[Freedom] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 48 ... 80 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MS78
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 15-02-2022
Ja dat kan natuurlijk ook. Maar dan denk ik dat ik niet die fritzbox van hen koop voor 150 maar gewoon een 7390 zoals ik nu heb. Die heeft nl meer poorten zie ik nu. Plus volgend jaar gaan we verhuizen (dv.)

Geen usenet dus dan astraweb en email blijft xs4all half jaar doorsturen geven ze aan. Dat is dan wel best netjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalfanBlackness
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

MetalfanBlackness

♥ PV & SB ♥

Ik had willen aangeven dat dit de wet is, maar het lijkt er op dat het nooit in de wet is opgenomen, alleen maar een advies is geweest van NLConnect

Solarboiler: Top Senz 200 Nero-3 ⣿⣿ Photovoltaics: 9x LG 320N1K-A5, SE 3000H

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapt.Mobylette
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 08-09 22:44
The Zep Man schreef op maandag 22 november 2021 @ 15:28:
Freedom Internet koopt tweedehands IPv4 ranges. Daar is niets mis mee, want er is geen alternatief (elk IPv4 adres is ooit eens gebruikt).

Het kan echter voorkomen dat je een adres hebt dat ooit op een blokkeerlijst stond, wat last kan geven als je eigen mail host. Met name is Hotmail/Live hier (te) streng in. Als je daarheen een mail stuurt vanaf je Freedom Internet adres en je krijgt foutmelding S3150 terug, doe dan het volgende:
  1. Zorg dat anti-phishing en anti-spam zaken zoals SPF, DKIM, DMARC, etc. op orde zijn. Dit kan je allemaal testen via internet.nl .
  2. Zorg dat je voor server-to-server communicatie optionele STARTTLS ondersteuning hebt. Adverteer dit via DANE. Ook dit kan je testen via internet.nl .
  3. Laat reverse DNS goed configureren op jouw IP adres. Als je een eigen domein buiten Freedom Internet gebruikt, dan kan dit alleen door Freedom Internet te mailen. Lees hier de instructies, en welke gegevens Freedom Internet nodig heeft.
  4. Vul dit formulier in met informatie over het probleem dat je hebt met het mailen naar @hotmail.com/live.com adressen.
  5. Na verloop van tijd krijg je een geautomatiseerde mail met de opmerking dat er niets gedaan zal worden. In dit bericht staat ook dat je erop kan antwoorden, waarna een mens ernaar zal kijken.
  6. Geef antwoord op de mail. Schrijf waarom je denkt dat je IP adres geblokkeerd is (nieuwe IP range van Freedom Internet), hoe je hier geen invloed op had (het gebeurde voordat je het IP adres in gebruik nam), en wat je allemaal doet om veilig mailverkeer te ondersteunen (zie stappen 1-3).
Hierna krijg je (naar mijn ervaring binnen een dag) een bericht terug dat je IP adres van de blokkeerlijst is gehaald. Het kan 24-48 uur duren voordat de wijzigingen effectief worden. Daarna werkt mailen gewoon naar de betreffende adressen.

IPv6 ondersteuning is voor Hotmail en Live adressen niet nodig, want Microsoft ondersteunt vooralsnog enkel IPv4.

Overigens is Microsoft tot nu toe de enige partij die problemen geeft. Mailen naar andere mailproviders gaat naar mijn (beperkte) ervaring zonder problemen.
Ik heb al deze stappen uitgevoerd, ook DANE geconfigureerd voor mijn domein (haalt 100% bij internet.nl) maar helaas pindakaas, nog geen succes.

Mail komt soms door, zelfs direct in de inbox ipv spamfolder, en even vaak wordt mijn smtp server direct geweigerd. Microsoft reageert redelijk snel op e-mails maar Sheikh/Chander/Nitya herhalen totnogtoe telkens "I do not see anything offhand that would be preventing your mail from reaching our customers for the following IP x.x.x.x".

Ik verken nu een relay in te zetten voor at hotmail dot com en andere adressen, maar dat vergt wat inrichten als je DKIM gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:30
Kapt.Mobylette schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 11:15:

Mail komt soms door, zelfs direct in de inbox ipv spamfolder, en even vaak wordt mijn smtp server direct geweigerd.
Met welke foutmelding? En heb je getest of jouw domein/IP op spamlijsten staat?

[ Voor 10% gewijzigd door The Zep Man op 15-02-2022 11:35 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapt.Mobylette
The Zep Man schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 11:33:
[...]

Met welke foutmelding? En heb je getest of jouw domein/IP op spamlijsten staat?
S3150.

Listen 0 times, ip en domein. Al vanaf het begin.

Maar volgens mij is dit niet veelzeggend; het is voor buitenstaanders niet te zeggen wat Microsoft voor criteria gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Hier op het werk krijgt onze whitelabel applicatie (die via een reputabele mail provider mail verstuurt) ook wel eens S3150 terug van Microsoft. Zelfde symptomen: alle block lists geven aan dat er niets aan de hand is, maar wel deze melding.

Uiteindelijk hebben we de oorzaak gevonden: een spammer gebruikte ons contactformulier om spam te versturen en dat deed die toen nog steeds.

[ Voor 4% gewijzigd door Zr40 op 15-02-2022 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08:55

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

Kapt.Mobylette schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 13:24:
[...]

S3150.

Listen 0 times, ip en domein. Al vanaf het begin.

Maar volgens mij is dit niet veelzeggend; het is voor buitenstaanders niet te zeggen wat Microsoft voor criteria gebruikt.
Krijg je niet meer dan dat?
(Iets als Remote server replied: 550 5.7.1 Unfortunately, messages from [x.x.x.x] weren't sent. Please contact your Internet service provider since part of their network is on our block list (S3150). )

Je zou eens een ticket kunnen openen via New support request
(Wellicht heb je dat al gedaan?) S3150 is vzmb Microsoft eigen blocklist

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapt.Mobylette
Tomba schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 13:35:
[...]

Krijg je niet meer dan dat?
(Iets als Remote server replied: 550 5.7.1 Unfortunately, messages from [x.x.x.x] weren't sent. Please contact your Internet service provider since part of their network is on our block list (S3150). )
Jahoor, de hele melding is dit (regeleinden toegevoegd):

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Feb 10 21:50:09 smtp postfix/smtp[14411]: 6D5CA17DD0: to=<xxxxxxx@hotmail.com>, 
relay=hotmail-com.olc.protection.outlook.com[104.47.70.33]:25, delay=1.2, delays=0.07/0.01/0.99/0.09, dsn=5.7.1, 
status=bounced (host hotmail-com.olc.protection.outlook.com[104.47.70.33] said: 
550 5.7.1 Unfortunately, messages from [45.83.232.xxx] weren't sent. Please 
contact your Internet service provider since part of their network is on our 
block list (S3150). You can also refer your provider to 
http://mail.live.com/mail/troubleshooting.aspx#errors. 
[BN7NAM10FT027.eop-nam10.prod.protection.outlook.com] 
(in reply to MAIL FROM command))
Je zou eens een ticket kunnen openen via New support request
(Wellicht heb je dat al gedaan?) S3150 is vzmb Microsoft eigen blocklist
Ik heb het contactformulier uit de sticky van @The Zep Man gebruikt en krijg vlot respons van Microsoft, maar alleen met "we kunnen niks vinden"...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
Naast het bekende formulier kun je ook deze proberen: delist@messaging.microsoft.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucas
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 06-09 00:56
Kapt.Mobylette schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 00:24:
[...]

Ik heb het contactformulier uit de sticky van @The Zep Man gebruikt en krijg vlot respons van Microsoft, maar alleen met "we kunnen niks vinden"...
Dat is waarschijnlijk nog een automatische reactie, als je daar op reageert kom je hopelijk bij support terecht die wel iets zou moeten kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08:55

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

Kapt.Mobylette schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 00:24:
[...]

