[Freedom] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 51 ... 80 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RollieBollie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:03
Verwijderen zal denk ik niet mogelijk zijn als je naast e-mail ook andere diensten afneemt.

Als je freedom mail niet gebruikt zal dus ook niemand behalve freedom dat adres hebben. Enige berichten die ik daarin heb staan zijn van freedom en f-secure.

En je kan via "Mijn Freedom" sieve regels aanmaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09:45

DDX

Sieve regel werkte niet (deed redirect, wat ook niet in de ondersteunde sieve uitbreidingen stond. (misschien wel na mailen met support)
Maar het ging nog makkelijker, gewoon ;
'forward: Stuur een cc aan ddx@eigendomein voor berichten van mijnmailadres@freedom.nl

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damsplaat
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-09 07:41
Ik krijg allemaal 503 error op de freedom site (https://production-assets.soverin.net) en kan niet meer bij mijn webmail (inlog geweigerd). Zijn er storingen of ligt het aan mij?

Edit: ik ben niet de enige zo te zien: https://allestoringen.nl/storing/freedom-internet/

[ Voor 20% gewijzigd door Damsplaat op 29-04-2022 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 14:02
Damsplaat schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 09:08:
Ik krijg allemaal 503 error op de freedom site (https://production-assets.soverin.net) en kan niet meer bij mijn webmail (inlog geweigerd). Zijn er storingen of ligt het aan mij?

Edit: ik ben niet de enige zo te zien: https://allestoringen.nl/storing/freedom-internet/
Klopt.

https://freedom.nl/storingen

Hier had uw reclame kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacques1971
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10-09 14:07
Sinds gisteren is de snelheid (in Hilversum) met name in upload richting trager geworden. Van de 500 Mbit haal ik nu nog 300Mbit. Ook de ping is behoorlijk hoger, was 2 ms nu 7 ms...meer mensen met de zelfde issues?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucas
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 12-09 12:25
jacques1971 schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 08:56:
Sinds gisteren is de snelheid (in Hilversum) met name in upload richting trager geworden. Van de 500 Mbit haal ik nu nog 300Mbit. Ook de ping is behoorlijk hoger, was 2 ms nu 7 ms...meer mensen met de zelfde issues?
Op welk netwerk zit je (KPN WBA, E-Fiber, etc)? En heb je al een mailtje naar de helpdesk gestuurd? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacques1971
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10-09 14:07
Lucas schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 09:45:
[...]

Op welk netwerk zit je (KPN WBA, E-Fiber, etc)? En heb je al een mailtje naar de helpdesk gestuurd? :)
KPN WBA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsmemax
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 08:32
Is er eigenlijk al wat bekend over prijsverhogingen bij Freedom?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-09 14:30
itsmemax schreef op maandag 9 mei 2022 @ 12:25:
Is er eigenlijk al wat bekend over prijsverhogingen bij Freedom?
Geen idee. Waar heb jij gezocht en wat heb jij gevonden?

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RollieBollie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:03
Tot op heden zijn er nog geen prijsverhogingen geweest. Denk ook niet dat die snel gaan komen, omdat freedom nog een kleine provider is en hogere prijzen geen klanten trekt en mogelijk zelfs klanten overstappen naar andere providers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
DiedX schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 08:47:
Is PPPoE dan een relic uit het FastADSL tijdperk?

Voor mij loopt het net niet lekker met een Juniper router. IPv6, maar vooral IP-Tv. Ik weet dat ik een zeur ben trouwens.

OT: From the old box.... Kent u deze noooog, noooog, noog?

nieuws: XS4ALL introduceert 'Fast ADSL' abonnement

[...]
We zijn nu een tijdje verder. Welke Juniper heb je draaien i.c.m. Freedom en bevalt dat nog altijd goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:15
Eiríkr schreef op maandag 9 mei 2022 @ 18:38:
[...]

We zijn nu een tijdje verder. Welke Juniper heb je draaien i.c.m. Freedom en bevalt dat nog altijd goed?
De juniper kreeg ik niet lekker in support, en ik ben overgestapt naar een USG.

Was een Juniper Srx btw.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YWatchman
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 21-08 11:30
DiedX schreef op maandag 9 mei 2022 @ 19:56:
[...]

De juniper kreeg ik niet lekker in support, en ik ben overgestapt naar een USG.

Was een Juniper Srx btw.
Dat draait ik op kantoor ;>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Topicstarter
Hoe uitzonderlijk is het om meer dan een week te moeten wachten op een antwoord van de helpdesk?

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yilar
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12-09 13:35
Hier in Den Haag sinds gisteren ineens een verbinding die telkens wegvalt.. PPP negotiation failed.. dan weer opnieuw verbinden, rinse, repeat.. De fiber verbinding was niet weggevallen en is stabiel. De snelheid downstream is 1Mbit of lager, upstream tegen de 800Mbit..

Ik heb uiteraard de helpdesk net een mail gestuurd, maar die zijn morgen pas weer open.. Wellicht iemand hier een idee of een tip?

“The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.” Terry Pratchett, Diggers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalfanBlackness
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

MetalfanBlackness

♥ PV & SB ♥

ocf81 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 16:55:
Hoe uitzonderlijk is het om meer dan een week te moeten wachten op een antwoord van de helpdesk?
Ik had gehoopt dat het steeds beter zou worden, maar het lijkt er op dat het tot nu toe redelijk normaal is (zelf geen ervaring, maar op basis van deze thread). Bellen zou sneller werken.

Solarboiler: Top Senz 200 Nero-3 ⣿⣿ Photovoltaics: 9x LG 320N1K-A5, SE 3000H

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
YWatchman schreef op maandag 16 mei 2022 @ 16:20:
[...]

Snap ik ;)

Ik heb het nu met USG + Apple TV. Als in 3068 glas belicht gaat worden ga ik wrsch over naar Mikrotik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
Yilar schreef op maandag 16 mei 2022 @ 18:58:
Hier in Den Haag sinds gisteren ineens een verbinding die telkens wegvalt.. PPP negotiation failed.. dan weer opnieuw verbinden, rinse, repeat.. De fiber verbinding was niet weggevallen en is stabiel. De snelheid downstream is 1Mbit of lager, upstream tegen de 800Mbit..

Ik heb uiteraard de helpdesk net een mail gestuurd, maar die zijn morgen pas weer open.. Wellicht iemand hier een idee of een tip?
Heb je gekeken naar storingen op de site van de netwerkbeheerder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
YWatchman schreef op maandag 16 mei 2022 @ 16:20:
[...]

Is die aan de hand van documentatie eenvoudig in te stellen voor Freedom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
Eiríkr schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 07:40:
[...]

Is die aan de hand van documentatie eenvoudig in te stellen voor Freedom?
Ik denk het wel. Ik had mijn adsl modem draaiend, en was bezig met ipv6.

Maar omdat ik m niet in support kreeg (of dat allemaal veel te lang duurde), en ik er op sta dat het netjes gepatched is, ben ik overgestapt naar USG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-09 21:14
Ik heb enige tijd geleden de actieve Genexis mediaconverter op mijn aansluiting vervangen door een eigen SFP module, op de bij een Genexis GN02 grondplaat gebruikelijke manier (blauwe SC/PC koppelbus en dan patch kabel). Ik had een oude NT 'leeg getrokken' om als soort van patch cover te dienen.

Na wat discussie met KPN monteurs hierover op het KPN forum, wat uiteindelijk uitmondde op een discussie over vrije modemkeuze en of KPNNetwerkNL zo'n GN02 dan eigenlijk niet gewoon zou moeten vervangen voor iets wat wel geschikt is voor 'doe het zelf' (wat KPN "Provider" wel kosteloos doet en betaalt voor haar klanten maar wat, als je het zelf aanvraagt via mijnaansluiting.nl 299 euro zou moeten kosten), heb ik toch ook eens via de mail een ticket hierover bij Freedom aangemaakt.

Freedom gaf aan dat ze het eens zouden voorleggen aan Cambrium/Tweak (de actieve operator hier) en die zouden het weer doorzetten naar KPNNetwerkNL.

Tot mijn stomme verbazing werd ik gisteren gebeld door een aannemer, of ze ' morgen' (vanochtend dus) langs konden komen. En vanochtend is dus zonder gedoe, binnen een half uur, de GN02 van de muur gehaald en vervangen door een mooie nieuwe (compacte) FTU.

