Tweak heeft al een beta fase... hoort hier niet, maar just saying ze zijn goed bezig.eymey schreef op zondag 2 januari 2022 @ 16:10:
[...]
Tweak is zelf ook wel bezig met native IPv6, maar wanneer dat er ook is, is de vraag.
dankjewel voor je reacties eymey en Barre
Ik weet niet of iedereen (maar misschien @Barre73 wel) de hint zal snappen.YWatchman schreef op zondag 2 januari 2022 @ 14:00:
[...]
Dat is wat ik zeg, wellicht niet goed. (team pagina reminder... ;-))
Mogelijk interpreteren sommige mensen je post verkeerd, er staat inderdaad dat Freedom en Cambrium losse entiteiten zijn t.o.v. elkaar (ze hebben alleen een samenwerking met elkaar), geen concern relatie (geen zuster organisatie en geen dochter onderneming ofzo) of iets in de trant.
Dit is een beetje een vreemde zin, omdat hier twee tegenstelling staan, namelijk losse entiteit en door de van dat het een entiteit is van Cambrium.YWatchman schreef op zondag 2 januari 2022 @ 13:48:
[...]
Daarnaast is Freedom Internet B.V. een volledig losse entiteit van Cambrium B.V. welk zich enkel als leverancier verantwoord voor Freedom.
Ik denk dat eerder iets bedoeld is te zeggen als:
Daarnaast is Freedom Internet B.V. een volledig losse entiteit ten opzichte van Cambrium B.V. welk zich enkel als leverancier verantwoord voor Freedom.
[ Voor 66% gewijzigd door MetalfanBlackness op 06-01-2022 22:53 . Reden: Nog duidelijker maken ]
Solarboiler: Top Senz 200 Nero-3 ⣿⣿ Photovoltaics: 9x LG 320N1K-A5, SE 3000H
Iemand anders ook last van een storing bij bezoeken https://mijn.freedom.nl/dashboard?
Service Unavailable
No server is available to handle this request
Damsplaat schreef op maandag 3 januari 2022 @ 11:32:
Iemand anders ook last van een storing bij bezoeken https://mijn.freedom.nl/dashboard?
:strip_exif()/f/image/Gh6qTzPNQFlRT7K0T0sBVhw2.jpg?f=fotoalbum_large)
Er stond "Freedom is een entiteit van Cambrium". "Van" betekent normaliter "in eigendom" en dat klopt niet.MetalfanBlackness schreef op maandag 3 januari 2022 @ 00:14:
[...]
Ik weet niet of iedereen (maar misschien @Barre73 wel) de hint zal snappen.
Mogelijk interpreteren sommige mensen je post verkeerd, er staat inderdaad dat Freedom en Cambrium losse entiteiten zijn t.o.v. elkaar (ze hebben alleen een samenwerking met elkaar), geen concern relatie (geen zuster organisatie en geen dochter onderneming ofzo) of iets in de trant.
Maar verder opgelost hoor.
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.
@YWatchman
Is er omstreeks 1 Jan 15:30 toevallig iets veranderd in de routering / peering richting Californië?
Sinds ongeveer tijd is de NTP monitoring vanuit San Jose richting mijn NTP server helemaal om zeep.
https://www.ntppool.org/scores/45.83.234.123
In mijn locale NTP monitoring zie ik niets geks, en mijn 3 rubidium standaarden lopen ook nog allemaal in sync dus het lijkt mij niet in mijn NTP server stack te zitten.
Ook zie ik deze problemen niet terug bij andere ntp servers die bij andere providers zitten.
Mijn NTP req/s zijn ook gelijk gebleven dus daar zit het ook niet in.
Is er omstreeks 1 Jan 15:30 toevallig iets veranderd in de routering / peering richting Californië?
Sinds ongeveer tijd is de NTP monitoring vanuit San Jose richting mijn NTP server helemaal om zeep.
In mijn locale NTP monitoring zie ik niets geks, en mijn 3 rubidium standaarden lopen ook nog allemaal in sync dus het lijkt mij niet in mijn NTP server stack te zitten.
Ook zie ik deze problemen niet terug bij andere ntp servers die bij andere providers zitten.
@koenvds1 Ik heb sinds dat tijdstip exact dezelfde ervaring. Sinds dat moment 50 a 100 ms afwijking, terwijl dat daarvoor vrijwel altijd binnen +/- 2 ms lag.
Op IPv6 trouwens geen probleem, alleen op het IPv4 adres.
Op IPv6 trouwens geen probleem, alleen op het IPv4 adres.
ik heb niks veranderd, wellicht is er een tijdelijk pad veranderd aan de transit zijde (denk aan fiber maintenance bij upstreams), is het alweer beter?koenvds1 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 12:45:
@YWatchman
Bij mij wel, de afwijking zit weer op het oude niveau.
Lijkt inderdaad sinds een paar uur weer OK te zijn, zullen hurricane electric maar de schuld geven dan
En het is weer om zeep 🙃
Edit: lijkt sinds 1400 weer OK, daarvoor lag het 3 a 4 uur om zeep.
Edit: lijkt sinds 1400 weer OK, daarvoor lag het 3 a 4 uur om zeep.
[ Voor 56% gewijzigd door koenvds1 op 04-01-2022 14:49 ]
Tussen kerst en oud-en-nieuw een tweetal Ethernet kabels gelegd van meterkast (waar glasvezel zich bevind) naar de hoek van de woonkamer (waar meer ligt en ISRA en AOP ook zit). Nu zou ik dan eindelijk wat aan de glasvezelaansluiting kunnen hebben welke sinds een paar maanden in de meterkast is geplaatst. 
Gezien de periode van mijn aansluiting heb ik sterk de indruk dat de glasverbinding GPON stijl is.
Dan heb ik dus een ONT nodig, waar uiteindelijk Ethernet uit komt. Jammer, maar het zij zo.
