[Freedom] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 38 ... 80 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-11 11:10
Je hoeft niet te spieken (want dan moet je de FTU openmaken en die is al niet al te stevig.). Geloof mij maar op mijn woord. Elk netwerk van KPN Netwerk NL (of voorheen Reggefiber) wordt aangelegd met huisaansluitkabels waarin 2 vezels zitten. Dat is verplicht vanuit het Programma Van Eisen. De eerste vezel wordt afgelast in je FTU en in het ondergrondse Distributie Punt in de straat. De tweede wordt opgerold in je FTU en aan de kant van de DP wordt deze ook opgerold in de lascassette.
Dit heeft twee oorzaken: Tweevezelige kabels zijn vele malen makkelijker in te kopen en het prijsverschil met 1-vezelige (als ze nog bestaan) is verwaarloosbaar), En twee: mocht er in de toekomst een noodzaak voor bestaan om de tweede vezel te gebruiken, bijvoorbeeld voor een volledige tweede aansluiting in huis, dan is er geen graafwerk meer nodig. Wel veel ander werken met lassen, uitblazen voedingskabel en opnieuw inblazen, maar goed... geen graafwerk in ieder geval.

Ik heb even een foto opgezocht. Je ziet dat de kabel linksonder binnenkomt, dan gaat deze achterlangs, wordt gestript naar de twee vezels en deze twee vezels worden beiden een aantal keren rond geleid.
De groene wordt afgeknipt (als je goed kan inzoomen, kan je dat onderin zien) en de blauwe eindigt in een "pigtail"die hier niet te zien is omdat die aan de achterzijde zit)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P6T8rynGa2IM9NZMqBnQTFN0yoc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G9gX5G11eDP34CavAvaP8sAA.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door Barre73 op 02-06-2021 12:12 ]

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:38

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Thanks @Barre73! Weet je toevallig wat voor connector er standaard op die pigtail zit, of hoe dit wordt opgeleverd als ik een internetverbinding aanvraag?

Ik wil uiteindelijk gewoon een glasvezel in mijn eigen router kunnen prikken.

[ Voor 20% gewijzigd door .oisyn op 02-06-2021 13:04 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• Barre73
.oisyn schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 13:03:
Thanks @Barre73! Weet je toevallig wat voor connector er standaard op die pigtail zit, of hoe dit wordt opgeleverd als ik een internetverbinding aanvraag?
Connector is SC/APC. Als je een internetverbinding krijgt zijn er twee opties (en ik weet niet wat Freedom doet):
Een patchcover waardoor er een glaskabeltje direct op die connector kan. En dat glaskabeltje dan in een router met ingebouwde glasvezelNT, of een losse mediaconverter/ONT.

Of: een opklikbare NT/mediaconverter die over deze FTU schuift en waarmee je vervolgens met een UTP kabel verder gaat naar je router.

Zie ook: Barre73 in "[KPN NetwerkNL - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud"

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Right, ik moet dus gewoon een patchcover regelen cq zorgen dat Freedom/KPN die plaatst.

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:58
Barre73 schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 11:23:
[...]

Reggefiber had achteraf gezien beter kunnen worden overgenomen door de overheid in een soort constructie à la Tennet en Novec.

Had er nog wel een bedragje van 7 miljard gereserveerd moeten worden voor de verdere aanleg in Nederland. Plus alle jaarlijkse onderhouds en beheerkosten.
Dat zou wat mij betreft een prima investering zijn geweest!

Wel een prijzige, en onderhoud is natuurlijk inderdaad ook niet gratis. Maar daarna zouden er geen straten meer open hoeven (in sommige plaatsen nu 2x omdat 2 partijen apart van elkaar glas wi llen leggen), dus ook minder ongemak en overlast en daar bij komende kosten.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

• HoleinOne
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-09 17:27
De nieuwe aansluitingen TK01 hebben maar 1 vezel. Oudere hebben wel 2 vezels.

• Dennis-L
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 04-11 07:46
HoleinOne schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 17:06:
De nieuwe aansluitingen TK01 hebben maar 1 vezel. Oudere hebben wel 2 vezels.
Ook die hebben 2 vezels, maar 1 is er afgewerkt.
Zoals @Barre73 ook al zegt :)

[ Voor 6% gewijzigd door Dennis-L op 02-06-2021 17:11 ]

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik neem zelf geen TV af, maar ik zag in de nieuwsbrief van vandaag een artikel met meer informatie erover:

Update over TV

• HoleinOne
user109731 schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 19:28:
Ik neem zelf geen TV af, maar ik zag in de nieuwsbrief van vandaag een artikel met meer informatie erover:

Update over TV
Ik ben er blij mee. Mijn vrouw d weer terug naar xs. Maar ik kan het nu nog tegenhouden, ook omdat ons abonnement nog loopt tot november. Mij maakt tv niet uit. Maar ik woon niet alleen. Ik had de email met opzegging al klaar staan. Gelukkig is er in ieder geval actie. Als Canal Digitaal de problemen echt allemaal goed aanpakt is dat een mooie tegenhanger voor kpn en ziggo.

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Er zijn straks 16.000 certificaten te koop á €250/stuk.
Dat is 50% van Freedom. De rest is van stichting Appeltaart.
Je krijgt dividend als het resultaat voldoende is en natuurlijk kan de prijs van het certificaat omhoog gaan als er veel vraag is.
Stemrecht heb je niet echt, want stichting Appeltaart heeft preferent stemrecht.

Ben wel benieuwd wat ze met voldoende resultaat bedoelen en hoeveel % van de winst er dan uitgekeerd wordt.

• user109731
  • Niet online
Weet iemand wanneer de certificaten berschikbaar zijn voor founding members? Ik had de stream aan staan maar heb een deel gemist helaas. Ik heb wel interesse in één of twee certificaten, ben heel benieuwd hoe snel het gaat met die 16000.

• RampeStamp
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-11 12:52

RampeStamp

Pannekoek!

user109731 schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 20:43:
Weet iemand wanneer de certificaten berschikbaar zijn voor founding members? Ik had de stream aan staan maar heb een deel gemist helaas. Ik heb wel interesse in één of twee certificaten, ben heel benieuwd hoe snel het gaat met die 16000.
Eind deze week/begin volgende week krijg je een link waar de prospectus staat en dan heb je nog 5 dagen de tijd voordat het publiek gaat... zover ik begreep.

Have fun in live and you will survive!

• Sakura_nl
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 03-10-2023
De stream is straks ook na te kijken, mocht je het nog een keer willen zien (weet ff niet zo snel waar, zal wel in de mail staan die we gaan ontvangen als founding members)

[ Voor 25% gewijzigd door Sakura_nl op 02-06-2021 22:34 ]

• Tukk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-11 15:13

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

Heel stuk van Freedom over de verbeteringen op TV-gebied. Merken jullie deze verbeteringen?

https://freedom.nl/nieuws...v?pk_campaign=nieuwsbrief
Het is tijd om uitgebreid terug te komen op televisie. Want het is natuurlijk fantastisch om te zien dat Freedom als "Beste Alles-in-1 Provider" uit de test van de Consumentenbond is gekomen, maar televisie blijft met een schamele 5,9 wel achter bij de concurrentie. Dit i.c.m. de eerdere reacties die wij ontvingen, vinden we bij Freedom uiteraard zorgelijk. We willen jullie daarom graag bij deze toelichting geven. Open en transparante communicatie is immers heel belangrijk voor ons.