Jahoor, de hele melding is dit (regeleinden toegevoegd):

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Feb 10 21:50:09 smtp postfix/smtp[14411]: 6D5CA17DD0: to=<xxxxxxx@hotmail.com>, 
relay=hotmail-com.olc.protection.outlook.com[104.47.70.33]:25, delay=1.2, delays=0.07/0.01/0.99/0.09, dsn=5.7.1, 
status=bounced (host hotmail-com.olc.protection.outlook.com[104.47.70.33] said: 
550 5.7.1 Unfortunately, messages from [45.83.232.xxx] weren't sent. Please 
contact your Internet service provider since part of their network is on our 
block list (S3150). You can also refer your provider to 
http://mail.live.com/mail/troubleshooting.aspx#errors. 
[BN7NAM10FT027.eop-nam10.prod.protection.outlook.com] 
(in reply to MAIL FROM command))

[...]

Ja das precies dezelfde :) Je moet dan op t eerste bericht inderdaad reageren zoals @Lucas al zegt.

Overigens; voor zover je dat niet al gedaan hebt ook zeker even bij Freedom melden.

[ Voor 3% gewijzigd door Tomba op 16-02-2022 07:51 ]

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kunt hoog en laagspringen maar dat gaat je niet lukken om Microsoft te bewegen jou weer toegang teverlenen. Zij gaan jou zeker, niet vertellen waarom jij geblokkeerd bent. Iets met Big Tech bedrijf te maken.

Kijk in de community van Freedom voor meer informatie over dit arrogant gedrag van Microsoft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucas
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 06-09 00:56
Verwijderd schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 12:05:
Je kunt hoog en laagspringen maar dat gaat je niet lukken om Microsoft te bewegen jou weer toegang teverlenen. Zij gaan jou zeker, niet vertellen waarom jij geblokkeerd bent. Iets met Big Tech bedrijf te maken.

Kijk in de community van Freedom voor meer informatie over dit arrogant gedrag van Microsoft.
Vertellen waarom je geblokkeerd bent doen ze vaak niet inderdaad, maar over deblokkeren doen ze niet zo moeilijk. Al helemaal als je gewoon uitlegt dat je het IP-adres nieuw hebt gekregen :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

De community staat er vol mee en inderdaad zijn er enkelen die weer toegang kregen werd even later weer afgenomen.

Kortom geen moeiteaan Microsoft besteden. Een voudiger is het om te vechten tegen windmolens...van die oude want bij die moderne hangen de wieken te hoog om met de lans bij te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
Ik vermoed dat Freedom (nog) niet is aangesloten op de feedback loop van Microsoft (en waarschijnlijk andere e-mail providers.) Dat is, bij Microsoft in elk geval, wel een voorwaarde om je whitelisting te behouden.

Je kunt dat zelf doen - ik doe dat voor een aantal servers die ik huur. Maar eigenlijk hoort Freedom dat te doen. Die krijgen dan feedback wanneer er iets als spam wordt gemarkeerd, en kunnen dan actie ondernemen.

Mocht je het toch zelf willen doen: https://sendersupport.olc.protection.outlook.com/snds/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Smart Network Data Services (SNDS) is a revolutionary Outlook.com initiative designed to allow everyone who owns IP space to contribute to the fight against spam, malware, viruses, and other Internet evils, to protect e-mail and the Internet as a valued communications, productivity and commerce tool.
...only used by Microsoft and we DON'T share or care.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2022 22:36 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• The Zep Man
NielsFL schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 21:17:
Ik vermoed dat Freedom (nog) niet is aangesloten op de feedback loop van Microsoft (en waarschijnlijk andere e-mail providers.) Dat is, bij Microsoft in elk geval, wel een voorwaarde om je whitelisting te behouden.
Net getest door een verbinding en maildomein die ik beheer aan te laten sluiten bij SNDS. Een DevOps Engineer van Freedom Internet is ook geregistreerd bij SNDS om informatie te ontvangen over het betreffende IP adres. Dat geeft aan dat Freedom Internet wel is aangesloten.

Overigens is er geen data te zien voor het betreffende IP adres op Microsoft's (brakke) SNDS site, en heeft het IP 'normal status'.

Net heb ik het e.e.a. getest. Een nieuwe mail naar een gratis @hotmail.com adres wordt genegeerd (niet afgeleverd, ook niet in de spambox). Een reactie op een eerder gestuurde mail die komt vanaf het betreffende @hotmail.com adres komt wel aan in dezelfde inbox.

Een nieuwe testmail naar een commercieel adres op een eigen domein (verzorgd door Office 365) komt wel gewoon aan.

Op internet.nl is alles groen. Andere maildiensten (zoals Google Mail) geven totaal geen problemen (DKIM: pass, SPF: pass, DMARC: pass, IPREV: pass).

Dit ligt niet aan Freedom Internet, maar aan Microsoft. Die geeft aan dat er niets aan de hand is met het betreffende IP adres, maar besluit toch om bepaalde berichten (enkel naar gratis accounts?) stilletjes te laten vallen.

[edit]
Ik heb een ticket hierover ingeschoten bij Microsoft. Ben benieuwd...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• The Zep Man
Een update:

Een tijdje nadat ik het nieuwe ticket had ingeschoten kreeg de door mij beheerde mailserver (en de verzendende partij) weer de beruchte S3150 foutmeldingen. Het welbekende geautomatiseerde "Our investigation has determined that the above IP(s) do not qualify for mitigation." kreeg ik terug.

Daarop maar weer een mail gestuurd over dat het door mij beheerde domein+IP toch echt een stuk veiliger wordt bevonden dan Hotmail en ook dat het door Microsoft zelf als 'normal' wordt aangemerkt in SNDS. Om advies gevraagd, zowel over het deblokkeren van het betreffende IP als om deze situatie in de toekomst te voorkomen.

Hierop kreeg ik een antwoord terug van het Outlook.com Deliverability Team. Het niveau van de 'connection and throttling limitation' zou aangepast zijn gebaseerd op mijn(?) reputatie. Verder wordt gerefereerd naar dit whitepaper en deze site (die niet meer bestaat...) voor meer informatie.

Het whitepaper spreekt nog van 'Windows Live Hotmail' en is dus best wel oud, maar interessant. In het genoemde scenario dat ik had (e-mails werden stilletjes gedropt door Hotmail) zijn er maar twee oorzaken: te veel berichten van de mailserver worden verstuurd naar honeypots, of te veel mail wordt gedetecteerd door spam. Honeypots lijken mij onwaarschijnlijk (op dit domein ben ik de enige die naar Microsoft domeinen mailt), dus het moet het tweede zijn. Dit zijn hun anti-spam adviezen:
• Change the Subject lines of your messages to be more relevant
• Make sure the From address is recognizable and would never be perceived as deceptive
• Reduce the frequency of your messages
• Make sure you are sending what the recipients expect to receive
• Increase the relevance of your messages
• Reduce frequency to addresses that have not opened or clicked recently
• Make the Unsubscribe option easy to find and use
• Include a List-Unsubscribe header
• Send an immediate confirmation message
• Add more relevant text content to your messages
• Sign up for the Smart Network Data Services (SNDS) service from http://postmaster.live.com for a daily view of Windows Live Hotmail how e-mail from your IP‟s are viewed by our systems and your recipients.
• Sign up for the Junk e-Mail Reporting Program (JMR) to receive the junk e-mail complaints reported by customers for your IP addresses. For more details, see http://postmaster.live.com.
Gezien dit domein geen bulk mail uitstuurt en ik de enige ben die naar Hotmail/Live adressen mailt (en dan nog wel enkel een eigen test Hotmail adres), is dit grotendeels niet op mij van toepassing.

Conclusie:
Microsoft lijkt gewoon te streng te zijn. Ook is het belachelijk dat zij berichten stilletjes laten vallen, want daarmee treft men beschikbaarheid. De zender denkt dat het bericht goed ontvangen is (want geen foutmelding/tegenbericht), en de ontvanger weet van niets omdat het bericht niet eens in de spambox terecht komt.

