[Freedom] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 50 ... 80 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:14
YWatchman schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 14:16:
[...]

Het is opgelost voor alle klanten nu.
Wat is opgelost? Mijn nieuwe IP adres geeft nog steeds een flinke warning op ipqualityscore.com, dat het mogelijk een high risk Tor endpoint of Proxy is.

En Megekko geeft ( @.oisyn inderdaad deze pagina:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HBKQFmMVTzpND-E9c_MUkhi-CsE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/C9K684QUcPqhDWqlaj35c2Ef.png?f=fotoalbum_large

En de ISP / Organisatie die de landing page van Megekko geeft komt ook overeen met wat ipqualityscore.com geeft:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vvKsHPBIh5Fxh0OVgJYbtw_QWRo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qOjYbLMNd6WBvtmlx5e7sUQV.png?f=fotoalbum_large

Dus of er is nog steeds iets niet helemaal goed 'clean' aan het IP adres, of databases zoals die van ipqualityscore lopen weer eens hopeloos achter....

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:15

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

eymey schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 16:58:
[...]

Wat is opgelost? Mijn nieuwe IP adres geeft nog steeds een flinke warning op ipqualityscore.com, dat het mogelijk een high risk Tor endpoint of Proxy is.

[Afbeelding]
Ja, die zag ik dus, maar echt maar voor iets van 1 seconde. Het was niet eens genoeg om de header te lezen. Daarna ging hij al door naar de frontpage van megekko.nl.

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
.oisyn schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 16:59:
[...]

Ja, die zag ik dus, maar echt maar voor iets van 1 seconde. Het was niet eens genoeg om de header te lezen. Daarna ging hij al door naar de frontpage van megekko.nl.
Ik moest dus eerst het formulier invullen om un-blocked te worden.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PenguinPower
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:28

PenguinPower

May the SOURCE be with you

Net gebeld met Freedom, ze gaan wel echt proberen, waar mogelijk, de IP reeks reputatie schade vrij te maken. Dat is een reeel antwoord van hun kant, ze kunnen immers natuurlijk niets beloven... Het eigenaar wisselen van IP adres blokken kwam in het verleden weinig voor, maar nu steeds meer... dus hopelijk stuiten ze op begripvolle service aanbieders...

Net een IP-subnet aangevraagd en gekregen binnen 30 minuten... Moest wel mijn mikrotik herstarten (waarschijlnijk alleen de PPPoE opnieuw opzetten, maar dat gaat niet reliable als je naar huis VPNt :) )

De reeks van het extra subnet waar ik inzit is: 45.80.168.0/22 en is schoon van reputatieschade.

Geavonceerde opmerking (iedereen met een niet huis-tuin-keuken router/Fritzbox): Het is technisch mogelijk alle 8 ip addressen te gebruiken als je maar niet het /29 subnet definieert op de Router. Je kunt naar buiten natten met alle 8 de ip adressen. En ik BGP adverteer /32 ip addressen vanaf mijn kubernetes clustertje naar mijn mikrotik. Daarom heb je dus beschikking over alle ip addressen... (natuurlijk niet vergeten een null route te maken met hoge metric zodat jeniet een router loop creeert voor de niet in-gebruik-ip-adressen en dus heen en weer pingpongt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janbrede
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14-09 13:35
Barre73 schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 08:48:
[...]
Ik heb ook eens zitten kijken bij een adres. Wel beschikbaar bij Jonaz (wat onder hetzelfde bedrijf als Fiber Crew valt) maar niet via Freedom. Grote kans dat dit te maken heeft met contracten. Alleen Freedom kan zelf beantwoorden wanneer ze kunnen leveren via Fiber Crew en in welke plaatsen.
Is ook mijn ervaring, pc check bij Jonaz gaf aan beschikbaar, bij Freedom alleen via KPN.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• skinpatch
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20:58
Ik wordt per 11 april overgezet naar Freedom op het Glasvezel Helmond netwerk.

Vind het wel spannend... Hoop dat het allemaal soepel verloopt.

Al mensen hier die al zijn aangesloten op dit netwerk?

[ Voor 3% gewijzigd door skinpatch op 24-03-2022 10:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacques1971
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10-09 14:07
Ik hoop toch ook binnenkort over gezet te kunnen worden van KPN naar Fibecrew in Hilversum :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gday
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01:34

gday

TENACIOUS D TIME!!!

Ik heb zojuist een overstap aan kunnen vragen van DSL naar Glaspoort, wat tot nu toe nooit kon vanwege allerlei issues, o.a. problemen met PPPoE over die lijn zoals ik begreep.

Morgen kan de overstap al afgerond worden en tussen 8-10 komt een monteur van KPN om een ONT te plaatsen. Omdat dit opeens heel snel gaat nadat het proces steeds stukliep en ik zelfs vandaag nog errors kreeg in het proces, heb ik voor de zekerheid even gebeld met de helpdesk.

Degene die ik sprak was heel verbaasd dat een overstap naar Glaspoort inmiddels mogelijk is, en gaat hier intern mijn casus ook gebruiken om navraag te doen of dit klopt.

Voorlopig dus fingers crossed dat ik morgen nog een internetverbinding heb …

[ Voor 3% gewijzigd door gday op 24-03-2022 14:15 ]

ingen vill veta var du köpt din tröja

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-09 21:28

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Dat is informatief, ik heb ook last van blokkades en controles die waarschijnlijk zijn gebaseerd op de slechte reputatie van mijn nieuwe IP-adres.

Ik ben bang dat dit nooit meer goed komt. IPv4-adressen zijn op, je kan geen nieuwe meer krijgen. De adressen die te koop worden aangeboden zijn eigenlijk altijd van organisaties die in de problemen zijn gekomen, met opzet of niet.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weppel
  • Laatst online: 12-09 09:10
CAPSLOCK2000 schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 18:20:
De adressen die te koop worden aangeboden zijn eigenlijk altijd van organisaties die in de problemen zijn gekomen, met opzet of niet.
Onzin. Het gros van de partijen die op dit moment IPv4 adressen verkopen zijn bedrijven die ze lang (10+ jaar) geleden voor niets hebben gekregen en na strategiewijziging(en), slimmer omgaan met IP adressen of gewoonweg een complete move naar de cloud of uit het datacentrum (bijvoorbeeld omdat ze langzaam van hosting naar consultancy partij veranderd zijn) de IPv4 adressen niet meer nodig hebben. Het komt voor dat bedrijven inderdaad om geld verlegen zitten en daarom (een deel van) hun IPv4 adressen verkopen, maar dit is zeker niet de hoofdmoot. Integendeel.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• epias
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
[...]
Waarom gebruik je ipqualityscore.com? Dit is een heel klein bedrijf zonder bezoekadres. Totaal onbetrouwbaar.

Ze gebruiken browser-fingerprinting. Dat betekent dat als je eerst deze site (of een site die daar gebruik van maakt) bezoekt via je normale IP-adres en daarna via bijv. een VPN-verbinding, dan wordt je normale IP-adres onmiddellijk gemarkeerd als 'proxy/58 Suspicious'. Als je vaker verandert van IP-adres, wordt je score steeds hoger. Je zit zo op '89 - High Risk'.

Buiten dat, gaan ze ook nog, zonder toestemming, een portscan uitvoeren op je IP-adres, in mijn geval vanuit Hetzner met IP-adres: 148.251.182.164 (mail97.ipqualityscore.com).

Ze melden doodleuk dat je op een 'Mail SPAM Block List' staat, als dat helemaal niet zo is.

Al met al een zeer discutabel bedrijf met omstreden methoden. Als dit je referentie is, wens ik je veel sterkte...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-09 14:30
CAPSLOCK2000 schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 18:20:
Ik ben bang dat dit nooit meer goed komt. IPv4-adressen zijn op, je kan geen nieuwe meer krijgen. De adressen die te koop worden aangeboden zijn eigenlijk altijd van organisaties die in de problemen zijn gekomen, met opzet of niet.
Ik heb sinds relatief kort een Freedom verbinding onder mijn hoede. De enige partij die er een zooitje van maakt is Microsoft, en dan enkel met hun gratis maildiensten. Dat is ook eerder omschreven in dit topic, en er is een oplossing waarbij je enkel voorzichtig moet zijn met testen nadat deze is doorgevoerd. Voor normaal mailverkeer werkt dat gewoon. Elders wordt dit IP adres ook niet geblokkeerd, tot zover getest.

Freedom kan het beste een functie introduceren om het IPv4 adres te veranderen, met als eis dat als een klant die functie gebruikt, dat die exact (testbaar) moet omschrijven waarom die het doet. Dan krijgt Freedom vanzelf meer inzicht in welke IP ranges waar een probleem vormen, en kan het dan op een hoger niveau oplossen.

Iets anders:
Ik vind het extra subnet best wel prijzig. Ik denk dat ze zich hiermee wegprijzen. 12,50 EUR is ook prijzig, maar zou ik een gepaster bedrag vinden. Komt dit omdat IPv4 adressen echt zo duur zijn, of is dit een Freedom premium?

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• gday

gday

TENACIOUS D TIME!!!

