[Freedom] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 46 ... 80 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OruBLMsFrl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-09 11:30

OruBLMsFrl

Silence Promo Crew

OruBLMsFrl schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 15:13:
Het aanmaken van een doorstuur actie naar eigen e-mail is ook al niet gelukt helaas. Bij alle inkomende berichten welke verzonden zijn aan het Freedom adres, actie doorsturen naar eigen e-mail klinkt als een simpele regel, maar het doet vooralsnog niets.
Dit inmiddels kunnen fixen, kennelijk hield het standaard sieve filter op positie 1 deze doorstuur functionaliteit van het eenvoudiger regel template tegen. Nu de doorstuur regel bovenaan staat in de prioriteitenlijst van de e-mailfilters, werkt het wel gewoon als verwacht. Scheelt weer een losse mailbox monitoren :D

Cooling is silver, silence is golden!
Wat je denkt is niet wat je zegt. Wat je zegt wordt anders begrepen.
Main: AMD RX 9070XT Sapphire Pure, 2e PC: Nvidia RTX3080 EVGA FTW3

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

Vandaag eerste betaling ontvangen van "Plan B is er" :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Yup hier ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• efox
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12-09 16:11
Idem. Benieuwd of we ook een jaaroverzicht krijgen. Zou wel moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• localhost
  • Registratie: November 1999
  • Niet online

localhost

Ook in geel, groen, paars, wit

efox schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 23:16:
Idem. Benieuwd of we ook een jaaroverzicht krijgen. Zou wel moeten.
Dit was een aflossing in 2022. Jaaroverzicht 2022 komt in 2023.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Jaaropgave 2021 is al beschikbaar via het crowdfundingplatform :P

Alleen wel met een foutje van het platform: de rente die in 2021 bij de hoofdsom is opgeteld staat niet vermeld bij de waarde op 31 december. Nu maakt dat voor de aangifte 2021 niet uit (die kijkt naar 1 januari 2021) maar voor de aangifte 2022 moet je die niet vergeten.

En als je met de tweede crowdfundingactie certificaten hebt verkregen dan staan die helemaal niet vermeld. Ook iets om niet te vergeten bij de aangifte 2022 ;)

edit: wat een slecht platform is dit zeg. Ik kan de jaaropgave van 2025 nu al opvragen... en daar verschijnt een negatief bedrag :o

[ Voor 103% gewijzigd door Zr40 op 15-01-2022 00:21 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-09 18:30
Ook ik ga nu over van XS4all naar Freedom. Hier wordt dit jaar glas aan gelegd, maar daar ga ik niet op wachten. Wanner het glas is aangelegd dan ga ik daar op over maar voor nu via DSL.
KPN is nu zijn belofte aan het verbreken dat er niks zou veranderen,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voorstad
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:14
KPN(Netwerk) is ook zo'n fijn bedrijf....

https://www.telecompaper....tapdrempel-wordt--1410430

[ Voor 3% gewijzigd door voorstad op 15-01-2022 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:00

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

Heb je een samenvatting?
BEDANKT VOOR HET BEZOEKEN VAN TELECOMPAPER
Een gratis registratie of abonnement is nodig om het artikel te lezen.

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• voorstad
  • Laatst online: 23:14
Tomba schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 19:11:
[...]
Heb je een samenvatting?
[...]
Kortgezegd: De oplossing die ACM nu voor KPN voorstelt, is dat de consument zelf moet vragen om het netwerkaansluitpunt passief te maken. En vervolgens zelf moet betalen om de monteur te laten komen. Wat dat gaat kosten, bepaalt KPN, de aanbieder die de overstapdrempel gecreëerd heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als de aansluiting pasief gemaakt wordt zie ik de monteur nog niet SFP instellingen in de router. KPN zal de benodigde gegevens moeten verstrekken om een met GPON verbinding te maken.

Oudere FTU hebben vaak al twee vezels (pigtails afgemonteerd) beschikbaar, zo een stap naar XGPON is zeker te doen, in stappen.
Bestaande klanten van koper naar FTTH brengen kan maar dan zou ik dat meteen op XGPON niveau doen.

De Frits boxen kunnen al XGPON en dat zal wel het eerste platform worden voor direct aangesloten zonder NTU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:43
voorstad schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 19:26:
[...]

Kortgezegd: De oplossing die ACM nu voor KPN voorstelt, is dat de consument zelf moet vragen om het netwerkaansluitpunt passief te maken. En vervolgens zelf moet betalen om de monteur te laten komen. Wat dat gaat kosten, bepaalt KPN, de aanbieder die de overstapdrempel gecreëerd heeft.
Er klopt geen ruk van dat artikel.. wat wij als Tweakers altijd al doen, namelijk een glaskabeltje direct op de connector in de FTU klikken wordt helemaal niet serieus genoemd. Pas in een paar zinnen aan het eind. Maar het kan bij elke FTU. En bij de TK01 die sinds 2016 wordt gebruikt is gewoon een patchkap te koop bij KPN zodat je dat nog simpeler kan.

Wat daar wordt gezegd over een betaalde monteur is echt een verhaal dat opgeklopt is zonder feiten of voorkennis.

[ Voor 6% gewijzigd door Barre73 op 15-01-2022 22:11 ]

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• purge
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
...

Wel denk ik dat het artikel een make-over mag hebben.
Naar mijn idee is de probleemstelling, - argumenten en het slot warrig. Dat maakt dat ik halverwege al afhaak en ik nog steeds op zoek was naar het doel van het artikel.

[ Voor 59% gewijzigd door purge op 16-01-2022 05:36 . Reden: Stuk weggehaalf wat niet helemaal de juiste lading dekt. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Nou eerder dan ik wilde heb ik nu Freedom mail. Mijn synology met mailserver is dood, dus moest even iets bedenken om weer te kunnen mailen. Freedom to the rescue.

Wel lijkt het alsof mail heel traag binnenkomt. Ik heb wel een testmail binnengekregen, maar daarna lijkt het niet binnen te komen. Lijkt me niet dat Freedom een trage mailserver heeft, maar dat het gewoon te maken heeft met de nieuwe domein instellingen die nog niet overal bekend zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorikc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:17
Dat kan met de TTL van de DNS records te maken hebben en het cachen van de DNS records door DNS servers. Had je een hoge TTL?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
En klopt het dat er geen carddav/caldav server is? Dat zou jammer zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
jorikc schreef op maandag 17 januari 2022 @ 22:15:
Dat kan met de TTL van de DNS records te maken hebben en het cachen van de DNS records door DNS servers. Had je een hoge TTL?
Heb de nieuwe op 5 minuten gezet. Weet even niet wat de oude waarden waren.
Maar een eerste test vanaf gmail kwam snel binnen, maar de volgende niet...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jorikc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:17
Jelte schreef op maandag 17 januari 2022 @ 22:16:
En klopt het dat er geen carddav/caldav server is? Dat zou jammer zijn.
Ik dacht dat je daarvoor de gegevens van Soverin kunt gebruiken, maar ik gebruik dat op het moment zelf niet:
https://soverin.net/help/docs/calendar_setup/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Hmm, davx5 geeft aan dat daar geen calddav of carddav servers te vinden zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theetjuh
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:31
Jelte schreef op maandag 17 januari 2022 @ 22:29:
Hmm, davx5 geeft aan dat daar geen calddav of carddav servers te vinden zijn.
Op iOS werkt het wel prima, zowel CardDAV als CalDAV configureerd prima.
Enige is dat mijn mail contacten niet terechtkomen in CardDAV, maar synced verder prims tussen meerdere apparaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:30
Theetjuh schreef op maandag 17 januari 2022 @ 22:43:
[...]