Zoals genoemd is Freedom Internet ook aangehaakt via SNDS, en krijgen zowel zij als ik geen rare meldingen over het genoemde IP of de range waar die in zit. Verder is het publiek erkende beveiligingsniveau van het door mij beheerde domein hoger dan dat van Hotmail (DNSSEC, DMARC, DKIM, SPF, DANE, reverse DNS, ...) en zie ik dat er geen spam verstuurd wordt.

Geen idee waarom Microsoft het zo verprutst. Misschien mogen berichten met onderwerp en inhoud 'test' niet, of verwijder ik die te snel uit Hotmail's inbox? :?

Ik ga er in ieder geval niet veel meer tijd aan besteden. De rest van het internet speelt wel lekker mee, inclusief grote partijen zoals Google. Mailen naar belangrijke adressen gehost door Microsoft (Office 365) gaat ook gewoon. Bij problemen met @hotmail.com en @live.com adressen in de toekomst ga ik adviseren om van mailprovider te wisselen, want die adressen ondersteunen kost mij te veel tijd, en levert niets op als het resultaat tijdelijk is en Microsoft stilletjes de status verandert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gday
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02-09 20:24

gday

TENACIOUS D TIME!!!

Heeft iemand de afgelopen dagen of weken nog via mail contact gekregen met support? Ik heb 8 dagen geleden gemaild omdat ik wil overstappen van VDSL naar glasvezel vanwege het feit dat ik vastloop in de procedure omdat mijn aansluitadres niet goed vindbaar is in KANVAS door postcodewijzigingen. Ik vind het inmiddels wel erg lang duren voordat ik een reactie krijg.

ingen vill veta var du köpt din tröja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakura_nl
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 03-10-2023
Even een belletje plegen dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gday

gday

TENACIOUS D TIME!!!

Ja, dat zou je zeggen. Heb ik zojuist ook geprobeerd maar het nummer blijft (na een welkomstboodschap van Freedom) overgaan zonder dat er opgenomen wordt. }:| Na een minuut of 8 heb ik het maar opgegeven.

[ Voor 9% gewijzigd door gday op 18-02-2022 16:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sakura_nl
Ik kan me voorstellen dat iedereen op dit moment een veilig heenkomen gezocht heeft gezien de storm die over ons heen raast.
Maandag weer een dag zullen we maar zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gday

gday

TENACIOUS D TIME!!!

Tja, ik kan het maandag weer proberen maar het lijkt me dat helpdeskmedewerkers anno 2022 niet per se fysiek op dezelfde locatie moeten zijn. Nou ja, dan kun je wel een uitmuntende service verlenen via je helpdesk maar als je dagenlang moet wachten voordat je contact hebt met de helpdesk, … dan worden mijn redenen om bij Freedom te blijven wel verder uitgedund.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sakura_nl
Er wordt ook vanuit huis gewerkt, dat klopt kan ik bevestigen.
Maar ik hoop dat dat niet de enige reden is waarom je naar Freedom overstapt bent.

Een opstartende provider is nou eenmaal niet een al jaren bestaande provider met dikke zakken geld en een overdaad aan personeel. Ze werken de poten uit hun lijf waar ik niets meer dan enorm respect voor kan hebben. Mochten er dan wat dingen wat langer duren, of nog niet perfect of optimaal zijn, dan wacht ik simpelweg geduldig af, wetende dat het vele malen beter gaat worden dan welke provider dan ook.

[ Voor 58% gewijzigd door Sakura_nl op 18-02-2022 16:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gday

gday

TENACIOUS D TIME!!!

Sakura_nl schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 16:14:
Er wordt ook vanuit huis gewerkt, dat klopt kan ik bevestigen.
Maar ik hoop dat dat niet de enige reden is waarom je naar Freedom overstapt bent.

Een opstartende provider is nou eenmaal niet een al jaren bestaande provider met dikke zakken geld en een overdaad aan personeel. Ze werken de poten uit hun lijf waar ik niets meer dan enorm respect voor kan hebben. Mochten er dan wat dingen wat langer duren, of nog niet perfect of optimaal zijn, dan wacht ik simpelweg geduldig af, wetende dat het vele malen beter gaat worden dan welke provider dan ook.
Nee, ik ben founding member van Freedom geworden vanuit ideologische overwegingen, en tja, ik had ook al geïnvesteerd bij de crowdfunding dus het zou raar zijn om dan niet over te stappen. ;) Ik begrijp dat dingen niet gladjes gaan en ik ben ook goed geholpen bij mijn overstap vanuit XS4ALL, maar ik vind de hoge glasvezelprijzen sowieso lastig te verantwoorden voor mezelf en als de service daarnaast ook achterblijft wordt het nog lastiger. Want ja, bereikbaarheid is voor mij óók onderdeel van service. Het is toch niet veel gevraagd om binnen een week antwoord te krijgen op zoiets eenvoudigs als een overstap naar glasvezel?

Ik heb het idee van mezelf dat ik altijd tekortkomingen goed zit te praten als mensen (waaronder mijn vrouw) mij vragen waarom ik lid ben bij Freedom, maar nu begin ik mezelf ook wel achter m'n oren te krabben.

[ Voor 17% gewijzigd door gday op 18-02-2022 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapt.Mobylette
Dat heb ik ook gedaan. Status zojuist:

code:
1
2
3
4
First IP    Last IP      Access status   Actions
45.83.232.x 45.83.232.x  Normal          Remove

All of the specified IPs have normal status.

Vandaag om 15u47:

code:
1
2
3
4
5
Diagnostic-Code: smtp; 550 5.7.1 Unfortunately, messages from [45.83.232.x]
    weren't sent. Please contact your Internet service provider since part of
    their network is on our block list (S3150). You can also refer your
    provider to http://mail.live.com/mail/troubleshooting.aspx#errors.
    [DM6NAM11FT050.eop-nam11.prod.protection.outlook.com]

Vechten tegen de bierkaai, dit. :'(

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Sakura_nl
gday schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 16:33:
[...]

Nee, ik ben founding member van Freedom geworden vanuit ideologische overwegingen, en tja, ik had ook al geïnvesteerd bij de crowdfunding dus het zou raar zijn om dan niet over te stappen. ;) Ik begrijp dat dingen niet gladjes gaan en ik ben ook goed geholpen bij mijn overstap vanuit XS4ALL, maar ik vind de hoge glasvezelprijzen sowieso lastig te verantwoorden voor mezelf en als de service daarnaast ook achterblijft wordt het nog lastiger. Want ja, bereikbaarheid is voor mij óók onderdeel van service. Het is toch niet veel gevraagd om binnen een week antwoord te krijgen op zoiets eenvoudigs als een overstap naar glasvezel?

Ik heb het idee van mezelf dat ik altijd tekortkomingen goed zit te praten als mensen mij vragen waarom ik lid ben bij Freedom, maar nu begin ik mezelf ook wel achter m'n oren te krabben.
Ik hoop dat ze de kpn's van deze wereld heel snel heel hard aanpakken met hun verachtelijke praktijken. Freedom kan dan tenminste concurrerende prijzen aanbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapt.Mobylette
The Zep Man schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 07:28:
Geen idee waarom Microsoft het zo verprutst. Misschien mogen berichten met onderwerp en inhoud 'test' niet, of verwijder ik die te snel uit Hotmail's inbox? :?
Nou dan ben ik goed de sjaak, ik heb wel 45 testberichten gestuurd afgelopen week! 8)7

Ik geef 't op. Ik mail mijn Hotmail kennissen, zoals mijn vrouw, wel met mijn outlook account.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jorikc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:10
gday schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 15:46:
Heeft iemand de afgelopen dagen of weken nog via mail contact gekregen met support? Ik heb 8 dagen geleden gemaild omdat ik wil overstappen van VDSL naar glasvezel vanwege het feit dat ik vastloop in de procedure omdat mijn aansluitadres niet goed vindbaar is in KANVAS door postcodewijzigingen. Ik vind het inmiddels wel erg lang duren voordat ik een reactie krijg.
Ik had een laag-prio ticket ingediend op 31 januari en kreeg gisteren een mailtje dat er ingedoken zou worden. Voor mij geen probleem dat het een tijdje duurde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalfanBlackness
  • Niet online

MetalfanBlackness

♥ PV & SB ♥

Ik heb het een tijd geleden opgegeven en ben voor voor de slechtste oplossing gegaan. Microsoft host nu mijn mail |:( :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OruBLMsFrl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-09 09:50

OruBLMsFrl

Silence Promo Crew

Kapt.Mobylette schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 16:41:
[...]
Nou dan ben ik goed de sjaak, ik heb wel 45 testberichten gestuurd afgelopen week! 8)7

Ik geef 't op. Ik mail mijn Hotmail kennissen, zoals mijn vrouw, wel met mijn outlook account.
Eigen mailserver is voor mij alweer even geleden, maar ik stuurde destijds altijd al in reply een 'testje terug'. Dat is voor zulke filters het ultiem bewijs dat de ontvanger op die e-mail zat te wachten. Direct alles weggooien kun je je voorstellen inderdaad als machine learning ongewenste spam actie, als dat op het merendeel van de berichten vanaf een bepaald domein gebeurd.

