Verkeerde topic?Whatagwaan schreef op zondag 6 maart 2022 @ 10:02:
Nog even een vraag. In je backpack zitten ook raketten die je kan afvuren, maar ik krijg het niet voor elkaar de knop combinatie te vinden. Wie weet welke knoppen ik met hebben?
Ik neem regelmatig tv-programma's op om later te kunnen bekijken.
Als ik de opname heb bekeken kon ik kiezen voor verwijderen maar deze mogelijkheid is verdwenen. Nu kan ik alleen kiezen voor "alles verwijderen" waardoor alle opgenomen afleveringen verdwijnen.
Hebben meer mensen hier last van?
Ik weet dat er een workaround is maar die is erg omslachtig en tijdrovend.
Als ik de opname heb bekeken kon ik kiezen voor verwijderen maar deze mogelijkheid is verdwenen. Nu kan ik alleen kiezen voor "alles verwijderen" waardoor alle opgenomen afleveringen verdwijnen.
Via de app op je telefoon kan het wel.nokiaan958GB schreef op zondag 6 maart 2022 @ 22:26:
Ik neem regelmatig tv-programma's op om later te kunnen bekijken.
Ook storend is dat je niet kan sorteren op opnames en dat naar de volgende pagina in de opnamelijst gaan je 4 x moet klikken. Hoop dat dat ook eens een keer aangepast wordt.
Nee, ik kijk niet via de App op telefoon of TVHoleinOne schreef op zondag 6 maart 2022 @ 22:34:
[...]
Via de app op je telefoon kan het wel.
Ook storend is dat je niet kan sorteren op opnames en dat naar de volgende pagina in de opnamelijst je 4 x moet klikken. Hoop dat dat ook eens een keer aangepast wordt.
Wij kijken ook via de tv. Maar de opnames verwijderen doe ik via de app.nokiaan958GB schreef op zondag 6 maart 2022 @ 22:36:
[...]
Nee, ik kijk niet via de App op telefoon of TV
ipv dit moeilijke zou ik nog heul even wachten ...w1mm13 schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 12:58:
[...]
Ik gebruik een CISCO router en heb het voorbeeld 1 op 1 overgenomen, omdat ik dit verkeer wilt scheiden maak ik gebruik van VRF - alles lijkt te werken ping etc gaat goed en als ik een MTU discovery lijkt ook alles te kloppen. Echter als ik curl -s "http://rss.accuweather.com/rss/liveweather_rss.asp?metric=1&locCode=EUR|UK|UK001|NAILSEA|" dan krijg ik 2623 van de 2647 bytes terug, ook blijft curl hangen totdat er een timeout plaats vindt.
Verder de voorbeeld config is ook een beetje vreemd.
interface Tunnel0 description ExtraIP_routed_subnet
ip unnumbered Vlan1
ip mtu 1500
ip tcp adjust-mss 1436
tunnel source 80.101.x.x
tunnel destination 185.40.94.62
De mtu wordt op 1500 gezet en dat kan nooit goed zijn, met de overhead van de headers etc zodat 1468 moeten zijn .... in de andere voorbeelden wordt er helemaal niets net de mtu gedaan ... dus er gaat ergens iets fout maar wat ???
Ik vond het niet moeilijk, maar jou bericht is hoopvolYWatchman schreef op maandag 7 maart 2022 @ 23:00:
[...]
ipv dit moeilijke zou ik nog heul even wachten ...
In december 2019 heb ik XS4ALL opgezegd en ben ik met ExtraIP.com gestart, om te beginnen een Tunnel op Ubuntu. Later met de zgn xs-anywhere.com device.
Met beide setups nooit problemen gehad.
Zo, de pre-order voor glas is de deur uit.
Nu nog de aanleg en dan ben ik over.
Nu nog de aanleg en dan ben ik over.
Recentelijk overgezet van XS4ALL Glas naar Freedom Glas (Reggefiber/KPN network), ging zonder dat ik er iets van gemerkt heb, modem overzetten was ook zo gebeurd (Fritzbox naar Fritzbox). Tot zover positieve ervaring.
There's no place like 127.0.0.1
Ik wacht eigenlijk op een 'direct op glas' met XGS.PON over KPN WBA optie van Freedom.
voorstad in "[KPN WBA] Ervaringen XGS.PON direct op glas (zonder NTU/ONT)"
voorstad in "[KPN WBA] Ervaringen XGS.PON direct op glas (zonder NTU/ONT)"
Waarom wacht je daarop? Het komt vanzelf. Je kan nu al Freedom Internet hebben met een ONT die enkel dient als media converter zonder verdere intelligentie die invloed heeft op je verbinding, die je straks zou kunnen vervangen met eigen apparatuur als je dat wenst.voorstad schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 21:08:
Ik wacht eigenlijk op een 'direct op glas' met XGS.PON over KPN WBA optie van Freedom.
Even in de aanname dat je nog geen Freedom Internet hebt.
[ Voor 6% gewijzigd door The Zep Man op 10-03-2022 10:01 ]
Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!
Ik heb nog geen Freedom internet (wel founding member).The Zep Man schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 09:57:
[...]
Waarom wacht je daarop?
Even in de aanname dat je nog geen Freedom Internet hebt.
Ik wacht erop omdat ik eigenlijk zo weinig mogelijk (lees geen) spullen van KPN in huis wil. Het voelt heel vreemd om een actieve ONT van KPN te moeten voeden met eigen stroom om glasvezel van Freedom een internetverbinding van Freedom over glasvezel van KPN WBA te kunnen ontvangen. En nu de ACM regels me hierin ook ondersteunen, zou ik het ook graag passief inrichten.
[ Voor 13% gewijzigd door voorstad op 10-03-2022 10:57 ]
Bij een GPON verbinding betreft het een apparaat van Nokia (niet KPN) dat minder dan 4 watt nodig heeft en enkel een media converter is.voorstad schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 10:47:
Ik wacht erop omdat ik eigenlijk zo weinig mogelijk (lees geen) spullen van KPN in huis wil. Het voelt heel vreemd om een actieve ONT van KPN te moeten voeden met eigen stroom om glasvezel van Freedom te kunnen ontvangen.
Verder ontvang je geen glasvezel van Freedom. Je hebt een glasvezelverbinding van KPN waarover Freedom Internet als dienst geleverd wordt. Subtiel verschil.
Je hebt het recht en dat kan je zeker straks gebruiken wanneer de apparatuur ervoor beschikbaar is. Als je echter zo voor principes bent, dan kan je Freedom nu alvast ondersteunen door een verbinding af te nemen.En nu de ACM regels me hierin ook ondersteunen, zou ik het ook graag passief inrichten.
Maar technisch is het mogelijk. Daar heb je Freedom niet voor nodig, alleen de KPN informatie (en die heb je). Freedom heeft nul invloed op de XGS-POn verbinding zelf en op de ONT. Die is gehele voorgeschreven door KPN dus met die KPN informatie kan je toch op zoek naar een technische mogelijkheid?voorstad schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 10:47:
[...]
Ik heb nog geen Freedom internet (wel founding member).
Ik wacht erop omdat ik eigenlijk zo weinig mogelijk (lees geen) spullen van KPN in huis wil. Het voelt heel vreemd om een actieve ONT van KPN te moeten voeden met eigen stroom om glasvezel van Freedom te kunnen ontvangen. En nu de ACM regels me hierin ook ondersteunen, zou ik het ook graag passief inrichten.
Of wacht je tot iemand het werkend krijgt zodat je over durft te stappen?
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.
In het kader van vrije 'modem' keuze en "omdat het kan", heb ik inmiddels op mijn glasvezelverbinding bij Freedom (via Coanet, over de fysieke infra van KPNNetwerkNL ) de Genexis FiberXport (op een GN02 FTU) vervangen voor geheel eigen apparatuur.
De Blauwe connector in de GN02 zit nu via een koppelblokje en een patchkabel direct aangesloten op een SFP module in mijn Ubiquiti Unifi 16 poort core-switch.
