[Freedom] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 44 ... 80 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:11
Hoe bevalt jullie het Freedom TV platform tot nu toe, in vergelijking met KPN/Xs4all ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramViking
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 21-01-2023
Ik ga ook naar Freedom. In dit geval via E-Fiber. Zojuist een 1000Mbit abbo afgesloten met gratis ESPN compleet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramViking
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 21-01-2023
Zal Freedom ooit nog 4K decorders gaan leveren? Het enige waar ik van zal balen is Canaal digitaal. Heeft deze trouwens wel een Apple TV app dat er goed op werkt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:46

Herman

FP ProMod
pennywiser schreef op maandag 20 december 2021 @ 17:10:
Hoe bevalt jullie het Freedom TV platform tot nu toe, in vergelijking met KPN/Xs4all ?
Met ^^ :)

Is Canal Digitaal (i.c.m. een tv-ontvanger) al een beetje dragelijk geworden?

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sakura_nl
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 03-10-2023
Herman schreef op maandag 20 december 2021 @ 21:12:
[...]

Met ^^ :)

Is Canal Digitaal (i.c.m. een tv-ontvanger) al een beetje dragelijk geworden?
Ja hoor, is echt al heel erg veel aan verbeterd. Start tijden zijn inmiddels vrijwel exact, menu's zijn al erg verbeterd, vooral ook in de browse snelheid door de gids heen en zo zijn er nog heel veel punten al aangepakt.

Er blijven nog wel aandachtspunten over, sommige mensen hebben redelijk veel last van haperend beeld bij uitzending gemist/terug kijken, terwijl ik dat nagenoeg nooit tegenkom. Wat de exacte oorzaak is, is nog niet helemaal duidelijk. Er wordt in ieder geval hard aan gewerkt en veel aan gemeten en gelogd.

Een "probleem"( :) ) van de Freedom leden, is dat ze in tegenstelling tot de directe Canal Digitaal klanten juist veel uitzendingen gemist/terug kijken. Daar was Canal Digitaal zelf ook erg verbaasd over. De problemen die wij als Freedom leden hiermee tegenkomen, waren dus volledig nieuw voor Canal Digitaal.

Maar over het algeheel genomen, ben ik er nu al zeer tevreden over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:11
Dat scheelt in elk geval. Maar hoe is Freedom dan nu een vervanger voor Xs4all en niet zomaar een nieuwe provider. Wat maakt het speciaal, waar zit hem de Xs4all ervaring nu in, is die belofte ingelost? Ook als je kijkt naar de extra's van Xs4all (shell, usenet, rdns en nog wel meer). Maken ze waar wat ze beloofden vorig jaar?
Ik krijg gevoelsmatig niet de kwaliteitsbeleving die Xs4all ooit leverde. Of heb ik het helemaal mis?

[ Voor 13% gewijzigd door pennywiser op 20-12-2021 21:57 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:08
pennywiser schreef op maandag 20 december 2021 @ 21:41:
Dat scheelt in elk geval. Maar hoe is Freedom dan nu een vervanger voor Xs4all en niet zomaar een nieuwe provider. Wat maakt het speciaal, waar zit hem de Xs4all ervaring nu in, is die belofte ingelost?
Ik moest ooit de service desk bellen, omdat zij mij eerder hadden geprobeerd te bereiken. Er werd meteen opgenomen. Geen menu's, geen wachttijden. Ook wist degene aan de andere kant van de lijn mij precies de situatie te vertellen (XS4ALL wilde niet meedoen aan abonneeovernameservice wegens fouten aan hun kant) en de wederzijdse verwachtingen (ik los het op met XS4ALL en zou hen terugbellen). Ik belde later weer terug (weer meteen iemand aan de lijn) en daarna kon de order doorgezet worden.

Van Freedom Internet hoef ik geen modem/router af te nemen. Dat regel ik dan ook zelf. In ruil daarvoor geen 2 EUR per maand modemhuur. Bij XS4ALL kreeg ik die keuze niet.

Voor een 'shell' heb ik eigen servers. Voor usenet kan ik iets afnemen van een derde partij, en ik zie niet in hoe anno 2021 een ISP daar iets aan toe kan voegen. Reverse DNS richting een eigen domein is al eerder behandeld in dit topic (zie bijvoorbeeld de laatste gepinde post).
Ik krijg gevoelsmatig niet de kwaliteitsbeleving die Xs4all ooit leverde. Of heb ik het helemaal mis?
Nostalgia is a harsh mistress. ;)

[ Voor 12% gewijzigd door The Zep Man op 20-12-2021 22:18 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MetalfanBlackness
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

MetalfanBlackness

♥ PV & SB ♥

Ik denk dat het probleem is dat we vaak een bedrijf wat 28 jaar bestaat vergelijken met een bedrijf dat net 2 jaar is geworden. Ik weet niet hoe XS4ALL was in 1995 ;) . Zeker vanaf 1998 zat er nogal wat funding achter XS4ALL.
Freedom heeft er voor gekozen om veel uitdagingen niet uit de weg te gaan (met zo veel verschillende netwerken in zee gaan), terwijl het bij XS4ALL "makkelijk"(er) was omdat alles via het netwerk van KPN ging.
Ze hebben ook de pech dat er niet zo veel TV aanbieders zijn die ook over andere netwerken willen leveren (als ik alleen digitale tv probeer aan te vragen om te kijken met wie Freedom zou kunnen samenwerken voor het leveren van de TV dienst is de keuze Ziggo (die gaan niet leveren over het netwerk van Freedom) en Canal Digitaal).
Ik geef ze nog even voor ik verwacht dat ze dezelfde stabiliteit geven als wat ik dacht dat ik had bij XS4ALL.
Overal denk ik dat Freedom goed bezig is voor een bedrijf dat zo kort bestaat en ik hoop dat ze nog verbeteren.

[ Voor 4% gewijzigd door MetalfanBlackness op 21-12-2021 19:33 ]

Solarboiler: Top Senz 200 Nero-3 ⣿⣿ Photovoltaics: 9x LG 320N1K-A5, SE 3000H

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• OruBLMsFrl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-09 11:30

OruBLMsFrl

Silence Promo Crew

Maar hoe is Freedom dan nu een vervanger voor Xs4all en niet zomaar een nieuwe provider. Wat maakt het speciaal ...
De mensen maken het speciaal, maar geef ze even tijd. Een hele nieuwe ISP oprichten is niet niks, dan hebben zelfs de beste mensen de handen vol met wat echt moet van dag tot dag. Komende jaren zal dat steeds meer het oude gevoel gaan geven, als ze tenminste de bedrijfscultuur voldoende aan de nieuwe aanwas kunnen doorgeven en doorleven.

Cooling is silver, silence is golden!
Wat je denkt is niet wat je zegt. Wat je zegt wordt anders begrepen.
Main: AMD RX 9070XT Sapphire Pure, 2e PC: Nvidia RTX3080 EVGA FTW3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sakura_nl
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 03-10-2023
En natuurlijk, kpn wordt steeds slechter, Freedom wordt steeds beter. 70 procent van de oud-xs4all mederwerkers heeft al ontslag genomen en is elders gaan werken. ALLE kennis en service is met hen vertrokken. KPN kan nu nog even voortborduren op wat die 70% heeft achter gelaten, maar het gaat daarna wel heel erg hard bergafwaarts

kpn is een internet provider die het inmiddels puur voor het geld doet, en waar ze kunnen bezuinigen zullen ze het absoluut niet achterwegen laten.

Canal Digitaal vergelijken met tv van XS4all is dus eigenlijk een niet(meer) bestaande vergelijking, omdat de kennis, service en kwalitiet die we kende van XS4all niet meer bestaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
MetalfanBlackness schreef op maandag 20 december 2021 @ 23:18:
Ze hebben ook de pech dat er niet zo veel TV aanbieders zijn die ook over andere netwerken willen leveren (als ik alleen digitale tv probeer aan te vragen is de keuze Ziggo (die doet het niet) en Canal Digitaal.
NLZIET levert over elke Nederlandse internetverbinding.
Sakura_nl schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 00:23:
Canal Digitaal vergelijken met tv van XS4all is dus eigenlijk een niet(meer) bestaande vergelijking, omdat de kennis, service en kwalitiet [sic] die we kende [sic] van XS4all niet meer bestaat.
Dat kan je sowieso niet vergelijken, want TV van XS4ALL heeft nooit bestaan. Het was TV van KPN dat je bij een XS4ALL abonnement kon afnemen. Bij XS4ALL was men afhankelijk van de 'kennis, service en kwaliteit' van KPN.

[ Voor 40% gewijzigd door The Zep Man op 21-12-2021 07:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalfanBlackness
  • Niet online

MetalfanBlackness

♥ PV & SB ♥

The Zep Man schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 07:11:
[...]
Als ik het mij goed herinner zou het leveren van NLziet door Freedom niet voldoen aan de mediawet. Als niet pakket dienst mag dit wel.

[ Voor 14% gewijzigd door MetalfanBlackness op 21-12-2021 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
MetalfanBlackness schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 09:23:
Als ik het mij goed herinner zou het leveren van NLziet door Freedom niet voldoen aan de mediawet. Als niet pakket dienst mag dit wel.
Je kan uiteraard enkel internet afnemen en zelf gewoon NLZiet afnemen. Dat hoeft helemaal niet via Freedom. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door The Zep Man op 21-12-2021 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:32
MetalfanBlackness schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 09:23:
[...]