Cooling is silver, silence is golden!
Wat je denkt is niet wat je zegt. Wat je zegt wordt anders begrepen.
Main: AMD RX 9070XT Sapphire Pure, 2e PC: Nvidia RTX3080 EVGA FTW3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w1mm13
  • Laatst online: 10-03 17:27
Iemand onlangs nog iets gehoord over de subnetten die freedom volgens dit artikel aan gaat bieden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalfanBlackness
  • Niet online

MetalfanBlackness

♥ PV & SB ♥

w1mm13 schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 11:52:
Iemand onlangs nog iets gehoord over de subnetten die freedom volgens dit artikel aan gaat bieden
Laatste wat ik kan vinden is een post op de community: https://community.freedom.nl/t/update-subnetten/2202

Nog een nieuwere post gevonden: https://community.freedom...fde-ipv4-subnets/2586/114

[ Voor 12% gewijzigd door MetalfanBlackness op 22-02-2022 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w1mm13
thanks, maar nog niet duidelijk wanneer het beschikbaar wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TGEN
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 21:36

TGEN

Hmmmx_

w1mm13 schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 12:21:
thanks, maar nog niet duidelijk wanneer het beschikbaar wordt.
Ik vind het ook vreemd om al maanden geen update hierover te krijgen. Waar het aan schort is me een raadsel, al kan ik me wel voorstellen dat het verkrijgen van subnetten hiervoor of mankracht een probleem kan zijn.

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-09 18:34

GG85

.......

Meer mensen met webmail problemen? Ik kom er niet meer in.

Zowel freedom adres als eigen domein

[ Voor 26% gewijzigd door GG85 op 22-02-2022 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorikc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:10
Bij mij geen probleem zowel webmail als IMAP doen het hier gewoon

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GG85
  • Laatst online: 09-09 18:34

GG85

.......

Opgelost, was een issue met 2FA volgens de helpdesk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theturtle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08-09 09:34
TGEN schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 14:43:
[...]

Ik vind het ook vreemd om al maanden geen update hierover te krijgen. Waar het aan schort is me een raadsel, al kan ik me wel voorstellen dat het verkrijgen van subnetten hiervoor of mankracht een probleem kan zijn.
IP-adressen. Of beter, het tekort eraan.

Ik houd al een tijdje via hackertarget de AS van Freedom in de gaten (206238). Net weer even gekeken, en ze hebben nu 10.210 bruikbare IP-adressen geregistreerd. Dat waren een paar maanden geleden iets minder dan 9000. Er zit dus wel voortgang in, maar ja: adressen zijn schaars en duur. En dat zul je ook in de propositie merken denk ik: want als je een /29 wilt afnemen 'kost' je in IP-adressen net zo veel als 7 á 8 gewone klanten (door de overhead). Natuurlijk is dit niet de enige kostenpost in de mengcalculatie, maar ondertrussen wel een behoorlijke aan het worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TGEN
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 21:36

TGEN

Hmmmx_

theturtle schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 17:06:
[...]

IP-adressen. Of beter, het tekort eraan.

Ik houd al een tijdje via hackertarget de AS van Freedom in de gaten (206238). Net weer even gekeken, en ze hebben nu 10.210 bruikbare IP-adressen geregistreerd. Dat waren een paar maanden geleden iets minder dan 9000. Er zit dus wel voortgang in, maar ja: adressen zijn schaars en duur. En dat zul je ook in de propositie merken denk ik: want als je een /29 wilt afnemen 'kost' je in IP-adressen net zo veel als 7 á 8 gewone klanten (door de overhead). Natuurlijk is dit niet de enige kostenpost in de mengcalculatie, maar ondertrussen wel een behoorlijke aan het worden.
Ik zou een regelmatige statusupdate wel waarderen, in plaats van dat we er zelf naar moeten gissen. En nee, met 'regelmatig' bedoel ik niet jaarlijks ;).

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w1mm13
Als er idd een te kort is (en dat verbaasd me niets) dan moeten ze daar open over zijn. Zolang dat subnet er niet is neem ik niet de moeite om over te gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• esky
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09:23
w1mm13 schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 18:11:
Als er idd een te kort is (en dat verbaasd me niets) dan moeten ze daar open over zijn. Zolang dat subnet er niet is neem ik niet de moeite om over te gaan.
Zou dit een tussenoplossing voor je kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalfanBlackness
  • Niet online

MetalfanBlackness

♥ PV & SB ♥

esky schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 20:03:
[...]

Werd op de community ook besproken, geen idee of het werkt: https://community.freedom...oofde-ipv4-subnets/2586/4

Ook een dedicated thread, maar daar staat minder info volgens mij:
https://community.freedom...ipv4-subnet-mogelijk/2488

[ Voor 17% gewijzigd door MetalfanBlackness op 22-02-2022 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-09 22:00

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Morgen komt hier een monteur om de ONT te monteren.
Vroeg mij af... is die ONT alleen via adapter te voeden of blieft ie ook PoE?
Indien geen PoE, dan denk ik dat ik eens ga kijken of ik hem via een PoE Splitter van sap kan voorzien als ie binnen de specs valt.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w1mm13
Hmm, bedankt voor de pointer dat is wellicht een oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
Ultraman schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 23:02:
Morgen komt hier een monteur om de ONT te monteren.
Vroeg mij af... is die ONT alleen via adapter te voeden of blieft ie ook PoE?
Niet native. Even de specificaties erbij gepakt. Het apparaat slikt 12V en gebruikt minder dan 4 watt. Je kan het dus met een PoE splitter doen. Deze met deze specificaties zou moeten werken (maximaal 12V @ 1A, dus maximaal 12 watt).

[ Voor 9% gewijzigd door The Zep Man op 23-02-2022 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10:02
The Zep Man schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 13:54:
[...]

Niet native. Even de specificaties erbij gepakt. Het apparaat slikt 12V en gebruikt minder dan 4 watt. Je kan het dus met een PoE splitter doen. Deze zou moeten werken (maximaal 12V @ 1A, dus maximaal 12 watt).
Waarop baseer je dat hij deze Nokia ONT krijgt? Of überhaupt een ONT krijgt en niet wellicht een Mediaconverter?

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
Barre73 schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 13:58:
Waarop baseer je dat hij deze Nokia ONT krijgt? Of überhaupt een ONT krijgt en niet wellicht een Mediaconverter?
Deze ONT is een media converter.

Er zitten wat aannames aan, maar volgens mij worden de meeste verbindingen op het moment (KPN, GPON) daarmee opgeleverd.

[ Voor 8% gewijzigd door The Zep Man op 23-02-2022 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Ik krijgheb inmiddels een Nokia ONT. The Zep Man had het juist gegokt. Monteur was er vanochtend om 8:15. Ik was zelf ook van de Nokia ONT uit gegaan. En precies die TP-Link splitter had ik al een tabje van open staan :)

Maar wat sta ik versteld van hoe provisorisch het is gemonteerd.
Mijn glasvezel-abonnee-overname unit om het zo maar te noemen hing al half aan de muur. Van de twee schroeven houd er maar eentje het punt vast. Je kunt hem dus lekker wiebelen en bij minste of geringste zakt ie scheef. Had de monteur gevraagd of hij kon kijken of hij die tweede schroef weer vast kreeg. Maar daar heeft ie niets mee gedaan.
Over de glasunit op de muur heeft hij de/een patchcover gedaan.
En de Nokia ONT hangt daar weer over met een enkele tiewrap. Daar schuif ik hem zonder moeite uit.
Het hangt en blijft hangen, maar only just...