Ik wil gebruik gaan maken van mijn eigen apparatuur ipv een Fritz!box.
Zodra ik dat selecteer kan ik de "Installatie door monteur" niet meer aanvinken.
Mij best, want ik vermoed dat mij dat wel lukt als ik een patchcover en een ONT toegestuurd krijg.
Maar.... moet er in de ONT niet een decryptiecode worden gezet voor mijn abonnement? Of programmeert men die voor voordat het installatiepakket opgestuurd wordt?
Kan het natuurlijk ook Freedom zelf vragen door even te bellen/mailen, maar dacht vraag het eerst eens hier. Er lopen hier ongetwijfeld wat ervaringsdeskundigen rond.
Heb verder ook nog wel wat angst mbt de TV. Want Netflix op het KPN/XS4ALL mediaboxje is een veel gebruikte applicatie, daar moet ik nog een alternatief voor vinden...
Gezien de periode van mijn aansluiting heb ik sterk de indruk dat de glasverbinding GPON stijl is.
Dan heb ik dus een ONT nodig, waar uiteindelijk Ethernet uit komt. Jammer, maar het zij zo.
Zodra ik dat selecteer kan ik de "Installatie door monteur" niet meer aanvinken.
Mij best, want ik vermoed dat mij dat wel lukt als ik een patchcover en een ONT toegestuurd krijg.
Maar.... moet er in de ONT niet een decryptiecode worden gezet voor mijn abonnement? Of programmeert men die voor voordat het installatiepakket opgestuurd wordt?
Kan het natuurlijk ook Freedom zelf vragen door even te bellen/mailen, maar dacht vraag het eerst eens hier. Er lopen hier ongetwijfeld wat ervaringsdeskundigen rond.
Heb verder ook nog wel wat angst mbt de TV. Want Netflix op het KPN/XS4ALL mediaboxje is een veel gebruikte applicatie, daar moet ik nog een alternatief voor vinden...
Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.
Dat zou vreemd zijn ja. Als jij een KPN Netwerk aansluiting hebt en Freedom levert PON via KPN WBA dan moet de ONT door een monteur worden geactiveerd. Daarvoor is de speciale Infra-monteursapp nodig.Ultraman schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 17:06:
Tussen kerst en oud-en-nieuw een tweetal Ethernet kabels gelegd van meterkast (waar glasvezel zich bevind) naar de hoek van de woonkamer (waar meer ligt en ISRA en AOP ook zit). Nu zou ik dan eindelijk wat aan de glasvezelaansluiting kunnen hebben welke sinds een paar maanden in de meterkast is geplaatst.
Dus dit moet je inderdaad even aan Freedom vragen. Zij weten meteen of het bij jou om PON of GoF (AON) gaat.
Netflix draait toch haast overal op? Chromecast, console, de TV zelf, of natuurlijke die vette game PCUltraman schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 17:06:
Wat heb je staan, echt alleen die provider box?
Cooling is silver, silence is golden!
Wat je denkt is niet wat je zegt. Wat je zegt wordt anders begrepen.
Main: AMD RX 9070XT Sapphire Pure, 2e PC: Nvidia RTX3080 EVGA FTW3
Yup, voor dit doeleinde alleen de box. Verder nog een Raspberry Pi en de console is een SNES. TV is niet smart en met jonge kinderen die er bij kunnen blijft die het hopelijk nog even doen.OruBLMsFrl schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 18:33:
[...]
Netflix draait toch haast overal op? Chromecast, console, de TV zelf, of natuurlijke die vette game PC![]()
Wat heb je staan, echt alleen die provider box?
Ik heb het wel eens experimenteel onder Kodi aan de gang gehad. Misschien kan ik daar nog eens naar kijken. Anders dus eens naar een Chromecast kijken zeg jij?
[ Voor 3% gewijzigd door Ultraman op 04-01-2022 20:44 ]
Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.
Chromecast lijkt me hier echt de snelste en goedkoopste optie. En eerlijk gezegd werkt de Netflix app op je telefoon een stuk sneller en fijner dan die op de KPN box (aangezien daar alles met pijltjesnopnjr afstandsbediening moet). Dat je dan bij het starten van je film of serie eerst nog even je TV source moet wijzigen en het icoontje "casten" op je telefoon moet aanklikken is dan een kleine moeite.Ultraman schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 20:41:
[...]
Yup, voor dit doeleinde alleen de box. Verder nog een Raspberry Pi en de console is een SNES. TV is niet smart en met jonge kinderen die er bij kunnen blijft die het hopelijk nog even doen.
Ik heb het wel eens experimenteel onder Kodi aan de gang gehad. Misschien kan ik daar nog eens naar kijken. Anders dus eens naar een Chromecast kijken zeg jij?
Persoonlijk vind ik een AppleTV (vanaf 120 euro) erg goed en snel werken als alternatief voor zo’n Arris van KPN. Daarbij kun je NLZIET, Netflix en alle overige content aanbieders erop zetten. Ook een Mi Tv stick (rond de 50 euro) doet hetzelfde en werkt alleen wat langzamer en WiFi noodzakelijkUltraman schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 17:06:
pricewatch: Xiaomi Mi TV Stick 8GB
NLZIET op Apple TV is echt fantastisch als je af en toe NPO of RTL/SBS wil (terug)kijken.grave176 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 09:24:
[...]
Persoonlijk vind ik een AppleTV (vanaf 120 euro) erg goed en snel werken als alternatief voor zo’n Arris van KPN. Daarbij kun je NLZIET, Netflix en alle overige content aanbieders erop zetten. Ook een Mi Tv stick (rond de 50 euro) doet hetzelfde en werkt alleen wat langzamer en WiFi noodzakelijk
pricewatch: Xiaomi Mi TV Stick 8GB
Hier had uw reclame kunnen staan.
Of Shield TV, of ander Android TV apparaat.Eiríkr schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 09:40:
NLZIET op Apple TV is echt fantastisch als je af en toe NPO of RTL/SBS wil (terug)kijken.
