Mooi zo! Het was natuurlijk wel zo netjes geweest van mij of van @The Zep Man om dit even direct bij hun te melden. (had ik iig niet gedaan
)
Link?grave176 schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 08:45:
Dit staat inmiddels wel duidelijk vermeld op de technische pagina,
[edit]
Ah, hier.
Verbeterpunt: geef aan dat het een 'vaste /48 IPv6 range' betreft, om ondubbelzinnig te zijn.Je krijgt bij een verbinding van Freedom 1 vast IPv4 adres en een /48 IPv6 range.
Ik ben geen abonnee.jorikc schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 11:17:
Mooi zo! Het was natuurlijk wel zo netjes geweest van mij of van @The Zep Man om dit even direct bij hun te melden. (had ik iig niet gedaan)
[ Voor 69% gewijzigd door The Zep Man op 02-07-2021 11:28 ]
Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!
Hier de kogel door de kerk, 9 augustus ga ik over van XS4ALL naar Freedom, voorlopig zonder TV of telefonie, gebruiken we toch zo goed als niet.
Verwijderd
Vervang bij IPv6 jouw vast door eigen, dat is beter bij ranges.The Zep Man schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 11:26:
Verbeterpunt: geef aan dat het een 'vaste /48 IPv6 range' betreft, om ondubbelzinnig te zijn.
"Je krijgt bij een verbinding van Freedom met 1 vast IPv4 adres en een eigen /48 IPv6 range."Verwijderd schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 22:37:
[...]
Vervang bij IPv6 jouw vast door eigen, dat is beter bij ranges.
Dat impliceert dat het IPv4 adres geen 'eigen' adres is. 'Eigen' houdt niet dat het vast is. Het kan net zo vast of los zijn als een los IPv4 adres.
Ondubbelzinnig zijn is beter. Het IPv4 adres is net zo 'eigen' als de IPv6 range. Dus:
"Je krijgt bij een verbinding van Freedom met 1 vast IPv4 adres en een vaste /48 IPv6 range."
Verwijderd
Alles is relatief en zodra er een wisseling zoals van xDSL naar glas plaats vindt dan krijg je een nieuw IPv4 adres en een nieuwe IPv6 range.
Vast bij IPv4 komt van dat bij de meeste providers een 'dynamisch' adres krijgt en bij sommige een 'vast' IPv4 adres. De range bij een vast IPv4 adres is overigens /32
Nu gaan we naar IPv6 daar krijg je een range, niet altijd, met daarin een groot aaneengesloten aantal IPv6 adressen waaruit jij mag kiezen welke jou het best uitkomt of het mooist lijkt. Het is jouw keuze, uit jouw eigen (toegewezen) reeks (range) vandaar dat ik ook schrijf, eigen range.
De provider heeft geen zeggenschap over welk adres(sen) jij gaat gebruiken of hoeveel jij er gebruikt zolang het maar in de range is die zij jou ter beschikking hebben gesteld. Keuze in eigen reeks zal ik maar zeggen.
Zij zorgen voor routering en jij voor de verwerking van het verkeer wat naar jou gerouteerd word.
Vast bij IPv4 komt van dat bij de meeste providers een 'dynamisch' adres krijgt en bij sommige een 'vast' IPv4 adres. De range bij een vast IPv4 adres is overigens /32
Nu gaan we naar IPv6 daar krijg je een range, niet altijd, met daarin een groot aaneengesloten aantal IPv6 adressen waaruit jij mag kiezen welke jou het best uitkomt of het mooist lijkt. Het is jouw keuze, uit jouw eigen (toegewezen) reeks (range) vandaar dat ik ook schrijf, eigen range.
De provider heeft geen zeggenschap over welk adres(sen) jij gaat gebruiken of hoeveel jij er gebruikt zolang het maar in de range is die zij jou ter beschikking hebben gesteld. Keuze in eigen reeks zal ik maar zeggen.
Zij zorgen voor routering en jij voor de verwerking van het verkeer wat naar jou gerouteerd word.
"Als onderdeel van uw verbinding krijgt u..."Verwijderd schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 09:21:
Alles is relatief en zodra er een wisseling zoals van xDSL naar glas plaats vindt dan krijg je een nieuw IPv4 adres en een nieuwe IPv6 range.
Andere verbinding? Ander IP.
Dus je hoeft geen range te noemen, want het betreft een enkel adres.Vast bij IPv4 komt van dat bij de meeste providers een 'dynamisch' adres krijgt en bij sommige een 'vast' IPv4 adres. De range bij een vast IPv4 adres is overigens /32
Het is ook jouw keuze of je het IPv4 adres gebruikt.Nu gaan we naar IPv6 daar krijg je een range, niet altijd, met daarin een groot aaneengesloten aantal IPv6 adressen waaruit jij mag kiezen welke jou het best uitkomt of het mooist lijkt. Het is jouw keuze, uit jouw eigen (toegewezen) reeks (range) vandaar dat ik ook schrijf, eigen range.
Verder, potato, potato.
Verwijderd
Als je bij Xs4all overstapte naar een andere verbindings medium krijg je nieuwe adressen. Dit zal wel te maken hebben met de sub-netten want anders is het routeren ondoenbaar voor de ISP.
De keuze tussen wel of geen internet, wel of geen abonnements geld betalen. Wat is hier dan de keuze?
De keuze tussen wel of geen internet, wel of geen abonnements geld betalen. Wat is hier dan de keuze?
Ik adviseer dat je beter begrijpend lezen toepast. Nergens had ik het over wel/geen internet, of over abonnementsgeld.Verwijderd schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 11:09:De keuze tussen wel of geen internet, wel of geen abonnements geld betalen. Wat is hier dan de keuze?
Verwijderd
Daar zit het wel goed mee. Omdat niet alle websites of andere diensten ook beschikbaar zijn op IPv4 en je zou maar zo'n website graag bezoeken maar je hebt alleen een IPv6 adres. Een vast IP IPv4 adres is erg handig als je jouw eigen services draait en zonder IPv4 adres zijn er weer anderen die jou niet kunnen bezoeken, mail afleveren etc..
Hoppa. Paar uur voor gaan zitten om al mijn email (XS4ALL) over te zetten naar email met mijn eigen domeinnaam. Al sinds het begin in mijn bezit (Founding Member) maar altijd teveel gedoe om over te zetten.
Gelijk doorgepakt en Glasvezel bij Freedom besteld incl overstapservice
.
Mail is nu toch over naar eigen domein, ik wil al een tijdje Wifi6 en dus een FritzBox 5530 en ben na al het nieuws de laatste tijd eigenlijk helemaal klaar met XS4ALL/KPN.
Eens kijken hoe het bevalt over een maandje...
Weet iemand of je (dmv export-import) makkelijk kunt migreren van een Fritzbo 5490 naar een 5530 of moet je dan handmatig alles overkloppen? Edit nvm, werkt gewoon: Instellingen van de ene naar de andere FRITZ!Box overzetten
Neem aan dat mijn huidige 1750E repeater hetzelfde blijft werken in de Mesh (muv Wifi6)?
Gelijk doorgepakt en Glasvezel bij Freedom besteld incl overstapservice
Mail is nu toch over naar eigen domein, ik wil al een tijdje Wifi6 en dus een FritzBox 5530 en ben na al het nieuws de laatste tijd eigenlijk helemaal klaar met XS4ALL/KPN.
Eens kijken hoe het bevalt over een maandje...
Weet iemand of je (dmv export-import) makkelijk kunt migreren van een Fritzbo 5490 naar een 5530 of moet je dan handmatig alles overkloppen? Edit nvm, werkt gewoon: Instellingen van de ene naar de andere FRITZ!Box overzetten
Neem aan dat mijn huidige 1750E repeater hetzelfde blijft werken in de Mesh (muv Wifi6)?
[ Voor 30% gewijzigd door GG85 op 03-07-2021 15:42 ]
mm, ik zit net even in het dashboard van mijn email (eigen domein) te kijken en kom daar allemaal inlogpogingen van vreemde ip adressen tegen?
De 'webmail' ben ik zelf evenals de 'dashboard' onderin (via een vpn) maar de 2 'calendar' items geen idee.
Iemand enig idee wat dat kan zijn en wat uberhaupt die 'calender' dienst is?
De 'webmail' ben ik zelf evenals de 'dashboard' onderin (via een vpn) maar de 2 'calendar' items geen idee.
Heeft iemand ervaring met de doorlooptijd van het registreren van een domein via Freedom? Ik heb donderdagmiddag een .nl domeinnaam aangevraagd (het domein wat je bij het abonnement krijgt). Tijdens de aanvraag dacht ik een scherm te hebben gezien waar stond dat het binnen een paar uur geregeld zou zijn.
Vrijdagochtend keek ik in het dashboard naar het domei en daar staat die er al in.
/f/image/4XA1kRdVG857xDoHVYAFuoUJ.png?f=fotoalbum_medium)
Maar als ik kijk naar eigendom dan komt er een foutmelding:
/f/image/FU76EqrLwxuwiFsy8LNrA94Z.png?f=fotoalbum_medium)
Wat vervelender is, bij SIDN staat de naam nog steeds als beschikbaar.
/f/image/dzMHfRsFlX4AodUPtGFHqtKG.png?f=fotoalbum_medium)
Dus toch gelijk die vrijdagochtend even een mail aan Freedom gewaagd met de vraag of het wel goed gaat. Maar buiten een ticketnummer heb ik nog geen antwoord.
Ik wil niet heel ongeduldig overkomen door Freedom nogmaals te mailen of maandag aan de telefoon te hangen, dus vraag ik me af of ik het misschien toch niet goed heb gezien over die doorlooptijd en het iets is wat vanzelf wel in orde komt. Weet iemand of het registreren van een domein nu gedaan kan zijn in een paar uur of dat het meer een kwestie is van een paar dagen?
Vrijdagochtend keek ik in het dashboard naar het domei en daar staat die er al in.
/f/image/4XA1kRdVG857xDoHVYAFuoUJ.png?f=fotoalbum_medium)
Maar als ik kijk naar eigendom dan komt er een foutmelding:
/f/image/FU76EqrLwxuwiFsy8LNrA94Z.png?f=fotoalbum_medium)
Wat vervelender is, bij SIDN staat de naam nog steeds als beschikbaar.
/f/image/dzMHfRsFlX4AodUPtGFHqtKG.png?f=fotoalbum_medium)
Dus toch gelijk die vrijdagochtend even een mail aan Freedom gewaagd met de vraag of het wel goed gaat. Maar buiten een ticketnummer heb ik nog geen antwoord.
Ik wil niet heel ongeduldig overkomen door Freedom nogmaals te mailen of maandag aan de telefoon te hangen, dus vraag ik me af of ik het misschien toch niet goed heb gezien over die doorlooptijd en het iets is wat vanzelf wel in orde komt. Weet iemand of het registreren van een domein nu gedaan kan zijn in een paar uur of dat het meer een kwestie is van een paar dagen?
Mijn platencollectie (nog bezig met invoeren)
Hotel nodig? Kijk in dit topic voor 10% korting!
Als de instructies aangeven dat iets zou moeten gebeuren en het gebeurt niet, dan neem je contact op met de helpdesk. Als de instructies aangeven dat je contact moet opnemen met de helpdesk, dan neem je contact op met de helpdesk. Dus als je maandagochtend om 11:00 nog geen mail hierover hebt gehangen, dan ga je bellen.yodeluxe schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 19:15:
Heeft iemand ervaring met de doorlooptijd van het registreren van een domein via Freedom? Ik heb donderdagmiddag een .nl domeinnaam aangevraagd (het domein wat je bij het abonnement krijgt). Tijdens de aanvraag dacht ik een scherm te hebben gezien waar stond dat het binnen een paar uur geregeld zou zijn.