Is ook geen issue aangezien je geen NLZiet kan afnemen via Freedom of welke provider dan ook.
Je hebt gewoon een Freedom internetverbinding en je neemt een los abonnement bij NLZiet. En hoe je dat op je TV krijgt is aan jou (smart TV, casten).
@MetalfanBlackness Als die zenders voldoende zijn voor je schijnt het een prima oplossing te zijn, ook qua beeldkwaliteit.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MetalfanBlackness
  • Niet online

MetalfanBlackness

♥ PV & SB ♥

Dus NLZiet is geen optie voor Freedom om aan te bieden in hun alles-in-een pakket

[ Voor 6% gewijzigd door MetalfanBlackness op 21-12-2021 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FulcoS
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Het is bij Freedom niet mogelijk om een eigen mailserver te runnen, die naar Hotmail adressen kan mailen. De door Freedom verstrekte IP adressen worden door MS geblokkeerd.
Ik ben nu 3/4 jaar bezig om dit opgelost te krijgen, zonder resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
MetalfanBlackness schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 10:21:
Dus NLZiet is geen optie voor Freedom om aan te bieden in hun alles-in-een pakket
Ik begrijp niet welk punt je probeert te maken. Wie boeit het dat Freedom dat niet kan leveren in een pakket? :?
FulcoS schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 15:02:
Het is bij Freedom niet mogelijk om een eigen mailserver te runnen, die naar Hotmail adressen kan mailen. De door Freedom verstrekte IP adressen worden door MS geblokkeerd.
Gaat prima. Heb je de gepinde posts gelezen?

[ Voor 28% gewijzigd door The Zep Man op 21-12-2021 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FulcoS
  • Niet online
mijn IP adres word, weer, doir MS gebrokeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RollieBollie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Wat is je IP adres? Dan blokkeer ik die ook op mijn verbinding. Gewoon omdat ik dat leuk vind.

Als Microsoft jouw IP adres blokkeert zal daar een reden voor zijn. Wij weten niet wat die reden is, maar jij kan daar wel achter komen dmv foutmeldingen en contact met Microsoft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MetalfanBlackness
  • Niet online

MetalfanBlackness

♥ PV & SB ♥

The Zep Man schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 15:13:
[...]
Ik begrijp niet welk punt je probeert te maken. Wie boeit het dat Freedom dat niet kan leveren in een pakket? :?

[...]
Freedom en sommige klanten zeg maar (rond 12:50)
https://freedom.nl/nieuwsartikel/freedom-bestaat-2-jaar

Ik geef alleen maar aan dat een provider starten die alles-in-een aanbied moeilijk is zonder samen te werken met Canal Digitaal. Hierop werd gereageerd met NLZiet zou kunnen, maar dat is geen optie voor Freedom. Dit is uiteraard wel een optie voor klanten van Freedom, ze geven het ook gewoon zelf aan.

[ Voor 13% gewijzigd door MetalfanBlackness op 21-12-2021 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
MetalfanBlackness schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 16:48:
Ik geef alleen maar aan dat een provider starten die alles-in-een aanbied moeilijk is zonder samen te werken met Canal Digitaal. Hierop werd gereageerd met NLZiet zou kunnen,
Lees die reactie nog eens. Mijn reactie ging hier over:
MetalfanBlackness schreef op maandag 20 december 2021 @ 23:18:
Ze hebben ook de pech dat er niet zo veel TV aanbieders zijn die ook over andere netwerken willen leveren (als ik alleen digitale tv probeer aan te vragen is de keuze Ziggo (die doet het niet) en Canal Digitaal.
Let op dat mijn reactie ging over wat jij kan doen (het vetgedrukte deel), niet wat Freedom wel of niet kan doen. Jij kan prima digitale televisie van NLZIET aanvragen.

Freedom biedt volgens mij enkel TV aan om maar een alles-in-1 pakket aan te kunnen bieden. Het is geen onderdeel van hun core business. Het is wel jammer als zij dit maar met een enkele andere provider kunnen doen, maar het is een ver van mijn bed show voor mij (ik kijk geen lineaire TV) en voor de meeste oud-XS4ALL. Immers begon XS4ALL ook zonder TV, en was TV eigenlijk ook nooit hun eigen dienst. :+

[ Voor 16% gewijzigd door The Zep Man op 21-12-2021 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalfanBlackness
  • Niet online

MetalfanBlackness

♥ PV & SB ♥

The Zep Man schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 17:00:
[...]
Lees die reactie nog eens. Mijn reactie ging hier over:

[...]

Let op dat mijn reactie ging over wat jij kan doen (het vetgedrukte deel), niet wat Freedom wel of niet kan doen. Jij kan prima digitale televisie van NLZIET aanvragen. Volgende keer zal ik proberen specifieker te zijn in wat het is.

Freedom biedt volgens mij enkel TV aan om maar een alles-in-1 pakket aan te kunnen bieden. Het is geen onderdeel van hun core business. Het is wel jammer als zij dit maar met een enkele andere provider kunnen doen, maar het is een ver van mijn bed show voor mij (ik kijk geen lineaire TV) en voor de meeste oud-XS4ALL. Immers begon XS4ALL ook zonder TV, en was TV eigenlijk ook nooit hun eigen dienst. :+
Als je de context van de zin, paragraaf en/of reactie weg laat heb je gelijk. Ziggo kan hier trouwens ook perfect leveren, maar dat kan Freedom niet verkopen voor over hun verbindingen.
Ik heb mijn post aangepast om die zin duidelijker te maken, zodat dit draadje weer over Freedom kan gaan.

[ Voor 7% gewijzigd door MetalfanBlackness op 21-12-2021 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• localhost
  • Registratie: November 1999
  • Niet online

localhost

Ook in geel, groen, paars, wit

Toch weer over TV en Canaal Digitaal.

Ik heb zitten zoeken en kwam dit tegen: https://www.stoneroos.nl/ott-now/
Is er een reden waarom dit niet als alternatief voor de Canaal Digitaal-techniek kan dienen?

Ik snap natuurlijk, omzetten, lang-lang lopende contracten, ontvangers etc etc. allemaal extreem lastig.

Maar het verhaal wat we horen is dat er geen alternatief is.
Maar waarom dus niet dit: https://www.stoneroos.nl/ott-now/
Wat zou daar het technische probleem mee zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• don spike
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-09 18:47
localhost schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 23:41:
Maar het verhaal wat we horen is dat er geen alternatief is.
Maar waarom dus niet dit: https://www.stoneroos.nl/ott-now/
Wat zou daar het technische probleem mee zijn?
Ik vroeg me af hoe jong het bedrijf is. Maar ik kan zo snel totaal niets vinden bij de KvK…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Zep Man
localhost schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 23:41:
Ik heb zitten zoeken en kwam dit tegen: https://www.stoneroos.nl/ott-now/
Is er een reden waarom dit niet als alternatief voor de Canaal Digitaal-techniek kan dienen?
Dat betreft een TV platform dat een partij (een NLZIET, een ISP, etc.) kan hosten. Volgens mij moet de hostende partij zelf de TV streams verzorgen (licenties afnemen, etc.). Het is dus geen alles-in-1 oplossing, maar zou een start kunnen zijn voor Freedom om een eigen platform te hebben in plaats van dit uit te besteden.

Ik denk overigens dat Freedom dit niet gaat doen. TV is niet hun core business, en daarom is het volledig uitbesteed (inclusief een groot deel van de infrastructuur, verkrijgen licenties, koppeling met kanalen, ...).

[ Voor 3% gewijzigd door The Zep Man op 22-12-2021 09:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
Inderdaad. Meerdere providers gebruiken Stoneroos als hun TV platform waarbij de streams van KPN BCS komen of van Delta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:17
FulcoS schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 15:02:
Er is een goede kans dat mailservers dynamische IP-adressen ('einduser-adressen') blokkeren.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15-09 07:43
DiedX schreef op woensdag 22 december 2021 @ 11:39:
[...]

Er is een goede kans dat mailservers dynamische IP-adressen ('einduser-adressen') blokkeren.
Dat hangt waarschijnlijk af van de reputatie van het netblock. Ik prima mail sturen vanaf xs4all adressen. Alleen gmail doet moeilijk, vooral met IPv6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
IPv6 is ook wel íets meer 😋

Je hebt bij spamhaus gewoon blocklisten voor dynamic users. Er vanuitgaande dat Jan met de pet geen SMTP gebruikt.

https://www.spamhaus.org/pbl/

[ Voor 9% gewijzigd door DiedX op 22-12-2021 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FulcoS
  • Niet online
DiedX schreef op woensdag 22 december 2021 @ 11:39:
[...]

Ik heb een vast IP adres.
Het vervelende is dat de helpdesk niet eens reageert.
Ja, ik zit met een IP reeks die oorspronkelijk uit het oostblok stamt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grvy
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18:45

Grvy

Bot

FulcoS schreef op woensdag 22 december 2021 @ 14:58:
[...]

De Microsoft helpdesk is inderdaad heel erg naar. Aangezien je daar moet zijn met dit probleem neem ik aan dat je die bedoeld toch? ;)

Dit is een account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
[...]

Maar staat ‘ie ook als enduser? Check anders ff die spamhaus zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
Waarom blijf je zo klagen? Zoals genoemd is er een gepinde post met de oplossing.