Ben uiteraard sowieso benieuwd wie nu uiteindelijk de factuur krijgt, of dat Freedom die als service net als KPN betaalt (over kosten is met mij vooraf niets besproken ).

Maar nu ook een technisch vraagstuk

De monteurs hebben mijn patch kabel met aan de ene kant SC/PC en aan de andere kant vervangen voor een zelf mee gebrachte patch kabel met aan de ene kant SC/APC (groen) en aan de andere kant LC. Dit is ook wat ik zou verwachten, aangezien ik eigenlijk alleen TK01 patch covers ken met een groene SC/APC aansluiting.

MAAR: Ik zie dat ze op de FTU een blauwe SC/PC (?) koppelbus hebben gezet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x8xa5suPENt-JKlDm8MZXBz3-hI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HhhYQjtDfiwUYK0AUvL2RmZX.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0jgI-zNtkFI4oPa-afYTStMBh_k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XHIkOe9i2ymubi0OcGn7sQjS.jpg?f=fotoalbum_large

Is dit normaal? En hadden ze hier dan niet ook gewoon een (mijn bestaande) patch kabel met blauwe connector op moeten aansluiten? :o

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoleinOne
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-05 09:28
Is dit normaal? En hadden ze hier dan niet ook gewoon een (mijn bestaande) patch kabel met blauwe connector op moeten aansluiten? :o
Vermoedelijk zit er gewoon een groene aansluiting in de tk01. Ik ken ze ook niet in blauw. Koppelstuk kan technisch op zowel groen en blauw gebruikt worden maar is natuurlijk superverwarrend. Ik zou het zo laten als er geen dempingsproblemen zijn. Misschien kan je even goed spieken of je toch iets groens ziet in de tk01.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eymey
HoleinOne schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 10:46:
[...]

Vermoedelijk zit er gewoon een groene aansluiting in de tk01. Ik ken ze ook niet in blauw. Koppelstuk kan technisch op zowel groen en blauw gebruikt worden maar is natuurlijk superverwarrend. Ik zou het zo laten als er geen dempingsproblemen zijn. Misschien kan je even goed spieken of je toch iets groens ziet in de tk01.
Voor zo diep als ik kan kijken / fotograferen zie ik binnenin niets groens. Na het blauwe koppelblok zie ik iig niets meer (of hij moet er echt helemaal omheen vallen).

Ik laat het verder inderdaad maar gewoon zitten, want ik weet dan iig hoe het zit. De demping was volgens de operator helemaal in orde (beter dan wat ik eerder in een support call toen ik net Freedom klant was wel eens heb gehoord).

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuma
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11-09 17:49
eymey schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 10:32:

Na wat discussie met KPN monteurs hierover op het KPN forum, wat uiteindelijk uitmondde op een discussie over vrije modemkeuze en of KPNNetwerkNL zo'n GN02 dan eigenlijk niet gewoon zou moeten vervangen voor iets wat wel geschikt is voor 'doe het zelf' (wat KPN "Provider" wel kosteloos doet en betaalt voor haar klanten maar wat, als je het zelf aanvraagt via mijnaansluiting.nl 299 euro zou moeten kosten), heb ik toch ook eens via de mail een ticket hierover bij Freedom aangemaakt.
Volgens mij sla je hier de plank mis. Mijnaansluiting.nl is alleen voor het aanvragen van nieuwe aansluitingen of de locatie van de afmonteerplek te laten verplaatsen naar een andere ruimte bijvoorbeeld. Dat men daar een tarief voor in rekening brengt is op zich niet vreemd in deze gevallen.

Wil le echt alleen een actief afgemonteerde glasaansluiting passief laten maken en/of een GPON aansluiting om laten zetten in een GXPON aansluiting omdat je graag een eigen Modem (cq licht/elektrisch convertor) op wil hangen dan moet je dat via je eigen aanbieder aanvragen. Deze aanbieder zal het dan weer bij KPN aanvragen. KPN doet dit dan gratis.

Het tarief van 299 is dus alleen voor het verplaatsen van aansluitingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:07
zuma schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 15:03:
[...]

Volgens mij sla je hier de plank mis. Mijnaansluiting.nl is alleen voor het aanvragen van nieuwe aansluitingen of de locatie van de afmonteerplek te laten verplaatsen naar een andere ruimte bijvoorbeeld. Dat men daar een tarief voor in rekening brengt is op zich niet vreemd in deze gevallen.

Wil le echt alleen een actief afgemonteerde glasaansluiting passief laten maken en/of een GPON aansluiting om laten zetten in een GXPON aansluiting omdat je graag een eigen Modem (cq licht/elektrisch convertor) op wil hangen dan moet je dat via je eigen aanbieder aanvragen. Deze aanbieder zal het dan weer bij KPN aanvragen. KPN doet dit dan gratis.

Het tarief van 299 is dus alleen voor het verplaatsen van aansluitingen.
Hoho... De provider KPN heeft dit allemaal gratis mogelijk gemaakt voor haar klanten, inclusief het vervangen van je oude FTU voor een nieuwe. Niemand weet of heeft gezegd dat KPN Netwerk dit gratis doet. Dus bij andere providers kan dit best geld gaan kosten. De ACM lijkt ook te vinden dat dit voor een nette prijs mag.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zuma
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11-09 17:49
Barre73 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 15:57:
[...]

Hoho... De provider KPN heeft dit allemaal gratis mogelijk gemaakt voor haar klanten, inclusief het vervangen van je oude FTU voor een nieuwe. Niemand weet of heeft gezegd dat KPN Netwerk dit gratis doet. Dus bij andere providers kan dit best geld gaan kosten. De ACM lijkt ook te vinden dat dit voor een nette prijs mag.
Quote uit pagina 13 van de ACM beleidsregel:
"De ACM acht het daarom tevens redelijk dat
aanbieders voor het passief maken van een bestaande aansluiting ten hoogste een vergoeding kunnen
vragen voor de werkelijk gemaakte kosten. Het in rekening brengen van meer dan de werkelijke gemaakte
kosten beschouwt de ACM als onredelijk. Aanbieders zouden het proces dat eindgebruikers met een niet
passieve netwerkaansluitpunt moeten doorlopen kunnen frustreren door onredelijk hoge tarieven voor het
passief maken van het netwerkaansluitpunt te vragen, niet op dergelijke verzoeken te reageren of lange
wachttijden te hanteren. Dergelijk gedrag beschouwt de ACM als een overtreding van artikel 3 van het
Besluit eindapparaten. "

Ja ACM acht het redelijk dat een vergoeding in rekening mag worden gebracht met een bepaald maximum. Dus lager kan ook. Maar schrijft ook dat het frustreren van vrije keuze wel beschouwt als een overtreding. Dus eigen klanten niets laten betalen en vervolgens andere klanten van derde aanbieders via die band wel te laten betalen is toch wel een vorm van frustreren en kennelijk kunnen ze het voor niets aanbieden.

Maar hoe dan ook via mijnaansluiting.nl is echt de verkeerde route

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15-09 15:45

WCA

Barre73 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 15:57:
[...]

Daarnaast is het ook best mogelijk om die FTU die er eerst hing passief te maken. Niet net zo mooi maar het functioneert prima. Evt de kap van de media converter gebruiken als bescherming voor het geheel.

Share and Enjoy!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik lees hier toch een succesverhaal: https://community.freedom...elen-voor-een-tk01/2919/6

Hoe het met de kosten gaat is nog niet bekend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• epias
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
...aangezien ik eigenlijk alleen TK01 patch covers ken met een groene SC/APC aansluiting.
Ik zie helemaal geen TK01 patch cover. Ik snap de reden niet om het zo te doen, het zorgt voor verwarring en uiteindelijk storing.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Barre73
epias schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 20:04:
[...]
Ik zie helemaal geen TK01 patch cover. Ik snap de reden niet om het zo te doen, het zorgt voor verwarring en uiteindelijk storing.
Verrek...nu zie ik het ook. @eymey Monteur heeft met jouw blauwe koppelbus direct de kabel in de connector gestoken door dat blauwe klepje zelf open te peuteren. . Hij had dus waarschijnlijk geen patchcover bij zich.

Als je het nog netjes wil doen zou ik zelf die cover bestellen in de KPN Webshop. Daar zit ook meteen de goede groene koppelbus en kabel bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HoleinOne
Oef, ook gemist. Gelukkig is de tk01 altijd met de groene connector inwendig afgemonteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
zuma schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 18:05:
[...]