De televisiedienst van Canal Digitaal ondervindt problemen, met name wanneer je niet 'live' kijkt oftewel terugkijkt, opnames bekijkt, on demand content bekijkt of kiest voor begin gemist.

De problemen die hierbij kunnen voorkomen zijn:

Haperingen in beeld en geluid;
Slechte beeldkwaliteit;
Vastlopen van de App en/of TV-ontvanger;
Onjuiste begin- en eindtijden;
Sneeuw (bij sommige Sony TV’s).

De televisie ervaring voldoet zodoende niet aan de verwachtingen die Freedom stelt aan een televisiedienst. We hebben om die reden dan ook de huidige problemen opgevoerd als storing. Je vindt deze terug op onze storingspagina.

Wat gebeurt er achter de schermen?

Het verbeteren van televisie via Freedom is één van onze hoofdprioriteiten, we zullen het linksom of rechtsom bewerkstelligen. De technici van Canal Digitaal, Streamgroup en Freedom werken al enige tijd hard aan verbeteringen van de diensten van Canal Digitaal. Dit begint langzaam z’n vruchten af te werpen, zo zijn er al een aantal verbeteringen doorgevoerd:

Bij alle zenders die je kunt opnemen is het nu mogelijk om door te spoelen, ook tijdens de reclames;
Verbeteringen voor het soepeler afspelen van opnamen, on demand content, TV gemist en een aantal live kanalen;
Verbeteringen voor het soepeler pauzeren en gebruiken van 'begin gemist';
Oplossen van het sneeuwprobleem bij Sony TV’s;
De start- en stoptijden van RTL4 zijn verbeterd;
Diverse bug fixes.

Wat komt eraan?

1. Start- stoptijden:
De huidige start- en stoptijden van programma’s worden direct overgenomen vanuit de informatie verstrekt door de zender. De tijden kloppen namelijk vaak niet, vooral bij de commerciële zenders. Om accurate start- en stoptijden te kunnen weergeven wordt daarom vanaf binnenkort elk programma gecontroleerd en rechtgezet. Met name bij de commerciële zenders waar je niet mag doorspoelen is dit erg belangrijk en storend als het niet goed staat. Deze verbetering wordt per zender doorgevoerd:

Net 5 & SBS 6: 1ste week juni
Veronica: data volgen

2. Spoelen van content bij 'TV gemist' en 'on demand':
Het wel of niet kunnen doorspoelen verschilt per zender vanwege restricties opgelegd door de zenders/omroepen. Bij 'on demand content' en 'TV gemist' bij de commerciële zenders kun je nog niet spoelen, omdat hier nog geen onderscheid is gemaakt tussen reclames en programma's. De gesprekken met de commerciële zenders lopen, we kunnen daar alvast het volgende over mededelen:

Bij de Talpa-zender kunnen we dit jaar verwachten dat de content kan worden doorgespoeld.
Met de RTL-zenders lopen de gesprekken nog.

Voor opnames gelden de restricties niet, omdat die worden gezien als 'privé opname'. Opnames kan je dus gewoon doorspoelen.

3. Opnemen Vlaamse zenders, BBC first en BBC Entertainment:
Dit is al een tijd terug beloofd door Canal Digitaal, maar werd door tegenvallers in de planning een paar keer naar achteren geschoven. De opnamenfuncties worden half juni toegevoegd.

We werken er hard aan om de beleving van televisie via Freedom te verbeteren en hopen jullie met dit bericht daar iets meer inzicht te hebben gegeven. Uiteraard houden we jullie op de hoogte en heeft het, zoals eerder aangegeven is het één van onze hoofdprioriteiten.

Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.

• HoleinOne
Tukk schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 08:55:
Heel stuk van Freedom over de verbeteringen op TV-gebied. Merken jullie deze verbeteringen?

https://freedom.nl/nieuws...v?pk_campaign=nieuwsbrief

[...]
Het leek gister of het beter ging. Maar de programmagids van NPO2 was gisteravond van 18:15 tot 00:15 van de avond niet goed. Stond alleen maar Journaal als programma.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RgsieUVyeJ-D5PbrxbxPtSmTuTo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0TLPhkMPrYiQBRS4Ff1zpyK7.jpg?f=fotoalbum_large
Dus opnemen kon niet. Zowel op de stb als in de app was dat probleem aanwezig.
Doorspoelen tijdens reclames is wel een verbetering. Maar dat laatste was al even een verbetering.

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:26

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Jelte schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 20:07:
Je krijgt dividend als het resultaat voldoende is en natuurlijk kan de prijs van het certificaat omhoog gaan als er veel vraag is.
Stemrecht heb je niet echt, want stichting Appeltaart heeft preferent stemrecht.
Je hebt wel stemrecht volgens mij, maar het gouden aandeel is bij Appeltaart i.c.m. corporate charter
Dus als 100% van de certificaathouders stemmen voor iets en het past in de corporate charter dan blijft alleen het gouden aandeel over die het kan belemmeren.
Ben wel benieuwd wat ze met voldoende resultaat bedoelen en hoeveel % van de winst er dan uitgekeerd wordt.
Dat is gewoon een bedrijfsmatige overweging van winst en investeringsplan. Onder een bepaalt niveau keert men ook meestal niet uit (kosten van uitkeren wegen dan niet op tegen de uitkering).
Ik verwacht niet veel nadat men zwarte cijfers schrijft, ook die eerste zwart schrijvende jaren zijn er nog genoeg dingen te bedenken die reden zijn om te blijven investeren. Mijn verwachting is 7 jaar.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

• fmrama
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 11-11 15:45
@HoleinOne
Ik zit bij caiway. Nog tv via coax.
Ook had ik gisteren in de programmagids van npo2 de hele avond “ journaal “ staan.
Was dus geen freedom misser!

• gday
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02-11 08:28

gday

TENACIOUS D TIME!!!

Ik heb mijn status als crowdfunder en founding member vanaf vandaag ook omgezet in een 'echt' abonnement. Geen TV-abonnement of bellen hier, want daar doen we allemaal niks mee. Voor dat beetje (semi-)lineaire TV dat we kijken gebruiken we al lange tijd NLZiet. Puur internet met een eigen modem (Zyxel VMG4005-B50A).

Mijn pair bonded VDSL2-verbinding werd vanochtend rond 6.30 omgezet van XS4ALL naar Freedom. Helemaal niks van gemerkt dus het was een geruisloze overgang. Had ook al updates klaargezet voor configs zoals lokale DNS-servers en services (qua IPv4 wijzigde er lokaal natuurlijk niks, maar wel qua IPv6) en die vanochtend geactiveerd.

In de logs van mijn periodieke speedtests zie ik ook helemaal niks dat wijst op een verandering qua infra. Hoewel, ik zie wel dat mijn latency ongeveer 0.3-0.4 ms is gestegen, maar dat is wel te verklaren: de speedtestserver is gehost door XS4ALL. :)

[ Voor 14% gewijzigd door gday op 03-06-2021 11:26 ]

ingen vill veta var du köpt din tröja

• GG85
  • Laatst online: 18:02

GG85

.......