Deze heb ik zelf doorgevoerd, en sindsdien werkt mailen naar Hotmail gewoon. Net nog getest. Ik krijg enkel 'OK' op deze lijst, dus dit (redelijk recent uitgegeven) IPv4 adres van Freedom is zo 'schoon' als dat het kan.

[ Voor 35% gewijzigd door The Zep Man op 22-12-2021 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YWatchman
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 21-08 11:30
The Zep Man schreef op woensdag 22 december 2021 @ 20:09:
[...]
Waarom blijf je zo klagen? Zoals genoemd is er een gepinde post met de oplossing.

Deze heb ik zelf doorgevoerd, en sindsdien werkt mailen naar Hotmail gewoon. Net nog getest. Ik krijg enkel 'OK' op deze lijst, dus dit (redelijk recent uitgegeven) IPv4 adres van Freedom is zo 'schoon' als dat het kan.
Volgens mij is de beheer afdeling, die het ticket doet, meer dan voorzienend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
YWatchman schreef op woensdag 22 december 2021 @ 20:41:
Volgens mij is de beheer afdeling [sic], die het ticket doet [sic], meer dan voorzienend [sic].
Ik heb geen idee wat je hiermee bedoelt. Context? Welke beheerafdeling? Welk ticket? Waar wordt in voorzien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YWatchman
The Zep Man schreef op woensdag 22 december 2021 @ 20:46:
[...]

Ik heb geen idee wat je hiermee bedoelt. Context? Welke beheerafdeling? Welk ticket? Waar wordt in voorzien?
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
Wat heeft de helpdesk met een (welke, van wie) 'beheerafdeling' te maken?

[ Voor 4% gewijzigd door The Zep Man op 22-12-2021 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YWatchman
The Zep Man schreef op woensdag 22 december 2021 @ 20:50:
[...]
Wat heeft de helpdesk met een 'beheerafdeling' te maken?
het ligt niet bij de helpdesk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-09 15:13
Sinds 1997 lid van xs4all en nu de knoop maar eens doorgehakt: 'xs4all' eruit per 01-02-2022 en freedom erin (incl. TV). xs4all pack nog even aanhouden en dan langzamerhand overal die oude e-mail adressen/aliassen maar eens omzetten.

Jammer, maar we hebben samen een mooie tijd gehad :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:47

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

The Zep Man schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 07:11:
[...]
NLZIET is natuurlijk maar een slap aftreksel van wat de norm is bij TV van een internetprovider. Sommigen kunnen er prima mee uit de voeten, maar het is niet een in z'n algeheel prima vervanging.

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:31
.oisyn schreef op woensdag 22 december 2021 @ 21:25:
[...]

NLZIET is natuurlijk maar een slap aftreksel van wat de norm is bij TV van een internetprovider. Sommigen kunnen er prima mee uit de voeten, maar het is niet een in z'n algeheel prima vervanging.
Aftreksel of niet, ten opzichte van Canal Digitaal is de beeldkwaliteit van NLziet superieur. In ieder geval op OTT gebied

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Zep Man
eymey schreef op woensdag 22 december 2021 @ 23:55:
Aftreksel of niet, ten opzichte van Canal Digitaal is de beeldkwaliteit van NLziet superieur. In ieder geval op OTT gebied
En verder ligt het natuurlijk ook aan je behoeftes. Niet iedereen heeft behoefte aan +100 zenders waarvan ze er 70 nooit zien.

Ik ben zo blij dat ik niet betaal voor reclame. :P

• Mr Magic
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 07:32
[...]

Als je minder dan 1250 mails per maand verstuurt kun je het gratis Flex plan van Mailgun overwegen:

https://help.mailgun.com/...w-does-PAYG-billing-work-

• FulcoS
  • Niet online
The Zep Man schreef op woensdag 22 december 2021 @ 20:09:
[...]

Dit is geen oplossing! Dit moet je blijven herhalen.
Bij jou mag het werken, maar bij mij niet.
Mijn ervaring is anders,
Als jij in de IT thuis bent, dan weet je ook dat er geen panacea bestaat.
En waarom reageert de helpdesk helemaal niet?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grvy

Grvy

Bot

FulcoS schreef op donderdag 23 december 2021 @ 13:17:
[...]

Dit is geen oplossing! Dit moet je blijven herhalen.
Bij jou mag het werken, maar bij mij niet.
Mijn ervaring is anders,
Als jij in de IT thuis bent, dan weet je ook dat er geen panacea bestaat.
En waarom reageert de helpdesk helemaal niet?
Heb je al gebeld? Heb je al contact gezocht? Als ik het goed teruglees word je gewoon geholpen.
Daarnaast nogmaals, als jij in de IT thuis bent snap je dat dit geen probleem is van Freedom maar van Microsoft.

Overigens ALS je de oplossing van @The Zep Man moet blijven herhalen dan ben je volgens mij gewoon spam aan het versturen. Je wordt niet zomaar steeds weer opnieuw op die lijst gezet. :D

Dit is een account.

• FulcoS
  • Niet online
Grvy schreef op donderdag 23 december 2021 @ 13:25:
[...]

Heb je al gebeld? Heb je al contact gezocht? Als ik het goed teruglees word je gewoon geholpen.
Daarnaast nogmaals, als jij in de IT thuis bent snap je dat dit geen probleem is van Freedom maar van Microsoft.

Overigens ALS je de oplossing van @The Zep Man moet blijven herhalen dan ben je volgens mij gewoon spam aan het versturen. Je wordt niet zomaar steeds weer opnieuw op die lijst gezet. :D
Ja, ik heb meerdere malen geprobeerd de helpdesk te bereiken.

Hoe durf je te opperen dat ik spam verstuur! Schandalig!
Natuurlijk, het systeem van MS is waterdicht. Dus als je IP geblokkeerd word, ben je zelf schuld. Heel kortzichtig! Waarschijnlijk werk je voor MS? Of je weet te weinig van IT.
Bij 15 jaar XS4all heb ik NOOIT problemen gehad.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Misschien als je je wat minder vijandig opstelt tegen mensen die je gewoon proberen te helpen, dat je eerder tot een oplossing kan komen. :)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Grvy

Grvy

Bot

FulcoS schreef op donderdag 23 december 2021 @ 13:36:
[...]

Ja, ik heb meerdere malen geprobeerd de helpdesk te bereiken.

Hoe durf je te opperen dat ik spam verstuur! Schandalig!
Natuurlijk, het systeem van MS is waterdicht. Dus als je IP geblokkeerd word, ben je zelf schuld. Heel kortzichtig! Waarschijnlijk werk je voor MS? Of je weet te weinig van IT.
Bij 15 jaar XS4all heb ik NOOIT problemen gehad.
.. Reageer even normaal ofzo.

Ik werk zelf in de IT al een jaar of 10 gelukkig en ben heel goed in wat ik doe, thank you very much.
Nergens zeg ik dat het systeem van MS waterdicht is, ik zeg alleen dat de oplossing van @The Zep Man geen oplossing is die je steeds opnieuw moet uitvoeren. ALS je die wel uitvoert en je komt daarna opnieuw op die lijst kan je (onbewust) spam versturen. (trust me, heb genoeg Exchange servers gezien die beheerd werden maar wel spam verstuurde. :P )

En uhm om je even op de feiten te drukken, als je IP geblokkeerd wordt door de spamlijsten die MS gebruikt die meermaals geverifieerd worden op meerdere plekken (spamhaus etc) dan ben je 9 van de 10 keer inderdaad zelf schuldig (natuurlijk, foutmarge.. sure) maar meestal is er dan iets in het netwerk wat via port 25 spam aan het versturen is (of 587) onbewust maar toch echt jouw netwerk. :)

Overigens ALS je meermaals gebeld hebt dan heb je wel een hele andere ervaring dan ikzelf, de laatste keer (vorige week) dat ik belde werd er meteen opgenomen, geen keuze menu geen gedoe. Netjes geholpen.

Wat gebeurt er als je belt dan? word de hoorn erop gegooid? krijg je geen toon? welk nummer bel je?

Dus doe even normaal en kijk even naar jezelf en wat je zelf kan doen aan deze situatie ipv van die belachelijke dingen roepen. :>

[ Voor 24% gewijzigd door Grvy op 23-12-2021 13:44 ]

Dit is een account.

• FulcoS
  • Niet online
waarom is mijn vorige reactie niet geplaatst?

• FulcoS
  • Niet online
als er via mijn server spam verstuurt word, bied ik mijn excuses aan.
Ik heb echter enige gebruiker die toegang tot mijn systeem heeft.
Dan ben ik dus gehacked.
Ik draai Exchange 2019 en Scanmail van Trendmicro..
Dat is waarom ik het forum benader, mede IT experts, om me te helpen dit op te lossen.

• FulcoS
  • Niet online
En dan blijven de reacties ineens uit?

Aan de forum lezers: a.j.b. help me, indien dit zo is, te voorkomen dat mijn server spam verstuurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:47

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

FulcoS schreef op donderdag 23 december 2021 @ 14:36:
En dan blijven de reacties ineens uit?
Omdat je niet binnen 20 minuten een reactie krijgt? Doe eens normaal ofzo. Met deze instelling kan ik me goed voorstellen dat mensen niet echt zin hebben je nog te helpen...