Maar hoe dan ook via mijnaansluiting.nl is echt de verkeerde route
Zou goed kunnen hoor. En zelf twijfelde ik ook. Maar ik had van meerdere mensen vernomen (ook bij KPN) dat het wel via die weg zou moeten als de provider het niet aanbiedt.
Verwijderd schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 19:23:
Ik lees hier toch een succesverhaal: https://community.freedom...elen-voor-een-tk01/2919/6

Hoe het met de kosten gaat is nog niet bekend.
Die gebruiker ben ik :D . Ik zal nog wel laten weten wat qua rekening de uitkomst is .

Misschien zet mijn 'akkefietje' andere providers en KPNNetwerk (of Wholesale) wel aan het denken hierover.

Ik schijn in 2011 ook 1 van de eersten te zijn geweest die in een Reggefiber en KPNWholesale setting wilde wisselen van provider (Tweak naar Lijbrandt). Kostte ook heel wat gebel tussen partijen en "wheeelp, onze processen snappen dit niet!" :+
WCA schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 18:42:
[...]

Daarnaast is het ook best mogelijk om die FTU die er eerst hing passief te maken. Niet net zo mooi maar het functioneert prima. Evt de kap van de media converter gebruiken als bescherming voor het geheel.
Klopt en dat had ik eerst ook gedaan. Maar het blijft toch een 'lelijke' oplossing die gevoeliger is voor problemen. En op het KPN forum sommige monteurs witheet maakt :P. En uiteindelijk vond dus blijkbaar ook Freedom dat dit eigenlijk anders zou moeten kunnen.
Barre73 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 20:27:
[...]

Verrek...nu zie ik het ook. @eymey Monteur heeft met jouw blauwe koppelbus direct de kabel in de connector gestoken door dat blauwe klepje zelf open te peuteren. . Hij had dus waarschijnlijk geen patchcover bij zich.

Als je het nog netjes wil doen zou ik zelf die cover bestellen in de KPN Webshop. Daar zit ook meteen de goede groene koppelbus en kabel bij.
Hmmm... Dus ook als de voorkant van de TK01 netjes het KPN netwerk opdruk heeft, is dat nog niet meteen een patch cover?

Kan ik dus veilig de blauwe koppelbus eruit trekken als ik de cover binnen heb? En moet ik dan ook eerst weer wat met het blauwe klepje?

[ Voor 18% gewijzigd door eymey op 20-05-2022 23:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jopoh
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15-09 22:06
eymey schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 23:31:
[...]

Die gebruiker ben ik :D

[...]

Klopt en dat had ik eerst ook gedaan. Maar het blijft toch een 'lelijke' oplossing die gevoeliger is voor problemen. En op het KPN forum sommige monteurs witheet maakt :P. En uiteindelijk vond dus blijkbaar ook Freedom dat dit eigenlijk anders zou moeten kunnen.

[...]

Hmmm... Dus ook als de voorkant van de TK01 netjes het KPN netwerk opdruk heeft, is dat nog niet meteen een patch cover?

Kan ik dus veilig de blauwe koppelbus eruit trekken als ik de cover binnen heb? En moet ik dan ook eerst weer wat met het blauwe klepje?
koppelbus kan je gewoon voorzicht er afhalen zonder problemen, daarna blauwe klepje sluiten. coverkap schuift blauwe klepje netjes open dan zit gelijk goed :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HoleinOne
Je zal het doosje voorzichtig open moeten maken en letten op hoe het open gaat. Daarna zal je het blauwe koppelstuk los moeten maken en opletten dat je de inwendige groene pigtale losmaakt van hst blauwe koppelstuk en de pigtail weer in de doos moet vastzetten. Opletten dat de blauwe klep goed zit (dus dicht) en daarna de klep weer dicht doen. Als je het niet aandurft vraag aan Freedom om een herstel naar de juiste situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
HoleinOne schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 23:38:
Je zal het doosje voorzichtig open moeten maken en letten op hoe het open gaat. Daarna zal je het blauwe koppelstuk los moeten maken en opletten dat je de inwendige groene pigtale losmaakt van hst blauwe koppelstuk en de pigtail weer in de doos moet vastzetten. Opletten dat de blauwe klep goed zit (dus dicht) en daarna de klep weer dicht doen. Als je het niet aandurft vraag aan Freedom om een herstel naar de juiste situatie.
Mja, is dus IDD even de vraag of ik de koppelbus (voorzichtig) los kan trekken zonder de FTU te openen of niet. Onderop zit wel een stickertje (soort zegeltje). Wat ook wel weer duidt op geen patch cover (want waarom zou op een user removable component een zegel zitten?). Hoe dan ook, als FTU echt open zou moeten zou ik IDD liever monteur terug laten komen. Ook om gedoe over verbroken zegel (en alsnog hoge kosten) te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoleinOne
Ik weet uit ervaring dat het een heel gepriegel is. Dus een monteur sturen is idd het meest verstandig denk ik.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Barre73
@eymey luister naar Jopoh. Die is monteur. Maak in geen geval de voorkant van de FTU open. Daarachter zitten de vezels opgerold en die springen bij deze FTU best makkelijk los. Klik de kabel eruit. Verwijder voorzichtig de blauwe koppelbus en druk het baluwe klepje dicht. Dan schuift je de patchkap (met koppelbus en kabeltje) van onder naar boven erop. Die is zo ontworpen dat hij het blauwe klepje zelf opent. De patchkap heeft bovenin een gat. De FTU heeft bovenaan een verdikking. Als de verdikking in het gat valt zit het goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doornekamp33
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 04-09 23:22
eymey schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 23:31:
[...]

Zou goed kunnen hoor. En zelf twijfelde ik ook. Maar ik had van meerdere mensen vernomen (ook bij KPN) dat het wel via die weg zou moeten als de provider het niet aanbiedt.

[...]

Die gebruiker ben ik :D . Ik zal nog wel laten weten wat qua rekening de uitkomst is .

Misschien zet mijn 'akkefietje' andere providers en KPNNetwerk (of Wholesale) wel aan het denken hierover.

Ik schijn in 2011 ook 1 van de eersten te zijn geweest die in een Reggefiber en KPNWholesale setting wilde wisselen van provider (Tweak naar Lijbrandt). Kostte ook heel wat gebel tussen partijen en "wheeelp, onze processen snappen dit niet!" :+

[...]

[...]

Dus met andere woorden, je hebt nu wat onzin lopen uitkramen om KPN zwart te maken, ik heb je daar ook het nodige uitgelegd en de noodzaak om te vervangen is er niet.

De KPN monteur, was er namelijk maar 1 dacht dat jij de NT die leeggemaakt was had gesloopt, had niet door dat het een oude was die niet meer in gebruik zijn.

De FTU die je had hoeft helemaal niet vervangen te worden als je hem passief wilt hebben, en echt gevoelig is het ook niet, of extra gevoelig zoals het gedaan was, hooguit een beetje onbenullig

En nu is het dus net zo onbenullig aangesloten als met de oude FTU en nog slechter ook, er hoort een groene koppelstukje gebruikt te worden, en de onzin op het Freedom forum dat de kleur niks uitmaakt, die maakt wel uit, je hebt nu zelfs kans op onherstelbare schade aan de FTU als die er te hard is ingedrukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Doornekamp33 schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 06:31:
[...]

Dus met andere woorden, je hebt nu wat onzin lopen uitkramen om KPN zwart te maken, ik heb je daar ook het nodige uitgelegd en de noodzaak om te vervangen is er niet.

De KPN monteur, was er namelijk maar 1 dacht dat jij de NT die leeggemaakt was had gesloopt, had niet door dat het een oude was die niet meer in gebruik zijn.