Op zich was dit, met beleid, niet een heel spannende klus (ik had een monteur van Tweak jaren terug goed gevolgd toen hij een Fritz!box 5490 bij me kwam installeren) en het staat op meerdere plekken hier en in de Freedom community ook goed beschreven.
Als 'patch cover' gebruik ik een oude Genexis NT die ik nog had liggen (met 4 LAN poorten, 2 telefoniepoorten en CATV aansluiting) uit het Glashart Media tijdperk. Electronica eruit, klaar.
Alles zonder ook maar 1 schroef los te hebben hoeven draaien.
Het blijft echter toch wel jammer dat KPN klanten blijkbaar gratis hun ouderwetse GN02 kunnen laten omwisselen voor een nieuwere FTU waar direct zonder geknutsel en risico een patchkabel op aangesloten kan worden, terwijl klanten die via wholesale of ODF aangesloten zijn, het maar moeten regelen via mijnaansluiting.nl, voor honderden euro's (een kleine vergoeding betalen zou ik overigens nog niet eens een probleem vinden, maar dan niet voor honderden euro's).
De Blauwe connector in de GN02 zit nu via een koppelblokje en een patchkabel direct aangesloten op een SFP module in mijn Ubiquiti Unifi 16 poort core-switch.
Op zich was dit, met beleid, niet een heel spannende klus (ik had een monteur van Tweak jaren terug goed gevolgd toen hij een Fritz!box 5490 bij me kwam installeren) en het staat op meerdere plekken hier en in de Freedom community ook goed beschreven.
Als 'patch cover' gebruik ik een oude Genexis NT die ik nog had liggen (met 4 LAN poorten, 2 telefoniepoorten en CATV aansluiting) uit het Glashart Media tijdperk. Electronica eruit, klaar.
Het blijft echter toch wel jammer dat KPN klanten blijkbaar gratis hun ouderwetse GN02 kunnen laten omwisselen voor een nieuwere FTU waar direct zonder geknutsel en risico een patchkabel op aangesloten kan worden, terwijl klanten die via wholesale of ODF aangesloten zijn, het maar moeten regelen via mijnaansluiting.nl, voor honderden euro's (een kleine vergoeding betalen zou ik overigens nog niet eens een probleem vinden, maar dan niet voor honderden euro's).
[ Voor 3% gewijzigd door eymey op 10-03-2022 11:00 ]
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.
Dit is over AON neem ik aan? Of is dit al XGS.PON?eymey schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 10:59:
In het kader van vrije 'modem' keuze en "omdat het kan", heb ik inmiddels op mijn glasvezelverbinding bij Freedom (via Coanet, over de fysieke infra van KPNNetwerkNL ) de Genexis FiberXport (op een GN02 FTU) vervangen voor geheel eigen apparatuur.
Nee, AON. In 1 van de eerste grote plaatsen (Almere) die werden verglaasd door Reggefiber en KPN. Toen was alles nog Point to Point en AON
.
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.
Dat laatste vind ik ook nog steeds een grote verrassing. Vooral ook dat KPN dat voor de klant gratis laat doen. Maar het is een keuze van KPN als provider, niet van KPN Netwerk NL. En aangezien een externe aannemer dit moet doen kost het ook KPN gewoon geld.eymey schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 10:59:
Op 4 maart hebben via mail aan de helpdesk een extra tv-kastje aangevraagd. Het bericht is aangekomen en bevestigd door Freedom, maar heb nog geen antwoord gehad dat ze de aanvraag aan het uitvoeren zijn. De helpdesk moet het echt heel druk hebben...
Ik merk hetzelfde rondom een vraag over het domein en de bijbehorende mailadressen.
Was van plan maar eens te gaan bellen.
Duidelijk.Barre73 schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 11:12:
[...]
Dat laatste vind ik ook nog steeds een grote verrassing. Vooral ook dat KPN dat voor de klant gratis laat doen. Maar het is een keuze van KPN als provider, niet van KPN Netwerk NL. En aangezien een externe aannemer dit moet doen kost het ook KPN gewoon geld.
Dan zal het inderdaad moeilijk worden om dit ook op die manier gedaan te krijgen (behalve voor een jaar bij KPN gaan zitten).
Of een provider als Freedom moet er ook op die manier in willen 'investeren', maar dat zal wel niet.
Terwijl het, neem ik aan, op termijn ook wel weer dure reparaties en ontevreden klanten wegens langere downtime kan schelen als GN02's gewoon proactief vervangen zouden worden, ook bij Wholesale. Ik vermoed dat KPN het, bij klanten die vrije modemkeuze willen gaan gebruiken, ook om die reden zal doen.
[ Voor 6% gewijzigd door eymey op 10-03-2022 11:56 ]
Kreeg zojuist een mailtje dat mijn IPv4-adres gaat wijzigen, omdat de lease hiervan niet verlengd wordt. Zit nu nog in de 45.95.64.0/23
Beste klant van Freedom,
Je IPv4-adres wijzigt voor één keer. Je ontvangt deze mail, zodat je precies weet wat er verandert en waarom het verandert. Je nieuwe IPv4-adres ontvang je binnenkort in een ander mailtje. Je hoort dan ook op welk moment de omzetting plaatsvindt. Dit zal in ieder geval uiterlijk 31 maart zijn.
Waarom wijzigt je IPv4 adres?
IPv4 adressen zijn schaars. Vroeger kreeg je die toegewezen, vandaag de dag moet je die leasen of kopen i.v.m. de schaarste. Een aantal van die IPv4 adressen moet nu worden teruggegeven.
Wat is een IP-adres?
Een IP-adres is een unieke identificatie voor apparaten die zijn verbonden met een netwerk. Dankzij deze unieke identificatie kunnen apparaten elkaar vinden en met elkaar communiceren. Vanwege de enorme groei van het internet, raakte het aantal beschikbare IPv4 adressen al snel op. Veel providers, waaronder wij, zijn daarom genoodzaakt IP-adressen te leasen. Op het moment dat je bij ons een abonnement hebt afgesloten, heb je een vast IPv4-adres en een IPv6 range (groep IP-adressen) ontvangen.
Wat moet je doen?
Je hoeft in principe niks te doen, tenzij je:
je IP-adres doorgegeven hebt aan derden (bijvoorbeeld aan je werk). Geef in dat geval het nieuwe IP-adres door.
zelf iets thuis host. In dat geval moet je je DNS-records updaten. Eventueel ingestelde reverse DNS records hoeven niet opnieuw ingesteld te worden, dat doen wij. Heb je geen idee wat we hiermee bedoelen? Geen zorgen, je hebt in dat geval niks anders ingesteld en hoeft dus ook niks zelf te doen!
Wat kun je verwachten?
Wanneer we jouw IP-adres overzetten, kun je een hele korte downtime ervaren. Oftewel: je hebt even kort geen internet. Dit is een kwestie van minuten. We informeren je in een andere mail over het moment waarop dit plaatsvindt.
Herstart het modem wanneer je een half uur nadat de omzetting plaats heeft gevonden, nog geen internet hebt.
Wanneer je inlogt vanaf je nieuwe IP-adres kan het zijn dat bepaalde applicaties/online diensten je waarschuwen dat je vanaf een ander IP-adres komt. Dat klopt ook, want je logt in vanaf je nieuwe IP-adres. Je kunt deze waarschuwing negeren.
Geo-IP problemen worden hiermee verholpen
Een aantal mensen ervaren dat ze bepaalde diensten of services niet kunnen bereiken. Deze zogeheten Geo-IP problemen worden dankzij de nieuwe IPv4 adressen opgelost. Dit komt omdat de nieuwe IP-adressen schoon worden aangeleverd.
Je ontvangt binnenkort een nieuw mailtje met daarin je nieuwe IPv4-adres. Ook laten we je in dat mailtje weten op welk moment de omzetting plaatsvindt. Dit zal in ieder geval uiterlijk 31 maart zijn.
Met vriendelijke groet,
Team Freedom
Interessant. Zou een reden kunnen zijn om een jaarcontract open te breken, omdat Freedom Internet niet levert wat geadverteerd wordt. Het is te hopen dat ze dit soort zaken niet al te vaak hoeven te doen in de toekomst.dennistd schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 12:32:
Kreeg zojuist een mailtje dat mijn IPv4-adres gaat wijzigen, omdat de lease hiervan niet verlengd wordt.