Jelte schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 20:07:

Hmm, hoe kom je aan die info en hou kan je tzt meedoen? Heb namelijk als FM best interesse om er een aantal te kopen

• Jelte
  • Niet online
@ollie1965 Oftewel je hebt wel stemrecht, maar kunt er weinig mee. Stichting Appeltaart heeft het hier effectief voor het zeggen. Is dat erg? Nee. Wel goed om je bewust van te zijn als je investeert.

En natuurlijk is het een bedrijfsmatige overweging. Daar kunnen al regels voor zijn opgesteld. Tenminste dat is mijn ervaring met een zeer vergelijkbare constructie bij mijn werk (waar ik ook in participeer).

@GG85 Gisteren was voor crodwfunders een webinair waarin dit werd aangekondigd.
De mensen die aan de crowdfunding hebben meegedaan mogen als eerste inschrijven op certificaten.

Schijnt dat we maandag o.i.d. meer informatie krijgen.

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 00:20
Ik heb vorige week een huis gekocht. Er is daar zeer recentelijk glasvezel aangelegd door KPN. Op dit moment heb ik pairbonding dsl van Freedom en wil freedom uiteraard graag mee verhuizen.

Als ik de postcode check doe bij Freedom dan komt daar 71mbit down 17mbit/up uit. Dit is dus dsl. Echter als ik de bekende FPI tool van KPN check dan is er wel degelijk gigabit glasvezel beschikbaar.

Kan het zijn dat freedom nog een update moet ontvangen van KPN? Of heeft dit een andere reden?

Misschien moet ik geduld hebben en het even afwachten maar ik hoop dat ik uiteindelijk na de verhuizing (medio augustus) meer kan krijgen dan 71mbit.

Het gaat om postcode 6706

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EK_b4ii6Z_xv4_VDe3ay7kO2zV4=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/6kHZoo4UmjFivLbKqlgWr3Wq.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4ThTF00zhXZNn6Jo2XvXtiDkfDc=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/3lWA5lWEEplxwlKcwCJQsPbs.png?f=fotoalbum_tile

• jopoh
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:20
Kasper1985 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 12:54:
Ik heb vorige week een huis gekocht. Er is daar zeer recentelijk glasvezel aangelegd door KPN. Op dit moment heb ik pairbonding dsl van Freedom en wil freedom uiteraard graag mee verhuizen.

Als ik de postcode check doe bij Freedom dan komt daar 71mbit down 17mbit/up uit. Dit is dus dsl. Echter als ik de bekende FPI tool van KPN check dan is er wel degelijk gigabit glasvezel beschikbaar.

Kan het zijn dat freedom nog een update moet ontvangen van KPN? Of heeft dit een andere reden?

Misschien moet ik geduld hebben en het even afwachten maar ik hoop dat ik uiteindelijk na de verhuizing (medio augustus) meer kan krijgen dan 71mbit.

Het gaat om postcode 6706

[Afbeelding][Afbeelding]
Dat heeft te maken freedom volgens mij nog niet helemaal gereed is kwa leverstraat om via KPN WBA Gpon af te nemen. aangezien die betreffende postcode geleverd wordt via gpon.
en andere operators hebben daar tot op heden nog geen eigen appratuur hangen

• Barre73
jopoh schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 13:47:
[...]

Dat heeft te maken freedom volgens mij nog niet helemaal gereed is kwa leverstraat om via KPN WBA Gpon af te nemen. aangezien die betreffende postcode geleverd wordt via gpon.
en andere operators hebben daar tot op heden nog geen eigen appratuur hangen
Blijkbaar zijn ze nu wel klaar:
https://freedom.nl/nieuws...-nu-over-het-gpon-netwerk

Waarom dat bij deze woning nog niet wordt getoond kan @Kasper1985 beter zelf even navragen bij Freedom lijkt me.

• Kasper1985
Barre73 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 14:34:
[...]

Blijkbaar zijn ze nu wel klaar:
https://freedom.nl/nieuws...-nu-over-het-gpon-netwerk

Waarom dat bij deze woning nog niet wordt getoond kan @Kasper1985 beter zelf even navragen bij Freedom lijkt me.
Dat heb ik ook gedaan. En daar kreeg ik een verhaal over een toevoeging die wel of niet zou ontbreken. Maar het adres heeft geen toevoeging. Misschien staat het dan in canvas wel met toevoeging?
Het GPON verhaal klinkt ook logisch.
Ik zal wat dichter richting de verhuizing nog eens contact met ze opnemen.

• Barre73
Kasper1985 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 19:27:
[...]

Dat heb ik ook gedaan. En daar kreeg ik een verhaal over een toevoeging die wel of niet zou ontbreken. Maar het adres heeft geen toevoeging. Misschien staat het dan in canvas wel met toevoeging?
Het GPON verhaal klinkt ook logisch.
Ik zal wat dichter richting de verhuizing nog eens contact met ze opnemen.
Andere mogelijkheid is dat het adres nog niet is aangesloten?. KPN laat dan al wel zien dat het bestelbaar is (zodat het met de aansluiting 1 keer geactiveerd kan worden), maar andere providers niet.

• Kasper1985
Barre73 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 20:46:
[...]

Andere mogelijkheid is dat het adres nog niet is aangesloten?. KPN laat dan al wel zien dat het bestelbaar is (zodat het met de aansluiting 1 keer geactiveerd kan worden), maar andere providers niet.
Het ligt er echt nét. Maar wel al binnen. Bij de bezichtiging lag er nog gruis van het boren door de buiten muur.
Dank!

• HoleinOne
Barre73 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 20:46:
[...]

Dat is echt wel erg sluw van de KPN als dat zo is. De meesten zullen dan denken dat internet alleen bij KPN besteld kan worden. Dat is in mijn beleving gewoon geen level playing field voor alle providers. Kijkt de ACM mee? Of denk ik nu verkeerd?

• Barre73
HoleinOne schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 21:30:
[...]

Dat is echt wel erg sluw van de KPN als dat zo is. De meesten zullen dan denken dat internet alleen bij KPN besteld kan worden. Dat is in mijn beleving gewoon geen level playing field voor alle providers. Kijkt de ACM mee? Of denk ik nu verkeerd?
Nee, dat denk je verkeerd. Die mogelijkheid bestaat al jaren via KPN WBA en Reggefiber (nu KPN Netwerk NL). Het vergt wel het een en ander en de plandatum van de aansluiting kan natuurlijk schuiven. Sterker nog, dat gebeurt meestal...
De andere providers waar ik van weet nemen liever het zekere voor het onzekere en wachten tot het adres NL6 is (aangesloten in huis).
Een aantal jaren geleden deden Concepts, Lijbrandt en zo het ook wel maar die bestaan niet meer.

• Barre73
Kasper1985 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 21:04:
[...]

Het ligt er echt nét. Maar wel al binnen. Bij de bezichtiging lag er nog gruis van het boren door de buiten muur.
Dank!
Dan zal het niet lang duren denk ik voor je het bij Freedom ziet. Vergeet niet dat Freedom nog altijd via een omweg bestelt bij KPN (via Cambrium) en dus geen realtime koppeling heeft die elke nacht ververst wordt. Zou me niks verbazen als ze werken met een wekelijkse update lijst van opgeleverde adressen.