De FTU die je had hoeft helemaal niet vervangen te worden als je hem passief wilt hebben, en echt gevoelig is het ook niet, of extra gevoelig zoals het gedaan was, hooguit een beetje onbenullig

En nu is het dus net zo onbenullig aangesloten als met de oude FTU en nog slechter ook, er hoort een groene koppelstukje gebruikt te worden, en de onzin op het Freedom forum dat de kleur niks uitmaakt, die maakt wel uit, je hebt nu zelfs kans op onherstelbare schade aan de FTU als die er te hard is ingedrukt.
Van mij mag je vinden wat je wil. Er is op het KPN forum een discussie ontstaan (nav mijn actie met die oude NT ) en die discussie heb ik vervolgens opgevolgd. Terzijde: Toen ik een paar jaar geleden bij Tweak een Fritzbox 5490 kreeg had de monteur een NT leeg gehaald die nog wél bruikbasr was (namelijk de Gigabit mediaconverter die tot dan nog mijn vorige router over RJ45 van signaal voorzag), dus er is wel degelijk een zeer goed punt dat dit door een gebrek aan patch covers ook bij goede NT's wordt gedaan. Dat mag jij onzin vinden, prima

Ik waardeer ieder's uitleg als die constructief is (wat ik bij die van jou zeker vind). Maar dat betekent nog niet dat ik het er dan ook eens mee ben. Vervangen strict noodzakelijk? Nee. Zeer gewenst? ja, en daar blijf ik bij. Te meer omdat KPN het dus voor eigen klanten ook laat doen.

En hoe dan ook: mocht er nu door de blauwe koppelbus en groene connector schade zijn ontstaan, dan is dat toch echt door een monteur in opdracht van KPNNetwerk gedaan. En in dit geval is het dus prima definitief op te lossen met een simpele patchcover.

[ Voor 4% gewijzigd door eymey op 21-05-2022 08:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Barre73 schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 00:09:
@eymey luister naar Jopoh. Die is monteur. Maak in geen geval de voorkant van de FTU open. Daarachter zitten de vezels opgerold en die springen bij deze FTU best makkelijk los. Klik de kabel eruit. Verwijder voorzichtig de blauwe koppelbus en druk het baluwe klepje dicht. Dan schuift je de patchkap (met koppelbus en kabeltje) van onder naar boven erop. Die is zo ontworpen dat hij het blauwe klepje zelf opent. De patchkap heeft bovenin een gat. De FTU heeft bovenaan een verdikking. Als de verdikking in het gat valt zit het goed.
Thanks :). Uiteraard maak ik verder niets open. Ik ga de patch cover bestellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WCA

WCA

Doornekamp33 schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 06:31:
[...]

Koppelblokjes zijn niks meer dan een stukje plastic om twee kabels tegen elkaar te drukken. Hoewel het niet netjes eruit ziet, zijn blauwe en groene koppelblokjes verder identiek aan elkaar.

Schade zul je niet snel maken, zelfs niet wanneer je blauw op groen koppelt. Hooguit zal je verbinding slecht zijn, of als je HEEL hard drukt kan het misschien stuk gaan.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GG85
  • Laatst online: 14-09 15:21

GG85

.......

Zo, als het goed is morgen of overmorgen de Fritz!BOX 5590 Fiber in huis :D...

In Duitsland besteld, gewoon omdat het kan. Ga de 5530 via 2,5Gb aansluiten en als Mesh repeater gebruiken en de Fritz!Repeater 2400 komt in de garage (bedraad) te hangen voor dekking in de tuin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalfanBlackness
  • Niet online

MetalfanBlackness

♥ PV & SB ♥

Jammer genoeg is er nog niets van avm dat met 6ghz werkt. Had gehoopt dat deze router dat al wel zou hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoleinOne
De 5530 werkt wel met wifi 6.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MetalfanBlackness
  • Niet online

MetalfanBlackness

♥ PV & SB ♥

Wifi 6 is deze ook, maar WiFI 6 en 802.11ax gaan nog steeds alleen over 2.4 GHz en 5 GHz. Wifi 6e en wifi 7 gaan pas ook op 6 GHz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• localhost
  • Registratie: November 1999
  • Niet online

localhost

Ook in geel, groen, paars, wit

MetalfanBlackness schreef op maandag 23 mei 2022 @ 19:14:
[...]

Wifi 6 is deze ook, maar WiFI 6 en 802.11ax gaan nog steeds alleen over 2.4 GHz en 5 GHz. Wifi 6e en wifi 7 gaan pas ook op 6 GHz.
Als je rondvraagt dan gaat Wi-Fi 6E (6 GHz) bij AVM echt nog wel even duren.
Eind 2023 in de winkel zou een wondertje zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:14

Illusion

(the art of)

GG85 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 13:29:

In Duitsland besteld, gewoon omdat het kan. Ga de 5530 via 2,5Gb aansluiten en als Mesh repeater gebruiken en de Fritz!Repeater 2400 komt in de garage (bedraad) te hangen voor dekking in de tuin.
Mooi ding, maar wat is (voor jou) nu eigenlijk de doorslaggevende meerwaarde tov de 5530 om er een paarhonderd € op stuk te slaan?

Beide doen 2400mbit op 5ghz, beide 1 2.5gbit poort.. ik zie dat hij een stuk dikker is, dus er zit vast een betere cpu/koellichaam in?

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WCA

WCA

Bijzonder, ik heb deze thuis hangen op een XGS-PON verbinding als test, maar ik zie nog geen retail firmware beschikbaar voor deze. Ben benieuwd welke firmware er straks op draait als jij m krijgt. Kan je mij dat vertellen als je m binnen hebt?

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GG85

GG85

.......

Jazeker, 7.29 staat er op. Nog even aan het inregelen maar so far so good

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

GG85 schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 18:40:
Jazeker, 7.29 staat er op. Nog even aan het inregelen maar so far so good
Bijzonder, bij mij staat er "07.27-95338 Inhaus" op en ik kan niet updaten naar een stable versie. Thanks voor je antwoord!

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GG85

GG85

.......

WCA schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 20:26:
[...]

Bijzonder, bij mij staat er "07.27-95338 Inhaus" op en ik kan niet updaten naar een stable versie. Thanks voor je antwoord!
Je kan ook niet "Back to official OS"?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pxOQrTqe27qWJp3TdhZsI16jR2Q=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/4xrx3lOw7YXgEJ3nLLXR1VdW.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hns8K5SAlUWDjecdeujVsQi1-xA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/xMTGSfyWViuwdpsHBQBUgxb4.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

GG85 schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 21:31:
[...]

Je kan ook niet "Back to official OS"?

[Afbeelding][Afbeelding]
Nope, hij geeft dan aan dat ie up to date is. Ik zie op de ftp server van AVM ook geen 5590 sectie trouwens.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GG85

GG85

.......

WCA schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 21:31:
[...]

Nope, hij geeft dan aan dat ie up to date is. Ik zie op de ftp server van AVM ook geen 5590 sectie trouwens.
Klopt, en BoxMatrix zegt wel dat hij er is maar geen link:
https://boxmatrix.info/wiki/FRITZ!Box_5590_Fiber

Als er een manier/tooltje is om de firmware te extracten geen probleem maar kan zelf zo snel niets vinden.

[ Voor 12% gewijzigd door GG85 op 24-05-2022 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

Aha je pakt de fiber poort voor je WAN en dan koppel je beide FB's over de 2.5G WAN port? Die converteer je naar LAN?

Ga je dan koppelen op XGS-PON?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalfanBlackness
  • Niet online

MetalfanBlackness

♥ PV & SB ♥

Met een SFP XGS-PON module? https://fritzshop.nl/glasvezel/1198-fritzsfp-xgspon.html / https://nl.avm.de/service...ng-tot-stand-brengen/#zd/

LoL nog niet leverbaar

[ Voor 49% gewijzigd door MetalfanBlackness op 24-05-2022 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GG85

GG85

.......

stormfly schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 21:36:
[...]

Aha je pakt de fiber poort voor je WAN en dan koppel je beide FB's over de 2.5G WAN port? Die converteer je naar LAN?

Ga je dan koppelen op XGS-PON?
Idd, de 2.5G poort kan je als LAN5 gebruiken en er zit zowel een AON als GPON in de doos. Heb zelf AON dus was SFP er in en huidige kabeltje inprikken en klaar.

De SFP module is trouwens wel graadje of 10 warmer dan in de 5530. De CPU zelf een heel stuk koeler

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vk8ZoF3E6a5SpacKaOHd4qpdNLQ=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/wscddRBT65PeTuNpOgjRiKJw.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YvysInLh6YoYMHTVX7GupJi4WUU=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/hw9GvDBkyac8v3gozQouFHeV.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bF64qumWFyGE-Sxn70VROS52nNw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/RDGxNlnOEcJZZipIIZsuGIrt.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S8p7R3Kw5kFGvdwJrK-vOKXAJp0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/qoVh9Hlz44czKOv3Gj6hHnfc.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
  • Nu online
GG85 schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 21:34:
[...]

