Je hoeft niet te spieken (want dan moet je de FTU openmaken en die is al niet al te stevig.). Geloof mij maar op mijn woord. Elk netwerk van KPN Netwerk NL (of voorheen Reggefiber) wordt aangelegd met huisaansluitkabels waarin 2 vezels zitten. Dat is verplicht vanuit het Programma Van Eisen. De eerste vezel wordt afgelast in je FTU en in het ondergrondse Distributie Punt in de straat. De tweede wordt opgerold in je FTU en aan de kant van de DP wordt deze ook opgerold in de lascassette.
Dit heeft twee oorzaken: Tweevezelige kabels zijn vele malen makkelijker in te kopen en het prijsverschil met 1-vezelige (als ze nog bestaan) is verwaarloosbaar), En twee: mocht er in de toekomst een noodzaak voor bestaan om de tweede vezel te gebruiken, bijvoorbeeld voor een volledige tweede aansluiting in huis, dan is er geen graafwerk meer nodig. Wel veel ander werken met lassen, uitblazen voedingskabel en opnieuw inblazen, maar goed... geen graafwerk in ieder geval.
Ik heb even een foto opgezocht. Je ziet dat de kabel linksonder binnenkomt, dan gaat deze achterlangs, wordt gestript naar de twee vezels en deze twee vezels worden beiden een aantal keren rond geleid.
De groene wordt afgeknipt (als je goed kan inzoomen, kan je dat onderin zien) en de blauwe eindigt in een "pigtail"die hier niet te zien is omdat die aan de achterzijde zit)
[ Voor 26% gewijzigd door Barre73 op 02-06-2021 12:12 ]
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.
:strip_exif()/f/image/0TLPhkMPrYiQBRS4Ff1zpyK7.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/6kHZoo4UmjFivLbKqlgWr3Wq.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/3lWA5lWEEplxwlKcwCJQsPbs.png?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/fy94ZRurVzAmpBRwLqE5TdiW.jpg?f=fotoalbum_medium)