Over GPON:
De ONT moet inderdaad door een monteur worden gekoppeld bij een nieuwe verbinding. Bij een bestaande verbinding die wordt overgezet naar Freedom Internet hoeft er (lokaal, fysiek) niets gedaan te worden. Ik had een XS4ALL verbinding in beheer die was overgezet op Freedom Internet, en er hoefde niets aangepast te worden. Zelfs niet op de (eigen) router.
Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!
Ik heb een witte Genexis Gigabit NTU. Dat betekent dat ik AON heb en niet GPON, correct?The Zep Man schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 09:14:
[...]
Of Shield TV, of ander Android TV apparaat.
Over GPON:
De ONT moet inderdaad door een monteur worden gekoppeld bij een nieuwe verbinding. Bij een bestaande verbinding die wordt overgezet naar Freedom Internet hoeft er (lokaal, fysiek) niets gedaan te worden. Ik had een XS4ALL verbinding in beheer die was overgezet op Freedom Internet, en er hoefde niets aangepast te worden. Zelfs niet op de (eigen) router.
Freedom heeft inmiddels bevestigd dat de NTU wordt verwijderd. Glas gaat rechtstreeks in de FRITZ!Box 5530.
Aftellen tot mijn migratie!
Een veel makkelijkere vergelijking:Eiríkr schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 09:24:
Ik heb een witte Genexis Gigabit NTU. Dat betekent dat ik AON heb en niet GPON, correct?

Als je dit apparaat (de ONT) niet hebt, dan heb je geen GPON. Tenminste, totdat men een andere ONT voor GPON heeft.
Dan heb je per definitie geen GPON. Bij GPON zit er altijd een actieve media converter (glas -> Ethernet) van de leverancier tussen.Freedom heeft inmiddels bevestigd dat de NTU wordt verwijderd. Glas gaat rechtstreeks in de FRITZ!Box 5530.
[ Voor 4% gewijzigd door The Zep Man op 07-01-2022 09:54 ]
Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!
In zoverre.... het kan ook XGS.PON zijn. Het direct aansluiten van glas op PON (als een passieve aansluiting) is KPN sinds dit nieuwe jaar verplicht:The Zep Man schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 09:39:
[...]
Als je dit apparaat (de ONT) niet hebt, dan heb je geen GPON. Tenminste, totdat men een andere ONT voor GPON heeft.
[...]
Dan heb je per definitie geen GPON. Bij GPON zit er altijd een actieve media converter (glas -> Ethernet) van de leverancier tussen.

Mja.... dat verplicht 'passief' maken van een aansluiting blijf ik een beetje dubbel vinden.....
Een praktijkvoorbeeld uit het T-mobile glasvezel topic hier op GoT: In diverse gebieden waarin T-mobile op PtP-netwerken altijd AON apparatuur heeft gebruikt, zijn ze voor nieuwere apparatuur overgestapt op GPON en worden steeds meer bestaande klanten om wat voor reden dan ook omgeprikt naar die GPON apparatuur.
Dit loopt echter uit op een groot drama, omdat ze het proces niet goed ingeregeld hebben. Het blijkt namelijk zo te zijn dat klanten EERST naar GPON worden geprikt zonder dat er eerst voor is gezorgd dat de AON apparatuur aan de klant-kant van de lijn gaat. Gevolg: De AON apparatuur bij de klant legt GPON op het hele 'segment' vast, dus ook voor alle andere klanten op hetzeflde GPON segment.
In dit soort gevallen vind ik een verplichting om toe te staan dat een klant zelf maar van alles aan de lijn mag hangen dus ook gewoon onredelijk en onwenselijk. En zelfs een blijk van technische onkunde van de besluitvormers bij ACM.
En ja, dan kan je natuurlijk gaan roepen dat de provider er dan maar voor moet zorgen dat dit niet kan. Maar dat is bij GPON gewoon technisch/natuurkundig onmogelijk: Een verstoring met 'licht' dat er niet thuishoort leidt gewoon onherroepelijk tot problemen.
Ook ik als Tweaker wil uiteraard het liefst totale controle over de actieve apparatuur i n mijn eigen meterkast. Maar als ik weet dat daardoor op elk mogelijk moment mijn verbinding onderuit kan klappen omdat 1 of andere kluns in mijn straat gaat lopen beunen, dan zou ik dat wel zwaar ruk vinden en heb ik er geen probleem mee om op z'n minst dan een zo dom mogelijke mediaconverter te accepteren.
Een praktijkvoorbeeld uit het T-mobile glasvezel topic hier op GoT: In diverse gebieden waarin T-mobile op PtP-netwerken altijd AON apparatuur heeft gebruikt, zijn ze voor nieuwere apparatuur overgestapt op GPON en worden steeds meer bestaande klanten om wat voor reden dan ook omgeprikt naar die GPON apparatuur.
Dit loopt echter uit op een groot drama, omdat ze het proces niet goed ingeregeld hebben. Het blijkt namelijk zo te zijn dat klanten EERST naar GPON worden geprikt zonder dat er eerst voor is gezorgd dat de AON apparatuur aan de klant-kant van de lijn gaat. Gevolg: De AON apparatuur bij de klant legt GPON op het hele 'segment' vast, dus ook voor alle andere klanten op hetzeflde GPON segment.
In dit soort gevallen vind ik een verplichting om toe te staan dat een klant zelf maar van alles aan de lijn mag hangen dus ook gewoon onredelijk en onwenselijk. En zelfs een blijk van technische onkunde van de besluitvormers bij ACM.
En ja, dan kan je natuurlijk gaan roepen dat de provider er dan maar voor moet zorgen dat dit niet kan. Maar dat is bij GPON gewoon technisch/natuurkundig onmogelijk: Een verstoring met 'licht' dat er niet thuishoort leidt gewoon onherroepelijk tot problemen.