• HoleinOne
Dank voor de opheldering.

• ollie1965

ollie1965

Aha, klopt mij analyse van daarnet ook
webmail.freedom.nl imap.freedom.nl

https://twitter.com/FreedomNetNL/status/1400691970998157313

Dit , hierom en hierom

• Kasper1985
Barre73 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 21:38:
[...]

Dan zal het niet lang duren denk ik voor je het bij Freedom ziet. Vergeet niet dat Freedom nog altijd via een omweg bestelt bij KPN (via Cambrium) en dus geen realtime koppeling heeft die elke nacht ververst wordt. Zou me niks verbazen als ze werken met een wekelijkse update lijst van opgeleverde adressen.
Daar had ik inderdaad niet aan gedacht. Dankjewel. De verhuizing zal ergens medio augustus/september zijn (afhankelijk van hoe makkelijk UTP te trekken is naar de studeer/werkkamer 😎) dus dan zal het vast wel goed komen.
Ik zie dat het via WBA wel kneiter duur is vergeleken met andere operators.
Het zal vast allemaal binnen de regeltjes zijn etc maar dat heeft dan waarschijnlijk wel te maken met GPON zoals ik in een ander topic las.
Maargoed na 15 jaar amsterdamse bagger dsl kijk ik natuurlijk rijkhalzend uit naar gbit/gbit

• Barre73
Kasper1985 schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 09:43:
[...]

Daar had ik inderdaad niet aan gedacht. Dankjewel. De verhuizing zal ergens medio augustus/september zijn (afhankelijk van hoe makkelijk UTP te trekken is naar de studeer/werkkamer 😎) dus dan zal het vast wel goed komen.
Ik zie dat het via WBA wel kneiter duur is vergeleken met andere operators.
Het zal vast allemaal binnen de regeltjes zijn etc maar dat heeft dan waarschijnlijk wel te maken met GPON zoals ik in een ander topic las.
Maargoed na 15 jaar amsterdamse bagger dsl kijk ik natuurlijk rijkhalzend uit naar gbit/gbit
De grote verglazing van Amsterdam is net begonnen :-) Kan je over een paar jaar weer terug verhuizen.

En nee, dat prijsverschil is niet aan GPON te danken. GPON of niet GPON kost net zoveel. KPN WBA is gewoon altijd aanzienlijk duurder dan Cambrium (de andere partij waar Freedom haar verbindingen inkoopt).
En bij Freedom nog iets duurder omdat zij ook via Cambrium de KPN verbindingen inhuren. Dus er zit nog een marge voor iemand bij op..

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11-11 11:28

WCA

Barre73 schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 14:17:
[...]

De grote verglazing van Amsterdam is net begonnen :-) Kan je over een paar jaar weer terug verhuizen.

En nee, dat prijsverschil is niet aan GPON te danken. GPON of niet GPON kost net zoveel. KPN WBA is gewoon altijd aanzienlijk duurder dan Cambrium (de andere partij waar Freedom haar verbindingen inkoopt).
En bij Freedom nog iets duurder omdat zij ook via Cambrium de KPN verbindingen inhuren. Dus er zit nog een marge voor iemand bij op..
GPON heeft volgens mij nog iets hogere opstartkosten, ze willen de installatie van het ONT ook aan de providers gaan rekenen dacht ik

Share and Enjoy!

• Barre73
WCA schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 15:14:
[...]

GPON heeft volgens mij nog iets hogere opstartkosten, ze willen de installatie van het ONT ook aan de providers gaan rekenen dacht ik
Klopt maar dat is eenmalig en maar een paar tientjes.

• Kasper1985
Barre73 schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 14:17:
[...]

Ik dacht begrepen te hebben dat het door het gebruik van GPON onmogelijk wordt voor andere operators (bijvoorbeeld cambrium) eigen apparatuur te plaatsen. Ze moeten daarom via WBA die daarvoor een vrij hoge prijs kan rekenen. Degene die dus als eerste de kabels legt (KPN netwerk NL) heeft daarmee het monopolie.
Maar misschien heb ik dat verkeerd begrepen. Volgens het overzicht op de website van Freedom zitten er enorme prijs verschillen tussen WBA en lokale glas initiatieven.

In het verglazen van Amsterdam heb ik weinig vertrouwen meer. Overigens geen reden om te verhuizen. Maar uit alles blijkt dat noch de gemeente noch glas aanbieders enige motivatie hebben om enige snelheid te maken. Het is natuurlijk ook relatief ingewikkeld om hier te graven. Het heeft meteen heel veel impact.

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11-11 11:28

WCA

Kasper1985 schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 16:05:
[...]

Ik dacht begrepen te hebben dat het door het gebruik van GPON onmogelijk wordt voor andere operators (bijvoorbeeld cambrium) eigen apparatuur te plaatsen. Ze moeten daarom via WBA die daarvoor een vrij hoge prijs kan rekenen. Degene die dus als eerste de kabels legt (KPN netwerk NL) heeft daarmee het monopolie.
Maar misschien heb ik dat verkeerd begrepen. Volgens het overzicht op de website van Freedom zitten er enorme prijs verschillen tussen WBA en lokale glas initiatieven.

In het verglazen van Amsterdam heb ik weinig vertrouwen meer. Overigens geen reden om te verhuizen. Maar uit alles blijkt dat noch de gemeente noch glas aanbieders enige motivatie hebben om enige snelheid te maken. Het is natuurlijk ook relatief ingewikkeld om hier te graven. Het heeft meteen heel veel impact.
GPON an sich heeft geen invloed op de mogelijkheid om eigen apparatuur te plaatsen. Het gaat erom waar de optische splitters zich bevinden. Er zijn plekken waar die splitters in een klein kastje op straat zitten, daar kan een andere provider niet bij. Maar er zijn ook plekken waar gewoon een klassieke PoP (wijkcentrale) staat waar de splitters gewoon in een rack hangen. Daar kan prima eigen apparatuur naast

Share and Enjoy!

• eymey
@WCA Mja.... ik denk dat je er in het geval van geheel nieuwe gebieden (waar Reggefiber/NetwerkNL nog geen 'oude' projecten heeft gehad) wel van uit kan gaan dat KPN NetwerkNL ook in de 'fysieke' infrastructuur GPON geheel doorvoert. Dus met splitters in de straat.

Zeker in een dichtbevolkte stad als Amsterdam zou dat ook het meest logisch zijn.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

• esky
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11-11 16:05
eymey schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 16:43:
@WCA Mja.... ik denk dat je er in het geval van geheel nieuwe gebieden (waar Reggefiber/NetwerkNL nog geen 'oude' projecten heeft gehad) wel van uit kan gaan dat KPN NetwerkNL ook in de 'fysieke' infrastructuur GPON geheel doorvoert. Dus met splitters in de straat.

