Illusion schreef op maandag 23 mei 2022 @ 21:50:
[...]
Mooi ding, maar wat is (voor jou) nu eigenlijk de doorslaggevende meerwaarde tov de 5530 om er een paarhonderd € op stuk te slaan?
Beide doen 2400mbit op 5ghz, beide 1 2.5gbit poort.. ik zie dat hij een stuk dikker is, dus er zit vast een betere cpu/koellichaam in?
Uit de hand gelopen hobby.... Wil kijken of mijn bestaande ethernet aansluitingen (huis uit 2006, vorige bewoners hebben overal ethernet aansluitingen geplaatst

) 2.5G aan kan en wil overal WIFI6 in huis.
Getwijfeld om een FRITZRepeater 6000 repeater te kopen maar dat is een beetje overkill en de 1200 AX is dan weer het budget model qua WIFI6 en doet maar 1G LAN. Rest van de repeaters doen allemaal WIFI5.
Aangezien de 5590 een veel snellere processor heeft en betere WIFI tov de 5530 (4x4 ipv 2x2) heb ik bedacht om zelf een 5590 te kopen en de 5530 als repeater (via 2.5G LAN) aan te sluiten.
Heb nu op mijn thuiswerkkamer en snelle WIFI6 en 2x 1G LAN (uit de 5530) en in de hele tuin 5GHz dekking doordat ik de WIFI5 Repeater 2400 nu in de garage (jaja, zelfs in de garage ligt ethernet

) heb gehangen.
Verder hangt er nog een oude Repeater 1750E op 2,4GHz die niet in de MESH zit en ik gebruik voor de WIFI camera buiten en op de babykamer. Die doen beiden (goedkope Chinese dingen) geen WPA3 en werken het best op een eigen netwerk+kanaal dus die heb ik een eigen WPA2 netwerk geveven en dmv Access Profiles blokkeer ik verkeer naar buiten toe zodat alleen wij er lokaal of via Wireguard VPN naar binnen toe bij kunnen en onze Chinese vrinden niet mee kunnen kijken.
WIFI camera als babymonitor die hapert is bij vrouwlief een doodzonde helemaal omdat ik persee een goedkope, generieke Chinese Webcam wilde (4k30 voor ~€80) ipv een dedicated "Baby camera" (~€250 voor 720p)

.
Is het de €300 voor de 5590 waard: eerlijk gezegd misschien niet helemaal (overkill) maar heb nu wel de perfecte WIFI en LAN opstelling (zo heb ik het aan mijn vrouw verkocht

).
Bereik/snelheid van de 5590 WIFI is wel merkbaar beter, zeker met meerdere (idle) WIFI apparaten is er een hogere doorvoersnelheid. Waarschijnlijk doordat hij 4x4 is ipv 2x2.
Als
FW 7.39 beschikbaar is voor de 5590 gaat de volgende stap zijn om te kijken of Wireguard via de 5590 sneller is dan via mijn PiHole + PiVPN op een Intel Atom processor. Kan me voorstellen dat de processor in de 5530 dat niet lekker trekt maar in de 5590 zit een beest van een SoC.
Meer info qua HW specs van alle Fritzboxen hier:
Boxmatrix 5590
edit: de 5530 is sowieso een beetje een buitenbeentje als in dat AVM eigenlijk altijd eerst het high end model (xx90) introduceert en dan pas de mid en low-end devices. Als je kijkt naar de HW specs dan heeft de 5530 een SoC voor zowel de fiber interface als FritzOS en LAN + WIFI. Het is dan ook niet zo raar dat de 5530 CPU bij iedereen behoorlijk warm wordt.
De 5590 gebruikt dezelfde SoC maar dan voor alleen de Fiber interface en een losse SoC voor FritzOS + Wifi + LAN, dat geeft een heel stuk meer ruimte voor de toekomst.
Denk ook dat als de 5590 eerst was geintroduceerd we die via de providers hadden gekregen/geleased. Net als dat je voor DSL en Cable ook de 7490, 7590 en 6690 etc krijgt met USB3, NAS, etc etc. De 5530 doet prima wat hij moet doen maar is wel het low/mid end model en niet het highend model wat je normaliter in NL van je provider krijgt.
(Bovenstaand is waar maar deels ook om mijn aankoop te verantwoorden voor mezelf

)
[
Voor 58% gewijzigd door
GG85 op 25-05-2022 10:01
]