Mijn handen jeuken om dat patchpunt er af te halen en de andere schroef van de glasunit te hermonteren of het hele ding een centimeter naar boven/beneden te doen met de gaten op wel de juiste plek...

Maar hij zou het nu al moeten doen. Nu nog aan het werk boven. Wanneer ik tijd heb ga ik eens een bakkie of oude routertje met OpenWRT er op er aan hangen en kijken of ik de PPPoE met VLANs 4 & 6 aan de gang krijg. (Nog tips voor die config met OpenWRT? Ik vind wel wat als ik zoek, maar wie weet ken iemand een mooie complete).

[ Voor 21% gewijzigd door Ultraman op 23-02-2022 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
Ultraman schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 14:17:
Maar wat sta ik versteld van hoe provisorisch het is gemonteerd.
Mijn glasvezel-abonnee-overname unit om het zo maar te noemen hing al half aan de muur. Van de twee schroeven houd er maar eentje het punt vast. Je kunt hem dus lekker wiebelen en bij minste of geringste zakt ie scheef. Had de monteur gevraagd of hij kon kijken of hij die tweede schroef weer vast kreeg. Maar daar heeft ie niets mee gedaan.
Over de glasunit op de muur heeft hij de/een patchcover gedaan.
En de Nokia ONT hangt daar weer over met een enkele tiewrap. Daar schuif ik hem zonder moeite uit.
Het hangt en blijft hangen, maar only just...
Over die glasunit kan ik weinig zeggen, maar die Nokia ONT is 'simpel' op te hangen met wat schroeven met passende kop. Dat stelt niets voor. Als je een gladde muur hebt, dan moet goede dubbelzijdige plak ook werken.
Maar hij zou het nu al moeten doen. Nu nog aan het werk boven. Wanneer ik tijd heb ga ik eens een bakkie of oude routertje met OpenWRT er op er aan hangen en kijken of ik de PPPoE met VLANs 4 & 6 aan de gang krijg. (Nog tips voor die config met OpenWRT? Ik vind wel wat als ik zoek, maar wie weet ken iemand een mooie complete).
De configuratie voor het internetdeel is exact hetzelfde als bij KPN en stelt niet veel voor onder OpenWRT. Maak in de managed switch/op de betreffende netwerkpoort van je router een tagged VLAN 6 aan en maak dat de interface voor de internetverbinding. Stel die vervolgens in met wat op deze pagina staat.

Freedom Internet doet niets met VLAN 4. Voor televisie gebruik je de Canal Digitaal applicatie over je gewone internetverbinding heen.

Dat heb ik fout. VLAN 4 wordt wel gebruikt. Dat is voor de Canal Digtaal ontvanger, en heb je waarschijnlijk niet nodig als je enkel de applicatie gebruikt (bijvoorbeeld op een Android TV box). Ik kan daar niet verder mee helpen. Lineaire TV heb ik lang geleden afgezworen. :)

[ Voor 12% gewijzigd door The Zep Man op 23-02-2022 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Thanks. Die VLAN 4 ga ik wel nodig hebben.

ONT weeg inderdaad bijna niks. Die met een goede tape ophangen vind ik ook best een idee. Doe ik wel zodra ik de PoE Splitter ook binnen heb. Eerst eens de werking zo testen. Wanneer het dan werkt ga ik het wel netjes maken.

We hebben de STB voor de TV klaarliggen in de doos. Alternatieven wil ik nog wel eens onderzoeken, maar voorlopig even dit. Persoonlijk zou ik geen TV hoeven, kan best zonder, maar mijn vrouw wil het graag hebben. Niet dat ze ooit wat kijkt, maar dat is een andere discussie :z

[ Voor 27% gewijzigd door Ultraman op 23-02-2022 20:45 ]

• Damsplaat
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-08 15:40
Nadat ik mijn domeienaam naar Freedom heb verhuisd lkees ik dit op de site:
Kan ik de nameservers wijzigen?

Nee, het is niet mogelijk de nameservers van domeinen welke bij ons geregistreerd zijn te wijzigen.
Betekent dat dat ik mijn domeinnaam niet bij Freedom geregistreerd kan hebben als ik cloudlfare wil gebruiken? Want voor cloudflare moet je vor zover ik weet je nameservers wijzigen naar die van hun. Ik vind het een beetje zonde om alleen daarvoor mijn domein bij een derde partij te registreren, zeker omdat 1 domein al bij mijn abonnement zit.

• MetalfanBlackness
  • Niet online

MetalfanBlackness

♥ PV & SB ♥

Damsplaat schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 09:41:
Nadat ik mijn domeienaam naar Freedom heb verhuisd lkees ik dit op de site:

[...]

Betekent dat dat ik mijn domeinnaam niet bij Freedom geregistreerd kan hebben als ik cloudlfare wil gebruiken? Want voor cloudflare moet je vor zover ik weet je nameservers wijzigen naar die van hun. Ik vind het een beetje zonde om alleen daarvoor mijn domein bij een derde partij te registreren, zeker omdat 1 domein al bij mijn abonnement zit.
Het lijkt wel te kunnen, wist ik ook niet.

Cloudflare DNS FAQ: Can I use Cloudflare without changing my nameservers to Cloudflare?

Net een beetje verder doorgeklikt, er staat wel dit:
A partial setup is only available to customers on a Business or Enterprise plan.

[ Voor 62% gewijzigd door MetalfanBlackness op 24-02-2022 09:58 ]

• The Zep Man
Ultraman schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 20:43:
Thanks. Die VLAN 4 ga ik wel nodig hebben.
Het gebruik van VLAN 4 en het doorzetten in eigen huis lijkt bij Freedom Internet niet zo ingewikkeld. Bij KPN moeten er wat meer subtiele zaken geregeld worden. Laat weten hoe ver je komt. :)

• Damsplaat
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-08 15:40
MetalfanBlackness schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 09:55:
[...]

Net een beetje verder doorgeklikt, er staat wel dit:

[...]
En laat ik nou op een gratis account zitten... Wel jammer, want ik gebruik cloudflare als proxy voor mijn thuis server, en hoef ik mijn thuis IP niet publik aan te kondigen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ronald_O
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10-09 19:23
Voor de leuk even een (wederom) positieve ervaring delen met de helpdesk.

Ik zit onderhand twee jaar bij freedom op ADSL en dat is in al die tijd (wat ik gemerkt heb) online geweest zonder gedoe. Had een tijdje terug ergens gelezen dat KPN ADSL gaat uitfaseren wanneer er glasvezel aanwezig is in de woning. Dat is hier inmiddels zo'n 1,5 jaar aanwezig dus het wordt tijd dat we daar maar eens op overstappen dan. Aangezien we per jaar betalen hadden we de vraag of dat zo kon blijven (op de site is die mogelijkheid er niet meer). Ik kreeg een techneut aan de lijn dus dat wist hij niet direct zelf te vertellen wel even over de migratie kunnen praten (ik gebruik een eigen modem in bridge met router daarachter).

Na een uurtje belde hij terug met het antwoord dat voor de klanten, welke gebruik hebben gemaakt van de mogelijkheid om per jaar te betalen, dit gewoon blijft, want belooft is belooft. d:)b

PVoutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

The Zep Man schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 10:26:
[...]

