keuze voor je. :)
ik wil er dan nog aan toevoegen dat het om politiek activisme gaat wat zeker naar mijn mening geen plaats heeft bij een bedrijf als Freedom!
Fixed. Freedom Internet is vrij om te doen wat die wil binnen de grenzen van de wet, en iedereen heeft de keuze om geen diensten van Freedom Internet af te nemen. Ik zie het probleem niet. Je bent vrij om een andere provider te kiezen (na je vaste contractperiode), of om zelf een andere provider op te zetten.
Maar goed, daar ging het niet om. Het gaat erom dat er mensen zijn, die eenmaal geen mobiele telefoon willen hebben.
En daarmee beslis je dat je geen Freedom Internet wilt hebben. Een verstandige keuze, voor jezelf en voor Freedom Internet. :)

[ Voor 43% gewijzigd door The Zep Man op 04-10-2022 23:43 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• OruBLMsFrl

OruBLMsFrl

Silence Promo Crew

Verwijderd schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 22:49:
[...]
Ik zie er geen smiley erbij staan, dan moet het wel serieus zijn.
_/-\o_
Het blijft een serieus vermakelijke soap zo, popcorn en genieten. NPO moet hier toch ook iets mee kunnen, na de hitserie boer zoekt vrouw, nu iets als: Tweaker zoekt provider. Ik zie de scenario's al helemaal voor me, het concept wordt wat meer richting de luizenmoeder ook. Maar in plaats van het schoolplein, iets meer de familiekring uitlichten.

De ene heeft geen mobiel, de volgende is het er politiek niet mee eens, de derde is afgunstig omdat er daar helemaal geen glasvezel ligt waar Freedom op wordt aangeboden. Nog een vierde erbij, welke illegaal steeds wat verder dan de eigen tuin de grond omschoffelt, en zo de halve wijk daar weer eens zonder vaste lijnen komt te zitten.
En dan is er nog de schoonfamilie, wat een stel, allemaal gescheiden. De schoonvader zit illegaal op Starlink met zijn superjacht, maar is nog te krenterig om de trein naar Assen te pakken, de rest van de familie moet in plaats daarvan maar aan het water gaan wonen. De schoonmoeder betaalt gemiddeld € 1.500 per maand aan extra verbruik van mobiel internet, haar faceboek groep heeft immers bewezen dat vaste lijnen een overheidscomplot zijn om iedereen af te luisteren. Gelukkig heeft ze een klein fortuin overgehouden aan de smart blockchain en een nieuwe rijke vriend om het allemaal van te betalen.
En de tante en oom? Gelukkig getrouwd, hebben Freedom internet, Ubiquity router, paar wi-fi 6 schotels in huis en eentje op de tuin, video deurbel op en top. Alles werkt gewoon, blij met wat die provider allemaal doet, het internet is toch van iedereen, de kinderen mogen er later graag een fijne plek aan hebben. Het goede en vredige leven daar in huis... tenminste... totdat er familie op bezoek komt >:)

Je moet het maar kunnen, zo een provider oprichten en draaiende houden met al die karikaturen. Ik zeg respect voor Freedom, en al die anderen ook O+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@The Zep Man Mooi dat de KPN dat nog doet.

Maar goed, ik herhaal daar gaat het niet om.

Ook dank voor de wens van jou, om mij bij Freedom te laten vertrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@OruBLMsFrl Dat is nu zo mooi aan een samenleving. Die is zo divers...tenminste dat hoort die te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TR1969
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10:05
Ik dacht eerst Yes!! misschien toch maar aansluiten bij Delta hier in Hollands Kroon nu Freedom ook via Delta gaat leveren in de nog aan te leggen gebieden.
Maar toen zag ik de tarieven, pfff wat een belachelijke totaal oninteressante bedragen!

https://freedom.nl/nieuws...elnetwerk-van-delta-fiber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@TR1969 Delta vraag zelf, net als de KPN dat doet, veel minder dan aan eigen klanten.