Zeker in een dichtbevolkte stad als Amsterdam zou dat ook het meest logisch zijn.
Als je tijdens de bouw van het netwerk er met je neus bovenop zit kan je zien of er splitters in de straatkast geplaatst worden, zit je dat niet (zoals 99,9% van de mensen) dan is voor zover ik weet de enige manier om te zien op KPN GPON splitters in de straat zitten of in de PoP als T-Mobile, Freedom of Tweak er gigabit synchroon aanbied tegen tarieven veel lager dan KPN de 1000/500 aanbied. Dan weet je het dus alleen in gebieden waar die partijen eigen apparatuur in de PoP plaatsen.
Als apparatuur plaatsen in Amsterdam mogelijk is denk ik dat er wel apparatuur in de PoP's komt, al was het maar voor de bragging rights 8)

• Barre73
Kasper1985 schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 16:05:
[...]

Lees de OP van het topic over KPN NetwerkNL even over het verschil tussen GPON en point to point versus point to multipoint. Die laatste vergelijking is bepalend voor wel of geen apparatuur van andere operators.

Wat Amsterdam betreft is de communicatie blijkbaar niet goed genoeg :-) :
KPN NetwerkNL is met twee bouwteams tegelijk bezig. Zuid (Buitenveldert) en Noord (Waterlandpleinbuurt). Grofweg 500/600 woningen per week worden nu aangesloten.
En nee, Amsterdam is niet overal ingewikkeld. Centrum natuurlijk wel maar Noord of Nieuw West niet niet echt hoor

[ Voor 9% gewijzigd door Barre73 op 06-06-2021 16:54 ]

• Barre73
esky schreef op zondag 6 juni 2021 @ 15:18:
[...]

Als je tijdens de bouw van het netwerk er met je neus bovenop zit kan je zien of er splitters in de straatkast geplaatst worden, zit je dat niet (zoals 99,9% van de mensen) dan is voor zover ik weet de enige manier om te zien op KPN GPON splitters in de straat zitten of in de PoP als T-Mobile, Freedom of Tweak er gigabit synchroon aanbied tegen tarieven veel lager dan KPN de 1000/500 aanbied. Dan weet je het dus alleen in gebieden waar die partijen eigen apparatuur in de PoP plaatsen.
Als apparatuur plaatsen in Amsterdam mogelijk is denk ik dat er wel apparatuur in de PoP's komt, al was het maar voor de bragging rights 8)
Je hoeft er niet bovenop te staan. Als die kasten verschijnen, dan is het dus een full-Gpon netwerk. Anders zijn er namelijk geen straatkasten :)
En dat zal in vrijwel heel Amsterdam zo zijn (behoudens de circa 95.000 al aangesloten woningen uiteraard).

Sterker: elk project dat nu nog start met graven (of eigenlijk begin dit jaar) krijgt straatkasten met splitters.

[ Voor 5% gewijzigd door Barre73 op 06-06-2021 16:02 ]

• Barre73
We gaan trouwens ver off-topic. Dit kan beter in het KPN Netwerk NL topic verder.

• TR1969
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09-11 10:29
Pff TV blijft toch wel een dingetje.
Afgelopen week 3 keer de decoder van de stroom moeten halen omdat het alleen maar sneeuw weergaf.
Hiervoor ook al wel de nodige dingetjes gehad maar iedere week achter het tv meubel moeten kruipen schiet ook niet op.
De WAF wordt zo een stuk minder.
Nu NLziet aan het testen, dat lijkt wel aardig maar CD wordt er nog niet beter op.

• Sakura_nl
Vanacht worden alle STB's automatisch opnieuw opgestart om ze van de nieuwe firmware te voorzien, mochten ze dat nog niet hebben.
De nieuwe firmware is veel stabieler en heeft enkele goede verbeteringen. Een groot deel van alle storingen en terugkijkproblemen lijken hiermee opgelost.

• HoleinOne
Sakura_nl schreef op maandag 7 juni 2021 @ 21:52:
Vanacht worden alle STB's automatisch opnieuw opgestart om ze van de nieuwe firmware te voorzien, mochten ze dat nog niet hebben.
De nieuwe firmware is veel stabieler en heeft enkele goede verbeteringen. Een groot deel van alle storingen en terugkijkproblemen lijken hiermee opgelost.
Ik kan bevestigen dat nu zelfs mijn vrouw tevreden is. Afgelopen week maar 1x heel even stilstaand beeld. Geen herstart nodig gehad. Alles lijkt ook soepeler te lopen. Ze is uitermate tevreden over het kunnen doorspoelen. Ze ziet niet zo goed en maakt weleens een bedieningsfout, dan hoeft ze niet meer helemaal opnieuw te beginnen met het kijken naar een opgenomen programma.
De concept opzegging heb ik inmiddels verwijderd. Dus we blijven nu bij Freedom. :)

• Sakura_nl
En als zelfs jouw vrouw tevreden is, dan moet er wel erg veel verbeterd zijn :D :D :D

• jorikc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01:55
Mijn internet lag er net even uit, uit de logging van m'n FRITZ!Box 7590:

08.06.21 22:24:23 IPv6 prefix obtained successfully. New prefix: 2a10:$HIDDEN$::/48
08.06.21 22:24:23 IPv6 internet connection established successfully. IP address: 2a10:$HIDDEN$::1
08.06.21 22:24:22 Internet connection established successfully. IP address: 185.$HIDDEN$, DNS server: 185.93.175.43 and 185.232.98.76, gateway: 185.$HIDDEN$, broadband PoP: asd-itxams9-rtr2.cambrium.net
08.06.21 22:11:15 PPPoE error: Timeout. [5 messages since 08.06.21 22:10:20]
08.06.21 22:10:16 Internet connection cleared.
08.06.21 22:10:16 IPv6 internet connection was cleared; prefix no longer valid.
29.05.21 18:14:28 Internet connection failed: Reason for error: 2 (DHCPv4 no answer on DISCOVER)
29.05.21 18:08:17 IPv6 prefix obtained successfully. New prefix: 2a10:$HIDDEN$::/48
29.05.21 18:08:17 IPv6 internet connection established successfully. IP address: 2a10:$HIDDEN$::1
29.05.21 18:08:16 Internet connection established successfully. IP address: 185.$HIDDEN$, DNS server: 185.93.175.43 and 185.232.98.76, gateway: 185.$HIDDEN$, broadband PoP: asd-itxams9-rtr2.cambrium.net

Ik zit overigens op glas via KPN WBA 100Mb/s in Eindhoven (5616)

[ Voor 3% gewijzigd door jorikc op 11-06-2021 18:16 . Reden: meer info over m'n verbinding toegevoegd ]

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:10
jorikc schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 22:29:
*knip*

Ik zit overigens op glas via KPN WBA 100Mb/s in Eindhoven (5616)
Ik zou je IPv4 gateway adres uit de logging halen. Door een subnet /24 verkleint de gateway het bereik om jouw IP adres te weten te komen naar 253 adressen. ;)

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

• ollie1965

ollie1965

Jemig, de mail is net binnen, ik ga lezen en al 13 mensen zijn me voor geweest om een appelpunt te nemen.
Ik moet snel zijn anders anders is de taart al weer op!

Dit , hierom en hierom

• user109731
  • Niet online
De crowdfunding is van start gegaan: https://crowdaboutnow.nl/campagnes/freedom

Ik heb net twee certificaten aangeschaft :)

• TR1969
user109731 schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 09:31:
De crowdfunding is van start gegaan: https://crowdaboutnow.nl/campagnes/freedom

Ik heb net twee certificaten aangeschaft :)
Ik ga me er ook even goed in verdiepen :) ik behoor niet tot de eerste groep founding members maar kan dan toch ook gewoon meedoen?

• ollie1965

ollie1965

Nou het gaat hard, tussen inloggen, lezen en transactie waren 326 mensen er inmiddels met verschillende appelpuntjes vandoor. Gelukkig heb ik er ook een aantal kunnen bemachtigen.

[ Voor 2% gewijzigd door ollie1965 op 11-06-2021 09:46 . Reden: Ollie is weer enthousiast en kan daardoor weer niet rekenen ]

Dit , hierom en hierom

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

TR1969 schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 09:33:
[...]

Ik ga me er ook even goed in verdiepen :) ik behoor niet tot de eerste groep founding members maar kan dan toch ook gewoon meedoen?
De crowdfunding gaat over 5 dagen open voor het gehele publiek, dat wil zeggen dat de crowdfunding dan pas zichtbaar is in het overzicht van CrowdAboutNow, maar het lijkt er op dat iedereen die de URL van de projectpagina heeft kan deelnemen.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Extra's bij deelname vanaf bepaalde bedragen:
250 euro: Webcamcover
1.000 euro: Webcamcover + shirt (special edition)
2.500 euro: Webcamcover + shirt (special edition) + hoodie (special edition)
5.000 euro: Webcamcover + shirt (special edition) + hoodie (special edition) + Freedom Festival
10.000 euro: Webcamcover + shirt (special edition) + hoodie (special edition) + Freedom Festival + 1 jaar gratis internet
25.000 euro: Webcamcover + shirt (special edition) + hoodie (special edition) + Freedom Festival + 1 jaar gratis internet + Diner met MT + Ingelijste Vlek

Let op: heb je meegedaan met de vorige crowdfunding en heb je toen 1.000 euro of meer aan ons geleend? Vanwege Corona kon helaas de officiële Freedom Launch Party niet doorgaan, waarvoor jij kaarten had. Je ontvangt van ons daarom tickets voor het Freedom Festival.

• user109731
  • Niet online
Iemand tikt even 30.000 euro af voor 120 certificaten. Wie was dat? :p Als het zo doorgaat is het vandaag al klaar.

Ik ben heel benieuwd hoe we hier over 5-10 jaar op terug kijken. Spijt dat ik niet zo'n bedrag heb gedaan? Ik zie het nu vooral als gift en dan kan het alleen meevallen in de toekomst mochten ze iets uitkeren.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Mwa, puur als belegging zou ik het niet doen. Althans niet met een groot percentage van mijn vermogen. Maar vanuit idealen is het natuurlijk geweldig om bij te dragen - en dan zijn die extra's (zoals de ingelijste vlek :P) toch wel leuk. Dat het misschien in de toekomst geld op levert is dan niet het doel.

In die zin zou ik geen spijt hebben als ik 'te laat' zou zijn. Want dan heeft Freedom immers het maximale doel bereikt en zou mijn bijdrage (als ik wel op tijd was geweest) Freedom niets extra hebben opgeleverd.

• Jelte
  • Niet online
Ik denk dat dit vooral een ondersteuning moet zijn. Veel geld zal je er niet op verdienen vermoed ik. Er zal vast een keer winst gedraaid worden, maar hoeveel daarvan uitgekeerd gaat worden? En de waarde van het certificaat? Ik vraag me af of die nog in waarde stijgt.

Ik ondersteun de missie van Freedom en heb met liefde de eerste keer meegedaan. Maar denk dat ik nu oversla. Het is me te onzeker.
Ik heb dan ook een goed alternatief en koop weer wat certificaten van het duurzame bedrijf waar ik werk. Dat is voor mij een betere deal.

Alsnog hoop ik dat dit een enorm succes wordt en ik me voor mijn kop sla dat ik niet mee heb gedaan.

• URKb8DvHFz
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 11-06-2021
Kasper1985 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 12:54:
Echter als ik de bekende FPI tool van KPN check dan is er wel degelijk gigabit glasvezel beschikbaar.
Sinds een behoorlijke tijd geleden krijg ik de volgende mededeling op kpn-compleet-fpi-info.fourstack.nl
Public access to this channel has been deprecated
Is er nu dan nog een ander toegangspunt voor deze dienst?

• MetalfanBlackness
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

MetalfanBlackness

♥ PV & SB ♥

URKb8DvHFz schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 11:20:
[...]

Sinds een behoorlijke tijd geleden krijg ik de volgende mededeling op kpn-compleet-fpi-info.fourstack.nl

[...]

Is er nu dan nog een ander toegangspunt voor deze dienst?
tele2-fpi-info.fourstack.nl

Solarboiler: Top Senz 200 Nero-3 ⣿⣿ Photovoltaics: 9x LG 320N1K-A5, SE 3000H

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

• URKb8DvHFz
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 11-06-2021
Thanks

[ Voor 43% gewijzigd door URKb8DvHFz op 11-06-2021 11:47 ]

• GG85

GG85

.......

ls ik het goed begrijp is je email bij Freedom encrypted met een sleutel die je zelf (als enige) in je bezit hebt?

Nu is XS4ALL een tijdje terug gestopt met 2FA en ik zie dat Freedom dit ook ondersteund alleen spreken ze expliciet over een app zoals Google Authenticator.
Opzich prima maar zou eigenlijk wel een Yubikey willen gebruiken, is dat mogenlijk en zo ja moet je dan een extra app installeren of kan dat out of the box?

[ Voor 7% gewijzigd door GG85 op 11-06-2021 18:15 ]

• ollie1965

ollie1965

Het gaat weer heel hard + € 1.000.000,-- in minder dan 10 uur!

Dit , hierom en hierom

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05-11 16:54
Had op zich wel een certificaat willen nemen vanwege vertrouwen in het bedrijf, maar ik heb geen zin om rekening te houden met box3 bij aangifte.

Als TV beter wordt (KPN alike) ga ik wel over en anders hou sponsor ik ze wel met e-mail only.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

rookie no. 1 schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 20:40:
maar ik heb geen zin om rekening te houden met box3 bij aangifte.
Dat is niet anders dan bijvoorbeeld geld op een bankrekening, dat valt ook in box 3.

[ Voor 3% gewijzigd door Zr40 op 11-06-2021 21:10 ]

• ctjacobs
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21-02 19:47
GG85 schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 17:19:
ls ik het goed begrijp is je email bij Freedom encrypted met een sleutel die je zelf (als enige) in je bezit hebt?
Als je wilt encrypten met een sleutel die ja alleen zelf in bezit hebt kun je de encrypt opties van bvb Thunderbird gebruiken. Als je in Freedom Webmail een sleutel aanmaakt krijgt Freedom daarvan de private key.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

ollie1965 schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 19:16:
Het gaat weer heel hard + € 1.000.000,-- in minder dan 10 uur!
Het gaat wel iets minder hard dan bij de eerste crowdfunding, maar inmiddels hebben ze de 2,5 miljoen gepasseerd. Nog 1,5 miljoen te gaan :P

• Sakura_nl
Klopt dat het iets langzamer gaat, maar de eerste 5 dagen was het alleen voor de initiële crowdfunders, dus een relatief kleine groep. En zelfs die hebben de 2 miljoen bij elkaar weten te krijgen.