Klopt, en BoxMatrix zegt wel dat hij er is maar geen link:
https://boxmatrix.info/wiki/FRITZ!Box_5590_Fiber

Als er een manier/tooltje is om de firmware te extracten geen probleem maar kan zelf zo snel niets vinden.
http://download.avm.de/fi...RITZ.Box_5590-07.29.image deze link?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Nu online
GG85 schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 21:45:
[...]

Idd, de 2.5G poort kan je als LAN5 gebruiken en er zit zowel een AON als GPON in de doos. Heb zelf AON dus was SFP er in en huidige kabeltje inprikken en klaar.

De SFP module is trouwens wel graadje of 10 warmer dan in de 5530. De CPU zelf een heel stuk koeler

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Leuk hoever zijn ze met routeren over meerdere vlans en het gebruik van FW rules? Heb een 7851 in bridge met VDSL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GG85

GG85

.......

Hoe kom je daar aan? kan nergens browsen naar die link, wel downloaden?
Hoopte eigenlijk dat hij gelijk met 7.39 zou komen maar helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
  • Nu online
GG85 schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 21:49:
[...]

Hoe kom je daar aan? kan nergens browsen naar die link, wel downloaden?
Hoopte eigenlijk dat hij gelijk met 7.39 zou komen maar helaas.
Als je Googled op de inhause versie die hier genoemd is kom je op een Duits forum, en daar staat iets verder deze link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edsger
  • Laatst online: 29-08 19:42
Illusion schreef op maandag 23 mei 2022 @ 21:50:
[...]

Mooi ding, maar wat is (voor jou) nu eigenlijk de doorslaggevende meerwaarde tov de 5530 om er een paarhonderd € op stuk te slaan?

Beide doen 2400mbit op 5ghz, beide 1 2.5gbit poort.. ik zie dat hij een stuk dikker is, dus er zit vast een betere cpu/koellichaam in?
Daar was ik ook benieuwd naar. Ben oprecht geïnteresseerd :-).

All your quantifications are belong to me!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GG85

GG85

.......

Illusion schreef op maandag 23 mei 2022 @ 21:50:
[...]

Edsger schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 23:35:
[...]

Daar was ik ook benieuwd naar. Ben oprecht geïnteresseerd :-).
Uit de hand gelopen hobby.... Wil kijken of mijn bestaande ethernet aansluitingen (huis uit 2006, vorige bewoners hebben overal ethernet aansluitingen geplaatst _/-\o_ ) 2.5G aan kan en wil overal WIFI6 in huis.

Getwijfeld om een FRITZRepeater 6000 repeater te kopen maar dat is een beetje overkill en de 1200 AX is dan weer het budget model qua WIFI6 en doet maar 1G LAN. Rest van de repeaters doen allemaal WIFI5.
Aangezien de 5590 een veel snellere processor heeft en betere WIFI tov de 5530 (4x4 ipv 2x2) heb ik bedacht om zelf een 5590 te kopen en de 5530 als repeater (via 2.5G LAN) aan te sluiten.

Heb nu op mijn thuiswerkkamer en snelle WIFI6 en 2x 1G LAN (uit de 5530) en in de hele tuin 5GHz dekking doordat ik de WIFI5 Repeater 2400 nu in de garage (jaja, zelfs in de garage ligt ethernet 8)7 ) heb gehangen.

Verder hangt er nog een oude Repeater 1750E op 2,4GHz die niet in de MESH zit en ik gebruik voor de WIFI camera buiten en op de babykamer. Die doen beiden (goedkope Chinese dingen) geen WPA3 en werken het best op een eigen netwerk+kanaal dus die heb ik een eigen WPA2 netwerk geveven en dmv Access Profiles blokkeer ik verkeer naar buiten toe zodat alleen wij er lokaal of via Wireguard VPN naar binnen toe bij kunnen en onze Chinese vrinden niet mee kunnen kijken.
WIFI camera als babymonitor die hapert is bij vrouwlief een doodzonde helemaal omdat ik persee een goedkope, generieke Chinese Webcam wilde (4k30 voor ~€80) ipv een dedicated "Baby camera" (~€250 voor 720p) O-) .

Is het de €300 voor de 5590 waard: eerlijk gezegd misschien niet helemaal (overkill) maar heb nu wel de perfecte WIFI en LAN opstelling (zo heb ik het aan mijn vrouw verkocht >:) :o ).

Bereik/snelheid van de 5590 WIFI is wel merkbaar beter, zeker met meerdere (idle) WIFI apparaten is er een hogere doorvoersnelheid. Waarschijnlijk doordat hij 4x4 is ipv 2x2.

Als FW 7.39 beschikbaar is voor de 5590 gaat de volgende stap zijn om te kijken of Wireguard via de 5590 sneller is dan via mijn PiHole + PiVPN op een Intel Atom processor. Kan me voorstellen dat de processor in de 5530 dat niet lekker trekt maar in de 5590 zit een beest van een SoC.
Meer info qua HW specs van alle Fritzboxen hier: Boxmatrix 5590

edit: de 5530 is sowieso een beetje een buitenbeentje als in dat AVM eigenlijk altijd eerst het high end model (xx90) introduceert en dan pas de mid en low-end devices. Als je kijkt naar de HW specs dan heeft de 5530 een SoC voor zowel de fiber interface als FritzOS en LAN + WIFI. Het is dan ook niet zo raar dat de 5530 CPU bij iedereen behoorlijk warm wordt.
De 5590 gebruikt dezelfde SoC maar dan voor alleen de Fiber interface en een losse SoC voor FritzOS + Wifi + LAN, dat geeft een heel stuk meer ruimte voor de toekomst.
Denk ook dat als de 5590 eerst was geintroduceerd we die via de providers hadden gekregen/geleased. Net als dat je voor DSL en Cable ook de 7490, 7590 en 6690 etc krijgt met USB3, NAS, etc etc. De 5530 doet prima wat hij moet doen maar is wel het low/mid end model en niet het highend model wat je normaliter in NL van je provider krijgt.
(Bovenstaand is waar maar deels ook om mijn aankoop te verantwoorden voor mezelf :+ )

[ Voor 58% gewijzigd door GG85 op 25-05-2022 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GG85

GG85

.......

WCA schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 21:31:
[...]

Gelukt met de link van @stormfly ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-09 10:49
Ik heb enige tijd geleden de actieve Genexis mediaconverter op mijn aansluiting vervangen door een eigen SFP module, op de bij een Genexis GN02 grondplaat gebruikelijke manier (blauwe SC/PC koppelbus en dan patch kabel). Ik had een oude NT 'leeg getrokken' om als soort van patch cover te dienen.

Freedom gaf aan dat ze het eens zouden voorleggen aan Cambrium/Tweak (de actieve operator hier) en die zouden het weer doorzetten naar KPNNetwerkNL.

Tot mijn stomme verbazing werd ik gisteren gebeld door een aannemer, of ze ' morgen' (vanochtend dus) langs konden komen. En vanochtend is dus zonder gedoe, binnen een half uur, de GN02 van de muur gehaald en vervangen door een mooie nieuwe (compacte) FTU.

Ben uiteraard sowieso benieuwd wie nu uiteindelijk de factuur krijgt, of dat Freedom die als service net als KPN betaalt (over kosten is met mij vooraf niets besproken ).

Maar nu ook een technisch vraagstuk

De monteurs hebben mijn patch kabel met aan de ene kant SC/PC en aan de andere kant vervangen voor een zelf mee gebrachte patch kabel met aan de ene kant SC/APC (groen) en aan de andere kant LC. Dit is ook wat ik zou verwachten, aangezien ik eigenlijk alleen TK01 patch covers ken met een groene SC/APC aansluiting.

MAAR: Ik zie dat ze op de FTU een blauwe SC/PC (?) koppelbus hebben gezet:
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Je moet de sowieso even vragen om een FTU TK01 patchcover. Zie: Tylen in "[KPN Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 3" en HoleinOne in "[Freedom] Ervaringen & Discussie"
Ik heb destijds eentje op Marktplaats kunnen kopen, maar KPN levert ze volgens mij ook wel.