Op iOS werkt het wel prima, zowel CardDAV als CalDAV configureerd prima.
Enige is dat mijn mail contacten niet terechtkomen in CardDAV, maar synced verder prims tussen meerdere apparaten.
Heb je de DAVx5 instructies gevolgd?

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theetjuh
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:31
DAVx5 lijkt alleen op Android te zijn, ik heb de iPhone/iPad stappen gevolgd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Zep Man
Sorry, @Theetjuh. Dat was voor @Jelte bedoeld. Verkeerd geciteerd.

@Jelte, zie de link in mijn vorige reactie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
@The Zep Man top, dat werkte :) Fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:14
Fijn, sinds vanochtend heb ik ineens een 172.17 adres op m'n pppoe interface. Zal een KPNer wel verkeerd hebben gepatcht in de wijkkast ofzo. Nu dus afwachten tot WBA in actie komt om het weer te fixen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramViking
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 21-01-2023
Kun je trouwens bij Freedom ook korting afdingen bij het sluiten of verlengen van je contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
BramViking schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 00:38:
Kun je trouwens bij Freedom ook korting afdingen bij het sluiten of verlengen van je contract.
Bij het afsluiten krijg je al korting. Bij het verlengen is volgens mij nog onbekend. Je kan altijd na een jaarcontract voorstellen om opnieuw nieuwe klantenkorting te krijgen tegenover een nieuw jaarcontract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zordaz
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 00:11
Het is inderdaad niet bekend. Maar aangezien Freedom zich bewust niet als een prijsvechter positioneert verwacht ik van niet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• localhost
  • Niet online

localhost

Ik stel voor dat na 5 jaar, ieder jaar dat je extra blijft, dat je 0.5% stapel-korting krijgt. Met een maximum van 10%. Dus als je 25 jaar blijft, zit je op die 10% korting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OruBLMsFrl

OruBLMsFrl

Silence Promo Crew

Uiteindelijk is elke korting bij een provider zonder hoge winst of overhead, een geste die ten koste gaat van de gemiddelde klant.

Daarnaast het gevaarlijke van kortingen. In het enterprise segment hoef je niet op te scheppen over een contract met 50% korting, die ander waar je tegen opschept heeft misschien wel boven de 80% korting gekregen. Maar hoe weet je dat van elkaar, alleen door het er over te hebben...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 01:04

jurroen

Security en privacy geek

localhost schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 14:54:
Ik stel voor dat na 5 jaar, ieder jaar dat je extra blijft, dat je 0.5% stapel-korting krijgt. Met een maximum van 10%. Dus als je 25 jaar blijft, zit je op die 10% korting.
Vergis je niet, die 10 procent is behoorlijk op de prijzen van WBA. Maar ja, ik ben het volledig eens dat dergelijke loyaliteit beloond mag worden. Juist dat en niet de nieuwe klanten die elk jaar van provider hoppen om maar zoveel mogelijk korting of welkomstcadeau's te krijgen.

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sakura_nl
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 03-10-2023
Gevaar van kortingen is inderdaad dat je klanten krijgt die alleen naar de prijs kijken, en waar je dus eigenlijk niet op zit te wachten. De kosten die je dan per klant maakt, qua administratie, oversluitkosten en levering van hardware moet je dan binnen een jaar terug zien te verdienen. Grote kans dat die klant dan namelijk weer vertrekt als die ergens anders een dubbeltje per jaar minder betaald voor zijn internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
Sakura_nl schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 20:19:
Gevaar van kortingen is inderdaad dat je klanten krijgt die alleen naar de prijs kijken, en waar je dus eigenlijk niet op zit te wachten.
Dat gevaar bestaat niet als je voorstelt om na een jaarcontract een nieuw jaarcontract aan te gaan. Voort wat hoort wat, en Freedom heeft daarmee een jaar 'gegarandeerd' inkomsten.

Of ze dat gaan doen is een tweede. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje040
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 08-09 21:37
Sakura_nl schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 20:19:
Gevaar van kortingen is inderdaad dat je klanten krijgt die alleen naar de prijs kijken, en waar je dus eigenlijk niet op zit te wachten. De kosten die je dan per klant maakt, qua administratie, oversluitkosten en levering van hardware moet je dan binnen een jaar terug zien te verdienen. Grote kans dat die klant dan namelijk weer vertrekt als die ergens anders een dubbeltje per jaar minder betaald voor zijn internet.
Ik vind hem een beetje kort de bocht. De vraag is waarom er om korting wordt gevraagd. Ik zou dat eventueel doen om de prijs meer in lijn te laten zijn met eventuele concurrentie. Dat hoeft zeker niet minder te zijn, maar nu is het verschil gewoon veel te groot (WBA). Als je alleen maar klanten binnen haalt die het vanwege bepaalde overwegingen doen zul je nooit het volume krijgen die nodig is om te overleven.
Elk jaar opnieuw korting is niet nodig, je betaalt het immers indirect zelf. Maar je zult iets moeten doen om de "grote massa" binnen te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramViking
Als Freedom een groter marktaandeel wilt krijgen dan ontkom je er gewoon niet aan. Kijk maar eens om je heen in de topics buiten Freedom om. Bij alle grote spelers worden er kortingen aangeboden, zelfs bij XS4ALL; waar deze provider uiteindelijk door is ontstaan. En daarbij is het voor de klant ook nog eens vaak een relevant aspect, voor het klant blijven van...

Elk jaar (ook op Tweakers) zie je mensen het erover hebben. Wil je meedoen en groter worden, of ben je tevreden met een niche product. Hoe je het ook wendt of keert het doet er toe en is relevant. Freedom heeft ook geen selling point (behalve het benoemen van "privacy", wat al bij wet vastgelegd staat) om zichzelf voor de langere termijn uit de markt te prijzen.

[ Voor 29% gewijzigd door BramViking op 21-01-2022 09:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• localhost
  • Niet online

localhost

The Zep Man schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 07:41:
[...]
Dat gevaar bestaat niet als je voorstelt om na een jaarcontract een nieuw jaarcontract aan te gaan. Voort wat hoort wat, en Freedom heeft daarmee een jaar 'gegarandeerd' inkomsten.
Voort wat, hoort wat. Dat werkt nog veel beter als je al 25 jaar klant bent.
Klanten die van korting naar korting hoppen kan je missen als kiespijn.
Als dat wel de methode wordt, en een groot deel van de klanten gaat dat doen (en waarom niet, je zou een dief van eigen portemonnee zijn) , dan moet eerst de prijs met EUR 10 per maand omhoog, puur om de kortingen de kunnen betalen 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edje040
localhost schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 10:08:
[...]