https://community.freedom...rk-van-delta-fiber/3283/3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:01
Verwijderd schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 00:57:
@TR1969 Delta vraag zelf, net als de KPN dat doet, veel minder dan aan eigen klanten.

https://community.freedom...rk-van-delta-fiber/3283/3
Lijkt mij logisch, ze investeren miljoenen in graafwerk. Als je een klant kan "forceren" een keuze te maken om voor de eigen ISP brand te kiezen, verdien je daar meer op. Mogelijk neemt de klant er nog TV of Mobiel bij af en rinkelt de kassa nog meer.

Vanuit ondernemerschap begrijp ik de keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esky
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:49
stormfly schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 08:45:
[...]

Lijkt mij logisch, ze investeren miljoenen in graafwerk. Als je een klant kan "forceren" een keuze te maken om voor de eigen ISP brand te kiezen, verdien je daar meer op. Mogelijk neemt de klant er nog TV of Mobiel bij af en rinkelt de kassa nog meer.

Vanuit ondernemerschap begrijp ik de keuze.
T-Mobile (ODF) investeert ook vele miljoenen.
Via T-mobile (ODF) levert Freedom voor €49 (T-Mobile zelf €45)
Via Delta levert Freedom voor € 75 (Delta zelf € 50)

Nu mag je zelf uitrekenen waar het verschil vandaan komt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohDB
esky schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 10:04:
[...]
T-Mobile investeert ook miljarden.
T-Mobile investeert zelf geen euro in de fysieke FTTH-glasvezel. Dat doen Primevest en Open Dutch Fiber. Bij beide partijen is T-Mobile de primaire provider. Dat Freedom het netwerk van Primevest de naam T-Mobile glasvezel geeft klopt eigenlijk niet, maar zo staat het nu eenmaal in de markt bekend.

[ Voor 16% gewijzigd door JohDB op 06-10-2022 10:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• esky
JohDB schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 10:07:
[...]

T-Mobile investeert zelf geen euro in de fysieke FTTH-glasvezel. Dat doen Primevest en Open Dutch Fiber. Bij beide partijen is T-Mobile de primaire provider. Dat Freedom het netwerk van Primevest de naam T-Mobile glasvezel geeft klopt eigenlijk niet, maar zo staat het nu eenmaal in de markt bekend.
Aangepast. Feit blijft dat fors investeren in aanleg blijkbaar geen reden hoeft te zijn om heel hoge tarieven te rekenen. Wat de reden van de hoge tarieven dan wel is? Misschien willen de aandeelhouders meer/eerder rendament?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:01
esky schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 10:04:
[...]

T-Mobile (ODF) investeert ook vele miljoenen.
Via T-mobile (ODF) levert Freedom voor €49 (T-Mobile zelf €45)
Via Delta levert Freedom voor € 75 (Delta zelf € 50)

Nu mag je zelf uitrekenen waar het verschil vandaan komt ;)
T-Mobile is een prijsvechter. Je zag al een verhoging naar de recente overname. Ooit willen de aandeelhouders daar ook winst gaan zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Topicstarter
Het is al even geleden, maar Open Dutch Fiber lijkt vooralsnog alleen T-Mobile toe te laten op het glasnetwerk dat ze aan het bouwen zijn. Voor mij heel jammer, omdat nu juist ODF hier gaat uitrollen. Wat denken jullie daarvan?

[ Voor 7% gewijzigd door ocf81 op 07-10-2022 15:57 ]

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohDB
ocf81 schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 15:55:
Het is al even geleden, maar Open Dutch Fiber lijkt vooralsnog alleen T-Mobile toe te laten op het glasnetwerk dat ze aan het bouwen zijn. Voor mij heel jammer, omdat nu juist ODF hier gaat uitrollen. Wat denken jullie daarvan?
Er is al eerder naar buiten gekomen dat T-Mobile op de ODF netwerken het eerste jaar alleenrecht heeft. Er is nog geen enkel project van ODF langer als 12 maanden actief. In 2023 zijn de eerste projecten over de 12 maanden alleenrecht heen, als het goed is mag Freedom dan ook toetreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• westlym
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10:38
Ik zat enkele jaren geleden bij Tweak, maar ik ben stiekem altijd fan van de oude xs4all geweest. Op een gegeven moment heb ik besloten om over te stappen van tweak naar freedom. Bij tweak gebruikte ik pfsense, maar bij freedom had ik zoiets dat ik de Fritzbox een kansje moet geven. Maar ik mis de extra bescherming. Dus ik ben nu van plan om over te stappen naar opnsense.

Bij tweak heb ik de nodige onderdelen gehaald:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kEpU18c1aOk9jZFSSgGRpCbHeP8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HwTAdMHVxe9uhcuVUIGFx8bp.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Eu1H-ER4RbeRHlWvox-YrSUhgIA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/okNClyZeLcDNTJNSgT89voKX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/opBdBqmdHc_6FvkZWqgYFqgx7oM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uHu1er1NI9FCLDt49Qs0Uiyf.jpg?f=fotoalbum_large

Media converter: TP-Link MC220L - Gigabit Media Converter

SFP: Draytek SC SFP BiDi
RX 1490/1550 nm - TX 1310 nm

Maar bij Tweak had ik de volgende kabel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IeNdrpjuufX4HLJNSVyUOxihGWM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/85rDYq137lHIg7bOnNItiokk.jpg?f=fotoalbum_large

En bij freedom heb ik nu een andere kabel, namelijk een groene. Deze groene kabel gaat direct in de Fritzbox 5530.
Mijn vraag is simpel: moet ik voor deze groene een andere sfp halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Topicstarter

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Topicstarter
JohDB schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 16:43:
[...]

Er is al eerder naar buiten gekomen dat T-Mobile op de ODF netwerken het eerste jaar alleenrecht heeft. Er is nog geen enkel project van ODF langer als 12 maanden actief. In 2023 zijn de eerste projecten over de 12 maanden alleenrecht heen, als het goed is mag Freedom dan ook toetreden.
Oké, dan zou ik na een jaar dus kunnen overstappen. Nu maar hopen dat dit ook écht mogelijk gaat worden.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
westlym schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 19:38:
[...]

Maar moet ik een andere sfp halen?
Nee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Topicstarter
@westlym Ander kabeltje hooguit? Er zijn volgens mij wel kabels met APC aan de ene kant en UPC aan de andere kant. (dan wel de goede kant in de SFP+ module pluggen natuurlijk)

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
ocf81 schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 20:18:
@westlym Ander kabeltje hooguit? Er zijn volgens mij wel kabels met APC aan de ene kant en UPC aan de andere kant. (dan wel de goede kant in de SFP+ module pluggen natuurlijk)
Een SFP module kan zowel UPC als APC aan dus daar hoef je geen andere kabel of module voor te halen. Wat wel verschillend kan zijn is de grootte. SC of LC. LC is de helft zo groot als SC. Maar dat kan je direct met het blote oog zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Barre73 Ik vind de woordkeuze van "het blote oog" bij het hanteren van glasvezel niet zo gelukkig.

@westlym Als ik naar de foto's kijk en specifiek waar de SFP al in de mediaconverter zit dan is dat een LC aansluiting maar het is niet zichtbaar of het een APC of UPC betreft.

Daarvoor moet je aangeven wat de opdruk op de SFP is dan kan het opgezocht worden.

PC en UPC bijten elkaar omdat zij fysiek gelijk zijn. APC is fysiek anders en zal ook de lens van de SFP beschadigen als die lens geen APC versie is.

[ Voor 76% gewijzigd door Verwijderd op 08-10-2022 00:16 . Reden: Tweede AT ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• westlym
Verwijderd schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 23:50:
@Barre73 Ik vind de woordkeuze van "het blote oog" bij het hanteren van glasvezel niet zo gelukkig.

@westlym Als ik naar de foto's kijk en specifiek waar de SFP al in de mediaconverter zit dan is dat een LC aansluiting maar het is niet zichtbaar of het een APC of UPC betreft.

Daarvoor moet je aangeven wat de opdruk op de SFP is dan kan het opgezocht worden.

PC en UPC bijten elkaar omdat zij fysiek gelijk zijn. APC is fysiek anders en zal ook de lens van de SFP beschadigen als die lens geen APC versie is.
draytek_sfp-module_bidi_1

Sfp is deze:

Draytek SC SFP BiDi
RX 1490/1550 nm - TX 1310 nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@westlym Dan is het deze: https://tweakers.net/pric...tx-1310-nm/specificaties/ en dat komt niet overeen met de foto jij eerder poste. Daar zie ik een LC versie.

Er wordt niet specifiek aangeven welke vezel versie het betreft en kies dan SC/PC als connector (blauw).

De Fritz gebruikt een groen connector (SC/APC) en als de onscherpe foto van de glasvezel een blauw mannetje is dan kun je die direct aansluiten op de Draytek.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2022 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimmak
  • Laatst online: 17-09 22:00
Heeft er iemand enig idee hoe ik met mijn Fritz!Box een VPN met Windows 11 kan opzetten? Fritz!VPN werkt niet met Windows 11 en de Fritz!Box 5530 die Freedom levert heeft geen beta software van Fritz!Labs waarmee je een Wireguard verbinding kan opzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gday
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02:30

gday

TENACIOUS D TIME!!!

Hm, ik lees dat tarieven via Glaspoort verlaagd zijn. Zo is een internetverbinding van 1 Gbit/s teruggegaan van €69 naar €62.

Ik heb sinds maart echter een 1 Gbit/s-abonnement voor een jaarbedrag van €902. (Ik krijg een maand gratis als ik meteen voor een jaar betaal en ik krijg €2 korting vanwege een eigen modem.) Als ik dat terugreken (€902/11) kom ik op €82?! Volgens de nieuwe tarieven zou ik (62 - 2) * 11 = €660 moeten gaan betalen, dus dat scheelt nogal wat ...

Ik kan me niet herinneren dat ik hier iets over heb gehoord vanuit Freedom, maar wellicht heb ik wat gemist? Of maak ik ergens een flinke fout in mijn berekening? Ik heb het idee dat mijn oorspronkelijke tarief al niet klopt. :z

[ Voor 10% gewijzigd door gday op 10-10-2022 14:17 ]

ingen vill veta var du köpt din tröja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalfanBlackness
  • Niet online

MetalfanBlackness

♥ PV & SB ♥

gday schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 14:10:
Hm, ik lees dat tarieven via Glaspoort verlaagd zijn. Zo is een internetverbinding van 1 Gbit/s teruggegaan van €69 naar €62.

Ik heb sinds maart echter een 1 Gbit/s-abonnement voor een jaarbedrag van €902. (Ik krijg een maand gratis als ik meteen voor een jaar betaal en ik krijg €2 korting vanwege een eigen modem.) Als ik dat terugreken (€902/11) kom ik op €82?! Volgens de nieuwe tarieven zou ik (62 - 2) * 11 = €660 moeten gaan betalen, dus dat scheelt nogal wat ...

Ik kan me niet herinneren dat ik hier iets over heb gehoord vanuit Freedom, maar wellicht heb ik wat gemist? Of maak ik ergens een flinke fout in mijn berekening? Ik heb het idee dat mijn oorspronkelijke tarief al niet klopt. :z
Zeker wel: https://freedom.nl/nieuws...oor-het-glaspoort-netwerk

Is hier in de thread ook al benoemd: purge in "[Freedom] Ervaringen & Discussie"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-8one
  • Laatst online: 15-09 15:04

T-8one

take it easy, take a sisi

Ik zie dat ik bij een snelheid van 1 Gbit/s glas kan kiezen tussen twee soorten 'belichting'? KPN of Cambrium.
Cambrium is aanzienlijk goedkoper, 49.- vs 79.- voor KPN.
Zit daar nog een kwaliteitsverschil in?

GP 32 the most powerfull handheld in the world :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gday

gday

TENACIOUS D TIME!!!

Ja, ik had het ook uit dit topic inderdaad. Ik heb verder geen communicatie gehad vanuit Freedom.

Het glasvezelproject hier is wel wat vaag, want het is aangelegd door KPN maar administratief overgedragen aan Glaspoort. Als ik op de site van Freedom kijk zie ik staan: "Netwerk: Glaspoort | Belichter: KPN | Techniek: XGSPON"

Betaal ik nu zoveel meer omdat KPN de belichter is, zoals hierboven bij @T-8one het geval is?!

Edit: Nee, dat is onzin natuurlijk. Die tarieven staan juist ook bij de adressen waar ik zie dat KPN de belichter is. Als mijn buren nu hetzelfde abonnement als ik afsluiten betalen ze iig €242 per jaar minder. :9

[ Voor 12% gewijzigd door gday op 10-10-2022 14:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barre73
T-8one schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 14:28:
Ik zie dat ik bij een snelheid van 1 Gbit/s glas kan kiezen tussen twee soorten 'belichting'? KPN of Cambrium.
Nee. Welkom in de wereld van KPN..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

T-8one schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 14:28:
Wie weet word dat gelijkgetrokken. T-Mobile heeft Cambrium gekocht.

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
RobbyTown schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 17:44:
[...]

Wie weet word dat gelijkgetrokken. T-Mobile heeft Cambrium gekocht.
Hoezo zou je dat zeggen? T-Mobile is ook altijd aanzienlijk goedkoper geweest dan KPN. Wel iets duurder dan Tweak via Cambrium maar ook niet zoveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Barre73 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 18:14:
[...]

Hoezo zou je dat zeggen? T-Mobile is ook altijd aanzienlijk goedkoper geweest dan KPN. Wel iets duurder dan Tweak via Cambrium maar ook niet zoveel.
De aankoop moet ook terug worden verdiend. Het zal er niet goedkoper op worden...

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• esky
RobbyTown schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 19:24:
[...]

De aankoop moet ook terug worden verdiend. Het zal er niet goedkoper op worden...
offtopic:
Volgens mij is de enige reden dat T-Mobile Cambrium gekocht heeft dat T-Mobile zo sneller op de e-fiber netwerken kan leveren via de apparatuur die Cambruim daar al heeft staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gday

gday

TENACIOUS D TIME!!!

Holy moly ... nog over mijn te hoge abonnementskosten:

Volgens Freedom loopt mijn glasvezel via KPN en moet ik overgezet worden op het Glaspoort-netwerk, wat dus een verhuizing/techchange is.

En dat terwijl ik aanvankelijk (maart 2022) nog helemaal geen glasvezelabonnement kon nemen omdat Freedom zei dat ik via Glaspoort aangesloten was en zij Glaspoort administratief niet konden verwerken en derhalve geen glasvezelinternet konden leveren.

:?

Wazig verhaal, maar het scheelt me €242 per jaar, dus zeker wel de moeite waard.

[ Voor 20% gewijzigd door gday op 11-10-2022 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• westlym
Verwijderd schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 22:24:
@westlym Dan is het deze: https://tweakers.net/pric...tx-1310-nm/specificaties/ en dat komt niet overeen met de foto jij eerder poste. Daar zie ik een LC versie.

Er wordt niet specifiek aangeven welke vezel versie het betreft en kies dan SC/PC als connector (blauw).

De Fritz gebruikt een groen connector (SC/APC) en als de onscherpe foto van de glasvezel een blauw mannetje is dan kun je die direct aansluiten op de Draytek.
Ik kan bij Freedom lezen dat de 5530 lc gebruikt: LC/APC connector wordt gebruikt bij de FRITZ!Box 5530 (letterlijk geciteerd van de site)
https://helpdesk.freedom....-instellingen-eigen-modem

Dus, ik heb een lc connector bij routershop.nl besteld, namelijk deze: TP-Link TL-SM321B

https://www.routershop.nl/tp-link-tl-sm321b/pid=53117

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@westlym Ik kan je niet meer volgen. LC of SC zijn vormen van de connector en hebben geen invloed op de verdere werking.

LC is een formaat opdat je twee vezels op één SFP kunt aansluiten. Eén vezel UP en één DOWN. Hier gebruiken wij bi-directioneel en kunnen dan toe met één vezel.

SC is altijd één vezel per SFP en zo duidelijker in zijn formaatvorm.

Dit is verwarrend op de Freedom site:
Let op! Sluit nooit verschillende kleuren connectoren op elkaar aan! Hiermee druk je namelijk de glasvezel kapot. Sluit de connectoren alleen blauw-op-blauw en groen-op-groen aan.
Hier had beter bij kunnen staan dat de connectoren aan de uiteinden van één glasvezel verschillend van kleur mogen zijn en verschillend van formaat.
Zolang je maar telkens het juiste formaat/kleur koppelt aan iedere zijde (enkelvoud) zit je goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Dat van het kapot maken is ook aardig overdreven. Ja groen op blauw geeft flink meer demping en vooral veel reflectie maar kapot gaat het er normaal gesproken niet van hoor. Sterker nog hij een FttH aansluiting heb je nog een aardige kans dat het zelfs gewoon werkt met groen op blauw ;)

Neemt niet weg dat je uiteraard gewoon de juiste connector wilt hebben, maar even om het in perspectief te zetten.

[ Voor 17% gewijzigd door ik222 op 11-10-2022 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dala
  • Laatst online: 15-09 20:39
Ik zit al jaren op xs4all (en nu dus KPN) glasvezel in Almere. We hebben zo'n NTU hangen in de meterkast. Blijft die hangen? Want op de Freedom pagina staat:
Het kan zijn dat je een mediaconverter van de vorige provider hebt gekregen. Wij kunnen zelf geen mediaconverters leveren.
En heeft het nog een effect als ik op Cambrium overstap qua belichting? Blijft dat allemaal werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Dala Als ook AON van Freedom is dan hoef je zelfs niets te doen.

Of het om AON gaat staat tegenwoordig bij op de postcode check pagina.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dala
  • Laatst online: 15-09 20:39
Verwijderd schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 18:47:
@Dala Als ook AON van Freedom is dan hoef je zelfs niets te doen.

Of het om AON gaat staat tegenwoordig bij op de postcode check pagina.
er staat
Netwerk: KPN | Belichting: Cambrium | Techniek: AON
Betekend het dan dat die NTU kan blijven hangen? Want ik heb nu met cat kabel de router verplaatst naar de woonkamer, en dat bevalt wel qua wifi bereik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@Dala die kan inderdaad blijven hangen en ook blijven gebruikt worden.

Er veranderd hardwarematig niets, afgezien dat jij jouw router naar de woonkamer verplaatst hebt.

Heb je bij KPN/Xs4all ook aamgegeven waar zij de komende zes maanden de e-mail aan mogen doorsturen die nog bij hun binnenkomt?

https://helpdesk.freedom....ory/aanvragen-overstappen

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 14-10-2022 12:57 . Reden: tekst loopt beter zo ]

Pagina: 1 ... 54 ... 80 Laatste