In navolging op mijn post hierboven: mijn overstap van DSL naar glasvezel via een Glaspoort-verbinding is geruisloos verlopen. De monteur heeft net de ONT geplaatst, en de verbinding was meteen actief, dus ik ben blijkbaar de eerste van het land die een verbinding heeft via de combinatie Freedom/Glaspoort. *O*

En daarmee is mijn probleem van de halvering van mijn VDSL-snelheid ook meteen verdwenen. :)

[ Voor 10% gewijzigd door gday op 25-03-2022 08:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

epias schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 22:39:
[...]
Waarom gebruik je ipqualityscore.com? Dit is een heel klein bedrijf zonder bezoekadres. Totaal onbetrouwbaar.
Je kan dan wel afgeven op deze site, maar dat niets af aan het feit dat sommigen in de praktijk dus weldegelijk last hebben van de score die een een of andere organisatie aan het ip koppelt, gezien de Megekko landing page.

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
.oisyn schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 08:40:
[...]

Je kan dan wel afgeven op deze site, maar dat niets af aan het feit dat sommigen in de praktijk dus weldegelijk last hebben van de score die een een of andere organisatie aan het ip koppelt, gezien de Megekko landing page.
Wat zijn de use-cases? Tot nu toe zie ik er maar een: Megekko, en ik vind dat een nogal twijfelachtig bedrijf. Heeft iemand andere praktische voorbeelden?

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Jerie schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 09:16:
Megekko, en ik vind dat een nogal twijfelachtig bedrijf.
Je vindt Megekko een twijfelachtig bedrijf :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
.oisyn schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 09:16:
Ik vind dat ook een wat aparte uitspraak. Over de jaren heen het e.e.a. besteld, nog geen problemen gehad. Reviews zien er ook goed uit.

Ik kan daar met PayPal de 'no bullshit tax' betalen, dus dat maakt mij ook blij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Megekko, en ik vind dat een nogal twijfelachtig bedrijf.

Heb je hun (irritante) reclames met gejatte foto's wel eens gezien? Het is gewoon een 13 in een dozijn dozenschuiver. Niets bijzonders aan, geen niche markt. Soms zullen ze de goedkoopste zijn maar je mist er verder niets aan. En positieve reviews worden gestimuleerd. Het mailtje van laat een review achter sturen ze nadat je naar alle waarschijnlijkheid anders al had geklaagd.

Ik vind het prima als ze mij niet als klant willen vanwege hun eigen incompetentie, voor hen zo 10 anderen. Als Gmail je zou blokkeren dan heb je geen keus omdat dat onderdeel is van 1 van de frote email providers. Dat is een zorgelijke situatie. Als DigiD je zou blokkeren (en dat zeg ik als persoon die in verleden problemen had met DigiD us Firwfox) dan heb je ook een serieus probleem want dat heb je nodig om met de overheid te communiceren. Ik verneem graag de belangrijke problemen, maar zelfs de onbelangrijke is er maar 1 van tot nu toe.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
epias schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 22:39:
[...]

Ze gebruiken browser-fingerprinting. Dat betekent dat als je eerst deze site (of een site die daar gebruik van maakt) bezoekt via je normale IP-adres en daarna via bijv. een VPN-verbinding, dan wordt je normale IP-adres onmiddellijk gemarkeerd als 'proxy/58 Suspicious'. Als je vaker verandert van IP-adres, wordt je score steeds hoger. Je zit zo op '89 - High Risk'.

Buiten dat, gaan ze ook nog, zonder toestemming, een portscan uitvoeren op je IP-adres, in mijn geval vanuit Hetzner met IP-adres: 148.251.182.164 (mail97.ipqualityscore.com).

Ze melden doodleuk dat je op een 'Mail SPAM Block List' staat, als dat helemaal niet zo is.

Al met al een zeer discutabel bedrijf met omstreden methoden. Als dit je referentie is, wens ik je veel sterkte...
ipqualityscore.com is 1 van de bedrijven waar nog best wel wat andere bedrijven weer gebruik van maken. Megekko is dan 1 voorbeeld, maar er zullen vast nog meer bedrijven/webwinkels zijn die wij toevallig niet kennen. En waar je dus wel degelijk last van hebt als je daar een slechte score krijgt. Toevallig kwam ik op de site omdat mensen een aantal posts boven mij deze site ook als voorbeeld gaven.

Dus dubieuze methodes of niet, er moet mee gedeald worden.

[ Voor 4% gewijzigd door eymey op 25-03-2022 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Jerie schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 09:34:
[...]

Heb je hun (irritante) reclames met gejatte foto's wel eens gezien? Het is gewoon een 13 in een dozijn dozenschuiver. Niets bijzonders aan, geen niche markt. Soms zullen ze de goedkoopste zijn maar je mist er verder niets aan. En positieve reviews worden gestimuleerd. Het mailtje van laat een review achter sturen ze nadat je naar alle waarschijnlijkheid anders al had geklaagd.
Ik neem aan dat je mij bedoelde te quoten? Maar je beschrijft hier ongeveer 90% van de winkels in de pricewatch.

Maar prima dat jij het niet belangrijk vindt dat een partij die jou verder weinig boeit een probleem heeft met je "ip score" (wat dat dan ook moge betekenen). Ik vind het wél irritant dat een toko waar ik wel vaker zaken mee doe dat een probleem vindt, en het halve internet blijkbaar vindt dat mijn IP onderdeel is van Panq B.V., een ISP in Eindhoven, terwijl mij een schoon IP-adres is beloofd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-09 21:28

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Wat zijn de use-cases? Tot nu toe zie ik er maar een: Megekko, en ik vind dat een nogal twijfelachtig bedrijf. Heeft iemand andere praktische voorbeelden?
Ik heb sinds de migratie opeens CAPTCHA's waar ik die voorheen nauwelijks zag. Nu ik er wat langer over nadenk zou het veranderen van IP op zich al genoeg reden zijn voor wat CAPTCHA's, dat hoeft niet eens door een slechte reputatie te komen.
Ik weet niet wat er zo twijfelachtig is aan Megekko,

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
.oisyn schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 09:52:
[...]

Ik neem aan dat je mij bedoelde te quoten? Maar je beschrijft hier ongeveer 90% van de winkels in de pricewatch.

Maar prima dat jij het niet belangrijk vindt dat een partij die jou verder weinig boeit een probleem heeft met je "ip score" (wat dat dan ook moge betekenen). Ik vind het wél irritant dat een toko waar ik wel vaker zaken mee doe dat een probleem vindt, en het halve internet blijkbaar vindt dat mijn IP onderdeel is van Panq B.V., een ISP in Eindhoven, terwijl mij een schoon IP-adres is beloofd.
Het is natuurlijk wel ook wat je 'schoon' noemt.

Als ik direct bij RIPE zoek, dan staat het blok gewoon al netjes geregistreerd als in gebruik door Freedom Internet. Zelfde bij speedtest.net, whatismyip.com, speedtest.nl. En ook een grotere partij als Maxmind heeft 'm al up to date.

Dus strict gezien heeft Freedom voldaan aan de belofte van een 'schoon' IP.

Maar er zijn dus ook nog genoeg sites die hun zaakjes nog niet up to date hebben, het zij omdat ze zelf niet updaten of omdat ze gebruik maken van een partij die het blijkbaar niet nodig vindt om vaak de boel te actualiseren. Voorbeeld is dus Megekko, ipv6-test.com, ipqualityscore, etc.

Uiteraard kan Freedom er weinig aan doen dat sommige partijen in een wereld van snel wisselende gebruikers van schaarse IPv4 blokken nog altijd te incompetent zijn om up to date te blijven. Maar irritant blijft het natuurlijk wel. Dus kan je als ISP eigenlijk nooit helemaal fatsoenlijk beloven dat je IP adressen 'schoon' zijn....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
.oisyn schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 09:52:
[...]

Ik neem aan dat je mij bedoelde te quoten?
Even teruggelezen: er ging inderdaad iets mis met quoten. Je had aan de overduidelijke typo's vast wel gezien dat ik op touchscreen zat, of niet soms?
Maar je beschrijft hier ongeveer 90% van de winkels in de pricewatch.
Klopt, het is een race to the bottom, met voor jou 10 anderen. Als er morgen het warenhuis van Azerty of een van de vele Nutella shops in Amsterdam volledig in rook opgaat dan missen we als samenleving daar ook weinig aan. Hoogstens dat er kortstondig een onevenwichtige balans zit in vraag en aanbod.
Maar prima dat jij het niet belangrijk vindt dat een partij die jou verder weinig boeit een probleem heeft met je "ip score" (wat dat dan ook moge betekenen).
IP score is geen term die ik gebruikte, je bent in de war met ipqualityscore.com
Ik vind het wél irritant dat een toko waar ik wel vaker zaken mee doe dat een probleem vindt, en het halve internet blijkbaar vindt dat mijn IP onderdeel is van Panq B.V., een ISP in Eindhoven, terwijl mij een schoon IP-adres is beloofd.
Je doet regelmatig zaken met Megekko, maar vertel eens: zijn daar geen alternatieven voor? Jawel heh? Want ze bieden niets bijzonders. Zij gebruiken een brakke methode om te checken of jouw verbinding gecompromitteerd is. Dat ligt aan hen, niet aan jou. Daarnaast bieden ze je ook de mogelijkheid om onder de blokkade uit te komen (wat ik niet doe, want ik doe liever geen zaken met onbekwame bedrijven en dit is daar een voorbeeld van).

Er zijn geen 'schone' IPv4 adressen meer, en een whois op je IPv4 laat duidelijk dat de range in beheer is van Freedom Internet en niet (meer) van Panq B.V uit Eindhoven. Geef het even de tijd voor men hun DBs heeft geupdate.

En verder lees ik (naast de grote, belangrijke services -- die ik al noemde) heel graag over blacklists die er wel toe doen, zoals bijvoorbeeld Spamhaus. Maar daar heb ik nog geen voorbeelden van gezien...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Jerie schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 10:19:
[...]

Even teruggelezen: er ging inderdaad iets mis met quoten. Je had aan de overduidelijke typo's vast wel gezien dat ik op touchscreen zat, of niet soms?
Nou nou wat een vijandigheid weer. Het was een oprechte vraag. Ik heb eerlijk gezegd niet zo'n zin meer om de rest van je reactie te lezen

[ Voor 13% gewijzigd door .oisyn op 25-03-2022 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 14:02
The Zep Man schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 07:34:
[...]

Iets anders:
Ik vind het extra subnet best wel prijzig. Ik denk dat ze zich hiermee wegprijzen. 12,50 EUR is ook prijzig, maar zou ik een gepaster bedrag vinden. Komt dit omdat IPv4 adressen echt zo duur zijn, of is dit een Freedom premium?
Ik kijk er niet van op. Je bent voor een IPv4 adres schat ik al snel 50 euro per maand kwijt bij een broker.

Hier had uw reclame kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
Eiríkr schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 12:39:
Ik kijk er niet van op. Je bent voor een IPv4 adres schat ik al snel 50 euro per maand kwijt bij een broker.
Misschien bij een broker (wat moet ik met een broker?), maar bijvoorbeeld wel bij extraip.com (8 IP's, minder dan 14 EUR). Enige obstakel is dat je een KvK nummer moet hebben, maar voor velen is dat geen probleem. Privé betalen als het geen zakelijke verbinding betreft en klaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zordaz
  • Laatst online: 15-09 00:11
[...]

Ik word deze week, sinds het nieuwe ip-adres, op allerlei sites opeens met Captcha's geconfronteerd, zo te lezen ben ik niet de enige. Megekko had ik ook last van. Op zich meestal overkomelijk, maar soms werken ze bijv. niet goed en dan kom je er niet doorheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
zordaz schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 13:53:
[...]

Ik word deze week, sinds het nieuwe ip-adres, op allerlei sites opeens met Captcha's geconfronteerd, zo te lezen ben ik niet de enige. Megekko had ik ook last van. Op zich meestal overkomelijk, maar soms werken ze bijv. niet goed en dan kom je er niet doorheen.
Heb je voorbeelden van 'allerlei sites'? Heb je je cookies opgeschoond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zordaz
  • Laatst online: 15-09 00:11
Jerie schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 13:56:
[...]

Heb je voorbeelden van 'allerlei sites'? Heb je je cookies opgeschoond?
Cookies worden automatisch geschoond (cookie autodelete in al mijn gebruikte browsers), maar ik zal het idd eens bijhouden. Zaten zowel zakelijke als prive websites bij, soms ook van die Cloudfare controles.

[ Voor 4% gewijzigd door zordaz op 25-03-2022 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epias
  • Niet online
.oisyn schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 08:40:
[...]
Afgeven? Ik heb een voorbeeld gegeven hoe ze te werk gaan. Specifiek voor IPQualityScore, omdat dat deze hier aangehaald wordt. Gewoon om inzichtelijk te maken hoe deze 'score' tot stand komt en hoe bizar dit is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epias
  • Niet online
eymey schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 09:35:
[...]
ipqualityscore.com is 1 van de bedrijven waar nog best wel wat andere bedrijven weer gebruik van maken. Megekko is dan 1 voorbeeld
Misschien ontgaat mij iets, maar ik zie nog steeds niet de link Megekko <-> IPQualityScore. Heeft Megekko verteld dat ze gebruikmaken van IPQualityScore?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
zordaz schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 13:58:
[...]

Cookies worden automatisch geschoond (cookie autodelete in al mijn gebruikte browsers), maar ik zal het idd eens bijhouden. Zaten zowel zakelijke als prive websites bij, soms ook van die Cloudfare controles.
Dat kan dan het probleem zijn. Kijk, ik heb al m'n cookies weggegooid voor ik nieuw IPv4 kreeg. Dat maakt tracking iets lastiger en reset eventuele consent (je kent dat wel: snel/per ongeluk consent geven). Als dat bij jou werkt dan weten ze dat jij (een individu dus geen captcha nodig) het nog steeds bent maar slechts met een ander IPv4. Heb je het op bijvoorbeeld Android met Google Chrome ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

epias schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 18:44:
[...]
Afgeven? Ik heb een voorbeeld gegeven hoe ze te werk gaan. Specifiek voor IPQualityScore, omdat dat deze hier aangehaald wordt. Gewoon om inzichtelijk te maken hoe deze 'score' tot stand komt en hoe bizar dit is.
Het klonk een beetje als "het zijn een stel sjoemelaars dus je hoeft het geen aandacht te geven". Als je dat niet zo bedoelde dan excuses :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• epias
  • Niet online
.oisyn schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 20:37:
[...]

Het klonk een beetje als "het zijn een stel sjoemelaars dus je hoeft het geen aandacht te geven". Als je dat niet zo bedoelde dan excuses :)
IPQualityScore zijn inderdaad sjoemelaars. Ik laat mij beslist geen woorden in de mond leggen, dus excuses mag je houden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Het gaat mij om het gedeelte na de "dus". Dan kunnen ze nog zulke sjoemelaars zijn, als je daar in het dagelijkse internetleven gewoon last van hebt dan is dat gewoon kut.

Ik snap overigens niet helemaal hoe ik het tweede gedeelte van je laatste post moet interpreteren 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
epias schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 18:45:
[...]
Misschien ontgaat mij iets, maar ik zie nog steeds niet de link Megekko <-> IPQualityScore. Heeft Megekko verteld dat ze gebruikmaken van IPQualityScore?
Misschien maakt Megekko niet letterlijk gebruik van IPQualityScore, maar op z'n minst dus wel van een soortgelijke dienst die ze blijkbaar informatie geeft waaruit zou moeten blijken dat mijn IP adres mogelijk een hoog risico geeft (en ook dezelfde foutieve/verouderde provider info).

Als ze geen gebruik maken van IPQualityScore, dan zijn er op z'n minst dus nog meerdere diensten die foutieve/verouderde info gebruiken :P

[ Voor 16% gewijzigd door eymey op 27-03-2022 21:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• epias
  • Niet online
eymey schreef op zondag 27 maart 2022 @ 21:13:
[...]
Misschien maakt Megekko niet letterlijk gebruik van IPQualityScore...
Okay, signing off...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YWatchman
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 21-08 11:30
[...]

[Afbeelding]

En de ISP / Organisatie die de landing page van Megekko geeft komt ook overeen met wat ipqualityscore.com geeft:
[Afbeelding]

Dus of er is nog steeds iets niet helemaal goed 'clean' aan het IP adres, of databases zoals die van ipqualityscore lopen weer eens hopeloos achter....
Gek Megekko heeft aangegeven dat dat er helemaal vanaf is. Wil jij wellicht in een privé bericht even je IP-adres delen en anders in een ticket die ik kan identificeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
YWatchman schreef op maandag 28 maart 2022 @ 03:31:
[...]

Gek Megekko heeft aangegeven dat dat er helemaal vanaf is. Wil jij wellicht in een privé bericht even je IP-adres delen en anders in een ticket die ik kan identificeren?
De landingpage ging eraf toen ik zelf hun formulier had ingevuld. Maar dat was dus nadat jij het probleem al afgemeld had :).

Ik zal je voor de volledigheid nog even mijn IP sturen in een DM.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• gerdien
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 11-04-2022
gday schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 12:51:
[...]

Van Maks begreep ik dat dit probleem bij Cambrium ligt. Maar ja, dit is niet het enige probleem waar ik tot nu toe tegenaan gelopen ben. Op gegeven moment kom ik gewoon op een punt dat ik niet meer wil gaan voor ideologie die me extra knaken kost waardoor ik tegen problemen aanloop maar liever ga voor iets dat gewoon werkt en ook nog minder kost.
Heel vervelend dat je tegen problemen aanloopt en ik begrijp goed dat je twijfelt aan je keuze - we zijn bij Freedom inderdaad nog volop aan het ontwikkelen. Waar gehakt wordt, vallen spaanders, maar het is niet de bedoeling dat onze klanten daar last van hebben.

Met betrekking tot het snelheidsprobleem: dat bleek na vrij uitgebreid onderzoek niet bij Cambrium te liggen, maar bij onszelf. En doordat het om een combinatie van factoren ging was het vrij lastig om uit te vogelen wat er nu precies aan de hand was.

Arien kan het veel beter uitleggen dan ik, hier lees je het hele verhaal: https://community.freedom...-naar-enkel-kanaal/2786/6.

In elk geval bij deze mijn excuses, ook namens Freedom, voor deze mix-up aan zowel iedereen die hier last van heeft gehad, en aan Cambrium die hier ten onrechte genoemd werd als veroorzaker van het probleem.

gr.