Voort wat, hoort wat. Dat werkt nog veel beter als je al 25 jaar klant bent.
Klanten die van korting naar korting hoppen kan je missen als kiespijn.
Als dat wel de methode wordt, en een groot deel van de klanten gaat dat doen (en waarom niet, je zou een dief van eigen portemonnee zijn) , dan moet eerst de prijs met EUR 10 per maand omhoog, puur om de kortingen de kunnen betalen 8)7
Daarom interesseert korting mij niet. Het gaat om de totaalprijs en wat ik daar voor geleverd krijg. Bij Freedom is dat enerzijds te duur (via WBA dan) en bieden ze niet de kwaliteit wat betreft tv die bij die prijs hoort. Ik kan tegen een veel lagere prijs naar onze roze vrienden toe maar geen haar op mijn hoofd die daar aan denkt. Ik betaal liever wat meer voor een goede dienst maar het moet wel binnen de perken blijven. Alles wordt duurder (bijvoorbeeld energie) en mensen kunnen een euro maar één keer uitgeven. Dan snap ik dat je waar het kan om korting vraagt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Toen Xs4all nog Xs4all was had iedereen nog een eerlijke prijs. Na de komst van de KPN deed Xs4all ook aan prijsdifferentiatie en betaalde andere klanten de kortingen die enkelen kregen.

Als nieuwe klant krijg drie maanden 15 Euro korting. Dit doet echter Freedom met frisse tegenzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje040
Verwijderd schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 11:21:
Toen Xs4all nog Xs4all was had iedereen nog een eerlijke prijs. Na de komst van de KPN deed Xs4all ook aan prijsdifferentiatie en betaalde andere klanten de kortingen die enkelen kregen.

Als nieuwe klant krijg drie maanden 15 Euro korting. Dit doet echter Freedom met frisse tegenzin.
Ik ben bang dat als de XS4ALL-golf voorbij is het qua nieuwe aanwas stil gaat vallen bij Freedom. Waarom zou een gemiddelde klant naar Freedom overstappen? Die geven niet om privacy maar willen een goede prijs-kwaliteitverhouding. En dat lukt Freedom in veel gevallen niet. Ik ben erg benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15-09 07:43
Edje040 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 12:07:
[...]

Ik ben bang dat als de XS4ALL-golf voorbij is het qua nieuwe aanwas stil gaat vallen bij Freedom. Waarom zou een gemiddelde klant naar Freedom overstappen? Die geven niet om privacy maar willen een goede prijs-kwaliteitverhouding. En dat lukt Freedom in veel gevallen niet. Ik ben erg benieuwd.
Het lijkt me voor een niche produkt zoals Freedom belangrijk dat er genoeg klanten, niet wat de gemiddeld klant wil.

XS4ALL was aantrekkelijk voor technische klanten omdat er features waren die andere ISPs niet hebben.

XS4ALL had een goede kwaliteit en goede service, dus de technische klanten konden zonder problemen XS4ALL aanraden bij kennissen die opzoek waren naar een goede ISP.

En dan is prijs veel minder belangrijk.

Er is altijd wel een markt voor een produkt dat zich boven de gemiddelde produkten stelt. Maar je moet het wel kunnen verkopen. Kortingen kunnen dan ook negatief werken omdat mensen zich afvragen waarom die korting gegeven wordt. Soms kan je beter gratis iets erbij geven dan dat je korting geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramViking
Freedom biedt niks speciaals of meer aan dan anderen. Er is geen selling feature. Ze hebben ook geen eigen netwerk of iets unieks te bieden. Ze bieden dus hetgeen aan wat de leverancier hun aanlevert. Of te wel je betaald extra, voor gebakken lucht en nostalgie ( wat XS4ALL zelf toentertijd heeft opgebouwd). @phicoh

[ Voor 10% gewijzigd door BramViking op 21-01-2022 13:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sodium
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-05 11:13
nou dat is niet helemaal waar: hoeveel providers bieden gratis mail op eigen domein aan (als 1 voorbeeld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramViking
sodium schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 13:16:
nou dat is niet helemaal waar: hoeveel providers bieden gratis mail op eigen domein aan (als 1 voorbeeld)
Oké maar what else?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15-09 07:43
BramViking schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 13:15:
Freedom biedt niks speciaals of meer aan dan anderen. Er is geen selling feature. Ze hebben ook geen eigen netwerk of iets unieks te bieden. Ze bieden dus hetgeen aan wat de leverancier hun aanlevert. Of te wel je betaald extra, voor gebakken lucht en nostalgie ( wat XS4ALL zelf toentertijd heeft opgebouwd). @phicoh
Om een voorbeeld te geven, iets kleins als reverse DNS wordt binnenkort gesloopt voor XS4ALL klanten bij het overzetten naar KPN.

Voor mij is zoiets een selling feature.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sodium
ipv6 is helaas nog steeds geen standaard, reverse DNS ook niet. er zijn genoeg dingen die het voor mij verantwoord maken om deze keus te maken.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• localhost
  • Niet online

localhost

Leuke discussie.
Ik denk dat je je echt in de filosofie achter het bedrijf/stichting moet verdiepen, welke normen en waarden belangrijk zijn, om te snappen wat Freedom voor meerwaarde levert. En "meerwaarde" hoeft niet altijd in de vorm van een "ding" of een "iets" zichtbaar te zijn.

https://freedom.nl/over-freedom/waar-freedom-voor-staat

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ericafterdark
  • Laatst online: 15-09 14:02
localhost schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 14:07:
Leuke discussie.
Ik denk dat je je echt in de filosofie achter het bedrijf/stichting moet verdiepen, welke normen en waarden belangrijk zijn, om te snappen wat Freedom voor meerwaarde levert. En "meerwaarde" hoeft niet altijd in de vorm van een "ding" of een "iets" zichtbaar te zijn.

https://freedom.nl/over-freedom/waar-freedom-voor-staat
Precies dit.

Daarnaast houd ik wel van een frisse wind. Het wordt technisch goed uitgevoerd, de boodschap klopt, de missie klopt en natuurlijk speelt ook bij mij een stukje nostalgie naar de tijd van XS4ALL mee.

Dat ik me aanmeld en vervolgens een mail met mijn IPv4 en blokje IPv6 ontvang was al de moeite waard O+

Het zijn die kleine dingen.

Hier had uw reclame kunnen staan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• The Zep Man
Freedom biedt niks speciaals of meer aan dan anderen. Er is geen selling feature.
• Gegarandeerd vast IPv4 adres en vaste IPv6 /48 range.
• Instelbare reverse DNS.
• Actieve ondersteuning voor het gebruik van een eigen modem, waardoor je geen huurkosten hebt (2 EUR per maand). Volgens mij zijn er geen andere providers die dit hebben.
• Een helpdesk die je belt, waar een bekwaam iemand de telefoon opneemt. Toegegeven, tijdens kantoortijden, maar nog steeds beter dan keuzemenu's.

Het zijn de kleine technische dingen (naast de filosofie), maar wel de dingen die voor mij belangrijk zijn.

[ Voor 23% gewijzigd door The Zep Man op 21-01-2022 14:20 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Het is voor mij vooral de service en de filosofie. Ik heb het helemaal gehad met de "race to the bottom" in tech, daarom betaal ik ook met liefde voor een goede e-mail provider, password manager etc (los van Freedom, ik heb die dingen liever gescheiden).