Het gebruik van VLAN 4 en het doorzetten in eigen huis lijkt bij Freedom Internet niet zo ingewikkeld. Bij KPN moeten er wat meer subtiele zaken geregeld worden. Laat weten hoe ver je komt. :)
Volgens mij heb ik het voor elkaar.
Gisteren was internet via VLAN 6 zo gepiept, maar TV wilde niet lukken. Had wel netjes VLAN 4 en een werkend adres er op. Kon pingen vanaf de router maar niet vanaf de LAN kant naar adressen in dat IPTV subnet. Dat was denk ik een firewallprobleem, maar toen was de tijd simpelweg op.
Had ook de STB al meteen in een eigen subnet gezet, achteraf misschien ook niet slim want dat wordt dan net een stapje meer.

Deze avond eens opnieuw begonnen en meteen ook goed. Op de switch VLANs 4, 6 en een testnet op VLAN 100 gemaakt. ONT naar de switch, op die poort 4 en 6 tagged binnen laten komen. Raspberry Pi voorzien van verse OpenWRT 21.02.2. Die voorbereid en aan de switch gehangen op VLAN 4, 6 & 100 tagged. Een tweetal VLAN 100 untagged poorten er naast voor mijn testnetwerk en toen begonnen.
Op de Pi router was WAN (VLAN6) weer zo in de lucht en IPTV (VLAN4) ook. Daarna aangegeven dat LAN ook naar IPTV netwerk mag. Een, mogelijk onnodige, statische route toegevoegd en toen kon ik vanaf LAN pingen naar de IPTV gateway.
Daarna de beurt aan IGMPProxy, die ingesteld. Had daar nog een foutje in zitten maar daar kwam ik binnen een half uurtje achter. Op de switch ook de IGMP Snooping voor VLAN100 ingeschakeld en de poort van de Pi router als Router Port er voor gezet.
Eerste poging ging de Amino al verder dan gisteren. Setup Wizard doorlopen, maar daarna zwart beeld. Dat was het foutje in de IGMP en zodra die goed stond ging het lopen.

Backupje gemaakt van de configs. Onderweg ook opgeschreven wat ik heb uitgevreten.
Dus ik zou het moeten kunnen reproduceren wanneer ik tijd heb.

TL;DR: Freedom FttH incl. IPTV via eigen router (OpenWRT) is gelukt.

Nog openstaand issue is MTU van 1500. De driver voor de Gbit interface van de Raspberry Pi 4 doet niet aan MTUs hoger dan 1500. Twee opties:
  • ik hang er een USB-Ethernet dongle (TP-Link UE300) aan voor de WAN kant. Die kan het geloof ik wel.
  • ik patch de kernel met informatie gevonden op het Raspberry Pi forum en blog van Jeff Geerling.
Aangezien ik toch mijn eigen build weer wil gaan compilen denk ik dat eens begin met de tweede optie morgen. Want die 8 bytes per packet minder... dat is toch zonde ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacques1971
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10-09 14:07
Volgens mij liggen imap en webmail eruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
jacques1971 schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 08:55:
Volgens mij liggen imap en webmail eruit.
Nope. Webmail werkt gewoon.

Is trouwens de eerste keer dat ik inlog. Ik doe normaliter nooit iets met providermail, en domeinen beheer ik ook niet via Freedom. Iets over scheiden van taken tussen dienstverleners. Wel handig om te weten dat daar facturen binnenkomen. :+

[ Voor 41% gewijzigd door The Zep Man op 01-03-2022 09:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacques1971
Dus toch:

1 maart 2022 09.32: Webmail en IMAP verminderd bereikbaar

Begintijd: 1 maart 07.30
Eindtijd:

In verband met een storing is de webmail en de IMAP server verminderd bereikbaar.

Technici zijn op de hoogte en werken aan een oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
Ah. Mogelijk alleen voor bepaalde klanten/verbindingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Lekker pragmatisch voor de monteur. Die was in de buurt dus hij komt vandaag maar alvast i.p.v. morgen. Scheelt hem een rit van Utrecht naar hier en scheelt mij gedoe morgenmiddag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gday

gday

TENACIOUS D TIME!!!

Ik heb na 2,5 week antwoord gekregen op mijn vraag aan Freedom of ik overgezet kan worden op mijn vers aangelegde glasvezel. Het uiteindelijke antwoord is 'nee' omdat dit volgens Freedom een verbinding van Glaspoort is. Nu heb ik nooit communicatie van Glaspoort gehad, heb ik volgens Glaspoort.nl helemaal geen glasvezel en volgens kpnnetwerk.nl wél. Mijn gebied staat ook nergens vermeld als project op Glaspoort.nl. Hoe kan ik nu verifiëren of ik inderdaad een verbinding via Glaspoort heb, want naar mijn idee wijst alles er juist op dat ik niks met Glaspoort te maken heb?

[ Voor 6% gewijzigd door gday op 01-03-2022 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

https://www.glaspoort.nl/providers/particulier/#nav-inpage

Freedom staat er tussen.

Glaspoort is een joint venture van APG (de pensioenuitvoerder van ABP) en KPN.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
gday schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 16:57:
Ik heb na 2,5 week antwoord gekregen op mijn vraag aan Freedom of ik overgezet kan worden op mijn vers aangelegde glasvezel. Het uiteindelijke antwoord is 'nee' omdat dit volgens Freedom een verbinding van Glaspoort is. Nu heb ik nooit communicatie van Glaspoort gehad, heb ik volgens Glaspoort.nl helemaal geen glasvezel en volgens kpnnetwerk.nl wél. Mijn gebied staat ook nergens vermeld als project op Glaspoort.nl. Hoe kan ik nu verifiëren of ik inderdaad een verbinding via Glaspoort heb, want naar mijn idee wijst alles er juist op dat ik niks met Glaspoort te maken heb?
Je kan even bellen met KPN Netwerk om zeker te zijn. Zij kunnen ook zien dat een adres van Glaspoort is. Maar als Freedom dit kan zien dan geloof ik wel dat het zo is.

Dit zijn projecten die door KPN Netwerk worden of zijn aangelegd en overgedragen zijn aan Glaspoort. Vandaar dat bewoners dit niet weten. Moet ook niet nodig zijn want Freedom (en andere providers) hebben wel degelijk een contract met Glaspoort (WBT dienst).

[ Voor 4% gewijzigd door Barre73 op 01-03-2022 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Hmm, Freedom zou live moeten zijn, maar er is geen verbinding. De monteur heeft het geheel gisteren werkend achtergelaten onder XS4all, maar nu is er niets :(
Over 3 minuten maar eens bellen met Freedom.

edit: Voor nu houden ze het erop, dat de glasvezel nog fysiek overgezet moet worden. Ze bellen me eind van de middag terug. Mogelijk dat de verbinding dan vanzelf overeind is gekomen.

Hopelijk, want anders wordt het morgen niet thuiswerken.

[ Voor 37% gewijzigd door Jelte op 02-03-2022 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jij blijft toch op een KPN glasvezel en dat gaat op afstand en er hoeft fysiek niets gedaan worden.

Het PPPoE venster komt elke vijf minuten langs en dat zou dan signaal moeten zijn voor de router om op Freedom over te gaan omdat de Xs4all verbinding verbroken is.

Probeer eens met het het opnieuw starten van het modem en dan zou dan na vijf minuten een verbinding moeten zijn als tenminste Freedom alles goed heeft gezet aan hun kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Net half uur aan de lijn gezeten met Freedom, maar nog geen verbinding.
Ok factory reset etc gedaan.

Hij staat nu met alle standaard verbindingen op het Freedom profiel (xs4all en handmatig ook geprobeerd) te wachten op dat venster. Dat had al een paar keer voorbij moeten komen.

Bij Freedom zijn ze lekker met me bezig hoor. Maar vraag me af of er niets is mis is gegaan met het omzetten van de vezel.
Want dat schijnt wel te moeten bij mijn aansluiting.

Interessante is dat de glasvezel wel een verbinding heeft, maar dus geen internet.

Ik wordt zo teruggebeld. En als ze het niet meer weten, dan wil ik graag een monteur. Er moet morgen wel gewoon gewerkt worden.

edit: Wat er is gebeurt weet ik niet, maar Freedom komt bij mij binnen :) Fijn!