Gerdien

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• theturtle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08-09 09:34
Zo. Over naar glas van Freedom, dag DSL. Niet helemaal zonder slag of stoot, maar wel met persoonlijke service.

Eerder al vermeld dat mijn vorig jaar opgeleverde glasverbinding (ja, KPN GPON helaas, maar goed) niet gevonden kon worden in de systemen. Dat was een week of twee geleden opeens opgelost, dus ik de migratie besteld. Wat onwennig om schijnbaar een nieuwe bestelling te moeten inschieten, maar ja, het bleek uiteindelijk wel te kloppen. En de founding-actie voor jaarbetaling ging ook gewoon mee over. Super geregeld dus. Vooral omdat de volgende dag al het modem verstuurd werd (een 7590 in eigendom in plaats van de eerdere 7583 in huur). Thuismigratie dus meteen maar in orde gemaakt.

Er moest nog wel een mannetje in groen KPN-overall verschijnen voor een Enexis-ONT. Die stond netjes gisterochtend om 8 uur op de stoep, en om 8.12 was de FTU gesloopt. Jammer. OK, het kastje was wat krap afgemonteerd maar zoveel geweld was ook weer niet nodig. Hij een ticket aanmaken voor Volker Wessels, en weer weg.

Toen contact gehad met de Roamler monteur. Die kwam ook voor de zekerheid ff een extra ticket aanmaken zodat Freedom hem in de gaten kon houden. Netjes inclusief een ticketmelding (die ik dus van KPN never gehad heb). Vandaag stond meteen de VW-monteur op de stoep die een kwartiertje later weer kon vertrekken: klus geklaard. Fritzbox wisselen en voilá: overgezet.

Nu nog even wachten hoe ik de oude huur-Fritz weer mag opsturen, en ondertussen genieten van vier keer zo veel snelheid up; en tien keer zo veel snelheid down.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gday

gday

TENACIOUS D TIME!!!

gerdien schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 17:30:
[...]

Heel vervelend dat je tegen problemen aanloopt en ik begrijp goed dat je twijfelt aan je keuze - we zijn bij Freedom inderdaad nog volop aan het ontwikkelen. Waar gehakt wordt, vallen spaanders, maar het is niet de bedoeling dat onze klanten daar last van hebben.

Met betrekking tot het snelheidsprobleem: dat bleek na vrij uitgebreid onderzoek niet bij Cambrium te liggen, maar bij onszelf. En doordat het om een combinatie van factoren ging was het vrij lastig om uit te vogelen wat er nu precies aan de hand was.

Arien kan het veel beter uitleggen dan ik, hier lees je het hele verhaal: https://community.freedom...-naar-enkel-kanaal/2786/6.

In elk geval bij deze mijn excuses, ook namens Freedom, voor deze mix-up aan zowel iedereen die hier last van heeft gehad, en aan Cambrium die hier ten onrechte genoemd werd als veroorzaker van het probleem.

gr.

Gerdien
Ik had die post van Ariën gemist op het forum. Ik ben blij dat de oorzaak gevonden is én dat men gewoon open is wat het probleem was. Deze openheid geeft Freedom wat mij betreft weer een streepje voor.

Verder lijken de problemen die ik had vorige week verdwenen te zijn toen mijn overstap naar glasvezel eindelijk lukte. Nu heb ik nog een probleem dat mijn DSL-lijn actief is gebleven na de techchange, en mogelijk komt dat doordat de DSL-lijn van mijn huis een andere postcode heeft dan mijn glasvezellijn. 8)7 (De gemeente heeft mijn huis omgenummerd toen ik hier kwam wonen omdat het huis sinds de bouw de postcode had van de straat die aan de achtertuin ligt.) Benjamin(?) zou me hierover nog terug bellen, want ik wil natuurlijk niet twee internetverbindingen afnemen, ... of eigenlijk, ik wil niet betalen voor twee internetverbindingen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gday

gday

TENACIOUS D TIME!!!

theturtle schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 19:20:
Zo. Over naar glas van Freedom, dag DSL. Niet helemaal zonder slag of stoot, maar wel met persoonlijke service.

Eerder al vermeld dat mijn vorig jaar opgeleverde glasverbinding (ja, KPN GPON helaas, maar goed) niet gevonden kon worden in de systemen. Dat was een week of twee geleden opeens opgelost, dus ik de migratie besteld. Wat onwennig om schijnbaar een nieuwe bestelling te moeten inschieten, maar ja, het bleek uiteindelijk wel te kloppen. En de founding-actie voor jaarbetaling ging ook gewoon mee over. Super geregeld dus. Vooral omdat de volgende dag al het modem verstuurd werd (een 7590 in eigendom in plaats van de eerdere 7583 in huur). Thuismigratie dus meteen maar in orde gemaakt.

Er moest nog wel een mannetje in groen KPN-overall verschijnen voor een Enexis-ONT. Die stond netjes gisterochtend om 8 uur op de stoep, en om 8.12 was de FTU gesloopt. Jammer. OK, het kastje was wat krap afgemonteerd maar zoveel geweld was ook weer niet nodig. Hij een ticket aanmaken voor Volker Wessels, en weer weg.

Toen contact gehad met de Roamler monteur. Die kwam ook voor de zekerheid ff een extra ticket aanmaken zodat Freedom hem in de gaten kon houden. Netjes inclusief een ticketmelding (die ik dus van KPN never gehad heb). Vandaag stond meteen de VW-monteur op de stoep die een kwartiertje later weer kon vertrekken: klus geklaard. Fritzbox wisselen en voilá: overgezet.

Nu nog even wachten hoe ik de oude huur-Fritz weer mag opsturen, en ondertussen genieten van vier keer zo veel snelheid up; en tien keer zo veel snelheid down.
Ah! Jij had toch ook het probleem dat jouw glasvezellijn in 'het systeem' terugkwam als Glaspoort? Ik had dat probleem dus ook, en afgelopen donderdag na 10 keer achter elkaar het verhuisformulier ingevuld te hebben verdween de laatste foutmelding en 20 uur later zat ik op glasvezel. Geen Fritzbox hier maar alleen eigen apparatuur, dus het was een kwestie van de LAN-kabel uit m'n Zyxel-modem halen en in de ONT prikken. De veranderingen qua IP-adres en IPv6-prefix had ik al overal voorbereid dus nog even her en der configbestanden switchen en gaan met die banaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theturtle
gday schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 10:16:
[...]
Ah! Jij had toch ook het probleem dat jouw glasvezellijn in 'het systeem' terugkwam als Glaspoort? Ik had dat probleem dus ook, en afgelopen donderdag na 10 keer achter elkaar het verhuisformulier ingevuld te hebben verdween de laatste foutmelding en 20 uur later zat ik op glasvezel.
Ja, klopt.
Geen Fritzbox hier maar alleen eigen apparatuur, dus het was een kwestie van de LAN-kabel uit m'n Zyxel-modem halen en in de ONT prikken. De veranderingen qua IP-adres en IPv6-prefix had ik al overal voorbereid dus nog even her en der configbestanden switchen en gaan met die banaan.
Ben hier voor volledig Fritz gegaan dus heb een nieuwe aangeschaft (ipv de huur). Als het werkt, werkt het, en de rest van het huishouden is daar dankbaar voor.

Heb nog wel dat de verbinding pakweg elke twee uur wordt gereset voor een minuutje of zo. Maar een ticket voor ingeschoten, kijken wat daar aan de hand is/was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gday

gday

TENACIOUS D TIME!!!

@theturtle, hoe zijn jouw snelheden sinds jouw overstap op glasvezel? Ik draai periodiek speedtests en haal gemiddeld 875mbit down en 630mbit up, met een hoogst gemeten snelheid van 720 mbit up. Vooral de upload vind ik wat laag voor een abo van 1 gbit.

Ik had nog gedacht dat het misschien lag aan de MTU die bij mij nog op 1492 zat, maar die heb ik nu op 1500 gezet op de PPPoE-verbinding dus dat is geen beperking meer.

[ Voor 25% gewijzigd door gday op 31-03-2022 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
gday schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 09:51:
Ik had nog gedacht dat het misschien lag aan de MTU die bij mij nog op 1492 zat, maar die heb ik nu op 1500 gezet op de PPPoE-verbinding dus dat is geen beperking meer.
Heb je dit getest?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gday

gday

TENACIOUS D TIME!!!

Jep:

code:
1
2
3
$ ping -s $((1501 - 28)) -M do 8.8.8.8 -c 1
PING 8.8.8.8 (8.8.8.8) 1473(1501) bytes of data.
ping: local error: Message too long, mtu=1500

Omdat de UDM Pro het officieel niet ondersteunt om de MTU te wijzigen is die inmiddels weer teruggezet na een herstart.

Ook MSS clamping geprobeerd en gezet op 1448 conform de instellingen die Freedom aanraadt, maar ook dat maakte geen verschil.

[ Voor 28% gewijzigd door gday op 31-03-2022 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theturtle
gday schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 09:51:
@theturtle, hoe zijn jouw snelheden sinds jouw overstap op glasvezel? Ik draai periodiek speedtests en haal gemiddeld 875mbit down en 630mbit up, met een hoogst gemeten snelheid van 720 mbit up. Vooral de upload vind ik wat laag voor een abo van 1 gbit.

Ik neem 200/200 af, meer heb ik niks aan (de rest van het huis is niet bekabeld, dus de bottleneck zit in Wifi/Powerline). De enige Pi die rechtstreeks in de meterkast op de Fritzbox zit draait HomeAssistant; de Speedcheck die ik daarop heb staan geeft nu 186 down en 182 up aan. Dat vind ik redelijk in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
gday schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 10:35:
[...]

Jep:

code:
1
2
3
$ ping -s $((1501 - 28)) -M do 8.8.8.8 -c 1
PING 8.8.8.8 (8.8.8.8) 1473(1501) bytes of data.
ping: local error: Message too long, mtu=1500
Ah, OK. Duidelijk. :)

Hou er ook rekening mee dat speedtests niet altijd betrouwbaar zijn op zulke hoge snelheden. Het hoeft niet aan jouw verbinding te liggen.

[ Voor 27% gewijzigd door The Zep Man op 31-03-2022 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gday

gday

TENACIOUS D TIME!!!

Sinds mijn techchange van DSL naar glasvezel heb ik uiteraard een ander IP-adres en IPv6-prefix gekregen. Sindsdien kan ik echter de Freedom DNS-servers (185.93.175.43 / 185.232.98.76) niet meer over IPv4 bereiken, maar wel over IPv6. Zijn er mensen die onlangs een nieuw IP-adres hebben gekregen en hetzelfde probleem zien?

Ik heb niks veranderd aan m'n firewall en andere DNS-servers kan ik wel gewoon over IPv4 bereiken ...

(Net o.a. hierover even met de helpdesk gebeld, maar mijn eerste probleem duurde te lang om uit te zoeken waardoor ik niet meer doorverbonden kon worden met een andere afdeling die me eventueel kon helpen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gday

gday

TENACIOUS D TIME!!!

The Zep Man schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 11:56:
[...]
Ah, OK. Duidelijk. :)

Hou er ook rekening mee dat speedtests niet altijd betrouwbaar zijn op zulke hoge snelheden. Het hoeft niet aan jouw verbinding te liggen.
Nee, het fluctueert ook gigantisch. Ook testbinaries die ik uit verschillende bronnen heb geprobeerd komen zelden boven de 60MB/s trouwens.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
$ wget -O /dev/null https://download.xs4all.nl/test/1GB.bin
--2022-03-31 17:09:30--  https://download.xs4all.nl/test/1GB.bin
Herleiden van download.xs4all.nl (download.xs4all.nl)... 2001:888:0:25::43, 194.109.21.67
Verbinding maken met download.xs4all.nl (download.xs4all.nl)|2001:888:0:25::43|:443... verbonden.
HTTP-verzoek is verzonden; wachten op antwoord... 200 OK
Lengte: 1000000000 (954M) [application/binary]
Wordt opgeslagen als: ‘/dev/null’

/dev/null           100%[===================>] 953,67M  57,6MB/s    in 17s

2022-03-31 17:09:48 (54,5 MB/s) - '‘/dev/null’' opgeslagen [1000000000/1000000000]

Is dat wellicht de vloek van GPON? In mijn vorige huis had ik nog een AON-verbinding van XS4ALL en die was echt retestabiel qua snelheid en zakte echt nooit in. Anders kan ik maar beter downgraden naar 500mbit, want daar zit ik vaak maar net boven.

[ Voor 51% gewijzigd door gday op 31-03-2022 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimmak
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-09 20:59

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
gday schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 17:07:
[...]

Nee, het fluctueert ook gigantisch. Ook testbinaries die ik uit verschillende bronnen heb geprobeerd komen zelden boven de 60MB/s trouwens.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Herleiden van download.xs4all.nl (download.xs4all.nl)... 2001:888:0:25::43, 194.109.21.67
Verbinding maken met download.xs4all.nl (download.xs4all.nl)|2001:888:0:25::43|:443... verbonden.

2022-03-31 17:09:48 (54,5 MB/s) - '‘/dev/null’' opgeslagen [1000000000/1000000000]

Is dat wellicht de vloek van GPON? In mijn vorige huis had ik nog een AON-verbinding van XS4ALL en die was echt retestabiel qua snelheid en zakte echt nooit in. Anders kan ik maar beter downgraden naar 500mbit, want daar zit ik vaak maar net boven.
Het is natuurlijk wel zo dat je bij (G/XGS)-PON netwerken de beschikbare bandbreedte deelt met alle ONT's die op dezelfde OLT zitten. Dus theoretisch zou het kunnen dat je de pech hebt achter een OLT met bandbreedte slurpende mede-gebruikers te zitten. Maar in hoeverre dat een reëel scenario is, vind ik moeilijk in te schatten. Ook zou je verwachten dat de bandbredte dan evenredig wordt verdeeld.

En aan de andere kant: Zit de 'overboeking' hem nu in het PON, dan zat die vroeger natuurlijk ergens anders, in de cityring-verbinding tussen Area-PoP's en City-PoP, of de backhaul vanuit de City-PoP.

Maar misschien is er gewoon iets mis in de demping van het optische netwerk, of de de OLT of ONT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xantis
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15-09 15:29
gday schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 17:07:
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11

Misschien eens testen met http://speedtest.tele2.net/1GB.zip. Ik merk een aanzienlijk verschil (ja ook als je er 2 parallel laat lopen)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
--2022-04-01 11:12:00--  https://download.xs4all.nl/test/1GB.bin
Resolving download.xs4all.nl (download.xs4all.nl)... 2001:888:0:25::43, 194.109.21.67
Connecting to download.xs4all.nl (download.xs4all.nl)|2001:888:0:25::43|:443... connected.
HTTP request sent, awaiting response... 200 OK
Length: 1000000000 (954M) [application/binary]
Saving to: '/dev/null'

/dev/null                                                                                       100%[====================================================================================================================================================================================================================================================>] 953.67M  57.2MB/s    in 17s     

2022-04-01 11:12:17 (56.9 MB/s) - '/dev/null' saved [1000000000/1000000000]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
$ wget -O /dev/null http://speedtest.tele2.net/1GB.zip
--2022-04-01 11:12:41--  http://speedtest.tele2.net/1GB.zip
Resolving speedtest.tele2.net (speedtest.tele2.net)... 2a00:800:1010::1, 90.130.70.73
Connecting to speedtest.tele2.net (speedtest.tele2.net)|2a00:800:1010::1|:80... connected.
HTTP request sent, awaiting response... 200 OK
Length: 1073741824 (1.0G) [application/zip]
Saving to: '/dev/null'

/dev/null                                                                                       100%[====================================================================================================================================================================================================================================================>]   1.00G   108MB/s    in 9.5s    

2022-04-01 11:12:51 (108 MB/s) - '/dev/null' saved [1073741824/1073741824]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15-09 15:45

WCA

eymey schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 11:10:
[...]

Het is natuurlijk wel zo dat je bij (G/XGS)-PON netwerken de beschikbare bandbreedte deelt met alle ONT's die op dezelfde OLT zitten. Dus theoretisch zou het kunnen dat je de pech hebt achter een OLT met bandbreedte slurpende mede-gebruikers te zitten. Maar in hoeverre dat een reëel scenario is, vind ik moeilijk in te schatten. Ook zou je verwachten dat de bandbredte dan evenredig wordt verdeeld.

En aan de andere kant: Zit de 'overboeking' hem nu in het PON, dan zat die vroeger natuurlijk ergens anders, in de cityring-verbinding tussen Area-PoP's en City-PoP, of de backhaul vanuit de City-PoP.

Maar misschien is er gewoon iets mis in de demping van het optische netwerk, of de de OLT of ONT.
Dat kan, maar dat is niet het probleem van de klant natuurlijk. Je betaalt voor een bepaalde snelheid, dan hoor je die ook te krijgen (of minimaal 90 procent, aldus ACM)

Share and Enjoy!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joop99
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14-09 14:05
WCA schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 11:35:
[...]

Dat kan, maar dat is niet het probleem van de klant natuurlijk. Je betaalt voor een bepaalde snelheid, dan hoor je die ook te krijgen (of minimaal 90 procent, aldus ACM)
Met (X)GPON kunnen ze dat prima sturen, het gaat uiteindelijk om de overboeking in de keten en de vraag of er voldoende gebruikers zijn om e.a. uit te middelen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15-09 14:43
WCA schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 11:35:
[...]

Dat zegt de ACM helemaal niet. De ACM zegt dat je provider je vooraf over drie dingen moet informeren en daar mag je die provider dan later ook aan houden:

Bij een vaste internetverbinding moet uw aanbieder het volgende vermelden:

De minimale downloadsnelheid en uploadsnelheid. Dit is de snelheid die uw internetverbinding altijd moet kunnen halen.
De normaal beschikbare downloadsnelheid en uploadsnelheid. Dit is de snelheid die uw internetverbinding gewoonlijk heeft op een willekeurig moment van de dag.
De maximale downloadsnelheid en uploadsnelheid. Dit is de hoogst haalbare snelheid van uw internetverbinding.

Als je provider je bij een 1 Gbit abonnement belooft dat je normaal beschikbare snelheid ligt op 80% dan mag jij dus niet klagen als het 81 procent is. Want dat is je van te voren in je contract/bevestiging verteld.

Ik heb dan weer geen idee wat Freedom van te voren aan Gbit klanten toezegt qua bovenstaande drie eisen.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
Barre73 schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 13:49:
Ik heb dan weer geen idee wat Freedom van te voren aan Gbit klanten toezegt qua bovenstaande drie eisen.
We doen ons uiterste best, maar Freedom geeft geen garanties met betrekking tot kwaliteit, snelheid, ononderbroken levering, beschikbaarheid en beveiliging van de Dienst(en).

Dus 'de minimale downloadsnelheid en uploadsnelheid' is 0 Mbps.

[ Voor 7% gewijzigd door The Zep Man op 01-04-2022 15:15 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:14

Illusion

(the art of)

Misschien de volgende regel uit die voorwaarden ook even lezen:
In het contract vermelden we de minimale download- en uploadsnelheid op jouw locatie van vaste netwerken, de normaliter beschikbare download- en uploadsnelheid op vaste netwerken, de maximale download- en uploadsnelheid op vaste netwerken, en de geraamde maximale download- en uploadsnelheid op mobiele netwerken.
En mijn contract staat vermeld:
Dit is de geschatte maximale snelheid op jouw aansluitadres. Deze snelheid wordt ook aangegeven bij de
postcodecheck op de website en tijdens je bestelling. De minimale snelheid is tenminste 75% hiervan en
doorgaans ligt de beschikbare snelheid rond de 85%. De werkelijke snelheid hangt af van de apparaten die jij gebruikt en of je wifi gebruikt.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
Illusion schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 15:26:
[...]

Misschien de volgende regel uit die voorwaarden ook even lezen:
Dat verduidelijkt een hoop.

Wel is het lastig om te bewijzen wat de daadwerkelijke snelheid is van je verbinding. Of is de Freedom speedtest leidend (in de aanname dat alle gebruikte apparatuur de snelheid aan kan)?

[ Voor 8% gewijzigd door The Zep Man op 01-04-2022 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:33

DDX

Ik krijg volgende week woensdag 1gbit, benieuwd wat ik dan ga halen. (heb nu xs4all 500mbit)

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15-09 15:45

WCA

Barre73 schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 13:49:
[...]

Dat zegt de ACM helemaal niet. De ACM zegt dat je provider je vooraf over drie dingen moet informeren en daar mag je die provider dan later ook aan houden:

Bij een vaste internetverbinding moet uw aanbieder het volgende vermelden:

De minimale downloadsnelheid en uploadsnelheid. Dit is de snelheid die uw internetverbinding altijd moet kunnen halen.
De normaal beschikbare downloadsnelheid en uploadsnelheid. Dit is de snelheid die uw internetverbinding gewoonlijk heeft op een willekeurig moment van de dag.
De maximale downloadsnelheid en uploadsnelheid. Dit is de hoogst haalbare snelheid van uw internetverbinding.

Als je provider je bij een 1 Gbit abonnement belooft dat je normaal beschikbare snelheid ligt op 80% dan mag jij dus niet klagen als het 81 procent is. Want dat is je van te voren in je contract/bevestiging verteld.

Dat is de samenvatting, ik doel op het volgende:
Naar het oordeel van de ACM wordt tenminste 90% van de maximumsnelheid bij één van de tien metingen die een eindgebruiker in één week uitvoert gerealiseerd. Hierbij oordeelt de ACM dat de metingen gelijkmatig moeten worden verspreid over minimaal drie dagen in deze week en dat de metingen op elk moment van de dag moeten kunnen worden uitgevoerd, maar dat er niet meer dan één meting per uur wordt meegeteld.
https://zoek.officielebek....nl/stcrt-2017-68591.html

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
En dat vat jij in je vorige post samen in 1 zin als" de ACM vindt dat je 90% moet halen"?
Dat is nogal kort door de bocht...

[ Voor 3% gewijzigd door Barre73 op 01-04-2022 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OruBLMsFrl
  • Laatst online: 15-09 11:30

OruBLMsFrl

Silence Promo Crew

WCA schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 20:10:
Dat is de samenvatting, ik doel op het volgende:
[...]
Naar het oordeel van de ACM wordt tenminste 90% van de maximumsnelheid bij één van de tien metingen die een eindgebruiker in één week uitvoert gerealiseerd. Hierbij oordeelt de ACM dat de metingen gelijkmatig moeten worden verspreid over minimaal drie dagen in deze week en dat de metingen op elk moment van de dag moeten kunnen worden uitgevoerd, maar dat er niet meer dan één meting per uur wordt meegeteld.
https://zoek.officielebek....nl/stcrt-2017-68591.html
Stiekem best pittig deze eisen. Niet eens 10, maar gerust ook nog wel 14 metingen kun je als volgt gelijkmatig over de week verspreiden: elke dag precies op internet spitsuur om 19u59 en 21u01. Als je de piekbelasting op de AMS-IX ziet rond die tijdstippen, ga er dan als provider maar eens aan staan om op minimaal een van die twee tijdstippen 90% van de maximum snelheid te leveren.

Zo bekeken, kun je je vanuit een provider beredeneerd afvragen waarom je nog een 1 Gbps abonnement op de markt zou willen leveren, als je al tijdens spitsuur dan als provider die snelheid moet kunnen leveren en ze je er anders daadwerkelijk boete's of iets voor zouden gaan geven... dat hindert wat extra snelheid buiten de spits natuurlijk wel vervolgens. Ik zou transparantie over minimumsnelheden en typische snelheden meer waarderen, dan dit soort extreme doelen rond spitstijd. Die maximum snelheid kan me haast gestolen worden, dat is marketing, net als dat de nieuwe stereo tot 12 kan en de oude maar tot 10 ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6cGK2T1OlK7-UPhxPAmCp5_Qk4w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/FE7cEbPBLEcitNlbIq4O4O2z.png?f=user_large

Cooling is silver, silence is golden!
Wat je denkt is niet wat je zegt. Wat je zegt wordt anders begrepen.
Main: AMD RX 9070XT Sapphire Pure, 2e PC: Nvidia RTX3080 EVGA FTW3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX

DDX

Ik ben sinds vanmorgen ook omgezet van xs4all naar freedom.
Vanmiddag komt er nog een monteur langs om de nieuwe modem aan te sluiten.
Op dit moment nog online met fritzbox 7490 van xs4all.

En zoals beloofd speedtest resultaten, redelijk richting de gigabit :

Server: 31173 Services AB - Amsterdam (id = 23094)
ISP: Freedom Internet BV
Latency: 1.47 ms (0.09 ms jitter)
Download: 930.41 Mbps (data used: 419.6 MB )
Upload: 902.56 Mbps (data used: 1.4 GB )
Packet Loss: 0.0%
Result URL: https://www.speedtest.net...47-48db-8e88-6754afad367e

speedtest cli op centos.
Ook nog even de http://speedtest.tele2.net/1GB.zip gedownload die hierboven werd genoemd :

1GB.zip 100%[===================>] 1.00G 98.9MB/s in 10s

2022-04-06 10:49:28 (100 MB/s) - ‘1GB.zip’ saved [1073741824/1073741824]

[ Voor 18% gewijzigd door DDX op 06-04-2022 10:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DDX

DDX

Monteur was binnen 15 minuten klaar, glasvezel aansluiten had ik ook zelf kunnen doen maar wel zo veilig nu.
Daarna meeste werk om zelf alle portforward regels op de nieuwe modem in te stellen.

Snelheid nogsteeds prima :

Server: 31173 Services AB - Amsterdam (id = 23094)
ISP: Freedom Internet BV
Latency: 1.49 ms (0.03 ms jitter)
Download: 934.33 Mbps (data used: 421.1 MB )
Upload: 934.11 Mbps (data used: 928.8 MB )
Packet Loss: 0.0%
Result URL: https://www.speedtest.net...40-4ccb-9e12-f92d75ed4441

[ Voor 6% gewijzigd door DDX op 06-04-2022 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacques1971
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10-09 14:07
@DDX helemaal wat je mag verwachten toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zaggy
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:46
Internetverbinding was gisteren tussen 17:30-18:43 weg, router kreeg geen WAN adres, niks te zien op https://freedom.nl/storingen, twitter of deze draad, wel een paar meldingen op allestoringen.nl.
Gezien de tijd heeft het niet veel impact gehad bij mij, wel storend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
Zaggy schreef op donderdag 7 april 2022 @ 10:01:
Internetverbinding was gisteren tussen 17:30-18:43 weg, router kreeg geen WAN adres, niks te zien op https://freedom.nl/storingen, twitter of deze draad, wel een paar meldingen op allestoringen.nl.
Storing is storend. More news at 11! :+

Als anderen er ook last van hadden, was het waarschijnlijk een KPN netwerkstoring (even aangenomen dat je lijn geleverd wordt door KPN).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX

DDX

jacques1971 schreef op donderdag 7 april 2022 @ 09:08:
@DDX helemaal wat je mag verwachten toch.
Zeker.
Zag alleen andere mensen in dit topic die niet in de buurt van die snelheden kwamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
DDX schreef op donderdag 7 april 2022 @ 11:27:
[...]

Zeker.
Zag alleen andere mensen in dit topic die niet in de buurt van die snelheden kwamen.
Klopt. Ik heb uiteindelijk mijn verbinding teruggebracht naar 500 Mbit/s. Ik moet weer eens goed testen om te zien of het probleem echt is opgelost want ik leek op een 200 Mbit/s profiel te steken terwijl upload wel in de buurt kwam.

Hoe dan ook, in de praktijk heb ik voldoende aan 200 Mbit/s dus wellicht dat ik nog een keer downgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
Hier ook Freedom op KPN maar ik zie geen problemen in mijn pfSense logs. Kan me ook niet herinneren dat er een storing was. Wellicht iets in jouw regio of lokaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX

DDX

Eiríkr schreef op donderdag 7 april 2022 @ 11:58:
[...]

Klopt. Ik heb uiteindelijk mijn verbinding teruggebracht naar 500 Mbit/s. Ik moet weer eens goed testen om te zien of het probleem echt is opgelost want ik leek op een 200 Mbit/s profiel te steken terwijl upload wel in de buurt kwam.

Hoe dan ook, in de praktijk heb ik voldoende aan 200 Mbit/s dus wellicht dat ik nog een keer downgrade.
Ja gigabit heb ik ook totaal niet nodig, maar soms wel handig als je even kan pieken als je grote bestanden synct.
100mbit zou ik ook prima mee kunnen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• localhost
  • Registratie: November 1999
  • Niet online

localhost

Ook in geel, groen, paars, wit

Sommige KPN storingen zijn zo lokaal dat ze alleen gemeld worden als je je postcode invoert op een website als deze https://www.xs4all.nl/storingen/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OruBLMsFrl
  • Laatst online: 15-09 11:30

OruBLMsFrl

Silence Promo Crew

Wij zijn met bonded vdsl in ieder geval weer terug op de oude snelheden. Valt in het niet bij al het gigabit geweld hier, maar ipv 100 mbps max down nu toch weer tegen de 200. Het is geen glasvezel, maar het voldoet, we zijn er blij mee 👍

Cooling is silver, silence is golden!
Wat je denkt is niet wat je zegt. Wat je zegt wordt anders begrepen.
Main: AMD RX 9070XT Sapphire Pure, 2e PC: Nvidia RTX3080 EVGA FTW3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• voorstad
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:14

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
OruBLMsFrl schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 17:54:
Wij zijn met bonded vdsl in ieder geval weer terug op de oude snelheden. Valt in het niet bij al het gigabit geweld hier, maar ipv 100 mbps max down nu toch weer tegen de 200. Het is geen glasvezel, maar het voldoet, we zijn er blij mee 👍
Mooi! En in de praktijk merk je met 200 Mbit/s bij gemiddeld gebruik tov glasvezel toch geen verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YWatchman
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 21-08 11:30
gday schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 17:05:
Sinds mijn techchange van DSL naar glasvezel heb ik uiteraard een ander IP-adres en IPv6-prefix gekregen. Sindsdien kan ik echter de Freedom DNS-servers (185.93.175.43 / 185.232.98.76) niet meer over IPv4 bereiken, maar wel over IPv6. Zijn er mensen die onlangs een nieuw IP-adres hebben gekregen en hetzelfde probleem zien?

Ik heb niks veranderd aan m'n firewall en andere DNS-servers kan ik wel gewoon over IPv4 bereiken ...

(Net o.a. hierover even met de helpdesk gebeld, maar mijn eerste probleem duurde te lang om uit te zoeken waardoor ik niet meer doorverbonden kon worden met een andere afdeling die me eventueel kon helpen.)
Doe mij eens een DM met een ticketnummer

Edit: mijn tweakers notification liep achter, niet nodig. :-)

[ Voor 3% gewijzigd door YWatchman op 09-04-2022 00:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skinpatch
Vanochtend is mijn Freedom verbinding over het Glasvezel Helmond netwerk actief geworden.

Om 8:00 klapte de verbinding van mijn vorige provider (Breedband Helmond) er uit. Vervolgens heb ik het vlan en PPPoE ingesteld op mijn Netgate 2100. Nadat ik de media converter (nog van BBH) had herstart kwam de PPPoE tunnel tot stand!

Allemaal met amper downtime verlopen dus.

Op het Glasvezel Helmond netwerk is alleen gigabit als snelheid beschikbaar. Het is me nog niet gelukt om die ook te halen. Vermoedelijk kan de Netgate dat ook niet helemaal aan. Volgens de specs zou die net gigabit moeten kunnen firewallen, maar hier komt er ook nog eens de PPPoE tunnel bij. Iemand hier ervaring met dit model op een gigabit verbinding bij Freedom? Had voorheen een 150mbit verbinding, dus heb niet echt vergelijkingsmateriaal.

Edit: mogelijk heeft dit er iets mee te maken: https://redmine.pfsense.org/issues/4821

[ Voor 4% gewijzigd door skinpatch op 11-04-2022 19:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
skinpatch schreef op maandag 11 april 2022 @ 19:33:
Iemand hier ervaring met dit model op een gigabit verbinding bij Freedom? Had voorheen een 150mbit verbinding, dus heb niet echt vergelijkingsmateriaal.
Ik gebruik principieel en in de praktijk geen Netgate producten, maar kan vertellen dat ik met OPNSense, een Celeron 3865U en deze PPPoE over Intel kaarten tunables praktisch gigabit snelheden haal. Ik schrijf 'praktisch', want naar mijn ervaring hebben speedtest sites moeite om daadwerkelijke gigabit-snelheden aan te bieden om te testen. Download en upload schommelen daarom vaak voor dat soort tests tussen de 700-950 Mbps, wat voor mij acceptabel is. :+

Het kan dus inderdaad zijn dat jouw router met 2x1,2GHz ARM niet voldoende single-threaded rekenkracht heeft om gigabit te halen over PPPoE. Je zou bij een speedtest eens het CPU gebruik in de gaten kunnen houden. Als die 50% of meer is tijdens de test, dan staat een core te stampen op maximaal vermogen en is dat waarschijnlijk je bottleneck.

Overigens is de speedtest van Freedom niet heel goed. Die haalt zeker voor download niet zo'n hoge snelheid als bijvoorbeeld speedtest.net.

[edit]
Link gefixed. Bedankt, @eymey.

[ Voor 16% gewijzigd door The Zep Man op 12-04-2022 09:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eymey
Wat @The Zep Man zegt (overigens, je link naar de tunables geeft een HTTP 404 edit: gefixt :) ).

Met als aanvulling / mijn ervaring: De te halen speedtestresultaten hangen ook heel erg van je client hardware en zelfs browser af.

Er is eigenlijk één PC in huis waarop ik de 1 Gbps echt gemak kan behalen (Een Linux bak met redelijk recente core i5). Op 'mindere' hardware haal ik op www.speedtest.nl (zelfs met de server in Roubaix, FR) weer consistent betere resultaten dan op welke (NL-) mirror dan ook op speedtest.net.

Hier draait overigens OPNSense op een KVM VM onder Proxmox VE, met 2 cores van een I3-8100 toegewezen aan de OPNSense VM. WAN NIC hangt via PCIe passthrough direct in de OPNSense VM. Met deze config is PPPoE in ieder geval geen enkel probleem maar inderdaad, het blijft wel single-threaded.

[ Voor 4% gewijzigd door eymey op 12-04-2022 11:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skinpatch
Bedankt voor de tips @The Zep Man en @eymey.

Ik heb ook een thuisserver met Proxmox. Is wel interessant om daar eens een Pfsense(of iets anders) VM op te zetten om te proberen. Er zit voor dat doel toch al een extra netwerkkaart in.

Ik merk inderdaad ook dat mijn desktop (12 jaar oude I5) in de browser veel lagere snelheden haalt via de browser t.o.v. speedtest-cli.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richard marell
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 23-05-2022
Wie zou mij willen helpen. Ik heb sinds heden ochtend freedom als provider. Het is één groot drama. Zeer slechte helpdesk. Enfin, ik heb een draytek vigor en hoewel ik na uren offline te zijn geweest iig wel verbinding heb haal ik met moeite nu 300Mbit waar mij 1Gbit beloofd is. De helpdesk wil mij niet helpen omdat ik een eigen modem gebruik. Wie heeft zelf een draytek en kan/wil mij helpen aan de juiste instellingen?
Mijn dank is alvast groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
richard marell schreef op woensdag 20 april 2022 @ 19:54:
Wie zou mij willen helpen. Ik heb sinds heden ochtend freedom als provider. Het is één groot drama. Zeer slechte helpdesk. Enfin, ik heb een draytek vigor en hoewel ik na uren offline te zijn geweest iig wel verbinding heb haal ik met moeite nu 300Mbit waar mij 1Gbit beloofd is. De helpdesk wil mij niet helpen omdat ik een eigen modem gebruik. Wie heeft zelf een draytek en kan/wil mij helpen aan de juiste instellingen?
Mijn dank is alvast groot.
Deze al gelezen voor eigen routers?
https://freedom.nl/helpdesk/internet/algemene-instellingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

richard marell schreef op woensdag 20 april 2022 @ 19:54:
Welke Draytek heb je? Ik had zelf ooit een Vigor 2925 maar die routeert ook maar max 300 mbit, ondanks de twee Gbit WAN poorten op het apparaat.

[ Voor 3% gewijzigd door .oisyn op 20-04-2022 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
.oisyn schreef op woensdag 20 april 2022 @ 20:19:
Welke Draytek heb je? Ik had zelf ooit een Vigor 2925 maar die routeert ook maar max 300 mbit, ondanks de twee Gbit WAN poorten op het apparaat.
Volgens mij hebben de meeste 'eigen' routers met een beperkte MIPS/ARM CPU hier last van, mede door de afhankelijkheid van PPPoE. Wellicht is het een idee voor Freedom om een waarschuwing toe te voegen aan hun pagina over het gebruik van een eigen modem, want dit onderwerp komt best wel vaak langs. Naast het niet ondersteunen van een eigen modem (waar al voor gewaarschuwd wordt) moet de gebruiker er rekening mee houden dat diens apparatuur krachtig genoeg moet zijn om volledig van het afgenomen abonnement gebruik te kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarok
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09-09 12:15
The Zep Man schreef op woensdag 20 april 2022 @ 20:42:
[...]
Naast het niet ondersteunen van een eigen modem (waar al voor gewaarschuwd wordt) moet de gebruiker er rekening mee houden dat diens apparatuur krachtig genoeg moet zijn om volledig van het afgenomen abonnement gebruik te kunnen maken.
Aan wat voor router moet dan gedacht worden; kan er open source firmware gebruikt worden? Zijn er bijvoorbeeld OpenWRT routers die 1 Gbit kunnen routeren en NAT-ten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Zep Man
amarok schreef op woensdag 20 april 2022 @ 21:25:
Aan wat voor router moet dan gedacht worden; kan er open source firmware gebruikt worden? Zijn er bijvoorbeeld OpenWRT routers die 1 Gbit kunnen routeren en NAT-ten?
Geen idee of er (betaalbare, makkelijk verkrijgbare) OpenWRT routers zijn die het aankunnen. Ik heb geopteerd voor een x86-64 gebaseerde router met OPNsense erop. In het verleden heb ik ook goede ervaringen gehad met pfSense, en dat zou net zo goed moeten werken. Dat ik dat niet meer gebruik is meer principieel en niet technisch. :+

Het voordeel van x86-64 is dat je single core performance zo ver kan opschalen als dat je nodig hebt. Zoals eerder in dit topic genoemd trek ik een 1000 Mbps lijn vol met een Intel Celeron 3865U-gebaseerde router, maar met een dergelijke CPU wil je niet veel andere CPU intensieve taken doen. Een stapje hoger zou een i3 zijn, maar een J4125 (quad core met een hogere single core snelheid) zou ook al een aardige verbetering zijn. Vanuit China heb je een dergelijke router met vier Intel 2,5G ethernet controllers en wat RAM (4 GB) en storage (32 GB SSD) voor ~200 EUR, 'BTW vrij' en inclusief verzendkosten.

Er zijn ook zat tweakers die een *sense router virtueel draaien. Dat heeft niet mijn persoonlijke voorkeur, maar het is goed om te weten dat er keuze is en dat het kan. :)

[ Voor 18% gewijzigd door The Zep Man op 20-04-2022 21:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theetjuh
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:31
amarok schreef op woensdag 20 april 2022 @ 21:25:
[...]

Een Turris Omnia komt wel vaker voor op het Freedom forum, hetzelfde voor een Ubiquiti Edge router met OpenWRT erop.

Er lijken genoeg mogelijkheden te zijn, ligt er alleen aan hoever je wilt gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

PPPoE throughput van de ER-4 ligt geloof ik op 950mbit (met hw offloading, wat out of the box uit staat). Niet maximaal voor 1gbit maar je zou dit als goed genoeg kunnen zien :)

[ Voor 16% gewijzigd door .oisyn op 20-04-2022 21:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skinpatch
Ik zal ook nog even mijn ervaring toevoegen: Heb vorige week een Pfsense VM op mijn thuisserver (Intel Pentium Gold G5400) geïnstalleerd.

Hierop haal ik ~850mbit/s tegenover ~400mbit/s op mijn Netgate 2100. Dus ja, ik kan ook bevestigen dat PPPoE + firewall wel het nodige van je processor vereist als je gigabit wil routen.

Voorlopig blijf ik de Netgate gebruiken, want heb graag een apart apparaat als router. Maar het is goed om te weten dat de verbinding wel degelijk de geadverteerde snelheden haalt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

.oisyn schreef op woensdag 20 april 2022 @ 20:19:
[...]

Om hier nog even op terug te komen, uit je andere topic maak ik op dat je een 2926 hebt.

In de specs staat dat de firewall throughput van dat ding 400 mbit is. NAT throughput is in de regel dan hetzelfde. PPPoE throughput kan ik niets over vinden, maar het zal me niets verbazen dat PPPoE+NAT op 300mbit blijft steken. Het lijkt me sowieso duidelijk dat je router niet geschikt is voor je verbinding, @richard marell.

[ Voor 5% gewijzigd door .oisyn op 21-04-2022 10:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericafterdark
skinpatch schreef op donderdag 21 april 2022 @ 10:06:
Ik zal ook nog even mijn ervaring toevoegen: Heb vorige week een Pfsense VM op mijn thuisserver (Intel Pentium Gold G5400) geïnstalleerd.

Hierop haal ik ~850mbit/s tegenover ~400mbit/s op mijn Netgate 2100. Dus ja, ik kan ook bevestigen dat PPPoE + firewall wel het nodige van je processor vereist als je gigabit wil routen.

Voorlopig blijf ik de Netgate gebruiken, want heb graag een apart apparaat als router. Maar het is goed om te weten dat de verbinding wel degelijk de geadverteerde snelheden haalt.
Ik heb de Netgate 6100 met (uiteraard) pfSense en die trekt gigabit dicht. Wel meteen prijzig voor thuis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• purge
  • Niet online
@ericafterdark De Netgate 6100 is een beest van een apparaat. Ik heb hem zelf ook. Ik ben benieuwd als hier ooit 10Gbps internet komt hoe hij dan presteerd met PPPoE. De firewall zelf haalt volgens Netgate iets van 9,7Gbps.

Er is een nieuwe Netgate 4100 uit. Die zit tussen de 2100 en de 6100 in. Zo te zien moet die ook makkelijk 1Gbps halen met PPPoE. Ook deze is nog best prijzig maar als ik zie wat mensen hier voor een ander apparaat uitgeven dan valt hij best mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damsplaat
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-09 07:41
Ik heb een emailadres bij freedom op mijn eigen domein, omdat ik wat minder afhankelijk wil zijn van gmail. Nu lijkt er haast geen enkelle spam filtering te worden toegepast, en ik zie hier ook nergens instellingen voor. Iemand tips? Want met zo een slechte spam filtering is dit echt niet te doen. Hiervoor gebruikte ik een forwarder zodat alle mail in mijn gmail terecht kwam en die deed dan het filteren. Maar ik wou juist een beetje van gmail afstapen, wat zijn andere oplossingen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• purge
  • Niet online
@Damsplaat Via het dashboard kan je naar Email account > spamfilters.
Naast een black- en whitelist kan je de spam score wijzigen. Als er teveel spam in jouw inbox komt dan kan het helpen om de spam score te verlagen.

Ook kan je gebruik maken van Mail filters. Dit is wel wat complexer. Maar er is bijvoorbeeld een standaard regel waarbij je mail als spam kan markeren op basis van het onderwerp. Deze zie je onder Email Account > Emailfilters.

[ Voor 29% gewijzigd door purge op 21-04-2022 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damsplaat
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-09 07:41
purge schreef op donderdag 21 april 2022 @ 22:25:
@Damsplaat Via het dashboard kan je naar Email account > spamfilters.
Naast een black- en whitelist kan je de spam score wijzigen. Als er teveel spam in jouw inbox komt dan kan het helpen om de spam score te verlagen.

Ook kan je gebruik maken van Mail filters. Dit is wel wat complexer. Maar er is bijvoorbeeld een standaard regel waarbij je mail als spam kan markeren op basis van het onderwerp. Deze zie je onder Email Account > Emailfilters.
Bedankt, nu weet ik aan welke knoppen ik kan draaien. Zie dat mail met deze titel "Recalculate Your House Payment In A Few Steps" een spam score van 0.59/15.0 heeft, dus dat geeft wel weinig hoop. Ik had gedacht dat met alle ontwikkelingen in ML/AI het tegenwoordig wel mogelijk zou moeten zijn om betere classificaties te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaartenBW
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 27-08 07:28
Hmm, ik heb andere ervaringen. Ik heb zelf de spam score op mijn catch-all email verlaagd van de default 5 naar 3 en er komt zelden of nooit iets doorheen wat er niet tussen zou horen. Ik heb juist vaker false positives op mails van diensten/accounts die 'legitieme' mails sturen, maar dat risico heb ik geaccepteerd met het verlagen naar 3.

In de header kan je trouwens ook zie hoe de score is opgebouwd. Als de email een score heeft 0.59, is het of een hele goede spammer of gewoon een legitieme mail.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX

DDX

Is er een manier om je freedom mailadres door te laten sturen ?
Of misschien nog beter; om mailadres gewoon te verwijderen zodat het niet bestaat, zodat ik ook geen mail kan missen ? (en dat freedom gewoon naar mijn mailadres mailt wat ik wel lees)

Pagina: 1 ... 50 ... 80 Laatste