Ook ik als Tweaker wil uiteraard het liefst totale controle over de actieve apparatuur i n mijn eigen meterkast. Maar als ik weet dat daardoor op elk mogelijk moment mijn verbinding onderuit kan klappen omdat 1 of andere kluns in mijn straat gaat lopen beunen, dan zou ik dat wel zwaar ruk vinden en heb ik er geen probleem mee om op z'n minst dan een zo dom mogelijke mediaconverter te accepteren.
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.
Ook als die mediaconverter (ont) er hangt houdt niks iemand tegen om z'n eigen AON apparatuur op die poort te prikken. Is natuurlijk een vrij standaard connector die in meer past dan alleen die ONT.eymey schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 11:58:
Mja.... dat verplicht 'passief' maken van een aansluiting blijf ik een beetje dubbel vinden.....
Share and Enjoy!
Dat klopt uiteraard, maar dan kan je als provider/operator tenminste nog je erop beroepen dat de betreffende klant zelf heeft gaan lopen klooien op een punt waar hij eigenlijk helemaal niet aan mag komen en zo de verbindingen van meerdere klanten heeft verstoord.WCA schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 12:07:
[...]
Ook als die mediaconverter (ont) er hangt houdt niks iemand tegen om z'n eigen AON apparatuur op die poort te prikken. Is natuurlijk een vrij standaard connector die in meer past dan alleen die ONT.
Dat vind ik persoonlijk nogal een verschil met een vanuit de overheid regulerende instantie die nu in feite zegt: " De provider/operator is verplicht om een situatie toe te staan / te ondersteunen waarin er een grote kans bestaat dat een consument de boel voor meerdere klanten plat legt" .
(En datzelfde geldt wmb ook in het geval van andere shared medium technieken, zoals DOCSIS ovr de coaxkabel).
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.
Verwijderd
Hier zou het overzetten van AON naar GPON kunnen omdat de FTU twee glasvezel aansluitingen heeft. Eén actieve en één niet belichte glasvezel.
De monteur plaats de GPON NTU en sliut die aan op de niet belichte vezel. Waarna die NTU ingesteld wordt. Als vezel nu ook belicht wordt dan kan de klant oversteken.
Werkt het niet, dan terug wisselen en de monteur mag de boel gaan controleren.
Daarna kan de aanbieder de AON donker maken totdat er weer een migratie nodig is.
Zo gek was het toch niet achteraf om gelijk twee vezels aan te leggen.
De monteur plaats de GPON NTU en sliut die aan op de niet belichte vezel. Waarna die NTU ingesteld wordt. Als vezel nu ook belicht wordt dan kan de klant oversteken.
Daarna kan de aanbieder de AON donker maken totdat er weer een migratie nodig is.
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2022 12:48 ]
In dat geval moet je je misschien afvragen of je uberhaupt met glasvezel wel een PON techniek zou willen / moeten gebruiken. Slechte keus dan. Je hebt dan altijd de "kans" dat je hele blok eruit ligt omdat iemand in de wijk loopt te "klooien", ook met de Nokia ONT kastjes. En geldt dan hetzelfde probleem ook niet voor docsis? Is ook een "gedeelde" lijn met de buurt.eymey schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 11:58:
Ik vind het principebesluit van de ACM gewoon goed. Het is natuurlijk heel vreemd dat jij, in je eigen huis, apparatuur van een ander van stroom moet voorzien.
Met de door KPN geleverde Nokia ONT kastjes is de kans dat er iets mis gaat heel veel kleiner, gewoon puur omdat deze precies volgens de specs van de apparatuur 'aan de andere kant van de lijn' werken.voorstad schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 12:52:
[...]
In dat geval moet je je misschien afvragen of je uberhaupt met glasvezel wel een PON techniek zou willen / moeten gebruiken. Slechte keus dan. Je hebt dan altijd de "kans" dat je hele blok eruit ligt omdat iemand in de wijk loopt te "klooien", ook met de Nokia ONT kastjes. En geldt dan hetzelfde probleem ook niet voor docsis? Is ook een "gedeelde" lijn met de buurt.
Ik vind het principebesluit van de ACM gewoon goed. Het is natuurlijk heel vreemd dat jij, in je eigen huis, apparatuur van een ander van stroom moet voorzien.
En inderdaad, dit zelfde geldt ook voor DOCSIS bij de kabelaar. Waarbij het in geval van 'de kabel' dan nog wel zo is dat je op precies de frequenties van de downstreams of upstreams moet storen om de boel in de war te sturen.
Ik heb er geen enkel probleem mee als er een stukje apparatuur van de provider in mijn eigen huis stroom moet krijgen om de verbinding goed en betrouwbaar te laten werkekn. Zolang dat kastje maar niet meer doet dan strict noodzakelijk (dus een layer 2 brug bouwen tussen het ene en het andere medium).
Dit is al zo vaak besproken. Ja, technisch kan het maar administratief niet. Er kan niet 1 vezel worden afgenomen. Je huurt altijd een vezelpaar als er twee afgewerkt zijn.Verwijderd schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 12:44:
Hier zou het overzetten van AON naar GPON kunnen omdat de FTU twee glasvezel aansluitingen heeft. Eén actieve en één niet belichte glasvezel.
En vergeet niet dat er honderdduizenden aansluitingen zijn met 1 afgewerkte vezel dus gaat jouw verhaal al helemaal niet op.
Ter voorbereiding op mijn verhuizing naar Freedom eind van de maand, vandaag maar alvast een SmokePing thuis neergezet. Nu nog achter KPN.
Voorbeeldje dns1.freedom.nl (2a10:3780:2:52:185:93:175:43)

Leuk om eens te kijken hoe dit zich gaat ontwikkelen, ook na de migratie.
DNS-servers, mail-servers en VoIP-servers inmiddels toegevoegd.
Voorbeeldje dns1.freedom.nl (2a10:3780:2:52:185:93:175:43)

Leuk om eens te kijken hoe dit zich gaat ontwikkelen, ook na de migratie.