Het kost iets meer, maar je weet dat je bij problemen daadwerkelijk iemand kunt spreken met verstand van zaken, je betaalt niet voor de dienst met schimmige trackers, etc. Daar hecht ik nu zoveel meer waarde aan dan dat alles maar zo goedkoop mogelijk is met bijvoorbeeld een gratis Google account waar je hele online leven aan gekoppeld zit.

Niet iedereen heeft daar het geld voor of wil het hieraan uitgeven, en dat is ook prima, maar voor mezelf voelt het beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje040
Dat Freedom ergens voor staat weten we hier op Tweakers wel. Die discussie hoeven we niet te voeren denk ik. Maar Freedom heeft ook een business-plan en best wel wat mensen die er geld in hebben zitten (crowd funding). Om alles te bekostigen zal er volume behaald moeten worden. Ik ben gewoon benieuwd of ze dat gaan redden. De meeste Freedom-klanten zijn ex-XS4ALL klanten maar de vraag is of ze het daar mee gaan redden. Als dat zo is dan is het natuurlijk prima! In de toekomst is er zeker de kans dat ik de stap maak, maar nu is het gewoon te duur voor mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:14
Als je dat zegt, dan heb je je er dus totaal niet in verdiept. Maar dat hebben de reageerders voor mij je inmiddels ook wel laten zien, denk ik.

Dat ze geen eigen netwerk hebben en alleen maar bieden wat een leverancier ze biedt, dat is dus ook niet waar.

Voor TV geldt dat inderdaad (maar dat gold voor XS4ALL ook al), maar qua mail en telefonie werken ze samen met partijen met dezelfde normen en waarden. En qua ISP-netwerk, aansluitingen op de IX'en, IP-blocks, etc. hebben ze wel degelijk alles van zichzelf. Alleen voor de 'last mile' naar de consument zijn ze afhankelijk van operators/'belichters'.

Nou goed, ik denk dat we je beeld inmiddels wel gecorrigeerd hebben ;)

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
Edje040 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 15:10:
Als dat zo is dan is het natuurlijk prima! In de toekomst is er zeker de kans dat ik de stap maak, maar nu is het gewoon te duur voor mij.
Wat is nu niet te duur voor jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramViking
The Zep Man schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 14:17:
[...]

• Gegarandeerd vast IPv4 adres en vaste IPv6 /48 range.
• Instelbare reverse DNS.
• Actieve ondersteuning voor het gebruik van een eigen modem, waardoor je geen huurkosten hebt (2 EUR per maand). Volgens mij zijn er geen andere providers die dit hebben.
• Een helpdesk die je belt, waar een bekwaam iemand de telefoon opneemt. Toegegeven, tijdens kantoortijden, maar nog steeds beter dan keuzemenu's.

Het zijn de kleine technische dingen (naast de filosofie), maar wel de dingen die voor mij belangrijk zijn.
Dat heb ik al bij XS4ALL.
Dat heb ik nog steeds bij XS4ALL maar voor mij niet relevant.
Ook bij XS4ALL krijg je gewoon ondersteuning als je gebruik maakt van eigen apparatuur.
Een helpdesk (wat ook als argument gegeven wordt bij XS4ALL) is voor mij minder relevant. De keren dat ik in de afgelopen jaren heb moeten bellen is voor mij op één hand te tellen.

De reden dat ik naar X4ALL destijds was gegaan was voor de fikse kortingen en het gegeven dat zij vrij gemakkelijk extra (zender) pakketten kosteloos aanboden. Ik begrijp dat het voor jou misschien die €20-30,- euro per maand extra waard is. Voor mij absoluut niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edje040
Sinds de start neem ik mail af van Freedom. Dat werkt echt perfect en de achterliggende partij (Soverin) staat ook voor bepaalde zaken die ik belangrijk vind. TV is nu nog ondermaats maar ze zijn hard aan het werk en ze hebben geen andere keus. Nu maar hopen dat er wat vrijheid/aanbod komt zodat de prijs voor mij wat beter wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramViking
eymey schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 15:13:
[...]

Als je dat zegt, dan heb je je er dus totaal niet in verdiept. Maar dat hebben de reageerders voor mij je inmiddels ook wel laten zien, denk ik.

Dat ze geen eigen netwerk hebben en alleen maar bieden wat een leverancier ze biedt, dat is dus ook niet waar.

Voor TV geldt dat inderdaad (maar dat gold voor XS4ALL ook al), maar qua mail en telefonie werken ze samen met partijen met dezelfde normen en waarden. En qua ISP-netwerk, aansluitingen op de IX'en, IP-blocks, etc. hebben ze wel degelijk alles van zichzelf. Alleen voor de 'last mile' naar de consument zijn ze afhankelijk van operators/'belichters'.

Nou goed, ik denk dat we je beeld inmiddels wel gecorrigeerd hebben ;)
Nee, dit is gewoon kul. Je aannames zijn nergens op gebaseerd en het bericht hierboven laat ook zien waarom. Daarnaast heeft Freedom geen eigen netwerk en dat is gewoon een feit. Het is totaal anders dan wat bijvoorbeeld een XS4ALL kan/kon aanbieden. Bij XS4ALL kon ik mij enigszins voorstellen, dat vanwege hoge onderhoudskosten, en het in eigen beheer hebben van het netwerk, dat daar ook (voor een kleiner speler) grotere bedragen bij gemoeid zijn, maar dat is hier anders. Tevens kon je bij XS4ALL vrij gemakkelijk kortingen afdingen wat hier niet zo is. Maar goed, Freedom gaat het voor mij niet worden. Maar voor eenieder die de meerprijs daarvoor wel wilt betalen is dat zijn goed recht.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eymey
BramViking schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 16:01:
[...]

Nee, dit is gewoon kul. Je aannames zijn nergens op gebaseerd en het bericht hierboven laat ook zien waarom. Daarnaast heeft Freedom geen eigen netwerk en dat is gewoon een feit. Het is totaal anders dan wat bijvoorbeeld een XS4ALL kan/kon aanbieden. Bij XS4ALL kon ik mij enigszins voorstellen, dat vanwege hoge onderhoudskosten, en het in eigen beheer hebben van het netwerk, dat daar ook (voor een kleiner speler) grotere bedragen bij gemoeid zijn, maar dat is hier anders. Tevens kon je bij XS4ALL vrij gemakkelijk kortingen afdingen wat hier niet zo is. Maar goed, Freedom gaat het voor mij niet worden. Maar voor eenieder die de meerprijs daarvoor wel wilt betalen is dat zijn goed recht.
Dat jij de meerwaarde van Freedom niet ziet is je goed recht.

Maar als jij wil beweren dat wat ik zeg aannames zijn en nergens op gebaseerd, dan mag je wel wat beter aanduiden wát uit mijn bericht je dan precies aannames vindt en waarom die niet waar zouden zijn.

Als Freedom geen eigen netwerk heeft, van wie zijn de blokken met IPv4 en IPv6 adressen dan precies? Ik ben heel benieuwd.