Dat is een patchcover die je over je NTU schuift. De kabel die daar inzit kun je vervangen. Op die manier heb je een mooie nette aansluiting in plaats van hoe ze het nu hebben gedaan. Handmatig het klepje openpielen en daar de kabel direct indrukken, dat is niet hoe het hoort.

People who live in glass houses shouldn't throw stones.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22-08 11:59

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

GG85 schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 09:25:
[...]

Heb nu op mijn thuiswerkkamer en snelle WIFI6 en 2x 1G LAN (uit de 5530) en in de hele tuin 5GHz dekking doordat ik de WIFI5 Repeater 2400 nu in de garage (jaja, zelfs in de garage ligt ethernet 8)7 ) heb gehangen.
Wat is daar raar aan ? ik heb ook 2x ethernet naar de garage liggen want een = geen 8)7

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GG85

GG85

.......

Mike2k schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 10:12:
[...]

Wat is daar raar aan ? ik heb ook 2x ethernet naar de garage liggen want een = geen 8)7
Niets, vooral dat het de rest van het gezin niets boeit en het voor mij een dikke + was toen we hier gingen kijken. In elke kamer + de bijgebouwen bedraad ethernet is de Tweakers dream come true.

Alleen vlgns mij wel (goede kwaliteit) CAT-5E dus we gaan zien hoe toekomstbestendig het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Saeverix schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 09:55:
[...]

Je moet de sowieso even vragen om een FTU TK01 patchcover. Zie: Tylen in "[KPN Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 3" en HoleinOne in "[Freedom] Ervaringen & Discussie"
Ik heb destijds eentje op Marktplaats kunnen kopen, maar KPN levert ze volgens mij ook wel.

Dat is een patchcover die je over je NTU schuift. De kabel die daar inzit kun je vervangen. Op die manier heb je een mooie nette aansluiting in plaats van hoe ze het nu hebben gedaan. Handmatig het klepje openpielen en daar de kabel direct indrukken, dat is niet hoe het hoort.
Ik heb de patchcover kit inderdaad eergisteren besteld :).

Eerst dacht ik dat het via de KPN webshop niet kon, omdat ik direct een inlogmogelijkheid voor een zakelijk account zag toen ik wilde afrekenen. Toen keek ik later, na ook eerst nog online wat verder naar andere shops te hebben gekeken, en toen zag ik opeens dat je ook gewoon "one-off", zonder account, direct via iDeal kan bestellen 8)7.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eymey
@epias @Barre73 @jopoh Nogmaals bedankt voor jullie mee kijken en mee denken! En ook @WCA en @Saeverix en @Verwijderd natuurlijk (al wist ik de plek om de patchcover kit bestellen al :P ).

Gisteren de patchcover kit binnen gekregen.

Het allermoeilijkste was nog wel het eruit trekken van de voor-aangesloten SC/APC naar SC/PC patch kabel. Ik heb hard aan de kabel zelf moeten trekken om hem eruit te krijgen, want de patchcover is dus wel zodanig geconstrueerd dat je een patchkabel niet bij het 'vaste' deel van de connector kan pakken en het zat dus ontzettend 'vast'.

Daarna deze kabel: https://www.glasvezel-kab...l-kabel-sc-apc-lc-2m.html op de groene koppelbus in de patchcover aangesloten. Ik had natuurlijk ook de (enorm lange) patchkabel van de monteur van vorige week kunnen gebruiken, maar ik had deze kabel van glasvezel-kabel.com inmiddels al liggen. En deze voelt een stuk 'steviger' aan. Lekkere dikke mantel zit er omheen, vergelijkbaar met de patchkabel die in de cover zat.

Het op de FTU schuiven van de patchcover was een eitje. De blauwe koppelbus ging zonder enige moeite uit de FTU (en de bestaande aansluiting in de FTU is dus inderdaad gewoon netjes groen). Toen klepje dicht, patchcover er overheen geschoven, klik. SFP klik en gaan :).

Mijn innterlijke autist/ocd'er is tevreden...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/POd-5Hb6CqqSrHR4-QQLA5gVnDE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xODSL2VufEYycX1yZ4CvENX5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-09 10:49
eymey schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 10:08:
Het allermoeilijkste was nog wel het eruit trekken van de voor-aangesloten SC/APC naar SC/PC patch kabel. Ik heb hard aan de kabel zelf moeten trekken om hem eruit te krijgen, want de patchcover is dus wel zodanig geconstrueerd dat je een patchkabel niet bij het 'vaste' deel van de connector kan pakken en het zat dus ontzettend 'vast'.
Dat ging bij mij vrij soepel. De kabel zit erin dmv metalen klemmetje als ik het me goed herinner. Even met een schroevendraaier of iets dergelijks ertussen en dan valt hij er zonder moeite uit.

People who live in glass houses shouldn't throw stones.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Je moet inderdaad de koppelbus uit de patch cover halen en dan kun je makkelijk de kabel wisselen, koppelbus zit met 2 metalen klemmetjes vast die je met een kleine platte schroevendraaier makkelijk los duwt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoleinOne
Dat is een ander type cover dan ik gebruik. Code 12000368
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NHIp6iAbpBlgRiTirX2fz7aVRXY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TKifUfHH7crFQuNXMd1e20Lm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

eymey schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 10:08:
@epias @Barre73 @jopoh Nogmaals bedankt voor jullie mee kijken en mee denken! En ook @WCA en @Saeverix en @Verwijderd natuurlijk (al wist ik de plek om de patchcover kit bestellen al :P ).

Gisteren de patchcover kit binnen gekregen.

Daarna deze kabel: https://www.glasvezel-kab...l-kabel-sc-apc-lc-2m.html op de groene koppelbus in de patchcover aangesloten. Ik had natuurlijk ook de (enorm lange) patchkabel van de monteur van vorige week kunnen gebruiken, maar ik had deze kabel van glasvezel-kabel.com inmiddels al liggen. En deze voelt een stuk 'steviger' aan. Lekkere dikke mantel zit er omheen, vergelijkbaar met de patchkabel die in de cover zat.

Het op de FTU schuiven van de patchcover was een eitje. De blauwe koppelbus ging zonder enige moeite uit de FTU (en de bestaande aansluiting in de FTU is dus inderdaad gewoon netjes groen). Toen klepje dicht, patchcover er overheen geschoven, klik. SFP klik en gaan :).

Mijn innterlijke autist/ocd'er is tevreden...
[Afbeelding]
Haha dit is precies hoe het bij mij zit. De 5590 zit op de eerste verdieping en de FTU zit op de begane achter de bank.

Share and Enjoy!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
HoleinOne schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 17:57:
[Afbeelding]
Die van jou is net iets goedkoper omdat later werd bedacht dat een groot deel van dat plastic niet nodig was. Scheelt weer een paar cent..
Die Eymey heeft gekocht is de eerst ontworpen serie, toen nog met/door TKF, tegelijk met de FTU zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Saeverix schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 10:50:
[...]

Dat ging bij mij vrij soepel. De kabel zit erin dmv metalen klemmetje als ik het me goed herinner. Even met een schroevendraaier of iets dergelijks ertussen en dan valt hij er zonder moeite uit.
ik222 schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 12:36:
Je moet inderdaad de koppelbus uit de patch cover halen en dan kun je makkelijk de kabel wisselen, koppelbus zit met 2 metalen klemmetjes vast die je met een kleine platte schroevendraaier makkelijk los duwt.
Goed om te weten voor een volgende keer :). Maar dat zal nu denk ik wel een poosje duren. Ben wel tevreden met de huidige oplossing :).
HoleinOne schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 17:57:
[Afbeelding]
Barre73 schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 19:25:
[...]

Die van jou is net iets goedkoper omdat later werd bedacht dat een groot deel van dat plastic niet nodig was. Scheelt weer een paar cent..
Die Eymey heeft gekocht is de eerst ontworpen serie, toen nog met/door TKF, tegelijk met de FTU zelf.
De cover van @HoleinOne leek mij eigenlijk ook nog net even een stap eleganter. Heb hem wel nog in andere shops voorbij zien komen. Maar kon ik in de KPN Webshop niet vinden (daar hadden ze alleen "FTU TK01 Patchcover SC/APC" met aan beide kanten van de geinstalleerde patchkabel een SC/APC connector, en de " Patchcover Kit TK01" , met de SC/APC-SC/PC patchkabel.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• tubejack
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 18-05 06:13
Gisteren overgestapt van Ziggo naar Freedom glas via XGPON. Binnen een paar minuten werkte de ONT en de internet verbinding. Als modem gebruik ik een Fritzbox 4060. TV Canal Digitaal is nog even wennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:16
Nog steeds aan het twijfelen met overstappen. Als ze met realistische prijzen komen en dan bedoel ik dus xs4all niveau. De bovengemiddeld prijzen van xs4all zijn met Freedom nu ruimschoots daarboven en dan nog zonder SIM, antivirus, shell. Iemand iets gehoord over een SIM erbij?