DNS-servers, mail-servers en VoIP-servers inmiddels toegevoegd.
hi medetweakers,
Deze morgen heb ik diverse storing(en) gehad op de DNS servers van Freedom:
Nadat ik de DNS instellingen in mijn router naar een 3rd party DNS heb gezet werkt het weer:
Zijn er meer mensen die hiermee kampen?
edited: blijkbaar zit de oorzaak niet bij Freedom maar bij de authoritive DNS server
Deze morgen heb ik diverse storing(en) gehad op de DNS servers van Freedom:
code:
1
2
3
4
5
| APM3LC02WT1WDHTDF:~ myuser$ nslookup login.wolterskluwercloud.com Server: 192.168.178.1 Address: 192.168.178.1#53 ** server can't find login.wolterskluwercloud.com: SERVFAIL |
Nadat ik de DNS instellingen in mijn router naar een 3rd party DNS heb gezet werkt het weer:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| APM3LC02WT1WDHTDF:~ myuser$ nslookup login.wolterskluwercloud.com Server: 192.168.178.1 Address: 192.168.178.1#53 Non-authoritative answer: login.wolterskluwercloud.com canonical name = w7gfmod.x.incapdns.net. w7gfmod.x.incapdns.net canonical name = prd-tm-sites-aaa.trafficmanager.net. prd-tm-sites-aaa.trafficmanager.net canonical name = wk-taae-aaa-prd-barracuda-site.westeurope.cloudapp.azure.com. Name: wk-taae-aaa-prd-barracuda-site.westeurope.cloudapp.azure.com Address: 40.114.223.214 |
Zijn er meer mensen die hiermee kampen?
edited: blijkbaar zit de oorzaak niet bij Freedom maar bij de authoritive DNS server
[ Voor 5% gewijzigd door jeffrodo op 11-01-2022 10:39 ]
WIjsheid en geluk toegewenst. Vriendelijke groet... |-:-| Denk niet zwart-wit, maar buiten de kaders ;)
SERVFAIL van een recursor geeft meestal aan dat er iets mis is met de authoritative servers voor het domein dat je probeert te resolven. Dat het bij de 3rd party DNS recursor wel werkt komt waarschijnlijk doordat zij vanwege DNS geolocation bij andere DNS servers uitkomen die niet verkeerd zijn geconfigureerd.
Of het is een DNSSEC probleem en je 3rd party DNS recursor negeert dat.
[ Voor 10% gewijzigd door Zr40 op 10-01-2022 11:59 ]
OK, dank voor deze uitleg. Ik moet me nog eens wat meer verdiepen in DNSZr40 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 11:57:
SERVFAIL van een recursor geeft meestal aan dat er iets mis is met de authoritative servers voor het domein dat je probeert te resolven. Dat het bij de 3rd party DNS recursor wel werkt komt waarschijnlijk doordat zij vanwege DNS geolocation bij andere DNS servers uitkomen die niet verkeerd zijn geconfigureerd.
Binnenkort ga ik Pi-hole draaien in m'n netwerk, dan help wat extra DNS en DNSv6 kennis wel...
WIjsheid en geluk toegewenst. Vriendelijke groet... |-:-| Denk niet zwart-wit, maar buiten de kaders ;)
Ik kan 1 ding zeggen, en dat is dat de dns servers tegenwoordig enorm stabiel zijn.. en dat mocht ook eigenlijk niet anders.
Edit: mbt DNSSEC queries, die waren in het verleden nogal wankel. de reden daarvoor is nog niet achterhaald waarom het zo instabiel was.
Edit: mbt DNSSEC queries, die waren in het verleden nogal wankel. de reden daarvoor is nog niet achterhaald waarom het zo instabiel was.
[ Voor 37% gewijzigd door YWatchman op 11-01-2022 15:41 ]
Blijf de helpdesk van Freedom toch wel een achilleshiel in hun bedrijfsvoering vinden.
Nu alweer 3 werkdagen (plus weekend) wachten op een simpel antwoord mbt tot mijn vertrek bij hun (niet vanwege het internet deel maar het tv deel kan het niet waarmaken en vanwege ESPN weinig andere alternatieven).
Nu alweer 3 werkdagen (plus weekend) wachten op een simpel antwoord mbt tot mijn vertrek bij hun (niet vanwege het internet deel maar het tv deel kan het niet waarmaken en vanwege ESPN weinig andere alternatieven).
Hier hetzelfde beeld, misschien iets minder simpele vraag over wat het belproduct precies kan. Op zaterdag ingeschoten, automatische reactie dat het bericht ontvangen is, maar nu woensdagmiddag nog geen reactie. Het zal druk zijn, mogelijk ook mensen daar ziek met de nationale corona golf nu.
Ik weet het niet, maar het valt inderdaad juist hier op met de helpdesk als reclamebord. Er worden wel wat extra gegevens gevraagd, zoals Freedom e-mailadres, klantnummer en postcode + huisnummer. Het zal hopelijk iets helpen voor hen dat ze sneller door de tickets kunnen gaan.
Het Freedom eigen e-mailadres zo promoten is een beetje paradoxaal bij een provider met bovengemiddeld veel power-users, die dan ook voor een bovengemiddeld percentage al hun eigen e-mailadressen op domein zullen hebben. Het aanmaken van een doorstuur actie naar eigen e-mail is ook al niet gelukt helaas. Bij alle inkomende berichten welke verzonden zijn aan het Freedom adres, actie doorsturen naar eigen e-mail klinkt als een simpele regel, maar het doet vooralsnog niets.
Het ideaal blijf ik graag steunen, feit blijft dat het vandaag toch wat minder praktisch voelt allemaal.
Ik weet het niet, maar het valt inderdaad juist hier op met de helpdesk als reclamebord. Er worden wel wat extra gegevens gevraagd, zoals Freedom e-mailadres, klantnummer en postcode + huisnummer. Het zal hopelijk iets helpen voor hen dat ze sneller door de tickets kunnen gaan.