Op ISP-niveau heeft Freedom gewoon net zo goed een eigen netwerk als XS4ALL dat heeft (of had, nu ze geheel opgegaan zijn in KPN, ook in technische zin). Sterker nog, dit kan je gewoon verifieren: https://bgp.he.net/AS206238 FEIT, dus.

Van het ISP-netwerk naar de consument toe heeft (en had) XS4ALL net zo min een eigen netwerk als Freedom en zijn ze gewoon afhankelijk van de last mile access van de KPN's, Cambriums, T-mobiles, etc. in dit land.

Ook vermeld ik gewoon dat ze voor TV, mail en telefonie samenwerken met andere partijen. Ook geen aannames dus.

Waarbij het, als je dit topic en andere uitingen van Freedom leest, geen geheim is dat ze qua kwaliteit van het TV aanbod zelf ook ontevreden zijn

Dat XS4ALL wel dikke kortingen kon bieden is niet zo gek, aangezien ze al sinds 1998 een volle (hoewel toen nog wel autonome) dochter van KPN zijn en ook al jaren in voordeelbundels zitten met mobiele abonnementen van KPN.

Echter, dat doet dus niets af aan het feit dat Freedom net als XS4ALL gewoon wel degelijk een propositie heeft met voordelen ten opzichte van andere (dertien in dozijn) aanbieders inclusief KPN.

[ Voor 9% gewijzigd door eymey op 21-01-2022 17:08 ]

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje040
The Zep Man schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 15:54:
[...]

Wat is nu niet te duur voor jou?
Als ik appels met appels vergelijk (en zonder kortingen etc.) scheelt het dik €15 per maand. Met wat kunst en vliegwerk zou ik dat terug kunnen brengen naar een tientje denk ik. Dat lijkt weinig maar voor mij persoonlijk telt dat gewoon. OP dit moment scheelt het zelfs een stuk meer (€35) maar dat heeft met startprijs te maken die nog een jaar loopt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
eymey schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 16:56:
[...]
Als Freedom geen eigen netwerk heeft, van wie zijn de blokken met IPv4 en IPv6 adressen dan precies? Ik ben heel benieuwd.
iirc: Strict gezien zijn veel van de IPv4 adressen gehuurd
Op ISP-niveau heeft Freedom gewoon net zo goed een eigen netwerk als XS4ALL dat heeft (of had, nu ze geheel opgegaan zijn in KPN, ook in technische zin). Sterker nog, dit kan je gewoon verifieren: https://bgp.he.net/AS206238 FEIT, dus.
En ze maken er zelf de keuzes in - met een bias naar kwaliteit. Dat is waar de waarde zit van het hebben van een eigen netwerk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eymey
ANdrode schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 21:05:
[...]

iirc: Strict gezien zijn veel van de IPv4 adressen gehuurd
Klopt....onvermijdelijk voor een nieuwe groeiende partij in een wereld van IPv4-schaarste. Maar die blokken BGP' en dus wel allemaal naar het eigen AS en de eigen core routers van Freedom zelf. Dat is meer het punt dat ik wilde maken.

Qua core internet heeft Freedom gewoon alles helemaal in eigen beheer, tot aan de koppelpunten met de wholesale last mile access diensten van KPN, Cambrium, T-mobile, etc.
En ze maken er zelf de keuzes in - met een bias naar kwaliteit. Dat is waar de waarde zit van het hebben van een eigen netwerk.
Klopt :).

Overigens moet ik er voor mezelf wel bij zeggen dat ik de mazzel heb in een plaats te wonen waar ze een wijd-open Gigabitverbinding via de apparatuur van Cambrium (Coanet) kunnen leveren voor 47 euro per maand. Als ze alleen via KPN WBA beschikbaar waren geweest had ik de meerprijs er waarschijnlijk ook niet voor over gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
  • Laatst online: 15-09 14:02
Vandaag de FRITZ!Box 5530 ontvangen. De migratie staat op de planning voor 31 januari. Ik vraag de monteur dan om de NTU er tussenuit te halen.

Denk dat ik de 5530 alvast ga aansluiten op mijn huidige KPN glasvezel verbinding d:)b

Hier had uw reclame kunnen staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OruBLMsFrl

OruBLMsFrl

Silence Promo Crew

eymey schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 21:23:
[...]
Overigens moet ik er voor mezelf wel bij zeggen dat ik de mazzel heb in een plaats te wonen waar ze een wijd-open Gigabitverbinding via de apparatuur van Cambrium (Coanet) kunnen leveren voor 47 euro per maand. Als ze alleen via KPN WBA beschikbaar waren geweest had ik de meerprijs er waarschijnlijk ook niet voor over gehad.
Ik zit wel via WBA op Freedom, hier nog geen zicht op glasvezel helaas. T-Mobile en ODF (Open Dutch Fiber) gaan in andere wijken starten, maar dat eindigt hemelsbreed een kilometer verderop. Oprecht mooi voor de mensen daar, plus mooi dat er eindelijk iets in de stad ontwikkelt. Tegelijk is dat project nog zoiets 2 jaar bezig, dus iets op ons adres daarmee minimaal nog wat verder weg dan 2 jaar.

Bovendien heb ik van andere plekken gehoord dat ODF als eerste exclusief T-Mobile levert, dus al zouden we via hen glasvezel krijgen, dan zou er in ieder geval in het begin nog geen keuze zijn voor Freedom als provider. Oh ja, en KPN NetwerkNL glasvezel ligt wel bij nieuwbouwwoningen achterom, maar doortrekken via een tuin naar ons kon niet, moest buitenom. Opgegeven kosten voor WBA glasvezel: € 3.800 :X
nieuws: T-Mobile en Open Dutch Fiber starten aanleg glasvezel in zes Rotterda...

Afgezien van lokale initiatieven, heb je volgens mij wat eerder in de discussie genoemd werd, feitelijk maar één WBA provider die zodanig kleur bekent en zich inzet voor privacy en transparantie als Freedom. Ik heb er in ieder geval nog geen andere gevonden. XS4all is nu al minimaal 2 jaar monddood op dat vlak, sinds het moment dat KPN binnenstapte en de volledige integratie ging voorbereiden heb ik volgens mij weinig hacktivistisch of vrijheid van meningsuiting verdedigends meer gezien vanuit XS4all. Dat was voor ons reden om naar Freedom te gaan, ondanks de WBA prijzen.

[ Voor 4% gewijzigd door OruBLMsFrl op 22-01-2022 11:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
Edje040 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 18:16:
Als ik appels met appels vergelijk (en zonder kortingen etc.) scheelt het dik €15 per maand. Met wat kunst en vliegwerk zou ik dat terug kunnen brengen naar een tientje denk ik. Dat lijkt weinig maar voor mij persoonlijk telt dat gewoon.
Als je krap bij kas zit, dan is Freedom niet je provider. De meeste mensen hebben voldoende aan het goedkoopste abonnement van de scherpste prijsvechter.

Kijk ook met een krap budget wanneer in het jaar providers prijzen verhogen. Dat is een moment dat je je contract kan openbreken. Zes maanden korting en prijsverhoging in juni? In januari een jaarcontract afsluiten en halverwege het jaar vrij van het jaarcontract overstappen. Zo kan je effectief in een periode van twee jaar tijd 75% van de tijd van korting genieten (aangenomen dat providers op hetzelfde moment prijzen verhogen, wat klopt in het geval van KPN en Ziggo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje040
The Zep Man schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 11:01:
[...]