Waarschijnlijk binnenkort tijdelijk verhuizen ( 4541 GN ), en voor zover ik weet gaat niemand daar glasvezel leggen.

[ Voor 17% gewijzigd door Lord Anubis op 02-06-2022 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Lord Anubis schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 13:37:
Nog steeds aan het twijfelen met overstappen. Als ze met realistische prijzen komen en dan bedoel ik dus xs4all niveau. De bovengemiddeld prijzen van xs4all zijn met Freedom nu ruimschoots daarboven en dan nog zonder SIM, antivirus, shell. Iemand iets gehoord over een SIM erbij?
Ach een shell is tegenwoordig zo bijzonder niet meer. Antivirus eigenlijk ook niet sinds de komst van Windows Defender (met cloud support werkt het goed). Een SIM tja dat kon Xs4all met vestzak broekzak via KPN. Heb hier nog zo'n dongel mifi liggen van 'Xs4all' (lees: Huawei) en al jaren geen software updates meer ontvangen. Als je de data wilt die je kreeg bij Xs4all dan ben je voor 1 GB voor een paar EUR per maand klaar. Dat gezegd hebbende heb ik voor mijn moeder Pack aangeschaft ivm vendor lock in email en nu kan ze weg bij KPN. Ziggo is goedkoper qua snelheid en die leveren meer dan dit belabberde 50/5 of wat het ook is. Newszilla zijn ook goede en goedkope alternatieven voor. Allerlei andere features hebben ze inmiddels wel al bij Freedom. Wil je dit alles gaat het je extra kosten maar duur is het niet. Ik wens er in ieder geval als Freedom klant niet extra voor te betalen, en je weet best gratis bestaat niet. We betaalden er gewoon voor. Dan betaal ik liever voor andere zaken.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ittie
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15-09 16:08

Waarschijnlijk binnenkort tijdelijk verhuizen ( 4541 GN ), en voor zover ik weet gaat niemand daar glasvezel leggen.
Anitvirus heb je bij Freedom ook, dit staat in de omgeving bij Mijn Freedom
Wanneer je een internetabonnement hebt van Freedom, dan ontvang je daar kosteloos de beveiligingssoftware 'F-Secure SAFE' bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
?

https://glasdraadzeeuwsvlaanderen.nl/

(Wel met eigen bijdrage van 200 euro voor kernen en 2300 euro voor buitengebied). Zo te zien valt die postcode voornamelijk in de kern.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tubejack

Mensen die naar Freedom overstappen, doen dat volgens mij, niet om de prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eymey

Zoals @Ittie ook al aangeeft heb je bij Freedom prima antivirus. Shell is er inderdaad niet, maar vind je dat überhaupt nog een sellingpoint waardoor je Freedom eventuel wél de meerprijs waard zou vinden?

Verder is de prijs (helaas) gewoon erg afhankelijk van waar je woont. Waar ik woon betaal ik 47 Euro per maand, voor een wijd open 1 Gbps verbinding. Vind ik niet duur, zeker niet in vergelijking met de snelheden die ik bij XS4ALL had kunnen krijgen en voor welke bedragen.

Maar waar Freedom afhankelijk is van WBA van KPN, tsja.... daar hebben helaas alle kleinere partijen dus last van. Het kan gewoon eigenlijk haast niet uit om een kwalitatieve ISP te zijn die torenhoge afdrachten moet doen aan KPN WBA en dan ook nog een toko moet runnen......

Zo onderhand kunnen alleen KPN zelf en aan aantal toko's die vooral verdienen aan het verkopen van energie en een white label KPN product over de schutting gooien voor naamsbekendheid erbij, er nog mee uit de voeten.....
tubejack schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 22:14:
[...]

Mensen die naar Freedom overstappen, doen dat volgens mij, niet om de prijs.
Mja.... wel én niet :). Ik kan voor omgerekend 34 euro per maand (als ik per jaar betaal) ook direct een abonnement bij Tweak afsluiten. Heb ik ook een 1 Gbps wijd open verbinding die qua stabiliteit in ieder geval minstens net zo goed is als Freedom (voor Freedom kwam heb ik jaren bij Tweak gezeten, en Freedom levert nu via dezelfde apparatuur van Cambrium).

Ik betaal nu 47 euro bij Freedom, dus je zou kunnen zeggen "13 euro te veel". Daarentegen heb ik nu wel een full dualstack verbinding met IPv6 (is Tweak nu overigens ook serieus mee bezig) en het 'verhaal'.

Maar ik weet niet of ik het gedaan zou hebben als Freedom, ook in gebieden met vriendelijker geprijste wholesale partijen, de prijs nog veel hoger had gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
eymey schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 22:47:
Ik betaal nu 47 euro bij Freedom, dus je zou kunnen zeggen "13 euro te veel". Daarentegen heb ik nu wel een full dualstack verbinding met IPv6 (is Tweak nu overigens ook serieus mee bezig) en het 'verhaal'.
Je hebt *DSL zonder pairbonding (enige product voor 47 EUR per maand)? Dat is sowieso geen goede vergelijking, want een Freedom FttH verbinding met een vergelijkbare (maximale) snelheid via KPN WBA is duurder (t.o.v. *DSL, en t.o.v. wat aangeboden wordt via KPN WBA's 'concurrentie'). Dat is dan ook een reden dat KPN iedereen van het koper af wil hebben. ;)

[ Voor 9% gewijzigd door The Zep Man op 03-06-2022 06:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15-09 07:43
eymey schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 22:47:
[...]

Shell is er inderdaad niet, maar vind je dat überhaupt nog een sellingpoint waardoor je Freedom eventuel wél de meerprijs waard zou vinden?
Bij een niche provider zoals Freedom, zijn er vaak heel verschillende redenen waarom iemand klant wordt. Dus voor sommige mensen kan dat best een shell server zijn.

Ik heb Freedom vanaf het begin meteen financieel gesteund. Maar de reden voor mij om van xs4all direct naar Freedom over te gaan was reverse DNS, die bij KPN zou verdwijnen. Ik kan me best voorstellen dat reverse DNS voor veel mensen volstrekt niet belangrijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
The Zep Man schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 06:51:
[...]

Je hebt *DSL zonder pairbonding (enige product voor 47 EUR per maand)? Dat is sowieso geen goede vergelijking, want een Freedom FttH verbinding met een vergelijkbare (maximale) snelheid via KPN WBA is duurder (t.o.v. *DSL, en t.o.v. wat aangeboden wordt via KPN WBA's 'concurrentie'). Dat is dan ook een reden dat KPN iedereen van het koper af wil hebben. ;)
Hij schrijft toch dat hij een 1 Gbit verbinding heeft? Ik weet waar Eymey woont en dat valt onder de categorie "regionaal-Reggefiber" en kost voor nieuwe klanten nu 49 euro. Blijkbaar voor Eymey nog 47 euro.

En er is maar 1 reden dat KPN iedereen van het koper wil af hebben en dat is niet de prijs van een FttH WBA verbinding. Dat is de kosten van twee netwerken onderhouden. Je wil niet weten hoeveel het onderhoud en vooral storingsoplossingen op koper nog kost. Hoe sneller glasvezel beschikbaar, hoe beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
Barre73 schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 08:28:
En er is maar 1 reden dat KPN iedereen van het koper wil af hebben en dat is niet de prijs van een FttH WBA verbinding. Dat is de kosten van twee netwerken onderhouden. Je wil niet weten hoeveel het onderhoud en vooral storingsoplossingen op koper nog kost. Hoe sneller glasvezel beschikbaar, hoe beter.
Dat is één reden. De andere reden is dat KPN WBA meer verdient aan een FttH verbinding omdat zij daar een hogere prijs voor rekenen. Dus zowel minder kosten als meer inkomsten.

[ Voor 3% gewijzigd door The Zep Man op 03-06-2022 08:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
The Zep Man schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 06:51:
[...]

