[Freedom] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 52 ... 79 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gday
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-06 12:23

gday

TENACIOUS D TIME!!!

Sinds mijn overgang van DSL van Freedom naar glasvezel van Freedom is mijn verbinding een stuk instabieler geworden. In mijn UDM Pro zie ik veel van zulke meldingen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9SW1hwOqfOLiqOjR9JcwNdFxxzg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/v18Wl7eCdLnHwLhYnObJpwZV.png?f=fotoalbum_large

De verbinding is dan even een minuutje weg en komt dan vanzelf weer terug. Toen het net gebeurde rende ik naar mijn ONT maar die leek gewoon online te zijn (tenzij ik nét te laat was en de ONT alweer terug online was). Zijn er meer mensen met zulke problemen via glasvezel?

ingen vill veta var du köpt din tröja

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:55
gday schreef op maandag 13 juni 2022 @ 11:59:
Sinds mijn overgang van DSL van Freedom naar glasvezel van Freedom is mijn verbinding een stuk instabieler geworden. In mijn UDM Pro zie ik veel van zulke meldingen:
[Afbeelding]

De verbinding is dan even een minuutje weg en komt dan vanzelf weer terug. Toen het net gebeurde rende ik naar mijn ONT maar die leek gewoon online te zijn (tenzij ik nét te laat was en de ONT alweer terug online was). Zijn er meer mensen met zulke problemen via glasvezel?
Misschien eens babbelen met mr.DJ95 in "[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4" en een apart topic maken?

Beide klapperende PPPoE in een UDM...lijkt mij dan een UDM probleem als jullie beide over de KPN infra aangesloten zijn. Mijn vraag in zijn topic was: hoe stabiel is het provider modem?

MTU naar 1492
MSS naar 1452

Is het testen waard.

[ Voor 4% gewijzigd door stormfly op 13-06-2022 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tubejack
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 18-05 06:13
Ik heb wat aardigs ontdekt. De lijnsnelheid in onze Fritzbox 4060 op 50down en 100up

Zie wat er gebeurt :)

jack@iMac-van-Jack ~ % speedtest
Retrieving speedtest.net configuration...
Testing from Freedom Internet BV (xx.xx.xx)...
Retrieving speedtest.net server list...
Selecting best server based on ping...
Hosted by ColoCenter bv (Zoetermeer) [44.54 km]: 5.266 ms
Testing download speed................................................................................
Download: 46.59 Mbit/s
Testing upload speed......................................................................................................
Upload: 65.19 Mbit/s :)

Voor de rest geen problemen ook het beeld van de TV. Canal Digitaal werkt goed. Geen storingen, signaal loopt over 2 eenvoudige switches . Ok het heeft misschien net niet de kwaliteit en handigheid van een Ziggo Next box, maar daar betaal je ook voor, al zie je dat misschien niet direct in je abonnement. Telefoon via Cheapconnect werkt perfect samen met de Fritzbox.

[ Voor 21% gewijzigd door tubejack op 17-06-2022 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grvy
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23:06

Grvy

Bot

Zo, ik heb mn abbo bij Freedom weer opgezegd.

Alles dik in orde voor de rest maar ik kreeg een notificatie dat ze door een fout in hun administratie geen kosten van mn bankrekening afgehaald hadden. Njah prima, kan gebeuren en ik heb er niet perse iets van gemerkt.

En ze hadden gelijk ze hadden sinds begin abbo nog niks eraf gehaald dus prima dan moet je dat betalen dat was allemaal het issue niet.

Maargoed; wel even gevraagd hoe het kon etc, en waarom ik het mailtje dat ze de volgende dag even 200+ euro gingen incasseren nu pas kreeg etc.

Gewoon omdat klantvriendelijkheid enzo. Geen antwoord. Gewoon totale stilte. Nu ongeveer 2 weken geleden al..

Tjah, sorry maar dan ben je wat mij betreft gewoon af. Je maakt zo een fout en daarna de klant in het donker laten zitten en niks laten weten op zijn vragen? Wat nou als ik niet opeens 200+ kon missen?

Als dat het niveau van klantvriendelijkheid is dan kan ik net zo goed bij een goedkopere provider gaan bespaard mij maandelijks weer wat.. Jammer maar helaas.

Dit is een account.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jgelauff
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 15-06 10:47
Beetje flauw, blijkbaar ben jezelf ook erg laks als je niet eens je administratie op orde hebt en weet of je abbo wel wordt afgeschreven. Je hebt zeker 1 keer gemaild en niet even gebeld of een reminder gestuurt? Als je eea volgt dan weet je dat mails nog wel eens langere doorlooptijden kennen en belangrijke zaken even via de tel geregeld kunnen worden. Mijn ervaring is dat een belletje of reminder wonderen doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1582350

@Grvy De helpdesk en administratie is duidelijk nog niet toereikend bij Freedom.

Zij weten dit ook en willen zelf ook dat de communicatie en kwaliteit beter zou zijn. Ik ben mijn tweede jaar ingegaan met hun en er zijn verbeteringen maar ook punten die Freedom toch eens moet gaan regelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01:27
jgelauff schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 21:40:
Beetje flauw, blijkbaar ben jezelf ook erg laks als je niet eens je administratie op orde hebt en weet of je abbo wel wordt afgeschreven. Je hebt zeker 1 keer gemaild en niet even gebeld of een reminder gestuurt? Als je eea volgt dan weet je dat mails nog wel eens langere doorlooptijden kennen en belangrijke zaken even via de tel geregeld kunnen worden. Mijn ervaring is dat een belletje of reminder wonderen doet.
O, nu is het de schuld van de abonnee?
Dus als er langere wachttijden zijn, door een incompetente service desk, is de abonnee mede verantwoordelijk? De abonnee moet de wachttijd bij een service desk in de gaten houden? Ik vind je opmerking bizar. Laten ze hun zaakjes maar eerst op orde hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grvy

Grvy

Bot

jgelauff schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 21:40:
Bullshit. Ik ga echt niet controleren of iemand waar ik een dienst van afneem betaalt wilt worden voor zijn diensten. Zijn er serieus mensen die elke maand alle incasso's gaan zitten controleren? Dat heb ik echt nog nooit gehoord.. njah mss als je elk dubbeltje moet omdraaien ofzo? luxe probleem bij mij denk ik dan. O-)

En daarnaast serieus? stel dat ik het wel gemerkt had? dan had ik even moeten bellen of ze hun geld wel willen hebben? Like what? Ik neem een dienst af voor X bedrag. Aan hun de taak om ervoor te zorgen dat ze bedrag X krijgen.. :?

Ik heb betere dingen te doen met mijn tijd. Dat ze betaald willen worden is duidelijk (en is ook gebeurd, zonder issue toen het aan het licht kwam) maar ik ga niet hun administratie doen. ;)

Daarnaast willen hun iets van mij, om hun fout op te lossen. Ik wil best meewerken maar ik ga niet uren aan de telefoon hangen met een medewerker daarvoor. Ik heb gewoon gevraagd hoe het kon en wat het openstaande bedrag was.

De dag erna was er een bedrag van 200+ afgeschreven. Dus veel tijd om (als ik het geld wel nodig had..) iets te regelen was er niet eens. ;)

Je zou verwachten dat als men zo een administratieve fout maakt, je iemand sowieso meer dan een maand geeft om het op te lossen en daarna ook redelijk adequaat reageert op e-mails vanuit die klant.

Immers willen hun netjes hun eigen fout oplossen toch? :)
Anoniem: 1582350 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 21:45:
@Grvy De helpdesk en administratie is duidelijk nog niet toereikend bij Freedom.

Zij weten dit ook en willen zelf ook dat de communicatie en kwaliteit beter zou zijn. Ik ben mijn tweede jaar ingegaan met hun en er zijn verbeteringen maar ook punten die Freedom toch eens moet gaan regelen.
Dat mag zo zijn en begrijp ik tot op zekere hoogte, maar als een dienstverlener niet eens weet dat klanten niet betalen dan zie ik niet echt veel hoop. Dan is het intern nogal flink een zooitje is dan het signaal.

Dan heb ik er niet veel hoop op als er een issue speelt bij een klant (extern dus..) er wel adequaat en netjes gereageerd gaat worden en dat wil ik voor zijn. Zeker met thuiswerken ben ik zeer afhankelijk van mijn internet verbinding en ik wil gewoon niet bij een issue weken met een helpdesk bezig zijn omdat ze het intern niet op orde hebben. ;)

[ Voor 62% gewijzigd door Grvy op 17-06-2022 22:42 ]

Dit is een account.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-06 17:01
Klinkt alsof je beter af bent bij ziggo. Succes daar!

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Of als je glasvezel wil behouden Tweak. 1x per jaar afschrijving klaar :)

[ Voor 3% gewijzigd door RobbyTown op 18-06-2022 08:14 ]

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14-06 08:54

jurroen

Security en privacy geek

Grvy schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 22:30:
[...]