Wat betreft:
waarom is mijn vorige reactie niet geplaatst?
Toevallig op "rapporteer" gedrukt ipv "quote"?

[ Voor 15% gewijzigd door .oisyn op 23-12-2021 15:01 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FulcoS
  • Niet online
Ja, oisyn, ik ben ongeduldig.
Mijn welgemeende excuses aan het forum.

• purge
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik lees voornamelijk dat je constateerd dat je ip adres wordt geblokkeerd. Kan je ook aangeven waarom?
Krijg je een SMTP foutcode bij het verzenden van een mail via je mail server, zo ja, wat is de melding van Microsoft (bijv. smtp foutcode)
Wordt de mail wel verzonden en beland deze in een spam folder van de ontvanger? Dan is de mail header van de betreffende mail handig.

Wellicht staat op deze pagina mogelijke tips?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Grvy

Grvy

Bot

De eerste vraag lijkt mij om te beantwoorden of je nu wel of niet de stappen uitgevoerd hebt die @The Zep Man al aangaf. De gepinde reacties. Ik lees alleen "dat werkt voor mij niet" maar dat is geen antwoord op die specifieke vraag.

Er zijn een aantal opties:

1) Je hebt het uitgevoerd, het werkte even en je kwam toen weer op de blacklist. Dan is de kans dat je server spam verstuurd hoog.

2) Je hebt het uitgevoerd maar het bood geen oplossing, in dat geval moeten we toch echt meer weten qua foutcodes etc en verdient het imho zijn eigen topic.

3) Je hebt het niet uitgevoerd in dat geval kunnen wij en ook Freedom je waarschijnlijk niet helpen.

Kortom: Er is nog te weinig informatie om je echt van goed advies te voorzien. Wat naar mijn idee wel duidelijk is, is dat het niet meteen een Freedom probleem is, het kan. Alles kan, maar de informatie tot dusver is:

Klant krijgt nieuw IP, dit IP staat op de blacklist van MS, wellicht vanwege hergebruik vanuit Freedom maar ook Freedom kan niet anders dan hergebruiken (iets met IPv4 tekort enzo).

Klant meld dit bij Freedom maar zegt geen reactie te krijgen, Freedom (althans ik verwacht dat @YWatchman een medewerker is gezien zijn reacties) zegt dat het in behandeling is.

Mijn persoonlijke vermoeden is dat de stappen uitvoeren om je IP bij MS van de blacklist te krijgen voldoende zou moeten zijn TENZIJ je daarna er opnieuw opkomt, dan moet je in je netwerk kijken.

Die aanvraag bij MS kan Freedom je wellicht mee helpen, maar Freedom beheerd die lijsten niet.

Dit is een account.

• The Zep Man
Grvy schreef op donderdag 23 december 2021 @ 16:00:
Mijn persoonlijke vermoeden is dat de stappen uitvoeren om je IP bij MS van de blacklist te krijgen voldoende zou moeten zijn TENZIJ je daarna er opnieuw opkomt, dan moet je in je netwerk kijken.
Een kleine aanvulling hierop:

Het is niet alsof Microsoft IP adressen (opnieuw) voor de lol blokkeert. Als je IP adres niet op andere spamlijsten staat, je hebt de genoemde stappen uitgevoerd en je verstuurt geen spam, dan kan ik mij niet voorstellen dat Microsoft je IP zonder reden weer toevoegt aan hun spamlijst.

Om vandaag de dag je eigen mailserver te hosten moet het al een beetje een hobby zijn. Als je geen tijd erin wilt steken en je je frustratie van je persoonlijke situatie graag op anderen richt, dan kan je beter geen eigen mailserver hosten. E-mail is een federatief systeem, dus je zal samen moeten werken en niet elke keer met de vinger wijzen als er iets mis gaat. Daar schiet niemand wat mee op, en brengt je alleen maar verder van de gewenste situatie. Zo geef ik Microsoft geen schuld (ze hadden ongetwijfeld een goede reden om de betreffende IP's te blokkeren) en Freedom geen schuld (het is niet aan hen om op te lossen, want het betreft niet hun mailserver).

[ Voor 25% gewijzigd door The Zep Man op 23-12-2021 16:45 ]

• YWatchman
The Zep Man schreef op donderdag 23 december 2021 @ 16:40:
[...]

Een kleine aanvulling hierop:

Het is niet alsof Microsoft IP adressen (opnieuw) voor de lol blokkeert. Als je IP adres niet op andere spamlijsten staat, je hebt de genoemde stappen uitgevoerd en je verstuurt geen spam, dan kan ik mij niet voorstellen dat Microsoft je IP zonder reden weer toevoegt aan hun spamlijst.

Om vandaag de dag je eigen mailserver te hosten moet het al een beetje een hobby zijn. Als je geen tijd erin wilt steken en je je frustratie van je persoonlijke situatie graag op anderen richt, dan kan je beter geen eigen mailserver hosten. E-mail is een federatief systeem, dus je zal samen moeten werken en niet elke keer met de vinger wijzen als er iets mis gaat. Daar schiet niemand wat mee op, en brengt je alleen maar verder van de gewenste situatie. Zo geef ik Microsoft geen schuld (ze hadden ongetwijfeld een goede reden om de betreffende IP's te blokkeren) en Freedom geen schuld (het is niet aan hen om op te lossen, want het betreft niet hun mailserver).
Microsoft blokkeert IP-adressen ook o.b.v. volume verandering en vorige use-case, het is dus lastiger dan het lijkt. IP-adressen gaan er vrij vaak vanaf, maar vrij vaak terug op, dat komt dan ook weer door IP-adressen in hetzelfde subnet. Alle prefixes worden gemonitord op SNDS, de CSV die zij aanleveren worden door Freedom geïmporteerd en verwerkt.

• FulcoS
  • Niet online
Grvy schreef op donderdag 23 december 2021 @ 16:00:
De eerste vraag lijkt mij om te beantwoorden of je nu wel of niet de stappen uitgevoerd hebt die @The Zep Man al aangaf. De gepinde reacties. Ik lees alleen "dat werkt voor mij niet" maar dat is geen antwoord op die specifieke vraag.

Er zijn een aantal opties:

1) Je hebt het uitgevoerd, het werkte even en je kwam toen weer op de blacklist. Dan is de kans dat je server spam verstuurd hoog.

2) Je hebt het uitgevoerd maar het bood geen oplossing, in dat geval moeten we toch echt meer weten qua foutcodes etc en verdient het imho zijn eigen topic.

3) Je hebt het niet uitgevoerd in dat geval kunnen wij en ook Freedom je waarschijnlijk
niet helpen.

Kortom: Er is nog te weinig informatie om je echt van goed advies te voorzien. Wat naar mijn idee wel duidelijk is, is dat het niet meteen een Freedom probleem is, het kan. Alles kan, maar de informatie tot dusver is:

Klant krijgt nieuw IP, dit IP staat op de blacklist van MS, wellicht vanwege hergebruik vanuit Freedom maar ook Freedom kan niet anders dan hergebruiken (iets met IPv4 tekort enzo).

Klant meld dit bij Freedom maar zegt geen reactie te krijgen, Freedom (althans ik verwacht dat @YWatchman een medewerker is gezien zijn reacties) zegt dat het in behandeling is.

Die aanvraag bij MS kan Freedom je wellicht mee helpen, maar Freedom beheerd die lijsten niet.
Als in behandeling is, verwacht ik in iedergeval een bevestiging vab mijn “klacht”. Dit het ik niet ontvangen, Even voor de duidelijkheid er wel degelijk een hoop e-mail verkeet tussen mij en Freedom, ovet dit issue geweest.
Ik probeer nu nogmaals de stappen van @The Zep Man .

• FulcoS
  • Niet online
nog een domme vraag: waar vind ik die?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:49

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

• FulcoS
  • Niet online
Hartstikke bedankt.
Dit heb ik echter allemaal gedaan.
Een poosje ging het verzenden naar Hotmail ook goed.
Dit was echter van korte duur,

Vandaar mijn wanhoop.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OruBLMsFrl

OruBLMsFrl

Silence Promo Crew

FulcoS schreef op donderdag 23 december 2021 @ 20:08:
Hartstikke bedankt.

Vandaar mijn wanhoop.
Wanhoop en dat het niet zozeer Freedom specifiek is terzijde, heb je wel een manier gevonden om betrouwbaar e-mail te verzenden, minimaal als workaround?

Het is al eerder gezegd, maar een eigen mailserver op een consumentenlijn moet je toch echt zien als hobby in 2021, ook al is het bij XS4all op een oud IP heel lang wel goed gegaan. Andere mensen die zich even misdragen in hetzelfde IP blok en het komt allemaal bij jou terug, daar moet je behalve voor een hobby niet te veel afhankelijk van willen zijn.

Een hoster met een VPS contract kan nog een beetje optreden en contract ontbinden als er spam gesignaleerd wordt, maar een consument op een consumentenlijn is vermoedelijk vanuit wetgeving al aardig goed beschermd tegen het eenzijdig opzeggen van een abonnement door een provider. Dan moet je het wel heel bont maken lijkt me om eraf getrapt te worden, ver voorbij wat spam zenden door wat experimenteergedrag thuis. Internet is zo goed als een basisvoorziening natuurlijk inmiddels. Een VPS is dat bepaald niet.

• Tomba

Tomba

FulcoS schreef op donderdag 23 december 2021 @ 20:08:
Hartstikke bedankt.

Vandaar mijn wanhoop.
Volgens mij heb je de vragen van @purge helemaal niet beantwoordt.
Ook is denk ik dit topic niet de geijkte plek om een “ik heb een mailserver maar snap niet waarom ik door MS geblokkeerd wordt” vraag te stellen. Wellicht is het beter om een eigen topic hiervoor te openen? Het heeft mijn inziens namelijk niets met freedom te maken.

NB ik had na mijn overstap naar KPN ook mailverzend problemen naar MS maar de SMTP error messages die ik van hen terug kreeg waren zeer helder.

Ow en nog een tip, via Mailchimp kun je tot 2000 mails gratis verzenden.

[ Voor 16% gewijzigd door Tomba op 23-12-2021 20:55 ]

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15-09 07:43
OruBLMsFrl schreef op donderdag 23 december 2021 @ 20:48:
Het is al eerder gezegd, maar een eigen mailserver op een consumentenlijn moet je toch echt zien als hobby in 2021, ook al is het bij XS4all op een oud IP heel lang wel goed gegaan. Andere mensen die zich even misdragen in hetzelfde IP blok en het komt allemaal bij jou terug, daar moet je behalve voor een hobby niet te veel afhankelijk van willen zijn.
Ik kan me de frustratie voorstellen als je lang via XS4ALL wel zonder problemen je eigen mailserver kan hebben en het bij Freedom opeens een stuk moeilijker wordt.

Aan de andere kant, KPN begint binnenkort met het omzetten van XS4ALL klanten naar het KPN netwerk. Als ik het goed begrijp betekent dat een generiek reverse DNS voor IPv4 en geen reverse DNS voor IPv6. Dat zal voor het versturen van mail ook niet ideaal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 10-09 18:51
Ik ervaar nog steeds problemen met de snelheid via Freedom (KPN WBA). De speedtest draait nog steeds ieder uur.

Toevallig kwam ik op een topic op het KPN forum tegen dat er naast het NTU kastje voor GPON ook een NTU kastje bestaat voor XGSPON en dat KPN dit laatste plaatst voor haar klanten bij een gbit aansluiting.

Zou dit de snelheids issues kunnen verklaren? Ik ben nooit geupgrade naar gbit. Vanaf de verhuizing naar deze woning is het altijd de bedoeling geweest gbit af te nemen. Er is destijds een KPN monteur geweest die dit zwarte Nokia kastje heeft geplaatst. Kan het zijn dat het toch de verkeerde is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis-L
  • Registratie: Augustus 2007
  • Nu online
Kasper1985 schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 11:01:
Ik ervaar nog steeds problemen met de snelheid via Freedom (KPN WBA). De speedtest draait nog steeds ieder uur.

Toevallig kwam ik op een topic op het KPN forum tegen dat er naast het NTU kastje voor GPON ook een NTU kastje bestaat voor XGSPON en dat KPN dit laatste plaatst voor haar klanten bij een gbit aansluiting.

Zou dit de snelheids issues kunnen verklaren? Ik ben nooit geupgrade naar gbit. Vanaf de verhuizing naar deze woning is het altijd de bedoeling geweest gbit af te nemen. Er is destijds een KPN monteur geweest die dit zwarte Nokia kastje heeft geplaatst. Kan het zijn dat het toch de verkeerde is?
Nee hoor, dat heeft er niets mee te maken.
XGS-PON wordt pas sinds kort breed ingezet.
Ik denk zelfs een een XGS-PON ONT niet eens werkt op G-PON aangezien dat andere wavelengths gebruikt

Overigens is dat geen NT maar een ONT, de NT wordt op AON netwerken gebruikt.

[ Voor 5% gewijzigd door Dennis-L op 24-12-2021 13:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

phicoh schreef op donderdag 23 december 2021 @ 21:24:
[...]

Aan de andere kant, KPN begint binnenkort met het omzetten van XS4ALL klanten naar het KPN netwerk. Als ik het goed begrijp betekent dat een generiek reverse DNS voor IPv4 en geen reverse DNS voor IPv6. Dat zal voor het versturen van mail ook niet ideaal zijn.
Dat werkt sowieso voor geen meter omdat KPN zijn ASN’s heeft aangemeld op de Spamhaus PBL waar Microsoft sowieso geen mail van accepteert. Zie mijn post in het KPN topic;

Tomba in "[KPN Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 3"

@FulcoS loopt gezien zijn Posts op dit forum er al behoorlijk lang mee te klooien en over te blazen. Hopelijk kan hij wat met onze opmerkingen, al heb ik het idee dat ie beter het zelf draaien van een mailserver kan laten voor wat het is… (of zoals ik al opperde lekker mailchimp gebruiken als smarthost)

[ Voor 6% gewijzigd door Tomba op 24-12-2021 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73

Dat zwarte kastje bestaat voor GPN en voor niet GPON. De niet GPON verie heeft drie lampjes aan de voorzijde met Glas, Ethernet en Power.
De GPON versie heeft andere termen er op staan (en er staat PON ergens op de voorzijde).

Wat heb jij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
Barre73 schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 14:09:
[...]

Dat zwarte kastje bestaat voor GPN en voor niet GPON. De niet GPON verie heeft drie lampjes aan de voorzijde met Glas, Ethernet en Power.
De GPON versie heeft andere termen er op staan (en er staat PON ergens op de voorzijde).

Wat heb jij?
Ik heb de Nokia (zwart) waar idd PON en oa Alarm op staat. Ik ben overgestapt van Freedom naar KPN en er komt een monteur langs as woensdag. Ik vermoed dus dat die komt om zo'n ander kastje te plaatsen. Zou mooi zijn als ik dan wel 1gbit kan halen (of 940mbit uiteraard).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Kasper1985 schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 14:49:
[...]

Ik heb de Nokia (zwart) waar idd PON en oa Alarm op staat. Ik ben overgestapt van Freedom naar KPN en er komt een monteur langs as woensdag. Ik vermoed dus dat die komt om zo'n ander kastje te plaatsen. Zou mooi zijn als ik dan wel 1gbit kan halen (of 940mbit uiteraard).
Een losse zwarte Nokia met een kabeltje vanaf de FTU is voor GPON. Een opschuifbare zwarte Genexis met PON er op is voor XGS-PON. Geen los kabeltje want schuift over de FTU heen.

Ik lees dat je hiervoor Freedom had via GPON (?) dus met die zwarte Nokia.
Als je bij KPN over bent gezet op XGS-PON heb je de Genexis nodig. Hebben ze je op GPON laten zitten, dan zou alles gewoon moeten blijven werken zoals het werkte. De zwarte Nokia hoeft niet verwisseld te worden.

Of zat je bij Freedom gewoon op niet-GPON?

[ Voor 3% gewijzigd door Barre73 op 24-12-2021 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
Barre73 schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 16:15:
[...]

Een losse zwarte Nokia met een kabeltje vanaf de FTU is voor GPON. Een opschuifbare zwarte Genexis met PON er op is voor XGS-PON. Geen los kabeltje want schuift over de FTU heen.

Ik lees dat je hiervoor Freedom had via GPON (?) dus met die zwarte Nokia.
Als je bij KPN over bent gezet op XGS-PON heb je de Genexis nodig. Hebben ze je op GPON laten zitten, dan zou alles gewoon moeten blijven werken zoals het werkte. De zwarte Nokia hoeft niet verwisseld te worden.

Of zat je bij Freedom gewoon op niet-GPON?
Nee heb nooit bij xs4all gezeten met glas. Wel met DSL maar in een andere woning.

Hier vanaf dag 1 glas via Freedom. Wel in eerste instantie aangesloten door een KPN monteur. Althans het zwart nokia kastje wat met een tie wrap over het witte kastje heen zit.

Dan vraag ik me toch af wat die monteur komt doen. Alleen patchen in de buiten kast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopoh
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15-09 22:06
Kasper1985 schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 16:17:
[...]

Nee heb nooit bij xs4all gezeten met glas. Wel met DSL maar in een andere woning.

Hier vanaf dag 1 glas via Freedom. Wel in eerste instantie aangesloten door een KPN monteur. Althans het zwart nokia kastje wat met een tie wrap over het witte kastje heen zit.

Dan vraag ik me toch af wat die monteur komt doen. Alleen patchen in de buiten kast?
Heel simpel je hebt nu gpon nokia ONT hangen. Als je overgaat na KPN toe worden alle 1000/1000mbit lijnen vanaf ergens nov geleverd op XGS-pon. Wat de monteur komt doen is de Nokia ONT er afhalen en genexis XGS-pon ONT aansluiten en activeren op locatie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
jopoh schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 16:49:
[...]

Heel simpel je hebt nu gpon nokia ONT hangen. Als je overgaat na KPN toe worden alle 1000/1000mbit lijnen vanaf ergens nov geleverd op XGS-pon. Wat de monteur komt doen is de Nokia ONT er afhalen en genexis XGS-pon ONT aansluiten en activeren op locatie :)
Precies dat vermoeden had ik al. Vraag me dan dus af of ik daarmee wél gbit download ga halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YWatchman

Speedtest helpt ook niet in verbruik ofzo, sorry, maar wat je daar doet heeft echt geen nut. Als een speedtest om 1 uur 's nachts tot de gewenste throughput leidt, dan is er wellicht te weinig capaciteit en tijd om aan de bel te trekken... maar elk uur meten heeft echt geen nut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
YWatchman schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 22:09:
[...]

Speedtest helpt ook niet in verbruik ofzo, sorry, maar wat je daar doet heeft echt geen nut. Als een speedtest om 1 uur 's nachts tot de gewenste throughput leidt, dan is er wellicht te weinig capaciteit en tijd om aan de bel te trekken... maar elk uur meten heeft echt geen nut.
Het geeft een goed beeld van de snelheid over een langere periode. Meten is weten tenslotte.
Ik ben pas elk uur gaan meten toen ik merkte dat de snelheid laag was niet omgekeerd. Op ‘t moment dat je als klant geen reactie krijgt van een helpdesk ga je zelf dingen verzinnen om te kijken waar het probleem zit.
Weet dus in ieder geval door deze metingen dat het moment op de dag niet heel veel verschil maakt.

Zal wel zien of het bij KPN anders is over een paar dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarok
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09-09 12:15
Om hier toch nog even op terug te komen:
eymey schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 15:54:

Ja, voor zo weet levert, in ieder geval op de STB's, KPN de multicast (lineaire) tv-signalen aan Canal Digitaal. Maar dat je deze multicast signalen ook bij gebruik van de AppleTV app zou krijgen vind ik wel bijzonder. Dat zou de eerste keer zijn dat ik hoor dat op een platform van 'derden' ook multicast streams worden ondersteund.
Het screenshot dat ik gemaakt had was op het moment dat er tv werd gekeken via de STB en dus niet via een Apple TV. Dat was een misverstand.

Wist niet dat op VDSL het multicast signaal altijd van KPN afkomstig was. Geldt dit alleen als je signaal uit een straatkast komt (hier het geval) of is dat ook zo als het uit de telefooncentrale komt?

Iemand schreef verder dat de tv-stream in het geval van OTT over internet loopt. Ik zie dat die stream wel over vlan 4 loopt en nu een http-sessie is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jX7tULkAAV7LbuATYeWLh4ZCGGU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/10PQUqwEyaNDJfSygqhyhLwF.png?f=user_large

Commando: tcpdump -i eth1.4

Ik zou verwachten dat als OTT over internet loopt, dit via vlan 6 over VDSL zou gaan. Gaat het pas bij Freedom echt het internet op?

Hoe is vlan 4 bij VDSL gekoppeld aan het netwerk van Freedom? Of staat dit vlan helemaal los van Freedom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
amarok schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 00:25:
Om hier toch nog even op terug te komen:

[...]

Het screenshot dat ik gemaakt had was op het moment dat er tv werd gekeken via de STB en dus niet via een Apple TV. Dat was een misverstand.

Wist niet dat op VDSL het multicast signaal altijd van KPN afkomstig was. Geldt dit alleen als je signaal uit een straatkast komt (hier het geval) of is dat ook zo als het uit de telefooncentrale komt?

Iemand schreef verder dat de tv-stream in het geval van OTT over internet loopt. Ik zie dat die stream wel over vlan 4 loopt en nu een http-sessie is:

[Afbeelding]

Commando: tcpdump -i eth1.4

Ik zou verwachten dat als OTT over internet loopt, dit via vlan 6 over VDSL zou gaan. Gaat het pas bij Freedom echt het internet op?

Hoe is vlan 4 bij VDSL gekoppeld aan het netwerk van Freedom? Of staat dit vlan helemaal los van Freedom.
Aaah, vandaar. Thanks voor de verduidelijking :).

Volgens mij komen via alle netwerktechnologieën (zowel xDSL als glas) de streams van KPN BCS. En zelfs ook over het operatornetwerk van bv. Cambrium (Tweak). Weet niet hoe dat zit op bv. de netwerken van T-mobile/Open Dutch Fiber.

Ik verwacht dat de OTT streams voor de diverse apps gewoon over VLAN 6 (internet) gaan. Maar het zou ook zo maar kunnen dat voor alle Canal Digitaal ip-ranges het verkeer over VLAN 4 wordt gerouteerd. Dus niet alleen die voor de Set Top Boxen, maar ook voor de apps.

Overigens: Ook de Set Top Boxen ontvangen soms HTTP, tenminste toen ik een jaar of 2 terug ook nog TV van Canal Digitaal afnam via Tweak (zelfde product als bij Freedom).

* Live TV via IGMP/UDP multicast
* Begin Gemist en gepauzeerde (vertraagde) TV via RTSP/UDP unicast
* On Demand en opnames via HTTP (eigenlijk dus ook beetje OTT :P )

VLAN 4 staat volgens mij (netals bij mij voorheen bij Tweak) helemaal los van de ISP (Tweak of Freedom) en wordt gewoon doorgezet naar Canal Digitaal.

[ Voor 3% gewijzigd door eymey op 25-12-2021 21:52 ]

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericafterdark
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 14:02
Wij zitten met internet, mobiel en TV bij KPN. Deze week is TV opgezegd en zijn we overgestapt op NLZIET (Apple TV).

Ik hoop (zeker als founding member) komend jaar met internet over te stappen op Freedom. Moet dat nog een beetje managen thuis ;)

Hier had uw reclame kunnen staan.

Verwijderd

Eiríkr schreef op donderdag 30 december 2021 @ 09:38:
Wij zitten met internet, mobiel en TV bij KPN. Deze week is TV opgezegd en zijn we overgestapt op NLZIET (Apple TV). Ik hoop (zeker als founding member) komend jaar met internet over te stappen op Freedom. Moet dat nog een beetje managen thuis ;)
Heb min of meer dezelfde route gevolgd.
Kom van XS4ALL/KPN (Internet, email, mobiel en TV) en ben als Founding member overgestapt naar FreedomInternet (Internet only).
Kijk sinds 3 jaar alleen nog maar TV via een IP stream middels APPLE TV (NPO-start en Netflix). Bevalt mij erg goed (bijvoorbeeld geen reclame meer).
Mobiel heb ik apart afgesloten (T-mobile), email ook (Protonmail).

Mijn conclusie na dit alles (inclusief mijn ervaring met Ziggo, uit een ver verleden): al die (voormalige) koppel verkoop levert alleen maar inferieure kwaliteit en/of vendor lock in op.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2021 13:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
Verwijderd schreef op donderdag 30 december 2021 @ 12:36:
Mijn conclusie na dit alles: al die (voormalige) koppel verkoop levert alleen maar inferieure kwaliteit en/of vendor lock in op.
En neemt keuzevrijheid weg. Waarom zou ik uberhaupt betalen voor televisie (Ziggo) als ik het simpelweg niet wil?

Of een ander graag televisie kijkt moet een keuze zijn van die persoon, idealiter met meerdere aanbieders om de markt gezond te houden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ericafterdark
Verwijderd schreef op donderdag 30 december 2021 @ 12:36:
[...]

Heb min of meer dezelfde route gevolgd.
Kom van XS4ALL/KPN (Internet, email, mobiel en TV) en ben als Founding member overgestapt naar FreedomInternet (Internet only).
Kijk sinds 3 jaar alleen nog maar TV via een IP stream middels APPLE TV (NPO-start en Netflix). Bevalt mij erg goed (bijvoorbeeld geen reclame meer).
Mobiel heb ik apart afgesloten (T-mobile), email ook (Protonmail).

Mijn conclusie na dit alles: al die (voormalige) koppel verkoop levert alleen maar inferieure kwaliteit en/of vendor lock in op.
Klinkt goed. Ik pak vandaag meteen door met mijn goede voornemen en ga Freedom aanvragen. Heb het thuis gemanaged. :9

• OruBLMsFrl

OruBLMsFrl

Silence Promo Crew

The Zep Man schreef op donderdag 30 december 2021 @ 12:40:
[...]
En neemt keuzevrijheid weg. Waarom zou ik uberhaupt betalen voor televisie (Ziggo) als ik het simpelweg niet wil?
Dat is na 20 jaar koppelverkoop welke ik niet goedpraat, nu wel opgelost toch, dat Ziggo een echt internet only abonnement heeft geïntroduceerd, een jaar geleden of zo?

Verder ook al geen Ziggo fan die met hun exclusiviteit andermans content gijzelen, maar nog geen glasvezel hier, dus toch als tweede lijn dat minimale internet abonnement van ze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericafterdark
Freedom is aangevraagd. Ik heb inmiddels ook mijn IPv4 en /48 IPv6 per e-mail ontvangen.

Zoals verwacht is het IPv4 adres in sommige geo IP databases aangemerkt als een ander land dan Nederland. In mijn geval GB. Hopelijk levert dat geen problemen op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carnifex
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:15

Carnifex

auch

Hier (Eindhoven, 5646) ook sinds 2 dagen overgestapt van XS4ALL naar freedom. Internet werkt nog prima. Mijn home assistant voert iedere 6 uur een speedtest uit en die is tot nu toe bijna hetzelfde (download iets langzamer, ping iets lager). Het gat in de grafiek heeft niet te maken met het omschakelen, maar een fout na de update van home assistant
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8_Ga2MEkwMViqCzaRpwJxDcRjK0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D1k1dWW8GdhA13kl6EXKvYzT.jpg?f=fotoalbum_large

Ook opvallend was dat het internet in de ochtend even leek weggevallen, maar al vrij snel weer automatisch werkte. Met de XS4ALL instellingen dus, maar wel verbonden op het freedom netwerk. Had me er op voorbereid dat er, tot de monteur langs kwam, even geen internet zou zijn. Dat viel dus mee.