Het Freedom eigen e-mailadres zo promoten is een beetje paradoxaal bij een provider met bovengemiddeld veel power-users, die dan ook voor een bovengemiddeld percentage al hun eigen e-mailadressen op domein zullen hebben. Het aanmaken van een doorstuur actie naar eigen e-mail is ook al niet gelukt helaas. Bij alle inkomende berichten welke verzonden zijn aan het Freedom adres, actie doorsturen naar eigen e-mail klinkt als een simpele regel, maar het doet vooralsnog niets.
Het ideaal blijf ik graag steunen, feit blijft dat het vandaag toch wat minder praktisch voelt allemaal.
Hier opeens alle verbindingen weg, en freedom.nl doet het over 4g ook niet meer. Nog meer mensen last van?
Zojuist rond 16.15 knalt de verbinding er hier uit.
Meer mensen connectieproblemen?
Meer mensen connectieproblemen?
Hier lijkt inderdaad ook niets te werken nu, maar pppoe link is niet gedropped
I love it when a plan comes together!
Hier ook verbinding weg. PPPoE bleef in stand, maar krijg geen webpagina's geopend. We hebben nog een Ziggo-verbinding ernaast en die doet het wel. Kan echter via die Ziggo verbinding https://freedom.nl niet bereiken.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
| % traceroute freedom.nl traceroute to freedom.nl (185.93.175.46), 64 hops max, 52 byte packets 1 openwrt-ea8300 (10.109.0.1) 4.104 ms 3.078 ms 3.516 ms 2 dhcp-077-248-253-001.chello.nl (77.248.253.1) 14.575 ms 15.615 ms 15.282 ms 3 212.142.53.29 (212.142.53.29) 14.176 ms 14.801 ms 16.469 ms 4 asd-tr0021-cr101-be114-2.core.as33915.net (213.51.7.100) 21.643 ms 25.625 ms 17.335 ms 5 nl-ams04a-ri3-ae51-0.core.as9143.net (213.51.64.194) 21.510 ms 29.305 ms 19.238 ms 6 br0.nikhef.nl.fusixnetworks.net (37.139.139.240) 22.809 ms 19.791 ms 19.016 ms 7 cr0.nikhef.nl.fusixnetworks.net (37.139.139.232) 17.463 ms 18.599 ms 17.975 ms 8 * * * 9 * * * 10 * * * ^C |
bij mij is de link er uit (glasvezel enschede)
Heb hier een half werkende freedom verbinding. Kan tweakers wel bereiken, maar bijv. mijn mail thunderbird via externe partij onbereikbaar, toon heeft geen verbinding, maar de youtube stream die ik kijk draait we door.
Denk dus dns probleem.
Denk dus dns probleem.
Pingen naar ip’s is ook stuk bij mij. Betreft een cambrium aansluiting hier.Pooh schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 16:23:
Verbinding werkt, dns ligt eruit
Gelukkig werkt tweakers nog bij mij, zodat ik op het forum kan 😅Pooh schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 16:23:
Verbinding werkt, dns ligt eruit
Meeste webpagina's kan ik idd niet bereiken.
Er gebeuren gekke dingen, er is een monteur onderweg.
Heeft die een hamer bij zich?YWatchman schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 16:26:
Er gebeuren gekke dingen, er is een monteur onderweg.
Ik heb ook een oggiZ backup link waar ik dit over doe (Ik maak geen gebruik van de dns van freedom)
Verbinding is helemaal weg hier, ping naar 1.1.1.1 lukt niet.
Ook hier geen internet meer. PPPoE bleef aanvankelijk in de lucht, maar geen IPv6 meer. Toen ik de sessie wilde refreshen kwam PPPoE helemaal niet meer op
Vanaf T-Mobile 5g is de website van Freedom ook niet te bereiken.
Klinkt alsof er iets niet helemaal (helemaal niet) goed gaat.
Almere, 1325, Cambrium.
Vanaf T-Mobile 5g is de website van Freedom ook niet te bereiken.
Klinkt alsof er iets niet helemaal (helemaal niet) goed gaat.
Almere, 1325, Cambrium.
is net hier ook terug gekomen -- ik wil graag weten wat dit was
Witte rook idd.
Vrouw begon al met haar vinger richting mijn Wireguard/Pihole server te wijzen maar dit keer was het écht mijn schuld niet...:D
Glasvezel connectie was nog intact hier maar daarna niets meer. Heb eigen DNS en gecachte sites deden het ook niet meer.
Vrouw begon al met haar vinger richting mijn Wireguard/Pihole server te wijzen maar dit keer was het écht mijn schuld niet...:D
Glasvezel connectie was nog intact hier maar daarna niets meer. Heb eigen DNS en gecachte sites deden het ook niet meer.
[ Voor 33% gewijzigd door GG85 op 12-01-2022 16:34 ]
DNS was de issue iig niet, ik mocht niet eens bij mijn next hop komen...
Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly
Hier ook weer online.
Freedom site ligt er nog wel uit
Freedom site ligt er nog wel uit
Hier komt PPPoE nog niet up. Betreft VDSL2-verbinding in Hoogvliet (3192).
Weer offline. Ben toch wel benieuwd wat de oorzaak is. In 6+ jaar KPN/XS4ALL slecht 1 korte storing gehad. In een klein jaar Freedom al drie keer. Worden zaken niet redundant uitgevoerd?
Zijn we weer, voor even
.
Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly
Denk er om dat Freedom nog een kleine provider is. Zaken die redundant worden uitgevoerd kosten ook het dubbele.DatKanVeiliger schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 16:46:
Weer offline. Ben toch wel benieuwd wat de oorzaak is. In 6+ jaar KPN/XS4ALL slecht 1 korte storing gehad. In een klein jaar Freedom al drie keer. Worden zaken niet redundant uitgevoerd?