Zoals @Barre73 inderdaad ook al suggereert (misschien nog niet duidelijk genoeg vermeld):

Ik heb FTTH, 'Regionaal Reggefiber' (in mijn geval via apparatuur van Cambrium).

Ik heb gewoon even op m'n laatste afschrijving bij de bank gekeken. En daar was het nog 47. Voor nieuwe klanten kan het inderdaad goed 49 zijn.

Maar goed, dat is nog steeds een stuk goedkoper dan via WBA, natuurlijk :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MatHack
  • Niet online

MatHack

Dev by day, Gamer by night

Waarschijnlijk is de 47 euro vanwege 2 euro korting vanwege eigen modem?

There's no place like 127.0.0.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
@MatHack Uhm, goed punt! Dat zal het inderdaad zijn. Die 2 euro korting is op mij zeker van toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
phicoh schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 07:52:
[...]

Bij een niche provider zoals Freedom, zijn er vaak heel verschillende redenen waarom iemand klant wordt. Dus voor sommige mensen kan dat best een shell server zijn.

Ik heb Freedom vanaf het begin meteen financieel gesteund. Maar de reden voor mij om van xs4all direct naar Freedom over te gaan was reverse DNS, die bij KPN zou verdwijnen. Ik kan me best voorstellen dat reverse DNS voor veel mensen volstrekt niet belangrijk is.
Klopt het gros van de medemens is perfect tevreden met enkel een A of CNAME record :)

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tubejack
Wij hebben een 50/50 glasvezellijntje bij Freedom. Snel genoeg voor alles. Voor mijn website, voor remote back-ups. Voor audio en video te streamen in hi-res audio en video etc etc. Door de lage latency voelt het ook sneller aan dan een Ziggo 300/30 verbinding hier. De lijn zit hier eigenlijk nooit "vol". Als protest tegen KPN met zijn hoge WBA tarieven, heb ik het goedkoopste afgenomen.

Zolang de tarieven die KPN doorberekend aan Freedom en anderen zo hoog blijven, hoef ik zeker geen 1Gbit/sec. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door tubejack op 03-06-2022 20:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

tubejack schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 18:20:
Zolang de tarieven die KPN doorberekend aan Freedom en anderen zo hoog blijven, hoef ik zeker geen 1Gbit/sec. ;)
Wat dit betreft is er goed nieuws: die worden binnenkort een klein beetje lager! Hoeveel precies is nog niet bekend, maar in ieder geval het 1 Gbit/sec product wordt alvast met € 5/maand verlaagd met ingang van juli:
[..] de kans is aanwezig dat er een prijsverlaging aankomt voor de diensten die we leveren via het KPN-glasvezelnetwerk. Afhankelijk van de definitieve prijswijzigingen voor de netwerkhuur op het KPN-netwerk, waar ook de ACM zich mee heeft bemoeid, zijn wij van plan het verschil zoveel mogelijk door te berekenen aan de klant. De tarieven stellen we in dat geval naar beneden bij. Zodra we hier meer informatie over hebben, laten we dat natuurlijk weten.

Prijsverlaging 1Gbit/s product via KPN
We nemen alvast een voorschot door de prijzen te verlagen voor onze klanten die gebruikmaken van het 1Gbit/s product via KPN. De kosten hiervoor zijn gedaald. Vanaf 1 juli verlagen we de prijs naar €79,- per maand i.p.v. €84,- euro nu. Dit geldt voor zowel nieuwe als bestaande klanten. Je hoeft hier niets voor te doen en ziet de nieuwe prijs terug op je facturen vanaf juli.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:16
Barre73 schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 21:53:
[...]

https://glasdraadzeeuwsvlaanderen.nl/

(Wel met eigen bijdrage van 200 euro voor kernen en 2300 euro voor buitengebied). Zo te zien valt die postcode voornamelijk in de kern.
Mooi! Freedom staat erbij als provider.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tukk
  • Laatst online: 15-09 11:38

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

.

[ Voor 99% gewijzigd door Tukk op 06-06-2022 18:23 ]

Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Sinds een paar dagen is de DNS-lookup in mijn netwerk erg traag. Ik had een Adguard Home in docker draaien, waarvan ik het ipv4 heb ingevuld in de fritzbox. Herinstallatie van Adguard Home had geen zin.

Ik heb het vermoeden dat het mis gaat bij de ipv4 local dns in de fritzbox. Bij de Ipv6 heb je een vinkje waarmee je de hele locale dns uit kan zetten. Bij ipv4 is dat vinkje er niet en moet je een ip invullen. Maar als je niets hebt draaien, wil je daar niets in hebben gesteld lijkt me? Of moet die dan op het IP van de fritz.box staan?

Ik wil alles even uitsluiten, dus zoveel mogelijk terug naar stock rond DNS servers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatHack
  • Niet online

MatHack

@Jelte, zo staat het ingesteld in mijn fritzbox, en op het Internet Connection tab staat natuurlijk Freedom als ISP geslecteerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7eAm3WqN1fyzZENLGlM2SU5W3ws=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HjMxV1HG75d6q3kyfTWQAjqp.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
MatHack schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 23:09:
@Jelte, zo staat het ingesteld in mijn fritzbox, en op het Internet Connection tab staat natuurlijk Freedom als ISP geslecteerd.

[Afbeelding]
Dat is de internetkant van het verhaal. Je kunt ook een lokale dns instellen via Home Network / Network / Network Settings / Additional settings / IPv4 (of 6) Settings

Bij IPv4 heb je dan de volgende instelling onder DHCP:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IPKHGlIbgjBKD2RidiyKuADesMA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xp5FwBn8MWobaoBQcFbSjBLP.png?f=fotoalbum_large

Daar moet je bij Local DNS Server dus iets invullen. Ik heb daar nu maar gewoon het IP van de router ingevuld.

Bij IPv6 kun je het hele local DNS verhaal uitzetten, inclusief een reset knop:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ypPtqlfCRfMBtn67UvJC3OkS73g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RLqBmsOIPBlbx9AR1CijAU2K.png?f=fotoalbum_large

Ik ben dus op zoek naar wat er bij die IPv4 local DNS ingevuld moet staan en of het uitmaakt wat er bij de IPv6 staat.

Ook met mijn werk laptop gaat het traag helaas :S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DiedX
Voor ipv4 kan je ook de directe dns-server van Freedom gebruiken, of Google (8.8.8.8/8.8.4.4)

Om te debuggen zou ik dat proberen. Wel even je cliënt refreshen qua DHCP.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Zep Man
Als je geen speciale eisen of wensen hebt aan DNS, dan kan je deze het best zo simpel mogelijk instellen. Hierbij mijn voorkeursconfiguratie gebaseerd op Quad9, die ook werkt als je geen (betrouwbare) DNS server beschikbaar hebt.

Stel IPv4 DNS in op:
9.9.9.9
9.9.4.4

Stel IPv6 DNS (bij voorkeur via NDP/SLAAC router advertisements) in op:
2620:fe::fe
2620:fe::9

Bij de Fritz!Box kan je deze waardes gebruiken als 'local' DNS servers. Voor IPv6 vervang je 2620:fe::fe met 2620:00fe:0000:0000:0000:0000:0000:00fe (wegens de structuur van het invoerveld van de Fritz!Box).

[ Voor 13% gewijzigd door The Zep Man op 09-06-2022 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatHack
  • Niet online

MatHack

Jelte schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 08:53:
[...]

Dat is de internetkant van het verhaal. Je kunt ook een lokale dns instellen via Home Network / Network / Network Settings / Additional settings / IPv4 (of 6) Settings

...

Ik ben dus op zoek naar wat er bij die IPv4 local DNS ingevuld moet staan en of het uitmaakt wat er bij de IPv6 staat.
Bij IPv4 staat inderdaad het IP van de router (zoals jij nu ook hebt), bij IPv6 staat het IPv6 address van de router. Dat IPv6 zou een stukje hoger op die pagina ook te vinden moeten zijn (Router advertisement enabled in the LAN -> Unique local address of your FRITZ!Box).

Enige verschil is dat de standaard IPv4 range van een fritzbox 192.168.178.X is en jij dit blijkbaar naar 192.168.1.X hebt veranderd, maar dat zou m.i. niet moeten uitmaken.

Pagina: 1 ... 51 ... 80 Laatste