Als je krap bij kas zit, dan is Freedom niet je provider. De meeste mensen hebben voldoende aan het goedkoopste abonnement van de scherpste prijsvechter.

Kijk ook met een krap budget wanneer in het jaar providers prijzen verhogen. Dat is een moment dat je je contract kan openbreken. Zes maanden korting en prijsverhoging in juni? In januari een jaarcontract afsluiten en halverwege het jaar vrij van het jaarcontract overstappen. Zo kan je effectief in een periode van twee jaar tijd 75% van de tijd van korting genieten (aangenomen dat providers op hetzelfde moment prijzen verhogen, wat klopt in het geval van KPN en Ziggo).
Krap bij kas is een groot woord, maar ik kijk wel degelijk naar prijzen. Dat geeft niet altijd de doorslag maar het telt wel mee. Als je dat op meerdere vlakken doet scheelt het maandelijks gewoon een flink bedrag. Als ik het allergoedkoopste zou willen zijn er aanbieders waar ik naar toe zou kunnen maar als de kwaliteit dan ver onder de maat is doe ik het toch niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Echnon
  • Laatst online: 12-09 15:58
Ze schieten zich wel een beetje in de voet, door met de mail dienst, een van de beste features als apart product aan te bieden.Maar zoiets apart aanbieden hoort natuurlijk ook bij de goede principes die ze uitdragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nocalimero
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20:43
Dit is volgens mij zeker waar.
En voor mij mogelijk een punt waardoor ik naar Freedom zou kunnen overstappen.

Een vraag hierover:
Klopt het dat je 5 email adressen (1+4) onder je domeinnaam kunt hangen bij Freedom? Want dan zou dat voor mij een extra reden kunnen zijn om Freedom te nemen nu Google hun gratis G Suite laat stoppen. Ik gebruikte dat voor ons gezin en moet nu op zoek naar iets anders.

"There's a man up in a mirrored building and he just bought the world"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GG85
  • Laatst online: 14-09 15:21

GG85

.......

nocalimero schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 14:12:
[...]

Een vraag hierover:
Klopt het dat je 5 email adressen (1+4) onder je domeinnaam kunt hangen bij Freedom? Want dan zou dat voor mij een extra reden kunnen zijn om Freedom te nemen nu Google hun gratis G Suite laat stoppen. Ik gebruikte dat voor ons gezin en moet nu op zoek naar iets anders.
Ja klopt, gebruik dat hier sinds ~6 maanden naar alle tevredenheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
nocalimero schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 14:12:
[...]

Een vraag hierover:
Nee, dat klopt niet. Een mail is op het freedom.nl domein. De andere 4 kun je op je eigen domein doen. Plus aliassen etc.
Maar je kunt er mailboxen bij kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TR1969
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:40
Jelte schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 15:22:
[...]

Nee, dat klopt niet. Een mail is op het freedom.nl domein. De andere 4 kun je op je eigen domein doen. Plus aliassen etc.
Maar je kunt er mailboxen bij kopen.
Het klopt wel en het klopt niet...

Als je internet afneemt bij Freedom kun je 5 freedom.nl mailadressen aanmaken en gebruiken (had ik ook).
Als je het mailpakket van Freedom afneemt kun je maar 1 freedom.nl mailadres aanmaken en 4 op eigendomein.

Wij zijn (helaas vanwege de matige tv aanbieder) net weer weg bij Freedom en door deze kromme regel heb ik ook geen mailpakket afgenomen (had ik anders wel gedaan)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• localhost
  • Niet online

localhost

Als donateur van Bits of Freedom krijg je ook een freedom.nl mailbox+mailadres.
Ik denk dat ik in 2016 donateur geworden ben, dus ik heb er nu 2.

Sommige zaken zijn gewoon belangrijker dan je denkt: https://www.bitsoffreedom.nl/doneren/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nocalimero
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20:43
TR1969 schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 15:27:
[...]

Het klopt wel en het klopt niet...

Als je internet afneemt bij Freedom kun je 5 freedom.nl mailadressen aanmaken en gebruiken (had ik ook).
Als je het mailpakket van Freedom afneemt kun je maar 1 freedom.nl mailadres aanmaken en 4 op eigendomein.

Wij zijn (helaas vanwege de matige tv aanbieder) net weer weg bij Freedom en door deze kromme regel heb ik ook geen mailpakket afgenomen (had ik anders wel gedaan)
Dat is jammer.
Ik heb op dit moment 5 mailadressen onder mijn eigen domeinnaam die ik bij Freedom onder zou willen brengen.
Wellicht kan ik inderdaad een extra mail adres (onder domein) erbij aanschaffen. Dan zou het kunnen.

Eerst maar eens kijken of mijn vrouw en kinderen kunnen wennen aan Canal Digital als TV aanbieder. Misschien kan ik eerst een proefabonnement nemen daar om te checken of het voor ons werkt.

Ons domein is overigens een .net domein. Zou dat nog uitmaken? Of moet het bij Freedom een .nl domein zijn?

"There's a man up in a mirrored building and he just bought the world"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TR1969
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:40
nocalimero schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 15:49:
[...]

Dat is jammer.
Ik heb op dit moment 5 mailadressen onder mijn eigen domeinnaam die ik bij Freedom onder zou willen brengen.
Wellicht kan ik inderdaad een extra mail adres (onder domein) erbij aanschaffen. Dan zou het kunnen.

Eerst maar eens kijken of mijn vrouw en kinderen kunnen wennen aan Canal Digital als TV aanbieder. Misschien kan ik eerst een proefabonnement nemen daar om te checken of het voor ons werkt.

Ons domein is overigens een .net domein. Zou dat nog uitmaken? Of moet het bij Freedom een .nl domein zijn?
Ik zou zeker even een proefabonnement op Canal Digital nemen, decoder is wel iets beter dan de app.
Aanbod is redelijk compleet, alleen Discovery, TLC en Eurosport ontbreken.
Vooral voetbal en andere sporten blijven achter qua beeld (ghosting)

Mocht je alleen naar de NL zenders kijken (publiek en commercieel) dan kan NL Ziet ook interessant zijn.

Wij kijken redelijk veel voetbal op ESPN vandaar dat alleen internet met NL Ziet geen optie was. Zodra ESPN een eigen tv app zou krijgen zou ik direct weer terug gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Echnon
  • Laatst online: 12-09 15:58
nocalimero schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 15:49:
[...]

Dat is jammer.

Nee maakt niet uit, DNS goedzetten en je bent klaar. Je hoeft de domeinnaam ook niet perse naar freedom over te hevelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ontactonquayle
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 17:49
TR1969 schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 15:27:
[...]

Toch vreemd, in 2020 heb ik met een founding member (e-mail-only) abonnement nog drie @freedom.nl adressen geregistreerd die ik tot op heden in gebruik heb. Heb net even gecheckt en ik kan inderdaad niet meer adressen registreren zonder gebruik te maken van een eigen domeinnaam.

Blijkbaar is dit op een zeker moment een internetabonnement-only feature geworden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bliss1
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 29-07-2022
Edje040 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 18:16:
[...]