XS had ook niet alles redundant uitgevoerd in 2016/17. Daar was op een gegeven moment meerdere malen een probleem met 1 van de access routers waardoor een stuk of 30.000 klanten offline gingen. Uiteindelijk is die vervangen, maar zijn de access routers ook redundant uitgevoerd in een ander data center. Dit was dus ook voor XS een kostbare zaak en was dus een groot project voor de beheerders naast de normale taken.
[ Voor 4% gewijzigd door RollieBollie op 12-01-2022 16:55 ]
Fair point, tegelijkertijd vanuit het oogpunt van een klant betalen we wel een premium t.o.v. een KPN en komen hiermee wel bepaalde verwachtingen. Maar inderdaad, ze zijn nog jonge provider en zaken bouwen kost tijd en geld.RollieBollie schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 16:54:
[...]
Denk er om dat Freedom nog een kleine provider is. Zaken die redundant worden uitgevoerd kosten ook het dubbele.
XS had ook niet alles redundant uitgevoerd in 2016/17. Daar was op een gegeven moment meerdere malen een probleem met 1 van de access routers waardoor een stuk of 30.000 klanten offline gingen. Uiteindelijk is die vervangen, maar zijn de access routers ook redundant uitgevoerd in een ander data center. Dit was dus ook voor XS een kostbare zaak en was dus een groot project voor de beheerders naast de normale taken.
Ik ken als oud XS helpdesk medewerker veel oud XS beheerders. Helaas zijn zij nu KPN de boel van XS naar KPN overzet boventallig. Het zou mij dus niks verbazen dat enkele van hun bij Freedom gaan werken.
Zou mooi zijn als er nog meer XS beheerders naar Freedom gaan
.
Maar dan nog: Ook al baal ik enorm van deze storing (en andere kleinere storingen), zeker met het extra premium dat ik betaal ten opzichte van een Gigabit verbinding direct bij Tweak, het kan voor komen bij een relatief kleine startende provider.
Zo lang ze maar gedegen onderzoek naar deze storing en ook duidelijk plannen en acties laten zien om deze in de toekomst te voorkomen, ook al zal full redundant misschien wat later komen, dan blijf ik nog wel bij Freedom.
Gelukkig kan ik voor thuiswerk ook altijd overschakelen naar 5G via mobiele hotspot op m'n smartphone.
Maar dan nog: Ook al baal ik enorm van deze storing (en andere kleinere storingen), zeker met het extra premium dat ik betaal ten opzichte van een Gigabit verbinding direct bij Tweak, het kan voor komen bij een relatief kleine startende provider.
Zo lang ze maar gedegen onderzoek naar deze storing en ook duidelijk plannen en acties laten zien om deze in de toekomst te voorkomen, ook al zal full redundant misschien wat later komen, dan blijf ik nog wel bij Freedom.
Gelukkig kan ik voor thuiswerk ook altijd overschakelen naar 5G via mobiele hotspot op m'n smartphone.
Zou in alle opzichten mooi zijn natuurlijk, als je boventallig moet raken, dat je dan ergens terecht kan in de goede oude sfeer. Mag Freedom wel flink doorwerken met nieuwe adressen aansluiten, je moet wel elke maand alle mensen uitbetalen tochRollieBollie schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 17:05:
Ik ken als oud XS helpdesk medewerker veel oud XS beheerders. Helaas zijn zij nu KPN de boel van XS naar KPN overzet boventallig. Het zou mij dus niks verbazen dat enkele van hun bij Freedom gaan werken.
Hier korte uitval gehad omstreeks 16u45, maar met 10 seconden liep de vergadering alweer door op Teams.
Klopt ook helemaal. Er moet natuurlijk ook genoeg geld binnenkomen om de boel te kunnen laten draaien.
Hier nog steeds eruit. Vreemd genoeg werkte alles nog wel op mijn laptop, maar toen ik de router opnieuw verbinding liet maken was het einde verhaal.
Hier werkt ook niet alles en soms komt het weer terug. Kon net twitter bijv wel bereiken, maar kreeg geen berichten en reclame (yeah) te zien. Minuut later wel en nu weer niet.Mitsuko schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 17:13:
Hier nog steeds eruit. Vreemd genoeg werkte alles nog wel op mijn laptop, maar toen ik de router opnieuw verbinding liet maken was het einde verhaal.
Hier ook weer verbinding, inclusief TV. Mail en Freedom website werken nog niet.
Wel netjes een melding dat ze er even niet zijn.
Wel netjes een melding dat ze er even niet zijn.
We zijn even bezig …
Wegens onderhoud is er een korte onderbreking van onze dienstverlening. Naar verwachting duurt dit een paar minuten. Haal wat te drinken en probeer het daarna nog een keer.
Dank voor je geduld!
Team Freedom
[ Voor 65% gewijzigd door Sakura_nl op 12-01-2022 17:30 ]
Ik verwacht: stroomstoring
Onze VDSL2-verbinding is weer in de lucht.
Freedom website werkt weer. Storing staat op https://freedom.nl/storingen maar geen inhoudelijke details.
Ik ben ook weer in de lucht via VDSL, regio Utrecht.
ingen vill veta var du köpt din tröja
Ook community weer in de lucht. Mail nog wel in storing
Da's vreemd omdat dit toch bij Soverin draait?Sakura_nl schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 17:39:
Ook community weer in de lucht. Mail nog wel in storing
Wat is daar de issue? DNS?
Edit: Het lijkt de "Mijn" omgeving?
Subnet aldaar onbereikbaar? En Soverin/Mail-login lijkt afhankelijk daarvan?
[ Voor 19% gewijzigd door localhost op 12-01-2022 17:47 ]
soms heeft dit niet met redundantie te maken...
Freedom doet voor een deel transit voor Soverin.localhost schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 17:41:
[...]
Da's vreemd omdat dit toch bij Soverin draait?
Wat is daar de issue? DNS?
Edit: Het lijkt de "Mijn" omgeving?
Subnet aldaar onbereikbaar? En Soverin/Mail-login lijkt afhankelijk daarvan?
De issue vandaag was niet zozeer een DNS issue; een paar bekenden die zelf DNS draaien of andere servers gebruiken hadden geen internet.
Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry
Kan iemand mij vertellen of je bij een Freedom over Cambrium verbinding de SFP poort op autonegotiation moet laten staan of fixed op 1Gbps? Bij KPN moet je namelijk autonegotiation uitzetten als je de fiber in een eigen SFP drukt, maar bij Freedom kan ik niet echt duidelijk opmaken uit de website hoe het moet.
Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl
Je kan zowel autonegotiation als speed forcen.jk-5 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 17:53:
Kan iemand mij vertellen of je bij een Freedom over Cambrium verbinding de SFP poort op autonegotiation moet laten staan of fixed op 1Gbps? Bij KPN moet je namelijk autonegotiation uitzetten als je de fiber in een eigen SFP drukt, maar bij Freedom kan ik niet echt duidelijk opmaken uit de website hoe het moet.
Ja ik meet niet alles, toevallig ping ik ook DNS-servers en daar zag ik outage. Betekent inderdaad niet dat het om een DNS probleem ging.jurroen schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 17:52:
[...]
De issue vandaag was niet zozeer een DNS issue; een paar bekenden die zelf DNS draaien of andere servers gebruiken hadden geen internet.
laag 2 is een hell.jurroen schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 17:52:
[...]
Hmz ik kan sinds de problemen van vanmiddag niet meer VPN'en naar kantoor...
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
geloof ik niks van, probeer het nog eens!.oisyn schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 18:06:
Hmz ik kan sinds de problemen van vanmiddag niet meer VPN'en naar kantoor...
even weg van de gekte, welk protocol?
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
Wat betreft de storing:
Alleen IPv4 was hier aangetast. IPv6 werkte gewoon.
Dus hier weinig gemerkt van de storing, alleen de ipsec's die over IPv4 lopen.
PPPoE is ook niet down geweest en ook geen DNS Problemen gehad.
[ Voor 17% gewijzigd door BushWhacker op 12-01-2022 18:42 ]
Freedom FttH - EdgeRouter 4 SFP - OnePlus 8T - Debian - Home Assistant
iets met ARP en Juniper MXBushWhacker schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 18:41:
Wat betreft de storing:
Gaaf die "high available" en "always on" en "can't fail" trucjes met ARP.
Echt overal gaat dat ooit fout: Ieder merk, Cisco, F5, maar ook bij "switches" in ieder merk Public Cloud.
Ik heb nu al sinds gistermiddag problemen met de internetverbinding. Begon ook hier rond 16:15.
Gek genoeg werkt alles behalve mijn webbrowsers. Op elk device in huis. Kan op de werklaptop nog wel inloggen op de VPN en via die weg werkt alles normaal.
Op mijn prive laptop inmiddels wat aan het spelen met IPv4, IPv6, eigen DNS, Google DNS (8.8.8.8), maar haalt allemaal niks uit..
Gek genoeg werkt alles behalve mijn webbrowsers. Op elk device in huis. Kan op de werklaptop nog wel inloggen op de VPN en via die weg werkt alles normaal.
Op mijn prive laptop inmiddels wat aan het spelen met IPv4, IPv6, eigen DNS, Google DNS (8.8.8.8), maar haalt allemaal niks uit..
Voor de zekerheid, het ligt niet hier (nieuws: Firefox-gebruikers melden problemen openen websites, uitschakelen htt...) aan?Farmerwood schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 10:09:
Ik heb nu al sinds gistermiddag problemen met de internetverbinding. Begon ook hier rond 16:15.
There's no place like 127.0.0.1
Dat lijkt het idd wel te zijn! Gebruik standaard Firefox en met andere browser werkt het wel.MatHack schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 10:37:
[...]
Voor de zekerheid, het ligt niet hier (nieuws: Firefox-gebruikers melden problemen openen websites, uitschakelen htt...) aan?
Had nog geen andere browser geprobeerd omdat alles met VPN aan en Firefox wel gewoon werkt.
https://community.freedom.nl/t/storing-12-januari/2534Gisteren (12 januari) omstreeks 16:09 ontstond er een netwerk-loop in ons netwerk.
Dit veroorzaakte een zogenaamde ARP-storm waar de ARP-policers van onze core-routers slecht op reageerden.
We werken hard aan oplossingen om dergelijke gevallen tijdig te ondervangen waardoor klant impact kan worden geminimaliseerd of zelfs uitgesloten.
Aangezien het een probleem was met ARP lijkt het me te kloppen dat IPv6 bleef werken?
[ Voor 9% gewijzigd door gday op 13-01-2022 12:26 ]
ingen vill veta var du köpt din tröja
Moet je maar gewoon naar kantoor komen, heb je de verbinding thuis ook niet nodigFarmerwood schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 10:49:
[...]
Dat lijkt het idd wel te zijn! Gebruik standaard Firefox en met andere browser werkt het wel.
Had nog geen andere browser geprobeerd omdat alles met VPN aan en Firefox wel gewoon werkt.
Ittie schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 13:35:
[...]
Moet je maar gewoon naar kantoor komen, heb je de verbinding thuis ook niet nodig
offtopic:
En dan weer tegen jouw hoofd aan moeten kijken zeker?
Zou niets liever doen dan weer vaker op kantoor zitten. (Al is deels thuiswerken iets wat ik er graag in hou.)
En dan weer tegen jouw hoofd aan moeten kijken zeker?
Zou niets liever doen dan weer vaker op kantoor zitten. (Al is deels thuiswerken iets wat ik er graag in hou.)
[ Voor 10% gewijzigd door Farmerwood op 13-01-2022 14:07 ]