[ Voor 5% gewijzigd door Jelte op 02-03-2022 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
Jelte schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 14:16:
edit: Wat er is gebeurt weet ik niet, maar Freedom komt bij mij binnen :) Fijn!
Als er een glasvezelverbinding is, dan zou het op afstand opgelost moeten kunnen worden (waarschijnlijk door de infra aanbieder) zonder monteur. Goed om te horen dat het is opgelost. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
Verwijderd schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 13:50:
Jij blijft toch op een KPN glasvezel en dat gaat op afstand en er hoeft fysiek niets gedaan worden.

Het PPPoE venster komt elke vijf minuten langs en dat zou dan signaal moeten zijn voor de router om op Freedom over te gaan omdat de Xs4all verbinding verbroken is.

Probeer eens met het het opnieuw starten van het modem en dan zou dan na vijf minuten een verbinding moeten zijn als tenminste Freedom alles goed heeft gezet aan hun kant.
Hoeft toch niet? Als Freedom daar levert via Cambrium of een andere partij dan KPN WBA ga je toch echt wel om qua patch en switch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:59
@Jelte Op welk maandbedrag zit je?

Als je, zoals @Barre73 aangeeft als mogelijke situatie, inderdaad op apparatuur van Tweak/Cambrium zit (waarvoor er inderdaad een patch omgezet moest worden als je van XS4ALL kwam), dan kan die patch een oorzaak zijn.

Of je kan last hebben gehad van een probleem waar ik ook last van had toen ik van Tweak over ging naar Freedom: Bij mij moest er in de switch van Cambrium in de area-PoP, voor de poort waar ik aan hing, een "PPPoE agent" aangezet worden, anders kon ik onmogelijk een PPPoE verbinding met Freedom krijgen. Misschien hebben ze dat op de achtergrond voor je gedaan :).

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rcire
  • Laatst online: 07-01 09:03
Het lijkt er op dat de imap en webmail weer down zijn. In ieder geval voor mijn account.

[Edit] ok, was blijkbaar ongeduldig. Had al een halfuur zitten prutsen om bij mijn mail te kunnen maar het werkt weer.

[ Voor 41% gewijzigd door Rcire op 02-03-2022 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RollieBollie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:04
Rcire schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 18:03:
Het lijkt er op dat de imap en webmail weer down zijn. In ieder geval voor mijn account.

[Edit] ok, was blijkbaar ongeduldig. Had al een halfuur zitten prutsen om bij mijn mail te kunnen maar het werkt weer.
Klopt. Hebben ze ook gemeld via hun nieuwe twitter account:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Barre73 schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 16:19:
[...]

Hoeft toch niet? Als Freedom daar levert via Cambrium of een andere partij dan KPN WBA ga je toch echt wel om qua patch en switch.
Niets hoeft, maar als de dag daarvoor de glasvezel op Xs4all actief gemaakt is dan lijkt mij het sterk dat de dag daarop dezelfde vezel ineens alleenCambrium netwerk is i.p.v. WBA.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
En ze gaan de mail servers migreren. Ook om deze issues te verhelpen:
https://freedom.nl/nieuwsartikel/de-mailmigratie-is-gestart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Verwijderd schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 19:48:
[...]

Niets hoeft, maar als de dag daarvoor de glasvezel op Xs4all actief gemaakt is dan lijkt mij het sterk dat de dag daarop dezelfde vezel ineens alleenCambrium netwerk is i.p.v. WBA.
Hij had al XS4All. De Freedom monteur heeft die dag alles fysiek geïnstalleerd maar het draaide toen nog op XS4all en dus WBA. Dat kan prima natuurlijk. Patchkabel op de FTU koppelen en in de Fritzbox aansluiten. Fritzbox op XS4all profiel draaien en klaar. Volgende dag wordt je omgepatcht naar Freedom en gaan met die banaan. Daarvoor maakt het niet uit of je op Cambrium of WBA zit

@Jelte Zit je nu op WBA of betaal je het goedkope Freedom tarief voor 1 Gbit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gday

gday

TENACIOUS D TIME!!!

Verwijderd schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 19:52:
https://www.glaspoort.nl/providers/particulier/#nav-inpage

Freedom staat er tussen.

Glaspoort is een joint venture van APG (de pensioenuitvoerder van ABP) en KPN.
Barre73 schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 21:10:
[...]

Je kan even bellen met KPN Netwerk om zeker te zijn. Zij kunnen ook zien dat een adres van Glaspoort is. Maar als Freedom dit kan zien dan geloof ik wel dat het zo is.

Dit zijn projecten die door KPN Netwerk worden of zijn aangelegd en overgedragen zijn aan Glaspoort. Vandaar dat bewoners dit niet weten. Moet ook niet nodig zijn want Freedom (en andere providers) hebben wel degelijk een contract met Glaspoort (WBT dienst).
Ik zag Freedom inderdaad bij de lijst van providers staan op de site van Glaspoort, maar blijkbaar is er toch iets waardoor ze niet kunnen leveren. Ik zag ook al een eerdere post van @theturtle (theturtle in "[Freedom] Ervaringen & Discussie") met hetzelfde probleem.

Het gaat dus niet echt snel, en Freedom kon me ook niet vertellen wanneer aansluiten via Glaspoort wél mogelijk is. Dus, als ik gebruik wil maken van m'n glasvezel zou ik weg moeten bij Freedom ... :X tenzij ik een ongedefinieerde periode wil wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w1mm13
[...]

Ik ben nu bijna een week aan het stoeien met een tunnel, maar de support laat te wensen over ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YWatchman
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 21-08 11:30
w1mm13 schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 10:43:
[...]

Ik ben nu bijna een week aan het stoeien met een tunnel, maar de support laat te wensen over ....
Waar heb je last van dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Barre73 schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 08:07:
[...]
Kon dat maar dan had ik dat ook gedaan.De KPN zit bovenop de vezel en niemand mag ook maar in de buurt komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gday schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 09:37:
[...]

[...]

Ik zag Freedom inderdaad bij de lijst van providers staan op de site van Glaspoort, maar blijkbaar is er toch iets waardoor ze niet kunnen leveren. Ik zag ook al een eerdere post van @theturtle (theturtle in "[Freedom] Ervaringen & Discussie") met hetzelfde probleem.

Het gaat dus niet echt snel, en Freedom kon me ook niet vertellen wanneer aansluiten via Glaspoort wél mogelijk is. Dus, als ik gebruik wil maken van m'n glasvezel zou ik weg moeten bij Freedom ... :X tenzij ik een ongedefinieerde periode wil wachten.
Familie van mij in Eindhoven wacht ook al vijf maanden om van Bonded DSL (KPN) naar Freedom (t-Mobile) over te worden gezet. Rust adem blijven halen, is het motto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Verwijderd schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 12:15:
[...]

Kon dat maar dan had ik dat ook gedaan.De KPN zit bovenop de vezel en niemand mag ook maar in de buurt komen.
Nee hoor, dat valt wel mee. Als je op een Pop aangesloten zit waar het technisch nog kan, mag Cambrium gewoon apparatuur plaatsen. Daar hebben ze een contract voor. Ze doen het alleen al een hele tijd niet meer in KPN PoP's, maar dat is hun eigen keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w1mm13
Ik gebruik een CISCO router en heb het voorbeeld 1 op 1 overgenomen, omdat ik dit verkeer wilt scheiden maak ik gebruik van VRF - alles lijkt te werken ping etc gaat goed en als ik een MTU discovery lijkt ook alles te kloppen. Echter als ik curl -s "http://rss.accuweather.com/rss/liveweather_rss.asp?metric=1&locCode=EUR|UK|UK001|NAILSEA|" dan krijg ik 2623 van de 2647 bytes terug, ook blijft curl hangen totdat er een timeout plaats vindt.

Verder de voorbeeld config is ook een beetje vreemd.

interface Tunnel0 description ExtraIP_routed_subnet
ip unnumbered Vlan1
ip mtu 1500
ip tcp adjust-mss 1436
tunnel source 80.101.x.x
tunnel destination 185.40.94.62

De mtu wordt op 1500 gezet en dat kan nooit goed zijn, met de overhead van de headers etc zodat 1468 moeten zijn .... in de andere voorbeelden wordt er helemaal niets net de mtu gedaan ... dus er gaat ergens iets fout maar wat ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Barre73 schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 08:07:
[...]