[ Voor 14% gewijzigd door The Zep Man op 10-03-2022 12:45 ]
Vervelend als je op veel plekken je IPv4 adres hebt geconfigureerd. Maar vanwege de Geo kan ik mij voorstellen dat menig hier blij om zal zijn.
Ik heb zojuist gebeld. De medewerker gaf aan dat er technisch iets mis was gegaan en dat het ticket ondergesneeuwd zou raken als ik niet gebeld had. Vervolgens is het ticket gelijk opgepakt en komt de stb nu heel snel.Jelte schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 11:42:
Ik merk hetzelfde rondom een vraag over het domein en de bijbehorende mailadressen.
Bellen helpt dus.
Same here, zelfde range.dennistd schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 12:32:
Kreeg zojuist een mailtje dat mijn IPv4-adres gaat wijzigen, omdat de lease hiervan niet verlengd wordt. Zit nu nog in de 45.95.64.0/23
[...]
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
Hier ook de mail m.b.t. het wijzigende IPv4 adres ontvangen. 45.95.65.x
Lastig, maar niet het einde van de wereld. En alleen maar beter als ze nu eindelijk een range hebben weten te bemachtigen die gewoon helemaal 'clean' is. Waarschijnlijk hoef ik niets te doen qua DNS en dergelijke, want alles staat nog op dynamisch updaten.
Lastig, maar niet het einde van de wereld. En alleen maar beter als ze nu eindelijk een range hebben weten te bemachtigen die gewoon helemaal 'clean' is. Waarschijnlijk hoef ik niets te doen qua DNS en dergelijke, want alles staat nog op dynamisch updaten.
Idem mail ontvangen. Geen groot probleem, heb het IP-nummer maar op paar plekken ingesteld. Gelukkig wel een lijstje bijgehouden, komt nu goed van pas.dennistd schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 12:32:
[...]
Klopt het dat de beeldkwaliteit achteruit is gegaan? Heb de indruk dat het beeld wat waziger is geworden.
Hoe kijk je, via de app of via de settopbox? Hier via de laatste optie en dat is m.i. niet gewijzigd in kwaliteit. We kijken hier over VDSL.HoleinOne schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 15:38:
Klopt het dat de beeldkwaliteit achteruit is gegaan? Heb de indruk dat het beeld wat waziger is geworden.
Ik kijk via de stb. Wat mij opvalt is dat het logo wel scherp is, maar het beeld zelf iets waziger is.
Dit probleem is op 2 sbt's te zien.
Dit probleem is op 2 sbt's te zien.
[ Voor 16% gewijzigd door HoleinOne op 11-03-2022 18:00 ]
Yup, bellen helptamarok schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 15:23:
[...]
Ik heb zojuist gebeld. De medewerker gaf aan dat er technisch iets mis was gegaan en dat het ticket ondergesneeuwd zou raken als ik niet gebeld had. Vervolgens is het ticket gelijk opgepakt en komt de stb nu heel snel.
Bellen helpt dus.
Ik merkte al een paar dagen dat mijn internetsnelheid gehalveerd lijkt. Ik heb momenteel een pair bonded VDSL2-verbinding, maar de snelheid komt al dagen niet boven de 100/30 uit ipv de gebruikelijke 200/60. Zojuist gebeld met de helpdesk en ik heb begrepen dat dit een probleem is dat meer mensen ervaren, en dat het erop lijkt dat Cambrium verbindingen heeft ge-'unbond'. Ze gaan dit zsm fixen.
Meer mensen die dit merken?
[ Voor 3% gewijzigd door gday op 14-03-2022 16:58 ]
ingen vill veta var du köpt din tröja
Zojuist een mailtje gehad over mijn nieuwe ip. De overgang is op 21 maart tussen 0:01 en 4:00. Ik ga van
45.95.64.0/23 naar 45.137.90.0/23, waarbij de laatste 9 bits gelijk blijven.
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
Same here. Maar dan van 45.88.8.0/23 naar 45.137.88.0/22..oisyn schreef op maandag 14 maart 2022 @ 17:29:
Zojuist een mailtje gehad over mijn nieuwe ip. De overgang is op 21 maart tussen 0:01 en 4:00. Ik ga van
En ik zie dat Freedom keurig het PTR record heeft overgenomen van mijn oude ip adres. Goed geregeld!
Hier precies hetzelfde. Sinds 2 maart is bij mij ook de snelheid gehalveerd naar 100/30. Ik heb meerdere malen contact gehad met de helpdesk. Het vervelende is dat ze niet kunnen zeggen wanneer dit is opgelost en waarom dit zich überhaupt afspeelt. Zelf zit ik sinds eind februari bij Freedom en is dit een slechte start. Ik hoop dat dit snel verholpen wordt anders stap ik over.gday schreef op maandag 14 maart 2022 @ 16:58:
Ik merkte al een paar dagen dat mijn internetsnelheid gehalveerd lijkt. Ik heb momenteel een pair bonded VDSL2-verbinding, maar de snelheid komt al dagen niet boven de 100/30 uit ipv de gebruikelijke 200/60. Zojuist gebeld met de helpdesk en ik heb begrepen dat dit een probleem is dat meer mensen ervaren, en dat het erop lijkt dat Cambrium verbindingen heeft ge-'unbond'. Ze gaan dit zsm fixen.
Maks kon mij helaas ook niet vertellen wanneer dit opgelost zou zijn. Het speelt bij mij sinds 1 maart, volgens de statistieken van m'n speedtests. Maar dan heb jij sinds je overstap dus maar een paar dagen van je pairbonded-verbinding kunnen genieten ...Bottles schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 09:06:
[...]
Hier precies hetzelfde. Sinds 2 maart is bij mij ook de snelheid gehalveerd naar 100/30. Ik heb meerdere malen contact gehad met de helpdesk. Het vervelende is dat ze niet kunnen zeggen wanneer dit is opgelost en waarom dit zich überhaupt afspeelt. Zelf zit ik sinds eind februari bij Freedom en is dit een slechte start. Ik hoop dat dit snel verholpen wordt anders stap ik over.

Jou en @Bottles zou ik adviseren om de periode waarin je geen pair bonding hebt bij te houden. Daarop gebaseerd kan je 10 EUR/maand terugvragen. Dat scheelt in de kortingsperiode 23,8% van de prijs, en daarna 17,5%.gday schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 09:21:
[...]
Maks kon mij helaas ook niet vertellen wanneer dit opgelost zou zijn. Het speelt bij mij sinds 1 maart, volgens de statistieken van m'n speedtests. Maar dan heb jij sinds je overstap dus maar een paar dagen van je pairbonded-verbinding kunnen genieten ...
[ Voor 5% gewijzigd door The Zep Man op 16-03-2022 09:58 ]
Sowieso ga ik achter de compensatie aan. Ik verwacht dat dat wel goed komt.The Zep Man schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 09:55:
[...]
Jou en @Bottles zou ik adviseren om de periode waarin je geen pair bonding hebt bij te houden. Daarop gebaseerd kan je 10 EUR/maand terugvragen. Dat scheelt in de kortingsperiode 23,8% van de prijs, en daarna 17,5%.
Echter geeft mij deze situatie zeer weinig vertrouwen. Ik mis enige pro actieve communicatie vanuit Freedom. Ze blijven volhouden dat ze geen idee hebben waarom Cambrium de snelheid heeft gehalveerd. Dit kan ik mij niet voorstellen. Na 2.5 weken moet je iets weten, toch?
Hoe dan ook, ik kijk het nog een kleine week aan. Als er aankomende week nog geen verandering in de situatie is, of enig uitzicht naar een oplossing, zeg ik het jaarcontract per direct op.
[ Voor 0% gewijzigd door Bottles op 16-03-2022 13:24 . Reden: typo ]
Geeft dit ook bij Freedom aan, als extra duwtje in de rug dat zij hun zaken op orde moeten krijgen voordat ze jou (en mogelijk anderen) als abonnee verliezen.Bottles schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 13:23:
Hoe dan ook, ik kijk het nog een kleine week aan. Als er aankomende week nog geen verandering in de situatie is, of enig uitzicht naar een oplossing, zeg ik het jaarcontract per direct op.
Al gedaanThe Zep Man schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 13:25:
[...]
Geeft dit ook bij Freedom aan, als extra duwtje in de rug dat zij hun zaken op orde moeten krijgen voordat ze jou (en mogelijk anderen) als abonnee verliezen.
Ik hoop dat andere abonnees die hetzelfde ervaren contact opnemen met Freedom om de druk op te voeren.
Hier is de downloadsnelheid (op KPN) nog altijd niet in orde. Upload wel.
Heb inmiddels een downgrade van 1 Gbit/s naar 500 Mbit/s laten toepassen maar goed ook dat haal ik niet. Download max 200 Mbit/s terwijl upload wel tot 500 Mbit/s gaat. Onderzoek loopt nog.
Heb inmiddels een downgrade van 1 Gbit/s naar 500 Mbit/s laten toepassen maar goed ook dat haal ik niet. Download max 200 Mbit/s terwijl upload wel tot 500 Mbit/s gaat. Onderzoek loopt nog.
Hier had uw reclame kunnen staan.
* Tukk meldt zich.
Per half April naar Freedom, ik heb het uitgesteld totdat ik de brief kreeg dat ik daadwerkelijk naar KPN zou gaan. Prijs is hetzelfde voor me, xs4all of KPN.
Per half April naar Freedom, ik heb het uitgesteld totdat ik de brief kreeg dat ik daadwerkelijk naar KPN zou gaan. Prijs is hetzelfde voor me, xs4all of KPN.
Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.
Ik lees op op https://community.freedom.nl/ dat de toch al drukke helpdesk momenteel veel uitvallers heeft vanwege CoronaBottles schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 13:43:
[...]
Al gedaan![]()
Ik hoop dat andere abonnees die hetzelfde ervaren contact opnemen met Freedom om de druk op te voeren.

Misschien moeten we even iets meer compassie hebben.
Lijkt er hier in Rotterdam op dat er ook met pair bonding problemen zijn, ipv zo rond 200-230/60-64 wat ik voorheen met pairbonding haalde bij XS4all en inmiddels alweer een jaar Freedom, kom ik nu op nog maar 100/30 profiel via de eigen Freedom speedtest, als ook een externe speedtest.gday schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 09:21:
[...]
Maks kon mij helaas ook niet vertellen wanneer dit opgelost zou zijn. Het speelt bij mij sinds 1 maart, volgens de statistieken van m'n speedtests. Maar dan heb jij sinds je overstap dus maar een paar dagen van je pairbonded-verbinding kunnen genieten ...
https://speedtest.freedom.nl
Postcode check bij Freedom voor alle zekerheid, maar die geeft aan dat pair bonding nog altijd zou moeten kunnen:
Op jouw adres bieden we nu maximaal:
199 Mbit/s downloadsnelheid en
59 Mbit/s uploadsnelheid.
DSL met pairbonding via KPN netwerk
[ Voor 15% gewijzigd door OruBLMsFrl op 17-03-2022 00:05 . Reden: postcode check toegevoegd ]
Cooling is silver, silence is golden!
Wat je denkt is niet wat je zegt. Wat je zegt wordt anders begrepen.
Main: AMD RX 9070XT Sapphire Pure, 2e PC: Nvidia RTX3080 EVGA FTW3
Heb je een scan/foto van de brief (uiteraard met persoonlijke gegevens onzichtbaar gemaakt)? Er zijn meer brieven gestuurd, en ik ben benieuwd hoe de nieuwste eruit ziet.Tukk schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 16:57:
* Tukk meldt zich.
Of misschien moet een internetprovider met een premium prijs en een helpdesk die enkel beschikbaar is tijdens kantoortijden investeren in schaalbaarheid.voorstad schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 17:45:
Dit is geen sneer naar de helpdeskmedewerkers die getroffen zijn door COVID-19. Die kunnen er niets aan doen. Sowieso wens ik hen beterschap.
[ Voor 3% gewijzigd door The Zep Man op 17-03-2022 08:03 ]
Compassie in tijden van Corona/Griep is zeker op z'n plaats. Het kan een bedrijf zeker behoorlijk 'kreupel' maken, en Freedom is echt niet het enige bedrijf waarbij je dit merkt.voorstad schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 17:45:
[...]
Ik lees op op https://community.freedom.nl/ dat de toch al drukke helpdesk momenteel veel uitvallers heeft vanwege Corona![]()
Toch snap ik het ongeduld bij sommigen hier wel. Het is tenslotte geen kleinigheidje dat we aan Freedom betalen, zeker niet in vergelijking met de grote "dertien in dozijn" providers.
Juist als een probleem zo structureel lijkt te zijn, zoals bij het VDSL pairbonding probleem, dan moet het toch niet zo moeilijk zijn om op je website of desnoods in de community zo snel mogelijk een pagina op te zetten waarop je te kennen geeft dat je als bedrijf weet dat er een probleem speelt, dat eraan gewerkt wordt en regelmatig met een updat m.b.t. oorzaak en mogelijke oplossing?
Dat zou de helpdesk ook meteen behoorlijk kunnen offloaden.
Precies dit. Ik heb op het forum ook al een aantal keer aangegeven dat communicatie echt belangrijk is.eymey schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 10:57:
[...]
Compassie in tijden van Corona/Griep is zeker op z'n plaats. Het kan een bedrijf zeker behoorlijk 'kreupel' maken, en Freedom is echt niet het enige bedrijf waarbij je dit merkt.
Toch snap ik het ongeduld bij sommigen hier wel. Het is tenslotte geen kleinigheidje dat we aan Freedom betalen, zeker niet in vergelijking met de grote "dertien in dozijn" providers.
Juist als een probleem zo structureel lijkt te zijn, zoals bij het VDSL pairbonding probleem, dan moet het toch niet zo moeilijk zijn om op je website of desnoods in de community zo snel mogelijk een pagina op te zetten waarop je te kennen geeft dat je als bedrijf weet dat er een probleem speelt, dat eraan gewerkt wordt en regelmatig met een updat m.b.t. oorzaak en mogelijke oplossing?
Dat zou de helpdesk ook meteen behoorlijk kunnen offloaden.
Hier had uw reclame kunnen staan.
Ik ben omgezet met Pack (zonder Voip), en in de KPN App zie ik nu een telefoonnummer van een heel andere klant uit een andere stad. En dat zou in mijn abonnement vallen.The Zep Man schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 07:57:
[...]
Heb je een scan/foto van de brief (uiteraard met persoonlijke gegevens onzichtbaar gemaakt)? Er zijn meer brieven gestuurd, en ik ben benieuwd hoe de nieuwste eruit ziet.
The Zep Man schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 07:57:
[...]
Heb je een scan/foto van de brief (uiteraard met persoonlijke gegevens onzichtbaar gemaakt)? Er zijn meer brieven gestuurd, en ik ben benieuwd hoe de nieuwste eruit ziet.
:strip_exif()/f/image/9I9g6KFPp6kRtG5DlVsrUVKL.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/P76sYdctFB0UlYrhhbZehwq7.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/5Zl9F9GXzOA5UkEeeQw8htG1.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 30% gewijzigd door Tukk op 18-03-2022 09:53 ]
Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.
Ik heb nu via XS4ALL 222,10 Mbit/s / 33,03 Mbit/s als ik bij Freedom probeer te bestellen krijg ik max 102 Mbit/s / 30 Mbit/s. Heeft Freedom een cap op de maximale download snelheid ?? Ter vergelijking KPN levert 200 Mbit/s / 20 Mbit/. Alledrie gebruiken de KPN DSL infra als ik me niet vergis ?
Ik heb nu 100Mb bij xs4all en bij bestellen kon ik tot 1G gaan met selecteren. Beide via KPN Glasw1mm13 schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 09:06:
Ik heb nu via XS4ALL 222,10 Mbit/s / 33,03 Mbit/s als ik bij Freedom probeer te bestellen krijg ik max 102 Mbit/s / 30 Mbit/s. Heeft Freedom een cap op de maximale download snelheid ?? Ter vergelijking KPN levert 200 Mbit/s / 20 Mbit/. Alledrie gebruiken de KPN DSL infra als ik me niet vergis ?
Ik zou Freedom even bellen, als je meer dan 100Mb wil. Lijkt of er iets niet correct staat of Freedom weet iets dat KPN niet gebruikt.
De afstand is het niet, ik woon bijna in de wijkkast (< 150 m) - We zullen dan maar contact opnemen.Tukk schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 09:11:
Ik zou Freedom even bellen, als je meer dan 100Mb wil. Lijkt of er iets niet correct staat of Freedom weet iets dat KPN niet gebruikt.
Die XS4All snelheid is V-Plus. Levert Freedom wel via V-Plus?w1mm13 schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 09:06:
Ik vermoed namelijk van niet... Ik vermoed dat Freedom alleen VVDSL levert en (indien mogelijk) daar pairbonding op (BVVDSL).
222/33 is een Vplus profiel op 1 aderpaar. Heel mooi voor jou maar niet bij elke provider te bestellen.
NB: Bij KPN zou je ook 222/33 krijgen, alleen houden zij in de postcodechecker de abonnementssnelheden aan ter indicatie. Maar je krijgt wel de hele snelheid, net als bij XS4All.
[ Voor 30% gewijzigd door Barre73 op 18-03-2022 09:24 ]
Dat laat de website niet zien, het zegt alleen DSL en KPN. De upload snelheid is wel correct ...Barre73 schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 09:19:
Die XS4All snelheid is V-Plus. Levert Freedom wel via V-Plus?
Geen idee, de website rept daar niet over.Die XS4All snelheid is V-Plus. Levert Freedom wel via V-Plus?
Ok dus Freedom gebruikt de KPN infra maar kan geen VPlus leverenIk vermoed namelijk van niet... Ik vermoed dat Freedom alleen VVDSL levert en (indien mogelijk) daar pairbonding op (BVVDSL).
222/33 is een Vplus profiel op 1 aderpaar. Heel mooi voor jou maar niet bij elke provider te bestellen.
Misschien dan toch maar de KPN/XS4ALL flavor afwachten en gebruiken.
Thanks !purge schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 11:15:
@w1mm13 , @Barre73
Hier al een paar jaar 200/30 (Vplus?). Geen pair bonding in ieder geval.
Uit ervaring weet ik dat met bellen er net iets meer mogelijk is.
Dus jij hebt op dit moment via Freedom een 200/30 lijn? Dat is inderdaad Vplus, kan niet anders.purge schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 11:15:
@w1mm13 , @Barre73
Uiteraard is de upload correct want die is bij een Vplus ook gewoon 30. Alleen bij pairbonding wordt dat 2x30= 60.w1mm13 schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 09:24:
[...]
Dat laat de website niet zien, het zegt alleen DSL en KPN. De upload snelheid is wel correct ...
Ik heb al enkele weken een paar devices die via een extra freedom mailadres af en toe een statusmailtje vesturen naar een emailadres van m'n werk. Sinds gisteren werkt dat ineens niet meer, ik krijg van de server een
Enig idee wat ik daar aan kan doen? Ik heb mezelf uiteraard nooit gemarkeerd als spam. En ik heb met dat adres ook nooit naar iemand anders gemaild.
code:
1
| sendmail: recv:'554 5.7.1 Spam message rejected' |
Enig idee wat ik daar aan kan doen? Ik heb mezelf uiteraard nooit gemarkeerd als spam. En ik heb met dat adres ook nooit naar iemand anders gemaild.
Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.
Ik heb ook 200/30 van Freedompurge schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 11:15:
@w1mm13 , @Barre73
Het modem (FB 7590) geeft de volgende informatie:
DSL Central Exchange
↓Receive direction: 220,44 Mbit/s
↑Send direction: 33,03 Mbit/s
Connection type: VDSL2 35b G.Vector (ITU G.993.5)
Toen ik vorig jaar Februari overstapte (van XS4All 50/30) werd er op de site aangegeven dat er 198/30 mogelijk was op mijn adres.
Als ik nu kijk staat daar 100/30. Mogelijk is er dus toch iets veranderd en levert Freedom geen VPlus meer ...
Even bellen om te horen hoe het zit kan geen kwaad lijkt me.
Dat is wel heel bar en boos. Ik dacht eerst enkel nog pairbonding, betaal je een tientje per maand extra voor, maar nu dan zelfs al een soort globale cap van 100Mbps upload en 30 Mbps download op heel het KPN DSL verhaal? Er mag graag een officieel bericht komen over wat hier speelt van Freedom, dit is ook geen service desk covid verhaal meer, dit is gewoon een contractuele zaak, waar je als primaire dienstverlening in gebreke blijft, heb je PR, directie, allemaal mensen die een berichtje kunnen doen.BetelgeuseFive schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 17:39:
[...]
Ik heb ook 200/30 van Freedom
Het modem (FB 7590) geeft de volgende informatie:
DSL Central Exchange
↓Receive direction: 220,44 Mbit/s
↑Send direction: 33,03 Mbit/s
Connection type: VDSL2 35b G.Vector (ITU G.993.5)
Toen ik vorig jaar Februari overstapte (van XS4All 50/30) werd er op de site aangegeven dat er 198/30 mogelijk was op mijn adres.
Als ik nu kijk staat daar 100/30. Mogelijk is er dus toch iets veranderd en levert Freedom geen VPlus meer ...
Even bellen om te horen hoe het zit kan geen kwaad lijkt me.
Bij DSL pairbonding tien euro per maand extra, en anders toch ook al een gebroken belofte op DSL in het algemeen:
Nu dus de maximale 100 Mbps al weken* Via DSL bieden we maar één snelheid, namelijk de maximale snelheid beschikbaar op jouw adres. Zodat je altijd het meeste uit je netwerk haalt.
Wat zegt deze check?Illusion schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 16:42:
Ik heb al enkele weken een paar devices die via een extra freedom mailadres af en toe een statusmailtje vesturen naar een emailadres van m'n werk. Sinds gisteren werkt dat ineens niet meer, ik krijg van de server een
code:
1 sendmail: recv:'554 5.7.1 Spam message rejected'
Hey allen, Zie ik iets over het hoofd? Ik ben naar een eventueel Freedom abo aan het kijken, zal gaan om een 100/100 fiber verbinding Internet only, dus geen TV, telefonie of modem. Levert Freedom hier verder nog zaken bij bijvoorbeeld een SIM kaart voor mobiel internet (yup, ik zal van voormalig XS4ALL komen). Daarnaast kan ik ook nergens vinden wat een eventueel IPv4 range kost?
Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/
Freedom biedt geen mobiel internet optie. Er kunnen nog geen extra IPv4 adressen afgenomen worden._Dune_ schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 17:36:
Levert Freedom hier verder nog zaken bij bijvoorbeeld een SIM kaart voor mobiel internet (yup, ik zal van voormalig XS4ALL komen). Daarnaast kan ik ook nergens vinden wat een eventueel IPv4 range kost?
Ik gebruik smtp.freedom.nl. Dus alles is ok volgens die check
Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.
Ik erger mij er bond en blauw aan. De (pro actieve) communicatie vanuit Freedom is bedroevend. Telefonisch en per mail kunnen/willen ze er niks over kwijt. en komt men niet met een oplossing. Het enige antwoord is dat ze er mee bezig zijn. Weet dat dit sinds 1 maart al speelt. Ik weet niet wat er precies aan de hand is, maar dit geeft mij geen goed gevoel. Mede hierom heb ik mijn abonnement (na een kleine maand) opgezegd.OruBLMsFrl schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 17:06:
Dat is wel heel bar en boos. Ik dacht eerst enkel nog pairbonding, betaal je een tientje per maand extra voor, maar nu dan zelfs al een soort globale cap van 100Mbps upload en 30 Mbps download op heel het KPN DSL verhaal? Er mag graag een officieel bericht komen over wat hier speelt van Freedom, dit is ook geen service desk covid verhaal meer, dit is gewoon een contractuele zaak, waar je als primaire dienstverlening in gebreke blijft, heb je PR, directie, allemaal mensen die een berichtje kunnen doen.
Bij DSL pairbonding tien euro per maand extra, en anders toch ook al een gebroken belofte op DSL in het algemeen:
Voor zowel werk als privé ben ik afhankelijk van een betrouwbare en snelle verbinding. 100/30 kan voor een paar dagen of een week wel. Maar dit is een (in mijn ogen) een uitzichtloze situatie waar ik niet langer op wil wachten.
Als Freedom beter en duidelijker zou communiceren, zou het mij (en hen zelf) helpen om toch bij Freedom te blijven. Maar met deze radiostilte kan ik niet verder afwachten.
Ik zit net wat minder op hete kolen, maar vind het wel een belabberde communicatie situatie. Je gaat ook vermoeden dat overige beloftes er niet tot nauwelijks van komen, want waar primaire product issues voortduren en communicatie over het primaire proces al niet op orde komt, volgt uit logische bedrijfsprioriteiten, dat er voor andere zaken al helemaal geen tijd is, en dat duurt nu al een periode.Bottles schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 20:11:
[...]
Ik erger mij er bond en blauw aan. De (pro actieve) communicatie vanuit Freedom is bedroevend. Telefonisch en per mail kunnen/willen ze er niks over kwijt. en komt men niet met een oplossing. Het enige antwoord is dat ze er mee bezig zijn. Weet dat dit sinds 1 maart al speelt. Ik weet niet wat er precies aan de hand is, maar dit geeft mij geen goed gevoel. Mede hierom heb ik mijn abonnement (na een kleine maand) opgezegd.
Voor zowel werk als privé ben ik afhankelijk van een betrouwbare en snelle verbinding. 100/30 kan voor een paar dagen of een week wel. Maar dit is een (in mijn ogen) een uitzichtloze situatie waar ik niet langer op wil wachten.
Als Freedom beter en duidelijker zou communiceren, zou het mij (en hen zelf) helpen om toch bij Freedom te blijven. Maar met deze radiostilte kan ik niet verder afwachten.
Vanwege het belang van beschikbaar internet zit ik zelfs dual provider, met ook Ziggo. Er ligt geen glasvezel hier voor de deur, enkel blok verder. Aansluitkosten € 3.800 voor de woning, dank u wel voor het aanbod, maar geen dank.
Freedom, eerder XS4all, wonnen dik met 60-64 Mbps upload qua stabiliteit bij gelijktijdig intensief gebruik. Download hoeven we het niet over te hebben, daar wint Ziggo al jaren van DSL.
Kijk ik puur naar de internet uplink als zijnde een lijn die ik inkoop, gegeven wat er speelt, dan is Freedom DSL momenteel fors overpriced:
- combinatie Youfone+Ziggo Giganet komt 10 euro per maand voordeliger uit met fallback 100/30 Mbps DSL via KPN netwerk met vrije modem keuze, maak ik Ziggo primair met dan upload 50 Mbps
- andere combi zoals nu met Ziggo als fallback, maar noodgedwongen KPN zelf als primaire provider met pairbonding, 5 euro per maand beter betaalbaar en weer 60-64Mbps upload.
Freedom heeft enorm de gun factor, zeker ten opzichte van de KPN, maar er moet wel iets gaan gebeuren dat je dat warme (communicatie) gevoel bij ze houdt ja. En ik had na wat communicatie dingetjes in 2021 nog wel zo gehoopt dat het opstartproblemen waren en dan 2022 voor Freedom het jaar met stabiele, professionele en goed bezette bedrijfsvoering mocht worden.
3800 EUR is prijzig, maar je hebt tenminste de optie. Als het een koopwoning is waarvan ik verwacht dat ik een significant deel van mijn leven erin zou wonen en het nodig is voor mijn werk, dan zou ik het serieus overwegen. Zeker als het geen KPN is. Dan bespaar je 35 EUR/maand aan KPN tax. Je verdient dan je lijn in negen jaar terug, met als bonus dat KPN geen geld krijgt.OruBLMsFrl schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 23:36:
Aansluitkosten € 3.800 voor de woning, dank u wel voor het aanbod, maar geen dank.
KPN kan dan wel op een dag langskomen en hun lijn aanleggen (wat je zeker moet laten doen, want gratis en geen afnameplicht), maar dan hoef je daar geen gebruik van te maken.
Verwijderd
Freedom ondersteunt sinds de verhuizing van Soverin naar het Freedom netwerk ook het gebruik van een enkel subdomein voor de e-mail afhandeling.
imap.freedom.nl & smtp.freedom.nl kunnen worden vervangen door enkel mail.freedom.nl
De gebruikte poorten sturen het dan aan hun kant welke service er gebruikt gaat worden.
Alle drie komen op dezelfde load balancer uit: lba-frd.soverin.net
Het certificaat noemt dit domein al langer (20 augustus 2018) dus het kan ook al eerder van toepassing zijn geweest:
DNS:my.freedom.nl en de alternatieve (sub)domeinen
DNS:smtp.freedom.nl
DNS:imap.freedom.nl
DNS:mail.freedom.nl
DNS:calendar.freedom.nl
Nu nog IPv6 ondersteuning voor deze service activeren.
imap.freedom.nl & smtp.freedom.nl kunnen worden vervangen door enkel mail.freedom.nl
De gebruikte poorten sturen het dan aan hun kant welke service er gebruikt gaat worden.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
| mail.freedom.nl. 3594 IN CNAME mail.freedom.soverin.net. mail.freedom.soverin.net. 300 IN CNAME lba-frd.soverin.net. imap.freedom.nl. 84286 IN CNAME imap.freedom.soverin.net. imap.freedom.soverin.net. 26 IN CNAME lba-frd.soverin.net. smtp.freedom.nl. 1836 IN CNAME smtp.freedom.soverin.net. smtp.freedom.soverin.net. 76 IN CNAME lba-frd.soverin.net. |
Alle drie komen op dezelfde load balancer uit: lba-frd.soverin.net
Het certificaat noemt dit domein al langer (20 augustus 2018) dus het kan ook al eerder van toepassing zijn geweest:
DNS:my.freedom.nl en de alternatieve (sub)domeinen
DNS:smtp.freedom.nl
DNS:imap.freedom.nl
DNS:mail.freedom.nl
DNS:calendar.freedom.nl
Nu nog IPv6 ondersteuning voor deze service activeren.
[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2022 12:43 . Reden: certificaat informatie ]
Als het een andere aanbieder was, zou ik er zo graag over nadenken, helemaal eens. Helaas is het voor dat bedrag ook nog eens KPN glasvezel, niets anders in de buurt. Vergeleken met pair bonding snelheid en Ziggo aanbod technisch onnodig, vele jaren abonnementsgeld weg in één keer en per maand niets goedkoper uit ook. Hopen op een andere aanbieder, maar voorlopig plannen die nog enkel een hele wijk verder weg.The Zep Man schreef op zondag 20 maart 2022 @ 07:01:
[...]
3800 EUR is prijzig, maar je hebt tenminste de optie. Als het een koopwoning is waarvan ik verwacht dat ik een significant deel van mijn leven erin zou wonen en het nodig is voor mijn werk, dan zou ik het serieus overwegen. Zeker als het geen KPN is. Dan bespaar je 35 EUR/maand aan KPN tax. Je verdient dan je lijn in negen jaar terug, met als bonus dat KPN geen geld krijgt.
KPN kan dan wel op een dag langskomen en hun lijn aanleggen (wat je zeker moet laten doen, want gratis en geen afnameplicht), maar dan hoef je daar geen gebruik van te maken.
Freedom maakt nu melding van de storing op koperlijnen met een snelheid hoger dan 100 Mbit downloadsnelheid: https://freedom.nl/storin...heid-op-xdsl-koper-lijnen.
Bedankt voor het delen. Bevestigd ook dat het nu al twee weken aan de gang is, Freedom geeft aan per 7 maart in dat ticket. Ben benieuwd of dit communiceren nu ook hogere prioriteit oplevert voor dit verhaal, we gaan het zienamarok schreef op maandag 21 maart 2022 @ 15:55:
Freedom maakt nu melding van de storing op koperlijnen met een snelheid hoger dan 100 Mbit downloadsnelheid: https://freedom.nl/storin...heid-op-xdsl-koper-lijnen.
Zit hier op een normale DSL verbinding welke op 110 Mbits intraint, maar haal nu ook de afgelopen dagen niet meer dan 80 Mbit/s.
Vanmorgen het nieuwe IPv4 adres gekregen in de 45.137.103.0 range. Die range blijkt dus niet zo schoon te zijn als gedacht, want ik keek even bij Megekko en kreeg meteen deze melding:
Moet ik nu Freedom vragen om een nieuw IP adres in de hoop dat die wel schoon is? Of moet ik maar afwachten welke andere websites mij ook hebben geblokkeerd?
En dan verderop staan dan mijn verbindingsgegevens:Je bent op deze pagina gekomen omdat we afwijkend bezoek-gedrag hebben waargenomen.
Dit kan gebeuren, maar laten we proberen te zorgen dat dit niet nogmaals gebeurt.
Er kunnen een aantal redenen zijn waarom je deze pagina te zien krijgt:
- Gebruik je een crawler / scraper om onze website of zoek-functie te monitoren?
Dan vragen wij je vriendelijk deze niet te gebruiken. Omdat het geautomatiseerde verkeer de afgelopen periode fors is toegenomen willen we dit bot-verkeer minimaliseren.
Indien je de voorraad / levertijd van onze producten wilt monitoren dan vragen wij je maximaal 1 maal per uur een request te doen.
Bekijk onze policy: https://www.megekko.nl/info/scrapers
- Bezoek je specifieke URL's meermaals per uur?
Wij ontvangen zeer veel geautomatiseerd verkeer in deze periode. Helaas zijn bots tegenwoordig zo intelligent, dat wij ze vrijwel niet kunnen onderscheiden van menselijk verkeer. Om die reden blokkeren we al het afwijkende bezoekersgedrag. Probleer de pagina minder vaak per uur te bezoeken om te voorkomen dat je als bot wordt aangemerkt.
Bekijk onze policy: https://www.megekko.nl/info/scrapers
- Je gebruikt een (openbare / anonieme) VPN of TOR verbinding
Mogelijk is dit IP adres in het verleden gebruikt voor ongewenste activiteiten.
Wijzig het IP van de VPN indien mogelijk of maak een directe verbinding met onze website.
- Je bezoek komt uit een ongebruikelijk land
Verklaar a.u.b. waarom uw bezoek van buiten de regio komt waarin wij kunnen leveren.
Dus nu mag ik even verklaren wat ik heb gedaan waardoor mijn IP adres geblokkeerd is. Dat begint goed, zo schoon zijn deze IP adressen dus nietIP 45.137.103.xxx
Internet Service Provider SpectraIP B.V. (AS62068 SpectraIP B.V.)
Organisation Panq B.V
Country code - Netherlands (NL)
Blocked IP Yes, 16-08-2021 01:09:29
Blocked IP range No
Moet ik nu Freedom vragen om een nieuw IP adres in de hoop dat die wel schoon is? Of moet ik maar afwachten welke andere websites mij ook hebben geblokkeerd?
[ Voor 3% gewijzigd door yodeluxe op 22-03-2022 08:19 ]
Mijn platencollectie (nog bezig met invoeren)
Hotel nodig? Kijk in dit topic voor 10% korting!
Ik krijg bij megekko dezelfde melding (mijn nieuwe adres zit in dezelfde /23), maar als ik op https://www.whatismyip.com/blacklist-check/ kijk, kom ik in geen enkele blacklist voor. Lijkt haast op een wat overijverige filter bij megekko.
*edit* en als ik dat formuliertje invul, is m'n IP ook direct unblocked. Lijkt me niet echt een big deal.
*edit* en als ik dat formuliertje invul, is m'n IP ook direct unblocked. Lijkt me niet echt een big deal.
[ Voor 18% gewijzigd door anboni op 22-03-2022 09:54 ]
Heb hier hetzelfde bij Megekko. De-blokkeren was inderdaad een kleinigheidje, maar ben benieuwd of ik nog meer 'verrassingen' ga tegenkomen de komende tijd.anboni schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 09:45:
Ik krijg bij megekko dezelfde melding (mijn nieuwe adres zit in dezelfde /23), maar als ik op https://www.whatismyip.com/blacklist-check/ kijk, kom ik in geen enkele blacklist voor. Lijkt haast op een wat overijverige filter bij megekko.
Ze melden op 21 maart een storing die volgens hen begonnen is op 7 maart, maar die in werkelijkheid al op 1 maart begonnen is. Het gaat communicatief nog steeds niet goed dus.amarok schreef op maandag 21 maart 2022 @ 15:55:
Gezien de problemen die ik tot op heden ervaar met Freedom ga ik me oriënteren op een overstap naar het Grote Boze KPN. Het voelt inmiddels toch wel alsof ik de hoofdprijs betaal voor een budgetprovider en mijn jaarcontract loopt nu op z'n eind.
Het is een ongelukkige samenkomst van omstandigheden. Vooral deze idiote IPv4 stoelendans en omdat het blokkeren van IP adressen zo'n verdomde effectieve manier is om abuse tegen te gaan
Ik hoop dat de meeste admins (en nu ook die van Megekko) door hebben dat het blokkeren van adressen zonder einddatum een slecht idee is.
[ Voor 3% gewijzigd door PA5AM op 22-03-2022 11:40 ]
8 punten en 3 strepen
Ze hebben m'n oude A-record laten verwijzen naar 5.137.x.y ipv 45.137.x.y en 5.137/16 is van een zeker bedrijfje genaamd Rostelecom uit Rusland... ik heb even snel gekeken met wat tooling (host en seq doet wonderen) en er zijn andere klanten met hetzelfde. Heb het ze gemeld, ben benieuwd naar de post mortem.
edit:
Opgelost, geen info hoe dit kon gebeuren
Opgelost, geen info hoe dit kon gebeuren
[ Voor 8% gewijzigd door Jerie op 22-03-2022 20:13 ]
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
Aangezien het alleen op de xDSL lijn zit verwacht ik dat het probleem bij KPN zit (uiteraard alleen bij freedom klanten). Het voelt een beetje vreemd dat men over stapt naar degene die het probleem veroorzaakt. Dat gezegd hebbende, mijn mail staat nu ook bij MS nadat ik zo veel problemen heb gehad met mailen naar hotmail adressen e.d.gday schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 10:41:
[...]
Ze melden op 21 maart een storing die volgens hen begonnen is op 7 maart, maar die in werkelijkheid al op 1 maart begonnen is. Het gaat communicatief nog steeds niet goed dus.
Gezien de problemen die ik tot op heden ervaar met Freedom ga ik me oriënteren op een overstap naar het Grote Boze KPN. Het voelt inmiddels toch wel alsof ik de hoofdprijs betaal voor een budgetprovider en mijn jaarcontract loopt nu op z'n eind.
Solarboiler: Top Senz 200 Nero-3 ⣿⣿ Photovoltaics: 9x LG 320N1K-A5, SE 3000H
Ik heb vanuit Freedom begrepen dat dit probleem bij Cambrium ligt. Ik weet niet in hoeverre dit klopt en of KPN hier ook een aandeel in heeft, maar ik begrijp je punt.MetalfanBlackness schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 12:38:
[...]
Aangezien het alleen op de xDSL lijn zit verwacht ik dat het probleem bij KPN zit (uiteraard alleen bij freedom klanten). Het voelt een beetje vreemd dat men over stapt naar degene die het probleem veroorzaakt. Dat gezegd hebbende, mijn mail staat nu ook bij MS nadat ik zo veel problemen heb gehad met mailen naar hotmail adressen e.d.
Van Maks begreep ik dat dit probleem bij Cambrium ligt. Maar ja, dit is niet het enige probleem waar ik tot nu toe tegenaan gelopen ben. Op gegeven moment kom ik gewoon op een punt dat ik niet meer wil gaan voor ideologie die me extra knaken kost waardoor ik tegen problemen aanloop maar liever ga voor iets dat gewoon werkt en ook nog minder kost.MetalfanBlackness schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 12:38:
[...]
Aangezien het alleen op de xDSL lijn zit verwacht ik dat het probleem bij KPN zit (uiteraard alleen bij freedom klanten). Het voelt een beetje vreemd dat men over stapt naar degene die het probleem veroorzaakt. Dat gezegd hebbende, mijn mail staat nu ook bij MS nadat ik zo veel problemen heb gehad met mailen naar hotmail adressen e.d.
Echter, ik hang nu aan de lijn bij de helpdesk omdat mijn eerder dit jaar glasvezellijn opeens wél aangesloten kan worden na de administratieve problemen waardoor dat aanvankelijk niet kon. Als dat lukt ben ik snel van m'n pairbonding-probleem af en wil ik Freedom weer een kans geven.
Edit: Helaas, ook nu weer niet gelukt om over te stappen op glasvezel. Ik krijg bericht als ze mijn probleem opgelost hebben.
[ Voor 14% gewijzigd door gday op 22-03-2022 13:10 ]
Ik ben vanacht ook omzet naar 45.137.102.0/23... (zonder dat ik overigens ook geklaagt had over het sloveense ip? ik vond het wel fijn dat ik reclame niet kon lezen)
En dit ip is inderdaad niet reputatie schoon: ipqualityscore.com zegt :Proxy/VPN Detected
En dit ip is inderdaad niet reputatie schoon: ipqualityscore.com zegt :Proxy/VPN Detected
Same here.PenguinPower schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 15:14:
Hoe zag die Megekko pagina eruit? Toen ik net naar megekko.nl ging, zag ik echt 1 seconde een pagina met tekst met daarboven een blauwe header geloof ik, maar daarna krijg ik alsnog de Megekko hoofdpagina. Heb dat daarna niet meer kunnen reproduceren

Het viel me zojuist op dat Freedom op deze pagina van Fibercrew wordt genoemd.
Is dat nieuw of oud nieuws? Op deze lijst met netwerken waar Freedom over levert staat Fibercrew er nog niet tussen...
Is dat nieuw of oud nieuws? Op deze lijst met netwerken waar Freedom over levert staat Fibercrew er nog niet tussen...
Oud nieuws... ik kreeg (in Hilversum) maanden geleden een foldertje van ze in de bus en toen werd Freedom daar al vermeld. Helaas levert Freedom hier nog steeds alleen via KPN...Out.of.Control schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 22:21:
Het viel me zojuist op dat Freedom op deze pagina van Fibercrew wordt genoemd.
Check je dan je eigen adres? Ik kan me namelijk voorstellen dat Freedom (of eigenlijk Cambrium) niet zomaar alle KPN WBA verbindingen kan opzeggen en om kan zetten naar FiberCrew apparatuur in diezelfde Reggefiber PoPs.janbrede schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 00:31:
[...]
Oud nieuws... ik kreeg (in Hilversum) maanden geleden een foldertje van ze in de bus en toen werd Freedom daar al vermeld. Helaas levert Freedom hier nog steeds alleen via KPN...
Dus misschien alleen beschikbaar voor nieuwe aanvragen?
Gesteld dat Fiber Crew al klaar is om te leveren in Hilversum uiteraard..
Ik heb ook eens zitten kijken bij een adres. Wel beschikbaar bij Jonaz (wat onder hetzelfde bedrijf als Fiber Crew valt) maar niet via Freedom. Grote kans dat dit te maken heeft met contracten. Alleen Freedom kan zelf beantwoorden wanneer ze kunnen leveren via Fiber Crew en in welke plaatsen.
[ Voor 19% gewijzigd door Barre73 op 23-03-2022 08:57 ]
Op mijn adres kon ik eerder direct via e-fiber bestellen dan via freedom zelf. Daarom zat ik te zoeken op de site van Fiber Crew of je via hun site wel kon bestellen, maar dit lijkt ook niet het geval te zijn. Ik dnek dat Fiber Crew een beetje "jump the gun" heeft gedaan m.b.t. leveren via freedom. Ook al denk ik dat freedom dit graag doet, want bij elke nieuws post die ik heb gelezen over 10 GBit via Fiber Crew wordt freedom ook weer genoemd.
Solarboiler: Top Senz 200 Nero-3 ⣿⣿ Photovoltaics: 9x LG 320N1K-A5, SE 3000H
Fiber Crew en "jump the gun" lijkt me eigenlijk een hele logische verklaring.
Als er echt exact dezelfde mensen achter zitten als bij Jonaz, dan is het vooral flink van de toren blazen op een gelikte website, maar moet je alles met een flinke bak zout nemen. Of er op z'n minst op voorbereid zijn dat het nog jaren gaat duren voordat het ook echt gebeurt.
Het beschikbaar komen in bv. Hilversum stond überhaupt al ergens voor eind 2020 gepland, als het niet eerder was. Terwijl dat nu dus pas eindelijk begint te gebeuren. En het Jonaz topic zelf spreekt ook boekdelen. Technisch werkt het, eenmaal aangesloten, eigenlijk allemaal heel stabiel. Maar tijdige facturen (voor je administratie, werk of bedrijfsvoering) of uberhaupt het tijdig incasseren van bedragen zijn een utopie. Administratief en procedureel is het er een puinhoop. Al jaren. Ondanks herhaaldelijke beloftes dat er nu 'echt snel!' verbetering komt.
Is er eigenlijk überhaupt al ergens door Fiber Crew een niet-jonaz verbinding opgeleverd?
Als er echt exact dezelfde mensen achter zitten als bij Jonaz, dan is het vooral flink van de toren blazen op een gelikte website, maar moet je alles met een flinke bak zout nemen. Of er op z'n minst op voorbereid zijn dat het nog jaren gaat duren voordat het ook echt gebeurt.
Het beschikbaar komen in bv. Hilversum stond überhaupt al ergens voor eind 2020 gepland, als het niet eerder was. Terwijl dat nu dus pas eindelijk begint te gebeuren. En het Jonaz topic zelf spreekt ook boekdelen. Technisch werkt het, eenmaal aangesloten, eigenlijk allemaal heel stabiel. Maar tijdige facturen (voor je administratie, werk of bedrijfsvoering) of uberhaupt het tijdig incasseren van bedragen zijn een utopie. Administratief en procedureel is het er een puinhoop. Al jaren. Ondanks herhaaldelijke beloftes dat er nu 'echt snel!' verbetering komt.
Is er eigenlijk überhaupt al ergens door Fiber Crew een niet-jonaz verbinding opgeleverd?
Adres is exact hetzelfde tot aan het unitnummer in het gebouw toe (A5.002)eymey schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 10:44:
Fiber Crew en "jump the gun" lijkt me eigenlijk een hele logische verklaring.
Jonaz B.V.
KVK 24403213
Stationsplein 45 Unit A5.002
3013AKRotterdam
Fiber Crew:
Fiber Crew Headquarter:
Stationsplein 45 A5.002
3013 AK Rotterdam
Hier alles toppie gegaan, de IP switch. Was het bijna vergeten ;-)
Merkte dat alleen m'n reverse DNS settings voor m'n extra site/domain niet mee waren gegaan. Maar dat was alles, updaten en na kleine momenten waren m'n URLs weer te bereiken.
Merkte dat alleen m'n reverse DNS settings voor m'n extra site/domain niet mee waren gegaan. Maar dat was alles, updaten en na kleine momenten waren m'n URLs weer te bereiken.
Het is opgelost voor alle klanten nu.anboni schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 09:45:
Ik kreeg net de mail dat subnets live zijn! Zie https://freedom.nl/diensten/subnet.
Een routed /29 voor 17eu/m incl BTW.
Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl
Is opgelost, Freedom heeft de PC checker een schop gegeven.purge schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 11:15:
@w1mm13 , @Barre73
Mooi, ik hoop dat ze er genoeg hebben :-)jk-5 schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 15:41:
Ik kreeg net de mail dat subnets live zijn! Zie https://freedom.nl/diensten/subnet.