De nieuwe 5530 fritzbox kan direct op glas aangesloten worden, dat scheelt weer een adaptertje. Als ik de oude 7590 van XS4ALL niet terugstuur, kost hij maar 99 euro. Misschien wel interessant om hem, in plaats van terugsturen, als repeater/access point in te zetten.

Hopelijk gaan de download metrics nog iets verbeteren, maar belangrijkste is dat de verbinding stabiel is. Om vanuit huis goed te kunnen werken, is een stabiele (en vlotte verbinding) een must.

• YWatchman
Eiríkr schreef op donderdag 30 december 2021 @ 20:51:
Freedom is aangevraagd. Ik heb inmiddels ook mijn IPv4 en /48 IPv6 per e-mail ontvangen.

Zoals verwacht is het IPv4 adres in sommige geo IP databases aangemerkt als een ander land dan Nederland. In mijn geval GB. Hopelijk levert dat geen problemen op.
Om welke geo database gaat het? Dat helpt enorm. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
YWatchman schreef op donderdag 30 december 2021 @ 22:44:
[...]

Om welke geo database gaat het? Dat helpt enorm. :-)
MaxMind GeoIP. Ik heb voor de gein eens een correctieverzoek ingediend. Misschien maakt het in de praktijk ook niks uit. Ik word pas over een maand verhuisd van KPN naar Freedom dus dan weten we het zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
Eiríkr schreef op donderdag 30 december 2021 @ 20:51:

Dat maakt tot op zekere hoogte wel uit. Althans als GB als geen EU wordt gezien. Ik kon de eerste periode op Freedom geen gebruik maken van dingen als TV apps (canal digitaal) omdat die geolocked zijn op de EU. Misschien iets als NLziet zelfs op NL.

Uiteindelijk trekt het zichzelf wel recht. Maar dat duurde even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BushWhacker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 27-08 17:09

BushWhacker

developer

Carnifex schreef op donderdag 30 december 2021 @ 20:54:
Hier (Eindhoven, 5646) ook sinds 2 dagen overgestapt van XS4ALL naar freedom. Internet werkt nog prima. Mijn home assistant voert iedere 6 uur een speedtest uit en die is tot nu toe bijna hetzelfde (download iets langzamer, ping iets lager). Het gat in de grafiek heeft niet te maken met het omschakelen, maar een fout na de update van home assistant
[Afbeelding]

Ook opvallend was dat het internet in de ochtend even leek weggevallen, maar al vrij snel weer automatisch werkte. Met de XS4ALL instellingen dus, maar wel verbonden op het freedom netwerk. Had me er op voorbereid dat er, tot de monteur langs kwam, even geen internet zou zijn. Dat viel dus mee.

De nieuwe 5530 fritzbox kan direct op glas aangesloten worden, dat scheelt weer een adaptertje. Als ik de oude 7590 van XS4ALL niet terugstuur, kost hij maar 99 euro. Misschien wel interessant om hem, in plaats van terugsturen, als repeater/access point in te zetten.

Hopelijk gaan de download metrics nog iets verbeteren, maar belangrijkste is dat de verbinding stabiel is. Om vanuit huis goed te kunnen werken, is een stabiele (en vlotte verbinding) een must.
* knip *

De originele Fritz!Box is eigendom van XS4ALL. XS4ALL biedt twee keuzes:

1. Stuur de Fritz!Box terug.
2. Betaal 99 EUR.

Aansporen tot fraude is niet gewenst.

[ Voor 10% gewijzigd door MisteRMeesteR op 02-01-2022 00:51 ]

Freedom FttH - EdgeRouter 4 SFP - OnePlus 8T - Debian - Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YWatchman
Eiríkr schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 06:08:
[...]

MaxMind GeoIP. Ik heb voor de gein eens een correctieverzoek ingediend. Misschien maakt het in de praktijk ook niks uit. Ik word pas over een maand verhuisd van KPN naar Freedom dus dan weten we het zeker.
Je bent een topper, hij is wel al ingevuld maar duurt even tot ie mee komt. Doorgaans 2 maanden, prefixes zijn net 1,5 maand online.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericafterdark
YWatchman schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 21:38:
[...]

Je bent een topper, hij is wel al ingevuld maar duurt even tot ie mee komt. Doorgaans 2 maanden, prefixes zijn net 1,5 maand online.
Super! Wordt deze maand uitzitten totdat ik aan het eind migreer naar Freedom 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanVa
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 26-01 17:49
Volgens my is Freedom in zee gegaan met Cabrium. Ze zeggen zelf: Het Cabrium netwerk. Helaas is Cabrium van de dezelfde eigenaren als Tweak internet. En kijk maar eens wat er over Tweak allemaal gemeld wordt op internet. Een niet zo grappig voorbeeld van Cabrium Teak: Op haar eigen website zeggen ze 1000MB te geranderen en die 1GB verbinding is zelfs hun belangrijkste verkooparument. Kijk je wat diepe in de website dan zie je dat als je de snelheid niet haalt en je hebt een heleboel dingen goed gedaan om nog eens extra uit te zoekn er een monteer langs komt om de verbinding zelf te meten. En nu komt het: Als de monteer 90% haalt dan betekent dit dat het binnen de marge valt en als goed wordt bevonden en dan mag je de voorrijdkosten betalen. Of kort gezegd: Cabrium garandeerd geen 1000Mb maar 900MB. Zeg dat dan. Dat liegen als de normaalste zaak van de wereld vind ik nog het ergste.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YWatchman
JanVa schreef op zondag 2 januari 2022 @ 13:44:
Volgens my is Freedom in zee gegaan met Cabrium. Ze zeggen zelf: Het Cabrium netwerk. Helaas is Cabrium van de dezelfde eigenaren als Tweak internet. En kijk maar eens wat er over Tweak allemaal gemeld wordt op internet. Een niet zo grappig voorbeeld van Cabrium Teak: Op haar eigen website zeggen ze 1000MB te geranderen en die 1GB verbinding is zelfs hun belangrijkste verkooparument. Kijk je wat diepe in de website dan zie je dat als je de snelheid niet haalt en je hebt een heleboel dingen goed gedaan om nog eens extra uit te zoekn er een monteer langs komt om de verbinding zelf te meten. En nu komt het: Als de monteer 90% haalt dan betekent dit dat het binnen de marge valt en als goed wordt bevonden en dan mag je de voorrijdkosten betalen. Of kort gezegd: Cabrium garandeerd geen 1000Mb maar 900MB. Zeg dat dan. Dat liegen als de normaalste zaak van de wereld vind ik nog het ergste.
Jan, je hebt duidelijk je onderzoek niet goed gedaan. Er zit overhead op het encapsulatie protocol PPPoE, dat vermindert de maximale grootte van een pakketje dat door het access netwerk heen gaat. Daarnaast is Freedom Internet B.V. een volledig losse entiteit van Cambrium B.V. welk zich enkel als leverancier verantwoord voor Freedom. Freedom Internet staat onder toezicht van Stichting Appeltaart.

980 Mbit is evensgoed gigabit, in de meeste gevallen merk je niet eens het verschil. Mijn vraag is, wat is je punt met jouw verhaal? Dat een andere glasvezelboer die met gigabit market, wel 1000 Mbit op de dot haalt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
JanVa schreef op zondag 2 januari 2022 @ 13:44:
Beetje beter verdiepen... Als je dat contract bij Tweak of Freedom eenmaal gaat afsluiten zijn ze verplicht om je te melden welke snelheden er gehaald moeten kunnen worden. Dus dan wordt die 900 daar netjes vermeld en kan je er alsnog vanaf zien.
Daarbij: Cambrium is niet de partij waar je een contract mee hebt maar Tweak. Dus richt je pijlen daar dan op.

https://www.acm.nl/nl/ond...-over-de-internetsnelheid
(Ook voor consumenten).

@YWatchman Freedom is geen entiteit van Cambrium hoor. Ze hebben niets te maken met Cambrium, anders dan dat ze daar een groot deel van hun verbindingen inkopen. Cambrium is gewoon een operator op de tweede laag, net als Glasoperator (T-Mobile) en KPN Wholesale.

Tweak is wel eigendom van dezelfde BV als Cambrium. Dat zijn zusterbedrijven.

[ Voor 10% gewijzigd door Barre73 op 02-01-2022 13:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Om daar nog aan toe te voegen: je hebt het over link speeds, maar dat is niet wat een speedtest meet, die meet alleen de doorvoersnelheid op basis van de applicatiedata binnen de TCP packets. TCP, IP, Ethernet, de VLAN tag, en inderdaad PPPoE, gebruiken noodzakelijkerwijs een deel van de beschikbare bandbreedte en dat vermindert het deel dat overblijft voor applicatiedata. Dit is een fundamentele eigenschap van hoe computernetwerken technisch werken en (op PPPoE na) niet iets waar de ISP invloed op heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YWatchman
Barre73 schreef op zondag 2 januari 2022 @ 13:51:
[...]

Beetje beter verdiepen... Als je dat contract bij Tweak of Freedom eenmaal gaat afsluiten zijn ze verplicht om je te melden welke snelheden er gehaald moeten kunnen worden. Dus dan wordt die 900 daar netjes vermeld en kan je er alsnog vanaf zien.
Daarbij: Cambrium is niet de partij waar je een contract mee hebt maar Tweak. Dus richt je pijlen daar dan op.

https://www.acm.nl/nl/ond...-over-de-internetsnelheid
(Ook voor consumenten).