Bullshit. Ik ga echt niet controleren of iemand waar ik een dienst van afneem betaalt wilt worden voor zijn diensten. Zijn er serieus mensen die elke maand alle incasso's gaan zitten controleren? Dat heb ik echt nog nooit gehoord.. njah mss als je elk dubbeltje moet omdraaien ofzo? luxe probleem bij mij denk ik dan. O-)
Ja, budgetteren heet dat :) Ik heb een riant inkomen en kan luxe leven - maar qua administratie hou ik graag het overzicht. Ik controleer niet specifiek de incasso's - maar door een stukje slimme automatisering valt het wel op als een incasso niet gebeurd.

Dat gezegd hebbende: ik ben het met je eens dat dit niet het probleem van de abonnee is. Dat voelt voor mij een beetje als "victim blaming". Freedom heeft een fout gemaakt, dat communiceren ze - maar de manier en opvolging ervan (gebrek eraan) is slecht. Neem contact op met de klant, geef het probleem aan, stel een oplossing voor en geef ruimte voor een weerwoord. Dus bijvoorbeeld een voorstel om het volgende maand af te schrijven met 5% korting of het te spreiden zonder korting.

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Grvy schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 20:28:
Zo, ik heb mn abbo bij Freedom weer opgezegd.

Alles dik in orde voor de rest maar ik kreeg een notificatie dat ze door een fout in hun administratie geen kosten van mn bankrekening afgehaald hadden. Njah prima, kan gebeuren en ik heb er niet perse iets van gemerkt.

En ze hadden gelijk ze hadden sinds begin abbo nog niks eraf gehaald dus prima dan moet je dat betalen dat was allemaal het issue niet.

Maargoed; wel even gevraagd hoe het kon etc, en waarom ik het mailtje dat ze de volgende dag even 200+ euro gingen incasseren nu pas kreeg etc.

Gewoon omdat klantvriendelijkheid enzo. Geen antwoord. Gewoon totale stilte. Nu ongeveer 2 weken geleden al..

Tjah, sorry maar dan ben je wat mij betreft gewoon af. Je maakt zo een fout en daarna de klant in het donker laten zitten en niks laten weten op zijn vragen? Wat nou als ik niet opeens 200+ kon missen?

Als dat het niveau van klantvriendelijkheid is dan kan ik net zo goed bij een goedkopere provider gaan bespaard mij maandelijks weer wat.. Jammer maar helaas.
Bij ons schrijven ze eens per jaar af en daar sparen we iedere maand voor middels potje. Ik heb zo meer diensten/producten die ik jaarlijks afneem. Als men een dag of week te laat is zou ons dat kunnen opvallen, zo niet geen probleem. Verder ben ik van mening dat het van twee kanten moet komen. Als jij onterecht subsidies of toeslagen ontvangt moet je die naderhand netjes terugbetalen (waarbij overheid vrolijk 4% rente rekent :hamer-emoji:). Het is dan ook verstandig aan de bel te trekken. Toen wij nog allerlei toeslagen ontvingen zetten we dat ook apart voor het geval dat. Ik vind dat onderdeel van volwassen met je geld omgaan. Mocht je daadwerkelijk in de problemen zijn gekomen zou ik contact met ze opnemen ivm betalingsregeling. Let hierbij wel op dat je een uitzondering betreft. Freedom staat niet bekend als prijsvechter; het aantal mensen dat niet maandelijks een paar honderd EUR spaargeld klaar heeft staan en klant is bij Freedom lijkt me uitzonderlijk. Dat je hier vervolgens een principekwestie van wenst te maken doet mij suggereren dat je verder niet tevreden was over Freedom; ie. er speelt meer. Maar dat hang je niet aan de grote klok, enkel de tamtam van wat terecht achterstallig abonnee-geld.

PS: Bij Xs was het ook van oudsher administratief een zooitje. Had het dan ook wel een beetje verwacht :D

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tubejack
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 18-05 06:13
DiedX schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 23:23:
Klinkt alsof je beter af bent bij ziggo. Succes daar!
Ook bij Ziggo, altijd goed en vriendelijk geholpen.
Alleen ons 50/50 glasvezellijntje, voelt vlotter aan dan 300/30 bij Ziggo. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grvy

Grvy

Bot

Jerie schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 14:14:
[...]

Bij ons schrijven ze eens per jaar af en daar sparen we iedere maand voor middels potje. Ik heb zo meer diensten/producten die ik jaarlijks afneem. Als men een dag of week te laat is zou ons dat kunnen opvallen, zo niet geen probleem. Verder ben ik van mening dat het van twee kanten moet komen. Als jij onterecht subsidies of toeslagen ontvangt moet je die naderhand netjes terugbetalen (waarbij overheid vrolijk 4% rente rekent :hamer-emoji:). Het is dan ook verstandig aan de bel te trekken. Toen wij nog allerlei toeslagen ontvingen zetten we dat ook apart voor het geval dat. Ik vind dat onderdeel van volwassen met je geld omgaan. Mocht je daadwerkelijk in de problemen zijn gekomen zou ik contact met ze opnemen ivm betalingsregeling. Let hierbij wel op dat je een uitzondering betreft. Freedom staat niet bekend als prijsvechter; het aantal mensen dat niet maandelijks een paar honderd EUR spaargeld klaar heeft staan en klant is bij Freedom lijkt me uitzonderlijk. Dat je hier vervolgens een principekwestie van wenst te maken doet mij suggereren dat je verder niet tevreden was over Freedom; ie. er speelt meer. Maar dat hang je niet aan de grote klok, enkel de tamtam van wat terecht achterstallig abonnee-geld.

PS: Bij Xs was het ook van oudsher administratief een zooitje. Had het dan ook wel een beetje verwacht :D
Typisch Tweakers dit.. iemand geeft letterlijk in zijn post aan dat het financieel geen probleem is en het daar dus niet over gaat, vervolgens gaat men compleet los op het financiele stukje.. :D

Vervolgens nog een potje speculatie erboven op over dat er nog meer mis was. (was er niet) first impressions matter. Dit is mijn eerste indruk van hun klantenservice en een probleem aan hun kant nog eens.. en dan zo communiceren?

Als de administratie om hun verdienmodel (Abbonee's) al een zooitje is intern dan heb ik geen hoop op de rest; daar gaat het mij om. Dat er vervolgens radio stilte is als ik gewoon om een verklaring vraag van hoe het kan. Daar gaat het om.

Ik ben zelf jarenlang Servicedesk teamleider geweest en geloof me.. als ik zo met mijn klanten omging dan was het snel klaar. Een ticket die twee weken geen antwoord krijgt? Niet acceptabel. :)

Twee kanten is prima, als het mij opgevallen was had ik dat gezegd maar sorry hoor, ik check gewoon niet elke maand mijn bankrekening of wat er allemaal vanaf gaat. Er staat meer dan genoeg en ik check 1x per jaar (meeste gaat per jaar..) of alles klopt. ;)

Voor de rest deel ik gewoon mijn ervaring met de klantenservice en die is dus slecht. Dat ik zelf niet voor hun pand ben gaan staan met een neon sign waarop staat "Wil je mijn geld hebben aub?" is blijkbaar mijn schuld. 8)7

[ Voor 12% gewijzigd door Grvy op 18-06-2022 19:00 ]

Dit is een account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Grvy schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 18:53:
[...]

Als de administratie om hun verdienmodel (Abbonee's) al een zooitje is intern dan heb ik geen hoop op de rest; daar gaat het mij om. Dat er vervolgens radio stilte is als ik gewoon om een verklaring vraag van hoe het kan. Daar gaat het om.

[...]
Zoals ik al zei bij Xs4all was het in begindagen ook een administratieve puinhoop, het is ook typisch voor een startup. Technisch was bij Xs4all dik in orde. Verder heeft zo'n ticket ook geen prio meer want probleem afgehandeld. Postmortem komt dan evt later.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DiedX
Wat als je een startup bent, en niet het juiste personeel kan vinden?

https://freedom.nl/vacature/supportmedewerker-helpdesk-m-v-o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muisje1997
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 03-08-2022
DiedX schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 19:42:
Wat als je een startup bent, en niet het juiste personeel kan vinden?

https://freedom.nl/vacature/supportmedewerker-helpdesk-m-v-o
en wat is daar mis mee ieder bedrijf mag toch personeel zoeken ? klein of groot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
muisje1997 schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 22:07:
[...]

en wat is daar mis mee ieder bedrijf mag toch personeel zoeken ? klein of groot
Mijn reactie ging meer naar @Grvy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeVanD
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 06-06 17:01
gday schreef op maandag 13 juni 2022 @ 11:59:
yep; een aantal keer per dag en dat is vooral lastig met tv kijken en grote bestanden verzenden. Heb zelf een Draytek 2927 router

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• westlym
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23:46
Eiríkr schreef op donderdag 21 april 2022 @ 14:05:
[...]