Verwijderd
@GG85 Ik heb het getest voor jou en als je via webmail naar binnen gaat dan wordt dat inderdaad gelogd als "Calender".
Ondanks dat ik in webmail zat en weer eruit ging kreeg "webmail" niet in het overzicht te zien. Ook loopt de klok daar 2 uur achter.
Ondanks dat ik in webmail zat en weer eruit ging kreeg "webmail" niet in het overzicht te zien. Ook loopt de klok daar 2 uur achter.
[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 03-07-2021 22:28 ]
Waarschijnlijk houdt die klok UTC aan.
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
Ik had net ook dat de ingelogde tijd 2 uur verschilde, maar zag dat het ip adres "Webmail service" was.
[ Voor 70% gewijzigd door RollieBollie op 04-07-2021 07:33 ]
Hmm, alleen is het ipadres bij 'calendar' niet van mij....
Edit: als ik op mijn pc inlog bij webmail verchijnt er idd ook een 'sessie' bij 'calendar' alleen met een ander ipadres dan wat ik gebruik.....
Volgens mij zitten er wat bugs in dat authenticatie scherm
Edit: als ik op mijn pc inlog bij webmail verchijnt er idd ook een 'sessie' bij 'calendar' alleen met een ander ipadres dan wat ik gebruik.....
Volgens mij zitten er wat bugs in dat authenticatie scherm
[ Voor 64% gewijzigd door GG85 op 04-07-2021 08:58 ]
Verwijderd
Kan "webmail service" soms het importeren van de mailboxen zijn? Er staat nl. geen IP adres bij.
Ja kan, maar het gaat mij voornamelijk om die 46. ip adressen, dat ben ik niet namelijk.Verwijderd schreef op zondag 4 juli 2021 @ 09:57:
Kan "webmail service" soms het importeren van de mailboxen zijn? Er staat nl. geen IP adres bij.
Heb je misschien via je mobiel of tablet zonder wifi toegang ingesteld met je Freedom mail?GG85 schreef op zondag 4 juli 2021 @ 13:10:
[...]
Ja kan, maar het gaat mij voornamelijk om die 46. ip adressen, dat ben ik niet namelijk.
Verwijderd
De vielen mij niet op omdat die van nl. Hetzner zijn en dat is waar Soverin de e-mail doet voor Freedom.GG85 schreef op zondag 4 juli 2021 @ 13:10:
[...]
Ja kan, maar het gaat mij voornamelijk om die 46. ip adressen, dat ben ik niet namelijk.
PTR (reverse DNS) g03s01.sover.in = 46.3.253.xxx
Dit is dus intern bij Soverin (freedom.nl) en als je e-mail hebt laten inlezen van jouw e-mail bij Xs4all dan zou dit het kunnen zijn.
Nee die hebben allemaal vpn naar 'huis'HoleinOne schreef op zondag 4 juli 2021 @ 14:32:
[...]
Heb je misschien via je mobiel of tablet zonder wifi toegang ingesteld met je Freedom mail?
Aha, dat moet het zijn dan ja. ThxVerwijderd schreef op zondag 4 juli 2021 @ 14:39:
[...]
De vielen mij niet op omdat die van nl. Hetzner zijn en dat is waar Soverin de e-mail doet voor Freedom.
PTR (reverse DNS) g03s01.sover.in = 46.3.253.xxx
Dit is dus intern bij Soverin (freedom.nl) en als je e-mail hebt laten inlezen van jouw e-mail bij Xs4all dan zou dit het kunnen zijn.
Het IP heeft een naam (PTR record), dat wijst naar de email provider Soverin (g03s01.sover.in). Ze kunnen dat beter ook aanduiden als een infrastructuur server met de naam. Jammer dat het bij Hetzner (Duitsland) wordt gehost. Dat is een goedkope hoster en dat trekt een bepaalde clientèle aan met als gevolg een reputatie.GG85 schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 18:25:
mm, ik zit net even in het dashboard van mijn email (eigen domein) te kijken en kom daar allemaal inlogpogingen van vreemde ip adressen tegen?
Ja, wat bijzonder is is dat elke keer als ik inlog op de email die Soverin server blijkbaar in wil loggen op een 'calendar' dienst (die Freedom naar mijn weten niet heeft?).mrmrmr schreef op zondag 4 juli 2021 @ 17:25:
[...]
Het IP heeft een naam (PTR record), dat wijst naar de email provider Soverin (g03s01.sover.in). Ze kunnen dat beter ook aanduiden als een infrastructuur server met de naam. Jammer dat het bij Hetzner (Duitsland) wordt gehost. Dat is een goedkope hoster en dat trekt een bepaalde clientèle aan met als gevolg een reputatie.
Klinkt toch een beetje als een configuratiefoutje ergens.
Misschien is er iemand aan het testen op de productieomgeving. Hoort niet natuurlijk, testen doe je met aparte testservers en zeker niet met gebruikersdata.
Vraagje wat betreft het dichtzetten van SMTP en IMAP ivm 2FA:
Ik heb 2FA ingeschakeld (Webmail) en aangezien je via IMAP en SMTP alsnog met alleen je wachtwoord bij je mail kunt komen wil ik toegang tot mijn mail beperken tot alleen toegang via webmail.
Heb de volgende regels aangemaakt maar kan nog steeds via Thunderbird bij de imap server:
/f/image/7sDmVNfpiLYuVdjVLKvTLMtD.png?f=fotoalbum_large)
Lijkt me niet de bedoeling?
Ik heb 2FA ingeschakeld (Webmail) en aangezien je via IMAP en SMTP alsnog met alleen je wachtwoord bij je mail kunt komen wil ik toegang tot mijn mail beperken tot alleen toegang via webmail.
Heb de volgende regels aangemaakt maar kan nog steeds via Thunderbird bij de imap server:
/f/image/7sDmVNfpiLYuVdjVLKvTLMtD.png?f=fotoalbum_large)
Lijkt me niet de bedoeling?
Verwijderd
Freedom is nog aan groeien en nog niet alles staat op hun plek. Het moest een onderscheidende naam hebben en deze waren beschikbaar.
Beter namen zijn 'imp.ext.mail' en "backup.mail" en dan natuurlijk webmail "webmail" noemen. Dan heb je nog het adresboek maar dat doe je in webmail dus mag door ook ondervallen.
Inderdaad Hetzner staat standaard hier op de blokkeerlijst en ik moest voor Freedom dan enkele IP adressen toestaan om te kunnen e-mailen. Hopelijk gaat Freedom ooit zelf e-mail afhandelen. Onlangs hebben zij eigen DNS servers geplaatst en dat is een enorme stap voorwaarts.
Beter namen zijn 'imp.ext.mail' en "backup.mail" en dan natuurlijk webmail "webmail" noemen. Dan heb je nog het adresboek maar dat doe je in webmail dus mag door ook ondervallen.
Inderdaad Hetzner staat standaard hier op de blokkeerlijst en ik moest voor Freedom dan enkele IP adressen toestaan om te kunnen e-mailen. Hopelijk gaat Freedom ooit zelf e-mail afhandelen. Onlangs hebben zij eigen DNS servers geplaatst en dat is een enorme stap voorwaarts.
Verwijderd
@GG85 Probeer eens met IP adres: 0.0.0.0/0 dat is nl. alles i.p.v. één IP adress welke niet je niet gebruikt.
Nu heb je feitelijk staan 0.0.0.0/32
[ Voor 68% gewijzigd door Verwijderd op 04-07-2021 21:04 ]
Je kunt ook inloggen bij Soverin met je freedom account details en dan zie je wel de calendar, wellicht dat die (op de achtergrond) toch al actief is ook al zie je ‘m niet via de freedom webmail?
Het zou kunnen zijn dat het ip op het "interne" netwerk is van de webserver waar de webmail client op draait, deze logt namelijk in op de mail server en kan dus als authenticatie gezien worden. Als ik een authenticatie regel probeer toe te voegen bij de regel webmail zie ik hetzelfde ip adres. Mogelijk gebruiken ze een webmail client die ook calendar ondersteund, maar aan graceful degradation doet en ziet dat de mail server dit niet ondersteund en daardoor uit zet.
Solarboiler: Top Senz 200 Nero-3 ⣿⣿ Photovoltaics: 9x LG 320N1K-A5, SE 3000H
Dit is wat de uitleg zegt. 0.0.0.0/0maakt hij weer 0.0.0.0 van en werkt alsnog nietVerwijderd schreef op zondag 4 juli 2021 @ 20:59:
@GG85 Probeer eens met IP adres: 0.0.0.0/0 dat is nl. alles i.p.v. één IP adress welke niet je niet gebruikt.
edit: ip veld leeg laten werkt ook niet, Blijf via Thunderbird toegang houden tot IMAP...
[ Voor 19% gewijzigd door GG85 op 04-07-2021 21:44 ]
0.0.0.0/1GG85 schreef op zondag 4 juli 2021 @ 21:37:
[...]
Dit is wat de uitleg zegt. 0.0.0.0/0maakt hij weer 0.0.0.0 van en werkt alsnog niet
edit: ip veld leeg laten werkt ook niet, Blijf via Thunderbird toegang houden tot IMAP...
[Afbeelding]
128.0.0.0/1
Maakt samen ook 0.0.0.0/0. Mocht het helpen
Verwijderd
Ik heb no ook getest maar hier deed hij ook niets. Echter bedenk dat Soverin de mail doet voor Freedom en dat wijzigingen met een veryraging kunnen worden doorgevoerd. Stel het in en dan maar één regel per dienst en kijk dan morgen nog eens of het dan wel werkt.
GG85 schreef op zondag 4 juli 2021 @ 20:52:
Vraagje wat betreft het dichtzetten van SMTP en IMAP ivm 2FA:
Hmm, met onderstaande settings kan ik (nacht later) nog steeds email ophalen via IMAP icm alleen een wachtwoord maar niet meer verzenden via Webmail (SMTP 535 authenticatie fout)Verwijderd schreef op zondag 4 juli 2021 @ 22:44:
Ik heb no ook getest maar hier deed hij ook niets. Echter bedenk dat Soverin de mail doet voor Freedom en dat wijzigingen met een veryraging kunnen worden doorgevoerd. Stel het in en dan maar één regel per dienst en kijk dan morgen nog eens of het dan wel werkt.
/f/image/Y8Eka6ZTTu9ZmqGPJnQjXp25.png?f=fotoalbum_large)
Heb nu maar deze regels gemaakt en dan na een paar uur maar eens kijken of ik de helpdesk kan mailen zodat die me verder helpen:
/f/image/hFdJ7FAdLsuxB0wCgVT0jLCm.png?f=fotoalbum_large)
edit: alles weer terug gezet naar de default regel en binnen een minuut werkt alles weer. Lijkt dus geen vertraging in het doorvoeren van de rules te zitten alleen werken ze ook niet naar behoren....
[ Voor 24% gewijzigd door GG85 op 05-07-2021 08:50 ]
Is DSL van Freedom ook mogelijk in combinatie met line sharing? En zit daar dan ook een vermindering/vermeerdering in kosten aan vast bij hen? Op de website niets over terug te vinden, en het telefoonnummer van de helpdesk is bij mij constant bezet, dus wellicht weten jullie het antwoord hier al wel?
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?
Linesharing? Die term heb ik lang niet meer gehoord. Was dat niet analoge telefonie en ADSL over 1 lijn? Dat bestaat toch überhaupt niet meer?timmie1 schreef op maandag 5 juli 2021 @ 13:47:
Is DSL van Freedom ook mogelijk in combinatie met line sharing? En zit daar dan ook een vermindering/vermeerdering in kosten aan vast bij hen? Op de website niets over terug te vinden, en het telefoonnummer van de helpdesk is bij mij constant bezet, dus wellicht weten jullie het antwoord hier al wel?
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.
(E-)POTS en DSL over één lijn inderdaad, waarbij beide worden gescheiden door een splitter. Dat bestaat zeker wel, en is tevens nog te bestellen bij enkele aanbieders. Afhankelijk van de aanbieder wordt het abonnementsgeld voor een internetaansluiting verminderd met de kosten van de non-linesharing toeslag welke KPN rekent voor DSL over kaal koper.Barre73 schreef op maandag 5 juli 2021 @ 15:00:
[...]
Linesharing? Die term heb ik lang niet meer gehoord. Was dat niet analoge telefonie en ADSL over 1 lijn? Dat bestaat toch überhaupt niet meer?
Verwijderd
Freedom biedt alleen telefonie over VOIP, vaak heb je twee lijnen. Je gebruikt er dan één voor DSL en de andere voor analoge telefonie. Je hebt dan wel dubbele kosten.
Ik heb exact hetzelfde ip er tussen staan met 6x een connectie toegestaan voor calendar.
Heb verder binnen xs4all niets ingesteld qua overstappen of forwarding oid btw.
Pff de helpdesk is momenteel wel een drama qua bereikbaarheid en reactiesnelheid.
De 30e 's ochtends een vraag gesteld ivm met een mailadres dat niet meer reageert, tot nu toe nog geen reactie.
Het zou fijn zijn als ze wat van de opgehaalde 4 miljoen zouden investeren in hun helpdesk.
De 30e 's ochtends een vraag gesteld ivm met een mailadres dat niet meer reageert, tot nu toe nog geen reactie.
Het zou fijn zijn als ze wat van de opgehaalde 4 miljoen zouden investeren in hun helpdesk.
Dat ze alleen telefonie aanbieden over VoIP is duidelijk, dat klopt inderdaad. Ik vraag mij dan ook af of Freedom bij een internet bestelling en een situatie met een bestaande actieve analoge telefoonlijn het DSL-signaal op dezelfde lijn naar het telefoonsignaal zet(dus met splitter) of dat ze speciaal een nieuwe lijn naar binnen komen leggen.Verwijderd schreef op maandag 5 juli 2021 @ 20:54:
Freedom biedt alleen telefonie over VOIP, vaak heb je twee lijnen. Je gebruikt er dan één voor DSL en de andere voor analoge telefonie. Je hebt dan wel dubbele kosten.
Wat ik verwacht is dat de monteur zo min mogelijk aan bestaande situaties gaat rommelen, als er al sprake is van een monteur. Als je voorheen KPN *DSL en KPN POTS had over dezelfde lijn, dan zal je waarschijnlijk Freedom *DSL en KPN POTS ontvangen over dezelfde lijn. Als ze gescheiden zijn dan zullen ze wel gescheiden blijven. Als er één werkende lijn en een onbekende lijn is in een nieuwe situatie, dan verwacht ik dat ze die ene werkende lijn zullen gebruiken.timmie1 schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 00:03:
Dat ze alleen telefonie aanbieden over VoIP is duidelijk, dat klopt inderdaad. Ik vraag mij dan ook af of Freedom bij een internet bestelling en een situatie met een bestaande actieve analoge telefoonlijn het DSL-signaal op dezelfde lijn naar het telefoonsignaal zet(dus met splitter) of dat ze speciaal een nieuwe lijn naar binnen komen leggen.
Freedom Internet levert enkel over Annex A verbindingen, dus het hoeft bestaande analoog bellen situaties niet in de weg te zitten. Alleen zoals genoemd betaal je wel dubbel, en betreft het technologie die mettertijd uitgefaseerd zal worden (zodat je later alsnog via VoIP gaat bellen).
[ Voor 11% gewijzigd door The Zep Man op 06-07-2021 06:39 ]
Ik heb geen Freedom Internet (kwam toevallig in dit topic via 'actieve topics'), maar ik heb sinds ongeveer een jaar mail bij Soverin (eigen domein) en heb eerlijk gezegd nog geen problemen gehad met het verzenden van mail. Dus van die slechte reputatie merk ik zelf niet zoveel.mrmrmr schreef op zondag 4 juli 2021 @ 17:25:
[...]
Het IP heeft een naam (PTR record), dat wijst naar de email provider Soverin (g03s01.sover.in). Ze kunnen dat beter ook aanduiden als een infrastructuur server met de naam. Jammer dat het bij Hetzner (Duitsland) wordt gehost. Dat is een goedkope hoster en dat trekt een bepaalde clientèle aan met als gevolg een reputatie.
Nu zijn er wel andere redenen waarom ik niet superblij ben met Soverin
De mail voor freedom.nl wordt al sinds jaren door Soverin beheerd (freedom.nl was/is immers een domeinnaam van Bits of Freedom). Als je een bepaald bedrag per maand doneert aan hen, krijg je een @freedom.nl e-mailadres. Dus als Freedom Internet de mail zelf zou gaan hosten, zou ook iedereen met een mailadres van Bits of Freedom daarop over moeten. (Nu is dat op zich natuurlijk niet onmogelijk.)Verwijderd schreef op zondag 4 juli 2021 @ 20:55:
Hopelijk gaat Freedom ooit zelf e-mail afhandelen. Onlangs hebben zij eigen DNS servers geplaatst en dat is een enorme stap voorwaarts.
edit: er blijkt trouwens een Soverin discussietopic te zijn: Ervaring met Soverin.net, maar daar is alleen in 2019 wat in gepost.
[ Voor 9% gewijzigd door Lrrr op 06-07-2021 06:53 ]
I am Lrrr, ruler of the planet Omicron Persei 8! | Mijn custom CSS-snippets
Verwijderd
De reputatie is goed voor Soverin. Een mindere reputatie heeft Hetzner en dat komt omdat zij servers verhuren en enkele 'klanten' gebruiken of beter, misbruiken die servers om the scannen of er services openstaan bij anderen, om die later zelf te kunnen misbruiken of doorverkopen aan anderen.
Als ik hier de scans doorkijken en ik zie veel Hetzner servers daarop staan dan flikker ik de hele Hetzner ASN's (IP adres reeksen) op de lijst 'toegang bij de deur geweigerd'.
Voor Soverin moet ik dan een uitzondering maken want anders heb ik geen d-mail van Freedom.
Als ik hier de scans doorkijken en ik zie veel Hetzner servers daarop staan dan flikker ik de hele Hetzner ASN's (IP adres reeksen) op de lijst 'toegang bij de deur geweigerd'.
Voor Soverin moet ik dan een uitzondering maken want anders heb ik geen d-mail van Freedom.
Over Soverin zelf heb ik helemaal geen slechte indruk, ze gebruiken goede TLS instellingen op de MX server. Hetzner is ook geen slechte provider, maar het heeft wel IP blokken met een slechte reputatie als mailverzender. Mischien door massa mailers, gehackte servers en ander misbruik. In ieder geval een aantal van Soverin's bezorgende mail servers staan ook bij Hetzner, wel met RIPE registratie op naam. Een slechte (spam) reputatie kan de bezorgbaarheid van berichten beïnvloeden in scoring mail filters. Het probleem is dat je dat zelf niet altijd kunt zien, een bericht komt dan misschien in een spam folder terecht in plaats van dat het direct wordt geweigerd aan de poort.Lrrr schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 06:46:
Ik heb geen Freedom Internet (kwam toevallig in dit topic via 'actieve topics'), maar ik heb sinds ongeveer een jaar mail bij Soverin (eigen domein) en heb eerlijk gezegd nog geen problemen gehad met het verzenden van mail. Dus van die slechte reputatie merk ik zelf niet zoveel.
Nu zijn er wel andere redenen waarom ik niet superblij ben met SoverinNiet alles lijkt altijd 100% goed/professioneel geregeld te zijn. Maar op zich werkt het wel.
outbound.soverin.net
116.202.65.218
116.202.65.215
116.202.65.221
116.202.126.228
Ja zoals ik zei, de mail werkt op zich wel, maar alles eromheen lijkt soms een beetje halfslachtig te zijn. Onderhoud wordt alleen aangekondigd op een blog die ergens achteraf op hun site vermeld staat. Nieuwe dashboard is onoverzichtelijker dan het oude, en in het begin van het nieuwe dashboard stonden de DKIM-keys voor je eigen domein er niet eens in (nu weer wel). En als je de headers bekeek heeft er maandenlang in de headers van de inkomende mail gestaan dat de lijst van Spamhaus niet bereikt kon worden omdat de manier waarop Soverin het had ingesteld deprecated was geworden (oid).
I am Lrrr, ruler of the planet Omicron Persei 8! | Mijn custom CSS-snippets
Ik heb er ook een poosje over gedacht om mijn "hoofd email" onder eigen domein van Google GSuite (free) naar Soverin te verhuizen. Naar Soverin zelf, omdat Freedom niet genoeg mailboxen biedt voor mijn familie die ook gebruikt maakt van het domain.
Echter, los van de behoorlijke pens werk die ik mijn familie ermee bezorg (want ze moeten hun hele 'google leven' dan stukje voor stukje overzetten naar een 'gewoon' Google account), ben ik ook steeds minder onder de indruk van Soverin.
De beheer interface doet, net als bij de interface die je via Freedom hebt, spartaans en omslachtig aan. En een test account (met een ander domain) dat ik bij Soverin had aangemaakt doet het nog altijd niet, omdat ik dat domain ook even aan Freedom gekoppeld heb gehad. Dit tesamen met de ervaringen hier maakt dat ik dit toch maar niet door ga zetten met het hoofd domain.
Het idee achter Soverin is goed, de bedoelingen ook. Maar het komt op mij nog altijd heel erg over als een hobbyproject dat een bedrijfje is geworden, maar nog niet echt is geprofessionaliseerd.
Echter, los van de behoorlijke pens werk die ik mijn familie ermee bezorg (want ze moeten hun hele 'google leven' dan stukje voor stukje overzetten naar een 'gewoon' Google account), ben ik ook steeds minder onder de indruk van Soverin.
De beheer interface doet, net als bij de interface die je via Freedom hebt, spartaans en omslachtig aan. En een test account (met een ander domain) dat ik bij Soverin had aangemaakt doet het nog altijd niet, omdat ik dat domain ook even aan Freedom gekoppeld heb gehad. Dit tesamen met de ervaringen hier maakt dat ik dit toch maar niet door ga zetten met het hoofd domain.
Het idee achter Soverin is goed, de bedoelingen ook. Maar het komt op mij nog altijd heel erg over als een hobbyproject dat een bedrijfje is geworden, maar nog niet echt is geprofessionaliseerd.
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.
Verwijderd
Ik heb iets minder dan een jaar nu ook een internet verbinding van Freedom Internet.
Hier echter een andere oplossing dan Google en/of Soverin voor email, voor email gewoon bij Protonmail gebleven.
Hier echter een andere oplossing dan Google en/of Soverin voor email, voor email gewoon bij Protonmail gebleven.
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 06-07-2021 20:37 ]
Protonmail zou ik idd nog best kunnen overwegen als ik de enige gebruiker was. Echter, ik denk niet dat mijn ouders en broers en zussen 6 euro per maand over hebben voor mail
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.
Update: ticket staat nog open bij Freedom maar met onderstaande regels heb ik bovenstaand wel voor elkaar gekregen op mijn @freedom.nl adres.GG85 schreef op zondag 4 juli 2021 @ 20:52:
Ik heb 2FA ingeschakeld (Webmail) en aangezien je via IMAP en SMTP alsnog met alleen je wachtwoord bij je mail kunt komen wil ik toegang tot mijn mail beperken tot alleen toegang via webmail + ww+ 2FA ipv alleen IMAP + ww.
Op het eigen domein werkt het alleen niet en kan ik met dezelfde regels nog steeds inloggen via IMAP.
Mijn ervaring met Soverin is dat ze email aan postmaster en abuse negeren. Ik heb mijn domain verhuisd naar Transip maar door een configuratiefout bij Freedom kwam email aan mijn Transip adres niet bij mij aan. Is inmiddels opgelost. maar testmailtjes van mij indertijd naar abuse@drschrisjacobs.nl en postmaster@drschrisjacobs.nl bleven onbeantwoord.
ps. misschien je domeinnaam even weghalen ivm je privacy?
En na 8 dagen nog steeds geen reactie, je mag best wel klein zijn maar dit soort basis zaken moet gewoon goed geregeld zijn.TR1969 schreef op maandag 5 juli 2021 @ 22:36:
Pff de helpdesk is momenteel wel een drama qua bereikbaarheid en reactiesnelheid.
Nope. Iedereen mag weten dat ik drs ben.GG85 schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 17:55:
ps. misschien je domeinnaam even weghalen ivm je privacy?
Vraagje voor de glas kenners:
ik wil gaan overstappen naar Freedom van mijn huidige kabelaansluiting en wilde deze vraag daar in het forum vragen maar dan moet je al een freedom klant zijn
ik heb op dit moment in mijn kabelmodem ingesteld dat mijn DMZ zit op het ip adres van mijn USG (3 poorts) (daar doe ik mijn FW rules en haal ik het IPv6 prefix naar binnen)
nu wil ik gaan overstappen maar kom er niet helemaal uit (vandaar deze vraag hier)
ik heb in mijn huis een FTU (type 3B) zonder media converter en wil geen fritzbox (omdat ik een USG met switch en accesspoints heb) en Freedom geeft aan dat ik alleen kan kiezen voor Cambrium.
de helpdesk geeft aan dat al ik kies voor geen fritzbox of installatie door een monteur ik ook geen installatiepakket krijg...
dus moet ik waarschijnlijk het volgende gaan kopen:
- Media converter TP link - MC220L
- GBIC: TP-Link TL-SM321B-2 want dan heb ik de gevraagde TX 1310 nm en RX 1550 nm)
- patch cord van LC/UPC Simplex naar AP of APC (blauw of groen) ??
- Female/Female AP/APC connector ??
1. dit zijn alvast vraag 1 en 2 maakt het uit op welke kabel je het aansluit in de FTU (blauw of groen)
2. heb ik idd zo'n F/F connector nodig om deze glasvezels aan elkaar te knopen?
natuurlijk gaat de USG geen 1Gbit trekken en zou het beter zijn om over te stappen naar de UDM pro (en daar dan de GBIC in te stoppen) maar ik doe nu ook 300 mbit dus is dat voorlopig voldoende.
door de keus van Freedom om PPPoE te doen zal ik waarschijnlijk ook iets aan mijn MSS moeten gaan doen...
ik wil gaan overstappen naar Freedom van mijn huidige kabelaansluiting en wilde deze vraag daar in het forum vragen maar dan moet je al een freedom klant zijn
ik heb op dit moment in mijn kabelmodem ingesteld dat mijn DMZ zit op het ip adres van mijn USG (3 poorts) (daar doe ik mijn FW rules en haal ik het IPv6 prefix naar binnen)
nu wil ik gaan overstappen maar kom er niet helemaal uit (vandaar deze vraag hier)
ik heb in mijn huis een FTU (type 3B) zonder media converter en wil geen fritzbox (omdat ik een USG met switch en accesspoints heb) en Freedom geeft aan dat ik alleen kan kiezen voor Cambrium.
de helpdesk geeft aan dat al ik kies voor geen fritzbox of installatie door een monteur ik ook geen installatiepakket krijg...
- GBIC: TP-Link TL-SM321B-2 want dan heb ik de gevraagde TX 1310 nm en RX 1550 nm)
1. dit zijn alvast vraag 1 en 2 maakt het uit op welke kabel je het aansluit in de FTU (blauw of groen)
natuurlijk gaat de USG geen 1Gbit trekken en zou het beter zijn om over te stappen naar de UDM pro (en daar dan de GBIC in te stoppen) maar ik doe nu ook 300 mbit dus is dat voorlopig voldoende.
door de keus van Freedom om PPPoE te doen zal ik waarschijnlijk ook iets aan mijn MSS moeten gaan doen...
Protonmail op je mobiel en protonmail web access is gratis. Alleen voor protonmail bridge, om het te gebruiken met Thunderbird, moet je betalen.eymey schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 11:47:
Protonmail zou ik idd nog best kunnen overwegen als ik de enige gebruiker was. Echter, ik denk niet dat mijn ouders en broers en zussen 6 euro per maand over hebben voor mail
Vandaag nieuwsbrief 32 ontvangen in de mailbox, maar staat nog niet online. Inhoudsopgave:
- Update rechtszaak The Privacy Collective
- Succesvolle crowdfunding
- Glasvezel in Eindhoven
- Panellid providermonitor Consumentenbond
- KPN verhoogt uploadsnelheid glasvezel tot 1Gbit/s
Je zal creatief moet zijn en zelf die FTU deels moeten ontmantelen. Voor deze FTU is geen patchkap beschikbaar namelijk.sodium schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 18:20:
Vraagje voor de glas kenners:
1) Blauwe vezel. Als er twee vezels beschikbaar zijn wordt groen door Cambrium niet gebruikt.
Blauw is een SC/ (U)PC connector. Je hebt dus een blauw koppelblokje nodig dat je op de connector in de FTU klikt en daar klik je je eigen aan te schaffen kabeltje in. Dat kabeltje is dus een SC/PC (blauw) aan de ene kant. De andere kant hangt af van de SFP module die je gaat kopen voor je USG. Maakt op zich niks uit voor de performance. Mag groen (APC) of blauw (UPC) zijn.
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.
I know, maar als je goed gelezen had, heb ik dus ook meerdere gebruikers onder mijn domain. En dan moet je wel degelijk (flink) betalen voor protonmail.ctjacobs schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 19:43:
[...]
Protonmail op je mobiel en protonmail web access is gratis. Alleen voor protonmail bridge, om het te gebruiken met Thunderbird, moet je betalen.
Eigenlijk is het best gek dat een hele generatie maar "for granted" neemt dat e-mail "gratis" moet zijn. Danwel bij een provider, danwel bij een partij die voornamelijk gegevens verzameld en zo de kosten dekt.eymey schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 10:21:
[...]
I know, maar als je goed gelezen had, heb ik dus ook meerdere gebruikers onder mijn domain. En dan moet je wel degelijk (flink) betalen voor protonmail.
Bij Protonmail is wellicht het visionary pakket nog een optie voor je, dan heb je 6 accounts voor 24/mnd (dus 4EUR/gebruiker/mnd) en krijg je er ook nog protonvpn bij. Ik weet alleen niet of je dan nog de mogelijkheid hebt om een extra account aan te maken mocht je die ooit nodig gaan hebben.
Zelf zit ik bij Fastmail, voor ongeveer dezelfde prijs per gebruiker per maand (al heb ik maar 1 gebruiker nodig) met een koppeling aan mijn eigen domein. Dat is ook een emailprovider die zich sterk maakt voor privacy.
In het Ubiquiti topic las ik dat de UDM moeite heeft met de PPPoE implementatie van KPN. Werkt dat bij Freedom (via andere netwerken) wel goed?
PPoE is gewoon vrij zwaar voor CPUs om af te handelen. Bij hogere bandbreedtes lukt het vaak niet op één core. Dus bij voorkeur wil je er hardwareversnelling voor hebben.esky schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 13:19:
In het Ubiquiti topic las ik dat de UDM moeite heeft met de PPPoE implementatie van KPN. Werkt dat bij Freedom (via andere netwerken) wel goed?
super dank je welVerwijderd schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 12:50:
Hier nog een foto op Tweakers. Ik zou wel een blauw verloopstukje nemem i.p.v. groene. @sodium
[...]
mag ik hieruit afleiden dat ik de blauwe AP connector moet gebruiken IPV de groene APC
m.a.w. ik moet dus een verloop stukje kopen AP/AP (blauw)
in mijn boxje zijn beide glasvezels aangesloten (met 1 groene en 1 blauwe stekker)
Inmiddels wel online (of ik keek eerst verkeerd):jorikc schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 20:24:
Vandaag nieuwsbrief 32 ontvangen in de mailbox, maar staat nog niet online. Inhoudsopgave:
- Update rechtszaak The Privacy Collective
- Succesvolle crowdfunding
- Glasvezel in Eindhoven
- Panellid providermonitor Consumentenbond
- KPN verhoogt uploadsnelheid glasvezel tot 1Gbit/s
https://freedom.nl/nieuwsbrief/nieuwsbrief-32
Ik heb al een mailtje gestuurd, ik woon in Eindhoven Strijp en zou graag voor een lagere prijs van 100Mbit/s KPN naar 1Gbit/s T-Mobile overstappen
Ok, ik ga op zoek naar het verloop plugje en een kabel -- ik zal me nog even verder moeten gaan verdiepen in de termen bij glasBarre73 schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 22:45:
[...]
Je zal creatief moet zijn en zelf die FTU deels moeten ontmantelen. Voor deze FTU is geen patchkap beschikbaar namelijk.
1) Blauwe vezel. Als er twee vezels beschikbaar zijn wordt groen door Cambrium niet gebruikt.
Blauw is een SC/ (U)PC connector. Je hebt dus een blauw koppelblokje nodig dat je op de connector in de FTU klikt en daar klik je je eigen aan te schaffen kabeltje in. Dat kabeltje is dus een SC/PC (blauw) aan de ene kant. De andere kant hangt af van de SFP module die je gaat kopen voor je USG. Maakt op zich niks uit voor de performance. Mag groen (APC) of blauw (UPC) zijn.
de GBIC die ik had gevonden is OK?
Met je eens. Ik zelf zou er best wel wat voor over hebben, ookal was mijn usecase om van GSuite af te gaan dan wel weer 'dubieus': Ik wil namelijk juist over naar een 'gewoon' Google account (maar dan wel met mijn <user@eigendomein> als gebruikersnaam) om een gezinsgroep met m'n vriendin aan te maken en andere Google diensten te delenEnigmA-X schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 12:01:
[...]
Eigenlijk is het best gek dat een hele generatie maar "for granted" neemt dat e-mail "gratis" moet zijn. Danwel bij een provider, danwel bij een partij die voornamelijk gegevens verzameld en zo de kosten dekt.
Bij Protonmail is wellicht het visionary pakket nog een optie voor je, dan heb je 6 accounts voor 24/mnd (dus 4EUR/gebruiker/mnd) en krijg je er ook nog protonvpn bij. Ik weet alleen niet of je dan nog de mogelijkheid hebt om een extra account aan te maken mocht je die ooit nodig gaan hebben.
Ik zou met mijn hoofddomein al op 8 benodigde accounts uit komen ( mijn ouderlijk gezin bestaat uit mijn ouders + 7 kinderen
Voorlopig denk ik dus maar dat Gsuite blijft.....
Hmm, Fastmail zit in Australia, dat is privacy-technisch zeker geen aanrader vanwege anti-encryption laws en het kunnen/mogen inkijken van data door de overheid (zonder notificatie) en waarbij ook nog eens samengewerkt wordt met 4 andere grote spelers (Five Eyes).Zr40 schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 12:39:
Zelf zit ik bij Fastmail, voor ongeveer dezelfde prijs per gebruiker per maand (al heb ik maar 1 gebruiker nodig) met een koppeling aan mijn eigen domein. Dat is ook een emailprovider die zich sterk maakt voor privacy.
Niet alles is encrypted en het personeel heeft toegang. Dus zeker geen sprake van zero-knowledge.
IMHO is FastMail om bovenstaande reden bepaald geen speler die zich sterk maakt voor privacy.
Een aantal jaar geleden heb ik ook een afweging gemaakt voor e-mailproviders als vervanging van mijn (gratis) GSuite omdat ik vond dat Google te veel van mij wist. Uiteindelijk ben ik bij Fastmail terecht gekomen omdat het echt superfijn werkt en goed geprijsd is. En hoewel het inderdaad een Five Eyes-land is moet je ook kijken naar welk risico je voorziet. Want laten we eerlijk zijn, e-mail is in de basis gewoon een privacy-onvriendelijk protocol. We hebben alleen nog geen (gedecentraliseerd) alternatief dat breed gedragen wordt.
Ik heb geen illusies over de beveiliging van Fastmail. Maar privacy-technisch is het beter dan GMail/Google al is het maar omdat het een andere partij is waardoor data moeilijker gekoppeld kan worden. Inmiddels ook de meeste andere Google-services uitgefaseerd, net zoals bijna alles van Facebook. Het is geen perfecte stap, maar wel een stap vooruit. Als Protonmail feature parity krijgt met Fastmail voor een goede prijs dan zal ik zeker overwegen over te stappen.
Freedom mail heb ik niet overwogen omdat ik mijn mailprovider niet gekoppeld wil hebben met mijn internetprovider, maar het zal op privacyvlak ongetwijfeld beter zijn dan Fastmail.
Ik heb geen illusies over de beveiliging van Fastmail. Maar privacy-technisch is het beter dan GMail/Google al is het maar omdat het een andere partij is waardoor data moeilijker gekoppeld kan worden. Inmiddels ook de meeste andere Google-services uitgefaseerd, net zoals bijna alles van Facebook. Het is geen perfecte stap, maar wel een stap vooruit. Als Protonmail feature parity krijgt met Fastmail voor een goede prijs dan zal ik zeker overwegen over te stappen.
Freedom mail heb ik niet overwogen omdat ik mijn mailprovider niet gekoppeld wil hebben met mijn internetprovider, maar het zal op privacyvlak ongetwijfeld beter zijn dan Fastmail.
kan iemand mij tippen waar ik zo'n koppelblok/verloopstuk SC/UPC female/female per stuk kan kan kopen (in China kan ik ze alleen vinden per 50)
en ik kan alleen een patch cord vinden van LC/PC - SC/UPC van 50 meter aan 1m heb ik genoeg
liefst bij de zelfde winkel
en ik kan alleen een patch cord vinden van LC/PC - SC/UPC van 50 meter aan 1m heb ik genoeg
[ Voor 4% gewijzigd door sodium op 08-07-2021 17:13 ]
Die maken geen deel uit van mijn threat model. Of beter gezegd, als ik mij zou willen wapenen tegen wat een overheid legaal mag doen, dan houdt het lang niet op bij email, en die tradeoffs wil ik niet maken. Zie ook xkcd 538.EnigmA-X schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 15:57:
[...]
het kunnen/mogen inkijken van data door de overheid (zonder notificatie)
Belangrijker vind ik privacy ten aanzien van de rest van het internet. Wat ik zie als een basisrecht voor iedereen.
Overigens met notificatie.
Zolang je interoperabel moet blijven in een wereld waarin belangrijke email nog steeds via unencrypted en unauthenticated SMTP bezorgd wordt is de wens die je hier suggereert onmogelijk te garanderen. Zelfs het in eigen beheer nemen van je email is daar geen oplossing voor.Niet alles is encrypted en het personeel heeft toegang. Dus zeker geen sprake van zero-knowledge.
[ Voor 5% gewijzigd door Zr40 op 08-07-2021 18:01 ]
Alles is bij fs.com te koop, shipt uit duitsland via dhl/ups. Hier heb ik het mee ‘opgelost’sodium schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 17:11:
kan iemand mij tippen waar ik zo'n koppelblok/verloopstuk SC/UPC female/female per stuk kan kan kopen (in China kan ik ze alleen vinden per 50)
https://www.fs.com/de-en/products/41665.html
https://www.fs.com/de-en/products/29892.html
Ik heb alleen een andere ftu in de meterkast waar het kabeltje uit de link in past.
Eventuele koppelblokjes hebben ze daar ook, succes ermee
Als privacy belangrijk voor je is, wat je suggereert, vind ik het bijzonder dat je overheden uitsluit als risico. Ze hebben bepaald geen goede track record.Zr40 schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 17:53:
[...]
Die maken geen deel uit van mijn threat model. Of beter gezegd, als ik mij zou willen wapenen tegen wat een overheid legaal mag doen, dan houdt het lang niet op bij email, en die tradeoffs wil ik niet maken. Zie ook xkcd 538.
Belangrijker vind ik privacy ten aanzien van de rest van het internet. Wat ik zie als een basisrecht voor iedereen.
Nee hoor, want even verderop staat gewoon:Overigens met notificatie.
....We will not provide notification to a user if we have been prohibited from doing so by Australian law...
Dat wil niet zeggen dat al jouw e-mail at rest (dus jouw complete collectie) dan ook maar leesbaar moet zijn. Verder is SMTP al lang niet meer unecrypted by default, maar wordt gebruik gemaakt van TLS. Sommige providers enforcen dit zelfs.Zolang je interoperabel moet blijven in een wereld waarin belangrijke email nog steeds via unencrypted en unauthenticated SMTP bezorgd wordt is de wens die je hier suggereert onmogelijk te garanderen. Zelfs het in eigen beheer nemen van je email is daar geen oplossing voor.
Garanderen kan je het niet, dat klopt. Maar ik blijf het vreemd vinden dat je kiest voor een (zogenaamd) privacy vriendelijke e-mail provider en vervolgens zoveel concessies doet en toch wel belangrijke privacy issues uitsluit van je threatmodel.
Anyhow, we dwalen af.
Nee, ik zeg niet dat ik het risicoloos vind, maar dat ik persoonlijk de tradeoffs op dit vlak het niet waard vind.EnigmA-X schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 18:37:
[...]
Als privacy belangrijk voor je is, wat je suggereert, vind ik het bijzonder dat je overheden uitsluit als risico. Ze hebben bepaald geen goede track record.
Wat ik wel waard vind is, bijvoorbeeld, het verhinderen van tracking van het openen van mails. Dat is een totaal andere tradeoff: het kost mij geen enkele moeite, is technisch zo geregeld, heeft geen invloed op de bezorging van email, en ik hoef er in mijn dagelijks leven niet continu bewust van te zijn.
Dat is anders als ik alle mogelijke acties van overheden zou willen verhinderen. Dat doen is zo ingrijpend, dat ik de maatregelen erger vind dan het risico dat ik er mee zou voorkomen.
Ik geef zeker toe, die tradeoff is voor iedereen anders. Misschien is het dat voor jou wel waard. Maar je in dat opzicht uitsluitend beperken tot email is een beetje gek, want dat is echt bij lange na niet het enige waar een overheid naar zou kunnen kijken.
De pagina die je zelf had gelinkt beweert anders?Dat wil niet zeggen dat al jouw e-mail at rest (dus jouw complete collectie) dan ook maar leesbaar moet zijn.
Als je niet interoperabel wil zijn met deze afzenders, dat is een keuze. Ik zie nog email naar mij verstuurd worden zonder TLS en het betreft email die ik toch wel graag wil ontvangen. Zou TLS enforced zijn dan zou ik dat niet ontvangen.Verder is SMTP al lang niet meer unecrypted by default, maar wordt gebruik gemaakt van TLS. Sommige providers enforcen dit zelfs.
Daarnaast kan je wel alles op jouw server perfect enforcen, maar als de afzender dat niet doet dan blijft MITM gewoon mogelijk. Die bezorgt de mail dan vrolijk bij de kwaadwillende partij en jouw server merkt niets van de poging.
[ Voor 35% gewijzigd door Zr40 op 08-07-2021 19:04 ]
Verwijderd
Als de huidige NTU eraf haalt zal waarschijnlijk de blauwe stekker in de SFP zitten. Het verschil tussen de blauwe en groen stekkers is de afvakking vand glasvezels. Het verloopstuk heeft geen vezel en het zorgt er voor dat zie uiteinden heel dicht bij elkaar komen.sodium schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 13:41:
[...]
super dank je wel
mag ik hieruit afleiden dat ik de blauwe AP connector moet gebruiken IPV de groene APC
m.a.w. ik moet dus een verloop stukje kopen AP/AP (blauw)
in mijn boxje zijn beide glasvezels aangesloten (met 1 groene en 1 blauwe stekker)
De groene stekker bevat een vezel die iets schuin afgevlakt is en daar tegen over kan dus geen vlakke vezel in een blauwe stekker zitten zonder dat de vezels elkaar raken.
Je kunt zowel de groene als de blauwe verbindings-adapter gebruiken maar de kabel moeten ALTIJD dezelfde kleur hebben.
De reden van die verschillende afvlakking zit erin dat een schuine afvlakking minder reflectie oplevert tussen de twee vezels en er dus meer signaal aankomt.
De kleuren worden hier alleen gebruikt om de twee vezels uit elkaar te houden en voor de toepassing hier maakt de winst van de schuine afvakking niets uit.

Hier zie dat strooi licht bij de groene stekker niet in de vezel terechtkomt maar naar buiten de vezel gereflecteerd wordt. Dus minder ruis en zo een beter signaal.
De SFP lijkt mij in orde en bij het aansluiten werk schoon. De beschermdopjes pas verwijderen als ook gaat aansluiten en niet de uiteinden van de vezels aanraken en niet in de vezels kijken. Het gebruikte licht is onzichtbaar voor mensen maar niet goed voor jouw ogen.
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2021 20:16 ]
Wow, geweldig. mijn bestellijstje begint compleet te worden...
nog 1 ding zit me dwars:
Freedom geeft aan:
SFP specificaties: TX 1310 nm , RX 1490/1550 nm
ik zie bij FS.com dat daar verschillende GBIC's voor zijn wie of wat bepaalt of ik voor RX 1490 of 1550nm moet hebben (mijn (sub)provider gaat Cambrium worden)
https://www.fs.com/de-en/...?attribute=1804&id=224826 (1490 nm)
https://www.fs.com/de-en/...?attribute=1804&id=224828 (1550 nm)
nogmaals dank voor al jullie tips
nog 1 ding zit me dwars:
Freedom geeft aan:
ik zie bij FS.com dat daar verschillende GBIC's voor zijn wie of wat bepaalt of ik voor RX 1490 of 1550nm moet hebben (mijn (sub)provider gaat Cambrium worden)
Kunnen beidesodium schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 10:45:
Wow, geweldig. mijn bestellijstje begint compleet te worden...
nog 1 ding zit me dwars:
Freedom geeft aan:
Ik gebruik hier de originele sfp van ubiquiti voor, de blauwe uit de set. Moet je wel kabel van SC naar LC hebben hiervoor.
https://www.alternate.nl/...nsceiver&utm_term=1324293
https://www.alternate.nl/...nsceiver&utm_term=1324293
Heb van KPN de FB 7583 vdsl gekregen. Zit al in de doos om retour te sturen……
Deze was nog instabieler dan de FB 7583. Heb nu de voorloper de FB 7581 in gebruik en deze draait nu alleen week zonder onderbreking :-)
Volgens KPN zijn ze nog druk in overleg met AVM i.v.m. Deze vervelende problemen.
Deze was nog instabieler dan de FB 7583. Heb nu de voorloper de FB 7581 in gebruik en deze draait nu alleen week zonder onderbreking :-)
Volgens KPN zijn ze nog druk in overleg met AVM i.v.m. Deze vervelende problemen.
Noot geweten dat KPN 7593 en 7581 geleverd hebben. Ik dacht dat het alleen de 7590 is die ze uitleveren.Thunderbird57 schreef op zondag 11 juli 2021 @ 20:44:
Heb van KPN de FB 7583 vdsl gekregen. Zit al in de doos om retour te sturen……
Ik heb de FB 7581 zelf aangeschaft omdat de FB-en die KPN nu kan leveren niet werken. Elke 2 dagen geen internet is niet fijn, dus vandaar.
De 7581 is dan ook beter omdat deze bridge mode ondersteuning heeft. Ideaal om het apparaat als domme DSL media converter te gebruiken, en ultra stabiel.
Heb je al reactie gekregen?TR1969 schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 17:58:
[...]
En na 8 dagen nog steeds geen reactie, je mag best wel klein zijn maar dit soort basis zaken moet gewoon goed geregeld zijn.
Een paar dagen geleden zag ik ineens dat mijn aangevraagde domein geregistreerd was, 12 dagen na de aanvraag en 11 dagen nadat ik de helpdesk had geschreven
Eerlijk gezegd was ik op die dag al serieus aan het overwegen om mijn abonnement op te zeggen, mijn eerste jaar zit er al bijna op. Toch heb ik nu, 14 dagen na mailen van de helpdesk, nog geen terugkoppeling ontvangen. Niet dat het nu direct nog nodig is, maar het zou toch wel fijn zijn om te zien dat er nog iemand aanwezig is, een ticket zou uiteindelijk ook gesloten moeten worden. Ik weet dus niet of Freedom het probleem heeft opgelost of dat iemand van Soverin iets was opgevallen rondom die domeinregistratie.
Ik hoop dus dat het gebrek aan tijdige support ligt aan opstartproblemen bij Freedom, maar dat mag nu toch niet veel langer meer duren. En anders zouden ze toch de communicatie moeten verbeteren, al houden ze je maar periodiek op de hoogte dat de melding nog open staat en dat ze je niet zijn vergeten. En eventueel dat ze na enkele dagen een escalatiemogelijkheid bieden.
Ik ken er toevallig een paar bij Freedom, ik zal eens kijken of ze naar beide cases willen kijkenyodeluxe schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 13:30:
[...]
Heb je al reactie gekregen?
Een paar dagen geleden zag ik ineens dat mijn aangevraagde domein geregistreerd was, 12 dagen na de aanvraag en 11 dagen nadat ik de helpdesk had geschreven![]()
Eerlijk gezegd was ik op die dag al serieus aan het overwegen om mijn abonnement op te zeggen, mijn eerste jaar zit er al bijna op. Toch heb ik nu, 14 dagen na mailen van de helpdesk, nog geen terugkoppeling ontvangen. Niet dat het nu direct nog nodig is, maar het zou toch wel fijn zijn om te zien dat er nog iemand aanwezig is, een ticket zou uiteindelijk ook gesloten moeten worden. Ik weet dus niet of Freedom het probleem heeft opgelost of dat iemand van Soverin iets was opgevallen rondom die domeinregistratie.
Ik hoop dus dat het gebrek aan tijdige support ligt aan opstartproblemen bij Freedom, maar dat mag nu toch niet veel langer meer duren. En anders zouden ze toch de communicatie moeten verbeteren, al houden ze je maar periodiek op de hoogte dat de melding nog open staat en dat ze je niet zijn vergeten. En eventueel dat ze na enkele dagen een escalatiemogelijkheid bieden.
Een waarschuwing voor degenen die het niet weten: totdat je het domein daadwerkelijk hebt moet je niet zomaar een whois dienst op internet gebruiken, want dan loop je de kans dat het voor je neus wordt weggekaapt.Helaas gebruikt sidn.nl whois scripts van google servers, daardoor werken lookups niet als je die blokkeert.yodeluxe schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 13:30:
Een paar dagen geleden zag ik ineens dat mijn aangevraagde domein geregistreerd was, 12 dagen na de aanvraag en 11 dagen nadat ik de helpdesk had geschreven
In mijn ervaring gaat er veel mis met domeinen (opzeggen, overdragen, betalingsverwerking), vooral als er geen beheerinterface voor is.
Ik zou gewoon zelf een domein bestellen bij een andere partij, bijvoorbeeld transip.nl. Hoewel ik daar ook wel het een en ander op aan te merken heb, heb ik er nog geen grote problemen mee gehad en de keuze aan DNS records is goed. Een nl domein kost maar 8 euro per jaar.
Nadelen van transip zijn: je kunt een domein niet voor bijvoorbeeld 5 jaar registreren, een DNS data backup maken is omslachtig en het gebruik van Google's reCAPTCHA, die niet op te lossen is als je Google's tracking blokkeert. Google gebruikt het werk en tijd van miljoenen mensen zonder betaling om de AI voor hun zelfrijdende auto te voeden. Onethisch als je het mij vraagt. Ook onnodig want er zijn self hosted alternatieven die niet gebonden zijn aan profilering.
Excuus, ik heb het niet helemaal duidelijk omgeschreven. De registratie was na 12 dagen wel gelukt, geen terugkoppeling ontvangen, maar het domein is nu wel van mij. Toch bedankt dat je navraag hebt willen doen!YWatchman schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 22:24:
[...]
Ik ken er toevallig een paar bij Freedom, ik zal eens kijken of ze naar beide cases willen kijken
Oef, dan heb ik toch nog wel geluk gehad! Ik heb wel een paar keer tussentijds gekeken, al durfde ik niet om het dagelijks te doen juist uit angst dat er toch ergens meegekeken zou worden welk domein interessant zou kunnen zijn. En het is juist een naam wat best wel potentie zou kunnen hebben (al is het mij daar totaal niet om te doen, maar kwam gewoon zo uit icm met mijn interesses).mrmrmr schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 10:50:
[...]
Een waarschuwing voor degenen die het niet weten: totdat je het domein daadwerkelijk hebt moet je niet zomaar een whois dienst op internet gebruiken, want dan loop je de kans dat het voor je neus wordt weggekaapt.Helaas gebruikt sidn.nl whois scripts van google servers, daardoor werken lookups niet als je die blokkeert.
Een aantal dagen later heb ik bericht gehad met excuses en is het probleem opgelost gelukkig.yodeluxe schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 13:30:
[...]
Heb je al reactie gekregen?
Een paar dagen geleden zag ik ineens dat mijn aangevraagde domein geregistreerd was, 12 dagen na de aanvraag en 11 dagen nadat ik de helpdesk had geschreven![]()
Ze gaven ook aan bezig te zijn met extra mensen voor op de helpdesk.
Ik gebruik https://vimexx.nl/.mrmrmr schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 10:50:
[...]
Een waarschuwing voor degenen die het niet weten: totdat je het domein daadwerkelijk hebt moet je niet zomaar een whois dienst op internet gebruiken, want dan loop je de kans dat het voor je neus wordt weggekaapt.Helaas gebruikt sidn.nl whois scripts van google servers, daardoor werken lookups niet als je die blokkeert.
In mijn ervaring gaat er veel mis met domeinen (opzeggen, overdragen, betalingsverwerking), vooral als er geen beheerinterface voor is.
Ik zou gewoon zelf een domein bestellen bij een andere partij, bijvoorbeeld transip.nl. Hoewel ik daar ook wel het een en ander op aan te merken heb, heb ik er nog geen grote problemen mee gehad en de keuze aan DNS records is goed. Een nl domein kost maar 8 euro per jaar.
Nadelen van transip zijn: je kunt een domein niet voor bijvoorbeeld 5 jaar registreren, een DNS data backup maken is omslachtig en het gebruik van Google's reCAPTCHA, die niet op te lossen is als je Google's tracking blokkeert. Google gebruikt het werk en tijd van miljoenen mensen zonder betaling om de AI voor hun zelfrijdende auto te voeden. Onethisch als je het mij vraagt. Ook onnodig want er zijn self hosted alternatieven die niet gebonden zijn aan profilering.
Werkt goed en is niet duur.
Freedom FttH - EdgeRouter 4 SFP - OnePlus 8T - Debian - Home Assistant
Maar misschien vind je het niet leuk dat die mensen ook zien dat je op 19 juni FEBO-voer hebt gegeten.
Het kan geen kwaad om alsnog te verwijderen.
[ Voor 12% gewijzigd door gday op 19-07-2021 11:33 ]
ingen vill veta var du köpt din tröja
Ik ben nog steeds aan het puzzelen met de VDSL verbinding op mijn Cisco router. Op de Freedom site staat:
Mode: PPPoE
VLAN: 6 (802.1Q)
PPP authenticatie: PAP
Gebruikersnaam: fake@freedom.nl
Wachtwoord: 1234
MTU waarde PPPoE: 1500 (MTU van ETH en VLAN 6: 1508)
Als ik op de Dialer (= PPPoE) interface een mtu instel van 1500 werkt het niet, de PPPoE debug ziet er als volgt uit:
Om de verbinding werkend te krijgen heb ik de authenticatie van PAP naar CHAP omgezet en de MTU op 1492 want daar vraagt Freedom blijkbaar om. De helpdesk geeft aan dat ik maar moet omschakelen naar MSS clamping (dus een MTU van 1448) maargoed we zitten op Tweakers dus dat kan altijd nog. Heeft Freedom hier nu een configuratiefout zitten aan hun kant waardoor ze de verkeerde MTU terugsturen over PPPoE of doe ik iets fout? Het gaat me dan om deze line items:
I betekent incoming en volgens mij vraagt Freedom hier om een kleinere MTU dan 1500.
Mode: PPPoE
VLAN: 6 (802.1Q)
PPP authenticatie: PAP
Gebruikersnaam: fake@freedom.nl
Wachtwoord: 1234
MTU waarde PPPoE: 1500 (MTU van ETH en VLAN 6: 1508)
Als ik op de Dialer (= PPPoE) interface een mtu instel van 1500 werkt het niet, de PPPoE debug ziet er als volgt uit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
| *Jul 1 07:24:24.403: %DIALER-6-BIND: Interface Vi2 bound to profile Di1 *Jul 1 07:24:24.407: %LINK-3-UPDOWN: Interface Virtual-Access2, changed state to up *Jul 1 07:24:24.407: Vi2 PPP: Sending cstate UP notification *Jul 1 07:24:24.407: Vi2 PPP: Processing CstateUp message *Jul 1 07:24:24.407: PPP: Alloc Context [1904E08] *Jul 1 07:24:24.407: ppp90 PPP: Phase is ESTABLISHING *Jul 1 07:24:24.407: Vi2 PPP: Using dialer call direction *Jul 1 07:24:24.407: Vi2 PPP: Treating connection as a callout *Jul 1 07:24:24.407: Vi2 PPP: Session handle[3A00001A] Session id[90] *Jul 1 07:24:24.407: Vi2 LCP: Event[OPEN] State[Initial to Starting] *Jul 1 07:24:24.407: Vi2 PPP: No remote authentication for call-out *Jul 1 07:24:24.407: Vi2 LCP: O CONFREQ [Starting] id 1 len 10 *Jul 1 07:24:24.407: Vi2 LCP: MagicNumber 0x26E9501D (0x050626E9501D) *Jul 1 07:24:24.407: Vi2 LCP: Event[UP] State[Starting to REQsent] *Jul 1 07:24:24.419: Vi2 LCP: I CONFREQ [REQsent] id 8 len 19 *Jul 1 07:24:24.419: Vi2 LCP: MRU 1492 (0x010405D4) *Jul 1 07:24:24.419: Vi2 LCP: AuthProto CHAP (0x0305C22305) *Jul 1 07:24:24.419: Vi2 LCP: MagicNumber 0x64DB2556 (0x050664DB2556) *Jul 1 07:24:24.419: Vi2 LCP: O CONFNAK [REQsent] id 8 len 8 *Jul 1 07:24:24.419: Vi2 LCP: MRU 1500 (0x010405DC) *Jul 1 07:24:24.419: Vi2 LCP: Event[Receive ConfReq-] State[REQsent to REQsent] *Jul 1 07:24:24.419: Vi2 LCP: I CONFACK [REQsent] id 1 len 10 *Jul 1 07:24:24.419: Vi2 LCP: MagicNumber 0x26E9501D (0x050626E9501D) *Jul 1 07:24:24.419: Vi2 LCP: Event[Receive ConfAck] State[REQsent to ACKrcvd] *Jul 1 07:24:24.431: Vi2 LCP: I CONFREQ [ACKrcvd] id 9 len 19 *Jul 1 07:24:24.431: Vi2 LCP: MRU 1492 (0x010405D4) *Jul 1 07:24:24.431: Vi2 LCP: AuthProto CHAP (0x0305C22305) *Jul 1 07:24:24.431: Vi2 LCP: MagicNumber 0x64DB2556 (0x050664DB2556) *Jul 1 07:24:24.431: Vi2 LCP: O CONFNAK [ACKrcvd] id 9 len 8 *Jul 1 07:24:24.431: Vi2 LCP: MRU 1500 (0x010405DC) *Jul 1 07:24:24.431: Vi2 LCP: Event[Receive ConfReq-] State[ACKrcvd to ACKrcvd] *Jul 1 07:24:24.443: Vi2 LCP: I CONFREQ [ACKrcvd] id 10 len 19 *Jul 1 07:24:24.443: Vi2 LCP: MRU 1492 (0x010405D4) *Jul 1 07:24:24.443: Vi2 LCP: AuthProto CHAP (0x0305C22305) *Jul 1 07:24:24.443: Vi2 LCP: MagicNumber 0x64DB2556 (0x050664DB2556) *Jul 1 07:24:24.443: Vi2 LCP: O CONFNAK [ACKrcvd] id 10 len 8 *Jul 1 07:24:24.443: Vi2 LCP: MRU 1500 (0x010405DC) *Jul 1 07:24:24.443: Vi2 LCP: Event[Receive ConfReq-] State[ACKrcvd to ACKrcvd] *Jul 1 07:24:24.455: Vi2 LCP: I CONFREQ [ACKrcvd] id 11 len 19 *Jul 1 07:24:24.455: Vi2 LCP: MRU 1492 (0x010405D4) *Jul 1 07:24:24.455: Vi2 LCP: AuthProto CHAP (0x0305C22305) *Jul 1 07:24:24.455: Vi2 LCP: MagicNumber 0x64DB2556 (0x050664DB2556) *Jul 1 07:24:24.455: Vi2 LCP: O CONFNAK [ACKrcvd] id 11 len 8 *Jul 1 07:24:24.455: Vi2 LCP: MRU 1500 (0x010405DC) *Jul 1 07:24:24.455: Vi2 LCP: Event[Receive ConfReq-] State[ACKrcvd to ACKrcvd] *Jul 1 07:24:24.463: Vi2 LCP: I CONFREQ [ACKrcvd] id 12 len 19 *Jul 1 07:24:24.463: Vi2 LCP: MRU 1492 (0x010405D4) *Jul 1 07:24:24.463: Vi2 LCP: AuthProto CHAP (0x0305C22305) *Jul 1 07:24:24.463: Vi2 LCP: MagicNumber 0x64DB2556 (0x050664DB2556) *Jul 1 07:24:24.463: Vi2 LCP: O CONFNAK [ACKrcvd] id 12 len 8 *Jul 1 07:24:24.463: Vi2 LCP: MRU 1500 (0x010405DC) *Jul 1 07:24:24.463: Vi2 LCP: Event[Receive ConfReq-] State[ACKrcvd to ACKrcvd] *Jul 1 07:24:24.475: Vi2 LCP: I CONFREQ [ACKrcvd] id 13 len 19 *Jul 1 07:24:24.475: Vi2 LCP: MRU 1492 (0x010405D4) *Jul 1 07:24:24.475: Vi2 LCP: AuthProto CHAP (0x0305C22305) *Jul 1 07:24:24.475: Vi2 LCP: MagicNumber 0x64DB2556 (0x050664DB2556) *Jul 1 07:24:24.475: Vi2 LCP: Sent too many CONFNAKs. Switch to CONFREJ *Jul 1 07:24:24.475: Vi2 LCP: O CONFREJ [ACKrcvd] id 13 len 8 *Jul 1 07:24:24.475: Vi2 LCP: MRU 1492 (0x010405D4) *Jul 1 07:24:24.475: Vi2 LCP: Event[Receive ConfReq-] State[ACKrcvd to ACKrcvd] *Jul 1 07:24:24.483: Vi2 LCP: I CONFREQ [ACKrcvd] id 14 len 15 *Jul 1 07:24:24.483: Vi2 LCP: AuthProto CHAP (0x0305C22305) *Jul 1 07:24:24.483: Vi2 LCP: MagicNumber 0x64DB2556 (0x050664DB2556) *Jul 1 07:24:24.483: Vi2 LCP: O CONFACK [ACKrcvd] id 14 len 15 *Jul 1 07:24:24.483: Vi2 LCP: AuthProto CHAP (0x0305C22305) *Jul 1 07:24:24.483: Vi2 LCP: MagicNumber 0x64DB2556 (0x050664DB2556) *Jul 1 07:24:24.483: Vi2 LCP: Event[Receive ConfReq+] State[ACKrcvd to Open] *Jul 1 07:24:24.495: Vi2 PPP: Queue CHAP code[1] id[1] *Jul 1 07:24:24.503: Vi2 PPP: Phase is AUTHENTICATING, by the peer *Jul 1 07:24:24.503: Vi2 CHAP: Redirect packet to Vi2 *Jul 1 07:24:24.503: Vi2 CHAP: I CHALLENGE id 1 len 44 from "rb600.sara.cambrium.net" *Jul 1 07:24:24.503: Vi2 LCP: State is Open *Jul 1 07:24:24.503: [b]Vi2 CHAP: Unable to authenticate for peer[/b] *Jul 1 07:24:24.503: Vi2 PPP DISC: User failed CHAP authentication *Jul 1 07:24:24.503: PPP: NET STOP send to AAA. *Jul 1 07:24:24.503: Vi2 LCP: O TERMREQ [Open] id 2 len 4 *Jul 1 07:24:24.503: Vi2 LCP: Event[CLOSE] State[Open to Closing] *Jul 1 07:24:24.503: Vi2 PPP: Phase is TERMINATING *Jul 1 07:24:24.515: Vi2 LCP: I TERMACK [Closing] id 2 len 4 *Jul 1 07:24:24.515: Vi2 PPP: No remote authentication for call-out *Jul 1 07:24:24.515: Vi2 LCP: Event[Receive TermAck] State[Closing to Closed] *Jul 1 07:24:24.515: Vi2 LCP: Event[DOWN] State[Closed to Initial] *Jul 1 07:24:24.515: Vi2 PPP: Phase is DOWN *Jul 1 07:24:24.515: %DIALER-6-UNBIND: Interface Vi2 unbound from profile Di1 *Jul 1 07:24:24.519: %LINK-3-UPDOWN: Interface Virtual-Access2, changed state to down |
Om de verbinding werkend te krijgen heb ik de authenticatie van PAP naar CHAP omgezet en de MTU op 1492 want daar vraagt Freedom blijkbaar om. De helpdesk geeft aan dat ik maar moet omschakelen naar MSS clamping (dus een MTU van 1448) maargoed we zitten op Tweakers dus dat kan altijd nog. Heeft Freedom hier nu een configuratiefout zitten aan hun kant waardoor ze de verkeerde MTU terugsturen over PPPoE of doe ik iets fout? Het gaat me dan om deze line items:
code:
1
2
| *Jul 1 07:24:24.431: Vi2 LCP: I CONFREQ [ACKrcvd] id 9 len 19 *Jul 1 07:24:24.431: Vi2 LCP: MRU 1492 (0x010405D4) |
I betekent incoming en volgens mij vraagt Freedom hier om een kleinere MTU dan 1500.
Helaas kan je aan de PPP logs niet zien wat er precies mis is bij een CONFNAK, alleen dat de voorgestelde configuratie door de andere zijde is geweigerd. Dit zie je echter wel bij CONFREJ. Als I inderdaad incoming is dan geven de logs aan dat jouw router de door de server voorgestelde configuratie weigert. Zie dit stukje:
En het is dan inderdaad MRU 1492 dat door jouw router geweigerd wordt.
Maar, vervolgens komt een configuratie binnen die wel geaccepteerd wordt, een zonder MRU. Zie:
Maar vervolgens gaat het bij de authenticatie mis:
Wat ook weer vanalles kan betekenen, want je ziet hier niet aan waardoor de authenticatie is gefaald. Aan de username/password zou het niet moeten liggen, alles wordt geaccepteerd.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
| *Jul 1 07:24:24.475: Vi2 LCP: I CONFREQ [ACKrcvd] id 13 len 19 *Jul 1 07:24:24.475: Vi2 LCP: MRU 1492 (0x010405D4) *Jul 1 07:24:24.475: Vi2 LCP: AuthProto CHAP (0x0305C22305) *Jul 1 07:24:24.475: Vi2 LCP: MagicNumber 0x64DB2556 (0x050664DB2556) *Jul 1 07:24:24.475: Vi2 LCP: Sent too many CONFNAKs. Switch to CONFREJ *Jul 1 07:24:24.475: Vi2 LCP: O CONFREJ [ACKrcvd] id 13 len 8 *Jul 1 07:24:24.475: Vi2 LCP: MRU 1492 (0x010405D4) *Jul 1 07:24:24.475: Vi2 LCP: Event[Receive ConfReq-] State[ACKrcvd to ACKrcvd] |
En het is dan inderdaad MRU 1492 dat door jouw router geweigerd wordt.
Maar, vervolgens komt een configuratie binnen die wel geaccepteerd wordt, een zonder MRU. Zie:
code:
1
2
3
4
5
6
7
| *Jul 1 07:24:24.483: Vi2 LCP: I CONFREQ [ACKrcvd] id 14 len 15 *Jul 1 07:24:24.483: Vi2 LCP: AuthProto CHAP (0x0305C22305) *Jul 1 07:24:24.483: Vi2 LCP: MagicNumber 0x64DB2556 (0x050664DB2556) *Jul 1 07:24:24.483: Vi2 LCP: O CONFACK [ACKrcvd] id 14 len 15 *Jul 1 07:24:24.483: Vi2 LCP: AuthProto CHAP (0x0305C22305) *Jul 1 07:24:24.483: Vi2 LCP: MagicNumber 0x64DB2556 (0x050664DB2556) *Jul 1 07:24:24.483: Vi2 LCP: Event[Receive ConfReq+] State[ACKrcvd to Open] |
Maar vervolgens gaat het bij de authenticatie mis:
code:
1
2
3
4
5
6
| *Jul 1 07:24:24.503: Vi2 PPP: Phase is AUTHENTICATING, by the peer *Jul 1 07:24:24.503: Vi2 CHAP: Redirect packet to Vi2 *Jul 1 07:24:24.503: Vi2 CHAP: I CHALLENGE id 1 len 44 from "rb600.sara.cambrium.net" *Jul 1 07:24:24.503: Vi2 LCP: State is Open *Jul 1 07:24:24.503: [b]Vi2 CHAP: Unable to authenticate for peer[/b] *Jul 1 07:24:24.503: Vi2 PPP DISC: User failed CHAP authentication |
Wat ook weer vanalles kan betekenen, want je ziet hier niet aan waardoor de authenticatie is gefaald. Aan de username/password zou het niet moeten liggen, alles wordt geaccepteerd.
[ Voor 108% gewijzigd door Zr40 op 19-07-2021 12:54 ]
Op mijn Cisco Firepower firewall heb ik ook de MSS clamping moeten inschakelen om een MTU van 1448 te handhaven.
Zonder die MSS clamping kreeg ik wel verbinding, maar werkte een hoop sites niet (goed). Duidelijk een MTU probleem.
Ik heb dan geen VDSL maar fiber, maar wel een PPP koppeling natuurlijk.
Zonder die MSS clamping kreeg ik wel verbinding, maar werkte een hoop sites niet (goed). Duidelijk een MTU probleem.
Ik heb dan geen VDSL maar fiber, maar wel een PPP koppeling natuurlijk.
Dit deel was eenvoudig: Ik had alleen PAP authenticatie aangeboden maar Freedom wil toch CHAP. Wat ik (nog) niet voor elkaar heb is een MTU van 1500 op de PPPoE interface zoals Freedom specificeert. Ik heb nu een MTU van 1492. Op het VLAN heb ik een MTU van 1800 dus dat zou niet de beperkende factor zijn. Mij bekruipt het gevoel dat ik niet helemaal begrijp wat Freedom nou precies wil. PPPoE heeft toch een overhead van 40 bytes, wat maakt het dan uit dat er een MTU van 1500 mogelijk is in plaats van 1492?Zr40 schreef op maandag 19 juli 2021 @ 12:37:
Helaas kan je aan de PPP logs niet zien wat er precies mis is bij een CONFNAK, alleen dat de voorgestelde configuratie door de andere zijde is geweigerd. De weigering bevat niet de reden. Als I inderdaad incoming is dan geven de logs aan dat jouw router de door de server voorgestelde configuratie weigert. Zie dit stukje:
code:
1 2 3 4 5 6 *Jul 1 07:24:24.503: Vi2 PPP: Phase is AUTHENTICATING, by the peer *Jul 1 07:24:24.503: Vi2 CHAP: Redirect packet to Vi2 *Jul 1 07:24:24.503: Vi2 CHAP: I CHALLENGE id 1 len 44 from "rb600.sara.cambrium.net" *Jul 1 07:24:24.503: Vi2 LCP: State is Open *Jul 1 07:24:24.503: [b]Vi2 CHAP: Unable to authenticate for peer[/b] *Jul 1 07:24:24.503: Vi2 PPP DISC: User failed CHAP authentication
(Ik heb de vorige post nog bewerkt, misschien heb je de edits niet gezien.)
PPPoE overhead is 8 bytes, niet 40. Daar komt die 1492 vandaan. Voor een MTU van 1500 door PPPoE heb je RFC 4638 nodig, wat neer komt op MTU 1508 op de onderliggende Ethernet interface.
Datapuntje: dit is hoe ik het heb geconfigureerd op mijn EdgeRouter, en het lijkt prima te werken.
PPPoE overhead is 8 bytes, niet 40. Daar komt die 1492 vandaan. Voor een MTU van 1500 door PPPoE heb je RFC 4638 nodig, wat neer komt op MTU 1508 op de onderliggende Ethernet interface.
Datapuntje: dit is hoe ik het heb geconfigureerd op mijn EdgeRouter, en het lijkt prima te werken.
[ Voor 3% gewijzigd door Zr40 op 19-07-2021 12:58 ]
Dank je voor de RFC, daarmee vond ik vrij snel deze documentatie die het uitlegt:Zr40 schreef op maandag 19 juli 2021 @ 12:58:
(Ik heb de vorige post nog bewerkt, misschien heb je de edits niet gezien.)
Mijn interface aangepast als volgt:PPPoE, as described in RFC 2516, mandates a maximum negotiated Maximum Receive Unit (MRU) of 1492. This means that a PPPoE data packet cannot accommodate more than 1492 bytes of payload. To overcome this limitation, the client can use the PPP-Max-Payload tag (defined in RFC 4638) and negotiate a higher MRU with the Broadband Remote Access Server (BRAS). Use the pppoe-client ppp-max-payload command to send the PPP Max-Payload tag in PPPoE control packets to negotiate a higher MRU
code:
1
2
3
4
5
| interface Ethernet0.6 encapsulation dot1Q 6 pppoe enable group global pppoe-client dial-pool-number 1 pppoe-client ppp-max-payload 1508 |
Hiermee stel je dus de MTU van de VLAN 6 in op 1508 zoals Freedom voorschrijft. Dit leidt tot de volgende onderhandeling tussen de router en Freedom:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
| *Jul 19 11:25:00.757: Vi2 PPP: Using dialer call direction *Jul 19 11:25:00.757: Vi2 PPP: Treating connection as a callout *Jul 19 11:25:00.757: Vi2 PPP: Session handle[28000007] Session id[7] *Jul 19 11:25:00.757: Vi2 LCP: Event[OPEN] State[Initial to Starting] *Jul 19 11:25:00.757: Vi2 PPP: No remote authentication for call-out *Jul 19 11:25:00.757: Vi2 LCP: O CONFREQ [Starting] id 1 len 14 *Jul 19 11:25:00.757: Vi2 LCP: MRU 1508 (0x010405E4) *Jul 19 11:25:00.757: Vi2 LCP: MagicNumber 0x44F6D48D (0x050644F6D48D) *Jul 19 11:25:00.757: Vi2 LCP: Event[UP] State[Starting to REQsent] *Jul 19 11:25:00.773: Vi2 LCP: I CONFREQ [REQsent] id 183 len 19 *Jul 19 11:25:00.773: Vi2 LCP: MRU 1500 (0x010405DC) *Jul 19 11:25:00.773: Vi2 LCP: AuthProto CHAP (0x0305C22305) *Jul 19 11:25:00.773: Vi2 LCP: MagicNumber 0x7A9FF786 (0x05067A9FF786) *Jul 19 11:25:00.773: Vi2 LCP: O CONFACK [REQsent] id 183 len 19 *Jul 19 11:25:00.773: Vi2 LCP: MRU 1500 (0x010405DC) *Jul 19 11:25:00.773: Vi2 LCP: AuthProto CHAP (0x0305C22305) *Jul 19 11:25:00.773: Vi2 LCP: MagicNumber 0x7A9FF786 (0x05067A9FF786) *Jul 19 11:25:00.773: Vi2 LCP: Event[Receive ConfReq+] State[REQsent to ACKsent] *Jul 19 11:25:00.773: Vi2 LCP: I CONFACK [ACKsent] id 1 len 14 *Jul 19 11:25:00.773: Vi2 LCP: MRU 1508 (0x010405E4) *Jul 19 11:25:00.773: Vi2 LCP: MagicNumber 0x44F6D48D (0x050644F6D48D) *Jul 19 11:25:00.773: Vi2 LCP: Event[Receive ConfAck] State[ACKsent to Open] *Jul 19 11:25:00.785: Vi2 PPP: Phase is AUTHENTICATING, by the peer *Jul 19 11:25:00.785: Vi2 LCP: State is Open |
Freedom vraagt dus netjes om een MTU van 1500 (want PPPoE overheid is 8 bytes) terwijl de router om 1508 vraagt. Uiteindelijk wordt het 1508 als ik de router mag geloven. Dat komt omdat het ppp-max-payload commando ook je Dialer interface configureert met het commando 1508. Als je dat zelf probeert te wijzigen naar 1500 krijg je de melding dat MAX 1492 is ondersteund en wordt-ie daarop ingesteld. De enige manier om dat te fixen is een reload of het VLAN weer opnieuw in te stellen (heb hier een post aangemaakt op de Cisco Community want ik heb geen servicecontract op deze router). Anyway:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
| Dialer1 is up, line protocol is up (spoofing)
Hardware is Unknown
Internet address is x.x.x.x
MTU 1508 bytes, BW 56 Kbit/sec, DLY 20000 usec,
reliability 255/255, txload 255/255, rxload 255/255
Encapsulation PPP, LCP Closed, loopback not set
Keepalive set (10 sec)
DTR is pulsed for 1 seconds on reset
Interface is bound to Vi2
Last input never, output never, output hang never
Last clearing of "show interface" counters 5d20h
Input queue: 0/75/0/0 (size/max/drops/flushes); Total output drops: 0
Queueing strategy: fifo
Output queue: 0/40 (size/max)
5 minute input rate 31634000 bits/sec, 3204 packets/sec
5 minute output rate 1896000 bits/sec, 1730 packets/sec
99215646 packets input, 109201665716 bytes
44987627 packets output, 17851764676 bytes |
Dit leidt niet tot problemen omdat de MTU op alle andere interfaces toch 1500 is. Er is hoe dan ook geen fragmentatie meer:
code:
1
2
3
4
5
| ping ip 8.8.8.8 size 1500 Type escape sequence to abort. Sending 5, 1500-byte ICMP Echos to 8.8.8.8, timeout is 2 seconds: !!!!! Success rate is 100 percent (5/5), round-trip min/avg/max = 12/13/16 ms |
EDIT: Op een PC achter de router ziet het ping resultaat er toch weer anders uit en mag de pakketgrootte niet hoger zijn dan 1472
PS Even getest: Als je
code:
gebruikt dan wordt je MTU 1500-8=1492 en dat wil je niet 1
| pppoe-client ppp-max-payload 1500 |
[ Voor 43% gewijzigd door mukky op 19-07-2021 22:31 ]
Verwijderd
@mukky is het verstandig om jouw ip adres in de dump te hebben staan?
de MTU op externe interface is 1512. 8 voor pppoe en 4 voor vlan
de MTU op externe interface is 1512. 8 voor pppoe en 4 voor vlan
Miscchien creëert hij een honeypotVerwijderd schreef op maandag 19 juli 2021 @ 19:56:
@mukky is het verstandig om jouw ip adres in de dump te hebben staan?