Als ik appels met appels vergelijk (en zonder kortingen etc.) scheelt het dik €15 per maand.
En je mag er vanuit gaan dat er nog een flinke inflatie aanpassing aankomt de komende maanden. Dan wordt het verschil met een jaarabonnement Tweak wellicht 50%. En da's best wel veel voor een betere helpdesk.

[ Voor 5% gewijzigd door bliss1 op 24-01-2022 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
bliss1 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 12:57:
[...]

En je mag er vanuit gaan dat er nog een flinke inflatie aanpassing aankomt de komende maanden. Dan wordt het verschil met een jaarabonnement Tweak wellicht 50%. En da's best wel veel voor een betere helpdesk.
50% verschil lijkt me wellicht wat overdreven.

Freedom is nu voor mij € 47,-. Laat dat misschien een keer €50 worden.

Tweak kost bij jaarbetaling nu €34 (hoewel ik niet weet of daar net al een inflatiewijziging is geweest of die ook nog moet komen).

Nou is ook dan het prijsverschil nog steeds best fors, maar vooralsnog heb ik dat er wel voor over (dat wordt misschien wel anders als Tweak straks ook volledig dualstack IPv6 geimplemnteerd heeft).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ondertussen:
T-Mobile verhoogt 'noodgedwongen' tarieven voor abonnees op KPN-netwerk

T-Mobile verhoogt de prijzen voor nieuwe abonnees in gebieden waar de telecomaanbieder vast internet aanbiedt via het netwerk van KPN. Deze klanten gaan tot €15 per maand méér betalen dan klanten op plekken waar T-Mobile een eigen glasvezelnetwerk heeft. Dat bevestigde een woordvoerder van T-Mobile maandag. De stap is volgens de telecomaanbieder ingegeven door de hoge tarieven die KPN zou rekenen voor gebruik van zijn netwerk.
Als zelfs een grote speler als T-Mobile het prijsverschil niet meer voor eigen rekening kan nemen... :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MetalfanBlackness
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

MetalfanBlackness

♥ PV & SB ♥

Zr40 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 18:52:
Ondertussen:

[...]

Als zelfs een grote speler als T-Mobile het prijsverschil niet meer voor eigen rekening kan nemen... :P
Een andere bron die ik wel kan lezen: nieuws: T-Mobile verhoogt prijs 1Gbit/s-glasvezel en levert dat via KPN voor ...

Solarboiler: Top Senz 200 Nero-3 ⣿⣿ Photovoltaics: 9x LG 320N1K-A5, SE 3000H

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Vandaar ook de quote, maar goed punt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakura_nl
Hier nog een bron, met ook een link naar de reaktie van kpn.

https://www.onemorething....-prijsverhoging-door-kpn/

Vooral dit stukje in boven hun reaktie:

'wij doen KPN doet niets wat niet mag',

Nee, er zijn geen regels, dus je kan elke woekerprijs vragen die je maar wilt.

/edit

Door mij verkeerd geciteerde quote aangepast 8)7

[ Voor 14% gewijzigd door Sakura_nl op 24-01-2022 22:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
Zr40 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 18:52:
Ondertussen:

[...]

Dat hebben ze nooit voor hun rekening genomen... Ze hebben simpelweg op KPN WBA niet meer dan 100 Mbit aangeboden. Freedom levert via meerdere netwerken en bij KPN WBA is het duurder. Dat doet T-Mobile nu ook eindelijk. Dan hebben klanten tenminste zelf de keuze of ze dat willen of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Sakura_nl schreef op maandag 24 januari 2022 @ 21:26:
Hier nog een bron, met ook een link naar de reaktie van kpn.

https://www.onemorething....-prijsverhoging-door-kpn/

Vooral dit stukje in hun reaktie:

'wij doen niets wat niet mag',

Nee, er zijn geen regels, dus je kan elke woekerprijs vragen die je maar wilt
Kleine nuance: dat zegt KPN helemaal niet. Dat is de kop boven de alinea die de journalist er zelf bij heeft geschreven. Er staat ook niet "wij" maar "KPN doet niets wat niet mag".

Ik ben geen voorstander van het KPN prijsmodel maar hou je wel bij de feiten.

[ Voor 6% gewijzigd door Barre73 op 24-01-2022 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sodium
vandaag meer mensen uitval gehad op glas (cambrium -- enschede) het is nu vaker dus valt het op:

25-1: 20:32 - 20:33
26-1: 12:12 - 12:13

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartenv
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-09 00:27
De 26-1 had ik ook. Dronten in dit geval. Uptime van de lijn bleef wel goed, dus ik neem aan dat het een routing probleem was ofzo..? Ik kon geen DNS meer resolven.

De 25e lijkt het bij mij tussen 20:23 en 20:26 een dipje gehad te hebben, maar dat kan toevallig zijn geweest.

De 25e had ik geen downtime rond 20:32.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sodium
hmm en het gekke is dat ik dit nergens (behalve nu hier) kan terugvinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimmak
  • Laatst online: 11-09 20:59
Over Freedom kan ik nog niet oordelen. Maar de installatiepartner (Roamler) van ze is om te janken. Ik denk dat ik zelf maar een poging ga doen want daar valt geen afspraak mee te maken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sakura_nl
Dat zou ik zeer zeker even melden bij Freedom, want dat is absoluut iets wat zij niet willen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YWatchman
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 21-08 11:30
Er is tussen 12-1 en 25-1 een intermittent issue gegroeid, dat is deze nacht verbouwd. Zie freedom.nl/storingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sodium
het kan zijn dat ik nog niet wakker genoeg ben maar ik zie maar 1 melding op 12-1 met de status afgesloten... als mijn UDM besluit dat de primary link zo slecht is om om te schakelen is er meer aan de hand dan wat ik kan lezen. En mijn de verbinding met mijn VDI omgeving stort in. IMHO moet je gewoon open en eerlijk zijn wat er speelt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YWatchman
sodium schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 08:19:
het kan zijn dat ik nog niet wakker genoeg ben maar ik zie maar 1 melding op 12-1 met de status afgesloten... als mijn UDM besluit dat de primary link zo slecht is om om te schakelen is er meer aan de hand dan wat ik kan lezen. En mijn de verbinding met mijn VDI omgeving stort in. IMHO moet je gewoon open en eerlijk zijn wat er speelt
dat er een issue is betekent niet dat het zichtbaar is, soms wordt het pas zichtbaar als er een storing optreedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaNDaRK
  • Laatst online: 18:02
Ik heb hier al een paar dagen last van een klapperende lijn, om de zoveel uur, soms minuten valt mijn verbinding weg.

Na een paar minuten geen internet, heb ik weer verbinding.

De volgende stappen heb ik al ondernomen:
- Contact gehad met Freedom
- Fritzbox gereset naar default, op aanraden van de helpdesk
- Fritzbox opnieuw opgestart

Dit is het log van gister:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
26.01.22 13:39:32 DSL not responding (no DSL synchronization).
26.01.22 13:34:57 DSL not responding (no DSL synchronization).
26.01.22 09:57:42 DSL not responding (no DSL synchronization).
26.01.22 08:20:58 DSL not responding (no DSL synchronization).
26.01.22 04:07:21 DSL not responding (no DSL synchronization).
26.01.22 03:57:38 DSL not responding (no DSL synchronization).
26.01.22 03:36:33 DSL not responding (no DSL synchronization).
26.01.22 02:23:16 DSL not responding (no DSL synchronization).

Dit is het log van vandaag (waarbij ik nu al weer een onderbreking heb gehad):
code:
1
2
3
4
5
6
27.01.22 10:48:15 DSL not responding (no DSL synchronization).
27.01.22 09:59:36 DSL not responding (no DSL synchronization)
27.01.22 09:49:28 DSL not responding (no DSL synchronization).
27.01.22 01:40:59 DSL not responding (no DSL synchronization).
27.01.22 01:22:24 DSL not responding (no DSL synchronization).
27.01.22 00:37:50 DSL not responding (no DSL synchronization).

Het betreft hier een DSL verbinding in de regio Zaanstad via Cambrium. In het laatste jaar is er niets veranderd in dit netwerk (op wat devices na).

Iemand nog een goeie tip/oplossing? Want thuiswerken en vergaderen met zo'n lijn is redelijk irritant.

[ Voor 4% gewijzigd door MaNDaRK op 27-01-2022 11:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YWatchman
MaNDaRK schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 10:25:
Ik heb hier al een paar dagen last van een klapperende lijn, om de zoveel uur, soms minuten valt mijn verbinding weg.

De volgende stappen heb ik al ondernomen:
- Contact gehad met Freedom
- Fritzbox gereset naar default, op aanraden van de helpdesk
- Fritzbox opnieuw opgestart

Dit is het log van gister:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
26.01.22 13:39:32 DSL not responding (no DSL synchronization).
26.01.22 13:34:57 DSL not responding (no DSL synchronization).
26.01.22 09:57:42 DSL not responding (no DSL synchronization).
26.01.22 08:20:58 DSL not responding (no DSL synchronization).
26.01.22 04:07:21 DSL not responding (no DSL synchronization).
26.01.22 03:57:38 DSL not responding (no DSL synchronization).
26.01.22 03:36:33 DSL not responding (no DSL synchronization).
26.01.22 02:23:16 DSL not responding (no DSL synchronization).

Dit is het log van vandaag (waarbij ik nu al weer een onderbreking heb gehad):
code:
1
2
3
4
27.01.22 09:49:28 DSL not responding (no DSL synchronization).
27.01.22 01:40:59 DSL not responding (no DSL synchronization).
27.01.22 01:22:24 DSL not responding (no DSL synchronization).
27.01.22 00:37:50 DSL not responding (no DSL synchronization).

Het betreft hier een DSL verbinding in de regio Zaanstad via Cambrium. In het laatste jaar is er niets veranderd in dit netwerk (op wat devices na).

Iemand nog een goeie tip/oplossing? Want thuiswerken en vergaderen met zo'n lijn is redelijk irritant.
no DSL synchronization lijkt me een probleem op de fysieke kopers of DSLAM, moet door Freedom dan een KPN ticket aangemaakt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MaNDaRK schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 10:25:

...

Heb je een bonded verbinding?
Hoe ver zit je van de DSLAM af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaNDaRK
  • Laatst online: 18:02
Verwijderd schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 15:17:
[...]

Heb je een bonded verbinding?
Hoe ver zit je van de DSLAM af?
Na mij weten heb ik geen DSL bonding. De verbinding is 100Mbit down en 30Mbit up.

Ik zit volgens het modem 342m van de DSLAM af.

Ik zie trouwens wel veel 'Unrecoverable Errors' in mijn log voordat de verbinding weg valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OruBLMsFrl

OruBLMsFrl

Silence Promo Crew

100/30 lijkt geen bonding inderdaad, zeker niet op die afstand, dan zou je met bonding ca. 200/60 verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sodium
14:21 - 14:22 tijdens een presentatie gaat weer cambrium enschede onderuit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• burnedhardware
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:46
Voor degenen die twijfelen hoe ingewikkeld de overstap is van xs4all (via glas op KPN, XGS-PON) ... ik had de overstapdatum verkeerd in mijn agenda gezet en dat bleek dus 2 dagen geleden gebeurd te zijn... niets van gemerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grvy
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:28

Grvy

Bot

Zo, vandaag is Freedom opgeleverd. En idd net zoals @burnedhardware helemaal niks van gemerkt. Alleen even mn DNS records(van buiten) naar interne servers aanpassen maar thats it.

[ Voor 3% gewijzigd door Grvy op 28-01-2022 18:48 ]

Dit is een account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacques1971
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10-09 14:07
https://dutchitchannel.nl...erk-aan-in-hilversum.html

Het ziet er naar uit dat Freedom gaat leveren over dit netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Het geinige is dat ze zeggen dat ze ook al netwerken hebben in Almere, Baarn, Amersfoort en nog wat plaatsen. Toevallig zijn dat dezelfde plaatsen die Jonaz ( www.jonaz.nl ) ook aangeeft. En Jonaz en dit bedrijf zitten op hetzelfde adres in Rotterdam.

Toevallig ken ik de situatie in Almere goed, en Jonaz zit in ieder geval hier (maar volgens mij overal waar ze aanwezig zijn) gewoon via de "ODF" propositie (eigen apparatuur in de PoP plaatsen) op de fysieke infra van KPN NetwerkNL.

Oftewel, ze hebben helemaal geen eigen netwerk. Alleen eigen apparatuur op het netwerk van een ander :P. Op basis van GPON overigens (ook al zijn de netwekren dus Point to Point aangelegd). En in Hilversum uiteraard XGSPON.

[ Voor 4% gewijzigd door eymey op 28-01-2022 19:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
eymey schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 19:38:
[...]

Het geinige is dat ze zeggen dat ze ook al netwerken hebben in Almere, Baarn, Amersfoort en nog wat plaatsen. Toevallig zijn dat dezelfde plaatsen die Jonaz ( www.jonaz.nl ) ook aangeeft. En Jonaz en dit bedrijf zitten op hetzelfde adres in Rotterdam.

Toevallig ken ik de situatie in Almere goed, en Jonaz zit in ieder geval hier (maar volgens mij overal waar ze aanwezig zijn) gewoon via de "ODF" propositie (eigen apparatuur in de PoP plaatsen) op de fysieke infra van KPN NetwerkNL.

Oftewel, ze hebben helemaal geen eigen netwerk. Alleen eigen apparatuur op het netwerk van een ander :P. Op basis van GPON overigens (ook al zijn de netwekren dus Point to Point aangelegd). En in Hilversum uiteraard XGSPON.
Ik had in het topic van KPN Netwerk een iets andere conclusie getrokken. Ik kende Fiber Crew al als operator op netwerken van FiberNH. Dus ik wist dat het een operator is. Mijn conclusie was dus dat Jonaz en Fiber Crew zijn samengegaan. Of Jonaz heeft als operator zijn naam veranderd. Of ze zijn overgenomen.
Wat het ook is: het is hetzelfde bedrijf. Dus via de apparatuur van Jonaz zijn nu ook andere providers beschikbaar (in ieder geval Freedom).

Pagina: 1 ... 46 ... 80 Laatste