Ik heb de Netgate 6100 met (uiteraard) pfSense en die trekt gigabit dicht. Wel meteen prijzig voor thuis.
Hoi,

ik ben benieuwd hoe je jouw pfsense hebt ingesteld. ik wil ergens van de week een pfsense machine inzetten en online kan ik verschillende configuraties vinden, maar ik vraag me af welke het beste is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op het officiële forum van Freedom is ern discussie gaande over de neutraliteit van Freedom zelf.

https://community.freedom.nl/

Voor diegenen die hier een parallel discussie zouden willen starten verzoek ik dat niet hier of ergens anders te doen. Dus alleen het oficiële forum waar Freedom zelf ook meeleest en antwoord geeft.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Anoniem: 1582350 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 18:43:
Op het officiële forum van Freedom is ern discussie gaande over de neutraliteit van Freedom zelf.

Voor diegenen die hier een parallel discussie zouden willen starten verzoek ik dat niet hier of ergens anders te doen. Dus alleen het oficiële forum waar Freedom zelf ook meeleest en antwoord geeft.
Je begrijpt hoe ironisch dit is?

Want ik begrijp niet hoe je dit gecentraliseerde initiatief met droge ogen kunt ondersteunen. Het is gebleken dat wanneer je op een platform discussieert over producten van je tegen censuur moderatie aanloopt. Je bent praktisch altijd beter uit op een onafhankelijke third party waar vrijheid van meningsuiting hoog in het vaandel staat. Nou zou je er toch voor kunnen kiezen om het centraal te houden. Maar wat jij doet is je probeert het hier te verbieden?

Vandaag nog in het nieuws mbt een UniFi product: OlafWeijers in 'UniFi Dream Router - Dromen zijn bedrog' nou is de informatie weer teruggezet (in een andere URL 8)7), er zijn ook andere voorbeelden.

Waar is de deeplink btw?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TexMex
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Jerie schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 13:28:
[...]

Want ik begrijp niet hoe je dit gecentraliseerde initiatief met droge ogen kunt ondersteunen. Het is gebleken dat wanneer je op een platform discussieert over producten van je tegen censuur aanloopt. Je bent praktisch altijd beter uit op een onafhankelijke third party waar vrijheid van meningsuiting hoog in het vaandel staat. Nou zou je er toch voor kunnen kiezen om het centraal te houden. Maar wat jij doet is je probeert het hier te verbieden?
Nog buiten het feit dat een user natuurlijk niet bepaalt wat er in dit topic wel en niet besproken wordt (hoe goed @Anoniem: 1582350 het wellicht ook bedoelt). Dat lijkt me nu bij uitstek een taak van niemand anders dan de moderators.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:00

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Nice, ik heb eindelijk een ticketnummer gekregen voor een emailtje dat ik 8 september 2021 gestuurd heb!

(Wat al een antwoord was op een bestaand issue en inmiddels is opgelost. Ik geloof dat er ergens iets misgegaan is :P)

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Anoniem: 1582350 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 18:43:

Waar dan? Of moet ik eerst het hele forum afstruinen naar het topic dat jij bedoelt? :)
Ik zie geen enkele reden waarom dat niet hier kan.

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik verzoek het en er is verder geen censuur daar. In ieder geval niet dat ik het hebben kunnen waarnemen. Als dat wel geval zou zijn dan is Tweakers een goede terugval.

Ik erger mij groen en geel aan bijvoorbeeld het officiële Mikrotik forum. Vandaag zelfs de officiële dreigement kunnen lezen dat leden gebanned gaan worden.
Ik had mijn status al eerder naar alleen lezen gezet omdat ik anders mij teveel zou opwinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
Manmanman. Even klagen op T-Mobile hoor. In 3068 hebben ze de wijk verglaasd, en vandaag stond meneer de verkoper voor de deur.

Of ik over wilde stappen. Nou nee, ik wil dan Freedom hebben. IPv6 had hij nog niet van gehoord. Op het antwoord dat ik belichting via Freedom wilde hebben kreeg ik het antwoord dat ze voorlopig 5 jaar exclusief T-Mobile aanbieden 'om de kosten eruit te halen'.

Ik gaf als antwoord dat ze zelf de kosten hebben gemaakt en dat ik niet heb gevraagd om een glasvezel-spriet uit de stoep. Jammer....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Anoniem: 1582350 schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 16:00:
Ik verzoek het en er is verder geen censuur daar. In ieder geval niet dat ik het hebben kunnen waarnemen. Als dat wel geval zou zijn dan is Tweakers een goede terugval.

Ik erger mij groen en geel aan bijvoorbeeld het officiële Mikrotik forum. Vandaag zelfs de officiële dreigement kunnen lezen dat leden gebanned gaan worden.
Ik had mijn status al eerder naar alleen lezen gezet omdat ik anders mij teveel zou opwinden.
Ik zie nog steeds geen directe link naar het topic wat je bedoelt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TexMex
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
.oisyn schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 18:26:
[...]

Ik zie nog steeds geen directe link naar het topic wat je bedoelt...
Het blijft inderdaad een beetje vaag allemaal, maar ik denk dat het om dit soort topics gaat:
- Ongepast politiek activisme dupeert klanten
- Toekomstvisie Freedom Internet

[ Voor 27% gewijzigd door TexMex op 05-07-2022 18:57 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
TexMex schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 18:50:
[...]

Het blijft inderdaad een beetje vaag allemaal, maar ik denk dat het om dit soort topics gaat:
- Ongepast politiek activisme dupeert klanten
- Toekomstvisie Freedom Internet
Ah, TL;DR klant vindt Keti Koti maar kut (terwijl de helpdesk op z'n minst nogal alternatief divers is, inclusief mensen met een buitenlandse achtergrond), en andere klant probeert de hulptroepen via Tweakers op te trommelen.

Dan heb je nog wat zeikerds ik bedoel zeer gewaardeerde afnemers van diensten aka klanten die willen dat hun provider apolitiek is waarbij de a staat voor apathie want alles is uiteindelijk te deduceren naar politiek. Het aloude verschil tussen de domme en slimme egoïst is ook hier van toepassing.

De een vindt politiek activisme prima, de ander niet. Beide type klanten zijn welkom. Ware het niet dat dit de spirituele opvolger betreft van Xs4all. Die partij was doordrenkt van politiek activisme (en dan heb ik 't niet over de idealen van meneer Janmaat), de provider heeft in de jaren '90 en begin jaren '00 meerdere malen openlijke steun voor politieke ideeën van D66 geuit. Dit alles tot groot ongenoegen van o.a. extreem rechts waar onze libertarische vrienden met regelmaat mee flirten. Dan kom je inderdaad van een koude kermis thuis als je dat allemaal niet wist of verwachtte (zelfde mbt dat RT een propagandakanaal is, of dat je 't allemaal maar onprofessioneel vindt, ook als een medewerker op persoonlijke titel reageert krijg je zo'n praatje van pas op je praat voor het bedrijf; zo deed Xs het ook in begindagen joh). Wat mij betreft een ronduit slaapverwekkende discussie van wat alt-right-8ige figuren, ga ik geen account voor aanmaken aldaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12-06 14:50

WCA

DiedX schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 16:47:
Manmanman. Even klagen op T-Mobile hoor. In 3068 hebben ze de wijk verglaasd, en vandaag stond meneer de verkoper voor de deur.

Of ik over wilde stappen. Nou nee, ik wil dan Freedom hebben. IPv6 had hij nog niet van gehoord. Op het antwoord dat ik belichting via Freedom wilde hebben kreeg ik het antwoord dat ze voorlopig 5 jaar exclusief T-Mobile aanbieden 'om de kosten eruit te halen'.

Ik gaf als antwoord dat ze zelf de kosten hebben gemaakt en dat ik niet heb gevraagd om een glasvezel-spriet uit de stoep. Jammer....
Sluiten ze enkel aan als je een abonnement neemt?

Share and Enjoy!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Jerie schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 20:06:
[...]

Ah, TL;DR klant vindt Keti Koti maar kut (terwijl de helpdesk op z'n minst nogal alternatief divers is, inclusief mensen met een buitenlandse achtergrond), en andere klant probeert de hulptroepen via Tweakers op te trommelen.

Dan heb je nog wat zeikerds ik bedoel zeer gewaardeerde afnemers van diensten aka klanten die willen dat hun provider apolitiek is waarbij de a staat voor apathie want alles is uiteindelijk te deduceren naar politiek. Het aloude verschil tussen de domme en slimme egoïst is ook hier van toepassing.

De een vindt politiek activisme prima, de ander niet. Beide type klanten zijn welkom. Ware het niet dat dit de spirituele opvolger betreft van Xs4all. Die partij was doordrenkt van politiek activisme (en dan heb ik 't niet over de idealen van meneer Janmaat), de provider heeft in de jaren '90 en begin jaren '00 meerdere malen openlijke steun voor politieke ideeën van D66 geuit. Dit alles tot groot ongenoegen van o.a. extreem rechts waar onze libertarische vrienden met regelmaat mee flirten. Dan kom je inderdaad van een koude kermis thuis als je dat allemaal niet wist of verwachtte (zelfde mbt dat RT een propagandakanaal is, of dat je 't allemaal maar onprofessioneel vindt, ook als een medewerker op persoonlijke titel reageert krijg je zo'n praatje van pas op je praat voor het bedrijf; zo deed Xs het ook in begindagen joh). Wat mij betreft een ronduit slaapverwekkende discussie van wat alt-right-8ige figuren, ga ik geen account voor aanmaken aldaar.
Dit dus. Man man man wat een achterlijk topic, zeg :z. En alleen maar omdat de *telefonische* helpdesk even een dagje gesloten is vanwege onderbezetting, terwijl er nog gewoon gecommuniceerd kan worden met die helpdesk (alleen niet telefonisch) en storingen worden opgepakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

.oisyn schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 20:36:
[...]

Dit dus. Man man man wat een achterlijk topic, zeg :z. En alleen maar omdat de *telefonische* helpdesk even een dagje gesloten is vanwege onderbezetting, terwijl er nog gewoon gecommuniceerd kan worden met die helpdesk (alleen niet telefonisch) en storingen worden opgepakt.
Ik hier dus niet reageren en zeker niet als je niet hebt ingelezen.....was dit nu toch een reactie van mij.

Was niet de bedoeling, hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Anoniem: 1582350 schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 20:55:
[...]

Ik hier dus niet reageren en zeker niet als je niet hebt ingelezen.....was dit nu toch een reactie van mij.

Was niet de bedoeling, hoor.
Sorry ik snap niet hoe ik je reactie moet parsen. Maar ik heb beide topics volledig doorgelezen. Is er nog meer dat ik moet weten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DiedX
WCA schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 20:06:
[...]

Sluiten ze enkel aan als je een abonnement neemt?
Dat was wel het dreigement. Daar reageer ik alleen heel slecht op :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

DiedX schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 16:47:
Op het antwoord dat ik belichting via Freedom wilde hebben kreeg ik het antwoord dat ze voorlopig 5 jaar exclusief T-Mobile aanbieden 'om de kosten eruit te halen'.
Familie van mij loopt tegen hetzelfde probleem aan van het niet worden aangesloten worden door T-Mobile. Geduld is een schone zaak hier en zij zitten nog wel even goed bij de KPN/Xs4all. Als zij uiteindelijk op glas overkunnen dan hebben ze waarschijnlijk de investering die zij in Freedom hebben gedaan alweer op de rekening staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:13
DiedX schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 21:57:
[...]

Dat was wel het dreigement. Daar reageer ik alleen heel slecht op :P
K*t verkopers altijd... Halve waarheden en dan als chantage of dreigement gebruiken.

In Willem-Alexander legt ODF het netwerk aan. En ja, bij laagbouw wordt de aansluiting alleen naar binnen doorgelegd als de bewoner een abonnement neemt (zie hier). Maar dat is verder geheel kosteloos en heeft enkel te maken met onnodige investeringen tijdens de aanleg. Als je de kabel alleen naar binnen brengt bij bewoners die een abonnement hebben afgesloten kun je sneller aanleggen en bespaar je kosten tijdens de aanleg. Dat hoef je niet als dreigement te gebruiken maar kan je ook normaal uitleggen aan een bewoner. Klinkt volgens mij best logisch, toch?

En nee, er zit zeker geen 5 jaar exclusiviteit op. Wel 1 jaar. T-Mobile is eerste huurder voor een jaar. Daarna kunnen andere partijen er zeker op. Of dat Freedom is? Dat zal je moeten afwachten. Hangt uiteraard van onderhandelingen af.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-05 20:11
Jerie schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 13:28:
[...]

Want ik begrijp niet hoe je dit gecentraliseerde initiatief met droge ogen kunt ondersteunen. Het is gebleken dat wanneer je op een platform discussieert over producten van je tegen censuur moderatie aanloopt. Je bent praktisch altijd beter uit op een onafhankelijke third party waar vrijheid van meningsuiting hoog in het vaandel staat. Nou zou je er toch voor kunnen kiezen om het centraal te houden. Maar wat jij doet is je probeert het hier te verbieden?

Vandaag nog in het nieuws mbt een UniFi product: OlafWeijers in 'UniFi Dream Router - Dromen zijn bedrog' nou is de informatie weer teruggezet (in een andere URL 8)7), er zijn ook andere voorbeelden.

Waar is de deeplink btw?
Ik ben geen medewerker van Freedom maar wel een Freedom community moderator. Het lijkt mij ook helemaal prima om buiten het Freedom domein over dit onderwerp te discussiëren.

Hier had uw reclame kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
westlym schreef op maandag 4 juli 2022 @ 18:27:
[...]

Hoi,

ik ben benieuwd hoe je jouw pfsense hebt ingesteld. ik wil ergens van de week een pfsense machine inzetten en online kan ik verschillende configuraties vinden, maar ik vraag me af welke het beste is.
Het komt volgens mij allemaal op hetzelfde neer.

Zie bijvoorbeeld https://forum.netgate.com...eedom-internet-en-pfsense en dit draadje https://community.freedom...e-server-instructies/2174

Is het inmiddels gelukt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14-06 17:21
westlym schreef op maandag 4 juli 2022 @ 18:27:
Het beste is wat werkt. De WAN kant is niet heel spannend. Ik heb het zelf met OPNSense aan de praat, inclusief RFC 4638.

Over de helpdesk die een dagje niet beschikbaar is, de politieke discussies, wat Freedom technisch wel en niet moet aanbieden: ik zie het als te veel onderwerpen die op een enkele hoop gegooid worden, die wellicht beter gescheiden kunnen blijven voor het beste effect.

Politiek en dat de helpdesk een (extra) dag niet beschikbaar is om een CanalDigitaal account te resetten zie ik als klein bier, zolang het primaire deel (een internetlijn aanbieden) maar werkt. Dat er bepaalde technische zaken ontbreken vind ik niet bijster interessant. Reverse DNS stel ik niet dagelijks in, en dat de online interface daarvoor even op zich laat wachten vind ik niet erg. De helpdesk per mail reageert voor mij adequaat bij verzoeken om zaken in te stellen.

De rest wat wordt voorgesteld (online opslag, een locatie om bestanden te delen, WebDAV agenda's...?!) zijn prima op andere manieren te regelen die onafhankelijk zijn van de gebruikte ISP.

[ Voor 54% gewijzigd door The Zep Man op 07-07-2022 11:40 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
The Zep Man schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 11:25:
[...]

Het beste is wat werkt. De WAN kant is niet heel spannend. Ik heb het zelf met OPNSense aan de praat, inclusief RFC 4638.

Over de helpdesk die een dagje niet beschikbaar is, de politieke discussies, wat Freedom technisch wel en niet moet aanbieden: ik zie het als te veel onderwerpen die op een enkele hoop gegooid worden, die wellicht beter gescheiden kunnen blijven voor het beste effect.

Politiek en dat de helpdesk een (extra) dag niet beschikbaar is om een CanalDigitaal account te resetten zie ik als klein bier, zolang het primaire deel (een internetlijn aanbieden) maar werkt. Dat er bepaalde technische zaken ontbreken vind ik niet bijster interessant. Reverse DNS stel ik niet dagelijks in, en dat de online interface daarvoor even op zich laat wachten vind ik niet erg. De helpdesk per mail reageert voor mij adequaat bij verzoeken om zaken in te stellen.

De rest wat wordt voorgesteld (online opslag, een locatie om bestanden te delen, WebDAV agenda's...?!) zijn prima op andere manieren te regelen die onafhankelijk zijn van de gebruikte ISP.
Ze willen SSH toegang. Is niet te doen. What's next? Tor node? VPN? Usenet binary server? Gratis Spotify? Toen Xs4all daarmee begon was dat allemaal innovatief. Inbellijnen voor voormalig Joegoslavië? Innovatief. Het is allemaal niet meer van deze tijd. Zo min mogelijk services (het moet allemaal onderhouden worden en dat kost geld), core business. De rest kun je of zelf hosten of elders. Je hebt dan minder vendor lock-in, en je betaald ook niet voor poespas die je niet wilt. LTE moest ik ook hartelijk om lachen. Er zijn zat MVNOs maar je maakt altijd gebruik van 1 v/d grote 3. Dat was een sigaar uit eigen doos van het grote KPN. Overigens ook belachelijke prijzen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TGEN
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:44

TGEN

Hmmmx_

Jerie schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 21:46:
[...]

Ze willen SSH toegang. Is niet te doen. What's next? Tor node? VPN? Usenet binary server? Gratis Spotify? Toen Xs4all daarmee begon was dat allemaal innovatief. Inbellijnen voor voormalig Joegoslavië? Innovatief. Het is allemaal niet meer van deze tijd. Zo min mogelijk services (het moet allemaal onderhouden worden en dat kost geld), core business. De rest kun je of zelf hosten of elders. Je hebt dan minder vendor lock-in, en je betaald ook niet voor poespas die je niet wilt. LTE moest ik ook hartelijk om lachen. Er zijn zat MVNOs maar je maakt altijd gebruik van 1 v/d grote 3. Dat was een sigaar uit eigen doos van het grote KPN. Overigens ook belachelijke prijzen.
Nou wil ik toch opmerken dat dat 3G-stickje in 2012 me wel erg goed uitkwam toen ik moest wachten tot er licht uit het glas van XS4All/KPN kwam ;).

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 15-06 13:49

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Weet iemand waar dit kapje voor is?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d-ZjSvs-SO2qzfRMRtAqH2rGxj8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QIiwiEHvCWB8OtTbt0cK8plk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7lpa4jHlrJfFR6EJO8YwUl2yEBU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9JxPeO2e8dKsTsHyB1CDxRG7.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 77% gewijzigd door TheDudez op 07-08-2022 13:13 ]

Usenet handleidingen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:57

Illusion

(the art of)

Lijkt me een patchcover voor een TK01. Die heb jij niet nodig.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• hkoster1
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 15-06 14:11
Ik ben eerder dit jaar overgestapt van Freedom VDSL naar KPN glasvezel omdat (1) dat de snelste manier was om naar glasvezel over te stappen en (2) omdat Freedom over glasvezel dat hoge KPN-WBA tarief aan mij zou doorberekenen.
Ontwikkelingen gaan echter snel: mijn glasvezelaansluiting in Assen is nu kennelijk door KPN Netwerk ondergebracht bij Glaspoort, en Freedom levert nu ook over Glaspoort tegen alleszins redelijke tarieven, inclusief een 500 Mbps aansluiting.
Het ziet er naar uit dat ik na mijn verplichte contractjaar bij KPN weer terugkeer naar Freedom. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janbrede
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15-06 11:29
Hier in Hilversum nu ook 1Gbit mogelijk via Fiber Crew. Maar waarom staat er dan nog 'Netwerk: KPN' bij?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KjogX0XJC1cFdwd4ub9VIdbXrwc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Wi7Tq7pfhZP1WYQ2ty6mbJUl.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jk-5
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 14-06 17:22
janbrede schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 12:26:
Hier in Hilversum nu ook 1Gbit mogelijk via Fiber Crew. Maar waarom staat er dan nog 'Netwerk: KPN' bij?

[Afbeelding]
De glasvezelkabel (Laag 1) is en blijft van KPN. Fiber crew is een alternatieve belichter, net als bijvoorbeeld Cambrium

Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janbrede
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15-06 11:29
jk-5 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 12:26:

De glasvezelkabel (Laag 1) is en blijft van KPN. Fiber crew is een alternatieve belichter, net als bijvoorbeeld Cambrium
Aha dus nu kan het eindelijk, ruim een half jaar nadat ik een foldertje van ze in de bus kreeg (en in dat foldertje stond ook Freedom vermeld, maar als ik bij Freedom de postcodecheck deed konden ze alleen via KPN leveren).

Nu nog maar even dat half jaar bij KPN uitzitten (overigens met zoveel korting dat het zelfs nog goedkoper is dan de eerste 3 maanden Freedom)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dolby
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Dus soms komt er in een gemeente een andere belichter op een door KPN netwerk aangelegen glasvezel?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Persbericht van Fiber Crew:
Fiber Crew, dé Nederlandse glasvezelprovider uit Rotterdam, heeft het eerste dekkende 10Gb/s glasvezelnetwerk van Nederland gelanceerd in media hoofdstad Hilversum! Hiermee breidt zij haar Gigabit glasvezelnetwerk uit naar 250.000 adressen en maakt zij als eerste de stap naar 10Gb/s. Met behulp van haar wholesale model en aangesloten providers, maakt zij Gigabit beschikbaar in steeds meer plaatsen en voor steeds meer gebruikers!
.
.
Hilversum heeft de keuze uit Fiber.nl, Freedom, Greenet, Jonaz, Netrebel en Plinq.
.
.
Fiber Crew breidt op korte termijn nog verder uit. Onder andere Lelystad, Veenendaal en Nijkerk zullen binnenkort worden toegevoegd aan haar netwerk en wholesale model, en ook daar gaat men beschikken over 10 Gigabit!
Bron/verder lezen:https://fibercrew.nl/het-...ezelnetwerk-in-nederland/

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 1582350 op 10-08-2022 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-06 15:31
dolby schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 12:47:
Dus soms komt er in een gemeente een andere belichter op een door KPN netwerk aangelegen glasvezel?
Soms? Dat is al in best veel plaatsen aan de hand :).

Het begon destijds al met T-mobile (toen nog Vodafone/'glasoperator') dat in veel plaatsen eigen apparatuur in Area-PoP's van KPNNetwerk/Reggefiber plaatste en die koppelde aan een 'eigen' backhaul in de City-PoP.

Vrij vlot daarna kwam Tweak (Cambrium) ook in een heel aantal plaatsen. En Fibercrew/Jonaz dus ook in de meest recente jaren.

Dit kan overigens alleen in plaatsen waar 'Point to Point' netwerken in de grond liggen. Nieuwere uitrolprojecten van KPNNetwerk worden steeds meer 'Point to MultiPoint' gedaan en daar is nog maar 1 fysieke 'belichter' mogelijk.

Ben overigens wel benieuwd wat Freedom gaat doen in plaatsen weaar zowel Fibercrew als Cambrium aanwezig zijn (zoals hier in Almere). Nu loopt mijn verbinding nog via apparatuur van Cambrium.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT003 V114 DSMR4, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hkoster1
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 15-06 14:11
In Assen nu Glaspoort netwerk, belichter KPN met XGS-PON.

[ Voor 13% gewijzigd door hkoster1 op 10-08-2022 14:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jk-5
eymey schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 13:36:
[...]

Ben overigens wel benieuwd wat Freedom gaat doen in plaatsen weaar zowel Fibercrew als Cambrium aanwezig zijn (zoals hier in Almere). Nu loopt mijn verbinding nog via apparatuur van Cambrium.
Dat is wel interessant. Ik heb een willekeurig adres in Almere ingevuld op de postcodecheck. De FiberCrew 1Gbps optie staat hier bovenaan en standaard geselecteerd (49eu/m). Daaronder KPN als belichter met 50Mbps voor 49eu/m, en daaronder alle andere KPN opties. Vervolgens Cambrium 1Gbps voor 49eu/m en ten slotte KPN 1Gbps voor de welbekende hoge prijs.

Dat ze dus zelfs de Cambrium 1Gbps optie onder alle KPN niet-gigabit opties plaatsen is wel bijzonder.

Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• esky
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13-06 13:04
[...]Ben overigens wel benieuwd wat Freedom gaat doen in plaatsen weaar zowel Fibercrew als Cambrium aanwezig zijn (zoals hier in Almere). Nu loopt mijn verbinding nog via apparatuur van Cambrium.
Je hebt heel veel keuze:
  • Gbit PON via FC € 49 p/m
  • Gbit AON via Cambrium € 49 p/m
  • Gbit AON via KPN € 79 p/m
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kcbQZBTOSKV8lIhwANS1z23rktg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/nye2GaLyC7q2EDwHBOftayh7.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eymey
@jk-5 @esky Dat is inderdaad wel een heel bijzondere! Ook wel aardig dat ze je gewoon de keuze geven.

Nou denk ik wel dat ik gewoon lekker op de AON belichting van Cambrium blijf :D . Daar heb ik tenslotte al m'n SFP en dergelijke voor.

Of Freedom zou op termijn ook met nieuwe TV abonnement opties moeten komen en Fibercrew of Jonaz zou ook met de optie moeten komen om hun CATV signaal via wholesale aan te bieden.

Dat CATV abonnement van Jonaz heb ik namelijk altijd heel interessant gevonden (redelijk uitgebreid zenderpakket via DVB-C en zelfs ook nog radio via FM ), HD waar het kan en volgens dezelfde Irdeto codering als Ziggo had/heeft.

[ Voor 3% gewijzigd door eymey op 11-08-2022 10:04 ]

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT003 V114 DSMR4, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jk-5
eymey schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 10:04:
@jk-5 @esky Dat is inderdaad wel een heel bijzondere! Ook wel aardig dat ze je gewoon de keuze geven.

Nou denk ik wel dat ik gewoon lekker op de AON belichting van Cambrium blijf :D . Daar heb ik tenslotte al m'n SFP en dergelijke voor.

Of Freedom zou op termijn ook met nieuwe TV abonnement opties moeten komen en Fibercrew of Jonaz zou ook met de optie moeten komen om hun CATV signaal via wholesale aan te bieden.

Dat CATV abonnement van Jonaz heb ik namelijk altijd heel interessant gevonden (redelijk uitgebreid zenderpakket via DVB-C en zelfs ook nog radio via FM ), HD waar het kan en volgens dezelfde Irdeto codering als Ziggo had/heeft.
Ik ben nog niet zo bekend met FC, maar zij doen dus PON? En dan op dezelfde vezel een RFoG carrier met DVB-C erover? Dat is best een mooie setup. Die technieken kunnen uiteindelijk gewoon naast elkaar bestaan op dezelfde vezel.

• eymey
jk-5 schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 10:22:
[...]

Ik ben nog niet zo bekend met FC, maar zij doen dus PON? En dan op dezelfde vezel een RFoG carrier met DVB-C erover? Dat is best een mooie setup. Die technieken kunnen uiteindelijk gewoon naast elkaar bestaan op dezelfde vezel.
Yep, dat doen ze. Tenminste Jonaz (waaruit FC vrijwel zeker is ontstaan, ze zitten ook op hetzelfde adres) doet dat. De hoofdreden dat ik niet bij Jonaz zit (ook niet voordat Freedom er was), is dat hun administratie en support een groot drama zijn (en dat kan ik niet gebruiken met het thuiswerken en het moeten indienen van internetfacturen en zo ).

Technisch zijn ze overigens ontzettend stabiel en storingen worden ook altijd wel goed gemeld en snel opgelost.

[ Voor 27% gewijzigd door eymey op 11-08-2022 10:34 ]

• jacques1971
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13-06 15:05
Ik wil ook wel erg graag over naar fibercrew in Hilversum. Echter heb ik een jaar vooruit betaald (1 maand korting) een paar maanden terug. Hoe gaat Freedom daar mee om?

@jacques1971 Dat vraag je het best direct bij Freedom na of zij dat kunnen doen.

• localhost
  • Registratie: November 1999
  • Niet online

localhost

Ook in geel, groen, paars, wit

jacques1971 schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 10:43:
[...] Echter heb ik een jaar vooruit betaald (1 maand korting) een paar maanden terug. Hoe gaat Freedom daar mee om?
Ik heb exact die vraag (ook) uitstaan bij Freedom sinds de aankondiging over FC (Jonaz).

Uiteindelijk: Per maand betalen is nog steeds goedkoper dan 1 maand per jaar gratis (wat destijds de actie/incentive was, volgens mij puur om cash-flow te genereren bij de start van de nieuwe Provider).
Zou echter wel jammer zijn als dat verdween.
Maar mijn Freedom-Voip factuur is natuurlijk ook waardeloos, iedere maand 1 or 2 euro. En dan 1x per jaar een groot bedrag voor Voip. Zelfde voor TV, ik betaal wel 12 maanden vooruit, zonder voordeel.

En Internet/TV/Voip/Subnet zijn allemaal op een verschillend moment in het jaar begonnen, dus de "jaar betaling" begint bij elke dienst in een andere maand.

[ Voor 3% gewijzigd door localhost op 11-08-2022 15:31 . Reden: Verduidelijkingen ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacques1971
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13-06 15:05
@localhost Maandag had ik al braaf een mail gestuurd met onder andere deze vraag, maar er moet nog een antwoord komen van Freedom. Inderdaad destijds ook zo gedaan vanwege de cashflow bij Freedom in het begin. Ik was benieuwd of er wat ervaring deskundigen waren op dit gebied.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xantis
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 14-06 19:46
jacques1971 schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 15:51:
@localhost Maandag had ik al braaf een mail gestuurd met onder andere deze vraag, maar er moet nog een antwoord komen van Freedom. Inderdaad destijds ook zo gedaan vanwege de cashflow bij Freedom in het begin. Ik was benieuwd of er wat ervaring deskundigen waren op dit gebied.
Bij mij is een paar maanden geleden weer voor een jaar afgeschreven (inclusief de maand korting).

Fun fact: Een maand later kreeg ik bijna het volledige bedrag teruggestort omdat de prijs voor KPN klanten verlaagd werd. In plaats van de reductie teruggestort, kreeg ik het resterende jaarbedrag terug. Uiteraard even de brave burger uitgehangen en ze gemaild dat ze een foutje hadden gemaakt.

• localhost
  • Registratie: November 1999
  • Niet online

localhost

Ook in geel, groen, paars, wit

jacques1971 schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 15:51:
[...] Inderdaad destijds ook zo gedaan vanwege de cashflow bij Freedom in het begin. Ik was benieuwd of er wat ervaring deskundigen waren op dit gebied.
Was je ook Crowdfunder in 2019 ("Plan B")? Dan heb je wellicht net een mail/enquête gehad.
In het kort: Het gaat zo ontzettend goed met Freedom. Er worden zoveel klanten aangesloten omdat: XS4ALL nu echt dood is, er nieuwe belichters beschikbaar zijn en omdat ze bij de Consumenten Bond-panel goed scoren, gevolg: Er is meer geld nodig om nog meer klanten nog sneller aan te sluiten.

De eersten vertrekken ondertussen weer bij Freedom. Was niet wat zij er van verwacht hadden. Er komt zo ook weer ruimte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
[...]

Soms? Dat is al in best veel plaatsen aan de hand :).

Het begon destijds al met T-mobile (toen nog Vodafone/'glasoperator') dat in veel plaatsen eigen apparatuur in Area-PoP's van KPNNetwerk/Reggefiber plaatste en die koppelde aan een 'eigen' backhaul in de City-PoP.

Vrij vlot daarna kwam Tweak (Cambrium) ook in een heel aantal plaatsen. En Fibercrew/Jonaz dus ook in de meest recente jaren.

Dit kan overigens alleen in plaatsen waar 'Point to Point' netwerken in de grond liggen. Nieuwere uitrolprojecten van KPNNetwerk worden steeds meer 'Point to MultiPoint' gedaan en daar is nog maar 1 fysieke 'belichter' mogelijk.

Andersom. Cambrium was eerder dan Vodafone/Glasoperator. En vooral Cambrium profiteerde van het feit dat de door hen gekozen gebieden al eerder door Reggefiber Operator waren bediend. Die gebruikten Eurofiber als backhaul leverancier, net als Cambrium. Dus aanlegkosten waren minimaal.

• eymey
Barre73 schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 18:21:
[...]

Andersom. Cambrium was eerder dan Vodafone/Glasoperator. En vooral Cambrium profiteerde van het feit dat de door hen gekozen gebieden al eerder door Reggefiber Operator waren bediend. Die gebruikten Eurofiber als backhaul leverancier, net als Cambrium. Dus aanlegkosten waren minimaal.
Ah, thanks voor de correctie.

In mijn herinnering was het juist dat Cambrium mee profiteerde van het werk van Vodafone/Glasoperator :). Maar het was dus meer dat Cambrium meeliftte op Reggefiber Operator (wgdo heette die infra volgens mij?).

Is m'n herinnering weer een stukje completer :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
eymey schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 19:30:
[...]

Ah, thanks voor de correctie.

In mijn herinnering was het juist dat Cambrium mee profiteerde van het werk van Vodafone/Glasoperator :). Maar het was dus meer dat Cambrium meeliftte op Reggefiber Operator (wgdo heette die infra volgens mij?).

Is m'n herinnering weer een stukje completer :P
Klopt. Daarom begon Coanet in 2014 ook in plaatsen als Deventer, Enschede en jouw eigen Almere. Plaatsen waar de eerste Reggefiber netwerken lagen en die derhalve op elke CP al een Eurofiber verbinding hadden voor WGDO. En aangezien Eurofiber uiteraard destijds meteen een 96VZ kabel had ingegraven was het snel geregeld om nieuwe vezels aan te vragen voor Cambrium (en daarna voor Glasoperator in 2015/2016).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje040
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15-06 12:10
Meer mensen die problemen hebben met de mail (Soverin)?
Maar een van de twee accounts doet het. Inloggen bij Freedom loopt ook niet echt lekker.

Edit: het lijkt weer te werken

[ Voor 10% gewijzigd door Edje040 op 22-08-2022 14:51 ]

Ik heb weer het nieuws gelezen bij Freedom en het geeft geen moed. Nog steeds staat mijn vertrek bij Freedom in de planning bij de volgende abonnements betaling.

• ericafterdark
Anoniem: 1582350 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 12:21:
Ik heb weer het nieuws gelezen bij Freedom en het geeft geen moed. Nog steeds staat mijn vertrek bij Freedom in de planning bij de volgende abonnements betaling.
Wat zou je motivatie zijn om te vertrekken?

• Barre73
Eiríkr schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 12:27:
[...]

@Anoniem: 1582350
En welk nieuws bedoel je? Ik zie sinds de nieuwsbrief van 9 augustus over bijvoorbeeld Fiber Crew, geen ander nieuws meer op dat vlak.

Eiríkr schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 12:27:
[...]
Politiek, wat niet thuis hoort bij Freedom.

Barre73 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 12:28:
]
En welk nieuws bedoel je? Ik zie sinds de nieuwsbrief van 9 augustus over bijvoorbeeld Fiber Crew, geen ander nieuws meer op dat vlak.
De nieuwsbrieven zijn sporadisch. Hier staat meer/actueel nieuws.

https://freedom.nl/over-freedom/nieuws

• ericafterdark
Anoniem: 1582350 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 12:42:
[...]

Politiek, wat niet thuis hoort bij Freedom.
Maar je wist toch dat je koos voor een, hoe moet ik dit het best omschrijven, gekleurde provider?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Dit lijkt me een zinloze discussie. Als @Anoniem: 1582350 wil vertrekken moet ie dat natuurlijk helemaal zelf weten. Wat die aankondiging toevoegt aan dit topic ontgaat me compleet.

[ Voor 5% gewijzigd door .oisyn op 25-08-2022 13:11 ]

Eiríkr schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 12:59:
Maar je wist toch dat je koos voor een, hoe moet ik dit het best omschrijven, gekleurde provider?
Nee, ik koos voor een waardige opvolger voor Xs4all, waar ik overigens heel lang klant ben geweest en ook de teloorgang daarvan heb gezien.

Het zag er zo verlokkelijk uit dat zelfs familie van mij er geld ingstoken heeft. Ik ben echter voorzichtiger met zulke dingen.

Helaas is de hoop van waardige opvolger van Xs4all niet uitgekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

.oisyn schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 13:10:
Dit lijkt me een zinloze discussie. Als @Anoniem: 1582350 wil vertrekken moet ie dat natuurlijk helemaal zelf weten. Wat die aankondiging toevoegt aan dit topic ontgaat me compleet.
Dank voor jouw mening en of iets als zinsloos ervaren wordt, verschilt per persoon.

Het geeft aan dat ook na het gesprek met Freedom er nog geen inzicht is bij Freedom.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• zordaz
  • Laatst online: 15-06 11:56
Eiríkr schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 12:59:
[...]

Wat ik ervan heb meegekregen vindt een groep klanten dat Freedom activistisch is op vlakken buiten haar kerntaken (internet, privacy etc.). Ik vind dat zelf geen dealbreaker, maar herken het wel en vind het ook onnodig. Hou dat lekker intern zou ik zeggen. Het steekt deze groep extra omdat de basis bij Freedom op diverse vlakken nog onvoldoende op orde wordt gevonden.

De teloorgang van xs4all heb ook ik van dichtbij meegemaakt, ik was meer dan 20 jaar klant. Voor mij was het breekpunt ergens rond 2010, toen werd me duidelijk dat het vroeg of laat een aflopende zaak moest zijn. Er werd niet wezenlijk meer geinnoveerd, communicatie naar klanten toe begon vooral marketing te worden en diverse onderscheidende diensten werden beetje bij beetje afgebroken, dat begon heel klein.

Zelf vind ik Freedom nog altijd een waardige opvolger, al is er genoeg te verbeteren.

[ Voor 29% gewijzigd door zordaz op 25-08-2022 16:55 ]

• mrmrmr
  • Niet online
Privacy en vrijheid was een kernwaarde bij Xs4all. Nu spreekt Freedom zich daarvoor uit, dat is logisch omdat Xs4all zoals het was ophield te bestaan. Maar helaas is dat niet zo zeer in alle daden terug te vinden. Zo wordt het wachtwoord voor toegang tot email gedeeld met het account. Als iemand het wachtwoord weet, heeft die meteen overal toegang, inclusief imap gebaseerde webmail waar alle mail centraal staat. Dat laatste is slecht voor privacy (c.q. datasecurity). pop3 zou tenminste ondersteund moeten worden. Er worden allerlei redenen verzonnen om het maar niet hoeven doen. Dat soort achterwaartse redeneringen (we hebben dit en niet dat, dus dit is het beste, ofwel redeneren vanuit een methode in plaats van een doel) zijn slecht voor het vertrouwen en dat is nu precies wat minderwaardige providers doen (die vaak wel pop3 ondersteunen).

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14-06 00:16

DDX

mrmrmr schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 16:32:
Zo wordt het wachtwoord voor toegang tot email gedeeld met het account. Als iemand het wachtwoord weet, heeft die meteen overal toegang, inclusief imap gebaseerde webmail waar alle mail centraal staat.
Dat was toch ook zo bij xs4all ?
ik had daar ook gewoon 1 inlog, voor service portal, mail, newszilla etc.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• purge
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Bij authenticatie regels kan je prima verschillende wachtwoorden aanmaken voor o.a.: dashboard, webmail, imap, smtp.
Je account wachtwoord kan je dan veilig bewaren.

[ Voor 11% gewijzigd door purge op 25-08-2022 18:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

POP3 is oud maar de huis router van Freedom kan alleen maar POP3 als je e-mail wilt lezen op de DECT telefoons van AVM.

In mijn eigen mailserver heb ik daarom speciaal POP3 geactiveerd maar in de lijst ontbreekt dan Freedom.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
DDX schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 16:46:
Dat was toch ook zo bij xs4all ?
ik had daar ook gewoon 1 inlog, voor service portal, mail, newszilla etc.
Ik weet niet hoe het nu is, ik ben al een tijdje weg bij Xs4all.

Je kunt zelf instellen welk wachtwoord je gebruikt en Xs4all had pop3 ondersteuning. Je kon diverse accounts aanmaken met verschillende wachtwoorden.

pop3 is nodig voor privacy en datasecurity.

(De vermeende ouderdom van pop3 is een non-argument. Het bevat geen grond. Het zijn beide protocollen uit de jaren '80. Afgezien daarvan, je ziet tegenwoordig veel mensen die menen dat omdat iets oud het niet goed is, onzinnige retoriek).

[ Voor 4% gewijzigd door mrmrmr op 25-08-2022 18:49 ]

• Barre73
Anoniem: 1582350 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 12:44:
[...]

De nieuwsbrieven zijn sporadisch. Hier staat meer/actueel nieuws.

https://freedom.nl/over-freedom/nieuws
Dat was ook waar ik keek. Dus ik herhaal: op welk nieuws doel je dat je geen hoop geeft?

Edit: laat maar. Ik zie het al. In die discussie zal ik me niet mengen ..

[ Voor 10% gewijzigd door Barre73 op 25-08-2022 19:52 ]

Ik noemde POP3 oud omdat het ingebruik is geraakt. Een probleem voor beginners kan wel zijn dat je bij het ophalen zonder te weten de nieuwe e-mail kunt verwijderen.

Ik weet niet of je de posting van purge ook hebt gelezen over dat je zelf dat van de wachtwoorden separaat kunt instellen voor dashboard/imap/smtp/calender

https://mijn.freedom.nl/account/auth_rules

Zorg ervoor dat je jezelf niet uitsluit van het dadhboard en een uitleg van dit vind je in de community en zoek op authenticatie regels.....

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 1582350 op 25-08-2022 20:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Pop3 is niet in onbruik geraakt. Het wordt de meerderheid van grote en kleine internet providers aangeboden.

De oplossing voor Freedom is pop3 te gaan aanbieden. Zodoende wordt zonder meer email bij de ontvanger bewaard en niet bij de provider, waar emails gelekt of gevorderd kan worden.

Een provider die staat voor privacy moet pop3 aanbieden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

@mrmrmr Zoek eens op expunge. Verder kun je de e-mail verplaatsen naar lokaal of een eigen server. Dan ben jij de baas over jouw e-mail....

POP3 biedt geen extra veiligheid ten opzichte van IMAP.

Update: ik wil wel meedenken, welke cliënt gebruik je voor e-mail. Zelf ik gebruik ik Thunderbird.

[ Voor 37% gewijzigd door Anoniem: 1582350 op 25-08-2022 22:19 . Reden: aanbod ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrG_NL
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 15-06 06:42
Mooi nieuws, de tarieven voor KPN zijn omlaag! (nieuws: ACM maakt bindende afspraak met KPN en Glaspoort over toegangstarieve...)

Als je de aankondiging van KPN erbij pakt: https://www.kpn-wholesale...pn-gaat-per-direct-in.htm, dan lijkt het op een tarief van 16-ish euro p/m voor 100 mbit lijn en 18-ish p/m voor 1gbit over WBA met ongeveer 16 euri's waar het gaat om ODF.

Al met al ook een hoop snelheidsdifferentiatie enzo verdwenen gelukkig.

Heeft iemand een idee wanneer Freedom z'n prijsplannen gaat aanpassen om hiermee meer aligned te zijn? Is dit misschien het einde van de verschillende snelheden bij KPN, of misschien alleen nog 100 en 1G?

[ Voor 0% gewijzigd door ChrG_NL op 26-08-2022 12:57 . Reden: Terminiologie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorikc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14-06 18:41
Het staat ook op de Freedom Nieuws pagina met als extra info:
Anco (CEO Freedom): “Het is nog te vroeg om te zeggen wat dit voor Freedom en onze leden gaat betekenen. We gaan komende tijd alle tarieven en voorwaarden bestuderen zodat we een duidelijk beeld hebben. Hierover zullen we dan natuurlijk iedereen zo snel mogelijk informeren. Het stemt in ieder geval hoopvol dat er beweging is geweest en dat de ACM geluisterd heeft naar onze initiële bezwaren”.
Ik ben benieuwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@jorikc @ChrG_NL
Verbeterd voorstel

KPN en Glaspoort hebben een nieuw voorstel gedaan, waarbij de toegangstarieven daadwerkelijk in alle situaties wel 10 tot 50 procent dalen. ACM heeft dit nieuwe voorstel vastgesteld, wat betekent dat de ACM-toezicht houdt op de naleving van deze nieuwe voorwaarden en tarieven. De voorwaarden gaan per direct in en KPN en Glaspoort moeten zich hier tot 2030 aan houden.
Dit loopt al even en er zou toch wat inzicht moeten zijn bij Freedom hoe dit zou gaan uitwerken.
Anco (CEO Freedom): “Het is nog te vroeg om te zeggen wat dit voor Freedom en onze leden gaat betekenen. We gaan komende tijd alle tarieven en voorwaarden bestuderen zodat we een duidelijk beeld hebben.
Het lijkt erop dat Freedom er door overvallen is en zich eerst moet gaan inlezen en t.z.t. daar naar buiten over komen, terwijl de nieuwe voorwaarden en tarieven per direct ingaan.

Bij het eerdere voorstel zou het voor mij niets uitmaken in de prijs die ik betaal voor mijn glasvezel verbinding via de KPN. Ik hoop dat er nu wat schot zit om een betere prijs voor de consument bereiken en ook te houden.

Update: lezende op de site van de ACM is het nog niet definitief
Marktanalysebesluit

Het onderzoek ten behoeve van het marktanalysebesluit, dat de ACM eerder dit jaar had aangehouden vanwege de toezeggingen van KPN en Glaspoort, wordt in het najaar afgerond. In een marktanalysebesluit kan de ACM verplichtingen opleggen aan een partij met een dominante positie, bijvoorbeeld om de tarieven voor netwerktoegang te verlagen. Bij het onderzoek kijkt de ACM of verdergaande regulering nog noodzakelijk is, gelet op de verbeterde toegangstarieven en -voorwaarden waar KPN en Glaspoort al aan gebonden zijn voor de komende acht jaar. In de marktanalyse gaat de ACM vooralsnog uit van de werkhypothese dat er geen aanleiding meer is voor aanvullende regulering van KPN en Glaspoort. De ACM zal de onderzoeksresultaten met alle betrokken partijen delen en om hun mening vragen voordat zij een definitief besluit neemt.
De ACM kan dan alsnog afwijken van de tarieven waar de KPN en Glaspoort zich aan moeten houden voor de komende acht jaar. Het beter geweest dat de ACM had gewacht met het bekend maken totdat zij klaar waren geweest en in de tussentijd had Freedom al een concept kunnen om dan direct hun klanten te informeren.

[ Voor 35% gewijzigd door Anoniem: 1582350 op 26-08-2022 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalfanBlackness
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

MetalfanBlackness

♥ PV & SB ♥

jorikc schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 13:20:
Het staat ook op de Freedom Nieuws pagina met als extra info:

[...]

Ik ben benieuwd
Ik verwacht er niet al te veel van, als ik het goed begrijp zijn er vooral in kosten m.b.t. aansluiten gesneden, terwijl een groot deel van de kosten juist de transport kosten waren die het over het KPN netwerk zo hoog waren.
https://freedom.nl/nieuws...ezelnetwerken-hoe-zit-dat

Solarboiler: Top Senz 200 Nero-3 ⣿⣿ Photovoltaics: 9x LG 320N1K-A5, SE 3000H

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:17

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

off-topic reacties weggehaald.

www.google.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EnigmA-X
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-06 23:04
Anoniem: 1582350 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 15:19:
@jorikc @ChrG_NL

[...]

Dit loopt al even en er zou toch wat inzicht moeten zijn bij Freedom hoe dit zou gaan uitwerken.

[...]
KPN en Glaspoort hebben een voorstel gedaan. Freedom is maar één van de afnemers voor die partijen en vrij zeker ook niet de grootste. Ik zou eerlijk gezegd niet weten waarom KPN en Glaspoort hun afnemers zouden gaan informeren over een voorstel aan de ACM, terwijl ze nog niet weten hoe de ACM hierop gaat reageren.
@jorikc @ChrG_NL

Het lijkt erop dat Freedom er door overvallen is en zich eerst moet gaan inlezen en t.z.t. daar naar buiten over komen, terwijl de nieuwe voorwaarden en tarieven per direct ingaan.
Tarieven worden regelmatig bijgesteld en het lijkt mij dat alle afnemers dan gelijktijdig op de hoogte worden gesteld. Tariefwijzigingen voor afnemers zijn nooit echt leuk, want het betekent gewoon werk aan de winkel. Verder is Freedom ook helemaal geen partij in de afspraken tussen KPN/Glaspoort en ACM, dus veel andere keuze dan "afwachten" hebben ze ook niet.
@jorikc @ChrG_NL

Update: lezende op de site van de ACM is het nog niet definitief

[...]

De ACM kan dan alsnog afwijken van de tarieven waar de KPN en Glaspoort zich aan moeten houden voor de komende acht jaar. Het beter geweest dat de ACM had gewacht met het bekend maken totdat zij klaar waren geweest en in de tussentijd had Freedom al een concept kunnen om dan direct hun klanten te informeren.
Zoals ik het lees hebben KPN en Glaspoort een voorstel gedaan om de doorberekende kosten te verlagen. Dat voorstel heeft de ACM nu bindend gemaakt. Daarnaast loopt er nog een onderzoek dat nog niet is afgerond. Mocht het onderzoeksresultaat zijn dat de kosten nóg verder omlaag moeten, dan zal er waarschijnlijk een nieuw bindende afspraak komen. Als dat niet het geval is, dan zal het blijven bij de kosten die nu zijn voorgesteld door KPN/Glaspoort, omdat dit hun eigen voorstel is geweest.

Wat we alleen niet weten is voor welk tijdsbestek dit voorstel door KPN/Glaspoort is gedaan. Echter, ik denk niet dat ze zomaar een voorstel doen om kosten te verlagen, dit lijkt mij meer onderdeel van een strategisch spel om de doorberekende kosten toch zo hoog mogelijk te houden.

Update:
Dit artikel is relevant, hier gaat het over een voorstel met een looptijd van maar liefst 8 jaar. Het lijkt dus inderdaad een strategisch spelletje van KPN/Glaspoort.

[ Voor 5% gewijzigd door EnigmA-X op 29-08-2022 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Een bindend verklaring maakt het gemakkelijker voor KPN en Glaspoort want anders moeten zij met elke leverancier afzonderlijk onderhandelen.

Het onderzoek loopt nog zoals wij schreven en het moet wel heel raar lopen dat de ACM afwijkt van gedane voorstel door hun. Maar goed je weet maar nooit of de ACM de tanden gaat ontbloten.

Het artikel waar jij naar verwijst zit achter een betaalmuur.

• Ultraman
  • Laatst online: 22:28

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Klokslag 01:00 is de verbinding er zojuist uit geklapt. PPPoE lijkt er de brui aan gegeven te hebben. Ik ga toch slapen, daarom geen zorgen om tot morgenvroeg. Benieuwd of anderen hier er ook last van hebben?

Er staan geen actuele storingen op de website vermeld.

[ Voor 15% gewijzigd door Ultraman op 01-09-2022 01:25 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:59
Hier ook verbinding eruit. Zie morgen wel...

Anoniem: 932183

Hier vier verbindingen eruit..

• Xantis
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 14-06 19:46
Het werkt weer. Mooi moment om er achter te komen wat er allemaal omdonderd aan je self hosted omgeving. Plex wou niet naar de volgende episode 🙃

Anoniem: 932183

Toch een storing van 38 minuten geweest. Maar niet overal. Ik heb ook Freedom-lijnen van vrienden kunnen pingen die nog wel up waren (eentje op Cambrium, dus dat is verklaarbaar, maar ook eentje met VDSL, wat ik dan weer apart vind). Wellicht dat die dan op een andere BRAS zit aangesloten?

En volgens mij kom ik nu ook ineens op andere eerste hops uit. Nu zijn dat 2a10:3780::224 en 2a10:3780:1::11, terwijl ik vrij zeker weet dat het hiervoor 2a10:3780::234 en 2a10:3780:1::21 waren.

[ Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 932183 op 01-09-2022 01:57 ]

• Ultraman
  • Laatst online: 22:28

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Was inderdaad redelijk snel weer voorbij. Bij mij kwam om 01:36 de WAN weer up.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Pagina: 1 ... 52 ... 79 Laatste