Vanaf vandaag staat het in de nieuwsbrief en kan iedereen wat appelpuntjes aanschaffen.
De 4 miljoen gaan ze ongetwijfeld heel erg makkelijk halen.

[ Voor 0% gewijzigd door Sakura_nl op 16-06-2021 23:24 . Reden: typo ]

• GerkeP
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online

GerkeP

Vragen mag altijd........

Hier helaas geen geld over om iets mee te kunnen doen. Maar alle vertrouwen dat die 4 miljoen gehaald gaat worden, ook zonder mij

GerkeP

• TJR
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11-11 08:15

TJR

Ben nu al benieuwd of dat Freedom shirt wat mij is beloofd een collectors item gaat worden over 25 jaar.

• xebeche4you
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
TJR schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 11:56:
Ben nu al benieuwd of dat Freedom shirt wat mij is beloofd een collectors item gaat worden over 25 jaar.
Als dat T-shirt hetzelfde is als die ene uit 2019 dan heb ik dit collectors item al ;)

• ollie1965

ollie1965

En dat is 3
Maar 4 makkelijk? Ik weet het nog niet.

Dit , hierom en hierom

• Sakura_nl
Nog 58 dagen te gaan, die 4 miljoen gaat echt wel gehaald worden.
3 miljoen in 8 dagen........

• HoleinOne
Storing ook bij Canal Digitaal.

• TR1969
HoleinOne schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 14:27:
Storing ook bij Canal Digitaal.
Hier geen probleem (dsl), ook canal digitaal doet het

• HoleinOne

• eymey
Yep... hier ook mooi te zien op de stats van mijn Ripe Atlas probe:
https://stat.ripe.net/m/w..._id=9002&w.probe_id=28663

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Iemand in regio Utrecht die toevallig nog een TK01 patch cover heeft liggen? Ben 'm vergeten te bestellen en wil eigenlijk wel voor maandag internet hebben op m'n nieuwe adres :F

Of iemand tips waar ik vandaag terecht kan bij een fysieke winkel voor glasvezelproducten?

CC @Barre73

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02:01
.oisyn schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 11:51:
Iemand in regio Utrecht die toevallig nog een TK01 patch cover heeft liggen? Ben 'm vergeten te bestellen en wil eigenlijk wel voor maandag internet hebben op m'n nieuwe adres :F

Of iemand tips waar ik vandaag terecht kan bij een fysieke winkel voor glasvezelproducten?

CC @Barre73
Ik kom met wat googelen zo alleen deze tegen, die hebben ook een fysieke winkel in Wapenveld (net onder Zwolle) alleen geen idee of je hem daar ook direct op kunt halen? https://www.rijssolutions...et-fiber-patchkabel-13403

• GG85

GG85

.......

ctjacobs schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 04:54:
[...]

Als je wilt encrypten met een sleutel die ja alleen zelf in bezit hebt kun je de encrypt opties van bvb Thunderbird gebruiken. Als je in Freedom Webmail een sleutel aanmaakt krijgt Freedom daarvan de private key.
Wat is die Secretcode dan die je in het begin krijgt?

• Barre73
.oisyn schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 11:51:

CC @Barre73
Ik ken geen fysieke verkooppunten helaas!!

Misschien ook even in een paar andere provider topics vragen?

[ Voor 6% gewijzigd door Barre73 op 19-06-2021 14:37 ]

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

dennistd schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 11:56:
[...]

Ik kom met wat googelen zo alleen deze tegen, die hebben ook een fysieke winkel in Wapenveld (net onder Zwolle) alleen geen idee of je hem daar ook direct op kunt halen? https://www.rijssolutions...et-fiber-patchkabel-13403
Ja die kwam ik ook tegen, Zwolle is me net iets te ver rijden :). Netwerkwinkel.nl zit in Houten maar die is dan weer niet open in het weekend.

• ctjacobs
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21-02 19:47
GG85 schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 13:52:
[...]

Wat is die Secretcode dan die je in het begin krijgt?
Een code die je gekregen hebt is in ieder geval niet een code die je alleen zelf hebt.

• RollieBollie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 02:14
Die Secretcode/Supercode kan je gebruiken als je niet meer je wachtwoord weet van je freedom account. Denk dat je die dus nodig hebt als je freedom belt voor een wachtwoord reset.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

In de mail destijds stond dat de supercode een 'laatste redmiddel' is om je wachtwoord te kunnen resetten; dit had je nodig als je óók je telefoon kwijt zou zijn.

Ik zie het op https://freedom.nl/helpdesk/wachtwoord-vergeten niet meer vermeld staan, wellicht had het alleen betrekking op de email-only abonnementen voor Founding Members zonder internetabonnement en is het vandaag niet meer relevant.

[ Voor 17% gewijzigd door Zr40 op 19-06-2021 19:21 ]

• GG85

GG85

.......

Zr40 schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 19:17:
In de mail destijds stond dat de supercode een 'laatste redmiddel' is om je wachtwoord te kunnen resetten; dit had je nodig als je óók je telefoon kwijt zou zijn.

Ik zie het op https://freedom.nl/helpdesk/wachtwoord-vergeten niet meer vermeld staan, wellicht had het alleen betrekking op de email-only abonnementen voor Founding Members zonder internetabonnement en is het vandaag niet meer relevant.
Exact, die formulering deed vermoeden dat je mail encryped op de server staat en de supercode een automatisch gegenereerde code is om hem al laatste redmiddel te decrypten. Eigenlijk je privatekey dus.
Maar er staat idd niets meer over op de website.

Sowieso is het hele 2FA verhaal ook een beetje bijzonder. XS4ALL had dat ook maar ook alleen via webmail. Doordat pop/imap dat allemaal niet ondersteund kan je altijd met alleen je ww via pop3/imap bij je mail. Ik vind dat toch best jammer anno 2021.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

GG85 schreef op zondag 20 juni 2021 @ 10:20:
[...]
Exact, die formulering deed vermoeden dat je mail encryped op de server staat en de supercode een automatisch gegenereerde code is om hem al laatste redmiddel te decrypten. Eigenlijk je privatekey dus.
Ik denk niet dat het met encryptie te maken heeft. Je kon je wachtwoord wijzigen met alleen je huidige wachtwoord, alleen toegang tot je telefoonnummer, of alleen de supercode. Ik denk dat het slechts een token is die overeen moet komen.

In de voorwaarden van Soverin staat het nog vermeld:
The security of your data is extremely important to Soverin. Therefore, we took extensive measures to prevent theft, loss or any other abuse of your data. We encrypt all data connections from and to our email servers. Additionally, we use a so-called ‘supercode’, which will be sent to you when you sign up for our service. This supercode can be used in case you forget your password and don’t have access to the phone you used when you signed up for Soverin. The supercode will enable you to sign in and subsequently alter your password and telephone number.

• estorino
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-11 19:55
Vraagje voor Freedom / glasvezel kenners: wij gaan binnenkort verhuizen naar een adres in Houten waar glasvezel mogelijk is. Ik heb Freedom internet 100/100 besteld, nog niet bevestigd.

Op het adres hangt al een NTU, omdat de huidige bewoners ook glasvezel afnemen. Ik heb bij Freedom een Fritzbox 5530 besteld, in de hoop dat ik zo min mogelijk kastjes (en AC adapters) in de huiskamer kan realiseren:

glasvezelkabel komt huis binnen -> in Fritzbox 5530 -> klaar.

Weten jullie of een Freedom monteur een eventuele bestaande NTU kan verwijderen en de glasvezelkabel direct op een Fritzbox 5530 kan en mag aansluiten?

Ik heb de vraag ook aan de helpdesk voorgelegd, maar misschien zijn hier ervaringsdeskundigen. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rHVHAw0PFFv4pO9ViuhrUvFPkdU=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fy94ZRurVzAmpBRwLqE5TdiW.jpg?f=fotoalbum_medium

Als die NTU moet blijven hangen, dan overweeg ik sterk om geen Fritzbox 5530 af te nemen, want dan volstaat een router. Een modem/router is dan niet nodig.

[ Voor 25% gewijzigd door estorino op 20-06-2021 19:56 ]

https://www.strava.com/athletes/10490675

• HoleinOne
Als het goed is kan dat.
Haal de electronica uit de genexis ntu. Dit kan zonder schroeven oid. De electronica zit er alleen maar ingeklemd. Als het goed is zit in je pakket een glasvezelkabel met blauwe connectors. Dan kan er een blauw koppelstuk gebruikt worden om de glasvezelkabel te koppelen en direct in de Fritz Box te stoppen. De bestaande kap kan dan netjes weer op zijn plaats gezet worden. Dus zonder de electronica die in de genexis nt zit. Bij het terugplaatsen van de kap kan de glasvezelkabel door het gat aan de rechterkant van de ntu geleid worden.

• eymey
HoleinOne schreef op zondag 20 juni 2021 @ 20:08:
Als het goed is kan dat.
Haal de electronica uit de genexis ntu. Dit kan zonder schroeven oid. De electronica zit er alleen maar ingeklemd. Als het goed is zit in je pakket een glasvezelkabel met blauwe connectors. Dan kan er een blauw koppelstuk gebruikt worden om de glasvezelkabel te koppelen en direct in de Fritz Box te stoppen. De bestaande kap kan dan netjes weer op zijn plaats gezet worden. Dus zonder de electronica die in de genexis nt zit. Bij het terugplaatsen van de kap kan de glasvezelkabel door het gat aan de rechterkant van de ntu geleid worden.
Zo heb ik het een poosje terug omgekeerd gedaan :D.

Paar jaar terug klant geworden bij Tweak, met een Fritz!box 5490 met glasvezelaansluiting. Monteur van Tweak had de actieve Gigabit NT van de Genexis FTU af gehaald en de electronica eruit gehaald en aan mij overhandigd, "voor als ik het nog eens nodig had".

Toen ik na een paar jaar toch weer graag naar een eigen router terug wilde (zonder speciaal een glasaansluiting) gewoon zelf de electronica weer in de cover geklikt en hoppa, weer een actieve Gigabit NT.

In het najaar van 2020 over gestapt naar Freedom (bijna naadloos), met behoud van dezelfde NT :)

• estorino
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-11 19:55
Ik heb mijn aanvraag voor 100/100 glas bij Freedom afgerond:

De helpdesk gebeld (gelijk iemand aan de lijn zonder wachten, hoezee!) en gevraagd of het mogelijk is om bij de installatie door monteur de glasvezelkabel rechtstreeks op de Fritzbox 5530 aan te laten sluiten. Dat zou mogelijk moeten zijn. Tevens toch maar gekozen voor huur van de Fritzbox voor 2,-/maand ipv koop voor 150,-.
Nu hoef ik niet meteen 150,- te betalen en het duurt 6 jaar en 3 maanden voordat je met een koop router goedkoper uit bent.. :)

edit: yikes, ik kom er nu achter dat er geen Eurosport in het zenderpakket zit :( Dat gaat mijn vriendin niet leuk vinden. (Houdt van tennis)

[ Voor 12% gewijzigd door estorino op 22-06-2021 11:37 ]

https://www.strava.com/athletes/10490675

• The Zep Man
estorino schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 11:20:
edit: yikes, ik kom er nu achter dat er geen Eurosport in het zenderpakket zit :( Dat gaat mijn vriendin niet leuk vinden. (Houdt van tennis)
Is een online abonnement geen oplossing? Ondersteunde spelers. Daar staat geen Android TV tussen, maar casten is mogelijk.

[edit]
Even gekeken. Er is gewoon een Android TV versie van Eurosport Player in de Play Store.

[ Voor 8% gewijzigd door The Zep Man op 22-06-2021 11:59 ]

• BushWhacker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 26-10 19:52

BushWhacker

developer

€3.778.500
Nog €222k..... Dat zou moeten lukken.

https://crowdaboutnow.nl/campagnes/freedom

Edit (2021-06-28):
4M gehaald.

[ Voor 47% gewijzigd door BushWhacker op 28-06-2021 18:23 ]

Freedom FttH - EdgeRouter 4 SFP - OnePlus 8T - Debian - Home Assistant

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:37

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Kan iemand mij helpen? Wat krijg je nu precies bij Freedom als je kist voor Internet only 100/100 glasvezel over KPN netwerk? Dit zou €59 per maand moeten gaan kosten, echter kan ik niet vinden of hier ook een IP-range bij geleverd wordt of uberhaubt een vast IP-adres. Ik meende dat Freedom in navolging van het stoppen door KPN/XS4ALL met het aanbieden van IP-ranges dit zou gaan facaliteren, maar ik vind er op hun site niets over terug.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• jorikc
Je krijgt een vast IPv4 en een subnet IPv6:
https://www.freedom.nl/helpdesk/faq-internet

Voor IPv4 subnetten, moeten we nog even wachten, daar zijn ze mee bezig:
https://www.freedom.nl/ni...-internet-biedt-oplossing
En daar zal wel een meerprijs voor gevraagd worden neem ik aan

• TR1969
En de 4 miljoen is binnen zag ik net.

• The Zep Man
Even preciezer: iedereen krijgt één /vast 32 IPv4 adres en één vaste /48 IPv6 range. Dat is gelijk aan wat XS4ALL standaard levert.

[ Voor 7% gewijzigd door The Zep Man op 28-06-2021 15:39 ]

• jorikc
Bedankt @The Zep Man, ik probeerde die specifiekere info op de website te vinden en daar stond het (volgens mij) niet. Maar inderdaad het is wel nuttig om de weten wat voor een IP ranges je precies krijgt :).

• The Zep Man
jorikc schreef op maandag 28 juni 2021 @ 15:44:
Bedankt @The Zep Man, ik probeerde die specifiekere info op de website te vinden en daar stond het (volgens mij) niet.
Klopt. Voor een provider die zich ook wat meer richt op technisch onderlegd publiek, zouden ze een 'meer technische informatie' pagina kunnen hebben over wat er precies zit inbegrepen in een internetverbinding. Hun pagina met technische verbindingsgegevens is wel redelijk compleet, maar daar staat dit uiteraard niet bij. :+

• grave176
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11-11 14:50
Dit staat inmiddels wel duidelijk vermeld op de technische pagina, misschien hebben ze jullie post gelezen ?
“ Je krijgt bij een verbinding van Freedom 1 vast IPv4 adres en een /48 IPv6 range.”
Pagina: 1 ... 38 ... 80 Laatste