@YWatchman Freedom is geen entiteit van Cambrium hoor. Ze hebben niets te maken met Cambrium, anders dan dat ze daar een groot deel van hun verbindingen inkopen. Cambrium is gewoon een operator op de tweede laag, net als Glasoperator (T-Mobile) en KPN Wholesale.

Tweak is wel eigendom van dezelfde BV als Cambrium. Dat zijn zusterbedrijven.
Dat is wat ik zeg, wellicht niet goed. (team pagina reminder... ;-))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanVa
Omdat het marketing is mag je liegen? Dat iedere aanbieder dit doet vind ik geen excuus. Ik wilde juist kiezen voor Tweak maar las er weinig goeds over. Dus ging ik me inlezen. Daardoor viel Tweak af. Dus ik denk: "Misschien Freedom dan". Echter Freedom koopt dus in bij de eigenaren van Tweak. Tweak is niet slechts een zusterbedrijf van Cambrium. Tweak is een handelsmerk van Cambrium zoals de website cambrium.nl zelf vermeldt in gebrekkig Nederlands: "Onse speerpunten is het handelsmerk Tweak". Wie leest zich niet goed in?
En als er dan iets met de verbindingen niet goed gaat? Dan zegt Freedom waarschijnlijk dat zij er niets aan kunnen doen want.... En de service van Tweak en daardoor Cabrium staat nu niet bepaald goed bekend. Zeg het maar: Welke glasvezel aanbieder is wel eerlijk en in orde. Het gaat er niet om dat ze iets goed aansluiten of aanleggen. Het gaat er alleen maar om wat ze doen als er iets misgaat. Betrouwbaarheid is het enige dat ik zoek. Xs4all was jaren lang geweldig. Gewoon iemand aan de telefoon die er zelf verstand van heeft als je belde. Was wel iets duurder maar je zat dan ook geen uur in de wacht. Helaas is dat voorbij zo lijkt het.

[ Voor 11% gewijzigd door JanVa op 02-01-2022 14:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ik lees hier vooral een rant over Tweak. Wat is je vraag over Freedom precies?

Wat Cambrium betreft: ja, Freedom kan leveren over hun Coanet netwerk als je in een gebied woont waar dat aanwezig is. Zo zijn er nog veel meer netwerken waar Freedom over kan leveren. Waaronder het landelijke netwerk van KPN NetwerkNL.

[ Voor 65% gewijzigd door Zr40 op 02-01-2022 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanVa
Zr40 schreef op zondag 2 januari 2022 @ 14:55:
.... Wat is je vraag over Freedom precies?
1. Bij Tweak krijg ik volgens mij er een glasvezelmodem bij waarna ik dan zelf een router mag aansluiten.
Bij Freedom lijkt het dat als ik kies voor een eigen router, ik dan ook voor een eigen glasvezelmodem moet kiezen. Klopt dit? Jullie waarschuwen dat de glasvezel kapot kan gaan?? Deze begrijp ik niet. Of krijg ik alleen een groen kabeltje met niets eraan vast in huis als ik niet voor de Fritzbox wil gaan? Want van zelf een fiber stekkertje insteken gaat de glasvezel toch niet kapot of begrijp ik iets verkeerd?

2. Gezien in mijn gebied Glasvezel van Freedom door Cambrium wordt geleverd: Wat is de meerwaarde van een internet only abonnement bij Freedom ten opzichte van Tweak?

Alvast dank voor een antwoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
JanVa schreef op zondag 2 januari 2022 @ 14:52:
Omdat het marketing is mag je liegen? Dat iedere aanbieder dit doet vind ik geen excuus. Ik wilde juist kiezen voor Tweak maar las er weinig goeds over. Dus ging ik me inlezen. Daardoor viel Tweak af. Dus ik denk: "Misschien Freedom dan". Echter Freedom koopt dus in bij de eigenaren van Tweak. Tweak is niet slechts een zusterbedrijf van Cambrium. Tweak is een handelsmerk van Cambrium zoals de website cambrium.nl zelf vermeldt in gebrekkig Nederlands: "Onse speerpunten is het handelsmerk Tweak". Wie leest zich niet goed in?
En als er dan iets met de verbindingen niet goed gaat? Dan zegt Freedom waarschijnlijk dat zij er niets aan kunnen doen want.... En de service van Tweak en daardoor Cabrium staat nu niet bepaald goed bekend. Zeg het maar: Welke glasvezel aanbieder is wel eerlijk en in orde. Het gaat er niet om dat ze iets goed aansluiten of aanleggen. Het gaat er alleen maar om wat ze doen als er iets misgaat. Betrouwbaarheid is het enige dat ik zoek. Xs4all was jaren lang geweldig. Gewoon iemand aan de telefoon die er zelf verstand van heeft als je belde. Was wel iets duurder maar je zat dan ook geen uur in de wacht. Helaas is dat voorbij zo lijkt het.
Alhoewel dit niet het Tweak topic is wil ik wel even aangeven dat ik al jaren lang alle topics volg over glasvezel hier. En ik lees zelden slechte ervaringen met het internet van Tweak. Wel met de TV dienst maar daar ging dit niet over.
Daarnaast is er qua internet wel verschil tussen Tweak en Freedom, ook al nemen ze beiden af bij Cambrium.
Op een gegeven moment kies je als provider zelf voor je ontkoppeling en aansluitingen op andere knooppunten. Voor zover ik weet doet Freedom dat anders dan Tweak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eymey
JanVa schreef op zondag 2 januari 2022 @ 14:52:
Voordat ik in het najaar van 2020 overstapte op Freedom heb ik al jaren aan abonnement direct bij Tweak gehad. Ik weet niet waar je vandaan haalt dat de service niet zo best bekend staat, maar ik heb altijd een prima service ervaren. Bijvoorbeeld bij het aanvragen van een vast IP uit hun 'statische' pool, vragen m.b.t. de mediaconverter, etc. Ook is de snelheid altijd prima naar belofte geweest en de stabiliteit ook goed (op een aantal storingen buiten de macht van Tweakk/Cambrium na).

Zoals @Barre73 ook al aangeeft, gaan de meeste klachten over TV. Dat is en blijft wat mij betreft inferieur aan een KPN of Ziggo, maar ligt voor 99% aan Canal Digitaal en hoe de TV-markt gewoon in elkaar zit (als kleine partij een fatsoenlijke TV-dienst onder eigen ontwikkeling en agentuur opstarten is gewoon niet te doen).

Over internet dus absoluut geen klagen.

En over je 'kastje-muur' hint heb ik ook wel een leuke anekdote: Toen ik najaar 2020 overstapte naar Freedom ging dat eigenlijjk 'geruisloos' . Tweak ging van de lijn en ik kon vervolgens bij de PPPoE infra die de koppeling tussen de 'last mile' van Cambrium en Freedom verzorgt. Helaas lukte het opzetten van de verbinding nog niet. Ik kreeg geen PPPoE sessie. Ik heb toen Freedom gebeld. Dat was wel even wachten, want een startende provider kan nou eenmaal niet meteen een pool van 100 servicedeskmedewerkers klaar hebben zitten. Maar de medewerker die ik aan de lijn kreeg was wel direct skilled. Kon overal bij om mijn probleem te analyseren. En wist meteen een chat met een engineer bij Cambrium te krijgen en binnen een paar minuten was de root cause van mijn probleem bekend, en ook meteen opgelost.

Wat mij betreft een service die niet onderdoet voor die van XS4ALL (waar ik in een grijzer verleden ook een aantal jaar klant ben geweest).
JanVa schreef op zondag 2 januari 2022 @ 15:36:
[...]

1. Bij Tweak krijg ik volgens mij er een glasvezelmodem bij waarna ik dan zelf een router mag aansluiten.
Bij Freedom lijkt het dat als ik kies voor een eigen router, ik dan ook voor een eigen glasvezelmodem moet kiezen. Klopt dit? Jullie waarschuwen dat de glasvezel kapot kan gaan?? Deze begrijp ik niet. Of krijg ik alleen een groen kabeltje met niets eraan vast in huis als ik niet voor de Fritzbox wil gaan? Want van zelf een fiber stekkertje insteken gaat de glasvezel toch niet kapot of begrijp ik iets verkeerd?
Het hangt wel een beetje af van het gebied waar je woont en welke FTU (Fiber Termination Unit) er bij je hangt. Maar je kan zeker een glasvezel/connector beschadigen als je bv. SC/PC en SC/APC door elkaar gebruikt.
2. Gezien in mijn gebied Glasvezel van Freedom door Cambrium wordt geleverd: Wat is de meerwaarde van een internet only abonnement bij Freedom ten opzichte van Tweak?

Alvast dank voor een antwoord
Wat de meerwaarde is moet je zelf bepalen. 'Het verhaal', aantal mailboxen en eigen domain, etc. kunnen allemaal voordelen zijn voor Freedom. Ook krijg je bij Freedom een native dual stack verbinding (dus zowel IPv4 als IPv6). Tweak is zelf ook wel bezig met native IPv6, maar wanneer dat er ook is, is de vraag.

[ Voor 47% gewijzigd door eymey op 02-01-2022 16:20 ]

Pagina: 1 ... 44 ... 80 Laatste