Helaas niet. Helaas pakt KPN nog een flink stuk mee.
Daarom heb ik zo lang gewacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Barre73 schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 12:43:
[...]

Nee hoor, dat valt wel mee. Als je op een Pop aangesloten zit waar het technisch nog kan, mag Cambrium gewoon apparatuur plaatsen. Daar hebben ze een contract voor. Ze doen het alleen al een hele tijd niet meer in KPN PoP's, maar dat is hun eigen keuze.
Keuzes keuzes, soms zijn die er ook niet meer: https://tweakers.net/nieu...or-andere-aanbieders.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Maar KPN is niet gestopt met ODF contracten. Kijk maar naar T-Mobile die nog steeds apparatuur aan het plaatsen is in KPN PoPs. Wel maakte die uitspraak de weg vrij voor point to multipoint netwerken met splitters in straatkaste. Die netwerk-oplossing maakt apparatuur van andere partijen technisch onmogelijk. Maar dat geldt dus alleen voor de huidige nieuwste projecten

En KPN WBA blijft sowieso bestaan alhoewel dat dus ook niet meer hoeft volgens die uitspraak die je hier citeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dank en ik het gevonden. https://www.kpn-wholesale...dband/odf-access-ftth.htm

Waar ik woon hebben staan er twee POP huisjes voor glasvezel en als er genoeg Tweakers en Freedom klanten zijn om hardware van Cambrium te kunnen plaatsen dan zouden wij een lagere maandkosten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Dat is hier in de wijk ook wel. Maar het moet wel financieel aantrekkelijk zijn voor een Cambrium. Als er al Glasvezel ligt en veel woningen zijn al aangesloten via KPN, dan is het lastig om ze over te halen over te stappen.
Dat zal voor veel gebieden gelden helaas.

Ik heb de stichting die hier ooit glasvezel heeft aangelegd, reeds gevraagd of ze hier wat aan kunnen doen. Helaas wordt dat lastig vanwege de eerdergenoemde lastige financiële haalbaarheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakura_nl
Tsja, en T-mobile loopt nu hier langs de deuren om internet aan te bieden over het aan te leggen glasvezel netwerk. Met een verhaal dat alleen T-mobile en kpn het aan gaan bieden.
Heb hem maar verteld dat er nog een partij is Freedom Internet en dat hij zich de moeite kan besparen om te proberen mij om te praten (had blijkbaar de Freedom posters op de ramen niet gezien :joy:)
Kwam hij met een verhaal dat er dan wel extra aansluitkosten bij komen rond de 300 euro.
Heb hier maar verder niet op gereageerd. Maar ik kan me voorstellen dat hij met zijn nonsense verhaal wel mensen afschrikt om te wachten en het dan maar gelijk bij een van die partijen afsluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• localhost
  • Registratie: November 1999
  • Niet online

localhost

Ook in geel, groen, paars, wit

Ik hoop nog steeds dat ik snel wordt omgeprikt wordt naar het netwerk van Jonaz/FiberCrew.
Geen idee eigenlijk wat de plannen daar zijn. Is omprikken van KPN naar een goedkoper alternatief een prioriteit? En is Jonaz en FiberCrew wel helemaal hetzelfde, ik lees dezelfde namen van personen die daar achter zitten en ze zitten op hetzelfde adres in Rotterdam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacques1971
@localhost Ik zit ook echt te wachten tot dat Freedom gaat leveren over Fibercrew in Hilversum.
De (meer) prijs van het KPN netwerk zijn buitensporig hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakura_nl
Same here, maar dan voor Open Dutch Fiber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje040
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 08-09 21:37
jacques1971 schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 09:39:
@localhost Ik zit ook echt te wachten tot dat Freedom gaat leveren over Fibercrew in Hilversum.
De (meer) prijs van het KPN netwerk zijn buitensporig hoog.
Inderdaad. Die prijzen gaan nergens over en met deze verschillen zal ik nooit overstappen.
Ik woon in Eindhoven. Een deel van de stad betaalt €49 voor 1gbit, de andere helft €84. Die €49 geldt voor T-Mobile netwerk. Ik zit op KPN WBA maar T-Mobile heeft hier ook apparatuur in de kast waardoor ze goedkoop 1gbit leveren. Freedom kan daar dus blijkbaar geen afspraken mee/over maken. Ik denk dat Freedom in de helft van Eindhoven nauwelijks klanten heeft/krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 10-09 17:26
Hier in Amersfoort een vergelijkbare situatie. T-Mobile levert hier goedkoop 1 Gbps, maar Freedom levert alleen over KPN WBA.
Ik denk dat T-Mobile hier eigen apparatuur heeft, maar helemaal zeker weet ik dat niet.
Ik heb het bij Freedom wel eens nagevraagd, maar het antwoord was: T-Mobile levert ook over KPN WBA.

Jonaz levert hier ook, dus ik hoop dat ik over een tijdje wordt omgezet naar het Fibercrew netwerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
Out.of.Control schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 09:23:
Hier in Amersfoort een vergelijkbare situatie. T-Mobile levert hier goedkoop 1 Gbps, maar Freedom levert alleen over KPN WBA.
Ik denk dat T-Mobile hier eigen apparatuur heeft, maar helemaal zeker weet ik dat niet.
Ik heb het bij Freedom wel eens nagevraagd, maar het antwoord was: T-Mobile levert ook over KPN WBA.

Jonaz levert hier ook, dus ik hoop dat ik over een tijdje wordt omgezet naar het Fibercrew netwerk.
T-Mobile Amersfoort is eigen apparatuur. Overal waar zij 1 Gbit goedkoop leveren is eigen Glasoperator apparatuur. Probleem is dat de achterliggende contracten niet altijd toestaan dat daar nog een provider op levert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatagwaan
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 15-10-2023
Hoi,

Woensdag 2 maart is door Intro Bouw Veenendaal (onder aannemer van KPN) is het glasvezel kastje in mijn woning geplaatst en getest.
Tot op heden kan ik nog geen provider kiezen omdat de postcode check laat zien dat er nog geen glasvezel ligt bij mijn woning.

Hoe lang duurt zoiets en gaat dit automatisch?

Ik wordt van Introbouw naar KPN gestuurd, en bel ik KPN krijg ik Volker Wessels aan de lijn en die sturen mijn terug naar hetzelfde telefoonnummer.

Wat nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopoh
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21-08 00:02
Whatagwaan schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 09:35:
Hoi,

Woensdag 2 maart is door Intro Bouw Veenendaal (onder aannemer van KPN) is het glasvezel kastje in mijn woning geplaatst en getest.
Tot op heden kan ik nog geen provider kiezen omdat de postcode check laat zien dat er nog geen glasvezel ligt bij mijn woning.

Hoe lang duurt zoiets en gaat dit automatisch?

Ik wordt van Introbouw naar KPN gestuurd, en bel ik KPN krijg ik Volker Wessels aan de lijn en die sturen mijn terug naar hetzelfde telefoonnummer.

Wat nu?
Dit hoort thuis in topic kpnnetwerk.

er kan 3/5werkdagen overheen gaan. de betreffende aannemer moet hem gereed melden in het systeem, die database wordt steeds na de providers gestuurd kpn zelf update die base elke dag andere providers doen dat minder vaak is mijn ervaring

dus moet eigenlijk vanzelf zichtbaar worden dat glasvezel aanwezig is

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ericafterdark
  • Laatst online: 19-08 10:57
De problematiek rondom snelheid (glasvezel, KPN) heeft me doen besluiten te downgraden van 1 Gbit/s naar 500 Mbit/s.

Moet zeggen dat Freedom alles uit de kast haalt om de oorzaak te vinden echter is het het gewoon niet waard.

In de praktijk heb ik sowieso geen use case voor gigabit.

Hier had uw reclame kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatagwaan
Bedankt voor je antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatagwaan