Hier had uw reclame kunnen staan.
Verwijderd
In verband met een storing zijn de internetverbindingen over het KPN netwerk mogelijk verbroken geweest. De storing vond plaats tussen 01.00 en 01.30.
Freedom VDSL heeft er hier (Hoogvliet) vannacht wel uitgelegen. Niks van gemerkt want sliep al, maar zag op mijn OpenWRT router dat de PPPoE-sessie onderbroken is geweest vannacht.Verwijderd schreef op donderdag 1 september 2022 @ 01:43:
Toch een storing van 38 minuten geweest. Maar niet overal. Ik heb ook Freedom-lijnen van vrienden kunnen pingen die nog wel up waren (eentje op Cambrium, dus dat is verklaarbaar, maar ook eentje met VDSL, wat ik dan weer apart vind). Wellicht dat die dan op een andere BRAS zit aangesloten?
Verwijderd
Ik word hier echt niet blij van. Dit zijn echt teveel storingen kort op elkaar, zonder communicatie over de toedracht.
Overigens lijkt m'n glasverbinding na deze storing wel weer op 2a10:3780::234 en 2a10:3780:1::21 uit te komen. Dus volgens mij zitten ze ook met lijnen te schuiven of zo.
[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 02-09-2022 15:28 ]
[ Voor 0% gewijzigd door rulaan op 02-09-2022 15:38 . Reden: typo ]
Verbinding bleef up maar er ging simpelweg niks "doorheen".
[ Voor 39% gewijzigd door Ultraman op 02-09-2022 15:38 ]
Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.
:fill(white):strip_exif()/f/image/lzXItHYT8AfKbgzswFDQUGSJ.png?f=user_large)
Freedom down lijkt een externe rede te hebben https://twitter.com/1Almere/status/1565692578611318785
De gateway was tijdens deze downtime wel up.
[ Voor 7% gewijzigd door Pimmetje16 op 02-09-2022 15:41 ]

https://112vdg.nl/2022/09/02/grote-stroomstoring/
There's no place like 127.0.0.1
https://www.omroepflevola...oor-brand-in-onderstation
[ Voor 6% gewijzigd door maartenv op 02-09-2022 16:13 ]
Begintijd: 2 september 15.17
Eindtijd: 2 september 15.46
In verband met een storing kan het zijn dat de internetverbinding op dit moment niet werkt. Technici zijn op de hoogte en werken aan een oplossing.
Zodra er meer bekend is zal deze melding een update krijgen.
Update 15.42: De storing is veroorzaakt door een stroomstoring. De verbindingen komen allemaal weer terug.
Update 15.46: De storing is verholpen. Mocht de internetverbinding toch nog niet werken, herstart dan het modem.
[ Voor 27% gewijzigd door MisteRMeesteR op 03-09-2022 10:58 ]
[ Voor 6% gewijzigd door MisteRMeesteR op 02-09-2022 22:34 ]
www.google.nl
TV kijken gaat prima.
Maar toen ik eigen opnames van programma's wilde bekijken bevroor het beeld en geen enkele toets op de AB deed het nog. Alleen door de stroomtoevoer te verbreken kon ik opnieuw opstarten en weer TV kijken.
Volgende dag exact hetzelfde probleem.
Het verwijderen van een opname is nog steeds beroerd geregeld. Je moet naar beneden naar de betreffende opname binnen een programma. Erg handig als je de oudste opname van een programma gekeken hebt

En elke keer als ik op de omslachtige manier een aflevering heb verwijderd krijg ik als dank een "error" en doet de back-knop het niet meer

Wordt software tegenwoordig nog getest
ben ik me aan het oriënteren op internet aanbieders of eigenlijk voornamelijk op freedom omdat ik hun service level wel kan waarderen en de leveringsvoorwaarden ook wel ok zijn. Kortom de keuze leek gemaakt.
Echter is er onlangs iets geks gebeurd in de postcode check.
op ons toekomstig adres zijn er nu eens 3 varianten mogelijk waar ik er eigenlijk maar 1 van ken (KPN wholesale) die overigens om prijstechnische redenen niet zal kiezen. (kpn biedt 50 of 100 mbit aan voor een hogere prijs dan de andere 2 vragen voor gbit.
toch blijven er dan nog 2 over, Cambrium en Fibercrew.
kan iemand zeggen of er verschillen zijn, (in ieder geval niet in prijs) en of redenen om een van deze twee wél of juist níet te kiezen?
Verwijderd
Cambrium is de huisleverancier van Freedom en Fibercrew is nieuw bij Freedom maar wel vooruitstrevend.
Ps. TV van Freedom is niet om naar huis te schrijven. Als niet bevalt, dan geven zij aan dat er ook alternatieven zijn maar dat je dat zelf moet regelen.
Meer info: https://community.freedom.nl/c/amino/67
[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 05-09-2022 23:13 ]
dat is toch gewoon iptv van Canal Digital? ik zag dat ze bij Freedom een verplicht tv-kastje erbij leverden terwijl je via CD's eigen website ook voor een web/app only versie kunt gaan (voor een paar cent minder) ik wat half van zins om gewoon voor die optie te gaan aangezien we op de 2 tv's in huis toch al appleTV hebben aangesloten en er een app voor dat platform bestaat. van brakke android-tvboxen dus geen last.Ps. TV van Freedom is niet om naar huis te schrijven. Als niet bevalt, dan geven zij aan dat er ook alternatieven zijn maar dat je dat zelf moet regelen.
mocht het niet werken (om welke reden dan ook) zijn er vast nog wel andere oplossingen te bedenken ... Desnoods nlziet
Verwijderd
Probleem kan zijn dat de Fritz!box na een tijdje niets meer doorggeft en dan moet je die opnieuw starten.
Nu heb je ook zenders die door enigen bekeken worden, opnames terug kijken en uitzending gemist. Die gaan direct tussen jouw kastje en server, de verbinding is uniek.
WebTV, APP of via jouw TV zijn ook allemaal unieke verbindingen.
Als je eigen apparatuur aan wil sluiten dan is Cambrium een stuk makkelijker, dat is gewoon een AON netwerk waar je met de juiste mediaconvertor of SPF module aan de slag kunt zonder registratie of iets dergelijks. Fibercrew is dacht ik altijd *PON waar het meer moeite kost om met eigen apparatuur aan de slag te gaan. Wereldwijd lijkt PON/XGPON/GPON wel veel meer gebruikt te worden aangezien het kostentechnisch heel interresant is maar ik zou het niet perse als vooruitstrevend willen zien .Verwijderd schreef op maandag 5 september 2022 @ 23:08:
Vanaf hier kun je meer lezen: https://gathering.tweaker...message/72388652#72388652
Cambrium is de huisleverancier van Freedom en Fibercrew is nieuw bij Freedom maar wel vooruitstrevend.
Ps. TV van Freedom is niet om naar huis te schrijven. Als niet bevalt, dan geven zij aan dat er ook alternatieven zijn maar dat je dat zelf moet regelen.
Meer info: https://community.freedom.nl/c/amino/67
Verwijderd
Zo kun je de ONT van ZTE links laten liggen, mocht jou de origine van dit merk tegenstaan.
Mocht dit gaan werken dan is het een echte vooruitgang.
Met een eigen modem zou ik Cambrium kiezen en meer opties open houden m.b.t. de media convertor.gizdm schreef op woensdag 7 september 2022 @ 13:15:
Ik heb de laatste pagina's van dit lange thread gevolgd. Ik heb momenteel KPN (prijzig) en ben ook een oude fan van XS4ALL en wil graag overstappen van KPN naar iets anders. Freedom heeft hier Fiber Crew en Cambrium beschikbaar (ook KPN, maar hogere prijzen). Wat stel jij voor? Ik heb mijn eigen modem, dus het klinkt als een goede keuze.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?
https://community.freedom...rkt-bellen-buitenland/886timmie1 schreef op woensdag 7 september 2022 @ 14:39:
Leest hier iemand van Freedom mee? Ik zou graag de suggestie willen doen aan Freedom om een buitenlandse belbundel te introduceren in de stijl van KPN/XS4ALL, dus niet alleen met landen binnen de EU.
Niet helemaal wat @timmie1 bedoelt. Eerste reactie in dat topic:
@timmie1 lijkt dus iets breder te willen dan EU/Europa.Met familie verdeeld over Europa heen is een belbundel onbeperkt buitenland zoals bij xs4all voor €22,50 voor mij onmisbaar.
Verder is het inderdaad goed om de suggestie (ook) te doen in het Freedom forum.
[ Voor 7% gewijzigd door The Zep Man op 08-09-2022 10:38 ]
Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!
Verwijderd
Bij Freedom heb je ook de keuze om voor een ander aanbieder of een andere aanbieder te kiezen naast Freedom.timmie1 schreef op woensdag 7 september 2022 @ 14:39:
Leest hier iemand van Freedom mee? Ik zou graag de suggestie willen doen aan Freedom om een buitenlandse belbundel te introduceren in de stijl van KPN/XS4ALL, dus niet alleen met landen binnen de EU.
In de Fritz!box is goed mogelijk om verschillende aanbieders naast elkaar te gebruiken en op basis van prijs de gesprekken te routeren.
Inderdaad, dank voor de aanvulling. Het is belangrijk dat landen buiten de EU in de belbundel vallen.The Zep Man schreef op donderdag 8 september 2022 @ 10:37:
[...]
Niet helemaal wat @timmie1 bedoelt. Eerste reactie in dat topic:
[...]
@timmie1 lijkt dus iets breder te willen dan EU/Europa.
Verder is het inderdaad goed om de suggestie (ook) te doen in het Freedom forum.
Deze landen zijn vaak kostbaar om per minuut af te rekenen, afhankelijk van het land zo'n 35 tot 300cent per minuut. Voorbeelden: VS, Australië, China, Suriname, etc.
Whatsapp, FaceTime e.d. is geen optie, want niet iedereen heeft een smartphone, computer, toegang tot internet dan wel überhaupt een mobiele telefoon. Gewone telefonische oproepen zijn universeel en beschikbaar voor iedereen met een telefoonnummer, onafhankelijk of het een portabele dan wel vaste aansluiting betreft.
Ik kan zelf helaas geen berichten plaatsen in het Freedom Foum omdat ik geen lid ben.
Dat is zo, maar KPN(slash ex-XS4ALL) is vooralsnog de enige met zo'n bundel en rekent een kleine 50 euro per maand voor een enkel SIP-account zonder interneterbinding of een EPOTS lijn met een Onbeperkt Altijd Bundel. Met die losse aanbieders als Voipbuster en kloons is het zo'n gedoe, aangezien ze soms onderscheid maken tussen telefonieaanbieders en prefixen in bepaalde landen met hun tarieven. Hierdoor ben je dan ongemerkt opeens 30 cent per minuut kwijt in plaats van de gebruikelijke 2 cent per minuut.Verwijderd schreef op donderdag 8 september 2022 @ 12:30:
[...]
Bij Freedom heb je ook de keuze om voor een ander aanbieder of een andere aanbieder te kiezen naast Freedom.
In de Fritz!box is goed mogelijk om verschillende aanbieders naast elkaar te gebruiken en op basis van prijs de gesprekken te routeren.
[ Voor 4% gewijzigd door timmie1 op 08-09-2022 13:00 ]
Ja, zo rekenen providers onderling internationaal verkeer af. Ze kopen en verkopen op basis van prefix.timmie1 schreef op donderdag 8 september 2022 @ 12:59:
Met die losse aanbieders als Voipbuster en kloons is het zo'n gedoe, aangezien ze soms onderscheid maken tussen telefonieaanbieders en prefixen in bepaalde landen met hun tarieven.
Verwijderd
Uitbreiden naar de EU of zelfs de gehele wereld dat lijkt mij zeer onwaarschijnlijk op korte en of zelf middellange termijn.
Dat is jammer, want dat betekent dat de verschillende aansluitingen die ik onder mijn beheer heb staan gebonden blijven aan KPN zolang telefonie noodzakelijk is.Verwijderd schreef op donderdag 8 september 2022 @ 16:16:
Ik wilnog noemen dat het is al een enorme worsteling geweest met Freedom en binnen Freedom zelf om uberhaupt een belbundel voor Nederland te kunnen aanbieden.
Uitbreiden naar de EU of zelfs de gehele wereld dat lijkt mij zeer onwaarschijnlijk op korte en of zelf middellange termijn.
Heb je al een losse VoIP-provider overwogen? Vergelijkbaar met het gebruik van een losse TV provider, voor de mensen voor wie CanalDigitaal niet voldoende is.timmie1 schreef op donderdag 8 september 2022 @ 22:37:
Dat is jammer, want dat betekent dat de verschillende aansluitingen die ik onder mijn beheer heb staan gebonden blijven aan KPN zolang telefonie noodzakelijk is.
Als men hard gebonden is aan een POTS telefoon (bijzonder ouderen, etc.), dan kan bijvoorbeeld een Fritz!Box een transparante vertaalslag maken zonder te diep in de technologie te duiken bij het aanleggen.
Verwijderd
Moet maar weten als klant, waneer ineens alle hoofdzenders weg zijn.
Of dat nog wat gaat worden met Canal Digitaal is maar de vraag.
Er is in het verleden al gebruik gemaakt van losse VoIP-providers voor verschillende telefoonnummers in combinatie met Fritzboxen en Linksys ATA's met verkeersregels(nummer wat begint met 00xy routeren via VoIP-provider Z), maar dat was geen ideale oplossing met de vele verschillende bestemmingen. Het werd erg onoverzichtelijk qua tarieven(Welke bestemming kost wat bij welke provider en wanneer wijzigt dat?), restanten van beltegoeden(waar is nog beltegoed over en hoe waardeer ik dat op?) en ondersteuning(Oproepen naar bestemming X komen niet door, welke provider moet ik aanspreken en hoe?).The Zep Man schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 07:26:
[...]
Heb je al een losse VoIP-provider overwogen? Vergelijkbaar met het gebruik van een losse TV provider, voor de mensen voor wie CanalDigitaal niet voldoende is.
Als men hard gebonden is aan een POTS telefoon (bijzonder ouderen, etc.), dan kan bijvoorbeeld een Fritz!Box een transparante vertaalslag maken zonder te diep in de technologie te duiken bij het aanleggen.
Overigens is het van de zotte dat internationaal mobiel bellen nog steeds zo enorm duur is. €1,75 voor een minuutje bellen naar Australië of €2,25 naar China is eigenlijk niet meer van deze tijd.
Kijk ik nu, met dezelfde PC en huisnummer, dan zie ik alleen maar KPN als belichter.
En de prijs?_Eend_ schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 07:56:
Ben ik nou gek geworden? Toen nieuws: ACM maakt bindende afspraak met KPN en Glaspoort over toegangstarieve... op T.net verscheen heb ik gelijk even gekeken op freedom.nl wat de prijzen op dat moment waren voor mijn postcode. Toen zag ik daar dat ik voor 49 p/m 1 Gbit/s kon afnemen via Freedom/Fiber Crew.
Kijk ik nu, met dezelfde PC en huisnummer, dan zie ik alleen maar KPN als belichter.
1 Gbit/s kost 79 euro p/m
Dat is wel fors, dat is mij de “vrijheid” niet waard. Voor dat prijs verschil haal ik liever streaming content abonnementen in huis. Native KPN is 57,5 voor 1 gigabit._Eend_ schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 08:03:
Voor 49 euro p/m kan ik nu 50 Mbit/s nemen.
1 Gbit/s kost 79 euro p/m
Mijn nog op te leveren Glaspoort/KPN verbinding zou 69e gaan kosten, XGSPON techniek. 69 is de prijs zonder kortingen.
Solcon over dezelfde fiber van Glaspoort 59,95. Er blijft wel wat aan de strijkstok hangen bij freedom?
[ Voor 27% gewijzigd door stormfly op 10-09-2022 14:56 ]
Verwijderd
Freedom blijkt echter een Trojaans paard te zijn, als alles rustig lijkt, komen de krijgers uit de buik van het houten paard gekropen.
Dit blijkt wederom na lezing van hun laatste weekoverzicht nummer 36. In het weekoverzicht staat deze keer weer ideologische gedachten.
Er is kennelijk geen vorm van redactie aanwezig voordat er tot publicatie wordt overgegaan.
Ik had zo graag gezien dat Freedom zich alleen zouden bezig houden met het verbeteren van hun service en het verdedigen van de weinige rechten die hun klanten nog resten. Zich verder neutraal opstellende in politieke aangelegenheden.
Het is vreselijk jammer dat Xs4all teloor is gegaan in de klauwen van de KPN, Xs4all wist namelijk wel, de belangen van haar klanten en andere belangen te scheiden.
Dat is het mij dus ook niet waard, dan ga ik wel naar een andere aanbieder. Maar ik vindt het vreemd dat ik tot 3 weken geleden wel uit KPN en fibercrew kon kiezen, en nu niet meer, terwijl ik wel in het fibercrew gebied zit.stormfly schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 08:17:
[...]
Dat is wel fors, dat is mij de “vrijheid” niet waard. Voor dat prijs verschil haal ik liever streaming content abonnementen in huis.
Ik ben nu XS4ALL klant, en betaal voor de gele ipv groene reclame nu een paar euro extra per maand. Stap ik over naar Jonaz dan betaal ik 39 euro p/m voor 1 Gbit/s. Maar dat wil ik niet
In het Freedom forum stond dit bericht
Ik woon in dat gebied, dus het is niet zo dat mijn woonplaats nog niet helemaal is aangesloten. Ik kan verder ook zo 1-2-3 niets vinden over het stopzetten van de samenwerking met fibercrew of iets dergelijks. Toch maar even een mailtje aan wagen dan.Door de samenwerking met Fiber Crew kan Freedom Internet op maar lieft 230.000 adressen in Amersfoort, Almere, Hilversum, Soest, Leusden en Baarn een goedkoper internetabonnement aanbieden op het netwerk van KPN. Op deze locaties krijg je nu 1 Gbit/s glasvezel internet voor 49 euro, waar je tot voor kort nog 79 euro moest betalen voor dezelfde snelheid.
bron: https://community.freedom...ieven-op-kpn-netwerk/3134
[ Voor 4% gewijzigd door _Eend_ op 10-09-2022 08:56 ]
Jonaz=Fibercrew dus in de basis is dat gewoon beschikbaar bij jou. Dat je dat nu bij Freedom niet ziet lijkt dus aan hen te liggen. Zou het niet een simpele bug in de PC Check kunnen zijn?_Eend_ schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 08:56:
[...]
Dat is het mij dus ook niet waard, dan ga ik wel naar een andere aanbieder. Maar ik vindt het vreemd dat ik tot 3 weken geleden wel uit KPN en fibercrew kon kiezen, en nu niet meer, terwijl ik wel in het fibercrew gebied zit.
Ik ben nu XS4ALL klant, en betaal voor de gele ipv groene reclame nu een paar euro extra per maand. Stap ik over naar Jonaz dan betaal ik 39 euro p/m voor 1 Gbit/s. Maar dat wil ik niet
In het Freedom forum stond dit bericht
[...]
Ik woon in dat gebied, dus het is niet zo dat mijn woonplaats nog niet helemaal is aangesloten. Ik kan verder ook zo 1-2-3 niets vinden over het stopzetten van de samenwerking met fibercrew of iets dergelijks. Toch maar even een mailtje aan wagen dan.
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.
Zou kunnen, ik heb er in ieder geval een mailtje aan gewaagd.Barre73 schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 09:05:
[...]
Jonaz=Fibercrew dus in de basis is dat gewoon beschikbaar bij jou. Dat je dat nu bij Freedom niet ziet lijkt dus aan hen te liggen. Zou het niet een simpele bug in de PC Check kunnen zijn?
Toen ik zelf naar freedom wou overstappen kwam er bij mij af en toe ook alleen KPN uit terwijl ik ook e-fiber kan kiezen. Ik heb het idee dat de af en toe de systemen van de 3e partijen (zoals e-fiber en fibercrew) niet goed werken en daardoor niet in de resultaten terug komen._Eend_ schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 08:56:
[...]
Dat is het mij dus ook niet waard, dan ga ik wel naar een andere aanbieder. Maar ik vindt het vreemd dat ik tot 3 weken geleden wel uit KPN en fibercrew kon kiezen, en nu niet meer, terwijl ik wel in het fibercrew gebied zit.
Solarboiler: Top Senz 200 Nero-3 ⣿⣿ Photovoltaics: 9x LG 320N1K-A5, SE 3000H
Ik zie ze geen dingen doen die ik niet van xs4all ken, misschien een wat minder controversiële variant, maar ik kan me bijvoorbeeld de gevechten tussen xs4all en Scientology nog herinneren. Ze hebben een heel duidelijk standpunt rond wat open betekent.Verwijderd schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 08:33:
Als klant van Freedom, komende van Xs4all, had ik dik anderhalf jaar geleden het gevoel dat ik een goede keuze maakte met de internet provider Freedom. Helaas is ondertussen die hoop nu de grond ingeslagen.
Freedom blijkt echter een Trojaans paard te zijn, als alles rustig lijkt, komen de krijgers uit de buik van het houten paard gekropen.
Dit blijkt wederom na lezing van hun laatste weekoverzicht nummer 36. In het weekoverzicht staat deze keer weer ideologische gedachten.
Er is kennelijk geen vorm van redactie aanwezig voordat er tot publicatie wordt overgegaan.
Ik had zo graag gezien dat Freedom zich alleen zouden bezig houden met het verbeteren van hun service en het verdedigen van de weinige rechten die hun klanten nog resten. Zich verder neutraal opstellende in politieke aangelegenheden.
Het is vreselijk jammer dat Xs4all teloor is gegaan in de klauwen van de KPN, Xs4all wist namelijk wel, de belangen van haar klanten en andere belangen te scheiden.
Je begint te klinken als een grammofoon plaat met een kras.. ga dan gewoon weg en zoek een meer commerciële aanbieder die jou niet lastig valt met verhalen over internetrechten.Verwijderd schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 08:33:
Als klant van Freedom, komende van Xs4all, had ik dik anderhalf jaar geleden het gevoel dat ik een goede keuze maakte met de internet provider Freedom. Helaas is ondertussen die hoop nu de grond ingeslagen.
Overigens heb ik dat weekoverzicht ook gelezen en ik zie werkelijk niet waar je over kan vallen. Over dat ene stukje aangaande de FOIC? Dat is volgens mij precies volgens die kernwaarden waarmee Freedom is opgericht. Is dat politiek? Uiteraard... Bijna alles is terug te voeren op politiek.
Maar onderstaande lees ik al over Freedom sinds de eerste geruchten over het oprichten van een nieuwe provider:
"Een nieuwe provider die het 'oude' gedachtegoed koestert: een vrij, open en toegankelijk internet voor iedereen, waarbij veiligheid, privacy en kwaliteit de kernwaarden zijn"
[ Voor 8% gewijzigd door Barre73 op 10-09-2022 10:17 ]
Verwijderd
Ik ben niet diegene die telkens tegen de arm stoot van de grammafoon.Barre73 schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 10:14:
[...]
Je begint te klinken als een grammofoon plaat met een kras.. ga dan gewoon weg en zoek een meer commerciële aanbieder die jou niet lastig valt met verhalen over internetrechten.
Overigens heb ik dat weekoverzicht ook gelezen en ik zie werkelijk niet waar je over kan vallen. Over dat ene stukje aangaande de FOIC? Dat is volgens mij precies volgens die kernwaarden waarmee Freedom is opgericht. Is dat politiek? Uiteraard... Bijna alles is terug te voeren op politiek.
Maar onderstaande lees ik al over Freedom sinds de eerste geruchten over het oprichten van een nieuwe provider:
"Een nieuwe provider die het 'oude' gedachtegoed koestert: een vrij, open en toegankelijk internet voor iedereen, waarbij veiligheid, privacy en kwaliteit de kernwaarden zijn"
Ik en Freedom zijn nog wel even tot elkaar veroordeeld. Met internet rechten heb ik geen probleem. Ik zat niet voor niets bij Xs4all en nu bij Freedom verwachtende dat het daar in goede handen was.
Kijk bij die 'kernwaarden' daar gaat het nu precies verkeerd bij Freedom.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2022 11:51 ]
Alle intenties en overtuigingen zijn van het begin duidelijk geweest, this is on you man.Verwijderd schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 08:33:
Ik raad je aan om stoppen met de blog te lezen
Share and Enjoy!
Verwijderd
Alles was voor mij ook lange tijd in orde, nu zie ikmet lede ogen een reeks van incidenten waar Freedom een gekleurde mening uitdraagt.
Het verslag van het gesprek tussen klanten van Freedom en Freedom van begin augustus, is helaas nog niet gereed.
Er is nog steeds nog een sprankje hoop. Hoop sterft, immers als laatste.
Ik was aanwezig bij dat gesprek en het gaf mij in ieder geval een ontzettend goed gevoel bij de organisatie, haar mensen en de visie.Verwijderd schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 16:36:
@WCA Dat was misschien het geval voor een klein clubje maar niet voor diegenen die klant werden van Freedom.
Alles was voor mij ook lange tijd in orde, nu zie ikmet lede ogen een reeks van incidenten waar Freedom een gekleurde mening uitdraagt.
Het verslag van het gesprek tussen klanten van Freedom en Freedom van begin augustus, is helaas nog niet gereed.
Tsja, de club heet letterlijk "Freedom Internet"Verwijderd schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 16:36:
@WCA Dat was misschien het geval voor een klein clubje maar niet voor diegenen die klant werden van Freedom.
Als je je hier zó ontzettend druk om maakt, en dit soort dingen zo ontzettend belangrijk vindt, had je misschien beter wat eerder onderzoek kunnen doen naar wat voor club je lid bij wordt. Wat je allemaal roept is nooit een geheim geweest, vanaf het begin ontzettend duidelijk geweest dat dit een provider is met een ideologie. Als je dat niet is opgevallen heb je ontzettend met je hoofd in het zand gezeten, het spijt me.
Share and Enjoy!
Verwijderd
We hebben een VDSL-verbinding hier in Hoogvliet Rotterdam. Postcode 3192.
Freedom is een waardige opvolger van Xs4all. Jij verwacht van Freedom dat het de dingen doet die Xs4all 5, 10, 15 jaar geleden deed, voordat KPN aan de activistische roots van Xs4all begon te zagen. Verrassing, de wereld van nu is nou eenmaal totaal anders dan de wereld van toen. Het zou me helemaal niks verbazen als een Xs4all die vrij was gebleven van KPN invloeden nu veel dichter aan zou hebben gezeten tegen wat Freedom nu is en doet.Verwijderd schreef op zondag 11 september 2022 @ 00:01:
@WCA Het spijt mij dan, te lezen dat jij vindt dat Freedom geen waardige opvolger van Xs4all mag zijn.
[ Voor 71% gewijzigd door rens-br op 12-09-2022 09:48 ]
Bij ons in de woonwijk dus nog niet.
Deze week een mailing van Delta ontvangen dat ze bij voldoende belangstelling in ons dorp glasvezel gaan aanleggen en dat we een abonnement kunnen afsluiten bij Caiway glasvezel, DELTA, Helden Van Nu, Kliksafe of Online.nl.
Jammer dat Feedom blijkbaar (nog) niet meedoet.
Verwijderd
Voor dat laatste heeft Freedom, Bits-of-Freedom aan haar zijde, die tevens de naamverstrekker is van Freedom als ISP.
Dat is het enige wat ik zoek/verwacht, niet meer maar ook niet niet minder.
Dat kan je wel verwachten, maar dat is niet wat freedom is. En je bent ook niet de enige klant, dus het is ook niet reeel om te verwachten dat freedom zich aan jou gaat aanpassen.Verwijderd schreef op zondag 11 september 2022 @ 22:30:
@anboni Het enige wat ik verwacht van Freedom dat zij zich neutraal opstellen en zich beperken tot de diensten die zij aanbieden. Daarnaast de veiligheid op het internet bevorderen/waarborgen voor klanten en de rechten van hen, als overheden of Big Tech die hebben/willen aangetast(en).
Voor dat laatste heeft Freedom, Bits-of-Freedom aan haar zijde, die tevens de naamverstrekker is van Freedom als ISP.
Dus accepteer het, of move on en ga lekker naar een andere provider. Maar stop met continu lopen klagen dat ze niet doen wat je wilt. Want /care
Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.
Nogal vreemd om bewust voor een provider te kiezen die overduidelijke maatschappelijke standpunten heeft en vervolgens te gaan klagen dat ze maatschappelijke standpunten hebben die jou niet aan staan. Blijf bij Freedom of ga naar een andere provider, I don't care. Maar je kritiek op die maatschappelijke kant hoef ik niet steeds te lezen hier.Verwijderd schreef op zondag 11 september 2022 @ 22:30:
Het enige wat ik verwacht van Freedom dat zij zich neutraal opstellen en zich beperken tot de diensten die zij aanbieden.
Wat jij verwacht... echter veel Freedom klanten, waaronder ikzelf, verwachten nu juist meer van Freedom dan alleen maar het stukje techniek van een digitale oprit naar internet. Betalen daarom ook graag wat meer aan Freedom dan voor eenzelfde internet snelheid. Paar korte Freedom outages gehad, Ziggo neemt het over, paar seconden drop in een Teams call, leven gaat verder. Is er wel iemand bezig met vrij internet en daarmee een digitale toekomst waar onze kinderen hopelijk wat meer aan hebben.Verwijderd schreef op zondag 11 september 2022 @ 22:30:
@anboni Het enige wat ik verwacht van Freedom dat zij zich neutraal opstellen en zich beperken tot de diensten die zij aanbieden... Daarnaast de veiligheid op het internet bevorderen/waarborgen voor klanten en de rechten van hen, als overheden of Big Tech die hebben/willen aangetast(en).
KPN, Ziggo en zat andere providers, leveren jou graag de dienst van enkel toegang tot internet, die zijn weinig politiek en zeker niet activistisch. Hun techniek voldoet voor miljoenen huishoudens, dus als het voornaamste punt is een niet zo politieke provider te hebben, dan lijkt er op dat vlak al meer dan genoeg keuze te zijn in de markt? Je kunt altijd nog zo een meer standaard provider nemen en wat je maandelijks bespaart voortaan te doneren aan een stichting of politieke partij die jouw politieke of juist a-politieke standpunten deelt.
In dit topic gaat het volgens mij alleen enkel om provider Freedom, waarvan inmiddels meer dan duidelijk mag zijn wat de koers is en blijft, ook al was dat kennelijk voor jou minder helder bij aanvang. Forum posts zullen die koers niet gaan veranderen lijkt het ook, dus blijft over voor jou om keuzes te maken hoe hiermee om te gaan.
Cooling is silver, silence is golden!
Wat je denkt is niet wat je zegt. Wat je zegt wordt anders begrepen.
Main: AMD RX 9070XT Sapphire Pure, 2e PC: Nvidia RTX3080 EVGA FTW3
:fill(white):strip_exif()/f/image/Svwuzf3DN7ZemIELWTAVxASA.png?f=user_large)
Je bent binnen Freedom van belichter overgestapt? Op eigen initiatief? Uit nieuwsgierigheid, waar kwam je vandaan en wat waren je beweegredenen indien het op eigen initiatief is?jacques1971 schreef op maandag 12 september 2022 @ 15:34:
Vandaag ben ik overgegaan naar Fiber Crew als belichter. Het resultaat van de speedtest is prima.
[Afbeelding]
Share and Enjoy!
Dit vanwege de prijs (€20,= goedkoper) en de hogere snelheid.
[ Voor 7% gewijzigd door jacques1971 op 12-09-2022 22:34 ]
Verwijderd
Dank voor het uitzoeken. Ik had het ivm vakantie een paar weken uitgesteld._Eend_ schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 11:27:
En ik heb antwoord op mijn vraag waarom Fiber Crew niet meer beschikbaar is op de website. Freedom heeft de orders tijdelijk stopgezet ivm. wat issues. Ze verwachten dat dit met 1 a 2 weken is opgelost.
En nu terug, maar toen was de "Belichter - Fiber Crew - Optie" verdwenen.
We wachten af.
https://community.freedom...w-voorlopig-op-pauze/3246
Ben benieuwd of ik morgen licht heb of niet. Zo niet, dan moet er weer een andere monteur de boel fixen en dat kan een paar dagen duren...
We gaan het zien
Ik weet dat het een beetje een late reactie is, excuses voor het kickje. Maar mag ik vragen hoe het werkt met je bestaande IP adres? Ik heb een (in de praktijk) vast IP adres met KPN Glasvezel. Ik wil 5 servers in huis op een publiek IP adres zetten, en ik heb een Fritzbox 7590.The Zep Man schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 12:48:
[...]
Misschien bij een broker (wat moet ik met een broker?), maar bijvoorbeeld wel bij extraip.com (8 IP's, minder dan 14 EUR). Enige obstakel is dat je een KvK nummer moet hebben, maar voor velen is dat geen probleem. Privé betalen als het geen zakelijke verbinding betreft en klaar...
Ik lees in de handleiding dat het allemaal zou moeten werken, echter staat er dit:
"De internetprovider moet een openbaar IPv4-subnet leveren voor de internetverbinding. Hiervan gebruikt de FRITZ!Box het eerste IPv4-adres voor zichzelf; de andere IPv4-adressen kunnen dor apparaten in het thuisnetwerk worden gebruikt."
Betekent dat mijn huidige IP adres naar KPN toe veranderd? Of hoe moet ik dit lezen? Of is het gewoon zo dat de router 1 van de 8 nodig heeft om het werkend te hebben (dus heb ik 7 IP adressen beschikbaar) en houdt mijn bestaand netwerk gewoon het huidige KPN IP adres?
Alvast enorm bedankt!
Bij mij ging het gewoon goed. De monteur had het in 10 minuten aan de praat. De instellingen van de Fritzbox blijven overigens het zelfde.Out.of.Control schreef op woensdag 14 september 2022 @ 15:33:
Ik ga morgen om van KPN naar Fiber Crew. Werd gisteren al gebeld hierover, de order kan kennelijk niet meer teruggedraaid worden.
Ben benieuwd of ik morgen licht heb of niet. Zo niet, dan moet er weer een andere monteur de boel fixen en dat kan een paar dagen duren...
We gaan het zien
[ Voor 5% gewijzigd door jacques1971 op 14-09-2022 20:46 ]
Hoe werkt het (voor extraip.com).jelleeelco schreef op woensdag 14 september 2022 @ 17:01:
Ik weet dat het een beetje een late reactie is, excuses voor het kickje. Maar mag ik vragen hoe het werkt met je bestaande IP adres?
Bij Freedom neem ik geen extra IPv4 adressen af. Vroeger bij XS4ALL kon je extra IPv4 adressen afnemen als virtual IP's met bijvoorbeeld pfSense/OPNsense, maar dat is al even geleden dat ik dat gedaan heb.
Geen idee of en hoe dat kan met een FRITZ!Box.
Om te beginnen, dit topic gaat over Freedom Internet. Heb je daar een abonnement? Want je spreekt wel heel erg veel over KPN.jelleeelco schreef op woensdag 14 september 2022 @ 17:01:
[...]
Ik heb een (in de praktijk) vast IP adres met KPN Glasvezel. Ik wil 5 servers in huis op een publiek IP adres zetten, en ik heb een Fritzbox 7590.
Ik lees in de handleiding dat het allemaal zou moeten werken [...]
Betekent dat mijn huidige IP adres naar KPN toe veranderd? Of hoe moet ik dit lezen? Of is het gewoon zo dat de router 1 van de 8 nodig heeft om het werkend te hebben (dus heb ik 7 IP adressen beschikbaar) en houdt mijn bestaand netwerk gewoon het huidige KPN IP adres?
Bij de Freedom Helpdesk kan je een extra IPv4 Subnet aanvragen, mailtje sturen dus.
Je krijgt dan een IPv4 Subnet toegekend die je volgens de handleiding aan je Fritz!Box toevoegd. Je bestaande IPv4 en IPv6 Adressen wijzigen niet, het IPv4 Subnet komt erbij. Daarna moet je modem herstarten en is het extra IPv4 Subnet actief.
IPv4 Adressen moet je vervolgens handmatig op je apparatuur invoeren, gewoon volgens de instructie: IPv4 Adres, Subnetmask en IPv4 Gateway. Effectief zijn er inderdaad 5 IPv4 Adressen bruikbaar, 3 vallen er af voor het netwerk-id, broadcast en gateway.
https://www.ftm.nl/artike...kt-monopolie-op-glasvezel
Glasvezel zorgt voor de snelste internetverbinding, maar wie is de baas over het netwerk? KPN probeert zijn historische voorsprong op het oude telefoonnet ook op glasvezel in stand te houden.
Andere providers konden via het oude telefoonnetwerk en op eerder aangelegde glasvezelnetten hun klanten nog van een gevarieerd aanbod voorzien. Op nieuw aan te leggen glasvezel beperkt KPN de kansen voor concurrenten, met instemming van de toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM).
Consumenten betalen per maand soms wel drie tientjes meer op glasvezel van KPN dan op glasvezel van een ander netwerk – maar die andere netwerken zijn slechts in een klein deel van het land beschikbaar.
De ACM verwacht dat marktwerking ervoor zal zorgen dat de consument jaarlijks in totaal 230 miljoen euro per jaar minder kwijt is aan internetverbindingen. De providers die met KPN moeten concurreren, geloven niet in die rekensom van de toezichthouder.
[ Voor 4% gewijzigd door Tukk op 15-09-2022 11:04 ]
Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.
Verwijderd
Ik denk dat grootste deel van klanten van Freedom via het KPN netwerk bij Freedom zitten. Freedom blijft dat stug Reggefiber noemen, maar dat terzijde.localhost schreef op donderdag 15 september 2022 @ 08:02:
[...]
Om te beginnen, dit topic gaat over Freedom Internet. Heb je daar een abonnement? Want je spreekt wel heel erg veel over KPN.
De KPN zorgt nog steeds voor de upload begrenzing en verder staat er dan een PPPoE verbinding over het KPN netwerk naar Cambrium. Er zijn nog situaties waar Cambrium of Fibercrew zelf de verbinding verzorgen in de KPN POP maar The Last Mile is nog steeds KPN netwerk.
Ga je dus helemaal via het KPN netwerk naar Freedom dan betaal je ook nog eens de hoofdprijs aan de KPN.
zes maal KPN, en zeven als ik quote meetel
Het punt van @localhost was denk ik dat @jelleeelco wel degelijk leek te praten over een internetverbinding via "KPN Provider". Dus helemaal niets van Freedom. Dus @localhost heeft zeker een punt om even die vraag te stellenVerwijderd schreef op donderdag 15 september 2022 @ 09:35:
[...]
Ik denk dat grootste deel van klanten van Freedom via het KPN netwerk bij Freedom zitten. Freedom blijft dat stug Reggefiber noemen, maar dat terzijde.
De KPN zorgt nog steeds voor de upload begrenzing en verder staat er dan een PPPoE verbinding over het KPN netwerk naar Cambrium. Er zijn nog situaties waar Cambrium of Fibercrew zelf de verbinding verzorgen in de KPN POP maar The Last Mile is nog steeds KPN netwerk.
Ga je dus helemaal via het KPN netwerk naar Freedom dan betaal je ook nog eens de hoofdprijs aan de KPN.
zes maal KPN, en zeven als ik quote meetel
Verder moet je gewoon een aantal lagen onderscheiden in de verbinding tussen 'ons' consumenten en Freedom:
* Het fysieke (passieve) glasvezelnetwerk ( FTU in de meterkast, vezels, en Optical Distribution Frame in de PoP ). Dit is van "KPN Netwerk NL", maar er wordt inderdaad ook nog vaak naar gerefereerd als Reggefiber.
* De partijen die met eigen apparatuur in de PoP de vezels 'actief' maken / belichten. Dat zijn dus in het geval van Freedom hoofdzakelijk KPN Wholesale (al is me niet helemaal duidelijk of de actieve apparatuur ook van dat bedrijfsonderdeel is of toch van KPN "Provider"), FiberCrew, T-mobile en Cambrium.
Al biedt T-mobile op KPNNetwerkNL netwerken waar ze ODF access hebben volgens mij geen Wholesale access diensten aan derden aan
Deze info wist je waarschijnlijk wel, maar gewoon even voor de compleetheid. omdat je in je reactie de termen niet zo duidelijk onderscheidt en het eigenlijk vooral over "het KPN Netwerk" hebt.
In het geval van KPN als 'belichter' wordt je snelheid inderdaad beinvloed dopr hun download- en uploadbegrenzers en ga je over het core netwerk van KPN via een PPPoE sessie naar Freedom, maar in het geval van FiberCrew en Cambrium staat die gewoon wijd-open (al gebruikt FiberCrew wel GPON/XGSPON apparatuur, met de passieve splitters meteen in de PoP.
Ook in het geval van FiberCrew en Cambrium is strict genomen de 'last mile' dus inderdaad ook nog steeds een stukje KPN(NetwerkNL), maar gelukkig wel alleen op passief niveau. Hoe de actieve laag opgezet wordt mogen providers achter het ODF en na de FTU zelf bepalen
Dus ja, ik snap zeker je punt dat het lijkt alsof, wanneer je het over Freedom hebt, KPN niet kan ontbreken in het verhaal (helaas). Maar de vraag van @jelleeelco hoort volgens mij wel degelijk in het KPN Glasvezel topic thuis
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Enfin. Hartelijk dank voor de reactie @localhost , je hebt me enorm geholpen!
Verwijderd
De KPN is eenmaal beetje een zere plek voor diegenen die via hun netwerk het Internet op gaan. Het is een soort rode lap.....jelleeelco schreef op donderdag 15 september 2022 @ 10:10:
Zo zeg, jullie kunnen echt helemaal los gaan op een vraag die mogelijk gesteld is in de verkeerde topic...Of ik even wil uitleggen bij wie ik zit![]()
Enfin. Hartelijk dank voor de reactie @localhost , je hebt me enorm geholpen!
Wel goed artikel ja! Misschien toch eens FTM gaan steunenTukk schreef op donderdag 15 september 2022 @ 09:16:
Heel stuk in Follow The Moeny of KPN die boven op de glasvezelmarkt zit. Dit onderbouwt het varhaal van Freedom wel dat niet-kpn-verbdingingen heel wat goedkoper geleverd kunnen worden.
[...]
Maar oged, ik heb al langer het idee dat er bij ACM mensen zitten die eigenlijk geen reet begrijpen van hoe de markt voor verbindingen naar consumenten hier in elkaar zit.
Ik heb dan de mazzel dat ik in een stad woon waar nog een "Point to Point" netwerk van KPNNetwerkNL ligt en waar daadwerkelijk goed gebruik wordt gemaakt van de ODF mogelijkheden, met naast KPN 3 partijen die zelf de vezels 'belichten'.
Maar op grotere schaal is het aantal plaatsen waar die mogelijkheid er is uiterst beperkt. Op de meeste plekken kan een ISP alleen maar z'n klanten bereiken via WBA bij KPN Wholesale. En dat gaat niet meer verbeteren, aangezien KPNNetwerkNL voortaan bijna overal Point to MultiPoint netwerken gaat aanleggen waarop nog maar 1 partij (KPN) licht kan zetten via GPON/XGSPON.
Dus de enige marktwerking die je in plaatsen met zulke netwerken nog kan hebben is KPN, Ziggo of KPNWholesale. Of er moeten nog investeringsmaatschappijen zo gek zijn om een plaats/stad nóg een keer open te graven om er nóg een keer glas te leggen (wat in delen van Den Haag en Eindhoven daadwerkelijk gebeurt). Nee, dat is lekker voor de consument, waarvan 80% al mega happy is als speelbal van KPN en Ziggo (kijk mij eens flink korting pakken, verder weet ik niet beter).
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.
En ook iets dat ik al vaker geopperd heb: een strikte scheiding tussen infrastructuuraanbieders en dienstaanbieders.Tukk schreef op donderdag 15 september 2022 @ 09:16:
Heel stuk in Follow The Money of KPN die boven op de glasvezelmarkt zit. Dit onderbouwt het varhaal van Freedom wel dat niet-kpn-verbdingingen heel wat goedkoper geleverd kunnen worden.
Verwijderd
Het koppelvlak voor de aanbieder is in de PoP wat overigens ook voor PON kan opgaan.
Als er een scheiding tussen netwerk aanbieder en content aanbieder wel scheiden dan zou ik The Last Mile apart zetten.
Zo krijg je niet dat er glasvezels naast glasvezels komen te liggen en dat de stoep nog een keer open ligt.
van mij mogen ze hier in de wijk de stoep openmaken voor een tweede partij (anders dan KPN), echter hoeft dat hier niet. Men heeft bij de bouw van de wijk rekening gehouden met achteraf extra bekabeling toe te voegen. Dit kan allemaal door leidingen getrokken worden die er al liggen. Zo heeft Reggefiber het toen der tijd hier ook gedaan. Allen direct naast de deur een klein gat om de glasvezel naar binnen te brengen.Verwijderd schreef op donderdag 15 september 2022 @ 11:58:
@eymey AON heeft vaak zelf twee vezels waardoor je zelfs van twee aanbieders tegrlijkertijd kunt afnemen.
Het koppelvlak voor de aanbieder is in de PoP wat overigens ook voor PON kan opgaan.
Als er een scheiding tussen netwerk aanbieder en content aanbieder wel scheiden dan zou ik The Last Mile apart zetten.
Zo krijg je niet dat er glasvezels naast glasvezels komen te liggen en dat de stoep nog een keer open ligt.
Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/
Nee hoor op kpnnetwerk/reggefiber kan je maar max 1 werkende verbinding krijgen op huis adres meer laat het systeem ook niet toe.Verwijderd schreef op donderdag 15 september 2022 @ 11:58:
@eymey AON heeft vaak zelf twee vezels waardoor je zelfs van twee aanbieders tegrlijkertijd kunt afnemen.
Wat hier en daar wel gebeurd zodat ze geen hele nieuwe kabel hoeven te leggen de 2e vezel doorlassen vanuit ene ftu na andere ftu en die huisnr met toevoeging/kamernr krijgt zodat in werkelijkheid een ander adres is.
Da's in principe een administratieve beperking, niet een technische.jopoh schreef op donderdag 15 september 2022 @ 12:04:
[...]
Nee hoor op kpnnetwerk/reggefiber kan je maar max 1 werkende verbinding krijgen op huis adres meer laat het systeem ook niet toe.
Wat hier en daar wel gebeurd zodat ze geen hele nieuwe kabel hoeven te leggen de 2e vezel doorlassen vanuit ene ftu na andere ftu en die huisnr moet toevoeging/kamernr krijgt zodat in werkelijkheid een ander adres is.
Share and Enjoy!
Klopt bij oudere FTU, tegenwoordig op de TK-01 wordt nog maar 1 vezel afgelast ook in de DP dus hierbij is het technisch ook niet meer mogelijkWCA schreef op donderdag 15 september 2022 @ 12:05:
[...]
Da's in principe een administratieve beperking, niet een technische.
Geinig, de monteur die bij mij kwam lassen had het erover dat er twee vezels in mijn FTU (TK01) zitten, maar dat ie er maar 1 een connector aan last. Is wel point to point met xgspon apparatuur in de pop overigens. Weet niet hoe het gaat bij point to multipoint met straatkasten.jopoh schreef op donderdag 15 september 2022 @ 12:08:
[...]
Klopt bij oudere FTU, tegenwoordig op de TK-01 wordt nog maar 1 vezel afgelast ook in de DP dus hierbij is het technisch ook niet meer mogelijk
Share and Enjoy!
Verwijderd
Je hebt dan wel een splitter, hallo de splitter is weer terug, nodig om meer dan één ONT te kunnen aansluiten.
Behalve dan dat KPN (en bijna alle andere passieve netwerk eigenaren) een vezelpaar altijd aan één belichter verhuurt. Dus ook al heb je 2 vezels en kun je daar inderdaad technisch prima 2 verschillende operators over actief hebben, in de praktijk krijg je het niet voor elkaar.Verwijderd schreef op donderdag 15 september 2022 @ 12:46:
Hier zijn beide vezels gelast en getest. Als je de tijd en geld voor over hebt dan kun je twee aanbieders in huis krijgen.Bij GPON krijg je ook het verkeer van anderen binnen dus daar zou je zelf meer dan twee aanbieders kunnen hebben.
Je hebt dan wel een splitter, hallo de splitter is weer terug, nodig om meer dan één ONT te kunnen aansluiten.
Je verhaal over GPON is niet helemaal juist, over 1 vezel kun je maar het signaal van één OLT (dus van één belichter) ontvangen. Uiteraard kun je daar in theorie meerdere ONT's achter hangen (al moet je wel opletten dat je huisaansluiting al achter een splitter zit, een extra splitter is maar de vraag of het werkt vanwege extra demping) maar aangezien die dan dus hoe dan ook achter dezelfde OLT hangen kun je dan net zo goed meerdere diensten uit 1 actieve ONT laten komen. Het levert je ook geen extra capaciteit op want alle ONT's op dezelfde vezel komen hoe dan ook uit op dezelfde PON poort van de OLT.
Mogelijk heb jij dan dus ook nog een GN02 (Genexis) of TY01 FTUVerwijderd schreef op donderdag 15 september 2022 @ 12:46:
Hier zijn beide vezels gelast en getest. Als je de tijd en geld voor over hebt dan kun je twee aanbieders in huis krijgen.Bij GPON krijg je ook het verkeer van anderen binnen dus daar zou je zelf meer dan twee aanbieders kunnen hebben.
Maar goed, bij Point to MultiPoint is dat sowieso afgelopen, dan heb je inderdaad altijd maar 1 vezel en per definitie GPON / XGSPON. Theoretisch, los van administratieve beperkingen, zou je daar inderdaad, eventueel met een splitter, inderdaad prima 2 aanbieders op moeten kunnen afnemen. Uiteraard wel beiden via KPN WBA.
En dus ook nauwelijks in te zetten als backup van elkaar (sowieso, als je dat wil kom je dus eigenlijk altijd uit op 1 glas, 1 coax, want volgens mij zijn er ook amper aanbieders meer waar je nog specifiek op DSL kan bestellen).
edit: @ik222 ook goede punten (je postte net voor mij)
Dat is bij elke TK01 zo, los van het netwerk (point to point of point to multipoint). Er is 1 vezel afgelast met een connector, de andere zit opgerold en is ook aan de kant van de DP niet gelast.WCA schreef op donderdag 15 september 2022 @ 12:11:
[...]
Geinig, de monteur die bij mij kwam lassen had het erover dat er twee vezels in mijn FTU (TK01) zitten, maar dat ie er maar 1 een connector aan last. Is wel point to point met xgspon apparatuur in de pop overigens. Weet niet hoe het gaat bij point to multipoint met straatkasten.
Het idee is dat je die tweede vezel wel ooit zou kunnen gebruiken voor een tweede FTU of iets dergelijks, maar dan hoef je geen kabel meer in te graven. Wel meot je dan in het DP alsnog lassen, en als dat niet meer past, zelfs de 96 vz kabel tussen DP en PoP (of straatkast) vervangen voor een 196vz kabel.
Is nog nooit gedaan maar het zou kunnen.
@jopoh technisch dus wel mogelijk en ook zelfs bewust zo bedacht en gepresenteerd in 2016. Maar nog nooit gedaan :-)
[ Voor 6% gewijzigd door Barre73 op 15-09-2022 15:45 ]
Grappig, leuk om te weten ook. Ik werk bij een provider zonder eigen glas in de grond, dus dat soort weetjes zijn altijd leuk.Barre73 schreef op donderdag 15 september 2022 @ 15:43:
[...]
Dat is bij elke TK01 zo, los van het netwerk (point to point of point to multipoint). Er is 1 vezel afgelast met een connector, de andere zit opgerold en is ook aan de kant van de DP niet gelast.
Het idee is dat je die tweede vezel wel ooit zou kunnen gebruiken voor een tweede FTU of iets dergelijks, maar dan hoef je geen kabel meer in te graven. Wel meot je dan in het DP alsnog lassen, en als dat niet meer past, zelfs de 96 vz kabel tussen DP en PoP (of straatkast) vervangen voor een 196vz kabel.
Is nog nooit gedaan maar het zou kunnen.
Share and Enjoy!
Reggefiber is nooit gestopt te bestaan. De medewerkers zijn wel overgegaan naar KPN maar de BV bestaat nog. Net als alle BV's die er onder hingen. Het eigendom van de hoofd-BV is uiteraard naar KPN gegaan.Verwijderd schreef op donderdag 15 september 2022 @ 09:35:
[...]
Ik denk dat grootste deel van klanten van Freedom via het KPN netwerk bij Freedom zitten. Freedom blijft dat stug Reggefiber noemen, maar dat terzijde.
Alle contracten en dergelijke voor huur van PoPs en vezels lopen nog altijd via de Reggefiber BV.
Daarom blijft Freedom dit Reggefiber noemen.
Voor de buitenwereld (bewoners en eindklanten) is de zichtbare naam Reggefiber gewijzigd naar KPN Netwerk.
Zoals ik het begrijp werkt het zo dat als er een andere belichter dan KPN is deze beide vezels naar een adres tegelijk huurt. Je zou dus in theorie 2 Freedom verbindingen via Cambrium of Fiber Crew kunnen stapelen. Of dat in de back-office van Freedom en de belichter ook kan weet ik niet, maar er is minimaal 1 belichter waar dat wel kan.WCA schreef op donderdag 15 september 2022 @ 12:05:
[...]
Da's in principe een administratieve beperking, niet een technische.
Verwijderd
Voor de buitenwereld (bewoners en eindklanten) is het KPN Netwerk. Freedom communiceerd naar de buitenwereld (bewoners en klanten) Reggefiber als er een storing is.Barre73 schreef op donderdag 15 september 2022 @ 15:53:
[...]
Voor de buitenwereld (bewoners en eindklanten) is de zichtbare naam Reggefiber gewijzigd naar KPN Netwerk.
Waar zit ik nu verkeerd?
Partijen welke ODF-toegang hebben tot het glasvezelnetwerk van KPN Netwerk krijgen tot op heden nog steeds een factuur van Reggefiber Operator B.V.Verwijderd schreef op donderdag 15 september 2022 @ 17:41:
[...]
Voor de buitenwereld (bewoners en eindklanten) is het KPN Netwerk. Freedom communiceerd naar de buitenwereld (bewoners en klanten) Reggefiber als er een storing is.
Waar zit ik nu verkeerd?
Dat Freedom de naam Reggefiber communiceert klopt dus eigenlijk wel. Maar het is wel verwarrend.
KPN gebruikt de naam Reggefiber niet meer naar de buitenwereld. Dat Freedom dat wel doet is aan hen.Verwijderd schreef op donderdag 15 september 2022 @ 17:41:
[...]
Voor de buitenwereld (bewoners en eindklanten) is het KPN Netwerk. Freedom communiceerd naar de buitenwereld (bewoners en klanten) Reggefiber als er een storing is.
Waar zit ik nu verkeerd?